Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:20
verkeerslicht schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:40:
[...]

Een keuken plaats je ook niet met de insteek om zuiniger te koken. Een WP plaats je wel om zuiniger te stoken. Tuurlijk mag je het dan hebben over terugverdientijd.

p.s. Met een gasketel valt even comfortabel te stoken als met een warmtepomp als je er dezelfde stookprincipes op nahoudt.
Niet helemaal.
Het is vergelijkbaar met een auto, je rijdt in een Suzuki alto of in een Mercedes s klasse, beide brengen je van A naar B maar dan in heel ander comfort.

Een WP heeft meer draaiuren dan een gasketel.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mr_evil08 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:49:
[...]

Niet helemaal.
Het is vergelijkbaar met een auto, je rijdt in een Suzuki alto of in een Mercedes s klasse, beide brengen je van A naar B maar dan in heel ander comfort.

Een WP heeft meer draaiuren dan een gasketel.
Nee, dat ben ik niet met je eens.
Met een goede HR-ketel is prima WAR en op lagere temperatuur te stoken alleen wordt dat niet veel gedaan, of het kan niet doordat de radiatoren te klein zijn. Anders geloof ik niet dat je iets gaat merken in comfort, zeker niet als je al bijvoorbeeld een mooie vloerverwarming hebt liggen die voor massatraagheid zorgt.
Sterker nog, een gasketel hoeft nooit te defrosten, maakt geen herrie buiten, en qua aanzien van het huis heb je ook geen enorme unit voor het huis staan.

Je analogie met de auto's klopt ook niet helemaal. Het afgiftesysteem blijft hetzelfde bij een warmtepomp, alleen de manier hoe je het water verwarmt is anders. Oftewel, je hebt een elektrische auto, en de benodigde elektriciteit wordt opgewekt dan wel door gas, dan wel door windenergie. Dat ga je niet merken in het rijgedrag.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 17:27
Technician- schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:01:
Nee ik snap het wel. Een splitje is zo’n relatief goedkoop apparaat, om daar nu een hele subsidie voor op te tuigen..
Opzich snap ik die. Maar wil je L/L als alternatief tegenover L/W zetten dan ben je er meestal ook niet met één single-splitje. Een flinke A-merk multisplit (of 2) komt aardig in de buurt.

Maar van mij mag de subsidie er sowieso af. Zeker bij de duurdere split-L/W modellen verdwijnt dat toch al grotendeels in de zakken van de importeur, daar wordt de consument nauwelijks wijzer van.

Los daarvan, het ging me vooral om de opname in het energielabel. Dan zou L/L vs L/W anno nu niet meer uit moeten maken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
RonJ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:00:
[...]

Opzich snap ik die. Maar wil je L/L als alternatief tegenover L/W zetten dan ben je er meestal ook niet met één single-splitje. Een flinke A-merk multisplit (of 2) komt aardig in de buurt.

Maar van mij mag de subsidie er sowieso af. Zeker bij de duurdere split-L/W modellen verdwijnt dat toch al grotendeels in de zakken van de importeur, daar wordt de consument nauwelijks wijzer van.

Los daarvan, het ging me vooral om de opname in het energielabel. Dan zou L/L vs L/W anno nu niet meer uit moeten maken.
Eens, maar dat laatste is wel lastig, want hoe kan aangetoond worden dat de airco gebruikt wordt voor primaire verwarming?
Een L/W warmtepomp installeert niemand om primair mee te koelen, voor een airco wordt dit wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
verkeerslicht schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:12:
[...]

Eens, maar dat laatste is wel lastig, want hoe kan aangetoond worden dat de airco gebruikt wordt voor primaire verwarming?
Een L/W warmtepomp installeert niemand om primair mee te koelen, voor een airco wordt dit wel gedaan.
mbt airco,s is het simpel.
Door de weerstand in de buitenunit door te knippen zodat het apparaat nooit meer kan koelen, een instantie gaat dit controleren of het werkelijk is gebeurd en keert dan pas subsidie uit.

mja ik zou het niet willen hebben, dan maar geen subsidie ondanks weinig gekoelt wordt, je wil geen gehandicapt apparaat in huis.

Mbt lucht/water warmtepomp is het simpel, vrijwel niemand heeft fancoils in huis waarbij het hele traject difussiedicht zodat je condenserend kan koelen, en niet condenserend koelen is maar heel beperkt koelen.

Moet de airco wel voldoen aan het bouwbesluit natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 06-06-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
mr_evil08 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:17:
[...]

mbt airco,s is het simpel.
Door de weerstand in de buitenunit door te knippen zodat het apparaat nooit meer kan koelen, een instantie gaat dit controleren of het werkelijk is gebeurd en keert dan pas subsidie uit.

mja ik zou het niet willen hebben, dan maar geen subsidie ondanks weinig gekoelt wordt, je wil geen gehandicapt apparaat in huis.

Mbt lucht/water warmtepomp is het simpel, vrijwel niemand heeft fancoils in huis waarbij het hele traject difussiedicht zodat je condenserend kan koelen, en niet condenserend koelen is maar heel beperkt koelen.
De keuze om te kunnen koelen zou niet belemmerend moeten zijn voor subsidie. Die is puur voor het verwarmingsgedeelte bedoeld. Dus hoe toon je aan dat je je huis ermee verwarmt.

Een apparaat bewust handicappen is inderdaad niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
verkeerslicht schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:26:
[...]

De keuze om te kunnen koelen zou niet belemmerend moeten zijn voor subsidie. Die is puur voor het verwarmingsgedeelte bedoeld. Dus hoe toon je aan dat je je huis ermee verwarmt.

Een apparaat bewust handicappen is inderdaad niet wenselijk.
Dat is eenvoudig, als je centrale stookinstallatie weghaalt en overal binnenunit,s voor terug plaatst waar oorspronkelijk een afgiftepunt zat volgens het bouwbesluit, maar vervolgens kom je weer op het bedrag van een lucht/water warmtepomp...

En vervolgens zit je met een milieuramp vanwege de F gassen in al je afgiftepunten, niet wenselijk dus.

Ik begrijp wel waarom de overheid lucht/lucht warmtepompen niet gaat subsidiëren.

Klets een paar CV fancoils neer in oudere huizen en je hebt hetzelfde als airco,s ophangen.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 06-06-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
verkeerslicht schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:12:
[...]

Allereerst is de vraag hoe erg dat nou precies is. Koelen verbruikt tegenwoordig vrij weinig. Bovendien, als die airco eenmaal hangt zal men vaak toch het verwarmen eens gaan proberen, dat is steeds breder bekend bij de massa. Dan heb je in feite een hybride situatie gecreëerd (en gelijk een mooie indicatie van het benodigd WP-vermogen en stookgedrag mocht men daarna toch een FE L/W erbij willen).

Je zou natuurlijk makkelijk kunnen eisen dat de CV-ketel wordt verwijderd, maar ik zie de noodzaak daarvoor niet. Het permanent uitschakelen van de koelfunctie vind ik helemaal bizarre kapitaalvernietiging. Die heb je in de meeste sterk nageisoleerde woningen namelijk gewoon nodig en ook daar is vrij makkelijk omheen te werken door de buitenunits te wisselen.

Wanneer als je het energieverbruik van een woning halveert door flink na te isoleren, is het imho helemaal niet erg dat daar 2-400kWh/jaar airco verbruik tegenover komt te staan om de woning 's-zomers bewoonbaar te houden. Ik begrijp die aanhoudende aversie tegen koelen dus gewoon niet, het is een logisch gevolg van het steeds verder na-isoleren van oudere woningen en de steeds heter wordende zomers.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
RonJ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:29:
[...]

Allereerst is de vraag hoe erg dat nou precies is. Koelen verbruikt tegenwoordig vrij weinig. Bovendien, als die airco eenmaal hangt zal men vaak toch het verwarmen eens gaan proberen, dat is steeds breder bekend bij de massa. Dan heb je in feite een hybride situatie gecreëerd (en gelijk een mooie indicatie van het benodigd WP-vermogen en stookgedrag mocht men daarna toch een FE L/W erbij willen).

Je zou natuurlijk makkelijk kunnen eisen dat de CV-ketel wordt verwijderd, maar ik zie de noodzaak daarvoor niet. Het permanent uitschakelen van de koelfunctie vind ik helemaal bizarre kapitaalvernietiging. Die heb je in de meeste sterk nageisoleerde woningen namelijk gewoon nodig en ook daar is vrij makkelijk omheen te werken door de buitenunits te wisselen.

Wanneer als je het energieverbruik van een woning halveert door flink na te isoleren, is het imho helemaal niet erg dat daar 2-400kWh/jaar airco verbruik tegenover komt te staan om de woning 's-zomers bewoonbaar te houden. Ik begrijp die aanhoudende aversie tegen koelen dus gewoon niet, het is een logisch gevolg van het steeds verder na-isoleren van oudere woningen en de steeds heter wordende zomers.
Koelen is helemaal niet erg. Dat bedoelde ik ook niet te zeggen. Mijn punt was dat er genoeg airco's geïnstalleerd worden om uitsluitend mee te koelen, bijvoorbeeld boven in slaapkamers of als pure koelinstallatie bovenop de L/W warmtepomp. In dat geval zou een subsidie niet op z'n plaats zijn. Dit lijkt mij ook de meest logische reden dat de subsidie voor een airco er (nog) niet is, omdat het niet zo duidelijk is als bij een L/W wp.

Trouwens, koelen gebeurt toch veelal als er veel zonneenergie is. Dus dat is eigenlijk een mooie win/win-situatie in het geval van overschot.

En het verplichten van verwijdering gasketel of uitschakelen van koelfuncties is inderdaad onzin. De subsidie is in het leven geroepen om duurzaam verwarmen te stimuleren. Een beetje vrijheid van wat je daarnaast doet of laat is wel gewenst. Gelukkig zijn airco's in auto's nog niet verboden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
verkeerslicht schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:47:
[...]

Koelen is helemaal niet erg. Dat bedoelde ik ook niet te zeggen. Mijn punt was dat er genoeg airco's geïnstalleerd worden om uitsluitend mee te koelen, bijvoorbeeld boven in slaapkamers of als pure koelinstallatie bovenop de L/W warmtepomp. In dat geval zou een subsidie niet op z'n plaats zijn. Dit lijkt mij ook de meest logische reden dat de subsidie voor een airco er (nog) niet is, omdat het niet zo duidelijk is als bij een L/W wp.
Wel als die airco geplaatst wordt om het huis bewoonbaar te houden na een rondje na-isoleren. Bovendien zal een flink deel van die gebruikers er uiteindelijk toch een stukje mee verwarmen. Bijvoorbeeld om die slaapkamer of zolder in een korte tijd op te warmen als er thuisgewerkt wordt. Dat is gunstiger dan het hele huis gaan opstoken met een L/W of CV.

Maargoed, nogmaals, van mij mag die subsidie er helemaal af omdat deze toch al niet heel doelmatig is. Hou je hem echter toch, doe het dan technologie-agnostisch en laat de gebruiker zelf de meest geschikte techniek kiezen. Dat er dan een groep alleen mee koelt, soit.

Bij een hybride WP wordt ook niet gecontroleerd of je toch alleen op gas stookt. Er is nou eenmaal een keuze gemaakt om bij een energielabel uit te gaan van een papieren werkelijkheid en mogen praktijkcijfers niet gebruikt worden, dan moet dat ook gelden voor een L/L.
Trouwens, koelen gebeurt toch veelal als er veel zonneenergie is. Dus dat is eigenlijk een mooie win/win-situatie in het geval van overschot.

En het verplichten van verwijdering gasketel of uitschakelen van koelfuncties is inderdaad onzin. De subsidie is in het leven geroepen om duurzaam verwarmen te stimuleren. Een beetje vrijheid van wat je daarnaast doet of laat is wel gewenst. Gelukkig zijn airco's in auto's nog niet verboden :)
Breng ze nou niet op ideeën. >:) Gelukkig is een airco/warmtepomp redelijk noodzaak bij een EV om de accu en aandrijving te koelen, dus dat is sowieso niet haalbaar.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
mr_evil08 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:53:
[...]

Dat is eenvoudig, als je centrale stookinstallatie weghaalt en overal binnenunit,s voor terug plaatst waar oorspronkelijk een afgiftepunt zat volgens het bouwbesluit, maar vervolgens kom je weer op het bedrag van een lucht/water warmtepomp...
Dat heb ik zelf dus gedaan (voor de bovenverdiepingen). Dan moet je daar toch wat mee in het energielabel. Want anders zou je daar helemaal geen verwarming en dus energieverbruik gaan rekenen? De radiatoren en ketel zijn er immers echt niet meer. Ik ben ook echt niet de enige die dit doet.
En vervolgens zit je met een milieuramp vanwege de F gassen in al je afgiftepunten, niet wenselijk dus.
Allereerst is een beetje F-gassen niet meteen een milieuramp. Bovendien is de hoeveelheid koudemiddel van een split-L/W warmtepomp vergelijkbaar met een multisplit. Bijv. hier, de 3MXM52 L/L heeft 1,8kg R32. De Altherma 3 L/W heeft 1,5kg. Een single split zit daar echt een heel stuk onder (700 gram). Het is dus niet alsof er bij de keuze voor L/L ineens veel meer F-gas gebruikt wordt, zeker niet in de kleinere woningen waarbij dit financieel interessanter is. Dit even los van de trend waarbij L/W steeds meer naar R290 monoblocks toegaat, maar dat is ook niet zonder problemen. L/L zal ook weer van R32 afgaan, naar bijv. R454B met een 55% lager GWP.
Ik begrijp wel waarom de overheid lucht/lucht warmtepompen niet gaat subsidiëren.

Klets een paar CV fancoils neer in oudere huizen en je hebt hetzelfde als airco,s ophangen.
Dat is niet zo makkelijk als het lijkt ivm leidingisolatie. Bovendien is het veel duurder, een leuke fancoil kost 2x zoveel als een airco binnenunit en dan komt de veel duurdere L/W WP er nog bij.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
RonJ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:29:
[...]

Dat is niet waar, je zal een stek boer moeten laten komen, een nieuwe buitenunit erbij kost minstens 1K.
Als je alleen de inverter plaat laat vervangen ben je ook zo 700 euro lichter.

Maar laten we terug gaan op L/W WP,s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
mr_evil08 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:05:
[...]

Dat is niet waar, je zal een stek boer moeten laten komen, een nieuwe buitenunit erbij kost minstens 1K.
Als je alleen de inverter plaat laat vervangen ben je ook zo 700 euro lichter.

Maar laten we terug gaan op L/W WP,s.
offtopic:
Ik bedoelde meer, als er een flinke subsidie zou komen op een L/L met uitgeschakelde koeling, dan zijn de meeste stek boeren handig genoeg om 'm op te leveren met een heat-only buitenunit/print voor de controle (waar geen personeel voor is, dus dit idee is kansloos, maargoed) en die daarna weer voor je om te wisselen.

Terug naar de L/W komkommertijd idd, punt is wel gemaakt.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:06

dof

Waarom ik fan ben van koperen leidingen?

Nou, onder andere hier om:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsxBur42wtM1sshv2n3PigeF4WI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OlcYFVTb3C9obqw2WjnZxBHU.png?f=fotoalbum_large

Man man wat een gecorrodeerde rommel in de kruipruimte. Dit was nog een zijtak van m'n cv leidingsysteem, waar ik al 2/3 van heb vervangen. Nu dit klusje opgepakt om een zooi leidingen van 35 jaar oud te vervangen en te verleggen (waardoor het korter en efficiënter wordt) en dus helemaal van koper met deels soldeerwerk en een paar knelkoppelingen waar dat handiger is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Dn0F-rzzf46HrlNM-dqscV6_kk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5PSmvH1gQCvY8rIF9pwkrLGM.png?f=fotoalbum_large
Ps. Dat expansievat zat er nog overbodig aan maar was beetje lek en dus meteen mooi weg.

IJzeren leidingen kunnen natuurlijk prima, maar in vochtige ruimtes (zoals kruipruimtes) moet je wel rekening houden dat het tzt gaat roesten, en binnen de leidingen natuurlijk ook (te zien aan de drab).

Toch wel mooi dat messing fittingen (na zeg 35 jaar gebruik) eigenlijk gewoon te recyclen zijn (even koperborsteltje erover :) ), maar het ijzer is helemaal kapot. Het kleine beetje koperen leidingen wat er origineel was, is niks mee aan de hand.

Nu zo'n beetje 90% van cv leidingen vervangen en de WP hoefde niet afgetapt ('k had vorig jaar bij WP aanleg veel kogelkranen gemonteerd zodat je geleidelijk kunt reviseren), sterker nog; hij gaat niet eens uit :) .

Moraal: Koperen leidingen zijn duurder maar houden het langer uit (in vooral vochtige ruimtes) en fittingen kunnen goedkoper en mooier (slanker) als je bereid bent om te solderen (nietwaar @nMad :) ).

Enige nadeel is dat koper nog duurder gaat worden (komende jaren misschien wel 4x over de kop is voorspelling van sommige grondstoffen experts) en dus roofgoed is/wordt. Maar goed, ik zie die niet snel in m'n kruipruimte duiken :) .

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:59

Seafarer

XXX

dof schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:08:
Waarom ik fan ben van koperen leidingen?

Nou, onder andere hier om:

[Afbeelding]
Filter zal wel helemaal vuil zijn?
Moraal: Koperen leidingen zijn duurder maar houden het langer uit (in vooral vochtige ruimtes) en fittingen kunnen goedkoper en mooier (slanker) als je bereid bent om te solderen (nietwaar @nMad :) ).
Gebruik je gewoon soldeer? Of hard solderen?
Enige nadeel is dat koper nog duurder gaat worden (komende jaren misschien wel 4x over de kop is voorspelling van sommige grondstoffen experts) en dus roofgoed is/wordt. Maar goed, ik zie die niet snel in m'n kruipruimte duiken :) .
Dat gaat nog wel eens heel duur worden ben ik bang.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:06

dof

Seafarer schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:24:
[...]
Filter zal wel helemaal vuil zijn?
Nee, vreemd genoeg was het filter nog vrij schoon. Dit was een aftakking en grotendeels een dikke meter lager (kruipruimte) dan de plaats van het filter (bij de WP). Ondank hogere flow is veel daar gebleven.
[...]
Gebruik je gewoon soldeer? Of hard solderen?
Gewone soldeer voor koperbuis. Hard soldeer is niet nodig voor CV leidingen.
[...]

Dat gaat nog wel eens heel duur worden ben ik bang.
Ja, misschien voorraadje aanleggen B)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-06 23:01
Dan is meerlagenbuis nog beter, die corrodeert helemaal niet. Al veel koperen leiding met put corrosie vervangen hoor.

En een goede dikwandige leiding die droog hangt gaat zeker 60jaar mee. De drap ontstaat vnl in radiatoren icm zuurstof intrede (vaak vullen)

Vooral dunwandig cv in kruipruimtes is vaak snel weg.

Mooiste is als je leiding werk onderlangs loopt.
Sloop alles weg. Plaats een pentec 3/4 Euroconus verdeler (bv onder de trap) en trek naar elke radiator 16mm MLB geïsoleerd. Dan heb je in de kruipruimte geen koppelingen en gedoe.

[ Voor 26% gewijzigd door Technician- op 08-06-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Zien jullie op LinkedIn ook steeds de vloeistof Hydromx voorbij komen.
Deze zou door verbeterde warmteoverdracht het systeem 20-30% efficiënter maken.
En tal van andere “voordelen” overigens zonder echte wetenschappelijke onderbouwing.

Jullie mening als geleerde Tweakers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Technician- schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:43:
En tal van andere “voordelen” overigens zonder echte wetenschappelijke onderbouwing.
Dat kan alleen kloppen als er nu 25% efficiencyverlies is door slechte warmteoverdracht. Maar dat verlies is er helemaal niet. Dat alleen maakt al dat dit onzin is. Valt in dezelfde catagorie als OBD-apparaten die je aan kunt sluiten op je OBD-poort om je benzineauto 25% zuiniger en 35% sterker te maken: https://www.amazon.co.uk/...Accessories/dp/B0CMMHT9BM |:( 8)7 |:(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:49:
[...]

Dat kan alleen kloppen als er nu 25% efficiencyverlies is door slechte warmteoverdracht. Maar dat verlies is er (in ieder geval bij mij) helemaal niet. Dat alleen maakt al dat dit onzin is. Valt in dezelfde catagorie als OBD-apparaten die je aan kunt sluiten op je OBD-poort om je benzineauto 25% zuiniger en 35% sterker te maken: https://www.amazon.co.uk/...Accessories/dp/B0CMMHT9BM |:( 8)7 |:(
Nee maar het is echt simpel, lees je op hun site:
Wat zijn de unieke kenmerken van Hydromx®?
Snellere opwarming, circa 37%;
Betere comfort door effectieve afgifte van de energie;
Circa 20% tot 35% minder energie verbruik;
Tot maximaal 37% minder CO2 uitstoot;
Minimaal 20 jaar gegarandeerde levensduur;
Het houdt uw systeem schoon;
Anti corrosief;
Installatie eenvoudig zonder hak en/of breekwerk.
Hoe werkt Hydromx®?
Hydromx® maakt gebruik van geavanceerde nanothermotechnologie, bestaande uit een beschermde formule die de warmteoverdracht verbetert. Het werkt samen met de kamer-/radiatorthermostaten en/of de ketel-/ koelmachineregelaars, om het energieverbruik te verminderen. Door de warmte efficiënter over te dragen, warmt het systeem sneller op of koelt het sneller af. Als gevolg hiervan worden de thermostaten eerder uitgeschakeld en verandert het systeem de aan/uit-cyclus om energie te besparen. Er is veel complexe wetenschap actief op het niveau van de nanothermotechnologie, maar kort samengevat is het echt zo simpel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13:51
Technician- schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:56:
[...]

[...]
Vreemd verhaal hoor. Ik ben geen thermodynamicus, maar weet wel dat de volgende zaken een belangrijke rol spelen.
De soortelijke warmte van de vloeistof bepaalt hoeveel warmte (kcal/kWh per kg/liter) erin opgeslagen kan worden. Met een lagere warmtecapaciteit is de vloeistof sneller op te warmen bij vast vermogen van de warmtebron, en zal ook sneller afkoelen, maar de geleverde energie aan het afgifte systeem is navenant lager per kg/liter. Verder zal je afgifte systeem grotendeels bepalen hoeveel en hoe efficient en snel je warmte wordt afgegeven, m2 voor radiatoren en vloerverwarming, kleur en ruwheid (en geleidbaarheid) van de oppervlakken van de afgifte systemen en uiteraard het temperatuurverschil, etc. De type vloeistof zal daar weinig invloed op hebben.
Ben benieuwd welke wetenschapper dit verhaal wel kan onderbouwen. :?
My 2 cents.

[ Voor 5% gewijzigd door EVfan op 09-06-2024 16:21 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[...]
Er zit vast ook AI in _O-

[ Voor 77% gewijzigd door SebastiaanPs op 09-06-2024 15:42 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-06 18:20
Snellere opwarming, circa 37%;
Betere comfort door effectieve afgifte van de energie;
Circa 20% tot 35% minder energie verbruik;
Tot maximaal 37% minder CO2 uitstoot;
Ten opzichte van WAT??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:33
[...]

[...]
Ah daar komt een mooie marketingterm voorbij:

Nanothermotechnologie :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:38
T.o.v. water? Want dat is de meest gebruikte vloeistof in CV systemen in Nederland.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:02

Jep, zie hem vaak voorbij komen. Altijd gecombineerd met het spoelen en waterzijdig inregelen van een cv installatie. Het vermogen en de aanvoertemperatuur van de ketel worden ook nog eens terug geschroefd, maar die 20 tot 30% besparing zou te danken zijn aan die Hydromx.

Het heeft vooral een hoog tell sell gehalte wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:55:
[...]

Quatt gebruikt de lift KFS CM-340 div. uitvoeringen
hier een link van een aanbieder van dit merk en type liften:
mogelijk dat deze aan jou eisen zou kunnen voldoen.

https://www.topspinintern...ften/montage-lift-cm-340/

https://www.wasco.nl/artikel/99KG7010
[Afbeelding]
Ja maar dan moet je je wp er nog optillen waar je met een kanalenlift als een heftruck kan werken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als je water "verdunt" met het een of andere vloeibare "additief" neemt iig de warmtecapaciteit altijd af.
De warmtecapaciteit van bijvoorbeeld een water/glycol mengsel is bij 34% glycolgehalte ca. 13% lager bij kamertemperatuur.
Voor dezelfde energie/warmtestroom heb je dus meer flow nodig - afhankelijk van de hoeveelheid en soort vloeistof.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:14

Buurman hier had zich laten oplichten, ja Hydromx had hem een flinke duit gekost maar hij ging er echt heel veel gas mee besparen. (Nota bene iemand met een technische achtergrond, begrijp echt niet hoe je je zo in de luren kan laten leggen)
Hoe dan? Die HR ketel van je draait al op 107 procent rendement (inclusief condenseren) dus waar zou die extra 20-30% dan vandaan moeten komen?

Daarnaast is het een glycolmengsel met een lagere warmtedichtheid waardoor de bewering dat Hydromx een woning sneller zou opwarmen dan water aantoonbaar onjuist is.
Het gaat niet sneller maar juist langzamer, tenzij je het gaat compenseren met een hogere flow of hogere CV temperatuur.
Op de website van Hydromx kom je allemaal vage onderzoekjes tegen die claimen fantastische resultaten te hebben behaald maar het is allemaal anekdotisch, raar opgezet en volstrekt niet te reproduceren.

Zowel de claim van 20-30 procent alsook de claim van snellere opwarming kunnen niet kloppen, je verbruik gaat ervan omhoog. Glycol gebruik je alleen in een systeem wanneer er een onaanvaardbaar risico op vorstschade is, zoals een vakantiewoning in Polen, of in het koelsysteem van je auto. Dat de efficiëntie daardoor omlaag gaat neem je dan voor lief.

Handige jongens die met een bullshitproduct snel rijk willen worden. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat een serieus medium hier eens aandacht aan besteed, dan is het waarschijnlijk uit met de pret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
klinkt mij hetzelfde als de "inductieketel"
Ook termen als: door de speciale inductietechniek warmt het water 3x zo snel op en is de efficiëntie 160% hoger dan reguliere elektrische ketels.
Bron: de ketel is 160% efficiënter dan reguliere elektrische ketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ASW1 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:28:
[...]

Buurman hier had zich laten oplichten, ja hydromix had hem een flinke duit gekost maar hij ging er echt heel veel gas mee besparen. (Nota bene iemand met een technische achtergrond, begrijp echt niet hoe je je zo in de luren kan laten leggen)
Hoe dan? Die HR ketel van je draait al op 107 procent rendement (inclusief condenseren) dus waar zou die extra 20-30% dan vandaan moeten komen?

Daarnaast is het een glycolmengsel met een lagere warmtedichtheid waardoor de bewering dat hydromix een woning sneller zou opwarmen dan water aantoonbaar onjuist is.
Het gaat niet sneller maar juist langzamer, tenzij je het gaat compenseren met een hogere flow of hogere CV temperatuur.
Op de website van hydromix kom je allemaal vage onderzoekjes tegen die claimen fantastische resultaten te hebben behaald maar het is allemaal anekdotisch en raar opgezet.

Zowel de claim van 20-30 procent alsook de claim van snellere opwarming kunnen niet kloppen, je verbruik gaat ervan omhoog. Glycol gebruik je alleen in een systeem wanneer er een onaanvaardbaar risico op vorstschade is, zoals een vakantiewoning in Polen, of in je auto. Dat de efficiëntie daardoor omlaag gaat neem je dan voor lief.

Handige jongens die met een bullshit-product snel rijk willen worden. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat een serieus medium hier eens aandacht aan besteed, dan is het waarschijnlijk uit met de pret.
Met een gelijkblijvend vermogen van je opwekker bestaat het niet dat je een ruimte sneller kunt opwarmen.
Ook al is de warmte-inhoud 10 keer zo hoog. (uiteraard).

De 30% efficientie verbetering is bijzonder omdat je dan ergens 30% verlies zou hebben welke met "nano"deeltjes opgelost wordt.
Misschien zijn ze zo intelligent dat ze onderweg niet afgeven en alleen in de ruimte waar op dat moment iemand is ineens warmte afgeven :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:27

Carboy54

Duurzaamheid coach

ASW1 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:28:
[...]

Buurman hier had zich laten oplichten, ja hydromix had hem een flinke duit gekost maar hij ging er echt heel veel gas mee besparen. (Nota bene iemand met een technische achtergrond, begrijp echt niet hoe je je zo in de luren kan laten leggen)

Daarnaast is het een glycolmengsel met een lagere warmtedichtheid waardoor de bewering dat hydromix een woning sneller zou opwarmen dan water aantoonbaar onjuist is.
Op de website van hydromix kom je allemaal vage onderzoekjes tegen die claimen fantastische resultaten te hebben behaald maar het is allemaal anekdotisch en raar opgezet.

Zowel de claim van 20-30 procent alsook de claim van snellere opwarming kunnen niet kloppen, je verbruik gaat ervan omhoog. Glycol gebruik je alleen in een systeem wanneer er een onaanvaardbaar risico op vorstschade is, zoals een vakantiewoning in Polen, of in je auto. Dat de efficiëntie daardoor omlaag gaat neem je dan voor lief.

Handige jongens die met een bullshitproduct snel rijk willen worden. Ik ben benieuwd hoe lang het durt voordat een serieus medium hier eens aandacht aan besteed, dan is het waarschijnlijk uit met de pret.
Moraal van het verhaal is kies voor Caleffi vorstbeveiligers of neem het risico 8)7

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:51
Technician- schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:51:
[...]

Met een gelijkblijvend vermogen van je opwekker bestaat het niet dat je een ruimte sneller kunt opwarmen.
Ook al is de warmte-inhoud 10 keer zo hoog. (uiteraard).

De 30% efficientie verbetering is bijzonder omdat je dan ergens 30% verlies zou hebben welke met "nano"deeltjes opgelost wordt.
Misschien zijn ze zo intelligent dat ze onderweg niet afgeven en alleen in de ruimte waar op dat moment iemand is ineens warmte afgeven :P
Ja in overleg met de thermostaat waar het mee samenwerkt. 8)7

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Carboy54 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:08:
[...]

Moraal van het verhaal is kies voor Caleffi vorstbeveiligers of neem het risico 8)7
Nee dat heeft er niks mee van doen.

Het wordt niet verkocht als een vorstbeschermer maar als een middel met geheime formule die 30% energiebesparing doet en je huis "eerder" warm maakt, het vergroot zelfs magisch het vermogen van de WP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
Technician- schreef op zondag 9 juni 2024 @ 20:36:
[...]

Het wordt niet verkocht als een vorstbeschermer maar als een middel met geheime formule die 30% energiebesparing doet en je huis "eerder" warm maakt, het vergroot zelfs magisch het vermogen van de WP.
Hij bedoelt dat je moet wegblijven van glycol en dus ook hydromx omdat het de systeemefficientie juist verlaagt i.p.v. verhoogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Technician- schreef op zondag 9 juni 2024 @ 20:36:
[...]

Dat betekend dat het ook in omgekeerde richting zou werken. Motor koeling. Dus in je machinekamer. Kun je kleinere koelers gebruiken. :) Diesel locs zouden hier ook best voordeel van hebben. Veel vermogen en weinig koelruimte.

Alleen in geen enkele machinekamer kom je dit spul tegen, niet op de binnenvaart en niet op zee.
En daar is 5% besparen heel veel keiharde dollars. Vreemd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

In Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" wordt het gebruik van een buffervat eigenlijk een beetje afgeraden, vanwege moeilijk in te regelen. Maar op heel veel plekken lees ik ook dat het juist wordt aangeraden.

In mijn situatie heb ik een begane grond en verdieping van zo'n 70m2 per stuk. Op zich vind ik het prima als de kamers op de verdieping alleen gaan verwarmen als de begane grond ook verwarmd wordt (master/slave). Dus dan is er altijd wel genoeg afgiftesysteem wat open staat. Maar er is ook een bijgebouw van zo'n 25m2, die wil ik wel graag 'onafhankelijk' kunnen verwarmen, zonder dat het (significant) warmer wordt in hoofdgebouw. Dus ik moet iets met zone-regeling lijkt me. Soms zal dus alleen het bijgebouw verwarmen, dat is maar 25m2. De warmtepomp 7,6kW warmtepomp kan tot 3,6kW terugmoduleren, maar zal vermoedelijk zijn vermogen niet kwijt kunnen op maar 25m2 en dan gaan pendelen. Vandaar dat ik aan buffervat zat te denken en twijfel nu wat te doen.

Ik las nog over de serieel-buffervat-optie, Maar dan heb je als ik het goed begrijp alsnog een bypass nodig, die ook weer moeilijk goed in te regelen schijnt te zijn.

En ik vroeg me nog af hoe het überhaupt werkt met meerdere verdiepingen. Heb je (bij parallel buffervat) dan naast de pomp in je warmtepomp nog 1 pomp aan de afgiftezijde waarna de leidingen splitsen voor boven/beneden? Dus in totaal 2 pompen? Of krijg je eerst een splitsing en dan pas per verdieping/verdeler nog een pomp? Dus in totaal 3 pompen?

[ Voor 8% gewijzigd door woekele op 09-06-2024 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ

Totale onzin natuurlijk. Zoals al die wondermiddeltjes.

Ik adviseer geïnteresseerden om een BioStabiel aan je thermostaat te hangen :+ Als je dan nog niet de gewenste 30% besparing haalt dien je Jomanda in te schakelen om de verdeler te zegenen.

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 09-06-2024 22:40 ]

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
woekele schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:12:
In Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" wordt het gebruik van een buffervat eigenlijk een beetje afgeraden, vanwege moeilijk in te regelen. Maar op heel veel plekken lees ik ook dat het juist wordt aangeraden.

In mijn situatie heb ik een begane grond en verdieping van zo'n 70m2 per stuk. Op zich vind ik het prima als de kamers op de verdieping alleen gaan verwarmen als de begane grond ook verwarmd wordt (master/slave). Dus dan is er altijd wel genoeg afgiftesysteem wat open staat. Maar er is ook een bijgebouw van zo'n 25m2, die wil ik wel graag 'onafhankelijk' kunnen verwarmen, zonder dat het (significant) warmer wordt in hoofdgebouw. Dus ik moet iets met zone-regeling lijkt me. Soms zal dus alleen het bijgebouw verwarmen, dat is maar 25m2. De warmtepomp 7,6kW warmtepomp kan tot 3,6kW terugmoduleren, maar zal vermoedelijk zijn vermogen niet kwijt kunnen op maar 25m2 en dan gaan pendelen. Vandaar dat ik aan buffervat zat te denken en twijfel nu wat te doen.

Ik las nog over de serieel-buffervat-optie, Maar dan heb je als ik het goed begrijp alsnog een bypass nodig, die ook weer moeilijk goed in te regelen schijnt te zijn.

En ik vroeg me nog af hoe het überhaupt werkt met meerdere verdiepingen. Heb je (bij parallel buffervat) dan naast de pomp in je warmtepomp nog 1 pomp aan de afgiftezijde waarna de leidingen splitsen voor boven/beneden? Dus in totaal 2 pompen? Of krijg je eerst een splitsing en dan pas per verdieping/verdeler nog een pomp? Dus in totaal 3 pompen?
2 pompen. Maar ik zou dit gewoon echt niet doen. Van het budget voor deze COP-vernaggelaar zou ik een single split airco in je bijgebouw plaatsen. Veel sneller warm, zuiniger en je houdt je hoofdgebouw optimaal warm

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

RonJ schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:43:
[...]

2 pompen. Maar ik zou dit gewoon echt niet doen. Van het budget voor deze COP-vernaggelaar zou ik een single split airco in je bijgebouw plaatsen. Veel sneller warm, zuiniger en je houdt je hoofdgebouw optimaal warm
Dank voor je mening/advies!

En bedoel je dan de vloerverwarming helemaal weglaten uit bijgebouw? Of deze wel plaatsen, maar dan als slave? (bijvoorbeeld om het 's winters bij niet-gebruik van de ruimte op 15 graden te kunnen houden vanuit de vloer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
woekele schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:47:
[...]

En bedoel je dan de vloerverwarming helemaal weglaten uit bijgebouw? Of deze wel plaatsen, maar dan als slave? (bijvoorbeeld om het 's winters bij niet-gebruik van de ruimte op 15 graden te kunnen houden vanuit de vloer)
Wat voor bijgebouw is het dan, 25m2 is klein, een kamer in een tuin oid en hoe gaat dit gebruikt worden?
Daar een kleine airco ophangen klinkt als een prima oplossing, dan heeft dit bijgebouw een eigen zelfstandig systeem en hoef je geen moeilijk systeem te verzinnen met veel afhankelijkheden dat niemand behalve jij begrijpt.
KISS is ook wat waard hou het simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

ASW1 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:00:
[...]

Wat voor bijgebouw is het dan, 25m2 is klein, een kamer in een tuin oid en hoe gaat dit gebruikt worden?
Daar een kleine airco ophangen klinkt als een prima oplossing, dan heeft dit bijgebouw een eigen zelfstandig systeem en hoef je geen moeilijk systeem te verzinnen met veel afhankelijkheden dat niemand behalve jij begrijpt.
KISS is ook wat waard hou het simpel.
Het is qua binnenmaat ongevveer 5.25x5.25 meter en dan nog met een verdieping (puntdak) erop. Voor verwarmen kijk ik eigenlijk alleen naar de begane grond (boven kan wellicht een elektrische radiator komen o.i.d. voor sporadisch gebruik). Woonkamer met mini-keuken en een mini-badkamer op begane grond. Slapen boven. Bedoeld als mini-woning voor grootouders of jongvolwassen kinderen.

[ Voor 8% gewijzigd door woekele op 09-06-2024 23:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
woekele schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:07:
[...]

Het is qua binnenmaat ongevveer 5.25x5.25 meter en dan nog met een verdieping (puntdak) erop. Voor verwarmen kijk ik eigenlijk alleen naar de begane grond (boven kan wellicht een elektrische radiator komen o.i.d.). Woonkamer met mini-keuken en een mini-badkamer op begane grond. Slapen boven. Bedoeld als mini-woning voor grootouders of jongvolwassen kinderen.
Als het nieuwbouw is en modern/goed geïsoleerd en niet permanent bewoond maar meer als gastenverblijf dan zou ik er zeker een kleine 2,5 kW airco ophangen. Is genoeg, kan ook koelen, is simpel en onafhankelijk van je verwarmingssysteem in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:15
Seafarer schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:00:
[...]

Dat betekend dat het ook in omgekeerde richting zou werken. Motor koeling. Dus in je machinekamer. Kun je kleinere koelers gebruiken. :) Diesel locs zouden hier ook best voordeel van hebben. Veel vermogen en weinig koelruimte.

Alleen in geen enkele machinekamer kom je dit spul tegen, niet op de binnenvaart en niet op zee.
En daar is 5% besparen heel veel keiharde dollars. Vreemd. ;)
Maar geen enkele motor of ander koelwater systeem aan boord draait op puur water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Guido7619 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 05:47:
[...]

Maar geen enkele motor of ander koelwater systeem aan boord draait op puur water.
Water met LIQUIDEWT.
Als corrosie bescherming van je installatie meer niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Hier nog een paar bronnen met uitleg en data waarom een parallel buffervat killing is voor je COP:
1. Uitleg Heatgeeks
2. Experiment Renewableheatinghub wat aantoont dat de COP veel slechter wordt met een parallel buffervat
3. Verbetering COP bij een Tweaker na wijzigen parallel buffervat naar buffervat in de retour.

Omdat dit onderwerp zo vaak terugkomt: misschien is het een idee om deze bronnen toe te vroegen aan de topic start en/of de lucht/water warmtepomp FAQ?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Laatst online: 10:40
Ik heb de indruk dat het vergroten van het eigen gebruik van zonne-energie met de warmtepomp door het verhogen van de temperatuur in SWW-vat nog niet zoveel aandacht krijgt. Is dit niet juist erg interessant met de huidige terugleverboetes en mogelijke beëindiging van salderingsregeling?

Ik heb daarom een eigen topic gemaakt. Ik zou erg geholpen zijn met wat advies hierover.

Overproductie Zonne-energie in SWW-vat stoppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:56

MrFish

Untitled

gebruiker001 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:07:
Ik heb de indruk dat het vergroten van het eigen gebruik van zonne-energie met de warmtepomp door het verhogen van de temperatuur in SWW-vat nog niet zoveel aandacht krijgt. Is dit niet juist erg interessant met de huidige terugleverboetes en mogelijke beëindiging van salderingsregeling?

Ik heb daarom een eigen topic gemaakt. Ik zou erg geholpen zijn met wat advies hierover.

Uiteraard helpen alle beetjes, maar op een goede zomerdag heb ik 45 kWh productie. Een SWW run kost hooguit een paar kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-06 00:25

Die boiler zit vol na 1 dag met 65 graden, dat daalt een keer 5 graden met douchen.....hij laad bij mij inderdaad altijd in de middag op om dat gewoon compleet op de panelen te doen. Helemaal in de zomer. Maar het is niet de oplossing voor de netcongestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Nico_GTR schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:29:
[...]

Die boiler zit vol na 1 dag met 65 graden, dat daalt een keer 5 graden met douchen.....hij laad bij mij inderdaad altijd in de middag op om dat gewoon compleet op de panelen te doen. Helemaal in de zomer. Maar het is niet de oplossing voor de netcongestie.
240 liter van 60 naar 90 graden opwarmen is 8 kWh. Toch niet gek om dat in de winter te doen als de zon 4 uur lang schijnt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-

Een heel klein beetje maar.
Je vat is immers toch op temp van laten we zeggen 44C
Nu ga je bij productie energie bufferen in 200-300l water van 44C naar 60C
Dat is 3,7kwh die je bufferen kan maar moet je ook dan savonds opmaken anders heeft het geen zin

Aangezien de meeste huishoudens voor SWW productie sowieso niet meer dan 2-3 kWh verbruiken kan je er niks mee tenzij je de buurt bij jou laat douchen :P

Dat is het dilemma dat wanneer het warm is en de zon schijnt volop je eigenlijk niet veel met “warmte” kan. Die wil je als het koud is en de zon niet schijnt

Dit is precies waarom mensen met zonneboilers achteraf zien dat ze niet veel kunnen met hun vat vol warm water als het al warm is buiten .

[ Voor 21% gewijzigd door Technician- op 10-06-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:56
Nico_GTR schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:29:
[...]

Das wel heel cynisch. De oplossing bestaat niet, maar congestie oplossen is een kwestie van de grootste gemene deler aanpakken. Als maar genoeg mensen de piek productie eraf schaven dan is de congestie van overproductie wel degelijk opgelost. Dit is alleen zinnig voor het net als het overschot zoveel mogelijk wordt gebruikt bij maximale productie van de zonnepanelen en als het dan ook nog eens is in een wijk waar overproductie van zonnepanelen een probleem is.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RonJ
woekele schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:47:
[...]

Ja, die kan je dan ook helemaal weglaten. Eigenlijk met de volgende redenen:

- Je moet de installatie van het hoofdverblijf flink aanpassen/complexer maken om -alleen- af en toe een bijgebouw mee te kunnen nemen. Dit gaat sterk ten nadele van je efficiëntie (zoals hierboven al uitgebreid onderbouwd). Zonder de koppeling naar het bijgebouwd kan je het buffervat, extra pomp, kleppen, regeling hiervoor en flink wat installatiewerk allemaal schrappen. Mogelijk kan je WP dan ook nog eens een maatje kleiner, wat nog weer gunstiger is.
- Een L/W icm vloerverwarming is heel goed in continu op een laag pitje doorverwarmen, maar extreem slecht in opwarmen. Een bijgebouw zoals deze wordt vaak incidenteel gebruikt en dit is ook niet altijd 2 dagen van tevoren gepland. Dan wil je dus geen CV-systeem dat een volle dag bezig is om die ruimte goed op te warmen. En als de kinderen/grootouders op een gezellige avond ineens spontaan besluiten te willen blijven slapen, krijg je het al niet meer op tijd warm.
- Een airco daarintegen heeft de ruimte binnen no-time op temperatuur. Ook het gebruik als "vorstbeveiliger" en/of "luchtdroger" gaat ideaal met zo'n ding.

Wij hebben zelf een extra duosplit airco van 4kW met 2x2,5kW binnenunit (Daikin Perfera) die 2 losstaande bijgebouwen verwarmt. 1 binnenunit wordt gebruikt om de garage/thuiswerkkantoor te verwarmen, alleen wanneer deze gebruikt wordt. Bij vorst of veel vocht in de lucht schakelt Home Assistant hem automatisch in op de laagste temperatuur (ik meen 14C) om vorst- en vochtschade te voorkomen. Bij temperaturen boven de 30 gaat ie juist koelen om de PV- en netwerkapparatuur koel(er) te houden. De andere binnenunit ligt nu nog in de doos, maar gaat op termijn het gastenhuis (nu nog een uit de kluiten gewassen overkapping, maar krijgt een vergelijkbare bestemming als logeerverblijf voor familie en vrienden) verwarmen volgens hetzelfde patroon. De airco is wat mij betreft juist ideaal voor dit gebruiksdoel en in verbruik en aanschaf echt een heel stuk goedkoper dan een watergebonden systeem.

Mocht je desondanks toch liever een L/W met VVW hebben, neem dan liever een losstaand klein monoblock die je direct door de muur op de vvw-verdeler prikt, die unit zelf krijg je vrijwel gratis met een 2e keer subsidie. Ook dan zou ik dus beslist geen koppeling met de hoofdwoning maken. De nadelen bij sporadisch gebruik blijven dan wel staan.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 10-06-2024 11:04 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-06 00:25
ZonnigY schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Das wel heel cynisch. De oplossing bestaat niet, maar congestie oplossen is een kwestie van de grootste gemene deler aanpakken. Als maar genoeg mensen de piek productie eraf schaven dan is de congestie van overproductie wel degelijk opgelost. Dit is alleen zinnig voor het net als het overschot zoveel mogelijk wordt gebruikt bij maximale productie van de zonnepanelen en als het dan ook nog eens is in een wijk waar overproductie van zonnepanelen een probleem is.
Je moet me ook niet verkeerd begrijpen he....aan de andere kant zit ook het gebruiken van al dat warme water namelijk. Ik vind het hartstikke goed dat er over wordt nagedacht, maar enkel en alleen warm water is niet de oplossing. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Technician- schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:48:
[...]

Een heel klein beetje maar.
Je vat is immers toch op temp van laten we zeggen 44C
Nu ga je bij productie energie bufferen in 200-300l water van 44C naar 60C
Dat is 3,7kwh die je bufferen kan maar moet je ook dan savonds opmaken anders heeft het geen zin

Aangezien de meeste huishoudens voor SWW productie sowieso niet meer dan 2-3 kWh verbruiken kan je er niks mee tenzij je de buurt bij jou laat douchen :P

Dat is het dilemma dat wanneer het warm is en de zon schijnt volop je eigenlijk niet veel met “warmte” kan. Die wil je als het koud is en de zon niet schijnt

Dit is precies waarom mensen met zonneboilers achteraf zien dat ze niet veel kunnen met hun vat vol warm water als het al warm is buiten .
Klopt het dan dat we wasmachines ed. wel willen sturen op PV productie maar we denken dus dat er met een warmtepomp die 3 - 8 MWh per jaar gebruikt weinig winst te behalen is door te sturen op PV productie?

Met douchen gebruiken we nu 0.8 m^3 gas per dag. Dit komt overeen met 0.8 * 7 (schatting) = 5,6 kWh per dag. Als ik dan het vat verwarm van 44 tot 90 graden dan kan ik (90-44)*240L*0.00116 = 12,8 kWh opslaan. Dan kunnen we 2 dagen warm douchen met 100% zelfopgewekte energie.

Per jaar gebruiken we 5,6*365 = 2000 kWh voor SWW. Als we dit zonder BUH met COP van 2 weten op te wekken dan hebben we 1000 kWh electra nodig. Ik schat dat 60% daarvan niet uit zelfopgewekte energie komt. Dan moet er dus 600 kWh per jaar ingekocht worden voor 0.30 €/kWh = €180 per jaar. Met de BUH zou hier dan misschien 50% op te besparen zijn. Het is inderdaad niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:05
gebruiker001 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:10:
[...]

Klopt het dan dat we wasmachines ed. wel willen sturen op PV productie maar we denken dus dat er met een warmtepomp die 3 - 8 MWh per jaar gebruikt weinig winst te behalen is door te sturen op PV productie?

Met douchen gebruiken we nu 0.8 m^3 per dag. Dit komt overeen met 0.8 * 7 (schatting) = 5,6 kWh per dag. Als ik dan het vat verwarm van 44 tot 90 graden dan kan ik (90-44)*240L*0.00116 = 12,8 kWh opslaan. Dan kunnen we 2 dagen warm douchen met 100% zelfopgewekte energie.

Per jaar gebruiken we 5,6*365 = 2000 kWh voor SWW. Als we dit zonder BUH met COP van 2 weten op te wekken dan hebben we 1000 kWh electra nodig. Ik schat dat 60% daarvan niet uit zelfopgewekte energie komt. Dan moet er dus 600 kWh per jaar ingekocht worden voor 0.30 €/kWh = €180 per jaar. Met de BUH zou hier dan misschien 50% op te besparen zijn. Het is inderdaad niet heel veel.
800 liter per dag weg douchen?? :X :X

Ik moet bijna 2 uur eronder staan om dat weggedoucht te krijgen.. en dat iedere dag weer?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
ConQuestador schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:15:
[...]

800 liter per dag weg douchen?? :X :X

Ik moet bijna 2 uur eronder staan om dat weggedoucht te krijgen.. en dat iedere dag weer?
Aangepast. Ik bedoelde 0,8 kuub gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
gebruiker001 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:47:
[...]

Aangepast. Ik bedoelde 0,8 kuub gas.
0,8m3 gas is zo'n 6,4kwh gerekend met het rendement van een cv ketel op een redelijke temperatuur.
Dat keer 30 (maand) is 192kwh.
Wij gebruiken met de warmtepompboiler gemiddeld tussen de 45 en 50kwh per maand met een gezin van 4.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:08

Selectief een ruimte verwarmen middels vloerverwarming is een no-go.

Ik zou de ruimte -als het nog gebouwd 9f gerenoveerd moet worden- zeker wel voorzien van vloerverwarming, maar iets anders gebruiken om het selectief te verwarmen.

(Selectief is zo nu en dan, relatief kort en relatief snel)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:05
Ronald.42 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:59:
[...]

0,8m3 gas is zo'n 6,4kwh gerekend met het rendement van een cv ketel op een redelijke temperatuur.
Dat keer 30 (maand) is 192kwh.
Wij gebruiken met de warmtepompboiler gemiddeld tussen de 45 en 50kwh per maand met een gezin van 4.
Hier hetzelfde.. meeste dagen onder de 1kwh per dag, en dan zo nu en dan uitschieters naar 2 a 3kwh(vanwege legionellarun, of kinderen die in bad zijn geweest). Gemiddeld zal onder de 50kwh per maand zitten.

Punt is vooral: Met dit soort kleine getallen valt er eigenlijk niet zoveel te winnen om op dat moment snel je WPB aan te zetten als de zon schijnt.

Als je 'm in de zomer programmeert om overdag rond het middaguur te draaien, dan pak je meestal de zon toch wel mee. Dus dan ben je aan het optimaliseren voor die paar dagen in de winter dat de zon schijnt, en er geen warmtevraag is van je WP waardoor je daadwerkelijk overproductie hebt.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Hier nu een bedrijf over de vloer gehad die wp kunnen aansluiten en ook vvw kunnen aanleggen. Wel gemakkelijk om alles bij 1 bedrijf neer te kunnen leggen. Ze dachten goed mee, ook al hadden ze zelf al bepaalde ideeën over hoe eea aan te vliegen. Zo dachten ze zelf eerst aan een hybride wp met een buffervat, maar mede dankzij de opmerkingen hier heb ik flink tegengas gegeven over het gebruik van een buffervat. Ik wil graag een simpele opstelling en een buffervat maakt het niet simpeler. Pluspunt is dat ze daar in meegingen.

Ze hadden wel goede input over de plek van de wp. Door ook het halletje bij de voordeur te voorzien van vvw kan de pomp op een veel handiger manier het huis in (ipv 8 meter door de grond, nu 20cm door de muur) en hebben we een extra ruimte verwarmd.

Nu is het plan om een wp voor het huis neer te zetten, vvw op de hele begane grond neer te leggen en die aan te sturen met alleen een monoblock wp. Zonder buffervat. Die wp gaat ook niets meer doen dan de vvw. De radiatoren boven en de sww laten we zitten op de bestaande cv aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/prbe7l4.png

Klinkt mij allemaal prima in de oren. Nog wel even wennen aan het idee dat de mannen respectievelijk 21 en 23 jaar zijn. Misschien komt het omdat ik zelf al een ouwe lul 50+ ben, maar het klinkt me wel jong in de oren.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
P_Tingen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:48:
Klinkt mij allemaal prima in de oren. Nog wel even wennen aan het idee dat de mannen respectievelijk 21 en 23 jaar zijn. Misschien komt het omdat ik zelf al een ouwe lul 50+ ben, maar het klinkt me wel jong in de oren.
Klinkt als een goed plan waar beide partijen zich in kunnen vinden. Zorg nu dat eea tot in detail op papier komt. De crux zit 'm namelijk in de details. Denk aan zaken als warmteverlies per ruimte, aan te brengen leidingdiktes, leidingisolatie, vorstbeveiliging, etc.

Misschien is de leeftijd juist wel een plus. Juist de jongere generatie installateurs staan nog open om nieuwe dingen te leren en zitten niet compleet vastgeroest in de mantra's van 3-4 decennia gasketel-ervaring.

[ Voor 16% gewijzigd door RonJ op 10-06-2024 14:54 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Hier nu een bedrijf over de vloer gehad die wp kunnen aansluiten en ook vvw kunnen aanleggen. Wel gemakkelijk om alles bij 1 bedrijf neer te kunnen leggen. Ze dachten goed mee, ook al hadden ze zelf al bepaalde ideeën over hoe eea aan te vliegen. Zo dachten ze zelf eerst aan een hybride wp met een buffervat, maar mede dankzij de opmerkingen hier heb ik flink tegengas gegeven over het gebruik van een buffervat. Ik wil graag een simpele opstelling en een buffervat maakt het niet simpeler. Pluspunt is dat ze daar in meegingen.

Ze hadden wel goede input over de plek van de wp. Door ook het halletje bij de voordeur te voorzien van vvw kan de pomp op een veel handiger manier het huis in (ipv 8 meter door de grond, nu 20cm door de muur) en hebben we een extra ruimte verwarmd.

Nu is het plan om een wp voor het huis neer te zetten, vvw op de hele begane grond neer te leggen en die aan te sturen met alleen een monoblock wp. Zonder buffervat. Die wp gaat ook niets meer doen dan de vvw. De radiatoren boven en de sww laten we zitten op de bestaande cv aansluiting.
[Afbeelding]

Zo had ik het ook gedaan. 2 gescheiden systemen.

Misschien moet het buffervat nu wel in het gasketel afgiftesysteem! ;)

Pas op dat voor te veel WP vermogen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

[Afbeelding]

Welke fabrikant en hoeveel m2 vloerverwarming?

Hier moet een buffervat (Valliant) vanwege de openverdeler met de naverwarmer (gasketel), ik wou hem er tussen laten mocht de WP in storing gaan dat ik niet alles kwijt ben.

De hal neem ik ook mee anders heb ik te weinig afgifte voor de WP.

(Als je 2 gescheiden systemen hebt moet je ook een extra expansievat, opzich zijn dat de kosten niet).

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 10-06-2024 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

mr_evil08 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:56:
[...]
Welke fabrikant en hoeveel m2 vloerverwarming?

Hier moet een buffervat (Valliant) vanwege de openverdeler met de naverwarmer (gasketel), ik wou hem er tussen laten mocht de WP in storing gaan dat ik niet alles kwijt ben.

De hal neem ik ook mee anders heb ik te weinig afgifte voor de WP.
Ze werken met Mitsubishi en Daikin volgens mij. Ik heb de offerte nog niet in huis dus dat weet ik niet wat het wordt. Oppervlakte vvw is zo'n 40m2 denk ik. Het worden geen zone's maar 1 groot afgiftepunt waarbij het halletje wat geknepen wordt. De wp zal in principe altijd aan blijven.

Ze klonken overigens wel alsof ze er verstand van hadden. Ik wilde ook kunnen koelen, maar dat vraagt extra maatregelen om condens te voorkomen en zij vroegen zich af of het de meerkosten waard was. Uiteindelijk denk ik van niet. Ook voor boven dachten ze goed mee. Ik had aanvankelijk nog wel het plan om de wp via een aftapping op de radiatoren boven aan te sluiten, maar omdat de cv toch blijft zitten en ik de radiatoren boven alleen aanzet als er mogelijk sprake is van een Elfstedentocht, is dat ook overkill.

Nu eerst maar eens afwachten wat de offerte gaat zeggen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@P_Tingen Niet condenserend koelen valt wel mee kwa kosten maar je moet er niet veel van verwachten, gemiddeld tot 2c verlaging van de ruimte, het is topkoeling, en zodra het gaat regenen/onweren stopt de koeling ivm condensatiepunt.

Boven heb ik ook nog een radiator, ik laat ze meedraaien met de WP ondanks de warmteafgifte minimaal zal zijn doet het altijd nog wat.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 10-06-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
P_Tingen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:03:
[...]

Ze werken met Mitsubishi en Daikin volgens mij. Ik heb de offerte nog niet in huis dus dat weet ik niet wat het wordt. Oppervlakte vvw is zo'n 40m2 denk ik. Het worden geen zone's maar 1 groot afgiftepunt waarbij het halletje wat geknepen wordt. De wp zal in principe altijd aan blijven.

Ze klonken overigens wel alsof ze er verstand van hadden. Ik wilde ook kunnen koelen, maar dat vraagt extra maatregelen om condens te voorkomen en zij vroegen zich af of het de meerkosten waard was. Uiteindelijk denk ik van niet. Ook voor boven dachten ze goed mee. Ik had aanvankelijk nog wel het plan om de wp via een aftapping op de radiatoren boven aan te sluiten, maar omdat de cv toch blijft zitten en ik de radiatoren boven alleen aanzet als er mogelijk sprake is van een Elfstedentocht, is dat ook overkill.

Ik zou ze juist wel meenemen. Iedere kuub gas eraf is er 1 en je kan op termijn als je dat wil een WP Boiler wegzetten en helemaal van het gas af. Als je zo weinig hoeft te stoken boven hou je het met een WP ook wel warm met radiatoren. En je hebt meer volume voor de defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Ja, het had ook wel gekund, maar ik heb soms knap last van het water wat door de leidingen van de radiatoren boven stroomt dus ik heb ze net zo lief niet actief. Ik heb er zelfs serieus over nagedacht om ze te verwijderen, maar het kost je werk en tijd en geld en je huis wordt er niet persé meer waard van, dus laat ik het voorlopig maar zoals het nu is. Ik betwijfel of we überhaupt ooit gasloos gaan worden, want dan moet ik ook nog ergens een boilervat kwijt zien te raken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
P_Tingen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:25:
Ja, het had ook wel gekund, maar ik heb soms knap last van het water wat door de leidingen van de radiatoren boven stroomt dus ik heb ze net zo lief niet actief. Ik heb er zelfs serieus over nagedacht om ze te verwijderen, maar het kost je werk en tijd en geld en je huis wordt er niet persé meer waard van, dus laat ik het voorlopig maar zoals het nu is. Ik betwijfel of we überhaupt ooit gasloos gaan worden, want dan moet ik ook nog ergens een boilervat kwijt zien te raken
Reken maar eens uit wat 1m3 nog kost straks met alle kosten voor je restje. Je gaat makkelijk over de €2,- per m3. :X NB: ik verstook nog maar 450m3 dus ken de pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
P_Tingen schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:26:
[...]

Ik /wil/ de radiatoren boven ook niet aan hebben, dus om ze aan te zetten alleen maar omdat dan de wp efficiënter draait vind ik niet een verbetering van mijn woongenot :)

En de reden voor het aanhouden van de cv is dat ik niet alles in 1x wil en kan aanpakken. Ik kook ook nog op gas dus de aansluiting kan nog niet weg
Ik zie dat je je gasaansluiting wil aanhouden ook ivm koken. Ik ben het wel eens met @MotorBeast dat het handig kan zijn om je WP wel op de radiatoren aan te sluiten, ook al gebruik je het nu nog niet. Dan is het later makkelijker om helemaal van het gas af te gaan: voor het koken een inductieplaat en voor je SWW óf simpelweg een separate WP boiler óf vanuit je WP een een 3-wegklep en een leiding naar een SWW vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
SebastiaanPs schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:29:
[...]

Ik zie dat je je gasaansluiting wil aanhouden ook ivm koken. Ik ben het wel eens met @MotorBeast dat het handig kan zijn om je WP wel op de radiatoren aan te sluiten, ook al gebruik je het nu nog niet. Dan is het later makkelijker om helemaal van het gas af te gaan: voor het koken een inductieplaat en voor je SWW óf simpelweg een separate WP boiler óf vanuit je WP een een 3-wegklep en een leiding naar een SWW vat.
Eens. Ben hier nu bezig met nieuwe keuken. Komt inductie in. Weer wat gas kwijt. Stap voor stap kom ik er wel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
P_Tingen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:03:
[...]

Omdat het maar 40 m2 is zou ik WEL een serie buffervat in de retour plaatsen.
Je radiatoren zou ik er nog steeds niet op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Knowbody schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:14:
[...]

Selectief een ruimte verwarmen middels vloerverwarming is een no-go.

Ik zou de ruimte -als het nog gebouwd 9f gerenoveerd moet worden- zeker wel voorzien van vloerverwarming, maar iets anders gebruiken om het selectief te verwarmen.

(Selectief is zo nu en dan, relatief kort en relatief snel)
Maar als je de vloerverwarming wel laat plaatsen, hoe zou ik die dan nuttig kunnen inzetten? Ik vermoed dat ik moet zorgen dat er minimaal evenveel of meer vermogen per m2 is dan in het hoofdgebouw. Om te zorgen dat het goed op temperatuur kan komen in de tijd dat het hoofdgebouw warmte vraagt. En laat het hoofdgebouw nou voorzien zijn van triple glas en wtw, terwijl het bijgebouw het moet doen met hr++ en MV. Dus ben dan bang dat het bijgebouw 'achter' zal blijven qua temperatuur. Dus misschien toch maar vloerverwarming volledig achterwege laten, aangezien het lastig/inefficiënt te regelen wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door woekele op 10-06-2024 19:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
woekele schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:19:
[...]

Maar als je de vloerverwarming wel laat plaatsen, hoe zou ik die dan nuttig kunnen inzetten? Ik vermoed dat ik moet zorgen dat er minimaal evenveel of meer vermogen per m2 is dan in het hoofdgebouw. Om te zorgen dat het goed op temperatuur kan komen in de tijd dat het hoofdgebouw warmte vraagt. En laat het hoofdgebouw nou voorzien zijn van triple glas en wtw, terwijl het bijgebouw het moet doen met hr++ en MV. Dus ben dan bang dat het bijgebouw 'achter' zal blijven qua temperatuur. Dus misschien toch maar vloerverwarming volledig achterwege laten, aangezien het lastig/inefficiënt te regelen wordt.
Ik vond die lucht/lucht warmtepomp (airco) wel een simpele en efficiënte oplossing.

Nadelen/risico’s van koppelen aan je hoofd WP:
- risico op achterblijven temp bijgebouw door minder goed glas, mechanische ventilatie en relatief (veel) meer verliesoppervlak per m2 vloeroppervlak.
- CV leidingen wrs buiten door de grond want bijgebouw staat los van het hoofdgebouw? Deze leidingen zouden bij stroomuitval tijdens vorst niet veilig zijn. Al gebeurt het 1x in de 10-20 jaar…

Losse warmtepomp voor bijgebouw: het zal heel lastig of onmogelijk worden om een WP te vinden die zijn minimumvermogen in 25 m2 vloerverwarming kwijt kan. Bij 35/32/20 gr heb je met 10 cm hoh en 16x2 slangen een afgifte van 80 W/m2, dus 2.0 kW totaal. Dat is wel heel krap, zelfs voor de kleinste warmtepompen van Mitsubishi Electric. Misschien een Toshiba?

Die airco zo gek nog niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:41
SebastiaanPs schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:34:
[...]

Hier nog een paar bronnen met uitleg en data waarom een parallel buffervat killing is voor je COP:
1. Uitleg Heatgeeks
2. Experiment Renewableheatinghub wat aantoont dat de COP veel slechter wordt met een parallel buffervat
3. Verbetering COP bij een Tweaker na wijzigen parallel buffervat naar buffervat in de retour.

Omdat dit onderwerp zo vaak terugkomt: misschien is het een idee om deze bronnen toe te vroegen aan de topic start en/of de lucht/water warmtepomp FAQ?
Dit tweede artikel was echt mega interessant om te lezen. Dank voor het delen!

Vandaag ben ik bezig geweest om een stukje koperbuis te isoleren met Armaflex. @dof heeft het mooie soldeerwerk uitgevoerd :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Md7sPXmIacc28wyifFTXa9kmrlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2Dxn3CpHxHvu4C4lXog02De.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jepy5TkePOZb_Cr-T7QUMk9SeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ShQ3YcP0T17VtGBobiJvHg5Q.jpg?f=fotoalbum_large

Zoveel bochtjes waren nodig ivm dakdoorvoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMQNaUFrg-SDjHDPOWu_WIahPd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r21ryILNmhX4sXIqtPofWl9B.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:15
28 mm pijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Een inschattingsvraagje van ervaringskundigen.

Het plaatsen en volledig monteren van 2 stuks Panasonic Monoblocs.
2x montage op balken, waterpas stellen.
4x caleffis, 4x flexleiding. Keerkleppen tussen slang monteren of in vaste leiding.

T stukken, keerkleppen, met goot omhoog 4 meter, diamantboring.
MLB 32mm isolatie 19mm, gebeugeld Over kruipzolder, 5-6 meter.
Door een lastig stuk, daar weer 5 meter. Aansluiten op een open verdeler, ivm de 2 pompen hydraulisch scheiden want de afgifte naar de hoofd cv is 22mm.
Secundaire pomp plaatsen en aansluiten.
Een open verdeler maken tbv de cv ketel ala Intergas. (Boosten op Ta).
Accessoire print inbouwen. 2 thermostaten bekabelen en aansluiten, moeilijke weg naar keuken/woonkamer.
4 kabels trekken naar de meterkast. Ong 4x 25mtr.
Communicatie kabels. Alles 2 keer. Wifi modules op verlengkabels naar binnen monteren.

Schatting totale arbeidstijd met 2 man?

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 10-06-2024 20:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
woekele schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:19:
[...]

...
Dus misschien toch maar vloerverwarming volledig achterwege laten, aangezien het lastig/inefficiënt te regelen wordt.
Ik zou het wel aanleggen, omdat je het achteraf er niet meer in krijgt.

En je kunt het mee laten doen (knijpen) om een bepaalde basis temperatuur in de ruimte te realiseren.

[ Voor 40% gewijzigd door Knowbody op 10-06-2024 20:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nMad schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:21:
[...]

Dit tweede artikel was echt mega interessant om te lezen. Dank voor het delen!
Mooi om te horen!

Als je dit gedegen experiment hebt gelezen, waarin zij dus een enorme negatief effect van een parallel buffervat op de COP beschrijven, dan snap je niet waarom er nog zoveel installateurs, fabrikanten en websites zijn die parallelle buffervaten aanraden of zelfs verplichten.

Voorbeeld:
www.warmtepomp-tips.nl: daar staatEen buffervat kan serieel of parallel worden aangesloten, parallel geniet de voorkeur.” (staat er dik gedrukt)

www.warmtepomp-weetjes.nl doet het al een stuk beter, zij schrijven: “Onthoud die vuistregel: 20 liter buffer per kW warmtepomp vermogen minus 1,5 liter per m² vloerverwarming die altijd open blijft staan.”

Maar beide noemen zij nergens het grote nadelige effect van een parallel buffervat op de COP en nergens noemen zij de optie die het eenvoudigst, goedkoopst en het meest efficiënt is in de meeste situaties met veel vloerverwarming: géén buffervat en zorgen dat er altijd voldoende afgifte open staat.

Er zijn een hoop onwetende WP eigenaars, bijv in nieuwbouwwijken, die zo een onnodig dure installatie en onnodig hoog stroomverbruik hebben. De fabrikanten, installateurs en makers van dit soort websites moeten die kennis en informatievoorziening eens verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:41
Ja, 28mm koper. Door de slanke soldeerbochtjes gaat het isoleren ook veel gemakkelijker omdat de diameter vrijwel gelijk is.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

Goedenavond.

Wie heeft er een goede tip voor een flexibele slang/buis (met 2 x 1 inch koppelingen binnen of buitendraad) afmeting circa 30 tot 50 cm., zodat ik ze met een puntstuk/schroefbus op 28 mm. koperleiding danwel WP (monoblock) kan aansluiten. Binnendiameter van de slang/buis minimaal 25 mm. Zelf zat ik te denken aan een kunststofbuis met gevlochten RVS buitenmantel, wel diffusiedicht. Maar alternatieven (bij voorkeur geen maatwerk) zijn welkom. Indien jullie een link hebben, dan is dat zeker welkom. Ik heb er wel één gevonden, maar die had een sterk gereduceerde binnendiameter en dat was niet de bedoeling. Anderen waren enorm aan de prijs.

Alvast bedankt. Gr. Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen over een warmtepomp ondanks de slechte vooruitzichten qua terugverdientijd.
Kan via VEH Heattransformers over de vloer krijgen maar is dit een partij met verstand van zaken? Dit omdat het huis al wat ouder is, radiatoren misschien niet optimaal etc.
Ik ben opzoek naar een bedrijf die echt goed naar de situatie kijkt en niet zomaar even een WP pusht.
Iemand tips? Regio Nijmegen/Venray.
Mag ook via PB.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

SCG schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:14:
Goedenavond.

Wie heeft er een goede tip voor een flexibele slang/buis (met 2 x 1 inch koppelingen binnen of buitendraad) afmeting circa 30 tot 50 cm., zodat ik ze met een puntstuk/schroefbus op 28 mm. koperleiding danwel WP (monoblock) kan aansluiten. Binnendiameter van de slang/buis minimaal 25 mm. Zelf zat ik te denken aan een kunststofbuis met gevlochten RVS buitenmantel, wel diffusiedicht. Maar alternatieven (bij voorkeur geen maatwerk) zijn welkom. Indien jullie een link hebben, dan is dat zeker welkom. Ik heb er wel één gevonden, maar die had een sterk gereduceerde binnendiameter en dat was niet de bedoeling. Anderen waren enorm aan de prijs.

Alvast bedankt. Gr. Sander
Zoek je zoiets? (Alleen 1” x 28mm knel)

https://www.wasco.nl/artikel/3320002

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
SebastiaanPs schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:53:
[...]

Mooi om te horen!

Als je dit gedegen experiment hebt gelezen, waarin zij dus een enorme negatief effect van een parallel buffervat op de COP beschrijven, dan snap je niet waarom er nog zoveel installateurs, fabrikanten en websites zijn die parallelle buffervaten aanraden of zelfs verplichten.

Voorbeeld:
www.warmtepomp-tips.nl: daar staatEen buffervat kan serieel of parallel worden aangesloten, parallel geniet de voorkeur.” (staat er dik gedrukt)

www.warmtepomp-weetjes.nl doet het al een stuk beter, zij schrijven: “Onthoud die vuistregel: 20 liter buffer per kW warmtepomp vermogen minus 1,5 liter per m² vloerverwarming die altijd open blijft staan.”

Maar beide noemen zij nergens het grote nadelige effect van een parallel buffervat op de COP en nergens noemen zij de optie die het eenvoudigst, goedkoopst en het meest efficiënt is in de meeste situaties met veel vloerverwarming: géén buffervat en zorgen dat er altijd voldoende afgifte open staat.

Er zijn een hoop onwetende WP eigenaars, bijv in nieuwbouwwijken, die zo een onnodig dure installatie en onnodig hoog stroomverbruik hebben. De fabrikanten, installateurs en makers van dit soort websites moeten die kennis en informatievoorziening eens verbeteren.
Het gaat niet om rendement maar om het gedoe wat je je als installateur of fabrikant aanhaalt als je alles maar toestaat. In renovatie is er een grote kans op stromingsgeluiden als je zonder buffer werkt en niet de hele installatie op orde brengt. Dat wil de klant namelijk vaak niet betalen, dan wordt die wp te duur. Dus blijft de te kleine standleiding zitten bijvoorbeeld. In nieuwbouw zit je met zoneregelingen waardoor je zonder parallel buffer niet aan de benodigde vrij doorstromende systeeminhoud komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

Dat lijkt passend! Alleen de prijs is even schrikken. ;)

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
SCG schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:07:
[...]

Dat lijkt passend! Alleen de prijs is even schrikken. ;)
Dit is goedkoper moet je wel een puntstuk pakken
https://edelstahlwellrohr...5mm-1000m-IG-IG/AEW-25076

Wasco heeft die dingen niet op voorraad. Maar als je los 2 van die flex slangen besteld, koppelingenisolatie en een UV mantel is dat niet gek duur hoor.

[ Voor 19% gewijzigd door Technician- op 10-06-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:36
ZonnigY schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Als maar genoeg mensen de piek productie eraf schaven dan is de congestie van overproductie wel degelijk opgelost. Dit is alleen zinnig voor het net als het overschot zoveel mogelijk wordt gebruikt bij maximale productie van de zonnepanelen en als het dan ook nog eens is in een wijk waar overproductie van zonnepanelen een probleem is.
Congestie bij invoeding is alleen een financieel probleem. Door de waarde van energie kunstmatig hoog te houden op deze momenten wil iedereen dat de file wordt opgelost en we onze stroom kwijt kunnen.

Als salderen straks eindelijk eens voorbij is dan gaan Henk en Ingrid stappen nemen, wordt er iets minder ingevoed en boeit het niemand meer dat die omvormers af en toe afschakelen.

Congestie door afname is daar en tegen een serieus probleem met risico’s voor de leveringszekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@SebastiaanPs toegevoegd :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

SebastiaanPs schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:53:
[...]
Mijn vloer is 37m2, dus 56 liter buffercapaciteit.
Mijn wp zou dan een minimaal vermogen moeten hebben van 56 liter / 20 = 2,8 kW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
P_Tingen schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:24:
[...]

Mijn vloer is 37m2, dus 56 liter buffercapaciteit.
Mijn wp zou dan een minimaal vermogen moeten hebben van 56 liter / 20 = 2,8 kW?
Nee wat zij daar bedoelen is dat je bij bijv. een 6kW warmtepomp zonder VVW een buffervat zou moeten hebben van 6 x 20 = 120 L inhoud. Met 37 m2 vloerverwarming wordt dat een 120 - (1.5 * 37) = 64.5 L buffervat.

Edit: bij bijv een 6 kW warmtepomp met een minimumvermogen van 2 kW heb je volgens hen zonder VVW een buffer nodig van 2 x 20 = 40 L inhoud. Met 37 m2 VVW wordt dat 40 - (1.5 * 37) = geen buffer nodig.

Maar zoals gezegd: daar is discussie over mogelijk. Zorg dat je altijd voldoende afgifte open hebt staan.
- Verlengen van runs: dat doet een buffervat nauwelijks/bijna verwaarloosbaar
- Waterinhoud: de inhoud is met jouw VVW oppervlakte meer dan voldoende
- Naregeling: als je dat niet gebruikt of altijd een voldoende groot deel van je afgifte open hebt staan, dan is dat ook geen reden.
- Warmtebuffer voor een defrost: als je VVW in zandcement of anhydriet ligt, dan heb je een enorme warmtebuffer, veel meer dan het water zelf.

Ik heb een 8 kW warmtepomp met 41 m2 vloerverwarming (in zandcement) en verder radiatoren, alles staat altijd open. Geen buffervat. Dat gaf geen problemen, ook niet met defrosts, de retourtemperatuur dipt nauwelijks.

Maar als je installateur erop staat, dan kun je evt. een 80L buffervat in de retour plaatsen, dat kost wat ruimte en geld, maar is niet nadelig voor je COP.

Zie ook de post van @Proton_ in de FAQ.

[ Voor 6% gewijzigd door SebastiaanPs op 11-06-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
SebastiaanPs schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:01:
[...]

Nee wat zij daar bedoelen is dat je bij bijv. een 6kW warmtepomp zonder VVW een buffervat zou moeten hebben van 6 x 20 = 120 L inhoud. Met 37 m2 vloerverwarming wordt dat een 120 - (1.5 * 37) = 64.5 L buffervat.

Maar zoals gezegd: daar is discussie over mogelijk. Zorg dat je altijd voldoende afgifte open hebt staan.
- Verlengen van runs: dat doet een buffervat nauwelijks/bijna verwaarloosbaar
- Waterinhoud: de inhoud is met jouw VVW oppervlakte meer dan voldoende
- Naregeling: als je dat niet gebruikt of altijd een voldoende groot deel van je afgifte open hebt staan, dan is dat ook geen reden.
- Warmtebuffer voor een defrost: als je VVW in zandcement of anhydriet ligt, dan heb je een enorme warmtebuffer, veel meer dan het water zelf.

Ik heb een 8 kW warmtepomp met 41 m2 vloerverwarming (in zandcement) en verder radiatoren, alles staat altijd open. Geen buffervat. Dat gaf geen problemen, ook niet met defrosts, de retourtemperatuur dipt nauwelijks.

Maar als je installateur erop staat, dan kun je evt. een 80L buffervat in de retour plaatsen, dat kost wat ruimte en geld, maar is niet nadelig voor je COP.

Zie ook de post van @Proton_ in de FAQ.
Het enige dat telt in deze is de eis van de fabrikant. Daar wil je op terug kunnen vallen mocht je eigen installateur er niet uit komen in geval van een storing. De fabrikant kan aangeven dat er minimaal 40 liter vrij beschikbare systeeminhoud moet zijn voor een 8kW warmtepomp bijvoorbeeld, dan heeft de installateur zich daar aan te houden.

Ook als een fabrikant een parallel buffervat eist dan heeft de installateur zich daar aan te houden. Wil je dat niet, dan zul je een ander merk warmtepomp moeten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@P_Tingen Voor die vuistregel geldt inderdaad het minimaal vermogen, maar uiteindelijk zijn de eisen (niet wensen/aanbevelingen) van de fabrikant leidend.
Zo moduleert de Itho Amber vrij laat terug en is het minimaal vermogen dus niet zonder meer bruikbaar voor deze vuistregel (de Amber heeft gelukkig vrij uitgebreide documentatie).

Een belangrijke reden in de praktijk om voor een parallel buffervat te kiezen is vingerwijzen voorkomen als verschillende partijen verantwoordelijk zijn voor de warmtepomp en de afgifte (bijvoorbeeld zoneregeling-fabrikant/monteur en warmtepomp-fabrikant/monteur). De techniek of de partij die de rekening betaalt (jij) is daarin dan nauwelijks een factor.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jullie hebben gelijk, met minimumvermogen rekenen. Hierboven aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Insert12 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:29:
[...]

Ook als een fabrikant een parallel buffervat eist dan heeft de installateur zich daar aan te houden. Wil je dat niet, dan zul je een ander merk warmtepomp moeten kiezen.
Dan gaan we maar naar een ander merk.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Proton_ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:43:
@P_Tingen
Zo moduleert de Itho Amber vrij laat terug en is het minimaal vermogen dus niet zonder meer bruikbaar voor deze vuistregel (de Amber heeft gelukkig vrij uitgebreide documentatie).
Itho Amber moduleert prima terug, en je kunt de parameters waarop hij dat doet ook simpel aanpassen. Default doet hij dat op +3C boven setpoint, waarbij +5C boven setpoint hij uitschakelt. Je kunt hem prima zetten op Setpoint +1C voor terugmoduleren en de setpoint + 6C voor uitschakelen. Dan moduleert hij snel terug, en schakelt hij niet snel uit (lange run).

Hier overigens een Amber + parallel buffer. Met name omdat de bovenverdieping is voorzien van LTV Jaga strada, die meestal dicht staan. Bovendien hiermee de optie openblijft voor zone-regeling op de verdeler voor vloerverwarming beneden, omdat de verblijfsruimte (eetkamer) op het noorden zit en de avondverblijfsruimte (woonkamer) op het zuiden (incl oost en west, met vrijeveld/buitengebied wind) en er daardoor temperatuurverschillen zijn te verwachten gedurende de dag die niet met het statisch knijpen van groepen op de verdeler zijn op te vangen. Ik zal dit echter komende winter pas kunnen ervaren. Bovendien is een sfeer houtkachel voor de woonkamer ook nog niet van de wensenlijst af.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 11-06-2024 13:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:45:
[...]

Dan gaan we maar naar een ander merk.
Ik vind het wel belangrijk als een fabrikant het snapt; en zodoende in hun geadviseerde schema daar duidelijk over is.

Als ik een voorbeeld mag noemen, Daikin monobloc, schemagenerator op vloerverwarming geeft een helder schema.
Bij bijkomend schrijven (minimaal 20L systeeminhoud anders serie buffer)
Dan heb je achteraf ook nooit gedoe en een mooi simpele maar goed werkende installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26oZiseEn6ITW8XGNmvr9PhcawM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/alXoUJjj1MwThBA6JCPLVHbj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Was laatst op een vakcursus bij een fabrikant, die gaf aan dat maar liefst 90% van de problemen die er binnenkwamen over warmtepompen een probleem was van de (gebrek aan) flow.
Dus kranen dichtgezet, vloerverwarmings groepen dichtgezet of nageregeld, te kleine diameters.
Vind het niet gek, zolang dat zo is, dat ze zeggen, joh doe maar parallel buffetje. ;)
(Disclaimer dit is niet mijn advies maar wat wordt verteld om problemen met werking te voorkomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Technician- Mooi, dat "..die gaf aan dat maar liefst 90% van de problemen die er binnenkwamen over warmtepompen een probleem was van het (gebrek aan) flow."

"Go with the flow" - Welke "problemen" worden dan door de vakmensen gerapporteerd?
Bijvoorbeeld tijdens de "normale" werking of bij defrosts?
Waarbij natuurlijk interessant is wie het leidingsysteem en de nodige? flow "berekend" heeft.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
En vooral; los je die problemen op met een buffervat, of veeg je alleen storingen onder de mat en werkt het systeem als geheel dan stilletjes beroerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:51
Symptoom bestrijding >:)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Pagina: 1 ... 140 ... 214 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)