Vraag

• KoekieMonstert
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:43
Hallo Tweakers,

Ik ben aan het kijken of het uit kan om gasloos te gaan, we hebben nog een laag gasverbruik en ik zou graag van de vast kosten af willen.
Hieronder wat uitleg van de huidige situatie + foto's.
Het gaat om een jaren 70 hoekhuis van 145m2 (uitbouw van de woonkamer, keuken en bijkeuken waardoor ook de garage aan de woning vastzit)

Verwarmen doen we nu grotendeels met airco's en in andere ruimtes met IR-panelen/straalkacheltjes (COP1) omdat dit door het salderen nu nog het voordeligst is. Op koude dagen (rond de -5°C en kouder) moet de CV soms helpen omdat de airco onvoldoende vermogen heeft.
Koken doen we op gas.
SWW doet de CV-ketel, er is een oude zonneboiler maar die is alleen in de zomer warm.

Ik heb het gasverbruik van meerdere jaren opgeschreven, in het begin was het alleen CV, later zijn we gaan bijverwarmen met airco en nog later hebben we de overige ruimtes met IR-panelen en kachels gedaan.
2022: 980 m³
2023: 670 m³
2024: 320 m³
2025: 145 m³
Afgiftesysteem:
- 7 convectoren op de BG en badkamer (3x woonkamer, bijkeuken, garage, gang, badkamer)
- 4 T22 radiatoren op de slaapkamers en zolder
Vermogen is onbekend, hoe kan ik dat uitrekenen? Convectoren wil ik wel boosten met fans mocht dat nodig zijn.
In de gang is een lage convector, de rest is hoog (zie foto onderaan)

Ik heb geprobeerd op een aantal koude dagen (-5°C) om enkel op gas te stoken met een temperatuur van 45°C. Hiermee lukte het nauwelijks om het huis op temperatuur te houden. op 50°C ging dit beter.
SWW:
Ik zat te denken aan een aparte WPB voor SWW, zo hoeft de WP niet te schakelen tussen SWW en verwarming en kan ik hier apart mee spelen als warmtebatterij.
Er is ruimte op zolder voor een WPB, ik denk zelf aan 200 liter. We hebben geen bad en (nog) geen DWTW.
Ik wil de WPB achter de zonneboiler zetten, de zonneboiler kan tot 85°C worden, moet ik dit nog terugmengen naar 65°C voor dit de WPB in kan of kan dit direct?

Ik wil de WPB eerst binnen/binnen plaatsen en eventueel later buiten/buiten of te schakelen afhankelijk van het seizoen.
Warmtepompvoorkeur:
Voorkeur voor een L/W warmtepomp. Ik zat te kijken naar een Weheat Blackbbird P60 voor op het platte dak (zie foto's). Alternatief is een normale unit ergens op de grond in de tuin of aan de zijgevel.
Ik heb voorkeur voor een aansturing vanuit in Home Assistant maar als het allemaal goed werkt vind ik het kunnen monitoren voldoende.

We hebben nu last van de airco's in de winter tijdens defrosten, zowel in de woonkamer als in de slaapkamer zijn ze goed te horen. Als ik geen last heb van de Weheat BB P60 heeft deze mijn voorkeur, anders zoek ik een ander plekje voor een ander model.

Ik heb de punten uit de voorbeeldpost op deze volgorde gezet: stil, goedkoop, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, design
Wie gaat het installeren?
De installatie van de warmtepomp wil ik zelf voorbereiden qua leidingen en elektra. De installatie zelf zal verder door een installateur gedaan worden i.v.m. subsisie.
De installatie van de WPB wil ik zelf doen, de kosten van een installateur wegen niet op tegen de subsidie.

Foto's:
1: Mogelijke locaties (maar ik laat me graag informeren over andere mogelijkheden)
2/3: Foto's van het platte dak met de airco's
4: Foto van 1 van de convectoren zonder kap
5: Zijgevel + tuin waar hij ook zou kunnen komen te staan/hangen (gemaakt met groothoeklens)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16-4oCtaNqIQg4y4M6jiGOvwgLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dj0WChwbmAyyIBrIuWYSP0sq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnMirV_FYm5EfQPuUTOZwjZXlYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOC70zB8jodHdU1eGs9wGX43.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkBmRDceZu6RgzGIKdIz6rhsUf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzxaNH6gPXAbwl4SlNmeVXkg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yBBWsTZFPLDrO81LBuLb_mECXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wJxDd0iqD4NgXcumUsiZDgt.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dg7iy0wzhxGPUqrS2kCs6bbne44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cwJwOAS79L9mwkEgH3Chvi0c.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:35
Bij b.v. climatebooster.nl kan je het afgiftevermogen van convectoren en radiatoren opzoeken.

Voor de wp capaciteit: ws. 7kW oid bij -10 nodig als je puur op de wp wil werken.

Als je de airco's ook houdt kan het wat minder

Als je het goed wil berekenen moet je eigenlijk je stroom en gasverbruik voor warmte weten per dag (voor de koude dagen)

[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 16-06-2026 22:37 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08:24
Je zou op gasweg.nl je gasgebruik uit 2022 en je huidige afgiftesysteem kunnen invoeren, en dan kijken of dat voldoet of dat je er liever nog wat extra afgfitevermogen bij doet. Aan de andere kant, misschien ben je wel gelukkig met een basisverwarming vanuit de L/W en dan kan je op de koudste dagen er een beetje L/L bij doen.

Ik zou geen aparte WPB nemen, maar gewoon een tapwatervat, zeker als je overgaat naar L/W om minder geluid in huis te hebben!

gasweg.nl

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Aparte WPB is vooral als je niet makkelijk leidingen en driewegklep kunt toepassen in je systeem, of als je een warmtepomp kiest die eigenlijk te klein is voor je huis. Verder heeft het vooral nadelen:
- klein compressortje -> weinig vermogen, boiler leeg is 5 uur wachten
- klein compressortje -> levensduur?
- lawaai binnen

• Marko3333
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-06 09:05
Ik zou eerder een Vaillant nemen dan een weheat oid. Een 55/8.1 is al ruim genoeg, kleiner kan met behulp van de airco's maar zou ik niet doen.

Met convectoren en radiatoren heb je te weinig water in je cv circuit, zorg dat je een buffer toepast die past bij het minimaal modulerende vermogen van de warmtepomp. Bij een dure installatie zoals dit wil je dat het langer meegaat dan 10-15 jaar.

Pas boosters toe om je afgifte te verbeteren, neem de Climate Booster Pro voor het beste effect. Deze hebben een sensor die ook weet wanneer de warmtepomp gaat koelen. Dan kan je waarschijnlijk terug van 50 naar ongeveer max 40 graden wat een Veel beter rendement geeft.

Als je het leidingwerk voorbereid ga dan niet te krap, kies minimaal voor dn25 bij een 5kw wp.

200 liter is genoeg om een bad te vullen, bij 55c heb je ongeveer 250 liter water. Neem echt een douche-wtw als dit kan, scheelt enorm.

Als laatste tip, vind een echt goede installateur. Kijk goed naar de reviews. Net als met zonnepanelen destijds zitten er een hoop cowboys tussen. Een goede installateur kan je ook adviseren als je iets verkeerd doet/iets beter ik kan doen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:49:
Aparte WPB is vooral als je niet makkelijk leidingen en driewegklep kunt toepassen in je systeem, of als je een warmtepomp kiest die eigenlijk te klein is voor je huis. Verder heeft het vooral nadelen:
- lawaai binnen
+ Geen gekoppeld systeem, warm water staat los van je verwarming -> als er iets stuk gaat heb je nog de ander
+ Geen driewegklep die kan blijven hangen met schade aan vloerverwarming tot gevolg
+ dubbele subsidie
+ In de zomer kun je warmte onttrekken aan de woning

Wat mij betreft is het overigens echt 50/50, je kunt beide kanten op redeneren en allebei zijn valide redenaties.
Mijn eindconclusie was dat een WPB zo simpel is te vervangen/installeren, nauwelijks meer dan een vaatwasser of wasmachine, dat ik verwacht dat een bedrijf als Cool Blue het dadelijk gewoon gaat doen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@TheGhostInc Ik was nog even het stalen vat en de magnesium anode vergeten ;)

Maar als jij stelt dat het zo simpel is, waarom kost het installeren dan zo gruwelijk veel meer dan de subsidie die je erop krijgt? Vroeger kon je zo'n ding bijna gratis neerzetten en zelf aansluiten vanwege de subsidie, maar die tijd is geweest.

Qua complexiteit ben ik wel met je eens, ik heb zojuist een driewegklep retour gestuurd omdat de doorgang van een DN25 klep nog geen 15mm was (en dat wordt geadverteerd als "ruime doorgang"). Nu een DN32 besteld met 5/4" aansluitingen, die zijn net wat groter.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Als het puur om kosten gaat is het ook goed om te weten hoeveel COP1 je nu verwarmd, daar zit een deel van je besparingspotentieel.
Op een laag gasverbruik valt weinig te besparen.

Bij mij zelf kwam ik erop uit dat ik met SWW weinig bespaar op variabele kosten vs gas. De COP is relatief laag en er zijn stilstandsverliezen.
Je kunt je SWW run wel draaien tijdens de zonnige uren, afhankelijk van het aantal zonnepanelen wordt het daarmee gunstiger.
Ik heb als vuistregel genomen dat ik de SWW installatie terug moet verdienen met besparing op het vastrecht en de verwarming met besparing op variabele kosten.

Ik lees ook dat je een relatief hoge temperatuur nodig hebt, dat is ook weer minder gunstig voor je terugverdientijd.

Als je CV ketel aan vervanging toe is kun je die kosten ook wegstrepen en wordt het wat gunstiger.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:19
TheGhostInc schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:41:
[...]

+ Geen gekoppeld systeem, warm water staat los van je verwarming -> als er iets stuk gaat heb je nog de ander
+ Geen driewegklep die kan blijven hangen met schade aan vloerverwarming tot gevolg
+ dubbele subsidie
+ In de zomer kun je warmte onttrekken aan de woning

Wat mij betreft is het overigens echt 50/50, je kunt beide kanten op redeneren en allebei zijn valide redenaties.
Mijn eindconclusie was dat een WPB zo simpel is te vervangen/installeren, nauwelijks meer dan een vaatwasser of wasmachine, dat ik verwacht dat een bedrijf als Cool Blue het dadelijk gewoon gaat doen.
Gekoppeld systeem maakt echt niks uit. Bijvoorbeeld onze allinone gaat gewoon op het backup element als de buitenunit het niet doet. Gaat dat kapot dan kan ik zelfs nog een immersion heater in het boilervat draaien en apart in een stopcontact steken. Dus backup genoeg. Vloerverwarming kun je gewoon een thermostaat beveiliging opzetten.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:27
KoekieMonstert schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:56:
Hallo Tweakers,

Ik ben aan het kijken of het uit kan om gasloos te gaan, we hebben nog een laag gasverbruik en ik zou graag van de vast kosten af willen.
Hieronder wat uitleg van de huidige situatie + foto's.
Het gaat om een jaren 70 hoekhuis van 145m2 (uitbouw van de woonkamer, keuken en bijkeuken waardoor ook de garage aan de woning vastzit)

Verwarmen doen we nu grotendeels met airco's en in andere ruimtes met IR-panelen/straalkacheltjes (COP1) omdat dit door het salderen nu nog het voordeligst is. Op koude dagen (rond de -5°C en kouder) moet de CV soms helpen omdat de airco onvoldoende vermogen heeft.
Koken doen we op gas.
SWW doet de CV-ketel, er is een oude zonneboiler maar die is alleen in de zomer warm.

Ik heb het gasverbruik van meerdere jaren opgeschreven, in het begin was het alleen CV, later zijn we gaan bijverwarmen met airco en nog later hebben we de overige ruimtes met IR-panelen en kachels gedaan.
2022: 980 m³
2023: 670 m³
2024: 320 m³
2025: 145 m³
In je topicnaam vraag je of een warmtepomp rendabel is maar je vergeet je electriciteitsverbruik van je airco en IR panelen te benoemen. Ik neem aan dat je tot de conclusie bent gekomen dat airco+IR panelen niet (voor iedereen) zaligmakend zijn? Wil je deze nog wel (deels) gaan gebruiken of wil je een volledig warmtepomp systeem?
Die 145m³ zegt niet zoveel als je het electriciteitsverbruik van de andere verbruikers niet meerekent. En als je toch naar een warmtepomp gaat kan je die onzuinige panelen wegdoen.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-06 17:39
Zonder mij heel erg te hebben verdiept in de details: 50 graden met een wp kost heel veel stroom...

Er zit hier al een verschil tussen 30 en 35. Waarbij ik al ga tweaken als ik zie dat ie tussen 35-40 zit. En dan heb ik alles top geisoleerd. Met vvw kun je makkelijk een lagere temp halen.

Ik weet niet hoe de cop/prestaties zijn vandaag met de warmtepompen, ik heb een altherma3 6kw split 230l. Maar ik ga echt niet hoger dan 35-40graden... kost bakken met stroom/geld.

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 17-06-2026 10:24 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:37
PCJR schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:23:
Zonder mij heel erg te hebben verdiept in de details: 50 graden met een wp kost heel veel stroom...

Er zit hier al een verschil tussen 30 en 35. Waarbij ik al ga tweaken als ik zie dat ie tussen 35-40 zit. En dan heb ik alles top geisoleerd. Met vvw kun je makkelijk een lagere temp halen.

Ik weet niet hoe de cop/prestaties zijn vandaag met de warmtepompen, ik heb een altherma3 6kw split 230l. Maar ik ga echt niet hoger dan 35-40graden... kost bakken met stroom/geld.
is allemaal relatief. Hier een WP die bij ZLT (dus max 35C) een SCOP haalt van 4,9 en bij gewoon LT (dus stooklijn tot 55C op de koudste dag) op 3,7 uitkomt. Ja dat verschil is natuurlijk niet niks. Maar op mijn huis is het verschil 2700 of 2040 kWh/jaar voor de warmtepomp. Nu kun je 700 kWh veel vinden maar qua kosten vergelijkbaar met 150 m3 gas. Das dan weer niet zo heel veel.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:58
_JGC_ schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:49:
- lawaai binnen
Ik heb een WPB de genoemde punten worden aangedikt. ;)

Lawaai? Nee, geluid ja maar het is niet veel meer dan een koelkast geluid en die hebben we allemaal in de keuken staan waar we ook niet over klagen, je kan ook fluisterbedrijf activeren.
Alles valt en staat waar je hem plaatst en/of daar het geluid weerkaast waardoor versterkt wordt (echo)

Hang hem op zolder dan is het in de slaapkamer daaronder niet hoorbaar, bovendien als je binnenopstelling draait koel je huis een beetje in de zomer en natuurlijk de hoge COP op dat moment.

Dit zijn apparaten die je overdag laat draaien dus het slaapkamergeval is niet ter sprake i.v.m warmtebatterij/zonnepanelen, 100% stil is onmogelijk in huis want je hebt ook zaken als ventilatie C box of andere leefgeluiden.

klein compressortje -> weinig vermogen, boiler leeg is 5 uur wachten
Ja klopt maar komt in praktijk niet voor dat je hem helemaal leegdraait, doe je dat wel en bent snel water nodig dan activeer je boost en in 2,5 uurtjes weer vol.

Hier draait de WPB eens per 2 dagen omdat die groot genoeg is.

De levensduur heeft o/a te maken met hoe je daarmee omgaat, zoals jaarlijks even de verdamper schoonmaken met een borsteltje is echt een kleine moeite en doet al een hoop.

SWW toevoegen aan de CV warmtepomp ging mij 9K kosten... terwijl de WPB netto 1,7K kost.

Daarnaast ik kan geen staand 200 liter vat kwijt terwijl de WPB boiler van 110l aan de muur hangt boven de trap.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 17-06-2026 10:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:36
Als je de WPB na een paar jaar 2-3 keer omhoog hebt gesleept zul je nog denken aan dat je ook een onderhoudsvrij RVS vat op d de WP had kunnen nemen ,dat denk ik.
Pagina: 1