Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:27
MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:31:
[...]

wat dacht je van 100% van de gehele installatie, dus als je een huis hebt zonder enige verwarming en geen CV dan is dat natuurlijk iets meer dan als je al een bestaande warmtepomp gewoon moet vervangen, want daar is de hele installatie vaak niet anders de oude weg halen en de nieuwe plaatsen met wat aanpaswerk.
Dus dat zal in elke installatie weer anders zijn.
en laten we hier dus aub mee stoppen, ik denk dat het ondertussen heel duidelijk is wat hier iedereen bedoeld. een munt heeft twee zijden, dus zul je deze beide moeten aangeven (munt of kop). niets meer en niets minder.
Valt een nieuwe vloerverwarming ook onder "de installatie"? En als je nieuwe fancoils plaatst, is dat ook de nieuwe "installatie"? Of is het alleen de warmtepomp zelf? En is het graven van een grindbak ook de installatie? En zo nee; is de grondleiding graven het wel? Wat als je zelf je terrastegels terug legt, valt dat onder de installatie?

Ik vind het wel een rekbaar begrip en snap dat het RVO het niet helemaal gaat uitschrijven want daar is geen beginnen aan. Het idee erachter is dat je over het algemeen zorgt voor fatsoenlijke installaties met een impuls aan de installatie markt. Dat hier een aantal tweakers rondlopen die nog meer kwaliteit eisen dan dat de gemiddelde installateur levert, en dat een slimme Tweaker (minder dan 0.1% van de aanvragen) dan alsnog van de subsidie kan profiteren zal het RVO echt een worst wezen. Het doel is om duurzame installaties toegankelijker te maken voor het grote publiek, dat wordt in dit geval ook behaald.

Zie het als software: ik regel de hardware en het OS, en dan komt er een mannetje langs die de complete installatie van het softwarepakket verzorgt. Dat hij geen drivers hoeft te installeren is mooi meegenomen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Raafz0r schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:28:
[...]

Is zonder subsidie. Alles komt op de locatie van de oude CV (1e verdieping), dus direct aansluiten op de bestaande leidingen zonder veel werk om om te leggen. Geen werk aan radiatoren.
Buitenunit komt op begane grond. Leidingen en kabels daarvoor kunnen over een plat dak lopen, onder vlonder door.

Ik snap het ook niet helemaal, maar men duid het aan als marktconform. Wat misschien klopt in de huidige overspannen markt met krapte qua installateurs...
Marktconform klopt wel :) Gelukkig zijn er ook nog wel installateurs die iets minder graaien (die ook op dit forum zitten). De manuren mogen wel verantwoord worden (dat is hierboven al door iemand gezegd). En sowieso is het wel goed om nog een paar andere bedrijven te benaderen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10 20:20
MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:54:
[...]

ja, helaas is dit gebeurt en zal ook nog blijven gebeuren. of het echt ook zo moet is een heel ander verhaal. tenslotte betaal jij ook meer aan deze pot met geld.
ik ben het echter daarmee niet eens.
Dat kan als je er heel principieel in staat. Maar aan de andere kant, doe-het -zelvers leveren vaak beter werk af dan een heleboel installateurs. Je aan de principes houden kan dan ook wel eens negatief uitpakken. En daarvan zijn genoeg voorbeelden op het forum langsgekomen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:47
[...]

ja, helaas is dit gebeurt en zal ook nog blijven gebeuren. of het echt ook zo moet is een heel ander verhaal. tenslotte betaal jij ook meer aan deze pot met geld.
ik ben het echter daarmee niet eens.
Het doel van de subsidie is verduurzamen, niet de installatiebranche overeind houden.
Dus ik moedig het alleen maar aan: hoe meer mensen een WP nemen, hoe beter.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
MisterMailman schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:07:
[...]

Het doel van de subsidie is verduurzamen, niet de installatiebranche overeind houden.
Dus ik moedig het alleen maar aan: hoe meer mensen een WP nemen, hoe beter.
dat weet ik nog niet zo, anders hadden ze de spelregels toch ook anders kunnen opstellen.
Ik vrees dat het dus niet alleen verduurzaamen is, maar je hebt wel en punt. ik zou daar dus ook meer voor zijn.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:41
Wellicht kan ik deze discussie wat opfleuren met wat foto’s van mijn 95% (:D) zelf geïnstalleerde warmtepomp.

Was een flink project. Er zitten echt heel veel uren lees- en installatiewerk in. Als ik die uren was gaan werken en vervolgens een installateur de complete installatie had laten doen was ik goedkoper uit geweest ;) Maar had het niet willen missen en veel van geleerd. En heb het nu precies zoals ik het wilde hebben.

Op enkele foto’s zien jullie een tweede Panasonic warmtepomp. Deze is van de buren. Heb mijn gepensioneerde buurman namelijk ook overtuigd om een warmtepomp zelf te installeren. Hij heeft hem dus ook zelf geïnstalleerd. Dus project tegelijkertijd uitgevoerd en onderling kennis uitgewisseld. Dat was erg prettig.

@Carboy54 @dof @ErikVers @blb4 en verder iedereen die hier bijdraagt en kennis deelt: dank voor jullie hulp, anders was dit nooit gelukt!

To do: isoleren van de 28mm leidingen binnenshuis tussen de WP en het boilervat.

De theorie: installatieschema

Het resultaat samengevat in 7 foto’s:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWfk6BbV9n4CaIZZGTvGKNO_gU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50qcURsIP50n16BI7I2SXKny.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mIBzpkv2NElx5oBzNDI_gd-mXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmXP6h3G8hhTr5dsJInqvjGA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tVGXWvfjHzds4jhUOhJkEDHBNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUwwcULayhO8ciMi5JTrcAtX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpGGBovKSLJS1FfNTC46ht9BVxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xv1q1sX8sfL3d52IW1XMXjdi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxkAo2IcMDlFY-6a1-LIr6g6gAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iou3Hbbyn7G8owL8NLgIsvVV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfIdTWHMHZMCl8QAu82eYDAeAXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGdt4MgFdljxGwFyk4tycauQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucAOng3xieiRY7cS3Z0gS44xbAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/np7HEuMAU22Xoa2ZI76Ef7wo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 10-07-2024 13:34 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-10 11:32

ErikVers

e-Duurzaam

nMad schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:18:
Wellicht kan ik deze discussie wat opfleuren met wat foto’s van mijn 95% (:D) zelf geïnstalleerde warmtepomp.

Was een flink project. Er zitten echt heel veel uren lees- en installatiewerk in. Als ik die uren was gaan werken en vervolgens een installateur de complete installatie had laten doen was ik goedkoper uit geweest ;) Maar had het niet willen missen en veel van geleerd. En heb het nu precies zoals ik het wilde hebben.

Op twee foto’s zien jullie een tweede Panasonic warmtepomp. Deze is van de buren. Heb mijn gepensioneerde buurman namelijk ook overtuigd om een warmtepomp te installeren. Hij heeft dit ook zelf geïnstalleerd. Dus project tegelijkertijd uitgevoerd en onderling kennis uitgewisseld. Dat was erg prettig.

@Carboy54 @dof @ErikVers @blb4 en verder iedereen die hier bijdraagt en kennis deelt: dank voor jullie hulp, anders was dit nooit gelukt!

To do: isoleren van de 28mm leidingen binnenshuis tussen de WP en het boilervat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes, complimenten voor de uitvoering en het openstaan voor de tips. Om uiteraard daarna zelf ermee te doen waar jij je goed bij voelt 👍

Benieuwd naar je ervaring en vergelijk met buurman na de eerste winter (vvw versus radiatoren)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:46
[...]
tenslotte betaal jij ook meer aan deze pot met geld.
tja op deze fiets kan je ook wat vinden van dubbel subsidie vangen bij cascade opstellingen... (kuch Quatt Duo kuch). Is dat de bedoeling / het idee achter de RVO subsidie? Nee. Wordt daar in de praktijk door bedrijven & consumenten slim gebruik van gemaakt? Ja. Wordt minister van klimaat er blijer van? Ja, dus prima. elke geinstalleerde WP is winst, op welke manier dat ook gebeurd.

Tuurlijk prima dat het volledige verhaal verteld moet worden, maar je hoeft ook niet te doen alsof er een RVO-subsidie-politie bestaat die deur tot deur gaat om factuurtjes te controleren 8)7

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

dof

nMad schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:18:

Op enkele foto’s zien jullie een tweede Panasonic warmtepomp. Deze is van de buren. Heb mijn gepensioneerde buurman namelijk ook overtuigd om een warmtepomp te installeren. Hij heeft hem ook zelf geïnstalleerd. Dus project tegelijkertijd uitgevoerd en onderling kennis uitgewisseld. Dat was erg prettig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi @nMad, je hebt het heel netjes gedaan en het is misschien zo dat je er (te-) veel uren in kwijt bent geraakt, maar het resultaat ziet er beter uit (en is ook beter doordacht) dan veel "installateurs" installaties, en door het zelf doen heb je veel kennis vergaard zodat het tunen en tweaken in het komend stookseizoen ook veel makkelijker wordt.

Mooi dat het nu af is zodat je je handen vrij hebt voor die nieuwe taak oOo 🍼 :Z

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:31
@nMad mooi om te horen, ziet er keurig uit. Wat is de afstand tussen de 2 WP? Zal verder denk ik weinig problemen geven, ze staan verder volledig vrij zo.

P.S. Nog wel even dat gat naar buiten afdichten!

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:58
Heel netjes @nMad ! Geen vorstkleppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
blb4 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:13:
@nMad mooi om te horen, ziet er keurig uit. Wat is de afstand tussen de 2 WP? Zal verder denk ik weinig problemen geven, ze staan verder volledig vrij zo.

P.S. Nog wel even dat gat naar buiten afdichten!
Dank je wel!

Afstand is 2 meter tussen de twee WP. Ruggen naar elkaar toe was vanwege meerdere redenen niet gewenst. We verwachten dat ze niet elkaars koude lucht gaan aanzuigen omdat ze zo vrij staan inderdaad.

Dakdoorvoer moet idd nog dichtgemaakt worden. Iemand hier nog tips hoe je dat goed kunt doen? Dacht zelf aan stukken armaflex isolatie erbij in duwen.

[ Voor 12% gewijzigd door nMad op 08-07-2024 22:05 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Dank! Klopt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

dof

MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:12:
[...]

dat weet ik nog niet zo, anders hadden ze de spelregels toch ook anders kunnen opstellen.
Ik vrees dat het dus niet alleen verduurzaamen is, maar je hebt wel en punt. ik zou daar dus ook meer voor zijn.
Dan snap je niet hoe dit werkt in de politiek. Want bij dit soort subsidie initiatieven staan er busladingen lobbyisten klaar om de politieke besluiten wat bij te draaien zodat het gunstig uitpakt voor hun branche. Branches hebben geen sympathie voor DHZ'ers en DHZ'ers hebben geen lobbyisten (mooie taak voor tweakers :) ).
Je had bij de laatste kabinetswisseling kunnen lezen dat er in .nl zo'n 400 lobbyisten actief zijn in en rond de beide kamers. Vaak oud politici die de (wandel) gangen en politici goed kennen en daar ook ruim voor betaald worden.

Andere omissie is, is dat je niet verder kijkt naar "de installateur". Wie dat is?
Dat kan elke burger zijn die naar de KvK gaat en voor een paar tientjes een bedrijf begint en dan dus ook kan kiezen om een "verwarmingsbedrijf" te beginnen, zodat hij of zij ook als "installateur" WP's kan gaan installeren. Is dat dan niet beschermd? Nee, even afgezien van bepaalde werkzaamheden (zoals bij werkzaamheden met gassen) waar wel een certificaat voor nodig is.

Die laatste route is ook door diversen hier gekozen, en volledig binnen de regels van de RVO.

[ Voor 4% gewijzigd door dof op 08-07-2024 21:38 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:17

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@nMad
Het lijkt mijn installatie wel, hier ook met 28mm staal naar binnen met overal knel en waar nodig een puntstuk.
Radiatoren lijkt er veel op en dat werkte deze winter prima.
Ik had al een wpb staan die nu aan de 7J zit, leuk als het een keer snel(ler) moet.
Hier 100% zelf gedaan, of je moet met die 5% een factuur bedoelen :+
Nog steeds heel blij mee als ik de offertes hier voorbij zie komen want dan had ik het niet gedaan.
Nu kan ik kiezen tussen de wp en de airco's, liever de wp die het erg stil doet en zonder te blazen.
Het verbruik komt overeen met de airco's, al zijn die voor verwarmen eigenlijk te krap bemeten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:31
nMad schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:21:
[...]

Dakdoorvoer moet idd nog dichtgemaakt worden. Iemand hier nog tips hoe je dat goed kunt doen? Dacht zelf aan stukken armaflex isolatie erbij in duwen.
Belangrijkste is dat 't kierdicht (luchtdicht) is, isolatiewaarde is ondergeschikt. Beste iets te kiezen wat er weer uit kan, mogelijk wil je er nog eens wat doorheen leggen. Niet gaat purren dus in elk geval!

Ik heb de openingen rond de kabels in de mantelbuis afgesloten met stukken buisisolatie, dat sluit behoorlijk goed af (redelijk flexibel/verend & luchtdicht materiaal en is er zo weer uit.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:50
MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:12:
[...]

Vergeet niet dat jaren hiervoor de regels anders waren. Alleen een factuur van de warmtepomp inleveren (geen installatieplicht)
En dat er destijds heel veel fraude is gepleegd.
Er is daarna onder druk van lobbyisten gekozen voor de bouwfactuur procedure.
Je moet wel roomser dan de paus zijn om dat tot in de puntjes serieus te nemen. Doel: geen fraude, goede installatie en de marktpartijen die kunnen groeien en zodoende de transitie versnellen.
Dat iemand wat leidinkjes voorbereid om de installatie (fors) te versnellen zal een ieder worst wezen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:42
Fun fact voor de maandagavond: je warmtepomp bespaart ieder jaar meer CO2 en daar hoef je niet eens wat voor te doen!

Tussen 2021 en 2023 alleen al is de CO2 emissiefactor van de totale elektriciteitsmix gedaald van 289 g CO2/Kwh naar 214 g CO2/kWh (-26%). Bron. En andere aardige site. Klik voor groter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXd5AEYRHpJ79UfS-PLzFEbW110=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2OwODpqOTxoN1S3zIXUQBaQn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSYOrINbq4nBbyDkMb6uLFb01fA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9O7AP5jnHQOAvijPSBqhBrP6.png?f=fotoalbum_tile

Is dat nou eerlijk, want in de zomer heb je veel meer zon (=groene energie) en in de winter als jij met je WP verwarmt meer fossiel? Valt mee, zie de onderstaande grafiek: in de winter meer wind dus niet veel hogere CO2 emissiefactoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5go4sWnj3W_R1cM0SsWO5I5ooQ4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kisWMphbD1IjKJ1koRzVvDUe.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mB64Li_p6GPCNgaHPg6wznfRzQc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HGfDvgCoVsHCj72PtZkbzm9L.png?f=fotoalbum_tile

Hoeveel CO2 uitstoot vermeed jij dan met je L/W warmtepomp in 2023?

De NL overheid rapporteert data voor de CO2 emissies van de gehele energieketen, dus van productie tot en met gebruik (well-to-wheel).
Typische NL elektriciteitsmix in 2023: 337 gram CO2/kWh.
Aardgas: 2079 gram per m3 (ook 'well-to-wheel’).
Dus voor 10 kWh thermisch is de CO2 uitstoot van de gemiddelde Tweakers WP met COP ~4.2 (verwarming+SWW) 802 gram.
Voor 10 kWh thermisch is de CO2 uitstoot van de gemiddelde gasketel (rendement verwarming 94%, SWW 65%, bron; gemiddeld ~88%, dus 8.6 kWh warmte per m3 aardgas) 2417 gram.

Dus de gemiddelde Tweaker hier bespaart ~ 67% CO2 emissies door verwarming en SWW met de WP. En met o.a. de geplande windparken op de Noordzee (van 4.5 GW in 2023 naar 21 GW in 2032) wordt dat naar verwachting nog veel beter.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:48
Even aanhaken op wat @dof noemt. ik heb zelf al jaren een kvk voor diverse werkzaamheden als eenmanszaak. Ben ook al jaren klant van diverse bouw-groothandels. Die kan ik natuurlijk uitbreiden met installatiewerkzaamheden en ik zie daar ook wel meer mogelijkheden in voor de toekomst. Zit dan nog wel met het "factuur" traject voor mijn eigen project. Iemand die daar (evt. in een dm) wat meer over kan vertellen?
Weet niet of het dan nog voordeel heeft om de materialen en wp-pomp ook bij gespecialiseerde groothandel in te kopen? Of rechtstreeks bij de leverancier. Doe dat voor de rest van mijn verbouwing ook.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:09:
[...]

Die vraag is door de RVO overigens al beantwoord, zij gaan uit van 100% van de werkzaamheden.
Is dit dan 100% van de werkzaamheden voor de installatie van alleen de Warmtepomp? Want daar gaat de subsidie toch over?

Je krijgt namelijk ook geen subsidie voor het aanleggen van leidingen, vloerverwarming etc. Of staat er expliciet vermeldt wat er allemaal onder de volledige installatie wordt bedoeld? Dan zou ik daar graag een bron van terugzien.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
pc_slopert schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:47:
Even aanhaken op wat @dof noemt. ik heb zelf al jaren een kvk voor diverse werkzaamheden als eenmanszaak. Ben ook al jaren klant van diverse bouw-groothandels. Die kan ik natuurlijk uitbreiden met installatiewerkzaamheden en ik zie daar ook wel meer mogelijkheden in voor de toekomst. Zit dan nog wel met het "factuur" traject voor mijn eigen project. Iemand die daar (evt. in een dm) wat meer over kan vertellen?
Weet niet of het dan nog voordeel heeft om de materialen en wp-pomp ook bij gespecialiseerde groothandel in te kopen? Of rechtstreeks bij de leverancier. Doe dat voor de rest van mijn verbouwing ook.
Een kennis van mij heeft zichzelf ook ingeschreven als installateur is normaal een klussenbedrijf.
Hij heeft voor zijn eigen installatie zijn vriendin een factuur gestuurd.
Dat was vorig jaar maar geen centje pijn.

Voor andere klussen is het meestal dat hij op aangeven van mij het materiaal besteld en leverd en een aantal uren voor plaatsen/inbedrijfstelling op factuur zet.
De werkelijke plaatsing doet de klant zelf met eventuele hulp van mij en/of die kennis.
Links en rechts wat schuiven met uren en euro's en iedereen is weer blij.

Dan komt de subsidie op de plaats waar het voor bedoeld is en de klant wordt niet het vel over de oren getrokken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
@nMad Het enige kritiekpunt was ik kan bedenken is dat de leidingen bij je SWW vat horizontaal lopen, in plaats van vertikaal omlaag.

Je zult merken dat die leidingen altijd warm aanvoelen en daar verlies je dus relatief veel warmte. Dit heet eenpijpscirculatie (of einrohrzirkulation) en hier wordt mooi uitgelegd waarom een dergelijke constructie leidt tot warmteverlies: YouTube: Wärmeverluste durch Einrohrzirkulation - Bewerten und Vermindern

Eigenlijk moet je alle leidingen aan een SWW vat eerst 10 keer de diameter naar beneden laten lopen en dan pas horizontaal laten gaan. Jammer genoeg doet geen enkele installateur daar moeite voor. Ze hebben vaak nog nooit van dit effect gehoord.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
Speedy-Andre schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:57:
@nMad
Het lijkt mijn installatie wel, hier ook met 28mm staal naar binnen met overal knel en waar nodig een puntstuk.
Radiatoren lijkt er veel op en dat werkte deze winter prima.
Ik had al een wpb staan die nu aan de 7J zit, leuk als het een keer snel(ler) moet.
Hier 100% zelf gedaan, of je moet met die 5% een factuur bedoelen :+
Nog steeds heel blij mee als ik de offertes hier voorbij zie komen want dan had ik het niet gedaan.
Nu kan ik kiezen tussen de wp en de airco's, liever de wp die het erg stil doet en zonder te blazen.
Het verbruik komt overeen met de airco's, al zijn die voor verwarmen eigenlijk te krap bemeten.
Klinkt goed!

Voor de prijs van een uitbestede installatie hadden wij het ook niet gedaan, vooral omdat we al airco's hebben hangen waarmee we ook verwarmen. Maar na 2 winters verwarmen met L/L WP weet ik dat dit het ook niet helemaal is voor ons. Continue geluid + luchtverplaatsing vinden wij onprettig. Dus nu L/W voor verwarmen en L/L voor koelen, IMO best of both worlds :) Ben benieuwd naar stroomverbruik voor L/W vs L/L. Ik zal hier resultaten delen na komende winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
blb4 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:06:
[...]

Belangrijkste is dat 't kierdicht (luchtdicht) is, isolatiewaarde is ondergeschikt. Beste iets te kiezen wat er weer uit kan, mogelijk wil je er nog eens wat doorheen leggen. Niet gaat purren dus in elk geval!

Ik heb de openingen rond de kabels in de mantelbuis afgesloten met stukken buisisolatie, dat sluit behoorlijk goed af (redelijk flexibel/verend & luchtdicht materiaal en is er zo weer uit.
Dank voor je bericht en tips, ga ik mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Blihi schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:23:
@nMad Het enige kritiekpunt was ik kan bedenken is dat de leidingen bij je SWW vat horizontaal lopen, in plaats van vertikaal omlaag.

Je zult merken dat die leidingen altijd warm aanvoelen en daar verlies je dus relatief veel warmte. Dit heet eenpijpscirculatie (of einrohrzirkulation) en hier wordt mooi uitgelegd waarom een dergelijke constructie leidt tot warmteverlies: YouTube: Wärmeverluste durch Einrohrzirkulation - Bewerten und Vermindern

Eigenlijk moet je alle leidingen aan een SWW vat eerst 10 keer de diameter naar beneden laten lopen en dan pas horizontaal laten gaan. Jammer genoeg doet geen enkele installateur daar moeite voor. Ze hebben vaak nog nooit van dit effect gehoord.
Ja, je hebt gelijk. Bedankt voor je opbouwende kritiek. Ik was er overigens wel van op de hoogte tijdens de installatie. Dat effect is overigens minimaal bij de onderste twee leidingen (koud water in + retour w.w.), omdat het water onderin vat natuurlijk relatief koud is.

De warm water leiding gaat klein stukje horizontaal en dan wel gelijk naar beneden. Dat stukje horizontaal heb ik geïsoleerd omdat ik merkte dat dit goed warm werd.

Aanvoer w.w. is ook horizontaal. Deze ook geïsoleerd omdat de leiding warm wordt. Gelukkig gaat hij daarna met een bochtje naar beneden en zit de 3-wegklep standaard op "CV modus" en is het circuit dus gesloten.

En zo zijn er altijd wel zaken die nog net beter hadden gekund.. Pas als je het de tweede of derde keer doet kom je in de buurt van perfectie denk ik ;)

[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 09-07-2024 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
-laat maar-

[ Voor 92% gewijzigd door Technician- op 09-07-2024 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@Technician- Interessante nieuwsbron - of eerder virtueel Vlaams "opinieblad".
Ik wordt er niet veel wijzer van dit artikel.
Geen referenties, geen belastbare cijfers
- alleen maar een paar losse kreten/citaten (zonder echte bron).
Tendentieus uit de losse pols - is mijn eerste indruk.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:10
Technician- schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:48:
Wie kritiek heeft op het NLse beleid moet eens over de grens kijken welke zooi er daarvan is.
https://doorbraak.be/warm...er-dan-fossiele-brandstof
Onderwerp lijkt me meer iets voor de duurzame kroeg: De duurzame kroeg deel 5

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
nMad schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:21:
[...]

Dank je wel!

Afstand is 2 meter tussen de twee WP. Ruggen naar elkaar toe was vanwege meerdere redenen niet gewenst. We verwachten dat ze niet elkaars koude lucht gaan aanzuigen omdat ze zo vrij staan inderdaad.

voor aan de buitenkant zou ik gaan voor soudal-aquaswell.
link soudal-aquaswell
je zou dat ook aan de onderkant kunnen doen, en meer in de pijp opvullen met bv resten armaflex als vulmateriaal. het mooie van dit materiaal is als dit in contact komt met vocht dit opzwellend en daardoor nog beter afdicht.

overigens mooi gedaan d:)b en met deze opstelling heb je ook waarschijnlijk totaal geen geluidsprobleem.
Hou er wel rekening mee dat doordat deze zo dicht op elkaar staan deze elkaar wel versterken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:55
@nMad Ik weet niet hoeveel ruimte je precies moet dichtmaken, maar ik heb Soudal Soudaband gebruikt. Dat is een dik plakband dat enorm uitzet na aanbrengen. Dit is eenvoudig weer te verwijderen als je ooit nog iets wilt aanpassen aan de doorvoer.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Bij de overburen doen ze een verbouwing waarbij ze ook vloerverwarming aanleggen. Ik heb geadviseerd om een verdeler te nemen die later eenvoudig om te bouwen is van een open naar gesloten verdeler als ze een L/W WP willen. Deze eis hebben ze aangegeven bij hun aannemer.

Nu was ik daar vanochtend even, maar nu lijkt me dit een verdeler die niet om te bouwen is. Kan ook nergens in de documentatie vinden dat dit een mogelijkheid is. Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?

Documentatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BknjWcS1WbkFe1_1iZvjdfcVBT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xF9MllZYmK7qgE0zTlmrHZKK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0pAQlezSveI2pgLqIC8afLnp6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMMiz1YD8LOkQ7LHU2D0hQS0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Klopt. Ombouwen is mogelijk, maar niet eenvoudig.

Je kunt altijd de pomp er uit halen en daar een aanvoer/retour op maken. Dan moet je de bestaande aanvoer/retour afdoppen.

Het was beter geweest om een verdeler te gebruiken met een instelbare mengverhouding, zodat je het mengen effectief kunt uitschakelen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@nMad Dat is inderdaad een gemiste kans, ik zie ook geen LTV ventiel of eenvoudige mogelijkheid de pomp overbodig te maken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
In de boekjes van mijn verdeler heet dit ook wel een "Balans-inregelventiel". Daarmee kun je de mengverhouding volledig aanpassen van 0 tot 100%. Bij 0 vindt er dus geen menging plaats en bij 100% volledige menging.

Ombouwen naar een LTV is dan zo eenvoudig als het dichtdraaien van dit mengventiel en eventueel de pomp vervangen door een rechte buis (of gewoon uit laten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@nMad Voor het vervangen of ombouwen van vloerverwarmingsverdelers is een eigen topic: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
Deze vraag had daar beter gepast, maar je vindt daar in ieder geval veel info.
Overigens moeten je buren gewoon aan de aannemer vragen om uitleg over hoe deze verdeler om te bouwen is. Daar zal uitkomen dat dat hier erg lastig is. En dan kan er alsnog een verdeler die voldoet aan de eisen worden geïnstalleerd. Bijvoorbeeld die van Therminon, waarbij je de versie "composiet" eenvoudig kunt ombouwen tot de versie "industrie". Google daar maar eens op .

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:17

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat zou dan de eerste aannemer zijn dei buiten zijn bekende kringetje wil gaan shoppen of je mag daar dik voor betalen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Nog even en vraagje over mijn schema met boiler. Heb ik het juist als ik denk dat er ergens in de retourleiding van de boiler een terugslagklep moet komen om te voorkomen dat het "retour water" van de boiler in het cv/vvw deel kan komen? Die klep komt dus eigenlijk in de retour- van het cv/vvw leiding? Waar de "R" staat? Of is dit niet nodig omdat het retour water het cv deel nauwelijks op warmt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoHgR1ymYs4mjSTTVB3qVIqVDWE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/olqvQrrSfM00TpgkbfF7ykM8.png?f=fotoalbum_large

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Die klep is niet nodig. Er kan geen stroming zijn als de 3-wegklep op Verwarming staat.

Als ik zo naar dit schema kijk dan kun je met minder leidingen af. Je kunt de retourleidingen op zolder bij elkaar laten komen.

Nu heb je extra lange leidingtrajecten voor niets.

[ Voor 24% gewijzigd door Blihi op 10-07-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:31
Mijn warmtepomp aanvoer en retourleiding lopen vanaf de garage door de kruipruimte naar de woonkamer waar de verdeler hangt. De leidingen liggen op de grond waar ongeveer het halve jaar een laag water staat. Kortom veel warmteverlies. Aangezien ik een pak van 20cm isolatie onder de vloer heb hangen ben ik op zoek naar een manier op de leidingen onder de vloer te monteren. Is er materiaal beschikbaar om de 32mm leiding direct op de isolatie te monteren of zal ik moeten werken met beugels met lang draad (hoe heten die?). Nadeel is dan dat ik een lange boor nodig heb die ik maar lastig onder de vloer krijg om verticaal te boren. Iemand tips?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Bo0bz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:29:
Mijn warmtepomp aanvoer en retourleiding lopen vanaf de garage door de kruipruimte naar de woonkamer waar de verdeler hangt. De leidingen liggen op de grond waar ongeveer het halve jaar een laag water staat. Kortom veel warmteverlies. Aangezien ik een pak van 20cm isolatie onder de vloer heb hangen ben ik op zoek naar een manier op de leidingen onder de vloer te monteren. Is er materiaal beschikbaar om de 32mm leiding direct op de isolatie te monteren of zal ik moeten werken met beugels met lang draad (hoe heten die?). Nadeel is dan dat ik een lange boor nodig heb die ik maar lastig onder de vloer krijg om verticaal te boren. Iemand tips?
Je zou kunnen kijken naar Fischer FID pluggen en daar dan klembeugels in monteren. Het zal wel nogal wat gewicht zijn dus zou niet te zuinig zijn met montagepunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:14
Afhankelijk van de hoogte van het water is het wellicht ook mogelijk om ze te ondersteunen ipv op te hangen?

Stapeltje stenen er onder is wellicht makkelijker dan pluggen in/door isolatiemateriaal.

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Bo0bz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:29:
Die lange boor is het probleem toch niet? Die prik je in de isolatie en daarna zet je pas je boormachine er op.

Die schroeven heten "Stokeinden" of stokschroeven, maar die ken ik niet in 25cm. Je moet dan gaan verlengen door een draadbus op het stokeind te zetten en daar een draadeind in te draaien.

Bedenk je wel dat elke stokschroef weer een koudebrug vormt, dus dat is niet goed voor je isolatie.

Ik zou eerder ook kiezen voor de FID plug of iets soortgelijks. Die kunnen rechtstreeks in piepschuim. Dan zet je met die pluggen eerst een hardhouten lat vast en die verlijm je tevens met Polystyreenschuimlijm.

Aan die lat monteer je de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
-JB- schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:41:
Afhankelijk van de hoogte van het water is het wellicht ook mogelijk om ze te ondersteunen ipv op te hangen?

Stapeltje stenen er onder is wellicht makkelijker dan pluggen in/door isolatiemateriaal.
Dat is inderdaad nog de simpelste en waarschijnlijk ook goedkoopste oplossing. Stapeltjes stenen zijn op Marktplaats vaak wel gratis af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:19
assje schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 07:41:
Deze week is de boel geplaatst, komende weken wordt het afgemaakt en in bedrijf gesteld.

Zijn er nog mensen die bijzonderheden zien? Ziet het er allemaal goed uit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eens even spiegelen hier in het topic. Eind april is bij mij warmtepomp geplaatst, in bedrijf gesteld en opgeleverd. Dit is in mijn woning die ik nog aan het renoveren was, in eerste instantie had ik de warmtepomp op vakantiemodus gezet. Mijn meterkast moest ik de groepenindeling nog voor op een rijtje zetten, met allerlei werkzaamheden her en der wel eens groepen aan en uit gezet. Lang verhaal kort is de warmtepomp van spanning gezet en niet meer op spanning gezet; verder ook geen issue omdat ik hem (nog) niet nodig had.

Eind juni zijn we verhuisd en heb ik de warmtepomp weer op spanning gezet/ingeschakeld, de warmtepomp heeft ongeveer 6 weken uitgestaan. Helaas wilde de warmtepomp helemaal niet opstarten, zelfs noodbedrijf niet. Contact opgenomen met de installateur en die is langs gekomen; bleek de pomp helemaal vast te zitten als gevolg van corrosie.

Monteur gaf gelijk al aan dat warmtepomp uitgeschakeld laten staan niet de bedoeling was. Nu weet ik dat dit met pompen van vloerverwarming ook een ding is maar ik had er niet bij stilgestaan dat dit ook al voor enkele weken was.

Nu heb ik een factuur ontvangen voor dit werk van €254, op zich een redelijk bedrag want monteur is binnen dag gekomen en paar uur bezig geweest. Maar; nu vraag ik me af of dit normaal is en ik verwijtbaar ben. Bij inbedrijfstelling is hier niets over gezegd (ondanks plaatsing in kluswoning). In de gebruikershandleiding vind ik geen waarschuwingen of instructies die hier iets over zeggen.

Dus nu mijn vraag; had ik dit moeten weten en is het volledig mijn fout?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:14
nMad schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:30:
Bij de overburen doen ze een verbouwing waarbij ze ook vloerverwarming aanleggen. Ik heb geadviseerd om een verdeler te nemen die later eenvoudig om te bouwen is van een open naar gesloten verdeler als ze een L/W WP willen.

[Afbeelding]
Komt de toekomstige warmtepomp met zijn aanvoerleiding bij de verdeler van de vloerverwarming uit?
Indien hij elders aan de CV leiding wordt gekoppeld zou je nu ook al willen nadenken over de leiding diameter naar je vloerverwarming verdeler vanaf dat punt.
De 20mm Uponor die nu voorzien is geeft wel erg weinig doorstroming.

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:31
@-JB- Dat is inderdaad ook een simpele en effectieve oplossing! Ik heb nog een stapel stenen liggen die ik kan gebruiken!

@THM0 en @Blihi Ik ga ook eens kijken naar die FID pluggen. Kan dan inderdaad ook een lat monteren met twee pluggen + schroeven en daar de beugel op monteren.

Ik kan weer aan de bak!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
assje schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:44:
[...]

Eens even spiegelen hier in het topic. Eind april is bij mij warmtepomp geplaatst, in bedrijf gesteld en opgeleverd. Dit is in mijn woning die ik nog aan het renoveren was, in eerste instantie had ik de warmtepomp op vakantiemodus gezet. Mijn meterkast moest ik de groepenindeling nog voor op een rijtje zetten, met allerlei werkzaamheden her en der wel eens groepen aan en uit gezet. Lang verhaal kort is de warmtepomp van spanning gezet en niet meer op spanning gezet; verder ook geen issue omdat ik hem (nog) niet nodig had.

Eind juni zijn we verhuisd en heb ik de warmtepomp weer op spanning gezet/ingeschakeld, de warmtepomp heeft ongeveer 6 weken uitgestaan. Helaas wilde de warmtepomp helemaal niet opstarten, zelfs noodbedrijf niet. Contact opgenomen met de installateur en die is langs gekomen; bleek de pomp helemaal vast te zitten als gevolg van corrosie.

Monteur gaf gelijk al aan dat warmtepomp uitgeschakeld laten staan niet de bedoeling was. Nu weet ik dat dit met pompen van vloerverwarming ook een ding is maar ik had er niet bij stilgestaan dat dit ook al voor enkele weken was.

Nu heb ik een factuur ontvangen voor dit werk van €254, op zich een redelijk bedrag want monteur is binnen dag gekomen en paar uur bezig geweest. Maar; nu vraag ik me af of dit normaal is en ik verwijtbaar ben. Bij inbedrijfstelling is hier niets over gezegd (ondanks plaatsing in kluswoning). In de gebruikershandleiding vind ik geen waarschuwingen of instructies die hier iets over zeggen.

Dus nu mijn vraag; had ik dit moeten weten en is het volledig mijn fout?
In de installatiehandleiding van mijn WP staat wel heel duidelijk dat deze nooit lange tijd zonder spanning moet staan. Ik vind het zelf wel bijzonder dat een circulatiepomp al na een paar weken zo ver gecorrodeerd kan zijn.

254 euro voor een paar uur werk valt heel erg mee. De vraag is of je de installateur te vriend wilt houden. Je kunt er ruzie over gaan maken, maar als je de man later nog eens nodig hebt, betaal je dat dubbel en dwars terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Ik zou het SWW vat van m'n warmtepomp het liefste in de kelderkast willen plaatsen, een meter onder het maaiveld. Probleem is echter dat ik daar geen waterafvoer kan realiseren (onder het SWW vat / hydrobox). Hoe kan ik dit oplossen? Eventueel met een pompje voor als hij leeg moet? Of is er ook een permanentere afvoer nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
TheJVH schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:54:
Ik zou het SWW vat van m'n warmtepomp het liefste in de kelderkast willen plaatsen, een meter onder het maaiveld. Probleem is echter dat ik daar geen waterafvoer kan realiseren (onder het SWW vat / hydrobox). Hoe kan ik dit oplossen? Eventueel met een pompje voor als hij leeg moet? Of is er ook een permanentere afvoer nodig?
Bij het SWW zelf is geen afvoer nodig, wel moet er een inlaatcombinatie in de koudwater toevoer zitten en die heeft permanente afvoer nodig. Die kan wel een stukje van het vat af, maar niet al te ver (formeel binnen enkele meters meen ik).

Als je de tank ooit een keer leeg moet laten lopen heb je wel een uitdaging, maar dat kun je altijd pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Blihi schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:24:
Die klep is niet nodig. Er kan geen stroming zijn als de 3-wegklep op Verwarming staat.

Als ik zo naar dit schema kijk dan kun je met minder leidingen af. Je kunt de retourleidingen op zolder bij elkaar laten komen.

Nu heb je extra lange leidingtrajecten voor niets.
Ok. In eerste instantie had ik ook al minder buizen voor de retour. Maar gevoelsmatig lijkt het mij dat het water bij warmen van de boiler naar zeg 55 of 60 graden in de retour toch ook nog aardig warm is. Vandaar mijn gedachte om het meer te scheiden. Maar snap nu (denk ik :)) dat door de drieweg klep de stroming in of naar de andere kant niet kan omdat die dan dicht staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@assje Ik kan me voorstellen dat een systeem dat nog nooit gedraaid heeft maar wel gevuld is nog vol lucht en zuurstof in het water zit en dus snel corrodeert.
Als je 'm vult met water van 15 graden en zo een week laat staan heb je minimaal 40% meer zuurstof dan na opstoken en ontluchten op 30 graden.
Verwijtbaar? Weet ik niet, het is in ieder geval wel pech en jammer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Proton_ schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:27:
Op zich wel relevant; als ik niet verwijtbaar ben dan is het wat mij betreft het probleem van de installateur.

Maar; ik ga deze discussie niet zwaar voeren; ik heb allerlei persfittingen/koppelingen uit hun magazijn waarvoor ik nooit een rekening heb gekregen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Proton_ schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:27:
Als je 'm vult met water van 15 graden en zo een week laat staan heb je minimaal 40% meer zuurstof dan na opstoken en ontluchten op 30 graden.
Systeem is wel opgestart en ontlucht bij inbedrijfstelling, heeft ook SWW vat opgewarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
pc_slopert schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:26:
[...]

Ok. In eerste instantie had ik ook al minder buizen voor de retour. Maar gevoelsmatig lijkt het mij dat het water bij warmen van de boiler naar zeg 55 of 60 graden in de retour toch ook nog aardig warm is. Vandaar mijn gedachte om het meer te scheiden. Maar snap nu (denk ik :)) dat door de drieweg klep de stroming in of naar de andere kant niet kan omdat die dan dicht staat?
Ja, na een SWW run zal de retourleiding van het SWW vat naar de WP "vol" zitten met warm water. Bij omschakelen naar verwarming zal dat water eerst door de WP gaan. Dan heb je het over een paar liter maximaal. Dat kan geen kwaad.

Je kunt 1 leiding besparen door de retour al boven samen te laten komen. Je kunt geen twee leidingen besparen, want de aanvoer moet sowieso eerst naar de 3-wegklep en dan door naar SWW en VW. Of die klep nu boven of beneden zit maakt niet uit, je houdt 2 aanvoerleidingen van boven naar beneden.

Door hem boven te plaatsen heb je iets meer rendement, want het warme water gebruikt voor SWW productie wordt dan na omschakelen direct naar de CV gestuurd. Nu blijft dat in de aanvoerleiding voor SWW zitten en koelt daar langzaam af. Dat is 'verlies', hoewel het wel warmte afgeeft aan de woning en daarmee dus eigenlijk niet echt verlies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
-JB- schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:41:

@Bo0bz Ik heb dit ook gedaan met een aantal omgekeerde tuinderskratten. Zijn voor weinig te krijgen, lekker licht en hangt daarmee mooi vrij van de grond. Hangend zou ik wel mooier vinden, maarja het blijft de kruipruimte…

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:08
assje schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:35:
[...]

Op zich wel relevant; als ik niet verwijtbaar ben dan is het wat mij betreft het probleem van de installateur.

Maar; ik ga deze discussie niet zwaar voeren; ik heb allerlei persfittingen/koppelingen uit hun magazijn waarvoor ik nooit een rekening heb gekregen.
Als het goed is staat in de (gebruikers)handleiding dat je de warmtepomp niet langdurig spanningsloos mag maken. De discussie ga je daarom denk ik verliezen en dit bedrag is ook geen langslepende rechtszaak waard.

Ze zijn imho wel lang bezig geweest om de nogal voor de hand liggende diagnose te stellen en de pomp even een slingertje te geven, maar ik zou dit bonnetje maar gewoon als leergeld afschrijven (daar heb je een % onvoorzien voor in je verbouwbudget ;) ), meteen betalen en de installateur vooral te vriend houden voor de komende jaren.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 10-07-2024 13:08 ]

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:30
Wij hebben onze warmtepomp en SWW vat in de kelder onder het rioolpijl. De inlaatcombinatie van de boiler zit met een sifon aangesloten op een pomp die verlijmd zit aangesloten op een staande PVC buis die weer aan het hoger liggende riool is aangesloten.

Pomp waar het over gaat: https://www.sanibroyeur.i...-sanicondens-pro-v02.html

Dit werkt wel prima, hij slaat aan als er een bepaald intern waterniveau is bereikt. Nadeel is dat je kelder blank staat mocht de pomp ooit een keer uitvallen, al zit er geloof ik wel een alarmuitgang op.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Een pompje voor als ie leeg moet (vat spoelen bij een beurt) of er een overdrukventiel wat loost is een goede oplossing idd. Ik zou dan ook overwegen een sanitair expansievat plaatsen, dan is er in de normale bedrijfstoestand geen water te lozen. Aan de andere kant is het afhankelijk van de pomp wel een goed idee om deze juist nat en regelmatig in bedrijf te houden.

[ Voor 19% gewijzigd door RonJ op 10-07-2024 13:19 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Een installatiebedrijf hoeft per 1 januari 2025 blijkbaar nog niet aan te tonen dat de geplaatste
airco/warmtepomp bij een "verbouwing" aan de geluidseisen voldoet.
Dit blijft voorlopig de (eind)verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Bron: Verbouw niet per 1 januari 2025 onder Wkb - publicatie 7 juni j.l.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
RonJ schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:56:
Als het goed is staat in de (gebruikers)handleiding dat je de warmtepomp niet langdurig spanningsloos mag maken. De discussie ga je daarom denk ik verliezen en dit bedrag is ook geen langslepende rechtszaak waard.
In de Daikin documentatie heb ik dus niets kunnen vinden hierover. Gaat ook sowieso geen rechtzaak worden ofzo; ik vind het alleen wel een beetje flauw een factuur te krijgen hiervoor na een project van bijna €30k.
Ze zijn imho wel lang bezig geweest om de nogal voor de hand liggende diagnose te stellen en de pomp even een slingertje te geven, maar ik zou dit bonnetje maar gewoon als leergeld afschrijven (daar heb je een % onvoorzien voor in je verbouwbudget ;) ), meteen betalen en de installateur vooral te vriend houden voor de komende jaren.
Ik was er zelf niet bij maar van de uitleg van mijn vrouw begreep ik dat het nogal tegen viel. Volgens mij heeft hij de pomp gedemonteerd en schoon gemaakt om hem weer gangbaar te krijgen.

Budgetten zie ik als mental accounting, een euro is een euro :P

Gaat natuurlijk gewoon om goede samenwerking en reeel zijn. Te vriend houden is secundair, het gaat om een bedrijf; niet om een eenpitter. Als mijn contactpersoon wat naders gaat doen is er niemand meer die mij daar kent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:01
Speedfight schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:45:
[...]

@Bo0bz Ik heb dit ook gedaan met een aantal omgekeerde tuinderskratten. Zijn voor weinig te krijgen, lekker licht en hangt daarmee mooi vrij van de grond. Hangend zou ik wel mooier vinden, maarja het blijft de kruipruimte…
Of een (leeg) kratje bier, kost je geloof ik 1,50 aan statiegeld. En als je dan uit de kruipruimte komt, kun je lekker een biertje drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
assje schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:38:
[...]

In de Daikin documentatie heb ik dus niets kunnen vinden hierover. Gaat ook sowieso geen rechtzaak worden ofzo; ik vind het alleen wel een beetje flauw een factuur te krijgen hiervoor na een project van bijna €30k.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb even de documentatie van mijn unit (Altherma 3 R W) bekeken uit enig ongeloof, maar zowel in de gebruikershandleiding als in de installer reference manual staat hier werkelijk geen woord over. Ongelofelijk, zoveel warnings in dat document maar dit vermelden ze nergens. Wel dat je om de unit stil te zetten de CV functie op UIT moet zetten voor korte periodes en bij langere periodes de vakantiemodus moet gebruiken, maar nergens staat expliciet dat ie niet langdurig van de stroom mag.

Nou zullen ze wel betogen dat je dit had moeten weten, want bij CV-ketels heb je precies hetzelfde probleem met de pomp als je de stroom er langdurig af laat, maar het staat echt nergens in de documentatie. Als ze je er dan ook niet op gewezen hebben heb je op zich natuurlijk wel een punt. Je kan er natuurlijk altijd eens een mailtje aan wagen, dan heb je iig aangegeven dat je het er niet mee eens bent.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
peeter123 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:02:
[...]

Wij hebben onze warmtepomp en SWW vat in de kelder onder het rioolpijl. De inlaatcombinatie van de boiler zit met een sifon aangesloten op een pomp die verlijmd zit aangesloten op een staande PVC buis die weer aan het hoger liggende riool is aangesloten.

Dit werkt wel prima, hij slaat aan als er een bepaald intern waterniveau is bereikt. Nadeel is dat je kelder blank staat mocht de pomp ooit een keer uitvallen, al zit er geloof ik wel een alarmuitgang op.
Ja aan zoiets dacht ik ook, echter kan ik de permanente inlaatcombinatie wel boven het maaiveld houden en aan het riool koppelen - daarna zal er nog een meter aan leiding zijn naar het SWW vat. Het leeglopen daarvan kan ik altijd doen dmv een dompelpomp oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
TheJVH schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:27:
[...]

Ja aan zoiets dacht ik ook, echter kan ik de permanente inlaatcombinatie wel boven het maaiveld houden en aan het riool koppelen - daarna zal er nog een meter aan leiding zijn naar het SWW vat. Het leeglopen daarvan kan ik altijd doen dmv een dompelpomp oid.
Dat zal prima werken dan. Voor het spoelen van het vat hoeft ie ook niet leeg, daarvoor kan je simpelweg een tapkraantje boven- en onderop de tank voorzien en ergens een beluchterkraan maken om spoelwater te pakken (of je hangt de tuinslang even naar binnen). Dan kan je van bovenaf de tank terugspoelen met 2 stukken tuinslang. 1 zet je bovenop aan de tapkraan en de 2e bevestig je onderop en hang je in de afvoer. Dan spoel je de tank zo door zonder een waterballet te maken.

Het leegmaken van de tank (bij een RVS tank, e.g. zonder anode die je steeds moet vervangen) hoeft dan in principe alleen bij het vervangen van de tank over tig jaar. Dan kom je een heel eind met een simpele losse dompelpomp van de LIDL oid.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Waarom zou je de tank spoelen? Hij wordt steeds gespoeld bij gebruik van warm water.

Een RVS tank hoef je helemaal niets mee te doen, helemaal als je voor en na de tank een afsluiter hebt, kun je bij eventueel onderhoud ergens anders aan de waterleiding de tank gewoon even uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:57

Seafarer

XXX

Inlaatcombinatie boven het maaiveld houden?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dunklefaser schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:27:
Een installatiebedrijf hoeft per 1 januari 2025 blijkbaar nog niet aan te tonen dat de geplaatste
airco/warmtepomp bij een "verbouwing" aan de geluidseisen voldoet.
Dit blijft voorlopig de (eind)verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Bron: Verbouw niet per 1 januari 2025 onder Wkb - publicatie 7 juni j.l.
Was al te verwachten, in december kijken ze weer of een mogelijke invoering van de Wkb voor verbouwingen per 1 juli 2025 kan. :?
De grote hamvraag is echter hoe de nieuwe regering hierin staat ?
Dat is op dit moment nog een heel groot vraagteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Blihi schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:54:
Waarom zou je de tank spoelen? Hij wordt steeds gespoeld bij gebruik van warm water.

Een RVS tank hoef je helemaal niets mee te doen, helemaal als je voor en na de tank een afsluiter hebt, kun je bij eventueel onderhoud ergens anders aan de waterleiding de tank gewoon even uitschakelen.
Leidingwater komt van onderaf en verlaat de tank van bovenaf. Dan verzamelt zich na verloop van tijd toch het nodige kalk/sediment/troep onderin.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:35
peeter123 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:02:
[...]

Ik gebruik al vele jaren (meer dan 10) ook zo’n zelfde Sanibroyeur condens pomp. Top ding.
Wel een keer een issue mee gehad.
Door zwarte alg smurrie dat onvermijdelijk in het condens water bij mij ontstaan was de terugslagklep verstopt geraakt, waardoor de pomp elke minuut probeerde het water weg te pompen, wat dus maar gedeeltelijk lukte en deels weer terugliep.
Reparatie van enkele seconden.
Ik heb de Sanibroyeur nu aangesloten achter een HomeWizard stekker, en kan dus zien of die weer in de problemen komt.
Tot nu toe maar een keer gehad, in 10 jaar.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:39
Technician- schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:59:
Zou dit product niet beter werken dan die antivorst klepjes?
Een kastje met een 12V accu die een 12V pompje aandrijft tot 48h lang. Om zodoende circulatie te behouden bij stroomuitval bij vorst.

[Afbeelding]
Ik heb de gok gewaagd en de sarg1 besteld. Het ziet er allemaal redelijk degelijk uit, alleen het pompje oogt goedkoop. Alles bij elkaar is het zelf wss voor de helft te maken, maar ik wil iets off the shelf.

Binnenkort ga ik het met broer loodgieter installeren. Er resteert mij voor nu nog een vraag mbt de terugslagklep die erbij zit. Dit is een niet-geveerde terugslagklep. Deze moet volgens de handleiding geplaatst worden als op de foto, dat betekend dat er zich bovenin een kamer/loze ruimte met lucht zal vullen. Ik vraag mij af of dit een probleem is. Er zit een microbellenontluchter in het systeem, maar ik was van plan deze achter deze ontluchter in de aanvoer te zetten. Nu twijfel ik of het om deze reden beter is in de retour te zetten. Iemand een idee in hoeverre die luchtkamer een probleem is? Bvd

Edit fotos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-a7ee37UYx3_oPMcGcw6K2JN5Ms=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbdPz12EH4fKZxsXzgFaQGxH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8bn2RlNvyUMN8PLeR2fZMF3kI8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJ1yLwCMaHCpFauIszORbApU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_iQI_7E3Izb282klrfV8Aq9QYc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CASk6h6q3KNb1NPSkE5KnmZY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAXdVqQ93EpvnPtjRuEU8Jt4vCE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvewVRWeVXi4IoRUbxB6fiSe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T94K18rPVK_zgl2cDLw_Xpjo0vc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGjLKK8ZRFfpp8NlpZ3ShjxQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3TH_tIU9krvO9k94FA8MOhgSdc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahN9rQO07q89CEsmjW9U27Dm.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 48% gewijzigd door SalexSun op 10-07-2024 20:15 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:50

martijn v o

Certified by Enphase.

Volgens mij zit die ruimte er juist extra zodat de klep weer (makkelijker) zakt als de flow is gestopt.

Jammer want dat ding heeft namelijk weerstand als de warmtepomp werkt, ongeveer 0,1 bar bij 90 l/min in een 3/4"uitvoering. Beter was een kogelafsluiter die dichtloopt bij nood.
Bij defrosten nog meer maar dat is ook korter.

[ Voor 52% gewijzigd door martijn v o op 10-07-2024 21:04 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:31:
[...]

Leidingwater komt van onderaf en verlaat de tank van bovenaf. Dan verzamelt zich na verloop van tijd toch het nodige kalk/sediment/troep onderin.
Wat ik nooit snap. Evt troep krijg je er nooit meer uit. Want geen inspectieluik en de toevoerbuis zit niet helemaal onderin.
Dan moet je het vat al op de kop zetten en hopen dat alles eruit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
SalexSun schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:57:
[...]

Ik heb de gok gewaagd en de sarg1 besteld. Het ziet er allemaal redelijk degelijk uit, alleen het pompje oogt goedkoop. Alles bij elkaar is het zelf wss voor de helft te maken, maar ik wil iets off the shelf.

Binnenkort ga ik het met broer loodgieter installeren. Er resteert mij voor nu nog een vraag mbt de terugslagklep die erbij zit. Dit is een niet-geveerde terugslagklep. Deze moet volgens de handleiding geplaatst worden als op de foto, dat betekend dat er zich bovenin een kamer/loze ruimte met lucht zal vullen. Ik vraag mij af of dit een probleem is. Er zit een microbellenontluchter in het systeem, maar ik was van plan deze achter deze ontluchter in de aanvoer te zetten. Nu twijfel ik of het om deze reden beter is in de retour te zetten. Iemand een idee in hoeverre die luchtkamer een probleem is? Bvd

Edit fotos
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mooi, houd ons op de hoogte.

Ps normaliter zal lucht nooit blijven hangen in zo’n klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:57

Seafarer

XXX

Technician- schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:00:
[...]

Wat ik nooit snap. Evt troep krijg je er nooit meer uit. Want geen inspectieluik en de toevoerbuis zit niet helemaal onderin.
Dan moet je het vat al op de kop zetten en hopen dat alles eruit komt.
Troep laten ztten. Als het daar blijft liggen dan ligt het er over 10 jaar nog. Ik zie even het probleem niet.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
martijn v o schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:50:
Volgens mij zit die ruimte er juist extra zodat de klep weer (makkelijker) zakt als de flow is gestopt.

Jammer want dat ding heeft namelijk weerstand als de warmtepomp werkt, ongeveer 0,1 bar bij 90 l/min in een 3/4"uitvoering. Beter was een kogelafsluiter die dichtloopt bij nood.
Bij defrosten nog meer maar dat is ook korter.
Het is een 1inch uitvoering. Waterpompvermogen is er meer dan genoeg, maar kost natuurlijk wel energie. Ik neem aan dat een geveerde uitvoering meer weerstand geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Technician- schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:01:
[...]

Ps normaliter zal lucht nooit blijven hangen in zo’n klep.
…omdat die luchtbel er wel uitkomt wanneer dr pomp draait? (Ik probeer het gewoon te begrijpen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
SalexSun schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:15:
[...]

…omdat die luchtbel er wel uitkomt wanneer dr pomp draait? (Ik probeer het gewoon te begrijpen)
Ik heb nog geen kabouters met duikflesje die het echt checken maar doordat water met hogere snelheden stroom door zo’n klep worden luchtbellen meegevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:13:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb even de documentatie van mijn unit (Altherma 3 R W) bekeken uit enig ongeloof, maar zowel in de gebruikershandleiding als in de installer reference manual staat hier werkelijk geen woord over. Ongelofelijk, zoveel warnings in dat document maar dit vermelden ze nergens. Wel dat je om de unit stil te zetten de CV functie op UIT moet zetten voor korte periodes en bij langere periodes de vakantiemodus moet gebruiken, maar nergens staat expliciet dat ie niet langdurig van de stroom mag.

Nou zullen ze wel betogen dat je dit had moeten weten, want bij CV-ketels heb je precies hetzelfde probleem met de pomp als je de stroom er langdurig af laat, maar het staat echt nergens in de documentatie. Als ze je er dan ook niet op gewezen hebben heb je op zich natuurlijk wel een punt. Je kan er natuurlijk altijd eens een mailtje aan wagen, dan heb je iig aangegeven dat je het er niet mee eens bent.
Er staat eigenlijk letterlijk wat je moet doen als je de warmtepomp niet gebruikt. Dus het staat er wel (cv op uit of vakantieperiode ingeven)

Er staat niet in wat je NIET moet doen, anders kan daar ook staan “gooi geen emmer water over de prints”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Technician- schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:38:
[...]

Er staat eigenlijk letterlijk wat je moet doen als je de warmtepomp niet gebruikt. Dus het staat er wel (cv op uit of vakantieperiode ingeven)

Er staat niet in wat je NIET moet doen, anders kan daar ook staan “gooi geen emmer water over de prints”.
Opzich eens. Maar er staan echt vele tientallen van die spuit-11 waarschuwingen in, dan had nota bene deze opmerking er ook wel bij gemogen. Een installateur weet dit wel, maar ik zou het wel verwachten in de gebruikershandleiding.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
1.Ben de inhoud van mijn systeem aan het berekenen. Beneden ongeveer 72m2 vloerverwarming 16/10. Maar helaas kan ik niet (meer) vinden hoe je aan de hoeveelheid water in de radiatoren komt. Zal ongetwijfeld ergens staan :) Afmeting/ type en evt. Watt heb ik.

2.Tevens vroeg ik mezelf af of je voor de minimale systeem inhoud ook de grondleiding buiten mee kunt rekenen?

3.Ik heb nu op de slaap verdieping vooral gewone radiatoren hangen. Als je die vervangt door bijvoorbeeld Jaga Strada wordt dan de systeem inhoud ook niet veel kleiner? Omdat een deel van de radiatoren vaak dicht staan zal het volume wellicht te klein worden (kijk nu naar een iTho Amber 95 of 120 met minimale inhoud van 95liter of 120 liter).
Ga wel een iTho Boiler gebruiken, kun je daar ook iets van bij tellen voor het aantal systeem liters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:19
pc_slopert schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:16:
1.Ben de inhoud van mijn systeem aan het berekenen. Beneden ongeveer 72m2 vloerverwarming 16/10. Maar helaas kan ik niet (meer) vinden hoe je aan de hoeveelheid water in de radiatoren komt. Zal ongetwijfeld ergens staan :) Afmeting/ type en evt. Watt heb ik.

2.Tevens vroeg ik mezelf af of je voor de minimale systeem inhoud ook de grondleiding buiten mee kunt rekenen?

3.Ik heb nu op de slaap verdieping vooral gewone radiatoren hangen. Als je die vervangt door bijvoorbeeld Jaga Strada wordt dan de systeem inhoud ook niet veel kleiner? Omdat een deel van de radiatoren vaak dicht staan zal het volume wellicht te klein worden (kijk nu naar een iTho Amber 95 of 120 met minimale inhoud van 95liter of 120 liter).
Ga wel een iTho Boiler gebruiken, kun je daar ook iets van bij tellen voor het aantal systeem liters?
Ad1: een calculatie tool of specificaties van een willekeurige fabrikant
Ad 2 : telt ook mee
Ad3: alleen het systeemdeel wat altijd meedoet kan je meerekenen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
@BarryH dank voor je antwoorden. Maar die calculatie tool is nu juist wat ik niet kon vinden. Heb al wel op diverse websites gekeken maar dat is dan meestal een tool om de benodigde wattage te berekenen ... Nou zal nog eens zoeken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
pc_slopert schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:43:
@BarryH dank voor je antwoorden. Maar die calculatie tool is nu juist wat ik niet kon vinden. Heb al wel op diverse websites gekeken maar dat is dan meestal een tool om de benodigde wattage te berekenen ... Nou zal nog eens zoeken. :)
https://henrad.eu/sites/default/files/uploads/HR-TD-NL.pdf

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:00
Ik moet nog een indirect gestookt boiler uitkiezen die verwarmt gaat worden door mijn Amber 65.

Ik vind de Itho boilers onnodig duur en zie voor onze situatie niet erg de meerwaarde van de techniek die daarin zit.

Ik kijk daarom naar een Daikin Altherma 300 L. Die is scherp geprijsd, lekker licht dus makkelijk te tillen en past goed en 300 L is erg fijn voor ons. Maar ik heb niet echt vergeleken met andere merken. Ik kan ook niet eens vinden wat het spiraaloppervlak is. Is dit vat een goede keuze of zou ik ook nog naar andere merken moeten kijken? Wat aansturing betreft zijn alle vaten denk in hetzelfde en in principe "dom" en de aansturing doet de warmtepomp toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
gebruiker001 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:20:
Ik moet nog een indirect gestookt boiler uitkiezen die verwarmt gaat worden door mijn Amber 65.

Ik vind de Itho boilers onnodig duur en zie voor onze situatie niet erg de meerwaarde van de techniek die daarin zit.

Ik kijk daarom naar een Daikin Altherma 300 L. Die is scherp geprijsd, lekker licht dus makkelijk te tillen en past goed en 300 L is erg fijn voor ons. Maar ik heb niet echt vergeleken met andere merken. Ik kan ook niet eens vinden wat het spiraaloppervlak is. Is dit vat een goede keuze of zou ik ook nog naar andere merken moeten kijken? Wat aansturing betreft zijn alle vaten denk in hetzelfde en in principe "dom" en de aansturing doet de warmtepomp toch?
Itho heeft ook een laadmodule. Een warmtewisselaar met een sww circulatiepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-

Bij die Daikin zit iig ook standaard nog een ESBE 3 wegklep.
Maar zou adviseren een OSO geodelta 300L 3.1m2 spiraal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:56

@Technician- heeft laats een overzicht gemaakt. Je wil een zo groot mogelijk spiraaloppervlak en een aansluiting voor een dompel element helemaal onderin kan ook erg handig zijn. Meerdere locaties voor de tank temperatuur sensor is ook een pluspunt en vergelijk even de stilstand verliezen van de verschillende opties.
@Andrehj heeft ook nog een lijstje met tips gemaakt.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:00
Technician- schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:27:
[...]

Bij die Daikin zit iig ook standaard nog een ESBE 3 wegklep.
Maar zou adviseren een OSO geodelta 300L 3.1m2 spiraal
Ik heb ook naar je lijstje gekeken. Handig!
Oso is €200-300 duurder en driewegklep zit er niet bij denk ik? Spiraal lijkt groter dan van daikin. Het is de vraag hoe groot de spiraal moet zijn voor een 6,5 kw warmtepomp? Waarom geef je de voorkeur aan een oso?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sven1234 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:30:
@Technician- heeft laats een overzicht gemaakt. Je wil een zo groot mogelijk spiraaloppervlak en een aansluiting voor een dompel element helemaal onderin kan ook erg handig zijn. Meerdere locaties voor de tank temperatuur sensor is ook een pluspunt en vergelijk even de stilstand verliezen van de verschillende opties.
@Andrehj heeft ook nog een lijstje met tips gemaakt.
En, @gebruiker001, uiteraard staat ook in de FAQ een hele post over waar je bij (de keuze voor) een SWW-vat op moet letten: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 12-07-2024 20:16 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hipkip90 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:02:
Bedankt! Daar had ik nog niet eens aan gedacht, koelen met LW. Ik ga daar eens verder onderzoek naar doen.
Dat gaat echt prima, mits je voldoende afgifte hebt om het minimum vermogen van je WP kwijt te raken. COP ligt bij mij rond de 8 à 9:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLKYy-YMTCi5ftA6Mt6mFJqDvYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3qNxiP4k4fTsmp2XYGHxIYHn.png?f=fotoalbum_large
(Middelste run was een SWW-run)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
nvt

[ Voor 121% gewijzigd door mr_evil08 op 13-07-2024 12:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc_slopert
Is het wellicht een optie om een sub-forum te maken met vragen over gereedschap, materialen, etc, voor gebruik bij aanleg van een warmtepomp installatie en aanverwante zaken zoals boiler.

Heb zelf regelmatig vragen waarvan ik denk hoe zit dat of wat is de beste keuze van materiaal. Zoeken geeft dan vaak wel wat info maar net niet dat ene topic waar je naar zoekt. Als al deze onderwerpen bij elkaar staan is dat wellicht handig en snel te vinden.

1 Een van mijn vragen als voorbeeld:
ik denk er nu over materialen en perskoppelingen van heima te gaan gebruiken. Dan heb je dus een pers-tang nodig, buig-materiaal en koppelingen.
Zijn die dan ook voor andere (merk) systemen of leidingen te gebruiken?of alleen voor dat ene merk? Wat als je naast meerlagen-buis ook koperbuis en of rvsbuis wil persen. Is er ook een tang die dat allemaal kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:47
pc_slopert schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:27:
Is het wellicht een optie om een sub-forum te maken met vragen over gereedschap, materialen, etc, voor gebruik bij aanleg van een warmtepomp installatie en aanverwante zaken zoals boiler.
Is al eerder geopperd, maar nog niemand heeft actie ondernomen :+
Een [loodgietersvragen-topic] zou wat dat betreft zeer welkom zijn, vergelijkbaar met Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Dus ik zou zeggen: open een topic ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
pc_slopert schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:27:

Heb zelf regelmatig vragen waarvan ik denk hoe zit dat of wat is de beste keuze van materiaal. Zoeken geeft dan vaak wel wat info maar net niet dat ene topic waar je naar zoekt. Als al deze onderwerpen bij elkaar staan is dat wellicht handig en snel te vinden.

1 Een van mijn vragen als voorbeeld:
ik denk er nu over materialen en perskoppelingen van heima te gaan gebruiken. Dan heb je dus een pers-tang nodig, buig-materiaal en koppelingen.
Zijn die dan ook voor andere (merk) systemen of leidingen te gebruiken?of alleen voor dat ene merk? Wat als je naast meerlagen-buis ook koperbuis en of rvsbuis wil persen. Is er ook een tang die dat allemaal kan?
Lijkt me een goed plan voor een apart topic.

Mijn eerste antwoord in dat topic zou dan zijn:

Ik heb deze tang destijds gekocht:

https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8bmVWgdHhHcVKdfBvlWr4kBFBo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9yJeVcpGNBre50hntTKajZiy.png?f=user_large

En later deze matrijzen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18ZZFgfOFlPwgbMsZ7mLk07ijzg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zeaJQFoaafZ4hp9f928P2535.png?f=user_large

Ik kan dus nu 2 soorten meerlagenbuis persen in de meest gangbare maten en ook koper en rvs. Je moet even goed kijken wat er bij de koppelingen staat met welke persbek je ze moet persen. Voor Uponor heb je bijv. weer andere bekken nodig. Maar met de persbekken, welke ik nu heb, kan ik de meeste (betaalbare) koppelingen wel persen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jojan265 op 15-07-2024 14:50 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pc_slopert
net een topic aangemaakt:
Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic

Het is een werk in aanbouw dus graag aanvullingen, etc. in het topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:46
@pc_slopert best ook 2de post al reserveren voor jezelf.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Jojan265 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:46:
[...]

Lijkt me een goed plan voor een apart topic.

Mijn eerste antwoord in dat topic zou dan zijn:

Ik heb deze tang destijds gekocht:

[Afbeelding]

En later deze matrijzen:

[Afbeelding]

Ik kan dus nu 2 soorten meerlagenbuis persen in de meest gangbare maten en ook koper en rvs. Je moet even goed kijken wat er bij de koppelingen staat met welke persbek je ze moet persen. Voor Uponor heb je bijv. weer andere bekken nodig. Maar met de persbekken, welke ik nu heb, kan ik de meeste (betaalbare) koppelingen wel persen.
Zo te zien is deze tang niet meer beschikbaar? Ik zou zelf ook in de markt zijn voor een betaalbare perstang (desnoods maar met de hand, kost het gewoon iets meer moeite) die meerlagenbuis tot 32mm Uponor en ook staal/koper koppelingen tot 35mm / 40mm zou kunnen persen. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:43
Tanuki schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:42:
[...]

Zo te zien is deze tang niet meer beschikbaar? Ik zou zelf ook in de markt zijn voor een betaalbare perstang (desnoods maar met de hand, kost het gewoon iets meer moeite) die meerlagenbuis tot 32mm Uponor en ook staal/koper koppelingen tot 35mm / 40mm zou kunnen persen. :)
Zie mijn suggestie in bensss in "Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic" Kan in elk geval tot 32mm.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nog een vraag: Nu de warmtepompboiler werkt :D is het tijd om eens wat te gaan voorbereiden voor de warmtepomp voor de vloerverwarming.

De oude cv installatie had 28mm buis, met vrij dikke wanden. De aftakkingen (2 stuks) naar de vloerverwarming verdelers (5 en 6 groepen) waren 20mm Uponor. Dus van ~22mm binnenwerks naar ~16mm binnenwerkse buis.

De vloerverwarming slangen zijn 16x2, dus 12mm binnenwerks.

Dat lijkt me wat onwenselijk. Plan is in ieder geval om de aftakkingen naar de verdelers 32mm Uponor te maken, 26mm binnenwerks dus.

Vraag is dan: is dit voldoende? En zo ja, wat zou dan de goede maat zijn voor de hoofdbuizen op zolder? Is dan 35mm staal een goed idee? Dat is binnenwerks +- 32mm?

Die hoofdbuizen zouden dan gevoed worden vanuit de warmtepomp waar volgens mij meestal 1" of 1 1/4 " aansluiting op zit.

(Warmtepomp is nog niet besteld overigens, ik wil eerst het hele cv netwerk op orde hebben enz.)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:03
Ik heb 28 mm staal, dus 26 inwendig naar een 9 groeps verdeler, en 22mm staal (20 ID) naar de 5 groeps verdeler, en dat loopt nu een jaar of 6 zo op de WP.
Dus ik zou zeggen, je plannen kloppen. Overigens heb ik nergens grotere buizen dan 28mm staal in het hele systeem.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Pagina: 1 ... 148 ... 227 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)