Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
In v27 kan ik niet lager dan 15c. Ik heb hem aangepast, zal even kijken wat er gebeurt.Erwin_83 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:09:
[...]
Bij mij is dat parameter 45. Voor verwarmen zet ik die op 18 graden en voor koelen op 10 graden.
De parameter rekend met de gemiddelde buitentemperatuur, helaas staat er niet bij voor hoelang die periode is.
Vandaag een offerte ontvangen van mijn installateur (heeft ook vloerverwarming gelegd, doet ook andere leidingen in huis) voor een Alpha Innotec Jersey 7 180L plus een apart warmhoudvat (Bosch 6000T).
De prijs is zo'n 20000 euro (voor subsidie). Wat hoog! Bij dit soort bedragen ga ik twijfelen of ik het ooit terug ga verdienen... Zijn er onder jullie die met een goed gevoel zo'n bedrag voor een WP hebben betaald?
Tja hij biedt de bovenkant van de markt aan.dzjam schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:10:
Dag allen,
Vandaag een offerte ontvangen van mijn installateur (heeft ook vloerverwarming gelegd, doet ook andere leidingen in huis) voor een Alpha Innotec Jersey 7 180L plus een apart warmhoudvat (Bosch 6000T).
De prijs is zo'n 20000 euro (voor subsidie). Wat hoog! Bij dit soort bedragen ga ik twijfelen of ik het ooit terug ga verdienen... Zijn er onder jullie die met een goed gevoel zo'n bedrag voor een WP hebben betaald?
Maar das een beetje zeggen Ik wil een Mercedes EQC450 maar hoe ga ik die ooit terugverdienen van de Panda waar ik nu in rijd.
Ook ten aanzien van je eigen woning moet je rekening houden met de geluidsproductie (officieel gezien).blb4 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:30:
[...]
't gaat om 't verblijfsgebied van de buren, dat dat oude ding bij jou je door merg en been gaat zoek je zelf maar uit.
Ik kan het alleen even niet 1,2,3 terugvinden…
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Dat neem ik ook wel aan, er zijn natuurlijk ook eisen aan de installaties waar een installateur zich aan moet houden en waar je als eigenaar/bewoner ook vanuit moet kunnen gaan. Of dat dezelfde zijn: geen idee..DutchWing schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:04:
[...]
Ook ten aanzien van je eigen woning moet je rekening houden met de geluidsproductie (officieel gezien).
Ik kan het alleen even niet 1,2,3 terugvinden…
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik snap dat het (veel) betere apparaten zijn, maar vind het altijd lastig om te zien waar nu precies de meerwaarde van, zeg, 5000 a 7000 euro zit. Wat zijn de belangrijkste pluspunten? Zit het alleen in betrouwbaarheid en levensduur? Of ook leren stoelenTechnician- schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:50:
[...]
Tja hij biedt de bovenkant van de markt aan.
Maar das een beetje zeggen Ik wil een Mercedes EQC450 maar hoe ga ik die ooit terugverdienen van de Panda waar ik nu in rijd.
geloof dat het een dochter bedrijf was van nibe. die gebruikt geloof ik weer Mitsubishi onderdelen. was alpha innotec niet het goedkopere merk van nibe?dzjam schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 07:20:
[...]
Ik snap dat het (veel) betere apparaten zijn, maar vind het altijd lastig om te zien waar nu precies de meerwaarde van, zeg, 5000 a 7000 euro zit. Wat zijn de belangrijkste pluspunten? Zit het alleen in betrouwbaarheid en levensduur? Of ook leren stoelen, imago, etc...
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Nibe heeft Nathan overgenomen, distributeur van Alpha Innotec. Wel gerelateerd dus. Ook dat geeft aan dat de kwaliteit goed is, maar op welke punten is het nu zo goed/? Is het alleen levensduur / betrouwbaarheid, of meer dan dat?xoror schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 07:46:
[...]
geloof dat het een dochter bedrijf was van nibe. die gebruikt geloof ik weer Mitsubishi onderdelen. was alpha innotec niet het goedkopere merk van nibe?
Dit is iets vergelijkbaars van Mitsubishi (toch ook echt een A-merk): https://www.climamania.co...swm60va-erst20d-vm2d.html en geeft aardig aan wat de warmtepomp + SWW-vat zou mogen kosten.dzjam schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:10:
Dag allen,
De rest heeft je installateur blijkbaar nodig voor materiaal, uren en (heel veel) marge...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je moet het eigenlijk omdraaien, rond kijken over welke wp's mensen tevreden zijn en die vragen aan je installateur. Hier op het forum lijken mensen erg tevreden over panasonic/mitsubishi. En als geluid belangrijk is vaillant.dzjam schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:47:
[...]
Nibe heeft Nathan overgenomen, distributeur van Alpha Innotec. Wel gerelateerd dus. Ook dat geeft aan dat de kwaliteit goed is, maar op welke punten is het nu zo goed/? Is het alleen levensduur / betrouwbaarheid, of meer dan dat?
bij mij wilden ze een nefit installeren, maar die heb ik geweigerd en een mitsubishi gevraagd. 20k is gewoon fors voor een 7kW L/W.
Je moet kijken wat dat ding levert bij -7 of -10. zo te zien doet deze 6.7kW bij A-7/W35. Dat is prima.
Min koel vermogen is volgens flyer ook 5.4-11 kW, dat gaat problemen geven als je niet genoeg vv heb! Als je wil koelen zoek een Wp uit met min vermogen van rond 3kW.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Is een oud Duits merk, vergelijkbaar met Viessmann enz. Allemaal heel degelijk uitgevoerd met dure Europese arbeidskrachten.dzjam schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:47:
[...]
Nibe heeft Nathan overgenomen, distributeur van Alpha Innotec. Wel gerelateerd dus. Ook dat geeft aan dat de kwaliteit goed is, maar op welke punten is het nu zo goed/? Is het alleen levensduur / betrouwbaarheid, of meer dan dat?
Met dat soort merken moet je niet kijken naar tvt maar gewoon voor altijd alles het beste gaan. Als dat in je aard ligt.
eerlijk antwoord ? NEE.dzjam schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:10:
Dag allen,
Je kiest dus wel voor een zeer duur systeem (waar hij waarschijnlijk ook een hele vette marge aan over houd).
Wat je niet er bij verteld is wat is je huidig gasverbruik ?
Ga uit van een levensduur van 15 jaar, het zelfde als bij een CV ketel, doet hij het langer, dan heb je gewoon mazzel.
Ikzelf ga uit van een ROI / TVT van circa 40% van de te verwachten levensduur, onderhoud en reparatie is hier namelijk nog niet in mee genomen.
dus met een levensduur van 15 jaar en stel een besparing van 1.000 euro per jaar op gasloos (en wel de stroom doorberekend, zeker nu lijkt dat salderen wel zijn langste tijd heeft gehad, en juist in die tijd dat je de WP het meest nodig heeft je zonnenpanelen ook niet bepaald een hoog output hebben)
kom je op een maximale besparing van 15.000 euro, dus al 5.000 minder dan wat je huidige offerte aangeeft.
neem ik echter daar maar 40% van; zit je op maximaal 6.000 euro wat een dergelijk systeem zou mogen kosten, voor een FE is dat erg laag er is dus wel wat lucht nog naar boven (daarom ook eerst deze 40%)
(dit is alleen een voorbeeld, dit wordt mn door je besparing bepaald)
Er zijn voldoende mooie warmtepompen, bv een amber die duidelijk goedkoper is. (10.000 - 12.000)
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
ja, maar dat gaat dus alleen op als je echt niet op 10.000 meer hoeft te letten, een nadeel, niemand ziet het er aan uit, terwijl als je een porsche voor de deur hebt het direct duidelijk is.Technician- schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:09:
[...]
Is een oud Duits merk, vergelijkbaar met Viessmann enz. Allemaal heel degelijk uitgevoerd met dure Europese arbeidskrachten.
Met dat soort merken moet je niet kijken naar tvt maar gewoon voor altijd alles het beste gaan. Als dat in je aard ligt.
dus als je daarvoor gevoelig bent, prima, tenslotte is het je eigen geld, maar sorry deze duitse gründlichkeit lijkt leuk maar is volledig over de top.
Dit merk is duidelijk mn voor de duitse markt bedoeld, en daar zijn zelfs 30.000 euro geen bijzonderheid voor een warmtepomp, de subsidies zijn daar ook iets anders dan hier.
ik snap hem wel, met die prijs heeft hij voor zich zelf en zijn twee kids direct een gratis warmtepomp verdiend.Andrehj schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:13:
[...]
Dit is iets vergelijkbaars van Mitsubishi (toch ook echt een A-merk): https://www.climamania.co...swm60va-erst20d-vm2d.html en geeft aardig aan wat de warmtepomp + SWW-vat zou mogen kosten.
De rest heeft je installateur blijkbaar nodig voor materiaal, uren en (heel veel) marge...
en ja, dus heel veel marge, dit geval dus geen giga hamsteren maar eerder giga marge.
ik ben bank dat je nog steeds met dat ding aan het terugverdienen bent als dat ding al lang op de schroothoop ligt.
20k is erg veel. Kun je delen hoe de offerte uitgesplitst is? Hier zitten genoeg mensen die je een idee kunnen geven hoeveel ieder deel ongeveer kan kosten.dzjam schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:10:
Dag allen,
Wellicht blijft er ook een deel aan de strijkstok van de Nederlandse importeur hangen?Andrehj schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:13:
[...]
Dit is iets vergelijkbaars van Mitsubishi (toch ook echt een A-merk): https://www.climamania.co...swm60va-erst20d-vm2d.html en geeft aardig aan wat de warmtepomp + SWW-vat zou mogen kosten.
De marges van de Nederlandse importeurs zijn soms (veel) hoger dan die van de buitenlandse importeurs.
De genoemde website is gelokaliseerd in Spanje.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Hij is niet echt uitgesplitst, ik ga dat vragen.ErikKo schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:26:
[...]
20k is erg veel. Kun je delen hoe de offerte uitgesplitst is? Hier zitten genoeg mensen die je een idee kunnen geven hoeveel ieder deel ongeveer kan kosten.
De indruk van de installateur is verder overigens goed met betrekking tot kennis van het product. Ook is het me wel wat waard om alles in 1 hand te houden qua installatie. Maar of dat me > 5000 waard is :-).
Heb even gekeken naar prijzen bij de groothandel, de jersey is een monobloc met los hydroliec station en aparte tank, aansluitelsets, thermostaten. dan kom je zo op €14000,- inc BTW voor deze materialen. Nog 2000 voor bijkomende materialen (afhankelijk van leiding weg, ga uit van stukje grondleiding), nog 4K voor montage.dzjam schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:01:
[...]
Hij is niet echt uitgesplitst, ik ga dat vragen.
De indruk van de installateur is verder overigens goed met betrekking tot kennis van het product. Ook is het me wel wat waard om alles in 1 hand te houden qua installatie. Maar of dat me > 5000 waard is :-).
Ps is eigenlijk een ouder model op R410A. Zou vragen om de R290 (alpha innotec was daarmee al heel vroeg, al zeker >10jaar) versie.
Maar verstandiger is om een bedrijf te vragen met andere merk ervaring. Pak je bv een Panasonic L serie R290, met enorm goed binnendeel met nanoPu isolatie om de boiler en geen BUH nodig bij de legionella run, zou je voor 4K minder klaar kunnen zijn.
Of een Vaillant VWL75/6 met SWW binnendeel.
[ Voor 23% gewijzigd door Technician- op 25-06-2024 13:19 ]
Ik zoek een warmtepomp die 1008 m3 gas kan vervangen + 120m3 voor warm water.
Vloerverwarming en twee radiatoren die het prima redden op 37 graden aanvoer.
Uit een zelfgebouwd rekenmodel op basis van mijn dagelijks gasverbruik over 2023 vind ik:
139m2 verwarmd oppervlak
38.5 W/m2
= 5.4kW
Met het gemiddelde gasverbruik over de fgelopen 4 jaar:
Met koevlaas kom ik op 5.4kW
Via warmtepomp-tips en tabellen kom ik op 5.9 voor verwarming + 0.12 warm water = 6kW. Dit model ziet er heel redelijk uit, dus ik ben geneigd deze waarde van 6kW aan te nemen als uitgangspunt.
Nou was het het afgelopen jaar niet echt koud, en hadden we ook nog de hoge gasprijzen, en het feit dat ik met graaddagen kon zien dat ik onder de 1000m3 zou uitkomen, dus werd het een sport om nog minder te stoken, dus de waardes voor de afgelopen 2 jaar zijn wellicht lager dan gewenst voor weer een lekker comfortabel warm huis.
Ik zoek een all electric:
Nu heb ik een offerte voor een Bosch compress 5800i. Die trekt 5.4kW bij -7. De installateur wil er niet aan een 7kW versie te leveren omdat ie teveel vermogen heeft. Die machine is overigens hetzelfde maar lijkt gewoon anders afgeregeld. Die trekt 5.6kW. (dus geen 7).
Deze installateur verzorgt echter alleen de pomp, en moet ik de uitbreiding van de meterkast en trekken van extra kabels uitbesteden aan een ander. Dat vind ik een nadeel.
Een ander biedt aan (en die kan wel alles zelf doen):
ATAG Energion 80 M. Die trekt 7.4kW en lijkt dus aan de forse kant. Bovendien is die 1,1 m hoog en valt dus wat fors uit.
Via de website en keuzehulp van atag vind ik de Energion 50 M als beste optie en daarmee gaat dat tegen de installateur in. Maar die pomp trekt maar 5kW. en dat lijkt me te weinig.
Hebben jullie tips om op te letten. Is een kleinere (Energion 50M) aan te raden zodat ie lekker lange runs draait, en mocht het ooit weer koud worden dan maar gaat bijstoken op een gloeielement? Of is een overgedimensioneerd systeem niet erg (Energion 80M), want die kan volgens mij terugmoduleren?
Of toch de Bosch die op het oog precies past, maar is dat niet te krap als we een koude winter krijgen......
Ik weet het even niet meer. Als iemand tips heeft ,graag.
[ Voor 3% gewijzigd door mabori op 25-06-2024 14:28 ]
Zelf ben ik niet zo’n fan van Nefit-Bosch, maar dat is persoonlijk mening.mabori schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:07:
Hoi Tweakers, ik kijk al even rond voor tips en info.
Uit een zelfgebouwd rekenmodel op basis van mijn dagelijks gasverbruik over 2023 vind ik:
139m2 verwarmd oppervlak
38.5 W/m2
= 5.4kW
Via warmtepomp-tips en tabellen kom ik op 5.9 voor verwarming + 0.12 warm water = 6kW. Dit model ziet er heel redelijk uit, dus ik ben geneigd deze waarde van 6kW aan te nemen als uitgangspunt.
Nou was het het afgelopen jaar niet echt koud, en hadden we ook nog de hoge gasprijzen, en het feit dat ik met graaddagen kon zien dat ik onder de 1000m3 zou uitkomen, dus werd het een sport om nog minder te stoken, dus de waardes voor de afgelopen 2 jaar zijn wellicht lager dan gewenst voor weer een lekker comfortabel warm huis.
Nu heb ik een offerte voor een Bosch compress 5800i. Die trekt 5.4kW bij -7. De installateur wil er niet aan een 7kW versie te leveren omdat ie teveel vermogen heeft. Die machine is overigens hetzelfde maar lijkt gewoon anders afgeregeld. Die trekt 5.6kW. (dus geen 7).
Deze installateur verzorgt echter alleen de pomp, en moet ik de uitbreiding van de meterkast en trekken van extra kabels uitbesteden aan een ander. Dat vind ik een nadeel.
ATAG Energion 80 M. Die trekt 7.4kW en lijkt dus aan de forse kant. Bovendien is die 1,1 m hoog en valt dus wat fors uit.
Via de website en keuzehulp van atag vind ik de Energion 50 M als beste optie en daarmee gaat dat tegen de installateur in. Maar die pomp trekt maar 5kW. en dat lijkt me te weinig.
Hebben jullie tips om op te letten. Is een kleinere (Energion 50M) aan te raden zodat ie lekker lange runs draait, en mocht het ooit weer koud worden dan maar gaat bijstoken op een gloeielement? Of is een overgedimensioneerd systeem niet erg (Energion 80M), want die kan volgens mij terugmoduleren?
Of toch de Bosch die op het oog precies past, maar is dat niet te krap als we een koude winter krijgen......
Atag ken ik onvoldoende om daarover een mening te vormen.
Ik zou persoonlijk voor Vaillant aroTHERM 55/6 gaan met een nominaal vermogen van 5,4 kW bij A-7/W35 en 6,2 kW maximaal vermogen.
Eventueel i.c.m. een MEH 97/6 hydraulische module, heb je altijd nog een booster element die jezelf kunt instellen op het gewenste backup vermogen.
Andere veel gebruikte merken op het forum zijn:
- Itho Daalderop (amber)
- Mitsubishi Electric (ecodan eco of power inverter)
- Panasonic (J of L serie)
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik heb ongeveer 80 a 90 m2 aan vloerverwarming op de begane grond. Zou dat voldoende zijn?xoror schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:56:
[...]
Je moet kijken wat dat ding levert bij -7 of -10. zo te zien doet deze 6.7kW bij A-7/W35. Dat is prima.
Min koel vermogen is volgens flyer ook 5.4-11 kW, dat gaat problemen geven als je niet genoeg vv heb! Als je wil koelen zoek een Wp uit met min vermogen van rond 3kW.
80 m2 x 70 Watt/m2 = 5600W = 5,6 kW aan afgifte bij (ongeveer) 35/30/20dzjam schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:08:
[...]
Ik heb ongeveer 80 a 90 m2 aan vloerverwarming op de begane grond. Zou dat voldoende zijn?
Dus de 1e installateur is voor jou niet optimaal omdat hij de elektra niet meeneemt, dat kan.mabori schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:07:
Hoi Tweakers, ik kijk al even rond voor tips en info.
139m2 verwarmd oppervlak
38.5 W/m2
= 5.4kW
De 2e installeur biedt een ATAG machine aan dit inderdaad fors is.
Als je er met beide niet uitkomt, dan zou ik als ik jou was voor de Mitsubishi Electric SUZ-SWM40VA2 gaan.
Mitsubishi Electric is wat warmtepompen betreft een A-merk en de SUZ-SWM40VA2 is niet te groot en onafhankelijk getest door BCRG (Bureau Controle Registratie Gelijkwaardigheid kwaliteits- en gelijkwaardigheidsverklaring): zeer hoge COP. Lees hier, hier en hier maar eens. De SUZ-SWM40VA2 levert bij -7 nog 6.5 kW. Het minimumvermogen bij 12 graden is 1.8 a 1.9 kW. Uiteraard zijn andere merken ook goed mogelijk.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Zouden jullie daar al terrendis grondleiding voor aanschaffen of gewoon meerlagenbuis in een aan twee kanten afgepurde mantelbuis ? Ik twijfel namelijk of ik die terrendis wel behoorlijk onder de fundering door krijg. +duur!
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Ik zou toch terrendis doen of Watts Microflex duo 32.silverball schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:39:
Ik wil graag voor mijn buitenunit ongeveer 2 meter door de voortuin en dan onder de fundering door, nog 1,5 meter door de kruipruimte en het daar aansluiten op de vvw verdeler en het oude leidingssysteem. Het gaat om 5kw.
Zouden jullie daar al terrendis grondleiding voor aanschaffen of gewoon meerlagenbuis in een aan twee kanten afgepurde mantelbuis ? Ik twijfel namelijk of ik die terrendis wel behoorlijk onder de fundering door krijg. +duur!
Dan op de buis rechtstreeks uponor 32 persen.
Want als je alles optelt denk ik niet dat je los goedkoper uit bent. Buis, koppelelingen, armaflex, pvc 125, tapen, overgangen.
4meter is ja ong €200,-
En betere isolatie en bestendigheid tegen woeste gravers krijg je niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 25-06-2024 20:48 ]
Ja kan ik direct daarop persen? Dat is topTechnician- schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:47:
[...]
Ik zou toch terrendis doen of Watts Microflex duo 32.
Dan op de buis rechtstreeks uponor 32 persen.
Want als je alles optelt denk ik niet dat je los goedkoper uit bent. Buis, koppelelingen, armaflex, pvc 125, tapen, overgangen.
4meter is ja ong €200,-
Je hebt dan inderdaad waarschijnlijk gelijk. Heeft die dan wel voldoende buigradius om onder de fundering heen te komen, en verderop naar boven voor de WP?
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
In Uponor zitten 3 o ringen, de binnenbuis samen met de buiten RVS huls zorgt voor een heel stevige verbinding. Officieel is de buis 2.9mm ipv 3.0 dus zou niet kunnen maar kan wel.silverball schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:50:
[...]
Ja kan ik direct daarop persen? Dat is topIk heb mij ooit laten vertellen dat ik die peperdure puntstukken nodig heb i.v.m. de zachtheid van terrendis.
Je hebt dan inderdaad waarschijnlijk gelijk. Heeft die dan wel voldoende buigradius om onder de fundering heen te komen, en verderop naar boven voor de WP?
Tenminste ik heb afgeperst tot 6 bar en geen lekkage.
Juist die knelpuntstukken heb ik geen vertrouwen in en je krijgt heel veel overgangen.
Om recht naar boven te komen met de buis moet je gewoon iets dieper graven. De buigradius is 0,5m, plus een stuk recht uitkomen is al snel > 0,8 meter diep
[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 25-06-2024 21:10 ]
Misschien vinden anderen dat niet.silverball schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:26:
Thx @Technician- ! Dan moet ik even een boodschappenlijstje maken, vriendin overtuigen en bestellen.
Maar bestel ook geen krimpkap.
Ik bestel de normale stofkap. En met flink wat siliconenkit erop lijmen, en sowieso nooit in water laten uitkomen (alleen tegen inregenen) scheelt je weer 2 keer €100,-
Aantal kW wordt wat meer een gok, aangezien de vorige bewoner al lange tijd geen werkende cv meer had en totaal verouderd huis. Met een warmteverliesberekening met alle geplande isolatiemaatregelen kom ik op 10,38kW. Ik dacht eraan om dan naar 12 kW WP te gaan.
Ik kwam de Alsavo monoblock 12 kW 3-fasen tegen. €3900 euro en met €3225 subsidie, 7j garantie op alle onderdelen. Het is schijnbaar een WP met binnenwerk grotendeels van Mitsubishi, geheel moduleerbaar. Importeur geeft aan dat ze al jaren bestaan, in Frankrijk gebouwd maar pas sinds kort op de Nederlandse markt. Prijstechnisch heel interessant, maar ik vind het lastig dat ik er weinig over kan vinden.
Ander punt, in de gebruiksaanwijzing staat: 'The hot water circuit must be mixed with a maximum of 50% propylene or ethylene glycol. The mixture must provide frost protection for the heat pump's hydraulic circuit.' Ik kan maar weinig hierover vinden, maar lijkt mij geen strak plan om glycol in mijn verwarmingssysteem te hebben.
En mogelijk wat lastiger om een bedrijf te vinden dat de ingebruiksstelling wil verzorgen, gezien het vrij nieuw in Nederland is en we in Zeeuws-Vlaanderen wonen.
Graag hoor ik jullie adviezen/ideeën!
Neem alsjeblieft een A merk, dat bespaard zoveel ellende!apster_ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:06:
We zijn bezig een jaren 70 vrijstaande woning te renoveren en verduurzamen. Plan is L/W WP, WPB, geen buffervat, alle verwarming via vloerverwarming; en zoveel mogelijk alles zelf installeren/voor te bereiden voor ingebruiksstelling.
Aantal kW wordt wat meer een gok, aangezien de vorige bewoner al lange tijd geen werkende cv meer had en totaal verouderd huis. Met een warmteverliesberekening met alle geplande isolatiemaatregelen kom ik op 10,38kW. Ik dacht eraan om dan naar 12 kW WP te gaan.
Ik kwam de Alsavo monoblock 12 kW 3-fasen tegen. €3900 euro en met €3225 subsidie, 7j garantie op alle onderdelen. Het is schijnbaar een WP met binnenwerk grotendeels van Mitsubishi, geheel moduleerbaar. Importeur geeft aan dat ze al jaren bestaan, in Frankrijk gebouwd maar pas sinds kort op de Nederlandse markt. Prijstechnisch heel interessant, maar ik vind het lastig dat ik er weinig over kan vinden.
Ander punt, in de gebruiksaanwijzing staat: 'The hot water circuit must be mixed with a maximum of 50% propylene or ethylene glycol. The mixture must provide frost protection for the heat pump's hydraulic circuit.' Ik kan maar weinig hierover vinden, maar lijkt mij geen strak plan om glycol in mijn verwarmingssysteem te hebben.
En mogelijk wat lastiger om een bedrijf te vinden dat de ingebruiksstelling wil verzorgen, gezien het vrij nieuw in Nederland is en we in Zeeuws-Vlaanderen wonen.
Enkele voordelen:
- minimaal 10 tot 15 jaar garantie dat onderdelen leverbaar blijven.
- Handleiding online vindbaar.
- Meer kans dat je installateur er ervaring mee heeft.
- Betere ondersteuning vanuit het forum omdat meer mensen er ervaring mee hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 25-06-2024 23:23 ]
Mocht je interesse hebben dan heb ik hier nog 2 meter Terrendis duo liggen.silverball schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:26:
Thx @Technician- ! Dan moet ik even een boodschappenlijstje maken, vriendin overtuigen en bestellen.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Dit lijkt voor mij niets uit te maken. Ik zag wel dat mijn afwezigheidstemperatuur op 24c stondBoeie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:55:
[...]
In v27 kan ik niet lager dan 15c. Ik heb hem aangepast, zal even kijken wat er gebeurt.
Ik heb de vraag even afgesplitst naar een soortgelijk topic wat eerder al gepost was. Ook makkelijker voor mensen die ernaar zoeken. Maar ik heb nog geen oplossing:
Honeywell T6R + Loria warmtepomp, geen koeling
Dit werkt een stukje makkelijker dan alpex welke moeilijk/niet buigt en zou dan vermoedelijk extra koppelingen nodig. Uiteraard snap ik dat geribbeld voor meer 'frictie' zorgt, maar we spreken voer... 3-4 meter van binnenunit tot de buitenunit
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
/f/image/7zqRfCxvingkSh7MhZ7Hqbrv.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Antonl91 op 26-06-2024 10:08 ]
Wat ik een beetje had verwacht merk ik nu ook: Twee fancoils op een 8kW warmtepomp is net te weinig qua minimum afgiftevermogen. Dus ik heb een pendelend systeem. Los daarvan werkt het wel, de woonkamer voelt al een stuk koeler aan, en de temperatuur/luchtvochtigheid daalt gestaag. Wat me opvalt is dat de warmtepomp ongeveer start met 800Watt verbruik, en dit stijgt (terwijl de aanvoertemperatuur zakt naar 5°C) naar 1100Watt voordat de warmtepomp het klaarblijkelijk een goed idee vind om even te stoppen (aka pendelen).
Als de aanvoertemperatuur is bereikt zijn dit de momentane cijfers:
Ta - 5°C (afgerond op hele cijfers)
Tr - 9°C (afgerond op hele cijfers)
Td - 3,96°C
Verbruik - 1127Watt
Dit terwijl het minimum vebruik tijdens verwarmen zo ongeveer 625Watt was, bijna de helft. Is dit te verklaren?
Ik heb nu een vaste aanvoertemp ingesteld van 5°C.
Hoe laag mag je met de aanvoertemperatuur gaan? Ik heb een donkerbruin vermoeden dat bevroren water niet zo goed is voor het systeem.
Dus, mooi dat 't werkt, maar 't kan beter.
toekomstplan: meer koel-afgifte d.m.v. fancoils boven op alle slaapkamers!
Die kanaalplaat kan dat wel hebben. Als je naar een Dycore 150 kijkt (150mm hoog), dan kan die bij 4m overspanning (grafiek start bij 4m en jij zit daar onder met 3m) en 120min brand circa 1400kg/m2 aan. Grote voetsteunen/bigfoots zijn nog steeds wel aan te raden om lokaal schade aan je isolatie of dakbedekking te voorkomen (die zal minder aan kunnen).Antonl91 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:08:
Ik zit te kijken om mijn warmtepomp (zal zo'n 100kg wegen) te plaatsen op een deel van het platte dak, als ik de tekeningen lijkt het alsof het dak een kanaalplatenvloer van 160 of 220mm, daar moet toch wel warmtepomp op kunnen? Zeker als ik grote een paar grote voetsteunen gebruik die de krachten verdelen of zie ik iets over het hoofd. Daar waar de rode pijl staat wil ik graag de warmtepomp plaatsen.
[Afbeelding]
Let op, de draagkracht van 1400kg/m2 is een beetje "quick and dirty", maar geeft je wel een indicatie dat het goed moet komen.
:strip_exif()/f/image/RNGpEbzAc6BQodbuOAJP3pFc.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
Welke COP haal je bij een dergelijk lage watertemperatuur?verkeerslicht schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:52:
Ik ben vandaag voor 't eerst aan het koelen met de fancoils. Moet daar nog een beetje wegwijs in worden.
Wat ik een beetje had verwacht merk ik nu ook: Twee fancoils op een 8kW warmtepomp is net te weinig qua minimum afgiftevermogen. Dus ik heb een pendelend systeem. Los daarvan werkt het wel, de woonkamer voelt al een stuk koeler aan, en de temperatuur/luchtvochtigheid daalt gestaag. Wat me opvalt is dat de warmtepomp ongeveer start met 800Watt verbruik, en dit stijgt (terwijl de aanvoertemperatuur zakt naar 5°C) naar 1100Watt voordat de warmtepomp het klaarblijkelijk een goed idee vind om even te stoppen (aka pendelen).
Als de aanvoertemperatuur is bereikt zijn dit de momentane cijfers:
Ta - 5°C (afgerond op hele cijfers)
Tr - 9°C (afgerond op hele cijfers)
Td - 3,96°C
Verbruik - 1127Watt
Dit terwijl het minimum vebruik tijdens verwarmen zo ongeveer 625Watt was, bijna de helft. Is dit te verklaren?
Ik heb nu een vaste aanvoertemp ingesteld van 5°C.
Hoe laag mag je met de aanvoertemperatuur gaan? Ik heb een donkerbruin vermoeden dat bevroren water niet zo goed is voor het systeem.
Dus, mooi dat 't werkt, maar 't kan beter.
toekomstplan: meer koel-afgifte d.m.v. fancoils boven op alle slaapkamers!
Hier vannacht ook gekoeld met de WP (en water van 17.5°), waarbij de WP een COP haalde van ca 7 à 8, en het elektrisch vermogen gedurende de nacht (door afkoeling van vloer en buitenlucht) afnam tot zo'n 550 W.
Ik blijf erbij, condenserend koelen gaat echt veel gemakkelijker (en met hoger rendement) met een airco. En dan daarnaast de massa koelen met de L/W WP (mits voldoende afgifteoppervlak).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Waarom gaat het gemakkelijker met een airco? Is dat omdat de aanvoer veel kouder kan worden dan het water van de warmtepomp?Andrehj schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:57:
[...]
Welke COP haal je bij een dergelijk lage watertemperatuur?
Hier vannacht ook gekoeld met de WP (en water van 17.5°), waarbij de WP een COP haalde van ca 7 à 8, en het elektrisch vermogen gedurende de nacht (door afkoeling van vloer en buitenlucht) afnam tot zo'n 550 W.
Ik blijf erbij, condenserend koelen gaat echt veel gemakkelijker (en met hoger rendement) met een airco. En dan daarnaast de massa koelen met de L/W WP (mits voldoende afgifteoppervlak).
Ja, en omdat die qua binnen- en buitenunit al helemaal op elkaar afgestemd zijn. Dat krijg je met een fancoil nooit zo gemakkelijk voor elkaar. Rendement is ook hoger.TheJVH schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:02:
Waarom gaat het gemakkelijker met een airco? Is dat omdat de aanvoer veel kouder kan worden dan het water van de warmtepomp?
Bovendien is er door het ontbreken van waterleidingen ook geen bevriezingsgevaar.
Thanks! Deze platen hebben ook nog eens een minder grote overspanning, dus ik dacht ook idd dat het wel goed zou moeten komen. Wat betreft big foots ga ik er drie plaatsen, dus ook daar voorzie ik geen probleem.Sven1234 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:54:
[...]
Die kanaalplaat kan dat wel hebben. Als je naar een Dycore 150 kijkt (150mm hoog), dan kan die bij 4m overspanning (grafiek start bij 4m en jij zit daar onder met 3m) en 120min brand circa 1400kg/m2 aan. Grote voetsteunen/bigfoots zijn nog steeds wel aan te raden om lokaal schade aan je isolatie of dakbedekking te voorkomen (die zal minder aan kunnen).
Let op, de draagkracht van 1400kg/m2 is een beetje "quick and dirty", maar geeft je wel een indicatie dat het goed moet komen.
[Afbeelding]
Ik heb dan een COP van 4. Niet heel denderend dus (maar het werkt dan ook niet optimaal).Andrehj schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:57:
[...]
Meer fancoils en dan op 10°C (of misschien 12°C) koelen is daarom de wens. Dan kan de COP wat hoger uitkomen. Of het dan nog steeds minder efficiënt is dan dedicated airco's vraag ik me af. Het zal mekaar denk ik dan niet zoveel ontlopen.
Ik deel jouw mening dat dat niet zo perfect/efficiënt is als de situatie die jij schetst, maar mijn vloerverwarming is met 3 groepen (en alleen op de begane grond) niet geschikt om te koelen. Wil je dan koelen, dan zijn er twee routes: overal airco's, of overal fancoils. Mijn gedachte was fancoils, omdat ik dan één combi heb voor verwarmen en koelen. Niet een mix van én radiatoren én airco's, maar alleen fancoils. En dat is bij gebrek aan vloerverwarming toch wel een elegante oplossing (was mijn gedachte).
Pleister op de wond (van een lagere COP) is dat het koelen voornamelijk zal zijn tijdens de zonuren. Dus ik kan m'n opwek direct gebruiken om te koelen. Daarnaast zullen de uren dat ik wil koelen in het niet vallen bij de uren dat ik verwarm.
Al met al maakt dat, dat ik iets minder waarde hecht aan een top-COP voor het koelen.
Tja, en dat waag ik dus wel te betwijfelen. Die afstemming is er wel, maar ook daar worden concessies gedaan (ook bij de grote merken). Want men wil een kleine binnenunit, weinig geluid. En dan is het effect dat de temperatuur omlaag moet voor hetzelfde koelvermogen.Andrehj schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:06:
[...]
Ja, en omdat die qua binnen- en buitenunit al helemaal op elkaar afgestemd zijn. Dat krijg je met een fancoil nooit zo gemakkelijk voor elkaar. Rendement is ook hoger.
Bovendien is er door het ontbreken van waterleidingen ook geen bevriezingsgevaar.
Bij een warmtepomp heb je de mogelijkheid om meer afgifte te maken (teveel bestaat niet). En het bewijs is hier jouw vloerkoeling. Maar ik geloof ook dat met een gematigde aanvoertemperatuur (en gematigd condenserend koelen) op de fancoils, een heel goede efficiëntie te halen is. Het vergt alleen wel wat effort met het isoleren van de leidingen. En met een gematigdere aanvoertemperatuur hoeft je ook niet bang te zijn voor bevriezingsgevaar.
Ter "vergelijking": onze multisplit airco draaide vannacht stabiel op ongeveer 270 W. 2 binnenunits, temperatuur woonkamer daalde daarbij een beetje en temperatuur slaapkamer bleef stabiel.Andrehj schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:57:
[...]
Ik weet dat het geen goede vergelijking is, want jou verbruik is waarschijnlijk voor je hele huis, dus het is meer voor het idee...
Wellicht een eigen topic openenen? En hoeveel inhoud heb je??? Ik heb zelf ongeveer 350 m3 vrijstaand, 1960 op een 7kW warmtepomp. (all electric)apster_ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:06:
We zijn bezig een jaren 70 vrijstaande woning te renoveren en verduurzamen. Plan is L/W WP, WPB, geen buffervat, alle verwarming via vloerverwarming; en zoveel mogelijk alles zelf installeren/voor te bereiden voor ingebruiksstelling.
Maar met een airco heb je weer een extra unit, kosten die ook in een rendementsverhogend verwarmingssysteem kunnen worden gezet. Je hebt die unit voor toch staan. En inderdaad de zon schijnt waarschijnlijk toch als het zo warm is dus je hebt opbrengst van de panelen.Andrehj schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:57:
[...]
Ik koel nog niet condenserend, maar ik wil met de installatie van de WTW een aantal luchtkoelers in het systeem opnemen. Dat kan mooi op zolder. Ik haal die minimum afgifte momenteel ook net niet in de vloer. Alhoewel die dan wel lekker koel aanvoelt.
[ Voor 24% gewijzigd door Nico_GTR op 26-06-2024 12:19 ]
Gewoon proberen, dit is wel de reden dat je eigenlijk die condensafvoer wilt hebben....maar goed. Het verschilt altijd, of je het merkt is dan de volgende vraag.Nilos128 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:25:
Hier in huis nu een luchtvochtigheid van 70%, wil zeggen dat het dauwpunt op 18°C ligt. Temperatuur binnen is 24°C. s'Morgens en s'nachts staan ramen en (deuren) open, het is dan precies dat het net erg vochtig is. Overdag moet je alles dicht houden om geen warmte binnen te laten... En koelen met een Ta van 19 of 20°C is misschien wel zinloos... Heb ook geen ventilatiesysteem, enkel ventilatieroosters...Heb een Daikin Altherma3 WP. Op de gelijkvloers heb ik op al mijn t33 radiaotren heatboosters geplaatst. Iemand ideeën of gewoon proberen?
Gelukkig is het probleem met het vervangen van een zekering opgelost want een ventilatormotor kost ongeveer €1000,-
Ik blijf geen fan van nibe maar de fan van de klant doet het weer.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Wat maakt het dat je geen fan bent van Nibe?koevlaas2 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:23:
Ik kom zojuist bij een klant vandaan met een error 224 op zijn Nibe Ams10-8 warmtepomp.
Gelukkig is het probleem met het vervangen van een zekering opgelost want een ventilatormotor kost ongeveer €1000,-
Ik blijf geen fan van nibe maar de fan van de klant doet het weer.
Misschien wel het 'feitje' dat een ventilatormotor wel €1000 kost: absurd gewoon; zou voor mij ieg voldoende zijn.Technician- schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:02:
[...]
Wat maakt het dat je geen fan bent van Nibe?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dat is 1 van de dingen die mij tegenstaat van dit merk, idioterie ten top.Naalroc schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:25:
[...]
Misschien wel het 'feitje' dat een ventilatormotor wel €1000 kost: absurd gewoon; zou voor mij ieg voldoende zijn.
Ik denk altijd mee, zou iemand nooit opzadelen met iets dat bij de minste geringste storing enorm veel geld kost.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Overigens kost een ventilatormotor voor jouw warmtepomp ongeveer 1/3 van de Nibe prijs.Naalroc schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:25:
[...]
Misschien wel het 'feitje' dat een ventilatormotor wel €1000 kost: absurd gewoon; zou voor mij ieg voldoende zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Maikie18 op 26-06-2024 19:22 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Nóg veel te veel, voor wat dat is!koevlaas2 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:16:
[...]
Overigens kost een ventilatormotor voor jouw warmtepomp ongeveer 1/3 van de Nibe prijs.
Maar je kunt er niet omheen, als het zo ver is.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Maar moet er dan persé een Nibe motor in? Nibe koopt die dingen ongetwijfeld ook ergens in, dus er zal vast een white label variant voor te krijgen zijn.koevlaas2 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:08:
[...]
Dat is 1 van de dingen die mij tegenstaat van dit merk, idioterie ten top.
Ik denk altijd mee, zou iemand nooit opzadelen met iets dat bij de minste geringste storing enorm veel geld kost.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Zijn die radiatorleidingen van top tot teen te isoleren? En zijn het stalen leidingen, of meerlaags? Want als het niet 100% te isoleren is, en/of het zijn stalen leidingen, is het wel af te raden. Besef ook dat vloerkoeling geen optie meer is zodra je condenserend aan de slag gaat met de fancoils (of je moet bijvoorbeeld snachts fancoils, overdags vloer doen).Maikie18 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:20:
Ik heb dinsdag de koelmodus van de 9j ingeschakeld en Ta van 15 graden ingesteld. Met 160m2 vloerverwarming had ik iets meer verwacht maar zeker niet dat het voldoende ging zijn. Met de koeling al een paar uur aan liep de temperatuur in de slaapkamer toch gewoon op van 23,5 aar 25,5. Ik had op de slaapkamers express al de leidingen van de radiatoren laten zitten om er fanclubs te hangen. Ik denk dat het tijd is deze nu te gaan bestellen, ik kan voor het slapen echt slecht tegen de warmte.
Leidingen zitten volledig in de vloer en of muur verwerkt. Zal zo even een foto toevoegen. Verdelers van de vloer ga ik dicht zetten want dat brengt toch geen zoden aan de dijk.verkeerslicht schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:28:
[...]
Zijn die radiatorleidingen van top tot teen te isoleren? En zijn het stalen leidingen, of meerlaags? Want als het niet 100% te isoleren is, en/of het zijn stalen leidingen, is het wel af te raden. Besef ook dat vloerkoeling geen optie meer is zodra je condenserend aan de slag gaat met de fancoils (of je moet bijvoorbeeld snachts fancoils, overdags vloer doen).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/62QsjqO5BvzJxZNrvXh4QIGQ.jpg?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Maikie18 op 27-06-2024 07:17 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Dan is condenserend koelen met fancoils helaas geen goed idee. De muren zullen op de plek van de leidingen te koud worden en nat worden.Maikie18 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:04:
[...]
Leidingen zitten volledig in de vloer en of muur verwerkt. Zal zo even een foto toevoegen. Verdelers van de vloer ga ik dicht zetten want dat brengt toch geen zoden aan de dijk.
[Afbeelding]
Stalen leidingen zijn niet per se een dealbreaker voor koelen. Die van VSH zijn volgens de site geschikt om te koelen, bijvoorbeeld. Messing knelkoppelingen zijn wel een probleem, ivm spanningscorosie.verkeerslicht schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:28:
[...]
Zijn die radiatorleidingen van top tot teen te isoleren? En zijn het stalen leidingen, of meerlaags? Want als het niet 100% te isoleren is, en/of het zijn stalen leidingen, is het wel af te raden. Besef ook dat vloerkoeling geen optie meer is zodra je condenserend aan de slag gaat met de fancoils (of je moet bijvoorbeeld snachts fancoils, overdags vloer doen).
Ik ben ook niet overtuigd dat leidingen in de muur automatisch een probleem zijn, zolang ze in een mantelbuis zitten. Hier hadden we leidingen in de vloer met cv-water van 80 graden. De vloer werd daarbij misschien 30 graden. Als je koelt, is het temperatuurverschil veel kleiner, dus lijkt me de kans klein dat je muren zo koud worden dat er condens op komt. De vloer of muur spreidt een klein beetje warmteverlies over best wel een groot oppervlak.
Het is natuurlijk een duur geintje om te proberen, maar als je een mogelijkheid hebt, zou ik het toch proberen
Maar dan heb je het wel over specifieke stalen leidingen die daartegen behandeld zijn. De gemiddelde CV-buis roest heel snel als er ook maar een beetje water op staat.marcop23 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:57:
[...]
Stalen leidingen zijn niet per se een dealbreaker voor koelen. Die van VSH zijn volgens de site geschikt om te koelen, bijvoorbeeld. Messing knelkoppelingen zijn wel een probleem, ivm spanningscorosie.
Ik ben ook niet overtuigd dat leidingen in de muur automatisch een probleem zijn, zolang ze in een mantelbuis zitten. Hier hadden we leidingen in de vloer met cv-water van 80 graden. De vloer werd daarbij misschien 30 graden. Als je koelt, is het temperatuurverschil veel kleiner, dus lijkt me de kans klein dat je muren zo koud worden dat er condens op komt. De vloer of muur spreidt een klein beetje warmteverlies over best wel een groot oppervlak.
Het is natuurlijk een duur geintje om te proberen, maar als je een mogelijkheid hebt, zou ik het toch proberen
Misschien heb je wel gelijk hoor, dat leidingen in de muren met een mantel wel kan. Ik zou het persoonlijk niet aandurven. Je moet er rekening mee houden dat er wel echt koud water gedurende uren lang door die leidingen heen stroomt. Het hoeft maar onder de dauwpuntstemperatuur te komen (bijvoorbeeld 17°C) om te gaan condenseren. En dat is misschien maar 7 graden afkoeling als het binnen 24°C is.
Wellicht, deze zit erin:Aziraphale schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:12:
[...]
Maar moet er dan persé een Nibe motor in? Nibe koopt die dingen ongetwijfeld ook ergens in, dus er zal vast een white label variant voor te krijgen zijn.
:strip_exif()/f/image/v8Sz1udZPJmUVXiywJ8Hw26g.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe goedkoop kunnen we het krijgen ?
Maar met verzending wordt het 200 euro. Nog steeds maar een vijfde van de Nibe prijs...
[ Voor 80% gewijzigd door Blihi op 27-06-2024 10:49 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik zou graag van jullie expertise en ervaring gebruik willen maken voor wat advies.
Daarvoor een eigen advies topic aangemaakt volgens de template, en extra info mbt de situatie staat er ook in.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2253374
Alvast bedankt voor alle nuttige input.
En 3 weken bij je schoonmoeder wonen.Blihi schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:41:
181 euro dus: https://nl.aliexpress.com/i/1005003160647795.html
Maar met verzending wordt het 200 euro. Nog steeds maar een vijfde van de Nibe prijs...
Hmm, dan zal ik eerst een stevige marmeren plaat van zijn plek moeten tillen...
Maar ik snap je punt hoor.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Wat maakt dat Messing koppelingen een probleem zijn bij koelen?marcop23 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:57:
[...]
Stalen leidingen zijn niet per se een dealbreaker voor koelen. Messing knelkoppelingen zijn wel een probleem, ivm spanningscorosie.
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat spanningscorrosie sowieso niet echt een issue is in CV water, omdat er weinig zuurstof in zit.
Vuilafscheiders en de aansluiting van kunststof vloerverwarming verdelers zijn ook van messing toch?
[ Voor 13% gewijzigd door -JB- op 27-06-2024 13:24 ]
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
Messing kan niet zo goed tegen trekspanningen. Bij koelen, zeker bij condenserend koelen, krimpen de stalen leidingen sneller dan het messing, waardoor ze eventueel de knelkoppelingen kapot trekken. Daar moet je goed op letten.-JB- schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:22:
[...]
Wat maakt dat Messing koppelingen een probleem zijn bij koelen?
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat spanningscorrosie sowieso niet echt een issue is in CV water, omdat er weinig zuurstof in zit.
Vuilafscheiders en de aansluiting van kunststof vloerverwarming verdelers zijn ook van messing toch?
Dit is vooral bij koelen een zorgpunt omdat er vocht op de leidingen komt (condens) en er zo dus een geleidende verbinding ontstaat tussen het staal en het messing, waardoor het messing sneller corrodeert.
[ Voor 13% gewijzigd door Blihi op 27-06-2024 13:31 ]
Dus ik begrijp hieruit dat het alleen een probleem is bij messing knelkoppelingen op stalen leidingen? Is dit ook een probleem bij messing knelkoppelingen op meerlagenbuis?Blihi schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:29:
[...]
Messing kan niet zo goed tegen trekspanningen. Bij koelen, zeker bij condenserend koelen, krimpen de stalen leidingen sneller dan het messing, waardoor ze eventueel de knelkoppelingen kapot trekken. Daar moet je goed op letten.
Dit is vooral bij koelen een zorgpunt omdat er vocht op de leidingen komt (condens) en er zo dus een geleidende verbinding ontstaat tussen het staal en het messing, waardoor het messing sneller corrodeert.
Als mijn warmtepomp in de winter een defrost doet begint mijn installatie te tikken van de krimping, maar tot opheden nog geen problemen.Blihi schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:29:
[...]
Messing kan niet zo goed tegen trekspanningen. Bij koelen, zeker bij condenserend koelen, krimpen de stalen leidingen sneller dan het messing, waardoor ze eventueel de knelkoppelingen kapot trekken. Daar moet je goed op letten.
Edit: Ik wil er nog een buffervat om die reden tussen, heb er ook 1 in de beun maar nu ook weer een klant hiervoor.
Verdwijnt het buffervat dus weer de 'verkeerde' kant op.
[ Voor 11% gewijzigd door koevlaas2 op 27-06-2024 16:08 ]
Als je condenserend wilt koelen moet je gewoon zoveel mogelijk weg blijven van messing en wat er toch aan messing in zit zoveel mogelijk isoleren. Beter is het om kunststof componenten te gebruiken of koper te solderen (en dan ook isoleren).ErikKo schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:04:
[...]
Dus ik begrijp hieruit dat het alleen een probleem is bij messing knelkoppelingen op stalen leidingen? Is dit ook een probleem bij messing knelkoppelingen op meerlagenbuis?
Dingen zoals een vuilafscheider, warmtemeter e.d. zijn toch allemaal messing. Ook koppelingen van meerlaags naar een aansluiting (euroconus) op de fancoil zijn bijvoorbeeld van messing. Is dat dan direct een probleem als er geen knel gebruikt is? Ik dacht dat het voornamelijk de combi van staal/messing/knel was omdat die twee metalen een ander uitzettingscoëfficiënt hebben.Blihi schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:15:
[...]
Als je condenserend wilt koelen moet je gewoon zoveel mogelijk weg blijven van messing en wat er toch aan messing in zit zoveel mogelijk isoleren. Beter is het om kunststof componenten te gebruiken of koper te solderen (en dan ook isoleren).
Voor zover ik weet speelt dit alleen met de combinatie messing & spanning & ammoniak & koude waarbij er geldt hoe meer spanning en hoe meer ammoniak en hoe kouder het medium is des de groter de kans is op spanningscorrosie. Je ziet het ook altijd dat de scheuren ontstaan in de wartel en nooit op een ander messing onderdeel wat niet op spanning staat.
Wat jij bedoeld met staal en messing is galvanische corrosie niet door het verschillende uitzettingcoefficient maar door de potentaal verschillen veroorzaakt door het electrolyt (dus natte leidingen). Het zwakste materiaal (staal) vreet dan weg.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ergens wel logisch, voornamelijk wat rijkere mensen hebben een warmtepomp en die liggen wat minder wakker van de energierekening.
Hier de uitgebreide versie, voor de geïnteresseerden.
Bij de enquete van de installatiemonitor (okt nov 2023) waren de onafhankelijkheid van Russisch gas en verduurzaming/klimaat nog de primaire redenen voor het nemen van een warmtepomp en in mindere mate het besparen van geld (p10 en p14). In deze nieuwe enquete (eerste link hierboven, p20) gaat het bij een groter percentage van de deelnemers om het geld, maar nog steeds ook bij een heel groot deel om de energietransitie. Al ligt het natuurlijk ook aan hoe je de vraag stelt.
't Vakblad staat achter een paywall maar het rapport van motivaction , waar het artikel een reactie op is, is gewoon te downloaden.
Mensen met een warmtepomp en met waarschijnlijk beter geïsoleerde huizen betalen (veel) minder energiekosten, dus maken zich daar minder druk over...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Ik vraag me serieus af hoe mijn energierekening eruit zal zien na de salderingsregeling.Blihi schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:35:
Verwarmen met een WP is nog steeds veel goedkoper dan op gas. Zeker nu de terugleververgoedingen bijna 0 of negatief zijn is een WP een goede keuze om eigen elektra af te fakkelen.
Nog niet echt in verdiept en dat hoeft voorlopig ook niet maar ga in ieder geval wel dan van netto ontvanger naar netto betaler.
Hoe zit dat eigenlijk met die BENG en andere energielabels die gebouwd zijn op het bestaan van een salderingsregeling; worden die labels dan ook allemaal aangepast/omgekat?
aangepast c.q. "omgekat" worden, kan niet anders.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2253438
Dinand Mentink - www.dinandmentink.nl
Nu maak je me alsnog aan het twijfelen, haha. Ik heb er destijds echt niet over nagedacht, alleen van die laat ik mooi allemaal zitten voor fancoils. Ze komen in de technische ruimte allemaal uit het plafond en dan op een verdeler, het leek allemaal zo ideaal. Had in dit huis ook niet echt een mogelijkheid om met utp boven te komen dus heb die leidingen op dit moment wel in gebruik met een utp kabel erin, haha.marcop23 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:57:
[...]
Stalen leidingen zijn niet per se een dealbreaker voor koelen. Die van VSH zijn volgens de site geschikt om te koelen, bijvoorbeeld. Messing knelkoppelingen zijn wel een probleem, ivm spanningscorosie.
Simpel door je verbruik in te vullen bij een vergelijkingssite en dan zonder teruglevering.ASW1 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:44:
[...]
Ik vraag me serieus af hoe mijn energierekening eruit zal zien na de salderingsregeling.
Nog niet echt in verdiept en dat hoeft voorlopig ook niet maar ga in ieder geval wel dan van netto ontvanger naar netto betaler.
Die 20-30% wat achter de meter blijft is nu ook al het geval, dat registeert de meter niet.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 28-06-2024 08:38 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Waarom? De energielabels zeggen iets over het netto verbruik op jaarbasis. Niet over hoe dat financieel uitwerkt. Dus nee, de energielabels zullen gelijk blijven, maar ze zullen minder zeggen over de kosten van het wonen.dunklefaser schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:55:
@ASW1 Ja - natuurlijk moeten alle energielabels die mede gebaseerd zijn op de salderingsregeling
aangepast c.q. "omgekat" worden, kan niet anders.
Even mijn eigen situatie, met full-electric verwarming/koeling (zowel L/W als L/L) en plugin-hybride in combinatie met 12,500 Wp aan zonnepanelen.
Cijfers over 2023:
Opwek: 9391 kWh
Levering laag: 3626 kWh
Levering hoog: 2096 kWh
Teruglevering laag: 2030 kWh
Teruglevering hoog: 5043 kWh
Netto, dus een verbruik van 8040 kWh op jaarbasis en dus een overproductie van 1351 kWh.
Van die 8040 kWh is 3160 kWh naar de WP gegaan (waarvan 765 kWh voor SWW), 1325 kWh naar de auto, 191 kWh en naar de L/L airco.
Voor het energielabel is het energieverbruik voor verwarmen/koelen van belang. De rest eigenlijk niet. Dus voor het energielabel gaat het om de 3160 kWh voor de WP en de 191 voor de airco. Bij een opwek van 9391 kWh is dat dus een "0-op-de-meter" woning, daar doet de salderingsregeling niets aan af.
Als je naar mijn cijfers kijkt, kun je wel een idee krijgen. Waar ik voorheen dus betaald kreeg voor 1340 kWh per jaar en de 630 euro "vermindering energiebelasting" ook nog terug kreeg, zal ik in ieder geval na het afschaffen van de salderingsregeling de energiebelasting af mogen rekenen over alle geleverde kWh (totaal 5722 kWh a 14 ct/kWh), plus de BTW over de kale energieprijs (a 4 ct/kWh), plus het prijsverschil tussen het levertarief en het teruglevertarief (dat is moeilijk in te schatten, maar laten we aannemen dat het teruglevertarief ooit stabiliseert op 80% van het levertarief, dus ongeveer 20% * 20ct/kWh). Kortom, ik schat dat mijn energierekening tegen die tijd van -800 euro naar +400 euro op jaarbasis gaat. Een verschil van 100 euro in de maand.ASW1 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:44:
Ik vraag me serieus af hoe mijn energierekening eruit zal zien na de salderingsregeling.
En op zich is dat niet gek, maar op dat moment worden thuisaccu's ineens wel interessant.
Daarmee krijg je een schatting, maar je vergeet dan de terugleververgoeding over alle ingevoede kWh mee te rekenen. Tegen de tijd dat de salderingsregeling afgeschaft wordt, zal die markt wel enigszins gestabiliseerd zijn.mr_evil08 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:37:
[...]
Simpel door je verbruik in te vullen bij een vergelijkingssite en dan zonder teruglevering.
Die 20-30% wat achter de meter blijft is nu ook al het geval, dat registeert de meter niet.
Ik ben in ieder geval blij dat ik me er de komende 3 jaar niet druk over hoef te maken.
Ga daar maar niet vanuit.Blihi schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:45:
[...]
Daarmee krijg je een schatting, maar je vergeet dan de terugleververgoeding over alle ingevoede kWh mee te rekenen. Tegen de tijd dat de salderingsregeling afgeschaft wordt, zal die markt wel enigszins gestabiliseerd zijn.
Ik ben in ieder geval blij dat ik me er de komende 3 jaar niet druk over hoef te maken.
Toekomst wordt dynamisch tarief de norm, vast wordt fors duurder omdat energieleveranciers meer risico lopen.
Gros van je zonnestroom is afkomstig van piekuren dat verkoopt amper vanwege de enorme overschot op het net op dat moment, er worden nog steeds grote zonneparken bijgebouwd, gaat alleen maar erger worden.
Niet voor niks is er een wet in de maak als stroomtarieven negatief wordt consumenten niet hoeven te betalen(beschermd gaan worden) ipv zonnepanelen te moeten uitschakelen.
Zolang er geen oplossing komt van het overschot wordt het alleen maar erger, thuisaccu,s gaan straks interessanter worden.
[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 28-06-2024 09:14 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik iig niet - mijn opmerking @ASW1 was daarom ok niet serieus bedoeld.
[ Voor 22% gewijzigd door dunklefaser op 28-06-2024 13:41 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het zegt ook helemaal niks over energie efficiëntie. Je kunt elk inefficiënt huis op papier energieneutraal maken met genoeg PV panelen (als je daar plek voor hebt).ASW1 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:22:
Dat hele nul-op-de-meter concept is opgehangen aan de saldeerkapstok, en ook de BENG normen.
Als terugleveren niks oplevert of zelfs geld gaat kosten wordt ‘nul op de meter’ een heel misleidende omschrijving.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Mijn punt.THM0 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:18:
Als terugleveren niks oplevert of zelfs geld gaat kosten wordt ‘nul op de meter’ een heel misleidende omschrijving.
Met terugleverboetes en energiemaatschappijen die allerlei saldeertruucs uithalen is het nu al misleidend.
Met een ferrarismeter kan het, maar dan ben je nog steeds aan het salderen.Erwin_83 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:39:
Nul op de meter kan wel, maar nul op de rekening wordt wat meer werk.
Misschien een beetje OT, maar stel dat je een 10 kWh thuisaccu koopt en die 200 dagen per jaar overdag vult en 's nachts weer leeg trekt dan bespaar je daarmee (14 ct/kWh + 21% * 4ct/kWh + 20% * 20ct/kWh) * 10 kWh * 200 dagen = € 377 per jaar. Dan moet de aanschafprijs van die thuisaccu nog wel flink zakken wil je daar financieel profijt van hebben.Blihi schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:44:
[...]
En op zich is dat niet gek, maar op dat moment worden thuisaccu's ineens wel interessant.
[ Voor 62% gewijzigd door RichieB op 28-06-2024 22:02 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik ben benieuwd, nu er echt een markt voor komt zullen de prijzen mogelijk gaan dalen en misschien of interessante ontwikkelingen. Homewizard heeft nu ook een accu ontwikkeldRichieB schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:02:
[...]
Misschien een beetje OT, maar stel dat je een 10 kWh thuisaccu koopt en die 200 dagen per jaar overdag vult en 's nachts weer leeg trekt dan bespaar je daarmee (14 ct/kWh + 21% * 4ct/kWh + 20% * 20ct/kWh) * 10 kWh * 200 dagen = € 377 per jaar. Dan moet de aanschafprijs van die thuisaccu nog wel flink zakken wil je daar financieel profijt van hebben.
Zo heeft Zonneplan ook zijn eigen accu ontwikkeld… lulkoek natuurlijk.Maikie18 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:05:
[...]
Ik ben benieuwd, nu er echt een markt voor komt zullen de prijzen mogelijk gaan dalen en misschien of interessante ontwikkelingen. Homewizard heeft nu ook een accu ontwikkeld
Ze halen ergens een batterij vandaag en sturen die slim aan met behulp van een stukje software.
Ff ventileren hoor
Zelfs in de winter heb je wat aan een accu. Je komt er dan misschien niet de nacht mee door, maar bepaalde pieken overdag dek je er wel mee af. Als je tenminste genoeg panelen hebt. Het is niet zo dat je helemaal niets laadt in de winter.RichieB schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:02:
[...]
Misschien een beetje OT, maar stel dat je een 10 kWh thuisaccu koopt en die 200 dagen per jaar overdag vult en 's nachts weer leeg trekt dan bespaar je daarmee (14 ct/kWh + 21% * 4ct/kWh + 20% * 20ct/kWh) * 10 kWh * 200 dagen = € 377 per jaar. Dan moet de aanschafprijs van die thuisaccu nog wel flink zakken wil je daar financieel profijt van hebben.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Voorlopig voor de meeste mensen financieel nog niet interessant.
Sinds afgelopen donderdag hebben wij een Remeha Elga Ace 6 kW.
Wij hebben al veel verhalen gehoord en gelezen over het koelen met vloerverwarming, toch willen wij dit zelf eens gaan proberen.
Ik weet alleen niet wat voor soort vloerverwarming wij hebben aangezien de vorige eigenaren deze hebben laten leggen.
Waar moet ik allemaal rekening mee houden als ik wil gaan koelen? Hoe weet ik of onze systeem geschikt is?
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt