WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:30
Hier in de energiecooperatie is er nu natuurlijk ook volop discussie over 1x35A is dat nu wel of niet genoeg voor b.v. woning tot 1400-1500 m3 gas en BEV.

Weet iemand linkjes naar meer ervaringsinfo hierover? ik weet zelf de site van martin kleinman en mijn eigen data.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:09
BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:35:
Hier in de energiecooperatie is er nu natuurlijk ook volop discussie over 1x35A is dat nu wel of niet genoeg voor b.v. woning tot 1400-1500 m3 gas en BEV.

Weet iemand linkjes naar meer ervaringsinfo hierover? ik weet zelf de site van martin kleinman en mijn eigen data.
met of zonder peakshaving?

Er zijn in het Victron ontwerp forum een aantal mensen met 1x35A die een reeks van vernuftige trucs uithalen om hier prima mee rond te komen. 35A = 8,4kw + 5kw van een PV/accu oplossing zit je al op equivalent van 2x 25A.

mijn Panasonic draait piek 4.5kw gebruik (met historisch gebruik 2300m3) en dan heb je met 35A nog zat om een auto op te laden, misschien niet met 8kw, maar met 3.5kw laden de meeste EV's ook prima op.

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:35

1x35A is 8 kW. Het kan maar het houdt niet over. Een warmtepomp die 6-7kW levert bij -10C vraagt al snel 1,5 tot 2,0 kW aan vermogen als het goed koud is. Quooker is 2kW piekjes. Resteert 4kW.

Dat wordt dus geen wasjes draaien + auto laden op de koude dagen. Geen ramp als je dat nooit tegelijkertijd doet. Met een gezin en/of dynamisch contract wil je dat wel tegelijkertijd kunnen doen. In theorie ook op te lossen met een flinke batterij maar daar betaal je nu nog flink voor...

Absoluut nodig, nee. Is het fijn? Ja.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:17
Kameelstok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:31:
[...]

1x35A is 8 kW. Het kan maar het houdt niet over. Een warmtepomp die 6-7kW levert bij -10C vraagt al snel 1,5 tot 2,0 kW aan vermogen als het goed koud is. Quooker is 2kW piekjes. Resteert 4kW.

Dat wordt dus geen wasjes draaien + auto laden op de koude dagen. Geen ramp als je dat nooit tegelijkertijd doet. Met een gezin en/of dynamisch contract wil je dat wel tegelijkertijd kunnen doen. In theorie ook op te lossen met een flinke batterij maar daar betaal je nu nog flink voor...

mwoah, beetje kort niet? Ja er is een beperkte hoeveelheid ruimte en het vraagt dus wat verstand. Maar de makkelijkse en belangrijkste --> auto's laden moet je gewoon dynamisch / met load balancing doen. en de piekjes van de quooker oid maken het ook echt niet meteen stuk. Dus ja: zelfs een warmtepomp + elektrische wagen kunnen best maar dan moet je wel een laadpaal neerzetten die slimme dingen doet. en als de was dus draait het laadvermogen terugschroeft.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online

Groene nerds hadden nog een podcast over 1 / 3 fase en verduurzamen. Vondt de video persoonlijk een beetje tegenvallen, maar misschien heb jij er meer aan.
YouTube: In de WACHTRIJ voor 3-fase: kan verduurzaming IN DE PRULLENBAK?

Korte samenvatting: 3fase is niet noodzakelijk, maar wel gemakkelijk en comfort verhogend.

[ Voor 6% gewijzigd door RemmyB83 op 02-06-2026 19:58 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:35
Fr33z schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:35:
[...]

mwoah, beetje kort niet? Ja er is een beperkte hoeveelheid ruimte en het vraagt dus wat verstand. Maar de makkelijkse en belangrijkste --> auto's laden moet je gewoon dynamisch / met load balancing doen. en de piekjes van de quooker oid maken het ook echt niet meteen stuk. Dus ja: zelfs een warmtepomp + elektrische wagen kunnen best maar dan moet je wel een laadpaal neerzetten die slimme dingen doet. en als de was dus draait het laadvermogen terugschroeft.
Dat is toch precies wat ik zeg? Het kan maar je moet niet alles tegelijkertijd willen doen.

Een Quooker geeft meerdere keren per uur een kort piekje, vindt een loadbalancer niet zo leuk.

Laadvermogen terugschroeven zit ook een grens aan. Of langzaam laden een optie is hangt ook af van je dagelijkse aantal km. Met 2-4 kW op de laadpaal red ik niet op een gemiddelde werkdag tenzij ik de dure uren meepak. Met de variabele nettarieven vanaf 2029 wordt dit effect versterkt.

Als je voor +/- 1000 euro nu nog over kan naar 3x25A dan zou ik dat zeker doen. Al is het maar om ruimte te hebben om de dure piekuren te vermijden. Goedkoper dan een batterij...

• BarryH
RemmyB83 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:43:
[...]

Groene nerds hadden nog een podcast over 1 / 3 fase en verduurzamen. Vondt de video persoonlijk een beetje tegenvallen, maar misschien heb jij er meer aan.
YouTube: In de WACHTRIJ voor 3-fase: kan verduurzaming IN DE PRULLENBAK?

Korte samenvatting: 3fase is niet noodzakelijk, maar wel gemakkelijk en comfort verhogend.
Bedankt. Die ken ik.

Het gaat prima op 1x35A, maar om dat aan over te brengen helpt het om meer voorbeelden te hebben

@Beer070 Ik bedoelde zonder peakshaving, maar met mag ook (hoewel je dan eerder verhalen leest over de 1x10A garagebox aansluiting).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:09
BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:00:
[...]

Bedankt. Die ken ik.

Het gaat prima op 1x35A, maar om dat aan over te brengen helpt het om meer voorbeelden te hebben

@Beer070 Ik bedoelde zonder peakshaving, maar met mag ook (hoewel je dan eerder verhalen leest over de 1x10A garagebox aansluiting).
Ik zal eens wat zoeken in dat forum. Als ik mooie voorbeelden vind stuur ik ze door

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:35
BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:00:
[...]

Bedankt. Die ken ik.

Ik heb tot nu toe 2 winters mijn ruwweg 1400m3 met een Vaillant 55/6 en 300 liter boiler zelfs gedaan met een 1 x 25A aansluiting. Toevallig wel net de aanvraag gedaan naar 1 x 40A.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 02-06-2026 20:56 ]

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
MotorBeast schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:55:
[...]

Ik heb tot nu toe 2 winters mijn ruwweg 1400m3 met een Vaillant 55/6 en 300 liter boiler zelfs gedaan met een 1 x 25A aansluiting. Toevallig wel net de aanvraag gedaan naar 1 x 40A.
Bij welke netbeheerder krijg je 1x40A?

Hier bij Stedin is het 1x35 of 3x25. Dat je 5A bij een enkele fase aansluiting meer krijgt scheelt gewoon ~1.2kW aan belasting, niet irrelevant voor een geëlektrificeerd huishouden. Daar kun je een extra aircootje voor draaien.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:23
nvt

[ Voor 98% gewijzigd door Adam1980 op 02-06-2026 21:28 . Reden: overbodig ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:35
GudZ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:04:
[...]

Bij welke netbeheerder krijg je 1x40A?

Hier bij Stedin is het 1x35 of 3x25. Dat je 5A bij een enkele fase aansluiting meer krijgt scheelt gewoon ~1.2kW aan belasting, niet irrelevant voor een geëlektrificeerd huishouden. Daar kun je een extra aircootje voor draaien.
Enexis met automaat. Ook handig mocht de boel eruit klappen.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 02-06-2026 21:33 ]

• BarryH
@GudZ Liander zelfde

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:35

martijn v o

Certified by Enphase.

Wij hebben hier 1 fase 50A. Ik dacht dat dit een uitzondering was maar ik heb het hier in de buurt al vaker gezien. Ook Stedin.

In werkelijkheid komen we met een all electric huis (zonder laadpaal) niet hoger dan 5 kW.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• BarryH
Kameelstok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:31:
[...]

Hier kan het prima. Eigenlijk iedereen waar de P1 meter opgehangen wordt (of mooiere domotica) ziet dat zn pieken lager zijn dan gedacht.. Maar goed, ik ben op zoek naar wat echte praktijkcases.

Pagina: 1 ... 267 268 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)