Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:37
dunklefaser schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:08:
Ik had net een installatiebedrijf over de vloer wat (uitsluitend) Remeha doet (hybride en all-electric).
Men beweerde dat Remeha sinds enkele maanden aanbeveelt/eist dat altijd een parallel buffervaatje
van ca. 50 l met een extra pompgroep geïnstalleerd wordt, ook bij hybride opstellingen!

Ik viel bijna van mijn stoel - maar de installateur zei dat dit tijdens een cursus serieus zo verteld werd.
Helaas kon hij dit niet goed beargumenteren - iets van voorkomen van eventueel geluid.
Kan deze nieuwe policy van Remeha iemand bevestigen? En als het kan ook uitleggen.

Hij had het eerst over een minimale flow van 400 l/min - moet natuurlijk per uur zijn, maar dan nog.

Zelf toen ik hem kon verzekeren dat mijn installatie (bijna geruisloos en WAF-proef) altijd 1150 l/h doet bleef hij bij de zgn. "eis van Remeha". Tja - en dan houdt het vermoedelijk op.
Het gaat er niet om de klant een goed en efficiënt verwarmingssysteem te geven maar enkel en alleen om een werkende warmtepomp op te leveren. Met een buffervaatje kan de WP een beetje verwarmen en rondpompen, de installateur of fabrikant kan op afstand monitoren en ziet of het werkt.
Waar fabrikanten en installateurs geen zin in hebben is om verantwoordelijkheid over te nemen voor het afgiftesysteem, want dat is gedoe en moeilijk.
Met dat buffervaatje creëren ze een soort juridische scheiding; als het niet goed werkt dan is het niet hun probleem want de WP zelf werkt goed dus zoek het maar uit met je afgiftesysteem.
Je zou installateurs willen die wat holistischer naar het hele plaatje kijken maar daar zit de winst niet; het moet snel en makkelijk installeerbaar zijn.

Overigens ken ik ook een grote gerenommeerde warmtepompinstallateur die alleen met buffervaten werkt. Ook bestaande installaties bieden ze geen onderhoudscontract zonder buffervat.
Ze willen op afstand kunnen monitoren of er een probleem zit in het apparaat en daarbij het afgiftesysteem kunnen uitsluiten als oorzaak. Het zal voor hun wat kosten besparen en daarmee soms ook in het voordeel van de klant werken, maar goede efficiënte installaties krijg je er niet altijd mee.
Je kunt dat buffervaatje soms ook weglaten en de klant met een betere installatie achterlaten denk ik dan, maar het moet voor hun in een stramien passen en schaalbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:51
@ASW1 Als jouw uiteenzetting over de beweegreden van de installatiebranche voor buffervaten bij wp-systemen klopt snap ik ook dat nu zelf de kleinste zzp'er niet meer zonder kan.
Welke gevolgen dit voor het energetische rendement van de op papier zo efficiënte warmtepompen heeft - ik wil het bijna niet weten. Maar een installateur die bij mij zonder blikken of blozen en zonder goede, technisch onderbouwde, argumenten een buffervat wil installeren die zou ik meteen de deur wijzen. Want die loopt dan vermoedelijk aan het leibandje van zijn hofleverancier en kan en durft niet anders.

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 21-06-2024 00:09 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
dunklefaser schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:46:
@ASW1 Als jouw uiteenzetting over de beweegreden van de installatiebranche voor buffervaten bij wp-systemen klopt snap ik ook dat nu zelf de kleinste zzp'er niet meer zonder kan.
Welke gevolgen dit voor het energetische rendement van de op papier zo efficiënte warmtepompen heeft - ik wil het bijna niet weten. Maar een installateur die bij mij zonder blikken of blozen en zonder goede, technisch onderbouwde, argumenten een buffervat wil installeren die zou ik meteen de deur wijzen. Want die loopt dan vermoedelijk aan het leibandje van zijn hofleverancier en kan en durft niet anders.
Dat is natuurlijk een logische reactie als je zelf de technische kennis bezit en kan sleutelen aan je eigen systeem of het zelf kan. Maar de meeste mensen mijzelf inclusief kunnen dat niet. En zijn dus afhankelijk van installateurs. En die installateurs weer van de leveranciers.

En om discussies in die keten te voorkomen snap ik de installateur wel dat hij/zij/hen niet tegendraads gaat zijn. Als een installatie niet loopt en de installateur heeft de hulp nodig van de leverancier maar zich niet aan de eisen gehouden dan kost dat gewoon geld.

In de hele keten moet er een omslag in denken komen op dit gebied, anders gaat het niet gebeuren. Niet iedereen heeft zo’n tijd en kennis of mogelijkheden om deze materie zich eigen te maken. En er ook nog mee aan de slag te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
dunklefaser schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:00:
[...]

Een (goed) opgeleide/getrainde monteur laat zich zoiets vermoedelijk ook niet meer voorschrijven :Y . Dat hoop ik tenminste.
Helaas. Als jij leverancier van die merken bent en het merk schrijft dit voor, dan moet je wel. Anders voldoet de installatie niet aan de eisen van de fabrikant en komen eventuele garantiezaken voor jouw rekening.

Juist als je dealer bent van zo'n merk ben je gebonden aan hun eigen voorwaarden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
CornermanNL schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:20:
[...]

Dat is natuurlijk een logische reactie als je zelf de technische kennis bezit en kan sleutelen aan je eigen systeem of het zelf kan. Maar de meeste mensen mijzelf inclusief kunnen dat niet. En zijn dus afhankelijk van installateurs. En die installateurs weer van de leveranciers.

En om discussies in die keten te voorkomen snap ik de installateur wel dat hij/zij/hen niet tegendraads gaat zijn. Als een installatie niet loopt en de installateur heeft de hulp nodig van de leverancier maar zich niet aan de eisen gehouden dan kost dat gewoon geld.

In de hele keten moet er een omslag in denken komen op dit gebied, anders gaat het niet gebeuren. Niet iedereen heeft zo’n tijd en kennis of mogelijkheden om deze materie zich eigen te maken. En er ook nog mee aan de slag te gaan.
Het grote probleem is dat dit enigszins tegengewerkt wordt door de wetgeving. Iedere nieuwbouw moet voorzien worden van zoneregeling volgens het bouwbesluit en vaak is het zelfs zo dat dat een master/master regeling moet zijn (afhankelijk van de grootte van de woning en de oriëntaties van de ruimtes). Dit is bedacht om ervoor te zorgen dat ook bij goed geïsoleerde woningen elke ruimte op de juiste manier verwarmd en gekoeld kan worden, onafhankelijk van de inwerking van buitenaf.

Alleen, inmiddels wordt ook overal type-D ventilatie toegepast, waardoor de warmtebalans tussen de ruimtes eigenlijk al gewaarborgd wordt.

Het gevolg is dat de zoneregeling hele delen van het afgiftesysteem dicht blijft zetten, waardoor de WP zijn minimale flow niet haalt of de minimale systeeminhoud niet gegarandeerd wordt. En dan krijg je dus defrost-problemen. Met een parallelbuffer los je dat probleem op.

Een parallelbuffer hoeft ook niet direct problematisch te zijn. Ja, je gebruikt extra stroom voor de tweede pomp, maar stel, in het theoretische geval, dat het debiet van de tweede pomp altijd gelijk is aan het debiet van de eerste pomp, is dat ook het enige verlies. In de praktijk is het verlies iets hoger omdat de debieten vaak niet gelijk zijn.

In het ideale geval, stuur je de primaire pomp op delta-T over de WP en de secundaire op delta-P over het afgiftesysteem (verschildruk constant). Daarbij kun je bij een defrost de buffer gebruiken (en het mooiste is dan dat je ook even de secundaire pomp onderbreekt bij iedere defrost).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
@Blihi Een universeel? ontwerp (mag het deze naam eigenlijk hebben?) wat zgn. altijd "werkt" (voor de fabrikant en de installateur dan)

en alleen maar rekening houdt met nieuwbouw, ventilatie D en zoneregeling is wel ontzorgend voor het doorsnee installatiebedrijf met monteurs die op pur en alleen op aanwijzing werken.

Ik kan me nog aan de volmondige beloftes van Techniek Nederland enkele jaren geleden uit de mond van Doekle Terpstra herinneren het opleidings/trainingsniveau in de installatiebranche voor de komende uitdagingen (post gasketel) omhoog te willen krikken. Als dan een installateur met een "training"? iets van minimaal 400l/min flow roept mompelt heb ik mijn twijfels of dit gelukt is.

Of het door fabrikanten van boven opleggen/verplichten van bijvoorbeeld parallelle buffervaten voor alle installaties, ook bij individuele renovatieprojecten aan een hoger niveau bijdraagt? Ik heb mijn twijfels.
Alhoewel aan een hoger temperatuurniveau draagt het vermoedelijk wel bij O-) .

Het lijkt een beetje op de oude manier van gasgestookte cv-ketel installaties:
"ophangen en wegwezen" - warm wordt het met de "af fabriekinstellingen" sowieso.
Is toch een HR-ketel met 107% rendement - HR-effect, wat is dat?

Ik denk dat de integrale benadering van @CornermanNL dus bijvoorbeeld de hele keten in de gaten houden
de juiste weg is, ook duurt dit wat langer en levert geen korte termijn winst op.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:33
Technician- schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:01:
[...]

Ja die heb je ook, wij maakten zeker 25 jaar geleden al warmtepomp installaties, toen vaak nog bodembronnen en later meer lucht/water.
Grotere totaalinstallateurs moeten het ook weten, die doen al decennia niks anders.

Deel 2. De flow.

Dit misverstand hoor ik wel vaker. Dat de flow zou verviervoudigen. Dat is niet het geval.
Reken maar mee, een woning uit 1980 had een 28kw cv ketel, 16kw voor cv de rest voor SWW.
De isolatie wordt verbeterd tot het punt dat 8kw voldoende is.
Hiertoe wordt een 8kw WP geplaatst, de radiatoren zijn daardoor overgemeten waardoor een lagere CV aanvoer temp voldoet.
De flow is in lijn met het vermogen op delta T 5K
Maar niet 4 keer zo hoog want dan zou de WP 16KW moeten zijn. Tot 2 keer zo hoog komt wel voor.
Hoe krijgen jullie AT 5 door een radiator?
Mijn badkamer radiator gaat ruisen, AT10 is echt de max waardoor de onderkant koud blijft, zoals oorspronkelijk ontworpen.

De 15mm koperen leiding gaat hier ook ruisen, dan snap ik de parallel buffervaten ook wel om dat te voorkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 21-06-2024 10:12 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@mr_evil08 Bij een aanvoer van ca. 33-35 °C wordt het bij mij iig lastig om een ΔT van meer dan 10 K te realiseren. Vooral omdat de warmteafgifte van de radiatoren/convectoren dan minimaal is. Ik weet niet hoe dat bij jouw uitziet.
Met de nominale flow is de ΔT iets van 5 - 7 K - uiteraard zijn de verwarmingselementen allemaal wat groter en/of "geboost".
O ja - hoorbaar ruisen doet ook hier alleen de badkamerradiator, heb ik niet zoveel last van als ik onder de douche sta.
Maar daarom een parallel buffervat met pompgroep plaatsen? - ik weet het niet. Eerder in serie als de defrosts wat moeilijk zijn (wat nog niet het geval is want nog geen wp :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-10 08:46
Blihi schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:32:
[...]

Helaas. Als jij leverancier van die merken bent en het merk schrijft dit voor, dan moet je wel. Anders voldoet de installatie niet aan de eisen van de fabrikant en komen eventuele garantiezaken voor jouw rekening.

Juist als je dealer bent van zo'n merk ben je gebonden aan hun eigen voorwaarden.
Als het je om de scop gaat en niet om de installatiekosten kun je met een extra driewegklep het buffervat + pomp ook zo installeren dat je kunt kiezen of je hem wel of niet gebruikt. Leverancier, installateur en gebruiker blij.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:33
ZonnigY schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:24:
[...]

Als het je om de scop gaat en niet om de installatiekosten kun je met een extra driewegklep het buffervat + pomp ook zo installeren dat je kunt kiezen of je hem wel of niet gebruikt. Leverancier, installateur en gebruiker blij.
Daar zal het uiteindelijk wel op gaan uitdraaien dan. En dan zit je met een hoop overbodige, dure meuk, alleen maar omdat totale incompetentie en een foutief bij elkaar gelobby’t bouwbesluit blijkbaar een gegeven zijn. Blij dat ik een dhz’er ben, ze zoeken t maar uit.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:35

P_Tingen

omdat het KAN

Blihi schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:47:
[...]
In het ideale geval, stuur je de primaire pomp op delta-T over de WP en de secundaire op delta-P over het afgiftesysteem (verschildruk constant). Daarbij kun je bij een defrost de buffer gebruiken (en het mooiste is dan dat je ook even de secundaire pomp onderbreekt bij iedere defrost).
Ik sla hier even op aan; ik speel met het idee een vvw aan te leggen op een monoblock wp die ook alleen voor de vvw gebruikt gaat worden, niet voor sww en ook niet in ee hybride opstelling.

In een ander topic las ik dat de wp in bijzondere omstandigheden moeite kan hebben met een defrost. Is het dan juist verstandig om WEL een buffervat op te nemen in je installatie, met daarin een element om het water te verwarmen?

Want stel dat ik dat niet doe en het water in de vloer is te koud voor een defrost, wat gebeurt er dan, gaat de wp gewoon niet aan, duurt het veel langer of gaat hij kapot?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:24
P_Tingen schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:28:
[...]

Ik sla hier even op aan; ik speel met het idee een vvw aan te leggen op een monoblock wp die ook alleen voor de vvw gebruikt gaat worden, niet voor sww en ook niet in ee hybride opstelling.

In een ander topic las ik dat de wp in bijzondere omstandigheden moeite kan hebben met een defrost. Is het dan juist verstandig om WEL een buffervat op te nemen in je installatie, met daarin een element om het water te verwarmen?

Want stel dat ik dat niet doe en het water in de vloer is te koud voor een defrost, wat gebeurt er dan, gaat de wp gewoon niet aan, duurt het veel langer of gaat hij kapot?
Hangt van verschillende dingen af. Een monobloc vereist een minimale systeeminhoud, specificaties staan in de sheets. Voor mij Vaillant 75/6 is dat 55 liter, een kleinere 35/6 bv heeft aan 40 liter genoeg. Gaat er meer dan 40 liter in je VVW-systeem, dan heb je in principe geen buffervat of element nodig.

Heb je een dikke betonnen vloer, dan warmt dat beton het afgekoelde water weer heel snel op. Heb je radiatoren, dan is het CV-water ook echt gewoon koud na een defrost.

Als het water te koud is, gaat hij gewoon niet aan. Hij gaat pas kapot als het water ook bevriest.

Ik heb geen idee wat de systeeminhoud van VVW is (hangt ook van de oppervlakte van je vloer af natuurlijk :P). Als je die minimumsysteeminhoud haalt, dan zou ik gevoelsmatig geen buffervat gebruiken, hooguit een element als incidentele backup. Temperaturen voor een VVW zijn sowieso al laag, dus je WP heeft het water ook heel snel weer "op temperatuur" (plus de warmtebuffer die je betonnen vloer al is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:09
Zwartoog schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:56:
Ik heb geen idee wat de systeeminhoud van VVW is (hangt ook van de oppervlakte van je vloer af natuurlijk :P).
Ik heb zelf gerekend met 10m slang per m2 vloer. Dan kom je met 14mm slang op 1,5 liter per m2. Dat schiet dus best op.
En hier zal dan bijvoorbeeld de radiator van de badkamer en mogelijk kinderkamer ook altijd open staan.

[ Voor 7% gewijzigd door MisterMailman op 21-06-2024 16:07 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Als je twijfelt of je de minimale systeeminhoud wel haalt, voeg je eventueel een seriebuffer toe die groot genoeg is. Dat is een buffervat wat je in de retour opneemt, maar dus geen parallelbuffer met extra pomp. Dat is, zeker bij vloerverwarming, echt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:24
MisterMailman schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:06:
[...]

Ik heb zelf gerekend met 10m slang per m2 vloer. Dan kom je met 14mm slang op 1,5 liter per m2. Dat schiet dus best op.
En hier zal dan bijvoorbeeld de radiator van de badkamer en mogelijk kinderkamer ook altijd open staan.
Fors! Dat is al snel genoeg.

Ik heb afgelopen zomer na verbetering van m'n installatie de watermeter eens in de gaten gehouden bij het vullen - 200 liter met alleen radiatoren. Heerlijk die ouderwetse dikke bakken. Enige nadeel is dat ze geen convectoren hebben.

Het concept van LTV radiatoren - dus minimale systeeminhoud - heb ik nooit begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:38
[...]

Hij gaat niet kapot maar bij een bepaalde ondertemperatuur stopt de handel en gaat de backup-Heater aan.

In de koudere landen wordt altijd een buffervat toegepast, bv in Zweden. Hele grote om ook warmte te bufferen.
Dat hier op Tweakers een buffervat een ontzettende negatieve lading heeft gekregen is denk ik ook niet helemaal terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Technician- Er is blijkbaar nog een verschil tussen serieel en parallel buffervaatje.
Het parallelle buffervaatje van ca. 50 - 100 l lost in principe alle problemen op, zeggen de fabrikanten.

Ik heb vanmiddag met een andere installateur gesproken - blijkbaar beveelt nu ook Vaillant een parallel buffervaatje aan. - Mooi toch - nooit meer over systeeminhoud en flow hoeven na te denken - geen storingen,
een kind kan de was doen - of zoiets.

De grote meerderheid van de niet-tweakers wil natuurlijk geen omkijken naar en geen "gedonder" met hun dure wp-installatie. Dat mag wat meer kosten.

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 21-06-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb wel een account hier maar ik heb absoluut geen zin om continu met mijn verwarming te klooien. Die moet het gewoon doen, al was het alleen maar voor de WAF :)

De vloer heeft een oppervlakte van 37m2 en in de offerte stond een 4kw pomp vermeld. Die zal in principe altijd open staan want ik ga geen zonering toepassen, het is ook maar een hal + woonkamer dus qua oppervlakte zou ik in principe geen buffervat hoeven te nemen. Pomp in kwestie kan ver terugmoduleren.

Maar als de wp geen defrost kan doen, zit ik dus koud. Wat kan ik daar dan het beste aan doen?

[ Voor 10% gewijzigd door P_Tingen op 21-06-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:40

Stoker

Warmtepomponline

Zwartoog schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:56:
[...]

Hangt van verschillende dingen af. Een monobloc vereist een minimale systeeminhoud, specificaties staan in de sheets. Voor mij Vaillant 75/6 is dat 55 liter, een kleinere 35/6 bv heeft aan 40 liter genoeg. Gaat er meer dan 40 liter in je VVW-systeem, dan heb je in principe geen buffervat of element nodig.

Heb je een dikke betonnen vloer, dan warmt dat beton het afgekoelde water weer heel snel op. Heb je radiatoren, dan is het CV-water ook echt gewoon koud na een defrost.

Als het water te koud is, gaat hij gewoon niet aan. Hij gaat pas kapot als het water ook bevriest.

Ik heb geen idee wat de systeeminhoud van VVW is (hangt ook van de oppervlakte van je vloer af natuurlijk :P). Als je die minimumsysteeminhoud haalt, dan zou ik gevoelsmatig geen buffervat gebruiken, hooguit een element als incidentele backup. Temperaturen voor een VVW zijn sowieso al laag, dus je WP heeft het water ook heel snel weer "op temperatuur" (plus de warmtebuffer die je betonnen vloer al is).
Ook niet alle warmtepompjes hebben een minimale watertemperatuur nodig, ik heb thuis een itho draaien, die gaat gewoon aan bij watertemperatuur van <3gr. Alleen de Caleffis dan in de gaten houden;)

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

P_Tingen schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:41:
Ik heb wel een account hier maar ik heb absoluut geen zin om continu met mijn verwarming te klooien. Die moet het gewoon doen, al was het alleen maar voor de WAF :)

De vloer heeft een oppervlakte van 37m2 en in de offerte stond een 4kw pomp vermeld. Die zal in principe altijd open staan want ik ga geen zonering toepassen, het is ook maar een hal + woonkamer dus qua oppervlakte zou ik in principe geen buffervat hoeven te nemen. Pomp in kwestie kan ver terugmoduleren.

Maar als de wp geen defrost kan doen, zit ik dus koud. Wat kan ik daar dan het beste aan doen?
Wat @Zwartoog ook al zei. Als je vv ingefreesd is, dan heb je het net bij de verdeler een iets koelere vloer. (Zelf ervaren deze winter). Na de Detroit pompt trekt hij dit zo rest met de restwarmte in de vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

dunklefaser schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:56:
@Technician- Er is blijkbaar nog een verschil tussen serieel en parallel buffervaatje.
Het parallelle buffervaatje van ca. 50 - 100 l lost in principe alle problemen op, zeggen de fabrikanten.

Ik heb vanmiddag met een andere installateur gesproken - blijkbaar beveelt nu ook Vaillant een parallel buffervaatje aan. - Mooi toch - nooit meer over systeeminhoud en flow hoeven na te denken - geen storingen,

De grote meerderheid van de niet-tweakers wil natuurlijk geen omkijken naar en geen "gedonder" met hun dure wp-installatie. Dat mag wat meer kosten.
Parallel is met een esters afgaande pompt serieel plaats in de retourzending, zonder extra pomp. zie het meer als een verdikte leiding.

Je hebt ook deze manier minder componenten en voldoende inhoud. Aan de andere kant, wat @Technician- ook zegt. Het parallel buffer heeft hier tweakers een slechte naam.. maar eerlijk is eerlijk. Het gaat gewoon werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Stoker op 21-06-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Stoker schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:08:
[...]
Wat @Zwartoog ook al zei. Als je vv ingefreesd is, dan heb je het net bij de verdeler een iets koelere vloer. (Zelf ervaren deze winter). Na de Detroit pompt trekt hij dit zo rest met de restwarmte in de vloer
Ik doel eigenlijk op een scenario dat @mkleinman schetst (klik):
Ik heb bij vorst 1 onhebbelijkheid. Als het overdag zonnig is en je woonkamer verwarmd door de zon dan gaat de ELGA uit maar die laat de CV pomp nog regelmatig draaien. Het hele CV systeem koelt dan af tot 1 temperatuur, ook eventueel buffervat.

Als de ELGA dan om 17:00 wil starten dan wil deze eerst een defrost uitvoeren, maar omdat er geen warmte in het systeem zit schakelt hij de backup in. Als je geen backup hebt zoals ik dan weigert de ELGA dus door te starten.

Dit heb ik in ruim 3 jaar tijd nu ik meen 3x gehad. De oplossing was tot nu toe de ketel met de hand aan te zetten om warmte in het systeem te krijgen. Dat kan nu niet meer aangezien ik geen CV meer heb. Ik ga dit nu oplossen door een 50l buffervat met 3kW elektrisch element.
Is de oplossing met een buffervat dan de beste manier om het op te lossen of zijn er andere / betere methodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Stoker schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:06:
[...]

Ook niet alle warmtepompjes hebben een minimale watertemperatuur nodig, ik heb thuis een itho draaien, die gaat gewoon aan bij watertemperatuur van <3gr. Alleen de Caleffis dan in de gaten houden;)
Ook Itho wilt gewoon minimaal 25 graden aanvoertemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGQ_DQACKaelUtNvujvKYm0dFmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YbarcHLB0mIapB4hTkSVgrHH.png?f=fotoalbum_large

Er zijn meer merken die gewoon kunnen werken bij lagere watertemperaturen, maar dat is niet helemaal conform de installatiehandleiding.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

P_Tingen schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:24:
[...]

Ik doel eigenlijk op een scenario dat @mkleinman schetst (klik):

[...]

Is de oplossing met een buffervat dan de beste manier om het op te lossen of zijn er andere / betere methodes?
Sommige toestellen gebruiken het elektrisch element indien nodig...

Bij Vaillant heb je i.c.m. een elektrisch element (25 graden ontwerp temperatuur) aan 15 tot 45 liter voldoende afhankelijk van het vermogen. En zo zijn er meer merken...

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

DutchWing schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:47:
[...]

[Afbeelding]

Er zijn meer merken die gewoon kunnen werken bij lagere watertemperaturen, maar dat is niet helemaal conform de installatiehandleiding.
Dus dan kan je tussen augustus en juni niks installeren?

De Panasonic kan idd niet met vorst opstarten, iig niet keihard. Maar de Itho maakt daar geen probleem van. Dus groot verschil tussen de handleiding, de theorie en praktijk

… of bedoel je. Als het vriest, dat je dan niet onder de 25*C moet komen?

[ Voor 5% gewijzigd door Stoker op 21-06-2024 21:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

Mijn Panasonic 9J monoblock maar ook de 7J en de 5J hebben een ingebouwde 3Kw backupheater. Verwacht dat meer merken/modellen dit zullen hebben. Dan hoef je niet apart een element aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
DutchWing schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:47:
[...]

[Afbeelding]

Is die 25 graden niet wat anders dan de minimale opstartwatertemperatuur? Mijn Midea specificeert een minimaal 12 graden dacht ik als start temperatuur maar een normale watertemperatuur van 25 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Stoker schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:21:
[...]

Dus dan kan je tussen augustus en juni niks installeren?

De Panasonic kan idd niet met vorst opstarten, iig niet keihard. Maar de Itho maakt daar geen probleem van. Dus groot verschil tussen de handleiding, de theorie en praktijk

… of bedoel je. Als het vriest, dat je dan niet onder de 25*C moet komen?
@Stoker en @ErnstvV
Ik bedoelde inderdaad dat je eigenlijk een minimale aanvoertemperatuur (of retourtemperatuur) nodig hebt in de winter periode i.v.m. defrost en niet de eventuele opstarttemperatuur.

Bijvoorbeeld Mitsubishi geeft dit mooi aan in hun databoek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVUm7-KnBjk6pmjYjyya6dSIUDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OOoHYVXpJySaycQQqjU3KA5j.png?f=fotoalbum_large

Maar zo verschilt het per merk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
DutchWing schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:14:
[...]

@Stoker en @ErnstvV
Ik bedoelde inderdaad dat je eigenlijk een minimale aanvoertemperatuur (of retourtemperatuur) nodig hebt in de winter periode i.v.m. defrost en niet de eventuele opstarttemperatuur.

Bijvoorbeeld Mitsubishi geeft dit mooi aan in hun databoek:
[Afbeelding]

Maar zo verschilt het per merk :)
Midea heeft inderdaad ook dit soort plaatjes, maar dan in afgezet tegen de buitentemperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y98vA-7caqYutTfpkrdvkxr0Sug=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g2dO90VqCozqKXuQauR5n6ZP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
@Stoker
Wat je hierboven neergezet hebt:
Parallel is met een esters afgaande pompt serieel plaats in de retourzending, zonder extra pomp. zie het meer als een verdikte leiding.
Is dat met KI-spellingcontrole geschreven? - Mijn natuurlijke intelligentie O-) heeft hier wat moeite mee 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Ja jeetje. Dit is getikt tijdens een rondje dorp. Sorry

Ik weet niet of je ‘m inmiddels hebt weten te ontcijferen. Voor de zekerheid:

Parallel geplaatst vat is uitgevoerd met een extra afgaande waterpomp. Serieel wordt geplaatst in de retourleiding en zonder extra waterpomp, zie het meer als een verdikte leiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Stoker schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:56:
Ja jeetje. Dit is getikt tijdens een rondje dorp. Sorry

Ik weet niet of je ‘m inmiddels hebt weten te ontcijferen. Voor de zekerheid:

Parallel geplaatst vat is uitgevoerd met een extra afgaande waterpomp. Serieel wordt geplaatst in de retourleiding en zonder extra waterpomp, zie het meer als een verdikte leiding
Ik was er bijna zover met de informatie uit de andere antwoorden/bijdragen hier.
Zoiets vertellen de installateurs die ik gesproken heb niet direct
- alleen maar dat een buffervat standaard (op last van de fabrikant) wordt geplaatst.
De laatste twee bedrijven die ik gesproken heb doen het dus niet meer anders
om geen gezeur te krijgen over ruisende leidingen en wat er nog mis kan gaan.

Andere vraag: Wat kost een parallel buffervaatje aka evenwichtsfles aka hydraulische Weiche
met pompgroep?

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 22-06-2024 14:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
dunklefaser schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:10:
Andere vraag: Wat kost een parallel buffervaatje aka evenwichtsfles aka hydraulische Weiche
met pompgroep?
1. Geld (bij aanschaf).
2. Ruimte
3. Frustratie (omdat een juiste afstelling primaire flow vs secundaire flow best lastig is).
4. Rendement (en dus weer geld, via je energierekening).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

dunklefaser schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:56:

Vaillant NL geeft vanuit de training (cursus) de voorkeur te hebben voor parallel en/of serie afhankelijk van de situatie. Er is zover mij bekend geen verplichting en ook vanuit de snelgids staat gewoon wanneer wel of geen buffervat moet worden toegepast.

Maar zo zijn en meer fabrikanten en/of leveranciers die graag een buffervat zien en dit ook tijdens hun training aangeven. Maar niet verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Even voor mijn beeldvorming, een buffervat kan nodig zijn als je onvoldoende afgifte hebt in je systeem, met andere woorden, je afgifte systeem eigenlijk tekort komt op het gebied van hoeveelheid water die er per uur doorheen kan.

Maar dat kan dus best nauw luisteren, met fluit tonen in leidingen of andere niet wenselijke gevolgen. Dus de snelle oplossing is altijd een buffervat toepassen. Maar dat kost geld omdat de warmtepomp mogelijk meer moet pendelen, en dus inefficienter draait.

Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Andrehj schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:56:
[...]

1. Geld (bij aanschaf).
2. Ruimte
3. Frustratie (omdat een juiste afstelling primaire flow vs secundaire flow best lastig is).
4. Rendement (en dus weer geld, via je energierekening).
Dat lijkt nogal wat, maar je krijgt er als klant en als installateur c.q fabrikant ook iets moois voor terug, namelijk rust in de tent.
Wat krijg je als de flows afwijken, behalve frustratie dan? (punt 3)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:31
dunklefaser schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:40:
[...]

Dat lijkt nogal wat, maar je krijgt er als klant en als installateur c.q fabrikant ook iets moois voor terug, namelijk rust in de tent.
Wat krijg je als de flows afwijken, behalve frustratie dan? (punt 3)
Menging, dus dan volgt uit punt 3 het punt 4. En dat is best een fors effect op het rendement.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
SebastiaanPs schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:50:
[...]

Menging, dus dan volgt uit punt 3 het punt 4. En dat is best een fors effect op het rendement.
Lijkt me duidelijk - maar hoort dan bij het plaatsen van een parallel buffervat niet ook een duidelijke instructie wat de afstelling/inregeling betreft?
Heeft iemand onder de warmtepomp installateurs hier zoiets van de fabrikanten gehoord, gezien, gelezen?
Hebben de fabrikanten überhaupt een mening wat het mogelijke/eventuele forse? rendementsverlies betreft?

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 22-06-2024 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@CornermanNL
Maar dat kost geld omdat de warmtepomp mogelijk meer moet pendelen, en dus inefficienter draait.

Klopt dit?
Voor zover ik weet gaat de wp met een buffervaatje niet meer "pendelen" (wat dat ook is), dus
"Maar dat kost geld omdat de warmtepomp mogelijk meer moet pendelen, en dus inefficienter draait."
En dat klopt dan altijd.

Waarom de wp inefficiënter draait hangt blijkbaar met de menging in het buffervat samen,
het eventuele "pendelen" wordt bij een groter buffervat waarschijnlijk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 22:33

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

In dit topic heeft nog niemand het gehad over de Heat Geek Super Cylinder, klopt dat? Ik bedoel de producten (sww vat) uit deze video van 2 maanden geleden: YouTube: How We Generate The Most Efficient Hot Water On EARTH

Ik vraag me af of een product dat in Nederland goed verkrijgbaar is een vergelijkbaar ontwerp is, of anders dat het loont om deze uit het VK te bestellen (~£1900 voor 300l) https://newarkcylinders.co.uk/products/hg-series-cylinders/

[ Voor 6% gewijzigd door Jeroen op 22-06-2024 18:35 ]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Jeroen Heb je ook de stilstandverliezen van de verschillende boilers van "Heat Geek"?
Volgens de Europese normen moeten boilers ook een gerelateerd energielabel hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Technician-
Jeroen schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:34:
In dit topic heeft nog niemand het gehad over de Heat Geek Super Cylinder, klopt dat? Ik bedoel de producten (sww vat) uit deze video van 2 maanden geleden: YouTube: How We Generate The Most Efficient Hot Water On EARTH

Ik vraag me af of een product dat in Nederland goed verkrijgbaar is een vergelijkbaar ontwerp is, of anders dat het loont om deze uit het VK te bestellen (~£1900 voor 300l) https://newarkcylinders.co.uk/products/hg-series-cylinders/
Het zijn enthousiaste gasten en soms brengen ze leuken dingen.
Wat ze hebben verteld aan een boiler leverancier: pas dit en dit aan en breng dit op de markt.
Daarmee hebben ze getest en komen met hogere COP waardes op SWW.

De aanpassingen:
De boiler is hoger en smaller - meer gelaagdheid
De spiraal zit zo laag mogelijk. - kouder water retour
De oppervlakte van de spiraal is verhoogd naar 6m2
De inlaatbuis koud water is vergroot om een langzamere flow en minder turbulentie te verkrijgen.

Maar wat ze in basis zeggen, neem een grotere boiler en een veel lagere SWW setpoint, en zorg voor veel flow door de spiraal.
Iets wat we op Tweakers al lang zeggen.
Ze hebben altijd zeeën van tijd nodig om iets eenvoudigs uit te leggen, daarom houd ik niet van die filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-10 08:25
Ik zit een beetje te worstelen met de plaatsing van mijn warmtepomp en ik hoop dat iemand hier me een beetje verder kan helpen.

Vanwege geluidsoverwegingen zet ik de warmtepomp achter in de tuin neer. Hier heb ik twee posities die wat mij betreft acceptabel zijn. Zie ook onderstaande schets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eu6oAkfDJOYjURj0u0kTEm2OxPY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gB7u6NoZs4JswSAp83O9GAlf.png?f=user_large

De situatie is als volgt:
- In de linker achterzijde van onze tuin hebben we een betonnen schuur staan.
- Rechts hiervan hebben we een overkapping. Deze loopt van de schuur naar de schutting met de buren aan de rechterzijde. De totale breedte is ong. 2.7m.
- Aan de onderzijde is totaal open richting de rest van onze tuin.
- De bovenzijde is een schutting met poort. Achter deze schutting is een openbare parkeerplaats, dus geen buren

Idealiter zou ik de warmtepomp plaatsen zoals in de eerste schets hierboven (groene vlak). Dit is het meest praktisch met de fietsen die we ook onder deze overkapping plaatsen. Ook is de warmtepomp minder zichtbaar vanuit de woonkamer op deze manier.

Ik weet echter niet of we op deze manier niet teveel luchtcirculatie gaan krijgen. Dit omdat zowel de wand achter de warmtepomp (schuur) als de wand 2.7 meter voor de warmtepomp (schutting tot aan overkapping) gesloten zijn. Ook de linkerzijde is deels gesloten, alleen loopt de schutting hier niet helemaal door tot de overkapping.

De andere mogelijkheid (rechts op de schets) plaats de warmtepomp tegen de achter schutting. Hier kan ik er eenvoudig voor zorgen dat er genoeg ruimte is voor het doorlaten van lucht door de schutting. Ook blaast in deze opstelling de lucht naar de open zijde van de overkapping, waardoor er volgens mij minder recirculatie plaatsvindt.

Mijn vraag is of positie 1 zal werken zonder teveel verlies van efficiëntie of dat ik beter voor positie 2 kan gaan. En zijn er mogelijk nog andere zaken die ik heb gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:33
Als bij plaatsing volgens de rechter schets er een goede aanzuiging van achter is, dan is dat technisch gezien de beste opstelling in mijn ogen. Al zal de linker opstelling ook vast geen groot rendement verlies opleveren verwacht ik. Wel heb je hem daar nogal dicht op de schuur getekend. Begrijpelijk, je wil de doorloop zoveel mogelijk vrijhouden, maar het is toch wel wenselijk een 20 a 30cm aanzuigruimte aan de achterkant open te houden.

Sowieso moet je er rekening mee houden dat er een behoorlijk koude luchtstroom aan de voorkant uit de warmtepomp komt. Dat kan een beperking zijn voor wat je er allemaal neer gaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:40
Er komt behoorlijk vochtige koude lucht uit die unit in de winter. Je fietsen zet je daar zodat ze droog staan en niet doorroesten. Ook niet prettig dat iedereen iedere ochtend door een koude luchtstroom moet om z'n fiets te pakken. Misschien een eigen topic openen en je gehele perceel met alle opties eens intekenen. Hoewel, @Ronald.42 schijnt ook z'n WP ingebouwd te hebben in een overkapping tegen de schutting...

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 04:19
Ik heb ook een vraag over welke richting op ik de WP zou plaatsen.

onderstaand een simpele schets met plattegrond, windrichtingen en diverse afstanden naar omliggende huizen.

De WP komt bovenop de garage bij het rode vlak, leidingwerk gaat direct de muur in, door de badkamer naar de cv ketel ruimte. (niet getekent).

Mijn voorkeur is een goede muurbeugel zodat de WP niet op de dakbedekking staat en wat strakker tegen de gevel aan komt. Hier hangen ook al 2 airco units op muurbeugels. Totaal niet hoorbaar in huis.

Het enige nadeel aan deze opstelling zou geluid richting de buren zijn. garage is 3.3 breed en tussen onze huizen in zit nog 2.2 mtr ruimte. Echter is het wel zo dat de garage van de buren is verbouwd naar slaapkamer begane grond.

De andere optie is dwars op de garage op bigfoots. Uitblaas richting naar voren waar meer dan 200 meter ruimte is voordat het andere huizen treft, met daartussen nog bomen, een sloot en een soort van drukke weg. druk genoeg dat er elke minuut wel een auto rijdt bedoel ik dan met druk.

kwa verspreidend geluid heeft dit wel de voorkeur, maar verder alleen maar nadelen met resonantie in huis, veel zichtbaarder vanaf de straat, meer in de wind enz.

Ik wil er ook nog zonnepanelen erbij leggen op de garage en dit betekent dan zoiezo 1 paneel minder.

Het is een standaard enkelsteens garage met houten balken en osb erop. Wel nageisoleerd met 8 cm pir platen bovenop. Het huis zelf heeft wel betonvloeren.

Nu is het zo dat ik lekkage op de daktrimmen heb wat dusdanig ver is doorgetrokken dat het hele dak eraf moet om een deel van de osb te vervangen. Nieuw PIR plaatsen en nieuwe dakbedekking enz.

Ik heb dus wel een mogelijkheid dit dak ter hoogte van de WP nog extra te verstevigen. Maar hoe weet ik nog niet, en wellicht vererger je de resonantie juist wel.

Iemand die een inschatting kan geven in hoeverre de buren geluidsoverlast zullen ervaren met een WP op 5 meter van hun slaapkamer 1 verdieping lager? Het meeste geluid zal er overheen gaan denk ik.
Hun hebben een raam aan de voorkant, waar normaal de garagedeur zit. Rolluik ervoor wat altijd dicht zit.

Ik was in eerste instantie niet van plan SWW met de WP te doen dus geen luidruchtige legionella runs en wil graag een goede kwaliteit WP. Wolf CHA 7 of Itho Amber 65.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-T-g4rxS34ucaVSwD1KvjtE0yY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3SOHGPUaBno2lfrR1djEHsRu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
GudZ schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:22:
Er komt behoorlijk vochtige koude lucht uit die unit in de winter. Je fietsen zet je daar zodat ze droog staan en niet doorroesten. Ook niet prettig dat iedereen iedere ochtend door een koude luchtstroom moet om z'n fiets te pakken. Misschien een eigen topic openen en je gehele perceel met alle opties eens intekenen. Hoewel, @Ronald.42 schijnt ook z'n WP ingebouwd te hebben in een overkapping tegen de schutting...
Dat klopt.
Hij staat overkapt tegen een schutting met een luchtdicht schot om de pomp heen.
Dus geen kans op recirculatie van de koude lucht.

Als je overkapping niet geïsoleerd is wordt het dak in ieder geval een schimmel festijn.

Bij mij is het maar een klein stukje dak maar dat wordt zeiknat bij defrosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CPJ-aoUx6BJjNTNMjeIXfrL4F8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7X9WCoZ9KD3txASGLrol7gxv.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Ronald.42 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:20:
[...]

Dat klopt.
Hij staat overkapt tegen een schutting met een luchtdicht schot om de pomp heen.

Als je overkapping niet geïsoleerd is wordt het dak in ieder geval een schimmel festijn.

[Afbeelding]
wat had je van een apparte afvoer voor het dooi-water gedacht, als het goed is heeft je warmtepomp onder in de bodemplaat daar (mogelijk zelfs diverse) afvoeren beschikbaar, deze via een pijp dan mooi de grond (cq putje) vorstvrij laten weglopen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Guido7619 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:36:
Ik heb ook een vraag over welke richting op ik de WP zou plaatsen.

onderstaand een simpele schets met plattegrond, windrichtingen en diverse afstanden naar omliggende huizen.

De WP komt bovenop de garage bij het rode vlak, leidingwerk gaat direct de muur in, door de badkamer naar de cv ketel ruimte. (niet getekent).

Mijn voorkeur is een goede muurbeugel zodat de WP niet op de dakbedekking staat en wat strakker tegen de gevel aan komt. Hier hangen ook al 2 airco units op muurbeugels. Totaal niet hoorbaar in huis.

Het enige nadeel aan deze opstelling zou geluid richting de buren zijn. garage is 3.3 breed en tussen onze huizen in zit nog 2.2 mtr ruimte. Echter is het wel zo dat de garage van de buren is verbouwd naar slaapkamer begane grond.

De andere optie is dwars op de garage op bigfoots. Uitblaas richting naar voren waar meer dan 200 meter ruimte is voordat het andere huizen treft, met daartussen nog bomen, een sloot en een soort van drukke weg. druk genoeg dat er elke minuut wel een auto rijdt bedoel ik dan met druk.

kwa verspreidend geluid heeft dit wel de voorkeur, maar verder alleen maar nadelen met resonantie in huis, veel zichtbaarder vanaf de straat, meer in de wind enz.

Ik wil er ook nog zonnepanelen erbij leggen op de garage en dit betekent dan zoiezo 1 paneel minder.

Het is een standaard enkelsteens garage met houten balken en osb erop. Wel nageisoleerd met 8 cm pir platen bovenop. Het huis zelf heeft wel betonvloeren.

Nu is het zo dat ik lekkage op de daktrimmen heb wat dusdanig ver is doorgetrokken dat het hele dak eraf moet om een deel van de osb te vervangen. Nieuw PIR plaatsen en nieuwe dakbedekking enz.

Ik heb dus wel een mogelijkheid dit dak ter hoogte van de WP nog extra te verstevigen. Maar hoe weet ik nog niet, en wellicht vererger je de resonantie juist wel.

Iemand die een inschatting kan geven in hoeverre de buren geluidsoverlast zullen ervaren met een WP op 5 meter van hun slaapkamer 1 verdieping lager? Het meeste geluid zal er overheen gaan denk ik.
Hun hebben een raam aan de voorkant, waar normaal de garagedeur zit. Rolluik ervoor wat altijd dicht zit.

Ik was in eerste instantie niet van plan SWW met de WP te doen dus geen luidruchtige legionella runs en wil graag een goede kwaliteit WP. Wolf CHA 7 of Itho Amber 65.

[Afbeelding]
Als ik deze tekening zie (met de afmetingen) dan zou ik me eerder over de juiste plek ivm het geluid maken. mn richting je rechter buurman. ik vrees dat de plaats dus meer af zal hangen van de geluidseisen.

het geluid wordt als een bol-bron (dus alle kanten in 3-D op) uitgestraalt, dus ga er nier zo maar er van uit dat het geluid zal overwaaien, verwacht ik namelijk niet.

Een warmtepomp heeft wat meer lucht nodig dan de gemiddelde airco, dus hou aub ook voldoende ruimte achter de warmtepomp (min. 15 cm, meer is beter, dus zeker niet wat strakker tegen de gevel, da ga je namelijk echt spijt van krijgen (oa lagere COP).
Bedenk dat als je daar ook al twee aico's hebt hangen tellen deze gewoon mee (zeker als deze ook kunnen verwarmen) zover deze niet op behoorlijke afstand tot de warmtepomp staan.
Als er namelijk een klacht komt en de gemeente gaat meten dan moeten alle units aan (op vol vermogen), of je dat in de praktijk wel cq niet doet, is hier dan even niet van belang. Dus plaats je warmtepomp zo ver mogelijk weg van de twee airco's (zo ver mogelijk natuurlijk). Daar is één uitzondering bij, als deze airco's namelijk vóór 1-4-2021 zijn geplaatst hoef je daar je geen zorgen over maken, want dan tellen deze namelijk niet mee met de geluidseisen. Deze gelden namelijk pas voor unit's die op 1-4-2021 zijn geplaatst.

Heb je al een WPAC berekening uitgevoerd ? kom je daar er niet uit, mag je me een pm sturen, dan help ik je wel. heb hier voor een heleboel tweakers als een WPAC uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:10

Seafarer

XXX

Ronald.42 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:20:
[...]

Dat klopt.

[Afbeelding]
Best wel grappig opgesteld zo. EN de warmte van een defrost blijft ook even hangen. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
RamonK schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:16:
Ik zit een beetje te worstelen met de plaatsing van mijn warmtepomp en ik hoop dat iemand hier me een beetje verder kan helpen.

Vanwege geluidsoverwegingen zet ik de warmtepomp achter in de tuin neer. Hier heb ik twee posities die wat mij betreft acceptabel zijn. Zie ook onderstaande schets:
[Afbeelding]

De situatie is als volgt:
- In de linker achterzijde van onze tuin hebben we een betonnen schuur staan.
- Rechts hiervan hebben we een overkapping. Deze loopt van de schuur naar de schutting met de buren aan de rechterzijde. De totale breedte is ong. 2.7m.
- Aan de onderzijde is totaal open richting de rest van onze tuin.
- De bovenzijde is een schutting met poort. Achter deze schutting is een openbare parkeerplaats, dus geen buren

Idealiter zou ik de warmtepomp plaatsen zoals in de eerste schets hierboven (groene vlak). Dit is het meest praktisch met de fietsen die we ook onder deze overkapping plaatsen. Ook is de warmtepomp minder zichtbaar vanuit de woonkamer op deze manier.

Ik weet echter niet of we op deze manier niet teveel luchtcirculatie gaan krijgen. Dit omdat zowel de wand achter de warmtepomp (schuur) als de wand 2.7 meter voor de warmtepomp (schutting tot aan overkapping) gesloten zijn. Ook de linkerzijde is deels gesloten, alleen loopt de schutting hier niet helemaal door tot de overkapping.

De andere mogelijkheid (rechts op de schets) plaats de warmtepomp tegen de achter schutting. Hier kan ik er eenvoudig voor zorgen dat er genoeg ruimte is voor het doorlaten van lucht door de schutting. Ook blaast in deze opstelling de lucht naar de open zijde van de overkapping, waardoor er volgens mij minder recirculatie plaatsvindt.

Mijn vraag is of positie 1 zal werken zonder teveel verlies van efficiëntie of dat ik beter voor positie 2 kan gaan. En zijn er mogelijk nog andere zaken die ik heb gemist?
Eerst een vraag, heb je een WPAC berekening uitgevoerd ?

tweede vraag; uit wat bestaat de schutting aan de rechterkant (richting buren), is dit een stenen muur of is dit meer een houten schutting of iets dergelijks, gezien de geringe afstand van 2,7m (wat zeer weinig is) richting de erfgrens, echter daar moet je wel aan de geluidsnormen van 45/40 dB voldoen.
het voordeel aan de achterkant is dat deze dus geen woonbestemming heeft, en dus ook in die richting geen geluidseisen gelden.
echter hou wel rekening mee dat een warmtepomp als een bol-bron (wettelijk) gezien wordt, en dus alle kanten gelijk uitstraalt.
De betonnen schuur kun je echter wel (zeker richting links naar de buren als prima geluidsweering gebruiken).
ik wil je best helpen hierbij, heb echter nog wat meer gegevens nodig, stuur maar een pm als je belangstelling hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
MacD007 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:29:
[...]

Als ik deze tekening zie (met de afmetingen) dan zou ik me eerder over de juiste plek ivm het geluid maken. mn richting je rechter buurman. ik vrees dat de plaats dus meer af zal hangen van de geluidseisen.

het geluid wordt als een bol-bron (dus alle kanten in 3-D op) uitgestraalt, dus ga er nier zo maar er van uit dat het geluid zal overwaaien, verwacht ik namelijk niet.

Een warmtepomp heeft wat meer lucht nodig dan de gemiddelde airco, dus hou aub ook voldoende ruimte achter de warmtepomp (min. 15 cm, meer is beter, dus zeker niet wat strakker tegen de gevel, da ga je namelijk echt spijt van krijgen (oa lagere COP).
Bedenk dat als je daar ook al twee aico's hebt hangen tellen deze gewoon mee (zeker als deze ook kunnen verwarmen) zover deze niet op behoorlijke afstand tot de warmtepomp staan.
Als er namelijk een klacht komt en de gemeente gaat meten dan moeten alle units aan (op vol vermogen), of je dat in de praktijk wel cq niet doet, is hier dan even niet van belang. Dus plaats je warmtepomp zo ver mogelijk weg van de twee airco's (zo ver mogelijk natuurlijk). Daar is één uitzondering bij, als deze airco's namelijk vóór 1-4-2021 zijn geplaatst hoef je daar je geen zorgen over maken, want dan tellen deze namelijk niet mee met de geluidseisen. Deze gelden namelijk pas voor unit's die op 1-4-2021 zijn geplaatst.

Heb je al een WPAC berekening uitgevoerd ? kom je daar er niet uit, mag je me een pm sturen, dan help ik je wel. heb hier voor een heleboel tweakers als een WPAC uitgevoerd.
WPAC berekening nog niet gedaan. 1 airco unit is van 2019. De andere van november 2021. In de toekomst komen er hoogstwaarschijnlijk nog 1 of 2 bij.

Uiteraard een muurbeugel die bij de WP zelf hoort, met voldoende afstand vanaf de muur.

Het is de enige juiste plaats waarbij de minste overlast is te verwachten. Achterin de tuin geeft meer overlast richting mijn eigen slaapkamer en naastliggende huizen, alsmede het blok met rijtjeshuizen aan de achterkant.

Eigenlijk is het enige nadeel dat de garage van de buren een slaapkamer is geworden. Er zitten verder geen ramen in de zijgevel van hun of mijn huis.

Is dit al niet zou kunnen, dan voorspel ik niet veel goeds voor 80% van de huizen in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Guido7619 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:34:
[...]

WPAC berekening nog niet gedaan. 1 airco unit is van 2019. De andere van november 2021. In de toekomst komen er hoogstwaarschijnlijk nog 1 of 2 bij.
tip 1: kijk of in jou gemeente er geen maximaal aantal buitenunit's geplaatst mogen worden zonder vergunning, ik weet dat bij diverse gemeentes daar een maximum aan zit zonder dat je een vergunning nodig hebt. dus belangrijk om daar even naar te kijken.

tip 2: die tweede airco valt dus binnen de nieuwe wettelijke geluidseisen, daar zul je dus rekening mee moeten houden, hoe veel is erg afhankelijk van de onderlinge afstand en locatie, zonder foto's en afstanden kan ik daar helaas niets zinnis over zeggen.

een foto jou hier eea wel verduidelijken.

wil je de unit op het dak van je garage plaatsen hou dan ook met deze fig. vanuit de WPAC handleiding rekening mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjHZa289Bv_liBAUFPY2w_SoeMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7Vti96I7cFjDz7zLDTXHtWN.jpg?f=fotoalbum_large
Uiteraard een muurbeugel die bij de WP zelf hoort, met voldoende afstand vanaf de muur.

Het is de enige juiste plaats waarbij de minste overlast is te verwachten. Achterin de tuin geeft meer overlast richting mijn eigen slaapkamer en naastliggende huizen, alsmede het blok met rijtjeshuizen aan de achterkant.

Eigenlijk is het enige nadeel dat de garage van de buren een slaapkamer is geworden. Er zitten verder geen ramen in de zijgevel van hun of mijn huis.

Is dit al niet zou kunnen, dan voorspel ik niet veel goeds voor 80% van de huizen in Nederland.
daar heb je ook wel gelijk mee, de geluidseisen worden door veel mensen onderschat, tot dat er ruzie en de gemeente komt kijken.
heb je al een merk en type Warmtepomp op het oog ? en wat is daarvan de geluidsvermogen (Lw) ( dus niet de geluidsdruk (Lp)).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBzjH-5pjULZxRBacg46ThfFA_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k6mb7BsabwBWeOrLr0iGcIfo.jpg?f=user_large

op basis van je gegevens heb je dus alleen rekening te houden met je rechter buurman, horizontaale afstand zal hierbij op circa 4m liggen, als je de warmtepomp een beetje midden (diepte) van je garage plaatst verhoog je de effectieve afstand nog (conform fig. hierboven). alleen de vraag is wel wat is de geluidsvermogen van de airco en waar staat deze.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 23-06-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-10 18:23

Rzaan

Altijd zoekende

MacD007 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:06:
[...]
tip 1: kijk of in jou gemeente er geen maximaal aantal buitenunit's geplaatst mogen worden zonder vergunning, ik weet dat bij diverse gemeentes daar een maximum aan zit zonder dat je een vergunning nodig hebt. dus belangrijk om daar even naar te kijken.
Weet je bijvoorbeeld ook bij welke gemeentes?
Ben benieuwd hoe ze dat geregeld hebben namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:47
Rzaan schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:20:
[...]

Weet je bijvoorbeeld ook bij welke gemeentes?
Ben benieuwd hoe ze dat geregeld hebben namelijk.
Enschede:
https://www.enschede.nl/b...co-of-warmtepomp-plaatsen

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zie op die pagina zo gauw niet staan dat er een maximaal aantal warmtepompen geplaatst mogen worden.
Verder zie ik vooral de al reeds bestaande regels die sinds jaar en dag gelden.

Heb je voor mij de zin waaruit blijkt dat het om het aantal WP'en in Enschede gaat? Misschien lees ik er dik overheen.

EDIT: ik denk dat ik de post van @MacD007 verkeerd interpreteerde. Ik dacht dat hij bedoelde het aantal WP'en per gemeente. Maar hij bedoelde ws aantal WP'en per woning.

[ Voor 14% gewijzigd door Rzaan op 23-06-2024 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Guido7619 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:34:
[...]

Kijk m’n even hier naar: van de link die @LED-Maniak ( bedankt d:)b ) heeft geplaatst.
Dit zijn de voorwaarden van de genoemde gemeente, is dit niet jou gemeente kijk dan m’n welke voorwaarden er in jou gemeente gelden.

Geluid:

Let op, deze voorwaarden gelden voor alle buitenunits samen. Plaatst u 2 buitenunits, dan mogen die dus samen niet meer dan 40 decibel aan geluid maken.

Plaatsingsvoorschrift:
Plaatsen van buitenunit aan de gevel
De buitenunit past binnen het omgevingsplan. Controleer dit op Regels op de kaart. Kijk daar in het omgevingsplan en de bestemmingsplannen.
De buitenunit is maximaal 1 m2 en steekt samen met alle onderdelen maximaal 50 centimeter uit. Een buitenunit op een balkon moet ook tegen de gevel staan en mag maximaal 50 centimeter uitsteken.
Aan een gevel die zichtbaar is vanaf openbaar gebied mag u slechts 1 buitenunit plaatsen zonder vergunning. U mag een extra buitenunit plaatsen op een balkon tegen de gevel als deze unit niet zichtbaar is vanaf openbaar gebied.
Bij gevels aan de straatkant mogen de leidingen niet over de buitenmuur lopen.
Er is geen aanpassing aan de draagconstructie van de gevel nodig om de buitenunit te kunnen dragen.

Die max 50cm kan dus wel een uitdaging worden. Je hebt al 2 units, zijn deze zichtbaar van uit de openbare weg? Indien ja kan het dus zijn dat je warmtepomp ook vergunningsplichtig wordt, afhankelijk van de locatie.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 23-06-2024 20:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@Guido7619
Hier ook een tussenwoning met een warmtepomp achter in de tuin.

Alternatief voor het bovenstaande: goed gesprek met de buren en het geluid eens simuleren met een speaker, WP geluid via bijv. YouTube/Spotify en een dB meter.
Heb ik ook gedaan, werd zeer gewaardeerd door de buren en er is nu geen enkel probleem.

Uiteraard niet 100% zonder risico want wat als er nieuwe buren komen wonen etc., maar ik ben ervoor gegaan en het valt eenieder erg mee.

Let wel: bij plaatsing op een houten dak wel resonantie vermijden, evt een constructie met veren, zie dit topic.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SebastiaanPs schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:21:
@Guido7619

Alternatief voor het bovenstaande: goed gesprek met de buren en het geluid eens simuleren met een speaker, WP geluid via bijv. YouTube/Spotify en een dB meter.
Heb ik ook gedaan, werd zeer gewaardeerd door de buren en er is nu geen enkel probleem.

Uiteraard niet 100% zonder risico want wat als er nieuwe buren komen wonen etc., maar ik ben ervoor gegaan en het valt eenieder erg mee.

Let wel: bij plaatsing op een houten dak wel resonantie vermijden, evt een constructie met veren, zie dit topic.
Je zou het ook kunnen gaan berekenen, met de Wpac tool heb je dan ook wat meer rechtszekerheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Op daken en tegen gevels geeft altijd meer gezeik omdat gemeente daar veel meer lokale regels mogen volgen.
Op de grond, bijna tegen de gevels, valt onder landelijke regels. Heeft gemeente veel minder over te zeggen.
Nu mogen de regels van de gemeente sowieso nooit teveel van landelijke regels afwijken omdat je je als inwoner kunt beroepen op het dicriminatie- of gelijkheidsbeginsel (in gelijke gevallen moeten burgers op gelijke wijze behandeld worden). Gemeenten willen dit nog wel eens aan hun laars lappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
@Guido7619

Ook een grote reden dat ik de wp niet op het dak wil. Geen zin in geëxperimenteer met veren en grote constructies tegen omwaaien.

Een Wolf CHA 7 heeft een Lw van 52db. Itho amber 65 een Lw van 54db.

In het itho topic had ik eens gelezen dat ze er naar toe moesten lopen om te zien of die wel draaide zo stil.

Denk dat het dus wel mee zal vallen. Heb ook geen lastige buren en goed contact mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MacD007 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:11:
Plaatsingsvoorschrift:
De buitenunit is maximaal 1 m2 en steekt samen met alle onderdelen maximaal 50 centimeter uit. Een buitenunit op een balkon moet ook tegen de gevel staan en mag maximaal 50 centimeter uitsteken.
Dit soort wereldvreemde regels kunnen echt alleen maar door ambtenaren worden verzonnen. |:(
50 cm lukt maar net met een kleine (hooguit dual split) airco, maar is met een warmtepomp bijna nooit haalbaar.
Mijn buitenunit zelf is al dik 50 cm diep, en die wil toch echt nog graag minimaal 20 cm van de muur staan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:08:
[...]

Dit soort wereldvreemde regels kunnen echt alleen maar door ambtenaren worden verzonnen. |:(
50 cm lukt maar net met een kleine (hooguit dual split) airco, maar is met een warmtepomp bijna nooit haalbaar.
Mijn buitenunit zelf is al dik 50 cm diep, en die wil toch echt nog graag minimaal 20 cm van de muur staan.
Maar dan staat hij op de grond en gelden andere regels.

Van de pagina van de gemeente Enschede:
Plaatsen van buitenunit op de grond

• U plaatst de buitenunit op de grond.
• De buitenunit is maximaal 1 meter hoog is en heeft een oppervlakte van niet meer dan 2 m2.
• De unit staat zo dicht mogelijk bij de gevel op eigen grond. De grond moet ook ingericht zijn om te worden gebruikt voor het gebouw. Het is erf bij het gebouw en bijvoorbeeld geen weiland of groenvoorziening.

[ Voor 32% gewijzigd door Rzaan op 23-06-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Andrehj schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:08:
[...]

Dat kan zijn, maar dit soort regels zie je bij heel veel gemeentes.
De deze vallen nog mee, ik kent nog veel ergere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
MacD007 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:15:
[...]
De deze vallen nog mee, ik kent nog veel ergere.
Dat is echt een heel slecht argument :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
SebastiaanPs schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:17:
[...]

Nee, dat is de realiteit, welkom in de echte wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
SebastiaanPs schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:17:
[...]

Ik zou het als schrale troost beschouwen.
Ik kan me voorstellen dat deze soort regels graag
"verzonnen" worden waar ooit een warmtenet gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:47
Regels en handhaving en naleving van die regels zijn twee werelden op zich.
Rij een uurtje door het door mij genoemde enschede en je hebt zeker 15-20 situaties gevonden die niet voldoen. Mensen plakken echt óveral die buitenunits aan de muur en op het dak. Het ziet er werkelijk niet uit.

De stadsbouwmeester vertelde mij een aantal jaar geleden dan ook: de energietransitie gaat boven de exacte regels. :F

Maar de regels zoals gesteld vind ik niet eens zo erg. Het kan op veel plekken gewoon niet met al die rijtjeshuizen op elkaar geduwd met postzegeltuintjes.

[ Voor 30% gewijzigd door LED-Maniak op 23-06-2024 21:57 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Lees nu al vaker dat Remeha komt met de Remeha Elga Ace all in one, en dat de CV ketel aan het binnendeel uniek is.

Maar dit bestaat toch al zeker 15 jaar met de Daikin Intergas combi? Das toch letterlijk hetzelfde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
LED-Maniak schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:54:
Regels en handhaving en naleving van die regels zijn twee werelden op zich.
Rij een uurtje door het door mij genoemde enschede en je hebt zeker 15-20 situaties gevonden die niet voldoen. Mensen plakken echt óveral die buitenunits aan de muur en op het dak. Het ziet er werkelijk niet uit.

De stadsbouwmeester vertelde mij een aantal jaar geleden dan ook: de energietransitie gaat boven de exacte regels. :F

Maar de regels zoals gesteld vind ik niet eens zo erg. Het kan op veel plekken gewoon niet met al die rijtjeshuizen op elkaar geduwd met postzegeltuintjes.
ja, daar heb je wel een punt, echter aan de andere kant, kijk maar hier op tweakers, de klachten door een te hoog lawaai veroorzaakt door airco's en warmtepompen en lawaai kan echt heel ziek maken.

en ja, in onze kleine postzegelwoningen is een warmtepomp vaak ook niet de oplossing. Gewoon omdat tijdens de planning van die woningen met warmtepompen en airco's totaal geen rekening is gehouden.

Daar zit eigenlijk ook niemand op te wachten, dus goed dat er regels zijn. Maar deze dienen ook naar gehandelt worden. En daar hebben we in Nederland dus algemeen een probleem.
Wat daar scoren we gewoon heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Technician- schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:40:
Lees nu al vaker dat Remeha komt met de Remeha Elga Ace all in one, en dat de CV ketel aan het binnendeel uniek is.

Maar dit bestaat toch al zeker 15 jaar met de Daikin Intergas combi? Das toch letterlijk hetzelfde?
Stel je voor en je geeft aan dat je eigenlijk oude meuk gaat verkopen, wil dus niemand. :N
oplossing; plak er een leuk label op en noem het uniek en nu nog maar hopen dat de over de toonbank gaan vliegen. :Y *O*
Alleen ligt de huidige markt een beetje op apegapen, oeps verkeerd gepland. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:12
We zouden een centrale voorziening moeten maken zodat de warmte (of koude) direct de huizen in stroomt en dat voor het produceren daarvan dan duurzame energie wordt gebruikt. Dan koppelen we de prijs daarvan aan de prijs voor gas zodat de leveranciers hun winsten kunnen maximaliseren de kWh prijs van dat moment gedeeld door de COP van het systeem zodat de prijs altijd eerlijk is.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
RichieB schreef op zondag 23 juni 2024 @ 23:14:
We zouden een centrale voorziening moeten maken zodat de warmte (of koude) direct de huizen in stroomt en dat voor het produceren daarvan dan duurzame energie wordt gebruikt. Dan koppelen we de prijs daarvan aan de prijs voor gas zodat de leveranciers hun winsten kunnen maximaliseren de kWh prijs van dat moment gedeeld door de COP van het systeem zodat de prijs altijd eerlijk is.
sorry, en waar blijft dan het verdienmodel ? :? nee, dat kun je niet echt denken, mogelijk zelfs gratis energie, nee dat kan echt niet. :N wat moeten dan die arme energieboeren gaan doen :S

overgens, ik zit niet opnieuw te wachten dat ze de stoep voor de honderste keer gaan openbreken, en met dergelijke leidingen duurt dat mogelijk zelfs jaren. nee dank je.
kijk maar wat met die warmtenetten gebeurt, de mensen die aangesloten zijn betalen zich blauw, niets goedkope energie. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
RichieB schreef op zondag 23 juni 2024 @ 23:14:
Er zijn al veel warmtenetten op een centrale warmtepomp. Daar zijn nu een aantal hele grote projecten van met mega grote warmtepompen.

Alleen schiet daar de eindgebruiker niets mee op, behalve het gevoel dat er (relatief) duurzaam wordt opgewekt.
De grootste die ik weet draait in Utrecht op restwarmte van rioolwater
https://warmtenetwerk.nl/...mt%20is%20relatief%20warm.

[ Voor 21% gewijzigd door Technician- op 23-06-2024 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Rzaan schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:02:
Op daken en tegen gevels geeft altijd meer gezeik omdat gemeente daar veel meer lokale regels mogen volgen.
Op de grond, bijna tegen de gevels, valt onder landelijke regels. Heeft gemeente veel minder over te zeggen.
Nu mogen de regels van de gemeente sowieso nooit teveel van landelijke regels afwijken omdat je je als inwoner kunt beroepen op het dicriminatie- of gelijkheidsbeginsel (in gelijke gevallen moeten burgers op gelijke wijze behandeld worden). Gemeenten willen dit nog wel eens aan hun laars lappen.
Dit wist ik niet. Interessant.
Heb jij een verwijzing naar die landelijke regels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

@Guido7619

dit topic.
Goed plan! Had jij er een echte dB meter bij? Ik had even snel een paar dB-meet-apps gedownload maar die geven een wild verschil in geluid hier bij mij op kantoor; de ene zegt 40dB en de ander 57. Is nogal een verschil. Hoe calibreer je zo'n app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Technician- schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:37:
[...]

Het is terug te vinden in tal van regels. Niet alles staat mooi gegroepeerd bij elkaar.
Bijvoorbeeld in de Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) is het meeste wel te vinden.
Redelijk droge kost allemaal en soms niet altijd even duidelijk.

Nu is er wel wat gedoe over dat gemeenten meer zelf mogen beslissen. Maar dat zou in theorie niet in strijd mogen zijn met landelijke regels.
Zo zegt de gemeente Enschede bijvoorbeeld dat het geluid van een warmtepomp op de erfgrens de 40 dB niet mag overschrijden. Klopt, is een landelijke regel. Maar de gemeente Enschede gaat nog een stap verder en geeft aan Binnen in de woning van uw buren mag het geluid maximaal 30 decibel zijn.
Maar ik vraag me af waar ze dat op baseren want die 30dB grens wordt nergens gegeven door de overheid. En welke meetmethode de gemeente dan gaat hanteren. Want ook de meetmethoden staan beschreven door de overheid.
Maar de overheid maakt het ook niet makkelijk, want probeer hier maar eens chocola van te maken:
Artikel 4.107. (aangrenzend bouwwerkperceel) 5
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2020. Zie het overzicht van wijzigingen]

1Een toilet met waterspoeling, een kraan, een mechanische voorziening voor luchtverversing, een installatie voor warmte- of koudeopwekking, een installatie voor het verhogen van waterdruk of een lift veroorzaakt in een op een aangrenzend bouwwerkperceel gelegen verblijfsgebied een volgens NEN 5077 bepaald karakteristiek installatie-geluidsniveau van ten hoogste 30 dB. Dit is niet van toepassing op een op een aangrenzend perceel gelegen lichte industriefunctie of overige gebruiksfunctie.

2Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een bouwwerkperceel voor een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, berekend volgens de bij ministeriële regeling gestelde regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
P_Tingen schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Goed plan! Had jij er een echte dB meter bij? Ik had even snel een paar dB-meet-apps gedownload maar die geven een wild verschil in geluid hier bij mij op kantoor; de ene zegt 40dB en de ander 57. Is nogal een verschil. Hoe calibreer je zo'n app?
niet, want je telefoon (en dus de mic die daar in zit) is helemaal niet voor dat doel ontworpen, laat staan dat je deze kunt calibreren. Plus de software, dus de app, zou dit ook mogelijk moeten maken. Ik heb nog geen enkele app gezien die dit kon (waarschijnlijk ook omdat er eigenlijk voor je telefoon ook geen geschikte calibratiekop bestaat).

Dus app's op je telefoon zijn leuk voor tuin en keukengebruik (speelgoed), maar kun je helaas niet voor dit soort dingen gebruiken waar je zelfs met klasse 2 meetapparatuur nog te kort mee schiet en dus dure klasse 1 apparatuur nodig hebt. overigens kan de kwaliteit van app's behoorlijk uit elkaar liggen, van ronduit slecht tot mooi gemaakt. Iphones scoren overigens daar beter in dan bv samsungs. (eigen ervaring)

Een goede klasse 2 geluidsmeter heb je voor circa 150-450 euro. Voor een goede klasse 1 geluidsmeter die je voor dit soort zaken nodig hebt kom je al snel boven 2.000 - 3.000 euro uit.

Je hebt ook meters die geen klasse 2 zijn, kosten circa 25-150 euro, maar zijn veelal ook niet meer dan je app met een goede telefoon en app ook kan. wil je echt iets meten, koop dan een klaase 2 ( waar je echter dan wel weer geen formele meting mee kunt doen).

voorbeeld voor een klasse 2: PCE-325D-ICA Decibelmeter Datalogger (kost circa 300-350 euro).
voorbeeld van een klasse 1 BSWA-308 KLASSE 1 (incl. certificaat) boven de 2.000 euro + regelmatige her-kalibratie a 400 euro per keer.

Dus een dergelijke benodigde meter kost behoorlijk wat plus dat je zelf veelal de eigen kwalificatie om een dergelijke meting ook conform de eisen kunt uitvoeren mist.

Dat is ook de reden dat dergelijke metingen uitgevoerd door erkende bedrijven zo duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Technician- schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:37:
[...]

Ik verwacht dat @Rzaan doelt op de Bbl en aanverwante landelijke regelingen (die van uit de omgevingswet die per 1-1-2024 is ingegaan zijn ontstaan).
Wat @Rzaan echter vergeet dat juist de nieuwe landelijke regelingen nog meer dan voldoende afwijkingen toelaat mn op basis van het bestemmingsplan.
Hierdoor hun je zelfs binnen een gemeente door verschillende bestemmingsplannen afwijkende eisen krijgen.

Ook zijn gemeenten hier nog volop in ontwikkeling en zijn ook nog lang niet alle geplande wet en regelgeving al volledig in werking, en is een overgangsrecht van toepassing cq gemeenten zijn nog volop hiermee bezig om hun bestaande regels zo nodig hierop aan te passen. Voor een leek is dit onbegonnen werk om daar tegenin te gaan.

Doelstelling van de omgevingswet was om het eenvoudiger te maken echter de uiteindelijke uitwerking laat zien dat dit doel niet echt is bereikt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/omgevingswet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
@Guido7619

slecht plan, want hoe hard ( dus versterkt) ga je dat af spelen ? op 25%, 50% of mogelijk zelfs 75% en 100% output ? 5W speaker met een 1W versterker, of doe je even ruig en doe dat met 1000W speaker en een 1000 Watt versterker.
nee, leuk bedacht, maar je krijgt hierdoor geen naukeurig beeld, nog sterker je bedondert je zelf hiermee.

Zelfde verhaal met het afspelen van een youtube of tictoc filmpje, door daar is een goede instelling puur gokwerk. sorry, het is helaas niet anders.
Je zou namelijk al bij de opnamebron de exacte afspeel instellingen moeten vastleggen. helaas kansloos.

overigens het gesprek, d:)b ja, daar dit een perfecte idee en zou je eigenlijk altijd moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:41:
[...]
slecht plan, want hoe hard ( dus versterkt) ga je dat af spelen ? op 25%, 50% of mogelijk zelfs 75% en 100% output ? 5W speaker met een 1W versterker, of doe je even ruig en doe dat met 1000W speaker en een 1000 Watt versterker.
nee, leuk bedacht, maar je krijgt hierdoor geen naukeurig beeld, nog sterker je bedondert je zelf hiermee.

Zelfde verhaal met het afspelen van een youtube of tictoc filmpje, door daar is een goede instelling puur gokwerk. sorry, het is helaas niet anders.
Je zou namelijk al bij de opnamebron de exacte afspeel instellingen moeten vastleggen. helaas kansloos.

overigens het gesprek, d:)b ja, daar dit een perfecte idee en zou je eigenlijk altijd moeten doen.

[...]
Dat niet alleen, de meeste audioclips zijn ook nog eens voorzien van datacompressie waardoor een gedeelte van het geluid wordt weggelaten of een gedeelte van de frequentieband weggefilterd wordt. Het kan totaal anders klinken dan de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

MacD007 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:10:
[...]

Ik verwacht dat @Rzaan doelt op de Bbl en aanverwante landelijke regelingen (die van uit de omgevingswet die per 1-1-2024 is ingegaan zijn ontstaan).
Wat @Rzaan echter vergeet dat juist de nieuwe landelijke regelingen nog meer dan voldoende afwijkingen toelaat mn op basis van het bestemmingsplan.
Hierdoor hun je zelfs binnen een gemeente door verschillende bestemmingsplannen afwijkende eisen krijgen.
Nee, dat vergeet ik niet. Maar die wijzingen mogen nooit in strijd zijn met de landelijke regels. Wel mogen gemeenten sommige regels wat versoepelen. Zoals bijvoorbeeld het bouwen van een dakkapel. Maar als 40 dB de landelijke norm is, mag een gemeente niet ineens 30 dB hanteren. Of het moet daarvoor dwingende redenen hebben. Deze discussie hebben we al eens gehad, dus we hoeven niet in herhaling te vallen. Landelijke regels gaan altijd voor, behalve in een paar uitzonderingen.

Bestemmingsplan staat los van deze discussie. Bestemmingsplan houdt zich daar ook niet mee bezig. Die gaat erover wat soort functie een gebied heeft. Daar mag een gemeente wat soepeler mee omgaan. Maar nog steeds zullen ze de landelijke richtlijnen voor 99% moeten volgen. Anders bouwt zometeen een gemeente zijn buitengebied vol met bedrijfspanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rzaan schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:11:
[...]

Nee, dat vergeet ik niet. Maar die wijzingen mogen nooit in strijd zijn met de landelijke regels. Wel mogen gemeenten sommige regels wat versoepelen. Zoals bijvoorbeeld het bouwen van een dakkapel. Maar als 40 dB de landelijke norm is, mag een gemeente niet ineens 30 dB hanteren. Of het moet daarvoor dwingende redenen hebben. Deze discussie hebben we al eens gehad, dus we hoeven niet in herhaling te vallen. Landelijke regels gaan altijd voor, behalve in een paar uitzonderingen.

Bestemmingsplan staat los van deze discussie. Bestemmingsplan houdt zich daar ook niet mee bezig. Die gaat erover wat soort functie een gebied heeft. Daar mag een gemeente wat soepeler mee omgaan. Maar nog steeds zullen ze de landelijke richtlijnen voor 99% moeten volgen. Anders bouwt zometeen een gemeente zijn buitengebied vol met bedrijfspanden.
nee, een bestemmingsplan heeft nu een centrale functie binnen de omgevingswet. Juist daar worden nu de gewenste maatwerk mogelijk.
en ja, er zijn een aantal aspecten die gewoon landelijk geregeld worden, o.a. geluid (deze maakt ook geen onderdeel uit van het bestemmingsplan). en deze worden landelijk geregeld, dat was voorheen met het bouwbesluit al zo, en is in de Bbl (waar overigens het hele bouwbesluit naar toe verhuist is), ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Rzaan schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:51:
[...]

Het is terug te vinden in tal van regels. Niet alles staat mooi gegroepeerd bij elkaar.
Bijvoorbeeld in de Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) is het meeste wel te vinden.
Redelijk droge kost allemaal en soms niet altijd even duidelijk.

Nu is er wel wat gedoe over dat gemeenten meer zelf mogen beslissen. Maar dat zou in theorie niet in strijd mogen zijn met landelijke regels.
Zo zegt de gemeente Enschede bijvoorbeeld dat het geluid van een warmtepomp op de erfgrens de 40 dB niet mag overschrijden. Klopt, is een landelijke regel. Maar de gemeente Enschede gaat nog een stap verder en geeft aan Binnen in de woning van uw buren mag het geluid maximaal 30 decibel zijn.
Maar ik vraag me af waar ze dat op baseren want die 30dB grens wordt nergens gegeven door de overheid. En welke meetmethode de gemeente dan gaat hanteren. Want ook de meetmethoden staan beschreven door de overheid.
Maar de overheid maakt het ook niet makkelijk, want probeer hier maar eens chocola van te maken:
Artikel 4.107. (aangrenzend bouwwerkperceel) 5
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2020. Zie het overzicht van wijzigingen]

1Een toilet met waterspoeling, een kraan, een mechanische voorziening voor luchtverversing, een installatie voor warmte- of koudeopwekking, een installatie voor het verhogen van waterdruk of een lift veroorzaakt in een op een aangrenzend bouwwerkperceel gelegen verblijfsgebied een volgens NEN 5077 bepaald karakteristiek installatie-geluidsniveau van ten hoogste 30 dB. Dit is niet van toepassing op een op een aangrenzend perceel gelegen lichte industriefunctie of overige gebruiksfunctie.

2Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een bouwwerkperceel voor een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, berekend volgens de bij ministeriële regeling gestelde regels.
Dit is dus ook een escape / geitenpaadje die al vrij snel genoemd werd, ook door WP leveranciers: plaats de WP 'binnen', dan zijn de geluidseisen gesteld aan (nieuw te plaatsen) buiten opgestelde installaties voor warmte- of koude opwekking niet meer van toepassing en kom je uit bij deze algemene regels zoals 30 dB in verblijfsgebied. Zie ook de discussie hier.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

MacD007 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:53:

en ja, er zijn een aantal aspecten die gewoon landelijk geregeld worden, o.a. geluid (deze maakt ook geen onderdeel uit van het bestemmingsplan). en deze worden landelijk geregeld, dat was voorheen met het bouwbesluit al zo, en is in de Bbl (waar overigens het hele bouwbesluit naar toe verhuist is), ook nog.
Plaatsing van een warmtepomp of airco maakt ook geen deel uit van het bestemmingsplan.
Het bestemmingsplan bepaalt wel waar woningen mogen komen bijvoorbeeld. En woningen mogen altijd een WP hebben (mits je je aan de regels houdt van het Bbl houdt)

Je noemt geluid: Waarom bepaalt de gemeente Enschede dat het maximale geluid 40 dB mag zijn (klopt, want is landelijke norm), maar binnen bij de buren 30 dB? Dat laatste kan en mag de gemeente helemaal niet bepalen.
Daar ging mijn opmerking over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rzaan schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:37:
[...]

Plaatsing van een warmtepomp of airco maakt ook geen deel uit van het bestemmingsplan.
Het bestemmingsplan bepaalt wel waar woningen mogen komen bijvoorbeeld. En woningen mogen altijd een WP hebben (mits je je aan de regels houdt van het Bbl houdt)

Je noemt geluid: Waarom bepaalt de gemeente Enschede dat het maximale geluid 40 dB mag zijn, maar binnen bij de buren 30 dB? Dat kan en mag de gemeente helemaal niet bepalen.
De 40 dB staat gewoon in de Bbl, dus niets iets van Enschede, maar gewoon volgen van de landelijke norm. niets speciaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

MacD007 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:41:
[...]

De 40 dB staat gewoon in de Bbl, dus niets iets van Enschede, maar gewoon volgen van de landelijke norm. niets speciaal dus.
Ik heb het over die 30 dB.
Dat van die 40 dB geef ik toch aan dat dit landelijk is in een eerdere post?
(en heb het voor de slechte lezers er ook nog maar een keer extra ingezet)

[ Voor 12% gewijzigd door Rzaan op 24-06-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

blb4 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:37:
[...]

Dit is dus ook een escape / geitenpaadje die al vrij snel genoemd werd, ook door WP leveranciers: plaats de WP 'binnen', dan zijn de geluidseisen gesteld aan (nieuw te plaatsen) buiten opgestelde installaties voor warmte- of koude opwekking niet meer van toepassing en kom je uit bij deze algemene regels zoals 30 dB in verblijfsgebied. Zie ook de discussie hier.
Ik interpreteer de regelgeving niet op die manier. Maar geef gelijktijdig toe dat de wetgever het er niet simpeler op heeft gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Rzaan schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:37:
[...]

Je noemt geluid: Waarom bepaalt de gemeente Enschede dat het maximale geluid 40 dB mag zijn, maar binnen bij de buren 30 dB? Dat kan en mag de gemeente helemaal niet bepalen.
Die 30 dB is dus ook gewoon landelijke regelgeving, dat is bouwbesluit artikel 3.8 lid 1.

[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 24-06-2024 14:48 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

blb4 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:47:
[...]

Die 30 dB is dus ook gewoon landelijke regelgeving, dat is bouwbesluit artikel 3.8 lid 1.
Na 6 keer lezen denk ik inderdaad dat dat het is.
Het woord 'verblijfsgebied' deed me de das om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Rzaan schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:54:
[...]

't is ook allemaal lastig te lezen, je moet van elk begrip opzoeken wat nu exact de definitie is en dat is vaak knap lastig want zomaar een lijstje definities is nergens te vinden. Dit is wat ik als meest duidelijk heb weten te vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door blb4 op 24-06-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Niet vergeten de koelkast uit te zetten dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Nico_GTR schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:28:
Niet vergeten de koelkast uit te zetten dan.
't gaat om 't verblijfsgebied van de buren, dat dat oude ding bij jou je door merg en been gaat zoek je zelf maar uit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
blb4 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:30:
[...]

't gaat om 't verblijfsgebied van de buren, dat dat oude ding bij jou je door merg en been gaat zoek je zelf maar uit :).
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-10 13:31
Even weer melden in dit topic omdat er iets vreemds gebeurd met mijn (Techneco) Loria Duo 6008 (v27) icm Honeywell (Resideo) Lyric T6 thermostaten. Ik heb een tijdje geleden alweer zoals normaal de beide verwarmingszones uitgeschakeld en het koelbedrijf geactiveerd.

Wat ik normaal gesproken doe is verwarming uit en koel aan via het menu op de binnenunit, voor beide zones. De thermostaten stel ik dan in op een vaste temperatuur (24 graden), en als hij boven die waarde komt gaat hij normaal gesproken koelen. Weet niet hoe maar door een paar keer op OK te drukken.

Alleen nu komt er maar heel kort onderin het display een sneeuwvlokje te staan en die verdwijnt dan weer. Je hoort de circulatiepomp wel aanslaan maar hij blijft niet langere tijd koelen. Wat doe ik fout? :?

Bij mij staat parameter 34 op 1 zoals vermeld in de gebruikershandleiding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7-IrXQjFEh2MIVXX7v7mTY6RuE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SGUBfULxQjVfjE3fL0tPKFkC.png?f=fotoalbum_large

Heeft het misschien ook nog te maken met de WAR setting? Die staat bij mij op 60%. Maar voor zover ik weet heb ik dit niet aangepast en heeft het vorig jaar gewoon prima gewerkt...

1: Ohja, en zijn er inmiddels betere alternatieven qua (draadloze) thermostaten in gebruik? Want ik ben nooit echt te spreken geweest over deze.

2: Ook moet ik nog steeds gaan regelen dat het systeem omgebouwd wordt, want bij mij is het DUO verhaal verkeer geïnterpreteerd. Zone 1 is begane grond LTV (vloer) en Zone 2 is verdieping LTV (ook vloer). Maar zo zijn die zones helemaal niet bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rzaan schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:54:
[...]

zo zie je dat daar dus helemaal geen eigen inbreng was maar gewoon landelijke normen voor de duidelijkheid worden bijgevoegd.
En ja, het doorgronden van de bouw wet en regelgeving is echt iets voor de professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:54
Boeie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:35:
Even weer melden in dit topic omdat er iets vreemds gebeurd met mijn (Techneco) Loria Duo 6008 (v27) icm Honeywell (Resideo) Lyric T6 thermostaten. Ik heb een tijdje geleden alweer zoals normaal de beide verwarmingszones uitgeschakeld en het koelbedrijf geactiveerd.

Wat ik normaal gesproken doe is verwarming uit en koel aan via het menu op de binnenunit, voor beide zones. De thermostaten stel ik dan in op een vaste temperatuur (24 graden), en als hij boven die waarde komt gaat hij normaal gesproken koelen. Weet niet hoe maar door een paar keer op OK te drukken.

Alleen nu komt er maar heel kort onderin het display een sneeuwvlokje te staan en die verdwijnt dan weer. Je hoort de circulatiepomp wel aanslaan maar hij blijft niet langere tijd koelen. Wat doe ik fout? :?

Bij mij staat parameter 34 op 1 zoals vermeld in de gebruikershandleiding
[Afbeelding]

Heeft het misschien ook nog te maken met de WAR setting? Die staat bij mij op 60%. Maar voor zover ik weet heb ik dit niet aangepast en heeft het vorig jaar gewoon prima gewerkt...

1: Ohja, en zijn er inmiddels betere alternatieven qua (draadloze) thermostaten in gebruik? Want ik ben nooit echt te spreken geweest over deze.

2: Ook moet ik nog steeds gaan regelen dat het systeem omgebouwd wordt, want bij mij is het DUO verhaal verkeer geïnterpreteerd. Zone 1 is begane grond LTV (vloer) en Zone 2 is verdieping LTV (ook vloer). Maar zo zijn die zones helemaal niet bedoeld.
Wellicht is het in de nacht nog te koud. Er is een setting voor verwarmen en voor koelen waar je een temperatuur kan instellen waarbij de wp in standby gaat. Die pas ik steeds handmatig aan als ik van verwarmen naar koelen ga en visa versa.

Het Duo verhaal slaat volgens mij op wel of geen ingeboude boiler.

2 zone systeem heb ik niet hier, dus weet niet hoe dat werkt. Mogelijk werkt zone 2 op de retour temperatuur van zone 1 of andersom. Als beide LTV is kan je er toch 1 zone van maken ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-10 12:47
Dit is pas een mooie COP Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUW3PezFWbm2ZTpiFfMRnANiiPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FoGP9O6Hmb9Bed3uwoSXoKBe.jpg?f=fotoalbum_large

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-10 13:31
Erwin_83 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:40:
[...]

Wellicht is het in de nacht nog te koud. Er is een setting voor verwarmen en voor koelen waar je een temperatuur kan instellen waarbij de wp in standby gaat. Die pas ik steeds handmatig aan als ik van verwarmen naar koelen ga en visa versa.

Het Duo verhaal slaat volgens mij op wel of geen ingeboude boiler.

2 zone systeem heb ik niet hier, dus weet niet hoe dat werkt. Mogelijk werkt zone 2 op de retour temperatuur van zone 1 of andersom. Als beide LTV is kan je er toch 1 zone van maken ?
Dat is dan 72, automatische statusverandering volgens de buitentemperatuur (verwarmen <> standby). die staat bij mij gewoon op 18c. Heb ik ook nog nooit aangepast.

Nu is het bijvoorbeeld 26c binnen, en buiten ook, dus zou de koeling aan moeten springen. De pomp draait wel, maar er verschijnt geen sneeuwvlok.

De 2e zone werkt met warmte / koude van eerste zone. Dus het plan is idd om ze aan elkaar te lussen en de 2e zone uit te schakelen. De verdelers hangen bij elkaar dus veel werk is dat niet. En een buffervat erbij.

Maar ik zou het liefst dan met een ruimtesturing willen werken met servo’s op de groepen die naar behoefte open of dicht gaan. Had een Homematic IP systeem in mijn hoofd maar ik weet niet of dit echt gaat werken met mijn WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
Good COP, bad COP en nu ook nog een mooie COP!

Pagina: 1 ... 144 ... 227 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)