Introductie
Na meeliften in diverse wp topics ben ik tot de conclusie gekomen dat een wp met radiatoren moet kunnenMet dit topic wil ik het traject van aankoop tot plaatsing cq afregelen bespreken en tips verzamelen.
Op dit moment heb ik een gasloze woning die ik verwarm met 2 airco's (sinds 2015) en SWW doe ik sinds 2018 met een wpb waar ik inmiddels 2 topics aan gewijd heb.
Motivatie
Ik ben al veel langer aan het meekijken in wp installatie topics en inmiddels maakt de combinatie van goede kwaliteit en subsidie het voor mij mogelijk om een wp te plaatsen met een beperkt budget.Vanwege dat budget keek ik een tijd naar de Hewalex die nieuw heel betaalbaar is en veel subsidie heeft, echter valt die af omdat ik niet nog meer luchtverplaatsing (en geluid) in huis wil.
Het zou een aanvulling op de airco's zijn geweest en ik had er enkele radiatoren mee willen verwarmen maar waarschijnlijk worden ze niet warm genoeg.
Van gas naar all electric
Ik woon in een rijtjeshuis met 1 verdieping en een plat dak, houten kozijnen met oud dubbel glas en lege spouwen.Rond 2010 heb ik enkele raamroosters vervangen voor suskasten om het geluid van buiten te verminderen (busbaan achter, straat voor).
Toen werd nieuw standaard dubbel glas geplaatst waar de suskasten kwamen omdat die groter zijn dan de roosters en het oude glas niet meer paste.
Aan de tuinkant (Z/O) heb ik boven rolluiken geplaatst om de warmte en het geluid beter buiten te houden.
De warmte is helaas niet zo goed gelukt dus kwamen er airco's toen ik genoeg had gespaard, toen kwam ook het idee om er mee te gaan verwarmen en daar heb ik een groot topic aan gewijd.
In die periode zag ik mijn inkomen door omstandigheden dalen en ging ik op zoek naar manieren om de vaste lasten te verlagen.
Een daar van was het gas eruit doen en daar heb ik wederom een groot topic aan gewijd aangezien dat destijds (2016) alles behalve eenvoudig was.
Een inductie kookplaat heb ik zelf geplaatst en het SWW bleef over, dat werd een gebruikte 80l boiler die op zich wel voldeed maar ik vond de 2500W maar niks omdat ik 1 fase 35A heb.
Dat kon beter met een wpb en je raadt het al, daar heb ik een groot topic over gemaakt
Het leek me wel leuk om de radiatoren die nog prima werken weer te gaan gebruiken en ik kwam op het idee om dat met de spiraal van de wpb te gaan doen.
Dat ging best goed met een enkele radiator gedurende een korte periode maar een langere tijd betekent dat de wpb veel meer draaiuren moet maken met een beperkte efficiëntie en meer (over)ventilatie in huis.
Het L/W monoblock
Met een L/W monoblock kan ik alles in een keer regelen, zelfs de wpb helpen te verwarmen via de spiraal (waar die uiteindelijk voor bedoeld is).Vanwege de prijs heb ik een tijd in het LG topic geneusd en daar zag ik situaties die vergelijkbaar zijn met de mijne, radiatoren dus en eventueel SWW in een boiler opwarmen.
Best leuk allemaal en er is een modbus besturing mogelijk maar de LG's hebben toch nog wel regeltechnische eigenschappen die het me lastig zouden kunnen maken (veel defrosts en matig rond de 0 graden.
Met Panasonic ziet dat er beter uit en de prijs valt me erg mee vergeleken met LG.
De capaciteit zou volgens de Koevlaas 2 formule bij 1000m3 gas bijna 5kW zijn en 800m3 wordt 4kW.
Dat is zo'n beetje waar het verbruik tot 2015 lag en daar heb ik de airco's op afgemeten (en de a+++ cop).
In de praktijk leveren de airco's minder warmte bij vorst en dan vind ik de woning wat minder comfortabel.
Met name tijdens een defrost stoppen ze met blazen en keert de werking om (warmte uit de kamer onttrekken).
Installatie en koppeling met de wpb
Ik begin bij de tuin waar ik de wp wil gaan plaatsen.Er is een grote strook grind waar hij prima op kan staan met wat aanpassingen ter plekke.
Net als een airco heeft ook een wp een afvoer, die kan ik mooi naar het putje bij de tuinkraan leiden.
Vanwege de eenvoud wil ik Wavin Hep2o buizen gebruiken, die hebben dezelfde maten als staal of koper en met een insert erin kan je ze op dat materiaal monteren (knel fittingen).
De 230V wil ik bij de slang van de tuinkraan in de kruipruimte brengen en dan naar de meterkast.
:strip_exif()/f/image/a9RdggxWel3JgilZoCgJpi8P.jpg?f=fotoalbum_medium)
Om zo weinig mogelijk materiaal te gebruiken wil ik de wp dicht bij de woning zetten, de buizen kan ik via de witte plaat de woning binnen brengen waar ze langs een plint naar een berghok gaan.
In dat berghok zit een cv verdeler die een 22mm aanvoer heeft en met 22mm naar boven gaat, gunstig want dan kan ik ze met een 28mm buis op een t-stuk aansluiten.
De wpb staat boven in het 'cvhok' en er is een kamer naast waar ik een 120l buffervat met spiraal kwijt kan.
Althans ik heb er een op het oog met alles in RVS.
Koppelen met de wpb spiraal
Normaal schakelt een wp met een 3-wegklep tussen cv en SWW, ik vraag me af of ik dat met dit vat ook kan doen en of ik de spiraal op de wpb spiraal kan aansluiten.Misschien moet er nog iets anders tussen want het zou wel een erg klein circuit worden als ik 2 spiralen met een pomp er tussen aansluit.
Dat circuit moet gevuld kunnen worden en de druk mag niet te hoog worden, al is 10 bar toegestaan.
Materialen
Op de wp zie ik 5/4 aansluitingen, best groot en ik wil naar 28mm (1) naar de Hep2o buis.Wat is het voor aansluiting, kan je daar een buis met knelmoer gebruiken?
Ofwel is het een gat met een stop randje waar een buis op rust?
Dan het paneeltje, ik kan een kabel met de buizen in de woonkamer krijgen maar het paneel komt op een wat afgelegen plek zodat ik veel lengte nodig heb.
Modbus kan blijkbaar met een Esp oplossing, dat printje of kastje is dan via wifi te benaderen of ethernet?
Ik heb HA en Domoticz, het kan allemaal later maar toch leuk om te zien wat je via modbus kan doen
Kosten
De kosten zijn bewust zeer laag gehouden ivm een minimum inkomen, zonder ISDE was het niet haalbaar.Panasonic WH-MDC07J3E5-W €3965
Elektra (30m 4mm2, Hager B20, 20m 4x0,5mm2, 3x DS-18B20, HeishaMon) €160
Rvs flex 2x 1m 1", 2x verloop 1-5/4", 4x 3m pijp 28mm, koppelingen, 2 kranen 28mm, , buisisolatie Climaflex €440
Installatie (factuur) €106
ISDE -€3075
Totaal €€1596
Paar details:
Geen grindbak want grind lag er al, 3 houten liggers ipv bigfoots
2x 2-wegklep €160 toegevoegd om de wpb spiraal op de wp aan te sluiten en cv circuit BG te passeren.
Hiermee heb ik een alternatief voor als de wpb niet mocht werken of wanneer het snel moet (in 1 uur).
Veel spul van de cv installatie bleef zitten zoals het expansievat, vuilafscheider en beluchter.
[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 20-06-2024 17:24 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW