Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:56
Tomexergie schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:17:
[...]

Het meten van de prestatie (COP) per merk geeft een onbetrouwbaar beeld omdat het aantal beperkt is. Bovendien hangt de COP in grote mate af van het afgifte systeem en installatie en regeling. Ik zou wel conclusie durven trekken over het gemiddelde van 40 WP's. Individuele verschillen zijn interessant voor de deelnemer om zijn installatie te toetsen t.o.v. het gemiddelde. Een (te) lage COP kan allerlei redenen hebben die we niet in de lijst vermelden.

We hebben bij de meting doelbewust gekozen voor eenvoud, dus alleen de prestatie van de WP als een black box. Geen bijstook elektrisch of aardgas. Een hybride systeem dat de WP uitschakelt onder Tb=4C heeft een hogere gemiddelde COP. Als je dit soort effecten wil vermelden dan hebben we meer meetgegevens nodig, meer vragen, meer verificatie en dus meer werk.
Wat dat betreft kun je dan beter naar de BCRG verklaringen van de fabrikanten kijken. Dan kun je daadwerkelijk een goed vergelijk maken tussen de verschillende merken en typen warmtepompen. Gewoon gratis inzichtelijk overigens: https://bcrg.nl/nl/verklaringenregister/. Hierin worden berekende SCOP's vermeld voor ruimteverwarming en gemeten COP's voor tapwater. Die berekeningen worden gedaan op basis van verschillende metingen bij verschillende temperatuurstrajecten volgens EN14511 en EN14825. Tapwater gaat volgens EN16147. Dan gaat het om bijvoorbeeld metingen bij (volgens mij) A7/W35, maar ook A2/W30 of A-7/W55. Op al die metingen wordt een rekenmethode los gelaten om SCOP's te berekenen. Gezien dat voor alle fabrikanten hetzelfde is kun je een prima vergelijking maken.

Voor een voorbeeld hier een verklaring van een Mitsubishi unit, de prestaties bij alle temperatuurstrajecten staan op pagina 7 voor woningen met laag energieverbruik. De pagina er na gaat over woningen met een hoog energieverbruik: https://mijn.bcrg.nl/medi...GK/20240121GK_g2c5dPS.pdf

ηH;gen;hp;si [-] is de SCOP
FH;gen;si,gpref [-] is de dekkingsgraad van de wp, dus zonder back-up heater
WH;aux [kWh/a] is het verbruik van de electronica in de unit en eventuele bijstook van de back-up heater bij een dekkingsgraad lager dan 1.

Op pagina 5 staan onderin bij ɳW;gen;prac;si;gi;mi de gemeten COP's bij de tapwatertest in tapprofielen M en L. Alle typen warmtepompen die bij nieuwbouwwoningen geplaatst worden staan in deze database. Zonder deze testresultaten en verklaringen kan een warmtepomp simpelweg niet gebruikt worden in de BENG berekening en dus ook niet bij een nieuwbouwwoning geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verkeerslicht schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:51:
Jouw meetafwijking had 1 COP-punt verschil (in jouw geval zo'n 20%.)
Heb je daar een bron van? Want ik weet zelf alleen nog dat het erg veel scheelde.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:32:
[...]

Heb je daar een bron van? Want ik weet zelf alleen nog dat het erg veel scheelde.
Ik doel op deze post:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
en die daarop volgt:
Superbeagle in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Trouwens, +20% op een reeds hoge COPmeting is ook heel veel.
Bij een lage COP is het absolute verschil kleiner, waarbij ik er (net als @Superbeagle) vanuit ben gegaan dat de afwijking relatief is.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-06 17:49
Insert12 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:50:
[...]

Wat dat betreft kun je dan beter naar de BCRG verklaringen van de fabrikanten kijken. Dan kun je daadwerkelijk een goed vergelijk maken tussen de verschillende merken en typen warmtepompen. Gewoon gratis inzichtelijk overigens: https://bcrg.nl/nl/verklaringenregister/. Hierin worden berekende SCOP's vermeld voor ruimteverwarming en gemeten COP's voor tapwater. Die berekeningen worden gedaan op basis van verschillende metingen bij verschillende temperatuurstrajecten volgens EN14511 en EN14825. Tapwater gaat volgens EN16147. Dan gaat het om bijvoorbeeld metingen bij (volgens mij) A7/W35, maar ook A2/W30 of A-7/W55. Op al die metingen wordt een rekenmethode los gelaten om SCOP's te berekenen. Gezien dat voor alle fabrikanten hetzelfde is kun je een prima vergelijking maken.

Voor een voorbeeld hier een verklaring van een Mitsubishi unit, de prestaties bij alle temperatuurstrajecten staan op pagina 7 voor woningen met laag energieverbruik. De pagina er na gaat over woningen met een hoog energieverbruik: https://mijn.bcrg.nl/medi...GK/20240121GK_g2c5dPS.pdf

WH;aux [kWh/a] is het verbruik van de electronica in de unit en eventuele bijstook van de back-up heater bij een dekkingsgraad lager dan 1.

Op pagina 5 staan onderin bij ɳW;gen;prac;si;gi;mi de gemeten COP's bij de tapwatertest in tapprofielen M en L. Alle typen warmtepompen die bij nieuwbouwwoningen geplaatst worden staan in deze database. Zonder deze testresultaten en verklaringen kan een warmtepomp simpelweg niet gebruikt worden in de BENG berekening en dus ook niet bij een nieuwbouwwoning geplaatst worden.
Ja echter zijn dat laboratorium condities opgegeven door een fabrikant en geen praktijk verbruik gegevens.
Daarom vind ik de praktijkgegevens van Tweakers dus enorm interessant.

Mijn eigen conclusie is dat de (A) merken onderling heel weinig schelen en dat vooral afgifte, huis en verbruik het verschil maken.

Waar ik enorm benieuwd naar ben is, een test bij 2 identieke woningen, en identieke merken, waarvan 1 met een parallel buffervat en 1 zonder buffervat over een jaar gemeten. Desnoods incl de pompenergie. Maar wel het aantal en tijd van de defrostst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:46

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:52:
[...]

Ja echter zijn dat laboratorium condities opgegeven door een fabrikant en geen praktijk verbruik gegevens.

Mijn eigen conclusie is dat de (A) merken onderling heel weinig schelen en dat vooral afgifte, huis en verbruik het verschil maken.

Waar ik enorm benieuwd naar ben is, een test bij 2 identieke woningen, en identieke merken, waarvan 1 met een parallel buffervat en 1 zonder buffervat over een jaar gemeten. Desnoods incl de pompenergie. Maar wel het aantal en tijd van de defrostst.
Dan word je hier op jouw wenken bediend: https://renewableheatingh...-properly-and-efficiently

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
[...]

Tweakers is c.a. 8 jaar geleden begonnen met het meten van de COP omdat er toen nog weinig ervaring was met de L/W WP. Het gaat om echte praktijk metingen waarbij ook de installatie, regeling en afgifte systeem en woning wordt meegenomen. Het is nooit de bedoeling geweest om merken te vergelijken, zoals een consumenten onderzoek. Laboratorium metingen van TNO ( Gelijkwaardigheidsverklaring) waren er toen ook al. Met de Tweakers metingen konden we toen aantonen dat je met een warmtepomp een forse reductie van kosten en milieu belasting kunt bereiken in de "echte" praktijk. Eigenlijk een missie functie.

In de installatie wereld was er veel weerstand tegen het toepassen van L/W warmtepompen. Er circuleren nog steeds indianen verhalen zoals " eerst je woning goed isoleren dan pas een WP". Het feit dat je met elektriciteit 5 keer meer warmte kunt maken wordt niet begrepen. Koude buitenlucht nog verder afkoelen om daar warmte van te maken is moeilijk uitlegbaar. Ook de politiek begrijpt het nog steeds niet. Er zijn partijen die het hebben over die warmtepomp onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
[...]

Het zijn vergelijkbare meetgegevens die overeenkomen met praktijksituaties. A2/W30 is best gebruikelijk bijvoorbeeld, net als A-7/W55. Doordat dit voor iedere fabrikant op dezelfde wijze gemeten wordt zijn die gegevens juist interessant. Je haalt de grote variabele, het afgiftesysteem, er uit.
Tomexergie schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:03:
[...]

Tweakers is c.a. 8 jaar geleden begonnen met het meten van de COP omdat er toen nog weinig ervaring was met de L/W WP. Het gaat om echte praktijk metingen waarbij ook de installatie, regeling en afgifte systeem en woning wordt meegenomen. Het is nooit de bedoeling geweest om merken te vergelijken, zoals een consumenten onderzoek. Laboratorium metingen van TNO ( Gelijkwaardigheidsverklaring) waren er toen ook al. Met de Tweakers metingen konden we toen aantonen dat je met een warmtepomp een forse reductie van kosten en milieu belasting kunt bereiken in de "echte" praktijk. Eigenlijk een missie functie.

In de installatie wereld was er veel weerstand tegen het toepassen van L/W warmtepompen. Er circuleren nog steeds indianen verhalen zoals " eerst je woning goed isoleren dan pas een WP". Het feit dat je met elektriciteit 5 keer meer warmte kunt maken wordt niet begrepen. Koude buitenlucht nog verder afkoelen om daar warmte van te maken is moeilijk uitlegbaar. Ook de politiek begrijpt het nog steeds niet. Er zijn partijen die het hebben over die warmtepomp onzin.
Eerst isoleren voor je aan een wp begint is nog steeds een goed uitgangspunt. Het verminderen van je warmteverlies is belangrijk voor de planeet en zorgt ook nog eens voor een comfortabelere woning tegen lagere energiekosten. Door de woning volledig te isoleren kun je ook nog eens met een kleinere wp toe.

Ja, ik weet dat iedere woning technisch gezien van een wp kan worden voorzien en dat dan de energierekening omlaag gaat. Voor behoud van de planeet en reductie van de totale energiebehoefte is het toch echt wenselijk om eerst met isolatie aan de slag te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Insert12 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:11:
[...]

Het zijn vergelijkbare meetgegevens die overeenkomen met praktijksituaties. A2/W30 is best gebruikelijk bijvoorbeeld, net als A-7/W55. Doordat dit voor iedere fabrikant op dezelfde wijze gemeten wordt zijn die gegevens juist interessant. Je haalt de grote variabele, het afgiftesysteem, er uit.

[...]

Eerst isoleren voor je aan een wp begint is nog steeds een goed uitgangspunt. Het verminderen van je warmteverlies is belangrijk voor de planeet en zorgt ook nog eens voor een comfortabelere woning tegen lagere energiekosten. Door de woning volledig te isoleren kun je ook nog eens met een kleinere wp toe.

Ja, ik weet dat iedere woning technisch gezien van een wp kan worden voorzien en dat dan de energierekening omlaag gaat. Voor behoud van de planeet en reductie van de totale energiebehoefte is het toch echt wenselijk om eerst met isolatie aan de slag te gaan.
Het is en en. Waarom eerst isolatie? Als je afgifte systeem met lage aanvoertemperaturen kan werken dan kun je een warmtepomp rendabel toepassen. De geïnvesteerde euro per kg gereduceerde CO2 is lager dan b.v. HR++ isolatie glas. Het staat ten dele los van elkaar. Het is uiteraard wel zo dat met isolatie de aanvoertemperatuur daalt en de COP van de warmtepomp hoger wordt, maar bij een aanvoertemperatuur lager dan 40C bij Tb=2C kun je rendabel een warmtepomp toepassen ook bij een matig geïsoleerde woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Oh leuk je bent terug van vakantie ;)
Mooi onderzoek en precies wat ik zou verwachten.

Alleen een ding aan dit onderzoek, het is duidelijk een tijdelijke opstelling waaraan (kort) gemeten is. Bij een gelijkblijvende buitentemperatuur conditie.
Wat ik dan mis zijn barre omstandigheden, veel vocht en koud waarvan de fabrikanten juist zeggen dat een (klein) buffervat de defrost kan versnellen en efficiënter maken. Nou ben ik wel overtuigd dat een “ruimte” buffer het meest effectief is maar dit onderzoek overtuigd (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-06 14:05
[...]

Erg interessant dit register.
Maar wat betekent het als een merk/type (nog) niet opgenomen is ?
Bv de veelbesproken BlackBird van WeHeat kan ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Wat zou een installatie doen als je een buffer inzet alleen bij defrost, dus een 2 wegklep opensturen op het defrost contact?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98rywiSPm1g7nFwT7cbkCd3Vhe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIPDvAiSsGCloKKIwaxfB8xs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 24-05-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Tomexergie schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:24:
[...]

Het is en en. Waarom eerst isolatie? Als je afgifte systeem met lage aanvoertemperaturen kan werken dan kun je een warmtepomp rendabel toepassen. De geïnvesteerde euro per kg gereduceerde CO2 is lager dan b.v. HR++ isolatie glas. Het staat ten dele los van elkaar. Het is uiteraard wel zo dat met isolatie de aanvoertemperatuur daalt en de COP van de warmtepomp hoger wordt, maar bij een aanvoertemperatuur lager dan 40C bij Tb=2C kun je rendabel een warmtepomp toepassen ook bij een matig geïsoleerde woning.
Dat het kan wil niet zeggen dat het een goed idee is. Het huis van m'n overbuurvrouw van 80+ is amper geïsoleerd en dat kan met het juiste afgiftesysteem prima naar all electric. Het lijkt me alleen niet handig om dat te doen.
martinusv schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:36:
[...]

Die mag niet in een nieuwbouwwoning geplaatst worden, je kunt hem namelijk niet meenemen in de BENG berekening.
Technician- schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:37:
Wat zou een installatie doen als je een buffer inzet alleen bij defrost, dus een 2 wegklep opensturen op het defrost contact?
[Afbeelding]
Je buffer afkoelen. Dan krijg je vreemd regelgedrag na defrost omdat de buffer veel kouder water bevat dan je installatie. Dat koude water breng je dan in eerste instantie via je wp met alsnog een lagere aanvoertemperatuur je systeem in waarna je wp direct weer terug moduleert vanwege de hogere retourtemperatuur die het voor z'n kiezen krijgt. Lijkt me onhandig.

[ Voor 24% gewijzigd door Insert12 op 24-05-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:38:
Je buffer afkoelen. Dan krijg je vreemd regelgedrag na defrost omdat de buffer veel kouder water bevat dan je installatie. Dat koude water breng je dan in eerste instantie via je wp met alsnog een lagere aanvoertemperatuur je systeem in waarna je wp direct weer terug moduleert vanwege de hogere retourtemperatuur die het voor z'n kiezen krijgt. Lijkt me onhandig.
Dat is wel heel theoretisch.
Of dat zo is weet ik niet, is maar 30l.
En normaliter gebeurt er hetzelfde met kouder water in je vloer/radiator systeem.
Je kunt ook nog de servo afvalvertragend laten terugkomen na defrost, dus eerst buffer warm dan weer dicht.

Waarom deze denkwijze? Ik geloof dat defrost(s) dan efficiënter en dus sneller gaan, (afhankelijk van de waterinhoud in het systeem, dus bij bv kleine vv verdelers met 4 groepjes)

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 24-05-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

@stoker gaat voor mij volgende week de eerste Blackbird installeren ik ben benieuwd.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Technician- schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:52:
[...]

Dat is wel heel theoretisch.
Of dat zo is weet ik niet, is maar 30l.
En normaliter gebeurt er hetzelfde met kouder water in je vloer/radiator systeem.
Je kunt ook nog de servo afvalvertragend laten terugkomen na defrost, dus eerst buffer warm dan weer dicht.

Waarom deze denkwijze? Ik geloof dat defrost(s) dan efficiënter en dus sneller gaan, (afhankelijk van de waterinhoud in het systeem, dus bij bv kleine vv verdelers met 4 groepjes)
Een buffer van 30 liter is wel erg weinig, dan zou ik hem sowieso niet voorzien van een servomotor maar alleen als extra systeeminhoud en dus serieel in de retour.

Je hebt een bepaalde systeeminhoud nodig om een defrost te kunnen doen, dat gaat alleen maar om de hoeveelheid warmte in je systeem. Des te groter de systeeminhoud des te meer warmte je aan het systeem kunt onttrekken. Doordat je maar een beperkte hoeveelheid warmte onttrekt tijdens de defrost gaat bij een grote systeeminhoud je systeemtemperatuur minder ver omlaag. Wanneer je een kleine buffer hebt van 30 liter dan heb je kans dat er gedurende de defrost meerdere keren warmte aan hetzelfde water onttrokken wordt. Dat komt doordat de meeste warmtepompen naar de maximale pompcapaciteit gaan tijdens defrost. Dan kan het zomaar zijn dat binnen een minuut de hele systeeminhoud ververst is. Gevolg is dan forse afkoeling van je buffertje waardoor je serieuze temperatuursverschillen krijgt in je installatie als de defrost is afgerond. Met een volledig open systeem heb je daar minder kans op.

Sowieso, als je gaat werken met zo'n klein circuit dan moet je niet zonder back-up heater willen lijkt me. Dat risico lijkt me te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:14:
[...]

Een buffer van 30 liter is wel erg weinig, dan zou ik hem sowieso niet voorzien van een servomotor maar alleen als extra systeeminhoud en dus serieel in de retour.

Je hebt een bepaalde systeeminhoud nodig om een defrost te kunnen doen, dat gaat alleen maar om de hoeveelheid warmte in je systeem. Des te groter de systeeminhoud des te meer warmte je aan het systeem kunt onttrekken. Doordat je maar een beperkte hoeveelheid warmte onttrekt tijdens de defrost gaat bij een grote systeeminhoud je systeemtemperatuur minder ver omlaag. Wanneer je een kleine buffer hebt van 30 liter dan heb je kans dat er gedurende de defrost meerdere keren warmte aan hetzelfde water onttrokken wordt. Dat komt doordat de meeste warmtepompen naar de maximale pompcapaciteit gaan tijdens defrost. Dan kan het zomaar zijn dat binnen een minuut de hele systeeminhoud ververst is. Gevolg is dan forse afkoeling van je buffertje waardoor je serieuze temperatuursverschillen krijgt in je installatie als de defrost is afgerond. Met een volledig open systeem heb je daar minder kans op.

Sowieso, als je gaat werken met zo'n klein circuit dan moet je niet zonder back-up heater willen lijkt me. Dat risico lijkt me te groot.
Ik zeg niet zomaar 30L dat is voor veel (kleine) types de warmteinhoud van 15K voldoende om de defrost uit te voeren. Bv van 30C naar 15C.
Bij grotere types de buffer wellicht naar 50L halen.

Waarom ik dit zeg, er zijn wel mensen die het systeem vanuit de “oude” cv ketel op zolder voeden. Tijdens defrost gaat de pomp naar 100% wat soms wel 30l/min is door 22mm cv leiding, door de slaapkamers naar beneden. Daar suist het hoorbaar met een defrost. Dat los je wel zo op.
En een waterinhoud heeft met een grotere flow door de lagere weerstand (voer de leiding tot en met buffervat uit in 28/32) meer warmteinhoud per minuut en dit kan een defrost flink versnellen.

Staat de WP op de BGG en zit rechtstreeks op een 8 groeps verdeler, nee dan heeft dat geen zin.
Tevens hoor je dan geen stromingsgeluiden. Die hoor je niet in je vloer. En de leidingen ernaar toe zijn dan van voldoende dikte.

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 24-05-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Technician- schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:37:
[...]

Ik zeg niet zomaar 30L dat is voor veel (kleine) types de warmteinhoud van 15K voldoende om de defrost uit te voeren. Bv van 30C naar 15C.
Bij grotere types de buffer wellicht naar 50L halen.

Waarom ik dit zeg, er zijn wel mensen die het systeem vanuit de “oude” cv ketel op zolder voeden. Tijdens defrost gaat de pomp naar 100% wat soms wel 30l/min is door 22mm cv leiding, door de slaapkamers naar beneden. Daar suist het hoorbaar met een defrost. Dat los je wel zo op.
En een waterinhoud heeft met een grotere flow door de lagere weerstand (voer de leiding tot en met buffervat uit in 28/32) meer warmteinhoud per minuut en dit kan een defrost flink versnellen.

Staat de WP op de BGG en zit rechtstreeks op een 8 groeps verdeler, nee dan heeft dat geen zin.
Tevens hoor je dan geen stromingsgeluiden. Die hoor je niet in je vloer. En de leidingen ernaar toe zijn dan van voldoende dikte.
Parallel buffervat er in :P

Maar als de fabrikant zegt dat het met 30 liter en serieel met bypass kan dan is dat een optie. Stromingsgeluiden blijven toch wel een lastige, dan is zo'n servomotor niet zo gek. Voor m'n gevoel is die 30 liter wel erg krap en zou ik bij zo'n opstelling voor 50 liter bij een klein vermogen wp gaan en 100 liter bij een iets grotere wp.

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Hier drie succesverhalen van Tweakers die hun buffervat en secundaire pomp hebben verwijderd en er enorme energiebesparingen door hebben gerealiseerd:Zolang dit strookt met mijn eigen ervaringen, je dit met technisch inzicht kunt beredeneren en ook gewoon kunt uitrekenen, en ik bovendien in al die inmiddels 6 jaren in dit topic werkelijk nog niemand ben tegengekomen bij wie de WP met een buffervat zuiniger ging draaien blijf ik bij mijn stellige overtuiging dat je zonder parallel buffervat en secundaire pomp beter af bent.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:36:
[...]

Hier drie succesverhalen van Tweakers die hun buffervat en secundaire pomp hebben verwijderd en er enorme energiebesparingen door hebben gerealiseerd:Zolang dit strookt met mijn eigen ervaringen, je dit met technisch inzicht kunt beredeneren en ook gewoon kunt uitrekenen, en ik bovendien in al die inmiddels 6 jaren in dit topic werkelijk nog niemand ben tegengekomen bij wie de WP met een buffervat zuiniger ging draaien blijf ik bij mijn stellige overtuiging dat je zonder parallel buffervat en secundaire pomp beter af bent.
Maar ik twijfel daar ook niet over, maar het is tijd dat we dit hard maken en eindelijk eens al die koekenbakkers van importeurs, merk vertegenwoordigers en installateurs recht zetten wat ze nu krom lullen.
Sommige merken doen moeilijk over garantie als er geen buffervat in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:48:
[...]

Maar ik twijfel daar ook niet over, maar het is tijd dat we dit hard maken en eindelijk eens al die koekenbakkers van importeurs, merk vertegenwoordigers en installateurs recht zetten wat ze nu krom lullen.
Maar Tweakers is een hele kleine groep in verhouding tot de rest…

[ Voor 35% gewijzigd door DutchWing op 24-05-2024 23:29 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:07
[...]

Zou fijn zijn als dit lukt.

Laatste 'verweer' van Bosch (die verplicht het bij de 5800i 10 en 12) was dat de interne pomp van de warmtepomp het niet zou trekken.
Dat vind ik 1: een enorme zwaktebod.
2: de pompgrafiek van dat ding was identiek aan de pomp die de installateur voor het afgiftesysteem voorstelde.

Ik heb dus geen buffervat, op eigen risico.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Itho was met de start van de Amber meteen al voorstander om onder bepaalde voorwaarden geen buffer te gebruiken. Panasonic was jarenlang mordicus tegen. Maar ook daar hebben ze er nu na veel overtuigingskracht van mijn kant oren naar gekregen. Tijdens de L installatie training werd het zelfs genoemd 😵😵

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Technician- schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:37:
[...]
Waarom ik dit zeg, er zijn wel mensen die het systeem vanuit de “oude” cv ketel op zolder voeden. Tijdens defrost gaat de pomp naar 100% wat soms wel 30l/min is door 22mm cv leiding, door de slaapkamers naar beneden. Daar suist het hoorbaar met een defrost.
Of je kiest een merk dat niet naar 100% gaat, het is namelijk geen universeel gegeven en heeft geen technische noodzaak.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Proton_ schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:40:
Of je kiest een merk die niet naar 100% gaat, het is namelijk geen universeel gegeven en heeft geen technische noodzaak.
Inderdaad. Mijn Mitsubishi doet een defrost gewoon op de pompstand waar de waterpomp op dat moment op staat. In mijn geval op stand 4 met ca 19 lpm. Gaat probleemloos en zonder backupheater (die keihard uitgeschakeld is), ondanks dat het retourwater uit de vloer dan slechts zo'n 20 graden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Dat de betreffende warmtepomp nog geen labtest heeft gehad door een NL instantie zoals de Kiwa.

Een andere Europese database waar nog wel meer (overlappend) in staat is:
https://keymark.eu/en/products/heatpumps/certified-products

Overigens ontbreken de WeHeat producten daar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:15:
[...]

Inderdaad. Mijn Mitsubishi doet een defrost gewoon op de pompstand waar de waterpomp op dat moment op staat. In mijn geval op stand 4 met ca 19 lpm. Gaat probleemloos en zonder backupheater (die keihard uitgeschakeld is), ondanks dat het retourwater uit de vloer dan slechts zo'n 20 graden is.
Daar is de Mitsubishi niet uniek in. Mijn Itho Amber doet precies hetzelfde. Mijn backupheater staat gewoon aan maar die gebruikt hij alleen in extreme gevallen volgend de instellingen. ( 6 Kwh in heel het winterseizoen dus keihard uit is dan nergens voor nodig ) Warmtepompen met een dynamische waterpomp zoals de Panasonic bepalen dat vaak zelf en gaat <24 graden wel de backup aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Proton_ schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:40:
[...]

Of je kiest een merk die niet naar 100% gaat, het is namelijk geen universeel gegeven en heeft geen technische noodzaak.
Dat is een bewuste keuze om de defrost kort en met zo’n laag mogelijke temp (condensordruk) uit te kunnen voeren. M.a.w. units die dit doen zijn effectiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:35:
[...]

Dat is een bewuste keuze om de defrost kort en met zo’n laag mogelijke temp (condensordruk) uit te kunnen voeren. M.a.w. units die dit doen zijn effectiever.
Dat klopt, maar dat is dus een consessie t.o.v. leidingruis. Het zou mooi zijn als het instelbaar was, mocht men een voorkeur voor het een of het ander hebben. Helaas niet mogelijk bij veel merken waaronder de mijne.

p.s. Het is belangrijker dat een wp alleen defrost als het nodig is, dat lost al een deel van het probleem op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-06 14:05
verkeerslicht schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:46:
[...]

Dat de betreffende warmtepomp nog geen labtest heeft gehad door een NL instantie zoals de Kiwa.

Een andere Europese database waar nog wel meer (overlappend) in staat is:
https://keymark.eu/en/products/heatpumps/certified-products

Overigens ontbreken de WeHeat producten daar ook.
De We Heat toestellen worden hier wel genoemd: https://eprel.ec.europa.eu/screen/product/spaceheaters
Met dank aan het WeHeat blog https://gathering.tweaker...bookmark/2197192/79082474

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:47
Wat denken jullie dat een redelijke prijs is voor installatie van een warmtepomp (monoblock) +-8kW. die alleen aangesloten zit op een buffervat van zo'n 50L. De rest van de installatie wil ik zelf doen en de warmtepomp kan geplaatst worden op een balkon, die zit schuin boven de garage waar ik het buffervat wil plaatsen. Totale afstand naar het buffervat zal zo'n 8 meter zijn.

Van Weheat (blackbird) heb ik al een offerte gekregen, netto zo'n 7k, na subside. Volgende week heb ik twee adviseurs over de vloer die andere merken aanbieden.

Als ik online kijk zie ik bijv een panasonic (9kW monoblck) voor zo'n 4300 euro. Buffervat zal zo'n 400 euro zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Antonl91 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:48:
Wat denken jullie dat een redelijke prijs is voor installatie van een warmtepomp (monoblock) +-8kW. die alleen aangesloten zit op een buffervat van zo'n 50L. De rest van de installatie wil ik zelf doen en de warmtepomp kan geplaatst worden op een balkon, die zit schuin boven de garage waar ik het buffervat wil plaatsen. Totale afstand naar het buffervat zal zo'n 8 meter zijn.

Van Weheat (blackbird) heb ik al een offerte gekregen, netto zo'n 7k, na subside. Volgende week heb ik twee adviseurs over de vloer die andere merken aanbieden.

Als ik online kijk zie ik bijv een panasonic (9kW monoblck) voor zo'n 4300 euro. Buffervat zal zo'n 400 euro zijn.
Weheat monteer ik inmiddels ook. Houdt voor wat betreft de vergelijking met prijzen het vermogen in de gaten. vergelijkbaar met Panasonic heeft de 8 Kw Weheat een vermogen van minimaal 10 Kw. Hun 8 Kw doet dit bij A35/-10. De Panasonic 9 J of de Amber 9.5 doen dan 7 kw. Binnenkort lanceert Weheat ook een 6 Kw versie van de Blackbird.De Blackbird is een zeer fraaie oplossing op platte daken en zeer stil. Max 49 dB. Heeft hier ook een eigen topic: WeHeat blackbird warmtepomp

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 25-05-2024 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Antonl91 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:48:

Best veel geld om eerlijk te zijn. Alleen zo'n ding plaatsen zijn 2 man misschien net een dagje mee bezig. En ze hoeven niet eens in te regelen.

Wat het buffervat betreft, raad ik aan een paar berichten terug te lezen, en ook de FAQ:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Nice! Niet even veel details maar in ieder geval de sCOP (die overigens overeen komt met de spec)

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 25-05-2024 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

verkeerslicht schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:22:
[...]

Best veel geld om eerlijk te zijn. Alleen zo'n ding plaatsen zijn 2 man misschien net een dagje mee bezig. En ze hoeven niet eens in te regelen.

Wat het buffervat betreft, raad ik aan een paar berichten terug te lezen, en ook de FAQ:
Deels mee eens. In 16 uur moet dat kunnen. Tenslotte is de Blackbird plug and play standaard met werkschakelaar in de unit, vorstbeveiliging en 4 G. In bedrijf stellen gaat met een installateurs app en kan naderhand op afstand worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Carboy54 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:28:
[...]

Deels mee eens. In 16 uur moet dat kunnen. Tenslotte is de Blackbird plug and play standaard met werkschakelaar in de unit, vorstbeveiliging en 4 G. In bedrijf stellen gaat met een installateurs app en kan naderhand op afstand worden gedaan.
Maar waterzijdig de boel kloppend krijgen is toch een dingetje op afstand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Carboy54 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:17:
[...]

Weheat monteer ik inmiddels ook. Houdt voor wat betreft de vergelijking met prijzen het vermogen in de gaten. vergelijkbaar met Panasonic heeft de 8 Kw Weheat een vermogen van minimaal 10 Kw. Hun 8 Kw doet dit bij A35/-10. De Panasonic 9 J of de Amber 9.5 doen dan 7 kw. Binnenkort lanceert Weheat ook een 6 Kw versie van de Blackbird.De Blackbird is een zeer fraaie oplossing op platte daken en zeer stil. Max 49 dB. Heeft hier ook een eigen topic: WeHeat blackbird warmtepomp
Bedoel je te zeggen dat de Blackbird 1X230V-8 minimaal 10kW doet bij -10°C zonder backup heater? Dat zou heel netjes zijn maar is niet wat ik uit de spec haal.

Overigens vind ik het wel prijzenswaardig dat de WP in NL is ontworpen en geproduceerd. Daar zijn ze uniek in. Alleen het inregelen op afstand en dat soort dingen heb ik mijn bedenkingen bij.

[ Voor 11% gewijzigd door verkeerslicht op 25-05-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carboy54 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:17:
Hun 8 Kw doet dit bij A35/-10. De Panasonic 9 J of de Amber 9.5 doen dan 7 kw.
Volgens de handleiding van Itho doet de Amber 9.5 slechts 6.3 kW bij A-7W35 (pagina 12).
Aangezien het vermogen nogal rap daalt met dalende temperatuur zal dat bij -10 hooguit 6 kW zijn. Heb jij een bron waaruit die 7 kW blijkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:45:
[...]

Volgens de handleiding van Itho doet de Amber 9.5 slechts 6.3 kW bij A-7W35 (pagina 12).
Aangezien het vermogen nogal rap daalt met dalende temperatuur zal dat bij -10 hooguit 6 kW zijn. Heb jij een bron waaruit die 7 kW blijkt?
Dat vind ik eigenlijk gewoon bedroevend om het dan een 9,kW (type) te noemen. Dat is bij +7C maar ja dat geldt voor alle 8kw warmtepompen dat die op max vermogen 10kw doen bij +7c en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

verkeerslicht schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:31:
[...]

Maar waterzijdig de boel kloppend krijgen is toch een dingetje op afstand ;)
Als je het zelf waterzijdig monteert moet je dat natuurlijk ook zelf regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

verkeerslicht schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:42:
[...]

Bedoel je te zeggen dat de Blackbird 1X230V-8 minimaal 10kW doet bij -10°C zonder backup heater? Dat zou heel netjes zijn maar is niet wat ik uit de spec haal.

Overigens vind ik het wel prijzenswaardig dat de WP in NL is ontworpen en geproduceerd. Daar zijn ze uniek in. Alleen het inregelen op afstand en dat soort dingen heb ik mijn bedenkingen bij.
Nee ik bedoel te zeggen conform de specificaties dat de Blackbird 8 Kw doet bij -10 dat betekent met R290 meestal iets van 10 Kw bij +7 zoals Panasonic opgeeft. Overigens heeft de Blackbird niet standaard een backup dat is een optie. Ook kan de klant zelf de parameters instellen via zijn app op afstand en is niet noodzakelijk maar handig voor de installateur. Die krijgt bij afwijkingen een signaal dat is dan weer heel fijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 25-05-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:45:
[...]

Zoals inmiddels ook jou bekend zijn deze cijfers nog niet bevestigd tijdens de nieuwe keuring bij de Kiwa. Het zijn dus voorlopige cijfers en in de praktijk blijkt daar bij inmiddels honderden gebruikers op het Itho Amber forum ook helemaal niets van. Die ervaren dit zeker niet. En geen betere review dan die van de gebruikers zelf ;) Ook is in de update 2.29 van afgelopen maand meer vermogen over een grotere bandbreedte vrijgegeven. Tijdens mijn test in vergelijking met de Panasonic 9 J blijkt het tegendeel: Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 25-05-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:07:
[...]

Dat vind ik eigenlijk gewoon bedroevend om het dan een 9,kW (type) te noemen. Dat is bij +7C maar ja dat geldt voor alle 8kw warmtepompen dat die op max vermogen 10kw doen bij +7c en meer.
Eens maar daar hebben wij momenteel nog mee te dealen in afwachting van een standaard normering. Dus geen appels met peren vergelijken dat was de boodschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carboy54 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:24:
Zoals inmiddels ook jou bekend zijn deze cijfers nog niet bevestigd tijdens de nieuwe keuring bij de Kiwa.
Ik meende begrepen te hebben dat dit al bijgestelde cijfers waren. In de oorspronkelijk documentatie was het zelfs maar 5.5 kW bij A-10W35
Het zijn dus voorlopige cijfers en in de praktijk blijkt daar bij inmiddels honderden gebruikers op het Itho Amber forum ook helemaal niets van. Die ervaren dit ook helemaal niet.
Dat is logisch, want er is nog maar 1 winter ervaring met de Amber, en deze afgelopen winter hebben we bepaald geen etmaalgemiddeldes van -7 of zelfs daar maar in de buurt gehad. Laagst gemeten etmaalgemiddelde was hier (buitengebied regio Arnhem) -3.3 op 9 januari.
Ook is in de update van afgelopen maand 2.29 meer vermogen over een grotere bandbreedte vrijgegeven.
Ik heb inderdaad een grafiek gezien, die een verbeterde versie was van deze Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuIiztwYoehkiE0i-aAcuyBZAgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yZAe3pJ9kuB9UdUPngKWZOHV.png?f=fotoalbum_large
(Die nieuwe versie kan ik niet meer terugvinden, heb jij een link?)
Echter, daarin werd slechts het temperatuurbereik vergroot, niet het vermogen. Of was er ook nog een andere update?
Ook tijdens mijn test in vergelijking met de Panasonic 9 J blijkt het tegendeel: Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
In die post lees ik niks over vermogensmetingen bij lage temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Carboy54 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:24:
[...]
Tijdens mijn test in vergelijking met de Panasonic 9 J blijkt het tegendeel: Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
Hoe kan jij nou geen warmtemeter hebben? Dan had je een hele hoop discussie kunnen platslaan...
(Of, als je 'm wel hebt, post data! :))

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:36:
[...]

Ik meende begrepen te hebben dat dit al bijgestelde cijfers waren. In de oorspronkelijk documentatie was het zelfs maar 5.5 kW bij A-10W35

[...]

Dat is logisch, want er is nog maar 1 winter ervaring met de Amber, en deze afgelopen winter hebben we bepaald geen etmaalgemiddeldes van -7 of zelfs daar maar in de buurt gehad.

[...]

Ik heb inderdaad een grafiek gezien, die een verbeterde versie was van deze [Afbeelding]
(Die nieuwe versie kan ik niet meer terugvinden, jij wel?
Echter, daarin werd slechts het temperatuurbereik vergroot, niet het vermogen. Of was er ook nog een andere update?

[...]

In die post lees ik niks over vermogensmetingen bij lage temperaturen.
Er zijn meerdere updates geplaatst en in voorbereiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGmPxTANZrjQwGyyGfVixnfW2S0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XBWQzSNYegwwdTSwyJF9G8GS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Proton_ schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:39:
[...]

Hoe kan jij nou geen warmtemeter hebben? Dan had je een hele hoop discussie kunnen platslaan...
(Of, als je 'm wel hebt, post data! :))
Helaas had ik die niet beschikbaar maar vele tweakers op het Amber forum wel en monitoren dit uitgebreid en is er ook een speciale topic voor beschikbaar: Itho Daalderop Amber Regelingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carboy54 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:44:
Er zijn meerdere updates geplaatst en in voorbereiding.
[Afbeelding]
Dank voor deze grafiek. Ik heb hem toegevoegd aan de overzichtspost met temperatuurbereiken van verschillende warmtepompen:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Ben nog wel benieuwd naar de officiële cijfers van de Ambers, volgens mij wachten we daar ondertussen al meer dan een jaar op. Weet jij wat daar fout gaat bij Itho?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:49:
[...]

Dank voor deze grafiek. Ik heb hem toegevoegd aan de overzichtspost met temperatuurbereiken van verschillende warmtepompen:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Ben nog wel benieuwd naar de officiële cijfers van de Ambers, volgens mij wachten we daar ondertussen al meer dan een jaar op. Weet jij wat daar fout gaat bij Itho?
Er is niets fout gegaan bij Itho die heeft bezwaar aan moeten tekenen bij de Kiwa en deze heeft erkend grove fouten te hebben gemaakt. Ze hebben daar een soort mediator voor in moeten schakelen. Nu wordt de gehele test kosteloos opnieuw gedaan en het wachten zou nu nog zijn op de definitieve uitslag. Als dat nog lang duurt overweegt Itho een andere partij ( geloof de Dekra ) in te schakelen. Overigens ben ik meer een man van de praktijk. Geen enkele klacht over het vermogen van gebruikers bij mij. In de komende editie 4 van het blad Installatie wordt hierover door een onafhankelijk journalist een mooi artikel geschreven. Van 100 Gj warmtenet naar 3500 Kwh met de Amber 9.5 Kw bij 21 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Carboy54 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:00:
[...]
Overigens ben ik meer een man van de praktijk. Geen enkele klacht over het vermogen van gebruikers bij mij.
Ik ben ook een man van de praktijk en ik heb geen zin om het koud te krijgen in huis als het buiten -7 is. Dus als gebruiker wil ik wel graag weten wat die WP nog doet bij koudere buitentemperaturen. Maar daar wordt gelukkig dus aan gewerkt door Itho.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Carboy54 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:18:
[...]

Als je het zelf waterzijdig monteert moet je dat natuurlijk ook zelf regelen.
Da's logisch natuurlijk, maar het ging mij erom dat die kosten dus niet in de offerte zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

SebastiaanPs schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:06:
[...]

Ik ben ook een man van de praktijk en ik heb geen zin om het koud te krijgen in huis als het buiten -7 is. Dus als gebruiker wil ik wel graag weten wat die WP nog doet bij koudere buitentemperaturen. Maar daar wordt gelukkig dus aan gewerkt door Itho.
Je hebt het dan natuurlijk wel over een daggemiddelde van -7 en hoe vaak komt dat nog voor in NL. Je kan natuurlijk voor meer vermogen kiezen maar het minimum vermogen neemt dan meestal ook toe. 75% van de winter ligt ergens tussen de 3 en 8 graden en dat is zeker ook een belangrijke factor in de vermogenskeuze. En 2 keer per jaar bij het opstaan even een trui extra aan vinden heel veel gebruikers geen enkel probleem of zetten ze de houtkachel of airco er bij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-06 22:37
Tomexergie schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:03:
[...]

Verhaal van isolatie komt voort uit een warmtepomp heeft meer draaiuren dan een gasketel.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 25-05-2024 17:02 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:05
Vraag - bij een verbouwing van mijn (volgende) huis dacht de aannemer mee te denken over de aanleg van leidingen voor de warmtepomp.

Mijn plan: 32 mm via driegwegklep op de begane grond naar
1. vvw-verdeler + aftakking naar boven (voor radiatoren)
2. SWW leiding naar boven
In totaal dus 3 leidingen naar boven [2x CV, en 1xSWW]

Uitvoering: er is dus "meegedacht", en de 32 mm is nu rechtstreeks naar zolder getrokken om vanaf daar via driewegklep en 26 mm meerlagenbuis weer naar beneden richting vvw te gaan (zie plaatje).

Resultaat is dus 4 leidingen ipv 3 door de koof, en langer traject naar de vvw dan nodig.

Nu heb ik twee zorgen.
1. Gaat deze extra omweg naar boven me significant flow kosten? Ik neem aan in elk geval "iets" want het traject naar vvw moet nu 2-maal zwaartekracht overwinnen... maar welke order-grootte aan gemiste performance moet ik aan denken?
"Gelukkig" zitten er verder geen knietjes tussen WP en de VVW-verdeler.

2. Grotere kans op kortsluiting via de radiatoren dan in mijn eigen bedachte opzet, zeker ook omdat de bestaande leidingen op de 1e/2e verdieping 26 mm zijn.
Dit is denk ik een minder probleem omdat je eenzelfde soort opstelling zou hebben als je de WP op het dak had gezet (waarbij de lengte naar de vvw ook langer was geweest dan naar radiatoren), maar toch zit het in mijn hoofd.

Er valt misschien nog wat te fixen als ik er snel bij ben - maar ben benieuwd of ik me er überhaupt zorgen om moet maken, of dat het alleen onnodig is, en niet schadelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JueU-ECAMUj3fINHN30jO-wxV1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kDn0rKJyr0FuWm5xJrqvDQ2C.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@freakaleek Als je <12 kW blijft loopt het wel los. Met zes groepen zal dat het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
freakaleek schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:49:
Vraag - bij een verbouwing van mijn (volgende) huis dacht de aannemer mee te denken over de aanleg van leidingen voor de warmtepomp.

Uitvoering: er is dus "meegedacht", en de 32 mm is nu rechtstreeks naar zolder getrokken om vanaf daar via driewegklep en 26 mm meerlagenbuis weer naar beneden richting vvw te gaan (zie plaatje).

Resultaat is dus 4 leidingen ipv 3 door de koof, en langer traject naar de vvw dan nodig.

Nu heb ik twee zorgen.
1. Gaat deze extra omweg naar boven me significant flow kosten? Ik neem aan in elk geval "iets" want het traject naar vvw moet nu 2-maal zwaartekracht overwinnen... maar welke order-grootte aan gemiste performance moet ik aan denken?

2. Grotere kans op kortsluiting via de radiatoren dan in mijn eigen bedachte opzet, zeker ook omdat de bestaande leidingen op de 1e/2e verdieping 26 mm zijn.
Dit is denk ik een minder probleem omdat je eenzelfde soort opstelling zou hebben als je de WP op het dak had gezet (waarbij de lengte naar de vvw ook langer was geweest dan naar radiatoren), maar toch zit het in mijn hoofd.

Er valt misschien nog wat te fixen als ik er snel bij ben - maar ben benieuwd of ik me er überhaupt zorgen om moet maken, of dat het alleen onnodig is, en niet schadelijk.

[Afbeelding]
Neuh gaat prima zo.
Koper is trouwens 22 of 28mm, 26mm bestaat niet.

Ik denk trouwens dat er iemand gekeken heeft naar naar de fabrikantenspecs, de 3 wegklep mag bij bepaalde merken niet buiten 2 meter van de boiler zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 25-05-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:05
@Proton_ @Technician- Dank voor de snelle reacties, dat stelt me gerust :)
Plan is inderdaad 7 of 9 kW (eerst nog paar maanden testen komende winter en de tuin/opstelplek gereed maken)

[ Voor 10% gewijzigd door freakaleek op 25-05-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:58:
[...]

Neuh gaat prima zo.
Koper is trouwens 22 of 28mm, 26mm bestaat niet.

Ik denk trouwens dat er iemand gekeken heeft naar naar de fabrikantenspecs, de 3 wegklep mag bij bepaalde merken niet buiten 2 meter van de boiler zitten.
Ik kan geen goede reden bedenken waarom dat met goed geïsoleerde leidingen niet langer mag zijn dan 2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

freakaleek schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:49:

Nu heb ik twee zorgen.

[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik de warmtepomp rechtstreeks op de vloerverwarming aansluiten en vandaar naar boven. In ieder geval dan een aparte via driewegklep naar de boiler boven en ook een aparte naar beneden. Of als alternatief een 3 pijps systeem met keerkleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
verkeerslicht schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:22:
[...]

Misschien denk ik er te makkelijk over, maar volgens mij valt dat waterzijdig inregelen ook wel mee. Met buffervat gok ik dat het wat makkelijker zal zijn om het eea in te regelen.
Ik ben van plan om na het buffervat voor de vloerverwarming voor 2/3 verdelers van de vloerverwarming een circulatiepomp te gebruiken en elke verdeler krijgt voor elke lus een flowmeter.

Bijv zoiets:
https://www.warmteservice...cl-kogelkranen/p/33000510

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Carboy54 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:41:
[...]

Je hebt het dan natuurlijk wel over een daggemiddelde van -7 en hoe vaak komt dat nog voor in NL. Je kan natuurlijk voor meer vermogen kiezen maar het minimum vermogen neemt dan meestal ook toe. 75% van de winter ligt ergens tussen de 3 en 8 graden en dat is zeker ook een belangrijke factor in de vermogenskeuze. En 2 keer per jaar bij het opstaan even een trui extra aan vinden heel veel gebruikers geen enkel probleem of zetten ze de houtkachel of airco er bij aan.
Goed punt.
Behalve die houtkachel. De kleine groep mensen die hout stookt veroorzaakt daarmee bijna een kwart van alle fijnstof PM2.5 uitstoot in Nederland - dat is meer dan wat de industrie en zeevaart uitstoten van dit (belangrijkste) type fijnstof (bron). Dat heeft belangrijke effecten op de gezondheid, vooral op longaandoeningen en hart- en vaatziekten (bron en bron). Met dat laatste heb ik tijdens mijn dagelijkse werk te maken.

Dus ik kan me prima voorstellen dat je je warmtepomp wat kleiner dimensioneert en bij (zeer) lage buitentemperaturen de airco laat meewerken (dit doet @JBtL volgens mij icm zijn Elga Ace), maar vermijd houtstook aub voor jezelf en je medemens.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Antonl91 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:07:
[...]

Misschien denk ik er te makkelijk over, maar volgens mij valt dat waterzijdig inregelen ook wel mee. Met buffervat gok ik dat het wat makkelijker zal zijn om het eea in te regelen.
Ik ben van plan om na het buffervat voor de vloerverwarming voor 2/3 verdelers van de vloerverwarming een circulatiepomp te gebruiken en elke verdeler krijgt voor elke lus een flowmeter.

Bijv zoiets:
https://www.warmteservice...cl-kogelkranen/p/33000510
Nee hoor, daar denk je niet te makkelijk over. Mits de leidingdiktes goed zijn, en de vloerverwarming adequaat is aangelegd is het kinderspel. i.c.m. Radiatoren ietsje lastiger. Een buffervat maakt inregelen trouwens niet makkelijker, tenzij het primaire leidingwerk te dun is, maar dat moet je uberhaupt zien te voorkomen.

Ik bedoelde meer te zeggen dat, gezien je het inregelen zelf gaat doen, dit de offerte goedkoper zou moeten maken.

Geen onderdeel van je vraag trouwens, maar waarom wil je een buffervat als ik vragen mag? En zou je die parallel gaan aansluiten of in serie? Ik zou aanraden om het ding weg te laten en wel om de volgende redenen:
  • Lagere efficiëntie
  • Extra pomp nodig (bij parallel buffervat)
  • Kost geld
  • Kost ruimte
  • Meer onderhoud (want meer componenten)
  • Het biedt geen voordelen

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 25-05-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

SebastiaanPs schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:08:
[...]

Goed punt.
Behalve die houtkachel. De kleine groep mensen die hout stookt veroorzaakt daarmee bijna een kwart van alle fijnstof PM2.5 uitstoot in Nederland - dat is meer dan wat de industrie en zeevaart uitstoten van dit (belangrijkste) type fijnstof (bron). Dat heeft belangrijke effecten op de gezondheid, vooral op longaandoeningen en hart- en vaatziekten (bron en bron). Met dat laatste heb ik tijdens mijn dagelijkse werk te maken.

Dus ik kan me prima voorstellen dat je je warmtepomp wat kleiner dimensioneert en bij (zeer) lage buitentemperaturen de airco laat meewerken (dit doet @JBtL volgens mij icm zijn Elga Ace), maar vermijd houtstook aub voor jezelf en je medemens.
Goed punt maar helaas kan ik het gedrag van mijn klanten op dat gebied vaak niet beïnvloeden. Het is ook maar als back up bedoeld 😵

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
verkeerslicht schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:22:
[...]

Nee hoor, daar denk je niet te makkelijk over. Mits de leidingdiktes goed zijn, en de vloerverwarming adequaat is aangelegd is het kinderspel. i.c.m. Radiatoren ietsje lastiger. Een buffervat maakt inregelen trouwens niet makkelijker, tenzij het primaire leidingwerk te dun is, maar dat moet je uberhaupt zien te voorkomen.

Ik bedoelde meer te zeggen dat, gezien je het inregelen zelf gaat doen, dit de offerte goedkoper zou moeten maken.

Geen onderdeel van je vraag trouwens, maar waarom wil je een buffervat als ik vragen mag? En zou je die parallel gaan aansluiten of in serie? Ik zou aanraden om het ding weg te laten en wel om de volgende redenen:
  • Lagere efficiëntie
  • Extra pomp nodig (bij parallel buffervat)
  • Kost geld
  • Kost ruimte
  • Meer onderhoud (want meer componenten)
  • Het biedt geen voordelen
Het leidingwerk zal ik opnieuw moeten aanleggen, niks gaat gebruikt worden van de bestaande leidingen. Van wat ik een paar dagen geleden had uitgezocht is de warmtepomp zelf 1 1/4inch leidingwerk en de aansluitingen op de verdelen 1inch. Dus ik zou zo lang mogelijk (naar elke verdieping) met 1 1/4 inch gaan als dat kan en zo dicht mogelijk of op de verdeler een verloopstuk gebruiken.

Maar omdat het de bedoeling is voor meerdere verdiepingen te gebruiken en omdat de flow nogal varieert vraag ik mij af, stel ik zou zonder een buffervat en circulatiepompje de installatie uitvoeren, is er dan wel flow op de zolder? Dat heeft sowieso de laagste prioriteit als het er al ooit komt, maar dat is wel iets waar ik rekening mee wil houden.

Ik heb een paar dagen geleden een topic over geopend en dit is het concept wat ik had. Qua volume zou ik niet echt buffervat hoeven hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3D4lueU-oEF_TVc_gV2OGMlvgss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgOLYKRlqna2OcxPFFKqATzA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Antonl91 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:47:
[...]

Het leidingwerk zal ik opnieuw moeten aanleggen, niks gaat gebruikt worden van de bestaande leidingen. Van wat ik een paar dagen geleden had uitgezocht is de warmtepomp zelf 1 1/4inch leidingwerk en de aansluitingen op de verdelen 1inch. Dus ik zou zo lang mogelijk (naar elke verdieping) met 1 1/4 inch gaan als dat kan en zo dicht mogelijk of op de verdeler een verloopstuk gebruiken.

Maar omdat het de bedoeling is voor meerdere verdiepingen te gebruiken en omdat de flow nogal varieert vraag ik mij af, stel ik zou zonder een buffervat en circulatiepompje de installatie uitvoeren, is er dan wel flow op de zolder? Dat heeft sowieso de laagste prioriteit als het er al ooit komt, maar dat is wel iets waar ik rekening mee wil houden.

Ik heb een paar dagen geleden een topic over geopend en dit is het concept wat ik had. Qua volume zou ik niet echt buffervat hoeven hebben.

[Afbeelding]
Wel best veel afname (groepen).
Welke warmtepomp denk je aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Mooi schema, en een nog mooier afgiftesysteem (y)

Ik snap je gedachtegang, maar ik zou nog steeds het buffervat achterwege laten.

De primaire circulatiepomp (ik zie dat de Blackbird geen ingebouwde pomp heeft) moet in basis adequaat zijn om die 8kW met een goede flow (bijvoorbeeld max. rond de 30l/m) te verpompen, en hoe meer aftakkingen naar afgifte en hoe dikker de leidingen, hoe eenvoudiger dit gaat. Jouw opstelling is ideaal voor een warmtepomp, omdat de flow uiteindelijk verdeeld gaat worden over 19 groepen. De circulatiepomp gaat het dus zeer makkelijk hebben. Constante druk is vooral interessant als je dynamische afsluiters (zones) hebt die automatisch dichtregelen als het warm genoeg is. De pomp gaat dan minder hard draaien om de druk constant te houden.
De opvoerhoogte is alleen bepalend voor statische druk (dus voor je expansievat). Het staat los van de flow. Immers het water gaat ook retour weer naar beneden toe.

Heel simplistisch gezegd en ietwat theoretisch: Als alle lussen even lang zijn (en dus dezelfde weerstand hebben) en je zet alle groepen open, dan is het debiet per groep vanzelf gelijk.
Het is waar dat de leidingen naar de verdiepingsvloeren langer zijn, maar die zorgen niet voor een significante drukval. De beperkte doorlaat van de flow-meters hebben meer effect.

Overigens is de uitdaging bij waterzijdig inregelen van vloerverwarming op meerdere woonlagen dat er geen warmteverlies meer is naar de bovenverdiepingen toe (want het plafond is warm). En dus zal het maar zo kunnen zijn dat je beneden moet knijpen in plaats van boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Technician- schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:34:
[...]

Wel best veel afname (groepen).
Welke warmtepomp denk je aan?
Ja klopt, maar ik kan mij geen situatie voorstellen waar ze allemaal tegelijk bijstaan eigenlijk. Het is meer om de overstap op een warmtepomp te maken dan. Wat betreft warmtepompen zit ik de laatste tijd naar deze modellen te kijken:

https://gaslozewoningen.n...-bloc-9-kw-aquarea-j-gen/
https://aircotogo.nl/prod...warmtepomp-lg-hm091mr-u44

Het zou dan ook om de hele woning gaan en ik ben toch van plan om een balans ventilatie aan te brengen, dus de warmte zal zich wel verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
verkeerslicht schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:35:
[...]

Mooi schema, en een nog mooier afgiftesysteem (y)

Ik snap je gedachtegang, maar ik zou nog steeds het buffervat achterwege laten.

De primaire circulatiepomp (ik zie dat de Blackbird geen ingebouwde pomp heeft) moet in basis adequaat zijn om die 8kW met een goede flow (bijvoorbeeld max. rond de 30l/m) te verpompen, en hoe meer aftakkingen naar afgifte en hoe dikker de leidingen, hoe eenvoudiger dit gaat. Jouw opstelling is ideaal voor een warmtepomp, omdat de flow uiteindelijk verdeeld gaat worden over 19 groepen. De circulatiepomp gaat het dus zeer makkelijk hebben. Constante druk is vooral interessant als je dynamische afsluiters (zones) hebt die automatisch dichtregelen als het warm genoeg is. De pomp gaat dan minder hard draaien om de druk constant te houden.
De opvoerhoogte is alleen bepalend voor statische druk (dus voor je expansievat). Het staat los van de flow. Immers het water gaat ook retour weer naar beneden toe.

Heel simplistisch gezegd en ietwat theoretisch: Als alle lussen even lang zijn (en dus dezelfde weerstand hebben) en je zet alle groepen open, dan is het debiet per groep vanzelf gelijk.
Het is waar dat de leidingen naar de verdiepingsvloeren langer zijn, maar die zorgen niet voor een significante drukval. De beperkte doorlaat van de flow-meters hebben meer effect.

Overigens is de uitdaging bij waterzijdig inregelen van vloerverwarming op meerdere woonlagen dat er geen warmteverlies meer is naar de bovenverdiepingen toe (want het plafond is warm). En dus zal het maar zo kunnen zijn dat je beneden moet knijpen in plaats van boven.
Thanks! 8)

Maar de bedoeling was wel om die zones te creeeren, dus er zitten voor die verdelers ook regelkleppen die zouden reageren op een thermostaat. Dat is ook de reden dat ik zat te denken aan een constante druk pomp, want als de afsluiters van zowel 1e verdieping als 2e verdieping (zolder) gesloten zouden zijn bij maximale warmtevraag, dan gok ik dat alleen de begane grond niet voldoende is wat betreft flow. Als alles permanent open (maar wel ingeregeld) staat dan is het ruim voldoende. Daar komt ook bij dat ik in eerste instantie begin met de begane grond en ik hoop ergens richting de winter te kunnen beginnen met de 1e verdieping. Zolder heeft minder prio, maar zou mooi zijn als die ook volgend jaar gedaan kan worden.

Een ander scenario waar ik aan het gedacht is om de beneden verdieping als buffervat te gebruiken, met alleen regelkleppen op de 1e verdieping en zolder. Maar dan kom ik op hetzelfde punt uit, stel ik wil over alle 8 groepen 1.5l/m debiet. Dan is dat verder prima de warmtevraag niet heel hoog is, maar zodra de warmtepomp meer flow nodig heeft, dan kan de z'n warmte niet kwijt over de 1e vedieping en zolder omdat die dicht zouden zijn.

Dat hoop ik juist ook een beetje te verhelpen, nog dit jaar door een balans ventilatie aan te brengen. Daardoor zal de warmte zich beter verspreiden en gek minder concentreren op een plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Antonl91 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:15:
[...]

Thanks! 8)

Maar de bedoeling was wel om die zones te creeeren, dus er zitten voor die verdelers ook regelkleppen die zouden reageren op een thermostaat. Dat is ook de reden dat ik zat te denken aan een constante druk pomp, want als de afsluiters van zowel 1e verdieping als 2e verdieping (zolder) gesloten zouden zijn bij maximale warmtevraag, dan gok ik dat alleen de begane grond niet voldoende is wat betreft flow. Als alles permanent open (maar wel ingeregeld) staat dan is het ruim voldoende. Daar komt ook bij dat ik in eerste instantie begin met de begane grond en ik hoop ergens richting de winter te kunnen beginnen met de 1e verdieping. Zolder heeft minder prio, maar zou mooi zijn als die ook volgend jaar gedaan kan worden.

Een ander scenario waar ik aan het gedacht is om de beneden verdieping als buffervat te gebruiken, met alleen regelkleppen op de 1e verdieping en zolder. Maar dan kom ik op hetzelfde punt uit, stel ik wil over alle 8 groepen 1.5l/m debiet. Dan is dat verder prima de warmtevraag niet heel hoog is, maar zodra de warmtepomp meer flow nodig heeft, dan kan de z'n warmte niet kwijt over de 1e vedieping en zolder omdat die dicht zouden zijn.

Dat hoop ik juist ook een beetje te verhelpen, nog dit jaar door een balans ventilatie aan te brengen. Daardoor zal de warmte zich beter verspreiden en gek minder concentreren op een plek.
Waar je aan denkt is het beste.
BGG altijd open en de ruimtethermostaat daarop de WP regelen, dan kun je de 1e en 2e gewoon met zones regelen.
Maak je niet druk over de flow. De WP regelt toch op delta T (de pomp flow) en zal op alleen de BGG gewoon met lagere pompvermogen werken.
Dat gaat helemaal goed zonder een probleem.

Enige wat je aan moet denken, gebruik je weleens de verdieping terwijl je de BGG niet stookt, bv lang thuis werken met kantoor op zolder.
Dan moet je hier op iets bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
Technician- schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:27:
[...]

Waar je aan denkt is het beste.
BGG altijd open en de ruimtethermostaat daarop de WP regelen, dan kun je de 1e en 2e gewoon met zones regelen.
Maak je niet druk over de flow. De WP regelt toch op delta T (de pomp flow) en zal op alleen de BGG gewoon met lagere pompvermogen werken.
Dat gaat helemaal goed zonder een probleem.

Enige wat je aan moet denken, gebruik je weleens de verdieping terwijl je de BGG niet stookt, bv lang thuis werken met kantoor op zolder.
Dan moet je hier op iets bedenken.
Oke... maar krijgt de warmtepomp dan geen problemen bij grote warmtevraag (grote delta T) en als ik bijvoorbeeld van die 8 groepen op de begane grond ze allemaal op 2l/min zet? Dat zou intotaal 16 liter zijn. Als de volgende verdieping met nogmaals 7x bijv 2l open gaat dan word het maximale bij wijze van al 30l/m en dan komt het meer in de richting van wat ik zou verwachten als benodigde hoeveelheid.

Alleen de 1e verdieping verwarmen/koelen zal denk ik niet voorkomen, maar ik heb in ieder geval een nieuw schema gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbysFnyI7H3p6k6DB9A-DEmZqG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPotXI1HYJpJ1WkyiyszsplW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Antonl91 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:03:
[...]

Oke... maar krijgt de warmtepomp dan geen problemen bij grote warmtevraag (grote delta T) en als ik bijvoorbeeld van die 8 groepen op de begane grond ze allemaal op 2l/min zet? Dat zou intotaal 16 liter zijn. Als de volgende verdieping met nogmaals 7x bijv 2l open gaat dan word het maximale bij wijze van al 30l/m en dan komt het meer in de richting van wat ik zou verwachten als benodigde hoeveelheid.

Alleen de 1e verdieping verwarmen/koelen zal denk ik niet voorkomen, maar ik heb in ieder geval een nieuw schema gemaakt.
[Afbeelding]
Mooi schema, goed en eenvoudig.

Nee geen probleem bij WP modulerend met modulerende afgifte pomp met groot bereik.

Dit is eigenlijk bij iedereen zo, nou heb jij VV op de 1e maar veel mensen hebben convectoren ofzo die ook maar een week per jaar aanstaan, zelfde verhaal.

2l/min per slang is wat overdreven hoor 1-1,5l is nominaal. Je kunt ook zeggen 2l/min gr bgg. Maar als 1-+2 bijkomen naar 1,3 l/min

Je beperking is WP vermogen ogg en niet een buffer oid.

Trouwens praatte je over 1.1/4 buis tot alle verdelers. Vind ik overdreven.
Naar de eerste met 32mm mlb (of zelfs 40 als je echt twijfelt) is voldoende hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Opmerkingen:
  • Je hebt erg veel groepen, dus dat buffervat en die extra pomp zijn overbodig en leveren enkel nadelen op. (Zie Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic")
  • Opvoerhoogte naar zolder is geen probleem. Het water valt in de retour immers weer naar beneden. Netto effect van die hoogte is dus precies nul. Afstellen van de flow doe je met de regelaars op je verdelers.
  • De pomp die je binnen vlak naast je buitenunit tekent zit (enkele Chineze exoten die je sowieso al niet wilt uitgezonderd) in je buitenunit en hoef je dus niet apart aan te schaffen.
  • Ik lees nu dat je een eigen topic hebt, waarom open je dan hier dezelfde discussie? Zo krijg je maximale verwarring en versnippering van de info. Kun je niet gewoon een link naar dat topic posten? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Het valt me nu pas op dat alleen de BGG nu is voorzien van vloerverwarming en de rest nog moet.
Dat is altijd lastig, je hebt nu maar 6kw bij -10C nodig en straks wel tot 10kw bij -10C
(Afhankelijk van je woning isolatie)
Hoe ga je daarop je vermogen bepalen?

Wat je ook kunt doen is een 5kw pana op de BGG zetten voor de B.G.G. en de leidingen voor de verdieping er vast leggen en daar later een andere 5KW opzetten.

Of ik zou dat dan gelijk doen want over 3 jaar is de subsidie er niet meer. En de 5KW is zowat gratis nu.

Of de Daikin EDLA04 ( of B ) die effectief meer vermogen heeft bij -10C dan Panasonic en stiller is en bijna net zo niet duur.

5,5kw bij -7c/35 voor de Daikin 4
Tegen
5kw bij -7c/35 voor de pana 5

[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 26-05-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06:54
Beste tweakers,

Wij willen een r290 monoblock plaatsen voor onze tussenwoning. Het idee is om de warmtepomp rechts naast onze voordeur te plaatsen (zie afbeelding), waar nu het boompje staat. Echter heb ik begrepen dat er voor r290 warmtepompen een veiligheidszone gehanteerd dient te worden. Zoals ik deze interpreteer kan de huidige locatie dus niet omdat de warmtepomp dan binnen één meter van de voordeur staat. Klopt deze interpretatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5R-znsrR0ZpgqKjLNfdr0Z0xQoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQyczLKaXjnMAUoTf9YCUqWD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5novne8CgPKKPcuSV9jLlH_GxgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yxcKDaojg3CpZbGEb6RN20tW.png?f=fotoalbum_large

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Andrehj schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:24:
[...]

Opmerkingen:
  • Je hebt erg veel groepen, dus dat buffervat en die extra pomp zijn overbodig en leveren enkel nadelen op. (Zie Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic")
  • Opvoerhoogte naar zolder is geen probleem. Het water valt in de retour immers weer naar beneden. Netto effect van die hoogte is dus precies nul. Afstellen van de flow doe je met de regelaars op je verdelers.
  • De pomp die je binnen vlak naast je buitenunit tekent zit (enkele Chineze exoten die je sowieso al niet wilt uitgezonderd) in je buitenunit en hoef je dus niet apart aan te schaffen.
  • Ik lees nu dat je een eigen topic hebt, waarom open je dan hier dezelfde discussie? Zo krijg je maximale verwarring en versnippering van de info. Kun je niet gewoon een link naar dat topic posten? :?
Dat hoorde ik eerder, alleen daar was ik nog niet van overtuigd, nu ik het dus vaker hoor en er dieper op inga met users lijkt het wel een serieuze optie.

En die discussie ging meer over de mogelijkheid, ik begon de discussie hier met wat een realistisch bedrag is voor de installatie ervan. Dat topic ging vooral of het technisch mogelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Technician- schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:25:
Het valt me nu pas op dat alleen de BGG nu is voorzien van vloerverwarming en de rest nog moet.
Dat is altijd lastig, je hebt nu maar 6kw bij -10C nodig en straks wel tot 10kw bij -10C
(Afhankelijk van je woning isolatie)
Hoe ga je daarop je vermogen bepalen?

Wat je ook kunt doen is een 5kw pana op de BGG zetten voor de B.G.G. en de leidingen voor de verdieping er vast leggen en daar later een andere 5KW opzetten.

Of ik zou dat dan gelijk doen want over 3 jaar is de subsidie er niet meer. En de 5KW is zowat gratis nu.

Of de Daikin EDLA04 ( of B ) die effectief meer vermogen heeft bij -10C dan Panasonic en stiller is en bijna net zo niet duur.

5,5kw bij -7c/35 voor de Daikin 4
Tegen
5kw bij -7c/35 voor de pana 5
De warmtepomp zal eerst wel een beetje een overcapaciteit hebben. Juist door die subside wil ik nu al toekomstgericht kijken, want ik heb ook nog stadswarmte wat ik hou en dat maakt het wat lastiger.

Daarnaast hoop ik sowieso voor het stookseizoen de balans ventilatie af te hebben, dus de warmte zal zich wel wat verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Djvdb schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:47:
Beste tweakers,

Wij willen een r290 monoblock plaatsen voor onze tussenwoning. Het idee is om de warmtepomp rechts naast onze voordeur te plaatsen (zie afbeelding), waar nu het boompje staat. Echter heb ik begrepen dat er voor r290 warmtepompen een veiligheidszone gehanteerd dient te worden. Zoals ik deze interpreteer kan de huidige locatie dus niet omdat de warmtepomp dan binnen één meter van de voordeur staat. Klopt deze interpretatie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
los van je vraag ivm de veiligheidszone heb je ook nog met de geluidseisen van 45/40 dB te maken, gezien je foto schat ik de afstand tot de erfgrens links kleiner dan 2m, klopt dat? of heb je met het aspect geluid nog niet goed bekeken. Heb je daar hulp bij nodig, stuur dan maar een pm op, ik help graag.
Je hebt overigens de juiste geluidsvermogen waarde van die warmtepomp nodig (ook de silent modus graag)

m.b.t. de veiligheidszone hier een voorbeeld hoe dit bij Amber met R290 is geregeld, kijk mn even hoe dit bij de gewenste merk en type vermeld is, in jou tekening staat dit in feite ook gelijkwaardig aan wat hier Amber over schrijft. Dus jou deur zit daardoor helaas wel in die veiligheidszone en is dus niet toegestaan. Dat zijn helaas de wat mindere aspecten van propaan (R290) als koudemiddel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQUl1vTYbH3Dr1ljV__g4CxyKxY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lFOYGWCdSO6VHtwp37AUwTT6.png?f=fotoalbum_largebron: Itho Daalderop Amber

[ Voor 24% gewijzigd door MacD007 op 26-05-2024 11:49 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Beste tweakers,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Propaan- en geluidseisen zijn jouw probleem. Ik heb klanten die dit laatste met een afscheiding en struikgewas op een fraaie wijze hebben kunnen oplossen. Wellicht is er een tweaker hier met een goed voorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Carboy54 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:16:
[...]

Propaan- en geluidseisen zijn jouw probleem. Ik heb klanten die dit laatste met een afscheiding en struikgewas op een fraaie wijze hebben kunnen oplossen. Wellicht is er een tweaker hier met een goed voorbeeld.
afscheiding en struikgewas lijkt leuk maar als de afscheiding geen muur (gesloten) cq glas is (de massa van de afscherming is ten minste 10 kg/m2) dan heb je daar helemaal niets aan.

mbt het geluid bereken dat gewoon via de Wpac TOOL en lees mn ook vooraf goed de handleiding door. Kom je er niet uit stuur dan even een pm, dan help ik je wel.

Link WPAC tool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Beste tweakers,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja dat klopt, mag ook niet bij ventilatieroosters.
Daarnaast je voordeur kan een vluchtroute zijn, propaan naast een vluchtroute is niet handig.

De handleiding waar je naar hint is een Valliant Arotherm (plus).

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 26-05-2024 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:25
Beste tweakers,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou me daar om beide punten niet al te druk maken. Propaan in de buitenlucht geen issue, ook niet naast een voordeur die incidenteel open gaat. De geluidseisen ga je met een Arotherm plus ook aan voldoen met plaatsing op 2m van de erfgrens, zeker in stille modus.

Enige probleem is mogelijk het formaat op de beoogde plek, het is een flink ding zo onder het raam.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
mr_evil08 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:43:
[...]

Ja dat klopt, mag ook niet bij ventilatieroosters.
Daarnaast je voordeur kan een vluchtroute zijn, propaan naast een vluchtroute is niet handig.

De handleiding waar je naar hint is een Valliant Arotherm (plus).
Gaat idd om een arotherm plus 55/6. Hier zijn we op uitgekomen ivm geluidseis. Jammer dat het niet kan ivm veiligheidszone. Blijft toch echt een uitdaging een warmtepomp bij een tussenwoning van 5,10m breed. Wellicht dat we beter naar de optie lucht/lucht kunnen gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-06 21:08

Seafarer

XXX

Carboy54 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:16:
[...]

Propaan- en geluidseisen zijn jouw probleem.
Leuk hoor.
Huis in de fik, brandweerman komt je helpen, scheurt net bij de voordeur die warmte pomp open.

Brandweerman in de fik. :|

Edit: Of is de hoeveelheid propaan erg laag?

[ Voor 7% gewijzigd door Seafarer op 26-05-2024 13:49 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
Djvdb schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:42:
[...]

Gaat idd om een arotherm plus 55/6. Hier zijn we op uitgekomen ivm geluidseis. Jammer dat het niet kan ivm veiligheidszone. Blijft toch echt een uitdaging een warmtepomp bij een tussenwoning van 5,10m breed. Wellicht dat we beter naar de optie lucht/lucht kunnen gaan kijken.
Zie ook onderstaande reactie van @Proton_
Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Propaan zou ik me echt niet druk om maken en het geluid met deze WP ook niet.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
Seafarer schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:47:
[...]

Leuk hoor.
Huis in de fik, brandweerman komt je helpen, scheurt net bij de voordeur die warmte pomp open.

Die warmtepomp staat zo geplaatst dat deze het snelste geblust is. Een gemiddeld keukenkastje staat vol met olijfolie, spiritus en andere meuk. Maar plaatsing daarvan is niet gereguleerd dus worden we ook niet banggemaakt op fora zoals tweakers |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djvdb
bensss schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:48:
[...]

Zie ook onderstaande reactie van @Proton_
Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Propaan zou ik me echt niet druk om maken en het geluid met deze WP ook niet.
Ik begrijp het punt, maar we houden ons toch liever wel aan de installatie voorschriften.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
bensss schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:36:
[...]

Ik zou me daar om beide punten niet al te druk maken. Propaan in de buitenlucht geen issue, ook niet naast een voordeur die incidenteel open gaat. De geluidseisen ga je met een Arotherm plus ook aan voldoen met plaatsing op 2m van de erfgrens, zeker in stille modus.

Enige probleem is mogelijk het formaat op de beoogde plek, het is een flink ding zo onder het raam.
Leuk die meningen, alleen heb je daar dus niets aan, het enige wat telt zijn harde cijfers, dus als je zo zeker bent van je zaak waarom laat je dat hier niet gewoon via een keiharde berekening WPAC zien dat het kan. Want daar heeft @Djvdb namelijk echt iets aan.

En laten we duidelijk zijn, als een fabrikant dit zo in zijn opstellingseisen aangeeft zou ik dat ook gewoon zo doen, of ben jij een specialist voor explosies met propaan :? Helaas heb ik als ATEX-kundige daar een iets andere profesionele mening over. Dus hou je gewoon aan dit soort regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:24:
[...]

De pomp die je binnen vlak naast je buitenunit tekent zit (enkele Chineze exoten die je sowieso al niet wilt uitgezonderd) in je buitenunit en hoef je dus niet apart aan te schaffen.
Toch heb ik dit bij Nibe ook gezien en kennelijk de WeHeat Blackbird (NL ontwerp en productie) ook.
Het grootste manco lijkt me dat de pompsnelheid niet gestuurd wordt door de regeling in de wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Antonl91 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:15:
[...]

Thanks! 8)

Sowieso kiezen voor het andere scenario met vloer als buffer.

Alleen zou ik nog even dubbel nadenken over de nut en noodzaak van dynamische zones. Als het puur is om dan weer wel en dan weer niet een ruimte te verwarmen kom je bedrogen uit door de traageid van de vloer/warmtepomp.
Anderzijds, als je de zones laat regelen om een ruimte precies op temperatuur te houden, dan zou je dit ook kunnen behalen door het waterzijdig in balans te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
MacD007 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:02:
[...]

Leuk die meningen, alleen heb je daar dus niets aan, het enige wat telt zijn harde cijfers, dus als je zo zeker bent van je zaak waarom laat je dat hier niet gewoon via een keiharde berekening WPAC zien dat het kan. Want daar heeft @Djvdb namelijk echt iets aan.

En laten we duidelijk zijn, als een fabrikant dit zo in zijn opstellingseisen aangeeft zou ik dat ook gewoon zo doen, of ben jij een specialist voor explosies met propaan :? Helaas heb ik als ATEX-kundige daar een iets andere profesionele mening over. Dus hou je gewoon aan dit soort regels.
Ach, het hoeft van mij allemaal niet zo scherp. Er zijn in mijn beleving zinnige regels en ook iets minder zinnige regels. @Djvdb geeft zojuist heel duidelijk aan dat hij de installatievoorschriften wil volgen. Helemaal prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
verkeerslicht schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:29:
Toch heb ik dit bij Nibe ook gezien en kennelijk de WeHeat Blackbird (NL ontwerp en productie) ook.
Het grootste manco lijkt me dat de pompsnelheid niet gestuurd wordt door de regeling in de wp.
Ik kan me eigenlijk geen voordeel voorstellen van een losse waterpomp (behalve dat je WP op papier goedkoper is). Ik snap niet dat WP-fabrikanten de selectie van een component die zo essentieel is voor het goed functioneren van een WP uit handen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-06 18:47
[...]Jammer dat het niet kan ivm veiligheidszone.
Een oplossing is om een muurtje te metselen tussen je voordeur en de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Ik vind het eigenlijk niet kunnen in de voortuin, ook.
Stel dat alle buren dat doen, dat wordt een mooi gezang in de winter, nu neem jij ong de stilste maar niet iedereen zal dit doen..
Moeilijke situaties hoor, rijtjes woningen.

Heb er laatst een opgelost met een kleiner split model en dan helaas wel hybride. Maar zo gekozen dan 95% van de cv met WP wordt voorzien.

De kleinere lichtere units kun je beter kwijt op een dakje oid.

Een monobloc in jouw situatie? Een R290 gaat gewoon niet als je de voorschriften volgt. Met de geluidseis kom je ook niet weg.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 26-05-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Technician- schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:26:
[...]

Stel dat alle buren dat doen, dat wordt een mooi gezang in de winter, nu neem jij ong de stilste maar niet iedereen zal dit doen..

Heb er laatst een opgelost met een kleiner split model en dan helaas wel hybride. Maar zo gekozen dan 95% van de cv met WP wordt voorzien.

Een monobloc in jouw situatie? Een R290 gaat gewoon niet als je de voorschriften volgt. Met de geluidseis kom je ook niet weg.
De voortuin is bij ons in de straat niet zo'n issue. Meer dan de helft van de buren heeft alles bestraat en weet het voor elkaar te krijgen om de auto in de kleine voortuinen te parkeren.

We zijn ook aan het kijken naar de optie om in de woonkamer L/L te plaatsen en een warmtepompboiler voor sww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Technician- schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:26:
[...]

Dat is een kwestie van handhaving met de WPAC-berekening in de hand.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Antonl91 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:45:
[...]

Ja klopt, maar ik kan mij geen situatie voorstellen waar ze allemaal tegelijk bijstaan eigenlijk. Het is meer om de overstap op een warmtepomp te maken dan. Wat betreft warmtepompen zit ik de laatste tijd naar deze modellen te kijken:

https://gaslozewoningen.n...-bloc-9-kw-aquarea-j-gen/
https://aircotogo.nl/prod...warmtepomp-lg-hm091mr-u44

Het zou dan ook om de hele woning gaan en ik ben toch van plan om een balans ventilatie aan te brengen, dus de warmte zal zich wel verspreiden.
Mag ik dat hier zeggen, anders geef het maar aan.
Maar die eerste site, heeft waar ik dus van schrik, van een review warrior een 1 ster beoordeling op Google, en gezien dat de enige is, sta je op Google dus op 1 ster.
Als je dat leest heeft verkoper gewoon geleverd en alle andere reviews zijn heel goed gewoon.
Nu check ik de reviewman zijn andere reviews en hij heeft zijn eigen huisarts ook 1 ster omdat de huisarts niet gelijk altijd de telefoon opneemt.

Dat dat zo kan joh op Google, maffe reviews die een bedrijf kunnen schaden, kan je zo gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Seafarer schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:47:
[...]

Leuk hoor.

Edit: Of is de hoeveelheid propaan erg laag?
700-900 gram. Mijn installateurs gaan met 2x10 kg in de caravan incl.kids in de auto naar Zuid Frankrijk 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:00:
[...]

Mag ik dat hier zeggen, anders geef het maar aan.
Maar die eerste site, heeft waar ik dus van schrik, van een review warrior een 1 ster beoordeling op Google, en gezien dat de enige is, sta je op Google dus op 1 ster.
Als je dat leest heeft verkoper gewoon geleverd en alle andere reviews zijn heel goed gewoon.
Nu check ik de reviewman zijn andere reviews en hij heeft zijn eigen huisarts ook 1 ster omdat de huisarts niet gelijk altijd de telefoon opneemt.

Dat dat zo kan joh op Google, maffe reviews die een bedrijf kunnen schaden, kan je zo gebeuren.
Mijn slechte review over Bongo inzake zonnepanelen waren na 1 week verdwenen. 😵

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-06 21:08

Seafarer

XXX

Carboy54 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:17:
[...]

700-900 gram. Mijn installateurs gaan met 2x10 kg in de caravan incl.kids in de auto naar Zuid Frankrijk 🥴
Ja er zit minder in dan ik dacht. Valt allemaal wel mee. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-06 22:23
verkeerslicht schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:29:
[...]

Bij Nibe zit inderdaad de waterpomp niet in het monoblok maar wordt deze wel door de Nibe regelaar met PWM aangestuurd. Nibe schrijft ook voor welke pomp het moet zijn Een voordeel kan zijn dat je de pomp kan aanpassen aan je afgiftesysteem.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Een tussenwoning heeft ook een achtertuin.
En R32 split units op cv? Valliant heeft die ook.

Een lucht-lucht warmtepomp heeft hetzelfde probleem als de split units op CV.

(Split units hou ik niet zo van vanwege aanscherping GWP regels 2030 dat gaat komen, mag je bij de volgende warmtepomp weer de zooi ombouwen).

Bosch heeft ook nog een stille monoblock.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 26-05-2024 21:14 ]

Pagina: 1 ... 136 ... 214 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)