Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:31
Joris 407 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:55:
Nog even over luchtstroom bij gebruik van een omkasting: ook met een plank aan de onderzijde van de voorzijde van de kast, zorgt het naar beneden forceren van de luchtstroom ervoor dat deze weer aangezogen wordt. Dus kortsluiting voorkomen IN de kast is niet voldoende om kortsluiting te voorkomen

[Afbeelding]
Mocht je in de gelegenheid zijn. Kun je een model maken waarbij de omkasting dieper is waardoor de warmtepomp niet direct tegen de lamellen aan staat, maar zo’n 20cm er vanaf?

Dat is nu bij mij het geval, maar als het geen meerwaarde heeft ga ik het inkorten (inkorten is makkelijker dan verlengen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5TE5xFfodPBVrAPiMivm0DOaYc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mr7Unufiq90Iyxb3Yf0z45Xp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7V6pzH3EFWaiNz0EjhyA8mSCqs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SV0G46B0uMDupsktZmqLLUDD.jpg?f=fotoalbum_tile

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:47
SalexSun schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:58:
[...]

Ik overweeg iets vergelijkbaars. Mag ik vragen hoe heb je de afwatering gemaakt?
Ik heb daarvoor een pijp gebruikt met een stuk epdm daaraan. Dus een gat maken in het dakje, pijp met flap epdm daar doorheen steken en deze lijmen aan de epdm 'dak'bedekking. Is dat te volgen?

(Op deze foto's had ik dat dus nog niet gedaan)

[ Voor 6% gewijzigd door Joris 407 op 02-06-2024 17:27 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:47
SalexSun schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:47:
[...]

Mocht je in de gelegenheid zijn. Kun je een model maken waarbij de omkasting dieper is waardoor de warmtepomp niet direct tegen de lamellen aan staat, maar zo’n 20cm er vanaf?

Dat is nu bij mij het geval, maar als het geen meerwaarde heeft ga ik het inkorten (inkorten is makkelijker dan verlengen)

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zit momenteel niet zo ruim in de tijd, maar ik hou het even in m'n hoofd

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Laatst online: 05:31
Joris 407 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:25:
[...]

Ik heb daarvoor een pijp gebruikt met een stuk epdm daaraan. Dus een gat maken in het dakje, pijp met flap epdm daar doorheen steken en deze lijmen aan de epdm 'dak'bedekking. Is dat te volgen?

(Op deze foto's had ik dat dus nog niet gedaan)
Ja dat is duidelijk, thx. Ik dacht eigenlijk dat je iets van vijverfolie had gebruikt

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:41:
[...]

6.5m is nodig om mijn panasonic te vervangen, dus nog even verder winkelen aub :P

anders moet je maar met een shoulder dolly werken

[Afbeelding]
Gaat niet lukken met de jouwe, sowieso een kraan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:04
Kreeg even een sneakpreview van de nieuwe Daikin altherma 4 monoblocs.
Interessante wijzigingen:
- 5inch touchscreen op de HMI
- ingebouwde propaandetectie
- ingebouwde ventilatie (bij lekkage)
- daardoor ingebouwde componenten, regelbox, pomp, enz
- R290 op 8kw en hoger
- R454B (GWP<150) op de 4-6-8 modellen
- zwart/antraciet nieuw condensor
- nog veel stiller door verbeterde isolatiebox, fan en rooster ontwerp.
Ben wel zeer benieuwd naar de nieuwe prijzen.
De R454B modellen hoeven opzich niet veel duurder te zijn, propaan heeft meer componenten (zoals de lekdetectie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:42
Technician- schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:43:
Kreeg even een sneakpreview van de nieuwe Daikin altherma 4 monoblocs.
Interessante wijzigingen:
- 5inch touchscreen op de HMI
Hebben ze nog iets geroepen over de unit kunnen instellen via de app/cloud/API ipv dat ballenscherm?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:08
En wellicht over wanneer ze verwachten deze uit te kunnen gaan leveren? Klinkt interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:09:
[...]

Hebben ze nog iets geroepen over de unit kunnen instellen via de app/cloud/API ipv dat ballenscherm?
Ja dat schijnt ook te kunnen. Ook integratie HA maar daar is verder niks over gezegd.

Je kunt trouwens via het huidige systeem makkelijk met de laptop inpluggen voor instellen.
Maar ik heb geen moeite met die HMI? Zeker niet als je hem kent

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 03-06-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Technician- schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:54:
[...]
Je kunt trouwens via het huidige systeem makkelijk met de laptop inpluggen voor instellen.
Maar ik heb geen moeite met die HMI? Zeker niet als je hem kent
Het kan zeker erger, maar ik vind bijvoorbeeld de draaiknoppen op de huidige versie niet erg trefzeker en geen goede feedback/klik geven. Het is vooral onhandig dat je, zeker in het eerste stookseizoen na de installatie waarin je nog het nodige wil optimaliseren, elke keer naar die binnenunit moet toelopen daarvoor. Voor mij als eigenaar al niet handig (binnenunit hangt in de garage), maar voor een installateur is het helemaal een groot verschil of je iets remote kan aanpassen, of daarvoor langs moet komen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-06 08:20
Hoe erg is t voor een moderne warmtepomp als deze naar de dominante windrichting gericht is?

Ik ga mijn warmtepomp (waarschijnlijk amber 65) op het plat dak van de aanbouw zetten. Als ik de warmtepomp parallel aan de gevel zet op 30 cm afstand dan is deze precies gericht naar de dominante windrichting (ZW). Het is wel een bebouwde omgeving maar toch waait het vaak aardig door hier. Zou ik de warmtepomp om die reden haaks op de gevel oriënteren met de uitlaat richting NW?

[ Voor 20% gewijzigd door gebruiker001 op 03-06-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gebruiker001 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:40:
Hoe erg is t voor een moderne warmtepomp als deze naar de dominante windrichting gericht is?

Ik ga mijn warmtepomp (waarschijnlijk amber 65) op het plat dak van de aanbouw zetten. Als ik de warmtepomp parallel aan de gevel zet op 30 cm afstand dan is deze precies gericht naar de dominante windrichting (ZW). Het is wel een bebouwde omgeving maar toch waait het vaak aardig door hier. Zou ik de warmtepomp om die reden haaks op de gevel oriënteren met de uitlaat richting NW?
Hier ging het recent nog over. Als er teveel wind door de verdamper waait, dan kan de WP vooral bij zeer lage temperaturen moeite hebben om een defrost te doen. Dat heeft @Naalroc eens gehad: zie deze en deze post. Maar zijn WP staat juist dwars op de gevel.

Als de jouwe parallel aan de gevel staat, dan kan de wind er wrs minder makkelijk doorheen jagen. Sommigen hebben de buitenunit hoog bovenop het dak van het huis staan zonder scherm; daarbij is het risico op een trage of onsuccesvolle defrost wrs hoger.
Edit: en bij hoog op het dak kan je buitenunit ook omvallen, zie hieronder en hier.

[ Voor 8% gewijzigd door SebastiaanPs op 03-06-2024 13:32 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:15

Carboy54

Duurzaamheid coach

gebruiker001 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:40:

Er zijn gevallen van storingen bekend met warmtepompen met de ventilator vol op de wind. Let ook op dat je Big Foots toe past van 1 meter ipv 60 cm om omslaan te vermijden. Hier waren ook vaklui bezig. Duurde 1 maand en toen ging het mis. Nu omgedraaid en vastgesjord 😡 Wel dubbele torens. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVLp1qO8D3GG9d1N1nVE5LUA8So=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1GLLjABMaTYdyOZMw9DT5m0.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:04:
[...]

Het kan zeker erger, maar ik vind bijvoorbeeld de draaiknoppen op de huidige versie niet erg trefzeker en geen goede feedback/klik geven. Het is vooral onhandig dat je, zeker in het eerste stookseizoen na de installatie waarin je nog het nodige wil optimaliseren, elke keer naar die binnenunit moet toelopen daarvoor. Voor mij als eigenaar al niet handig (binnenunit hangt in de garage), maar voor een installateur is het helemaal een groot verschil of je iets remote kan aanpassen, of daarvoor langs moet komen.
Is jouw WP wel aangemeld op Daikin Stand By Me cloud? Hierin kan je toch veel zien en aanpassen. Maar (nog) niet alles m, zoals een complete ibs.
Je stooklijn, evenwichts temp, ww, programma, meldingen en grafieken kun je uitdraaien cq verstellen.
Werk best goed hoor .

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Mooi spul dat warp.
En die jongens werken best door.
100m2 in één dag inclusief ophangen en afpersen van de verdeler met leidingen en storten van de vloer.

Wat ik ook een leuk weetje vond is dat die zwarte matjes met lijm op de vloer komen en er dus niet in de bestaande vloer wordt gespijkerd of geboord.
Er zaten namelijk her en der nogal wat leidingen in de bestaande vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GODOdltHMh6DKskRGqKeG3dXxbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scxyqp3PTfOFrkZb5Tnzf7UN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Pl3BRH4E--3a_Ta_E36r0yxrzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1rL3PWoWOxTNc7b1KHO5XOk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JB5YPnup7GVawsk6Et6EjbmUL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NvJ68aj0xqUOnYQqOT2Gpec.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TB84V46s_LqhHwfRrYOSG7JYSHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhffpVaWjjPX0gW1AozvNXRj.jpg?f=fotoalbum_large

Owjah ontopic deze actie wordt uitgevoerd ivm plaatsen van de warmtepomp.
Totaal van het warp pakket is 18mm opbouw hoogte op de bestaande vloer.
Ze adverteren met 15mm maar die jongens zeiden reken maar met 18mm dan zit je altijd safe.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ronald.42 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:29:
Mooi spul dat warp.
100m2 in één dag inclusief ophangen en afpersen van de verdeler met leidingen en storten van de vloer.

Wat ik ook een leuk weetje vond is dat die zwarte matjes met lijm op de vloer komen en er dus niet in de bestaande vloer wordt gespijkerd of geboord.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ze adverteren met 15mm maar die jongens zeiden reken maar met 18mm dan zit je altijd safe.
Ben benieuwd hoeveel flow je hier door heen krijgt straks met de warmtepomp. Laat het weten ziet er strak uit.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
SebastiaanPs schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:01:
[...]

Hier ging het recent nog over. Als er teveel wind door de verdamper waait, dan kan de WP vooral bij zeer lage temperaturen moeite hebben om een defrost te doen. Dat heeft @Naalroc eens gehad: zie deze en deze post. Maar zijn WP staat juist dwars op de gevel.

Als de jouwe parallel aan de gevel staat, dan kan de wind er wrs minder makkelijk doorheen jagen. Sommigen hebben de buitenunit hoog bovenop het dak van het huis staan zonder scherm; daarbij is het risico op een trage of onsuccesvolle defrost wrs hoger.
Edit: en bij hoog op het dak kan je buitenunit ook omvallen, zie hieronder en hier.
Nu is het bij zuidwestenwind meestal niet zo koud. Dus als ik ‘m parallel aan de gevel zet dan is de defrost denk ik niet zo’n probleem. Maar ik zit meer met de lagere scop. Valt hier iets over te zeggen? 5%? 20%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gebruiker001 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:43:
[...]

Nu is het bij zuidwestenwind meestal niet zo koud. Dus als ik ‘m parallel aan de gevel zet dan is de defrost denk ik niet zo’n probleem. Maar ik zit meer met de lagere scop. Valt hier iets over te zeggen? 5%? 20%?
Waarom een lagere sCOP? Het is toch juist de bedoeling dat er lucht door je verdamper blaast?
Zie ook het bericht van @Andrehj hier.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:16

Seafarer

XXX

@Ronald.42 hoeveel watt per meter krijg je hiermee?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
SebastiaanPs schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:46:
[...]

Waarom een lagere sCOP? Het is toch juist de bedoeling dat er lucht door je verdamper blaast?
Zie ook het bericht van @Andrehj hier.
Ja, zoals @Andrehj ook zegt hoe harder de wind door de verdamper hoe beter. Maar als de wind tegen de voorzijde aanblaast en dus tegen de uitblaasrichting van de warmtepomp in dan kan de warmtepomp mogelijk niet goed uitblazen. Ik vraag mij af hoeveel dit met het scop doet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E58tkCAFlU-7M4iZHRYmc1C8Vfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIao5fydh2qQ0PcQMqCoBcqu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gebruiker001 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:08:
[...]

Ja, zoals @Andrehj ook zegt hoe harder de wind door de verdamper hoe beter. Maar als de wind tegen de voorzijde aanblaast en dus tegen de uitblaasrichting van de warmtepomp in dan kan de warmtepomp mogelijk niet goed uitblazen. Ik vraag mij af hoeveel dit met het scop doet?

[Afbeelding]
Ik snap je punt. Ik weet niet of er hier Tweakers zijn die hun buitenunit hoog op het dak hebben staan en ervaring hebben met sterke wind op de voorkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:00
Mooi spul dat warp.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is dit 14x2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:08
Gaat dat goed met die groepen zo dichtbij elkaar? Bijvoorbeeld in de linkerhoek van de trap?

Ik ben voor onze verbouwing de plaats van de vloerverwarmingverdeler aan het overwegen omdat ik met 11 groepen door 2 deuropeningen moet, maar als ik dit zie hoef ik mij niet zo druk te maken lijkt het? Is wel 16 of 18mm, Warp zal wat kleinere diameter gebruiken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:28
SebastiaanPs schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:57:
[...]

Ik snap je punt. Ik weet niet of er hier Tweakers zijn die hun buitenunit hoog op het dak hebben staan en ervaring hebben met sterke wind op de voorkant?
Hier staat de buitenunit op een plat dak 9 meter hoog. Nadeel niet ervaren, maarja ik heb ook geen vergelijking en alleen stroom meting.
Omwaaien is in ieder geval nog niet gebeurd en het staat er al bijna 7 jaar.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:24

P_Tingen

omdat het KAN

Ik ben aan het kijken waar ik mogelijk een wp zou kunnen plaatsen. Een plek die erg uitnodigt is onderstaande plek, waar nu de kliko's staan op de foto. De uitbouw is aan de straatkant maar is een schuurtje, zo ook bij de buren. Geluidsoverlast lijkt me dan geen issue. Of zie ik dat verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MpX1kjR.jpeg
(klik=groter)

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
P_Tingen schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:33:
Ik ben aan het kijken waar ik mogelijk een wp zou kunnen plaatsen. Een plek die erg uitnodigt is onderstaande plek, waar nu de kliko's staan op de foto. De uitbouw is aan de straatkant maar is een schuurtje, zo ook bij de buren. Geluidsoverlast lijkt me dan geen issue. Of zie ik dat verkeerd?

[Afbeelding]
(klik=groter)
Je hebt helaas te maken met richtlijnen die rekening houden met een erfgrens, niet met de last die ervaren wordt. Als de buurman vind dat het een issue is, dan is het een issue.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Seafarer schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:52:
@Ronald.42 hoeveel watt per meter krijg je hiermee?
Op de site van warp staan wel downloads met tabellen van de verschillende systemen.
Één en ander is afhankelijk van je water temperatuur uiteraard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlHmWgvQJ6YImrsscUbqGNQM33M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfWK2WMdw4vAjnsYdJI9q8Pk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Ronald.42 op 03-06-2024 15:47 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Jannibal23 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:00:
[...]

Gaat dat goed met die groepen zo dichtbij elkaar? Bijvoorbeeld in de linkerhoek van de trap?

Ik ben voor onze verbouwing de plaats van de vloerverwarmingverdeler aan het overwegen omdat ik met 11 groepen door 2 deuropeningen moet, maar als ik dit zie hoef ik mij niet zo druk te maken lijkt het? Is wel 16 of 18mm, Warp zal wat kleinere diameter gebruiken natuurlijk.
Dat is een kort stukje onder de trap door aan de andere kant spreiden ze weer uit.
Ik ga er vanuit dat ze weten wat ze doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:49
Ik twijfel nog tussen een Panasonic Aquarea J 5kW of Daikin Altherma 6kW.
Daikin is stiller (grote plus voor ons) en levert iets meer kW bij koudere temperaturen. Maar Panasonic is goedkoper en is bekend bij een vriend van me, die 'm wil installeren/instellen.
Zit er nou veel verschil in de installatie / afstelling van die machines, of is dat allemaal redelijk vergelijkbaar?

[Afbeelding]
(klik=groter)
Als je je aan de wet- en regelgeving houdt, dan is het niet zo makkelijk.
Ik heb een vergelijkbaar huis (maar die uitbouw is onze hal + wc), en ga m ook daar plaatsen. In goed overleg met de buren. En ruimtehoudend om er nog een gemetseld muurtje te kunnen zetten, mocht er overlast worden ervaren.

[ Voor 50% gewijzigd door MisterMailman op 03-06-2024 16:13 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:05
Heeft iemand een warmtepomp set-up met radiatoren met onderblokken?

Het gaat over 3 circuits van elk 22mm tot de radiatoren en per circuit 3-4 radiatoren.

Circuit 1 -
Badkamer - Keuken - Living grote radiator

Circuit 2
Slaapkamer 1,2,3 (enkel 1 slaapkamer wordt effectief verwarmt)

Circuit 3
Gang - radiator living 1 en radiator living 2

Momenteel wordt enkel de living en badkamer verwarmt... de slaapkamer enkel als er iemand ziek is.
Maar het is mij niet helemaal duidelijk of er bepaalde dingen zijn waar ik moet mee opletten ivm deze onderblokken installatie.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[Afbeelding]
(klik=groter)
Ik zou heel goed kijken wat er binnen de gemeente mag (al dan niet vergund). En daarop gaat stoelen hoe je 'm wilt plaatsen. Als je niet vergunningsvrij kunt plaatsen aan straat bijv. kan iedereen in de straat een handhavingsverzoek doen bij de gemeente en dan zul je 'm moeten verwijderen tot je een vergunning hebt. Zeker omdat het uiteindelijk nogal een opvallende plek is kan dit lastig worden.
Wat je al aangaf m.b.t. het metselen van een muurtje zou ongetwijfeld helpen als je toch een WPAC berekening op 'voldoen' moet krijgen. Je kunt overwegen vanaf dag één gelijk een omkasting te plaatsen. Ik denk dat dat het risico op 'geactiveerde' overijverige buurtbewoners met een voorliefde voor dwarszitten enigszins zal doen afnemen.

Een alternatief is op je balkon, meestal is daar geen vergunning voor nodig én je kunt veel beter uit de voeten met de geluidsnormen. Verander je witte hekje in iets wat nog wat meer lucht kan doorlaten en je kunt hier denk ik wel iets mee maken.

Edit: is die oprit met die Laguna van jou? Dan kun je overwegen om voor je raam te plaatsen (ik zie daar een kraantje) dan zit je waarschijnlijk ook wel goed qua geluid.

[ Voor 5% gewijzigd door True op 03-06-2024 16:44 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-

[Afbeelding]
(klik=groter)
Lichtere split unit op de dakkapel zetten. Daar zou ik eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ronald.42 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:39:
[...]

Op de site van warp staan wel downloads met tabellen van de verschillende systemen.
Één en ander is afhankelijk van je water temperatuur uiteraard.

[Afbeelding]
10mmx1,3.
Daar heb ik vorige week een verdeler voor omgebouwd op een pomploze. Kon gelukkig de connectoren weer aansluiten die waren 1/2” kon nergens passende vinden. Maar goed.
Ik haalde met de WP nog 1,5l/min per groep met die 10mm wat best prima is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[Afbeelding]
(klik=groter)
Wel maximaal naar rechts ivm geleideisen ten opzichte van de buren. Alternatief is een Weheat op de uitbouw dak. Wel dicht op de buren maar geluid geen issue lijkt mij daar.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 03-06-2024 16:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[Afbeelding]
(klik=groter)
Zou ik doen, kast eromheen en klaar
Bij ons.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpHda4sarSFpzC0aH5j6CU8w37w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gq9FO4oAuRXQu81X8PfZSVl.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:30
Mooi spul dat warp.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie foto's. Zo heb ik hier ook mijn plafond verwarming/koeling gemaakt in mijn aanbouw. 4 groepen van ieder 40 meter. Hier gaat er per groep ongeveer 0,5 liter per minuut door. Werkt prima. Afgelopen weekend heb ik de leidingen en kleppen wat aangepast zodat bij koelen de plafondverwarming samen met een fancoil in serie komt te staan met de radiatoren. Op deze manier kan ik de WP het koelwater kouder laten maken zonder dat de radiatoren condenseren. Het wordt tijd dat het warm weer wordt zodat ik kan ervaren hoe dit in de praktijk werkt.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Henielma schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:36:
[...]

Afgelopen weekend heb ik de leidingen en kleppen wat aangepast zodat bij koelen de plafondverwarming samen met een fancoil in serie komt te staan met de radiatoren.
Hoe zorg je er dan voor dat het water voordat het de vvw en radiatoren ingaat dat de temperatuur boven het dauwpunt ligt? Hoe weet je zeker dat het voldoende is opgewarmd in de fancoil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:30
gebruiker001 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:01:
[...]

Hoe zorg je er dan voor dat het water voordat het de vvw en radiatoren ingaat dat de temperatuur boven het dauwpunt ligt? Hoe weet je zeker dat het voldoende is opgewarmd in de fancoil?
Ik heb een temperatuursensor toegevoegd aan de uitgang van de plafondverwarming/fancoil. Op die manier kan ik het een beetje inregelen met de minimale Taanvoer uit de WP. Die sensor meet dus de ingangstemperatuur van de radiatoren.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25

[Afbeelding]
(klik=groter)
Niets ten nadele van jou, zeker niet. Maar stel je nou eens even voor dat meerdere mensen in de straat een wp plaatsen op zo'n plek. Ga dan in gedachten eens een rondje door de straat lopen, of stel je voor dat je thuis komt in de winter/herfst/whatever als al die dingen staan te draaien. Dat irriteert toch als een malle of ben ik nou overgevoelig?

2 mensen hier in de buurt hebben een wp, en dit is een ruim opgezette buurt met veel groen en zo. Die dingen irriteren me nu al als ik langs die huizen loop, en dat zijn er maar 2, op 100 meter afstand van elkaar. Ik moet er echt niet aan denken dat iedereen zo'n ding heeft.

Edit: ik bedoel het geluid.

Acties:
  • +17 Henk 'm!
garp schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:49:
[...]

Niets ten nadele van jou, zeker niet. Maar stel je nou eens even voor dat meerdere mensen in de straat een wp plaatsen op zo'n plek. Ga dan in gedachten eens een rondje door de straat lopen, of stel je voor dat je thuis komt in de winter/herfst/whatever als al die dingen staan te draaien. Dat irriteert toch als een malle of ben ik nou overgevoelig?

2 mensen hier in de buurt hebben een wp, en dit is een ruim opgezette buurt met veel groen en zo. Die dingen irriteren me nu al als ik langs die huizen loop, en dat zijn er maar 2, op 100 meter afstand van elkaar. Ik moet er echt niet aan denken dat iedereen zo'n ding heeft.
Wat stoort je dan zo? Het aanzicht, het briesje, het geluid?

De warmtepompen die ik heb gezien/gehoord maken (als deze al draaien) meestal bijna geen geluid, als een ventilator die een fris briesje blaast. Kan me nauwelijks voorstellen dat iemand zich daaraan ergert. Alleen tijdens een SWW run of vorst misschien een beetje meer geluid, maar hoe vaak is dat nou?

Qua aanzicht: ik vind het prachtig, want wat ik zie is moderne superefficiënte techniek, vooruitgang, een duurzamere wereld met minder fossiele brandstoffen. Maar ja, dat ben ik. Die kliko’s zijn trouwens ook niet al te fraai ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 21:19
Icekiller2k6 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:19:
Heeft iemand een warmtepomp set-up met radiatoren met onderblokken?

Het gaat over 3 circuits van elk 22mm tot de radiatoren en per circuit 3-4 radiatoren.

Circuit 1 -
Badkamer - Keuken - Living grote radiator

Circuit 2
Slaapkamer 1,2,3 (enkel 1 slaapkamer wordt effectief verwarmt)

Circuit 3
Gang - radiator living 1 en radiator living 2

Momenteel wordt enkel de living en badkamer verwarmt... de slaapkamer enkel als er iemand ziek is.
Maar het is mij niet helemaal duidelijk of er bepaalde dingen zijn waar ik moet mee opletten ivm deze onderblokken installatie.
Bedoel je hiermee het eenpijps systeem?
Dat heb ik ook in combinatie met radiatoren en een vailiant wp.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Laatst online: 23:02
[...]

Hier achter een aantal straten die ze hebben gekregen, ja er blaast wat. De auto die een straat verderop rijd vind ik hinderlijker qua geluid dan die warmtepompen.
Goed ingeregelde installaties draaien mooi rustig, heb je amper last van.

En die kliko"s zijn lelijker dan een strakke witte kast...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ik snap het probleem zelf ook niet zo eerlijk gezegd; de kliko's zijn nou ook niet bepaald een aanwinst voor de straat. Helaas worden ze aan de voorkant opgehaald en om een of andere reden zien de mensen bij mij in de straat het niet zitten om de kliko achter het huis te zetten en een keer per twee weken door het huis heen naar de voorkant te halen. Snap ook niet waarom :+

Dan het geluid; ik lees steeds dat een wp weinig geluid maakt. Er rijden genoeg auto's door de straat die vele malen meer geluid maken dan een wp. En over geluid gesproken: de meeste huizen hebben een afzuiging vanuit de keuken waarbij de lucht aan de voorkant ergens naar buiten komt. Die hoor ik ook als ik door de straat heen loop.

[ Voor 31% gewijzigd door P_Tingen op 04-06-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

True schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:43:
[...]
Ik zou heel goed kijken wat er binnen de gemeente mag (al dan niet vergund). En daarop gaat stoelen hoe je 'm wilt plaatsen. Als je niet vergunningsvrij kunt plaatsen aan straat bijv. kan iedereen in de straat een handhavingsverzoek doen bij de gemeente en dan zul je 'm moeten verwijderen tot je een vergunning hebt. Zeker omdat het uiteindelijk nogal een opvallende plek is kan dit lastig worden.
Wat je al aangaf m.b.t. het metselen van een muurtje zou ongetwijfeld helpen als je toch een WPAC berekening op 'voldoen' moet krijgen. Je kunt overwegen vanaf dag één gelijk een omkasting te plaatsen. Ik denk dat dat het risico op 'geactiveerde' overijverige buurtbewoners met een voorliefde voor dwarszitten enigszins zal doen afnemen.

Een alternatief is op je balkon, meestal is daar geen vergunning voor nodig én je kunt veel beter uit de voeten met de geluidsnormen. Verander je witte hekje in iets wat nog wat meer lucht kan doorlaten en je kunt hier denk ik wel iets mee maken.

Edit: is die oprit met die Laguna van jou? Dan kun je overwegen om voor je raam te plaatsen (ik zie daar een kraantje) dan zit je waarschijnlijk ook wel goed qua geluid.
Ik heb al een vraag uitstaan bij de gemeente over het beleid bij ons, hoop daar uitsluitsel over te krijgen en qua muurtje is het nog niet zo'n gek idee. Op de foto zie je twee rijtjes met kliko's en daartussen zit een muurtje van zo'n 40cm hoog. Die kan prima iets opgemetseld worden als dat scheelt in geluid.

De oprit met Laguna is van de buren helaas (garage + oprit hoorden vroeger bij mijn huis, maar vorige eigenaar heeft het verkocht aan de toenmalige buren). Balkon is ook nog een optie en - afhankelijk van het formaat van de wp evt naast de voordeur, al vermoed ik dat dat het niet zal halen bij de schoonheidscommissie in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Technician- schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:46:
[...]
Lichtere split unit op de dakkapel zetten. Daar zou ik eens naar kijken.
Ook aan gedacht maar ik ben bang voor resonantie en daarbij wordt onderhoud ook gelijk een stuk lastiger

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MisterMailman schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:32:
[...]

Mijn WPB a 100kg moet naar zolder. Ik ga niet moeilijk doen en heb een kraanbedrijf gevraagd. Voor 275 euro heb je 2 uur een autolaadkraan met chauffeur die dat ding zo boven zet.
Kan die autolaadkraan over de trap dan ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Laatst online: 21:49
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:35:
[...]

Kan die autolaadkraan over de trap dan ?
Nee, maar ik heb een groot zolderraam ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:40

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Maar dan woon je waarschijnlijk ook in een buurt waar het voor de rest muisstil is?
Hier staat de WP ook aan de voorkant van het huis, maar hier komt de hele dag door geregeld verkeer voorbij. Dan valt dat geluid echt niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwar ook niet een warmtepomp met een airco. Die dingen hoor je want die staan meestal op vol vermogen. Mijn warmtepomp hangt aan de zijkant van het huis boven de garage en ik heb al vaker staan luisteren. Komt er een auto voorbij, hoor je niets. Fluit er een vogel, hoor je niets. Alleen als die op vol vermogen draait (sww of 's winters opwarmen) dan hoor je hem.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:24
Maasluip schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:09:
Verwar ook niet een warmtepomp met een airco. Die dingen hoor je want die staan meestal op vol vermogen. Mijn warmtepomp hangt aan de zijkant van het huis boven de garage en ik heb al vaker staan luisteren. Komt er een auto voorbij, hoor je niets. Fluit er een vogel, hoor je niets. Alleen als die op vol vermogen draait (sww of 's winters opwarmen) dan hoor je hem.
Bedoel je nu dat een airco meestal op vol vermogen staat ? Dan klopt er iets niet hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Plenkske schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:15:
[...]

Bedoel je nu dat een airco meestal op vol vermogen staat ? Dan klopt er iets niet hoor...
Mijn 3.5 Kw Pana airco maakt buiten 2x zoveel geluid als mijn Monobloc. Die laatste hoor ik bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Carboy54 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:17:
[...]

Mijn 3.5 Kw Pana airco maakt buiten 2x zoveel geluid als mijn Monobloc. Die laatste hoor ik bijna nooit.
Op koelen of verwarmen ? In welke situatie ?

Als ik mijn airco op koelen zet, zodra het nodig is, en de meeste instellingen op "auto" dan gaat hij kort wat harder en vervolgens kan die urenlang rustig draaien waarbij je niets hoort. De fan draait zachtjes rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Plenkske schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:15:
[...]

Misschien heb ik een vreemd beeld van mensen met airco's, maar wat ik in mijn buurt zie is dat er een airco is geplaatst voor koeling van de slaapkamer en een uurtje voordat ze naar bed gaan gaat dat ding aan op vol vermogen want de slaapkamer moet eerst afkoelen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04:12
Maasluip schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:09:
Ik heb zojuist ook geluisterd, en ik hoor ook helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Maasluip schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:23:
[...]

Misschien heb ik een vreemd beeld van mensen met airco's, maar wat ik in mijn buurt zie is dat er een airco is geplaatst voor koeling van de slaapkamer en een uurtje voordat ze naar bed gaan gaat dat ding aan op vol vermogen want de slaapkamer moet eerst afkoelen.
Tja, verkeerd gebruik... maar dat kan met een L/W WP ook fout gaan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
P_Tingen schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:05:
Ik snap het probleem zelf ook niet zo eerlijk gezegd; de kliko's zijn nou ook niet bepaald een aanwinst voor de straat. Helaas worden ze aan de voorkant opgehaald en om een of andere reden zien de mensen bij mij in de straat het niet zitten om de kliko achter het huis te zetten en een keer per twee weken door het huis heen naar de voorkant te halen. Snap ook niet waarom :+

Dan het geluid; ik lees steeds dat een wp weinig geluid maakt. Er rijden genoeg auto's door de straat die vele malen meer geluid maken dan een wp. En over geluid gesproken: de meeste huizen hebben een afzuiging vanuit de keuken waarbij de lucht aan de voorkant ergens naar buiten komt. Die hoor ik ook als ik door de straat heen loop.
Klopt inderdaad. Het is deels een politiek iets. Auto's, kliko's afzuigkappen e.d. heeft iedereen, en zijn we gewend. Alleen die warmtepompen... Energieslurpers en herriebakken!

Helaas zijn er ook wel installaties die inderdaad herrie maken. En die zetten de toon. Hier in de buurt staat een buitenunit van een Atlantic wpb in een steegje. Die hoor je een straat verderop nog als die bezig is. En dat is jammer. Enerzijds omdat het daadwerkelijk hinderlijk is, en anderzijds omdat mensen erdoor bevooroordeeld raken.

Een warmtepomp kan specwise stil zijn, maar in een hoek geplaatst heb je zo een versterking van +6dB te pakken (t.o.v. open veld). Daarom is het wel uitkijken met muurtjes, want voordat je het weet hebben werken die juist averechts. Dan kun je beter een geluidsdempend schot (met kokos of zo) erlangs zetten, dan filter je de hogere geluiden ietsjes.

Het beste is (als je daar de mogelijkheid toe hebt) in het open veld. En anders langs de gevel (+3dB), maar in een hoek moet je zien te vermijden.

Ik denk dat de plek die je zelf voorstelt (bij de kliko's) geluidstechnisch wel het meest gunstig is. Is het niet bespreekbaar met je buren? Ikzelf voldoe met mijn wp officieel ook niet helemaal aan de eisen, maar heb het van te voren besproken met ze, en ze zeggen achterafgezien ook geen last te hebben van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Laatst online: 18-05 11:32
Techneco Elga Toshiba defect.

Na zeven storingsvrije jaren een defecte Elga.
Elga foutcode 128 Buitenunit foutcode 100.

De installateur heeft na ruggespraak met Remeha de printplaat in de Elga,
die de communicatie met de Toshiba buitenunit verzorgt vervangen.

De Elga functioneerde weer, maar na één dag weer exact dezelfde storing!!!!

Heeft iemand ditzelfde probleem gehad en een oplossing gevonden al of niet met Remeha?
De kennis bij Remeha over de Techneco Elga lijkt inmiddels niet al te groot meer.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:43
avandermeulen schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:59:

Heeft iemand ditzelfde probleem gehad en een oplossing gevonden al of niet met Remeha?
De kennis bij Remeha over de Techneco Elga lijkt inmiddels niet al te groot meer.
Vervangen door een mercuria onder coulance:)
En ik weet er nog een te staan (netjes gedemonteerd

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 04-06-2024 11:33 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Maasluip schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:23:
[...]

Waarom denk je dat ik in L/L al tijden promoot 24/7 te koelen of verwarmen net als met een L/W? Omdat het comfortabeler, stiller en meestal zuiniger is. Een WP L/W of L/L zijn geen hit and run machines vind ik. Bij mij pruttelt de L/L gewoon net als een L/W.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 04-06-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

verkeerslicht schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:42:
[...]
Ik denk dat de plek die je zelf voorstelt (bij de kliko's) geluidstechnisch wel het meest gunstig is. Is het niet bespreekbaar met je buren? Ikzelf voldoe met mijn wp officieel ook niet helemaal aan de eisen, maar heb het van te voren besproken met ze, en ze zeggen achterafgezien ook geen last te hebben van het geluid.
Dat gaat zeker bespreekbaar zijn; mijn buren zijn niet zo moeilijk en als dat ding ook daadwerkelijk niet zoveel herrie maakt (ga ik mede op selecteren) dan is er ook niet zoveel om je druk over te maken. Wat me nog wel een beetje beanstigt is het moment dat ze verhuizen en er iemand anders in komt die er wel last van zegt te hebben. Als de wp dan niet helemaal 100% volgens de normen is geplaatst heb ik een probleem vrees ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
avandermeulen schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:59:

Volgens mij is het een foutcode van het buitendeel, waarmee iets mis is, koudemiddel, fan, print, compressor en had het met communicatie niets van doen. Moeilijk wel want de kosten van een reparatie ontstijgen zo een nieuwe - subsidie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:30
P_Tingen schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:05:

Realiseer je wel, dat die auto die je hoort binnen een minuut weer weg is. De afzuigkap van iemand is misschien een half uur aan (op volle kracht). Een WP loopt in de winter bijna continu. Ook 's nachts wanneer mensen in de buurt willen slapen. Sommigen ook nog met een raam een stukje open.
Ik denk dat dat toch wel wat anders is. Met een stille WP geen probleem. Maar als je een wat luidruchtiger exemplaar hebt, misschien toch wel.
Besef ook, dat het geluid van je eigen WP altijd minder erg is, dan dat van een ander.... ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Laatst online: 18-05 11:32
BarryH schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:09:
[...]

Vervangen door een mercuria onder coulance:)
En ik weet er nog een te staan (netjes gedemonteerd
Barry, is deze bij jou onder coulance voor een Mercuria vervangen?

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s-y-b
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 22:31
Ik heb een vraagje mbt 1 fase vs 3 fase warmtepompen.

Thuis hebben we een 3 fase omvormer voor de zonnepanelen en tzt komt er ook een 3 fase laadpaal. Het lijkt mij dus gevoelsmatig logisch om ook een 3 fase warmtepomp te hebben. Maar het aantal kW dat ik nodig heb voor mijn huis (koelvaas formule geeft 7kW aan) is niet in een 3 fase variant te krijgen (voor zover ik weet).

Moet ik mijn gevoel los laten en is een 1 fase warmtepomp eigenlijk net zo logisch? Of misschien toch hoger in de kW's gaan zoeken naar een 3 fase warmtepomp (er vanuit gaande dat deze terug kunnen moduleren)? Of zijn er wel degelijk lage kW 3 fase warmtepompen?

Wat zijn jullie ideeën hierover?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:09
s-y-b schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:17:

Thuis hebben we een 3 fase omvormer voor de zonnepanelen en tzt komt er ook een 3 fase laadpaal. Het lijkt mij dus gevoelsmatig logisch om ook een 3 fase warmtepomp te hebben. Maar het aantal kW dat ik nodig heb voor mijn huis (koelvaas formule geeft 7kW aan) is niet in een 3 fase variant te krijgen (voor zover ik weet).

Moet ik mijn gevoel los laten en is een 1 fase warmtepomp eigenlijk net zo logisch? Of misschien toch hoger in de kW's gaan zoeken naar een 3 fase warmtepomp (er vanuit gaande dat deze terug kunnen moduleren)? Of zijn er wel degelijk lage kW 3 fase warmtepompen?

Gevoel los laten.

Die warmtepomp staat 80 procent van de tijd ergens tussen de 500 en 1000 watt te gebruiken. Totale onzin omdat op 3 fases te willen verdelen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
De Amber is bij mijn buurman geinstalleerd, dus tijd voor inspectie.

De installateur heeft de ITHO opstelling gebruikt om de HRketel te koppelen via een openverdeler. Hiervoor heeft hij een buffervat met 4 aansluitingen toegepast, wel correct maar het is complete spaghetti. Een warmtemeter is niet meer te plaatsen. De radiatoren zijn ruim bover 100 liter waterinhoud dus een vat was niet nodig geweest. Bovendien ontbreekt nu de ruimte om later een WW boiler te plaatsen als er wordt overgegaan tot Full-E

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtvCK1IF_4wZEYD-tFstPa0K8PM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gnV8OrQLHFJgaQLnmlbPByCh.png?f=user_large

Nergens een stukje leiding waar een warmtemeter ingebouwd kan worden. Leiding voor is van de HR ketel dus niet geschikt. Bij de opdracht moet je de Warmtemeter aan de installateur geven om is te bouwen.

De WP is op de stenenvloer voor de keuken geplaatst. Geeft dat bij Defrosts geen gladdigheid? Het lekwater loopt over de stoep. De vorstbeveiliging van ITHO snap ik niet helemaal. Als de leiding 0C wordt dan springt hij open en laat het hele leiding van boven naar beneden leeglopen. Passen anderen dat ook toe?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGo_v5G2voPtfUiyztGSvPVnDIM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bW8Sii7WKtMRru6uuwaWZeb9.png?f=user_large

We hebben even de kamer thermostaat verhoogd om het geluid te testen. Hij was wel stil maar toch moeilijk overdag te beoordelen. Mijn herrie Toshiba met een geluidskast hoor je ook bijna niet overdag.

De installateur is compleet niet geïnteresseerd in een warmtemeter anders had hij daar wel rekening mee gehouden wat we hebben ruimte daarvoor gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tomexergie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:33:

De installateur heeft de ITHO opstelling gebruikt om de HRketel te koppelen via een openverdeler. Hiervoor heeft hij een buffervat met 4 aansluitingen toegepast, wel correct maar het is complete spaghetti. Een warmtemeter is niet meer te plaatsen. De radiatoren zijn ruim bover 100 liter waterinhoud dus een vat was niet nodig geweest. Bovendien ontbreekt nu de ruimte om later een WW boiler te plaatsen als er wordt overgegaan tot Full-E

[Afbeelding]

Nergens een stukje leiding waar een warmtemeter ingebouwd kan worden. Leiding voor is van de HR ketel dus niet geschikt. Bij de opdracht moet je de Warmtemeter aan de installateur geven om is te bouwen.

De WP is op de stenenvloer voor de keuken geplaatst. Geeft dat bij Defrosts geen gladdigheid? Het lekwater loopt over de stoep. De vorstbeveiliging van ITHO snap ik niet helemaal. Als de leiding 0C wordt dan springt hij open en laat het hele leiding van boven naar beneden leeglopen. Passen anderen dat ook toe?

[Afbeelding]

We hebben even de kamer thermostaat verhoogd om het geluid te testen. Hij was wel stil maar toch moeilijk overdag te beoordelen. Mijn herrie Toshiba met een geluidskast hoor je ook bijna niet overdag.

De installateur is compleet niet geïnteresseerd in een warmtemeter anders had hij daar wel rekening mee gehouden wat we hebben ruimte daarvoor gevraagd.
Bestudeer de TS eens op het Itho Amber topic. Daar worden veel van jouw vragen beantwoord. Buffer is bij een dergelijke inhoud vanaf 65 liter afhankelijk van het vermogen overbodig. Voor een warmtemeter is bijna altijd wel een plekje te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die ene Caleffi is tegen de voorschriften en werkt zo niet. Altijd 2 monteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NK_QSlH0vdudyv6in6WJVisY_Js=/x800/filters:strip_exif()/f/image/udydYgRlNfeGaK2PeRntAKgq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:17

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is een parallel buffer, als er twijfels zijn over de flow, gaat de klant niet mekkeren over leiding geluid, buffervat wordt dan als open verdeler gebruikt.
Staat los van CV inhoud.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

mr_evil08 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:54:
[...]

Dat is een parallel buffer, als er twijfels zijn over de flow, gaat de klant niet mekkeren over leiding geluid, buffervat wordt dan als open verdeler gebruikt.
Staat los van CV inhoud.
Als dat zo is ( zo te zien wel )hoop ik wel dat ze ook een extra pomp hebben geplaatst 😅 is niet te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:35

Stoker

Warmtepomponline

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is een gevalletje "De klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt".

Als je een Caleffi vorstbeveiliging toepast, dan altijd in de aanvoer en in de retour, en wel op het laagste punt, en niet op elkaar laten druppelen.

Als het water/ het pikkie van de Caleffi >3*C is, dan gaan ze druppelen en uiteindelijk open. hiermee loopt dus je systeem leeg! Klinkt heftiger dan het is... Als je systeem goed ingeregeld en geisoleerd is, dan zal de watertemperatuur nooit onder de 3*C komen ,tenzij je stroomuitval hebt. En als dat het geval is, dan is het nuttig om ze te hebben.

Wat betreft de ijsbaan, die krijg je wss.., goed om hier alert op te zijn en goed strooien. Je kan er ook voor kiezen om een paar tegels eruit te halen en er grind onder te leggen.

Ik zie ook dat de meegeleverde terugslagklep geplaatst is. Een terugslagklep is noodzakelijk, maar de standaard meegeleverde klep heeft een kleine doorlaat, als je toch de druk er vanaf haalt wanneer je een 2e vorstbeveilging plaatst, vervang de klep dan ook direct voor een grotere doorlaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoker op 04-06-2024 15:00 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Stoker schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:58:
[...]

Dit is een gevalletje "De klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt".

Als je een Caleffi vorstbeveiliging toepast, dan altijd in de aanvoer en in de retour, en wel op het laagste punt, en niet op elkaar laten druppelen.

Als het water/ het pikkie van de Caleffi >3*C is, dan gaan ze druppelen en uiteindelijk open. hiermee loopt dus je systeem leeg! Klinkt heftiger dan het is... Als je systeem goed ingeregeld en geisoleerd is, dan zal de watertemperatuur nooit onder de 3*C komen ,tenzij je stroomuitval hebt. En als dat het geval is, dan is het nuttig om ze te hebben.

Wat betreft de ijsbaan, die krijg je wss.., goed om hier alert op te zijn en goed strooien. Je kan er ook voor kiezen om een paar tegels eruit te halen en er grind onder te leggen.

Ik zie ook dat de meegeleverde terugslagklep geplaatst is. Een terugslagklep is noodzakelijk, maar de standaard meegeleverde klep heeft een kleine doorlaat, als je toch de druk er vanaf haalt wanneer je een 2e vorstbeveilging plaatst, vervang de klep dan ook direct voor een grotere doorlaat.
Ik denk zelfs dat het systeem niet in één klap leegloopt, want zodra het water betreft dat van binnenshuis naar buiten komt (en dus warmer is dan 3°C is) dan sluit het thermische ventiel weer. Het zal dus met stapjes gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:35

Stoker

Warmtepomponline

Klopt, als je systeem hoger ligt dan je vorstbeveiligingen.

Stel dat je alleen vv hebt, en je warmtepomp ligt alleen hoger dan de caleffi;s, dan loopt alleen deze lus leeg en voorkom je dat je pomp mogelijk kapot vriest.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:40

Rzaan

Altijd zoekende

MotorBeast schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:53:
[...]

Waarom denk je dat ik in L/L al tijden promoot 24/7 te koelen of verwarmen net als met een L/W? Omdat het comfortabeler, stiller en meestal zuiniger is. Een WP L/W of L/L zijn geen hit and run machines vind ik. Bij mij pruttelt de L/L gewoon net als een L/W.
Wij verwarmden ook met de airco afgelopen winter. Vind het helemaal niks die warme luchtstroom. Komende winter gelukkig met de L/W WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:40
mr_evil08 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:54:
[...]

Staat los van CV inhoud.
Of het is een open verdeler waar de debieten van de ketel en warmtepomp samen komen in de aanvoer naar het systeem. Als de retour weer rechtstreeks terug loopt naar de warmtepomp is er geen extra pomp nodig. Ik bedoel het principe zoals je ziet met de open verdeler van de Intergas Xtend bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ook bekend welk buffervat dit is?

@Insert12 Kan maar daar lijkt het niet op in deze opstelling, de 2e pomp kan ook elders zitten.
Blijft gokken natuurlijk.

(Waarom zou je meerlagenbuis gebruiken voor deze korte stukjes ipv koper/RVS...)

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 04-06-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:20:
[...]

Of het is een open verdeler waar de debieten van de ketel en warmtepomp samen komen in de aanvoer naar het systeem. Als de retour weer rechtstreeks terug loopt naar de warmtepomp is er geen extra pomp nodig. Ik bedoel het principe zoals je ziet met de open verdeler van de Intergas Xtend bijvoorbeeld.
Dit denk ik ook te zien inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Rzaan schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:18:
[...]

Wij verwarmden ook met de airco afgelopen winter. Vind het helemaal niks die warme luchtstroom. Komende winter gelukkig met de L/W WP
Eens. Roep het eens in het L/L fanboy topic. Krijg je iedereen over je heen. _O- Ik ben voorlopig maar even gestopt met L/W na al het gezeik met offertes, prijzen etc en geld en tijd gaat nu naar nieuwe keuken. Maar ik weet dat je gelijk hebt. Als het echt koud is zet nog wel eens even de HR Ketel aan en dat is dan toch veeeeeeeeeeeel beter. Komt op termijn wel goed. Ik hoop dat met nieuwe regering en alle onzekerheid de prijzen gaan zakken door dalende vraag. Geduld is een schone zaak. Keuken kan je nu ook weer eindelijk normaal onderhandelen. En zonnepanelen zijn bijna gratis. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 04-06-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:05
snameroc schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:33:
[...]

Bedoel je hiermee het eenpijps systeem?
Dat heb ik ook in combinatie met radiatoren en een vailiant wp.
Ik weet dus niet of dat dit echt eenpijpsysteem is omdat het aan 1 kant ing aat en andere uit.. je kunt het 'knijpen' per onderblok zoals ik begreep.

maar @snameroc wat is jou ervaring?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-06 19:59

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:53:
[...]

Edit:
Te vroeg gereageerd ,las later dat je er voorlopig vanaf ziet .

[ Voor 9% gewijzigd door Jan2023 op 04-06-2024 17:27 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
s-y-b schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:17:

Ik heb hooguit 6 kW nodig en een 3-fase WP (minimaal vermogen ca 3 kW). Dat gaat prima zolang je maar veel warmtebuffer in de vloer hebt.
Mij bevalt het erg goed dat zo'n verbruiker die in het stookseizoen vaak aan staat en bij een SWW-run ca 2 kW verbruikt mooi over drie fasen verdeeld is.
Mitsubishi heeft de PUZ-SWM80YAA (max 7.6 kW @ -10) die heel aardig bij jouw 7 kW past. Zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:43
avandermeulen schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:06:
[...]

Barry, is deze bij jou onder coulance voor een Mercuria vervangen?
@mkleinman had een ELGA-carrier. Kreeg printplaat storing (toen Remeha net Techneco had overgenomen) en heeft met kleine bijbetaling een ELGA ace 6kW ter vervanging gekregen…

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Carboy54 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:39:
[...]

Bestudeer de TS eens op het Itho Amber topic. Daar worden veel van jouw vragen beantwoord. Buffer is bij een dergelijke inhoud vanaf 65 liter afhankelijk van het vermogen overbodig. Voor een warmtemeter is bijna altijd wel een plekje te vinden.
Bedankt voor de informatie. Mijn andere buren hebben ook een Amber laten installeren, en weer het zelfde verhaal, een buffervat terwijl de woning zware radiatoren uit 1970 heeft.
Het zit er bij installateurs in gebakken om een buffervat te plaatsen. Dat ding neemt behoorlijk wat ruimte in, maar kwaad kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 22-06 21:19
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:53:
[...]

Ik weet dus niet of dat dit echt eenpijpsysteem is omdat het aan 1 kant ing aat en andere uit.. je kunt het 'knijpen' per onderblok zoals ik begreep.

maar @snameroc wat is jou ervaring?
Het is een een pijps systeem als je de bewuste radiator dicht draait en dan alleen het voetventiel en buizen warm worden als je de cv opstookt. En dus niet de radiator warm word.
Bij mijn bevalt het prima
De buizen van het een pijps systeem liggen overal in de vloer en spelen zo ook voor buffer. Daarnaast al draai je alle radiatoren dicht dan heeft de wp nog steeds doorstroming.
Ons huis heeft drie eenpijps circuits van 15mm

snameroc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tomexergie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:23:
[...]

Bedankt voor de informatie. Mijn andere buren hebben ook een Amber laten installeren, en weer het zelfde verhaal, een buffervat terwijl de woning zware radiatoren uit 1970 heeft.
Het zit er bij installateurs in gebakken om een buffervat te plaatsen. Dat ding neemt behoorlijk wat ruimte in, maar kwaad kan het niet.
En dat terwijl de installatie instructie van Itho gewoon adviseert bij een bepaalde minimum hoeveelheid volume zonder buffer te installeren. Op zich al een verademing in warmtepompland.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Tomexergie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:23:
Dat hangt er nogal vanaf of het een serieel of parallel buffervat is. De eerste voegt enkel systeeminhoud toe, maar de tweede vereist ook een extra waterpomp en maakt een optimale afregeling in de praktijk een stuk lastiger, omdat je voor maximaal rendement het primaire en secundaire debiet gelijk moet hebben. In de praktijk lukt dat nagenoeg nooit, waardoor er menging in het vat plaats vindt en de aanvoertemperatuur die je afgiftesysteem in gaat lager is dan degene die je WP verlaat → onnodig lage cop.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:46:
[...]

Eens. Roep het eens in het L/L fanboy topic. Krijg je iedereen over je heen. _O- Ik ben voorlopig maar even gestopt met L/W na al het gezeik met offertes, prijzen etc en geld en tijd gaat nu naar nieuwe keuken. Maar ik weet dat je gelijk hebt. Als het echt koud is zet nog wel eens even de HR Ketel aan en dat is dan toch veeeeeeeeeeeel beter. Komt op termijn wel goed. Ik hoop dat met nieuwe regering en alle onzekerheid de prijzen gaan zakken door dalende vraag. Geduld is een schone zaak. Keuken kan je nu ook weer eindelijk normaal onderhandelen. En zonnepanelen zijn bijna gratis. 8)
offtopic:
Die nieuwe keuken verdien je nooit in 7 jaar terug, sorry kon het niet laten haha. :+
De gemiddelde mentaliteit wanneer naar een warmtepomp gekeken wordt, dan ineens is dit een belangrijk punt, het comfort verhogend effect en lager maandlasten wordt weggewimpeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:56:
[...]

offtopic:
Die nieuwe keuken verdien je nooit in 7 jaar terug, sorry kon het niet laten haha. :+
De gemiddelde mentaliteit wanneer naar een warmtepomp gekeken wordt, dan ineens is dit een belangrijk punt, het comfort verhogend effect en lager maandlasten wordt weggewimpeld.
Klopt. Maar a happy wife is a good life. <3 NB: zoals je weet verwarm ik al jaren met WP, alleen L/L. Niet van toepassing op mij dus. ;) Koken op een camping gasstel kan ook dus tvt keuken kan je net als met een WP tov een HR Ketel wel berekenen. Kan je vertellen, die is dramatisch. :+

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 05-06-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
mr_evil08 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:56:
[...]

offtopic:
Een keuken plaats je ook niet met de insteek om zuiniger te koken. Een WP plaats je wel om zuiniger te stoken. Tuurlijk mag je het dan hebben over terugverdientijd.

p.s. Met een gasketel valt even comfortabel te stoken als met een warmtepomp als je er dezelfde stookprincipes op nahoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Over financieel verantwoorden gesproken:
Nu steeds meer hypotheken een Energielabel risico opslag hebben of gaan krijgen, kun je ook daar nog mee rekenen: lagere rente bij beter energielabel (er zijn ondertussen al een aantal hypotheekverstrekkers die de renteopslag ook verlagen tijdens looptijd rentevasteperiode, als energielabel beter is geworden).
Met een L/L verbetert je energielabel niet, het verslechterd eerder (meer energieverbruik ivm koelen).
En tevens mag het geen verwarming (hoofdverwarming) zijn.

Glashelder in "L/W Warmtepomp of L/L warmtepomp"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Get!em schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:56:
Nu steeds meer hypotheken een Energielabel risico opslag hebben of gaan krijgen, kun je ook daar nog mee rekenen: lagere rente bij beter energielabel (er zijn ondertussen al een aantal hypotheekverstrekkers die de renteopslag ook verlagen tijdens looptijd rentevasteperiode, als energielabel beter is geworden).
Met een L/L verbetert je energielabel niet, het verslechterd eerder (meer energieverbruik ivm koelen).

Ik heb toch nog mooi een A Label met de oude regeling. :*) En meer energieverbruik koelen? Mijn zonnepanelen knallen er zo'n 5200kWh uit en koelen vraagt wel 300kWh voor mijn hele huis 140m2 met een bloedhete zomer. Overdrijven is ook een vak. NB: ik moet toch het net ontlasten? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

MotorBeast schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:05:
[...]

Ik hen toch nog mooi een A Label met de oude regeling. :*) En meer energieverbruik koelen? Mijn zonnepanelen knallen er zo'n 5200kWh uit en koelen vraagt wel 300kWh voor mijn hele huis 140m2 met een bloedhete zomer. Overdrijven is ook een vak. NB: ik moet toch het net ontlasten. 8)
Ik weet het, maar Energielabel is nu eenmaal een theoretische exercitie en niet eentje die strookt met praktijk verbruik/opwek.
Als je panelen niet geregistreerd staan, wordt ook een forfaitaire opwek bepaald ipv de echte opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:22
Wat nog altijd onderschat wordt is dat we de energie vraag moeten verminderen. Dus als een airco de hele zomer aanstaat ook al is het je eigen opwek. Uiteindelijk is het wel verbruik.

Nu zitten we nog aan het begin van de transitie en zitten we nu met een kabinet dat de boel nog verder uit stelt. Maar uiteindelijk wordt energie tijdens de transitie eerst veel duurder voor het goedkoper wordt.

Dan is minder verbruik gewoon beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Get!em schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:07:
[...]

Ik weet het, maar Energielabel is nu eenmaal een theoretische exercitie en niet eentje die strookt met praktijk verbruik/opwek.
Als je panelen niet geregistreerd staan, wordt ook een forfaitaire opwek bepaald ipv de echte opwek.
En je vergeet ook nog eens dat vele ook koelen met een L/W. Eigenlijk zou dus L/L ook gewoon subsidie moeten krijgen. Veel mensen stoken tegenwoordig met L/L gewoon ook warm. Buiten Tweakers zijn meer Nederlanders wakker geworden.

Panelen staan hier gewoon geregistreerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
CornermanNL schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:10:
Wat nog altijd onderschat wordt is dat we de energie vraag moeten verminderen. Dus als een airco de hele zomer aanstaat ook al is het je eigen opwek. Uiteindelijk is het wel verbruik.

Nu zitten we nog aan het begin van de transitie en zitten we nu met een kabinet dat de boel nog verder uit stelt. Maar uiteindelijk wordt energie tijdens de transitie eerst veel duurder voor het goedkoper wordt.

Dan is minder verbruik gewoon beter.
Tuurlijk daarom vragen netbeheerders overdag meer te gaan verbruiken, hebben we negatieve stroomprijzen op pieken en stoppen op veel plekken omvormers met productie omdat net overbelast is. Zolang we het niet opslaan gewoon verbruiken die handel. En een stukje comfort met die k.. hitte tegenwoordig ontzeg ik me niet en vele met een L/W ook niet.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 05-06-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

MotorBeast schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:10:
[...]

En je vergeet ook nog eens dat vele ook koelen met een L/W. Eigenlijk zou dus L/L ook gewoon subsidie moeten krijgen. Veel mensen stoken tegenwoordig met L/L gewoon ook warm. Buiten Tweakers zijn meer Nederlanders wakker geworden.

Panelen staan hier gewoon geregistreerd.
"ik" vergeet het niet, het gaat om wat is beschreven t.a.v. bouwbesluit en energielabel en subsidie regels door verschillende onderdelen van onze overheid. En de invloed die het heeft op je eigen financien.
Kies je dus voor Airco L/L, dan kan de financiele invloed (subsidie, energielabel etc) dus anders zijn dan met L/W, ondanks dat je in de praktijk je (lage) energieverbruik en comfort gelijkwaardig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Get!em schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:17:
[...]

"ik" vergeet het niet, het gaat om wat is beschreven t.a.v. bouwbesluit en energielabel en subsidie regels door verschillende onderdelen van onze overheid. En de invloed die het heeft op je eigen financien.
Kies je dus voor Airco L/L, dan kan de financiele invloed (subsidie, energielabel etc) dus anders zijn dan met L/W, ondanks dat je in de praktijk je (lage) energieverbruik en comfort gelijkwaardig is.
Eens. Ik denk dat met een correct label voor mij nu B van toepassing is ipv A. Schat alleen in dat met de huidige woningmarkt dat in verkoopprijs van mijn woning weinig uitmaakt. NB: comfort is met L/L echt wel minder bij echte koude buiten. Als er 1 objectief is wbt het verschil tussen L/W en L/L ben ik dat wel. Zie mijn kritische noten in L/L topic. Als iemand mij vraagt wat te doen wbt verwarming zal ik ze altijd met mijn ervaring adviseren voor L/W te gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonJ
Get!em schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:56:

Dit was inderdaad zo, maar volgens mij is dit inmiddels (en terecht!) sinds kort achterhaald. Een vriend van me heeft vrij recent een verhuur-pand van label C naar A+ geüpgrade (zodat je vrije sector prijzen mag blijven vragen, het huurpuntenstelsel is inmiddels een verkapt verduurzamingsvehikel geworden) onder aansturing van een energieadviseur.

Daar was het plaatsen van een L/L juist één van de aanbevolen maatregelen om het energielabel te verbeteren en dat is daarna ook gebeurd en vervolgens ook zo in het energielabel verwerkt. Voor zover ik begreep vanuit die adviseur, want ik was hier ook verbaasd over, hanteert men inmiddels de classificaties "verwarmen op gas", "hybride" of "aardgasloos verwarmen".

Even los van de terecht door @MotorBeast genoemde nadelen van L/L (die kan ik beamen, hoewel er ook de nodige voordelen zijn), staan deze natuurlijk helemaal los van de impact op het energieverbruik. Sterker nog, een goede airco c.q. L/L is in de praktijk vaak zuiniger in verwarmen dan de meeste L/W installaties, die itt in België ook gewoon subsidie krijgen op een apparaat dat ook kan koelen.

Ik vind het iig een zwaar achterhaald onderscheid dat nergens meer op slaat, een L/L is juist voor kleinere huizen en budgetten een hele goede investering om met weinig kosten en aanpassingen het energieverbruik te verlagen. De praktische voor- en nadelen moet een burger lekker zelf afwegen, een L/L zou in het label, bij subsidie, de hypotheek/duurzaamheidslening, etc. gewoon hetzelfde behandeld moeten worden. Tenminste, als het doel daadwerkelijk is wat men zegt dat het is (reductie CO2/energieverbruik, geopolitieke onafhankelijkheid voor energie, etc.) en niet de lobby-achterban van Doekle Terpstra van een mooi stukje extra omzet voor hun matige L/W installaties voorzien.

En zoals hier al zo vaak genoemd, koelen verbruikt helemaal niet zoveel als de media maar in de hoofden van de massa blijft prenten. Ik zie de flut-artikeltjes op AD-niveau over "stroomslurpende airco's" alweer massaal verschijnen de komende tijd. En zo blijven de fabeltjes over warmtepompen, PV, EV, etc. lekker in stand.

[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 05-06-2024 15:56 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Nee ik snap het wel. Een splitje is zo’n relatief goedkoop apparaat, om daar nu een hele subsidie voor op te tuigen..
Pagina: 1 ... 139 ... 214 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)