Zo hoort het ook. Geen buffervat, tenzij x of y. En dus niet andersom. En als je dit al doet vanwege een lage systeeminhoud doe je een seriebuffer. Daikin heeft dit soort dingen (tegenwoordig) wel goed voor elkaar, het is dan ook niet voor niets "mien mark". Nou alleen nog een fatsoenlijke opvolger voor die dramatische Madoka.Technician- schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:05:
[...]
Ik vind het wel belangrijk als een fabrikant het snapt; en zodoende in hun geadviseerde schema daar duidelijk over is.
Als ik een voorbeeld mag noemen, Daikin monobloc, schemagenerator op vloerverwarming geeft een helder schema.
Bij bijkomend schrijven (minimaal 20L systeeminhoud anders serie buffer)
Dan heb je achteraf ook nooit gedoe en een mooi simpele maar goed werkende installatie.
Dan is de oplossing dus niet om een parallelbuffer te plaatsen (met de enorme nadelen van dien), maar om die installateurs te leren hoe ze een hydraulische installatie moeten ontwerpen en aanleggen/aanpassen. En als ze dat niet kunnen of willen adviseren lekker een ander vak te zoeken. Dan ga je niet maar massaal het daadwerkelijke probleem maskeren zodat jouw kant van het systeem maar geen error meer geeft. Zo krijgen warmtepompen wel een slechte naam en dat heeft die fabrikant dan volledig aan zichzelf te wijten.Technician- schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:09:
Was laatst op een vakcursus bij een fabrikant, die gaf aan dat maar liefst 90% van de problemen die er binnenkwamen over warmtepompen een probleem was van de (gebrek aan) flow.
Dus kranen dichtgezet, vloerverwarmings groepen dichtgezet of nageregeld, te kleine diameters.
Vind het niet gek, zolang dat zo is, dat ze zeggen, joh doe maar parallel buffetje.![]()
(Disclaimer dit is niet mijn advies maar wat wordt verteld om problemen met werking te voorkomen)
Als je ICE-automotor op 3 cilinders loopt is de oplossing ook niet om hem dan maar achter het sleepoog van de ANWB te hangen.
All-electric.