Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:18
Tanuki schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:53:
Nog een vraag: Nu de warmtepompboiler werkt :D is het tijd om eens wat te gaan voorbereiden voor de warmtepomp voor de vloerverwarming.

De oude cv installatie had 28mm buis, met vrij dikke wanden. De aftakkingen (2 stuks) naar de vloerverwarming verdelers (5 en 6 groepen) waren 20mm Uponor. Dus van ~22mm binnenwerks naar ~16mm binnenwerkse buis.

De vloerverwarming slangen zijn 16x2, dus 12mm binnenwerks.

Dat lijkt me wat onwenselijk. Plan is in ieder geval om de aftakkingen naar de verdelers 32mm Uponor te maken, 26mm binnenwerks dus.

Vraag is dan: is dit voldoende? En zo ja, wat zou dan de goede maat zijn voor de hoofdbuizen op zolder? Is dan 35mm staal een goed idee? Dat is binnenwerks +- 32mm?

Die hoofdbuizen zouden dan gevoed worden vanuit de warmtepomp waar volgens mij meestal 1" of 1 1/4 " aansluiting op zit.

(Warmtepomp is nog niet besteld overigens, ik wil eerst het hele cv netwerk op orde hebben enz.)
Hoeveel groepen afgifte heb je dan? Op welk vermogen WP?
Want 35mm is normaliter zwaar overdreven. 28mm koper of 32mm MLB is voldoende

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Tanuki schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:53:
Nog een vraag: Nu de warmtepompboiler werkt :D is het tijd om eens wat te gaan voorbereiden voor de warmtepomp voor de vloerverwarming.

De oude cv installatie had 28mm buis, met vrij dikke wanden. De aftakkingen (2 stuks) naar de vloerverwarming verdelers (5 en 6 groepen) waren 20mm Uponor. Dus van ~22mm binnenwerks naar ~16mm binnenwerkse buis.

De vloerverwarming slangen zijn 16x2, dus 12mm binnenwerks.

Dat lijkt me wat onwenselijk. Plan is in ieder geval om de aftakkingen naar de verdelers 32mm Uponor te maken, 26mm binnenwerks dus.

Vraag is dan: is dit voldoende? En zo ja, wat zou dan de goede maat zijn voor de hoofdbuizen op zolder? Is dan 35mm staal een goed idee? Dat is binnenwerks +- 32mm?

Die hoofdbuizen zouden dan gevoed worden vanuit de warmtepomp waar volgens mij meestal 1" of 1 1/4 " aansluiting op zit.

(Warmtepomp is nog niet besteld overigens, ik wil eerst het hele cv netwerk op orde hebben enz.)
- tot 6kW kan op 22mm cv buis of 26mm meerlagenbuis.
- 6 tot 10 kW kan op 28mm cv buis of 32mm meerlagenbuis.
- 10 tot 14 kW kan op 35mm of 40mm meerlagenbuis.

Gezien het aantal groepen kun je gewoon 2x aftakken met 22mm of 26mm meerlagenbuis.

Op de warmtepomp kun je twee 1” of 1.1/4” vorstbeveiligingskleppen plaatsen met een draadsok in dezelfde maat.

Succes!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:22:
[...]

Hoeveel groepen afgifte heb je dan? Op welk vermogen WP?
Want 35mm is normaliter zwaar overdreven. 28mm koper of 32mm MLB is voldoende
Op dit moment:
Beneden: 6
Eerste verdieping: 5 (komen er nog 2 bij)
Zolder: 5 (nu nog niet)

35mm leek me wat overdreven inderdaad, maar goed, mijn originele 20mm mlb naar de vloerverwarming verdeler beneden was ook "riant" of zelfs "overdreven" een aantal jaar geleden. Nu niet meer. :)

Overigens, ik dacht dat koper geen goed idee was voor verwarmings buizen? Staal is in principe de standaard hiervoor (of mlb) toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Tanuki op 17-07-2024 21:52 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-07 21:51
Koper kan prima. Maar wel duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Tanuki schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:50:
[...]

Op dit moment:

35mm leek me wat overdreven inderdaad, maar goed, mijn originele 20mm mlb naar de vloerverwarming verdeler beneden was ook "riant" of zelfs "overdreven" een aantal jaar geleden. Nu niet meer. :)

Overigens, ik dacht dat koper geen goed idee was voor verwarmings buizen? Staal is in principe de standaard hiervoor (of mlb) toch?
Koper als je ook wil koelen. Of dus meerlagenbuis. Denk niet dat ze elkaar veel doen qua prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Technician- schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:31:
[...]

Koper als je ook wil koelen. Of dus meerlagenbuis. Denk niet dat ze elkaar veel doen qua prijs.
Ga je naar 35 koper, of 40mlb dannwoest het helemaal gek qua prijzen. Een koppeling is dan 3 keer duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:07
[...]
Koper is beter voor verwarming maar wordt weinig toepast vanwege de hoge prijs.
Staal roest.

Split unit,s worden ook altijd met koper uitgevoerd ipv staal, omdat daar de leidingdiameter minimaal is valt de prijs mee.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 18-07-2024 09:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:44

dof

ingmar89 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:33:
Koper kan prima. Maar wel duur.
Koper is prachtig materiaal, en de prijs (van het totaal) valt erg mee als je i.p.v. knelkoppelingen of perskoppelingen gewoon soldeerkoppelingen gebruikt. Bovendien werkt het dan heel slank af wat weer erg handig is bij het isoleren.

En als je de moeite neemt om even de .de grens over te gaan zijn de 28mm koperbuizen voor de halft van de prijs te koop.

Solderen is feitelijk erg gemakkelijk (met goed soldeermateriaal), en gaat eigenlijk nooit fout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUhXgJit_m4-tX2XRilCKqJ2j_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6GGOnvxdZe5bVGjoJ1Oq6KLg.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:53
dof schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:44:
[...]

Koper is prachtig materiaal, en de prijs (van het totaal) valt erg mee als je i.p.v. knelkoppelingen of perskoppelingen gewoon soldeerkoppelingen gebruikt. Bovendien werkt het dan heel slank af wat weer erg handig is bij het isoleren.

En als je de moeite neemt om even de .de grens over te gaan zijn de 28mm koperbuizen voor de halft van de prijs te koop.

Solderen is feitelijk erg gemakkelijk (met goed soldeermateriaal), en gaat eigenlijk nooit fout.

[Afbeelding]
Ik heb hier nog een klein rolletje 60sn/40pb en dat i.c.m. S-39 van vroeger… dat werkt fantastisch.
Als je leidingen goed droog en schoon zijn kan je het haast niet fout doen. :Y

Ik heb foto’s van je koperwerk gezien een tijdje geleden, daar krijgt menig loodgieter een harde leiding van verwacht ik B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dof schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:44:
[...]

[Afbeelding]
(Zacht)Solderen is idd niks mis mee, zolang de temperaturen maar niet te hoog zijn.

Maar voor de gein keek ik laatst wat soldeer kost ipv persen in koper. Incl 3D koppelingen bij 3 wegkleppen enzo. Was gewoon duurder.
Denk omdat het nog nauwelijks verkocht wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:11
Bij "ons in Drenthe" vertelde een loodgieter me al jaren geleden, dat, met name in de bestaande bouw, ze niet meer met een brander willen werken vanwege het brandgevaar, werken tussen plafonds en vloeren, en onder kappen. Daarom kon hij mij niet helpen aan de benodigde soldeerkoppelingen.

Toch heb ik zelf voor een groot deel van de dikke leidingen gekozen voor solderen, en dat ondanks mijn oudbouw van 2 eeuwen en een rieten kap. Zoals gesteld, het werkt erg strak, en is goed te isoleren. Deels mòest ik wel kunststof gebruiken vanwege de golvende vloeren en balkenconstructie; een metalen buis was daar niet in te krijgen, maar 28 mm kunststof wel. Dat in combinatie met de bijbehorende O-ring koppelingen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:25

Seafarer

XXX

mr_evil08 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:22:
[...]

Koper is beter voor verwarming maar wordt weinig toepast vanwege de hoge prijs.
Staal roest.

Split unit,s worden ook altijd met koper uitgevoerd ipv staal, omdat daar de leidingdiameter minimaal is valt de prijs mee.
Uitgegloeid koper is makkelijk te verwerken met zo min mogenlijk koppelingen.

Zachte stalen leiding ken ik niet.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
Er is een nieuw forum bedoeld voor vragen mbt warmtepompen/airco's en geluid en geluidseisen.

Het grote geluidseisen airco en wp topic

geinteresserden zijn van harte welkom, bedoeling is om hier een soort centraal punt van te maken net als dit forum.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Vind dit (eindelijk) wel een mooie omkasting.
Nette prijs ook.
En dempingset -6db verkrijgbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/262GMjW_KBlJzRh0-v8YMnn1zKM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZYFtCOyNZQ2GuF6xlH7hBvQb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJcFRE1wYbhIQht2Fq1lHs7vQPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndtS0DbGrIMsdtkrnQgrF2Hx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:16
@Technician- Wat kost zo’n Brockx? Ik vind geen webshops met prijzen helaas..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
RichieB schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:24:
Is alleen via de (f gassen geregistreerde) groothandelaren.
De prijs zal zo’n €475 zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

elektriekert schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:03:
[...]

Ik heb hier nog een klein rolletje 60sn/40pb en dat i.c.m. S-39 van vroeger… dat werkt fantastisch.
Als je leidingen goed droog en schoon zijn kan je het haast niet fout doen. :Y

Ik heb foto’s van je koperwerk gezien een tijdje geleden, daar krijgt menig loodgieter een harde leiding van verwacht ik B)
Tja, ik zie bij loodgieter soldeerwerk vaak behoorlijke druipers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-07 21:51
En als je dan krijgt dat voor plaatjes plastic in een platte doos je krijgt bij zon brocks...
Maar in elkaar is het geen lelijke behuizing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

Technician- schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:39:
[...]

(Zacht)Solderen is idd niks mis mee, zolang de temperaturen maar niet te hoog zijn.

Maar voor de gein keek ik laatst wat soldeer kost ipv persen in koper. Incl 3D koppelingen bij 3 wegkleppen enzo. Was gewoon duurder.
Denk omdat het nog nauwelijks verkocht wordt
Zo'n rol soldeertin van kwart kilo kost minder dan twee tientjes en doe je eindeloos mee ( zie b.v. hier).

Die koppelingen in m'n foto kosten werkelijk bijna niks (vergeleken met pers koppelingen.
wel even in .de kopen!).

Gereedschap vergt alleen maar een soldeerbrander met butagasbusje.

En S39 moet je niet meer gebruiken maar moderne soldeerpasta (waar tin in zit) werkt supergemakkelijk en kan ik iedereen aanraden (zie hier zo'n setje bij Heima24)

Als er mensen in Groningen even spoedcursus Cu buizen solderen willen mogen ze langskomen.
'k Heb nog genoeg 28 mm stukjes liggen :)

(dan PM graag)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 08:27
TheJVH schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:54:
Ik zou het SWW vat van m'n warmtepomp het liefste in de kelderkast willen plaatsen, een meter onder het maaiveld. Probleem is echter dat ik daar geen waterafvoer kan realiseren (onder het SWW vat / hydrobox). Hoe kan ik dit oplossen? Eventueel met een pompje voor als hij leeg moet? Of is er ook een permanentere afvoer nodig?
Je kunt een sanitair doorstroomexpansievat plaatsen. Dan blijft het overdrukventiel van de inlaatcombinatie in principe dicht, dan zou een bakje/emmertje voldoende moeten zijn voor het geval dat.

Sanitair doorstroomexpansievat is hetzelfde principe als zo'n rood expansievat bij je CV, maar dan geschikt voor drinkwatergebruik (let op: de goedkope sanitaire expansivaten zijn niet geschikt voor drinkwatersystemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:40
Technician- schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:19:
Nette prijs ook.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus de dempingsset komt er nog bij? Wat is de prijs van die set en wat is de grootste maat kast die ze kunnen leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
koksie schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:07:
[...]

Dus de dempingsset komt er nog bij? Wat is de prijs van die set en wat is de grootste maat kast die ze kunnen leveren?
Ja dat weet ik toch allemaal niet :D

Zou dat wel kunnen uitzoeken…

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 18-07-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:40
Technician- schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:27:
[...]

Ja dat weet ik toch allemaal niet :D

Zou dat wel kunnen uitzoeken…
Ah, ik dacht je er ervaring mee had, excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:32
TheJVH schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:54:
Ik zou het SWW vat van m'n warmtepomp het liefste in de kelderkast willen plaatsen, een meter onder het maaiveld. Probleem is echter dat ik daar geen waterafvoer kan realiseren (onder het SWW vat / hydrobox). Hoe kan ik dit oplossen? Eventueel met een pompje voor als hij leeg moet? Of is er ook een permanentere afvoer nodig?
Zou, denk ik, prima met een condensafvoerpompje kunnen, één meter opvoerhoogte gaat prima met een sanibroyeur, bv https://www.warmteservice...ondens-Pro-SK6/p/A0042431

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:33
Nette prijs ook.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De Brockx Lijkt mij niet echt geschikt voor een LW warmtepomp want de lucht wordt aan de voorzijde tegengehouden en kan wat ik zo zie aan de zijkanten eruit.
Je krijgt dan lucht kortsluiting koude lucht vermengt zich met warmere lucht wat aan de achterzijde wordt ingezogen. Dat wil je gewoon echt niet hebben. Behalve als COP je niets uitmaakt natuurlijk!

[ Voor 3% gewijzigd door Wimhaw op 19-07-2024 08:07 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:18
Nog een groot voordeel van de warmtepomp: het koelen.

Als alles goed dicht blijft (zonwering) icm koelen werkt het dikke prima. De winterdekens kunnen zelfs blijven liggen. Kost natuurlijk wel een paar KW.. maarja daar ontlasten we het net mee toch? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
jellybrah schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:16:
Nog een groot voordeel van de warmtepomp: het koelen.

Als alles goed dicht blijft (zonwering) icm koelen werkt het dikke prima. De winterdekens kunnen zelfs blijven liggen. Kost natuurlijk wel een paar KW.. maarja daar ontlasten we het net mee toch? :p
Ik las de berichten ook al op nu.nl
1 dag warm weer en NL in rep en roer.

De 40 graden zomer met 2+ maand geen neerslag was warm.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 19-07-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:11
mr_evil08 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:33:
[...]

1 dag warm weer en NL de stupide clickbaitmedia in rep en roer.
:Y

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
[...]

Op dit moment:
Je noemt nog steeds geen vermogen. Zonder dat gegeven is het lastig een echt goed antwoord te geven. Zeker omdat je een 12,5kW airco hebt hangen, dan zit je wel op het punt dat je een stapje groter moet gaan dan de meesten.

[ Voor 16% gewijzigd door RonJ op 19-07-2024 10:14 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Wimhaw schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:03:
[...]

De Brockx Lijkt mij niet echt geschikt voor een LW warmtepomp want de lucht wordt aan de voorzijde tegengehouden en kan wat ik zo zie aan de zijkanten eruit.
Je krijgt dan lucht kortsluiting koude lucht vermengt zich met warmere lucht wat aan de achterzijde wordt ingezogen. Dat wil je gewoon echt niet hebben. Behalve als COP je niets uitmaakt natuurlijk!
Dan heb je niet gelezen op de site van de fabrikant.
Want hier is wel degelijk goed over nagedacht, en er zit een antikortsluitplaat bij.
Maar zo wat roepen voelt altijd wel lekker hè? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-07 17:49
Naar aanleiding van eerdere berichten over het niet in koelstand krijgen:
Boeie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Honeywell T6R + Loria warmtepomp, geen koeling

Het lijkt erop dat de Honeywell/Resideo thermostaten (ook met de juiste parameter 34 ingesteld) de vraag van de warmtepomp (toestand nr 13 in het info menu staat op 2, koelen) blokkeren (nr 14 en 15 staan op 6, Gecontroleerd door ruimtemodule).

Remeha is geweest, die ondersteunen de thermostaten niet (vreemd, want zijn destijds wel geleverd door Techneco). Zelf in contact met Resideo om te achterhalen wat de verschillende firmware updates hebben gedaan.

In de tussentijd dan maar zo oplossen, als ik de contacten doorverbind koelt hij wel. Dan wel 100% op buitenvoeler (parameter hiervoor op 0% gezet, lekker logisch :o)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzIGDJTCMxwV3xiDOyLTuCbMD_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4j6dq0ZSsBttWssNtTuQfJeh.jpg?f=fotoalbum_large

Lang verhaal kort. Iemand goeie ervaringen met andere (draadloze) thermostaten voor een Remeha / Techneco Loria (Duo)? Ik lees over Plugwise Anna waarmee hij in BE geleverd is. Eerder al eens iemand met een Tado gesproken. Ben er wel een beetje klaar mee namelijk.
Mogelijk toch maar ombouwen naar 1 zone met een buffervat + ruimtesturing op het buffervat.

[ Voor 4% gewijzigd door Boeie op 19-07-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
RonJ schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:08:
[...]

Je noemt nog steeds geen vermogen. Zonder dat gegeven is het lastig een echt goed antwoord te geven. Zeker omdat je een 12,5kW airco hebt hangen, dan zit je wel op het punt dat je een stapje groter moet gaan dan de meesten.
Ik heb een 12,5 kW buitenunit. Met daarop aangesloten 4 binnen units. Elke ruimte heeft zijn eigen unit. Dus dat is puur om gelijktijdig te kunnen koelen / verwarmen in alle ruimtes. Wanneer nodig.

Vermogen van een warmtepomp heb ik nog niet uitgerekend. Ik heb een goed geisoleerd huis, met 135 m2 woonoppervlak. Inhoud +- 360 m3.

Op de begane grond vloerverwarming 10 cm hoh, eerste verdieping ook. Op zolder gaan we dat ook installeren.

Ik heb geen uitzonderlijk groot of bizar slecht geisoleerd huis of zo.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimhaw
Technician- schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:22:
[...]

Want hier is wel degelijk goed over nagedacht, en er zit een antikortsluitplaat bij.
Het is niet zo wat roepen hoor. Je ziet duidelijk dat de licht links en rechts eruit komt naar de vrije ruimte.
Tussen uitlaat en inzuig opening is het maar max 20-30cm aangezien je aan de inzuig opening een onderdruk creeer zuigt hij deels (hoevel weet ik niet) toch lucht aan van de koude uitblaas.
Dat voor kom je niet.
Dus het is niet zomaar even wat roepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Tanuki schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:25:
[...]

Ik heb een 12,5 kW buitenunit. Met daarop aangesloten 4 binnen units. Elke ruimte heeft zijn eigen unit. Dus dat is puur om gelijktijdig te kunnen koelen / verwarmen in alle ruimtes. Wanneer nodig.

Vermogen van een warmtepomp heb ik nog niet uitgerekend. Ik heb een goed geisoleerd huis, met 135 m2 woonoppervlak. Inhoud +- 360 m3.

Op de begane grond vloerverwarming 10 cm hoh, eerste verdieping ook. Op zolder gaan we dat ook installeren.

Ik heb geen uitzonderlijk groot of bizar slecht geisoleerd huis of zo.
Kijk, dat is goede info. Dan kom je waarschijnlijk ergens in de 6-8kW range uit en dan kom je met je bestaande leidingen misschien al wel goed uit, al is meer doorsnede/flow altijd beter voor het rendement. Het is dan vooral belangrijk dat je een goed regelventiel voor elke verdeler/verdieping plaatst zodat je de balans tussen de verdiepingen goed kan krijgen.

Neem echt even de tijd voor een goede berekening (dit kan met de koevlaas-methode op basis van gasverbruik (lastig als je de airco er nu naast gebruikt), maar liever op het daadwerkelijke warmteverlies van de woning), dat is echt stap 1 en essentieel bij het plaatsen van een warmtepomp.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
RonJ schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:40:
[...]

Kijk, dat is goede info. Dan kom je waarschijnlijk ergens in de 6-8kW range uit en dan kom je met je bestaande leidingen misschien al wel goed uit, al is meer doorsnede/flow altijd beter voor het rendement. Het is dan vooral belangrijk dat je een goed regelventiel voor elke verdeler/verdieping plaatst zodat je de balans tussen de verdiepingen goed kan krijgen.

Neem echt even de tijd voor een goede berekening (dit kan met de koevlaas-methode op basis van gasverbruik (lastig als je de airco er nu naast gebruikt), maar liever op het daadwerkelijke warmteverlies van de woning), dat is echt stap 1 en essentieel bij het plaatsen van een warmtepomp.
Zijn er nadelen aan het aanleggen van 28mm naar de verdelers en het gebruik van 35mm als hoofdleiding?

Ik ga sowieso e.e.a. wat beter bekijken. :D Maar ik had eigenlijk het idee dat mijn plannen met de leidingen by default nooit slecht zouden zijn.

Dank voor deze reactie! Regelventiel heb ik sowieso opgeschreven. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Tanuki schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:49:
[...]

Zijn er nadelen aan het aanleggen van 28mm naar de verdelers en het gebruik van 35mm als hoofdleiding?

Ik ga sowieso e.e.a. wat beter bekijken. :D Maar ik had eigenlijk het idee dat mijn plannen met de leidingen by default nooit slecht zouden zijn.

Nee hoor, dat is juist alleen maar goed voor het rendement en de levensduur van je waterpomp. Kost wat tijd en centen, maar die verdien je imho ook wel weer terug. VVW HoH-10 op elke verdieping en een dikke pijp is het ideale afgiftesysteem (voor verwarmen) voor een warmtepomp.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Nette prijs ook.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
heb je hier meer gegevens over, als ik eerlijk ben, gezien de relatieve kleine openingen van de afvoer, toevoer is helaas op je foto niet te zien. om die claim van -6 dB ook te kunnen waarmaken zullen zedus dat ook met jou merk en type warmtepomp getest moeten hebben (ivm de verschillende frequenties die echt niet bij alle WP exact gelijk zijn, dat is ook de reden dat ze veel verschillende warmtepompen hebben moeten testen om een behoorlijk redelijke demping ook kunnen waarborgen en dat verklaard ook veelal de prijs van deze dingen.
Aleen al bij die prijs wat je aangeeft heb ik daar mijn twijfels over. ik verwacht ook niet dat de leverancier jou zwart op wit voor jou warmtepomp een dergelijke demping kan garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
MacD007 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:59:
[...]

heb je hier meer gegevens over, als ik eerlijk ben, gezien de relatieve kleine openingen van de afvoer, toevoer is helaas op je foto niet te zien. om die claim van -6 dB ook te kunnen waarmaken zullen zedus dat ook met jou merk en type warmtepomp getest moeten hebben (ivm de verschillende frequenties die echt niet bij alle WP exact gelijk zijn, dat is ook de reden dat ze veel verschillende warmtepompen hebben moeten testen om een behoorlijk redelijke demping ook kunnen waarborgen en dat verklaard ook veelal de prijs van deze dingen.
Aleen al bij die prijs wat je aangeeft heb ik daar mijn twijfels over. ik verwacht ook niet dat de leverancier jou zwart op wit voor jou warmtepomp een dergelijke demping kan garanderen.
Je kan natuurlijk ook gewoon zelf even kijken. Ze bieden vanuit de fabrikant WPAC-berekeningen en zelfs geluidsmetingen aan als je dat wilt uitbesteden. Er is ook een -9dB versie in ontwikkeling. Dat is natuurlijk een "tot" x Db waarde, want ze geven zelf ook al aan dat het per unit en locatie verschilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7r5QnNXdcy-HIUz6NgXVSEUgoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8H6TaRxY43m9zYzOfKwuVmxO.png?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Wimhaw schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:28:
[...]

Het is niet zo wat roepen hoor. Je ziet duidelijk dat de licht links en rechts eruit komt naar de vrije ruimte.
Tussen uitlaat en inzuig opening is het maar max 20-30cm aangezien je aan de inzuig opening een onderdruk creeer zuigt hij deels (hoevel weet ik niet) toch lucht aan van de koude uitblaas.
Dat voor kom je niet.
Dus het is niet zomaar even wat roepen.
Jawel, er staat gewoon een merknaam op die je naar de fabrikant leidt en die schrijft daarover incl een luchtsimulatie. Maar daar heb je dus nog niet naar gekeken?

2 sec googelen levert al dit:
https://indd.adobe.com/vi...81-4304-a314-db6bf28f6006

Is ook iets wat mij gewoon opviel omdat ik het zag op een website? Dan mij al die prangende vragen stellen.

Trouwens zonder omkasting zitten aanvoer en aanzuig ook binnen 30 cm van elkaar?

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 19-07-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Ik heb de brochure net even bekeken en ik zie alleen een tekening met de interne luchtstroom en niet wat er buiten de klast gebeurd.
Dit is mijn tekening van de luchtstromen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xy0VACZqW1OPgM5dN3f6Bpq3IUs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuVM1ra0xURCCb6zk2SdrpVC.jpg?f=fotoalbum_medium
Mijn vraag is bij welke tekening is de kans het groots waarbij luchtkortsluiting ontstaat?
Wees kritisch op verkooppraatjes en geloof niet alles wat ze vertellen of laten zien!

Komt nog eens bij dat de warmtepompen leveranciers vaak aangeven dat er aan de voorzijde van de WP geen belemmering moet zijn van 1 tot 1,5m in de luchtstroom. Dat zeggen ze niet voor niets!

Verder stel ik geen prangende vragen aan jou, maar ik maak een kritische opmerking over het ontwerp van Brockx.

Komt nog eens bij dat Warmtepompleveranciers aangeven dat aan de voorzijde 1 tot 1,5m vrije luchtruimte moet zijn. Dat zeggen ze niet voor niets.

[ Voor 27% gewijzigd door Wimhaw op 19-07-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusionheroes1
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-07 13:53
Wimhaw schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:02:
Ik heb de brochure net even bekeken en ik zie alleen een tekening met de interne luchtstroom en niet wat er buiten de klast gebeurd.
[Afbeelding]
Mijn vraag is bij welke tekening is de kans het groots waarbij luchtkortsluiting ontstaat?
Wees kritisch op verkooppraatjes en geloof niet alles wat ze vertellen of laten zien!

Komt nog eens bij dat de warmtepompen leveranciers vaak aangeven dat er aan de voorzijde van de WP geen belemmering moet zijn van 1 tot 1,5m in de luchtstroom. Dat zeggen ze niet voor niets!

Verder stel ik geen prangende vragen aan jou, maar ik maak een kritische opmerking over het ontwerp van Brockx.

Komt nog eens bij dat Warmtepompleveranciers aangeven dat aan de voorzijde 1 tot 1,5m vrije luchtruimte moet zijn. Dat zeggen ze niet voor niets.
En dan is dit nog de versie aan de gevel. De versie die losstaand is pakt zijn lucht via de zijkanten dus nog meer restrictie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Wimhaw schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:02:
[Afbeelding]

Ja dat teken je niet goed, komt toch onder 45Gr naar buiten?

Man wat een domme discussie, zeg alleen dat ik het een mooier kastje vind dan de standaard omkasting.

Kan m weleens bestellen en dan beoordelen. Ik denk dat die goed is (tov de normale omkasting) omdat dit juist wordt gemaakt door een bedrijf in Nl die gespecialiseerd is in geluidsomkastingen en niet Frederik uit Frankrijk of Sjinghow uit China.

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 19-07-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:32
RichieB schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:24:
Google bracht me hier: https://www.coolmark.nl/n...ingen/groups/g+c+m+a+view
Een aantal met - en een aantal zonder beprijzing.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
marnie schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:21:
[...]

Google bracht me hier: https://www.coolmark.nl/n...ingen/groups/g+c+m+a+view
Een aantal met - en een aantal zonder beprijzing.
Vind ze ook met prijzen in een shop. (Googelen is een vak schijnbaar :p )
https://vanderburgklimaat...l-anti-recirculatieplaat/

Disclaimer: ken die partij niet verder.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 19-07-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-07 19:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Ze hebben in ieder geval over een anti-recirculatieschot nagedacht, dus dat levert wel alvast bonuspunten op.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Technician- schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:22:
[...]

op de site bv sttat het volgende:
Naast een visuele verbetering biedt de standaard omkasting een reductie van ca. 3 dB*.
Om een hogere reductie te bereiken kan een eenvoudig aan te brengen isolatiekit worden aangeschaft.
Samen met deze geluidsisolatie kan de luchtgeluidsreductie tot 6 dB* bedragen.

* Maximale waarde, afhankelijk van locatie en plaatsing
nu snap ik dat laatste helemaal niet, want de reductie vind binnen in de kast plaats, dus zou de locatie hier eigenlijk geen invloed op hebben.
Wat ook vreemd is dat er geen verdere informatie over hoe de reductie tot stand komt.
de foto over de circulatie werpt overigens meer vragen dan antwoorden op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ob5SNiklovFHE2Le_s5x3XYs-ss=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l5qTZGY3YcyCq0WHfY3vlsIP.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Boeie schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:23:
Naar aanleiding van eerdere berichten over het niet in koelstand krijgen:
Boeie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Honeywell T6R + Loria warmtepomp, geen koeling

Het lijkt erop dat de Honeywell/Resideo thermostaten (ook met de juiste parameter 34 ingesteld) de vraag van de warmtepomp (toestand nr 13 in het info menu staat op 2, koelen) blokkeren (nr 14 en 15 staan op 6, Gecontroleerd door ruimtemodule).

Remeha is geweest, die ondersteunen de thermostaten niet (vreemd, want zijn destijds wel geleverd door Techneco). Zelf in contact met Resideo om te achterhalen wat de verschillende firmware updates hebben gedaan.

In de tussentijd dan maar zo oplossen, als ik de contacten doorverbind koelt hij wel. Dan wel 100% op buitenvoeler (parameter hiervoor op 0% gezet, lekker logisch :o)

[Afbeelding]

Lang verhaal kort. Iemand goeie ervaringen met andere (draadloze) thermostaten voor een Remeha / Techneco Loria (Duo)? Ik lees over Plugwise Anna waarmee hij in BE geleverd is. Eerder al eens iemand met een Tado gesproken. Ben er wel een beetje klaar mee namelijk.
Mogelijk toch maar ombouwen naar 1 zone met een buffervat + ruimtesturing op het buffervat.
Hier werkt het prima met een honeywell chronotherm touch thermostaat. Bij wisseling naar warm weer handmatig de koelfunctie aanzetten en na de zomer weer op verwarmen.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Technician- schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:08:
[...]

Jawel, er staat gewoon een merknaam op die je naar de fabrikant leidt en die schrijft daarover incl een luchtsimulatie. Maar daar heb je dus nog niet naar gekeken?

2 sec googelen levert al dit:
https://indd.adobe.com/vi...81-4304-a314-db6bf28f6006

Is ook iets wat mij gewoon opviel omdat ik het zag op een website? Dan mij al die prangende vragen stellen.

Trouwens zonder omkasting zitten aanvoer en aanzuig ook binnen 30 cm van elkaar?
als ik de handleiding lees, overigens wordt ik daar niet veel wijzer van, behalve dat best veel warmtepompen gewoon niet zouden passen, bv de AURORA II van Adlar, die van wege zijn geluid mogelijk wel wat hulp zou kunnen gebruiken. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Proton_ schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:54:
Ze hebben in ieder geval over een anti-recirculatieschot nagedacht, dus dat levert wel alvast bonuspunten op.
juist, bevesigd met klitteband :(
en geen max en minale flow van de warmtepomp ? en een kit met wie wat voor soort geluidsdempend materiaal (is dit wel waterbestendig ? vorst bestendig ?, sorry, leuk voor de normale consument die je makelijk alles wijs kunt maken, maar ik verwacht eerder een minimale reductie.

Er worden ook bewust geen enkele bewijs voor wat voor reductie aangegeven, zelf schrijven ze tot 3 dB geluidsreductie, dat kan dus ook 0 dB reductie zijn. en alles wat daar tussen zit.

sorry, is bepaald geen koop advies, ik zelf zou daar zelf een hele grote boog om maken. Laten ze eerst maar eens kun claim van die 3 dB op een kundige wijze kenbaar maken.

[ Voor 55% gewijzigd door MacD007 op 19-07-2024 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MacD007 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:25:
[...]

als ik de handleiding lees, overigens wordt ik daar niet veel wijzer van, behalve dat best veel warmtepompen gewoon niet zouden passen, bv de AURORA II van Adlar, die van wege zijn geluid mogelijk wel wat hulp zou kunnen gebruiken. :(
Prima, ik vind het een rare reactie.

Ik zie dat het van een bedrijf komt wat enkel omkaderingen maakt, vooral voor de maritieme sector. Dan ga ik er vanuit dat ze daar sjoege van hebben. https://www.vancappellens...psure-sound-enclosure-nl/
Heb jij ooit een consumenten brochure met waterdichte technische bewijzen gezien?
Dan vraag je tech de whitepaper eerst op voordat je roeptoetert.

Maar ook ik weet dat niet zeker want zie ook alleen een plaatje. Maar ga deze wel eens bestellen om te testen.

Heb jij soms aandelen in een andere oplossing gezien je felle reacties?

[ Voor 45% gewijzigd door Technician- op 19-07-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Technician- schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:37:
[...]

Prima, ik vind het een rare reactie.
wat is er vreemd aan als ik wat terechte vragen ga stellen.
Ik zie dat het van een bedrijf komt wat enkel omkaderingen maakt, vooral voor de maritieme sector. Dan ga ik er vanuit dat ze daar sjoege van hebben. https://www.vancappellens...psure-sound-enclosure-nl/
Heb jij ooit een consumenten brochure met waterdichte technische bewijzen gezien?
Dan vraag je tech de whitepaper eerst op voordat je roeptoetert.
ik heb me even niet in andere bedrijven verdiept nog wat dit bedrijf nog voor moois aan het maken heeft, zelf heb ik in het verleden ervaring in de door jou genoemde sector opgedaan, helaas zie ik dit niet aan dit product terug, hoeft ook niet, want daarvoor is het gelukkig ook niet bedoeld.
Als men hier ervaring in heeft, en nogmaals ik hoop van wel, alleen zie ik het helaas niet terug in de huidige presentatie van het product.
En ja, ik stel nu een keer mogelijk wat meer vragen en eisen dan een normale consument, mogelijk ook omdat ik weet hoe moeilijk en lastig dit probleem gewoon is.
Ik zelf zou het met deze informatie gewoon niet kopen of adviseren, mogelijk zal dat als men met aanvullende informatie komt veranderen.
Maar ik zie het niet dat ik zelf achter belangrijke zaken hun achterna moet lopen.
Helaas zie je dat steeds meer dat marketing de overhand hier krijgt zonder dat die lui ook meer enig verstand van de materie hebben. Het lijkt wel een virus wat zich over warmtepompland aan het verspreiden is.
Maar ook ik weet dat niet zeker want zie ook alleen een plaatje. Maar ga deze wel eens bestellen om te testen.

Heb jij soms aandelen in een andere oplossing gezien je felle reacties?
Was het maar waar, er zijn wel goed werkende te krijgen maar de meeste, ik zelf ook, zouden dergelijke monsters gewoon niet in de tuin willen hebben en je koopt daarvoor vaak ook nog met gemak een andere warmtepomp bij. Vaak kun je dan veel beter iets meer uitgeven in een stillere unit die dan onder de streep ook nog goedkoper uitvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
MacD007 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:54:
[...]
wat is er vreemd aan als ik wat terechte vragen ga stellen.

[...]
ik heb me even niet in andere bedrijven verdiept nog wat dit bedrijf nog voor moois aan het maken heeft, zelf heb ik in het verleden ervaring in de door jou genoemde sector opgedaan, helaas zie ik dit niet aan dit product terug, hoeft ook niet, want daarvoor is het gelukkig ook niet bedoeld.
Als men hier ervaring in heeft, en nogmaals ik hoop van wel, alleen zie ik het helaas niet terug in de huidige presentatie van het product.
En ja, ik stel nu een keer mogelijk wat meer vragen en eisen dan een normale consument, mogelijk ook omdat ik weet hoe moeilijk en lastig dit probleem gewoon is.
Ik zelf zou het met deze informatie gewoon niet kopen of adviseren, mogelijk zal dat als men met aanvullende informatie komt veranderen.
Maar ik zie het niet dat ik zelf achter belangrijke zaken hun achterna moet lopen.
Helaas zie je dat steeds meer dat marketing de overhand hier krijgt zonder dat die lui ook meer enig verstand van de materie hebben. Het lijkt wel een virus wat zich over warmtepompland aan het verspreiden is.

[...]

Was het maar waar, er zijn wel goed werkende te krijgen maar de meeste, ik zelf ook, zouden dergelijke monsters gewoon niet in de tuin willen hebben en je koopt daarvoor vaak ook nog met gemak een andere warmtepomp bij. Vaak kun je dan veel beter iets meer uitgeven in een stillere unit die dan onder de streep ook nog goedkoper uitvalt.
Het is gewoon een omkasting van een paar euro.
Die er vind ik wat beter uit ziet dan gemiddeld.
Man wat een verhalen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Technician- schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:11:
[...]

Het is gewoon een omkasting van een paar euro.
Die er vind ik wat beter uit ziet dan gemiddeld.
Man wat een verhalen weer.
Prima als jij graag een kast om een kast wilt doen die mogelijk verder niets doet behalve dat deze geld kost.
Ga gerust je gang, ik zal je echt niet tegen houden.
Maar als iemand dit met goed geloof koopt om zijn probleem op te lossen en er dan achter komt het hij gewoon een lege kast heeft gekocht. Oeps, ik denk dat die klant niet blij zal zijn.
*knip*

[ Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 20-07-2024 09:19 . Reden: insinuaties ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
MacD007 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:18:
[...]

Prima als jij graag een kast om een kast wilt doen die mogelijk verder niets doet behalve dat deze geld kost.
Ga gerust je gang, ik zal je echt niet tegen houden.
Maar als iemand dit met goed geloof koopt om zijn probleem op te lossen en er dan achter komt het hij gewoon een lege kast heeft gekocht. Oeps, ik denk dat die klant niet blij zal zijn.
[...].
*knip*. Dit is gewoon een omkasting net als evolar om je airco wat mooier af te werken.
Niet meer niet minder.
Geeft een ander kleurtje, dat wil een klant (soms).

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 20-07-2024 09:20 . Reden: op de man ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 31-07 10:01
Het mooiste is natuurlijk dat @Technician- er eentje koopt en toepast, zoals een paar posts terug geopperd.

Dat geeft een terugkoppeling uit de praktijk, niets wat meer duidelijkheid verschaft dan dat...

Verder vindt ik dat jullie elkaar wel erg in de haren vliegen over iets waar vanuit de luie stoel niet zoveel over te zeggen is. Het is best een mooie kast vind ik, en de leverancier meldt 3dB demping zonder een extra geluiddempende optie en 6dB met. Dat is echt niet veel, 3 dB moet je al meten voor en na plaatsing om te kunnen bevestigen. Op het gehoor geeft 3dB iets van: "het lijkt wel iets beter" maar meer ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 31-07 19:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Modbreak:En weer op de inhoud.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03:10
Knip, liep een beetje achter de feiten aan ontdekte ik net :)

[ Voor 90% gewijzigd door Robindd op 20-07-2024 10:37 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
KarsS schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 07:35:
Het mooiste is natuurlijk dat @Technician- er eentje koopt en toepast, zoals een paar posts terug geopperd.

Dat geeft een terugkoppeling uit de praktijk, niets wat meer duidelijkheid verschaft dan dat...

Verder vindt ik dat jullie elkaar wel erg in de haren vliegen over iets waar vanuit de luie stoel niet zoveel over te zeggen is. Het is best een mooie kast vind ik, en de leverancier meldt 3dB demping zonder een extra geluiddempende optie en 6dB met. Dat is echt niet veel, 3 dB moet je al meten voor en na plaatsing om te kunnen bevestigen. Op het gehoor geeft 3dB iets van: "het lijkt wel iets beter" maar meer ook niet...
Heb ook een break. Een vakantie break.
Na de vakantie moet ik nog een multisplit plaatsen die zwart omkast moest worden ivm zicht. Ga dan lekker die eens testen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11:26
Tanuki schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:49:
[...]

Alleen maar goed, hier in de woning ook alles naar de verdelers 28mm cv buis gemaakt. Inregelventiel is idd wel een belangrijke per verdeler.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Laatst online: 10:01
Op mijn werk is een condensor unit (van Daikin) in rook opgegaan. De compressor lijkt te hebben gelekt. Er kwam flink wat gesis en rook uit. De installateur geeft aan dat de hele unit vervangen moet worden omdat de rook en smeersmiddel uit de compressor zuur is en dat het andere onderdelen aantast.
Daar kan ik inkomen qua gedachten.
Echter de installateur beweert ook dat de (door het hele gebouw) koelmiddelleiding (R410A) vervangen moet worden omdat daar mogelijk smeermiddel in is gekomen.
Dat klopt naar mijn inzicht niet. Het smeermiddel is toch altijd gemengd met het koelgas?
Als ik naar R290 warmtepompen kijk, draaien die eerst een tijdje volgas om daarna pas te mogen terugmoduleren, vanwege de smering en vermenging van het gas en smeermiddel op orde te brengen.
Wie kan mij vertellen dat ik het fout heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 14:53
ditbenikecht schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:22:
Op mijn werk is een condensor unit (van Daikin) in rook opgegaan. De compressor lijkt te hebben gelekt. Er kwam flink wat gesis en rook uit. De installateur geeft aan dat de hele unit vervangen moet worden omdat de rook en smeersmiddel uit de compressor zuur is en dat het andere onderdelen aantast.
Echter de installateur beweert ook dat de (door het hele gebouw) koelmiddelleiding (R410A) vervangen moet worden omdat daar mogelijk smeermiddel in is gekomen.
Dat klopt naar mijn inzicht niet. Het smeermiddel is toch altijd gemengd met het koelgas?
Als ik naar R290 warmtepompen kijk, draaien die eerst een tijdje volgas om daarna pas te mogen terugmoduleren, vanwege de smering en vermenging van het gas en smeermiddel op orde te brengen.
Er zijn hier sowieso 2 installateurs met een F-gassen certificaat die dit wel uit kunnen leggen.
Naar mijn weten klopt het wat je zegt (smeermiddel in de koelgas leidingen wat normaal is).

Eens kijken wat de pro's hier zeggen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-07 21:50
@ditbenikecht

Je conclusie mbt het smeermiddel klopt.
De olie moet juist kunnen mengen met het koelmiddel.

Echter is r410a een blend. Mix van r32 en r125 (50/50) met beide zijn eigen karakteristieken.

Bij een lekkage ontsnapt er niet precies evenveel van de twee koudemiddellen. Je verandert dus de eigenschappen van je r410a.
Als er een beetje ontsnapt is, is dit niet direct een probleem. Dit zou je nog best kunnen aanvullen.

Wat echter wel kan, is dat doordat de compressor verbrand is er zuren zijn ontstaan.
Het systeem moet dan gereinigd worden, voorzien van een burn-out filter , zowel vloeistof als zuigkant, en gemonitord worden. Als alle zuren dan uit het systeem verdwenen zijn, dan kunnen de filters verwijderd worden.
Die vloeistof zijde door filter/droger en de zuigzijde kan vervallen.
Misschien dat de monteur daar een kosten afweging in gemaakt heeft.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ditbenikecht schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:22:
Hij bedoelt inwendig in de leidingen.
Dus daarom wil die ze vervangen.

Heb die discussie wel vaker gehad in mijn tijd als projectmanager. VRV systemen bij vervanging wordt bijna altijd het complete leidingsysteem vervangen. Eerst had ik daarover weleens discussies maar de leverancier moet wel garantie kunnen geven op het complete systeem, en je bent zo afhankelijk van de lassen van derden dat je altijd ziet dat ook het leidingsysteem vervangen wordt. Kost paar centen meer heb je wel vertrouwen in een probleemloze installatie.

[ Voor 18% gewijzigd door Technician- op 21-07-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Laatst online: 10:01
@insomniac Als ik je goed begrijp is het dus niet het smeermiddel wat schadelijk zou zijn voor de leiding, maar de zuren die pas ontstaan bij de verbranding van de compressor.
Blijft wel de vraag hoeveel van die zuren ontsnappen uit het lek, en welke nog door het hele leiding systeem gaan.

Het bijvullen van een blend gas lijkt mij dan lastiger dan een puur gas. Je zult dus de bestaande concentratie moeten meten. Omdat het drukloos is door de lekkage ging ik ervan uit dat het koelgas er allemaal wel uit zou zijn. Maar drukloos is natuurlijk niet gasloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-07 21:50
ditbenikecht schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:15:
@insomniac Als ik je goed begrijp is het dus niet het smeermiddel wat schadelijk zou zijn voor de leiding, maar de zuren die pas ontstaan bij de verbranding van de compressor.
klopt.

Ik denk dat het meer een garantie/aansprakelijkheid gevalletje is.
Zoals @Technician- al aangaf, kan je nog wel vertrouwen op de soldeer kwaliteiten van de vorige installateur.

Is er ook vochtige buitenlucht in het systeem gekomen, toen deze lek/open was?
Best veel onzekerheden.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07:48
Passen mensen ook koelen van het huis toe via de vvw als de vvw is aangebracht middels infrezen?

[ Voor 17% gewijzigd door BaBoK op 21-07-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-07 16:06
verwijdert verkeerde topic

[ Voor 95% gewijzigd door pc_slopert op 21-07-2024 12:17 ]

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

insomniac schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:15:
[...]

klopt.

Ik denk dat het meer een garantie/aansprakelijkheid gevalletje is.
Zoals @Technician- al aangaf, kan je nog wel vertrouwen op de soldeer kwaliteiten van de vorige installateur.

Is er ook vochtige buitenlucht in het systeem gekomen, toen deze lek/open was?
Best veel onzekerheden.
Vacumeren dan verdampt het de lucht. vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Seafarer schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:16:
Vacumeren dan verdampt de lucht.
Lucht is al een gasmengsel en kan dus per definitie niet meer verdampen.
Wat je met vacumeren doet is (tegen de tijd dat je rond de 30 mbar absoluut zit) het water uit het leidingwerk laten verdampen en dat zo verwijderen. Je weet dat al het water weg is als de druk onder die 30 mbar komt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:37:
[...]

Lucht is al een gasmengsel en kan dus per definitie niet meer verdampen.
Wat je met vacumeren doet is (tegen de tijd dat je rond de 30 mbar absoluut zit) het water uit het leidingwerk laten verdampen en dat zo verwijderen. Je weet dat al het water weg is als de druk onder die 30 mbar komt.
:F Lucht had natuurlijk vocht moeten zijn.

Bedankt voor de correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
BaBoK schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:45:
Passen mensen ook koelen van het huis toe via de vvw als de vvw is aangebracht middels infrezen?
Vast wel. Ik ben nu met een droogbouw vloerverwarming bezig op de verdieping. Als dat klaar is gaat die mee met het koelen van de beneden verdieping.

Let wel, condenserend koelen kan niet, dus het niveau van een airco ga je niet halen maar het kan zeker wel wat schelen in vergelijking met niet koelen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
Ja dat gebeurt zeker.
Je zal wel rekening moeten houden met het dauwpunt om condensvorming te voorkomen en de mate van koeling is bij lange na niet zo efficient tov een Airco unit.Globaal 4-5 graden kouder dan buiten, maar dan moet je wel alles dicht houden in je huis

Een groot nadeel is dat je vloer behoorlijk kouder wordt en dat vindt mijn vrouw niet prettig.
Ze loopt graag op blote voeten of op sokken in de zomer periode en niet op sloffen of ander schoeisel in huis.

Voor ons is koelen via de WP dan ook een no-brainer ondanks dat onze WP het wel aan kan. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Je kan er 2 tot max 3c mee koelen, functioneert redelijk.
Werkt niet als het buiten erg vochtig is zoals na een onweersbui vanwege dauwpunt.

Wordt ook topkoeling genoemd, je haalt de scherpe kantjes eraf.

Meestal zie je beneden topkoeling en boven een airco.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 22-07-2024 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Gisteren tussen 9 en 11 uur was hier de r.v. buiten (en binnen) uitstekend geschikt voor een waterballet bij vloerkoeling.
Ook vandaag weer 18 °C dauwpunt.

Bij een vloertemperatuur van < 21 °C een snel groeiende waterfilm/laag op de vloer,
bij plavuizen merk je het vrij snel als je op je snufferd ligt,
maar bij laminaat etc. duurt het een tijdje en heb je andere schade.
YMMV

P.S.: Het heet dan "Dweilen met de vloerkoeling aan".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Koelen kan prima, maar inderdaad dauwpunt bewaken, zowel voor leidingen als rest van warmte/koude afgifte systeem.
En bij parallelbuffer met menging, extra oppassen als je systeem stuurt op de buffer temperatuur. Als je buffertemperatuur setpoint nauwelijks boven dauwpunt zit, zit je niet veilig, omdat aanvoer temperatuur lager zal zijn.
Bovendien zullen veel warmtepompen werken met een bepaalde mate van overshoot voordat ze afschakelen, dat is dus setpoint + uitschakeldeltaT, wat bij koelen dus setpoint - uitschakeldeltaT is. Als dat dus 3C is, dan had je gisteren een setpoint moeten hebben van 25C, want dauwpunt was 22C lokaal.

Verder is het een prima manier om je massa koel te houden. Dat wil zeggen: de luchttemperatuur zal steeds overdag door open deuren oplopen, maar je massa blijft koel. Daarmee kun je dan in de avond, als het wel koeler is buiten, sneller de hele warmte uit je huis krijgen door ramen open te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
hier in huis is dauwtemp 17 graden en draait de koeling op 18. Geen problemen verder.
Ik heb in elke ruimte een thermostaat hangen die ook luchtvochtigheid meet, en dan kan je de dauw temp bepalen. Ik doe dan altijd +0.5c - 1c van de hoogste dauwtemp koelen, dat werkt prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGWFXwI9EYEmAJrWJhJuztFyLHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v16LqR4c1mIVdEUMQ1cX10e3.png?f=fotoalbum_large

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-07 19:14
Bij 32 graden was hier de dauwtemp 19
De wp telt er daar 2 bij op dus berekende temp 21
De wp doet dan niets ... geen idee waarom
Omdat de vvw al 22 is en dus te dicht tegen die 21???

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 12:34
Wimhaw schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:42:
[...]

Ja dat gebeurt zeker.
Je zal wel rekening moeten houden met het dauwpunt om condensvorming te voorkomen en de mate van koeling is bij lange na niet zo efficient tov een Airco unit.Globaal 4-5 graden kouder dan buiten, maar dan moet je wel alles dicht houden in je huis

Een groot nadeel is dat je vloer behoorlijk kouder wordt en dat vindt mijn vrouw niet prettig.
Ze loopt graag op blote voeten of op sokken in de zomer periode en niet op sloffen of ander schoeisel in huis.

Voor ons is koelen via de WP dan ook een no-brainer ondanks dat onze WP het wel aan kan. 8)
Als je naast je vloerverwarming ook nog een paar fancoils aan de muur schroeft, kun je daarmee in de zomer koelen als je wilt. (CV-circuit omschakelbaar maken via een paar kogelkranen). Kun je zelfs tot onder het dauwpunt koelen. Dus toch airco effect, maar met je WP.
Als je een airco monteert moet je immers ook al een ding aan de muur hangen binnen in je vertrekken....

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:28
Bump naar mijn topic.
Totaalrenovatie herenhuis.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:14
xoror schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:42:
hier in huis is dauwtemp 17 graden en draait de koeling op 18. Geen problemen verder.
Ik heb in elke ruimte een thermostaat hangen die ook luchtvochtigheid meet, en dan kan je de dauw temp bepalen. Ik doe dan altijd +0.5c - 1c van de hoogste dauwtemp koelen, dat werkt prima.
[Afbeelding]
Waarom zou je onder de 18 graden willen gaan koelen?
Dan gaat de frequentie toch omhoog en dus ook het geluid en verbruik?
Of begrijp ik niet hoe je koelt?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptgrt
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:35
Hallo allemaal! Ik ga ook aan de warmtepomp en ben nu het systeem aan het ontwerpen. De Panasonic Aquarea L-serie all-in-one vind ik wel erg strak, vooral het binnendeel. Twijfel zit alleen tussen de 5 en 7kW-versies, ik heb veel gezocht (incl. dit forum) maar kan niet uitvinden of er een verschil in minimum vermogen of systeeminhoud is. Weet iemand dat hier toevallig?

Het gaat om de WH-WDG05LE5 in KIT-ADC05L3E5 en de WH-WDG07LE5 in KIT-ADC07L3E5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
gr8-jen schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:39:
[...]

Waarom zou je onder de 18 graden willen gaan koelen?
Dan gaat de frequentie toch omhoog en dus ook het geluid en verbruik?
Of begrijp ik niet hoe je koelt?
over het algemeen is bij koelen min vermogen het probleem. dus als ik meer vermogen kan vragen is dat mooi meegenomen. plus dat je harder kan koelen.

de compressor loopt hier bij koelen tussen 28hz tot 40hz. dat is peanuts voor de wp. Geluid bij 40hz is te verwaarlozen. Energie is van de zonnepanelen (als ik ga koelen is er genoeg zon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:14
xoror schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:16:
[...]

over het algemeen is bij koelen min vermogen het probleem. dus als ik meer vermogen kan vragen is dat mooi meegenomen. plus dat je harder kan koelen.

de compressor loopt hier bij koelen tussen 28hz tot 40hz. dat is peanuts voor de wp. Geluid bij 40hz is te verwaarlozen. Energie is van de zonnepanelen (als ik ga koelen is er genoeg zon).
Ok, duidelijk. Bij bij zit het op 32Hz en voor zover ik zie wordt het binnen niet warmer, dus hoef ik niet meer te koelen.
Bovendien hou ik het liever zo stil mogelijk. De directe buren hebben wel deuren en ramen open en ik weet niet wat ze kunnen horen :P

Volgens mij zit ik goed als Ta vast 18 blijft omdat het nooit zo vochtig of warm wordt dat het dauwpunt wordt bereikt, maar dan snap ik jou.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
gr8-jen schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:33:
[...]

Ok, duidelijk. Bij bij zit het op 32Hz en voor zover ik zie wordt het binnen niet warmer, dus hoef ik niet meer te koelen.
Bovendien hou ik het liever zo stil mogelijk. De directe buren hebben wel deuren en ramen open en ik weet niet wat ze kunnen horen :P

Volgens mij zit ik goed als Ta vast 18 blijft omdat het nooit zo vochtig of warm wordt dat het dauwpunt wordt bereikt, maar dan snap ik jou.
meestal wel, maar op dagen zoals vandaag en gisteren is 18 een beetje krap afhankelijk van je binnenklimaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cptgrt schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:01:
Hallo allemaal! Ik ga ook aan de warmtepomp en ben nu het systeem aan het ontwerpen. De Panasonic Aquarea L-serie all-in-one vind ik wel erg strak, vooral het binnendeel. Twijfel zit alleen tussen de 5 en 7kW-versies, ik heb veel gezocht (incl. dit forum) maar kan niet uitvinden of er een verschil in minimum vermogen of systeeminhoud is. Weet iemand dat hier toevallig?

Het gaat om de WH-WDG05LE5 in KIT-ADC05L3E5 en de WH-WDG07LE5 in KIT-ADC07L3E5.
Goeie vraag voor het Panasonic topic!
Hier raakt het soms snel ondergesneeuwd. Succes.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptgrt
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:35
SebastiaanPs schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:51:
[...]

Thanks @SebastiaanPs ik zal daar ook eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wimhaw schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:42:
[...]

Ja dat gebeurt zeker.

Zo'n grootte losse ventilator niet vooruit laten blazen maar tegen/over de vloer laten blazen, de vloer wordt warmer en de rest van de kamer koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:21

Carboy54

Duurzaamheid coach

SebastiaanPs schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:51:
[...]

Het minimum vermogen van beide units is vergelijkbaar dus is de keuze van de 7 Kw gerechtvaardigd.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/my7SJTSgabMdw8ISxyZU-k_1exk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gd7qag2uR376si3yrFCevMXS.webp?f=fotoalbum_large

Mijn buffer komt op een soortgelijke manier in de kruipruimte , echter is hier bij mij meer risico op grondwater. Ik wil deze daarom in een rechthoekige speciekuip plaatsen, of op een andere manier beschermen zodat hij een laagje water zou kunnen weerstaan. Hoogte is helaas beperkt dus moet creatief zijn .

Iemand suggesties waarop te googelen / wat geschikt zou zijn?

Zeg zo’n 120 x 40cm

Zoiets:
https://transoplast.nl/pr...-171-mm-versterkte-bodem/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Guus. schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:32:
[Afbeelding]

Mijn buffer komt op een soortgelijke manier in de kruipruimte , echter is hier bij mij meer risico op grondwater. Ik wil deze daarom in een rechthoekige speciekuip plaatsen, of op een andere manier beschermen zodat hij een laagje water zou kunnen weerstaan. Hoogte is helaas beperkt dus moet creatief zijn .

Zeg zo’n 120 x 40cm

Zoiets:
Zou absoluut de warmtemeter naar boven halen.
Het buffervat is dat sowieso wel nodig?
Jammer hoor dat onder de vloer stoppen, ga je denk ik spijt van krijgen, ook die filter.
Kruipruimte is een plek was je eigenlijk helemaal niet wil komen en waar je arbo technisch ook eigenlijk helemaal niet kan komen (2 vluchtwegen, ventilatie, verlichting, enz)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Technician- schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:53:
[...]

Zou absoluut de warmtemeter naar boven halen.
Het buffervat is dat sowieso wel nodig?
Jammer hoor dat onder de vloer stoppen, ga je denk ik spijt van krijgen, ook die filter.
Kruipruimte is een plek was je eigenlijk helemaal niet wil komen en waar je arbo technisch ook eigenlijk helemaal niet kan komen (2 vluchtwegen, ventilatie, verlichting, enz)
Koffiezet apparaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:12
Afgebeelde situatie is niet mijn buffer . En zit gelukkig direct naast het luik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Guus. schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 23:01:
Afgebeelde situatie is niet mijn buffer . En zit gelukkig direct naast het luik :-)
Ooooh, een serie buffer kan dan nog net, maar waarom een serie buffer? Kun je bovengronds niet wat waterinhoud creëren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

[Afbeelding]

Zeg zo’n 120 x 40cm

Zoiets:
Buffer, magneetfilter, kamstrup meter etc in de kruipruimte lijkt me een ramp. Als je al iets verzint voor die buffer (oude badkuip? 8)7 ) , is het heel vervelend als je b.v. door hoog grondwaterpeil in je kruipruimte door 10-20 cm water moet waden voor onderhoud. Ook wat cv leidingen betreft die mogelijk onder water komen te staan ...

En waarom ook, je hebt bijna nooit een buffer nodig (90% van WP installaties). Allemaal overbodig gedoe wat installateurs klanten aanpraten en fabrikanten napraten.

Om @Technician- aan te vullen; kun je niet een grote extra radiator kwijt, dat is dan nog een nuttige buffer :)

[ Voor 4% gewijzigd door dof op 23-07-2024 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:14
dof schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 23:11:
[...]

Buffer, magneetfilter, kamstrup meter etc in de kruipruimte lijkt me een ramp. Als je al iets verzint voor die buffer (oude badkuip? 8)7 ) , is het heel vervelend als je b.v. door hoog grondwaterpeil in je kruipruimte door 10-20 cm water moet waden voor onderhoud. Ook wat cv leidingen betreft die mogelijk onder water komen te staan ...
En waarom ook, je hebt bijna nooit een buffer nodig (90% van WP installaties). Allemaal overbodig gedoe wat installateurs klanten aanpraten en fabrikanten napraten.

Om @Technician- aan te vullen; kun je niet een grote extra radiator kwijt, dat is dan nog een nuttige buffer :)
@Guus. gaat natuurlijk helemaal over zijn eigen overwegingen & keuzes, de foto is van mijn installatie waar ik tot deze oplossing ben gekomen, zie mijn footer voor uitgebreide beschrijving. Bij mij gaat ‘t om een behoorlijk hoge kruipruimte waar we in de 27 jaar dat we er wonen nooit water in hebben gehad.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:04
marcop23 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:57:
[...]

Stalen leidingen zijn niet per se een dealbreaker voor koelen. Die van VSH zijn volgens de site geschikt om te koelen, bijvoorbeeld. Messing knelkoppelingen zijn wel een probleem, ivm spanningscorosie.

Ik ben ook niet overtuigd dat leidingen in de muur automatisch een probleem zijn, zolang ze in een mantelbuis zitten. Hier hadden we leidingen in de vloer met cv-water van 80 graden. De vloer werd daarbij misschien 30 graden. Als je koelt, is het temperatuurverschil veel kleiner, dus lijkt me de kans klein dat je muren zo koud worden dat er condens op komt. De vloer of muur spreidt een klein beetje warmteverlies over best wel een groot oppervlak.

Het is natuurlijk een duur geintje om te proberen, maar als je een mogelijkheid hebt, zou ik het toch proberen :+
Heb er nog maar eens een keer naar gekeken / over nagedacht maar de leidingen lopen gewoon in de betonvloer en komen dan uiteindelijk tegen/in de muur naar boven. Dat is maar 10-15 dat ze in de muur zitten dus dat maakt het volgens mij veel minder een issue.

Ik moet dan alleen een goed verdeelblok zien te vinden want de oude is van koper.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[Afbeelding]

Zeg zo’n 120 x 40cm

Zoiets:
Speciekuip / boomkuip rechthoek? Bestand tegen wat ruw werk.
https://www.bol.com/nl/nl...VI4g.2_50.56.ProductImage

https://www.bol.com/nl/nl...FFig.2_22.30.ProductImage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usain
  • Laatst online: 15-07 11:21
Beste Tweakers,

Ik heb jullie advies nodig over wat wijsheid is. Ik heb een tussenwoning met 467m3 inhoud. Dankzij flink naisoleren met hr+++, vloer- en dakisolatie, CO2 gestuurde MV, vloerverwarming beneden, en grote type 33 radiatoren op de tussenverdieping en zolder houd ik het huis comfortabel warm met een CV vermogen enorm teruggeschroefd en aanvoer temperatuur van 35 graden.

Ons gasverbruik op jaarbasis inclusief SWW zal uitkomen op 450m3. Met de Koevlaas formule kom je uit op een warmtepomp vermogen van 2,2Kw. Gas verbuik voor sanitair is zo’n 4m3 per maand.

Nu heb ik op de koudste dag van dit jaar (gemiddeld -7) 5,6m3 kuub gas gebruikt. Wat zou neerkomen op een benaderd vermogen van 2,5Kw (5,6 x 10 / 22 draaiuren). In lijn met Koevlaas dus. Daarvan was 0,2 kuub voor het douchen s’avonds.

Nu willen wij graag van het gas af en kunnen wij extra subsidie van de gemeente krijgen. Echter zijn wij heel beperkt in de ruimte voor een buitenunit. Een hele kleine split buitenunit ter grote van een airco kan ons dakkapel misschien wel aan, maar een zware monoblock gaat niet. Aan de gevels is er eigenlijk geen plek. En ook de tuinen zijn ongeschikt.

Binnen op zolder zijn er genoeg opties. Ik dacht er zelf aan om SWW en CV los van elkaar te trekken en een warmtepompboiler voor SWW te nemen. En dan nog een oplossing zoeken voor CV. Ook heb ik het liefst alles op 1 fase zonder dat we onze aansluiting hoeven te verzwaren

Wat raden jullie aan?

Een kleine split die terug kan moduleren naar het lage vermogen wat wij nodig hebben? Een hewalex 3Kw en aanvoer mengen met afvoer van MV? Wachten op een andere oplossing (Itho Vincent)

Bedankt voor eventuele adviezen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C00ZmFsiEdMIqDobCYHUwaQ0tmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ILNtocJmzy4CvOFOrMQEg4D6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-07 16:13
usain schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:21:
Beste Tweakers,

Ik heb jullie advies nodig over wat wijsheid is. Ik heb een tussenwoning met 467m3 inhoud. Dankzij flink naisoleren met hr+++, vloer- en dakisolatie, CO2 gestuurde MV, vloerverwarming beneden, en grote type 33 radiatoren op de tussenverdieping en zolder houd ik het huis comfortabel warm met een CV vermogen enorm teruggeschroefd en aanvoer temperatuur van 35 graden.

Ons gasverbruik op jaarbasis inclusief SWW zal uitkomen op 450m3. Met de Koevlaas formule kom je uit op een warmtepomp vermogen van 2,2Kw. Gas verbuik voor sanitair is zo’n 4m3 per maand.

Nu heb ik op de koudste dag van dit jaar (gemiddeld -7) 5,6m3 kuub gas gebruikt. Wat zou neerkomen op een benaderd vermogen van 2,5Kw (5,6 x 10 / 22 draaiuren). In lijn met Koevlaas dus. Daarvan was 0,2 kuub voor het douchen s’avonds.

Nu willen wij graag van het gas af en kunnen wij extra subsidie van de gemeente krijgen. Echter zijn wij heel beperkt in de ruimte voor een buitenunit. Een hele kleine split buitenunit ter grote van een airco kan ons dakkapel misschien wel aan, maar een zware monoblock gaat niet. Aan de gevels is er eigenlijk geen plek. En ook de tuinen zijn ongeschikt.

Binnen op zolder zijn er genoeg opties. Ik dacht er zelf aan om SWW en CV los van elkaar te trekken en een warmtepompboiler voor SWW te nemen. En dan nog een oplossing zoeken voor CV. Ook heb ik het liefst alles op 1 fase zonder dat we onze aansluiting hoeven te verzwaren

Wat raden jullie aan?

Een kleine split die terug kan moduleren naar het lage vermogen wat wij nodig hebben? Een hewalex 3Kw en aanvoer mengen met afvoer van MV? Wachten op een andere oplossing (Itho Vincent)

Bedankt voor eventuele adviezen

[Afbeelding]
Ik heb zelf 4 jaar met Hewalex gedraaid. Eerst één in combi met ketel, later twee in serie. Gaat 90% van de tijd goed, totdat temperatuur onder het vriespunt duikt. Dan kakt het vermogen behoorlijk in. Ik vind ventilatielucht dus geen geschikte all-electric oplossing. Hybride is prima.

Misschien is PVT een optie? Die systemen zijn wel duurder maar dan heb je geen buitenunit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-07 18:10
Sjouke Jacobsen schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:50:
[...]
Misschien is PVT een optie? Die systemen zijn wel duurder maar dan heb je geen buitenunit nodig.
Jammer dat er weinig ervaring is met solarenergybooster.

Het is meer een warmtewisselaar dan een echte zonnecollector, maar daardoor wel redelijk betaalbaar. Misschien in de winter wel beter, de isolatie van een echte collector kan ook in de weg gaan zitten bij gebruik met een warmtepomp.
Pagina: 1 ... 149 ... 219 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)