Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:48
Ik overweeg te gaan voor een Amber 65 FE. Eerder werd ik wel gewaarschuwd dat R290 nog in de kinderschoenen staat. Is dit terecht? Zijn er veel problemen bekend?

Een nadeel lijkt mij dat de AMber 65 terugmoduleert tot 2 kW, wat wel aan de hoge kant is toch? En dan heeft ie ook nog 15 min nodig om van 3 kW naar 2 kW terug te moduleren. Hoe weet ik of in de tussentijd het vermogen kan worden afgegeven in het afgiftesysteem? We hebben beneden 65 m2 vvw in een goed geisoleerd huis (2016). Wanneer gaat de pomp terugmoduleren? Als de warmtevraag maar zeer beperkt is, start de warmtepomp dan niet gewoon op, op het laagste vermogen?

Ik zou er wat meer gevoel bij willen krijgen hoe groot dit nadeel is van de Amber. Als hierdoor de levensduur met 10-20% afneemt of de COP met sommige buitentemperaturen wat hoger is en hierdoor de SCOP 10% lager uitvalt dan lijkt mij dat geen heel groot bezwaar.

Zijn er verder nadelen/bezwaren tav de Amber R290 tov andere R32 warmtepompen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

gebruiker001 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:35:
Ik overweeg te gaan voor een Amber 65 FE. Eerder werd ik wel gewaarschuwd dat R290 nog in de kinderschoenen staat. Is dit terecht? Zijn er veel problemen bekend?

Een nadeel lijkt mij dat de AMber 65 terugmoduleert tot 2 kW, wat wel aan de hoge kant is toch? En dan heeft ie ook nog 15 min nodig om van 3 kW naar 2 kW terug te moduleren. Hoe weet ik of in de tussentijd het vermogen kan worden afgegeven in het afgiftesysteem? We hebben beneden 65 m2 vvw in een goed geisoleerd huis (2016). Wanneer gaat de pomp terugmoduleren? Als de warmtevraag maar zeer beperkt is, start de warmtepomp dan niet gewoon op, op het laagste vermogen?

Ik zou er wat meer gevoel bij willen krijgen hoe groot dit nadeel is van de Amber. Als hierdoor de levensduur met 10-20% afneemt of de COP met sommige buitentemperaturen wat hoger is en hierdoor de SCOP 10% lager uitvalt dan lijkt mij dat geen heel groot bezwaar.

Zijn er verder nadelen/bezwaren tav de Amber R290 tov andere R32 warmtepompen?
Je kan deze vraag beter stellen op het Amber forum met inmiddels honderden gebruikers. 2 Kw minimum vermogen is afhankelijk van de COP en dat is zondermeer laag voor R290 warmtepompen en vergelijkbaar met bijvoorbeeld de populaire J series van Panasonic met R32. Met vloerverwarming geen enkel probleem. Voordeel van de software is dat pendelen met de uitgebreide instellingen rondom de Delta en thermostaat vertraging kan worden voorkomen. Lees de uitgebreide ervaringen maar op het forum. Een voordeel is dat Itho een landelijk opererende service dienst heeft.

Lees mijn artikel inzake een vergelijking tussen R32 en R290 op het Amber forum: Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 26-05-2024 22:01 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BertBar
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:04
Als 1e wil ik iedereen bedanken voor alle nuttige info. Ik lees al een poos mee in de diverse WP forums en heb daar intussen het nodige van opgestoken. De hoogste tijd om zelf ook af en toe een bijdrage te leveren.

------------------------------

@marvel27 heeft een topic geopend "De WPAC (warmtepompen en airco’s) geluidseisen rekentool". Ik heb daar het voorbeeld van @Djvdb ingezet (5,1 meter brede woning, WP in de voortuin) waaruit blijkt dat het met een Vaillant 55/6 moet lukken om binnen de geluidnormen te blijven.
Technician- schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:26:
[...]

Ik vind het eigenlijk niet kunnen in de voortuin, ook.
Stel dat alle buren dat doen, dat wordt een mooi gezang in de winter, nu neem jij ong de stilste maar niet iedereen zal dit doen..
Moeilijke situaties hoor, rijtjes woningen.
Dat lijkt me het doel van de geluidsnormen, maar inderdaad dan moet iedereen zich er wel aan houden.
Installateurs zouden daar een belangrijke rol in moeten hebben, je kan van de gewone consument niet verwachten dat hij een geluidsberekening gaat maken. En ja dat betekent extra werk (meestal vrij beperkt) voor de installateur, waar de consument ook voor zal moeten betalen.

@Djvdb misschien is het - i.v.m. de propaan veiligheidszone - een optie de WP een meter voor de gevel te plaatsen (kan je het boompje ook laten staan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Henielma schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:31:
[...]

Bij Nibe zit inderdaad de waterpomp niet in het monoblok maar wordt deze wel door de Nibe regelaar met PWM aangestuurd. Nibe schrijft ook voor welke pomp het moet zijn Een voordeel kan zijn dat je de pomp kan aanpassen aan je afgiftesysteem.
De Chinees die je eigenlijk niet wil en die hier dus wel staat heeft ook een externe pomp.
Deze kan desgewenst ook met pwm aangestuurd worden vanuit de wp.

Mercedes... Opel... Kia... BMW....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:08
Antonl91 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:45:
[...]

Ja klopt, maar ik kan mij geen situatie voorstellen waar ze allemaal tegelijk bijstaan eigenlijk. Het is meer om de overstap op een warmtepomp te maken dan. Wat betreft warmtepompen zit ik de laatste tijd naar deze modellen te kijken:

https://gaslozewoningen.n...-bloc-9-kw-aquarea-j-gen/
https://aircotogo.nl/prod...warmtepomp-lg-hm091mr-u44

Het zou dan ook om de hele woning gaan en ik ben toch van plan om een balans ventilatie aan te brengen, dus de warmte zal zich wel verspreiden.
Dat mag praktisch dan wel zo zijn, de wetgeving heeft helaas een andere insteek, dus als je daar twee buitenunits plaatst die geluidstechnisch elkaar kunnen beinvloeden dan heb je dus wel een probleem. De Wpac tool kan je dan ook niet verder helpen. Dan zul je dus een adviesbureau voor akoestiek in de arm moeten nemen en dit laten uitrekenen.
De enige escape die je hebt is als de airco geen verwarmingsfunctie heeft, helaas hebben vrijwel alle huidige vaste airco's deze functie, of je die wel of niet gebruikt speelt hierbij echter geen rol.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
BertBar schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:53:
Als 1e wil ik iedereen bedanken voor alle nuttige info. Ik lees al een poos mee in de diverse WP forums en heb daar intussen het nodige van opgestoken. De hoogste tijd om zelf ook af en toe een bijdrage te leveren.

------------------------------

@marvel27 heeft een topic geopend "De WPAC (warmtepompen en airco’s) geluidseisen rekentool". Ik heb daar het voorbeeld van @Djvdb ingezet (5,1 meter brede woning, WP in de voortuin) waaruit blijkt dat het met een Vaillant 55/6 moet lukken om binnen de geluidnormen te blijven.

[...]

Dat lijkt me het doel van de geluidsnormen, maar inderdaad dan moet iedereen zich er wel aan houden.
Installateurs zouden daar een belangrijke rol in moeten hebben, je kan van de gewone consument niet verwachten dat hij een geluidsberekening gaat maken. En ja dat betekent extra werk (meestal vrij beperkt) voor de installateur, waar de consument ook voor zal moeten betalen.
Dat gaat ook over een tijd gebeuren, dat gebeurt via de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb), echter deze wet wordt in delen in werking gesteld. per 1-1-2024 is deze nu van kracht bij nieuwbouw.

zie : "De veranderingen uit de Wkb gelden (naar verwachting) tot en met 2028 alleen voor nieuwbouw van eenvoudige bouwwerken. Dit zijn bijvoorbeeld eengezinswoningen en kleinere bedrijfspanden. Daarna volgen de andere bouwwerken. Dat begint met verbouw van eenvoudige bouwwerken vanaf 1 januari 2025. Hierdoor kunnen bouwbedrijven en gemeenten stap voor stap ervaring opdoen met het nieuwe toezicht in de bouw." bron: info over Wkb

mogelijk zal per 1-1-2025 dit dus ook voor verbouwen gaan gelden, de verantwoordelijkheden komt daarbij ook zeer sterk te liggen op de uitvoerende partijen (bv de installateur van de warmtepompen), deze zal dan primair verantwoordelijk worden voor de toepassen van de wettelijke eisen, oa dus ook dat de geplaatste warmtepomp aan de geluidseisen voldoet.
Nu ligt dit nog volledig bij de opdrachtgever,dus de woningseigenaar.
@Djvdb misschien is het - i.v.m. de propaan veiligheidszone - een optie de WP een meter voor de gevel te plaatsen (kan je het boompje ook laten staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
MacD007 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:24:
[...]

los van je vraag ivm de veiligheidszone heb je ook nog met de geluidseisen van 45/40 dB te maken, gezien je foto schat ik de afstand tot de erfgrens links kleiner dan 2m, klopt dat? of heb je met het aspect geluid nog niet goed bekeken. Heb je daar hulp bij nodig, stuur dan maar een pm op, ik help graag.
Je hebt overigens de juiste geluidsvermogen waarde van die warmtepomp nodig (ook de silent modus graag)

m.b.t. de veiligheidszone hier een voorbeeld hoe dit bij Amber met R290 is geregeld, kijk mn even hoe dit bij de gewenste merk en type vermeld is, in jou tekening staat dit in feite ook gelijkwaardig aan wat hier Amber over schrijft. Dus jou deur zit daardoor helaas wel in die veiligheidszone en is dus niet toegestaan. Dat zijn helaas de wat mindere aspecten van propaan (R290) als koudemiddel.

[Afbeelding]bron: Itho Daalderop Amber
Deze Amber veiligheidseisen zijn die generiek ?
Dit zou betekenen dat een R290 wp geen werkschakelaar binnen 1m van het toestel mag hebben.
WeHeat heeft zelfs een werkschakelaar op het toestel geintegreerd......
En bij alle installaties die ik heb gezien zit deze vlakbij de wp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byYXUnnTGrfqDKNqwdlVIPxOF0g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ERO720WsOKxZFwqQnYk0h3yJ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

martinusv schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:06:
[...]

Dit zou betekenen dat een R290 wp geen werkschakelaar binnen 1m van het toestel mag hebben.
[Afbeelding]
Ze zijn min of meer generiek. Wij plaatsen hem 30 cm boven de Amber dat is toegestaan. Bij Weheat hebben wij die opmerking ook geplaatst. Officieel is dat niet toegestaan maar zij hadden daarvoor een andere interpretatie. Binnenkort hebben wij bij hun daarover een gesprek met de verantwoordelijke medewerker.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:37
MacD007 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Dat mag praktisch dan wel zo zijn, de wetgeving heeft helaas een andere insteek, dus als je daar twee buitenunits plaatst die geluidstechnisch elkaar kunnen beinvloeden dan heb je dus wel een probleem. De Wpac tool kan je dan ook niet verder helpen. Dan zul je dus een adviesbureau voor akoestiek in de arm moeten nemen en dit laten uitrekenen.
De enige escape die je hebt is als de airco geen verwarmingsfunctie heeft, helaas hebben vrijwel alle huidige vaste airco's deze functie, of je die wel of niet gebruikt speelt hierbij echter geen rol.
Even een tip:
De verwarmfunctie kan je meestal definitief de nek omdraaien door een draad door te knippen, buitenunit zal de rest van zijn leven nooit meer kunnen verwarmen.

Mja waarom zou je dat doen, iets slopen waar je wel voor betaalt hebt.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 27-05-2024 11:52 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:09

Seafarer

XXX

mr_evil08 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:51:
[...]

Even een tip:
De verwarmfunctie kan je meestal definitief de nek omdraaien door een draad door te knippen, buitenunit zal de rest van zijn leven nooit meer kunnen verwarmen.

Slopen ? Dat heet toch modificeren. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:17
Seafarer schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:48:
[...]

Tweaken ;)

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Seafarer schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:48:
[...]

Heet letterlijk slopen gezien de wijziging permanent is, ook al zou je het draadje weer aan solderen gaat het niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Tikkeltje OT, maar hoeveel heeft jullie oude HR-ketel opgebracht bij de oud-ijzerboer?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mr_evil08 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:51:
[...]

Even een tip:

Leuk, maar zelfs dat helpt je niet, men gaat uit van wat de unit kan vanuit de staat tijdens levering, dus eigen aanpassingen worden hierbij niet in meegenomen. De vraag is overigens of dit ook niet tot het verlies van de garantie zou kunnen leiden. Lees daar maar eens heel goed de voorwaarden door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Carboy54 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:16:
[...]

Ze zijn min of meer generiek. Wij plaatsen hem 30 cm boven de Amber dat is toegestaan. Bij Weheat hebben wij die opmerking ook geplaatst. Officieel is dat niet toegestaan maar zij hadden daarvoor een andere interpretatie. Binnenkort hebben wij bij hun daarover een gesprek met de verantwoordelijke medewerker.
Juist,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQUl1vTYbH3Dr1ljV__g4CxyKxY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lFOYGWCdSO6VHtwp37AUwTT6.png?f=fotoalbum_large
30cm boven de amber heb je namelijk geen veiligheidszone meer, dus daar is dit zoals @Carboy54 ook aangeeft volledig in orde. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
martinusv schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:06:
[...]

[Afbeelding]
WeHeat heeft het hele aspect veiligheidszone ivm R290 totaal niet in zijn ontwerp en opsteleisen meegenomen, er worden bv geen enkele verwijzigen richting een veiligheidszone tbv de opstelling gemaakt.

waarom zij dit niet gedaan hebben terwijl je dat bij nagenoeg andere fabrikanten met R290 wel ziet vind ik buitengewoon vreemd en zelfs verontrustend. Volgens de Nederlandse Praktijk Richtlijn NPR 7910-1 moet er een veiligheidszone in acht worden genomen. Deze zone is van toepassing op de buitenunit van een monoblock warmtepomp. (bron: Bosch - nefit) Info veiligheidszones Warmtepompen R290

Ik zou als beoogd koper hier dit soort vragen wel aan WeHeat stellen. zeker als later blijkt dat ook voor WeHeat deze veiligheidszone bestaan en een reeds geplaatste unit dan ploseling niet meer aan de nieuwe vorwaarden zou voldoen.
Aangezien dit een echt veiligheidsaspect is dit zeker een punt wat meer aandacht vanuit WeHeat verdient.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 27-05-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:03

P_Tingen

omdat het KAN

Als voorbereiding op het gesprek met de wp-boer ben ik aan het nadenken wat ik wil. Ik neig er nu naar een vvw aan te laten leggen en de wp daarop aan te laten sluiten en de cv in stand te houden en die voor SWW en radiatoren boven te gebruiken (die staan alleen open bij < -10°, maar wil ik niet verwijderen).

Het idee erachter is dat met dit een simpele installatie oplevert en dat de cv door het beperktere gebruik langer mee zal kunnen. Mocht die op termijn vervangen moeten worden dan kan ik altijd nog kiezen om die ook op de wp aan te sluiten.

Is dit een handige aanpak?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

P_Tingen schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:17:
Als voorbereiding op het gesprek met de wp-boer ben ik aan het nadenken wat ik wil. Ik neig er nu naar een vvw aan te laten leggen en de wp daarop aan te laten sluiten en de cv in stand te houden en die voor SWW en radiatoren boven te gebruiken (die staan alleen open bij < -10°, maar wil ik niet verwijderen).

Het idee erachter is dat met dit een simpele installatie oplevert en dat de cv door het beperktere gebruik langer mee zal kunnen. Mocht die op termijn vervangen moeten worden dan kan ik altijd nog kiezen om die ook op de wp aan te sluiten.

Niet echt, de WP zal efficiënter werken met meer afgifte-units aangesloten, dus dan pak je de radiatoren van de 1ste verdieping er dus bij. Ketel voor SWW kun je natuurlijk aanhouden, maar je kan juist weer die 300€/jr vastrecht besparen door 'm voor die laatste paar kubieke meters per jaar te vervangen voor een andere oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 05:55

silverball

De wagen voor moderne mensen

True schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:51:
Tikkeltje OT, maar hoeveel heeft jullie oude HR-ketel opgebracht bij de oud-ijzerboer?
Tientje vd week.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

True schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:20:
[...]

Niet echt, de WP zal efficiënter werken met meer afgifte-units aangesloten, dus dan pak je de radiatoren van de 1ste verdieping er dus bij. Ketel voor SWW kun je natuurlijk aanhouden, maar je kan juist weer die 300€/jr vastrecht besparen door 'm voor die laatste paar kubieke meters per jaar te vervangen voor een andere oplossing.
@P_Tingen Helemaal mee eens en vergeet ook niet het aanzienlijke duurdere onderhoudscontract van de CV ketel onder de nieuwe gaswet. Dat worden hele dure kubieke metertjes :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 27-05-2024 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:19

Ik kon een 12 jaar oude ketel via marktplaats verkopen voor 60 euro. Heb hem er best lang op laten staan maar meer ging hem niet worden. Degene die hem kocht zei dat hij hem ging gebuiken voor reserve onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

[...]
Ik /wil/ de radiatoren boven ook niet aan hebben, dus om ze aan te zetten alleen maar omdat dan de wp efficiënter draait vind ik niet een verbetering van mijn woongenot :)

En de reden voor het aanhouden van de cv is dat ik niet alles in 1x wil en kan aanpakken. Ik kook ook nog op gas dus de aansluiting kan nog niet weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Nee, omdat je afgiftesysteem (in dit geval alleen je VVW) mogelijk te klein zal zijn plus je andere aanwezige afgiftesystemen (radiatoren) niets kunnen bijdragen, met kans dat de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan en dus gaat pendelen (iets wat je met warmtepompen zo veel mogelijk wilt vermijden).

Normaal gezien wort een "hybride" warmtepomp aangesloten op de hoofdleiding (dat is dus ook waar je CV ketel nu is aangesloten), het voordeel is dat als je warmtepomp bij extreem koude hulp nodig heeft zal de CV hier niets of nauwelijks kunnen bijdragen tenslotte beide systemen zijn onafhankel;ijk van elkaar. (niet echt handig, en dat voor meer dan één punt).

een volgend voordeel is dat de CV nagenoeg uitsluitend voor SWW hoeft te draaien en dus qua levensduur een stuk langer zal meegaan, mn omdat de warmtepomp ook kan voorzien in warmte via je radiatoren.

klein voorbeeld; mijn CV heeft afgelopen winter slechts circa 30m3 gas voor verwarmen gebruikt, het overgrote deel was voor SWW. Dat iwas minder dan 5% van de warmtelevering totaal. En mijn installatie is een mix van radiatoren (hoofdverwarming) en VVW (ook hoofdverwarming).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:39

Stoker

Warmtepomponline

[...]

Ik draai een Amber 65 met 45m2 vvw... Geen problemen hoor. Boven verwarm ik niet.

Blijven douchen en koken op gas kan prima. Zeker als overgangsperiode/overbruggingsperiode.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
P_Tingen schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:26:
[...]

Ik /wil/ de radiatoren boven ook niet aan hebben, dus om ze aan te zetten alleen maar omdat dan de wp efficiënter draait vind ik niet een verbetering van mijn woongenot :)

En de reden voor het aanhouden van de cv is dat ik niet alles in 1x wil en kan aanpakken. Ik kook ook nog op gas dus de aansluiting kan nog niet weg
Als je dak/buitenschil veel beter geïsoleerd is dan de verdiepingsvloer (dat is vaak zo) dan heb je bij goed inregelen waarschijnlijk meer comfort en lagere stookkosten als je boven op lage temperatuur met de warmtepomp mee laat lopen.
Even snel warm stoken gaat 'm dan alleen niet meer worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stoker schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:30:
[...]

Ik draai een Amber 65 met 45m2 vvw... Geen problemen hoor. Boven verwarm ik niet.

Blijven douchen en koken op gas kan prima. Zeker als overgangsperiode/overbruggingsperiode.
En dan inmiddels vanaf 2023 nog beter en efficiënter zonder buffer ook Joris ;) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

Een gasketel vindt het niet fijn als de afgiftepunt heel beperkt is, ik zou ze gewoon laten meedraaien met de WP en het verlies van afgifte aan de ruimte voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:21:
[...]

WeHeat heeft het hele aspect veiligheidszone ivm R290 totaal niet in zijn ontwerp en opsteleisen meegenomen, er worden bv geen enkele verwijzigen richting een veiligheidszone tbv de opstelling gemaakt.

waarom zij dit niet gedaan hebben terwijl je dat bij nagenoeg andere fabrikanten met R290 wel ziet vind ik buitengewoon vreemd en zelfs verontrustend. Volgens de Nederlandse Praktijk Richtlijn NPR 7910-1 moet er een veiligheidszone in acht worden genomen. Deze zone is van toepassing op de buitenunit van een monoblock warmtepomp. (bron: Bosch - nefit) Info veiligheidszones Warmtepompen R290

Ik zou als beoogd koper hier dit soort vragen wel aan WeHeat stellen. zeker als later blijkt dat ook voor WeHeat deze veiligheidszone bestaan en een reeds geplaatste unit dan ploseling niet meer aan de nieuwe vorwaarden zou voldoen.
Aangezien dit een echt veiligheidsaspect is dit zeker een punt wat meer aandacht vanuit WeHeat verdient.
Is het verplicht om een wp buitenunit te voorzien van een werkschakelaar in de nabijheid van het toestel zelf ?
Of is die werkschakelaar tbv installatie / onderhouds gemak ?
De wp heeft immers een eigen groep met bijbehorende installatieautomaat in de meterkast die gebruikt kan worden om het systeem spanningsloos te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

martinusv schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:48:
[...]

Is het verplicht om een wp buitenunit te voorzien van een werkschakelaar in de nabijheid van het toestel zelf ?
De wp heeft immers een eigen groep met bijbehorende installatieautomaat in de meterkast die gebruikt kan worden om het systeem spanningsloos te maken.
Verplicht is een groot woord.
Je wilt als iemand die onderhoud doet aan een buitenunit (WP, airco of whatever) zekerheid hebben dat de stroom is afgesloten én dat niemand de mogelijkheid heeft de stroom weer in te schakelen terwijl jij met die werkzaamheden bezig bent. Het meest praktische hiervoor is een werkschakelaar. Dat is nog geen 30€ aan materiaal. Er zijn ook alternatieven zoals een slotje op de automaat in de groepenkast, maar dan moet je maar net daarvoor de juiste automaat hebben en het juist slot hebben.
Hierom zie je in de praktijk dus dan in 99% v.d. gevallen een werkschakelaar geplaatst wordt.
Waarom? Als je dit niet goed doet kunt afdwingen kun komen te overlijden in een treurig geval.

Er is vast iemand die, als het een verplichting is, kan zwaaien met een paragraaf van een NEN of soortgelijk document in dit topic ;)

[ Voor 3% gewijzigd door True op 27-05-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
martinusv schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:48:
[...]

De functie van een werkschakelaar is NIET om de warmtepomp spanningsvrij te maken, maar is bedoeld om draaiende onderdelen (van de warmtepomp) tegen onbedoeld draaien te zekeren.

Het is één van de mogelijke maatregelen die er genomen kunnen worden, het is wel een van meest eenvoudige veilige maatregelen.
Het alleen uitschakelen van een installatieautomaat is hierbij onvoldoende omdat deze ook weer door iemand (onbedoeld) ingeschakeld kan worden, je zou dus daar een blokkade op moeten plaatsen. Deze zijn er in de markt, alleen passen deze veelal niet om de gangbare groepenkasten zoals je deze in een prive-situatie kunt vinden, plus kosten deze voorzieningen een heel stuk meer dan een eenvoudige werkschakelaar. (kost veelal nog geen 20 euro).
Zorg wel dat deze werkschakelaar in zicht van buitenunit staat en bv dus niet aan de binnenkant van de muur cq in de meterkast is geplaatst. De monteur moet de werkschakelaar in zicht houden en bij voorkeur kunnen zekeren met een slot.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 27-05-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:40
In dit topic en ook de voorgaande in de serie ben ik een aantal keren sanitair expansievat tegengekomen. Dus ik gooi mijn vraag maar eens hier in de groep.

Ik ben bezig om een Flamco, type Airfix D, inhoud 8 liter, 4 bar te installeren.

Volgens de installatie handleiding moet de voordruk 0,2 bar minder zijn dan de toevoerwaterdruk. Maar die varieert nog wel eens en zou je in theorie telkens de voordruk moeten regelen.

Is het de bedoeling om de voordruk te baseren op de maximum druk die af en toe voorkomt?
Ik lees ook dat je een reduceerventiel kan installeren. Die zou ik dan op de minimaal voorkomende druk moeten afstellen?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
MacD007 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:21:
[...]
[...]
Volgens de Nederlandse Praktijk Richtlijn NPR 7910-1 moet er een veiligheidszone in acht worden genomen.
Daar kun jij op afstand niets over zeggen. Interne ventilatie kan prima zo geregeld zijn dat propaan eruit zakt.
Als WeHeat stelt dat de liggende unit altijd op een dak moet staan en aannemelijk maakt dat eventuele R290 in de wind snel verdunt en daardoor geen veiligheidszone noodzakelijk is, tja, dan mag je dat als consument aannemen.
Zie bijvoorbeeld
B-lex in "Welke normen toepassen bij R290 monoblocks?"
Proton_ in "Welke normen toepassen bij R290 monoblocks?"
Consumentenmarkt, minder dan 50 kilo brandbaar materiaal, alleen risico bij catastrophic failure: atex (en de NPR) is simpelweg niet van toepassing en hooguit nuttig als richtlijn.

De werkschakelaar/automaatlockout discussie is ook al vaak gepasseerd met veel meer nuance dan je hier tentoonspreidt.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 28-05-2024 10:37 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Proton_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:03:
[...]

Daar kun jij op afstand niets over zeggen. Interne ventilatie kan prima zo geregeld zijn dat propaan eruit zakt.
Als WeHeat stelt dat de liggende unit altijd op een dak moet staan en aannemelijk maakt dat eventuele R290 in de wind snel verdunt en daardoor geen veiligheidszone noodzakelijk is, tja, dan mag je dat als consument aannemen.
Zie bijvoorbeeld
B-lex in "Welke normen toepassen bij R290 monoblocks?"
Proton_ in "Welke normen toepassen bij R290 monoblocks?"
Consumentenmarkt, minder dan 50 kilo brandbaar materiaal, alleen risico bij catastrophic failure: atex is simpelweg niet van toepassing en hooguit nuttig als richtlijn.
ik heb nergens aangegeven dat deze onder ATEX valt of zone 2 benoemd. AUB wel juist gaan lezen.
Dan zal ik nogmaals de tegenvraag stellen, waarom doen dat nagenoeg alle andere fabrikanten dat wel ?
De werkschakelaar/automaatlockout discussie is ook al vaak gepasseerd met veel meer nuance dan je hier tentoonspreidt.
het was ook een eenvoudig antwoord en geen wetenschappelijk betoog, die kan ik je ook leveren als je dat graag wilt, echter zijn daar dan wel kosten aan verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Stoker schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:30:
[...]

Dit is dus inderdaad het scenario wat ik ook voor ogen had. Mijn vloer is ook zo'n 45m2.
Heb jij een buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

P_Tingen schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:45:
[...]

Dit is dus inderdaad het scenario wat ik ook voor ogen had. Mijn vloer is ook zo'n 45m2.
Heb jij een buffervat?
Nee, ik heb de leidingen in de vloer laten frezen; ik heb de pomploze verdeler direct op de WP aangesloten. Mijn vloer is 1 grote accu. Als hij aan het defrosten is, dan voel is alleen de 1m2 dat de vloer kouder is, maar dat is het dan ook.

Heb vanaf sept 2023 ca. 1500kWh gebruikt, 45m2 vvw, woning uit 1976.

HR++ glas,
Geen spou isolatie
Wel vloerisolatie
Met een open trap in de woonkamer :X

[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 27-05-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Dat is dan nog erger dan wat ik heb :o Ik heb een huis uit 1978 (dacht ik) en de isolatie bestaat uit noppenfolie van zo'n 3 á 4 mm dik. Ik heb door twee isolatieboeren laten kijken of daar wat aan te doen is, maar beiden adviseerden om er niets aan te doen want mogelijk meer problemen dan oplossingen.

Ik heb wel een soort van vloerisolatie (tonzon) en HR++ maar gelukkig geen open trap.
Goed te lezen dat de wp bij jou goed bevalt, dat geeft de burger moed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-05 09:21

Jan2023

KISS

Als je de radiatoren pas open zet bij -10 zal je gasketel amper hoeven te verwarmen.
Als je dan het vermogen van de ketel ver terug laat zetten zou ik mij over pendelen niet druk maken
En sanitair warm water leveren gaat natuurlijk prima.
Dat doe ik hier ook naast de WP.
Heb namelijk geen trek in zo,n groot boilervat.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

P_Tingen schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:27:
Dat is dan nog erger dan wat ik heb :o Ik heb een huis uit 1978 (dacht ik) en de isolatie bestaat uit noppenfolie van zo'n 3 á 4 mm dik. Ik heb door twee isolatieboeren laten kijken of daar wat aan te doen is, maar beiden adviseerden om er niets aan te doen want mogelijk meer problemen dan oplossingen.

Ik heb wel een soort van vloerisolatie (tonzon) en HR++ maar gelukkig geen open trap.
Goed te lezen dat de wp bij jou goed bevalt, dat geeft de burger moed!
Ik neem m maar als een compliment :(:)

Nee alle geheid op een stokkie. Gaat prima, veelal overdag rond de 1200-1500w in de vorstperiodes, en in de nachten een geluidsbewerking met max 1000w.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoker op 27-05-2024 21:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:31
MacD007 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:18:
[...]

De functie van een werkschakelaar is NIET om de warmtepomp spanningsvrij te maken, maar is bedoeld om draaiende onderdelen (van de warmtepomp) tegen onbedoeld draaien te zekeren.

Het is één van de mogelijke maatregelen die er genomen kunnen worden, het is wel een van meest eenvoudige veilige maatregelen.
Het alleen uitschakelen van een installatieautomaat is hierbij onvoldoende omdat deze ook weer door iemand (onbedoeld) ingeschakeld kan worden, je zou dus daar een blokkade op moeten plaatsen. Deze zijn er in de markt, alleen passen deze veelal niet om de gangbare groepenkasten zoals je deze in een prive-situatie kunt vinden, plus kosten deze voorzieningen een heel stuk meer dan een eenvoudige werkschakelaar. (kost veelal nog geen 20 euro).
Zorg wel dat deze werkschakelaar in zicht van buitenunit staat en bv dus niet aan de binnenkant van de muur cq in de meterkast is geplaatst. De monteur moet de werkschakelaar in zicht houden en bij voorkeur kunnen zekeren met een slot.
Ik gebruik automaatvergrendeling. € 1,65 per stuk.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Laatst online: 16:48
Ik heb een topic gestart omdat ik een vraag heb over het (dampdicht) isoleren van mijn warmtepompleidingen die ik in een regenbuis wil wegwerken langs de gevel. Advies van wat ervaringsdeskundigen wordt gewaardeerd.
gebruiker001 in "Isolatie L/W Warmptepompleidingen in regenpijp"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ja, dat is natuurlijk ook een mogelijkheid. mits juist gebruikt, het problem met deze dingen is vaak dat deze juist weg zijn als je ze nodig hebt. Een werkschakelaar kan een monteur ook bedienen en beveiligen als ik zelf niet thuis ben, dat is bij dit soort beveiligingen dus niet zo.
Ook ben ik niet zo dat deze mogelijk door de schroefdraad de schakelaar kunnen beschadigen, want het moet natuurlijk wel goed klem zitten. niet zo mijn ding. maar die keuze moet iedereen voor zich zelf maken, daarom heb je ook diverse mogelijkheden, een werkschakelaar is daar gewoon één van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:36

dof

M'n Nefit Topline ketel (>10 jr oud) plus alle toebehoren verkocht voor 100 €, en die is inmiddels ook weer met tevredenheid in gebruik genomen, want ik kreeg nog een bedankje :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Extra reden voor veel tweakers in gebieden waar een warmtenet wordt gepland om nu al over te gaan naar de warmtepomp. ‘Stop subsidies voor warm­te­pom­pen als er warmtenet komt’: https://www.bouweninstall...als-er-warmtenetwerk-komt

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 28-05-2024 10:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:23:
Extra reden voor veel tweakers in gebieden waar een warmtenet wordt gepland om nu al over te gaan naar de warmtepomp. ‘Stop subsidies voor warm­te­pom­pen als er warmtenet komt’: https://www.bouweninstall...als-er-warmtenetwerk-komt
Kompleet van de zotte dit soort berichten van de energie maffia in een poging hun monopolie te behouden.!
😡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Op zich een logische oproep. Individuele acties maken collectieve minder rendabel, terwijl de collectieve voordeliger is voor het geheel. Subsidies verstrekken die elkaar tegenwerken is belastinggeld over de balk gooien.

De link naar netcongestie is echter in de meeste gevallen onzin. De meeste warmtenetten worden ingezet op middentemperatuur , omdat het niet praktisch haalbaar is de hele wijk op lage temperatuur te laten verwarmen.

Die middentemperatuur wordt behaald door een warmtepomp op een lagetemperatuurwarmtebron te zetten. De cop is veelal slechter dan de individuele oplossing waar het afgiftesysteem op lage temperatuur draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:07

hnq

Niet alleen voor tweakers lijkt me 😏

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Jan2023 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:37:
[...]

Kompleet van de zotte dit soort berichten van de energie maffia in een poging hun monopolie te behouden.!
😡
Compleet off topic en ik zal wel te genuanceerd denken, maar ik vind dat deze kwalificatie veel hardwerkende en goedwillende mensen schoffeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouter
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:08
Ik ben van plan een Vaillant Arotherm Plus te installeren in de tuin en rechtstreeks aan te sluiten op de vvw (op bgg), met T-stukken naar rest van het cv systeem (nog nooit gebruikte radiatoren op 1e en 2e verd.).

Nu hangt op zolder de CV welke voorlopig blijft voor SWW, dus hier wil ik een keerklep tussen zetten, hij hangt er toch nog wel ff. Kan het expansievat, vulpunt en manometer hier ook op zolder blijven zitten of gaat dat problemen opleveren met drukverschil bij een monoblock in de tuin?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

ZonnigY schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:15:
[...]

Compleet off topic en ik zal wel te genuanceerd denken, maar ik vind dat deze kwalificatie veel hardwerkende en goedwillende mensen schoffeert.
Deels met jou eens. In het blad installatie.nl editie 4 komt binnenkort een artikel van een onafhankelijk journalist die via mijn klant aan toont dat wij een warmtenet aansluiting in zijn woning van 100 Gj naar 3500 Kwh hebben omgebouwd. Kosten op dit moment € 5.300 versus € 950. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn maar de klant heeft de rekeningen van een aantal jaren getoond en ook het huidige verbruik met 4 personen, een 9.5 Kw warmtepomp met een boiler van 270 liter bij 24/7 21 graden. Dus consumenten moeten in de toekomst zelf kunnen blijven kiezen. Subsidie of niet met dergelijke absurde verschillen in verwarmingskosten.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 28-05-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07
Carboy54 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:28:
[...]

Deels met jou eens. In het blad installatie.nl editie 4 komt binnenkort een artikel van een onafhankelijk journalist die via mijn klant aan toont dat wij een warmtenet aansluiting in zijn woning van 100 Gj naar 3500 Kwh hebben omgebouwd. Kosten op dit moment € 5.300 versus € 950. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn maar de klant heeft de rekeningen van een aantal jaren getoond en ook het huidige verbruik met 4 personen, een 9.5 Kw warmtepomp met een boiler van 270 liter bij 24/7 21 graden. Dus consumenten moeten in de toekomst zelf kunnen blijven kiezen. Subsidie of niet met dergelijke absurde verschillen in verwarmingskosten.
Van 100 GJ (~27.500 kWh) naar 3.500 kWh? Dat klink ongeloofwaardig.

Misschien is die 3.500 kWh alsnog met een COP van 5 opgewekt, dus laten we zeggen 17.500 kWh thermische energie in de woning maar goed, hoe verklaart men het verschil van de afname van 27.500 naar 17.500 thermische energiebehoefte?

En welke woning gebruikt in hemelsnaam zo veel kWh aan warmte....?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

radeoxx schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:57:
[...]

Misschien is die 3.500 kWh alsnog met een COP van 5 opgewekt, dus laten we zeggen 17.500 kWh thermische energie in de woning maar goed, hoe verklaart men het verschil van de afname van 27.500 naar 17.500 thermische energiebehoefte?

Kleine patio bungalow met puntdak. Jaren 70 met vvw 20 jaar oud. Vloer met Tonzon rest niet optimaal geïsoleerd. Alleenwonende buurvrouw deedt 69 Gj. Ook al is deze ene winter wellicht niet helemaal representatief het verschil is en blijft enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
radeoxx schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:57:
[...]

Isolatie denk ik.

Ik kwam daar wel in de buurt: 3000 m3 gas.
Na isolatie plus warmtepomp hoop ik ook ruim onder de 4000 kWh te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

ZonnigY schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:15:
[...]

Dat bedrijven een warmtenet willen bouwen ,helemaal prima.
Maar ga niet lobbyen om individuele subsidies voor partikulieren dan maar te stoppen.
Laten ze eerst maar eens zorgen dat ze niet kostenverhogend zijn voor de afnemers !
In rotterdam is zo,n projekt gerealiseerd en de afnemers zijn honderden euro,s duurder uit dan toen ze nog aan het gas zaten .
Andere projekten stagneren omdat ze kosten verhogend bleken voor de consument.
Dus schofferen ,? Het zal wel, maar die monopolisten die alleen maar voor hun eigen produkt prediken moeten zich niet bemoeien met de financiele voorzieningen die voor de burger zijn opgezet.
:N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-05 09:10
Kabouter schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:20:
Ik ben van plan een Vaillant Arotherm Plus te installeren in de tuin en rechtstreeks aan te sluiten op de vvw (op bgg), met T-stukken naar rest van het cv systeem (nog nooit gebruikte radiatoren op 1e en 2e verd.).

Nu hangt op zolder de CV welke voorlopig blijft voor SWW, dus hier wil ik een keerklep tussen zetten, hij hangt er toch nog wel ff. Kan het expansievat, vulpunt en manometer hier ook op zolder blijven zitten of gaat dat problemen opleveren met drukverschil bij een monoblock in de tuin?
Dat kan, mits de keerklep de gewenste stromingen natuurlijk niet blokkeert.

Ik heb thuis de aanvoer en retour van de cv-ketel direct aan elkaar geknoopt, met een T-stuk naar de rest van de installatie t.b.v. vullen en ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Je gaat de wp op de begane grond aansluiten op je vvw en ook op de begane grond de t-splitsing maken voor de radiatoren boven? Dit klinkt als een scenario dat mij aanstaat, dus ik lees even aandachtig mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

P_Tingen schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:46:
[...]

Je gaat de wp op de begane grond aansluiten op je vvw en ook op de begane grond de t-splitsing maken voor de radiatoren boven? Dit klinkt als een scenario dat mij aanstaat, dus ik lees even aandachtig mee
Dat is niet ingewikkeld.
😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dOlvqIT0aJuSqqYDcQAMnjqZTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itEWGoMLCB262JB7qewxBMrh.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts komt door de buitenmuur de WP binnen en de rest is duidelijk.
Op de bovenverdieping een paar radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:14
Jan2023 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:03:
[...]

Dat is niet ingewikkeld.
😉

[Afbeelding]

Zoiets gaat het hier ook worden (maar dan een Panasonic J waarschijnlijk).
Heb jij je expansievat dan nog op zolder hangen, of zit die ingebouwd in je warmtepomp (en is dat voldoende)?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:49
Hier ongeveer hetzelfde gedaan maar met een regelaar om de flow naar de radiatoren te kunnen regelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HAi1VvJRFWDKcKiEGpfVTG_TKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6s0cjC8HoiwOfMXYIM5dVqt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

WillemSuper schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:35:
Hier ongeveer hetzelfde gedaan maar met een regelaar om de flow naar de radiatoren te kunnen regelen.[Afbeelding]
Ipv een regelaar voor de flow zou je dat ook kunnen regelen met de knop op je radiator zelf toch (vooropgesteld dat die er op zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Heb ik ook gedaan met een 55/6. Heeft afgelopen seizoen met koelen en verwarmen probleemloos gewerkt.

Zie: Speedfight in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

[ Voor 7% gewijzigd door Speedfight op 28-05-2024 15:03 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

MisterMailman schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:20:
[...]

Heb jij je expansievat dan nog op zolder hangen, of zit die ingebouwd in je warmtepomp (en is dat voldoende)?
Expansievat zit in de Panasonic J serie standaard tot 150 liter systeem inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:49
P_Tingen schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:38:
[...]

Ipv een regelaar voor de flow zou je dat ook kunnen regelen met de knop op je radiator zelf toch (vooropgesteld dat die er op zit)
Dat zou inderdaad kunnen en dit keurig op Delta t inregelen. Dit was voor mij eenvoudiger om de kortsluiting regelbaar te maken zodat de meeste flow door de vloer gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

P_Tingen schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:38:
[...]

Kan maar je ziet geen flow. Dat is soms veel makkelijker dan temperatuur meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouter
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:08
Speedfight schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:52:
[...]

Heb ik ook gedaan met een 55/6. Heeft afgelopen seizoen met koelen en verwarmen probleemloos gewerkt.

Zie: Speedfight in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Super! Jij hebt dus 2 afsluiters bij de CV geplaats i.p.v. een keerklep?

Geen problemen met expansievat op zolder, ver weg van de monoblock in de tuin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kabouter schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:48:
[...]

De lengte naar het expansievat maakt niks uit (nauwlijks iig)
Een warmtepomp heeft sowieso weinig uitzetting.
Het is meer dat je wat inhoud wil zodat je met ontluchten (of een klein lekje) niet gelijk zonder druk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Seafarer schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:19:
[...]

Maar dan zijn er 3 dingen niet in orde.
Je gewone thermostaat, je maximaal thermostaat, en je inlaatcombinatie werkt niet.

Dit is wel heel bijzonder.
4 dingen, geen onderhoud/inspectie durf ik te beweren.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kabouter schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:48:
[...]

Heb één afsluiter geplaatst zodat er geen doorstroming/kortsluiting is over de ketel als de warmtepomp actief is, maar had ook met keerklep gekund.
De Intergas ketel is nog in gebruik voor SWW, en heb de verwarming functie uitgezet in het menu. Dit schijnt niet bij iedere ketel te kunnen, maar wel bij Intergas omdat ze een aparte warmtewisselaar voor SWW en verwarming hebben.
Expansievat geeft geen probleem, maar ik stook ook op lage temperatuur waardoor het wellicht ook wat minder spannend is.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedfight op 28-05-2024 16:46 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

MisterMailman schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:20:
[...]

Voor je panasonic kreeg je antwoordt van carboy.
Zolder heb ik niet , expansievat hangt 1 verdieping hoger naast de intergas ketel die nog sww doet.
Onder de gasketel een keerklep zodat de Amber niet zijn water door de ketel pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Jan2023 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:03:
[...]

Dat is niet ingewikkeld.
😉

[Afbeelding]

vraagje: waarvoor dienen de werkschakelaars rechts ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

MacD007 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:44:
[...]

vraagje: waarvoor dienen de werkschakelaars rechts ?
Tja wat denk je ?
Werkschakelaars voor de BUH en warmtepomp

Voor dat je de discussie start
😉
In de off positie kan er een hangslot door en een service monteur steekt de sleutel in zijn zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

koevlaas2 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:59:
[...]

4 dingen, geen onderhoud/inspectie durf ik te beweren.
Maar wees eens eerlijk, wie inspecteerd een elektrische boiler? Want de veiligheids onderdelen zijn zo failsafe gemaakt dat het nagenoeg onmogenlijk is dat dit gebeurt.

Ik hoop dat ooit het onderzoeks rapport boven water komt. Want ik ben toch wel heel benieuwd wat de bevindingen zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Mag ik de mening eens horen van de deskundigen over de volgende opstelling ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuIDDrbxSexp5OUGQL6-qwUAE1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZKfOyEAmwNgsY9PdsirzKsl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:49
Degene die vooraan in beeld staat draait met een prima rendement. De rest gaat minder lekker. Nee, dit laat zien dat ze er geen snars van snappen. Alle units een kwartslag draaien zodat ze naast elkaar staan en je bent er.

[ Voor 6% gewijzigd door Insert12 op 28-05-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan2023 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:22:

[Afbeelding]
Als je aan het eind van dat rijtje gaat staan dan is het oppassen, komt -30 uit, brrrrr

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

[Afbeelding]
Ongelofelijk dit! Zo te zien nog niet (waterzijdig of koelgaszijdig) aangesloten, dus misschien kan je ze nog een goede raad geven.

Denk wel dat de foto het iets slechter doet lijken dan het in werkelijkheid is. Het verre inzoomen geeft een gecomprimeerd beeld.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

verkeerslicht schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:46:
[...]

Ongelofelijk dit! Zo te zien nog niet (waterzijdig of koelgaszijdig) aangesloten, dus misschien kan je ze nog een goede raad geven.

Denk wel dat de foto het iets slechter doet lijken dan het in werkelijkheid is. Het verre inzoomen geeft een gecomprimeerd beeld.
Bij de electra pijp zie ik 2 beugeltjes en drie afstanden. Max afstand behoort 40cm. te zijn.
3 afstanden is 1,2 mtr. Maar het lijkt erop dat 1 afstand bij de voorzijde van de warmtepomp zit dus die dikte moet eraf. 30cm?? Dan blijft er 90 cm over. Edit: ik geloof toch dat er een beugeltje extra is dat maakt dan 1.3mtr.

Of zie ik dat verkeerd?

Zelfs als er 2 mtr. tussen zit lijkt me dit geen goed idee.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 28-05-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:13

[Afbeelding]
Tsja, dit is wel de slechtste manier. Het liefst zet je ze allemaal vrij natuurlijk, maar de 2 middelste units keren en iets uit elkaar zou hier al heel veel schelen. Dus 2 setjes maken, die met de ruggen naar elkaar staan.
<-- --> <-- -->

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Insert12 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:25:
Degene die vooraan in beeld staat draait met een prima rendement. De rest gaat minder lekker. Nee, dit laat zien dat ze er geen snars van snappen. Alle units een kwartslag draaien zodat ze naast elkaar staan en je bent er.
Mijn zoon kijkt sinds kort op deze set , staan op het dak van een school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05 18:34
Alleen jezelf laten afsluiten van stadswarmte kan erg duur zijn. Maar zelfs zonder dat te doen kan het al rendabel zijn om een warmtepomp aan te schaffen.

https://www.consuwijzer.n...afsluiten-warmte-of-koude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:07:
[...]

Bij de electra pijp zie ik 2 beugeltjes en drie afstanden. Max afstand behoort 40cm. te zijn.
3 afstanden is 1,2 mtr. Maar het lijkt erop dat 1 afstand bij de voorzijde van de warmtepomp zit dus die dikte moet eraf. 30cm?? Dan blijft er 90 cm over. Edit: ik geloof toch dat er een beugeltje extra is dat maakt dan 1.3mtr.

Of zie ik dat verkeerd?

Zelfs als er 2 mtr. tussen zit lijkt me dit geen goed idee.
Als de dikte van de wp 30cm is (gokje), dan lijkt het eerder op 90cm afstand, dus zelfs nog iets minder gunstig dan jouw inschatting...

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Insert12 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:25:
Ja of setjes van 2 ruggelings.
Die voorschriften zijn ook algemeen bekend en bij veel fabrikanten op tekening te vragen.

Al denk ik dat deze units in de praktijk nog niet zo slecht presteren, ze staan nl behoorlijk vrij op het dak en met de minste wind is er al heel weinig beïnvloeding.

Je zou met een rookbuisje eens om je warmtepomp moeten wapperen. Zo zie je dat de lucht heel snel vervliegt en vermengt als ze zo open staan.

[ Voor 25% gewijzigd door Technician- op 28-05-2024 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wist je dat warmtepompen, of chillers die met lage buitentemperaturen moeten werken, eerder last hebben als ze te “open en hoog” staan. Dat de wind er door blaast als een ventilator zeg maar.
Nibe geeft in hun technische handleiding ook aan als ze niet beschut staan een plaat aan de aanzuigzijde te maken op 30cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Dit is echt een drama voor pomp 2, 3 en 4. Alle warmte is zo ongeveer onttrokken aan de buitenlucht na nr1

Misschien gebruiken ze 1 en 3 voor de koeling en 2 en 4 voor verwarming en zijn ze helemaal zo gek nog niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:01
JukeboxBill schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:41:
In dit topic en ook de voorgaande in de serie ben ik een aantal keren sanitair expansievat tegengekomen. Dus ik gooi mijn vraag maar eens hier in de groep.

Ik ben bezig om een Flamco, type Airfix D, inhoud 8 liter, 4 bar te installeren.

Volgens de installatie handleiding moet de voordruk 0,2 bar minder zijn dan de toevoerwaterdruk. Maar die varieert nog wel eens en zou je in theorie telkens de voordruk moeten regelen.

Is het de bedoeling om de voordruk te baseren op de maximum druk die af en toe voorkomt?
Ik lees ook dat je een reduceerventiel kan installeren. Die zou ik dan op de minimaal voorkomende druk moeten afstellen?
Variëert die bij jou zoveel dan? Mijn analoge meter op de boiler staat erg constant op 3 bar heel het jaar - tenzij er een kraan open gaat idd.

Volgens mij is in NL de gewenste drinkwaterleidingdruk 3 bar, dus 2,8 op de BG zou een prima standaard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 18:35

[Afbeelding]
Haha, de cascadeopstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Zwartoog schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:58:
[...]

Variëert die bij jou zoveel dan? Mijn analoge meter op de boiler staat erg constant op 3 bar heel het jaar - tenzij er een kraan open gaat idd.

Volgens mij is in NL de gewenste drinkwaterleidingdruk 3 bar, dus 2,8 op de BG zou een prima standaard zijn.
In mijn vorige woning heb ik ook wel eens gedurende een aantal weken de druk gemeten en daar varieerde het nogal. Dus ik had het idee dat dat gebruikelijk was omdat de vraag varieert. Maar dat was in een stadje met veel recente nieuwbouw en waar de nutsvoorzieningen het niet kon bijhouden en ws. onderbemeten was.

Heb nu ook sinds vanmiddag een manometer geplaatst en tot nu toe is de druk vrij constant op 3,5 - 3,6 bar. Ook gedurende de spits als half Nederland onder de douche staat of met de maaltijd bezig is.
Wel loopt de druk erg veel terug bij het openen van een kraan maar voor de voordruk is de statische situatie maatgevend, neem ik aan.
Ik kijk het nog een paar dagen aan. Inmiddels ben ik er ook achter gekomen dat de voordruk niet zo kritisch is als de installatiehandleiding het doet voorkomen en wat de consequenties zijn van een niet exact ingestelde voordruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:01
JukeboxBill schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:29:
[...]

In mijn vorige woning heb ik ook wel eens gedurende een aantal weken de druk gemeten en daar varieerde het nogal. Dus ik had het idee dat dat gebruikelijk was omdat de vraag varieert. Maar dat was in een stadje met veel recente nieuwbouw en waar de nutsvoorzieningen het niet kon bijhouden en ws. onderbemeten was.

Heb nu ook sinds vanmiddag een manometer geplaatst en tot nu toe is de druk vrij constant op 3,5 - 3,6 bar. Ook gedurende de spits als half Nederland onder de douche staat of met de maaltijd bezig is.
Wel loopt de druk erg veel terug bij het openen van een kraan maar voor de voordruk is de statische situatie maatgevend, neem ik aan.
Ik kijk het nog een paar dagen aan. Inmiddels ben ik er ook achter gekomen dat de voordruk niet zo kritisch is als de installatiehandleiding het doet voorkomen en wat de consequenties zijn van een niet exact ingestelde voordruk.
Als de kraan open gaat, dan zakt de druk inderdaad :) Je moet de druk hebben met alle kranen dicht.

Volgens mij spelen er 2 componenten mbt goede voordruk:
1) de voordruk mag niet te hoog of te laag zijn, anders kan het drukvat de overdruk onvoldoende opvangen
2) bij te lage voordruk kan het vat zich niet regelmatig "leegdrukken", en krijg je dus stilstaand water in je vat, met mogelijk legionellabron.

Gezien 2) zou de voordruk dus nooit lager mogen zijn dan de druk met een kraan open.

Ik heb in mijn installatie netjes de handleiding gevolgd (voordrukmeter is gewoon een bandenspannignsmeter - ligt gewoon in de bouwmarkt :D), met 2,8 bar op een 3,0 bar systeem. Druk van het systeem blijft netjes op de 3 bar. Worst case, koud 300 liter vat opwarmen naar 70 graden, kwam de druk op maximaal 4,5 bar.

Ik bedenk me nu, je hebt het over een 8 liter expansievat. Dat is echt klein. Voor een 300 liter boiler had ik een 18 liter vat nodig. Er staat online ergens een sheet waarmee je kunt bepalen welk vat je nodig hebt, afhankelijk van inhoud boiler en delta-T.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Technician- schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:56:
Wist je dat warmtepompen, of chillers die met lage buitentemperaturen moeten werken, eerder last hebben als ze te “open en hoog” staan. Dat de wind er door blaast als een ventilator zeg maar.
Nibe geeft in hun technische handleiding ook aan als ze niet beschut staan een plaat aan de aanzuigzijde te maken op 30cm
Dat is niet voor de prestaties, want des te harder de wind door de verdamper waait, des te beter die de warmte uit de buitenlucht opneemt, maar om succesvol een defrost te kunnen doen. Bij een defrost gaat niet voor niets de ventilator uit. Je wilt dan namelijk liefst geen luchtstroom door de verdamper, omdat het opwarmen ervan dan niet lukt.
Volgens mij heeft @Naalroc dat een paar jaar geleden nog ondervonden. Bij hem staat de WP haaks op de gevel (ipv evenwijdig wat zo'n beetje standaard is). Toen het hard vroor en ook nog hard waaide lukte het de WP niet om te ontdooien en moest hij zelf met een plaat luwte maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:16
Ja was deze 8/2/'21:
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Mocht hem niet parallel aan de gevel plaatsen van Alklima, vanwege de oversteek van het rieten dak; dat zou min. 1 meter moeten zijn, maar zó vonden ze het prima.

[ Voor 73% gewijzigd door Proton_ op 29-05-2024 11:51 . Reden: linkfix ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Zwartoog schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:08:
[...]

Als de kraan open gaat, dan zakt de druk inderdaad :) Je moet de druk hebben met alle kranen dicht.

Volgens mij spelen er 2 componenten mbt goede voordruk:
1) de voordruk mag niet te hoog of te laag zijn, anders kan het drukvat de overdruk onvoldoende opvangen
2) bij te lage voordruk kan het vat zich niet regelmatig "leegdrukken", en krijg je dus stilstaand water in je vat, met mogelijk legionellabron.

Gezien 2) zou de voordruk dus nooit lager mogen zijn dan de druk met een kraan open.

Ik heb in mijn installatie netjes de handleiding gevolgd (voordrukmeter is gewoon een bandenspannignsmeter - ligt gewoon in de bouwmarkt :D), met 2,8 bar op een 3,0 bar systeem. Druk van het systeem blijft netjes op de 3 bar. Worst case, koud 300 liter vat opwarmen naar 70 graden, kwam de druk op maximaal 4,5 bar.

Ik bedenk me nu, je hebt het over een 8 liter expansievat. Dat is echt klein. Voor een 300 liter boiler had ik een 18 liter vat nodig. Er staat online ergens een sheet waarmee je kunt bepalen welk vat je nodig hebt, afhankelijk van inhoud boiler en delta-T.
Ik heb een elektrische boiler van 80 liter. Volgens de berekeningen is een 8 liter vat groot genoeg.
Ik ga het vat ook wel afstellen zoals je beschrijft en ook zo in de handleiding staat. Het was mij alleen niet duidelijk welke waterdruk moest worden aangehouden en wat het effect zou zijn op de werking van het vat door drukwisselingen.
Ik heb zelf een spreadsheet gemaakt zodat ik een paar "what-if" situaties kan berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Naalroc schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:15:
Ja was deze 8/2/'21:
https://tweakers.net/my.t...ay_image&image_id=1136652

Mocht hem niet parallel aan de gevel plaatsen van Alklima, vanwege de oversteek van het rieten dak; dat zou min. 1 meter moeten zijn, maar zó vonden ze het prima.
Als ik de link gebruik dan vind hij geen foto?
Ik ben ingelogd by Tweakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05 18:34
Antonl91 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:03:
[...]

Oke... maar krijgt de warmtepomp dan geen problemen bij grote warmtevraag (grote delta T) en als ik bijvoorbeeld van die 8 groepen op de begane grond ze allemaal op 2l/min zet? Dat zou intotaal 16 liter zijn. Als de volgende verdieping met nogmaals 7x bijv 2l open gaat dan word het maximale bij wijze van al 30l/m en dan komt het meer in de richting van wat ik zou verwachten als benodigde hoeveelheid.

Alleen de 1e verdieping verwarmen/koelen zal denk ik niet voorkomen, maar ik heb in ieder geval een nieuw schema gemaakt.
[Afbeelding]
Zojuist voor deze opstelling (vloerverwarming regel ik zelf) een offerte gekregen van bijna 12k. Daar gaat nog subside vanaf, maar denk dat het vrij prijzig is. Gaat om een LG warmtepomp (9kW) en ik kan mij niet voorstellen dat de monteurs een hele dag nodig hebben voor de installatie.

EDIT: Lol, zojuist nog een adviseur over de vloer gehad die 24k durft te rekenen. Daar gaat dan nog wel 2.8k subside vanaf maar is ook een onbekend merk warmtepomp heb ik het idee die alleen al 16k kost 7(8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Antonl91 op 29-05-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:16
Seafarer schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:59:
[...]

Je zou bijna een elektrisch rolluikje monteren.
Geen slecht idee, maar nee, ik heb een "nep" schuurdeurtje geplaatst, dat valt totaal niet op, omdat het lijkt op de rest van de stal/geveldeurtjes.
Maar ik moet er bij zeggen, dat ik hem nog nooit heb hoeven gebruiken, want die weersomstandigheden waren wel erg bijzonder, toen: relatief stevige vorst en keiharde Oostenwind, die op de ventilator blies.

Zal nog wel even een plaatje maken om het verhaal compleet te maken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8I84wnaj8huY9zfNX1CD8UFmcRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMaCpFFXa7DBFR8fQXIyHthp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntcuQ7kLMDyCOBo8VpCQFT4-mzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WY9HFa5vdT4DXNs3XgaFN7U6.jpg?f=fotoalbum_large.

[ Voor 39% gewijzigd door Naalroc op 29-05-2024 12:37 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Seafarer schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:55:
[...]

Maar wees eens eerlijk, wie inspecteerd een elektrische boiler? Want de veiligheids onderdelen zijn zo failsafe gemaakt dat het nagenoeg onmogenlijk is dat dit gebeurt.

Ik hoop dat ooit het onderzoeks rapport boven water komt. Want ik ben toch wel heel benieuwd wat de bevindingen zijn geweest.
Geen hond natuurlijk maar zou wel moeten.

Even wat anders:

Vorige week is bij mij de band van mijn kanalenlift geknapt met tot gevolg dat een Panasonic WH-MDC05J3E5 2,5m naar beneden viel. Gelukkig zat ie nog in de doos, het piepschuim heeft de val behoorlijk opgevangen. Als je goed naar de dwarsbalken kijkt zie je dat er een kleine buiging inzit.
De warmtepomp werkt overigens nog helemaal.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:03:
[...]

Geen hond natuurlijk maar zou wel moeten.

Even wat anders:

Vorige week is bij mij de band van mijn kanalenlift geknapt met tot gevolg dat een Panasonic WH-MDC05J3E5 2,5m naar beneden viel. Gelukkig zat ie nog in de doos, het piepschuim heeft de val behoorlijk opgevangen. Als je goed naar de dwarsbalken kijkt zie je dat er een kleine buiging inzit.
De warmtepomp werkt overigens nog helemaal.
Komt daar nog een vraag achteraan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Technician- schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:23:
[...]

Komt daar nog een vraag achteraan?
Achter die boiler of de gevallen warmtepomp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:28:
[...]

Achter die boiler of de gevallen warmtepomp ?
Nou hij is gevallen en dacht daar komt een vraag over? Of was het meer een mededeling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Technician- schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:35:
[...]

Nou hij is gevallen en dacht daar komt een vraag over? Of was het meer een mededeling?
Mededeling.

Pagina: 1 ... 137 ... 211 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)