WP: ZCR-80YA-300 / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW80YAA PV: 4350 WP
Helder.dof schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 23:22:
[...]
Zoals anderen al aangaven geeft gele tape alarm want dat is normaliter een gasbuis! Hoewel gasbuizen meestal van koper zijn tenzij erg oud.
Als het cv leiding is van dikwandig staal is dan ga je meerdere multitool zaagjes verslijten want dat gaat erg lastig. Laatste keer dat ik iets aan dikwandige buis moest koppelen heb ik gewoon m'n accu slijpschijf gebruikt.
Ja je hebt speciale (dikwandige) ringen nodig (kunststof bruine of blauwe), want de buis past niet goed met de messing ringen die je normaal met knelfittingen gebruikt.
Maar eerst even goed nakijken of je wel de goede buis hebt want geel is gas en dus erg gevaarlijk...
Betreft inderdaad gele menie. Buis zit paar meter verder op de verwarming dus ik maak me er niet zo’n zorgen om 😉
Goed om te weten dat een pijpsnijder in ieder geval onbegonnen werk is. Multitool sta ik van te kijken eerlijk gezegd . Je zou denken dat met een staal opzetstuk 2/3mm nou ook weer niet de wereld is.
Mogelijk toch maar de ouderwetse ijzerzaag. Slijpen in de kruipruimte wordt ik niet echt vrolijk van.
Lekker dan. Ze hebben je dus met een 2de handsje opgezadeld? Eigenlijk hebben we een 8 kW nodig, maar ja, er ligt hier nog een 15 kW die we om wat voor reden dan ook ergens na wat draaiuren weg hebben moeten halen?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dat hoeft niet en is slechts een veronderstelling. Als die WP al in februari oid in de nieuwbouwwoning van @Breud is geïnstalleerd, dan kan hij deze winter best al wel die 680 uren hebben gedraaid.blb4 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:43:
Lekker dan. Ze hebben je dus met een 2de handsje opgezadeld? Eigenlijk hebben we een 8 kW nodig, maar ja, er ligt hier nog een 15 kW die we om wat voor reden dan ook ergens na wat draaiuren weg hebben moeten halen?
Ik zou me over die uren niet zo'n zorgen maken. @Breud moet zich concentreren op het feit dat deze WP een factor 2 te groot is (en qua minimumvermogen een factor 3).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Inmiddels meer dan bewust van en acties uitgezet om aan het mimimum vermogen te komen (Ta omhoog, alle actuatoren van de verdelers op handmatig ingesteld. Dat betekent dat wanneer 1 van de kamers vraagt alle groepen automatisch meelopen, of de betreffende kamer nu warmte nodig heeft of niet. In de toekomst wil ik dit nog slimmer doen middels HA scriptje)Andrehj schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:11:
[...]
Dat hoeft niet en is slechts een veronderstelling. Als die WP al in februari oid in de nieuwbouwwoning van @Breud is geïnstalleerd, dan kan hij deze winter best al wel die 680 uren hebben gedraaid.
Ik zou me over die uren niet zo'n zorgen maken. @Breud moet zich concentreren op het feit dat deze WP een factor 2 te groot is (en qua minimumvermogen een factor 3).
Dat is echt niet meer dan een dweil om een lekkende kraan te verhelpen. Je moet dit probleem bij de bron oplossen. Zoals hierboven al gezegd door @Grolsch : Verkoop die veel te grote WP aan iemand met een bijpassend paleis en schaf een passend exemplaar aan (of, nog veel beter, laat je aannemer dat doen). Dat gaat je de komende jaren veel frustratie besparen.Breud schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:23:
Inmiddels meer dan bewust van en acties uitgezet om aan het mimimum vermogen te komen (Ta omhoog, alle actuatoren van de verdelers op handmatig ingesteld. Dat betekent dat wanneer 1 van de kamers vraagt alle groepen automatisch meelopen, of de betreffende kamer nu warmte nodig heeft of niet. In de toekomst wil ik dit nog slimmer doen middels HA scriptje)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit is ook nogal zwaar overdreven en kort door de bocht. De installateur/bouwer moet wel voldoende vermogen leveren. Als de WVB bij -10C 14KW heeft aangegeven (omdat er geen wtw ventilatie is toegepast) hebben ze gekeken naar dat vermogen pomp.Grolsch schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:01:
[...]
Op basis waarvanDit wordt (is) 1 groot probleem, ze hebben je een overjarige WP verkocht die compleet NIET past bij je woning. Je bent verkeerd geadviseerd en hebben gewoon oude voorraad verkocht, wat op zich nog niet zo erg was geweest als het vermogen maar een beetje juist was geweest. Hier zitten ze er gewoon een factor 3 tot 4 naast.
Dit is hetzelfde als een 600cc motorblok onder een Puch Maxi zetten, dat gaat onherroepelijk verkeerd / niet goed.
[...]
Als je minimale vermogen ongeveer 3~4 x zo groot is als wat het had moeten zijn zou ik in ieder geval helemaal GEEN naregeling toepassen.
Maar probeer dit nu op te lossen, deze unit past compleet NIET bij je woning. Probeer je aannemer aansprakelijk te stellen, en anders verpats de 14KW Zubadan aan paleis Soestdijk ofzo en koop degene die wel bij je woning past.
Een SW75YAA of R32 gelijkwaardige variant is meer dan voldoende voor je woning.
Dat type is gewoon nieuw leverbaar hoor.
Ben het wel eens dat de keuze slecht is, vooral door het te hoge minimum vermogen.
Maar 3-4x teveel vermogen is natuurlijk flauwekul.
Dat het ding 2ehands is een aanname en mogelijk flauwekul.
Hier was wel een WP op zijn plek die ver terugmoduleert. Bv een 10KW met nog een BUH 2 of 3kw.
(Vergeet niet dat het 300m2 comfort afgifte is)
Aangezien geen enkele bouwnorm praat over een (te hoge) minimum vermogen maak je ook geen enkele aanspraak op omwisseling. Misschien wil de bouwer coulant zijn. Maar ws zal die een WVB laten zien waar 14KW op staat.
[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 13-06-2024 15:36 ]
In de WVB staat 8 kW (en die WVB's zijn vaak nogal pessimistisch). Bovendien heeft @Breud wel degelijk WTW-ventilatie, zie Breud in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" voor beide.Technician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:32:
Dit is ook nogal zwaar overdreven en kort door de bocht. De installateur/bouwer moet wel voldoende vermogen leveren. Als de WVB bij -10C 14KW heeft aangegeven (omdat er geen wtw ventilatie is toegepast) hebben ze gekeken naar dat vermogen pomp.
Ik heb een warmtepomp zonder buffervat icm twee verdiepingen vloerverwarming + 4 fancoils met tweewegkleppen boven.
Nu heeft de installateur de voor de 2 verdelers van vloerverwarming dynamische inregelkranen (proflow dynamic picv pn16 or) geplaatst. 'nodig voor het inregelen' en verder komt de toelichting niet. Beiden staan voor zover ik kan zien volledig open.
Volgens mij zijn die dingen op zijn best dure overbodige dingen en op zijn slechts een frustratie voor de warmtepomp. Weet iemand hier welke van de twee? Of zie ik het totaal verkeerd?
Zelf vond ik nog deze:
https://www.gawalo.nl/979...n-een-betere-oplossing-is
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Mogen er nog wel huizen zonder WTW opgeleverd wordenTechnician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:32:
[...]
Dit is ook nogal zwaar overdreven en kort door de bocht. De installateur/bouwer moet wel voldoende vermogen leveren. Als de WVB bij -10C 14KW heeft aangegeven (omdat er geen wtw ventilatie is toegepast) hebben ze gekeken naar dat vermogen pomp.
Ben het wel eens dat de keuze slecht is, vooral door het te hoge minimum vermogen.
Hier was wel een WP op zijn plek die ver terugmoduleert. Bv een 10KW met nog een BUH 2 of 3kw.
Aangezien geen enkele bouwnorm praat over een (te hoge) minimum vermogen maak je ook geen enkele aanspraak op omwisseling. Misschien wil de bouwer coulant zijn. Maar ws zal die een WVB laten zien waar 14KW op staat.
Ik lees nergens terug dat hij WTW of MV heeft
Voor de rest inderdaad veel aannames, maar dat een 14KW Zubadan wordt gekozen in deze situatie bewijst maar weer dat veel installateurs / aannemers geen flauw idee hebben hoe een warmtepomp werkt en daarom in hun gedachten kiezen voor "Better safe than Sorry" en daardoor een veel te grote WP kiezen die niet ver terug kan moduleren.
@Breud moet nu verplicht afscheid nemen van zijn naregeling.
Ik kan even niet terugvinden hoeveel m2 verwarmd oppervlak als het over gaat
Hij moet sws naar Ta 30~35 om zijn minimale vermogen kwijt te kunnen wat ten nadele is van de COP.
Dit had zo mooi kunnen werken als de juiste keuze gemaakt was, maar dit is en blijft lapwerk.
Een WP heeft een economische levensduur van 15 jaar, dus je zit 15 jaar met een verre van optimale situatie, en ik zou dit niet willen.
Ik zit "min of meer" in hetzelfde schuitje met mijn 11,2KW Zubadan, alleen het verschil in mijn situatie is dat ik geen andere keuze had toen ik voor de keuze stond (2016).
Toen bestonden de R32 warmtepompen niet, en ook de YAA modellen waren er nog niet.
Als hij bijv. de SW100YAA had gepakt had hij nog ruim 10KW vermogen bij Tbuiten -10 en kon hij terug naar 4,3KW bij Ta 25 bij Tbuiten +12.
De hamvraag, WAAROM is er voor de SHW140YHA gekozen
En als de aannemer/installateur zekerheid wou, waarom dan niet voor de Zubadan 112YAA (12,2KW bij -10, 4,3KW bij Ta 25, Tbuiten +12).
Ik begrijp gewoon de gemaakte keuze niet, en als (let op aanname) de aannemer "toevallig" nog een SHW140YHA had staan begrijp ik zijn keuze wel ineeens
Maar in de situatie van @Breud had ik dit niet geaccepteerd, m'n verlies genomen en gebruik gemaakt van de post "Onvoorzien". Bouwen kost toch al tonnen, die laatste 5K kan er dan ook nog wel bij
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 13-06-2024 15:49 ]
Er is hierin een hele discussie geweest in het Ecodan topic. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit nu wederom allemaal ter sprake komt maar dat even daar gelaten.Technician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:32:
[...]
Er zijn gewoon fouten gemaakt in dit project en wie hierin de schuldige is even in het midden gelaten omdat er met meerdere partijen wordt gewerkt.
Hier ook een mooi voorbeeld met te grote warmtepompen en verkeerde berekeningen of interpretaties:
YouTube: How Developers Are Ruining The Heat Pump Market
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik had zijn topic niet gelezen.Grolsch schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:47:
[...]
Mogen er nog wel huizen zonder WTW opgeleverd worden
Voor de rest inderdaad veel aannames, maar dat een 14KW Zubadan wordt gekozen in deze situatie bewijst maar weer dat veel installateurs / aannemers geen flauw idee hebben hoe een warmtepomp werkt en daarom in hun gedachten kiezen voor "Better safe than Sorry" en daardoor een veel te grote WP kiezen die niet ver terug kan moduleren.
Hij moet sws naar Ta 30~35 om zijn minimale vermogen kwijt te kunnen wat ten nadele is van de COP.
Dit had zo mooi kunnen werken als de juiste keuze gemaakt was, maar dit is en blijft lapwerk.
Een WP heeft een economische levensduur van 15 jaar, dus je zit 15 jaar met een verre van optimale situatie, en ik zou dit niet willen.
Ik zit "min of meer" in hetzelfde schuitje met mijn 11,2KW Zubadan, alleen het verschil in mijn situatie is dat ik geen andere keuze had toen ik voor de keuze stond (2016).
Toen bestonden de R32 warmtepompen niet, en ook de YAA modellen waren er nog niet.
Als hij bijv. de SW100YAA had gepakt had hij nog ruim 10KW vermogen bij Tbuiten -10 en kon hij terug naar 4,3KW bij Ta 25 bij Tbuiten +12.
En als de aannemer/installateur zekerheid wou, waarom dan niet voor de Zubadan 112YAA (12,2KW bij -10, 4,3KW bij Ta 25, Tbuiten +12).
Ik begrijp gewoon de gemaakte keuze niet, en als (let op aanname) de aannemer "toevallig" nog een SHW140YHA had staan begrijp ik zijn keuze wel ineeens
Maar in de situatie van @Breud had ik dit niet geaccepteerd, m'n verlies genomen en gebruik gemaakt van de post "Onvoorzien". Bouwen kost toch al tonnen, die laatste 5K kan er dan ook nog wel bij
Maar ben het wel helemaal met je eens.
WP omwisselen voor een met (veel) lager minimum vermogen. (De SW100YAA lijkt de logische keuze).
Van een mede user maar ook van 3 aanvragen die ik heb liggen.
Situatie met tot 8kw vermogen nodig.
Mensen hebben 3 fase omvormer PV en 3 fasen laadpaal.
Willen perse een 3 fasen warmtepomp.
Die beperken de keuze reuze.
Ik zie daarin helemaal geen voordelen. En biedt liever 1 fase aan.
Zie ik wat over het hoofd?
De bewoner denkt waarschijnlijk dat een 3 fase warmtepomp nodig is vanwege 3 fase PV installatie. Echter de kWh meter doet dit intern gewoon verrekenen. (Let op is geen salderen)Technician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:17:
Even hier deze vraag, ideaal voor de Tweakers WP en elektra-experts.
Voordeel 3 fase is alleen minder belasting per fase… Dus wat is de beweegreden klant.
[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 13-06-2024 16:21 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Met drie fasen verdeel je de langdurige belasting (kan tijdens SWW maken op vol vermogen in de winter makkelijk oplopen tot 3.5 kW) mooi over de drie fasen. Ik vind het ideaal. Mitsubishi heeft een aantal mooie drie-fasen 8 kW modellen beschikbaar.Technician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:17:
Zeker bij een (11 kW) laadpaal is bij een drie-fasen WP de kans veel kleiner dat dit tot overbelasting van een fase leidt.
Indien mogelijk altijd 3 fasen gebruiken i.v.m. de "mooie" verdeling over de fasen.Technician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:17:
Als een woning een 3 fasen aansluiting heeft is dit 3x25A.
Stel je hebt de SW75*AA nodig, dan moet je de 1 fase variant (SW75VAA) afzekeren op 1 x 25A, max. current = 22A, dat kan eigenlijk al niet op een 3 x 25A aansluiting.
De 3 fasen variant (SW75YAA) moet je afzekeren op 3 x 16A (Max current 11,5), dat gaat heel goed op 3 x 25A.
Een 3 fasen laadpaal en een SW75VAA op 1 fase gaat dus al verkeerd als de WP veel vermogen vraagt.
Waarom zou je 1 fase willen als je 3 fasen kunt krijgen?
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 13-06-2024 16:26 ]
niets.Technician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:17:
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik snap het voordeel van 3 fasen, maar oprechte vraag: die 3 tot 3.5 kW verbruikt de WP in praktijk alleen tijdens een SWW run. Tijdens verwarmen is het verbruik veel lager.
Als je een 3-fase laadpaal hebt met load balancing (lijkt me ook al handig ivm koken op inductie etc), dan is er toch niet een groot probleem? Dan laadt je auto een uurtje niet of trager op? Of begrijp ik het verkeerd?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Klopt dat het mooier verdeeld.Andrehj schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:21:
[...]
Met drie fasen verdeel je de langdurige belasting (kan tijdens SWW maken op vol vermogen in de winter makkelijk oplopen tot 3.5 kW) mooi over de drie fasen. Ik vind het ideaal. Mitsubishi heeft een aantal mooie drie-fasen 8 kW modellen beschikbaar.
Zeker bij een (11 kW) laadpaal is bij een drie-fasen WP de kans veel kleiner dat dit tot overbelasting van een fase leidt.
(Ben elektrotechnisch goed onderlegt)
Mitsubishi voert 3 fasen ook op kleinere installaties, maar andere merken veel minder.
Al kun je op een 1fase WP, met 3kw BUH, de fases verdelen samen met een 3kw apparaat.
Maar een gelijke verdeling in draaiveld levert een gem lagere stroom
Dan is dus de laadpaal en max laadstroom op de hoofdzekering de beperking.
Bij Mitsubishi is de BUH maar 2 kW, en bovendien hoef je die niet mee te tellen, want die is bij een juist gedimensioneerd systeem nooit nodig. Deze wordt dan alleen gebruikt bij het laatste stukje van de legionellacyclus, maar dat gaat veel sneller en efficiënter met een (optioneel) 3-fasen dompelelement in het SWW-vat.Technician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:34:
Klopt dat het mooier verdeeld.
(Ben elektrotechnisch goed onderlegt)
Mitsubishi voert 3 fasen ook op kleinere installaties, maar andere merken veel minder.
Al kun je op een 1fase WP, met 3kw BUH, de fases verdelen samen met een 3kw apparaat.
Hier is de BUH dus permanent uitgeschakeld.
Als die er is dan lijkt mij de keuze heel duidelijk!Grolsch schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:57:
@SebastiaanPs / @Technician- laten we de vraag omdraaien, waarom zou je kiezen voor een 1 fase variant als je ook een 3 fase variant kunt krijgen wat "mooier" / "netter" is
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik kan dan bijv kiezen tussen een SUZ-SWM80VA2 (die heb ik), een 1-fase model. Van dit model bestaat geen 3-fase variant. Of ik kies een PUZ-SWM80YAA, deze bestaat wel als 3-fase model.
Deze laatste scoort qua COP echter beduidend slechter op laag vermogen, waar de WP in praktijk verreweg de meeste uren op draait.
Ik kies dan toch voor mijn model, ook al is het 1 fase.
Zie hier de vergelijking van deze modellen door Andrehj.
[ Voor 7% gewijzigd door SebastiaanPs op 13-06-2024 17:35 ]
Mijn situatie: inductie koken verdeelt over 2 fasen, elektrische oven/magnetron, Quooker, afwasmachine, wasmachine, droger alle verdeelt over de fases. Ik heb echt Homeassistant gebruikt om te zoeken naar een geschikte fase. Ik snap de 3 fase keuze.
/f/image/r9VEyWXwIddzllFD3VRmBGwt.png?f=fotoalbum_large)
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Maar ook met 3 x 25A moet een normaal hh (zonder 3 fase draaistroom hobbyapparatuur) prima uit de voeten kunnen, ook zonder 3 fase warmtepomp. De enige grote verbruiker in een normaal hh die redelijk evenredig een groot vermogen gelijktijdig over 3 fasen verbruikt is een EV laadpunt, alle overige verbruikers zijn allemaal 1 fase. Met loadbalancing op je laadpunt kan je met een beetje slim verdelen over de fasen de boel prima werkend krijgen. Beetje inzicht is dan wel handig zoals @marnie hierboven ook aangeeft.
[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 13-06-2024 17:54 ]
Ik heb niet het idee dat ik met een 2dehands WP in aanmerking kom voor ISDE en dat is toch wel dé dealmaker in zo'n geval als ik omschreef met een LG Therma.Grolsch schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:51:
[...]
Alsof de Duivel ermee speelt![]()
![]()
Ik ken "toevallig" iemand die nog een 14KW Zubadan te koop heeft staan.
Neem eens contact op met @Breud![]()
![]()
Onjuist, een BENG berekening is geen warmteverliesberekening. Met een BENG berekening kan je geen vermogen van een wp bepalen. In de praktijk heb ik al eens een 22kW wp in een BENG berekening gezien terwijl er 15kW uit de warmteverliesberekening kwam. Het kan nogal verschillen.Andrehj schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:39:
[...]
In de WVB staat 8 kW (en die WVB's zijn vaak nogal pessimistisch). Bovendien heeft @Breud wel degelijk WTW-ventilatie, zie Breud in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" voor beide.
Ja, er mogen nog woningen met type C opgeleverd worden. Zolang er maar aan de energiezuinigheidsnormen voldaan wordt is dat geen probleem. De BENG berekening is daarin leidend.Grolsch schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:47:
[...]
Mogen er nog wel huizen zonder WTW opgeleverd worden
[ Voor 90% gewijzigd door RenBeu op 13-06-2024 18:54 ]
Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA
Plan mislukt, 4 uren bezig geweest met aansluiten van de beide terendis leidingen en vullen en ontluchten.
Wat een naar spul is dat zeg, althans je wil ook een beetje een knappe spaningsvrije aansluiting hebben en dan heb je wel een royale bocht nodig.
Dus wat graafwerk in die natte smurrie met dat stinkweer dat we weer gehad hebben.
De krimpkappen krimpen mooi om de buitenste buis maar niet om de 32 mm waterpijp.
Dan die lullige koppelingen die je met dat inbusboutje open moet draaien..
Ik ben er nog niet kapot van maar goed het zit en het is dicht.
Vervolgens nog wat knutselen om de mantelbuis van de kabels over te laten gaan in pvc met een dubbele bocht tegen inregenen.
Dan zijn 4 uurtjes weer gauw voorbij.
En ik moet zeggen dat het inwendige hydraulische leidingwerk van de Panasonic wel erg plastic is..
Die eigenwijze Chinees van mij is allemaal hardegesoldeerd koper..
Verder benieuw hoe dat gaat met dat controle paneel over 30 meter draad.
Morgen weer een dag dan hoop ik de zaak tot leven te wekken.
Voor nu was alles waterdicht morgen zien of de manometer er nog zo over denkt.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Had laatst mensen die vonden dat 2 Panasonics plaatsen, incl leidingwerk, inkoppeling, voedingen, alles dubbel, in een halve dag moest kunnen.Ronald.42 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:06:
Jeetje ik had goede hoop om vandaag de Panasonic in de lucht te krijgen.
Plan mislukt, 4 uren bezig geweest met aansluiten van de beide terendis leidingen en vullen en ontluchten.
Wat een naar spul is dat zeg, althans je wil ook een beetje een knappe spaningsvrije aansluiting hebben en dan heb je wel een royale bocht nodig.
Dus wat graafwerk in die natte smurrie met dat stinkweer dat we weer gehad hebben.
De krimpkappen krimpen mooi om de buitenste buis maar niet om de 32 mm waterpijp.
Vervolgens nog wat knutselen om de mantelbuis van de kabels over te laten gaan in pvc met een dubbele bocht tegen inregenen.
En ik moet zeggen dat het inwendige hydraulische leidingwerk van de Panasonic wel erg plastic is..
Zo zie je maar “het knooit wel weg, de tijd”
Als men dan zorgt dat de koffie naar bocht smaakt kan het...Technician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:19:
[...]
Had laatst mensen die vonden dat 2 Panasonics plaatsen, incl leidingwerk, inkoppeling, voedingen, alles dubbel, in een halve dag moest kunnen.
😛
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Wellicht denken ze dat een 8 kW wp ook 8 kW vermogen electrisch is en weten ze niet dat het 8 kW thermisch is en waarschijnlijk maar max 2 kW doet voor verwarmen en wat meer voor een eventuele boiler en legionella run.Technician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:17:
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Soms gaat het bijna vanzelf en soms wil het gewoon niet meewerken.Technician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:19:
[...]
Had laatst mensen die vonden dat 2 Panasonics plaatsen, incl leidingwerk, inkoppeling, voedingen, alles dubbel, in een halve dag moest kunnen.
Nu was alles (althans dat denk ik,morgen weten we het zeker) in één keer dicht, maar als je een dwarse draad fitting hebt die besluit te blijven lekken en die zooi moet weer leeg en uit elkaar is een uurtje gauw verdampt.
Ik gebruik nu loctite 55 soms in combinatie met loctite steamseal als ik het niet vertrouw, en dat is tot nu toe altijd dicht.
Altijd een beetje klooien met rechte schroefdraad ipv conische draad, die laatse is sowieso altijd dicht.
De rechte draad moet je met voorbedachte rade verpakken zeg ik altijd maar.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Sinds ik met WPen bezig ben zit ik steeds te klooien met die domme rechte en te korte draden inderdaad. Ik gebruik ook 55 en loctite maar er is vaak geen tijd om voldoende te drogen. (Denk aan activator toepassen)Ronald.42 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:43:
[...]
Soms gaat het bijna vanzelf en soms wil het gewoon niet meewerken.
Nu was alles (althans dat denk ik,morgen weten we het zeker) in één keer dicht, maar als je een dwarse draad fitting hebt die besluit te blijven lekken en die zooi moet weer leeg en uit elkaar is een uurtje gauw verdampt.
Ik gebruik nu loctite 55 soms in combinatie met loctite steamseal als ik het niet vertrouw, en dat is tot nu toe altijd dicht.
Altijd een beetje klooien met rechte schroefdraad ipv conische draad, die laatse is sowieso altijd dicht.
De rechte draad moet je met voorbedachte rade verpakken zeg ik altijd maar.
Ook die achterlijk ontworpen vorst ventielen, aan een kant gebruik je vaak een wartel maar de andere wil je in een sok of kogelkraan maken, en dat kan eigenlijk helemaal niet met die 3 draadgroeven in het ding, alleen lijmen en lang drogen werkt goed.
Ik had voor deze panasonic ook een paar vlakke koppelingen bij me maar dat kwam wat lullig uit.Technician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:47:
[...]
Sinds ik met WPen bezig ben zit ik steeds te klooien met die domme rechte en te korte draden inderdaad. Ik gebruik ook 55 en loctite maar er is vaak geen tijd om voldoende te drogen. (Denk aan activator toepassen)
Ook die achterlijk ontworpen vorst ventielen, aan een kant gebruik je vaak een wartel maar de andere wil je in een sok of kogelkraan maken, en dat kan eigenlijk helemaal niet met die 3 draadgroeven in het ding, alleen lijmen en lang drogen werkt goed.
Dan stop je er een kunstof of ander soort vlakke ring in.
Één kant is 1" schroefdraad taps als een puntstuk.
De kant die op de wp komt is vlak met een losse wartel dan dicht het af met een fiber of kunstof ring.
Maar hier werdt het een 5/4 knie op de onderste en een 5/4 T-stuk op de bovenste aansluiting.
Die knie kwam wel knap uit maar dat T-stuk had het liefst nog een halve slag verder gemoeten naar mijn wens qua afdichtingen maar dat kwam niet overeen met de positie...
De Chinezen die ik geplaats heb waren in bezit van een 5/4 gat met taps draad.
Daar kun je van alles indraaien en het wordt wel dicht.
En je hoeft ook niet na te denken over die plastic rommel aan de binnenkant want dat is allemaal hardegesoldeerd koper....
[ Voor 10% gewijzigd door Ronald.42 op 13-06-2024 19:59 ]
Hoe maak je de "overgang" van mantelbuis naar pvc bochten dan? Toevallig ook een foto hoe het er uiteindelijk uit ziet? Vul je de mantelbuis ook nog met pur ofzo om te voorkomen dat er van alles in kan lopen, dan wel tocht als die in kruipruimte uit komt?Ronald.42 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:06:
Jeetje ik had goede hoop om vandaag de Panasonic in de lucht te krijgen.
Moet het buiten hier ook nog wat netjes afwerken dus ben wel benieuwd.
Ik heb er geen foto van en het zit al onder de grond..mister_muller schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 20:07:
[...]
Hoe maak je de "overgang" van mantelbuis naar pvc bochten dan? Toevallig ook een foto hoe het er uiteindelijk uit ziet? Vul je de mantelbuis ook nog met pur ofzo om te voorkomen dat er van alles in kan lopen, dan wel tocht als die in kruipruimte uit komt?
Moet het buiten hier ook nog wat netjes afwerken dus ben wel benieuwd.
Maar het was die 50mm geribbelde mantelbuis.
Die past mooi in 60mm pvc.
Uit de grond weg omhoog met die ribbelbuis en dan zit er een meter 60mm pvc omheen met een dubbel 90 graden bocht aan de boven kant.
Even schaamteloos ingebroken bij de kleuractiviteiten van de jeugd...
:strip_exif()/f/image/ACoWEkFxzhKfJXlwLgQDpaN1.jpg?f=fotoalbum_large)
Met deze buis onder de grond.
:strip_exif()/f/image/gv7pTrNZTPONmAuVVYX6iPKb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik druk er buiten een stuk buisisolatie bij in zodat het ongedierte er niet in kan en binnen ( 27 meter verderop) doe ik er even wat pur in.
Erg bedankt! Ga ik binnenkort eens proberen te reproduceren. Hier hetzelfde type mantelbuis liggen maar dan 75mm. Wordt helaas dus wel wat groter hier(90mm?).
Doe je nog iets met de kabels tussen eind pvc buis tot de buitenunit ter voorkoming van beschadiging/breken/weersinvloeden?
Neu dat is een stukje van 30 cm de één is een 5x2,5ymvk en de ander is een 8x0,75 helu stuurstroomkabel.mister_muller schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 20:53:
@Ronald.42
Erg bedankt! Ga ik binnenkort eens proberen te reproduceren. Hier hetzelfde type mantelbuis liggen maar dan 75mm. Wordt helaas dus wel wat groter hier(90mm?).
Doe je nog iets met de kabels tussen eind pvc buis tot de buitenunit ter voorkoming van beschadiging/breken/weersinvloeden?
Beetje een los lusje, geen zon zie niet de noodzaak om daar nog wat te doen.
Nog een fotootje van doorgezaagde dikwandige buis.Guus. schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:41:
[...]
Helder.
Betreft inderdaad gele menie. Buis zit paar meter verder op de verwarming dus ik maak me er niet zo’n zorgen om 😉
Goed om te weten dat een pijpsnijder in ieder geval onbegonnen werk is. Multitool sta ik van te kijken eerlijk gezegd . Je zou denken dat met een staal opzetstuk 2/3mm nou ook weer niet de wereld is.
Mogelijk toch maar de ouderwetse ijzerzaag. Slijpen in de kruipruimte wordt ik niet echt vrolijk van.
/f/image/OLBykWfZ4i2eU2Ud7X2jlYSu.png?f=fotoalbum_large)
Dan heb je een idee van het zaagwerk. Multitool gebruik ik wel eens maar alleen om koper of kunststof buis door te zagen. En ook dan zijn die dure multitool metaalzaagjes snel versleten.
Verder gebruik ik pijpensnijders (maar geeft altijd veel braam), soms recipro zaag met ijzerzaagje, zelden nog hand ijzerzaag (want ik ben lui geworden), multitool voor lastige plekken, maar meestal slijpschijf want dat gaat lekker snel. Alle apparaten met accu's.
Wat is dit werk toch makkelijk geworden 😊
Slijpschijf in kruipruimte vind ik niet zo'n probleem als de vonken maar de goede kant uitgaan
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Dikwandige buis gaat mooi en snel met een accu reciprozaag met goede ijzerzaag erin.dof schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:03:
[...]
Nog een fotootje van doorgezaagde dikwandige buis.
[Afbeelding]
Dan heb je een idee van het zaagwerk. Multitool gebruik ik wel eens maar alleen om koper of kunststof buis door te zagen. En ook dan zijn die dure multitool metaalzaagjes snel versleten.
Verder gebruik ik pijpensnijders (maar geeft altijd veel braam), soms recipro zaag met ijzerzaagje, zelden nog hand ijzerzaag (want ik ben lui geworden), multitool voor lastige plekken, maar meestal slijpschijf want dat gaat lekker snel. Alle apparaten met accu's.
Wat is dit werk toch makkelijk geworden 😊
Slijpschijf in kruipruimte vind ik niet zo'n probleem als de vonken maar de goede kant uitgaan, en momenteel is het daar vaak vochtig dus geldt de toepasselijke "... elk nadeel hep ze voordeel...".
Zoals bij jou vlak aan de muur, een kort zaagje erin doen of een stukje eraf knippen.
[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 13-06-2024 22:11 ]
als alles open staat zo'n 315 m2, verdeeld over 4 verdiepingen.Grolsch schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:47:
[...]
Ik heb dit tijdens de bouw bij de aannemer aanhangig gemaakt, maar die wilde er niet aan. Echter nu speelt het volgende:Technician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:32:
[...]
Het voorlopige energie label, op basis van een 8KW warmtepomp, voldeed netjes aan de BENG1 en BENG2, waarbij de BENG2 score 20% beter was dan de norm.
Sinds een week of 3 hebben wij het definitieve label in bezit ,en alhoewel nog steeds A+++, voldoet men momenteel niet aan BENG1 en BENG2. Vandaag van de aannemer gehoord dat de energie adviseur additionele gegevens van de warmtepomp gekregen heeft en een herberekening gaat maken.
Getriggerd door de reacties in dit topic vermoed ik nu dus, dat door de zwaar over bemeten WP, de BENG eisen niet zijn gehaald. En dat geeft natuurlijk leverage richting de aannemer om een kleinere WP te gaan eisen wanneer de herberekening van het energielabel ook slechter dan de BENG norm uitkomt. (het is te hopen dat ze achter de schermen niet sjoemelen met de berekening, maar dat valt te controleren??).
Derhalve heb ik vandaag de notaris laten weten maar een vrij beperkt gedeelte van de bank garantie te laten vallen en blijft er zo'n 15K openstaan. Mocht de BENG berekening wederom slechter uitvallen dan de norm (waarbij aannemer ook nog heeft beloofd 20% beter dan BENG2 te scoren), dan ga ik bij de aannemer een kleinere warmtepomp eisen.
Een dikkepeer met metaalhoudende voor dikker staal wil ook wel werken.Guus. schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:41:
[...]
Helder.
Hier heb ik 3/4” dikwandig mee doorgeknort op een moeilijk te bereiken plek.
De eerste keer kostte me een half uur met de ouderwetse ijzerzaag, de tweede slechts 30 seconden.
Noem er eens een paar...Technician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:32:
Waarom nemen mensen geen wasmachine en vaatwasser op 3 fasen?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
https://www.ledtechno.be/...chine-gw0160s-3-fase-400v
http://www.technorette.nl...-professionele-wasmachine
Ook vaatwassers en wasmachines zijn max 3kw apparaten. Waarom is daar geen vraag naar 3 fasen?
Decoupeerzaag met de juiste zaagbladen gaat ook prima. Haakse slijper ookGuus. schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:10:
Zou de deco met ijzerzaagjes nog een optie zijn? Of gaat dat enkel met formaatje recipro ?
Voor €40 koop je ook een draadsnijset waarmee je (langzaam maar zeker) ook handmatig draad kunt tappen op dikwandige buis tot 5/4".
Ik heb dat o.a. gedaan bij het vervangen van mijn radiatoren. Dan kun je een draadfitting gebruiken in plaats van zo'n knelring (daar is namelijk niet iedereen even enthousiast over)
Onder de vloer met 3/4" pijp ging ook prima. Daar heb ik overgangen naar 26mm MLB gemaakt.
![]() | ![]() | ![]() |
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Belasting is maar kort. En in het geheel peanuts.Technician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:43:
[...]
Ook vaatwassers en wasmachines zijn max 3kw apparaten. Waarom is daar geen vraag naar 3 fasen?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Precies.Seafarer schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:52:
[...]
Belasting is maar kort. En in het geheel peanuts.
7kW gaat niet op 1 groep. Zal wel lekker snel opwarmen.
3 kW is genoeg voor een gewoon huishouden.http://www.technorette.nl...-professionele-wasmachine
Als je haast hebt, professioneel, dan wordt het vermogen groter. Ik zie geen andere reden.
PreciesSeafarer schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:59:
[...]
7kW gaat niet op 1 groep. Zal wel lekker snel opwarmen.![]()
[...]
3 kW is genoeg voor een gewoon huishouden.
Als je haast hebt, professioneel, dan wordt het vermogen groter. Ik zie geen andere reden.
Gewoon een draadsok op de buitenunit draaien en de vorstkleppen hierin draaien.Technician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:47:
[...]
Sinds ik met WPen bezig ben zit ik steeds te klooien met die domme rechte en te korte draden inderdaad. Ik gebruik ook 55 en loctite maar er is vaak geen tijd om voldoende te drogen. (Denk aan activator toepassen)
Schroefdraad een beetje opruwen met een ijzerzaag of met een waterpomptang lichtjes aanknijpen. Daarna kolmat fibre seal gebruiken, dicht perfect af.
Andere zijde gebruik ik altijd de ribbelbuis RVS slangen van Vaillant 5/4 wartel x 35mm welke ik afhankelijk van het vermogen met 35 of verloop 28mm erop pers.
Voor binnen en normale schroefkoppelingen gebruik ik veelal gewoon loctite 55 en in sommige gevallen PTFE tape.
Tja, met alles krijg je het uiteindelijk wel door, alleen hoeveel tijd en energie wil je er aan spenderen.Guus. schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:10:
Zou de deco met ijzerzaagjes nog een optie zijn? Of gaat dat enkel met formaatje recipro ?
Decoupeerzaag lijkt me ook veel moeite en snelle slijtage. Begin dan maar eens met een grote ijzerhandzaag.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Recipro, 100%. IJzer zaag lukt (bijna) niet zo dicht aan de muur.dof schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 00:19:
[...]
Tja, met alles krijg je het uiteindelijk wel door, alleen hoeveel tijd en energie wil je er aan spenderen.
Decoupeerzaag lijkt me ook veel moeite en snelle slijtage. Begin dan maar eens met een grote ijzerhandzaag.
Duurt ong 15sec zagen
YouTube: Dewalt Thick Metal Reciprocating Saw Blade Cutting Metal Beam #youtu...
Heb weleens gedacht een draadsok doormidden te zagen en dan fiberring gebruiken om vlak tegen vlak te monteren. Maar ja dan komt die schuin of op de kop uit.DutchWing schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:46:
[...]
Gewoon een draadsok op de buitenunit draaien en de vorstkleppen hierin draaien.
Schroefdraad een beetje opruwen met een ijzerzaag of met een waterpomptang lichtjes aanknijpen. Daarna kolmat fibre seal gebruiken, dicht perfect af.
Andere zijde gebruik ik altijd de ribbelbuis RVS slangen van Vaillant 5/4 wartel x 35mm welke ik afhankelijk van het vermogen met 35 of verloop 28mm erop pers.
Voor binnen en normale schroefkoppelingen gebruik ik veelal gewoon loctite 55 en in sommige gevallen PTFE tape.

Maar kolmat fibre is een goede tip, heb ik daarvoor nog niet toegepast. Ik lijm ze een dag tevoren met permabond, gaat ook altijd goed maar soms moet je wat aanpassen.
Niemand een idee?ZonnigY schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:44:
Ik heb een vraagje over inregelspul van mijn afgiftesysteem en ik weet niet helemaal of dit het goede topic is...
Ik heb een warmtepomp zonder buffervat icm twee verdiepingen vloerverwarming + 4 fancoils met tweewegkleppen boven.
Nu heeft de installateur de voor de 2 verdelers van vloerverwarming dynamische inregelkranen (proflow dynamic picv pn16 or) geplaatst. 'nodig voor het inregelen' en verder komt de toelichting niet. Beiden staan voor zover ik kan zien volledig open.
Volgens mij zijn die dingen op zijn best dure overbodige dingen en op zijn slechts een frustratie voor de warmtepomp. Weet iemand hier welke van de twee? Of zie ik het totaal verkeerd?
Zelf vond ik nog deze:
Dynamische afsluiters toepassen heeft een uitgebreide verklaring nodig
Leuk dat iemand hier nog ouderwets draad snijdt op dikwandige buis! Ik vind die buizen mooi staan in het zicht. Meerlagenbuis kan je vrijwel niet in het zicht houden omdat het niet zomaar recht is (al heb je daar wel tools voor, geloof ik). Dunwandig + perskoppelingen staat ook wel mooi. Maar ik word toch irrationeel blij van zo'n gelaste aftakkingcerebrum schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:46:
[...]
Decoupeerzaag met de juiste zaagbladen gaat ook prima. Haakse slijper ook
Voor €40 koop je ook een draadsnijset waarmee je (langzaam maar zeker) ook handmatig draad kunt tappen op dikwandige buis tot 5/4".
Ik heb dat o.a. gedaan bij het vervangen van mijn radiatoren. Dan kun je een draadfitting gebruiken in plaats van zo'n knelring (daar is namelijk niet iedereen even enthousiast over)
Onder de vloer met 3/4" pijp ging ook prima. Daar heb ik overgangen naar 26mm MLB gemaakt.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
@Technician- Je reactie vraagt een uitgebreide(re) verklaring.Dynamische afsluiters toepassen heeft een uitgebreide verklaring nodig
Ik heb sinds kort een WP en dynamische ventielen op mijn radiatoren en Jaga's.
(Jaga) Heimeier Eclipse tot 150l/min en Jaga Gamper tot 340l/min.
Als ik wat Google over dit onderwerp lees ik voor- en nadelen met betrekking tot de WP.
Ik ben, net als @ZonnigY, ook nieuwsgierig naar de mening van anderen.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Ik heb precies die situatie (11kW laadpaal, 3-fase PV, 1-fase WP met 3-fase BUH). Ik zie de noodzaak voor een buitenunit op 3-fase iig totaal niet. Een paar punten voor een evt. gesprek hierover. Dan kan je altijd nog besluiten om dan maar een 3F metsubsidie te leveren ihkv de-klant-is-koning. ;-)Technician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:17:
Foute aannames/gebrek aan kennis vanuit de klant:
- Denken ze idd niet dat een 8kW pomp ook echt 8kW gebruikt? Dat is echt niet het geval.
- Denken ze misschien dat je (straks ook) niet (meer) over de fases mag middelen/salderen? Want dat blijft altijd het geval.
- Denken ze dat bij kortstondig 26A trekken de hoofdzekering er al uitgaat? Dat is ook echt niet het geval. Je kan er grofweg (verschilt wat tussen smeltzekeringen of C/D-kar hoofdautomaten) 40 minuten met 40% overheen voordat ze pas uitspringen. Bij automaten kan je sowieso makkelijker een gokje wagen dan smelt.
- Denken ze misschien dat je PV erbij op moet tellen qua hoofdaansluiting? Eerder andersom, maar ik zou rekenen met het 0watt opwek scenario en de PV dus helemaal buiten beschouwing laten.
Andere tegen argumenten:
- Als je laadpaal kan loadbalancen is er sowieso echt helemaal geen enkel probleem. Dan past ie zich vanzelf aan en hoef je hier helemaal niet over na te denken.
- Mijn 10 jaar oude laadpaal kan niet loadbalancen, maar ook dan is er in de praktijk helemaal geen issue, mits je een klein beetje na wil denken. Dat betekend in mijn geval:
1. In de echt koude weken laadstroom van de auto op 10 of 12A zetten ipv 16.
2. Niet meteen laden bij thuiskomst en dus tegelijk koken+laden. Dat is sowieso niet handig voor het netwerk. Makkelijk op te lossen door de auto wel in te prikken, maar met een instelling later op de avond te laten starten. 3. SWW-run van de warmtepomp heb ik 's-winters in de middag (wanneer PV piekt) en 's-zomers in de ochtend (ivm buitentemp. limiet v/d altherma). Dan laadt de auto in principe nooit.
4. Even kort voorverwarmen of koelen is geen issue, want je kan best een stukje die 25A overschrijden dus.
Dit gaat echt al jaren prima hier.
- De enige echt wat langere piek is einde SWW-run (4kW bij mijn 6kW 1-fase). Verder zit je nooit lang boven de 1kW.
- Een 3-fase buitenunit betekend vaak ook een 1-fase BUH en evt. booster. Dat is dus juist niet handig wanneer 25A een beperking is. Bij een legionella-run of wanneer de BUH ingeschakeld wordt (bijv. af en toe kort bij een defrost), is dat vaak tegelijk met de compressor. Dan kan je dus beter de WP zelf op 1 fase hebben en de BUH/BH op een andere, dan de WP op 3-fase en dan nog eens dat element er bovenop. De piekbelasting is dan juist hoger.
- Ik had zelf juist liever een 1-fase WP en 3-fase BUH. Want de laatste heb je bij een goed ontworpen/gedimensioneerde installatie alleen nodig wanneer je buitenunit stuk is. En dan wil ik ook een BUH die daadwerkelijk genoeg power heeft om de tent te verwarmen. Dus wilde ik een 9kW BUH.
- 1-fase maakt het makkelijker/goedkoper/haalbaarder om later een 1-fase accu te plaatsen. Neem je een 3-fase WP en wil je deze op backupstroom kunnen draaien, dan zit je ook al meteen vast aan een veel duurdere en (imho) veelal veel te grote 3-fase accu(-omvormer).
[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 14-06-2024 10:47 ]
All-electric.
Juist, ik snap het voor thuisgebruik een Professionele wasmachine nemen, ja is bepaald een slimme keuzeTechnician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:43:
[...]

juist door de laatste energiebesparende maatregelen van de witgoed merken is een 3-fase wasmachine een pure overkill, bv deze Bosch WGG244ZONL heeft een aansluitwaarde van 2400W, hoezo 3-fase.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
MacD007 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:41:
[...]
Juist, ik snap het voor thuisgebruik een Professionele wasmachine nemen, ja is bepaald een slimme keuze![]()
juist door de laatste energiebesparende maatregelen van de witgoed merken is een 3-fase wasmachine een pure overkill, bv deze Bosch WGG244ZONL heeft een aansluitwaarde van 2400W, hoezo 3-fase.
Je moet denk ik even de batterij van je sarcasmedetector vervangen. Want hij doet het niet.
All-electric.
niets, gewoon onzin, voor een 8kW WP heb je echt geen 3-fase aansluiting nodig. Heeft het beoogde model dit wel kijk dan naar een 1-fase model, heel vaak bied het merk dit namelijk ook aan, in een 1-fase model met dezelfde vermogensklasse.Technician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:17:
de normale 3-fase aansluiting in een huis is een 3*25A aansluiting, de reden hiervoor is dat de volgende hogere stap (3*35A) ruim 1200-1400 euro per jaar duurder is qua netwerkkosten, dus als je dat niet nodig hebt doe je dat dus ook niet.
een 3-fase laadpaal met 11 kW kan prima op die genoemde 3*25A aansluiting, een 22kW juist weer niet.
voor de rest zou een 3-fase warmtepomp in feite geen meerwaarde geven, die kan met 1-fase prima op een 16A aangesloten worden.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ik vind dat @Technician- hier wel een punt heeft waar wat onduidelijkheid over bestaat. Toen ik net met mn warmtepompproject begon dacht ik ook dat ik een 3-fase aansluiting nodig had voor de WP. Maar 'leken' zoals ik destijds snappen vaak niet dat je ook de verschillende onderdelen van de wp (BUH en buitenunit, en het element van boiler) gewoon op verschillende fases kan aansluiten en daarmee de belasting prima verdeelt.Technician- schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:32:
Waarom nemen mensen geen wasmachine en vaatwasser op 3 fasen?
Bij grotere units is het natuurlijk fijn dat je de buitenunit kan verdelen over drie fases maar voor de gemiddelde woning is de warmtevraag 5-9 kw schat ik? Met een COP van 2.5 in een horrorwinter kom je uit op max 3500W over die fase. (gesteld dat de BUH op de andere fase niet al bijspringt). Uiteraard zijn de specs van de warmtepomp leidend dus als het een 1 fase wp betreft die zo lomp groot is dat deze niet binnen de 16A aansluiting blijft dan kan je beter een 3 fase apparaat kopen.
En idd, ovens, wasmachines en vaatwassers draaien toch ook best wel lang op hoge vermogens (2-3 kW) die dicht tegen de maximale aansluitwaarde van 16A zitten.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
@ZonnigY Y,ZonnigY schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:44:
Ik heb een vraagje over inregelspul van mijn afgiftesysteem en ik weet niet helemaal of dit het goede topic is...
Zelf vond ik nog deze:
Je hebt géén buffervat, zeg je. Dat betekent dat je je vloerverwarming (vv) als buffervat gebruikt, neem ik aan. Correct?
In dat geval snap ik het gebruik van een dynamische inregelkraan niet. Je wilt gewone kranen voor elke lus van je vv om lussen die te warm worden (controleren met een IR-camera) iets te kunnen knijpen en zo de warmte egaal te verdelen. Verder moet de boel vooral statisch zijn, toch?
En wordt je WP helemaal weersafhankelijk aangestuurd of is er een ruimtevoeler die ook nog iets actief laat regelen?
Maar je hebt het over dynamische kranen voor TWEE vv-verdelers. Dat gaat dan over twee verschillende ruimtes? Zit je dan niet met een probleem dat die tweede ruimte heel anders kan reageren op weer, wind en zoninstraling bijvoorbeeld? Ik kan me voorstellen dat je die tweede ruimte dan met een eigen ruimtevoeler plus aanstuurbare kleppen op de vv-verdeler laat werken.
Heb je hier wat aan?
<John O`Mill>
Mooi opgesomdRonJ schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:40:
[...]
Ik heb precies die situatie (11kW laadpaal, 3-fase PV, 1-fase WP met 3-fase BUH). Ik zie de noodzaak voor een buitenunit op 3-fase iig totaal niet. Een paar punten voor een evt. gesprek hierover. Dan kan je altijd nog besluiten om dan maar een 3F metsubsidie te leveren ihkv de-klant-is-koning. ;-)
Foute aannames/gebrek aan kennis vanuit de klant:
- Denken ze idd niet dat een 8kW pomp ook echt 8kW gebruikt? Dat is echt niet het geval.
- Denken ze misschien dat je (straks ook) niet (meer) over de fases mag middelen/salderen? Want dat blijft altijd het geval.
- Denken ze dat bij kortstondig 26A trekken de hoofdzekering er al uitgaat? Dat is ook echt niet het geval. Je kan er grofweg (verschilt wat tussen smeltzekeringen of C/D-kar hoofdautomaten) 40 minuten met 40% overheen voordat ze pas uitspringen. Bij automaten kan je sowieso makkelijker een gokje wagen dan smelt.
- Denken ze misschien dat je PV erbij op moet tellen qua hoofdaansluiting? Eerder andersom, maar ik zou rekenen met het 0watt opwek scenario en de PV dus helemaal buiten beschouwing laten.
Andere tegen argumenten:
- Als je laadpaal kan loadbalancen is er sowieso echt helemaal geen enkel probleem. Dan past ie zich vanzelf aan en hoef je hier helemaal niet over na te denken.
- Mijn 10 jaar oude laadpaal kan niet loadbalancen, maar ook dan is er in de praktijk helemaal geen issue, mits je een klein beetje na wil denken. Dat betekend in mijn geval:
1. In de echt koude weken laadstroom van de auto op 10 of 12A zetten ipv 16.
2. Niet meteen laden bij thuiskomst en dus tegelijk koken+laden. Dat is sowieso niet handig voor het netwerk. Makkelijk op te lossen door de auto wel in te prikken, maar met een instelling later op de avond te laten starten. 3. SWW-run van de warmtepomp heb ik 's-winters in de middag (wanneer PV piekt) en 's-zomers in de ochtend (ivm buitentemp. limiet v/d altherma). Dan laadt de auto in principe nooit.
4. Even kort voorverwarmen of koelen is geen issue, want je kan best een stukje die 25A overschrijden dus.
Dit gaat echt al jaren prima hier.
- De enige echt wat langere piek is einde SWW-run (4kW bij mijn 6kW 1-fase). Verder zit je nooit lang boven de 1kW.
- Een 3-fase buitenunit betekend vaak ook een 1-fase BUH en evt. booster. Dat is dus juist niet handig wanneer 25A een beperking is. Bij een legionella-run of wanneer de BUH ingeschakeld wordt (bijv. af en toe kort bij een defrost), is dat vaak tegelijk met de compressor. Dan kan je dus beter de WP zelf op 1 fase hebben en de BUH/BH op een andere, dan de WP op 3-fase en dan nog eens dat element er bovenop. De piekbelasting is dan juist hoger.
- Ik had zelf juist liever een 1-fase WP en 3-fase BUH. Want de laatste heb je bij een goed ontworpen/gedimensioneerde installatie alleen nodig wanneer je buitenunit stuk is. En dan wil ik ook een BUH die daadwerkelijk genoeg power heeft om de tent te verwarmen. Dus wilde ik een 9kW BUH.
- 1-fase maakt het makkelijker/goedkoper/haalbaarder om later een 1-fase accu te plaatsen. Neem je een 3-fase WP en wil je deze op backupstroom kunnen draaien, dan zit je ook al meteen vast aan een veel duurdere en (imho) veelal veel te grote 3-fase accu(-omvormer).
Voor de liefhebbers: https://www.jaga.nl/nieuws-kennis/jaga-gampper-ventiel/marnie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:28:
[...]
@Technician- Je reactie vraagt een uitgebreide(re) verklaring.
Ik heb sinds kort een WP en dynamische ventielen op mijn radiatoren en Jaga's.
(Jaga) Heimeier Eclipse tot 150l/min en Jaga Gamper tot 340l/min.
Als ik wat Google over dit onderwerp lees ik voor- en nadelen met betrekking tot de WP.
Ik ben, net als @ZonnigY, ook nieuwsgierig naar de mening van anderen.
Klinkt goed in de folder. Wie heeft al ervaring ermee?
Zeker heb ik hier wat aan. Sterkt mijn idee dat die dynamische inregelkranen nergens voor nodig zijn.Hippe Lip schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:13:
[...]
@ZonnigY Y,
Je hebt géén buffervat, zeg je. Dat betekent dat je je vloerverwarming (vv) als buffervat gebruikt, neem ik aan. Correct?
In dat geval snap ik het gebruik van een dynamische inregelkraan niet. Je wilt gewone kranen voor elke lus van je vv om lussen die te warm worden (controleren met een IR-camera) iets te kunnen knijpen en zo de warmte egaal te verdelen. Verder moet de boel vooral statisch zijn, toch?
En wordt je WP helemaal weersafhankelijk aangestuurd of is er een ruimtevoeler die ook nog iets actief laat regelen?
Maar je hebt het over dynamische kranen voor TWEE vv-verdelers. Dat gaat dan over twee verschillende ruimtes? Zit je dan niet met een probleem dat die tweede ruimte heel anders kan reageren op weer, wind en zoninstraling bijvoorbeeld? Ik kan me voorstellen dat je die tweede ruimte dan met een eigen ruimtevoeler plus aanstuurbare kleppen op de vv-verdeler laat werken.
Heb je hier wat aan?
Ik heb twee verdelers (groot huis
De onderste verdieping is deels onder de grond en heeft amper zoninstraling, die blijft dan koeler maar dat is geen punt voor ons. Kan de woonverdieping gaan knijpen als dat ooit wel zo gaat zijn. Maar volgens mij is dat nog steeds handiger gewoon met de flowmeters op de verdeler te regelen dan met zo'n dynamisch geval.
Als ik het goed gezien heb kun je er nog een stelmotor opschroeven.ZonnigY schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:49:
[...]
Zeker heb ik hier wat aan. Sterkt mijn idee dat die dynamische inregelkranen nergens voor nodig zijn.
Ik heb twee verdelers (groot huis), een voor de onderste verdieping en de woonverdieping. Beide zit zo'n dynamische inregelkraan voor. Ik draai op de war met ruimte compensatie in de woonkamer.
De onderste verdieping is deels onder de grond en heeft amper zoninstraling, die blijft dan koeler maar dat is geen punt voor ons. Kan de woonverdieping gaan knijpen als dat ooit wel zo gaat zijn. Maar volgens mij is dat nog steeds handiger gewoon met de flowmeters op de verdeler te regelen dan met zo'n dynamisch geval.
Dan kun je wat op afstand regelen en/of alles open zetten op het moment van een defrost.
Het gaat om CV water inhoud, kan ook met radiatoren of een heleboel (grote) leidingen in het pand.
(Doordat vloerverwarming veel leidingwerk heeft en daardoor veel CV waterinhoud wordt er vanuit gegaan dat alleen vloerverwarming het kan).
[ Voor 49% gewijzigd door mr_evil08 op 14-06-2024 14:21 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Een dynamisch inregel ventiel is handig in die situaties dat de flow dynamisch is en er op bepaalde momenten plaatsen soms teveel flow kan ontstaan.Seafarer schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:18:
[...]
Voor de liefhebbers: https://www.jaga.nl/nieuws-kennis/jaga-gampper-ventiel/
Klinkt goed in de folder. Wie heeft al ervaring ermee?
Bv beneden is (een deel van) de vloerverwarming nageregeld en boven zitten convectoren, de leiding is dusdanig dik dat het er doorheen kan suizen.
Dan is een dynamisch regelventiel handig.
Maar dat is niet snel zo als alles statisch is beneden bijvoorbeeld, dan heb je er niks aan en wil je juist maximale flow creëren.
Situaties met buffervat en een constante druk systeempomp met veel naregeling dan zijn ze handig
[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 14-06-2024 16:19 ]
Een 3f laadpaal met loadbalancing meet op alle fases de vrije ruimte en de “krapste” fase is bepalend.
Dus een niet goed geïnformeerde consument denkt: 8kW, cop 3, wp verbruikt 2700 watt (12A). En bij SWW run wellicht meer.
Dan ook nog koken, wassen drogen en de PlayStation. Op m’n 25A netaansluiting kan ik nooit de 16A van de laadpaal gebruiken en straks komt er nog een 2e EV en ik wil dan wel voor 2200 uur de eerste vol hebben zitten want dan kan de 2e aan de laadpaal voor ik naar bed wil.
Kortom: ik zou een 3f model aanbieden (pana m serie? 9kW , zal bij -10 8kw zijn ) en als alternatief een 1f model.
In het gesprek dan uitleggen dat het verbruik bijna altijd veel lager is en de voordelen van een 1f wp uitleggen
Anderzijds wellicht werkt de klant bij een netbeheerder en wil hij graag het Wijknet gelijkmatig belasten
[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 14-06-2024 16:22 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" (en als je in dit topic zoekt op "anode" vind je nog wel meer info.JustMyOpinion schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:48:
Beetje off topic, maar aangezien ik enkel hier over WP praat...
Hoe actief zijn jullie met het contoleren van de staat van de magnesium staaf in jullie boiler? En is dat makkelijk te vervangen...?
Klopt. Bij een woonhuis met warmtepomp ben je denk ik al gauw statisch.Technician- schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:18:
[...]
Een dynamisch inregel ventiel is handig in die situaties dat de flow dynamisch is en er op bepaalde momenten plaatsen soms teveel flow kan ontstaan.
Bv beneden is (een deel van) de vloerverwarming nageregeld en boven zitten convectoren, de leiding is dusdanig dik dat het er doorheen kan suizen.
Dan is een dynamisch regelventiel handig.
Maar dat is niet snel zo als alles statisch is beneden bijvoorbeeld, dan heb je er niks aan en wil je juist maximale flow creëren.
Situaties met buffervat en een constante druk systeempomp met veel naregeling dan zijn ze handig
Ik kende dit ventiel niet. Ik heb zelf Heimeiers (CV) maar ze zijn niet echt geluidloos. Vandaar mijn vraag of er al ervarings deskundigen zijn.
Klopt en klopt niet. Ik ging uit van een parallel buffervat en in dat geval heeft het zeker met je vloerverwarming te maken. Dan gebruik je die vv als buffervat; dan zet je minimaal zoveel lussen open als nodig om het gewenste volume buffervat te krijgen.mr_evil08 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:06:
@Hippe Lip Een buffervat heeft niets met vloerverwarming te maken.
Het gaat om CV water inhoud, kan ook met radiatoren of een heleboel (grote) leidingen in het pand.
(Doordat vloerverwarming veel leidingwerk heeft en daardoor veel CV waterinhoud wordt er vanuit gegaan dat alleen vloerverwarming het kan).
Als je het hebt over een serieel buffervat, dan heeft dat mss minder of in elk geval anders met vv te maken. Dan moet je voldoende volume hebben voor een defrost, maar gezien de grootte van het huis (dat ik toevallig ken) lijkt me dat geen probleem.
@ZonnigY Refereerde je me je melding over ‘geen buffervat’ aan een serieel of parallel buffervat? Die vraag in mijn post hierboven (of je idd een hele verdieping constant open hebt staan) had je niet beantwoord.
<John O`Mill>
En heeft die installateur je ook uitgelegd waarom hij (m/v/x) daar dynamische inregelkranen voor heeft gebruikt? Wat denkt hij dat ze doen en blijven ze dat dag in dag uit, jaar in jaar uit ook doen; is dat de bedoeling?ZonnigY schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:49:
[...]
Zeker heb ik hier wat aan. Sterkt mijn idee dat die dynamische inregelkranen nergens voor nodig zijn.
Mijn indruk is dat die dingen alleen maar roet in het eten kunnen gooien, net op het moment dat jij denkt dat alles netjes in balans is in huis. Dan gaan die dingen om een of andere vage reden opeens anders staan…

Totaal geen naregeling dus? Lijkt me wel comfortabel. Hoe minder techniek, des te minder er kapot kan gaan.Ik heb twee verdelers (groot huis), een voor de onderste verdieping en de woonverdieping. Beide zit zo'n dynamische inregelkraan voor. Ik draai op de war met ruimte compensatie in de woonkamer.
En dat inregelen zou ik gewoon met handbediende knoppen op de individuele lussen doen. Dat doe je in de winter, afgaande op (te) warme plekken in huis en op de beelden van een warmtecamera. Je weet waar je die kunt halen

<John O`Mill>
https://youtu.be/3QAX6ygW9HM?si=TN4CNn8zI0bZPShk
Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl
PCM’shnq schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:12:
Eén van de grote uitdagingen mbt warmtepompen is vaak de ontbrekende ruimte voor een sww vat. Heatgeek is al een tijdje bezig met zeer efficiënte vaten, maar dit is veelbelovend lijkt me? Technische info volgt nog.
https://youtu.be/3QAX6ygW9HM?si=TN4CNn8zI0bZPShk
Bestaat al heel lang, de capaciteit verbetert wel steeds meer.
Maar ben niet eens dat je geen SWW vat kunt plaatsen, als dat al niet kan begin dan maar niet aan een warmtepomp. Dan is het buitendeel ook drama waarschijnlijk.
Het is behoorlijk vanzelfsprekend dat mensen die wel aan een warmtepomp beginnen, en waar jij bv de installatie doet, al wel een idee hebben van de benodigde ruimte. Het gaat me om de woningen waar de ruimte wel degelijk krap is, maar waar wel een oplossing voor moet komen. Ook wat betreft ontwikkeling (stiller graag!) van de buitenunit. Ik kom die situaties nl wel degelijk tegen. Dat zijn dus woningbezitters die een wp onder andere hierom niet zien zitten. In die zin vind ik dit dus wel degelijk positief. En anders moeten we Heatgeek/Newark maar even inseinen dat ze beter kunnen stoppen met deze ontwikkeling😏Technician- schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:22:
[...]
PCB’s
Maar ben niet eens dat je geen SWW vat kunt plaatsen, als dat al niet kan begin dan maar niet aan een warmtepomp. Dan is het buitendeel ook drama waarschijnlijk.
Bedoel het niet negatief. Maar het bestaat al heel lang. Waarom wordt dat dan niet allang toegepast in “krappe” woningen? Juist omdat de efficiëntie ruk is.hnq schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:55:
[...]
Het is behoorlijk vanzelfsprekend dat mensen die wel aan een warmtepomp beginnen, en waar jij bv de installatie doet, al wel een idee hebben van de benodigde ruimte. Het gaat me om de woningen waar de ruimte wel degelijk krap is, maar waar wel een oplossing voor moet komen. Ook wat betreft ontwikkeling (stiller graag!) van de buitenunit. Ik kom die situaties nl wel degelijk tegen. Dat zijn dus woningbezitters die een wp onder andere hierom niet zien zitten. In die zin vind ik dit dus wel degelijk positief. En anders moeten we Heatgeek/Newark maar even inseinen dat ze beter kunnen stoppen met deze ontwikkeling😏
Verwarming met behulp van Phase Change Materials (PCM)
Maar je hebt horizontale boilers, je kunt in de kruipruimte een boiler plaatsen, achter schuine kant, enz.
Sunamp maakt ze al jaren. Is een UK bedrijf en zullen we een commerciële verbinding zijn aangegaan bij heatgeeks. Want de producten zie je heel vaak daar
https://sunamp.com/en-gb/thermino-xplus/
[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 14-06-2024 20:24 ]

In deze offerte:
- Remeha Elga Ace 4kW monoblock wp
- plaatsen wp tegen de buitenmuur, leiding naar binnen is cm-werk
- verwijderen bestaande laminaat, parket en grinvloer
- infresen en plaatsen vvw
- verwijderen bestaande radiatoren
De kamer en hal zijn samen 37m2 en voor werkuren is 3 man x 4 dagen gerekend.
De wp wordt 1:1 aan de vvw gekoppeld. Bestaande cv blijft zitten en gaat de radiatoren boven bedienen + sww. Het bedrag lijkt me zelf nog niet zo raar, wat vinden we er van?
Enige twijfel die ik nog heb is of de wp de kamer warm kan houden. Mijn muurisolatie is niet de beste, want een soort noppenfolie die niet na te isoleren is.
... en gaat over tot de orde van de dag
Geen belastbare feiten gezien of gehoord en bijzonders weinig achtergrond informatie over het gebruikte (PCM) materiaal. Ik zelf ken geen PCM met hoge warmtecapaciteit met een warmtepompgeschikte pc-temperatuur van ca. 40°C. - Ik zou deze "super" uitvinding zonder onafhankelijke testberichten voorlopig niet vertrouwen.
De sunamp batteries werken bijvoorbeeld met 58 °C en het bekende Na-zout.
[ Voor 23% gewijzigd door dunklefaser op 14-06-2024 21:04 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het is juist geen pcm, maar een gewone watertank. Ik vermoed met een flink oversized spiraal. Er komt nog een video met meer info. Heat geeks kennende is het iig zeker geen rommel.dunklefaser schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:54:
@hnq Ik ben het reclamefilmpje van Heatgeeks even snel doorheen gefietst.
Geen belastbare feiten gezien of gehoord en bijzonders weinig achtergrond informatie over het gebruikte (PCM) materiaal. Ik zelf ken geen PCM met hoge warmtecapaciteit met een warmtepompgeschikte pc-temperatuur van ca. 40°C. - Ik zou deze "super" uitvinding zonder onafhankelijke testberichten voorlopig niet vertrouwen.
De sunamp batteries werken bijvoorbeeld met 58 °C en het bekende Na-zout.
All-electric.
Dit ging over die caleffi bevries beveiliging 1' buitendraad die kort en vlak is?Technician- schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 07:58:
[...]
Heb weleens gedacht een draadsok doormidden te zagen en dan fiberring gebruiken om vlak tegen vlak te monteren. Maar ja dan komt die schuin of op de kop uit.![]()
Maar kolmat fibre is een goede tip, heb ik daarvoor nog niet toegepast. Ik lijm ze een dag tevoren met permabond, gaat ook altijd goed maar soms moet je wat aanpassen.
Kan je niet zoiets als een watermeter koppeling gebruiken? Bijvoorbeeld 1'bi naar 32 uponor of 1'bi naar 1'bu draad, echter is er dan nog een extra overgang nodig waardoor de inbouwlengtw steeds langer word.
:strip_exif()/f/image/EvTM7GdxpYn86NjdCW3WCDEW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qd1FfJd0QEt6JDXxiI1PFBjF.jpg?f=fotoalbum_large)
Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA
Beide versies van buffervaten heb ik niet. Ik heb twee hele verdiepingen van 80m2 altijd open dus dat buffervat leek me redelijk overbodig.Hippe Lip schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:17:
[...]
...
@ZonnigY Refereerde je me je melding over ‘geen buffervat’ aan een serieel of parallel buffervat? Die vraag in mijn post hierboven (of je idd een hele verdieping constant open hebt staan) had je niet beantwoord.
Nope, uitleg over die dynamische klep was 0,0.Hippe Lip schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:23:
[...]
En heeft die installateur je ook uitgelegd waarom hij (m/v/x) daar dynamische inregelkranen voor heeft gebruikt? Wat denkt hij dat ze doen en blijven ze dat dag in dag uit, jaar in jaar uit ook doen; is dat de bedoeling?
Mijn indruk is dat die dingen alleen maar roet in het eten kunnen gooien, net op het moment dat jij denkt dat alles netjes in balans is in huis. Dan gaan die dingen om een of andere vage reden opeens anders staan…![]()
[...]
Totaal geen naregeling dus? Lijkt me wel comfortabel. Hoe minder techniek, des te minder er kapot kan gaan.![]()
En dat inregelen zou ik gewoon met handbediende knoppen op de individuele lussen doen. Dat doe je in de winter, afgaande op (te) warme plekken in huis en op de beelden van een warmtecamera. Je weet waar je die kunt halen
Naregeling zit er ook niet op, al liggen de voorbereidingen er wel voor als iemand dat ooit gaat willen.
Ik kan bijna niet wachten tot het vriest; die warmtebeeldcamera gaat van pas komen
Vergeet je niet de btw?P_Tingen schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:49:
Ik heb onderstaande offerte gekregen voor een 4kW Remeha warmtepomp.
[Afbeelding]
In deze offerte:
De wp wordt 1:1 aan de vvw gekoppeld. Bestaande cv blijft zitten en gaat de radiatoren boven bedienen + sww. Het bedrag lijkt me zelf nog niet zo raar, wat vinden we er van?
Enige twijfel die ik nog heb is of de wp de kamer warm kan houden. Mijn muurisolatie is niet de beste, want een soort noppenfolie die niet na te isoleren is.
Krijgt de (bij)keuken etc geen vvw? 5 groepen is niet veel. Dacht dat tegenwoordig ongeveer 8m2 per groep werd gedaan.
In mijn woning is een sww vat ook problematisch, maar een warmtepomp en cv buffervat is geen probleem.Technician- schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:22:
[...]
PCM’s
Mijn zolder kan de sww vat niet dragen.
En een 80l sww vat is wel erg mager...
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ook geen horizontaal vat over de breedte zoals een WPV -H van Itho? Of de hangende versie I -WPV?mr_evil08 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:53:
[...]
In mijn woning is een sww vat ook problematisch, maar een warmtepomp en cv buffervat is geen probleem.
Mijn zolder kan de sww vat niet dragen.
En een 80l sww vat is wel erg mager...
:strip_exif()/f/image/RyPd1HJDuDlHYlkyu4fmYcKX.jpg?f=fotoalbum_large)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ja Ren. Bedankt voor je aanvulling, dat kan inderdaad en zo zijn ze bedoelt eigenlijk.RenBeu schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:42:
[...]
Dit ging over die caleffi bevries beveiliging 1' buitendraad die kort en vlak is?
Kan je niet zoiets als een watermeter koppeling gebruiken? Bijvoorbeeld 1'bi naar 32 uponor of 1'bi naar 1'bu draad, echter is er dan nog een extra overgang nodig waardoor de inbouwlengtw steeds langer word. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Alleen praktisch is er idd vaak een korte inbouwlengte nodig.
Ik ben nu bezig met een messing 1” t-stuk.
De 2e poort een messing 1”x1/2” verloop in
En dan een losse exogel koppeling erin.
Kijk nog even of ik een beluchter op het t stuk kan hardsolderen door een 3/8 sokje erop te lassen.
Maar een warmtepomp met automatische ontluchters heeft tevens een beluchting, en loopt helemaal leeg. Wel getest door een slang er ineens af te draaien.
[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 15-06-2024 08:28 ]
Ik zou deze offerte even in het Elga Ace topic plaatsen: Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen. Daar zit alle kennis van deze WP.P_Tingen schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:49:
Ik heb onderstaande offerte gekregen voor een 4kW Remeha warmtepomp.
[Afbeelding]
In deze offerte:
Of de offerte klopt is erg lastig te zeggen om dat het zowel VVW als een WP betreft en het dus onduidelijk is welk deel waarvoor is.
Maar je weet dat een Elga Ace echt een hybride WP is, die bij zware vorst nog maar erg weinig vermogen over heeft? Heb je dan genoeg aan de ca 3 kW die deze kleine WP dan nog levert?
Ik heb Danfoss RADV afsluiters op mijn radiatoren. Ze zijn geluidloos, echter het maximale debiet is slechts 135L/uur. Achteraf gezien is dat wat krap.Seafarer schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:58:
[...]
Klopt. Bij een woonhuis met warmtepomp ben je denk ik al gauw statisch.
Ik kende dit ventiel niet. Ik heb zelf Heimeiers (CV) maar ze zijn niet echt geluidloos. Vandaar mijn vraag of er al ervarings deskundigen zijn.
https://store.danfoss.com...%2C-Recht%2C-D/p/013G7724
Ik zie mij niet als deskundig, wel een paar week ervaring met de Jaga Gampper op een Jaga Strada Hybrid H035 L200.Type 16. De Jaga Gampper is instelbaar van 20 tot 340L/uur. Hier staat de Jaga Gampper op 230L/uur.Vandaar mijn vraag of er al ervarings deskundigen zijn
Voordat het ventiel werd geplaatst maakte de installatie lawaai, ook na herhaaldelijk ontluchten: hinderlijk geruis van water bij een warmtepomp flow van 17L/min. Alle overige radiatoren en Jaga's waren al voorzien van Heimeier Eclipsen, dit was de laatste Jaga zonder automatisch ventiel (Jaga voetventiel was niet ingeregeld, alles stond open).
Nadat de Gampper was geplaatst en ingesteld is de installatie goed ontlucht en was het lawaai weg. Het ventiel maakt geen geluid en we zijn tevreden. Ook hebben we geen last van geluid van de Eclipsen.
Beide geschikt, maar persoonlijk zou ik een 1 1/4” caleffis toepassen.RenBeu schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:42:
[...]
Dit ging over die caleffi bevries beveiliging 1' buitendraad die kort en vlak is?
Kan je niet zoiets als een watermeter koppeling gebruiken? Bijvoorbeeld 1'bi naar 32 uponor of 1'bi naar 1'bu draad, echter is er dan nog een extra overgang nodig waardoor de inbouwlengtw steeds langer word. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Voorbeeld hieronder. Aansluiting Amber 1”, Caleffi en rvs flex 1 1/4
:strip_exif()/f/image/FiKEjOsLOhJv85tufNjhPtcb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 15-06-2024 16:42 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
abelicious in "L/W warmtepomp gezocht woning 1948"
[ Voor 21% gewijzigd door abelicious op 15-06-2024 20:13 ]
Ik reageer wat laat vanwege ander bezigheden dit weekend, maar dan toch maar even.Technician- schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:19:
[...]
Bedoel het niet negatief. Maar het bestaat al heel lang. Waarom wordt dat dan niet allang toegepast in “krappe” woningen? Juist omdat de efficiëntie ruk is.
Verwarming met behulp van Phase Change Materials (PCM)
Goed dat je begrijpt dat je reactie negatief overkomt, want dat doet het inderdaad en ik vind het, niet voor het eerst, behoorlijk storend. En wat betreft dit filmpje vooral hierom: je slaat de plank volledig mis. Voor iedereen die het filmpje wel bekeken heeft zal duidelijk zijn waarom.
Nou ja excuses dan. Ik bedoel nooit iets negatief maar kritiek op the next big thing is nou eenmaal nodig in installatieland. Zie de inductie ketel en dergelijke.hnq schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:20:
[...]
Ik reageer wat laat vanwege ander bezigheden dit weekend, maar dan toch maar even.
Goed dat je begrijpt dat je reactie negatief overkomt, want dat doet het inderdaad en ik vind het, niet voor het eerst, behoorlijk storend. En wat betreft dit filmpje vooral hierom: je slaat de plank volledig mis. Voor iedereen die het filmpje wel bekeken heeft zal duidelijk zijn waarom.
Maar zal mij meer verdiepen in het filmpje en dan een oordeel vellen.
Ik zou het fantastisch vinden als er vanuit het enorme kennispotentieel wat hier op Tweakers, en ook bij jou dus, beschikbaar is, dergelijke initiatieven richting producenten/leveranciers zouden ontstaan. Zoals bv het inzicht mbt buffervaten wat mede dankzij tweakers langzaamaan doordringt tot leveranciers, producenten en installatiebranche. En ik zou me kunnen voorstellen dat er op zo'n manier heel wat innovatieve ideeën toegepast zouden kunnen worden.
Tip: vanmiddag 16:00 de technische uitleg van Heatgeek op youtube.
[ Voor 8% gewijzigd door hnq op 16-06-2024 14:06 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt