13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Wel aardig om dan de bron van dit verhaal ook even te vermelden:
https://www.rtvoost.nl/ni...-strafrechtelijk-vervolgd
Dit ging om een laadpaalmonteur die op de gok van buiten naar binnen boorde en toen in de kruipruimte een gasleiding raakte (waarschijnlijk nog voor de meter, dus onder relatief hoge druk). Dit gas is op de een of andere manier ontstoken waardoor het hele huis even werd opgetild, met bovenstaand resultaat ...
On topic: Doordat een all-electric woning met warmtepomp zo'n gasleiding niet heeft is die (in ieder geval wat dit betreft) een stuk veiliger.
[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 16-06-2024 16:49 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Klopt, ik had de keuze uit deze foto of de Pearl in den Bosch maar dat betrof een verwijderde draagmuur.Andrehj schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:44:
[...]
Wel aardig om dan de bron van dit verhaal ook even te vermelden:
https://www.rtvoost.nl/ni...-strafrechtelijk-vervolgd
Dit ging om iemand die op de gok van buiten naar binnen boorde en toen in de kruipruimte een gasleiding raakte. Dit gas is op de een of andere manier ontstoken waardoor het hele huis even werd opgetild, met bovenstaand resultaat ...
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Heftig. Benieuwd hoe het onstaan is.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Monoblock voor vvw benedenetage
... en gaat over tot de orde van de dag
Het is gefilmd, bizar hoe snel dat huis plat lag en dat 4 bewoners er gelukkig levend uit konden komen.
Ik zou ook niet meer daar terug willen gaan mocht het herbouwd worden

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Ik twijvel tussen deze 2.
https://benem.nl/terrendi...eat-uno-32-pe-xa-110.html (buisradius 300)
https://benem.nl/terrendi...eat-duo-32-pe-xa-140.html (buigradius 400)
Op buiten is maar 2 meter, de rest zit in de kruipruimte, of zijn deze leidingen een beetje overkill ?
Tevens de hoofdleiding al vervangen, de uponor 32mm meerlaagsbuis(buigradius 96?) trok ik zo de bocht om, geen enkel problemen mee.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Zo, wat een geldmr_evil08 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:43:
Op buiten is maar 2 meter, de rest zit in de kruipruimte, of zijn deze leidingen een beetje overkill ?
Ik heb zelf deze in huis gehaald:
https://www.heima24.de/ro...ke-rolle-25-m-50-geg.html
https://www.heima24.de/ro...erstaerke-rolle-25-m.html
Maar ik hoef niet door de grond. Maar voor die 2 meter kan dat spul vast ook in een losse mantelbuis, dan lijkt me jouw voorstel behoorlijk overkill ja... Maar weeg mijn mening te zwaar, ik ben beginner in deze wereld
[ Voor 4% gewijzigd door MisterMailman op 16-06-2024 20:05 ]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Komt op mij over als een hygiëneboiler. Wordt door sommigen hier al toegepast.hnq schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:12:
Eén van de grote uitdagingen mbt warmtepompen is vaak de ontbrekende ruimte voor een sww vat. Heatgeek is al een tijdje bezig met zeer efficiënte vaten, maar dit is veelbelovend lijkt me? Technische info volgt nog.
https://youtu.be/3QAX6ygW9HM?si=TN4CNn8zI0bZPShk
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Denk gewoon hygiëne boiler. Ik vraag me alleen af waarom ze er zo enthousiast over zijn want dit bestaat al jaren 😜Technician- schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:22:
[...]
PCM’s
Bestaat al heel lang, de capaciteit verbetert wel steeds meer.
Maar ben niet eens dat je geen SWW vat kunt plaatsen, als dat al niet kan begin dan maar niet aan een warmtepomp. Dan is het buitendeel ook drama waarschijnlijk.
Edit: vermoed dat ze de coil flink hebben overbemeten hebben gemaakt en daardoor een top afgifte-deltaT voor een warmtepomp kunnen realiseren. Interessant.
Lees nergens iets over PCM wel over groot vermogen van de warmtewisselaar. Bij een groot vermogen warmtepomp en weinig binnenruimte kan het interessant zijn. Ben vooral benieuwd hoe men aan de hoge COP komen. Vermoed door de mega deltaT ze maken van bronwater temp naar douchewaardig dus gok 10-40 Dit zou dus ook gewoon met elke hygiëne boiler gewoon moeten lukken? Als ik naar mijn COP gem op DHW van 2.5 kijk is dat wel een aardig verschil met was ze in de video halen (>4) met koudere buitentemp.
Nadeel is uiteraard dat je niet of nauwelijks kan bufferen-timen. Hij gaat aan als je gaat douchen, een soort doorstroom warmtepomp alleen dan met hoge COP. Dus wel ff opletten icm dynamisch stroomtarief.
[ Voor 23% gewijzigd door ErikVers op 16-06-2024 21:32 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Interessante vraag, zit hier met de zelfde twijfel.mr_evil08 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:43:
Iemand nog advies bij een kruipruimte van 40cm hoog en tussen de balken 60cm om een leiding van/naar WP te trekken?
Van wat ik hier gelezen heb is de opgegeven buigradius erg ambitieus. Mocht je dus echt 400mm nodig hebben, is de enkele uit voering terrendis waarschijnlijk een beter idee.
Ben ook benieuwd naar het antwoord van de meer ervarenen hier.
De U/mK waarde uit de specsheets is 5x zo hoog bij de Terrendis leiding. Als ik me niet vergis zou dat betekenen dat de 10mm isolatie om de MLB van Heima24 beter presteert.MisterMailman schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:05:
[...]
Zo, wat een geld![]()
Ik heb zelf deze in huis gehaald:
https://www.heima24.de/ro...ke-rolle-25-m-50-geg.html
Dat kan toch niet kloppen?

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
Inmiddels is er een 2e video met meer info. Betreft idd een vat met gewoon water erin, maar dan als hygiëneboiler aangesloten, zonder overdrukventielen of SWW-expansievat. Als je WP voldoende vermogen levert wel een zeer interessante propositie.hnq schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:12:
Eén van de grote uitdagingen mbt warmtepompen is vaak de ontbrekende ruimte voor een sww vat. Heatgeek is al een tijdje bezig met zeer efficiënte vaten, maar dit is veelbelovend lijkt me? Technische info volgt nog.
https://youtu.be/3QAX6ygW9HM?si=TN4CNn8zI0bZPShk
YouTube: How We Invented The Worlds First COMBI HEAT PUMP!
All-electric.
Met DWTW bespaar je op je vermogen. Dan lukt het ook met een kleinere warmtepomp.RonJ schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:46:
[...]
Inmiddels is er een 2e video met meer info. Betreft idd een vat met gewoon water erin, maar dan als hygiëneboiler aangesloten, zonder overdrukventielen of SWW-expansievat. Als je WP voldoende vermogen levert wel een zeer interessante propositie.
YouTube: How We Invented The Worlds First COMBI HEAT PUMP!
Als er maar 2 meter buiten zit zou ik persoonlijk niet voor terrendis kiezen, maar 2 lagen buisisolatie eroverheen doen en een pvc- of mantelbuis eroverheen schuiven.mr_evil08 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:43:
Iemand nog advies bij een kruipruimte van 40cm hoog en tussen de balken 60cm om een leiding van/naar WP te trekken?
Tevens de hoofdleiding al vervangen, de uponor 32mm meerlaagsbuis(buigradius 96?) trok ik zo de bocht om, geen enkel problemen mee.
All-electric.
Klopt dat had deze gasten nog toffer gemaakt als ze de doucheWTW erbij hadden gehaald. Dat scheelt aanzienlijk en is nuttig in deze combinatie.Seafarer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:50:
[...]
Met DWTW bespaar je op je vermogen. Dan lukt het ook met een kleinere warmtepomp.
Ben vooral benieuwd naar m2 van het spiraal en de deltaT jammer dat ze dat (nog) niet goed inzichtelijk maken.
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 16-06-2024 22:53 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Eens. Ben ik sws heel tevreden over. Dit zal alleen vaak niet haalbaar cq wenselijk zijn bij de retrofit doelgroep van dit product.Seafarer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:50:
[...]
Met DWTW bespaar je op je vermogen. Dan lukt het ook met een kleinere warmtepomp.
All-electric.
Ik heb ervaring met de duo 140. Buigt zeker niet makkelijk. Beste is nog om de buis te dwingen met paaltjes of iets dergelijks. Ik zou voor het gemak voor de uno gaan. Dat kan ook makkelijk zijn bij de buitenunit, de uno leg je makkelijker in positie om via flex ribbelbuis op de wp uit te komen. Bij mij was dat behoorlijk krap omdat de duo net te dicht bij de wp uit de grond kwam. Zie wat plaatjes hier: Verduurzaming tussenwoning uit 1880 met warmtepomp en meermr_evil08 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:43:
Ik heb trouwens nog ca 2 meter duo over. Die had ik teveel gekocht omdat ik nog met mijn buren in onderhandeling was over de positie.
[ Voor 3% gewijzigd door bensss op 16-06-2024 23:08 ]
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
En ik moet zeggen dat hij behoorlijk stiller is dan de sprsun.
En dat is nu al merkbaar met weinig vermogen vraag.
Hoe zich dat in de winter uit met temperaturen net boven nul en hoge luchtvochtigheid, ik ben benieuwd.
De Chinees heeft een hoop minder instellingen en menu's dan de Panasonic.
Was even wennen maar is prima te doen.
Voor nu staat hij constant aan en elke dag de watertemperatuur 5 graden omhoog icm het opstook-protocol van de nieuwe vloer.
Elektrisch is het binnen ook nog niet helemaal klaar.
Huis is nog een puinhoop dus even tijdelijk ding aan de praat en tzt afmaken.
Leuk ding wel.
:strip_exif()/f/image/dVABEok05npE0oN8HFAayQB0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HDy2MXPld2MWnAv8u2IEPaxi.jpg?f=fotoalbum_large)
Er ligt daar nog 2x 2 meter 32mm uno over.
Die vond ik al vrij lastig in een mooie spanningsvrije bocht richting de wp te krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 16-06-2024 23:44 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Hoe lager de U, hoe beter.-JB- schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:32:
[...]
Interessante vraag, zit hier met de zelfde twijfel.
Van wat ik hier gelezen heb is de opgegeven buigradius erg ambitieus. Mocht je dus echt 400mm nodig hebben, is de enkele uit voering terrendis waarschijnlijk een beter idee.
Ben ook benieuwd naar het antwoord van de meer ervarenen hier.
[...]
De U/mK waarde uit de specsheets is 5x zo hoog bij de Terrendis leiding. Als ik me niet vergis zou dat betekenen dat de 10mm isolatie om de MLB van Heima24 beter presteert.
Dat kan toch niet kloppen?
U = 1/Rwaarde
Glas met een Uw van 0,5 is hetzelfde als een R waarde van 2
Edit:
U is warmteverlies per W/ m2.K
En de R is warmte weerstand per m2K/W
[ Voor 5% gewijzigd door elektriekert op 17-06-2024 00:19 ]
Netjes Ronald!Ronald.42 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:42:
Mijn eerste geplaatste j9 draait nu een paar dagen.
Hoe zich dat in de winter uit met temperaturen net boven nul en hoge luchtvochtigheid, ik ben benieuwd.
Voor nu staat hij constant aan en elke dag de watertemperatuur 5 graden omhoog icm het opstook-protocol van de nieuwe vloer.
Leuk ding wel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die vond ik al vrij lastig in een mooie spanningsvrije bocht richting de wp te krijgen.
Mooi werk zeg! En ook leuk om te zien dat met Warp heb gewerkt. Heb je al zicht op de maximale flow die de pana kan bereiken door de groepen? En bij welke groepslengte en diameter was dit?Ronald.42 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:42:
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Het zijn 24 groepen waarvan de lengtes tussen de 40 en 50 meter zijn.bensss schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:57:
[...]
Mooi werk zeg! En ook leuk om te zien dat met Warp heb gewerkt. Heb je al zicht op de maximale flow die de pana kan bereiken door de groepen? En bij welke groepslengte en diameter was dit?
Leidingen zijn 10mm.
Flow nog niet echt naar gekeken.
Er zijn groepen die gesplitst zijn naar 2 en er zijn groepen die enkel zijn.
Dus die flowmeters is even op letten wat er aanhangt.
Een enkele of dubbele groep.
Dan heb je bij de hoofdaansluitingen op de verdeler nog twee koperleidingen die omhoog gaan naar een badkamer.
Lengte van die groep is onbekend diameter is 14mm.
Ik rij er vanmiddag weer even langs om de watertemperatuur omhoog te zetten, als ik het niet vergeet zal ik wel even de flows optellen ter indicatie.
Had voor nu alleen gekeken of alles open staat en of er flow is over elke groep.
Dus bij de dubbele aftakkingen of beide slangen wel warm werden.
Die groep die met koper naar boven vertrekt staat nu maar net open, maar met de boel opvullen had ik die vol open en de kogelkraan naar de grote verdeler geknepen om zo de lucht weg te drukken uit die badkamer lus.
Dergelijke constructies zijn mooi vervelend om alle lucht weg te krijgen trouwens.
Gelukkig heeft de Panasonic wel een stevig pompje om wat snelheid in die groep te krijgen teneinde de lucht te verdrijven.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik zie dat ik niet de enige ben die die blauwe dopjes in eerste instantie zo strak heeft gedraaid dat het pinnetje in het midden bijna door het plastic druktRonald.42 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:42:
Leuk ding wel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
je zou verwachten dat die warp monteur dat vaker gedaan heeft.Pixal schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:33:
[...]
Ik zie dat ik niet de enige ben die die blauwe dopjes in eerste instantie zo strak heeft gedraaid dat het pinnetje in het midden bijna door het plastic drukt
In principe kun je die pinnetjes met je vinger wel dicht drukken.
Er was ook een clickfit koppeling die lekte daar was de slang wat beroerd afgeknipt.
Je kunt op de vloer rechtsonder de verdeler een putje in de vulmassa zien.
Dus die lekte al van af het begin.
Beetje slordig van die warp mannen.
Maar voor de rest hebben ze het keurig achter gelaten.
Probleem is dat ik nu niet weet wat het gasverbruik zal zijn (na uitbouw + volledige isolatie), dus ik ook niet weet wat de warmte/energie behoefte van de woning zal zijn. Hierdoor ook lastig in te schatten hoeveel vermogen WP nodig is.
Nu is het zo dat de oude CV ketel aan vervanging toe is (en verplaatst moet worden ivm vaste trap naar zolder), dus die timing is beetje rot. We zullen dit najaar al alle radiatoren weg halen, de vloerverwarming gaan leggen en met electra kacheltjes de kamers opwarmen waar we tijdelijk leven. CV ketel wordt deze winter dan puur gebruikt om water te verwarmen, dus we hopen nog 1 jaartje ermee door te kunnen.
Uiteindelijk verwacht ik mei/juni (2025) klaar te zijn met renovatie / isolatie. Ben daarom aan het denken om vanaf mei/juni een CV ketel voor 1 jaar huren (dus nog niet gelijk te investeren in een WP), zodat ik een volledige jaarcyclus kan 'draaien' om data te generen (incl. de 45 graden 'test').
Mijn hoofdvraag: Wat denken jullie, is dit logisch (jaartje CV huren, data genereren en pas 2026 aanschaf WP? Of zeggen jullie; aangezien je toch gaat isoleren zou ik gelijk WP erin knallen (zal vast goedkomen)?
Had nog een paar vragen, heb me suf gezocht, maar vind de antwoorden niet:
1. WP Merk/Aanbieder: Er zijn ZO veel merken / aanbieders van WPs - hoe kies je in godsnaam uit welk merk je wil (kijk je puur naar COP waardes bijv?)
2. Een boilervat:
- Neem je deze direct bij je WP? Zo ja, krijg je hier aparte subsidie voor?
- Deze wordt alleen gebruikt voor SWW (badkamer) toch?
- In de keuken wil ik namelijk een aparte electrische boiler plaatsen, zodat je hier direct heet water hebt (of is dat zonde als je al een boilervat hebt dat vanuit WP wordt opgewarmd)?
3. Volledig random: Nibe VVM : Weet iemand waar VVM afkorting voor staat?
Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen
Huren is sowieso niet handig. Beter een tweedehands ketel op MP scoren en die een jaartje gebruiken.darkfujita schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:35:
Mijn hoofdvraag: Wat denken jullie, is dit logisch (jaartje CV huren, data genereren en pas 2026 aanschaf WP? Of zeggen jullie; aangezien je toch gaat isoleren zou ik gelijk WP erin knallen (zal vast goedkomen)?
Maar je kunt ook gewoon gaan rekenen, door een warmteverliesberekening van de nieuwe situatie te maken en die te vergelijken met de te verwachten winst op het huidige jaarverbruik. Best kans dat beiden rond de 6 kW uitkomen. Dan zou ik de directe aanschaf van een nieuwe WP wel aandurven. Bij nieuwbouw wordt immers ook niet anders gedaan.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Met 100m2 minimaal HR+ glas en isolatie durf ik zonder twijfel een 6kW warmtepomp erin te knallen. Afgelopen week nog gedaan bij een van m’n klantendarkfujita schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:35:
Ik ben mij momenteel aan het verdiepen in de hele warmtepomp + SWW situatie: Heb een oude hoekwoning gekocht en ga volledig inzetten op isoleren. Verder ga ik vloerverwarming leggen (boven en op 1ste) als hoofdverwarming. Totale woon oppervlakte die verwarmt moet worden zal rond de 100m2 liggen.
Probleem is dat ik nu niet weet wat het gasverbruik zal zijn (na uitbouw + volledige isolatie), dus ik ook niet weet wat de warmte/energie behoefte van de woning zal zijn. Hierdoor ook lastig in te schatten hoeveel vermogen WP nodig is.
Nu is het zo dat de oude CV ketel aan vervanging toe is (en verplaatst moet worden ivm vaste trap naar zolder), dus die timing is beetje rot. We zullen dit najaar al alle radiatoren weg halen, de vloerverwarming gaan leggen en met electra kacheltjes de kamers opwarmen waar we tijdelijk leven. CV ketel wordt deze winter dan puur gebruikt om water te verwarmen, dus we hopen nog 1 jaartje ermee door te kunnen.
Uiteindelijk verwacht ik mei/juni (2025) klaar te zijn met renovatie / isolatie. Ben daarom aan het denken om vanaf mei/juni een CV ketel voor 1 jaar huren (dus nog niet gelijk te investeren in een WP), zodat ik een volledige jaarcyclus kan 'draaien' om data te generen (incl. de 45 graden 'test').
Had nog een paar vragen, heb me suf gezocht, maar vind de antwoorden niet:
1. WP Merk/Aanbieder: Er zijn ZO veel merken / aanbieders van WPs - hoe kies je in godsnaam uit welk merk je wil (kijk je puur naar COP waardes bijv?)
2. Een boilervat:
- Neem je deze direct bij je WP? Zo ja, krijg je hier aparte subsidie voor?
- Deze wordt alleen gebruikt voor SWW (badkamer) toch?
- In de keuken wil ik namelijk een aparte electrische boiler plaatsen, zodat je hier direct heet water hebt (of is dat zonde als je al een boilervat hebt dat vanuit WP wordt opgewarmd)?
3. Volledig random: Nibe VVM : Weet iemand waar VVM afkorting voor staat?
Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen
Als de warmtepomp dicht bij de erfgrens komt te staan, dan zou ik Vaillant kiezen.
Anders kun je elk merk nemen, alleen Nibe is wel erg prijzig…
Vaillant, Panasonic, Itho, Daikin zijn een stuk goedkoper…
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Okay, thanksDutchWing schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:04:
[...]
Met 100m2 minimaal HR+ glas en isolatie durf ik zonder twijfel een 6kW warmtepomp erin te knallen. Afgelopen week nog gedaan bij een van m’n klanten
Als de warmtepomp dicht bij de erfgrens komt te staan, dan zou ik Vaillant kiezen.
Anders kun je elk merk nemen, alleen Nibe is wel erg prijzig…
Vaillant, Panasonic, Itho, Daikin zijn een stuk goedkoper…
Komt idd op de erfgrens te staan, zit wel 'ingeboxed' achter onze garage en achter hun tuinhuis (zijkant). Ik zal mij eens verdiepen in het merk Vaillant.
Betreft mijn overige vragen, had je daar toevallig ook nog antwoord op?
Boilervat:
1) Neem je deze direct bij je WP? Zo ja, krijg je hier aparte subsidie voor?
2) Deze wordt alleen gebruikt voor heet water in badkamer en keuken toch? In de keuken wil ik namelijk een aparte electrische boiler plaatsen, zodat je hier direct heet water hebt. Dus zou boilervat alleen voor badkamer zijn (of is dat zonde als je al een boilervat hebt dat vanuit WP wordt opgewarmd)?
Laatste: Nibe VVM : waar staat VVM afkorting voor?
Ook gebruik je voor een CV ketel normaliter een 'open' vloerverwarming verdeler mét eigen pomp. Met een warmtepomp wil je juist een gesloten verdeler hebben zonder pomp, om bijmengen van retour water te voorkomen.
Edit: zoals @GudZ hier onder terecht aan geeft; bij het instellen van een lage afgifte temperatuur zou een CV ketel ook met een gesloten verdeler kunnen werken.
Hou ook rekening met de buisdiameters in huis tussen de warmtepomp en je vloerverwarming verdelers. Een warmtepomp vraagt om een grotere maat.
Wat betreft je vragen;
1) boilervaten krijgen geen subsidie. Losse warmtepomp boilers wel, maar die zijn ook duurder. Mogelijk interessant als leidingwerk tussen je warmtepomp en de boiler problematisch is.
2) Als losse boiler in de keuken wordt een Quooker combi (7L) veel gebruikt. Die zou ik zelf met koud water voeden ipv warm water uit je boiler vat, tenzij je boiler vat er praktisch naast staat. In de praktijk warm je anders vooral je leidingen op en is de kraan vaak alweer dicht voordat het binnen komende water warm is.
[ Voor 41% gewijzigd door -JB- op 17-06-2024 13:51 ]
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
@darkfujita eigen topic openen lijkt me verstandig.-JB- schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:29:
Tijdelijk een CV installeren op een nieuwe plek brengt een hoop eenmalige kosten mee voor leidingwerk, dakdoorvoer en uurloon voor de monteur.
Ook gebruik je voor een CV ketel normaliter een 'open' vloerverwarming verdeler mét eigen pomp. Met een warmtepomp wil je juist een gesloten verdeler hebben zonder pomp, om bijmengen van retour water te voorkomen.
Hou ook rekening met de buisdiameters in huis tussen de warmtepomp en je vloerverwarming verdelers. Een warmtepomp vraagt om een grotere maat.
Wat betreft je vragen;
1) boilervaten krijgen geen subsidie. Losse warmtepomp boilers wel, maar die zijn ook duurder. Mogelijk interessant als leidingwerk tussen je warmtepomp en de boiler problematisch is.
2) Als losse boiler in de keuken wordt een Quooker combi (7L) veel gebruikt. Die zou ik zelf met koud water voeden ipv warm water uit je boiler vat, tenzij je boiler vat er praktisch naast staat. In de praktijk warm je anders vooral je leidingen op en is de kraan vaak alweer dicht voordat het binnen komende water warm is.
Eens: leidingwerk naar VV verdeler(s) moet juist gedimensioneerd zijn. Ook zijn de kosten van het verhangen van de ketel onzin, als je toch naar een nieuwe sitiuatie gaat.
Oneens: Veel ketels kunnen ingesteld worden op max 40C en dan kun je rechtstreek op je VV voeden. Maar dat zal niet nodig zijn als je direct de WP installeert.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Niet "zou kunnen werken" ;-), het kan gewoon mits de vloerlussen binnen 80 meter blijven bij 16mm groepen, en 14mm bij 70 meter max.-JB- schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:29:
Tijdelijk een CV installeren op een nieuwe plek brengt een hoop eenmalige kosten mee voor leidingwerk, dakdoorvoer en uurloon voor de monteur.
Edit: zoals @GudZ hier onder terecht aan geeft; bij het instellen van een lage afgifte temperatuur zou een CV ketel ook met een gesloten verdeler kunnen werken.
De nieuwe ketels kunnen het sowieso, moet wel heel raar lopen, zelfs mijn oude 9jr ketel kon dat al volgens de handleiding.
En niet vergeten het maximaal vermogen van de ketel begrenzen anders valt die vrij vlot uit(naast watertemp begrenzen).
[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 17-06-2024 18:55 ]
Een tijdelijke gasketel is weggegooit geld.
Voor SWW kun je ook kiezen voor een warmtepomp boiler of gewone boiler.
Een nieuwe gasketel tel je ook zo 2 tot 3K neer, marktplaats is leuk maar probeer maar een co-keur gecertificeerd installateur te vinden die hem WIL installeren(de meeste willen het niet ivm verantwoordelijk zijn).
[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 18-06-2024 11:40 ]
Ik kom op zo'n 30 L per minuut alles opgeteld en dan wat er nog door de badkamer gaat.bensss schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:57:
[...]
Mooi werk zeg! En ook leuk om te zien dat met Warp heb gewerkt. Heb je al zicht op de maximale flow die de pana kan bereiken door de groepen? En bij welke groepslengte en diameter was dit?
Dus dat is volgens mij wel netjes met ruim 50 meter terendis er tussen.
Het was er al mooi warm in huis 🥵 heb hem nu naar 35 graden gezet morgen naar 40 graden.
Lekker voor de klussers die er overdag bezig zijn

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Ja hoe ik dat nou weer getypt heb... aangepast reeds..Speedy-Andre schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:26:
Da's een hele prestatie, ik krijg er maar x l/min door
Komt vast omdat we het vanmorgen over het befaamde nummer van BZB gehad hebben, stamt uit '97 stop dan hennep in je shag... (chanvre dan tons tabac voor de purist)
[ Voor 5% gewijzigd door Ronald.42 op 17-06-2024 19:46 ]
Dat opstook protocol is bij alleen egaline en zomers niet nodig hoor.Ronald.42 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:08:
[...]
Ik kom op zo'n 30 L per minuut alles opgeteld en dan wat er nog door de badkamer gaat.
Het was er al mooi warm in huis 🥵 heb hem nu naar 35 graden gezet morgen naar 40 graden.
Lekker voor de klussers die er overdag bezig zijn😂
Dat is bij een dikke cementdek vloer waar veel vocht in zit in de winter wel zo.
Door natuurlijke trek is dat vocht nu zo weg.
Ja dat was ook zo ongeveer mijn tekst. (Dat protocol gaat nu vanzelf wel)Technician- schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:46:
[...]
Dat opstook protocol is bij alleen egaline en zomers niet nodig hoor.
Dat is bij een dikke cementdek vloer waar veel vocht in zit in de winter wel zo.
Door natuurlijke trek is dat vocht nu zo weg.
Maar warp heeft dat protocol achter gelaten en dan moet dat.
Ik vind het wel prima, mooie testrun voor mijn werkzaamheden ook👍
Leveranciers noemen het allemaal omdat "de vloer moet uitzetten en krimpen," en weet ik veel.
Maar een betonvloer zet nauwelijks uit door warmte. De scheurtjes die soms verschijnen, ontstaan door droging, niet door uitzetten door warmte of krimpen door kou.
Precies zoals @Technician- zegt: Je moet de vloer voldoende tijd geven om te kunnen drogen. In de zomer gaat dat erg snel.
Ja we kunnen er van alles van vinden maar als de leverancier en plaatser van de vloerverwarming inclusief de vulmassa aangeeft dat het moet, dan doen we dat.Rzaan schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:00:
Bij dat hele opstookprotocol-gedoe zit zoveel lariekoek.
Leveranciers noemen het allemaal omdat "de vloer moet uitzetten en krimpen," en weet ik veel.
Maar een betonvloer zet nauwelijks uit door warmte. De scheurtjes die soms verschijnen, ontstaan door droging, niet door uitzetten door warmte of krimpen door kou.
Precies zoals @Technician- zegt: Je moet de vloer voldoende tijd geven om te kunnen drogen. In de zomer gaat dat erg snel.
De opdrachtgever vaart op de partij die hem net 10K afhandig heeft gemaakt.
En mij boeit het niet ik zet de boel wel aan en mooi 5 graden per dag omhoog.
Iedereen blij.
Welke zomer trouwens?

On topic:
quote]Ronald.42 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:08:
[...]
Ik kom op zo'n 30 L per minuut alles opgeteld en dan wat er nog door de badkamer gaat.
[/quote]
Dat is heel netjes met 10mm buizen! Dat valt me niet tegen. Die 50m terrendis is wel next level. Flinke investering maar wel degelijk uitgevoerd.
[ Voor 59% gewijzigd door bensss op 17-06-2024 20:31 ]
Je steekt wel absurd veel geld in de grond inderdaad.bensss schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:27:
[...]
On topic:
quote]Ronald.42 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:08:
[...]
[/quote]
Dat is heel netjes met 10mm buizen! Dat valt me niet tegen. Die 50m terrendis is wel next level. Flinke investering maar wel degelijk uitgevoerd.
Mijn voorstel was tegen de achtergevel.
Maar hij was lelijk en de buren..
De erfscheiding naar de buren zit ook nog wel een meter of 6 vanaf die plek...
Wie betaald die bepaald.
Dus 54 meter terendis uno 32mm
4x puntstuk
Meter of 8 door de keukenvloer zagen met drie kapotte elektra leidingen en een 22mm waterleiding
Dan via de overbodige convectorput door de achtergevel.
Dan tig meter bestrating eruit.
Sleuf graven
Leidingen erin mantelbuis met elektra erin plus nog een 25 tyleen voor waterleiding in de tuin want ja we zijn toch bezig.
Ben je zo een paar K verder.
Dat heeft ruim meer gekost dan de Panasonic wp.
-knip dubbel-Ronald.42 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:06:
[...]
Ja we kunnen er van alles van vinden maar als de leverancier en plaatser van de vloerverwarming inclusief de vulmassa aangeeft dat het moet, dan doen we dat.
Iedereen blij.
Welke zomer trouwens?
[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 17-06-2024 20:51 ]
Daar kun je nog wel een WP voor installeren.Ronald.42 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:41:
[...]
Dus 54 meter terendis uno 32mm
4x puntstuk
Meter of 8 door de keukenvloer zagen met drie kapotte elektra leidingen en een 22mm waterleiding
Dan via de overbodige convectorput door de achtergevel.
Dan tig meter bestrating eruit.
Sleuf graven
Leidingen erin mantelbuis met elektra erin plus nog een 25 tyleen voor waterleiding in de tuin want ja we zijn toch bezig.
Ben je zo een paar K verder.
Dat heeft ruim meer gekost dan de Panasonic wp.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Zomer tot nu toe, is er gewoon niet.Ronald.42 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:06:
[...]
Ja we kunnen er van alles van vinden maar als de leverancier en plaatser van de vloerverwarming inclusief de vulmassa aangeeft dat het moet, dan doen we dat.
Iedereen blij.
Welke zomer trouwens?
Meeste vloerenlui zijn we al blij dat ze zelfstandig naar het toilet kunnen, dus een discussie voeren heeft weinig zin inderdaad.
Maar leuk opgelost trouwens door beton te gieten als opstelbalkjes. Hoeveel tijd koste dat nou?
Of is dat zo gepiept?
Dat stelt niet heel veel voor.Technician- schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:50:
[...]
Zomer tot nu toe, is er gewoon niet.![]()
Meeste vloerenlui zijn we al blij dat ze zelfstandig naar het toilet kunnen, dus een discussie voeren heeft weinig zin inderdaad.![]()
Maar leuk opgelost trouwens door beton te gieten als opstelbalkjes. Hoeveel tijd koste dat nou?
Of is dat zo gepiept?
4 stukken steigerbuis de grond in hengsten tot je op het zand zit. Kleine meter is dat hier.
Dan wat afval hout op maat zagen om de bekisting in elkaar te schroeven.
Bovenkant van de kistjes waterpas stellen de boel wat fixeren met hier en daar een stuk panlat.
En dan wat zakjes kant en klaar beton erin kwakken.
Bonuspunten als je gelijk wat draadeinden mee instort op de juiste maten van de wp.
Het verschil tussen het mag niks kosten dus plak hem maar neer waar het het minst kost.
Of kan me niet schelen wat het kost daar willen we hem hebben.
Niet iedereen kan of wil die keuze maken.
En ik vind dit ook best wel een hoop geld terwijl het niet beslist noodzakelijk was in mijn ogen.
Maar goed ik geef één keer aan wat de meerkosten zijn en dat het rendement niet beslist hoger wordt als je 50 meter pijp in de grond steekt.
En dan is voor mij de kous wel af.
Minske sin is minske libben. (Google dat maar eens
Dat is dus 1,8 l/m met 50 meter per groep en 10mm leiding.Ronald.42 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:08:
[...]
Lekker voor de klussers die er overdag bezig zijn😂
De foto is te wazig om de flowmeter af te lezen maar het lijkt erop dat er groepen zijn waarbij 2,5 l/m doorheen gaan klopt dat?
En de gang etc geknepen wordt.
Ik ben benieuwd hoeveel je door één groep stampt.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 18-06-2024 11:57 ]
Ook als ik de Loria op Comfort (zon) zet gaat deze SWW niet verwarmen.
Het lijkt erop dat de Loria continue in ECO mode blijft en pas verwarmt als de temperatuur 7 graden onder de ingestelde waarde is gezakt.
Heeft iemand hier ervaring mee, is het zo dat je de Thermastage feature nodig hebt om de Anna niet het programma in de war te laten schoppen? Of heeft er iemand nog andere ideeen?
8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018
Is wat lastig te zien maar de flowmeters die volle bak aangeven zijn ook de flowmeters waar 2 groepen aanhangen.mr_evil08 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:55:
[...]
Dat is dus 1,8 l/m met 50 meter per groep en 10mm leiding.
De foto is te wazig om de flowmeter af te lezen maar het lijkt erop dat er groepen zijn waarbij 2,5 l/m doorheen gaan klopt dat?
En de gang etc geknepen wordt.
Ik ben benieuwd hoeveel je door één groep stampt.
Wat dat betreft is het niet ideaal dat je niet per slang inzichtelijk heb hoeveel en of er uberhaupt wat door gaat.
In mijn nieuwbouwwoning loop ik tegen hetzelfde aan, vloerenlegger zegt opstookprotocol maar ik heb daar ook mijn twijfels over. Vloer heeft nu al een maand of drie kunnen drogen.Rzaan schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:00:
Bij dat hele opstookprotocol-gedoe zit zoveel lariekoek.
In mijn zoektocht kwam ik dit tegen van TBA uit april 2024 (dezelfde als van de TBA-Richtlijn vloeren 2.1 - opstookprotocol) TBA: Is een opstookprotocol nog wel actueel:
Zij pleitten dus voor een ingebruiknameprotocol wat de vloer gewoon rustig op temperatuur laat komen, met de achterliggende gedachte dat het toch eigenlijk gedurende het hele jaar niet meer van temperatuur gaat veranderen (constante binnentemperatuur, koelen in zomer, verwarmen in winter).Als in beide situaties het doorlopen van een opstook- en afkoelprotocol niet tot meerwaarde leidt, maar de kwaliteit van de dekvloer wel per definitie zal afnemen, is het dus simpelweg niet verstandig om een dergelijk protocol te doorlopen. Maar de vloerverwarming moet natuurlijk wel op enig moment in gebruik genomen worden. Hoe moet het dan?
Het simpele antwoord is: met een ingebruiknameprotocol, dus zonder een afkoelfase toe te passen. Scheuren ontstaan immers bij verkorting en dat gebeurt bij afkoelen. Door niet af te koelen blijft de scheurvorming in de dekvloer beperkt tot de eventueel reeds aanwezige krimpscheuren ten gevolge van drogings-/verhardingskrimp. Onthechtingen kunnen bij opwarmen, ook beperkt tot de gewenste omgevingstemperatuur, nog altijd optreden maar de kans daarop is aanzienlijk kleiner en de ernst daarvan aanzienlijk meer gering.
Als de buitentemperatuur lager is dan de gewenste omgevingstemperatuur zal het ingebruiknameprotocol dan dus een opwarmprotocol zijn. Hierbij wordt de proceswatertemperatuur zo laag mogelijk ingesteld (doorgaans volstaat 30° of hooguit 35°C als uiteindelijke maximumtemperatuur om de ruimte op temperatuur te brengen en te houden) en wordt de proceswatertemperatuur langzaam opgevoerd tot de kamerthermostaat de gewenste omgevingstemperatuur (bijv. 21°C) meet en het protocol automatisch beëindigd.
28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV
Uiteindelijk kun je aan de hand van een WPAC berekening bepalen welke merken kunnen en welke merken afvallen.darkfujita schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:17:
[...]
Okay, thanks! Dat klinkt wel goed. Moeten nog aanbouw gaan maken, en zal tzt berekenen hoe groot het uiteindelijke leef oppervlakte zal zijn dat verwarmd gaat worden.
Komt idd op de erfgrens te staan, zit wel 'ingeboxed' achter onze garage en achter hun tuinhuis (zijkant). Ik zal mij eens verdiepen in het merk Vaillant.
Alleen op een warmtepompboiler krijg je subsidie, een los voorraadvat heeft geen subsidie.Betreft mijn overige vragen, had je daar toevallig ook nog antwoord op?
Boilervat:
1) Neem je deze direct bij je WP? Zo ja, krijg je hier aparte subsidie voor?
Via de warmtepomp is iets zuiniger, alleen tegenwoordig nemen de meeste toch zo’n quooker.2) Deze wordt alleen gebruikt voor heet water in badkamer en keuken toch? In de keuken wil ik namelijk een aparte electrische boiler plaatsen, zodat je hier direct heet water hebt. Dus zou boilervat alleen voor badkamer zijn (of is dat zonde als je al een boilervat hebt dat vanuit WP wordt opgewarmd)?
Maar alles is afhankelijk van leidingafstanden en stilstandverliezen etc.
Zelf plaats ik geen Nibe, de VVM is na mijn weten de units met ingebouwde boilervat en regeling etc.Laatste: Nibe VVM : waar staat VVM afkorting voor?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Die 7 graden is inderdaad het moment waarop wordt verwarmd. De modus geeft alleen maar aan welke temperatuur als uitgangspunt wordt gebruikt.itsbvka schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:56:
Ik heb sinds kort een Anna thermostaat gekoppeld aan mijn Loria v26. Zonder Thermastage feature kun je prima de temperatuur in de kamer regelen zoals @Chris_82 al had aangegeven. Ik had echter verwacht dat de PROG mode voor SWW op de Loria zelf nog steeds actief zou blijven maar het lijkt erop dat de Anna (zonder thermastage) dit steeds uit zet. Althans ik zie niet tijdens de ingestelde comfort tijden dat de Loria aan gaat om het SWW naar comfort temperatuur te brengen. De Loria staat ingesteld op PROG met een ingestelde temperatuur en switched tussen ECO en Comfort (zon) zonder dat er opwarming plaats vindt.
Ook als ik de Loria op Comfort (zon) zet gaat deze SWW niet verwarmen.
Het lijkt erop dat de Loria continue in ECO mode blijft en pas verwarmt als de temperatuur 7 graden onder de ingestelde waarde is gezakt.
Heeft iemand hier ervaring mee, is het zo dat je de Thermastage feature nodig hebt om de Anna niet het programma in de war te laten schoppen? Of heeft er iemand nog andere ideeen?
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Dan heb ik misschien nooit het gedrag begrepen voor deze instellingen en zie ik het nu pas omdat het nu zichtbaar wordt in Home AssitantLacsapOV schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:30:
[...]
Die 7 graden is inderdaad het moment waarop wordt verwarmd. De modus geeft alleen maar aan welke temperatuur als uitgangspunt wordt gebruikt.
Begrijp ik het nu goed dat de standen het volgende betekenen?
COMFORT: temperatuur tussen ingesteld maximum en max -7, indien onder max -7 dan start verwarmen
ECO: temperatuur kan zakken onder maximum - 7, wat is het minimum? er staat alleen verlaagde temperatuur
PROG: tijdens de geprogrammeerde tijd, indien de temperatuur zakt onder maximum -7 dan start opwarmen
8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018
De flow bepaald de machine zelf maar wel een belangrijk detail hoeveel maximaal je door die kleine leidingen krijgt.Ronald.42 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:25:
[...]
Het zijn 24 groepen waarvan de lengtes tussen de 40 en 50 meter zijn.
Leidingen zijn 10mm.
Flow nog niet echt naar gekeken.
Er zijn groepen die gesplitst zijn naar 2 en er zijn groepen die enkel zijn.
Dus die flowmeters is even op letten wat er aanhangt.
Een enkele of dubbele groep.
Dan heb je bij de hoofdaansluitingen op de verdeler nog twee koperleidingen die omhoog gaan naar een badkamer.
Lengte van die groep is onbekend diameter is 14mm.
Ik rij er vanmiddag weer even langs om de watertemperatuur omhoog te zetten, als ik het niet vergeet zal ik wel even de flows optellen ter indicatie.
Had voor nu alleen gekeken of alles open staat en of er flow is over elke groep.
Dus bij de dubbele aftakkingen of beide slangen wel warm werden.
Die groep die met koper naar boven vertrekt staat nu maar net open, maar met de boel opvullen had ik die vol open en de kogelkraan naar de grote verdeler geknepen om zo de lucht weg te drukken uit die badkamer lus.
Dergelijke constructies zijn mooi vervelend om alle lucht weg te krijgen trouwens.
Gelukkig heeft de Panasonic wel een stevig pompje om wat snelheid in die groep te krijgen teneinde de lucht te verdrijven.
Opstoken met de maximale temperatuur +2c die je gaat toepassen bij verwarmen dus opstoken met max. 32c.peeter123 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:37:
[...]
In mijn nieuwbouwwoning loop ik tegen hetzelfde aan, vloerenlegger zegt opstookprotocol maar ik heb daar ook mijn twijfels over. Vloer heeft nu al een maand of drie kunnen drogen.
In mijn zoektocht kwam ik dit tegen van TBA uit april 2024 (dezelfde als van de TBA-Richtlijn vloeren 2.1 - opstookprotocol) TBA: Is een opstookprotocol nog wel actueel:
[...]
Zij pleitten dus voor een ingebruiknameprotocol wat de vloer gewoon rustig op temperatuur laat komen, met de achterliggende gedachte dat het toch eigenlijk gedurende het hele jaar niet meer van temperatuur gaat veranderen (constante binnentemperatuur, koelen in zomer, verwarmen in winter).
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
€1000 ongeveer 770m³ gas en ik verbruik maar 980m³/jaar inclusief douche. Wat verbruik jij normaal dan?RichieB schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:17:
Zo, de ISDE subsidie voor mijn Panasonic WH-MDC09J3E5 is goedgekeurd. Tijd om de rekening op te maken: het totaal komt op € 2.929,54. De verwachte besparing tov gas is zo'n €1000 per jaar, dus prima investering. Eigenlijk moet ik natuurlijk ook mijn uren mee rekenen, die heb ik iets minder nauwkeurig bijgehouden maar schat ik op 50.
Of nogal erg ruime woning dat kan natuurlijk ook.
Kun je dit bedrag ook specificeren? Ik zit namelijk een stuk hoger, ben wel benieuwd waar dit verschil vandaan komt.RichieB schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:17:
Zo, de ISDE subsidie voor mijn Panasonic WH-MDC09J3E5 is goedgekeurd. Tijd om de rekening op te maken: het totaal komt op € 2.929,54. De verwachte besparing tov gas is zo'n €1000 per jaar, dus prima investering. Eigenlijk moet ik natuurlijk ook mijn uren mee rekenen, die heb ik iets minder nauwkeurig bijgehouden maar schat ik op 50.
[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 19-06-2024 19:48 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Designbuffers noem ik de radiatoren hier.verkeerslicht schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:18:
[...]
Ik verwarm mijn huis voor een groot deel met ongeïsoleerde buffervaten
Hoe kom je aan die post cv leiding plus fitting €980,-nMad schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:43:
[...]
Kun je dit bedrag ook specificeren? Ik zit namelijk een stuk hoger, ben wel benieuwd waar dit verschil vandaan komt.
Ik lever een compleet pakket, incl isolatie, fittingen, vuilafscheider, 12 meter buis, pushfit messing, flex slangen oxitight en vorstbescherming voor €800,-
Verder is alles extra duur, bigfoot 1 meter veel duurder dan 0,6 meter.
Luchtafscheider niet nodig. Armaflex heel duur, beter NMC gebruiken.
[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 19-06-2024 21:17 ]
nMad gebruikt geen pushfittingen en geen NMC isolatie.Technician- schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:15:
[...]
Hoe kom je aan die post cv leiding plus fitting €980,-
Ik lever een compleet pakket, incl isolatie, fittingen, vuilafscheider, 12 meter buis, pushfit messing, flex slangen oxitight en vorstbescherming voor €800,-
Bij jou zit er ook geen 3|weg klep bij
Nee daarom, push is duurder en de driewegklep stond al op een aparte regel.elektriekert schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:16:
[...]
nMad gebruikt geen pushfittingen en geen NMC isolatie.
Bij jou zit er ook geen 3|weg klep bij
Was alleen benieuwd, misschien was het wel 2x 30 meter.
Gouden leidingen (a.k.a. Rood koper)Technician- schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:18:
[...]
Nee daarom, push is duurder en de driewegklep stond al op een aparte regel.
Was alleen benieuwd, misschien was het wel 2x 30 meter.
Mijn gasverbruik zat de laatste paar jaar op 2000 m3 per jaar. Ik heb alleen radiatoren dus ik verwacht geen geweldige SCOP, maar misschien is de besparing wel groter.Seafarer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:29:
[...]
€1000 ongeveer 770m³ gas en ik verbruik maar 980m³/jaar inclusief douche. Wat verbruik jij normaal dan?
Of nogal erg ruime woning dat kan natuurlijk ook.
Vuilafscheider, ontluchter en kamstrup heb ik overgezet vanaf mijn CV. Die had ik al een paar jaar in gebruik.nMad schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:43:
[...]
Kun je dit bedrag ook specificeren? Ik zit namelijk een stuk hoger, ben wel benieuwd waar dit verschil vandaan komt.
Omschrijving | Bedrag |
---|---|
Panasonic WH-MDC09J3E5 incl CZ-TAW1 | € 4.450,00 |
Grindbak | € 76,70 |
Bigfoots | € 54,95 |
Elektra | € 194,86 |
Installatiemateriaal | € 546,60 |
Microflex buis | € 450,73 |
52mm gatenboor | € 37,68 |
Isolatie | € 47,97 |
Inbedrijfstelling | € 350,00 |
ISDE subsidie | € -3.225,00 |
Totaal | € 2.984,49 |
Edit: ik was de bigfoots (60cm) vergeten.
[ Voor 9% gewijzigd door RichieB op 19-06-2024 23:18 ]
Tja, @nMad heeft een pana boiler, driewegklep, en vuil en luchtafscheider dus wel nieuw gekocht dus 't lijkt me qua uitgaven aardig in zelfde richting te gaan.RichieB schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:41:
[...]
Vuilafscheider, ontluchter en kamstrup heb ik overgezet vanaf mijn CV. Die had ik al een paar jaar in gebruik.
Omschrijving Bedrag Panasonic WH-MDC09J3E5 incl CZ-TAW1 € 4.450,00 Grindbak € 76,70 Bigfoots € 54,95 Elektra € 194,86 Installatiemateriaal € 546,60 Microflex buis € 450,73 52mm gatenboor € 37,68 Isolatie € 47,97 Inbedrijfstelling € 350,00 ISDE subsidie € -3.225,00 Totaal € 2.984,49
Overigens wil ik een compliment geven aan @nMad want vanaf z'n schema tot het laatste elektra werkjes zien er allemaal heel netjes uit (deels heb ik wat mogen bijdragen
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Ik ga binnenkort maar eens naar de Hornbach in Duitsland.
Koper is daar zo’n 50% minder duur dan de netto inkoopsprijzen hier bij de groothandelaren.
Ze hebben ook goedkope kabel, maar ziet er wat vreemd uit.
Is NYM-J 3x2,5 voor €102 incl BTW is ook nog lekker de oude prijs voor Corona.
Dat is wel slim.Technician- schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:51:
[...]
Koper is daar zo’n 50% minder duur dan de netto inkoopsprijzen hier bij de groothandelaren.
Ik heb meeste fittingen wel uit .de maar koperen buizen destijds maar laten zitten vanwege weinig verschil en dure transport. En Hornbach had eerst ook geen 28mm in lange lengtes en daarom kocht ik het bij Warmteservice (was toen beste prijs).
Maar inmiddels heeft Hornbach het wel in lange lengtes en in .nl is het (buiten groothandel) zo'n beetje 't goedkoopste. Maar in .de is Cu buis bij Hornbach inderdaad belachelijk veel goedkoper zie ik.
Voorbeeld 28mm x 2,5mtr is in .de €27,95 en in .nl €57,00 !!!
Is inderdaad wel even een ritje waard!
Waarom zo belachelijk veel duurder in .nl want het is bijna een gewone grondstof zulke buizen

Men beweerde dat Remeha sinds enkele maanden aanbeveelt/eist dat altijd een parallel buffervaatje
van ca. 50 l met een extra pompgroep geïnstalleerd wordt, ook bij hybride opstellingen!
Ik viel bijna van mijn stoel - maar de installateur zei dat dit tijdens een cursus serieus zo verteld werd.
Helaas kon hij dit niet goed beargumenteren - iets van voorkomen van eventueel geluid.
Kan deze nieuwe policy van Remeha iemand bevestigen? En als het kan ook uitleggen.
Hij had het eerst over een minimale flow van 400 l/min - moet natuurlijk per uur zijn, maar dan nog.
Zelf toen ik hem kon verzekeren dat mijn installatie (bijna geruisloos en WAF-proef) altijd 1150 l/h doet bleef hij bij de zgn. "eis van Remeha". Tja - en dan houdt het vermoedelijk op.
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 20-06-2024 15:32 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik weet dan niet of dat iets zegt over de eigenwijsheid van mijn aanbieder, zijn kennis van zaken of over het waarheidsgehalte van het bericht dat jij hebt gekregen van jouw Remeha-boer
... en gaat over tot de orde van de dag
Klopt. Bij een nieuwbouw project van een vriend, wat afgelopen najaar is opgeleverd, zijn ze nu al die buffers aan het plaatsen.dunklefaser schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:08:
Ik had net een installatiebedrijf over de vloer wat (uitsluitend) Remeha doet (hybride en all-electric).
Men beweerde dat Remeha sinds enkele maanden aanbeveelt/eist dat altijd een parallel buffervaatje
van ca. 50 l met een extra pompgroep geïnstalleerd wordt, ook bij hybride opstellingen!
Ik viel bijna van mijn stoel - maar de installateur zei dat dit tijdens een cursus serieus zo verteld werd.
Helaas kon hij dit niet goed beargumenteren - iets van voorkomen van eventueel geluid.
Kan deze nieuwe policy van Remeha iemand bevestigen? En als het kan ook uitleggen.
Hij had het eerst over een minimale flow van 400 l/min - moet natuurlijk per uur zijn, maar dan nog.
Zelf toen ik hem kon verzekeren dat mijn installatie (bijna geruisloos en WAF-proef) altijd 1150 l/h doet bleef hij bij de zgn. "eis van Remeha". Tja - en dan houdt het vermoedelijk op.
De meeste buren kregen het niet warm. Hij wel, want ik had de stooklijn aangepast. Die stond veel te laag.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
De meeste klanten hebben (te) dunne CV leidingen die krijgen er geen 1150 l/h doorheen zonder te gaan ruisen.dunklefaser schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:08:
Ik had net een installatiebedrijf over de vloer wat (uitsluitend) Remeha doet (hybride en all-electric).
Remeha stelt wel meer eisen zoals je moet ook een Remeha ketel gebruiken.

Dat komt door de design van de open verdeler die ze gebruiken volgensmij.
In Nl zeggen ze “omdat de koper nou eenmaal duur is” nou ja zal wel.dof schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:29:
[...]
Dat is wel slim.
Ik heb meeste fittingen wel uit .de maar koperen buizen destijds maar laten zitten vanwege weinig verschil en dure transport. En Hornbach had eerst ook geen 28mm in lange lengtes en daarom kocht ik het bij Warmteservice (was toen beste prijs).
Maar inmiddels heeft Hornbach het wel in lange lengtes en in .nl is het (buiten groothandel) zo'n beetje 't goedkoopste. Maar in .de is Cu buis bij Hornbach inderdaad belachelijk veel goedkoper zie ik.
Voorbeeld 28mm x 2,5mtr is in .de €27,95 en in .nl €57,00 !!!
Is inderdaad wel even een ritje waard!
Waarom zo belachelijk veel duurder in .nl want het is bijna een gewone grondstof zulke buizen
Ik vind kabel momenteel extreem duur, net nog een rolletje 3x2,5 in de actie gehaald €185 ex BTW

Mooi - het plaatsen van de parallelle buffers lijkt dus hier een reactie van Remeha te zijn.Blihi schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:40:
[...]
Klopt. Bij een nieuwbouw project van een vriend, wat afgelopen najaar is opgeleverd, zijn ze nu al die buffers aan het plaatsen.
De meeste buren kregen het niet warm. Hij wel, want ik had de stooklijn aangepast. Die stond veel te laag.
Maar op wat?
Dat de buren van je vriend het niet warm kregen ligt dus aan de afwezigheid van een (parallel) buffervat?
Of aan de veel te lage stooklijn? Of aan allebei?
Bij een renovatieproject kan ik me zoiets nog net voorstellen maar niet bij een nieuwbouwproject.
Rest nog de vraag: Wat is de redenatie van Remeha om nu altijd een parallel buffervaatje te laten plaatsen?
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 20-06-2024 18:29 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
https://www.elektramat.nl...-3x2-5-per-rol-100-meter/Technician- schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:49:
[...]
In Nl zeggen ze “omdat de koper nou eenmaal duur is” nou ja zal wel.
Ik vind kabel momenteel extreem duur, net nog een rolletje 3x2,5 in de actie gehaald €185 ex BTW
124 ex
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Met wat minder details:RichieB schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:41:
[...]
Vuilafscheider, ontluchter en kamstrup heb ik overgezet vanaf mijn CV. Die had ik al een paar jaar in gebruik.
Omschrijving Bedrag Panasonic WH-MDC09J3E5 incl CZ-TAW1 € 4.450,00 Grindbak € 76,70 Bigfoots € 54,95 Elektra € 194,86 Installatiemateriaal € 546,60 Microflex buis € 450,73 52mm gatenboor € 37,68 Isolatie € 47,97 Inbedrijfstelling € 350,00 ISDE subsidie € -3.225,00 Totaal € 2.984,49
Panasonic WH-MDC07J3E5-W incl CZ-TAW1 €3965
Elektra (30m 4mm2, Hager B20, 20m 4x0,5mm2, 3x DS-18B20, HeishaMon) €160
Rvs flex 2x 1m 1", 2x verloop 1-5/4", 4x 3m pijp 28mm, koppelingen, 2 kranen 28mm, , buisisolatie Climaflex €440
Installatie (factuur) €106
ISDE -€3075
Totaal €€1596
Vanwege mijn minimum 'inkomen' heb ik allerlei toelagen opgespaard zoals de energietoeslag en kortingen die er waren tijdens de energiecrisis wat dit bedrag ongeveer dekt.
Lang gezocht naar de laagste prijs voor merk spul en soms uitlopend materiaal in de aanbieding.
Bovenstaande is alleen voor de (standaard) radiatoren, SWW gaat via een 200l wpb.
Daar komt bijna €200 bij voor de koppeling met de wpb spiraal, 2 2-wegkleppen met grote doorlaat en handbediening om het cv circuit BG af te sluiten cq de spiraal door te laten.
Hiermee heb ik een alternatief voor als de wpb niet mocht werken of wanneer het heel snel moet (in 1 uur).
Veel oud cv spul is blijven zitten, de wp staat op 3 houten balken want er lag al grind in de achtertuin.
Over de uren ga ik het niet hebben, gesleuteld op lastige plekken en ik ben niet snel met iets dat ik zelden doe.
De offertes die ik nu voorbij zie komen komen neer op 10x wat ik kwijt was

Panasonic J serie wp plaatsen (bij huidige airco's en wpb)
https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/dunklefaser schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:54:
[...]
Mooi - het plaatsen van de parallelle buffers lijkt dus hier een reactie van Remeha te zijn.
Maar op wat?
Dat de buren van je vriend het niet warm kregen ligt dus aan de afwezigheid van een (parallel) buffervat?
Bij een renovatieproject kan ik me zoiets nog net voorstellen maar niet bij een nieuwbouwproject.
Rest nog de vraag: Wat is de redenatie van Remeha om nu altijd een parallel buffervaatje te laten plaatsen?
Kijk ik alle "Heat Geek" filmpjes dan zijn ze geen voorstander van buffers en allerlei extra spul en pompen en liever helemaal niet zoneneren. Alles open en laat maar stromen.
Tussen de regels door merk je dat veel fabrikanten een buffer adviseren om gezeur te voorkomen als het systeem niet goed functioneert maar dat kost de warmtepomp eigenaar wel COP.
Dat heb ik op een ander forum 'besproken' met een installateur cq monteur.Seafarer schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:19:
[...]
https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
Kijk ik alle "Heat Geek" filmpjes dan zijn ze geen voorstander van buffers en allerlei extra spul en pompen en liever helemaal niet zoneneren. Alles open en laat maar stromen.
Tussen de regels door merk je dat veel fabrikanten een buffer adviseren om gezeur te voorkomen als het systeem niet goed functioneert maar dat kost de warmtepomp eigenaar wel COP.
Het kwam er op neer dat 'een handje vol' van de door hun geplaatste installaties geen buffervat nodig had.
Blijkbaar hebben ze gewoon geen zin in optimalisatie want dat kost tijd en de klant betaalt toch wel.
Garantie tot aan het buffervat
Mijn gok: te weinig systeeminhoud door het toegepaste zonesysteem, daardoor problemen bij defrosts.dunklefaser schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:54:
[...]
Mooi - het plaatsen van de parallelle buffers lijkt dus hier een reactie van Remeha te zijn.
Maar op wat?
Dat kan ook met een seriebuffer opgelost worden, mits er voldoende flow is. Dat is bij die vriend van mij allemaal geen probleem, want dat is een grote woning met veel groepen die altijd open staan, maar bij de kleinere woningen wel.
Zo'n parallelbuffer is de eenvoudigste manier om los van het afgiftesysteem altijd voldoende flow en systeeminhoud te garanderen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Te dunne leidingen of haakse bochten wordt ook regelmatig gedaan door installateurs, dan snap ik een parallel buffervat wel om het probleem wat de installateur veroorzaakt heeft op te lossen.Speedy-Andre schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:47:
[...]
Dat heb ik op een ander forum 'besproken' met een installateur cq monteur.
Het kwam er op neer dat 'een handje vol' van de door hun geplaatste installaties geen buffervat nodig had.
Blijkbaar hebben ze gewoon geen zin in optimalisatie want dat kost tijd en de klant betaalt toch wel.
Garantie tot aan het buffervat
Of met ΔT 10-20 rekenen...
Lekker boeiend klant betaald de energierekening wel, daardoor zijn offerte,s lastig te vergelijken en blijkt die goedkope offerte ineens toch niet meer zo goedkoop na verloop als het apparaat in bedrijf is.
[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 20-06-2024 20:03 ]
De rol van de installateur lijkt marginaal te zijn en te blijven.
Onlangs koper bij de Hornbach (NL) gehaald (15mm), maar tegen de 90 graden aan buigen zorgde ervoor dat de leiding begon te knikken.Technician- schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:51:
[...]
Ik moest de leiding goed warm wrijven en heel traag buigen.
Had een stuk hergebruikt (tig jaar oud) en die boog zonder problemen.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Deze door Heat Geek getrainde installateurs hebben niet zo'n moeite met hoge COP's.dunklefaser schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:33:
@mr_evil08 , @Speedy-Andre , @Blihi & @Seafarer Ik krijg langzaam de indruk dat een cruciaal probleem/bottleneck waar omheen moet worden gewerkt de installateur c. q. zijn capaciteiten zijn. Hierbij worden door de fabrikanten blijkbaar ook oplossingen gekozen welke voor de installatie c. q. het rendement en uiteindelijk voor de klant "suboptimaal" zijn.
https://heatpumpmonitor.org/
Het ergste is dat fabrikanten dit nu gaan voorschrijven, zodat ze de installateurs niet hoeven opleiden.dunklefaser schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:33:
@mr_evil08 , @Speedy-Andre , @Blihi & @Seafarer Ik krijg langzaam de indruk dat een cruciaal probleem/bottleneck waar omheen moet worden gewerkt de installateur c. q. zijn capaciteiten zijn. Hierbij worden door de fabrikanten blijkbaar ook oplossingen gekozen welke voor de installatie c. q. het rendement en uiteindelijk voor de klant "suboptimaal" zijn.
Het is wel een CV ketel fabrikant hè? Waar een muite cv ketelboeren mee werken.Blihi schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:51:
[...]
Het ergste is dat fabrikanten dit nu gaan voorschrijven, zodat ze de installateurs niet hoeven opleiden.
De echte installateur is een F gassen bedrijf die al tig jaren werkt met koeling en warmtepompen.
Een (goed) opgeleide/getrainde monteur laat zich zoiets vermoedelijk ook niet meer voorschrijvenBlihi schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:51:
[...]
Het ergste is dat fabrikanten dit nu gaan voorschrijven, zodat ze de installateurs niet hoeven opleiden.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 21-06-2024 09:52 ]
Veel leidingen vervangen van 22 naar 28mm, deels koper.Technician- schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:15:
[...]
Hoe kom je aan die post cv leiding plus fitting €980,-
Behoorlijk wat 28mm kogelkranen van 32,50 euro per stuk.
Alle knelfittingen in 28mm variant zijn ook behoorlijk aan de prijs.
Meeste bij de Hornbach en Warmteservice gekocht, Duitse webwinkels waren wel stuk voordeliger geweest..
Dank voor dit lijstje. Ik begrijp nu waar het in zit, jij hebt geen boilervat (+ 3-wegklep/leidingen/enz) in dit bedrag zitten. Dat is bij mij circa €2k. Dan is het wel vergelijkbaarRichieB schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:41:
[...]
Dank voor het compliment! En bedankt voor je "real-life" support als mede-Groningerdof schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:25:
[...]
Tja, @nMad heeft een pana boiler, driewegklep, en vuil en luchtafscheider dus wel nieuw gekocht dus 't lijkt me qua uitgaven aardig in zelfde richting te gaan.
Overigens wil ik een compliment geven aan @nMad want vanaf z'n schema tot het laatste elektra werkjes zien er allemaal heel netjes uit (deels heb ik wat mogen bijdragen). En natuurlijk werkte het aanzetten vanmorgen ook meteen perfect! Knap gedaan
Al erg lang hier aan het meelezen en begin dit jaar knoop doorgehakt en een Panasonic 7J besteld bij @Carboy54. Vanochtend was de "go-live" van onze warmtepomp, erg mooi moment om hem aan te zetten na zo'n lang project. Alles werkt gelukkig naar verwachting, zelfs gelukt om de driewegklep in 1x goed aan te sluiten
Zonder dit topic had ik het nooit aangedurfd. Dus bedankt allen die hier bijdragen en hun kennis delen! Ik zal binnenkort nog wat foto's delen als 'bedankje'
[ Voor 65% gewijzigd door nMad op 20-06-2024 21:23 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Die echte installateur die je noemt is een aircomonteur. De aircomonteur hier in de buurt besteed het leidingwerk uit aan de van oorsprong loodgieter en focust zich op het F-gassen deel.Technician- schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:59:
[...]
Het is wel een CV ketel fabrikant hè? Waar een muite cv ketelboeren mee werken.
De echte installateur is een F gassen bedrijf die al tig jaren werkt met koeling en warmtepompen.
Probleem is ook dat alles altijd zo goedkoop en snel mogelijk moet. Dan worden standleidingen en het afgiftesysteem niet op orde gebracht waardoor je ruis en dergelijke krijgt.dunklefaser schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:33:
Een gemiddeld afgiftesysteem is bovendien op een dT van 20 uitgelegd, daar wordt vaak zonder aanpassing (want kost te veel, die wp is al zo duur) een wp met dT 5 aan geknoopt. Debiet maal 4 door een installatie die er niet geschikt voor is levert vanzelf gedoe op. Dan maar een parallelbuffer, het leidingwerk aan de wp kant is dan in elk geval wel op orde en het levert de consument alsnog een flinke besparing op z'n energierekening op.
Tja, de koper termijnmarkt is laatste halfjaar omhoog gegaan en volgens een expert, las ik ergens, kan het nog wel eens 4 keer over de kop gaan. De behoefte in de wereld naar koper is al decennia heel groot en wordt nog groter zegt ie.Technician- schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:49:
[...]
In Nl zeggen ze “omdat de koper nou eenmaal duur is” nou ja zal wel.
Wellicht wat overdreven, maar feit is dat koper (als grondstof) momenteel zo'n 8 a 9 keer duurder is dan in 2000.
/f/image/LkMVGppJbMH9optKQVZgnSjg.png?f=fotoalbum_large)
Dat klopt niet helemaal, is mede afhankelijk van het bouwjaar van de woning.Insert12 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:20:
[...]
Die echte installateur die je noemt is een aircomonteur. De aircomonteur hier in de buurt besteed het leidingwerk uit aan de van oorsprong loodgieter en focust zich op het F-gassen deel.
[...]
Probleem is ook dat alles altijd zo goedkoop en snel mogelijk moet. Dan worden standleidingen en het afgiftesysteem niet op orde gebracht waardoor je ruis en dergelijke krijgt.
Een gemiddeld afgiftesysteem is bovendien op een dT van 20 uitgelegd, daar wordt vaak zonder aanpassing (want kost te veel, die wp is al zo duur) een wp met dT 5 aan geknoopt. Debiet maal 4 door een installatie die er niet geschikt voor is levert vanzelf gedoe op. Dan maar een parallelbuffer, het leidingwerk aan de wp kant is dan in elk geval wel op orde en het levert de consument alsnog een flinke besparing op z'n energierekening op.
Heat Geek: Does My Pipework Need Upgrading for a Heat Pump? With Cheat Sheet
[ Voor 5% gewijzigd door nMad op 20-06-2024 21:35 ]
Ik heb dit niet helemaal uit eigen hand.dunklefaser schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:00:
[...]
Een (goed) opgeleide/getrainde monteur laat zich zoiets vermoedelijk ook niet meer voorschrijven. Dat hoop ik tenminste.
Maar het verhaal gaat een beetje van: Fabrikant: ohw u heeft geen buffer geinstalleerd, dan komen we niet helpen. Want met de training hadden we gezegd buffer erin anders geen ondersteuning.
Wat doen de meesten dus?
Klopt precies wat ik zeg, in het systeemontwerp is bij de gemiddelde woning namelijk geen rekening gehouden met een warmtepomp. Wel met een cv ketel. Ga je door zo'n systeem ineens 4x het ontwerpdebiet pompen dan krijg je in de praktijk geheid problemen. Leuk dat er in theorie 6kW door een 22mm pijp past, in de praktijk wil je daar geen kuub water per uur doorheen pompen.nMad schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:33:
[...]
Dat klopt niet helemaal, is mede afhankelijk van het bouwjaar van de woning.
Heat Geek: Does My Pipework Need Upgrading for a Heat Pump? With Cheat Sheet
Bovendien wil je overcapaciteit doordat een wp bij verschillende temperaturen een ander vermogen kan leveren. Sommige 5kW'ers leveren dat vermogen bij -10 waardoor het maximale vermogen bij 0 graden fors hoger is. Dan kan het debiet dus ook flink hoger zijn dan de 860 liter per uur die je bij dT5 en 5Kw normaal hebt. Ook bij defrost kan het debiet flink hoger zijn bij sommige merken.
Ja die heb je ook, wij maakten zeker 25 jaar geleden al warmtepomp installaties, toen vaak nog bodembronnen en later meer lucht/water.Insert12 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:20:
[...]
Die echte installateur die je noemt is een aircomonteur. De aircomonteur hier in de buurt besteed het leidingwerk uit aan de van oorsprong loodgieter en focust zich op het F-gassen deel.
[...]
Probleem is ook dat alles altijd zo goedkoop en snel mogelijk moet. Dan worden standleidingen en het afgiftesysteem niet op orde gebracht waardoor je ruis en dergelijke krijgt.
Grotere totaalinstallateurs moeten het ook weten, die doen al decennia niks anders.
Deel 2. De flow.
Dit misverstand hoor ik wel vaker. Dat de flow zou verviervoudigen. Dat is niet het geval.
Reken maar mee, een woning uit 1980 had een 28kw cv ketel, 16kw voor cv de rest voor SWW.
De isolatie wordt verbeterd tot het punt dat 8kw voldoende is.
Hiertoe wordt een 8kw WP geplaatst, de radiatoren zijn daardoor overgemeten waardoor een lagere CV aanvoer temp voldoet.
De flow is in lijn met het vermogen op delta T 5K
Maar niet 4 keer zo hoog want dan zou de WP 16KW moeten zijn. Tot 2 keer zo hoog komt wel voor.
[ Voor 18% gewijzigd door Technician- op 20-06-2024 22:08 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
25 jaar geleden begon ik net met lezen en schrijven op de basisschool. Wat dat betreft ben ik een stuk nieuwer in de wp wereldTechnician- schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:01:
[...]
Ja die heb je ook, wij maakten zeker 25 jaar geleden al warmtepomp installaties, toen vaak nog bodembronnen en later meer lucht/water.
Grotere totaalinstallateurs moeten het ook weten, die doen al decennia niks anders.
Deel 2. De flow.
Dit misverstand hoor ik wel vaker. Dat de flow zou verviervoudigen. Dat is niet het geval.
Reken maar mee, een woning uit 1980 had een 28kw cv ketel, 16kw voor cv de rest voor SWW.
De isolatie wordt verbeterd tot het punt dat 8kw voldoende is.
Hiertoe wordt een 8kw WP geplaatst, de radiatoren zijn daardoor overgemeten waardoor een lagere CV aanvoer temp voldoet.
De flow is in lijn met het vermogen op delta T 5K
Maar niet 4 keer zo hoog want dan zou de WP 16KW moeten zijn. Tot 2 keer zo hoog komt wel voor.
Qua flow klopt het natuurlijk, des te lager de aanvoertemperatuur des te kleiner de dT wordt. Vaak zie je wel dat er alsnog 22mm leidingwerk zit omdat het mooi bij de ketel aansluit. Dan is 8kW nog niet zo'n probleem met dT10. Ga je daar een wp met dT5 op aansluiten, dan is het wel een probleem.
Dat had je in mijn signature ook kunnen zien.nMad schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:07:
[...]
Dank voor dit lijstje. Ik begrijp nu waar het in zit, jij hebt geen boilervat (+ 3-wegklep/leidingen/enz) in dit bedrag zitten. Dat is bij mij circa €2k. Dan is het wel vergelijkbaar
[...]
Mijn Atlantic Explorer v4 warmtepompboiler heb ik vorig jaar al geplaatst als "2e maatregel" bij de dakisolatie waardoor de subsidie daarvoor verdubbelde. Zodoende kwam de extra subsidie uit op 100% van de kosten van de WPB. Die is dus nu al terugverdiend.
Nou dat ligt eraan, veel gem Nederlandse huizen zijn rijtjes of 2 onder één kap, beetje knap geïsoleerd (en boven geen afgifte) zitten die op 6kw das 17 l/min max flow (voor 6kw)Insert12 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:30:
[...]
25 jaar geleden begon ik net met lezen en schrijven op de basisschool. Wat dat betreft ben ik een stuk nieuwer in de wp wereld![]()
Qua flow klopt het natuurlijk, des te lager de aanvoertemperatuur des te kleiner de dT wordt. Vaak zie je wel dat er alsnog 22mm leidingwerk zit omdat het mooi bij de ketel aansluit. Dan is 8kW nog niet zo'n probleem met dT10. Ga je daar een wp met dT5 op aansluiten, dan is het wel een probleem.
Dat is 1 m/s door 22mm wat bij goed verdeelde installaties nog prima kan.
En dat de installateurs lui zijn, het is meer dat de gebruiker voor weinig geld een warmtepompje wil en het eerst maar eens aanziet en niet gelijk de hele cv wil slopen.
Mensen die het goed aanpakken maken VV op de BGG op een ruime verdeler in de buurt dan een monobloc en met 32mm die kant op.
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt