Overproductie Zonne-energie in SWW-vat stoppen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-07 22:06
We hebben heel veel PV-panelen en overproductie (10.000 kWh/jaar). Zelfs als in december even de zon schijnt dan leveren we al snel 5 kW terug. Terugleveren/invoeden is zonde natuurlijk als het salderen eraf gaat. Daarom wil ik tijdens terugleveren mijn SWW-vat verwarmen eventueel met BUH tot zo warm als het systeem kan hebben (90 graden???). Ook mag de woning wel 1 of 2 graden warmer worden dan benodigd. Dit om het eigen gebruik van zonne-energie te vergroten.

Wat zijn de mogelijkheden om dit zo eenvoudig mogelijk te doen en zijn bepaalde merken hier beter in of gemakkelijker geschikt voor te maken dan andere merken?

Ik kijk nu naar de Amber 65 met bijbehorend SWW vat van 240 L. Het nadeel van deze combinatie is denk ik dat de BUH geïntegreerd zit in de warmtepomp waardoor deze bij iedere zonnestraal zou moeten schakelen tussen BUH en compressor. Misschien is dit een reden om een ander merk SWW-vat te nemen met een "domme" heater met een stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-07 20:14
Fantastisch 5 kW terug invoeden, dat moet ik ook hebben dan kan ik veel meer op zonnestroom doen.

Ik denk dat je het systeem breder moet inzetten maar het is natuurlijk te doen, ik denk dat je hier op tweakers enorm geholpen zult worden maar verwacht geen plug en play systeem.
Je zult zelf de juiste keuzes moeten maken en alle hardware zien als een stukje van de puzzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:10
Alle beetjes helpen natuurlijk maar 't gaat niet om heel veel energie die je extra kwijt kan.
Stel je hebt een 200 liter boiler die 50 graden is. Om deze op 80 graden te krijgen is 0,0011627778 x 200 x (80 - 50) = 7 kWh nodig.
Vervolgens is de vraag hoe dit dan gaat op meerdere zonnige dagen achter elkaar. Als je boiler tot 80 graden is opgewarmd is hij de volgende dag waarschijnlijk nog zo'n 70 graden of je moet extreem waterballet gaan houden. Die dag is er dus nog maar 2,3 kWh nodig om 'm weer op 80 graden te krijgen.

Als 't gaat om individueel optimaliseren kan 't natuurlijk helpen, die ene zonnige winterse dag kan je terugleveren voorkomen en de grijze dagen daarna profiteer je van de extra hoge temperatuur in je boiler (WP hoeft boiler langere tijd niet op te warmen).

Als 't gaat om netcongestie verminderen in de zomerse zonnige periodes dan is 't een druppel op een gloeiende plaat.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-07 23:21

Wuursj

want worst is al bezet

Mijn Edel Auer Eau heeft een electrisch element naast de compressor. Hij heeft zelf een PV contact waarmee je het element kan aansturen bij veel PV opbrengst maar het is me onduidelijk of dan de compressor afslaat en je dus mogelijk de hele tijd gaat wisselen bij variabel weer.
Wat kan is het element los koppelen van het moederbord en buiten het moederbord van de Auer zelf gaan aansturen, ongeacht wat de compressor doet. Die compressor schakelt dan wel af als ingestelde temp is bereikt.. Dat kan bij de auer eenvoudig, het element zit met twee draadjes in een klem verbonden en heb je zo los. Ik heb ze nu los om te voorkomen dat het element stroom gaat verbrassen :P

Ik zelf zou de jusit de comperessor slimmer willen aansturen. Op zonnige dagen temp op 60 graden, grijze dagen tot 50 graden. Dat doe ik nu wel eens handmatig. Gisteren nog even op 60 graden gezet met het matige weer vandaag in het vooruitzicht. Dat automatiseren wordt wel lastig met de beperte software van de Auer.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 10-06-2024 11:07 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Is inderdaad maar een klein gedeelte, mij kost een legionella run naar 62graden net geen 2 kWh en dat bij 100kWh productie op een dag. Extra verwarmen naar 80graden is uiteindelijk gewoon energie weggooien

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋