Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:05

Carboy54

Duurzaamheid coach

usain schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:21:
Beste Tweakers,

Ik heb jullie advies nodig over wat wijsheid is. Ik heb een tussenwoning met 467m3 inhoud. Dankzij flink naisoleren met hr+++, vloer- en dakisolatie, CO2 gestuurde MV, vloerverwarming beneden, en grote type 33 radiatoren op de tussenverdieping en zolder houd ik het huis comfortabel warm met een CV vermogen enorm teruggeschroefd en aanvoer temperatuur van 35 graden.

Ons gasverbruik op jaarbasis inclusief SWW zal uitkomen op 450m3. Met de Koevlaas formule kom je uit op een warmtepomp vermogen van 2,2Kw. Gas verbuik voor sanitair is zo’n 4m3 per maand.

Nu heb ik op de koudste dag van dit jaar (gemiddeld -7) 5,6m3 kuub gas gebruikt. Wat zou neerkomen op een benaderd vermogen van 2,5Kw (5,6 x 10 / 22 draaiuren). In lijn met Koevlaas dus. Daarvan was 0,2 kuub voor het douchen s’avonds.

Nu willen wij graag van het gas af en kunnen wij extra subsidie van de gemeente krijgen. Echter zijn wij heel beperkt in de ruimte voor een buitenunit. Een hele kleine split buitenunit ter grote van een airco kan ons dakkapel misschien wel aan, maar een zware monoblock gaat niet. Aan de gevels is er eigenlijk geen plek. En ook de tuinen zijn ongeschikt.

Binnen op zolder zijn er genoeg opties. Ik dacht er zelf aan om SWW en CV los van elkaar te trekken en een warmtepompboiler voor SWW te nemen. En dan nog een oplossing zoeken voor CV. Ook heb ik het liefst alles op 1 fase zonder dat we onze aansluiting hoeven te verzwaren

Wat raden jullie aan?

Een kleine split die terug kan moduleren naar het lage vermogen wat wij nodig hebben? Een hewalex 3Kw en aanvoer mengen met afvoer van MV? Wachten op een andere oplossing (Itho Vincent)

Bedankt voor eventuele adviezen

[Afbeelding]
Kijk voor platte daken eens op het Weheat topic. Mono nauwelijks zwaarder dan een split.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Sjouke Jacobsen schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:50:
[...]

Ik heb zelf 4 jaar met Hewalex gedraaid. Eerst één in combi met ketel, later twee in serie. Gaat 90% van de tijd goed, totdat temperatuur onder het vriespunt duikt. Dan kakt het vermogen behoorlijk in. Ik vind ventilatielucht dus geen geschikte all-electric oplossing. Hybride is prima.

Misschien is PVT een optie? Die systemen zijn wel duurder maar dan heb je geen buitenunit nodig.
Datzelfde krijg je met PVT onder 0 een COP van 1. Hybride gezien het gasverbruik is onzin. Gewoon full electric met een monobloc R290

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 24-07-2024 15:11 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:34
Carboy54 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:39:
[...]

Kijk voor platte daken eens op het Weheat topic. Mono nauwelijks zwaarder dan een split.
Die Blackbird is wel een heel mooi concept voor een hoop woningen waar een traditionele buitenunit niet past. Heb je er al praktijkervaring mee? Ik heb zo al een paar mensen in gedachten waar dit een praktische oplossing voor zou zijn.

Dat die tent geen werkende website in de lucht kan houden en de documentatie achter de installateursmuur zet biedt dan weer niet heel veel vertrouwen. Eerste indruk is zo niet heel lekker.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@Carboy54
Ik heb even het histogram voor het gasverbruik voor cv van vrijstaande woningen op mindergas bekeken:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GnwOAGK0f5zJ2L8rDK6tZ7ZxC4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/He8GNubZmNSS48Y7X3tBH2GO.jpg?f=user_large
Wat opvalt: Tegenover vroegere jaren (voor ca. 2018) is sinds ca. 2-3 jaar
een sterkere verschuiving richting lager verbruik opgetreden.

De veronderstelde hogere gasverbruiken als belangrijke voorwaarde voor een lage t.v.t. van hybride wp's
vertegenwoordigen nog maar een relatief klein deel in het histogram.

Bij 55% van de vrijstaande woningen ligt het verbruik onder de 1000m³ voor cv
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre de deelnemers representatief zijn voor alle vrijstaande woningen in NL.
Misschien zitten nu ook een groeiend aantal hybride installaties ongemerkt in de populatie?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
dunklefaser schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:31:
@Carboy54
Ik heb even het histogram voor het gasverbruik voor cv van vrijstaande woningen op mindergas bekeken:[Afbeelding]
Wat opvalt: Tegenover vroegere jaren (voor ca. 2018) is sinds ca. 2-3 jaar
een sterkere verschuiving richting lager verbruik opgetreden.

De veronderstelde hogere gasverbruiken als belangrijke voorwaarde voor een lage t.v.t. van hybride wp's
vertegenwoordigen nog maar een relatief klein deel in het histogram.

Bij 55% van de vrijstaande woningen ligt het verbruik onder de 1000m³ voor cv
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre de deelnemers representatief zijn voor alle vrijstaande woningen in NL.
Misschien zitten nu ook een groeiend aantal hybride installaties ongemerkt in de populatie?
"hybride" maar dan icm airco's of een hout/paelletkachel komt ook heel veel voor in die doelgroep.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
RonJ schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:38:
[...]

"hybride" maar dan icm airco's of een hout/palletkachel komt ook heel veel voor in die doelgroep.
Ik zou daar het liefst een gedegen onderzoek naar willen starten.
De uitkomsten zouden weleens zeer verrassend kunnen uitpakken,
wie weet? - Als ik aan het toenemend aantal airco's (ook multisplit) in mijn omgeving denk
en de "geur" c.q. de fijnstof concentratie in de herfst en winter . . .
Pallets of pellets - maakt dat een verschil?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
dunklefaser schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:47:
[...]

Ik zou daar het liefst een gedegen onderzoek naar willen starten.
De uitkomsten zouden weleens zeer verrassend kunnen uitpakken,
wie weet? - Als ik aan het toenemend aantal airco's (ook multisplit) in mijn omgeving denk
en de "geur" c.q. de fijnstof concentratie in de herfst en winter . . .
Ben ik ook wel benieuwd naar. We zijn denk ik stiekem al veel verder dan gedacht met de elektrificatie. Maar dat negeert men liever, want airco's zijn de duivel en "stroomslurpers". 8)7

En er zijn er echt héél veel permanent overgestapt op DIY biomassa. Het is hier in de wintermaanden bij bepaalde wind(stilte) echt niet te harden buiten en ik blijf WTW-filters kopen. Maar goed, ook die vrijheid is een groot goed wmb.
Pallets of pellets - maakt dat een verschil?
fixed. :) Stinkt net zo hard.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 24-07-2024 16:03 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjouke Jacobsen schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:50:
Misschien is PVT een optie? Die systemen zijn wel duurder maar dan heb je geen buitenunit nodig.
PVT is ook ruk (en veel te duur). Zie Andrehj in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10" Zie ook https://www.installatie.n...omp-doorstaat-stresstest/, waarin alle warmtepompen goed werkten, behalve die met PVT. Hier bevestigd door gebruiker: wolbersj in "Water Verwarmen met thermodynamische panelen (WP)"

De kleinst mogelijke Mitsubishi split is wellicht een optie voor @usain ? Die buitenunit kun je wellicht nog wel ergens onderaan een gevel hangen (liefst aan een muur waarachter niet geslapen wordt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RonJ schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:26:
[...]

Die Blackbird is wel een heel mooi concept voor een hoop woningen waar een traditionele buitenunit niet past. Heb je er al praktijkervaring mee? Ik heb zo al een paar mensen in gedachten waar dit een praktische oplossing voor zou zijn.

Dat die tent geen werkende website in de lucht kan houden en de documentatie achter de installateursmuur zet biedt dan weer niet heel veel vertrouwen. Eerste indruk is zo niet heel lekker.
Ervaringen kan je hier vinden in het Weheat topic en die zijn zeker positief. De website werkt prima en veel is ook te vinden voor de consument onder Support: https://support.weheat.nl/s/consumer?language=nl_NL Sinds enkele dagen een vernieuwde website. Ze staan open voor alle opmerkingen om het te verfijnen. Ook wordt er een speciale tweakers dag georganiseerd door Weheat op 28 september. Je kan je sinds vandaag inschrijven: https://www.weheat.nl/aanmelden-tweakersdag

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 24-07-2024 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Carboy54 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:16:
[...]

Ervaringen kan je vinden in het Weheat topic en die zijn zeker positief. De website werkt prima en veel is ook te vinden voor de consument onder Support: https://support.weheat.nl/s/consumer?language=nl_NL Sinds enkele dagen een vernieuwde website. Ze staan open voor alle opmerkingen om het te verfijnen. Ook wordt er een speciale tweakers dag georganiseerd door Weheat op 28 september. Je kan je sinds vandaag inschrijven: https://www.weheat.nl/aanmelden-tweakersdag
De website werkt helemaal niet prima, ik verzin dat niet voor de lol ofzo. Het subdomein https://content.weheat.nl/ doet het namelijk niet. Mogen "ze" zelf detecteren en oplossen verder.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-10 22:02

SBL

RonJ schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:38:
[...]

De website werkt helemaal niet prima, ik verzin dat niet voor de lol ofzo. Het subdomein https://content.weheat.nl/ doet het namelijk niet. Mogen "ze" zelf detecteren en oplossen verder.
Ik heb er geen verstand van, maar kan gewoon bladeren, ook naar https://content.weheat.nl...ird-Product-Specification

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RonJ schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:38:
[...]

Werkt prima. Scroll en toets Weheat aan. Net getest. Is de link naar de moedermaatschappij Wefabricate

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 24-07-2024 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
offtopic:
Hij werd hier geblockt door pihole zie ik. Omdat ze pi- en go.pardot.com (een bekende salesforce cross-site tracker) als CNAME-tracker gebruiken op/tussen dat subdomein.

Anyway, na met grote tegenzin die tracker rommel te hebben toegestaan kon ik er wel bij idd. support. en www. doen het wel gewoon trouwens. Ik ga iig de ervaringen hier en in het weheat draadje eens in de gaten houden, vind met name die platte dakunit echt wel een heel mooi concept, hoewel ie nog steeds 78 kg weegt, maar de documentatie, site e.d. komt op mij allemaal wat onvolwassen en net-niet over.

Dan ga ik zelf toch twijfelen om bij zo'n vage club een investering voor 15-20 jaar te doen en het iig nog niet adviseren aan anderen.

Ik kan ook niet vinden of die 4G module vervangbaar is en/of er anders een ethernet/wifi connectie mogelijk is. Anders maken ze dezelfde stomme fout als o.a. de netbeheerders met oude slimme meters en autofabrikanten met oudere 3G-modems, dat ding gaat mag ik hopen veel langer mee dan de providers 4G in de lucht gaan houden, dus die connectiviteit kan je over x jaar dan ineens vergeten als ze dat niet modulair gemaakt hebben.

[ Voor 77% gewijzigd door RonJ op 24-07-2024 18:24 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:44
RonJ schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:00:
offtopic:
Hij werd hier geblockt door pihole zie ik. Omdat ze pi- en go.pardot.com (een bekende salesforce cross-site tracker) als CNAME-tracker gebruiken op/tussen dat subdomein.

Anyway, na met grote tegenzin die tracker rommel te hebben toegestaan kon ik er wel bij idd. support. en www. doen het wel gewoon trouwens. Ik ga iig de ervaringen hier en in het weheat draadje eens in de gaten houden, vind met name die platte dakunit echt wel een heel mooi concept, hoewel ie nog steeds 78 kg weegt, maar de documentatie, site e.d. komt op mij allemaal wat onvolwassen en net-niet over.

Dan ga ik zelf toch twijfelen om bij zo'n vage club een investering voor 15-20 jaar te doen en het iig nog niet adviseren aan anderen.

Ik kan ook niet vinden of die 4G module vervangbaar is en/of er anders een ethernet/wifi connectie mogelijk is. Anders maken ze dezelfde stomme fout als o.a. de netbeheerders met oude slimme meters en autofabrikanten met oudere 3G-modems, dat ding gaat mag ik hopen veel langer mee dan de providers 4G in de lucht gaan houden, dus die connectiviteit kan je over x jaar dan ineens vergeten als ze dat niet modulair gemaakt hebben.
Iets elementairs als je verwarming wat via cloud MOET is voor mij een no-go. Dat een 4G connectie met 1 of andere cloudomgeving een optie is, is tot daar aantoe maar dat mag m.i. nooit een noodzaak zijn.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

blb4 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:51:
[...]

Iets elementairs als je verwarming wat via cloud MOET is voor mij een no-go. Dat een 4G connectie met 1 of andere cloudomgeving een optie is, is tot daar aantoe maar dat mag m.i. nooit een noodzaak zijn.
Dat via de cloud wordt nog opgelost. Ook zonder cloud kan het straks individueel worden ingesteld. Achter Weheat zit een zeer kapitaal krachtige partner met veel potentieel. De grote van de fabriek beslaat 5x de huidige productie capaciteit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
RonJ schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:00:
offtopic:

Helemaal persoonlijk eens. Als ik ze zakelijk zou verkopen zou ik daar een draai aan geven.
Maar ik twijfel teveel, en bij twijfel niet doen zegt men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Zoals gezegd Weheat zit vol ambitie en de financier juicht het toe: https://www.vakbladwarmte..._RN_20240401&utm_term=326

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-09 16:22
Ik ben me aan het oriënteren op een airco en ik heb onderstaande advies gekregen van een installatiebedrijf. Het gaat om een binnenunits op zolder, de overloop op de eerste verdieping en in de woonkamer.

Heeft deze buitenunit te weinig vermogen of komen we hier in de praktijk wel mee uit? We zullen weinig tot nooit alle 3 de units op vol vermogen laten werken.

3x Panasonic binnenunit 3,5 kW (totaal 10,5 kW).
1x Panasonic buitenunit 6,8 kW.

[ Voor 12% gewijzigd door buzzs op 25-07-2024 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
buzzs schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:09:
Ik ben me aan het oriënteren op een airco en ik heb onderstaande advies gekregen van een installatiebedrijf. Het gaat om een binnenunits op zolder, de overloop op de eerste verdieping en in de woonkamer.

Heeft deze buitenunit te weinig vermogen of komen we hier in de praktijk wel mee uit? We zullen weinig tot nooit alle 3 de units op vol vermogen laten werken.

3x Panasonic binnenunit 3,5 kW (totaal 10,5 kW).
1x Panasonic buitenunit 6,8 kW.
Ja klopt bij multi’s in NL maatje kleiner nemen.

Trouwens reed ik door Italië en Slovenië
En alle wat nieuwere airco’s waren allemaal Samsung. In luxere winkelcentra enz.

Samsung zie je hier helemaal niet veel, maar ziet er goed uit. Vroeger zag ik er alleen Mitsubishi Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Carboy54 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:43:
Zoals gezegd Weheat zit vol ambitie en de financier juicht het toe: https://www.vakbladwarmte..._RN_20240401&utm_term=326
Mensen kunnen meestal niet deze artikelen lezen ivm Paywall dus hierbij de tekst:
Productie in China
Anders dan bij de Blackbird en Sparrow bestaat de buitenunit van de Flint niet uit de kunststof EPP, maar uit staal. De warmtepomp wordt dan ook niet in de fabriek van Weheat zelf in het Brabantse Duizel geproduceerd, maar in China. Volgens het bedrijf is dat op zich niet bijzonder; veruit de meeste warmtepompen in deze categorie komen uit het buitenland. Volgens Van de Ven doen veel fabrikanten daar echter geheimzinnig over, of ze positioneren hun warmtepomp als ‘in Nederland gemaakt’ terwijl alleen de laatste assemblagestap hier plaatsvindt.
Laagst mogelijke consumentenprijs
De CEO van Weheat zegt openheid van zaken te willen geven met uitleg over de keuze voor productie in China: “Bij de Flint willen we de best mogelijke prijs-kwaliteitverhouding combineren met de laagst mogelijke consumentenprijs. Op dit moment is productie in Nederland daarvoor te duur. Uiteindelijk moet deze warmtepomp een hoogvolumeproduct worden. Als het zover is, kan de productie wellicht dusdanig worden geautomatiseerd - zoals we bij de Blackbird en Sparrow hebben gedaan - dat het tegen dezelfde lage kosten ook in Nederland mogelijk is.”
Eigen monitoring en aansturing
Volgens Van de Ven heeft Weheat bij de Flint - ook al wordt hij in China geproduceerd - “niet bezuinigd op kwaliteit, gebruikerscomfort en installatiegemak”. Met het oog op dat laatste beschikt de warmtepomp over Weheats in-huis ontwikkelde monitoring- en aansturingtechnologie. Net als de Blackbird en Sparrow communiceert hij via een 4G-module met een speciale portal, waarin de installateur de installatie op afstand kan monitoren en servicen, en de eindgebruiker onder andere inzicht houdt in zijn energiegebruik.
'Bijna gratis na ISDE'
Behalve over de productielocatie van de Flint is Weheat transparant over de consumentenadviesprijs. Inclusief binnendeel bedraagt die 2.850 euro (ex btw). Daarmee is dit volgens het bedrijf de goedkoopste warmtepomp van Nederland, in zijn soort. Na aftrek van ISDE-subsidie is de Flint voor consumenten vrijwel gratis en blijven alleen installatiekosten over. “Consumenten krijgen tegen een uitzonderlijk lage investering een hoogwaardige en efficiënte warmtepomp waarmee hun woning grotendeels van het gas wordt gehaald”, stelt Van de Ven. “Tegelijkertijd behouden installateurs voldoende verdiencapaciteit bij de inkoop en installatie van deze warmtepompen, die op afstand gemonitord en bijgeregeld kunnen worden. Daardoor kost het ze ook nog minder tijd en gedoe.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
Aan de voorkant van mijn huis zit een houten carport. Kan ik de buitenunit beter met bigfoots op deze houten carport zetten of hem juist aan de gevel hangen? Wat zorgt voor het minste geluid?

Ik lees vaak dat een houten constructie trillingen meer doorgeeft dan een bakstenen gevel, maar geldt dit ook in geval van een carport die feitelijk buiten het huis staat? Er wordt immers niet onder geleefd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:23
buzzs schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:27:
Aan de voorkant van mijn huis zit een houten carport. Kan ik de buitenunit beter met bigfoots op deze houten carport zetten of hem juist aan de gevel hangen? Wat zorgt voor het minste geluid?

Ik lees vaak dat een houten constructie trillingen meer doorgeeft dan een bakstenen gevel, maar geldt dit ook in geval van een carport die feitelijk buiten het huis staat? Er wordt immers niet onder geleefd.
Check dit topic even: Trillingen warmtepomp dempen
Deze Tweaker had bijv. met WP op garage (zoals bij jou) resonantie in de hele woning.
Beter is dus op de grond / in de tuin.
Als je de WP per se op het houten dak wil zetten, dan het best met een constructie op veren zoals bijv. hier (ook een dak met houten constructie). Op het genoemde forum veel ervaring en voorbeelden te vinden.
Edit: let ook op dat de trillingen niet via leidingwerk naar binnen kunnen worden doorgegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 25-07-2024 13:45 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-10 22:02

SBL

buzzs schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:27:

Op de grond is qua trillingen het mooiste.
Bij de keus "op dak" of "aan muur", dan hangt dat van de situatie af.
Als ik allerlei aannames doe op basis van jouw paar zinnen, dan lijkt me op houten carport beter;
Worstcase geeft deze het geluid door aan de muur waar je hem anders direct aan op zou hangen?
Ik zou dan dempen met rubber+massa (zo'n veersysteem is in veel gevallen overkill).
(ik hoor niets van mijn monoblockje op houten dak van garage)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
SBL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:38:
[...]

Op de grond is qua trillingen het mooiste.
Bij de keus "op dak" of "aan muur", dan hangt dat van de situatie af.
Als ik allerlei aannames doe op basis van jouw paar zinnen, dan lijkt me op houten carport beter;
Worstcase geeft deze het geluid door aan de muur waar je hem anders direct aan op zou hangen?
Ik zou dan dempen met rubber+massa (zo'n veersysteem is in veel gevallen overkill).
(ik hoor niets van mijn monoblockje op houten dak van garage)
Dank je wel! De installateur plaatst sowieso bigfoots, dus dan kan ik er altijd nog wat betontegels onder leggen.

Andere vraag: één installateur zweert erbij om 2 binnenunits aan te sluiten op een 2-poort multisplit buitenunit en om onze derde binnenunit die in de woonkamer hangt, aan te sluiten op zjin eigen single split buitenunit. Dit zou veel energiezuiniger zijn, omdat je niet de hele multi split unit hoeft aan te slingeren als je alleen de woonkamer wil koelen/verwarmen.

Andere installateurs vinden dit onzin en bieden liever een 3-poorts multisplit buitenunit aan.

Ik heb ook liever slechts één buitenunit, omdat die dingen al zo lelijk zijn 8)7

Wat is wijsheid?

edit: ik zie denk ik al wat hij bedoelt. De multi-split buitenunit in kwestie heeft een verwarmingscapaciteit van 3,30 - 10,4 kW.
Dat zou betekenen dat, als we alleen de binnenunit in de woonkamer (een 3,5kW model met een minimum verwarmingscapaciteit van 0,8kW) willen aanzetten, deze op vrijwel volledig vermogen móét werken gezien de minimale verwarmingscapaciteit van de buitenunit.

Klopt deze redenatie?

[ Voor 18% gewijzigd door buzzs op 25-07-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:53

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

buzzs schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:43:
[...]

Dank je wel! De installateur plaatst sowieso bigfoots, dus dan kan ik er altijd nog wat betontegels onder leggen.

Andere vraag: één installateur zweert erbij om 2 binnenunits aan te sluiten op een 2-poort multisplit buitenunit en om onze derde binnenunit die in de woonkamer hangt, aan te sluiten op zjin eigen single split buitenunit. Dit zou veel energiezuiniger zijn, omdat je niet de hele multi split unit hoeft aan te slingeren als je alleen de woonkamer wil koelen/verwarmen.

Andere installateurs vinden dit onzin en bieden liever een 3-poorts multisplit buitenunit aan.

Ik heb ook liever slechts één buitenunit, omdat die dingen al zo lelijk zijn 8)7

Wat is wijsheid?

edit: ik zie denk ik al wat hij bedoelt. De multi-split buitenunit in kwestie heeft een verwarmingscapaciteit van 3,30 - 10,4 kW.
Dat zou betekenen dat, als we alleen de binnenunit in de woonkamer (een 3,5kW model met een minimum verwarmingscapaciteit van 0,8kW) willen aanzetten, deze op vrijwel volledig vermogen móét werken gezien de minimale verwarmingscapaciteit van de buitenunit.

Klopt deze redenatie?
Volgens mij zit je in het verkeerde topic, en kun je je vraag beter in het L/L topic (Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2) stellen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mad Marty op 25-07-2024 15:53 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
NB
Dit is het lucht/water WP topic. Het topic voor lucht/lucht aka airco vragen is een deurtje verder.

Toch even kort:
Die redenatie klopt inderdaad. Of en voor welke binnenunits je de boel wil c.q. beter kan opsplitsen hangt dus vooral van je eigen gebruiksdoel(en)/patronen af. Single splits zijn eigenlijk altijd zuiniger (want optimaal op elkaar afgestemd) en meestal ook nog eens goedkoper (in totaal) in aanschaf. Het voornaamste nadeel is het aantal buitenunits (en buiten de looks dus ook meer componenten die stuk kunnen gaan).

Een multi is dan weer altijd een compromis, voor 1 draaiende binnenunit is de compressor veel te groot. Start je alle units tegelijk op dan is ie (kortstondig) weer te klein. Werkt dus vooral goed als je meestal alle units tegelijk gebruikt. Meestal is een dual-split een single met extra poortje, een triple is een viervoudige met een aansluiting minder. Het minimum vermogen van een kleine dual is dan dus naar verhouding veel lager dan een triple (e.g. de stap in minimaal compressorvermogen is groter dan je denkt).

Edit: En kijk even naar een ander merk/model. Bijv. mijn daikin triple split 3MXM52M kan terug naar 140watt opgenomen vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 25-07-2024 15:58 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buzzs
RonJ schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:54:
NB
Dit is het lucht/water WP topic. Het topic voor lucht/lucht aka airco vragen is een deurtje verder.

Toch even kort:
Die redenatie klopt inderdaad. Of en voor welke binnenunits je de boel wil c.q. beter kan opsplitsen hangt dus vooral van je eigen gebruiksdoel(en)/patronen af. Single splits zijn eigenlijk altijd zuiniger (want optimaal op elkaar afgestemd) en meestal ook nog eens goedkoper (in totaal) in aanschaf. Het voornaamste nadeel is het aantal buitenunits (en buiten de looks dus ook meer componenten die stuk kunnen gaan).

Een multi is dan weer altijd een compromis, voor 1 draaiende binnenunit is de compressor veel te groot. Start je alle units tegelijk op dan is ie (kortstondig) weer te klein. Werkt dus vooral goed als je meestal alle units tegelijk gebruikt. Meestal is een dual-split een single met extra poortje, een triple is een viervoudige met een aansluiting minder. Het minimum vermogen van een kleine dual is dan dus naar verhouding veel lager dan een triple (e.g. de stap in minimaal compressorvermogen is groter dan je denkt).
Ah je hebt gelijk, verkeerde topic. Foutje!

Dank je voor je uitleg! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wederom nieuws van Weheat ze timmeren goed aan de weg. Vers van de pers nu via de vernieuwde website:
https://www.weheat.nl/producten/flint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:14
Dank voor het delen @Carboy54.

Ik heb zelf ondertussen voor de Amber gekozen, maar de Flint is 30% kleiner met ongeveer dezelfde prestaties bij -10gr.
Zou jij als leverancier van beide merken iets kunnen zeggen over de verschillen en voor-/nadelen tussen de Flint en een Amber 65?

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

-JB- schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:03:

Ik heb zelf ondertussen voor de Amber gekozen, maar de Flint is 30% kleiner met ongeveer dezelfde prestaties bij -10gr.
Zou jij als leverancier van beide merken iets kunnen zeggen over de verschillen en voor-/nadelen tussen de Flint en een Amber 65?
Op dit.moment nog niet. Ik weet daar nog niet genoeg van. Was het eerste bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Carboy54 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:26:
[...]

Op dit.moment nog niet. Ik weet daar nog niet genoeg van. Was het eerste bericht.
En hoezo timmeren ze dan goed aan de weg door een Chinees te importeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:26
In ieder geval zijn ze er eerlijk over, dat ze een chinese unit in de markt zetten om te concurreren op prijs.

Ik lees dat de Flint nog maar 66% van z'n vermogen overhoudt bij -10. Ook het maximale geluidsvermogen wordt niet gepubliceerd, alleen de geluidsdruk. Voor mij zou hij daarom nu al afvallen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fusionheroes1
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10-10 12:51
De COP hebben ze ook lekker hoog staan vooral als je met 27 graden aanvoer heb inplaats van gewoon 35 graden aanvoer doen net als alle andere fabrikanten. Ik denk zelf dat ze net aan de COP 4.5 gaan halen. Wordt geadverteerd met COP (A7/W27) 6.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:46:
[...]

En hoezo timmeren ze dan goed aan de weg door een Chinees te importeren?
Dat op zich zegt niets. 70% van de onderdelen van warmtepompen komen daar vandaan zelfs bij Panasonic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:00
Fusionheroes1 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 07:29:
De COP hebben ze ook lekker hoog staan vooral als je met 27 graden aanvoer heb inplaats van gewoon 35 graden aanvoer doen net als alle andere fabrikanten. Ik denk zelf dat ze net aan de COP 4.5 gaan halen. Wordt geadverteerd met COP (A7/W27) 6.41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnXHNKFJfU8olEQW7s4pTK4NUiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyosdeG78Kb5UpEF7TWA7ujT.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas geeft de productspecificaties niet heel veel meer

Edit: gemeten volgens de EN14825 bij 35 graden.

Nu twijfel ik of het wel klopt.
Dan zou A7/W35 idd 6.4 COP zijn.
Maar ze zetten op de website A7/W27

[ Voor 8% gewijzigd door elektriekert op 26-07-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Naar mijn weten zijn al die zwarte r290 propaan warmtepompen dezelfde uit China. Die worden in enorme oplages gemaakt en kun je laten voorzien van je eigen merk logo of iets andere omkadering.
Het heeft geen zin om specs te zoeken.
Als je per grote container besteld heb je ze voor <1800e p/st

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-10 20:55
-JB- schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:03:

De Flint zal meer geluid produceren dan een fysiek grotere warmtepomp met hetzelfde vermogen. Zelfde vermogen betekent een vrijwel gelijk luchtdebiet over een kleinere verdamper. Dus hogere luchtsnelheid en daardoor meer geluid. Verder zal binnen een paar jaar de onderdelenvoorziening ruk zijn en moet je je als consument maar afvragen of een 'fabrikant' (WeHeat in dit geval) je over een paar jaar kan helpen als deze units niet meer in productie zijn bij de Chinese fabriek.

Oftewel: goedkoop wordt duurkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Insert12 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:16:
[...]

De Flint zal meer geluid produceren dan een fysiek grotere warmtepomp met hetzelfde vermogen. Zelfde vermogen betekent een vrijwel gelijk luchtdebiet over een kleinere verdamper. Dus hogere luchtsnelheid en daardoor meer geluid. Verder zal binnen een paar jaar de onderdelenvoorziening ruk zijn en moet je je als consument maar afvragen of een 'fabrikant' (WeHeat in dit geval) je over een paar jaar kan helpen als deze units niet meer in productie zijn bij de Chinese fabriek.

Oftewel: goedkoop wordt duurkoop.
Dus is de Amber 6.5 Kw beter en stiller net als de Panasonic L serie maar ook duurder. Dit is meer een tegenhanger voor de Quatt en zijn equivalenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-10 20:55
Carboy54 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:42:
[...]

Dus is de Amber 6.5 Kw beter en stiller net als de Panasonic L serie maar ook duurder. Dit is meer een tegenhanger voor de Quatt en zijn equivalenten.
Jep, ander marktsegment op basis van prijsstelling en uitrusting van de wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Carboy54 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:42:
[...]

Klopt is ook allemaal China import met een eigen kleine aanpassing zoals een 4G printje of wifi cloudje.
Als je slim bent koop je er alvast 2 waarvan 1 voor de onderdelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:51:
[...]

Klopt is ook allemaal China import met een eigen kleine aanpassing zoals een 4G printje of wifi cloudje.
Als je slim bent koop je er alvast 2 waarvan 1 voor de onderdelen :P
Als er zulke grote oplages worden gemaakt zoals jij meldt maak ik mij daarover zeker geen zorgen 🤗
Nergens zoveel ervaring als daar in Azie! Dat werd een jaar geleden ook gezegd van de Amber. In de praktijk top kwaliteit en iedere tweaker enthousiast. Weheat zal zeker voor de toekomst goede afspraken hebben gemaakt voor de after sales en onderdelen voorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:14
Carboy54 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:08:
[...]
Weheat zal zeker voor de toekomst goede afspraken hebben gemaakt voor de after sales en onderdelen voorziening.
Voor dat soort geruststelling kunnen we natuurlijk bij elke verkoper of installateur terecht ;)
Maar tof dat Weheat zijn assortiment uitbreidt. Keuze is altijd goed!

[ Voor 11% gewijzigd door -JB- op 26-07-2024 16:38 ]

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Carboy54 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:08:
[...]

Als er zulke grote oplages worden gemaakt zoals jij meldt maak ik mij daarover zeker geen zorgen 🤗
Nergens zoveel ervaring als daar in Azie! Dat werd een jaar geleden ook gezegd van de Amber. In de praktijk top kwaliteit en iedere tweaker enthousiast. Weheat zal zeker voor de toekomst goede afspraken hebben gemaakt voor de after sales en onderdelen voorziening.
Amber zal toch geen Chinees zijn? Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:02:
[...]

Amber zal toch geen Chinees zijn? Toch?
De Amber wordt vlgs de specificaties van Itho daar gemaakt met gebruik van A merken met een zeer hoog afwerkings niveau. Schroef hem maar eens open om dat vast te stellen. Alles ook zorgvuldig geïsoleerd dat vind je lang niet bij alle merken. Vergelijk het maar eens met de dure L serie van Panasonic geproduceerd in Tsjechië. Daar zit geen zinvolle isolatie in op de compressor na en veel kunststof onderdelen. Over 10 jaar weten wij meer 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Carboy54 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:10:
[...]

De Amber wordt vlgs de specificaties van Itho daar gemaakt met gebruik van A merken met een zeer hoog afwerkings niveau. Schroef hem maar eens open om dat vast te stellen. Alles ook zorgvuldig geïsoleerd dat vind je lang niet bij alle merken. Vergelijk het maar eens met de dure L serie van Panasonic geproduceerd in Tsjechië. Daar zit geen zinvolle isolatie in op de compressor na en veel kunststof onderdelen. Over 10 jaar weten wij meer 🥴
Dat is wel belangrijk ja.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Carboy54 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:09:
Wederom nieuws van Weheat ze timmeren goed aan de weg. Vers van de pers nu via de vernieuwde website:
https://www.weheat.nl/producten/flint
Wat ik vooral erg storend vind is dat ze als eerste bovenaan zetten:
"All-weather prestaties tot 70°C (6 kW)"

7(8)7 Zij weten zelf natuurlijk ook wel dat dat grote onzin is en misleidend. Deze tekst suggereert dat je bij alle weersomstandigheden 70 gr haalt met 6 kW - dat kan deze warmtepomp zeker niet bij -7 of -10 gr. Voor mij ben je hier al af. Stelletje koekebakkers.

Het zou ze sieren als ze de consument mee zouden nemen in de paradigmaverandering: met zo laag mogelijke temperaturen verwarmen met een WP.

Een stukje naar beneden staat er dan doodleuk:
Vermogen (A7/W35): 6 kW
Vermogen (A-10/W35): 4 kW
COP (A7/W27): 6.41

Het vermogen bij A-10/W70 hebben ze er niet bijgezet, viel dat jullie ook op? ;)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

SebastiaanPs schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:24:
[...]

Wat ik vooral erg storend vind is dat ze als eerste bovenaan zetten:
"All-weather prestaties tot 70°C (6 kW)"

7(8)7 Zij weten zelf natuurlijk ook wel dat dat grote onzin is en misleidend. Deze tekst suggereert dat je bij alle weersomstandigheden 70 gr haalt met 6 kW - dat kan deze warmtepomp zeker niet bij -7 of -10 gr. Voor mij ben je hier al af. Stelletje koekebakkers.

Het zou ze sieren als ze de consument mee zouden nemen in de paradigmaverandering: met zo laag mogelijke temperaturen verwarmen met een WP.

Een stukje naar beneden staat er dan doodleuk:
Vermogen (A7/W35): 6 kW
Vermogen (A-10/W35): 4 kW
COP (A7/W27): 6.41

Het vermogen bij A-10/W70 hebben ze er niet bijgezet, viel dat jullie ook op? ;)
Als je 70 gr nodig hebt in jouw hut moet je überhaupt niet willen beginnen aan een warmtepomp. Gaf je zelf ook al aan maar leuk voor de Legionella run dat wel. Bovendien staat er toch duidelijk tot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 16:01
We hebben nu een jaar een WP die hoofdzakelijk de VVW beneden verwarmt. Nu wil ik op de 1e ook de 2 kinderkamers ook beter kunnen verwarmen maar daar lopen vanaf een verdeler op de bovenste etage 15mm flexibele cv leidingen heen. Als ik daar jaga hybrids met van die fans op aansluit gaat dit dan voldoende werken?

[ Voor 6% gewijzigd door haakjesluiten op 28-07-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:26

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik denk toch dat voor een advies je wat meer info moet geven dan dit.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
haakjesluiten schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:12:
We hebben nu een jaar een WP die hoofdzakelijk de VVW beneden verwarmt. Nu wil ik op de 1e ook de 2 kinderkamers ook beter kunnen verwarmen maar daar lopen vanaf een verdeler op de bovenste etage 15mm flexibele cv leidingen heen. Als ik daar jaga hybrids met van die fans op aansluit gaat dit dan voldoende werken?
Kun je beter fancoils op zetten.
Cv leiding zal 16mm meerlagenbuis zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op zondag 28 juli 2024 @ 16:31:
[...]

Kun je beter fancoils op zetten.
Cv leiding zal 16mm meerlagenbuis zijn?
Mijn T22 doen het er prima op met verdeler aanvoer van 22 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Carboy54 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 16:53:
[...]

Mijn T22 doen het er prima op met verdeler aanvoer van 22 mm.
16mm op goede voorverdeling kan aardig wat litertjes per min doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Buitendiameter van de flexibele cv leiding waar de radiatoren op zijn aangesloten is 15,3mm wat ik zo meet met mijn schuifmaat. Het zijn geen grote kamers 12m3 oid en er hangen een dubbele en enkelplaatst radiator ik heb op de dubbele afgelopen winter al speedfans gezet maar dat deed iets maar verrichte geen wonderen. (WP draait meestal rond de 28-30C aanvoer dat ik voldoende om het beneden op 20C te krijgen rest van het huis is dan vaak een graad of 15-18 afhankelijk van de buitentemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@haakjesluiten, waar lopen die leidingen heen? Naar een verdeler? Hoeveel radiatoren zitten daarop aangesloten en met wat voor leiding is die dan weer aangesloten richting de WP?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
blb4 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:03:
@haakjesluiten, waar lopen die leidingen heen? Naar een verdeler? Hoeveel radiatoren zitten daarop aangesloten en met wat voor leiding is die dan weer aangesloten richting de WP?
Naar een open verdeler waar alle (7) radiatoren op de 1e op zijn aangesloten. De verdeler is via een 22mm leiding op de rest van het circuit aangesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
haakjesluiten schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:17:
[...]

Naar een open verdeler waar alle (7) radiatoren op de 1e op zijn aangesloten. De verdeler is via een 22mm leiding op de rest van het circuit aangesloten
Kijk ff in de tabellen bij warmtepompweetjes,
Je kan daar uitzoeken wat ‘t vermogen is dat je door die 22 mm (staal) en die kunststofleidingen kan krijgen bij een bepaalde dT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Fusionheroes1 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 07:29:
Dan maken ze een foutje zoals ook @elektriekert heeft uitgevonden, want die COP-waarde hoort kennelijk bij A7W34 volgens de certificering. De volgende stap zou A12W27 zijn, waar een hogere COP bij hoort.

De SCOP van 4.9 past er wel bij.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-10 18:58
Ik lees al een tijdje mee op dit topic maar dit is de eerste post. Dank voor alle ervaringen en info, nu is het mijn beurt om een duit in het zakje te doen.

Ik (particulier) werk samen met een installateur om een Vaillant vwl 75/6 te installeren.

Vandaag de grondleiding en gevel boringen gedaan. Dat bleek echt een fluitje van een cent. De diamanten kernboor (162mm) met bijbehorende watergekoelde boormachine heb ik gehuurd bij de bouwmarkt, kostte ca €90 voor 4 uur. Dit was een stuk goedkoper dan de €250 die de installateur wilde hebben.

Gebruik genoeg water, dit voert alle drap en slib af. Duw niet te hard, laat de diamanten rustig door de stenen heen slijpen. Ging als een heet mes door een pakje boter. Hier komt 140mm terrendis grondleiding te liggen, van de WP naar de unitower. Binnen storten we schuimbeton met vvw. Foto's ter illustratie.

Als jullie nog tips hebben; let me know.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yxnynwr-S4r__Z1are0w1rrA3sc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJtugbZo7ZIUJVH9HdGglP8r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sJWx7fBIEMuW3quOaOkC7fl0pM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MeqACowGJWWClnVI0neR97NJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrjHZrmYtTyMJL2A2xjvB2UOBnQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jk7HhNdVopZqAOHzjXBisimG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
blb4 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 23:44:
[...]

Kijk ff in de tabellen bij warmtepompweetjes,
Je kan daar uitzoeken wat ‘t vermogen is dat je door die 22 mm (staal) en die kunststofleidingen kan krijgen bij een bepaalde dT.
max 3kw of een 15mm leiding dus, dat is ruim voldoende maar eens uitzoeken wat voor radiator er nodig is om 600-800watt warmte afgiften te halen bij 30C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
robin15243 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:48:
Ik lees al een tijdje mee op dit topic maar dit is de eerste post. Dank voor alle ervaringen en info, nu is het mijn beurt om een duit in het zakje te doen.

Ik (particulier) werk samen met een installateur om een Vaillant vwl 75/6 te installeren.

Vandaag de grondleiding en gevel boringen gedaan. Dat bleek echt een fluitje van een cent. De diamanten kernboor (162mm) met bijbehorende watergekoelde boormachine heb ik gehuurd bij de bouwmarkt, kostte ca €90 voor 4 uur. Dit was een stuk goedkoper dan de €250 die de installateur wilde hebben.

Gebruik genoeg water, dit voert alle drap en slib af. Duw niet te hard, laat de diamanten rustig door de stenen heen slijpen. Ging als een heet mes door een pakje boter. Hier komt 140mm terrendis grondleiding te liggen, van de WP naar de unitower. Binnen storten we schuimbeton met vvw. Foto's ter illustratie.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Is er een reden waarom 162mm gat voor een 140mm leiding?
Of gewoon die hadden ze liggen?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-10 19:33

Zou het lukken (of iemand anders) deze topic te verplaatsen naar het topic over Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic ?

Ik ga deze week ook aan het zelfde traject beginnen, Terrendis 140 duo en de zelfde Vaillant vwl 75/6 Warmtepomp. Zat nog met het doorvoeren naar de kelder in mijn geval. Maar nu ik dit zie ga ik misschien toch maar groot boren :) Wilde eerst 2 of 3x gat 50mm boren net boven het maaiveld. En dan de Terrendis daar buiten laten aankomen (schuin omhoog). Hoe ga je het gat afdichten?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:58

hnq

hnq schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:12:
Eén van de grote uitdagingen mbt warmtepompen is vaak de ontbrekende ruimte voor een sww vat. Heatgeek is al een tijdje bezig met zeer efficiënte vaten, maar dit is veelbelovend lijkt me? Technische info volgt nog.
https://youtu.be/3QAX6ygW9HM?si=TN4CNn8zI0bZPShk
Even een schopje. De specificaties/prestatiegegevens en prijzen van de Heat Geek Mini Stores zijn nu beschikbaar:

https://newarkcylinders.u...d=9ee689993e&e=762745ed3d

En de prijzen:
https://newarkcylinders.u...d=81368d6712&e=762745ed3d

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-10 21:34
@pc_slopert Het hangt nogal af van waar je doorheen moet boren. Baksteen gaat best goed zoals @robin15243 laat zien. Ik moest door een fundering van gewapend beton en heb voor 3x 50mm gekozen. Ook omdat ik vrij schuin omhoog moest om onder het maaiveld te kunnen beginnen.

[ Voor 12% gewijzigd door RichieB op 29-07-2024 17:37 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luminatus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-10 19:22
hnq schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:31:
[...]

Even een schopje. De specificaties/prestatiegegevens en prijzen van de Heat Geek Mini Stores zijn nu beschikbaar:

En de prijzen:
Maar nu de hamvraag…zijn ze in de EU leverbaar en tegen welke prijzen incl. Invoerheffingen.
Erg interessant product maar ben bang dat het lastig wordt ze in NL te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:08

In baksteen is het idd als boter, in beton had ik voor 250 het laten doen. Was een dag bezig met een machine op statief van de oranje verhuur toko voor twee beton gaten en 2 in steen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robin15243
Ai, Da's niet al te best @Maurice1066. Er werd mij ook verteld dat ze niet voor gewapend beton zijn, maar voor baksteen dus prima.

@pc_slopert de gaten worden afgekit met Aquaswell, is waterdicht tot 5 bar. Dat spul zet uit in contact met water. Ik verwacht niet dat het nodig is, want binnen wordt er dus beton gestort wat vrijwel al het vocht tegenhoudt. Het is wel mooi als je niet schuin hoeft te boren maar gewoon waterpas op -60cm onder het maaiveld, maar ik ken jouw situatie natuurlijk niet.

@mr_evil08 tip van andere tweakers was niet te zuinig boren. Dat terrendis is nauwelijks hanteerbaar, dus wat extra ruimte leek me handig. 140mm gat met een 140mm pijp is vragen om gescheld en frustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:25
Luminatus schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:40:
[...]

Maar nu de hamvraag…zijn ze in de EU leverbaar en tegen welke prijzen incl. Invoerheffingen.
Erg interessant product maar ben bang dat het lastig wordt ze in NL te krijgen.
Wat is hier zo bijzonder aan?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
BarryH schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:21:
[...]

Wat is hier zo bijzonder aan?
Is niet bijzonders. Is iets smaller, grotere invoer, langere spiraal. Ze beweren er nogal wat over wat ik niet gelijk betwist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:08
robin15243 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:15:
Ai, Da's niet al te best @Maurice1066. Er werd mij ook verteld dat ze niet voor gewapend beton zijn, maar voor baksteen dus prima.
160mm uit de hand is voor steen al gek zat. Die ik had schroef je vast( het statief) en was voor beton en daar kun je wapening tegenkomen. Uiteindelijk maximaal kracht gegeven en veel water erbij. Was bang voor de slijtage rekening, maar ze konden het niet eens meten. Was weer een meevaller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Technician- schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:34:
[...]

Is niet bijzonders. Is iets smaller, grotere invoer, langere spiraal.
Bedoel je 'niet bijzonder' of 'niets bijzonders'. In het laatste geval graag namen en rugnummers van vergelijkbare producten. In het eerste geval: HG geeft dat zelf ook aan. De gebruikte techniek is niet revolutionair, met bestaande technieken weten ze een hele goede efficiëntieverbetering te bereiken.
Als dat lukt met 'iets smaller, grotere invoer en langere spiraal' dan durf ik dat wel geniaal te noemen. Tenzij ik een vergelijkbaar vat hier in nl kan ophalen/bestellen. Jij kent die vaten kennelijk, dus: waar kan ik ze krijgen?
Technician- schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:34:
[...]
.. Ze beweren er nogal wat over wat ik niet gelijk betwist.
Eerst beweren dat het 'oude wijn in nieuwe zakken' is en vervolgens zeggen dat je het niet betwist...? Wat bedoel je nu eigenlijk precies? Of komt de betwisting later?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-10 19:33
@robin15243 dat wordt dan een behoorlijk pak schuimbeton :) Of komt er eerst nog een lading zand op. Lijkt me toch wel een meter of twee diep? Of zie ik het verkeerd op de foto.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robin15243
Beetje lastig te zien van de foto's maar je kijkt vanuit de kelder via een luik in de kruipruimte. De afstand vloer-zand is 70cm. Plafond-kelder is idd 2 meter, daar komt de vaillant unitower te staan. In de tuin ligt de leiding op -70cm.

Alsnog is 70cm een dik pak schuimbeton, maar dat isoleert lekker (+-Rc 7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
robin15243 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:59:
Beetje lastig te zien van de foto's maar je kijkt vanuit de kelder via een luik in de kruipruimte. De afstand vloer-zand is 70cm. Plafond-kelder is idd 2 meter, daar komt de vaillant unitower te staan. In de tuin ligt de leiding op -70cm.

Alsnog is 70cm een dik pak schuimbeton, maar dat isoleert lekker (+-Rc 7).
Jup hebben wij ook 70cm op de dunste plek het dikst is een meter 8)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

hnq schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:25:
[...]

Bedoel je 'niet bijzonder' of 'niets bijzonders'. In het laatste geval graag namen en rugnummers van vergelijkbare producten. In het eerste geval: HG geeft dat zelf ook aan. De gebruikte techniek is niet revolutionair, met bestaande technieken weten ze een hele goede efficiëntieverbetering te bereiken.
Als dat lukt met 'iets smaller, grotere invoer en langere spiraal' dan durf ik dat wel geniaal te noemen. Tenzij ik een vergelijkbaar vat hier in nl kan ophalen/bestellen. Jij kent die vaten kennelijk, dus: waar kan ik ze krijgen?

[...]

Eerst beweren dat het 'oude wijn in nieuwe zakken' is en vervolgens zeggen dat je het niet betwist...? Wat bedoel je nu eigenlijk precies? Of komt de betwisting later?
OSO fabriceert prima 300 liter boilers met 1.8 / 2.4 en 3.2 m2 spiralen. Ook onder het merknaam Panasonic. Geen idee wat hier dan nog beter aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Maurice1066 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:10:
[...]

160mm uit de hand is voor steen al gek zat. Die ik had schroef je vast( het statief) en was voor beton en daar kun je wapening tegenkomen. Uiteindelijk maximaal kracht gegeven en veel water erbij. Was bang voor de slijtage rekening, maar ze konden het niet eens meten. Was weer een meevaller
Onlangs nog een 200mm gat in een 250 mm dikke betonvloer geboort, 8 cm was zandcement.
De rest beton met dubbele wapening.

Dat is inderdaad geen aanrader. Ik ben een uur aan het boren geweest uit de hand...
Was dan ook een eenmalige exercitie.

Slijtage aan de boor viel mij mee trouwens, was ik wel wat bang voor gezien het mijn eigen spullen zijn.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
hnq schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:25:
[...]

[...]

Nee ze hebben wel gelijk hoor. Er zit efficiënte verbetering in. Het doel van wat ze zeggen is dat ze de boilerfabrikanten bewegen hetzelfde te doen.
Maar je moet ook niet denken dat het nou zo’n enorme verbetering is.
Na onderzoek is een OSO boiler van het juist type (HI) met 3,1m2 spiraalinhoud en dingen op de juiste plaats imho net zo goed. Al zal je eerst een dubbeltest moeten doen dan met een kamstrup op de afgifte. (Uitvoering met tevens nano-iso)

Tevens heb je natuurwetten. Je raakt geen warmte kwijt aan de omgeving dus alle energie die de WP maakt verdwijnt in de boiler. Je kunt alleen de efficiëntie verbeteren door de retour temp te verlagen. Maar daaraan zit ook een grafiek van COP, hoe dichter het hele vat is opgewarmd naar je maximale aanvoertemp hoe lager je COP. Geldt natuurlijk voor elk vat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hnq

hnq

Carboy54 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:10:
[...]

OSO fabriceert prima 300 liter boilers met 1.8 / 2.4 en 3.2 m2 spiralen. Ook onder het merknaam Panasonic. Geen idee wat hier dan nog beter aan is.
OK, Waar vind ik een OSO boiler van zo'n 100 liter, die in een keukenkastje past, zowel horizontaal als verticaal te gebruiken is, waarmee met scop 4 sww kan worden gemaakt, geen legionellarun nodig is, en met een 6 kW warmtepomp bijna 12 minuten constant, met 8l/m, gedoucht kan worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Het idee achter die Heat Geek Mini Stores (een kleine hygiene boiler) is de combinatie van warmtepomp en boilervat te benutten als een soort CV-combiketel.
Het boilervat is kleiner dan wat men gewoonlijk kiest, omdat opwarmen tussendoor of tijdens douchen aanvaard wordt.
De Mini Store is bedoeld voor toepassing wanneer er slechts beperkt ruimte is voor een boilervat. Als die ruimte er wel is of ook een bad gevuld moet kunnen worden, is het beter een gewoon boilervat te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
pc_slopert schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:00:
[...]

Zou het lukken (of iemand anders) deze topic te verplaatsen naar het topic over Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic ?

Ik ga deze week ook aan het zelfde traject beginnen, Terrendis 140 duo en de zelfde Vaillant vwl 75/6 Warmtepomp. Zat nog met het doorvoeren naar de kelder in mijn geval. Maar nu ik dit zie ga ik misschien toch maar groot boren :) Wilde eerst 2 of 3x gat 50mm boren net boven het maaiveld. En dan de Terrendis daar buiten laten aankomen (schuin omhoog). Hoe ga je het gat afdichten?
Voor wat betreft de laatste vraag:
Soudal AquaSwell (zet uit als het nat wordt)
Wel belangrijk is dat het gat ruim genoeg is om het goedje erin te krijgen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Makkelijker en goedkoper is een poly-urethaam lijmschuim gebruiken, die ook absoluut waterdicht afwerkt.

https://tackmasters.nl/brick-fix-pu-steenlijm-gun/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
hnq schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:31:
[...]

En de prijzen:
Ohja dit gaat om de “tube in Shell” mini boilers met een spiraal voor SWW en het CV water zit in het boilervat (omgekeerd dus).
Uitgangspunt in de minuuttabbellen is dat de taptijd en opstart warmtepomp tijd kan worden overbrugd met de inhoud in het boilervat.
Dit type doorstroomboiler bestaat al heel lang, ik heb deze eens toegepast op een warmtepomp waarbij de losse boiler uit een nefit turbo van de allereerste jaren kwam.

Dit zou opzich kunnen werken, als je een redelijk hoog vermogen warmtepomp hebt.
Wat ik denk dat niet goed gaat is dat de meeste warmtepompen niet vaak en snel willen schakelen naar warmwater. Er zijn allerlei restricties ingebouwd. Wachttijd, niet vaker dan x per dag, minimaal cv tijd enz.

Het zou zo moeten werken dat steeds als er water is verbruikt het water snel weer wordt opgewarmd. En ook dat de WP moet draaien zolang je douched.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQ3PZ7mJw8dkYQboDxqUR22H_rU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SytQgFGlvCEEPwBWdDzvExEt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 30-07-2024 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
@Technician- goedkoper en beter ja? Tube AquaSwell kost €12, waterdicht tot 5 bar. Leek me de perfecte oplossing.

Even in Jip en Janneke taal: af purren werkt dus ook prima? Dacht dat PUR open-cell was en daardoor niet waterdicht op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
robin15243 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:39:
@Technician- goedkoper en beter ja? Tube AquaSwell kost €12, waterdicht tot 5 bar. Leek me de perfecte oplossing.

Even in Jip en Janneke taal: af purren werkt dus ook prima? Dacht dat PUR open-cell was en daardoor niet waterdicht op de lange termijn.
Poly urethaan is geen pur maar een zwellende PU lijm.
Is niet beter maar makkelijker en €8,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 09:29
Hoeveel kilowatt verbruiken jullie momenteel met jullie luchtwarmtepomp.

Wij verbruiken momenteel 4000 kilowat sinds November 2023 geloof ik.
Op zich prima, hebben een speciale tarief van 0,32 cent per kilowat voor luchtwarmtepomp-.

Wij hebben een vrij grote pomp eigenlijk. Niet zon kleine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgD8xAxA6Wru9Yyl5UBHEJcIPxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJrmS2ITNo6BalBJsI5R5MlI.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is alleen als voorbeeld, is niet ons huis.

[ Voor 51% gewijzigd door theduke1989 op 30-07-2024 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:25
theduke1989 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:10:

Op zich prima, hebben een speciale tarief van 0,32 cent per kilowat voor luchtwarmtepomp-.

[Afbeelding]
Beetje onzinnige vraag.
Wat was je gasverbruik, dat maal 2-2,5 is het #kWh wat je kan verwachten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
BarryH schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:26:
[...]

Beetje onzinnige vraag.
Wat was je gasverbruik, dat maal 2-2,5 is het #kWh wat je kan verwachten
Hadden we niet, en is ook niet in de straat. We hebben de complete verwarming van vroeger eruit gesloopt en via luchtwarmte pomp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@theduke1989, als je alleen de gepinde posts toont, dan kun je het verbruik van verschillende Tweakers terugvinden in de maandelijkse rapportage. Wellicht geeft dat antwoord op je vraag.

Maar belangrijker is hoe je verbruik zich verhoudt tot de warmtebehoefte van het huis.
Mijn verbruik over het afgelopen stookseizoen was ongeveer 2350kWh, maar zonder te weten of ik daarmee een kartonnen doos in Zuid-België heb verwarmd of een enorm vrijstaand kasteel in Noord-Nederland gaat dit jou niet helpen.

Heeft je warmtepomp (vermogen onbekend) trouwens niet een warmte-energie, of COP-meting ingebouwd zitten?

[ Voor 14% gewijzigd door verkeerslicht op 30-07-2024 11:01 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:14
theduke1989 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:10:

[Afbeelding]
Graag aangeven om wat voor soort woning het gaat met aantal m2 erbij en type verwarming zoals radiator of VVW incl of excl Warmwater en natuurlijk niet te vegeten aantal persoonshuishouden.
Hier vrijstaand huis 165m2 3 woonlagen VVW incl 180 ltr "buildt in" boiler. 3 persoons huishouden.
Verbruik WP 3000-3400kWh per jaar. Afhankelijk hoe koud het 's winters wordt. Dit jaar is het 3000kWh en in 2022 was het 3400kWh. YCOP is rond de 4,2 gemiddeld over de afgelopen 6 jaar.
M.a.w. jouw 4000kWh is best wel aan de hoge kant als dit je verbruik is sinds november afgelopen jaar. Behalve als je een 250m2 woning hebt met radiatoren of zoiets dergelijks. Maar ja dat heb je nog niet aangegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Wimhaw op 30-07-2024 11:17 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Wij hebben de Luchtwarmtepomp van Buderus (14 kilowattuur sterk)

- woonoppervlakte voor twee woningen 200m2
- boiler (opslag voor direkt water 485L)
- beide woningen hebben vloerverwarming (met een Luchtwarmtepomp heb je niet veel aan met icm radiatoren (of je moet grote radiatoren hebben)
- onze gevel moet nog ge-isoleerd werden.
- dak moet ook geïsoleerd werden.

Huis bevindt zich in Duitsland (Ralingen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQ2ZueD_blhfbWYGUSbTacSoWbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RPnLjIv5aVAGVh8U5eGcHR0a.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was nog van Juni dit jaar

[ Voor 33% gewijzigd door theduke1989 op 30-07-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
theduke1989 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:16:
Wij hebben de Luchtwarmtepomp van Buderus (14 kilowattuur sterk)

- woonoppervlakte voor twee woningen 200m2
- boiler (opslag voor direkt water 485L)
- beide woningen hebben vloerverwarming (met een Luchtwarmtepomp heb je niet veel aan met icm radiatoren (of je moet grote radiatoren hebben)
- onze gevel moet nog ge-isoleerd werden.
- dak moet ook geïsoleerd werden.

Huis bevindt zich in Duitsland (Ralingen)

[Afbeelding]
Dit was nog van Juni dit jaar
Ter vergelijk, mijn matig geïsoleerde huis heeft 160m² aan woonoppervlak (hoewel de inhoud van ca. 550m³ eigenlijk belangrijker is), met een verbruik van 2350kWh en een binnentemp van constant 20°C. Ik heb maar een klein stukje (3 groepen) vloerverwarming, en verder radiatoren en 2 fancoils.

Een verbruik van 4000kWh met alleen vloerverwarming op 200m² vind ik dan niet heel spectaculair om eerlijk te zijn. Maar met 0,0 isolatie is dat op zich wel te verklaren.
14kW (als dat daadwerkelijk het vermogen is bij -10°C) is ook wel aan de hoge kant voor de geschetste situatie als er straks geïsoleerd is.

p.s. hier trouwens best veel gebruikers met radiatoren en positieve ervaringen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
verkeerslicht schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:33:
[...]
Een verbruik van 4000kWh met alleen vloerverwarming op 200m² vind ik dan niet heel spectaculair om eerlijk te zijn. Maar met 0,0 isolatie is dat op zich wel te verklaren.
14kW (als dat daadwerkelijk het vermogen is bij -10°C) is ook wel aan de hoge kant voor de geschetste situatie als er straks geïsoleerd is.
Wat dat betreft snap ik het advies wel om eerst te isoleren en daarna een warmtepomp te kiezen. Anders zit je straks met een joekel van een warmtepomp die je eigenlijk niet nodig hebt. Nadelen: (1) duurder, (2) groter, (3) meer geluid en (4) hoger minimumvermogen, waardoor hogere Ta en hogere energiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
SebastiaanPs schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:39:
[...]

Wat dat betreft snap ik het advies wel om eerst te isoleren en daarna een warmtepomp te kiezen. Anders zit je straks met een joekel van een warmtepomp die je eigenlijk niet nodig hebt. Nadelen: (1) duurder, (2) groter, (3) meer geluid en (4) hoger minimumvermogen, waardoor hogere Ta en hogere energiekosten.
De pomp is voor twee woningen bedoeld later. Afhankelijk van hoe dik de gevel wordt. Wij zullen 8-10 dik nemen. De dak wordt dan inderdaad van binnen en buiten ge-isoleerd.

Daarnaast qua kosten maakt het niet uit, we krijgen 50% terug dus dat zit wel goed.
Meer geluid niet, want de pomp is erg stil ook op drukke dagen. Staat nu wel uit (automatisc) wanneer het warm is. Koelen doen we er nog niet mee, maar kunnen dat wel doen als we willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@theduke1989 Zonder informatie over "Heizgradtage" in Ralingen
het verwarmingsregime (kamertemperatuur, aanvoer/retour), warmwaterverbruik, etc.
zegt mij het stroomverbruik niet zo veel. Wel een mooi plaatje van de Duitse smartmeter? (voor de wp?),
die zijn op zich nog relatief zeldzaam in D.

Je bedoelt natuurlijk 14 kW vermogen, maar onder welke condities?
Met het exacte type van Buderus verstrek je meer informatie. (Nefit/Bosch & Buderus is een firma, waarbij de naam Buderus in NL verdwijnt, wordt Nefit?)
De hogere subsidie in Duitsland is wel nodig bij de prijzen voor warmtepompen in D 8)7 .

[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 30-07-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
theduke1989 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:44:
[...]

De pomp is voor twee woningen bedoeld later. Afhankelijk van hoe dik de gevel wordt. Wij zullen 8-10 dik nemen. De dak wordt dan inderdaad van binnen en buiten ge-isoleerd.

Daarnaast qua kosten maakt het niet uit, we krijgen 50% terug dus dat zit wel goed.
Meer geluid niet, want de pomp is erg stil ook op drukke dagen. Staat nu wel uit (automatisc) wanneer het warm is. Koelen doen we er nog niet mee, maar kunnen dat wel doen als we willen.
Zijn de woningen per stuk 200m² (dus in totaal 400?)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:07

Seafarer

XXX

Technician- schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:55:
[...]

Ohja dit gaat om de “tube in Shell” mini boilers met een spiraal voor SWW en het CV water zit in het boilervat (omgekeerd dus).
Uitgangspunt in de minuuttabbellen is dat de taptijd en opstart warmtepomp tijd kan worden overbrugd met de inhoud in het boilervat.
Dit type doorstroomboiler bestaat al heel lang, ik heb deze eens toegepast op een warmtepomp waarbij de losse boiler uit een nefit turbo van de allereerste jaren kwam.

Dit zou opzich kunnen werken, als je een redelijk hoog vermogen warmtepomp hebt.
Wat ik denk dat niet goed gaat is dat de meeste warmtepompen niet vaak en snel willen schakelen naar warmwater. Er zijn allerlei restricties ingebouwd. Wachttijd, niet vaker dan x per dag, minimaal cv tijd enz.

Het zou zo moeten werken dat steeds als er water is verbruikt het water snel weer wordt opgewarmd. En ook dat de WP moet draaien zolang je douched.
[Afbeelding]
Heat geek bekeken? Je schrijft alsof het uiterst moeilijk is.

Ik ben het met je eens dat het bij sommige warmtepompen moeilijk kan worden.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:16
Zijn hier meer mensen met ervaring met de Nibe AMS10-8? We zijn momenteel bezig met een nieuwbouwplannen samen met de aannemer. De installateur komt nu met deze warmtepomp in de basisofferte.

Dit lijkt me een typische "project"-warmtepomp die deze installateur waarschijnlijk heel vaak gebruikt. Het is niet de stilste warmtepomp van Nibe.

Ik vroeg me af of hier meer gebruikers zijn met dit type en hoe hun ervaring hiermee is. Of dat ik beter met de installateur om tafel kan gaan voor een beter/duurder type.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Mr. Inspire schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:37:
Zijn hier meer mensen met ervaring met de Nibe AMS10-8? We zijn momenteel bezig met een nieuwbouwplannen samen met de aannemer. De installateur komt nu met deze warmtepomp in de basisofferte.

Dit lijkt me een typische "project"-warmtepomp die deze installateur waarschijnlijk heel vaak gebruikt. Het is niet de stilste warmtepomp van Nibe.

Ik vroeg me af of hier meer gebruikers zijn met dit type en hoe hun ervaring hiermee is. Of dat ik beter met de installateur om tafel kan gaan voor een beter/duurder type.
Dit is qua prijs de instapmodel van Nibe, de F2040-8 was volgens mij al minimaal 2x zo duur en de S2125 gaat zelfs qua prijs een factor 3,5x omhoog.
(Plaats zelf geen Nibe)

Ook reserve onderdelen zijn vrij prijzig bij Nibe.

Ik zou eerder kiezen voor Mitsubishi, Panasonic of Vaillant als je kwalitatief een goed merk wilt hebben.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:16
Bedankt voor de tips. Ik zal dan met de installateur in overleg moeten. Ik weet niet welke merken zij voeren en of ze van NIBE af willen stappen.

Zijn er van die alternatieve merken specifieke modellen aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mr. Inspire schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:58:
Bedankt voor de tips. Ik zal dan met de installateur in overleg moeten. Ik weet niet welke merken zij voeren en of ze van NIBE af willen stappen.

Zijn er van die alternatieve merken specifieke modellen aan te raden?
Wie betaalt, bepaalt.
Bij ons had ik ook van afgeweken van het gebruikelijke merk wat de installateur doet. De itho amber is misschien ook nog een optie als je een stillere wil.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
xoror schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:02:
[...]

Wie betaalt, bepaalt.
Bij ons had ik ook van afgeweken van het gebruikelijke merk wat de installateur doet. De itho amber is misschien ook nog een optie als je een stillere wil.
Toch altijd teven kijken welke merken je kiest. Ik heb specifiek voor Bosch in dit geval Buderus gekozen.
Omdat ik weet dat mijn onderdelen als ik die nodig heb gewoon bij een ander merk kan halen en het past.

Daarom beter altijd een van de meer gangbare merken nemen in dat land.
Ik heb in Nederland geen ervaring, omdat ik mijn eerste huis in Duitsland heb gekocht. Dus niet echt mee bezig gehouden.

Weishaupt, Buderus, Bosch Valiant zijn hier toch wel de betere merken.
Merken zoals WOLF etc moet je vermijden. Dit ook zo in Nederland per merk.
Pagina: 1 ... 150 ... 227 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)