Hallo Tweakers,
Ik ben aan het kijken of het uit kan om gasloos te gaan, we hebben nog een laag gasverbruik en ik zou graag van de vast kosten af willen.
Hieronder wat uitleg van de huidige situatie + foto's.
Het gaat om een jaren 70 hoekhuis van 145m2 (uitbouw van de woonkamer, keuken en bijkeuken waardoor ook de garage aan de woning vastzit)
Verwarmen doen we nu grotendeels met airco's en in andere ruimtes met IR-panelen/straalkacheltjes (COP1) omdat dit door het salderen nu nog het voordeligst is. Op koude dagen (rond de -5°C en kouder) moet de CV soms helpen omdat de airco onvoldoende vermogen heeft.
Koken doen we op gas.
SWW doet de CV-ketel, er is een oude zonneboiler maar die is alleen in de zomer warm.
Ik heb het gasverbruik van meerdere jaren opgeschreven, in het begin was het alleen CV, later zijn we gaan bijverwarmen met airco en nog later hebben we de overige ruimtes met IR-panelen en kachels gedaan.
2022: 980 m³
2023: 670 m³
2024: 320 m³
2025: 145 m³
- 4 T22 radiatoren op de slaapkamers en zolder
Vermogen is onbekend, hoe kan ik dat uitrekenen? Convectoren wil ik wel boosten met fans mocht dat nodig zijn.
In de gang is een lage convector, de rest is hoog (zie foto onderaan)
Ik heb geprobeerd op een aantal koude dagen (-5°C) om enkel op gas te stoken met een temperatuur van 45°C. Hiermee lukte het nauwelijks om het huis op temperatuur te houden. op 50°C ging dit beter.
Er is ruimte op zolder voor een WPB, ik denk zelf aan 200 liter. We hebben geen bad en (nog) geen DWTW.
Ik wil de WPB achter de zonneboiler zetten, de zonneboiler kan tot 85°C worden, moet ik dit nog terugmengen naar 65°C voor dit de WPB in kan of kan dit direct?
Ik wil de WPB eerst binnen/binnen plaatsen en eventueel later buiten/buiten of te schakelen afhankelijk van het seizoen.
Ik heb voorkeur voor een aansturing vanuit in Home Assistant maar als het allemaal goed werkt vind ik het kunnen monitoren voldoende.
We hebben nu last van de airco's in de winter tijdens defrosten, zowel in de woonkamer als in de slaapkamer zijn ze goed te horen. Als ik geen last heb van de Weheat BB P60 heeft deze mijn voorkeur, anders zoek ik een ander plekje voor een ander model.
Ik heb de punten uit de voorbeeldpost op deze volgorde gezet: stil, goedkoop, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, design
De installatie van de WPB wil ik zelf doen, de kosten van een installateur wegen niet op tegen de subsidie.
Foto's:
1: Mogelijke locaties (maar ik laat me graag informeren over andere mogelijkheden)
2/3: Foto's van het platte dak met de airco's
4: Foto van 1 van de convectoren zonder kap
5: Zijgevel + tuin waar hij ook zou kunnen komen te staan/hangen (gemaakt met groothoeklens)
/f/image/dj0WChwbmAyyIBrIuWYSP0sq.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yOC70zB8jodHdU1eGs9wGX43.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UzxaNH6gPXAbwl4SlNmeVXkg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4wJxDd0iqD4NgXcumUsiZDgt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben aan het kijken of het uit kan om gasloos te gaan, we hebben nog een laag gasverbruik en ik zou graag van de vast kosten af willen.
Hieronder wat uitleg van de huidige situatie + foto's.
Het gaat om een jaren 70 hoekhuis van 145m2 (uitbouw van de woonkamer, keuken en bijkeuken waardoor ook de garage aan de woning vastzit)
Verwarmen doen we nu grotendeels met airco's en in andere ruimtes met IR-panelen/straalkacheltjes (COP1) omdat dit door het salderen nu nog het voordeligst is. Op koude dagen (rond de -5°C en kouder) moet de CV soms helpen omdat de airco onvoldoende vermogen heeft.
Koken doen we op gas.
SWW doet de CV-ketel, er is een oude zonneboiler maar die is alleen in de zomer warm.
Ik heb het gasverbruik van meerdere jaren opgeschreven, in het begin was het alleen CV, later zijn we gaan bijverwarmen met airco en nog later hebben we de overige ruimtes met IR-panelen en kachels gedaan.
2022: 980 m³
2023: 670 m³
2024: 320 m³
2025: 145 m³
Afgiftesysteem:
- 7 convectoren op de BG en badkamer (3x woonkamer, bijkeuken, garage, gang, badkamer)- 4 T22 radiatoren op de slaapkamers en zolder
Vermogen is onbekend, hoe kan ik dat uitrekenen? Convectoren wil ik wel boosten met fans mocht dat nodig zijn.
In de gang is een lage convector, de rest is hoog (zie foto onderaan)
Ik heb geprobeerd op een aantal koude dagen (-5°C) om enkel op gas te stoken met een temperatuur van 45°C. Hiermee lukte het nauwelijks om het huis op temperatuur te houden. op 50°C ging dit beter.
SWW:
Ik zat te denken aan een aparte WPB voor SWW, zo hoeft de WP niet te schakelen tussen SWW en verwarming en kan ik hier apart mee spelen als warmtebatterij.Er is ruimte op zolder voor een WPB, ik denk zelf aan 200 liter. We hebben geen bad en (nog) geen DWTW.
Ik wil de WPB achter de zonneboiler zetten, de zonneboiler kan tot 85°C worden, moet ik dit nog terugmengen naar 65°C voor dit de WPB in kan of kan dit direct?
Ik wil de WPB eerst binnen/binnen plaatsen en eventueel later buiten/buiten of te schakelen afhankelijk van het seizoen.
Warmtepompvoorkeur:
Voorkeur voor een L/W warmtepomp. Ik zat te kijken naar een Weheat Blackbbird P60 voor op het platte dak (zie foto's). Alternatief is een normale unit ergens op de grond in de tuin of aan de zijgevel.Ik heb voorkeur voor een aansturing vanuit in Home Assistant maar als het allemaal goed werkt vind ik het kunnen monitoren voldoende.
We hebben nu last van de airco's in de winter tijdens defrosten, zowel in de woonkamer als in de slaapkamer zijn ze goed te horen. Als ik geen last heb van de Weheat BB P60 heeft deze mijn voorkeur, anders zoek ik een ander plekje voor een ander model.
Ik heb de punten uit de voorbeeldpost op deze volgorde gezet: stil, goedkoop, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, design
Wie gaat het installeren?
De installatie van de warmtepomp wil ik zelf voorbereiden qua leidingen en elektra. De installatie zelf zal verder door een installateur gedaan worden i.v.m. subsisie.De installatie van de WPB wil ik zelf doen, de kosten van een installateur wegen niet op tegen de subsidie.
Foto's:
1: Mogelijke locaties (maar ik laat me graag informeren over andere mogelijkheden)
2/3: Foto's van het platte dak met de airco's
4: Foto van 1 van de convectoren zonder kap
5: Zijgevel + tuin waar hij ook zou kunnen komen te staan/hangen (gemaakt met groothoeklens)
/f/image/dj0WChwbmAyyIBrIuWYSP0sq.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yOC70zB8jodHdU1eGs9wGX43.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UzxaNH6gPXAbwl4SlNmeVXkg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4wJxDd0iqD4NgXcumUsiZDgt.jpg?f=fotoalbum_large)