Daarom dames en heren nooit onder de last staan.
Nee dat doe ik ook nimmer.Technician- schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:45:
[...]
Daarom dames en heren nooit onder de last staan.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Een Panasonic kan blijkbaar best tegen een stootjeCarboy54 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:02:
[...]
Vandaar dat wij dat verzekerd uitbesteden @koevlaas2
[Afbeelding]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Mooi maar daar staat iemand onder de last.Carboy54 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:02:
[...]
Vandaar dat wij dat verzekerd uitbesteden @koevlaas2
[Afbeelding]
Wel super zo met die spinnetjes, gelukkig heeft een bekende er 3 en levert mij ook voor gepaste prijzen.
[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 29-05-2024 19:36 ]
Die "machinist" weet wat hij doet met zijn afstandsbediening en staat er achter. Vakman.Technician- schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:35:
[...]
Mooi maar daar staat iemand onder de last.
Wel super zo met die spinnetjes, gelukkig heeft een bekende er 3 en levert mij ook voor gepaste prijzen.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik ga een nieuwe kanalenlift kopen, heb al een mooie gevonden.Carboy54 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:37:
[...]
Die "machinist" weet wat hij doet met zijn afstandsbediening en staat er achter. Vakman.
Ik heb een genielift 5,5 meterkoevlaas2 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:38:
[...]
Ik ga een nieuwe kanalenlift kopen, heb al een mooie gevonden.
Maar denk wel eens die te verkopen en een Spaanse lift te nemen waarvan je de voorwielen naar achter kunt zetten met contragewichten en tegen een muur kunt rijden.
:strip_exif()/f/image/pgmNzA3HfFGu0ur1ux3QuNm7.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee teveel gedoe, ik moet iets simpels hebben en niet te zwaar.Technician- schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:46:
[...]
Ik heb een genielift 5,5 meter
Maar denk wel eens die te verkopen en een Spaanse lift te nemen waarvan je de voorwielen naar achter kunt zetten met contragewichten en tegen een muur kunt rijden.
[Afbeelding]
Ik heb overigens wel een lift van jouw Spaanse firma op het oog.Technician- schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:46:
[...]
Ik heb een genielift 5,5 meter
[Afbeelding]
Ze zijn veel lichter en goedkoper dan een Genie lift.koevlaas2 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:04:
[...]
Ik heb overigens wel een lift van jouw Spaanse firma op het oog.
Maar dat geeft dan ook weer te denken.
Zolang we met warmtepompen werken zitten we toch altijd te worstelen met zwaar spul

Ik heb nu een 2.90m Sumner lift van de oranje verhuurfirma maar die heeft z'n beste tijd gehad dus tijd voor iets beters.Technician- schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:11:
[...]
Ze zijn veel lichter en goedkoper dan een Genie lift.
Maar dat geeft dan ook weer te denken.
Zolang we met warmtepompen werken zitten we toch altijd te worstelen met zwaar spul![]()
Nou dat klopt voor die defrost.Andrehj schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:58:
[...]
Dat is niet voor de prestaties, want des te harder de wind door de verdamper waait, des te beter die de warmte uit de buitenlucht opneemt, maar om succesvol een defrost te kunnen doen. Bij een defrost gaat niet voor niets de ventilator uit. Je wilt dan namelijk liefst geen luchtstroom door de verdamper, omdat het opwarmen ervan dan niet lukt.
Volgens mij heeft @Naalroc dat een paar jaar geleden nog ondervonden. Bij hem staat de WP haaks op de gevel (ipv evenwijdig wat zo'n beetje standaard is). Toen het hard vroor en ook nog hard waaide lukte het de WP niet om te ontdooien en moest hij zelf met een plaat luwte maken.
Maar ik zeg niet voor niks bij een chiller, want die defrost niet. De fan werkt op de condensor/verdamper druk (afhankelijk van de stand van de 4wegklep) bij een harde wind kan de buitenfan helemaal uitschakelen maar de wind zorgt voor een te grote daling van de condensordruk, en daarmee verdampingsdruk, het koudeczijdig circuit komt dan buiten zijn normale logPD specs en zorgt voor storingen.
Dit was allang een probleem voordat er überhaupt warmtepompen waren op hoge daken.
Ook was er vroeger minder goede condensordruk regeling.
Tegenwoordig met de EC fans is het bereik enorm toegenomen.
Maar het is dus niet zo dat dit tijdens gebruik geen negatief effect kan hebben omdat de unit dus buiten ontworpen druk/temp range kan draaien.
[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 29-05-2024 20:31 ]
Heb een Genie SLC 18, 5,5 meter.koevlaas2 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:17:
[...]
Ik heb nu een 2.90m Sumner lift van de oranje verhuurfirma maar die heeft z'n beste tijd gehad dus tijd voor iets beters.
Die is 140kg maar kun je moeiteloos zelf in en uit de aanhanger op de rug leggen omdat het gewicht in balans is op de achterwielen, dan trek je hem om en zet je hem zo in de aanhanger.
Moet je zelf niet te licht zijn trouwens.
Ik stop die achterin mijn bus maar dat is wel een aanslag op mijn gestel.Technician- schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:28:
[...]
Heb een Genie SLC 18, 5,5 meter.
Die is 140kg maar kun je moeiteloos zelf in en uit de aanhanger op de rug leggen omdat het gewicht in balans is op de achterwielen, dan trek je hem om en zet je hem zo in de aanhanger.
Moet je zelf niet te licht zijn trouwens.
De Guil 4.10m die ik op het oog heb is 77,5kg.
:-)
@Technician- ik denk dat koevlaas met deze anekdote de risico’s van het vak en de kwaliteit va een 5J wil onderstrepen 👍✅😜
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ik moet ook nog een warmtepomp op het dak van een schuur tillen, maar ik vraag me dus wel af hoe je dat doet. Die lange "voeten" zorgen er toch voor dat je de WP nooit boven het dak kan tillen? Alleen er naast?koevlaas2 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:17:
[...]
Ik heb nu een 2.90m Sumner lift van de oranje verhuurfirma maar die heeft z'n beste tijd gehad dus tijd voor iets beters.
Soms kunnen de voeten van de kanalenlift onder een overstek of via een deur binnen steken en anders dan een pallet erop die uitsteekt en op het dak kan rusten. Kan je met schuiven het voor elkaar krijgen.marcop23 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:36:
[...]
Ik moet ook nog een warmtepomp op het dak van een schuur tillen, maar ik vraag me dus wel af hoe je dat doet. Die lange "voeten" zorgen er toch voor dat je de WP nooit boven het dak kan tillen? Alleen er naast?
soms trek ik 'm ook op z'n kant en leg 'm plat op de dakrand, met de voorzijde naar beneden.
Misschien zo'n soort ladder bouwen?marcop23 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:36:
[...]
Ik moet ook nog een warmtepomp op het dak van een schuur tillen, maar ik vraag me dus wel af hoe je dat doet. Die lange "voeten" zorgen er toch voor dat je de WP nooit boven het dak kan tillen? Alleen er naast?
:strip_exif()/f/image/SGuxzTjkmLpN57OzEXcOvTs9.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel effe doorzuipen dan, je bent nog niet over de dakrand.Antonl91 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:40:
[...]
Misschien zo'n soort ladder bouwen? [Afbeelding]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Mwah, verkeerde merkAntonl91 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:40:
[...]
Misschien zo'n soort ladder bouwen? [Afbeelding]
Dit werkt beter
:strip_exif()/f/image/fDAWynXEoXB6jwQLlb57MUGZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Grolsch op 29-05-2024 23:12 ]
De tilhulp die de monteurs van Quatt gebruiken lijkt mogelijk ook een prima optie, ik moet de gevels even voor je opzoeken. Mn ook voor kleinere ruimtes geschikt.koevlaas2 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:50:
[...]
Nee teveel gedoe, ik moet iets simpels hebben en niet te zwaar.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
*knip offtopic, wordt al in TFE uitgebreid besproken
[ Voor 85% gewijzigd door Proton_ op 30-05-2024 10:03 ]
Mijn WPB a 100kg moet naar zolder. Ik ga niet moeilijk doen en heb een kraanbedrijf gevraagd. Voor 275 euro heb je 2 uur een autolaadkraan met chauffeur die dat ding zo boven zet.marcop23 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:36:
[...]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Snelle vraag:
Ik ga dit weekend mijn vloerverwarming plaatsen voor een warmtepomp.
Boven houd ik de vijf radiatoren (twee groepen van 2 en 3 radiatoren) op dezelfde aanvoertemperatuur, louter ter bijverwarming.
Het zijn best flinke (oude) radiatoren die tot nu toe op aT van 43 graden eigenlijk te veel stookten (boven warmer dan beneden). Ik zal ze 'boosten' met ventilatoren voor de lagere aanvoer temperatuur te compenseren.
Sluit ik ze gewoon aan op de collector van de vloerverwarming als een extra kring? Met 20 of 26mm? Dat leek me het meest eenvoudige. Of moet ik met T stukken werken? (Lijkt me praktisch veel omslachtiger, ook wegens de wat krappe ruimte.)
Boven houd ik de vijf radiatoren (twee groepen van 2 en 3 radiatoren) op dezelfde aanvoertemperatuur, louter ter bijverwarming.
Het zijn best flinke (oude) radiatoren die tot nu toe op aT van 43 graden eigenlijk te veel stookten (boven warmer dan beneden). Ik zal ze 'boosten' met ventilatoren voor de lagere aanvoer temperatuur te compenseren.
Sluit ik ze gewoon aan op de collector van de vloerverwarming als een extra kring? Met 20 of 26mm? Dat leek me het meest eenvoudige. Of moet ik met T stukken werken? (Lijkt me praktisch veel omslachtiger, ook wegens de wat krappe ruimte.)
https://www.instagram.com/anafollotofbricks/
Ik zou met een T-stuk werken, en dan wel een inregelventiel ertussen zetten zodat je kunt bepalen waar de flow heen gaat.betaplayer schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:33:
Snelle vraag:
Met een beetje pech gaat alle flow naar je radiatoren (weg van de minste weerstand) en niet naar je v.v.
Of je moet de radiatoren zelf gaan knijpen, dat kan natuurlijk ook
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 30-05-2024 10:55 ]
Ik dacht dat ik dat zou kunnen regelen/voorkomen op de collector? Maar akkoord met uw bezorgdheid!Grolsch schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:55:
[...]
Ik zou met een T-stuk werken, en dan wel een inregelventiel ertussen zetten zodat je kunt bepalen waar de flow heen gaat.
Met een beetje pech gaat alle flow naar je radiatoren (weg van de minste weerstand) en niet naar je v.v.
Of je moet de radiatoren zelf gaan knijpen, dat kan natuurlijk ook
https://www.instagram.com/anafollotofbricks/
Een vloerverwarmingverdeler is niet bedoelt (zover ik weet) om een aantal radiatoren in serie aan te sluiten.betaplayer schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:56:
[...]
Ik dacht dat ik dat zou kunnen regelen/voorkomen op de collector? Maar akkoord met uw bezorgdheid!
Nu zou dit misschien technisch wel willen? Maar ik vraag mij dat af, want normaal is de aanvoerleiding naar een v.v. verder vrij fors, en gaan er "kleinere" slangen naar de vloerverwarming (16x2 bijv.).
Ik zou niet meerdere radiatoren achter 1 16x2 slang aansluiten, maar deze voeden met een grotere diameter.
Maar daar hebben anderen in dit topic waarschijnlijk veel meer verstand van, en kunnen je een beter advies geven.
❤️Proton_ schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:11:
Kunnen we @LeonTebbens nog helpen met een fatsoenlijke meting of een sanity check?
Hij hangt wel heel zielig onder de 3 zo, dat kan bijna niet kloppen.
Onze PUHZ-SW75YAA heeft vanaf start al een COP rond de 3 gehad. Stond gewoon open in de tuin en staat nu in een Reducd kast (wat 0,2 COP verlaging betekende). Bekijk hier de foto’s
Wat goed is om te weten is dat:
- ons jaren 30 huis “gewoon” geïsoleerd is, dus HR++, Tonzon, spouwmuur en dak 7cm.
- alleen VVW woonkamer+keuken, rest Jaga’s
- ie van 21:00 tot 05:00 uit staat ivm geluid
- Ta altijd boven 30 ligt, Td 3-5, ruimtetemperatuurregeling. Stooklijn kreeg ik niet werkend door open en dichtgaande Jaga’s en wisselende zon instraling
- Alleen onder 7 ie lange runs maakt, daarboven zijn de runs korter, 3 uur tot soms 1,5 uur in het warme voor en najaar
- SWW CoP vertekend is vanwege zonneboiler. Van april - okt draait SWW niet of om slechts een paar graden erbij te krijgen.
- Ons jaar energiebedrag is factor 4 lager dan met de HR CV. We betalen nu 75 euro per maand voor een jaren 30 eensgezinrijtjeswoning.
Mooie dag nog!
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
6.5m is nodig om mijn panasonic te vervangen, dus nog even verder winkelen aubkoevlaas2 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:49:
[...]
Ik stop die achterin mijn bus maar dat is wel een aanslag op mijn gestel.
De Guil 4.10m die ik op het oog heb is 77,5kg.
anders moet je maar met een shoulder dolly werken

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ja maar dan alsnog een 110kg WP even met twee man de ladder op gaat toch niet werken, althans niet vaak genoeg goed.kmf schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:41:
[...]
6.5m is nodig om mijn panasonic te vervangen, dus nog even verder winkelen aub![]()
anders moet je maar met een shoulder dolly werken
[Afbeelding]
En dat filmpje

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Quatt gebruikt de lift KFS CM-340 div. uitvoeringen
hier een link van een aanbieder van dit merk en type liften:
mogelijk dat deze aan jou eisen zou kunnen voldoen.
https://www.topspinintern...ften/montage-lift-cm-340/
https://www.wasco.nl/artikel/99KG7010
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M5jESwLs8lXzkgUJw2bezPDd.jpg?f=user_large)
Dat had je al geschreven; je laat ook geen enkele mogelijkheid onbenut om jouw troetelmerk te pushen hier hè,MacD007 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:55:
[...]
OK, sorry dat heet "influencen" tegenwoordig, maar is net zo vervelend.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
notabene is hier niet de warmtepomp maar gewoon het bedrijf mee bedoeld wat deze lift gebruikt, dus je opmerking is een beetje ongepastNaalroc schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:36:
[...]
Dat had je al geschreven; je laat ook geen enkele mogelijkheid onbenut om jouw troetelmerk te pushen hier hè,
OK, sorry dat heet "influencen" tegenwoordig, maar is net zo vervelend.

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 30-05-2024 17:54 ]
Levensgevaarlijk bij een echte warmtepomp van 120+ kg en 130cm breed.MacD007 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:55:
[...]
hier een link van een aanbieder van dit merk en type liften:
mogelijk dat deze aan jou eisen zou kunnen voldoen.
https://www.topspinintern...ften/montage-lift-cm-340/
https://www.wasco.nl/artikel/99KG7010
[Afbeelding]
Bij een mini ding van 3KW bij -10C zal het lukken
Bovendien moet je de WP alsnog wel 80cm omhoog tillen, met 2 man.
Zelf heb ik een takel op de aanhanger (900kg)
Dit gaat alsvolgt. Met takel WP op aanhanger.
Met takel van aanhanger op plateawagen.
Van plateau wagen op de materiaal lift. (zelfde hoogte dus alleen schuiven)
Van materiaal lift op dak trekken.
Vaak pak ik ze op met hijsbanden, zet de bigfoots er eerst onder. Dan zet ik hem met Bitfoots en al op het dak. Heb er al wat alleen gedaan van 140kg zonder te hoeven tillen.
[ Voor 29% gewijzigd door Technician- op 30-05-2024 18:49 ]
Kon je dan niet net zo goed het cv water van de Intergas halen ipv een klep?Speedfight schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:45:
[...]
Heb één afsluiter geplaatst zodat er geen doorstroming/kortsluiting is over de ketel als de warmtepomp actief is, maar had ook met keerklep gekund.
De Intergas ketel is nog in gebruik voor SWW, en heb de verwarming functie uitgezet in het menu. Dit schijnt niet bij iedere ketel te kunnen, maar wel bij Intergas omdat ze een aparte warmtewisselaar voor SWW en verwarming hebben.
Expansievat geeft geen probleem, maar ik stook ook op lage temperatuur waardoor het wellicht ook wat minder spannend is.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Omdat ik mijn eigen installateur ben vond ik het wel een prettige gedachte om in geval van nood de Intergas CV nog weer aan te kunnen zwengelen.mr_evil08 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:50:
[...]
Kon je dan niet net zo goed het cv water van de Intergas halen ipv een klep?
Al heb ik er inmiddels alle vertrouwen in dat dit nooit nodig gaat zijn.
Een volgende project zal het plaatsen van een WPB zijn, dan kan de gehele CV eruit.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Leuk, welke regio?Speedfight schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:11:
[...]
Omdat ik mijn eigen installateur ben vond ik het wel een prettige gedachte om in geval van nood de Intergas CV nog weer aan te kunnen zwengelen.
Een volgende project zal het plaatsen van een WPB zijn, dan kan de gehele CV eruit.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Dat kan hydraulisch prima. Alleen moet je even goed kijken wat de flow per groep is op je verdeler (vaak 2.5L/min) en dan uitrekenen of dat voldoende is voor je radiator(en). Ik zelf zou gewoon een T-stuk voor je verdeler zetten en die naar een circuit lijden voor je radiatoren. Die uiteraard wel voorzien van inregelventielen om ze van de juiste flow te kunnen voorzien 👍betaplayer schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:33:
Snelle vraag:
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Dat snap ik maar doordat de parameter is aangepast naar alleen SWW functioneert de 24h vastloop preventie op de Intergas nog wel? (pomp)Speedfight schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:11:
[...]
Omdat ik mijn eigen installateur ben vond ik het wel een prettige gedachte om in geval van nood de Intergas CV nog weer aan te kunnen zwengelen.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Goede vraag, ik durf het niet te zeggen.mr_evil08 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:52:
[...]
Dat snap ik maar doordat de parameter is aangepast naar alleen SWW functioneert de 24h vastloop preventie op de Intergas nog wel? (pomp)
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Iemand ervaring met die 'ISDE: Subsidie voor verduurzaming van uw woning' waarbij je een bewijs van overboeking stuurt voor een deel (laten we zeggen 93%) v.d. factuur? Dit bedrag ligt natuurlijk nog steeds ver boven de subsidie-waarde.
De installateur komt nog op een later moment terug om wat puntjes op de ï te zetten, maar ik zou eigenlijk al wel graag die aanvraag de deur uit willen doen.
De installateur komt nog op een later moment terug om wat puntjes op de ï te zetten, maar ik zou eigenlijk al wel graag die aanvraag de deur uit willen doen.
Er zijn een aantal voorwaardes:
Factuur met:
Bedrijfsnaam (en de juiste sdi codering bij kvk inschrijving)
Welke wp + KA-nummer
Omschreven dat hij is geinstalleerd en opgeleverd. (deze is nog al discutabel)
Betaalbewijs vd factuur
Ik zou dan een factuur laten opmaken met die bovenstaande. als hij daarna nog een dag wil langskomen om bv de buitenkant te poetsen of het waterzijdig inregelen, dan is dat prima toch? (en dus een extra factuur te ontvangen)
Factuur met:
Welke wp + KA-nummer
Omschreven dat hij is geinstalleerd en opgeleverd. (deze is nog al discutabel)
Betaalbewijs vd factuur
Ik zou dan een factuur laten opmaken met die bovenstaande. als hij daarna nog een dag wil langskomen om bv de buitenkant te poetsen of het waterzijdig inregelen, dan is dat prima toch? (en dus een extra factuur te ontvangen)
[ Voor 8% gewijzigd door Stoker op 31-05-2024 13:35 ]
Dit hoeft niet.Stoker schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:32:
Er zijn een aantal voorwaardes:
Factuur met:
Je moet alleen het KvK nummer doorgeven.
Het ligt eraan.True schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:09:
Iemand ervaring met die 'ISDE: Subsidie voor verduurzaming van uw woning' waarbij je een bewijs van overboeking stuurt voor een deel (laten we zeggen 80%) v.d. factuur? Dit bedrag ligt natuurlijk nog steeds ver boven de subsidie-waarde.
Is het bedrag op de factuur gelijk aan het bedrag op je betaalbewijs?
Di kunnen niet 2 verschillende bedragen zijn.
Oke; Als gebruiker moet jij alleen aankopen/laten installeren door een partij die de juiste sdi coderring/ inschrijving heeft bij de kvk. Dit staat inderdaad niet op de factuur, kvknr wel.Rzaan schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:57:
[...]
Dit hoeft niet.
[...]
Het ligt eraan.
Wel handig om dit van te voren te vragen en bij argwaan te checken (of een deurtje verder te kijken).
Deze discussie is al vaak gevoerd.Stoker schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:00:
[...]
Oke; Als gebruiker moet jij alleen aankopen/laten installeren door een partij die de juiste sdi coderring/ inschrijving heeft bij de kvk. Dit staat inderdaad niet op de factuur, kvknr wel.
Wel handig om dit van te voren te vragen en bij argwaan te checken (of een deurtje verder te kijken).
SDI-codes worden nergens genoemd of gevraagd door de RVO.
Ze spreken slechts over 'installatiebedrijven.'
De onderliggende teksten vanuit de overheid hebben het zelfs over bouwbedrijven of intallatiebedrijven. Of aanverwante bedrijven.
Je moet het niet laten doen door een bakker of slager. Maar er is een hele reeks van bedrijven die dit mogen doen volgens de regels van de overheid.
Nee dat is niet hetzelfde bedrag, gezien ik wat achterhoud als stok achter de deur zodat ze nog een keer langs komen (wat met een paar weken is).Rzaan schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:57:
[...]
Dit hoeft niet.
[...]
Het ligt eraan.
Dan zou ik dus moeten wachten totdat ze echt klaar zijn, ik het restant overmaak en dan twee betaalbewijzen oplever bij de RVO.
Dat kun je beter doen. Het is niet in steen gehouwen, maar anders roept het alleen maar vragen op bij het RVO. En dan moet je uitleg geven en dat houdt ook alleen de boel maar op.True schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:10:
[...]
Nee dat is niet hetzelfde bedrag, gezien ik wat achterhoud als stok achter de deur zodat ze nog een keer langs komen (wat met een paar weken is).
Dan zou ik dus moeten wachten totdat ze echt klaar zijn, ik het restant overmaak en dan twee betaalbewijzen oplever bij de RVO.
Wel wonderlijk dat je leverancier het goed vindt. Bij zo'n constructie sturen ze meestal meerder facturen: Zoveel % bij aanvaarding, zoveel % bij uitvoering en dan als laatste nog een klein percentage.
Was 100% achteraf, betalingstermijn van vijf werkdagen na ontvangen factuur. En daarop heb ik gereclameerd dat de installatie niet volledig correct was.Rzaan schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:14:
[...]
Dat kun je beter doen. Het is niet in steen gehouwen, maar anders roept het alleen maar vragen op bij het RVO. En dan moet je uitleg geven en dat houdt ook alleen de boel maar op.
Wel wonderlijk dat je leverancier het goed vindt. Bij zo'n constructie sturen ze meestal meerder facturen: Zoveel % bij aanvaarding, zoveel % bij uitvoering en dan als laatste nog een klein percentage.
Voorwaarden warmtepompRzaan schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:06:
[...]
Deze discussie is al vaak gevoerd.
SDI-codes worden nergens genoemd of gevraagd door de RVO.
Ze spreken slechts over 'installatiebedrijven.'
De onderliggende teksten vanuit de overheid hebben het zelfs over bouwbedrijven of intallatiebedrijven. Of aanverwante bedrijven.
Je moet het niet laten doen door een bakker of slager. Maar er is een hele reeks van bedrijven die dit mogen doen volgens de regels van de overheid.
Bereid uw aanvraag goed voor door de voorwaarden te lezen.
De warmtepomp is nieuw. Voor een tweedehands of gebruikt product krijgt u geen subsidie.
U gebruikt de warmtepomp voor ruimteverwarming of tapwaterverwarming. U krijgt geen subsidie voor een warmtepompdroger.
Voorwaarden installatie
U laat de warmtepomp eerst installeren, daarna vraagt u de subsidie aan.
De volledige installatie doet een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.
https://www.rvo.nl/subsid...mp#voorwaarden-warmtepomp
https://production-site-n...aard_bedrijfsindeling.pdf
Edit 15.01
Lang verhaal kort: als je dus inderdaad, zoals @Rzaan zegt, de bakker je WP erin bakt, dan kan je fluiten naar de subsidie. Weet met wie je in zee gaat.
Das bijna diefstal als je dan niet alles betaalt.True schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:26:
[...]
Was 100% achteraf, betalingstermijn van vijf werkdagen na ontvangen factuur. En daarop heb ik gereclameerd dat de installatie niet volledig correct was.
Als je nou goed leest, zeg ik juist dat je het niet door de bakker mag laten doen. Maar een bouwinstallatiebedrijf is een heel breed scala aan bedrijven. Daar vallen loodgieters, aannemers, verwarmingsmonteurs, etc. allemaal onder.Stoker schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:51:
[...]
Voorwaarden warmtepomp
Bereid uw aanvraag goed voor door de voorwaarden te lezen.
De warmtepomp is nieuw. Voor een tweedehands of gebruikt product krijgt u geen subsidie.
U gebruikt de warmtepomp voor ruimteverwarming of tapwaterverwarming. U krijgt geen subsidie voor een warmtepompdroger.
Voorwaarden installatie
U laat de warmtepomp eerst installeren, daarna vraagt u de subsidie aan.
De volledige installatie doet een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.
https://www.rvo.nl/subsid...mp#voorwaarden-warmtepomp
https://production-site-n...aard_bedrijfsindeling.pdf
Lang verhaal kort: als je bakker je WP erin bakt, dan kan je fluiten naar de subsidie. Weet met wie je in zee gaat.
Heeft geen zin om hier lang over door te gaan. strekking van het verhaal is duidelijk.Rzaan schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:58:
[...]
Als je nou goed leest, zeg ik juist dat je het niet door de bakker mag laten doen. Maar een bouwinstallatiebedrijf is een heel breed scala aan bedrijven. Daar vallen loodgieters, aannemers, verwarmingsmonteurs, etc. allemaal onder.
Overigens bevestig ik je opmerking. Nu graag weer ontopic, zonde van de energie.
Nee hoor. Er is een contract waarin staat dat de ene moet betalen en dat de andere alles fatsoenlijk moet installeren. Als de ene zich niet aan de afspraak houdt, kan de ander daar iets tegenover zetten.Technician- schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:55:
[...]
Das bijna diefstal als je dan niet alles betaalt.
Moet je natuurlijk wel goed onderbouwen en schriftelijk binnen redelijke termijnen aangeven.
[ Voor 11% gewijzigd door Rzaan op 31-05-2024 15:03 ]
Ik reageer erop omdat mensen steeds onwaarheden blijven melden. Ter goeder trouw, dat wel.Stoker schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:01:
[...]
Heeft geen zin om hier lang over door te gaan. strekking van het verhaal is duidelijk.
Overigens bevestig ik je opmerking. Nu graag weer ontopic, zonde van de energie.
Maar we moeten leden van het forum niet een verkeerde voorstelling van zaken geven. Dat is - on-topic of off-topic - nooit goed.
Het niet nakomen van een offerte en de gemaakte afspraken is ook niet netjes en daarna wel betaling eisen dat zijn pas slechte praktijken, maar zelfs dat noem ik geen diefstal.Technician- schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:55:
[...]
Das bijna diefstal als je dan niet alles betaalt.
Ik heb gewoon netjes even contact opgenomen en gevraagd wat hun plan was, ze gaven aan dat ze het komen oplossen in de komende weken na een andere klus. Ik gaf daarop terug dat ik dan enkele honderden euro's achter zou houden totdat ze het in orde maken, dat was akkoord.
Het is een beetje geven en nemen. Het achtergehouden bedrag is hoog genoeg dat ze nog wel willen langskomen, maar voor mij ook comfortabel genoeg om uiteindelijk een andere installateur dit werk te laten uitvoeren als dat zou moeten.
Precies ! @Stoker “volledige” installatie is niet gespecificeerd. Het enige dat we kunnen doen is ervaringen uitwisselen.Rzaan schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:05:
[...]
Ik reageer erop omdat mensen steeds onwaarheden blijven melden. Ter goeder trouw, dat wel.
Maar we moeten leden van het forum niet een verkeerde voorstelling van zaken geven. Dat is - on-topic of off-topic - nooit goed.
In mijn geval heb ik voor €3000 een WP gekocht in Spanje, voor €3000 door een airco bedrijf de buitenunit laten ophangen, koelleiding en stuurkabel laten aanleggen en aansluiten en het geheel laten opstarten en controleren. Dit is natuurlijk qua garantie op dat koelleiding-gedeelte ook noodzakelijk. Zelf heb ik de binnenunit opgehangen en op de aanwezige 28 mm cv leiding aangesloten, elektra aangesloten, een sleuf in de tuin gegraven.
Netjes alle rekeningen uit spanje en van airco bedrijf ingestuurd en subsidie gekregen.
Dus, qua subsidie wordt de soep niet zo heet gegeten.
Je kan dus, als je zelf wat kennis hebt, geld besparen en ook subsidie krijgen.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Je hebt dus de BTW en winstbelasting naar Spanje gebracht en de Nederlandse belastingbetaler laten opdraaien voor de subsidie. Wordt vooral een uitdaging als jouw Spaanse warmtepomp in de garantie defect gaat. Wordt het alsnog een dure pomp 😆joezzt schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:33:
[...]
Precies ! @Stoker “volledige” installatie is niet gespecificeerd. Het enige dat we kunnen doen is ervaringen uitwisselen.
In mijn geval heb ik voor €3000 een WP gekocht in Spanje, voor €3000 door een airco bedrijf de buitenunit laten ophangen, koelleiding en stuurkabel laten aanleggen en aansluiten en het geheel laten opstarten en controleren. Dit is natuurlijk qua garantie op dat koelleiding-gedeelte ook noodzakelijk. Zelf heb ik de binnenunit opgehangen en op de aanwezige 28 mm cv leiding aangesloten, elektra aangesloten, een sleuf in de tuin gegraven.
Netjes alle rekeningen uit spanje en van airco bedrijf ingestuurd en subsidie gekregen.
Dus, qua subsidie wordt de soep niet zo heet gegeten.
Je kan dus, als je zelf wat kennis hebt, geld besparen en ook subsidie krijgen.
Goh, laat ik nou net een nieuwe pcb voor de buitenunit uit Spanje hebben gekregen. Qua subsidie , heb je gemist dat de subsidie bij de installateurs/importeurs terechtkomt ipv bij de consument? Is dat terecht ? Daar is nog wel een discussie over mogelijk. Vanuit de overheid, heb ik ooit gelezen, is de reden voor de subsidieverlening het vergroten van de ervaring van installateurs bij het installeren van warmtepompen. Maar wij als consument moeten het aanvragen, dus het helpt niet als de wp prijzen verhoogd worden met de subsidie.Carboy54 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:53:
[...]
Je hebt dus de BTW en winstbelasting naar Spanje gebracht en de Nederlandse belastingbetaler laten opdraaien voor de subsidie. Wordt vooral een uitdaging als jouw Spaanse warmtepomp in de garantie defect gaat. Wordt het alsnog een dure pomp 😆
Qua BTW/winstbelasting, het zou wat zijn als de spanjaarden niets meer uit NL zouden kopen als ze daarmee dat zouden mislopen.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Dan bof je los van wie de diagnose moet stellen bij echte problemen bij -10 dan wens ik je veel succes. DE reden dat ik geen grijze import wil verkopen. Ik heb in het verleden in een andere branche zaken gedaan in Spanje. Daar ben ik sowieso van genezen. Leuk land om vakantie te vieren maar zaken doen is iets geheel anders. Overigens die grote prijsverschillen zijn van 7 jaar geleden inmiddels is dat aardig ingehaald sinds hier ook voorraden zijn.joezzt schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:14:
[...]
Goh, laat ik nou net een nieuwe pcb voor de buitenunit uit Spanje hebben gekregen. Qua subsidie , heb je gemist dat de subsidie bij de installateurs/importeurs terechtkomt ipv bij de consument? Is dat terecht ? Daar is nog wel een discussie over mogelijk. Vanuit de overheid, heb ik ooit gelezen, is de reden voor de subsidieverlening het vergroten van de ervaring van installateurs bij het installeren van warmtepompen. Maar wij als consument moeten het aanvragen, dus het helpt niet als de wp prijzen verhoogd worden met de subsidie.
Qua BTW/winstbelasting, het zou wat zijn als de spanjaarden niets meer uit NL zouden kopen als ze daarmee dat zouden mislopen.
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 31-05-2024 18:42 ]
Ja, die van mij speelde 3 jaar geleden, was toen nog steeds een enorm verschil, gelukkig is dat minder geworden. Maar de discussie over subsidie icm met gedeeltelijk zelf installeren is nog steeds actueel en waar, je kunt best wel veel zelf doen. Met een monoblock zelfs alles zelf ! Maar ik zelf als belastingbetaler heb het er voor over om dit te stimuleren, wie het ook installeert.Carboy54 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:39:
[...]
Dan bof je los van wie de diagnose moet stellen bij echte problemen bij -10 dan wens ik je veel succes. DE reden dat ik geen grijze import wil verkopen. Ik heb in het verleden in een andere branche zaken gedaan in Spanje. Daar ben ik sowieso van genezen. Leuk land om vakantie te vieren maar zaken doen is iets geheel anders. Overigens die grote prijsverschillen zijn van 7 jaar geleden inmiddels is dat aardig ingehaald sinds hier ook voorraden zijn.
En weer over naar de techniek
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Climamarket is wel de grootste Spaanse warmtepompen webshop.joezzt schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:50:
[...]
Ja, die van mij speelde 3 jaar geleden, was toen nog steeds een enorm verschil, gelukkig is dat minder geworden. Maar de discussie over subsidie icm met gedeeltelijk zelf installeren is nog steeds actueel en waar, je kunt best wel veel zelf doen. Met een monoblock zelfs alles zelf ! Maar ik zelf als belastingbetaler heb het er voor over om dit te stimuleren, wie het ook installeert.
Kijk voor de gein eens wat een Panasonic J serie er kost.
Komt nog €260,- verzending overheen.
De prijzen zijn aardig gelijk getrokken.
Dat subsidie in de zakken verdwijnt van installateurs en importeurs is onzin. Die hebben een marge. Hoe armer de landen hoe lager de marge.
Jouw baas vraagt ook min €80 voor jouw inzet terwijl je in Spanje voor de helft minder zou worden ingezet.
Gelijke prijzen in heel de EU kun je vergeten. Verschillen in BTW, belasting (BPM) enz verhogen de prijs. Hoe rijker het land hoe hoger aanverwante kosten.
In Zwitserland bv zijn producten gemiddeld duur, in Polen goedkoper.
[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 31-05-2024 22:46 ]
3 Jaar geleden was het verschil schrikbarend, geloof me maar, niet uit te leggen. Mijn airco monteur schrok ervan, van de prijs waarvoor ik ‘m kon inkopen, vergeleken met zijn prijs bij de importeur, 5000 ipv 3000.Technician- schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:40:
[...]
Climamarket is wel de grootste Spaanse warmtepompen webshop.
Kijk voor de gein eens wat een Panasonic J serie er kost.
Komt nog €260,- verzending overheen.
De prijzen zijn aardig gelijk getrokken.
Dat subsidie in de zakken verdwijnt van installateurs en importeurs is onzin. Die hebben een marge. Hoe armer de landen hoe lager de marge.
Jouw baas vraagt ook min €80 voor jouw inzet terwijl je in Spanje voor de helft minder zou worden ingezet.
Gelijke prijzen in heel de EU kun je vergeten. Verschillen in BTW, belasting (BPM) enz verhogen de prijs. Hoe rijker het land hoe hoger aanverwante kosten.
In Zwitserland bv zijn producten gemiddeld duur, in Polen goedkoper.
Advies gevraagd:
Ik ben niet meer zo thuis in de markt van kleine warmtepompen.
Mijn zoon woont alleen en heeft een rijtjes huis (120m2) gasverbruik ongeveer 1100 m3 per jaar inclusief sanitair gebruik. CVsysteem met 8 radiatoren goed geïsoleerde woning uit 1965
Hij wil naar full electric WP en sanitair via een gewone elektrische boiler.
Max benodigde vermogen WP bij -10C : 1000*8/1650= 5kW
Zoals vaak is hier geen standaard oplossing voor te bedenken. Dit omdat de CV-leidingen verdeeld worden vanuit de kruipruimte onder de begane grond vloer.
De huidige HR ketel staat op zolder, maar oorspronkelijk was een ondergrondse CV aansluiting omdat de ketel toen in het fietsenhok stond.
Op de ondergrondse leiding DN25 kan nu mooi een mono WP in de tuin worden aangesloten. De CV leidingen + radiatoren zijn 120 liter, dus geen buffervat nodig.
Omdat de CV leidingen vanuit de kruipruimte worden verdeeld naar boven kunnen we geen hydraulische verdeel kast toepassen zoals bij Remeha.
De vraag is welke mono WP full-E is geschikt?
Een full-E mono WP 5-6 kW bij 7/35 zonder hydraulische binnen unit
met R290 maar anders R32. met stook element van c.a 2 kW in de WP kast.
Eventueel een elektrisch bijstook element boven op de plaats van de HR ketel monteren. Deze moet wel aangestuurd kunnen worden door de WP.
Het bijstook probleem oplossen door een zwaardere WP te nemen van c.a. 8kW
Nadeel : duurder, groter , geluid en mogelijk pendelen. Voordeel: hogere COP
Mijn zoon woont alleen en heeft een rijtjes huis (120m2) gasverbruik ongeveer 1100 m3 per jaar inclusief sanitair gebruik. CVsysteem met 8 radiatoren goed geïsoleerde woning uit 1965
Zoals vaak is hier geen standaard oplossing voor te bedenken. Dit omdat de CV-leidingen verdeeld worden vanuit de kruipruimte onder de begane grond vloer.
De huidige HR ketel staat op zolder, maar oorspronkelijk was een ondergrondse CV aansluiting omdat de ketel toen in het fietsenhok stond.
Op de ondergrondse leiding DN25 kan nu mooi een mono WP in de tuin worden aangesloten. De CV leidingen + radiatoren zijn 120 liter, dus geen buffervat nodig.
Omdat de CV leidingen vanuit de kruipruimte worden verdeeld naar boven kunnen we geen hydraulische verdeel kast toepassen zoals bij Remeha.
Eventueel een elektrisch bijstook element boven op de plaats van de HR ketel monteren. Deze moet wel aangestuurd kunnen worden door de WP.
Ik ben momenteel ergens bezig met het installeren van een wp wpb meterkast en 28 zonnepanelen.Rzaan schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:58:
[...]
Als je nou goed leest, zeg ik juist dat je het niet door de bakker mag laten doen. Maar een bouwinstallatiebedrijf is een heel breed scala aan bedrijven. Daar vallen loodgieters, aannemers, verwarmingsmonteurs, etc. allemaal onder.
Een bevriende zzp klussenbedrijf heeft zich vorig jaar ingeschreven als installatie bedrijf.
Hij doet op die locatie het bouwkundige werk dus alles behalve de techniek.
Wat hij wel doet
De wp en wpb bestellen en leveren.
Het leidingwerk en appendages bestellen en leveren.
En uren montage en in bedrijfstellen schrijven.
Waar mogelijk helpt hij ook daadwerkelijk mee zoals 54 meter terrendis ingraven, zonnepanelen het dak op slepen dat soort werk.
De uiteinden knoop ik dan weer aan elkaar.
En dan eindje besluit hebben we alles netjes op papier voor aanvragen subsidie.
Is dat fraude? Het zal, maar de woningeigenaar is tevreden en er is weer een woning gasloos en de subsidie komt terecht waar het voor bedoeld was.
Overigens zit er voor een absurd bedrag aan terendis in de grond, maar ja hij moet daar staan want hij is lelijk...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Panasonic J serie R32 of Itho Amber R290 zonder hydraulische units binnen. Plug and play monoblocs met standaard ingebouwde 3 Kw backup.Tussen 5-9 Kw vergelijkbare afmetingen en cop.Tomexergie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:21:
Advies gevraagd:
@Tomexergie En zo uitkiezen dat de 5kW ook bij -10/55 geleverd kan worden
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Snap echt niet dat dat hier mag dat schaamteloos promoten van je eigen producten. Daikin @Technician- is er ook nog, Vaillant @DutchWing ook niet te vergeten etc etc. Heeft niets meer hier met onafhankelijk meedenken met vragen te maken.Carboy54 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:39:
[...]
Panasonic J serie R32 of Itho Amber R290 zonder hydraulische units binnen. Plug and play monoblocs met standaard ingebouwde 3 Kw backup
Ik zou dat zelf geen fraude noemen. Maar ik weet dat er anderen zijn die dat wel vinden.Ronald.42 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:38:
Is dat fraude?
Het toont in ieder geval aan dat het hele begrip 'installatiebedrijf' een wassen neus is.
Nu is jouw vriend toevallig ZZP'er in de bouw. Maar was hij begrafenisondernemer geweest en hij had een bepaalde SDI-code toegevoegd bij de KvK, dan was het ook goed geweest. Volgens de regels dan.
Er wordt een vraag gesteld voor een bepaalde configuratie en ik geef twee mogelijkheden zonder verdere promotie die hieraan voldoen.Het staat iedereen vrij om andere opties aan te adviseren. Niets meer of minder.MotorBeast schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:46:
[...]
Snap echt niet dat dat hier mag dat schaamteloos promoten van je eigen producten. Daikin @Technician- is er ook nog, Vaillant @DutchWing ook niet te vergeten etc etc. Heeft niets meer hier met onafhankelijk meedenken met vragen te maken.
Met de naam van je bedrijf linksboven en in je account een link naar je site.Carboy54 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:04:
[...]
Er wordt een vraag gesteld voor een bepaalde configuratie en ik geef twee mogelijkheden zonder verdere promotie die hieraan voldoen.Het staat iedereen vrij om andere opties aan te bieden. Niets meer of minder.
Als jij daar zo wakker van ligt pas ik het vandaag nog aan :-) Aan een bedrijfsaccount zijn andere voorwaarden verbonden dat gaat niet zo maar. Die vermelding staat er al jaren. Overigens al die adviezen die ik aan niet klanten geef wat vaak veel tijd vergt daar hoor ik je niet over.MotorBeast schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:11:
[...]
Met de naam van je bedrijf linksboven en in je account een link naar je site.Je mag het van mij promoten maar dan moet er bij je account staan: bedrijfsaccount. Dan weet iedereen dat je je advies met een korrel zout moet nemen. Regelmatige lezers weten dat jij een bedrijf hebt, vele niet. Ik vind het gewoon sluikreclame net als in programma's bij de commerciele televisie. Ik lees Tweakers voor een onafhankelijk beeld.
Edit: done
[ Voor 23% gewijzigd door Carboy54 op 01-06-2024 15:48 . Reden: Commentaar naam gewijzigd. ]
Dat gaat je met R32 niet lukken met een dergelijk systeem.BarryH schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:42:
@Tomexergie En zo uitkiezen dat de 5kW ook bij -10/55 geleverd kan worden
Daikin 6 kW monoblock (EBLA06E3V3) doet nog 5.4 kW bij -10/+50 en 4.7 kW bij -10/+55. COP is wel ruk dus ik zou het niet aanradenCarboy54 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:02:
[...]
Dat gaat je met R32 niet lukken met een dergelijk systeem.
Het 8 kW broertje (EBLA08EV3) doet 6.5 kW bij -10/+55. Dus het kan weldegelijk.
Ach, dat eigen product promotion vind ik geen probleem. Informatie is altijd welkom. Jammer dat we nog geen Amber in de monitoring hebben.Carboy54 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:44:
[...]
Als jij daar zo wakker van ligt pas ik het vandaag nog aan :-) Aan een bedrijfsaccount zijn andere voorwaarden verbonden dat gaat niet zo maar. Die vermelding staat er al jaren. Overigens al die adviezen die ik aan niet klanten geef wat vaak veel tijd vergt daar hoor ik je niet over.
Maar inderdaad met radiatoren zouden hoge temperaturen nodig kunnen zijn. Bij mijn woning ben ik nooit boven de 45C gekomen met Elga hybride.
Maar goed, het is een voordeel van R290 in geval mijn zoon een relatie krijgt met een vriendin die op 22C wil stoken.
Het nadeel van de Amber vind ik nog steeds het ontbreken van de kWh (Thermisch) meting. Ik zou er een kamstrup opzetten en dat kan met de DN20 uitvoering. Dat moet in dit geval buiten met een kastje eromheen, dat is jammer maar bij de quatt hebben ze ook een flowsensor buiten.
Er is toch weinig keuze in R290 bij de kleine full-E dingen. Vaillant zou ook nog kunnen, maar ik weet niet of die hydraulisch nog wat binnen nodig is.
Hoor je mij zeggen dat je geen nuttige bijdrages levert? Nee toch? Maar om nu alleen de merken te noemen die je zelf voert ligt er wel dik bovenop vind ik. Iets van WC Eend......Carboy54 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:44:
[...]
Als jij daar zo wakker van ligt pas ik het vandaag nog aan :-) Aan een bedrijfsaccount zijn andere voorwaarden verbonden dat gaat niet zo maar. Die vermelding staat er al jaren. Overigens al die adviezen die ik aan niet klanten geef wat vaak veel tijd vergt daar hoor ik je niet over.
Dit is mooi te doen met een monobloc waar alles al in zit, ook de E backup.Tomexergie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:21:
Advies gevraagd:
Er zijn verscheidene merken die dit hebben.
Zou niet kiezen voor propaan omdat die altijd dingen buiten de monobloc nodig hebben.
En daardoor vaak toch wel onnodig duur worden.
Dan heb je dus alleen onder de vloer de inkoppeling en verder niets.
Idd wel een unit nemen die echt 5kw bij -10C doet. Maar deze zijn er zat en met ingebouwd 3KW element heb je netto 8kw te verstoken en dat kan zonder CV ketel prima, al moeten er misschien wat fans op de radiatoren om de cv temp onder de 50C te houden (bij koude)
Klopt Daikins presteren heel goed op die condities, zeker als de radiatoren ruim zijn en je onder 50C kunt blijven. Als dat zo is zou ik zelfs de EBLA04 nog adviseren die bij -7C/35 5,5KW doet. Drukmeting zit er ook al in. En de COPs zijn dan ook nog heel behoorlijk.MrFish schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:13:
[...]
Daikin 6 kW monoblock (EBLA06E3V3) doet nog 5.4 kW bij -10/+50 en 4.7 kW bij -10/+55. COP is wel ruk dus ik zou het niet aanraden![]()
Het 8 kW broertje (EBLA08EV3) doet 6.5 kW bij -10/+55. Dus het kan weldegelijk.
Er zijn maar weinig monoblocs waar alles inzit, wat ik weet is Midea, Panasonic en Daikin.
[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 01-06-2024 18:27 ]
Ik heb geen uitgebreide kennis van die andere merken dus ga ik niet iets noemen waar ik niet 100% achter sta. Die zijn er genoeg in deze complexe warmtepomp wereld. Gevalletje schoenmaker hou je bij jouw leest.MotorBeast schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:35:
[...]
Hoor je mij zeggen dat je geen nuttige bijdrages levert? Nee toch? Maar om nu alleen de merken te noemen die je zelf voert ligt er wel dik bovenop vind ik. Iets van WC Eend......
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 18:36
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
De Vaillant VWL 55/6 kan ook op je shortlist (5 kW bij A-10W55), die heeft strikt genomen alleen een printplaat binnen nodig, mits je al een vulstation/expansievat etc hebt.Tomexergie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:33:
[...]
Er is toch weinig keuze in R290 bij de kleine full-E dingen. Vaillant zou ook nog kunnen, maar ik weet niet of die hydraulisch nog wat binnen nodig is.
Wil je wel hulpverwarming, dan komt er spul binnen bij, inderdaad. Een CV ketel of externe weerstand in een buis kan ook als hulpverwarming.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De Nibe F2050-6 voldoet volgens mij een heel eind aan je wensen. R32, monoblok. Verder ergens de waterpomp plaatsen, bijvoorbeeld in de kruipruimte. Op zolder kan je dan het losse backup element kwijt indien nodig/gewenst. En dat alles aangestuurd door een SMO-20 regelaar. Omdat je alleen radiatoren hebt moet je waarschijnlijk in verband met de systeeminhoud een UKV40 (40 liter serie buffer vat) plaatsen. Later kunnen er T33 radiatoren of fancoils aan toegevoegd worden. Dit lijkt wat op de installatie van mij alleen heb ik het wat ouder model F2060-6 en geen backup element. Deze is de afgelopen 3 jaar niet nodig gebleken. Mijn gasverbruik was 1200 m3 per jaar.Tomexergie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:21:
Advies gevraagd:
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
Voor vloerverwarming wil je als ontwerp temperatuur maximaal 35 graden aanvoer en voor radiatoren 45 graden… Daarboven kun je beter maatregelen nemen zoals isolatie of afgifte systeem vergroten.Tomexergie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:33:
[...]
Ach, dat eigen product promotion vind ik geen probleem. Informatie is altijd welkom. Jammer dat we nog geen Amber in de monitoring hebben.
Maar inderdaad met radiatoren zouden hoge temperaturen nodig kunnen zijn. Bij mijn woning ben ik nooit boven de 45C gekomen met Elga hybride.
Maar goed, het is een voordeel van R290 in geval mijn zoon een relatie krijgt met een vriendin die op 22C wil stoken.
De meerwaarde van R290 zit hem puur in een legionella run zonder elektrisch element.
De meeste fabrikanten die R290 verkopen zijn het daar intern ook over eens, ondanks eventuele reclame voor conventionele ketelswap.
Ik ben meer van mening, doe het goed of doe het niet… De ingebouwde metingen kunnen in sommige gevallen makkelijk 15 tot 20% afwijken…Het nadeel van de Amber vind ik nog steeds het ontbreken van de kWh (Thermisch) meting. Ik zou er een kamstrup opzetten en dat kan met de DN20 uitvoering. Dat moet in dit geval buiten met een kastje eromheen, dat is jammer maar bij de quatt hebben ze ook een flowsensor buiten.
Alleen een expansievat, elektrisch element kun je erbij nemen maar is niet per definitie nodig.Er is toch weinig keuze in R290 bij de kleine full-E dingen. Vaillant zou ook nog kunnen, maar ik weet niet of die hydraulisch nog wat binnen nodig is.
Echter aansluitschema bij Vaillant Nederland zijn allemaal met hydraulische module (binnenunit) of elektrisch element.
Kijk je naar Heat Geek of Urban Plumber (YouTube) in de UK die plaatsen Vaillant standaard zonder elektrisch element.
Alleen de VWZ AI en VRC 720 en draaien maar
Overigens ook Nibe heeft soort gelijke setup (R290) en Mitsubishi kan ook R290 zonder binnenunit, soort gelijke setup.
Echte monoblock warmtepomp zoals de Panasonic J serie ga je met R290 niet zien.
Of het elektrisch element of de besturingskast zit meestal wel binnen gemonteerd.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
DutchWing schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 23:17:
[...]
Ik ben meer van mening, doe het goed of doe het niet… De ingebouwde metingen kunnen in sommige gevallen makkelijk 15 tot 20% afwijken…
Niet doen is geen optie. Naar mijn mening moet je om de zoveel tijd de performance controleren, Er gaat 45.000 kWh=13.000 Eur door dat ding Maar ook uit milieutechnische overwegingen wil ik weten wat de L/W warmtepomp presteert. Er kunnen allerlei simpele oorzaken zijn waardoor de COP lager uitvalt. Bij de monitoring blijkt er een grote (merk onafhankelijke) spreiding te zijn in resultaat (3,5 tot 6)
[...]
Overigens ook Nibe heeft soort gelijke setup (R290) en Mitsubishi kan ook R290 zonder binnenunit, soort gelijke setup.
c Echte monoblock warmtepomp zoals de Panasonic J serie ga je met R290 niet zien.
[b]Nibe is duur en i.h.a. produceren de Aziaten veel geluid. B.v. Daikin 60 dB en Panasonic[/b]
Sorry dat ik dan over een merk begin wat ik zelf ook heb, de (nieuwe) Daikin monoblocs maken alleen op papier geluid, in de praktijk zijn ze extreem stil. Als ik op vol vermogen inbedrijfstel dan moet ik erheen lopen en voelen aan de fan of die blaast. Ze zijn veel eerlijker in opgeven van de Max Db waarden lijkt het wel (bij defrost in extreme condities)
Panasonic J is niet stil idd. De nieuwere wel.
Panasonic J vol vermogen
https://i.imgur.com/YnR66UW.mp4
Daikin EBLA vol vermogen
https://i.imgur.com/8CsEtDB.mp4
[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 02-06-2024 09:44 ]
Jammer mijn buren hebben net een Amber en het weer is niet geschikt om het geluid te beoordelen. Met 54 dB zitten ze een stuk lager dan Daikin, maar inderdaad een objectieve beoordeling ontbreekt. Klachten over WP geluid s'nachts zijn er veel. Bij de TNO meting gelijkwaardigheid verklaring betere informatie geven over geluid. Zo krijgen WP's een verkeerd imago. Weer een lakse overheid.Technician- schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:37:
[...]
Sorry dat ik dan over een merk begin wat ik zelf ook heb, de (nieuwe) Daikin monoblocs maken alleen op papier geluid, in de praktijk zijn ze extreem stil. Als ik op vol vermogen inbedrijfstel dan moet ik erheen lopen en voelen aan de fan of die blaast. Ze zijn veel eerlijker in opgeven van de Max Db waarden lijkt het wel (bij defrost in extreme condities)
Ik las dit stukje, kwam binnen via een vakblad.
https://www.hydroscope.nl...en-uitdagende-combinatie/
Warmtepompen en SWW, angstgegner adviseert de tapwater temperatuur ten alle tijden op >60C in te stellen en wekelijks >20min de tappunten te spoelen op >60C
Bron: de onderbuik en angst voor legionella.
Maar hoe zit het dan met koudwater in de zomer waarbij het hele huis 28C is en dus de leidingen ook?
Warmtepompen en SWW, angstgegner adviseert de tapwater temperatuur ten alle tijden op >60C in te stellen en wekelijks >20min de tappunten te spoelen op >60C
Maar hoe zit het dan met koudwater in de zomer waarbij het hele huis 28C is en dus de leidingen ook?
Als uit onderzoek blijkt dat er wel degelijk een legionellarisico is dan zou ik het geen angstgegner noemen. Dan moet je er wat mee en daar doet hij voorstellen voor.Technician- schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:49:
Jammer dat het minder efficiënt is voor een wp, maar volksgezondheid voorop. Dan maar de temperatuur van je boiler omhoog.
Als ze op het hoofdscherm de knop auto omzetten naar het vlammetje worden de instellingen overulled en kan je de warmtepomp horen op 79 Hz vol vermogen. Voor zover je hem al hoort zijn er ook nog 3 mogelijkheden om in de nacht onder 40 dB te blijven.Tomexergie schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:43:
[...]
Jammer mijn buren hebben net een Amber en het weer is niet geschikt om het geluid te beoordelen. Met 54 dB zitten ze een stuk lager dan Daikin, maar inderdaad een objectieve beoordeling ontbreekt. Klachten over WP geluid s'nachts zijn er veel. Bij de TNO meting gelijkwaardigheid verklaring betere informatie geven over geluid. Zo krijgen WP's een verkeerd imago. Weer een lakse overheid.
Er is geen onderzoek (in woningen) waaruit dat blijkt. Legionella beheer vind alleen plaats in prioritaire gebouwen en die hebben hele andere situaties.Insert12 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:58:
[...]
Als uit onderzoek blijkt dat er wel degelijk een legionellarisico is dan zou ik het geen angstgegner noemen. Dan moet je er wat mee en daar doet hij voorstellen voor.
Jammer dat het minder efficiënt is voor een wp, maar volksgezondheid voorop. Dan maar de temperatuur van je boiler omhoog.
Het is weer een op angst gebaseerd stukje omdat er helemaal niet wordt gemeten in particuliere woningen. Het (hele) grote verschil is dat we de kranen en vnl de douche heel frequent gebruiken en reletief korte leidingen hebben. Bij een gezin zelfs meerdere keren per dag.
De complexen waar er legionella optrad hebben we eens voorzien van uitleesbare kranen.
De dienst zei dat douches dagelijks werden gebruikt. In de praktijk was dit 1 keer per week.
Kranen op wasbakken was nog veel minder soms.
Verder hadden vele cv ketels ook geen uitstroom temperatuur van 60C (wel bewaar temp)
En zeker geisers niet. Ook was er niet veel voorraad aanwezig, dat is met de warmtepomp wel zo.
Mijn irritatie bij legionella-bedrijven komt voort uit het jaren samenwerken. Het is gewoon niet voldoende onderzocht, voordat ze weer wat roepen. Terwijl ze dat wel heel goed kunnen want ze nemen veel monsternames af. Je zou zo kunnen meten (gemeenschappelijk op meerdere installaties) waar er legionella optreedt in RVS boilervaten en bij welke temperatuur en met en zonder desinfectiecyclus.
Maar waarom zouden ze ook, want de uitkomst zou ook weleens de handel kunnen verhinderen.
[ Voor 23% gewijzigd door Technician- op 02-06-2024 10:18 ]
Ik herken het hoor, zeker het beschermen van de eigen handel en de discussies die het oplevert. Maar als het een serieus risico is dan moeten we het niet naast ons neer leggen. Dat is wat ik er mee bedoel.Technician- schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:08:
[...]
Er is geen onderzoek (in woningen) waaruit dat blijkt. Legionella beheer vind alleen plaats in prioritaire gebouwen en die hebben hele andere situaties.
Het is weer een op angst gebaseerd stukje omdat er helemaal niet wordt gemeten in particuliere woningen. Het (hele) grote verschil is dat we de kranen en vnl de douche heel frequent gebruiken en reletief korte leidingen hebben. Bij een gezin zelfs meerdere keren per dag.
De complexen waar er legionella optrad hebben we eens voorzien van uitleesbare kranen.
De dienst zei dat douches dagelijks werden gebruikt. In de praktijk was dit 1 keer per week.
Kranen op wasbakken was nog veel minder soms.
Verder hadden vele cv ketels ook geen uitstroom temperatuur van 60C (wel bewaar temp)
En zeker geisers niet. Ook was er niet veel voorraad aanwezig, dat is met de warmtepomp wel zo.
Mijn irritatie bij legionella-bedrijven komt voort uit het jaren samenwerken. Het is gewoon niet voldoende onderzocht, voordat ze weer wat roepen. Terwijl ze dat wel heel goed kunnen want ze nemen veel monsternames af. Je zou zo kunnen meten (gemeenschappelijk op meerdere installaties) waar er legionella optreedt in RVS boilervaten en bij welke temperatuur en met en zonder desinfectiecyclus.
Maar waarom zouden ze ook, want de uitkomst zou ook weleens de handel kunnen verhinderen.
Ik vind persoonlijk dat het wel nuttig kan zijn. Bijvoorbeeld om te zien wat het effect is van het verlagen van Ta, of het waterzijdig inregelen.DutchWing schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 23:17:
[...]
Ik ben meer van mening, doe het goed of doe het niet… De ingebouwde metingen kunnen in sommige gevallen makkelijk 15 tot 20% afwijken…
Dan doet de afwijking er niet toe.
Om het nog sterker te stellen: een nauwkeurige meting heb je helemaal niks aan. Het systeem wordt er niet efficiënter van. Het is alleen interessant voor de enthousiastelingen die hier op dit forum te vinden zijn (en voor oriënterenden o. a. om te zien welke wp het achter de komma het beste doet).
Daarom, een low cost meting in een wp zou niet op bespaard moeten worden en is m.i. een grote misser.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Bij Panasonic worden de gebruikers soms heel enthousiast over de cijfers en cop. In de praktijk kunnen ze daar inderdaad tot 20% afwijken. Wil je de cijfers goed analyseren plaats dan een Kamstrup of gelijksoortig anders wordt je al gauw op het verkeerde been gezet.verkeerslicht schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:46:
[...]
Ik vind persoonlijk dat het wel nuttig kan zijn. Bijvoorbeeld om te zien wat het effect is van het verlagen van Ta, of het waterzijdig inregelen.
Dan doet de afwijking er niet toe.
Om het nog sterker te stellen: een nauwkeurige meting heb je helemaal niks aan. Het systeem wordt er niet efficiënter van. Het is alleen interessant voor de enthousiastelingen die hier op dit forum te vinden zijn (en voor oriënterenden o. a. om te zien welke wp het achter de komma het beste doet).
Daarom, een low cost meting in een wp zou niet op bespaard moeten worden en is m.i. een grote misser.
Dat is inderdaad iets om rekening mee te houden.Carboy54 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:52:
[...]
Bij Panasonic worden de gebruikers soms heel enthousiast over de cijfers en cop. In de praktijk kunnen ze daar inderdaad tot 20% afwijken. Wil je de cijfers goed analyseren plaats dan een Kamstrup of gelijksoortig anders wordt je al gauw op het verkeerde been gezet.
Zelfde is met verbruikscijfers in een auto, totdat je het een keer gaat bijhouden bij het tanken en gaat rekenen met het aantal gereden km.
Maar toch kun je tijdens het rijden goed zien dat je bij 100km/u zuiniger rijd in de 6e versnelling dan in de 4e, ook met een afwijking.
Ik overweeg iets vergelijkbaars. Mag ik vragen hoe heb je de afwatering gemaakt?Joris 407 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:53:
Voor wie het zich nog kan herinneren: een plaatje van m'n omkasting en de discussie of dit nou wel of niet weerstand geeft voor de luchtstroom:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb het maar even gesimuleerd en inderdaad is er 'enige' kortsluiting' onder de unit door. Dus daar ga ik maar een plankje maken
[Afbeelding]
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Mitsubishi PUZ-WZ60 VAA - 56 dB volgens EN10212 bij A0/W35 (R290)
Amber 95 - 54 dB volgens EN10212 bij A0/W35 (R290)
Dan nog is de vraag hoeveel % nominaal vermogen bij het ene merk en bij het andere merk is…
Maar de Japanse merken zitten niet stil
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Voor legionella is een eigen topic: Voorkomen legionella in boilersTechnician- schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:49:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
't maakt ook veel uit of een warmtepomp vaak op vol vermogen moet draaien.Technician- schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:37:
[...]
Panasonic J is niet stil idd. De nieuwere wel.
Panasonic J vol vermogen
https://i.imgur.com/YnR66UW.mp4
Daikin EBLA vol vermogen
https://i.imgur.com/8CsEtDB.mp4
Mijn beperkte ervaring is dat dat vooral tijdens defrost periodes kan zijn. Als een machine te pas en te onpas defrosts uitvoert, komt dat dus vaak voor. Dan kun je beter een minder stille machine hebben die niet te vaak defrost.
Als je voldoende thermische buffer (in de vloer dus) hebt en draait op WAR of vaste aanvoertemperatuur heb je daar geen last van. Mijn WP gaat na een defrost gewoon weer terug naar dezelfde compressorfrequentie als voor de defrost. Dat is ook logisch, want de retourtemperatuur is immers ongewijzigd, waardoor het vermogen om de gewenste Ta te halen ook gelijk is.verkeerslicht schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:24:
't maakt ook veel uit of een warmtepomp vaak op vol vermogen moet draaien.
Mijn beperkte ervaring is dat dat vooral tijdens defrost periodes kan zijn. Als een machine te pas en te onpas defrosts uitvoert, komt dat dus vaak voor. Dan kun je beter een minder stille machine hebben die niet te vaak defrost.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt