Wellicht was mijn post wat warrig. Ik heb een dedicated warmtepompboiler voor het sanitaire warme water (bijna dan toch, moet nog geïnstalleerd worden over een weekje o.i.d.).
Daarbij gaan we inderdaad de warme leiding op zolder ~20mm maken en dan via het verdeelblok naar de 15mm die de muur in verdwijnt (naar de badkamer) en naar de 15mm die elders de muur in verdwijnt (naar de keuken). Zo hebben we 2 leidingen met inderdaad weinig "verlies" en sneller warm water.
Dus mijn vraag ging eigenlijk puur over het warmtepomp (verwarming) gedeelte.

De vraag over de koude aanvoer voor de warmtepomp (niet warmtepompboiler, voor verwarming dus) was dus of de aanvoerleiding die daar toevallig al beschikbaar is, toereikend zou zijn voor een apparaat dat geloof ik nogal wat water nodig heeft om te werken.
Is een koud water aanvoer van 15mm dan voldoende? Of is dan bijvoorbeeld 20mm of 25mm beter?
We zouden ook willen gaan koelen met de vloerverwarming (er zijn nergens radiatoren, overigens). Enkel 3x ~50 m² vloerverwarming.
Het nadeel is een beetje dat ik best 20 of 25 mm aanvoer zou kunnen regelen (kost me wel wat moeite, maar volgens mij is er wel een manier om dat te doen), maar uiteindelijk is de binnenkomende waterleiding in het huis 15mm. Deze gaat over naar 3/4" kogelkraan, watermeter 3/4", 3/4" kogelkraan, wat 20mm leiding, wat aftakkingen, enz.
Dus 20mm zou nog wel kunnen denk ik. 25mm zal niet zo heel nuttig zijn aan het einde van die keten zeg maar?
Ik ben dus op zoek naar dat antwoord.

misschien zie ik een bepaalde werking van de wp over het hoofd? Ik denk ook dat het water zou moeten blijven circuleren, het lijkt me niet dat er liters en liters aan water worden gevraagd vanaf de watermeter die vervolgens ook weer weggepompt worden, waardoor er weer opnieuw water wordt gevraagd? Het ding staat lijkt me ook niet de hele dag maar water te verbruiken. Dus als het dan initieel wat langer duurt voordat er genoeg water beschikbaar is bij alle verdelers en het daarna gewoon prima gaat, dan vind ik het geen probleem. Als in den beginne de 15mm gewoon al echt niet efficiënt is, dan is het een ander verhaal natuurlijk. Of doe ik er sowieso beter aan om naar 20mm aanvoer koud water te gaan (of zelfs 25mm, zelfs gegeven dat alles ervoor kleiner uitgevoerd is en niet aangepast kan worden)?
Als we bijvoorbeeld een buffervat nodig zouden hebben om e.e.a. te laten werken, vind ik dat prima. Maar als dat puur en alleen is zodat het kan werken met de 15mm aanvoer koud water, dan leg ik met alle liefde die 20mm (of zelfs 25mm).
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?