BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Vraag
Alle reacties
Zie ook mijn bericht Boeie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Ik begrijp er niets van, mijn normale handelingen zorgen er nu ook niet voor dat ik de koelmodus geactiveerd krijg.
Wat ik normaal gesproken doe is de t6 thermostaat op een vaste temp zetten (24c) en dan gaat hij koelen boven deze temp, met de instellingen op de wp.
Bij mij is het de beperking van mijn warmtepomp zelf.Boeie schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:22:
Oude dit, maar ben je er ooit nog achter gekomen hoe dit kan @DropjesLover ?
Zie ook mijn bericht Boeie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Ik begrijp er niets van, mijn normale handelingen zorgen er nu ook niet voor dat ik de koelmodus geactiveerd krijg.
Wat ik normaal gesproken doe is de t6 thermostaat op een vaste temp zetten (24c) en dan gaat hij koelen boven deze temp, met de instellingen op de wp.
Die kan niet tegelijkertijd op verwarmen en koelen staan. Op de warmtepomp moet ik de verwarm-modus uit zetten daarna koelen expliciet aan (by design, zodat je nooit ongemerkt flink staat te koelen met bijbehorend hoog stroomverbruik).
Daarna kan/moet ik de T6 expliciet op koelen zetten, want dan is die optie pas beschikbaar via de otgw communicatie.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Nee dat klopt, om te gaan koelen moet je inderdaad verwarmcircuits uitschakelen, en dan koelen aanzetten.DropjesLover schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:23:
[...]
Bij mij is het de beperking van mijn warmtepomp zelf.
Die kan niet tegelijkertijd op verwarmen en koelen staan. Op de warmtepomp moet ik de verwarm-modus uit zetten daarna koelen expliciet aan (by design, zodat je nooit ongemerkt flink staat te koelen met bijbehorend hoog stroomverbruik).
Daarna kan/moet ik de T6 expliciet op koelen zetten, want dan is die optie pas beschikbaar via de otgw communicatie.
Mijn T6R heeft geen koelmogelijkheid. Althans ik kan dit niet in de thermostaat aanpassen, dus tot nu toe werkte het altijd door de temp op vast 24 in te stellen (alles boven 24 gaat hij koelen).
Remeha is langs geweest en heeft meegekeken. Het is vreemd, want er is wel een koelvraag. Dit is te zien in het infomenu parameter 13 staat op 2. (Koeling).
Alleen op parameter 14 (circuit 1) en in ons geval 15 (circuit 2) staat de waarde op 6, wat betekend 'gecontroleerd door ruimtemodule'. Volgens de handleiding mbt de thermostaat zou dit kunnen doordat parameter 34 (voor circuit/zone1) in het installateursmenu niet op 1 staat. Dit bepaald wie sturend is, de thermostaat of de warmtepomp.
Al mijn parameters staan juist. Enige wat Remeha kan doen is de printplaat wisselen. Zelf heb ik contact gezocht met Resideo voor de release notes van de firmware van de thermostaten. Die is bij mij nu 6.0.1.50 alleen kan ik nergens online vinden wat de wijzigingen per firmware zijn.
Als test ook per zone de thermostaat ertussenuit gehaald en het contact doorverbonden. Dan springt de compressor gelijk aan en gaat hij koelen op basis van de ingestelde temperatuur op de WP zelf.
Wordt vervolgd.
Al verder gekomen? Ik was nieuwsgierig hoe je Loria in zijn algemeenheid werkt met de T6 thermostaat. Mijn warmtepomp (Atlantic Loria 6010, maar volgens mij is dat dezelfde als Techneco) is 5 jaar geleden gekomen met een Honeywell TH8210M1003 thermostaat en ik zou meer willen online, maar ook koppelen met Home Assistant. Ik moet om te koelen idd op de warmtepomp ieder voor- en najaar de instelling (verwarmen/Koelen) aanpassen. Daar ben ik OK mee. In je eerdere topic heb je een screenshot geplaatst waarin wordt gesteld dat de WP minimaal firmware 27 moet hebben om de T6 te laten werken. Enig idee hoe ik hier achter kom en hoe ik eventueel aan een hogere firmware kom?Boeie schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:23:toon volledige bericht
Even een update over bovenstaand voor degenen die ook tegen zoiets aanlopen met een Techneco (Remeha) Loria Duo icm Honeywell (Resideo) Lyric T6(r) thermostaten.
Remeha is langs geweest en heeft meegekeken. Het is vreemd, want er is wel een koelvraag. Dit is te zien in het infomenu parameter 13 staat op 2. (Koeling).
Alleen op parameter 14 (circuit 1) en in ons geval 15 (circuit 2) staat de waarde op 6, wat betekend 'gecontroleerd door ruimtemodule'. Volgens de handleiding mbt de thermostaat zou dit kunnen doordat parameter 34 (voor circuit/zone1) in het installateursmenu niet op 1 staat. Dit bepaald wie sturend is, de thermostaat of de warmtepomp.
Al mijn parameters staan juist. Enige wat Remeha kan doen is de printplaat wisselen. Zelf heb ik contact gezocht met Resideo voor de release notes van de firmware van de thermostaten. Die is bij mij nu 6.0.1.50 alleen kan ik nergens online vinden wat de wijzigingen per firmware zijn.
Als test ook per zone de thermostaat ertussenuit gehaald en het contact doorverbonden. Dan springt de compressor gelijk aan en gaat hij koelen op basis van de ingestelde temperatuur op de WP zelf.
Wordt vervolgd.
De software-versie kan je in de menu's opvragen, moet je even in de parameter-lijsten kijken.kisik schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:15:
[...]
Al verder gekomen? Ik was nieuwsgierig hoe je Loria in zijn algemeenheid werkt met de T6 thermostaat. Mijn warmtepomp (Atlantic Loria 6010, maar volgens mij is dat dezelfde als Techneco) is 5 jaar geleden gekomen met een Honeywell TH8210M1003 thermostaat en ik zou meer willen online, maar ook koppelen met Home Assistant. Ik moet om te koelen idd op de warmtepomp ieder voor- en najaar de instelling (verwarmen/Koelen) aanpassen. Daar ben ik OK mee. In je eerdere topic heb je een screenshot geplaatst waarin wordt gesteld dat de WP minimaal firmware 27 moet hebben om de T6 te laten werken. Enig idee hoe ik hier achter kom en hoe ik eventueel aan een hogere firmware kom?
Het verschil tussen firmware 26 en 27 is fysiek de printplaat / moederbord. Aangezien de Loria ondertussen al 5 jaar end of life is lijkt het me sterk dat je nog een moederbord kan krijgen, mocht je nog V26 hebben. Ook kleine kans dat je nog V26 hebt overigens.
Tsja, hoe werkt hij... Als een warmtepomp
Sowieso is het aan te raden om hem op 100% WAR (weersafhankelijk) te zetten in plaats van op omgevingssensor / thermostaat, dus dan maakt het ook niet uit welke thermostaat je hebt
Voor koppelen met Home Assistant moet je er een OpenThermGateWay tussen zetten, en dus V27 hebben die OpenTherm ondersteunt.
Ik heb een OTGW om hem uit te lezen, maar ik gebruik het alleen voor kijken en logging in Domoticz. Echt regelen/besturen zou ik er niet mee willen, maar ik geef ook niks om een "smart" home
BThGvNeOA
thnxs. Ik heb 2 handleidingen (installateur en gebruiker), maar nergens zie ik deze parameter.DropjesLover schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:10:
[...]
De software-versie kan je in de menu's opvragen, moet je even in de parameter-lijsten kijken.
Het verschil tussen firmware 26 en 27 is fysiek de printplaat / moederbord. Aangezien de Loria ondertussen al 5 jaar end of life is lijkt het me sterk dat je nog een moederbord kan krijgen, mocht je nog V26 hebben. Ook kleine kans dat je nog V26 hebt overigens.
Tsja, hoe werkt hij... Als een warmtepomp![]()
Sowieso is het aan te raden om hem op 100% WAR (weersafhankelijk) te zetten in plaats van op omgevingssensor / thermostaat, dus dan maakt het ook niet uit welke thermostaat je hebt![]()
Voor koppelen met Home Assistant moet je er een OpenThermGateWay tussen zetten, en dus V27 hebben die OpenTherm ondersteunt.
Ik heb een OTGW om hem uit te lezen, maar ik gebruik het alleen voor kijken en logging in Domoticz. Echt regelen/besturen zou ik er niet mee willen, maar ik geef ook niks om een "smart" home
Eigenlijk was het bij installatie al end-of-life en tegelijkertijd nog relatief nieuw...... (ik had een offerte voor deze installatie 10 kW en eentje van Remeha. Er zat €4500 prijsverschil tussen. Die heb ik "in mijn zak gestoken" met het idee dat dat mogelijk de helft zou zijn voor vervanging 10 jaar later (nu dus over een jaar of 4-5)
De vraag achter de vraag is dat ik door een iets geavanceerdere thermostaat beter denk te kunnen inspelen op dynamische energietarieven en eigen opwek, dus een lage stroomprijs omzetten in warmte in de vloer ipv dom een dagschema af te handelen. Dat denk ik te kunnen realiseren door koppeling middels HA.
Als ik jou goed begrijp dan ondersteunt v27 het OpenTherm protocol (en v26 niet?)? De door de installateur destijds geïnstalleerde thermostaat is de Honeywell Chronotherm Touch Modulation dus met OpenTherm. Dat geeft dan indirect antwoord op mijn vraag denk ik.
Ik weet niet wat 100% weersafhankelijk instellen doet? Er zit wel een buitenvoeler aan.
Ik denk dat ik bij het lokale Warmteservice even langs ga en het punt voorleg dat ik het wel thuis werkend wil zien en anders terug kom.
Warmteservice werkt niet mee. Ik kan hem niet meekrijgen om te testen of het lukt. Doos openen = geen recht op retour. Kan volgens mij niet bij Europees Consumentenrecht en het doet geen recht aan het woord "service" in de bedrijfsnaam.
[ Voor 9% gewijzigd door kisik op 10-11-2024 11:46 ]
Ik was niet verder gegaan in dit topic, maar had nog een update geplaatst in het algemene topic: Boeie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"kisik schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:15:
[...]
Al verder gekomen? Ik was nieuwsgierig hoe je Loria in zijn algemeenheid werkt met de T6 thermostaat. Mijn warmtepomp (Atlantic Loria 6010, maar volgens mij is dat dezelfde als Techneco) is 5 jaar geleden gekomen met een Honeywell TH8210M1003 thermostaat en ik zou meer willen online, maar ook koppelen met Home Assistant. Ik moet om te koelen idd op de warmtepomp ieder voor- en najaar de instelling (verwarmen/Koelen) aanpassen. Daar ben ik OK mee. In je eerdere topic heb je een screenshot geplaatst waarin wordt gesteld dat de WP minimaal firmware 27 moet hebben om de T6 te laten werken. Enig idee hoe ik hier achter kom en hoe ik eventueel aan een hogere firmware kom?
Na testen met een andere thermostaat bleek het wel te werken, conclusie, er zit dus iets niet goed in die T6(R) thermostaten. Of misschien in de printplaat van de Loria zelf, maar dan zou het met een andere thermostaat ook niet goed werken.
Mijn meest recente post daar: Boeie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Ik wil afstappen van het gebruik van deze thermostaten. Het werkt gewoon niet lekker voor mij. Eerder dacht ik dat het met verwarmen wel goed zou gaan, alleen koelen minder.
Wat ik ook merk is dat mijn WP nu elke keer opstart en de pomp laat draaien, en aangeeft dat de ruimtethermostaat dit stuurt. Dit terwijl de instellingen goed staan. Mijn installateur kan mij niet veel verder helpen, en Remeha weer laten komen, daar zit ik ook niet op te wachten (lees: dure rekening).
Lang verhaal kort, als je de keuze nog hebt, zou ik ze niet gaan gebruiken, maar gewoon bij je touch modulation blijven. Je kunt wellicht een andere poort op de WP nog wel gebruiken om hem uit te gaan lezen met HA.
[ Voor 3% gewijzigd door Boeie op 11-11-2024 11:09 ]
100% weersafhankelijk is een regeling buiten je thermostaat om.kisik schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:51:
[...]
Ik weet niet wat 100% weersafhankelijk instellen doet? Er zit wel een buitenvoeler aan.
Hij "kijkt" buiten hoe warm het is, bepaalt daarmee zijn stooklijn (hoe warm het aanvoer water moet zijn) en op basis van de retour-temperatuur weet hij of je woning warm is.
Het is even een paar weken wat pielen met de juiste stooklijn bepalen (hellingshoek en verschuiving), maar bij de handleiding zit een prima vuistregel op basis van de temperatuur bij milde dagen en koude dagen.
Daarna heb je geen thermostaat meer nodig, en wordt er alleen gestookt op basis van het warmteverlies van je woning, wat het zuinigste zou moeten zijn.
BThGvNeOA
Dat zal zo zijn, maar ik wilde juist een connected thermostaat, zodat ik via HA juist kan stoken als de dynamische stroomprijs laag is of ik veel opbrengst heb uit de panelen, dus goedkope/overtollige energie opslaan in de vloer.DropjesLover schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:18:
[...]
100% weersafhankelijk is een regeling buiten je thermostaat om.
Hij "kijkt" buiten hoe warm het is, bepaalt daarmee zijn stooklijn (hoe warm het aanvoer water moet zijn) en op basis van de retour-temperatuur weet hij of je woning warm is.
Het is even een paar weken wat pielen met de juiste stooklijn bepalen (hellingshoek en verschuiving), maar bij de handleiding zit een prima vuistregel op basis van de temperatuur bij milde dagen en koude dagen.
Daarna heb je geen thermostaat meer nodig, en wordt er alleen gestookt op basis van het warmteverlies van je woning, wat het zuinigste zou moeten zijn.
Bij de ajajippie-jipie-jee boys kan ik wel gewoon retourneren, dus daar maar een T6 gehaald.
Ivm aansluiten heb ik een vraagje gesteld bij de Honeywellservicedesk. Die hebben mij geantwoord dat ik de thermostaat het beste door de installateur aan kan laten sluiten en de volgende zin:
"Aangezien de T6 geen speciaal programma voor de warmtepomp heeft, moet de pomp schakelen."
Ik heb geen vraag gesteld over de pomp of een speciaal programma voor een warmtepomp, wel aangegeven dat ik een warmtepomp heb. Iemand enig idee waar dit over zou kunnen gaan? (heb ze zelf ook de vraag wel terug gesteld). Ik heb nu een oudere Chronotherm thermostaat en die zal vast ook geen warmtepomp programma hebben, dus ik ga er waarschijnlijk niet op achteruit.
Een thermostaat en warmtepomp is er op gericht om continu (= het zuinigst) een comfortabele temperatuur binnen te hebben.kisik schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:31:toon volledige bericht
[...]
Dat zal zo zijn, maar ik wilde juist een connected thermostaat, zodat ik via HA juist kan stoken als de dynamische stroomprijs laag is of ik veel opbrengst heb uit de panelen, dus goedkope/overtollige energie opslaan in de vloer.
Bij de ajajippie-jipie-jee boys kan ik wel gewoon retourneren, dus daar maar een T6 gehaald.
Ivm aansluiten heb ik een vraagje gesteld bij de Honeywellservicedesk. Die hebben mij geantwoord dat ik de thermostaat het beste door de installateur aan kan laten sluiten en de volgende zin:
"Aangezien de T6 geen speciaal programma voor de warmtepomp heeft, moet de pomp schakelen."
Ik heb geen vraag gesteld over de pomp of een speciaal programma voor een warmtepomp, wel aangegeven dat ik een warmtepomp heb. Iemand enig idee waar dit over zou kunnen gaan? (heb ze zelf ook de vraag wel terug gesteld). Ik heb nu een oudere Chronotherm thermostaat en die zal vast ook geen warmtepomp programma hebben, dus ik ga er waarschijnlijk niet op achteruit.
Daarbij is een Loria behoorlijk beperkt in opties.
Wat jij wil (warmte opslaan) kan bij een loria in principe alleen wanneer je heb bijvoorbeeld in het test-programma activeert, maar dat is in het menu en niet te automatiseren.
Of je moet hem dus op 0% WAR zetten, puur op thermostaat, en op een manier via een OpenTherm gateway en home automation de gevraagde temperatuur flink omhoog gooien waardoor hij aan gaat.
Maar bedenk dat het dan binnen vlot behoorlijk warm kan worden, want +1°C binnentemperatuur is niet verwarming/energie, plus dat je dat op een zonnige dag al gratis door je ramen krijgt.
En in de herfst/winter/lente bij lage stroomprijzen je door de dag heen flinke schommelingen (ik denk aan +3 / -3°C) in temperatuur en luchtvochtigheid over de dag heen krijgt.
Wat je eigenlijk nodig hebt is een water/water warmtepomp met een secundair circuit door een bak basaltblokken (energieopslag) heen of iets dergelijks.
Maar dan ben je €35k en een tuin verbouwing verder.
BThGvNeOA
thnx. De Loria is idd behoorlijk beperkt en het nadeel is dat ze daarna (voor de techniek?) verkocht zijn en daarna niet meer verder doorontwikkeld oid.DropjesLover schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:14:toon volledige bericht
[...]
Een thermostaat en warmtepomp is er op gericht om continu (= het zuinigst) een comfortabele temperatuur binnen te hebben.
Daarbij is een Loria behoorlijk beperkt in opties.
Wat jij wil (warmte opslaan) kan bij een loria in principe alleen wanneer je heb bijvoorbeeld in het test-programma activeert, maar dat is in het menu en niet te automatiseren.
Of je moet hem dus op 0% WAR zetten, puur op thermostaat, en op een manier via een OpenTherm gateway en home automation de gevraagde temperatuur flink omhoog gooien waardoor hij aan gaat.
Maar bedenk dat het dan binnen vlot behoorlijk warm kan worden, want +1°C binnentemperatuur is niet verwarming/energie, plus dat je dat op een zonnige dag al gratis door je ramen krijgt.
En in de herfst/winter/lente bij lage stroomprijzen je door de dag heen flinke schommelingen (ik denk aan +3 / -3°C) in temperatuur en luchtvochtigheid over de dag heen krijgt.
Wat je eigenlijk nodig hebt is een water/water warmtepomp met een secundair circuit door een bak basaltblokken (energieopslag) heen of iets dergelijks.
Maar dan ben je €35k en een tuin verbouwing verder.
Het warmte opslaan is natuurlijk beperkt en binnen het tijdsbestek van een dag beoogd: als de buitentemperatuur overdag wat hoger is en en er mogelijk opbrengst is van zp óf als de dynamische tarieven gunstig zijn, dan de temperatuur 1 of 1,5 graad omhoog brengen en andersom kan hij 1 graad zakken. Ik ga er wel een beetje mee pielen. 0% WAR zou kunnen idd. Ik heb een relatief goed geïsoleerde woning met een redelijk beperkt warmteverlies (denk ik althans), dus dat schommelen zal niet superveel zijn (en beperk ik door de thermostaatprogrammering.
De tuin is net op orde, die ga ik niet meer overhoop halen, naast dat ik die kosten er ook nooit uit ga halen. Ik ga wel kijken of ik wat kan optimaliseren met een beperkte investering van €169 voor een iets slimmere thermostaat