Het gaat er niet om de klant een goed en efficiënt verwarmingssysteem te geven maar enkel en alleen om een werkende warmtepomp op te leveren. Met een buffervaatje kan de WP een beetje verwarmen en rondpompen, de installateur of fabrikant kan op afstand monitoren en ziet of het werkt.dunklefaser schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:08:
Ik had net een installatiebedrijf over de vloer wat (uitsluitend) Remeha doet (hybride en all-electric).
Men beweerde dat Remeha sinds enkele maanden aanbeveelt/eist dat altijd een parallel buffervaatje
van ca. 50 l met een extra pompgroep geïnstalleerd wordt, ook bij hybride opstellingen!
Ik viel bijna van mijn stoel - maar de installateur zei dat dit tijdens een cursus serieus zo verteld werd.
Helaas kon hij dit niet goed beargumenteren - iets van voorkomen van eventueel geluid.
Kan deze nieuwe policy van Remeha iemand bevestigen? En als het kan ook uitleggen.
Hij had het eerst over een minimale flow van 400 l/min - moet natuurlijk per uur zijn, maar dan nog.
Zelf toen ik hem kon verzekeren dat mijn installatie (bijna geruisloos en WAF-proef) altijd 1150 l/h doet bleef hij bij de zgn. "eis van Remeha". Tja - en dan houdt het vermoedelijk op.
Waar fabrikanten en installateurs geen zin in hebben is om verantwoordelijkheid over te nemen voor het afgiftesysteem, want dat is gedoe en moeilijk.
Met dat buffervaatje creëren ze een soort juridische scheiding; als het niet goed werkt dan is het niet hun probleem want de WP zelf werkt goed dus zoek het maar uit met je afgiftesysteem.
Je zou installateurs willen die wat holistischer naar het hele plaatje kijken maar daar zit de winst niet; het moet snel en makkelijk installeerbaar zijn.
Overigens ken ik ook een grote gerenommeerde warmtepompinstallateur die alleen met buffervaten werkt. Ook bestaande installaties bieden ze geen onderhoudscontract zonder buffervat.
Ze willen op afstand kunnen monitoren of er een probleem zit in het apparaat en daarbij het afgiftesysteem kunnen uitsluiten als oorzaak. Het zal voor hun wat kosten besparen en daarmee soms ook in het voordeel van de klant werken, maar goede efficiënte installaties krijg je er niet altijd mee.
Je kunt dat buffervaatje soms ook weglaten en de klant met een betere installatie achterlaten denk ik dan, maar het moet voor hun in een stramien passen en schaalbaar zijn.