Met dit topic hoop ik wat inzichten en tips te krijgen in de keuze voor de juiste installatie voor onze woning.
Mijn voornaamste vragen zijn:
2. Hoe zou ik een boiler het best kunnen laten plaatsen?
3. Zou een dak installatie voor mij zinvol kunnen zijn?
4. Ik heb beneden nog een houtkachel die ik nauwelijks gebruik, gaat eruit als de vloerverwarming komt. Zou de oude schoorsteen gebruikt kunnen worden als fundament voor een unit die uit het dak steekt?
5. Is het denkbaar om volledig op m'n zonnepanelen te gaan werken?
Aangezien de ketel op het einde van z'n levensduur begint te raken en we een vervolgstap willen zetten in het verduurzamen van onze woning willen we een aantal stappen zetten.
1. Het isoleren van onze vloer op de begane grond (kruipruimte is droog) met PIF folie of PUR
2. Het plaatsen van vloerverwarming op de begane grond (en eventueel later uitbreiden naar onze badkamer op 1e verdieping)
3. Het isoleren van de gevels in de slaapkamers op de eerste verdieping (van binnenuit)
4. Het laten installeren van een Warmtepomp
- 55 m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, Y groepen, Z daarvan staan altijd open (van Y en Z heb ik nog geen idee)
Huidige situatie
In totaal 7 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden 17 kW, waterinhoud in totaal Z liter
Regelmatig in gebruik:
- 1 in de woonkamer (dikke radiator uit jaren 70) - ca 300cm lang, 50cm hoog en 20cm diep - 6915w
- 1 in badkamer (verticale radiator) - ca 80cm x 200cm - 1270w
- 1 op zolder (werkkamer) - ca 150cm x 90cm - 3225w
Nauwelijks in gebruik:
- 3 in de slaapkamers (1 per slaapkamer) - ca 180cm x 90cm - 1480w per stuk
- 1 in halletje (verticale radiator) - ca 80cm x 200cm - 1270w
Productie zonnepanelen in de winter:
:strip_exif()/f/image/tRiKxZwbtmjfRx7sHaYEruGi.jpg?f=fotoalbum_large)
Douchen doen we 1 á 2 keer per dag per persoon (huishouden van 3)
Ik schat de behoefte op zo'n 150 liter voor douchen.
Ruimte lijkt er te zijn aan weerskanten van de zolderverdieping. Of op de oude opstelplaats van de CV Ketel en anders aan de andere zijde van de zolderverdieping. Daar zit een dakkapel en gebruiken we nu als wasruimte. Zie foto's hieronder (excuse the mess, we zijn bezig de zolder wat uit te ruimen)
- DWTW is niet aanwezig
- Er is op de plek van de CV installatie ruimte.
Wat ik belangrijk vindt op volgorde:
stil, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, verkrijgbaarheid, zuinig, Domotica-integratie, goedkoop, design
- Groen is mogelijke opstelplaatsen
- Blauw is bestaande zonnepanelen
- Rood is erf + locatie van de buitenmuren
Zoals je ziet versprint mijn woning aan de noord en zuidkant iets t.o.v. de buren. Heb daardoor een langer huis en daardoor wellicht ruimte voor / achter om beter te benutten.
Mijn voornaamste vragen zijn:
Voornaamste vragen
1. Is een Full Electric warmtepomp voor mij een passende keuze?2. Hoe zou ik een boiler het best kunnen laten plaatsen?
3. Zou een dak installatie voor mij zinvol kunnen zijn?
4. Ik heb beneden nog een houtkachel die ik nauwelijks gebruik, gaat eruit als de vloerverwarming komt. Zou de oude schoorsteen gebruikt kunnen worden als fundament voor een unit die uit het dak steekt?
5. Is het denkbaar om volledig op m'n zonnepanelen te gaan werken?
Aanleiding
Ik ben de afgelopen jaren met het verduurzamen van mijn woning uit bouwjaar 1974. We hebben een redelijk 'groene' mindset, we zijn momenteel aan het experimenteren met een deelauto samen met onze buren. Hebben vorig jaar het dak vol laten leggen met zonnepanelen (18x425, Oost-West ongeveer evenredig verdeeld). En 2 jaar geleden is al het oude (deels lekkende) glas vervangen door HR++ glas. Tevens al eens een test gedaan met de aanvoer van onze 13 jaar oude Remeha CV ketel wat omlaag geschroefd, en de afgelopen winter hebben we het prima warm gehad met een aanvoertemperatuur van 50 graden.Aangezien de ketel op het einde van z'n levensduur begint te raken en we een vervolgstap willen zetten in het verduurzamen van onze woning willen we een aantal stappen zetten.
Te zetten stappen
Niet perse in onderstaande volgorde, maar wel kort op elkaar op te volgen.1. Het isoleren van onze vloer op de begane grond (kruipruimte is droog) met PIF folie of PUR
2. Het plaatsen van vloerverwarming op de begane grond (en eventueel later uitbreiden naar onze badkamer op 1e verdieping)
3. Het isoleren van de gevels in de slaapkamers op de eerste verdieping (van binnenuit)
4. Het laten installeren van een Warmtepomp
Achtergrond informatie
Historisch gasverbruik: 900 - 1100 m³/jaarAfgiftesysteem:
Toekomst:- 55 m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, Y groepen, Z daarvan staan altijd open (van Y en Z heb ik nog geen idee)
Huidige situatie
In totaal 7 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden 17 kW, waterinhoud in totaal Z liter
Regelmatig in gebruik:
- 1 in de woonkamer (dikke radiator uit jaren 70) - ca 300cm lang, 50cm hoog en 20cm diep - 6915w
- 1 in badkamer (verticale radiator) - ca 80cm x 200cm - 1270w
- 1 op zolder (werkkamer) - ca 150cm x 90cm - 3225w
Nauwelijks in gebruik:
- 3 in de slaapkamers (1 per slaapkamer) - ca 180cm x 90cm - 1480w per stuk
- 1 in halletje (verticale radiator) - ca 80cm x 200cm - 1270w
Productie zonnepanelen in de winter:
:strip_exif()/f/image/tRiKxZwbtmjfRx7sHaYEruGi.jpg?f=fotoalbum_large)
SWW:
Wij hebben een Douche en Bad in huis. Bad wordt sporadisch gebruikt (2 a 4x per maand)Douchen doen we 1 á 2 keer per dag per persoon (huishouden van 3)
Ik schat de behoefte op zo'n 150 liter voor douchen.
Ruimte lijkt er te zijn aan weerskanten van de zolderverdieping. Of op de oude opstelplaats van de CV Ketel en anders aan de andere zijde van de zolderverdieping. Daar zit een dakkapel en gebruiken we nu als wasruimte. Zie foto's hieronder (excuse the mess, we zijn bezig de zolder wat uit te ruimen)
Oost | Midden (trapgat) | West |
![]() | ![]() | ![]() |
- DWTW is niet aanwezig
- Er is op de plek van de CV installatie ruimte.
Warmtepompvoorkeur:
Eigenlijk heb ik geen voorkeur, het moet gaat om iets dat goed bij onze huidige woning past. Mijn vermoeden is dat dat een L/W is.Wat ik belangrijk vindt op volgorde:
stil, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, verkrijgbaarheid, zuinig, Domotica-integratie, goedkoop, design
Wie gaat het installeren?
Ik wil zoveel mogelijk uitbesteden, zou graag zo handig zijn dat ik alles volledig zelf kan. Maar laat het liever door iemand anders doen.Mogelijke opstelplaatsen
Wat lijnen bovenop een sattelietfoto:- Groen is mogelijke opstelplaatsen
- Blauw is bestaande zonnepanelen
- Rood is erf + locatie van de buitenmuren
Zoals je ziet versprint mijn woning aan de noord en zuidkant iets t.o.v. de buren. Heb daardoor een langer huis en daardoor wellicht ruimte voor / achter om beter te benutten.
/f/image/uacDiATVunmO2cuRtBxefrDD.png?f=fotoalbum_large)