Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:50
ErnstvV schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:12:
[...]

Zelfs in de winter heb je wat aan een accu. Je komt er dan misschien niet de nacht mee door, maar bepaalde pieken overdag dek je er wel mee af. Als je tenminste genoeg panelen hebt. Het is niet zo dat je helemaal niets laadt in de winter.
Zul je wel een beste zonnepanelen installatie moeten hebben.
De opwek in de winter is niks ook al zou je dat kunnen gebruiken.

Ik kan daar nog geen wasje van laten draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2024 11:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:49
patty2 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:50:
Ik heb een kleine vraag die waarschijnlijk al eens vaker is gesteld.

Sinds afgelopen donderdag hebben wij een Remeha Elga Ace 6 kW.
Wij hebben al veel verhalen gehoord en gelezen over het koelen met vloerverwarming, toch willen wij dit zelf eens gaan proberen.

Ik weet alleen niet wat voor soort vloerverwarming wij hebben aangezien de vorige eigenaren deze hebben laten leggen.

Waar moet ik allemaal rekening mee houden als ik wil gaan koelen? Hoe weet ik of onze systeem geschikt is?
Water niet te koud instellen (18 graden) ivm kans op condens vorming. En dan even in de gaten houden of condens op je leidingen krijgt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patty2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-02 21:19
Erwin_83 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:03:
[...]

Water niet te koud instellen (18 graden) ivm kans op condens vorming. En dan even in de gaten houden of condens op je leidingen krijgt.
Dankjewel, dan zal ik dat gaan proberen.
Leidingen bij de verdeler dan controleren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 00:15

dof

Wat een WP in relatie tot thuisaccu betreft is het wel even een reality check...

- Saldering verdwijnt.
- Accu's heb je niks aan als opslag voor maanden of weken.
- WP neemt (bij mij althans) >80 % van z'n grid (grijze) stroomverbruik in december & januari, november en februari doen ook flink mee.

Dan is er vrijwel geen (eigen) zonnestroom, geen grid zonnestroom, beperkt grid windstroom, en dus meest dure grid gas en kolen stroom.

Kortom, WP is gewoon relatief duur in de koude maanden en aan een accu heb je dan vrijwel niks.
Maarre... betalen voor alleen stroom is nog altijd veeeel goedkoper dan huis gas (cv, sww, koken) aanhouden.

Mij hoor je niet klagen, ik betaal op jaarbasis inmiddels eigenlijk belachelijk weinig voor energie en een fractie van het bedrag in de gas cv ketel tijd (althans de vorige bewoners van dit huis dan).

De WP kosten zijn er na een 1,5 jr al zo'n beetje uit schat ik. Naast de WP (100% eigen aanleg) ook veel investering in vloer & dak isolatie, overal HR++ glas, nieuwe deuren (kierdichting), extra VVW, etc.
Het totaal aan investeringen is wel flink, maar door veel zelf doen enorm verlaagd.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

mr_evil08 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:41:
[...]

Weet je wel hoeveel jouw wasmachine gebruikt? Als je een accu hebt die de pieken kan opvangen zal zelfs de winterpanelen de wasjs kunnen laten draaien.

Een beetj zuinige machine is vooral veel weken en draaien namelijk:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FWW2Lr1/Screenshot-2024-06-29-at-13-00-02.png

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 23:32
Als je een wp hebt draait die in de winter zo goed als continu dus de in de winter door de zonnepanelen opgewekte stroom gaat daar al direct naar toe. Dan blijft er in mijn ogen weinig over voor de accu

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:11
snameroc schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:07:
Als je een wp hebt draait die in de winter zo goed als continu dus de in de winter door de zonnepanelen opgewekte stroom gaat daar al direct naar toe. Dan blijft er in mijn ogen weinig over voor de accu
met een combinatie van zonnepanelen, warmtepomp en thuis batterij zal er tijdens de winter met een normale set zonnepanelen (ik heb het dus niet over een boer met 200 stuks op zijn schuur) nagenoeg niets overblijven, vrijwel alles gaat naar het directe verbruik van het huis, en dan mn naar de warmtepomp.
dat is ook wat @dof hierboven ook al aangaf.
om je een idee te geven, mijn totale teruglevering is bijna 4.000 kWh, in de maand december was dat nog geen 6 kWh (voor de hele maand). terwijl het verbruik in die maand circa 650 kWh was. dus teruglevering was nog niet eens 1%.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
dof schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:21:
Wat een WP in relatie tot thuisaccu betreft is het wel even een reality check...

- Saldering verdwijnt.
- Accu's heb je niks aan als opslag voor maanden of weken.
- WP neemt (bij mij althans) >80 % van z'n grid (grijze) stroomverbruik in december & januari, november en februari doen ook flink mee.
Saldering verdwijnt.is lang nog niet zeker, ja men wil het afschaffen in 2027, maar in de EK hebben ze geen meerderheid, en de vraag is of men hiervoor deze wel kan krijgen gezien bv het CDA , die ze eigenlijk hiervoor nodig hebben, niet echt positief op deze regering gesteld is. dus afwachten of ze het wel klaar spelen. voor mij echt nog een zeer groot vraagteken.
overigens heb je helemaal gelijk, in de winter zul je veelal geen teruglevering over hebben om die nuttig in een batterij te stoppen.
Dan is er vrijwel geen (eigen) zonnestroom, geen grid zonnestroom, beperkt grid windstroom, en dus meest dure grid gas en kolen stroom.

Kortom, WP is gewoon relatief duur in de koude maanden en aan een accu heb je dan vrijwel niks.
Maarre... betalen voor alleen stroom is nog altijd veeeel goedkoper dan huis gas (cv, sww, koken) aanhouden.

Mij hoor je niet klagen, ik betaal op jaarbasis inmiddels eigenlijk belachelijk weinig voor energie en een fractie van het bedrag in de gas cv ketel tijd (althans de vorige bewoners van dit huis dan).

De WP kosten zijn er na een 1,5 jr al zo'n beetje uit schat ik. Naast de WP (100% eigen aanleg) ook veel investering in vloer & dak isolatie, overal HR++ glas, nieuwe deuren (kierdichting), extra VVW, etc.
Het totaal aan investeringen is wel flink, maar door veel zelf doen enorm verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:40

martijn v o

Certified by Enphase.

klopt, ik heb het even nagekeken.
3900 Wp zonnepanelen, 5 kW WP en de hele maand 2,2 kWh geëxporteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4wy6QHZpf5Nh2dt21gKLjZ2kZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l5Bbk0XywA7a1Y4lcPX4QTOi.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
kmf schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:02:
[...]

Weet je wel hoeveel jouw wasmachine gebruikt? Als je een accu hebt die de pieken kan opvangen zal zelfs de winterpanelen de wasjs kunnen laten draaien.

Een beetj zuinige machine is vooral veel weken en draaien namelijk:

[Afbeelding]
Als mijn panelen 1 kwh opwekken op één dag mag ik de handen dichtknijpen, terwijl er wel 7-10kwh wordt afgenomen, de dagen zijn te kort in de winter en het dak ligt al vol helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
patty2 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:16:
[...]

Dankjewel, dan zal ik dat gaan proberen.
Leidingen bij de verdeler dan controleren?
Al je cv leidingen en verdelers.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
mr_evil08 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:01:
[...]

Als mijn panelen 1 kwh opwekken op één dag mag ik de handen dichtknijpen, terwijl er wel 7-10kwh wordt afgenomen, de dagen zijn te kort in de winter en het dak ligt al vol helaas.
Ik heb hier afgelopen januari toch nog 138kWh opgebracht. Maar heb toch wel een veelvoud nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 29-06-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
[...]

Ik heb 2x15x310Wp pal zuid op 7 graden helling, dus 9300Wp. Overdag, ook in de winter levert dat minimaal 300W per string, in ieder geval genoeg mijn rustverbruik van 300W af te dekken. Alles daarboven gaat de accu in voor later gebruik. Ik kan niet salderen en krijg 8,5cent/kWh teruglevering dus is een accu wat logischer. Of het uit kan weet ik eigenlijk niet, het gaat mij ook meer om zo veel mogelijk zelf op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:59:
[...]

Ik heb hier afgelopen januari toch nog 138kWh opgebracht. Maar heb toch wel een veelvoud nodig.
Er is wel een verschil tussen opwek en teruglevering, want als de rest van je huis nagenoeg je hele opwek al opmaakt blijft er natuurlijk niet zo veel over om in batterij te stoppen. dus mn is hier belangrijk wat je overhoud (=teruglevering) en dat dan ipv op net net te dumpen mooi in je thuis batterij kunt stoppen.

wat was in die periode dan je hoeveelheid wat je aan het terugleveren was ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
dunklefaser schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:08:
Ik had net een installatiebedrijf over de vloer wat (uitsluitend) Remeha doet (hybride en all-electric).
Men beweerde dat Remeha sinds enkele maanden aanbeveelt/eist dat altijd een parallel buffervaatje
van ca. 50 l met een extra pompgroep geïnstalleerd wordt, ook bij hybride opstellingen!

Ik viel bijna van mijn stoel - maar de installateur zei dat dit tijdens een cursus serieus zo verteld werd.
Helaas kon hij dit niet goed beargumenteren - iets van voorkomen van eventueel geluid.
Kan deze nieuwe policy van Remeha iemand bevestigen? En als het kan ook uitleggen.

Hij had het eerst over een minimale flow van 400 l/min - moet natuurlijk per uur zijn, maar dan nog.

Zelf toen ik hem kon verzekeren dat mijn installatie (bijna geruisloos en WAF-proef) altijd 1150 l/h doet bleef hij bij de zgn. "eis van Remeha". Tja - en dan houdt het vermoedelijk op.
Ik was bij die vriend thuis. Je gaat niet geloven wat ze daar bijgeprutst hebben.... Ik heb er geen woorden voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFCOdCtY7tIFctZq_a3pOW1dUfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydPYB2R1u4FF9bwseSHxLPb7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Je kunt dus nergens meer bij, dit vat staat parallel over de installatie met een bypass, er is geen test gedaan op de flow....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Blihi Belangrijk is natuurlijk ook wat de installateur als argument(en) heeft gebruikt om deze interessante configuratie op deze unieke manier neer te zetten.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat Remeha zoiets bedoelt met een noodzakelijk "parallel" buffervat,
alhoewel de (correct ingestelde) "bypass" kan de "zichtbare" pijn in eerste instantie iets verzachten.

Het finetunen van de "bypass" voor de gewenste/nodige flow (hier i.c.m. een buffervat van 50 l?))
moet waarschijnlijk tijdens het komende stookseizoen gebeuren. (door jou?)

Je kan natuurlijk ervoor zorgen dat de bypass pas bij een defrost met hoge flow=hogere druk opent.

Als ik de verdeler met 9 groepen (6 met naregeling o.k.) direct bij de ketel zie vraag ik me af of de hele constructie überhaupt nodig is, verder lijken rechts nog convectoren/radiatoren? aangesloten te zijn

Ik ben benieuwd.

P.S.: Ik had er toch een paar meer woorden voor nodig.
P.P.S.: Wat is dat trouwens voor een binnendeel van welke warmtepomp?

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 30-06-2024 10:45 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
ELGA tje

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
dunklefaser schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:10:
@Blihi Belangrijk is natuurlijk ook wat de installateur als argument(en) heeft gebruikt om deze interessante configuratie op deze unieke manier neer te zetten.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat Remeha zoiets bedoelt met een noodzakelijk "parallel" buffervat,
alhoewel de (correct ingestelde) "bypass" kan de "zichtbare" pijn in eerste instantie iets verzachten.

Het finetunen van de "bypass" voor de gewenste/nodige flow (hier i.c.m. een buffervat van 100l?))
moet waarschijnlijk tijdens het komende stookseizoen gebeuren. (door jou?)

Je kan natuurlijk ervoor zorgen dat de bypass pas bij een defrost met hoge flow=hogere druk opent.

Als ik de verdeler met 10? groepen (met naregeling o.k.) direct bij de ketel zie vraag ik me af of de hele constructie überhaupt nodig is, verder lijken rechts nog convectoren/radiatoren? aangesloten te zijn

Ik ben benieuwd.

P.S.: Ik had er toch een paar meer woorden voor nodig.
P.P.S.: Wat is dat trouwens voor een binnendeel van welke warmtepomp?
Dit is een Remeha mercuria meen ik. Het buitendeel zit volkomen onbereikbaar in een schoorsteen weggewerkt.

De regeling is master/slave. Er zit rechts 1 klep die de hele benedenverdieping regelt. Er waren geen klachten bij deze installatie, want ik had de stooklijn aangepast.

Bij wamtevraag is er dus altijd flow over ongeveer 100 m2 vloer (benedenverdieping en 2 badkamers. Meer dan genoeg flow en meer dan genoeg inhoud).

Ze hebben dit bij alle woningen gedaan, omdat er bij enkele kleinere woningen klachten waren dat de woning niet warm werd. Ik heb al uitgelegd dat dit niets gaat helpen.

Dat er klachten zijn is logisch, want de stooklijn staat bij de meeste buren veel te laag. Hoe graag je ook wilt, met 25 graden water houd je deze huizen niet warm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
MacD007 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:24:
[...]

Er is wel een verschil tussen opwek en teruglevering, want als de rest van je huis nagenoeg je hele opwek al opmaakt blijft er natuurlijk niet zo veel over om in batterij te stoppen. dus mn is hier belangrijk wat je overhoud (=teruglevering) en dat dan ipv op net net te dumpen mooi in je thuis batterij kunt stoppen.

wat was in die periode dan je hoeveelheid wat je aan het terugleveren was ?
Heb nog een Ferraris maar schat in.....helemaal niets. Als je verwarmt met een WP slurp je met gemak 500 tot 800W op in januari om te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:06
Blihi schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:44:
[...]

Dit is een Remeha mercuria meen ik. Het buitendeel zit volkomen onbereikbaar in een schoorsteen weggewerkt.

De regeling is master/slave. Er zit rechts 1 klep die de hele benedenverdieping regelt. Er waren geen klachten bij deze installatie, want ik had de stooklijn aangepast.

Bij wamtevraag is er dus altijd flow over ongeveer 100 m2 vloer (benedenverdieping en 2 badkamers. Meer dan genoeg flow en meer dan genoeg inhoud).

Ze hebben dit bij alle woningen gedaan, omdat er bij enkele kleinere woningen klachten waren dat de woning niet warm werd. Ik heb al uitgelegd dat dit niets gaat helpen.

Dat er klachten zijn is logisch, want de stooklijn staat bij de meeste buren veel te laag. Hoe graag je ook wilt, met 25 graden water houd je deze huizen niet warm...
Ik kan me voorstellen dat Remeha aangeeft dat er een minimale systeeminhoud permanent vrij beschikbaar moet zijn. Dat is hier zonder parallel buffer niet het geval door een master/slave naregeling op zowat alle groepen.

Sowieso dat geklooi met stooklijnen. Zet hem dan op een vaste aanvoertemperatuur van 30 graden of regel met een BUS-thermostaat waarbij er volledig op ruimtetemperatuur geregeld wordt. Ben je meteen van het gedonder af met koudeklachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:51:
[...]

Heb nog een Ferraris maar schat in.....helemaal niets. Als je verwarmt met een WP slurp je met gemak 500 tot 800W op in januari om te verwarmen.
d:)b snap het, nog een goede oude draaischijfmeter, maar dan zou je juist dus je teruglevering prima zien, begin -/- eindstand dan heb je direct je teruglevering. en dat zou je dus eventueel in een thuis batterij kunnen stoppen.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 29-06-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Blihi Het argument dat het buffervat de "koude klachten" verhelpt zou ik als installatiebedrijf in dit geval ook gebruiken. Baat het niet dan schaadt het niet.Volgend stookseizoen is weer wat anders (de oorzaak).

Voor het resterende suc6 verhaal wachten we af waar het schip strand, er zit hopelijk nog garantie op.
Misschien leren ze door ervaring (gratis extra uren)?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

MacD007 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:12:
[...]

d:)b snap het, nog een goede oude draaischijfmeter, maar dan zou je juist dus je teruglevering prima zien, begin -/- eindstand dan heb je direct je teruglevering. en dat zou je dus eventueel in een thuis batterij kunnen stoppen.
Mijn ferraris draait wel achteruit en saldeert automagisch, maar meet geen teruglevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Blihi schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:43:
[...]

Ik was bij die vriend thuis. Je gaat niet geloven wat ze daar bijgeprutst hebben.... Ik heb er geen woorden voor.

[Afbeelding]
Haha ik snap dat het vat niet aan het plafond kan, zet er dan afsluiters tussen voor als je er achter moet zijn.
Probeer daar de cv eens bij te vullen, er zit een aansluiting weggestopt als je er overheen kruipt :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Er was ruimte genoeg tegen de muur boven het sww vat, maar de hele installatie is zo onzinning mogelijk neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Met een dynamisch energiecontract kan je met wat schuiven nog wel wat omzet draaien.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Blihi schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:19:
Er was ruimte genoeg tegen de muur boven het sww vat, maar de hele installatie is zo onzinning mogelijk neergezet.
Ik neem aan dat het om een grotere partij gaat.
Hebben ze overal dezelfde "oplossing" op een vergelijkbare manier toegepast?
(misschien om in eerste instantie aan de (nieuwe) eisen van Remeha te voldoen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dunklefaser schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:19:
[...]

Mijn ferraris draait wel achteruit en saldeert automagisch, maar meet geen teruglevering
Maar is juist de achteruit telling niet je teruglevering, want zou dat anders moeten veroorzaken?
Een draaischijfmeter kan geen opbrengst van je omvormer meten en net zo min je intern direct eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Je wilt gewoon alle export voorkomen, en daarmee onnodige import. Zeker met die nieuwe contracten waarbij je export kosten betaald voordat salderen verrekend wordt.

Op dagen als vandaag met koeling aan zie ik in iedergeval alsnog 4-6kWh import terwijl er ook 50kWh export is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
dunklefaser schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:44:
[...]

Ik neem aan dat het om een grotere partij gaat.
Hebben ze overal dezelfde "oplossing" op een vergelijkbare manier toegepast?
(misschien om in eerste instantie aan de (nieuwe) eisen van Remeha te voldoen?)
Ja, de hele wijk. Gaat om tientallen (zo niet ruim 100) woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Bij mijn ouders is 3mnd terug nog een ELGA 4kw geplaatst met een klein Buffervat (10-20 liter) . Ga het met m’n vader nog even isoleren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

MacD007 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:46:
[...]

Maar is juist de achteruit telling niet je teruglevering, want zou dat anders moeten veroorzaken?
Een draaischijfmeter kan geen opbrengst van je omvormer meten en net zo min je intern direct eigen verbruik.
Een terugdraaiende ferraris laat zien dat je op een gegeven moment teruglevert (snelheid = vermogen) maar de teruglevering wordt niet gemeten/geteld (in kWh) - hiervoor heb je een meter met een apart lever- en teruglevertelwerk nodig.
Dit is tenminste mijn kennisstand op dit moment.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 29-06-2024 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
dunklefaser schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:55:
[...]

Een terugdraaiende ferraris laat zien dat je op een gegeven moment teruglevert (snelheid = vermogen) maar de teruglevering wordt niet gemeten/geteld (in kWh) - hiervoor heb je een meter met een apart lever- en teruglevertelwerk nodig.
Dit is tenminste mijn kennisstand op dit moment.
Oké, maar mijn kennisstand met deze meters was dat juist dit dus wel gebeurt, infeite wordt het meetpricipe hier gewoon omgedraaid en dus ook dus gemeten. Mogelijk dat een specialist hier meer over kan zeggen.

Bij Greenchoice staat het volgende hierover: Heb je een analoge meter? Dan draait de meter vooruit of achteruit, afhankelijk van wat je op dat moment afneemt en teruglevert. De teruggeleverde stroom wordt daardoor op de meter zelf al van de afname afgetrokken.

Draait echter je draaischijf wel de andere kant op maar je telwerk doet dat niet dan heeft je meter zeer waarschijnlijk een teruglooprem.
Deze hebben dan ook het volgende symbool Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHNi0rD-nB9KnElhMooA_3_wEXg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7QhsJ1NSmjlNXuUJ0nwHSwas.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door MacD007 op 30-06-2024 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:32
Leuk las die Remeha opmerkingen over buffervat. Zojuist lees ik op LinkedIn van een manager dat de buffer de SCOP verhoogd en loopt “als een zonnetje”
Gedachtes hierover?

https://www.linkedin.com/...%3A7211419083529949185%29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Technician- schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:35:
Leuk las die Remeha opmerkingen over buffervat. Zojuist lees ik op LinkedIn van een manager dat de buffer de SCOP verhoogd en loopt “als een zonnetje”
Gedachtes hierover?

Omdat de gemiddelde consument niet het hele huis verwarmd en daardoor te weinig afgifte hebben, ze draaien punten dicht nadat de installateur is geweest, dan is een buffervat wel handig.

Hier op Tweakers zie ik regelmatig kasten van huizen voorbij komen, dat is niet wat de gemiddelde Nederlander heeft, ook is vloerverwarming op de bovenverdieping niet standaard, slaapkamers hebben vaak radiatoren(ja meestal ook nieuwbouw).

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 30-06-2024 10:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Gedachtes hierover?

Als ik dit van de Business development manager Warmtepompen Benelux lees:
"Op x26 wordt een connector met schroefaansluitingen standaard meegeleverd om kabel naar 2e pomp te verbinden. Stel hp086 buffertank op ja. Kind kan de was doen en draait als een zonnetje. Scop omhoog."

Vertaallijst
Kind=pijpfitter
de was doen = parallel buffervat met externe pomp voor warmtepomp "installeren"
draait als een zonnetje = ophangen en wegwezen
sCOP omhoog - hier heb ik niet direct een vertaling voor kunnen bedenken
misschien: meer omzet, meer winst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
mr_evil08 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:20:
[...]

Omdat de gemiddelde consument niet het hele huis verwarmd en daardoor te weinig afgifte hebben, ze draaien punten dicht nadat de installateur is geweest, dan is een buffervat wel handig.

Hier op Tweakers zie ik regelmatig kasten van huizen voorbij komen, dat is niet wat de gemiddelde Nederlander heeft, ook is vloerverwarming op de bovenverdieping niet standaard, slaapkamers hebben vaak radiatoren(ja meestal ook nieuwbouw).
Ben ik helemaal met je eens hoor. In veel gevallen werkt dit ook het beste in de gemiddelde kleine (rijtjes) woning in Nl. waar mensen te pas en onpas radiatoren dichtdraaien overal.

Wel mooi opgelost met die skid ook op 42cm breedte, waarbij binnendeel aan de buffer is gemonteerd.

Als ik zo inschat heeft Remeha tal van problemen gehad met warmtepompen, door suizende leiding, flowstoringen ed dan is dit een mooie oplossing an sich.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 30-06-2024 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Technician- schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:54:
[...]

Ben ik helemaal met je eens hoor. In veel gevallen werkt dit ook het beste in de gemiddelde kleine (rijtjes) woning in Nl. waar mensen te pas en onpas radiatoren dichtdraaien overal.

Wel mooi opgelost met die skid ook op 42cm breedte, waarbij binnendeel aan de buffer is gemonteerd.

Als ik zo inschat heeft Remeha tal van problemen gehad met warmtepompen, door suizende leiding, flowstoringen ed dan is dit een mooie oplossing an sich.
Maar vind je dan niet dat maar een pleister op de wond is; een wond die eenvoudigweg genezen kan worden door goede voorlichting en/of grotere radiatoren?

Er is géén goede reden om een wp te nemen als deze niet efficiënt draait, zeker niet in een rijtjeshuis waar de warmtsvraag (en dus de winst) per definitie heel beperkt is.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
verkeerslicht schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:20:
[...]

Maar vind je dan niet dat maar een pleister op de wond is; een wond die eenvoudigweg genezen kan worden door goede voorlichting en/of grotere radiatoren?

Er is géén goede reden om een wp te nemen als deze niet efficiënt draait, zeker niet in een rijtjeshuis waar de warmtsvraag (en dus de winst) per definitie heel beperkt is.
Is niet de praktijk, bij renovaties,
Ik denk dat dit juist heel goed werkt, het is niet voor niks dat vele fabrikanten er klaar mee zijn en een buffervat eisen. Dat de SCOP van 4,7 naar 4,5 gaat is dan collateral damage.

Beter dan weer een defecte compressor door pendelen of units die steeds flowstoringen krijgen.
Bovendien (bij radiatoren) helpt een 100L buffer enorm de defrost efficiency dus de sCOP zou er weleens niet zo onder kunnen leiden.

Dit alles bij een gemiddelde gebruiker die de ballen verstand heeft van cv en niet zelf tweakt, en dat is toch het gros.

[ Voor 20% gewijzigd door Technician- op 30-06-2024 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
"operatie geslaagd, patiënt overleden".
Het is ook in het belang van de eindgebruiker om voldoende afgifte open te laten staan. En als het ontbreken van afgifte het probleem is, dan is een buffervat niet de oplossing, want dat is geen afgifte.
Foutmeldingen helpen beter bij de opvoeding dan het onder de mat vegen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Proton_ schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:35:
Het is ook in het belang van de eindgebruiker om voldoende afgifte open te laten staan.
De eindgebruiker bedient toch zijn eigen installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:05
Technician- schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:23:
[...]

Ik denk dat dit juist heel goed werkt, het is niet voor niks dat vele fabrikanten er klaar mee zijn en een buffervat eisen. Dat de SCOP van 4,7 naar 4,5 gaat is dan collateral damage.

Beter dan weer een defecte compressor door pendelen of units die steeds flowstoringen krijgen.
Bovendien (bij radiatoren) helpt een 100L buffer enorm de defrost efficiency dus de sCOP zou er weleens niet zo onder kunnen leiden.

Dit alles bij een gemiddelde gebruiker die de ballen verstand heeft van cv en niet zelf tweakt, en dat is toch het gros.
Nog steeds discussies over buffervaten ...
Bosch/Nefit zegt aan installateurs:
Een open verdeler en open circuits en tenminste 40 liter (vloerverwarming) of 15 liter water (radiatoren): direct systeem dus geen buffervat
Alle andere omgevingen: buffervat en externe pomp

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Gedachtes hierover?

Dat kan zomaar kloppen. Je ziet met name in kleinere rijwoningen dat er vaak maar een stuk of 3 radiatoren open staan. Die worden ook nog eens te pas en onpas dicht gedraaid waardoor de wp volop in de problemen komt. Dat resulteert dan weer in een shitload aan klachten dat de woning niet warm wordt en uiteindelijk komt er een parallelbuffer. Of woningen waar uit angst voor de energierekening alle radiatoren dicht worden gezet en de verwarming zo ongeveer de hele winter uit. De woningcorporatie wil verduurzamen en zet er een wp in, maar die moet wel z'n vorstbeveilingingsscyclus kunnen draaien. Dus parallelbuffer.
Proton_ schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:35:
Het is ook in het belang van de eindgebruiker om voldoende afgifte open te laten staan. En als het ontbreken van afgifte het probleem is, dan is een buffervat niet de oplossing, want dat is geen afgifte.
Foutmeldingen helpen beter bij de opvoeding dan het onder de mat vegen.
Bij een grote tweekapper met flink vloeroppervlak kan ik je gelijk geven. Bij kleinere rijwoningen met weinig radiatoren niet, dan heb je dat buffervat nodig om de wp goed te laten functioneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
PieterL schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:58:
[...]

Nog steeds discussies over buffervaten ...
Bosch/Nefit zegt aan installateurs:
Een open verdeler en open circuits en tenminste 40 liter (vloerverwarming) of 15 liter water (radiatoren): direct systeem dus geen buffervat
Alle andere omgevingen: buffervat en externe pomp
Dat is het. Je moet voldoende systeeminhoud en flow hebben. Een buffervat kan nuttig zijn om dat te garanderen, maar heeft altijd nadelige gevolgen voor de efficiëntie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Technician- Inderdaad, met de consequenties, die horen er ook bij.
De misvatting is volgens mij dat de eindgebruiker geholpen is met een duurder systeem dat storingsvrij suboptimaal draait :)
Liever stimuleer ik goedkopere storingsvrije optimale systemen.
@Insert12
Er zijn 7 kW warmtepompen die aan een enkele kamerbrede T33 genoeg hebben om te defrosten. Wmb te preferen boven een serie-buffervat, want dat is wél meer afgifte.
Laat staan een parallel-buffervat in een klein rijtjeshuis, ik zie daar geen usecase voor een master/master regeling.

Bij verkeerd gebruik moet je als fabrikant inderdaad zorgen dat er niks stuk gaat, maar je hoeft verkeerd gebruik niet te faciliteren.
In dit geval betekent dat bijvoorbeeld ruime antipendeltijden, grote hysterese, flow check voor het starten van de compressor en heldere foutmeldingen.

Maar goed, ook deze keer is het centrale argument van Remeha dus: de installateur hoeft dan niet meer na te denken.
En daar is niets tegenin te brengen.
Edit: nog hybride ook, dus defrosten lukt altijd, watertemperatuur is gegarandeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 30-06-2024 12:30 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:03
[...]

Op de SCOP heeft het zeker geen positieve impact, die is enkel afhankelijk van benodigde Ta (vanuitgaande dat je vergelijkt met dezelfde warmtepomp, anders spelen WP ontwerp,(software)sturing en gebruikte koudemiddel de hoofdrol). In het algemeen kan je stellen dat bij gebruik van parallelbuffer (door menging) een hogere Ta vereist is dan bij seriebuffer of geen buffer. Een secundaire pomp haalt per definitie de SCOP over het verwarmingssysttem omlaag. Vergeet niet dat de SCOP alleen iest zegt over de efficiencie van het technische systeem en niet iest over het energieverbruik door je stookregime.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:18
ErnstvV schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:12:
[...]

Zelfs in de winter heb je wat aan een accu. Je komt er dan misschien niet de nacht mee door, maar bepaalde pieken overdag dek je er wel mee af. Als je tenminste genoeg panelen hebt. Het is niet zo dat je helemaal niets laadt in de winter.
Goh… ik heb nu hier al een tijd 8600Wp op ZO en ZW met een zwaartepunt ZW en op grijze dagen in de winter krijg je daar niet genoeg uit om je standby verbruik te dekken, laat staan om een batterij te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben op dit moment bezig met alle voorbereidingen om de warmtepompboiler te plaatsen. :) Dit betekent dat we dus ook de cv ketel af gaan koppelen en alles eromheen.

Voordeel hiervan is dat we geen gas meer nodig hebben om te koken / douchen / verwarmen.
Koken gebeurt elektrisch, douchen met de wpb, verwarmen met de airco installatie.

Nu wil ik op termijn natuurlijk wel weer gebruik van maken van de vloerverwarming, dat gaan we dan doen met een lucht/water warmtepomp.

De aansluitingen op zolder naar de cv ketel zijn niet riant:
15mm koper voor de koud water aanvoer.
En 15mm voor de warm water leiding die naar de badkamers enz gaan.

Nu is mijn vraag; is voor de koud water leiding die de warmtepomp binnen moet komen 15mm genoeg? Of zou dat eigenlijk liever 20 of 25 of zo moeten zijn? (Dit zou ik dan moeten gaan aanleggen, wat niet erg makkelijk is, of eigenlijk zo goed als niet te doen is.)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Het vergroten van radiatoren, en deze open laten staan lost alle problemen op die je benoemt.

Voor het eventueel extra vergroten van de systeeminhoud kan een seriebuffer (behalve het innemen van ruimte) geen kwaad.

Verder schat ik een grotere daling van de scop a.g.v. Een parallelbuffer wat significanter in.
Als een parallel-buffer nodig is, heb je per definitie een hoge aanvoertemp nodig omdat de afgiftecapaciteit anders te laag is.
Daarnaast daalt de efficiëntie óók nog door o.a. de menging van het buffervat, en niet met COP 0,2 maar eerder met COP 1,0 tot 2,0:
https://renewableheatingh...-properly-and-efficiently
Uit de FAQ

En er is prima uit te leggen aan mensen dat ze de boel gewoon open moeten laten staan, omdat anders de wp niet goed werkt en dat de energierekening kan stijgen als gevolg (vooral dat laatste is de gemiddelde mens erg gevoelig voor)

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Proton_ schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:29:
@Technician- Inderdaad, met de consequenties, die horen er ook bij.
De misvatting is volgens mij dat de eindgebruiker geholpen is met een duurder systeem dat storingsvrij suboptimaal draait :)
Liever stimuleer ik goedkopere storingsvrije optimale systemen.
@Insert12
Er zijn 7 kW warmtepompen die aan een enkele kamerbrede T33 genoeg hebben om te defrosten. Wmb te preferen boven een serie-buffervat, want dat is wél meer afgifte.
Laat staan een parallel-buffervat in een klein rijtjeshuis, ik zie daar geen usecase voor een master/master regeling.

Bij verkeerd gebruik moet je als fabrikant inderdaad zorgen dat er niks stuk gaat, maar je hoeft verkeerd gebruik niet te faciliteren.
In dit geval betekent dat bijvoorbeeld ruime antipendeltijden, grote hysterese, flow check voor het starten van de compressor en heldere foutmeldingen.

Maar goed, ook deze keer is het centrale argument van Remeha dus: de installateur hoeft dan niet meer na te denken.
En daar is niets tegenin te brengen.
Edit: nog hybride ook, dus defrosten lukt altijd, watertemperatuur is gegarandeerd.
Het gaat niet om master/master naregeling maar om handmatig dichtdraaien van de radiatorkranen. Dat plus het naar 10 graden draaien van de thermostaat zorgt voor nul systeeminhoud zonder parallel buffer. Dit soort zaken kom je vrijwel alleen maar tegen bij sociale huurwoningen waar de woningcorporatie een hybride wp laat installeren. Puur uit angst voor de energierekening.

Zoneregeling is er in corporatiewoningen niet. Wel dynamische inregelkranen waardoor zelfs cv ketels flowproblemen krijgen. Dan moet er weer een bypass in om de ketel fatsoenlijk te laten functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:59:
[...]

Het gaat niet om master/master naregeling maar om handmatig dichtdraaien van de radiatorkranen. Dat plus het naar 10 graden draaien van de thermostaat zorgt voor nul systeeminhoud zonder parallel buffer. Dit soort zaken kom je vrijwel alleen maar tegen bij sociale huurwoningen waar de woningcorporatie een hybride wp laat installeren. Puur uit angst voor de energierekening.

Zoneregeling is er in corporatiewoningen niet. Wel dynamische inregelkranen waardoor zelfs cv ketels flowproblemen krijgen. Dan moet er weer een bypass in om de ketel fatsoenlijk te laten functioneren.
Je hebt er wel kijk op, dit is ook mijn ervaring maar ik was dan ook adviseur van een paar hele grote woningcorporaties voordat ik ging ondernemen.
Dat is een uitzonderingen daargelaten een heel ander type gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Denken jullie wel aan bacteriën en je carbon footprint bij je warmtepomp installatie?

https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:43
Goeieavond allen, gisteren mijn Vaillant Arotherm 7kW monoblock gehangen. Binnenunit en boilervat worden nog nageleverd.

Ik zit enorm te denk over welk leidingsysteem te gebruiken. Ik moet 5 meter buitendoor met knik van horizontaal naar verticaal, vanuit een muur een doorvoer maken en in, en dan nog eens 5 meter binnen.

Iemand die me door m'n twijfels heen kan adviseren?

Mijn opties nu:

Uponor voorgeìsoleerd, is prijzig, extreem weinig isolatie met 3mm. 25 is buigbaar/werkbaar maar wat dun, 32 is zo stug als m'n onderrug na het tillen van die buitenunit.

VSH SudoXpress RVS 28mm met 9mm Armaflex AcePlus isolatie, heb ik al het persgereedschap voor dus makkelijk strak te verwerken, maar ik kom het nergens tegen dus vraag me af of ik dan enorm loop te pionieren.

Een leverancier heeft nog geribbelde RVS buis waardoor buigbaar, 25mm, voorgeisoleerd met Aerogel en PVC buitenmantel. misschien wel makkelijk dat buigbare, en ook meteen voorgeisoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFvEtPBaD-FRqYzdTzIOpFVmLUs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yEyFPR90wlNBCwDMLMgTeCAF.png?f=user_large
https://mijnalius.nl/amfi...d/file/1104/product/4108/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSjvwOcMgfQZkElnRfzYIOQS7Rk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuhkAEwwmzmVHuZJOMMz9jgE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@drboneym
Over het algemeen is zo snel mogelijk naar binnen met de buizen het meest handig (ivm vorstbescherming, noodzaak voor isoleren).
DN25 is voor lange afstanden wat krap voor de 1000 liter/uur die je voor 7 kW wil.
RVS Flex is een beetje Quatt stijl :)

Ook, R290 beschermingsbereik? Ik zie een raam en paddestoel waar je denk ik iets mee moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:43
Proton_ schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:20:
@drboneym
Over het algemeen is zo snel mogelijk naar binnen met de buizen het meest handig (ivm vorstbescherming, noodzaak voor isoleren).
DN25 is voor lange afstanden wat krap voor de 1000 liter/uur die je voor 7 kW wil.
RVS Flex is een beetje Quatt stijl :)

Ook, R290 beschermingsbereik? Ik zie een raam en paddestoel waar je denk ik iets mee moet.
Over lengtes buiten, je hebt gelijk, maar daar moet ik de leiding helemaal door de kabel van m'n zoon heen timmeren over de muur. Ik zal er nog eens over denken/met de vrouw over hebben.

Goed om te weten dat Quatt met die RVS flex werkt. Dan voel ik me al geen proefkonijn meer.

Dank voor je opmerking, het was al het plan die doorvoer weg te doen maar met r290 inderdaad gewoon ook verantwoord. Die raam valt dan net met een hoekje binnen de 45 graden hoek naar beneden vanaf de bovenzijde, dat geloof ik wel.

Is hier een éénduidige optiek over de vorstbeveiligingsklep noodzaak wel of niet? Ik heb wat forums hier doorgespit waar het omstreden is. Schema van Vaillant lijkt niks voor te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Nu online
Goede avond, weten jullie wat de maximale lengte is tussen het binnen- en buitenlengte aan afstand bij een split unit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

BaBoK schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:42:
Goede avond, weten jullie wat de maximale lengte is tussen het binnen- en buitenlengte aan afstand bij een split unit?
Staat in de installatiehandleiding, is per merk/type warmtepomp verschillend.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:41

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

DutchWing schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:04:
[...]

Staat in de installatiehandleiding, is per merk/type warmtepomp verschillend.
@BaBoK en @DutchWing
En dan is er nog verschil tussen wat de maximale lengte is zonder bijvullen (dus wat bij aflevering in het apparaat zit aan koelmiddel) en wat de maximale lengte is mét bijvullen (de absoluut maximale lengte).

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Hippe Lip schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:07:
[...]

@BaBoK en @DutchWing
En dan is er nog verschil tussen wat de maximale lengte is zonder bijvullen (dus wat bij aflevering in het apparaat zit aan koelmiddel) en wat de maximale lengte is m’t bijvullen (de absoluut maximale lengte).
Daarom installatiehandleiding ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:55
Tanuki schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:28:

Nu is mijn vraag; is voor de koud water leiding die de warmtepomp binnen moet komen 15mm genoeg? Of zou dat eigenlijk liever 20 of 25 of zo moeten zijn? (Dit zou ik dan moeten gaan aanleggen, wat niet erg makkelijk is, of eigenlijk zo goed als niet te doen is.)
15mm voor warm water is sowieso genoeg, dikker moet je niet gaan. Hoe dikker, hoe langer het duurt voor je warm water krijgt, namelijk :) Tenzij je echt een flinke regendouche oid hebt.

Voor koud water kan dikker niet echt kwaad, maar het is vaak ook niet noodzakelijk. Als het met je cv-ketel voldeed, zal het nu ook voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
drboneym schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:55:

VSH SudoXpress RVS 28mm met 9mm Armaflex AcePlus isolatie, heb ik al het persgereedschap voor dus makkelijk strak te verwerken, maar ik kom het nergens tegen dus vraag me af of ik dan enorm loop te pionieren.

Een leverancier heeft nog geribbelde RVS buis waardoor buigbaar, 25mm, voorgeisoleerd met Aerogel en PVC buitenmantel. misschien wel makkelijk dat buigbare, en ook meteen voorgeisoleerd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met RVS + perskoppelingen ben je niet per se aan het pioneren hoor. Ik was laatst in Denemarken, en daar gebruiken ze overal RVS + perskoppelingen bijvoorbeeld (oa voor drinkwater). Als je het persgereedschap er voor hebt, lijkt het mij een mooie oplossing.

Ik heb zelf wel enigsinds een zwak voor starre leidingen, het is in ieder geval mooi recht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:41

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

marcop23 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:26:
[...]

15mm voor warm water is sowieso genoeg, dikker moet je niet gaan. Hoe dikker, hoe langer het duurt voor je warm water krijgt, namelijk :) Tenzij je echt een flinke regendouche oid hebt.

Voor koud water kan dikker niet echt kwaad, maar het is vaak ook niet noodzakelijk. Als het met je cv-ketel voldeed, zal het nu ook voldoen.
@marcop23
Dan lees je de vraag van @Tanuki niet goed.
Hij vraagt hoe dik de leiding moet zijn die de WP binnen moet komen. dan heb je in de meeste gevallen aan 15 mm voldoende.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:11
Tanuki schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:28:
Als die 15mm niet voldoende is voor de wp kun je altijd nog een buffervat nemen, leiding van en naar wp bijv 25mm en van buffervat naar radiatoren 15mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Wellicht was mijn post wat warrig. Ik heb een dedicated warmtepompboiler voor het sanitaire warme water (bijna dan toch, moet nog geïnstalleerd worden over een weekje o.i.d.). :)

Daarbij gaan we inderdaad de warme leiding op zolder ~20mm maken en dan via het verdeelblok naar de 15mm die de muur in verdwijnt (naar de badkamer) en naar de 15mm die elders de muur in verdwijnt (naar de keuken). Zo hebben we 2 leidingen met inderdaad weinig "verlies" en sneller warm water.

Dus mijn vraag ging eigenlijk puur over het warmtepomp (verwarming) gedeelte. :)
De vraag over de koude aanvoer voor de warmtepomp (niet warmtepompboiler, voor verwarming dus) was dus of de aanvoerleiding die daar toevallig al beschikbaar is, toereikend zou zijn voor een apparaat dat geloof ik nogal wat water nodig heeft om te werken.

Is een koud water aanvoer van 15mm dan voldoende? Of is dan bijvoorbeeld 20mm of 25mm beter?
We zouden ook willen gaan koelen met de vloerverwarming (er zijn nergens radiatoren, overigens). Enkel 3x ~50 m² vloerverwarming.

Het nadeel is een beetje dat ik best 20 of 25 mm aanvoer zou kunnen regelen (kost me wel wat moeite, maar volgens mij is er wel een manier om dat te doen), maar uiteindelijk is de binnenkomende waterleiding in het huis 15mm. Deze gaat over naar 3/4" kogelkraan, watermeter 3/4", 3/4" kogelkraan, wat 20mm leiding, wat aftakkingen, enz.

Dus 20mm zou nog wel kunnen denk ik. 25mm zal niet zo heel nuttig zijn aan het einde van die keten zeg maar?

Ik ben dus op zoek naar dat antwoord. :) misschien zie ik een bepaalde werking van de wp over het hoofd? Ik denk ook dat het water zou moeten blijven circuleren, het lijkt me niet dat er liters en liters aan water worden gevraagd vanaf de watermeter die vervolgens ook weer weggepompt worden, waardoor er weer opnieuw water wordt gevraagd? Het ding staat lijkt me ook niet de hele dag maar water te verbruiken. Dus als het dan initieel wat langer duurt voordat er genoeg water beschikbaar is bij alle verdelers en het daarna gewoon prima gaat, dan vind ik het geen probleem. Als in den beginne de 15mm gewoon al echt niet efficiënt is, dan is het een ander verhaal natuurlijk. Of doe ik er sowieso beter aan om naar 20mm aanvoer koud water te gaan (of zelfs 25mm, zelfs gegeven dat alles ervoor kleiner uitgevoerd is en niet aangepast kan worden)?

Als we bijvoorbeeld een buffervat nodig zouden hebben om e.e.a. te laten werken, vind ik dat prima. Maar als dat puur en alleen is zodat het kan werken met de 15mm aanvoer koud water, dan leg ik met alle liefde die 20mm (of zelfs 25mm). :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:30:
[...]

@marcop23
Dan lees je de vraag van @Tanuki niet goed.
Hij vraagt hoe dik de leiding moet zijn die de WP binnen moet komen. dan heb je in de meeste gevallen aan 15 mm voldoende.
Inderdaad (zie ook hierboven). :) Ik ben dus ook op zoek naar in welke gevallen die 15mm voor de koud water invoer niet voldoende zou zijn. Want dan kan ik daar alvast iets voor voorzien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Antonl91 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:31:
[...]

Als die 15mm niet voldoende is voor de wp kun je altijd nog een buffervat nemen, leiding van en naar wp bijv 25mm en van buffervat naar radiatoren 15mm.
Dit zou ik graag willen voorkomen. Als ik een buffervat zou introduceren, zou ik dat niet willen doen omdat de aanvoer te krap zou zijn, dan steek ik liever moeite in 20 of 25mm aanvoer maken (zie ook hierboven), maar dan wel als dat kan en nut heeft natuurlijk (zie hierboven voor de afmetingen van de binnenkomende leiding in het huis en watermeter enz).

Ik heb overigens geen radiatoren meer, enkel vloerverwarming (3 verdelers, elk ongeveer 50 m² vloerverwarming, dus in totaal +- 150 m² vloerverwarming).

De warmtepomp zal ook op geen enkele manier iets te maken gaan hebben met sanitair water, gezien daar een warmtepompboiler voor geïnstalleerd is.

De warmtepomp zal dus puur en alleen verwarming gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
Tanuki schreef op maandag 1 juli 2024 @ 03:11:
[...]

Dus mijn vraag ging eigenlijk puur over het warmtepomp (verwarming) gedeelte. :)

[...]

De vraag over de koude aanvoer voor de warmtepomp (niet warmtepompboiler, voor verwarming dus) was dus of de aanvoerleiding die daar toevallig al beschikbaar is, toereikend zou zijn voor een apparaat dat geloof ik nogal wat water nodig heeft om te werken.

Is een koud water aanvoer van 15mm dan voldoende? Of is dan bijvoorbeeld 20mm of 25mm beter?
We zouden ook willen gaan koelen met de vloerverwarming (er zijn nergens radiatoren, overigens). Enkel 3x ~50 m² vloerverwarming.

Het nadeel is een beetje dat ik best 20 of 25 mm aanvoer zou kunnen regelen (kost me wel wat moeite, maar volgens mij is er wel een manier om dat te doen), maar uiteindelijk is de binnenkomende waterleiding in het huis 15mm. Deze gaat over naar 3/4" kogelkraan, watermeter 3/4", 3/4" kogelkraan, wat 20mm leiding, wat aftakkingen, enz.

Ik ben dus op zoek naar dat antwoord. :) misschien zie ik een bepaalde werking van de wp over het hoofd? Ik denk ook dat het water zou moeten blijven circuleren, het lijkt me niet dat er liters en liters aan water worden gevraagd vanaf de watermeter die vervolgens ook weer weggepompt worden, waardoor er weer opnieuw water wordt gevraagd?
In principe heeft een cv-systeem helemaal nooit vers kraanwater nodig, alleen bij het vullen. En dat moet eenmalig bij installatie en na eventuele werkzaamheden, en verder mogelijk ~1x per jaar om kleine lekken te compenseren. Daar is een leiding 15mm meer dan dik genoeg voor.

Verder gebruik je de termen koud water en warm water. Die gebruik je normaal voor drinkwater (zoals je nu ook lijkt te doen, trouwens, gezien je over de watermeter praat). Voor cv-water is in Nederland aanvoer en retour gebruikelijk.

Bij een warmtepomp (voor verwarming) is het vooral belangrijk dat aanvoer en retour voldoende dik zijn. 15mm is dan eigenlijk universeel te dun. 22mm kan werken bij kleinere warmtepompen, en 28mm is sowieso goed.

Is dit een beter antwoord op je vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
drboneym schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:55:
Goeieavond allen, gisteren mijn Vaillant Arotherm 7kW monoblock gehangen. Binnenunit en boilervat worden nog nageleverd.

Ik zit enorm te denk over welk leidingsysteem te gebruiken. Ik moet 5 meter buitendoor met knik van horizontaal naar verticaal, vanuit een muur een doorvoer maken en in, en dan nog eens 5 meter binnen.

Iemand die me door m'n twijfels heen kan adviseren?

Mijn opties nu:

Uponor voorgeìsoleerd, is prijzig, extreem weinig isolatie met 3mm. 25 is buigbaar/werkbaar maar wat dun, 32 is zo stug als m'n onderrug na het tillen van die buitenunit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Veel manieren:
Koper 28 met gebogen bochten en knelkoppelingen
MLB32 rechte lengtes, met isolatie van 13mm of 19mm dik zelf overschuiven
Lengtes van 5 meter te koop
Uponor heeft bochten voor 32, ipv knieën

Heima24 verkoopt knelkoppelingen voor uponorbuis, Euroconus koppelingen.

Pvc-U dn32 en lijmen en isoleren

Ribbelbuis dn32 is idd ook een optie maar wel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:29
Tanuki schreef op maandag 1 juli 2024 @ 03:11:
[...]

Wellicht was mijn post wat warrig.

Ik heb overal 22 mm, dit is volgens de fabrikant van de WP te weinig. Die wil minimaal 28mm. Het beste is overal 32mm.

Thuis merk ik het ook, ik moet mijn Ta net (27-28 graden ipv 25 ) hoger zetten omdat ik anders mijn warmte niet kwijt kan en de WP gaat pendelen.

Dus nee 15 mm is niet genoeg voor optimaal gebruik van WP met hele lage temperaturen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
gr8-jen schreef op maandag 1 juli 2024 @ 07:30:
[...]

Ik heb overal 22 mm, dit is volgens de fabrikant van de WP te weinig. Die wil minimaal 28mm. Het beste is overal 32mm.

Thuis merk ik het ook, ik moet mijn Ta net (27-28 graden ipv 25 ) hoger zetten omdat ik anders mijn warmte niet kwijt kan en de WP gaat pendelen.

Dus nee 15 mm is niet genoeg voor optimaal gebruik van WP met hele lage temperaturen.
8kW is ook veel te groot voor 22mm idd. Nu werk je als concessie waarschijnlijk met een grotere dT om flowproblemen te maskeren. De weerstand in je installatie zal door de kleine binnendiameter te groot zijn om met een dT van maximaal 5 te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Technician- schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:43:
Denken jullie wel aan bacteriën en je carbon footprint bij je warmtepomp installatie?

https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios
Ik lig er niet wakker van en desnoods doe ik een "legionella run" maar dan in mij cv-installatie.
Dit drijft ook de resterende zuurstof uit het water. Oeps - alleen een probleem met de vloerverwarming.

Serieus - ik wordt altijd achterdochtig bij deze soort wondermiddelen die eerst een (bijna? niet bestaand) probleem "creëren" en dan proberen op te lossen. En dan nog al die onbewijsbare claims, bv "reductie carbon footprint"? - zelf KI kan dit waarschijnlijk beter.
Vaak gaat het om een onbekende samenstelling/werkzame stof. Maar dat weet ik in dit geval niet. Onafhankelijke (praktijk) tests (TÜV?, TNO?, RISE?, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Insert12 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:01:
[...]

8kW is ook veel te groot voor 22mm idd. Nu werk je als concessie waarschijnlijk met een grotere dT om flowproblemen te maskeren. De weerstand in je installatie zal door de kleine binnendiameter te groot zijn om met een dT van maximaal 5 te werken.
Ja klopt, achteraf had ik ook groter dan nodig. Mijn geluk is nog dat ik redelijk veel vloerverwarming heb liggen om het verder te maskeren.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Antonl91 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:31:
[...]

Ik neem aan dat je binnendiameter bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

[...]

Een vraag: De flow die een circulatiepomp van het binnendeel van een split warmtepomp op de plek van de oude cv-ketel over een bestaand (wel gedeeltelijk aangepast voor LTV) cv-circuit kan realiseren?

Is dit hoger of lager dan met de bestaande circulatiepomp van de cv-ketel op de hoogste stand?

Hier met een oude Grundfoss UPS 25-50 met drie standen: 35, 55, 80 W
- levert op stand III actueel ca. 1150 l/h - binnenkort (3mnd) minimaal ca.250l/h meer (extra T33 radiator en gedeeltelijk grotere buisdiameter o.a. richting vloerverwarming).

(Met 1150 l/h zou de restopvoerhoogte = weerstand van het circuit op dit moment ca. 2,5 m waterkolom zijn.)

De beoogde warmtepomp wordt waarschijnlijk een 5 kW model @-10°C monovalent (hopelijk).

P.S.: Je kan ook een parallel buffervat introduceren met extra circulatiepomp - helemaal geen flowproblemen meer O-) .

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 01-07-2024 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:28
[...]

8 kW met dT 5 = 22,9L/min.

22,9L/min door DN20 = 1,04 m/s stroomsnelheid & 747 Pa/m drukverlies.

Dit zou bij niet extreem lange leidinglengte nog wel moeten werken toch? Disclaimer: ik ben nog relatief nieuw in dit vakgebied ;)

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
dunklefaser schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:00:
[...]

Een vraag: De flow die een circulatiepomp van het binnendeel van een split warmtepomp op de plek van de oude cv-ketel over een bestaand (wel gedeeltelijk aangepast voor LTV) cv-circuit kan realiseren?
Tsja, dat ligt maar net aan de warmtepomp en de huidige cv-ketel ;)

Vaillant heeft bijvoorbeeld de "auto" flowregeling standaard zo gekozen dat deze ca 860 L/h is bij hun 5,5kW model en 1200 L/h bij 7,5kW. De pomp kan nog krachtiger als je hem handmatig instelt. Als je nu al 1150 L/h hebt, zit je dus al best hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
nMad schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:19:
[...]

Dit zou bij niet extreem lange leidinglengte nog wel moeten werken toch? Disclaimer: ik ben nog relatief nieuw in dit vakgebied ;)
Bij mij is het stiekem geen 8kW maar 7,5. Met het aantal bochten dat ik heb en de 22mm buitendiameter kom ik op een flow van 15l/m. Ik had een Dt van 3 geloof ik, dus het gaat. Ik kan een oude monitoring opsnorren van afgelopen winter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRx4fFEJGH7ZTW4Lu1h0Xt7R83g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QQVQSMYOiCiKiuTRj9lIOIoF.png?f=fotoalbum_large[

Er wordt wat meer defrost gedaan wegens andere reden, maar hij redde het wel afgelopen winter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDrxgSdjC3p9c0FEGKZ3wYS5eR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xl4a0rHbMWRGgLDShoeXyJbc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
dunklefaser schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:00:
[...]

Is dit hoger of lager dan met de bestaande circulatiepomp van de cv-ketel op de hoogste stand?

Hier met een oude Grundfoss UPS 25-50 met drie standen: 35, 55, 80 W
- levert op stand III actueel ca. 1150 l/h - binnenkort (3mnd) minimaal ca.250l/h meer (extra T33 radiator en gedeeltelijk grotere buisdiameter o.a. richting vloerverwarming).

(Met 1150 l/h zou de restopvoerhoogte = weerstand van het circuit op dit moment ca. 2,5 m waterkolom zijn.)

De beoogde warmtepomp wordt waarschijnlijk een 5 kW model @-10°C monovalent (hopelijk).

P.S.: Je kan ook een parallel buffervat introduceren met extra circulatiepomp - helemaal geen flowproblemen meer O-) .
Dat is natuurlijk afhankelijk van de pomp. De waterpomp in een wp is uitgelegd op een groter debiet dan die van een cv ketel waarschijnlijk. Maar altijd goed om ff te testen wat het maximale debiet van de waterpomp in je cv ketel kan zijn.
[...]

Er komt nog een hoop weerstand bij door T-stukken, kniën, vernauwingen bij voetventielen en radiatorknoppen etc. Dan kom je niet meer aan die 22,9 liter per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@gr8-jen 7500 W bij een dT van 3,0 K => ca. 36 l/min nodig (bij puur water)

Een waterflow van 15,0 l/min en een dT van ca. 3,0 K kunnen ca. 3,1 kW transporteren,
volgens mijn rekenlineaalschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
ja klopt, sorry, min vermogen is inderdaad 3,1 kW, daardoor gaat het net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:02:
@gr8-jen 7500 W bij een dT van 3,0 K => ca. 36 l/min nodig (bij puur water)

Een waterflow van 15,0 l/min en een dT van ca. 3,0 K met kunnen ca. 3,1 kW transporteren,
volgens mijn rekenlineaalschatting.
De Mitsu werkt met een vaste flow die niet verandert met het vermogen. Die flow is bij @gr8-jen enigszins beperkt door de leidingdiameters.
Bij laag vermogen (3.1 kW) heeft hij met een vaste flow van 15 L/min een dT van ca. 3 K.
Bij max vermogen van 7.5 kW krijg je met diezelfde vaste flow een dT van ca. 7 K.
Dus het grootste deel van het jaar levert de beperkte flow geen serieuze problemen op (anders dan een hoger pompverbruik).

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Insert12 Bij bestaande cv-installaties splitst zich de aanvoer meestal/vaak in de buurt van de ketel
zo ook bij mij.

Bij mij splitst zich de DN20 buis na ca. 60 cm in 2 x DN20 met een geschatte verhouding van de huidige flow van 1150 l/h van ca. 1 : 2,5 in de actuele situatie => ca. 5,5 l/min en ca. 13,7 l/min.
De flow van 5,5 l/min wordt waarschijnlijk gemiddeld ca. 1-2 l/min (max. 2,5 l/min) hoger (extra T33 radiator 16 l inhoud dichtbij de warmteopwekker).
Met de nieuwe (normale) flow van ca. 1270 l/h kan dan 7,3 kW bij een dT van 5 K "rondgepompt" worden.
En de altijd beschikbare systeeminhoud is dan ca. 90 liter

- als dan nog een installateur komt die mij partout een (parallel) buffervat wil verkopen
zou ik toch graag eerst willen weten op hij dit zelf kan beargumenteren
(en niet terugvalt op: Dat is de "standaard" van de leverancier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

pc_slopert schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:54:
[...]

Misschien wat off topic. Mijn plaatje in Enlighten ziet er anders uit. Maar hoe krijg je in Enlighten/ Enphase je import ook te zien? Ik heb alleen mijn eigen opwek er in staan. Is er nog iets te koppelen via instellingen? Heb het overigens in HA wel beide. Maar is altijd handig voor a quick view.
Of mis ik iets in mijn Enphase installatie om dat te meten?

[Afbeelding]
Ik zou deze vraag in het toepasselijke enphase/enlighten forum stellen, krijg je waarschijnlijk meer respons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:40

martijn v o

Certified by Enphase.

pc_slopert schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:54:
[...]

Misschien wat off topic. Mijn plaatje in Enlighten ziet er anders uit. Maar hoe krijg je in Enlighten/ Enphase je import ook te zien? Ik heb alleen mijn eigen opwek er in staan. Is er nog iets te koppelen via instellingen? Heb het overigens in HA wel beide. Maar is altijd handig voor a quick view.
Of mis ik iets in mijn Enphase installatie om dat te meten?

[Afbeelding]
Jij hebt een standaard envoy en geen metered. Of jij hebt een metered waarbij de meetspeoelen niet zijn gemonteerd, niet zijn aangesloten of niet zijn aangemeld.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

[quote]nMad schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:19:
[...]

pijp 22 met wanddikte 1.2mm heeft een DN van 19.6mm bij 22.9 ltr/min is de snelheid 1.26m/s let op in mijn calculator VAG FLOW CALCULATOR

[ Voor 16% gewijzigd door Seafarer op 01-07-2024 14:27 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
dunklefaser schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:02:
@Insert12 Bij bestaande cv-installaties splitst zich de aanvoer meestal/vaak in de buurt van de ketel
zo ook bij mij.

Bij mij splitst zich de DN20 buis na ca. 60 cm in 2 x DN20 met een geschatte verhouding van de huidige flow van 1150 l/h van ca. 1 : 2,5 in de actuele situatie => ca. 5,5 l/min en ca. 13,7 l/min.
De flow van 5,5 l/min wordt waarschijnlijk gemiddeld ca. 1-2 l/min (max. 2,5 l/min) hoger (extra T33 radiator 16 l inhoud dichtbij de warmteopwekker).
Met de nieuwe (normale) flow van ca. 1270 l/h kan dan 7,3 kW bij een dT van 5 K "rondgepompt" worden.
En de altijd beschikbare systeeminhoud is dan ca. 90 liter

- als dan nog een installateur komt die mij partout een (parallel) buffervat wil verkopen
zou ik toch graag eerst willen weten op hij dit zelf kan beargumenteren
(en niet terugvalt op: Dat is de "standaard" van de leverancier).
Dan heb je nogal een andere situatie dan één rechte pijp zoals in onderstaande post gesteld wordt. Maarja, daarom is een wp installatie ook altijd maatwerk. Iedere woning is immers anders.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:02
Zijn er hier al ervaringen met all electric WP ? meer merken gaan dit de komende tijd aanbieden als quatt , dewarmte . weheat etc. maar werkt het net zo goed of beter als een WP en een WPB ieders apart?

Ik zoek een mooie oplossing, een WP is niet meer echt een probleem keuze zat, maar voor SWW alleen maar op elektrisch is niet de bedoeling ook te duur in gebruik. Ik heb een topic aangemaakt voor meer info. Dank.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2253832

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@nMad afgaande op Proton_ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" kan een warmtepomp iets van 50 kPa doen. Voor schaal: een vloerverwarmingsslang van 80 meter 14x2 op 2 liter/min geeft ca 7 kPa drukverlies. Als je er geen knietjesfeest van maakt (een alupex knietje is het drukverlies equivalent van ca 2-3 meter recht) kom je er waarschijnlijk wel mee weg.

Op 23 liter per minuut scheelt elke kPa die je uitspaart 0.4 watt hydraulisch dus bijna een watt elektisch.
Met 3000 draaiuren per jaar scheelt het besparen van 10 kPa je na tien jaar dus 300 kWh ~€75+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 18:33
rob2011 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:15:
Zijn er hier al ervaringen met all electric WP ? meer merken gaan dit de komende tijd aanbieden als quatt , dewarmte . weheat etc. maar werkt het net zo goed of beter als een WP en een WPB ieders apart?

Ik zoek een mooie oplossing, een WP is niet meer echt een probleem keuze zat, maar voor SWW alleen maar op elektrisch is niet de bedoeling ook te duur in gebruik. Ik heb een topic aangemaakt voor meer info. Dank.

Mmm the only way is all electric toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:28
Proton_ schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:16:
@nMad afgaande op Proton_ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" kan een warmtepomp iets van 50 kPa doen. Voor schaal: een vloerverwarmingsslang van 80 meter 14x2 op 2 liter/min geeft ca 7 kPa drukverlies. Als je er geen knietjesfeest van maakt (een alupex knietje is het drukverlies equivalent van ca 2-3 meter recht) kom je er waarschijnlijk wel mee weg.

Op 23 liter per minuut scheelt elke kPa die je uitspaart 0.4 watt hydraulisch dus bijna een watt elektisch.
Met 3000 draaiuren per jaar scheelt het besparen van 10 kPa je na tien jaar dus 300 kWh ~€75+.
Heel interessant! Dank voor deze bijdrage.

Edit: bij 7 groepen van 80 meter vloerverwarming zit je dus al aan de max wat een warmtepomp qua weerstand kan hebben? Klopt dat wel?

[ Voor 8% gewijzigd door nMad op 01-07-2024 17:58 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt

[ Voor 105% gewijzigd door mr_evil08 op 01-07-2024 18:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
nMad schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:57:
[...]

Edit: bij 7 groepen van 80 meter vloerverwarming zit je dus al aan de max wat een warmtepomp qua weerstand kan hebben? Klopt dat wel?
Nee, want die slangen lopen parallel, dus de weerstand neemt af, niet toe.

7 slangen in parallel geeft een drukverlies van 7/7 = 1 kPa.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 01-07-2024 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
rob2011 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:15:

Hier al bijna 7 jaar een wp met ingebouwde boiler voor sww. Bevalt prima en geen herrie in huis (buitenshuis trouwens ook niet )

Of je een all in one kan nemen of een wp die een los sww vat verwarmd ligt aan je gewenste hoeveelheid warm water die je op voorraad wil hebben. Tot circa 190 liter is er als all in one te krijgen, groter volumes zijn losse sww vaten.

[ Voor 14% gewijzigd door Erwin_83 op 01-07-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Proton_ schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:16:

Bij elke warmteopwekker met circulatiepomp krijg je toch altijd een "ketelweerstandsgrafiek" meegeleverd of niet? Bij welke flow blijven nog 50 kPa voor de installatie? En wat is dan de "ketelweerstand"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
nMad schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:57:
[...]

Nee, de pomp van de 75/6 uit de grafiek kan ca 40 kPa bij 20 l/min, met dat debiet kan je dus 10 vloerverwarmingsgroepen parallel voeden met 2l/min die dan 7 kPa drukverschil geven.
Maar, dat water moet wel eerst bij de vloerverdeler komen en daar zitten soms bochten, knietjes, vervuiling, inregelventielen, thermostaatknoppen, drieweg- of zonekleppen, flowmeters en andere dingen tussen. Daar heb je dan nog 33 kPa voor.
Wat marge is helemaal niet verkeerd, zoals hierboven uitgerekend scheelt het altijd iets op het elektriciteitsverbruik :)

@dunklefaser zie de gelinkte post.
De 55/6 en 75/6 hebben dezelfde pomp, maar de grafiek van de 75/6 loopt boven de 1 m³/h iets anders want zijn warmtewisselaar is groter en heeft een andere weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Proton_ schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:23:
[...]

Nee, de pomp van de 75/6 uit de grafiek kan ca 40 kPa bij 20 l/min, met dat debiet kan je dus 10 vloerverwarmingsgroepen parallel voeden met 2l/min die dan 7 kPa drukverschil geven.
Maar, dat water moet wel eerst bij de vloerverdeler komen en daar zitten soms bochten, knietjes, vervuiling, inregelventielen, thermostaatknoppen, drieweg- of zonekleppen, flowmeters en andere dingen tussen. Daar heb je dan nog 33 kPa voor.
Wat marge is helemaal niet verkeerd, zoals hierboven uitgerekend scheelt het altijd iets op het elektriciteitsverbruik :)

@dunklefaser zie de gelinkte post.
De 55/6 en 75/6 hebben dezelfde pomp, maar de grafiek van de 75/6 loopt boven de 1 m³/h iets anders want zijn warmtewisselaar is groter en heeft een andere weerstand.
Duidelijk - als ik de VWL65/6 als passende wp zou kiezen dan lees ik bij mijn huidige restopvoerhoogte van 2,5 m = drukverlies van ca. 25 kPa een flow van ongeveer 1,6-1,7 m³/h staan (26,7-28,3 l/min).

Een deltaT van 3 K is dan wel mooi maar ik vrees dat de "ruisgrens" bij mijn huidige installatie dan overschreden wordt.
Ca. 4 K tijdens cv-bedrijf lijken me voorlopig als ondergrens voldoende. Defrosts hoor je vermoedelijk wel of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Defrosts gaan op hetzelfde debiet als verwarming bij Vaillant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Proton_ schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:00:
Defrosts gaan op hetzelfde debiet als verwarming bij Vaillant.
Bij Vaillant monoblocks neem ik aan - o.k..
Bij mij wordt het waarschijnlijk een split en of het een luidruchtige Vaillant wordt is nog maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Kwam er trouwens achter dat veel magneetfilters geen filter hebben. Alleen sommige dure types hebben rvs fijnmazig filter intern.
Heb een caleffi en Fernox losgehaald maar wat sleuven (ik dacht altijd een filter intern) bij de Fernox van rvs in caleffi van kunstof.
Een soort sleuven van 1 cm lang en 5mm breed.
Pagina: 1 ... 146 ... 212 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)