Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

dunklefaser schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:06:
[...]

Bij Vaillant monoblocks neem ik aan - o.k..
Bij mij wordt het waarschijnlijk een split en of het een luidruchtige Vaillant wordt is nog maar de vraag.
Vaillant maakt een van de stilste warmtepompen op de markt. De 75/5 (split) heeft een maximaal geluidsvermogen van 56 dB de 75/6 (plus) een maximaal geluidsvermogen van 57 dB.
https://www.waermepumpe.de/schallrechner/

[ Voor 16% gewijzigd door DutchWing op 01-07-2024 21:09 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

DutchWing schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:08:
[...]

Vaillant maakt een van de stilste warmtepompen op de markt. De 75/5 (split) heeft een maximaal geluidsvermogen van 56 dB de 75/6 (plus) een maximaal geluidsvermogen van 57 dB.
Ik bedoel de recente arotherm pure serie.
Geluidsvermogen A7/W35 volgens EN 12102 64,4 dB(A) voor de 65/7.2
Volgens de ErP Ecodesign (Directive Commission Regulation (EU) No 206/2012): 63 dB voor de 65/7.2
En dan krijg je toch problemen met de plaatsing aan/bij een rijtjeshuis
met links/rechts de buren op duidelijk minder dan 5 m afstand.

[ Voor 32% gewijzigd door dunklefaser op 02-07-2024 14:00 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-05 11:26
garp schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:49:
[...]

Niets ten nadele van jou, zeker niet. Maar stel je nou eens even voor dat meerdere mensen in de straat een wp plaatsen op zo'n plek. Ga dan in gedachten eens een rondje door de straat lopen, of stel je voor dat je thuis komt in de winter/herfst/whatever als al die dingen staan te draaien. Dat irriteert toch als een malle of ben ik nou overgevoelig?

2 mensen hier in de buurt hebben een wp, en dit is een ruim opgezette buurt met veel groen en zo. Die dingen irriteren me nu al als ik langs die huizen loop, en dat zijn er maar 2, op 100 meter afstand van elkaar. Ik moet er echt niet aan denken dat iedereen zo'n ding heeft.

Edit: ik bedoel het geluid.
Kan best meevallen.
Afgelopen winter tijdens vorst dagen viel me tijdens mijn late rondje met de hond vooral op hoe hard bij veel huizen de airco aan de gevel hing te joelen.

Zelf heb ik een monoblock in de voortuin, ongeveer net zoals TS zou willen, welke ook wel te horen was, maar de fan draaide een stuk rustiger (is fysiek groter). Ook verschilt het ontdooi process. Een monoblock gebruikt hiervoor het warme water uit het CV systeem waardoor de fan even kan stoppen met draaien, wat bij een airco of split unit wp bijvoorbeeld niet het geval is.

Wel zou ik het even met de buren bespreken voor je hem plaatst ;)
Die van mij verwarmen zelf met airco's dus dat was geen punt verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:05
Jorgeb schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:40:
[...]

Kan best meevallen.
Afgelopen winter tijdens vorst dagen viel me tijdens mijn late rondje met de hond vooral op hoe hard bij veel huizen de airco aan de gevel hing te joelen.

Zelf heb ik een monoblock in de voortuin, ongeveer net zoals TS zou willen, welke ook wel te horen was, maar de fan draaide een stuk rustiger (is fysiek groter). Ook verschilt het ontdooi process. Een monoblock gebruikt hiervoor het warme water uit het CV systeem waardoor de fan even kan stoppen met draaien, wat bij een airco of split unit wp bijvoorbeeld niet het geval is.

Bij een airco stopt de fan zowel binnen als buitenunit tijdens ontdooien alleen daar wordt de binnenunit wel -40 ofzo...

Dat extreem afkoelen kan bij een monoblock niet dus die heeft meer water nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 02-07-2024 13:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:23:
[...]

Bij een airco stopt de fan zowel binnen als buitenunit tijdens ontdooien alleen daar wordt de binnenunit wel -40 ofzo...

Dat extreem afkoelen kan bij een monoblock niet dus die heeft meer water nodig.
Oh, dan heb ik het fout. Ik merk bij vorst dat de airco van mijn buren om de zoveel tijd een enorme bromtoon gaat maken, wat ik aan nam dat het ontdooi process was dmv. de fan.
Dit i.c.m. de subsidie was voor mij reden om zelf een monoblock te nemen ipv. een airco, welke ik binnen helemaal niet hoor gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Jorgeb schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:40:
[...]

Kan best meevallen.

Wat ik hierboven vet heb gemaakt klopt waarschijnlijk niet. De warmtewisselaar van een split wp zit niet in de buitenunit maar in de binnenunit en heeft net zoals bij een monobloc voldoende doorstroming van "warm" water tijdens een defrost nodig - (anders vriest ook hier de warmtewisselaar eventueel kapot)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

Jorgeb schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:34:
[...]

Oh, dan heb ik het fout. Ik merk bij vorst dat de airco van mijn buren om de zoveel tijd een enorme bromtoon gaat maken, wat ik aan nam dat het ontdooi process was dmv. de fan.
Dit i.c.m. de subsidie was voor mij reden om zelf een monoblock te nemen ipv. een airco, welke ik binnen helemaal niet hoor gelukkig.
Bij (veel?) aircos gaat tijdens een defrost de compressor maximaal draaien om de buitenunit op te warmen (hot gas bypass). De fan gaat juist uit.

Bij een warmtepomp (ook bij een split!) wordt juist warmte uit het CV-water gebruikt tijdens een defrost. De fan gaat uit en de cyclus wordt omgedraaid (koelbedrijf). De compressor loopt dan juist heel langzaam, want de COP van dit proces is bizar hoog - het is buiten immers veel kouder dan binnen. Het defrosten verloopt daarom min of meer geluidsloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

dunklefaser schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:21:
[...]

Volgens de ErP Ecodesign (Directive Commission Regulation (EU) No 206/2012): 63 dB voor de 65/7.2
Dan ga je het met de Pure in standaard rijtjes woningen zonder geluidsomkasting veelal niet redden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
MrFish schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:11:
[...]

Bij (veel?) aircos gaat tijdens een defrost de compressor maximaal draaien om de buitenunit op te warmen (hot gas bypass). De fan gaat juist uit.

Bij een warmtepomp (ook bij een split!) wordt juist warmte uit het CV-water gebruikt tijdens een defrost. De fan gaat uit en de cyclus wordt omgedraaid (koelbedrijf). De compressor loopt dan juist heel langzaam, want de COP van dit proces is bizar hoog - het is buiten immers veel kouder dan binnen. Het defrosten verloopt daarom min of meer geluidsloos.
Ok, bedankt voor de toelichting. Ook de andere post hier boven trouwens.
Dan heb ik aannames gedaan die niet juist zijn.
Deze airco (Mitsubishi) horen we bij temperaturen van ruim boven nul niet.. enkel bij koude klinkt hij elk uur een paar keer alsof er buiten een vrachtwaren stationair staat te draaien, wat ik dacht dat de defrost was. Wellicht is dit exemplarisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-05 19:32
Technician- schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:39:
Kwam er trouwens achter dat veel magneetfilters geen filter hebben. Alleen sommige dure types hebben rvs fijnmazig filter intern.
Heb een caleffi en Fernox losgehaald maar wat sleuven (ik dacht altijd een filter intern) bij de Fernox van rvs in caleffi van kunstof.
Een soort sleuven van 1 cm lang en 5mm breed.
Was je nieuwsgierig? ;) . Je zou dit altijd samen (naast de magneet filter) willen toepassen om oud vuil oid op te vangen?
Ik weet dat de mitsubishi ecodan zelf een vuil korf filtertje in het binnendeel heeft zitten.
Alsnog word geadviseerd om een magneet filter bij te plaatsen.

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:23
dunklefaser schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:21:
[...]

Volgens de ErP Ecodesign (Directive Commission Regulation (EU) No 206/2012): 63 dB voor de 65/7.2, leuk alleen deze geluidswaarde is niet bedoeld voor het bepalen of je aan de NL geluidseisen voldoet. je hebt het geluidsvermogen op vol vermogen nodig, helaas staat dit er niet zo door, ik verwacht echterdat het de genoemde waarde van 64,4 dB (vreemd is hier echter de 4 achter de komma, normaal worden deze waarden alleen met gehele getallen vermeld.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
DutchWing schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:08:
[...]

Erg leuke berekeningstool echter kun je in NL hier helemaal niets mee, wil je het berekenen ipv achteraf laten meten dan zul je toch naar de WPAC tool van de overheid gaan en die gebruiken. Met deze tool kun je namelijk wel gebruiken, dat is de genoemde duitse model helaas niet. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

Jorgeb schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:12:
[...]

Ok, bedankt voor de toelichting. Ook de andere post hier boven trouwens.
Dan heb ik aannames gedaan die niet juist zijn.
Deze airco (Mitsubishi) horen we bij temperaturen van ruim boven nul niet.. enkel bij koude klinkt hij elk uur een paar keer alsof er buiten een vrachtwaren stationair staat te draaien, wat ik dacht dat de defrost was. Wellicht is dit exemplarisch.
Dat gebrom is wel degelijk de defrost, maar wat je hoort is de compressor. Niet de fan. Ik herken het van mijn eigen airco (Daikin). Is niet exemplarisch, wel op te lossen met betere trillingsdempers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
En als we dan vaststellen dat L/W warmtepompen doorgaans niet bijzonder veel herrie maken tijdens defrosts zijn we weer ontopic ;)
Al zit er wel verschil in; de ene besturing doet een defrost agressiever dan de andere, dat merk je ook aan de circulatiepomp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

DutchWing schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:04:
[...]

Dan ga je het met de Pure in standaard rijtjes woningen zonder geluidsomkasting veelal niet redden.
Vaillant afficheert de Pure serie ook als: "De hybride warmtepomp instapoplossing."
Het kleinste model VWL 45/7.2 lijkt iets minder luidruchtig
geluidsvermogen (A7/W35 volgens EN 12102): 61,8 dB maar volgens de
ErP richtlijn nog steeds 63 dB - @MacD007 en welke norm gebruikt het rekentool van de rijksoverheid?

Als je dan een dure omkasting (~ k€ 2) nodig hebt, die je ook nog moet kunnen plaatsen,
lijkt me dat niet direct op een "instapoplossing" voor een rijtjeshuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MacD007 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:20:
[...]

Erg leuke berekeningstool echter kun je in NL hier helemaal niets mee, wil je het berekenen ipv achteraf laten meten dan zul je toch naar de WPAC tool van de overheid gaan en die gebruiken. Met deze tool kun je namelijk wel gebruiken, dat is de genoemde duitse model helaas niet. _/-\o_
Dat heb ik ook nergens gezegd, alleen het maximale vermogen van genoemde toestel met een link waar je dit makkelijk kan terug vinden.

Zelf degene van de WPAC tool verwijzen erna ;)

De enige officiële manier is meten, berekeningen zijn om het aannemelijk te maken, waarbij de overheid de WPAC tool heeft vrijgegeven. Niet meer of minder.

Dat je de Duitse website niet mag gebruiken lijkt mij logisch gezien deze op Duitse regelgeving is gebaseerd.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 03-07-2024 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@DutchWing Van een gemeenteambtenaar belast met deze kwesties heb ik begrepen dat bij een handhavingsverzoek in eerste instantie een berekening met het rekentool gebeurt (ik mocht een dossier inzien), meestal voorafgegaan door een opname/inspectie door een handhaver.
- Een geluidsmeting doet de gemeente natuurlijk niet en laat ze ook niet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 03-07-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dunklefaser schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:14:
@DutchWing Van een gemeenteambtenaar belast met deze kwesties heb ik begrepen dat bij een handhavingsverzoek in eerste instantie een berekening met het rekentool gebeurt (ik mocht een dossier inzien), meestal voorafgegaan door een opname/inspectie door een handhaver.
- Een geluidsmeting doet de gemeente natuurlijk niet en laat ze ook niet doen.
ik weet niet bij welke gemeente dit was maar dit is zeker niet bij alle gemeente zo. Indien je met de berekening er niet uitkomt zul je gewoon moeten meten, dat is ook wettelijk gezien de primaire toepassbare methode.

De WPAC berekening is er alleen omdat men heeft ingezien dat een elke situatie een meting ( dat is dus altijd achteraf) wel een zeer dure extra post met zich meebrengt. Reken ergens tussen 1.500 - 3.000 euro, blijkt het niet goed te zijn moet je het hele zaakje verplaatsen en opnieuw een meting gaan uitvoeren, dan zit je al snel op een extra kostenkosten die wel erg en mogelijk zelf boven de prijs van de warmtepomp uitkomt, wordt je dus niet blij van.

Een gemeente heeft zelf of is aangesloten bij een omgevingsdienst (Milieu), vaak vanuit een regio en die hebben de kennis en middelen om dergelijke metingen uit te voeren.

en ja, je ziet dat gemeenten nog vrij weinig over deze materie weten en soms de burgers met verkeerde informatie in het riiet sturen, je zult dus vaak meerdere aanlopen nodig hebben en voet bij stuk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
DutchWing schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:54:
[...]

Dat heb ik ook nergens gezegd, alleen het maximale vermogen van genoemde toestel met een link waar je dit makkelijk kan terug vinden.
Nee dat klopt, alleen kan het voor een andere lezer wel zo opgevat worden,daarom ook deze nuttige aanvulling, en was zeker niet negatief bedoeld richting jou, sorry als je dat zo had opgevat. Dit was zeker niet de bedoeling geweest.
tevens is er de mogelijkheid dat de aangegen Lwmax waarde anders is dan de officiele opgave van de fabrikant, mogelijk ook veroorzaakt van een net iets ander model. Ik zou dus altijd eerder naar de site van de fabrikant gaan voor dit soort informatie cq deze om je juiste gegevens vragen (mailje bv).
Zelf degene van de WPAC tool verwijzen erna ;)

De enige officiële manier is meten, berekeningen zijn om het aannemelijk te maken, waarbij de overheid de WPAC tool heeft vrijgegeven. Niet meer of minder.
niet helemaal, de WPAC heeft wel degelijk een wettelijke status, dat zie je ook in de toelichting. Maar primair is het meten.
Dat je de Duitse website niet mag gebruiken lijkt mij logisch gezien deze op Duitse regelgeving is gebaseerd.
Juist, en daar schuild dus ook het gevaar, bv de duitse berekening gaat uit van ook een net iets andere geluidsvermogenwaarde, namelijk die van de ErP (Ecodesign EU wetgeving, energielabel), terwijl in Nederland echt van de Lwmax wordt uitgegaan. klein maar wel wezelijk verschil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tl_3EpNUrNyTMvnYMqK41E7oMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ICpYdrgdAiyO6qeAsyVqzQCF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:57
MacD007 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:50:
en ja, je ziet dat gemeenten nog vrij weinig over deze materie weten en soms de burgers met verkeerde informatie in het riiet sturen,
Ik heb er ook naar gevraagd in mijn gemeente (qua vergunning etc), en kreeg als antwoord dat ik het maar aan mijn installateur moest vragen... Dus ik heb het aan mezelf gevraagd en vond dat het prima zo kon :+

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dunklefaser schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:47:
[...]

Vaillant afficheert de Pure serie ook als: "De hybride warmtepomp instapoplossing."
Het kleinste model VWL 45/7.2 lijkt iets minder luidruchtig
geluidsvermogen (A7/W35 volgens EN 12102): 61,8 dB maar volgens de
ErP richtlijn nog steeds 63 dB - @MacD007 en welke norm gebruikt het rekentool van de rijksoverheid?
De duitse tool gebruikt de ErP (is één van de Ecodesign EU wetgevingen, in feite de wetgeving die het energielabel bepaald) terwijl in Nederland uitgegaan wordt van 100% vol vermogen geluidsvermogen (Lwmax), je moet in Nederland dus echt wel die laatste hebben.
Je ziet ook dat beide getallen verschillen, dat heeft te maken met de eisen die bij deze bepaling (in een LAB) gesteld worden, bij de ErP heeft de fabrikant iets meer mogelijkheden om deze te beinvloeden. Beide maken echter wel gebruik van de zelfde norm.
Je ziet ook dat heel veel fabrikanten nog heel graag werken met de geluidsdruk ipv het geluidsvermogen, terwijl dit toch twee heel verschillende waarden betreffen. je kunt deze zelf ook niet zo maar gaan omrekenen.
Als je dan een dure omkasting (~ k€ 2) nodig hebt, die je ook nog moet kunnen plaatsen,
lijkt me dat niet direct op een "instapoplossing" voor een rijtjeshuis.
ja, volledig met je eens. het voordeel van de Vaillant series ligt in het feit dat zij verschillende silent modussen aanbieden, wat vrij uniek is in warmtepompenland (logisch deze bepalingen kosten behoorlijk veel geld, en in feite heb je er maar één nodig, namelijk die op 100% vol vermogen)
vaak zie je bij het bepalen dat mn de geluidswaarde voor de nacht (19:00-7:00) het probleem veroorzaakt, overdag kom je vaak met de 45 dB wel prima uit de voeten, echter bij de 40 dB kom je dan wel in de problemen en wordt dit dus een no-go. Door juist wel verschillende opties bij Vaillant te kunnen gebruiken ik ik vaker gezien dat op de gewenste locatie dit wel mogelijk was. ik vindt het een sterk verkooppunt voor de Vaillant, jammer dat ze dat zelf niet duidelijker uitbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MacD007 Ik bedoel ook dat de gemeente bij een handhavingsverzoek in eerste instantie het (WPAC)rekentool gebruikt. Wat daarna gebeurt hangt vermoedelijk van de uitkomst van de berekening af.

Zou het op deze manier gebeuren?
Bij een (forse) overschrijding, (hoeveel dB?) kan de gemeente aanvullende maatregelen eisen,
het is dan waarschijnlijk aan de eigenaar van de warmtepomp om uiteindelijk aan te tonen
dat de installatie aan de geluidseisen voldoet, of niet?

Met wat geluk kan hij aantonen dat de randvoorwaarden van de berekening niet kloppen
en in zijn nadeel zijn.

Hij kan een geluidsmeting (op eigen kosten) laten uitvoeren als hij denkt dat de berekende waarden niet kloppen of hij past, als het kan, meteen geluidsdemping met een gecertificeerde omkasting toe
(wat vaak goedkoper en zeker doeltreffender dan de geluidsmeting is).

Trouwens - niet alleen gemeentes moeten zich in de materie nog inwerken,
wat denk je van de installatiebedrijven - en toen werd het stil (in warmtepompenland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MisterMailman schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:01:
[...]

Ik heb er ook naar gevraagd in mijn gemeente (qua vergunning etc), en kreeg als antwoord dat ik het maar aan mijn installateur moest vragen... Dus ik heb het aan mezelf gevraagd en vond dat het prima zo kon :+
Bekend probleem, de gemeente is ook alleen maar handhaver of er moet een vergunningsplicht bestaan, want dan is het weer anders.
Het probleem is dat in de huidige wetgeving de woningseigennaar de primaire verantwoordelijke is (de installateur cq verkoper heeft hier in feite geen enkele verantwoordelijkheid voor) om zich aan de bouwvoorschriften te houden (tenminste bij verbouw is dat zo, en daar spreek je bij een plaatsing van een warmtepomp over). Of je zou een warmtepomp willen bestellen en daarbij ook maak direct erbij een huis mee te bestellen ( dan heb je het over nieuwbouw). ;)

In de toekomst zal dit overigens gaan veranderen, de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb), in sinds 2024 nu in stappen wordt ingevoerdt, voor nieuwbouw is deze nu reeds geldig (per 1-1-2024), voor bestaande bouw/verbouwing is deze op dit moment nog niet geldig, men is nog bezig om het tijdspad te bepalen.
info: wkb

Als deze wet ook voor verbouwen ingaat zal de installateur primair verantwoordelijk zijn voor het voldoen van de wettelijke regels en voorschriften en dus oa ook voor het geluid en derhalve ook voor de plaats waar de warmtepomp geplaatst kan worden.

Ik kan je maar een duidelijk advies geven; zorg dat je (ook al is het achteraf) een goede WPAC berekening hebt gemaakt, kom je niet uit dan stuur me maar een pm, dan help ik je wel hierbij.
Met de WPAC in de hand sta je namelijk een heel stuk sterker als er klachten komen. en denk maar niet daar heb ik geen last van, wat de klachten lopen op dit moment storm.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 03-07-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dunklefaser schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:13:
@MacD007 Ik bedoel ook dat de gemeente bij een handhavingsverzoek in eerste instantie het (WPAC)rekentool gebruikt. Wat daarna gebeurt hangt vermoedelijk van de uitkomst van de berekening af.
Ja, daar heb je helemaal gelijk in, ook zij hebben het ondertussen geleerd, en maken eerst de WPAC berekening, vraag deze ook altijd op, je zou niet de eerste zijn waar ze het verkeerd hebben ingevuld.
Zou het op deze manier gebeuren?
Bij een (forse) overschrijding, (hoeveel dB?) kan de gemeente aanvullende maatregelen eisen,
het is dan waarschijnlijk aan de eigenaar van de warmtepomp om uiteindelijk aan te tonen
dat de installatie aan de geluidseisen voldoet, of niet?
zo snel de waarde ook maar met 1 dB wordt overschreden (de waarden worden hiervoor altijd afgerond op hele getallen) kan de gemeente eisen stellen. er hoeft dus geen forse overschijding voor te liggen. de Grenzen van 45/40 dB zijn dus een harde grens, zo snel dat je daar overheen bent ben je het haasje.
Met wat geluk kan hij aantonen dat de randvoorwaarden van de berekening niet kloppen
en in zijn nadeel zijn.
als hij (eigenaar warmtepomp) het niet eens is met de berekening kan de eigenaar ( dus niet de klager) zelf een meting laten uitvoeren, die moet dan wel conform de eisen door een deskundig bedrijf uitgevoerd worden (zit je al snel ergens tussen 1.500-3.000 euro aan kosten, dat noemd de overheid overigens ook als richtpunt), deze kosten zijn uiteraard geheel voor rekening van de eigennaar van de warmtepomp.
een andere keuze is er niet, de voorwaarden voor de WPAC berekening staan vast, heb je bijzondere situaties of bv twee geluidsbronnen (bv een bestaande airco en een nieuwe warmtepomp dit redelijk bijelkaar geplaats zouden gaan worden) werkt de WPAC berekening al niet meer en zul je dus moeten (achteraf) gaan meten, er zijn geen andere mogelijkheden hiervoor.
Hij kan een geluidsmeting (op eigen kosten) laten uitvoeren als hij denkt dat de berekende waarden niet kloppen of hij past, als het kan, meteen geluidsdemping met een gecertificeerde omkasting toe
(wat vaak goedkoper en zeker doeltreffender dan de geluidsmeting is).

Trouwens - niet alleen gemeentes moeten zich in de materie nog inwerken,
wat denk je van de installatiebedrijven - en toen werd het stil (in warmtepompenland).
Ja, ook bij de installatiebedrijven is het nog baar en boos, en die krijgen met de nieuwe Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) waarschijnlijk al in 2025 of 20226 wel dan een probleem, want dan zijn zij namelijk hiervoor verantwoordelijk, dus bv ook voor het opstellen van een WPAC berekening.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 03-07-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MacD007
Als de installatiebedrijven zelf moeten kunnen aantonen dat hun installaties aan de geluideisen voldoen,
wat zal dan een WPAC-berekening aan "extra" kosten veroorzaken?

Beetje vreemd wel - de slager keurt zijn eigen vlees, of niet?
Dat de gemeente ook maar steekproefgewijs controleert
is vermoedelijk wensdenken. We zullen zien waar het schip strand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Mag de discussie over WPAC verder in het speciaal daarvoor opgerichte topic?
De WPAC (warmtepompen en airco’s) geluidseisen rekentool

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Andrehj schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:08:
Mag de discussie over WPAC verder in het speciaal daarvoor opgerichte topic?
De WPAC (warmtepompen en airco’s) geluidseisen rekentool
De discussie gaat volgens mij om meer dan de WPAC-berekening alleen.
Maar op zich kan het onderwerp daar prima verder vervolgd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dunklefaser schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:08:
@MacD007
Als de installatiebedrijven zelf moeten kunnen aantonen dat hun installaties aan de geluideisen voldoen,
wat zal dan een WPAC-berekening aan "extra" kosten veroorzaken?

Beetje vreemd wel - de slager keurt zijn eigen vlees, of niet?
Dat de gemeente ook maar steekproefgewijs controleert
is vermoedelijk wensdenken. We zullen zien waar het schip strand.
ja, ik vermoed dat dit wel invloed heeft op de prijs, waarbij het voornamelijk zit in de verantwoordelijkheid en dus aansprakelijkheid en minder in het werk van het invullen van een WPAC, want dat is maar een klein deel van de offertewerk.

in feite zou het met de nieuwe wetgeving "Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)" dit dus niet "slager keurt zijn eigen vlees zijn" maar hij is hiervoor gewoon voor verantwoordelijk. hoe hij dat dan ook doet is natuurlijk wel ook zijn plicht om dat aan de klant juist en goed over te brengen.
komt er later een handhavingstraject zal dan ook de installateur worden aangesproken, en zal zelf de noodzakelijk veranderingen / verplaatsingen moeten betalen. met name door dat laatste zal van invloed zijn op de prijs.

De klant kan nog altijd zelf ook deze berekening uitvoeren. dat staat hem vrij.

nee, een gemeente voert geen steekproef uit, in feite heb je twee mogelijkheden
1) je bent verguningsplichtig dus moet er een vergunning aangevraagd worden, en dat zie je nu al veelal zit daar een verplichte WPAC berekening er bij die je moet inleveren, kwam dat nu l diverse keren tegen. En ja, elke gemeente maakt daar weer zijn eigen afwegingen in.
2) vrije plaatsing, en dan komt de gemeent pas in beeld bij een handhvingstraject, en daar zullen ze of jou WPAC berekening gaan controleren of deze zelf opstellen.
op basis van deze waarden (voldoet of voldoet niet kunnen ze ook nog besluiten om een meting te gaan uitvoeren, soms doen ze dat ook direct.
moet je daardoor de warmtepomp/airco beplaatsen zijn de kosten die daarmee gemoeit zijn dus ook voor jou, met de nieuwe wetgeving gaat dat risico dus over naar de installateur.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 03-07-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
oeps, sorry had de post van @Andrehj nog niet gelezen. als een vriendelijke mod deze wil verplaatsen is dat natuurlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durant
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Van een handhaver gehoord dat al na verloop van enkele jaren geluidsproblemen kunnen optreden met versleten lagers van buitenunits. Dan heb je als klager (buren) houvast, ook al was de installatie eerder toegestaan.

Dit speelt denk ik vooral bij goedkope(re) merken. Is het eenvoudig om (zelf) de lagers te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:40
Help, heb de grote spullen binnen voor de vloerverwarming ( en ook koeling) op de slaapkamers. 4 groepen, voor 27 vierkante meter, dus geen lange groepen.

Verwarming natuurlijk met de wp, anders zit ik nier niet ;)

Ik heb een composiet verdeler waar ik op moet aansluiten op een 1" kogelkraan (binnendraad)
Ik heb een Uponor 25x2,5 liggen waarvan ik wil aftakken.

De verdeler komt in een koof die in een kast wegvalt, blijft bereikbaar met een luikje naderhand.

Vanwege de beperkte breedte wil ik vanaf de kogelkraan gelijk haaks omhoog. Alleen nu kan ik geen RTM puntknie vinden van 25x1" Kleinere maten zie ik wel. Ik heb geen perstang, dus gebruik bij voorkeur Uponor RTM koppelingen.

Wat is verstandig?

In de kogelkraan een verloop 1" naar 3/4 draaien en dan een puntknie 25x3/4 " nemen. Messing of wat anders ivm koelen?

Of met een kleinere leiding diameter aftakken naar de verdeler.

Eerst haaks de bocht om en daar op aansluiten met een gewoon puntstuk?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Erwin_83 4 groepen -> iets van 10 liter/min hooguit? Een kort stukje naar een kleinere maat geeft dan niet, een (verlopende) draadknie zal het meest compact zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:18
Dag Tweakers,

Ik ben mijn huis aan het renoveren en overweeg een warmtepomp. Mogelijke opties zijn de Amber 65, Alpha Innotec Jersey 7 of de Panasonic L serie (Aquarea 7KW). De Amber als ik een beetje wil besparen, de andere twee merken als ik voor de Mercedes ga :-).

Op dit moment heb ik de mogelijkheid om leidingen weg te werken vanaf de technische ruimte op de 1e verdieping, door een koof in de toiletruimte eronder en dan via de aangrenzende trapkast naar buiten. Qua timing wordt het waarschijnlijk lastig om de warmtepomp geïnstalleerd te krijgen voordat het allemaal afgetimmerd wordt.

Mijn vraag dus: is het mogelijk alvast leidingen aan te laten leggen via bovenstaande route en dan over een paar maanden ze aan te sluiten op de nog te plaatsen WP? Of zijn de leidingen heel merkspecifiek?

Een andere optie is nog een dikke PCV-buis (10cm?) te laten plaatsen in die koof waar alles later nog door omlaag kan. Dan hoef ik nu niet te kiezen en kan ik nog alle kanten op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dzjam schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:12:
Ik ben mijn huis aan het renoveren en overweeg een warmtepomp. Mogelijke opties zijn de Amber 65, Alpha Innotec Jersey 7 of de Panasonic L serie (Aquarea 7KW). De Amber als ik een beetje wil besparen, de andere twee merken als ik voor de Mercedes ga :-).
Vreemde opsomming.
De Alpha Innotec staat vooral bekend als erg duur. De Panasonic als betaalbaarder (net als Mitsubishi, die in je rijtje ontbreekt).
Maar waarom een Amber 65 (die slechts 4 kW levert bij -10 !) in hetzelfde rijtje zetten als een 7 kW Panasonic?
Wat heb je eigenlijk nodig?

Tip: Kies een warmtepomp die het vermogen wat je nodig hebt ook bij die temperatuur kan leveren!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Andrehj schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:17:
[...]

Vreemde opsomming.
De Alpha Innotec staat vooral bekend als erg duur. De Panasonic als betaalbaarder (net als Mitsubishi, die in je rijtje ontbreekt).
Maar waarom een Amber 65 (die slechts 4 kW levert bij -10 !) in hetzelfde rijtje zetten als een 7 kW Panasonic?
Wat heb je eigenlijk nodig?

Tip: Kies een warmtepomp die het vermogen wat je nodig hebt ook bij die temperatuur kan leveren!
De Amber 95 is ook een optie.

Mijn vraag ging vooral over de leidingen. Verschillen die tussen merken, of kan ik iets universeels alvast laten aanleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dzjam schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:46:
Die doet ook maar 5.5 kW. Als je 7 kW nodig hebt, moet je de Amber 120 kopen (7.3 kW @-10)
Mijn vraag ging vooral over de leidingen. Verschillen die tussen merken, of kan ik iets universeels alvast laten aanleggen?
Qua leidingwerk moet je eerst beslissen of je een monoblock of een split wilt.
En voor de elektriciteit zou ik een stuk of 3 19mm buizen naar de opstelplek trekken. (1x voor voeding buitenunit, 1x voor een kabel tussen binnen- en buitenunit en nog 1x voor wat signaaldraden). Dan ben je al een heel eind.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 03-07-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-05 19:29
dzjam schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:46:
[...]

Monobloc heeft 2 dikke cv leidingen nodig
Voor de E wat André zegt of een dikke kabelbeschermslang 50mm alvast neerleggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@dzjam wellicht kun je ergens een Panasonic J-series op de kop tikken, die worden nog her en der tegen lage prijzen aangeboden.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Andrehj schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:02:
[...]

Die doet ook maar 5.5 kW. Als je 7 kW nodig hebt, moet je de Amber 120 kopen (7.3 kW @-10)

[...]

Qua leidingwerk moet je eerst beslissen of je een monoblock of een split wilt.
En voor de elektriciteit zou ik een stuk of 3 19mm buizen naar de opstelplek trekken. (1x voor voeding buitenunit, 1x voor een kabel tussen binnen- en buitenunit en nog 1x voor wat signaaldraden). Dan ben je al een heel eind.
Aha, dat van die 5.5 wist ik niet. De 120 is wellicht wat overkill, en kan misschien ook minder 'zacht' om pendelen te voorkomen?

Duidelijk voor de elektra!
Ik heb voorkeur voor een monobloc. De dikke CV-leidingen zijn 28mm als ik het goed heb? Die zou ik dan al kunnen laten aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dzjam schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:30:
Aha, dat van die 5.5 wist ik niet. De 120 is wellicht wat overkill
Dat hangt zoals al eerder gezegd van je warmtevraag af. Wat heb je nodig en wat is je ontwerptemperatuur?
, en kan misschien ook minder 'zacht' om pendelen te voorkomen?
Een goede fabrikant heeft daarvoor documentatie beschikbaar...
Elke fabrikant die dergelijke data niet kan leveren zou voor mij sowieso al afvallen. Gelukkig zijn er diverse die dat wel goed voor elkaar hebben (bijv Mitsubishi en Toshiba).
Duidelijk voor de elektra!
Ik heb voorkeur voor een monobloc. De dikke CV-leidingen zijn 28mm als ik het goed heb? Die zou ik dan al kunnen laten aanleggen.
Als je met 28mm staal/koper/RVS naar buiten wilt zou ik kiezen voor RVS om roesten te voorkomen. Anders 32 mm kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:47

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja dat kan uiteraard.
Maar is het de vraag ik weet precies wat ik wil en wil daar alvast op voorsorteren of is het ik weet nog niet wat er eventueel gaat komen en wil daar al vast op voorsorteren.

In het laatste geval zul je extra buizen en kabels moeten trekken, en wellicht drie leidingen waarvan ook eentje voor warmwater?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martijn v o schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:13:
Ja dat kan uiteraard.
Maar is het de vraag ik weet precies wat ik wil en wil daar alvast op voorsorteren of is het ik weet nog niet wat er eventueel gaat komen en wil daar al vast op voorsorteren.

In het laatste geval zul je extra buizen en kabels moeten trekken, en wellicht drie leidingen waarvan ook eentje voor warmwater?
Hangt er vanaf hoe je je SWW wil regelen: met je monoblock icm een SWW vat, of separaat met een warmtepompboiler?

Toch even een eigen topic maken? ;)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:04
Door het volgen van de topics hier kom je af en toe op vragen die je anders wellicht nooit bedacht zou hebben. Ik wil straks een sww iTho boiler op zolder en op de begane grond overal vloerverwarming. Dan op de verdieping nog radiatoren. Ik maak boven gebruik van de oude leidingen en radiatoren.

1.Nu vroeg ik mezelf af waar de drie-weg-klep gaat komen.
Het idee wat ik in mijn hoofd had was vanaf de wp buiten naar de verdeler, dan naar boven naar boiler en / of overige cv (vanaf de oude ketel).
Maar als ik er over na denk zou je of haast twee kleppen moeten hebben of twee aanvoer buizen naar boven moeten hebben ? Anders wordt bij een sww run de radiatoren of vloer ook mee opgewarmd?

2.En kan ik het drukvat wat er nu zit blijven gebruiken. Zit op zolder bij de cv-ketel die dan weg gaat.
3. Daar zit nu ook een vul-kraan is het handig om die daar te houden evt. met automatische vul-automaat? Of beter dichter bij de wp doen?

Wat is de juiste manier. In mijn eigen WP topic staat een schetsje van de voorlopige opzet.

[ Voor 13% gewijzigd door pc_slopert op 04-07-2024 11:58 ]

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:46
pc_slopert schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:54:
Door het volgen van de topics hier kom je af en toe op vragen die je anders wellicht nooit bedacht zou hebben. Ik wil straks een sww iTho boiler op zolder en op de begane grond overal vloerverwarming. Dan op de verdieping nog radiatoren. Ik maak boven gebruik van de oude leidingen en radiatoren.

Het idee wat ik in mijn hoofd had was vanaf de wp buiten naar de verdeler, dan naar boven naar boiler en / of overige cv (vanaf de oude ketel).
Maar als ik er over na denk zou je of haast twee kleppen moeten hebben of twee aanvoer buizen naar boven moeten hebben ? Anders wordt bij een sww run de radiatoren of vloer ook mee opgewarmd?
Dat dus. 3-weg klep voor het CV-systeem en eigen leidingen naar boven. Je wil geen 65C water in je vloer hebben. Is een losse WP-boiler in dit geval sowieso niet veel makkelijker? Is na aftrek extra subsidie vaak nog goedkoper ook én je kan makkelijker opwarmen uit eigen PV-opwek.
2.En kan ik het drukvat wat er nu zit blijven gebruiken. Zit op zolder bij de cv-ketel die dan weg gaat.
3. Daar zit nu ook een vul-kraan is het handig om die daar te houden evt. met automatische vul-automaat? Of beter dichter bij de wp doen?
Volgens mij mag dat gewoon, maar ik zou het wel logischer vinden om het vat bij de WP in de buurt te plaatsen. Maar die staat nu buiten, dus ik zou zeggen, waar het past. Vullen mag/kan overal en doe je niet vaak, dus dat kan gewoon blijven. Zit er sowieso niet al een expansievat in de amber? Die zit er dus niet in zoals bij de meeste monoblocks. Dan zou ik eea lekker op zolder laten zitten. Afhankelijk van de leeftijd zou ik het expansievat wel vervangen, die dingen gaan niet bepaald eeuwig mee en nu heb je toch je systeem leeg.

[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 04-07-2024 16:03 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Aha dus twee keer een aanvoer buis naar boven. mag het wel met dezelfde retour buis of moet je die beter ook ook apart houden? Dan heb je dus eigenlijk twee circuits?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:46
pc_slopert schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:14:
Aha dus twee keer een aanvoer buis naar boven. mag het wel met dezelfde retour buis of moet je die beter ook ook apart houden? Dan heb je dus eigenlijk twee circuits?
De retour zou je kunnen delen, maar gezien de hoge temperatuur en omloopsnelheid voor SWW zou ik een geisoleerd setje plaatsen van boven naar beneden als je toch bezig bent. Dat is makkelijker dan de bestaande retourleiding isoleren.

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:55
pc_slopert schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:14:
Wellicht helpt mijn installatieschema als voorbeeld. Ik heb veel gehad aan de schema's van andere tweakers :)

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technician-
pc_slopert schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:54:

Wat is de juiste manier. In mijn eigen WP topic staat een schetsje van de voorlopige opzet.
Door een kennis ben ik nu tot de volgende verzameling van data van boilers gekomen. (Indirecte boilers)
Wellicht interessant voor anderen of deze aan te vullen dmv van een excel bij te houden (in nieuw topic?)
Dit is een beetje in de lijn van heetgeeks. We zoeken voor de ultieme performance een boiler met de beste isolatie, smal en hoog (gelaagdheid) veel spiraal oppervlakte en RVS blijft toch een voorkeur geloof ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snDtPGMsl6KVrw5xoiHIA07uzic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GohADmJAVSTpqRNxuKQ0g3ul.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Omdat deze vraag zeker niet specifiek voor Mitsubishi Electric Ecodan is, een antwoord in het juiste topic:
deBennie schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:05:
Ik ben benieuwd, op de 1e verdieping zullen we de vloerverwarming nooit aanzetten in bepaalde kamers. Dus die zones zou ik op de verdeler best dicht kunnen draaien. Tenminste, ik heb daar 0,0 kijk op, maar geeft het dichtdraaien van zones voordeel?
Dat hangt van je woning af.
Als je een relatief slecht geïsoleerde, oudere, woning hebt bespaar je op de verwarmingskosten door alleen de gebruikte ruimtes te verwarmen.
Als je woning goed geïsoleerd is (en zeker als die ook nog WTW-ventilatie heeft), is de totale warmtevraag van de woning onafhankelijk van het open of dicht zetten van sommige zones, omdat die ruimtes dan door de omliggende (of onderliggende) ruimtes toch wel worden opgewarmd.
Als je dan zones dicht gaat zetten, moet de VVW op de BGG meer vermogen leveren. Als dat gebeurt door een hogere watertemperatuur (en niet door meer draaiuren), dan zal dit ten koste gaan van de COP, waardoor je energierekening gaat stijgen ipv dalen.
In ons huis maak ik hier maximaal gebruik van. Kijk voor tips: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Ik moet van de warmte pomp een stuk door de grond om bij het huis te komen circa 7 tot 10 mtr. Nu denk ik er over de grond-buis te gebruiken van heima. De geïsoleerde grondbuis als goedkoper alternatief voor terrendis. Ik zie dat er puntstukken zijn om er op te schroeven.
1. Zijn er ook puntstukken die je er op kunt persen? Dan wel iets dat combi met de heima meerlagen buis kan. Of is een van hun koppelingen geschikt.
2. Zoals het er nu uitziet gaat de grondbuis niet helemaal tot in het huis. Wat is de beste manier om het stukje naar binnen te maken? Gewoon de heima meerlagenbuis en dan goed isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:21
Vandaag bezig met eindelijk afronden installatie Vaillant arotherm 55/6! Helaas kom ik net 3 meter tekort aan 26mm meerlagenbuis.

Het lijkt er niet op dat de gewone bouwmarkten dit hebben. Iemand in de buurt van Leiden die een stukkie over heeft?

Edit: is al gelukt!

[ Voor 4% gewijzigd door ZenMonkey op 07-07-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:38
ZenMonkey schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:05:
Vandaag bezig met eindelijk afronden installatie Vaillant arotherm 55/6! Helaas kom ik net 3 meter tekort aan 26mm meerlagenbuis.

Het lijkt er niet op dat de gewone bouwmarkten dit hebben. Iemand in de buurt van Leiden die een stukkie over heeft?
Ik heb in Apeldoorn wel wat liggen 😁

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:07

timovd

Voorsprong door techniek

@ZenMonkey Henco 26x3 hebben ze toch wel bij een Toolstation? Waarschijnlijk niet in een kort stukje.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
ZenMonkey schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:05:

Je kunt meerlagenbuis ook kopen in rechte lengtes van 5 meter. Bestellen bij de plaatselijke warmteservice oid?
https://www.installand.nl...is-o-26-x-3-mm-lengte-5-m

Maar graag zien we foto’s!

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 07-07-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-04 11:00
We spreken vaak in dit topic dat een warmtepomp zijn vermogen moet kwijt kunnnen.

Spreken we in dat geval over het geproduceerde warmte vermogen wat de pomp moet kwijt kunnen in het afgifte systeem?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:43
Breud schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:34:
We spreken vaak in dit topic dat een warmtepomp zijn vermogen moet kwijt kunnnen.

Spreken we in dat geval over het geproduceerde warmte vermogen wat de pomp moet kwijt kunnen in het afgifte systeem?
Yes, het thermisch vermogen.

Kun je dat vermogen niet kwijt dan zal de dT kleiner worden tot het 0 is. Dan slaat je warmtepomp af en gaat weer aan als de dT 1 is. Zodra de dT weer 0 is (dat is zo gebeurt met een wp met een te hoog minimumvermogen) slaat de wp weer af en ga zo maar door. Dat noemen we het pendelen. Het minimumvermogen van een wp is daarom ook minimaal net zo belangrijk als het maximale vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:20

ErikKo

Rippie

Breud schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:34:

Ja. Als het afgiftesysteem te weinig warmte afgeeft gaat er veel warmte met de retour terug naar de WP. Als gevolg kan de aanvoertemperatuur weer omhoog gaan. Als de aanvoertemperatuur te hoog wordt probeert de WP op een lager pitje te gaan werken. Tot de WP zijn minimum bereikt, en zichzelf uitzet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Insert12 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:42:
Yes, het thermisch vermogen.

Kun je dat vermogen niet kwijt dan zal de dT kleiner worden tot het 0 is. Dan slaat je warmtepomp af en gaat weer aan als de dT 1 is. Zodra de dT weer 0 is (dat is zo gebeurt met een wp met een te hoog minimumvermogen) slaat de wp weer af en ga zo maar door. Dat noemen we het pendelen. Het minimumvermogen van een wp is daarom ook minimaal net zo belangrijk als het maximale vermogen.
Dit verhaal klopt niet.
Wat er gebeurt is dat de WP niet minder kan leveren dan zijn minimum vermogen (en direct na het opstarten is dat vaak nog wat hoger).
De dT blijft daardoor (bij constante flow) ook constant. Die wordt dus niet nul of 1.
Als er onvoldoende afgifte is, zal de aanvoertemperatuur oplopen tot boven de ingestelde waarde.
Als die er te ver boven komt (bij Mitsubishi is dat 1.5 graad), zal de WP uitschakelen. Als de waterpomp dan doorloopt is vanaf dát moment de dT uiteraard 0.
De warmtepomp zal het dan een tijdje later weer proberen.
Dit geheel noem je pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:14:
[...]

Dit verhaal klopt niet.
Wat er gebeurt is dat de WP niet minder kan leveren dan zijn minimum vermogen (en direct na het opstarten is dat vaak nog wat hoger).
De dT blijft daardoor (bij constante flow) ook constant. Die wordt dus niet nul of 1.
Als er onvoldoende afgifte is, zal de aanvoertemperatuur oplopen tot boven de ingestelde waarde.
Als die er te ver boven komt (bij Mitsubishi is dat 1.5 graad), zal de WP uitschakelen. Als de pomp dan doorloopt is vanaf dát moment de dT uiteraard 0) en het dan een tijdje later weer proberen.
Dat noem je pendelen.
Bij die Chinees van mij kan ik dat instellen.
Ta ingesteld op bv 30 dan zal hij zijn vermogen verminderen tot hij daar op blijft zitten.
Red hij dat niet met minimaal vermogen dan zal hij uitslaan zodra de ingestelde max temperatuur bereikt is.
Bij mij zit daar nu 3 graden tussen, dus 33 graden gaat hij uit.
En met een buffer van 1000 liter is pendelen hier niet echt aanwezig.

Het is wat een compromis installatie die ik heb maar goed het werkt en nog een redelijke cop ook.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Andrehj schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:14:
[...]

Dit verhaal klopt niet.
Als die er te ver boven komt (bij Mitsubishi is dat 1.5 graad), zal de WP uitschakelen. Als de pomp dan doorloopt is vanaf dát moment de dT uiteraard 0) en het dan een tijdje later weer proberen.
Dat noem je pendelen.
Mijn verhaal klopt wel degelijk. Verschillende fabrikanten, verschillende manieren van werken. Mijn wp stopt gewoon als aanvoer- en retourtemperatuur beide op cv setpoint komen, dus een dT van 0. De aanvoertemperatuur komt niet boven cv setpoint. Bij een dT van 1 start mijn wp gewoon weer op, al kan er aanvullende wachttijd zijn vanwege de anti pendel functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Insert12 Wat noem jij 'dT'?
Het is hier gangbaar het verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur mee aan te duiden, maar jij kan er een ander temperatuurverschil mee bedoelen.

Het verschil tussen aanvoer en retour wordt in ieder geval bij geen enkele warmteopwekker nul zolang hij draait. Dat is merkonafhankelijke natuurkunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Proton_ schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:03:
@Insert12 Wat noem jij 'dT'?
Het is hier gangbaar het verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur mee aan te duiden, maar jij kan er een ander temperatuurverschil mee bedoelen.

Het verschil tussen aanvoer en retour wordt in ieder geval bij geen enkele warmteopwekker nul zolang hij draait. Dat is merkonafhankelijke natuurkunde.
De gewone verschil tussen aanvoertemperatuur en retourtemperatuur bedoel ik. Mijn wp schakelt uit op het moment dat de aanvoertemperatuur bijvoorbeeld 50 graden is en de retourtemperatuur van 49 naar 50 graden dreigt te gaan. Dus te weinig afgifte op het moment dat de wp al naar het minimumvermogen is terug gemoduleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 22:49
Over wat voor warmtepomp heb je het dan? Want de meeste regel op aanvoertemperatuur. Als hij die bereikt zal het vermogen en dus ook delta t teruglopen. Maar nul of een zie ik bij mezelf, en bij klanten nooit. Ook niet een regeling die echt iets doet met de delta t. (Behalve pomp regeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Insert12 Bijzonder dat je dT dan (afgerond) onder de 1 komt, maar niet onmogelijk. Er zal heel hoog debiet voor nodig zijn.
Het wekt wel de indruk dat er flink afgerond wordt in de cijfers die je ziet en daardoor kan het onder de motorkap anders werken dan je denkt.

Bij mijn warmtepomp speelt bijvoorbeeld dT en retour geen enkele rol in de regeling (hooguit een beveiliging) en gaat hij uit op een graadminutenintegraal. Als Taanvoer 0.2°C boven setpoint zit zal hij na lange tijd uit gaan, als hij 1°C boven setpoint zit sneller.
Met trage vloerverwarming en afronding op hele graden zou je niet zien dat Ta overschreden wordt.

Bij andere warmtepompen weet ik dat er wel op dT geregeld wordt (vooral om te besparen op pompvermogen vermoed ik) maar ook dan is een dT < 3 niet standaard.

Over welk merk/type hebben we het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-05 16:37
Ik ben aan het orienteren op vervanging van een CV en heb daarvoor een offerte voor een all-electric lucht-water warmtepomp aangevraagd, maar schrik behoorlijk van de prijzen die men vraagt.

De offerte die ik krijg voor een 6kW Daikin Altherma 3R W warmtepomp + RVS 300l boiler is 14500 euro. Daar zit dan arbeidsloon van 3630 euro bij in, 975 euro installatiemateriaal en een buffervat van 650 euro.

Zijn dit gangbare, normale prijzen en moet ik mijn verwachtingen bijstellen? Of is dit gewoon erg hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Raafz0r schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:24:
Ik ben aan het orienteren op vervanging van een CV en heb daarvoor een offerte voor een all-electric lucht-water warmtepomp aangevraagd, maar schrik behoorlijk van de prijzen die men vraagt.

De offerte die ik krijg voor een 6kW Daikin Altherma 3R W warmtepomp + RVS 300l boiler is 14500 euro. Daar zit dan arbeidsloon van 3630 euro bij in, 975 euro installatiemateriaal en een buffervat van 650 euro.

Zijn dit gangbare, normale prijzen en moet ik mijn verwachtingen bijstellen? Of is dit gewoon erg hoog?
Wel gangbaar maar niet normaal helaas. Een Daikin is wel een ietwat duurder segment, dat maakt wel een verschil. Is subsidie er al in verrekend? De keuze voor een buffervat moet ook altijd vraagtekens bij worden gezet (maar dat is een andere discussie).

edit: ook een beetje afhankelijk van de hoeveelheid te verrichten aanpassingen aan het bestaande systeem. Gaan ze bijvoorbeeld al het leidingwerk vervangen, radiatoren groter maken?

[ Voor 9% gewijzigd door verkeerslicht op 08-07-2024 06:56 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-

Is dit veel leiding werk ofzo?
Want dit is 30 ploeguren, best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Technician- schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:35:
[...]

Is dit veel leiding werk ofzo?
Want dit is 30 ploeguren, best veel.
Ik kom op één man één week.

En 10+K materiaal

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 07-07-2024 22:50 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:15
Insert12 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:56:
[...]

Mijn verhaal klopt wel degelijk. Verschillende fabrikanten, verschillende manieren van werken. Mijn wp stopt gewoon als aanvoer- en retourtemperatuur beide op cv setpoint komen, dus een dT van 0. De aanvoertemperatuur komt niet boven cv setpoint. Bij een dT van 1 start mijn wp gewoon weer op, al kan er aanvullende wachttijd zijn vanwege de anti pendel functie.
Ik gok dat je oorzaak en gevolg omdraait.

De WP heeft een vast minimaal vermogen en bij een bepaald pompdebiet betekent dit een dT tussen Ta en Tr. Dat is een natuurkundig gegeven en daar kan geen enkele WP iets aan doen. Bij 1000 l/h debiet en een vermogen van 2 kW is die dT 1.76 oC.

Als jouw ingestelde Ta 30 graden is en de WP levert 2 kW, dan is het verschil tussen Tr en Ta dus altijd 1.8 graden. Als die 2 kW niet afgegeven kan worden, zal de Tr stijgen en de Ta dus ook. Dat kan natuurkundig niet anders.

Zodra de Ta een bepaalde grenswaarde overschrijdt (bijvoorbeeld Tset+3, dus 33 graden), dan schakelt de compressor uit, maar de circulatiepomp niet. Dat is pendelen. Op dat moment worden Tr en Ta direct aan elkaar gelijk en gaat de dT dus naar 0. Je voegt immers geen warmte meer toe.

Zodra de Ta weer zakt naar een andere grenswaarde (bijvoorbeeld Tset-3 ), dan gaat de compressor weer aan.

Zo werkt de anti-pendelbeveiliging in elk verwarmingsapparaat. Soms zijn de grenswaarden instelbaar en soms ook de minimale uit-tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Voor de zekerheid: Als de compressor niet draait, blijft de dT ook 0. Er wordt geen warmte toegevoegd, dus de Ta blijft gelijk aan de Tr. Het kan niet zo zijn dat de Tr ineens kouder wordt dan de Ta (behalve tijdens een defrost), want dat zou effectief betekenen dat het verwarmingstoestel actief gaat koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
verkeerslicht schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:50:
[...]

Wel gangbaar maar niet normaal helaas. Een Daikin is wel een ietwat duurder segment, dat maakt wel een verschil. Is subsidie er al in verrekend? De keuze voor een buffervat moet ook altijd vraagtekens bij worden gezet (maar dat is een andere discussie).

edit: ook een beetje afhankelijk van de hoeveelheid te verrichten aanpassingen aan het bestaande systeem. Gaan ze bijvoorbeeld al het leidingwerk vervangen, radiatoren groter maken?
Is zonder subsidie. Alles komt op de locatie van de oude CV (1e verdieping), dus direct aansluiten op de bestaande leidingen zonder veel werk om om te leggen. Geen werk aan radiatoren.
Buitenunit komt op begane grond. Leidingen en kabels daarvoor kunnen over een plat dak lopen, onder vlonder door.

Ik snap het ook niet helemaal, maar men duid het aan als marktconform. Wat misschien klopt in de huidige overspannen markt met krapte qua installateurs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Raafz0r schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:28:
[...]

Is zonder subsidie. Alles komt op de locatie van de oude CV (1e verdieping), dus direct aansluiten op de bestaande leidingen zonder veel werk om om te leggen. Geen werk aan radiatoren.
Buitenunit komt op begane grond. Leidingen en kabels daarvoor kunnen over een plat dak lopen, onder vlonder door.

Ik snap het ook niet helemaal, maar men duid het aan als marktconform. Wat misschien klopt in de huidige overspannen markt met krapte qua installateurs...
De materiaalkosten kun je weinig tegen doen. Dat is hun prijs en of je die wilt betalen is aan jou.

De uurprijs valt nog wel wat van te zeggen. Zomaar 3650 euro aan uurloon zonder verdere specificatie zou ik niet zomaar mee akkoord gaan. Vraag ze maar dat te specificeren, dus aantal uren en uurtarief op nacalculatie, dus niet een vooraf afgesproken prijs.

3650 euro zijn echt wel heel veel manuren hoor. Tussen de 30 en 50 uur, afhankelijk van de ervaring van de monteur. Terwijl ze meestal, met zo'n installatie, hooguit een dag bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Raafz0r Uit een offerte van 2 februari j.l.
"Standaard arbeid installatie LG warmtepomp (split) € 3.666,67"
@Blihi Lijkt me idd zo'n beetje standaard te zijn.
(misschien de "standaard aanbeveling" door de grotere wp-fabrikanten?)
[sarcasme]Je wil de installateur ook wat gunnen (van de subsidie)[/sarcasme].

Een andere installateur (Daikin) specificeert de offertes nooit (all-in pakketprijs - april 2024):
"Wij hebben voor u uitgezocht een warmtepomp van het type EHVH08S18E6V + ERGA06EVH. Een toren variant met 180 liter warm water boiler ingebouwd. Met een backupheater van 2KWH"
Wij kunnen het leveren en monteren aanbieden voor €15.895 inclusief BTW."

"Echter kan ik wel al melden dat ik onze aanbiedingen niet ga specificeren,
dit is iets wat wij als <naam> nooit doen helaas."

Ik vermoed dat de arbeid ook in dezelfde orde van grootte = € 3600,- wordt "berekent".

[ Voor 61% gewijzigd door dunklefaser op 08-07-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

ik zou toch maar eens naar een ander merk gaan kijken, want 15k voor een 6 kW FE WP is nu niet bepaald goedkoop te noemen. is dat overigen incl. subsidie of moet die er nog van af getrokken worden.?

los van het feit of je nu nog zou moeten gaan kiezen voor R32 koudemiddel, wordt in 2027 verboden. Als ik nu nog een nieuwe Warmtepomp zou gaan kopen, die wil je toch wel voor de komende 15 jaar in bedrijf hebben, is mogelijk een R290 (propaan) een betere keuze gezien de toekomst.
En ja, nu R32 kan nog wel, je weet echter niet of ze de regels nog nog een keer verscherpen, en dus ook een hervullen later niet meer mogelijk blijkt, dit is zeker voor een splitunit systeem wel veel meer een aandachtspunt dan voor een monoblok.
als ik dan ook nog het geluidsvermogen Lwmax van dit model zie, is met 62 dB wel aan de zeer hoge kant, kijk je deze wel geplaatst gezien de geluidseisen van 45/40 dB op de erfgrens, heb je bv een WPAC berekening hiervoor uitgevoerd. ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:23
dunklefaser schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:59:
...
Je wil de installateur ook wat gunnen (van de subsidie).
...
Waarom? Het is een subsidie voor particulieren. Installateurs profiteren mee omdat de installatie door een bedrijf een vereiste is waardoor er meer vraag naar werk is. Dat de uurtarieven daardoor omhoog gaan is logisch, maar de prijzen omhoog gooien "omdat de klant toch subsidie krijgt" is moreel niet te verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Net deze installatie inbedrijfgenomen.
Monobloc EBLA06E3V3 Daikin 300L tank.
18 meter grondleiding incl straatwerk.
Grindbed voor de WP.
12K incl btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:25:
[...]

ik zou toch maar eens naar een ander merk gaan kijken, want 15k voor een 6 kW FE WP is nu niet bepaald goedkoop te noemen. is dat overigen incl. subsidie of moet die er nog van af getrokken worden.?

los van het feit of je nu nog zou moeten gaan kiezen voor R32 koudemiddel, wordt in 2027 verboden. Als ik nu nog een nieuwe Warmtepomp zou gaan kopen, die wil je toch wel voor de komende 15 jaar in bedrijf hebben, is mogelijk een R290 (propaan) een betere keuze gezien de toekomst.
En ja, nu R32 kan nog wel, je weet echter niet of ze de regels nog nog een keer verscherpen, en dus ook een hervullen later niet meer mogelijk blijkt, dit is zeker voor een splitunit systeem wel veel meer een aandachtspunt dan voor een monoblok.
als ik dan ook nog het geluidsvermogen Lwmax van dit model zie, is met 62 dB wel aan de zeer hoge kant, kijk je deze wel geplaatst gezien de geluidseisen van 45/40 dB op de erfgrens, heb je bv een WPAC berekening hiervoor uitgevoerd. ?
Ik heb gewoon een installateur uitgenodigd voor een advies, zonder vooraf te checken welke merken ze leveren. De meeste installateurs hanteren standaard 1 of 2 merken. Ik heb nog geen geluidsberekening er bij gekregen.

Het lijkt er wat mij betreft op dat de meeste installateurs lekker gebruik maken van de krapte op de markt en de geboden subsidies + subsidie voorwaardes. Daardoor is zelf installeren van een monoblock ook niet echt aantrekkelijk omdat je dan de subsidie misloopt (naast nog de risico's als je het eigenlijk niet echt kunt...).

[ Voor 5% gewijzigd door Raafz0r op 08-07-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Raafz0r schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:37:
[...]

Ik heb gewoon een installateur uitgenodigd voor een advies, zonder vooraf te checken welke merken ze leveren. De meeste installateurs hanteren standaard 1 of 2 merken. Ik heb nog geen geluidsberekening er bij gekregen.

Het lijkt er wat mij betreft op dat de meeste installateurs lekker gebruik maken van de krapte op de markt en de geboden subsidies + subsidie voorwaardes. Daardoor is zelf installeren van een monoblock ook niet echt aantrekkelijk omdat je dan de subsidie misloopt (naast nog de risico's als je het eigenlijk niet echt kunt...).
sorry, ik volg je niet echt.
1) je loopt bij een mono blok echt geen subsidie mis, de subsidie is gebaseerd op een bepaald vermogen (die niet altijd dat is waar de fabrikant mee komt, maar de door de RVO berekend vermogen. Dat is dus onafhankelijk of je nu een monoblok of een split systeem hebt. het vermogen en je subsidie staat in de deze lijst. https://www.rvo.nl/sites/...elijst%20warmtepompen.pdf

algemine info:
https://www.rvo.nl/subsid.../warmtepomp#meldcodelijst

2) in de huidige wetgeving ligt de verantwoording dus geheel bij jou mbt de geluidseisen voor de warmtepomp. idem voor de overige plaatsingseisen vanuit de gemeente, ook daar zul je zelf achteraan moeten. eigenlijk doe je dat als eerste.

dus van je installateur zul je geen geluidsberekening hoeven te verwachten of je moet dat vooraf in je offerteaanvraag geeist worden.
kijk maar eens op deze site : https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
kom je er niet uit dan stuur maar een pm, ik help je dan wel.

[ Voor 30% gewijzigd door MacD007 op 08-07-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-05 12:57

SBL

MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:00:
[...]

sorry, ik volg je niet echt.
1) je loopt bij een mono blok echt geen subsidie mis,
Bij zelf installeren (van een monoblock) wel, dat is wat hij schrijft.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met optimizers en SE5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh via granny, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:04:
[...]

Bij zelf installeren (van een monoblock) wel, dat is wat hij schrijft.
ja, dat klopt, maar ik zij al ik volgde hem even niet, wil je subsidie moet je het altijd al laten plaatsen. of dat nu een mono blok is of een split unit maakt niet uit.
Dat je een splitunit niet zelf mag plaatsen is een heel andere wetgeving, dat heeft met F-gassen te maken, en dus moet de installateur ook nog stek gecertificeerd zijn, maar dat heeft met de subsidie dus helemaal niets te maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Er zit wel veel rek in hoeveel voorbereidend werk je kunt doen met behoud van subsidie O-)
Zeker met meer dan €3k arbeid en een buffervat voor €650 (+appendages + pomp?) is het de moeite waard om samen met de installateur te kijken en na te rekenen of zijn werk niet sterk vereenvoudigd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Proton_ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:29:
Er zit wel veel rek in hoeveel voorbereidend werk je kunt doen met behoud van subsidie O-)
Zeker met meer dan €3k arbeid en een buffervat voor €650 (+appendages + pomp?) is het de moeite waard om samen met de installateur te kijken en na te rekenen of zijn werk niet sterk vereenvoudigd kan worden.
formeel zit deze rek er dus niet, kijk maar de de voorwaarden van het RVO.

Dat het wel gedaan wordt heeft puur te maken omdat de RVO hier onvoldoende op controleerd maar ze kunnen dus best lastig doen, en hier geld als je ook maar iets niet aan de voorwaarden voldoet kunnen ze de hele subsidie schrappen.
dus dit doe je helemaal op eigen risico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:56
MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:38:
[...]

Dat het wel gedaan wordt heeft puur te maken omdat de RVO hier onvoldoende op controleerd maar ze kunnen dus best lastig doen, en hier geld als je ook maar iets niet aan de voorwaarden voldoet kunnen ze de hele subsidie schrappen.
dus dit doe je helemaal op eigen risico.
Volgens mij krijg je ook subsidie als je een bestaande WP zou vervangen door een nieuwe. Als je dan een monoblock vervangt voor een nieuwe monoblock is ‘t niet meer dan een half dagje werk en wordt er ook niets gedaan aan de rest van de installatie.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Als het maar juist op de factuur staat, en je installateur het spelletje meespeelt, dat is het enige wat telt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
blb4 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:46:
[...]

Volgens mij krijg je ook subsidie als je een bestaande WP zou vervangen door een nieuwe. Als je dan een monoblock vervangt voor een nieuwe monoblock is ‘t niet meer dan een half dagje werk en wordt er ook niets gedaan aan de rest van de installatie.
helemaal juist, alleen de plaatsing zelf moet gewoon door de installateur gedaan worden. Sorry ik heb de regels niet gemaakr, daarvoor moet je bij de RVO zijn.
ik vind alleen als we hier advieseren, dan moet je wel het hele verhaal vertellen, ook al komt dat mogelijk even niet uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:38:
[...]
Daar heb ik gekeken :) en ik stel vast dat ook in dit geval we dezelfde tekst heel anders interpreteren.
De RVO zal het bijvoorbeeld worst zijn wie de grondleiding in de tuin gestampt heeft en ik heb nog nooit een installateur gesproken die dat heel graag zelf deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:22
MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:48:
[...]

helemaal juist, alleen de plaatsing zelf moet gewoon door de installateur gedaan worden. Sorry ik heb de regels niet gemaakr, daarvoor moet je bij de RVO zijn.
ik vind alleen als we hier advieseren, dan moet je wel het hele verhaal vertellen, ook al komt dat mogelijk even niet uit.
Het hele verhaal is heel simpel: Je mag al het voorbereidende werk aan je installatie zelf doen, maar het feitelijke plaatsen en aansluiten van de WP moet een installateur doen. Iets anders is ook niet door de RVO te controleren, want iedere situatie is een andere.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:07
Mijn installateur leverde de warmtepomp al een paar maanden voor de afspraak voor inbedrijfstelling. Hij stond aardig in de weg op de oprit, dus heb ik hem al vast op de grindbak gezet die ik zelf had gegraven. De grondleiding en elektra heb ik ook zelf gelegd. En verdomd, die pasten allemaal perfect op de aansluitingen van de warmtepomp. De inbedrijfstelling ging daardoor ook een stuk sneller. Iedereen blij.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:52
RichieB schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:56:
Mijn installateur leverde de warmtepomp al een paar maanden voor de afspraak voor inbedrijfstelling. Hij stond aardig in de weg op de oprit, dus heb ik hem al vast op de grindbak gezet die ik zelf had gegraven. De grondleiding en elektra heb ik ook zelf gelegd. En verdomd, die pasten allemaal perfect op de aansluitingen van de warmtepomp. De inbedrijfstelling ging daardoor ook een stuk sneller. Iedereen blij.
Precies dit! Iedereen blij, zelfs RVO en de minister voor klimaat *O*

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Proton_ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:49:
[...]

Daar heb ik gekeken :) en ik stel vast dat ook in dit geval we dezelfde tekst heel anders interpreteren.
De RVO zal het bijvoorbeeld worst zijn wie de grondleiding in de tuin gestampt heeft en ik heb nog nooit een installateur gesproken die dat heel graag zelf deed.
bij de RVO staat: De volledige installatie doet een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.

en ja, bij een grondleiding zou je bv het voorbereidende werk mogelijk zelf doen en mogelijk dat je nog wat hand en spanndiensten kunt doen, daar heb je gelijk in, maar de installatie zelf (en dat is dus duidelijk niet alleen de in bedrijf stelling, zou door installateur gedaan moeten worden.

wat @Grolsch aangegeeft, kijk uit wat je daar mee zegt;
a) de installateur moet dan dus garantie geven over iets wat hij zelf helemaal niet gedaan heeft ? 8)7
b) iets bewust foutif op de factuur zetten is een economisch delict en falsheid in geschrifte, en nu maar hopen dat ze daar niet achter komen. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RichieB schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:56:
Laat dat de RVO maar niet weten, ook zij zijn dan weer heel blij, kunnen ze de subsidie, mogelijk met boete, direct terugvorderen. of jij dan nog zo blij bent, vraag ik me af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bensss
MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:38:
[...]

bij de RVO staat: De volledige installatie doet een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.
Wat is de volledige installatie volgens jou? Dit is een rekbaar begrip. Er is hier al heel wat ervaring opgedaan met diverse situaties en tot nu toe zijn er bar weinig subsidies geweigerd. Dit wilde ik even kwijt zodat aspirant zelfinstallateurs niet afgeschrikt worden door de ‘preciezen’ onder ons. Ik schaar mezelf dan weer onder de ‘rekkelijken’ :*)

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +5 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:38:
[...]

en ja, bij een grondleiding zou je bv het voorbereidende werk mogelijk zelf doen en mogelijk dat je nog wat hand en spanndiensten kunt doen, daar heb je gelijk in, maar de installatie zelf (en dat is dus duidelijk niet alleen de in bedrijf stelling, zou door installateur gedaan moeten worden.

wat @Grolsch aangegeeft, kijk uit wat je daar mee zegt;
a) de installateur moet dan dus garantie geven over iets wat hij zelf helemaal niet gedaan heeft ? 8)7
b) iets bewust foutif op de factuur zetten is een economisch delict en falsheid in geschrifte, en nu maar hopen dat ze daar niet achter komen. .
Kun je ons 1 voorbeeld geven dat de RVO de subsidie heeft ingetrokken :?

Je moet er niet zo zwaar aan tillen.

Er staat letterlijk:

"De volledige installatie doet een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen."

Dus als je een factuur hebt waar op staat "Installatie warmtepomp" met een redelijk bedrag lieg je geen woord, en pleeg je dus ook geen valsheid in geschrift.

Want bij het installeren van een warmtepomp hoort geen geulen spitten, kabels graven, etc. etc. En daar gaat het ze dus ook niet om.

Ze willen graag dat die warmtepompen deugdelijk aangesloten en ingeregeld worden, dat proberen ze hiermee te regelen in mijn beleving.

En wie dan de geul gespit heeft, ik geloof niet dat de COP er veel beter van wordt als de installateur dat gedaan heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 08-07-2024 19:04 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bensss schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:50:
[...]

Wat is de volledige installatie volgens jou? Dit is een rekbaar begrip. Er is hier al heel wat ervaring opgedaan met diverse situaties en tot nu toe zijn er bar weinig subsidies geweigerd. Dit wilde ik even kwijt zodat aspirant zelfinstallateurs niet afgeschrikt worden door de ‘preciezen’ onder ons. Ik schaar mezelf dan weer onder de ‘rekkelijken’ :*)
Die vraag is door de RVO overigens al beantwoord, zij gaan uit van 100% van de werkzaamheden. Hier op het forum wordt ook vaakgenoeg met inbedrijfsstellen gewerkt, en dat mag volgens de regels dus niet.
En ja, zolang men daar niet echt actief op controleerd kun je van alles, alleen heb je grantie tot de deur. dus het kan in het slechtste geval dus tegenvallen.
En ja, mogelijk kun je dingen met de installeur afspreken, en dat zal bij een ZZP er vaker kunnen dan bij een grote jongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Grolsch schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:02:
[...]

Kun je ons 1 voorbeeld geven dat de RVO de subsidie heeft ingetrokken :?

Je moet er niet zo zwaar aan tillen.

Er staat letterlijk:

"De volledige installatie doet een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen."
Juist, en daar staat "volledige", daarnaast heb je ook nog onvolledig (=deels), helaas meer smaken zijn er niet bij dit woord.

en nee, ik tel er niet zwaar aan, wat iedereen doet moet hij zelf weten, en ja, de kans als je (veel/niet zo veel) zelf doet zal niet zo groot zijn dat ze naar gaan kijken, maaar wat niet is kan het wel worden, ik vind alleen dat jehet hele verhaal moet vertellen. En dan mag iedereen daar zelf zijn beslissing op maken. ik heb er niets op tegen als je zelf alles doet maar dan heb je in mijn ogen ook geen recht meer op de subsidie, tenslotte betaal ik deze ook mee.
Dus als je een factuur hebt waar op staat "Installatie warmtepomp" met een redelijk bedrag lieg je geen woord, en pleeg je dus ook geen valsheid in geschrift.

Want bij het installeren van een warmtepomp hoort geen geulen spitten, kabels graven, etc. etc. En daar gaat het ze dus ook niet om.
juist, en dat noemde ik zelf dus ook al, het zo genamde voorbereidende werk, daar zie ik ook geen probleem mee. daar heb je helemaal gelijk.
Ze willen graag dat die warmtepompen deugdelijk aangesloten en ingeregeld worden, dat proberen ze hiermee te regelen in mijn beleving.
d:)b
[quote]
En wie dan de geul gespit heeft, ik geloof niet dat de COP er veel beter van wordt als de installateur dat gedaan heeft.

[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:09:
[...]

Die vraag is door de RVO overigens al beantwoord, zij gaan uit van 100% van de werkzaamheden. Hier op het forum wordt ook vaakgenoeg met inbedrijfsstellen gewerkt, en dat mag volgens de regels dus niet.
En ja, zolang men daar niet echt actief op controleerd kun je van alles, alleen heb je grantie tot de deur. dus het kan in het slechtste geval dus tegenvallen.
En ja, mogelijk kun je dingen met de installeur afspreken, en dat zal bij een ZZP er vaker kunnen dan bij een grote jongen.
100% van wat? Wat is die 100% volgens jou en wijs ons eens even op de onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bensss schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:24:
[...]

100% van wat? Wat is die 100% volgens jou en wijs ons eens even op de onderdelen?
wat dacht je van 100% van de gehele installatie, dus als je een huis hebt zonder enige verwarming en geen CV dan is dat natuurlijk iets meer dan als je al een bestaande warmtepomp gewoon moet vervangen, want daar is de hele installatie vaak niet anders de oude weg halen en de nieuwe plaatsen met wat aanpaswerk.
Dus dat zal in elke installatie weer anders zijn.
en laten we hier dus aub mee stoppen, ik denk dat het ondertussen heel duidelijk is wat hier iedereen bedoeld. een munt heeft twee zijden, dus zul je deze beide moeten aangeven (munt of kop). niets meer en niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-05 17:41
De hele discussie plat geslagen: je kunt zelf een monoblock installeren en een ingebruikstelling regelen door een installateur met de juiste classificatie. In de praktijk krijg je dan gewoon je subsidie betaald (hier nog geen gevallen tegengekomen dat deze wijze niet werd goedgekeurd).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
hansvk schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:52:
De hele discussie plat geslagen: je kunt zelf een monoblock installeren en een ingebruikstelling regelen door een installateur met de juiste classificatie. In de praktijk krijg je dan gewoon je subsidie betaald (hier nog geen gevallen tegengekomen dat deze wijze niet werd goedgekeurd).
ja, helaas is dit gebeurt en zal ook nog blijven gebeuren. of het echt ook zo moet is een heel ander verhaal. tenslotte betaal jij ook meer aan deze pot met geld.
ik ben het echter daarmee niet eens.

Pagina: 1 ... 147 ... 210 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)