Kijk voor platte daken eens op het Weheat topic. Mono nauwelijks zwaarder dan een split.usain schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:21:
Beste Tweakers,
Ik heb jullie advies nodig over wat wijsheid is. Ik heb een tussenwoning met 467m3 inhoud. Dankzij flink naisoleren met hr+++, vloer- en dakisolatie, CO2 gestuurde MV, vloerverwarming beneden, en grote type 33 radiatoren op de tussenverdieping en zolder houd ik het huis comfortabel warm met een CV vermogen enorm teruggeschroefd en aanvoer temperatuur van 35 graden.
Ons gasverbruik op jaarbasis inclusief SWW zal uitkomen op 450m3. Met de Koevlaas formule kom je uit op een warmtepomp vermogen van 2,2Kw. Gas verbuik voor sanitair is zo’n 4m3 per maand.
Nu heb ik op de koudste dag van dit jaar (gemiddeld -7) 5,6m3 kuub gas gebruikt. Wat zou neerkomen op een benaderd vermogen van 2,5Kw (5,6 x 10 / 22 draaiuren). In lijn met Koevlaas dus. Daarvan was 0,2 kuub voor het douchen s’avonds.
Nu willen wij graag van het gas af en kunnen wij extra subsidie van de gemeente krijgen. Echter zijn wij heel beperkt in de ruimte voor een buitenunit. Een hele kleine split buitenunit ter grote van een airco kan ons dakkapel misschien wel aan, maar een zware monoblock gaat niet. Aan de gevels is er eigenlijk geen plek. En ook de tuinen zijn ongeschikt.
Binnen op zolder zijn er genoeg opties. Ik dacht er zelf aan om SWW en CV los van elkaar te trekken en een warmtepompboiler voor SWW te nemen. En dan nog een oplossing zoeken voor CV. Ook heb ik het liefst alles op 1 fase zonder dat we onze aansluiting hoeven te verzwaren
Wat raden jullie aan?
Een kleine split die terug kan moduleren naar het lage vermogen wat wij nodig hebben? Een hewalex 3Kw en aanvoer mengen met afvoer van MV? Wachten op een andere oplossing (Itho Vincent)
Bedankt voor eventuele adviezen
[Afbeelding]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.