Acties:
  • +3 Henk 'm!
chielmi schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:32:
Hoe stil is een indirect gestookt warmwatervat?
Compleet stil. Daar zit immers niks in wat geluid kan maken (tenzij je beroerd aangelegd leidingwerk hebt wat gaat ruisen bij SWW-vraag of een SWW-run)
We willen onze CV laten vervangen door een l/w warmtepomp met 200 liter sww voorraadvat. De huidige opstelling is in de bijkeuken, maar omdat daar ook de achterdeur zit willen we in de bijkeuken een zo compact mogelijke opstelling. Een massieve binnenunit met ingebouwd sww vat (zoals bijvoorbeeld bij Mitsubishi) vinden we geen gezicht omdat de achterdeur de belangrijkste toegang van het huis is :+.
De binnenunits met ingebouwd vat vind ik persoonlijk een stuk netter dan de gewone binnenunit (zoals wij die hier hebben, maar die zit in een TR waar het zicht wat minder spannend is), omdat je veel minder zichtbaar leidingwerk (+ driewegklep etc) hebt.
Recht boven de bijkeuken zit de master bedroom met twee grote hoge inbouwkasten met schuifdeuren. Als ik zo naar de afmetingen kijk van bijvoorbeeld een PAW-TD20C1E5, dan past deze prima in een inbouwkast. Het huis is houtskelet, leidingen voor het warmwater aanleggen is dus geen probleem.

Tijdens het verwarmen van het tapwater kan ik me voorstellen dat er wat geluid is, maar de rest van de tijd lijkt zo'n vat me gewoon stil. Iemand hier ervaring met een soortgelijke opstelling, of raad?
Als je de kastruimte (let op, een beetje vat is ø700 mm en daar komen nog uitstekende delen van leidingwerk en dompelelement bij, bovendien moet bij geëmailleerde vaten de anode toegankelijk zijn) kunt missen, dan gaat dat zeker werken.
Toch zou ik in een bijkeuken altijd voor de all-in-one uitvoering gaan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:03
Eastman schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:10:
[...]

https://warmtepomp-panel.nl/levensduur_warmtepomp.html
[quote]
Wat bepaald de levensduur van een warmtepomp?
warmtepomp compressor
Het hart van een warmtepomp is de compressor. Dit apparaat doet het zware werk, zoals uitgelegd in het artikel ‘Het principe van de warmtepomp’. De meeste warmtepompleveranciers maken zelf geen compressors, maar kopen die ook in, bijvoorbeeld bij Copeland Op de Copeland-site vindt men behalve animaties over de werking, ook informatie over de levensduur. De meeste compressorfabrikanten garanderen niet de levensduur, maar geven op hoe vaak een compressor kan starten. Dit heeft er mee te maken dat een compressor pas na 2 minuten looptijd goed gesmeerd wordt (de smeerolie moet eerst de compressor inlopen). Dat is ook de reden dat de meeste warmtepompregelingen zo ingesteld staan dat gewaarborgd is dat de compressor maximaal 10 starts per uur kan maken. Er wordt onderscheid gemaakt tussen Aan/uit compressoren en modulerende compressoren. Verder is het aantal draaiuren van belang. Daar de compressor de duurste en belangrijkste component in een warmtepomp is, bepaald deze eigenlijk de levensduur van de warmtepomp
Als ik even die link pak: 150.000 starts en 90.000 draaiuren voor een modulerende compressor (en die zitten in alle zichzelf respecterende L/W warmtepompen.)

Mijn WP (8 kW) deed afgelopen stookseizoen van 228 dagen precies 1562 starts en heeft 2743 draaiuren gemaakt. Op basis daarvan is de verwachte levensduur dus 20 jaar op basis van draaiuren en 60 jaar op basis van starts.

Ik zou dus drie keer zoveel starts mogen hebben dan nu het geval is, voordat dat de beperkende factor wordt.

Het idee dat een WP zichzelf beschermt met een maximaal aantal starts per uur klopt. Tijdens de wildste defrost-mania heb ik elke 40 minuten een defrost, dus dat is 2 starts per 40 minuten (begin en einde defrost), ofwel 3 starts per uur. Maar dat is echt extreem. De meeste dagen hebben maar een paar starts: twee op de momenten dat de WP omschakelt van VW naar SWW en terug.

In het voor- en naseizoen zie ik 2 tot 5 starts per dag en in de defrost-periodes loopt dat op naar 20 tot 30, met een enkele uitschieter van 45 starts per dag op 15 januari van dit jaar.

Plaatje van het aantal starts per dag over afgelopen stookseizoen. Spot de defrost-mania periodes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ojytvMIiwlUaHD-AWHP54QBJ3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pJ24MF761Pv7rfdVzDRAaFe1.png?f=fotoalbum_large

En een overzicht van de compressor sessies. De sessies kleiner dan een uur zijn veelal SWW productie (In het begin van het seizoen 15 keer per week, later in het seizoen heb ik dat aangepast naar 8 keer per week: 1 keer per dag en op zondag een legionella run)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TovzBPtYhvJgyZPMUhNGR4J4WKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PN3QXgeXhCl0zz5j2MAcmb2V.png?f=fotoalbum_large

Defrosts duren meestal tussen de 3 en 4 minuten, maar daar zijn dus ook hele korte bij.

Het verhaal dat starts slecht zijn omdat de olie dan uit de compressor is, is natuurlijk niet helemaal waar. Koude starts, waarbij de compressor lange tijd stil heeft gestaan en de olie echt weggelopen is zijn inderdaad slecht, maar warme starts, waarbij de compressor net gedraaid heeft, maar even uit gaat om de 3-wegklep de tijd te geven het watercircuit om te schakelen zijn lang zo slecht niet. Er zit dan nog voldoende smeermiddel in de compressor om deze niet te laten beschadigen.

[ Voor 30% gewijzigd door Blihi op 20-05-2024 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

@Eastman
Dank je. Mooi artikel.
Deel ik de 150.000 start die minimaal kan hebben door 20 jaar en 365 dagen dan kom ik uit op 20 starts per dag.
Mijn warmtepomp maakt 3,3k uren per jaar. Na 20 jaar kom ik dan op 66k uren uit.

Dit verklaart ook waarom bij koelkasten/vriezer het ook geen probleem is. 20 jaar vind ik heel netjes als levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

We willen onze CV laten vervangen door een l/w warmtepomp met 200 liter sww voorraadvat. De huidige opstelling is in de bijkeuken, maar omdat daar ook de achterdeur zit willen we in de bijkeuken een zo compact mogelijke opstelling. Een massieve binnenunit met ingebouwd sww vat (zoals bijvoorbeeld bij Mitsubishi) vinden we geen gezicht omdat de achterdeur de belangrijkste toegang van het huis is :+.

Recht boven de bijkeuken zit de master bedroom met twee grote hoge inbouwkasten met schuifdeuren. Als ik zo naar de afmetingen kijk van bijvoorbeeld een PAW-TD20C1E5, dan past deze prima in een inbouwkast. Het huis is houtskelet, leidingen voor het warmwater aanleggen is dus geen probleem.

Tijdens het verwarmen van het tapwater kan ik me voorstellen dat er wat geluid is, maar de rest van de tijd lijkt zo'n vat me gewoon stil. Iemand hier ervaring met een soortgelijke opstelling, of raad?
De binnenunit van een split installatie produceert ongeveer 30-35 dB aan geluid.
Alleen tijdens een defrost, zal je hem kortstondig even iets beter horen.

Een monoblock is geheel stil, of de pomp moet binnen zitten, dan zou je die eventueel kunnen horen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-06 17:49
Eastman schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:10:
[...]

https://warmtepomp-panel.nl/levensduur_warmtepomp.html
[quote]
Wat bepaald de levensduur van een warmtepomp?
warmtepomp compressor
Het hart van een warmtepomp is de compressor. Dit apparaat doet het zware werk, zoals uitgelegd in het artikel ‘Het principe van de warmtepomp’. De meeste warmtepompleveranciers maken zelf geen compressors, maar kopen die ook in, bijvoorbeeld bij Copeland Op de Copeland-site vindt men behalve animaties over de werking, ook informatie over de levensduur. De meeste compressorfabrikanten garanderen niet de levensduur, maar geven op hoe vaak een compressor kan starten. Dit heeft er mee te maken dat een compressor pas na 2 minuten looptijd goed gesmeerd wordt (de smeerolie moet eerst de compressor inlopen). Dat is ook de reden dat de meeste warmtepompregelingen zo ingesteld staan dat gewaarborgd is dat de compressor maximaal 10 starts per uur kan maken. Er wordt onderscheid gemaakt tussen Aan/uit compressoren en modulerende compressoren. Verder is het aantal draaiuren van belang. Daar de compressor de duurste en belangrijkste component in een warmtepomp is, bepaald deze eigenlijk de levensduur van de warmtepomp
Dat is achterhaalt, eerder werd een Max start/stops gegeven en nu toch gewoon de draaiuren vaak 70.000 uur. Omdat de moderne compressor altijd gevuld is met warme olie door de spoel verwarming en met DC motor en inverter zeer geleidelijk kan starten. Dat is het voordeel van DC techniek, Max koppel bij lage rpm.
Zodoende ageer ik hier ook altijd op die focus van “pendelen”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-06 21:08

Seafarer

XXX

Proton_ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:53:
@Technician- Over smaak valt niet te twisten :)
@chielmi Ik heb zelf geen ervaring, maar mijn losse WPB is tijdens het douchen onhoorbaar. Er zijn dan ook geen bewegende delen bezig.
Het enige dat bij een indirecte boiler geluid kan maken is de hoge flow door de spiraal. Als je geen knietjes hebt en de driewegklep elders plaatst zou ik niet weten wat er geluid zou kunnen maken.
Koperen en stalen leidingen goed afbramen aan de binnenzijde.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:11
Waarom zijn 22mm bochten zoveel duurder dan knietjes??
Ik zie prijzen van 22-25 euro voor 1 bocht met knel, tegenover max 10 euro voor knie met knel.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:17
MisterMailman schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:25:
[...]

Ik zie prijzen van 22-25 euro voor 1 bocht met knel, tegenover max 10 euro voor knie met knel.
als je voor koper en solderen gaat kosten de bochtjes bijna niks. maar is ff meer werk.

je kunt ook persen, met koper of RVS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:44

Ook tijdens het opwarmen hoor ik geen geluiden bij t vat.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MisterMailman schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:25:
[...]

Omdat de meeste installateurs; buigen, meerlagenbuis gebruiken of persen.
Zodoende als ze knellen zijn dit veelal rechte sokken.

Ook is het productie proces deels anders en is de vraag relatief te weinig wat de prijs ook niet ten goede komt.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 20-05-2024 17:11 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:11
DutchWing schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:11:
[...]

Omdat de meeste installateurs; buigen, meerlagenbuis gebruiken of persen.
Zodoende als ze knellen zijn dit veelal rechte sokken.
Hm ja, begrijpelijk.
Alleen als hobbyist even kijken wat voor mij haalbaar is. Zelf solderen of persen, loodgieter inhuren a € per uur of € 100 aan gemak uitgeven.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Je kunt ook stuk flexibele leiding gebruiken.
(Zo flexibel staal omvlochen slang). Bij warmtepompen wordt dit ook aan aangeraden omdat ze geen trillingen door laten wat een buis wel doet.

En anders even een buizenbuigtang ergens lenen/huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:34:
......

[...]

Toevallig ben ik nogal bekend met warmtepompen, en dergelijke betafactoren van <1 worden juist erg afgeraden, omdat ze bij strenge vorst gaan zorgen voor enorme netbelastingen door de backupelementen die dan aan gaan.
Een te klein gedimensioneerde WP is trouwens ook (bij voldoende thermische buffer) helemaal niet nodig. Mijn WP is te groot voor de woning (WP is ca 8.5 kW @ -10, huis vraagt maar 6 kW) en toch heb ik nooit meer dan één run op een dag.
Ook geen defrosts in de winter :?
Dacht dat elke L/W warmtepomp daar last van heeft waardoor je meerdere runs op een dag krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
nokiaan958GB schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:49:
[...]

Dacht dat elke L/W warmtepomp daar last van heeft waardoor je meerdere runs op een dag krijgt.
Waar zegt hij dat hij geen defrosts heeft in de winter?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Elke L/W warmtepomp heeft defrosts, maar bij welke buitentemperatuur is afhankelijk van het apparaat. Sommige zijn zodanig afgesteld dat ze onder de 5 graden altijd een heleboel defrosts doen uit voorzorg, andere zijn zo geregeld dat ze defrosts doen als het nodig is en dat kan zomaar pas bij 0 graden zijn.

Afgelopen stookseizoen heb ik defrosts gezien van:
26-11 t/m 8-12,
6-1 t/m 21-1,
27-1 t/m 28-1,
8-2,
7-2 t/m 28-2,
8-3, en
23-4

In totaal dus 55 dagen, terwijl het stookseizoen 228 dagen telde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Je kunt, afhankelijk van je definitie, één run met vier defrosts hebben.
Bij een defrost is het, zoals al eerder opgemerkt, een warme start waardoor hij in het kader van slijtage niet erg relevant is, terwijl dat bij pendelen wel aan de hand kan zijn.
Met vloerverwarming is angst voor pendelen sowieso onterecht, vind ik.

Hier gemiddeld over drie winters 185 defrosts per stookseizoen. Ook daar hoef je je met een degelijke warmtepomp geen zorgen over te maken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uiteraard heb ik ook defrosts, maar normaliter tel je die in je runtijden niet mee, en wordt dat dus als één lange run gezien.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10-2024
waar bestellen jullie de 22mm buizen en RVS flex leidingen ( voor de itho amber ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:44
Proton_ schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:18:
Je kunt, afhankelijk van je definitie, één run met vier defrosts hebben.
Bij een defrost is het, zoals al eerder opgemerkt, een warme start waardoor hij in het kader van slijtage niet erg relevant is, terwijl dat bij pendelen wel aan de hand kan zijn.
Met vloerverwarming is angst voor pendelen sowieso onterecht, vind ik.

Hier gemiddeld over drie winters 185 defrosts per stookseizoen. Ook daar hoef je je met een degelijke warmtepomp geen zorgen over te maken.
Ik heb nu over een heel jaar gezien nu 935 defrosts gehad.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
noobynater schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:07:
Ik zou graag een sanity check willen voor het volgende plan:

Er zijn twee locaties waar een "nieuwe" warmtepomp nodig is, locatie A en B.

Op locatie A is huidig een Panasonic WH-MDC05F3E5 aanwezig. Deze heeft het altijd uitstekend gedaan, maar het vermogen is niet (langer) toereikend. Op deze locatie is deels vloerverwarming aanwezig en met de warmtepomp upgrade is het plan om een 4-tal convectoren aan te leggen. Ook is er een oud luchtverwarmingssysteem aanwezig, het plan is om deze wellicht als naverwarming te gaan gebruiken voor het ventilatie systeem. Huidig is er ook een warmtepompboiler aanwezig, wellicht dat in de toekomst deze vervangen wordt door een boiler die op de warmtepomp aangesloten wordt.

Het idee is om hier een Daikin 3-fase monobloc te plaatsen, aangezien dit de enige is die ik heb kunnen vinden die niet meteen een dubbelhoog model is. Het exacte vermogen wil ik nog bepalen, maar het idee is iets als de Daikin EDLA14DW1. Meteen een extra vraag, heeft het zin om het model met backup heater te nemen? De Panasonic gebruikt deze voor zijn defrosts, weet niet hoe dat bij Daikin zit en of dat het dus zin heeft.

Voor locatie B is het idee om hier de "oude" Panasonic WH-MDC05F3E5 in gebruik te nemen. Op deze locatie is de warmtevraag klein (piekt rond de 2,5kW bij -4 graden Celsius) en zodoende is deze ruim voldoende. Het warmteafgifte systeem is hier vloerverwarming met waarschijnlijk 10 groepen. Voor het SWW is de bedoeling om dan een RVS boiler neer te zetten. Hier is het oog gevallen op de Panasonic PAW-TD20C1E5. Deze heb eerder ooit geïnstalleerd voor iemand icm een moderne Panasonic Monobloc (J-serie) en vind het daar erg mooi werken. Het is alleen mij niet 100% duidelijk of deze ook zal werken met de eerder genoemde Panasonic, vandaar dit deel van de sanity check.

Alle tips, aanvullingen en info zijn welkom!
Bump voor mijn vraag, iemand enig idee of toevoegingen?

Zo niet dan ga ik het plan zoals omschreven doorzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mgroen81 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:04:
Ik heb nu over een heel jaar gezien nu 935 defrosts gehad.
Hoe meet je dat? Hou je dat zelf met een scriptje bij? Of haal je dat toch ergens uit de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Andrehj schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:34:
[...]

Hoe meet je dat? Hou je dat zelf met een scriptje bij? Of haal je dat toch ergens uit de WP?
Ik heb een teller (helper) gebruikt in Home Assistant die telt iedere keer er 1 bij op als de defrost naar ON gaat.
Ik vind het veel maar ik weet niet of het uitzonderlijk veel is.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Andrehj schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:34:
[...]

Ik haal het ook uit de WP. Die heeft een intern relais wat hoog wordt als er een defrost is. Dat relais schakelt dan de pomp van de vloerverwarmingsverdeler boven uit, zodat de badkamer geen koud water te verwerken krijgt en tegelijk lees ik dat signaal uit in Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:25
mgroen81 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:05:
[...]

Ik heb een teller (helper) gebruikt in Home Assistant die telt iedere keer er 1 bij op als de defrost naar ON gaat.
Het lijkt me inderdaad rijkelijk veel. Ik zit op ca. 367 en heb in de winter nog wat aanpassingen gedaan, zodat het volgend jaar hopelijk nog wat minder is.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Jojan265 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:14:
[...]

Het lijkt me inderdaad rijkelijk veel. Ik zit op ca. 367 en heb in de winter nog wat aanpassingen gedaan, zodat het volgend jaar hopelijk nog wat minder is.
Ik ben bang dat ik er niet veel aan kan doen. Heb geprobeerd om de TA zo laag mogelijk maar ik zie niet echt een verbetering. Ook heb ik een een regeling gemaakt met een automatisering in Home Assistant zodat de wp altijd zo laag mogelijk in vermogen opstart en dan heel langzaam opregelt. Runs tussen defrost lijken daardoor wel iets langer maar als het echt koud wordt gaat dit me niet helpen want de wp draait daardoor altijd op minimaal vermogen.
Heb wel vorige maand vloerverwarming in de garage aangelegd, ben heel benieuwd wat dit gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
mgroen81 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:05:
[...]

Ik tel ze ook zelf elke keer dat ik via de Procon de defrost-status actief zie worden.
Het komt aardig overeen met mijn defrosts:

2022: 942
2023: 922
2024( tot nu toe): 465

(WP is een Mitsubishi SUZ-SWM80)

[ Voor 3% gewijzigd door ocaj op 21-05-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-06 20:23
Eerste stookseizoen hier, voor de statistieken:

662 compressor starts
2575 compressor running hours
218 4-port valve switches (=defrosts)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:25
Mijn Enzavu/Hotjet mini 5Ai telt ook zelf het aantal defrosts. en met de kleine verdamper van deze in huis unit kom ik er op een paar meer...

2021: defr. 2025 copressor uren: 3347 (eind 2021 diverse aanpassingen gedaan mbt aansturing WP/hydromodule waartdoor aanvoertemperatuur 4°C naar beneden kon)
2022: defr. 1438 copressor uren: 2770 (vanaf stookseizoen 22/23 aanvoertemperatuur nog een tikje lager
2023: defr. 1349 copressor uren: 3150
2024: defr. 801 copressor uren: 1711 ( tot nu toe.)

Er zitten helaas nog erg veel droge defrosts bij, vrij kort na opstarten (zal ca 20% zijn) wat veroorzaakt wordt door de regeling waarbij defrosts worden getriggerd aan de hand van koelgasdruk wanneer buitentemperatuur lager dan 12°C is. Door aanzuiging van de eerste koude lucht komt de druk eigelijk altijd even kort onder de triggergrens van 5 barg en dan heb ik weer een onnodige droge defrost.In standby neemt de unit langzaam kamertemperatuur aan omdat unit binnen hangt en dan ontdooit ook eventueel ijs op de verdaper. Kan er weinig aan doen vrees ik..

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:59

martijn v o

Certified by Enphase.

Nu na bijna vier jaar draaien:

Aantal compressor starts: 1736
Aantal draaiuren: 5008
Aantal defrosts: 313
Opgewekte energie: 50,63 GJ (= 14063 kWh) is alleen verwarming
Verbruikte energie: 2786 kWh (inclusief hulpelement en koeling)
SCOP: 5,04.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-06 20:55
Misschien is het een niet passende vraag hier,maar ik ben opzoek naar geschikte plant/haag om mijn monoblock panasonic te verstoppen. Hij staat "achterin" mijn tuin. De haag moet minimaal zo hoog worden als de mononblock, +- 1,5 meter hoog. Kunnen alle planten tegen de ijskoude lucht de de warmtepomp wegblaast?
Beste is een wintervaste plant die ook zo lang mogelijk groen blijft denk ik.
Dempt een haag dan ook geluid?

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:07
ron36 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:27:
Misschien is het een niet passende vraag hier,maar ik ben opzoek naar geschikte plant/haag om mijn monoblock panasonic te verstoppen. Hij staat "achterin" mijn tuin. De haag moet minimaal zo hoog worden als de mononblock, +- 1,5 meter hoog. Kunnen alle planten tegen de ijskoude lucht de de warmtepomp wegblaast?
Ik lees even mee, ik heb vergelijkbare plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:21:
[...]

Uiteraard heb ik ook defrosts, maar normaliter tel je die in je runtijden niet mee, en wordt dat dus als één lange run gezien.
Ah ok, dan snap ik hem.

Ik zie namelijk bij defrosts op mijn 9J mijn "Number of operations" fors oplopen en mijn compressor frequentie regelmatig even naar nul schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Misschien is het een niet passende vraag hier,maar ik ben opzoek naar geschikte plant/haag om mijn monoblock panasonic te verstoppen. Hij staat "achterin" mijn tuin. De haag moet minimaal zo hoog worden als de mononblock, +- 1,5 meter hoog.
Kunnen alle planten tegen de ijskoude lucht de de warmtepomp wegblaast?
Je zal een haag moeten vinden die wintergroen, winterhard en goed tegen de wind kan.
Eventueel advies inwinnen bij een hovenier.
De uitblaas is zo’n 5-10 graden kouder als de buitenlucht.

Sommige kiezen ervoor om hun buitenunit in een schutkleur te spuiten of laten er een mooie houten omkasting omheen bouwen. (Of doen het natuurlijk zelf)
Afhankelijk van dichtheid zal een haag enigszins kunnen dempen. Echter voor de WPAC geluidsberekening mag je hem zover ik weet niet gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwsv2GSvFZ2GrV9NMvGlRIcxEbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7ee2Z7sVUBgReTVYFLGu2Tg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:32
Coniferen ?
Klimop?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Klimop zou ik zeker niet doen. Die gaat zich nog een weg door de WP zelf banen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Laurier? Kan wel erg groot worden, maar die kan er ook tegen als je hem helemaal tot de grond snoeit.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Deze vraag (over een haag) kun je beter stellen in Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:09
Een beetje off-topic, maar . . . . Kijk eens naar grootbladige laurier: Prunus Laurocerasus Rotundifolia.
Groeit hard, kan prima tegen snoeien, en is flink dicht te cultiveren.
Winterhard, een zeer sterke plant, kan zo ongeveer overal tegen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zo goed als niet helaas. In de hogere regionen doet het misschien 1 tot 2dB, maar dat is niet het frequentiegebied van het blaas/compressor-geluid.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
-

[ Voor 122% gewijzigd door BenEco op 22-05-2024 13:28 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:16
De afgelopen weken heb ik gewerkt aan het hydraulische gedeelte van onze warmtepomp installatie. Ik heb totaal geen "loodgieter ervaring". Maar ondertussen gaat het me best goed af :) Alle zichtbare leidingen & afvoer op deze foto is nieuw aangelegd.

Warmtepomp komt op een stukje plat dak te staan boven het zolder. Laatste stukje vanaf 28mm staal tot de warmtepomp (door de dakdoorvoer) wil ik met RVS flex slangen doen. Dit zal 1,5 meter per slang worden. Het lijkt me bij deze lengte verstandig om voor diffusiedichte slangen te gaan. Eens/oneens?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czB2jzzO-_Rq3TaAzlhWSyhydTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NioJ1I77ycBdFiQDWib4AqRa.jpg?f=fotoalbum_large

Als jullie verder nog feedback hebben aan de hand van deze foto dan hoor ik het graag! :)

edit: wasmachine staat hier trouwens tijdelijk i.v.m. werkzaamheden, komt straks rechts van het boilervat te staan..
edit2: het installatieschema.

[ Voor 11% gewijzigd door nMad op 22-05-2024 17:45 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@nMad Bij deze lengte,s is het prijsverschil koper/RVS zo minimaal dat het een no-brainer is.
Met staal heb je altijd risico dat de zaak doorroest na enkele jaren tijdens koelen.

Edit:
Op de link zie ik alleen DN20.
28mm staal = DN25.

"Maar bedoel je hiermee te zeggen dat ik beter met koper i.p.v. RVS flex naar buiten kan gaan? Of dat ik beter koperen buizen binnen had kunnen gebruiken i.p.v. staal?"

RVS flex naar buiten is prima want dat roest niet, geen staal doen.

[ Voor 69% gewijzigd door mr_evil08 op 22-05-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
mr_evil08 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:25:
@nMad Bij deze lengte,s is het prijsverschil koper/RVS zo minimaal dat het een no-brainer is.
Met staal heb je altijd risico dat de zaak doorroest na enkele jaren tijdens koelen.
De rest van de installatie is echter ook staal en koelen doe ik met airco's.

Maar bedoel je hiermee te zeggen dat ik beter met koper i.p.v. RVS flex naar buiten kan gaan? Of dat ik beter koperen buizen binnen had kunnen gebruiken i.p.v. staal?

edit: deze slangen zijn op maat te bestellen in de gewenste diameter etc:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rY-LijNubv46Yrhsd3Iy1sdKlYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6PUWEDXdoDgOYGDvnsOQa9Vm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door nMad op 22-05-2024 12:50 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@nMad RVS ribbelbuis wordt populairder en is met een kleinere radius buigbaar.
Bijvoorbeeld https://www.viawww.nl/rvs...l?id=222547242&quantity=1, 2x 5 meter 25mm voor minder dan €200.
Elders ook op maat te bestellen.

Niet iedereen is trouwens fan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Daannn1987 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:17:
[...]

Hoi @Tomexergie had ook al via DM laten weten dat ik mijn huis verkocht heb, dus voor mij geen monitoring meer.. in de nieuwe hut komt een pana, zal mij tzt wel weer aanmelden! thanks voor al je moeite!
Sorry, zal je uit de lijst verwijderen, succes met je nieuwe huis en warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
EVfan schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:56:
[...]

Een beetje off-topic, maar . . . . Kijk eens naar grootbladige laurier: Prunus Laurocerasus Rotundifolia.
Groeit hard, kan prima tegen snoeien, en is flink dicht te cultiveren.
Winterhard, een zeer sterke plant, kan zo ongeveer overal tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdK8Ub96fdn7tkOI9Bkmld-HxQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZufANWvA4YIbtzUb8b0nzx9.jpg?f=fotoalbum_large
Foto van drie jaar geleden.
De laurier doet het nog prima en is nu praktisch dicht, het siergras heeft het niet overleefd en is weg. Was denk ik te donker, maar de uitblaas heeft vast ook niet geholpen.

Een dempend effect kan ik niet bemerken, want deze is sowieso praktisch onhoorbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Proton_ schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:04:
@nMad RVS ribbelbuis wordt populairder en is met een kleinere radius buigbaar.

Niet iedereen is trouwens fan.
Met name de ribbels die zorgen voor veel weerstand? Of zijn er nog andere negatieve zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Onze pomp staat al twee seizoenen op een meter afstand van een hulststruik en blaast zijn koude lucht in de struik. De struik is ongeveer even breed als de pomp, een LG monoblock. De struik lijkt hier geen last van te hebben en blijft het hele jaar groen. Naar mijn mening dempt de struik het geluid niet merkbaar.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Seafarer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:35:
[...]

Met name de ribbels die zorgen voor veel weerstand? Of zijn er nog andere negatieve zaken?
Bij een ID van 25mm is de weerstand verwaarloosbaar en ik zie geen nadelen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

nMad schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:26:
[...]

De rest van de installatie is echter ook staal en koelen doe ik met airco's.

Maar bedoel je hiermee te zeggen dat ik beter met koper i.p.v. RVS flex naar buiten kan gaan? Of dat ik beter koperen buizen binnen had kunnen gebruiken i.p.v. staal?

edit: deze slangen zijn op maat te bestellen in de gewenste diameter etc:

[Afbeelding]
Op de website staat wel dat deze om de 10 tot 15 jaar preventief vervangen moeten worden.!!!! Als advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Seafarer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:04:
[...]

Op de website staat wel dat deze om de 10 tot 15 jaar preventief vervangen moeten worden.!!!! Als advies.
Elk rubber verouderd, dat is het voordeel van helemaal RVS.
Ik zou trouwens verlopen naar composiet 28 of meerlagenbuis 32 en laatste kleine stukje met RVS flex.

Als je toch besteld bij easy-fitt haal dan.
2 buizen 3 meter pe-rt (composiet)
4 sharkbite koppelingen 28mm sok
4 sharbite koppelingen bocht 28mm
2 flex 1” 28 buis 50cm

[ Voor 33% gewijzigd door Technician- op 22-05-2024 18:50 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tomexergie
RESULTATEN monitoring L/W warmtepompen april 2024

Weer een behoorlijke spreiding, maar voor beleidsmakers nuttige informatie ook wat betreft de jaarcijfers.
Uit de meetresultaten blijkt dat een goed geïnstalleerde moderne L/W warmtepomp gemakkelijk een sCOP halen van 5 kan halen. Dus 1 kWh elektriciteit levert 5 kWh warmte met deze warmtepompen.

Als je weet dat 1 m3 aardgas 9 kWh warmte netto levert dan kun je de besparing eenvoudig uitrekenen. (Bij 1 kWh(e)=0,3 eur en 1 m3 aardgas=1,4 eur bespaar je op energie kosten c.a. 50 tot 60%)
Je kunt heel wat rendabel investeren bij deze energie prijzen. De Overheid en energie leveranciers kunnen financiele constructies (b.v. leasen) opzetten waarbij de WP zichzelf terugverdient voor b.v. lage inkomens.
Warmtenetten:
Met dit financiele plaatje moet je de de stadverwarming en warmtenetten vergelijken als je het "niet meer dan anders tarief" gaat toepassen. Maar meestal nemen ze een HR ketel daarvoor waar de gebruiker niets mee opschiet. De GJ prijs is dan gekoppeld aan aardgas. Ook bij warmtenetten zit de investering in de GJ prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tli7f3ZnubMGhV5OG5hvT2Tp9xc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rpws0hyIy31ijsx33CN7FrbM.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAkUxnuzc5M52Tf8qgIv-YvUThM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DDVUU1sX9mvfyigor5fFMxgU.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lK5iYFkQguJnF6HXIwMPTTTLIXI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9CftUL64dyqv5m2qCZNx4L3Z.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Technician- schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:47:
[...]

Elk rubber verouderd, dat is het voordeel van helemaal RVS.
Ik zou trouwens verlopen naar composiet 28 of meerlagenbuis 32 en laatste kleine stukje met RVS flex.

Als je toch besteld bij easy-fitt haal dan.
2 buizen 3 meter pe-rt (composiet)
4 sharkbite koppelingen 28mm sok
4 sharbite koppelingen bocht 28mm
2 flex 1” 28 buis 50cm
Dank voor de tip. Ik kom met composiet of meerlagen buis echter niet door mijn "AircoExit Aluminium Dakdoorvoer 120mm" dakdoorvoer heen. Hier moet de leiding een vrij krappe S bocht maken.

Foto van internet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vz9TZpEnmgaOxqqPyYAUFVlssrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYR2hI6GK37n9U8CqlrtiVwC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:35:
[...] Met name de ribbels die zorgen voor veel weerstand? Of zijn er nog andere negatieve zaken?
In het Vaillant topic heb ik een vergelijking van de stroming door DN32 RVS pantserslang en DN25 RVS ribbelslang gepost, gemeten mbv onze AroTherm VWL55/6. Ik was bang voor grotere verliezen door de dunnere ribbelslang, maar dat valt heel erg mee.

De pantserslangen zijn nu over. De RVS ribbelslang bevalt beter en wordt sindsdien gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Kunnen we @LeonTebbens nog helpen met een fatsoenlijke meting of een sanity check?
Hij hangt wel heel zielig onder de 3 zo, dat kan bijna niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Proton_ schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:11:
Kunnen we @LeonTebbens nog helpen met een fatsoenlijke meting of een sanity check?
Er is nog iemand met een Mitsubishi die in de buurt van 3 zit, nl. bbn_idp. Dit wordt wel gemeten met een warmtemeter. Heeft trouwens wel een iets hogere temperatuur nodig, maar ik kan me niet voorstellen dat je in april dan nog zo'n slechte cop hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:39
Bij DHW ook al de hekkensluiter!
Laat me raden een of andere compleet ingebouwde WP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jojan265 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:40:
[...]

Er is nog iemand met een Mitsubishi die in de buurt van 3 zit, nl. bbn_idp. Dit wordt wel gemeten met een warmtemeter. Heeft trouwens wel een iets hogere temperatuur nodig, maar ik kan me niet voorstellen dat je in april dan nog zo'n slechte cop hebt.
Als ik het goed heb dan hebben de Zubadan PUHZ modellen een standby verbruik van ongeveer 30W. Dat is zo’n 21.6 kWh per maand.
Als je dit in mindering brengt op het elektrische verbruik van 65 kWh, dan krijg je 43.4 kWh.
Thermisch 207 / elektrisch 43.4 maakt een COP van 4.77.
Zo zie je dat het standby verbruik een aanzienlijke invloed kan hebben in een maand waarin er weinig is verwarmd.
De Mitsu Ecodans SUZ modellen hebben een iets lager standby verbruik van 13 a 15W.

Misschien heeft Leon last van recirculatie in de kast die om zijn buitenunit heen staat?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
nMad schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:01:
[...]

Dank voor de tip. Ik kom met composiet of meerlagen buis echter niet door mijn "AircoExit Aluminium Dakdoorvoer 120mm" dakdoorvoer heen. Hier moet de leiding een vrij krappe S bocht maken.

Foto van internet:
[Afbeelding]
Dat weet ik wel, als een slang past, past een 28mm Pe-rt zeker want dat is dunner. Ook een flexslang knikt bij een strakke bocht dus je kunt beter even buigen bij de doorvoer met een veer of een Amazon pijpenbuiger eenhands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

gns1l schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:11:
[...]

In het Vaillant topic heb ik een vergelijking van de stroming door DN32 RVS pantserslang en DN25 RVS ribbelslang gepost, gemeten mbv onze AroTherm VWL55/6. Ik was bang voor grotere verliezen door de dunnere ribbelslang, maar dat valt heel erg mee.

De pantserslangen zijn nu over. De RVS ribbelslang bevalt beter en wordt sindsdien gebruikt.
Dat is mooi om te weten. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-06 22:23
Tomexergie schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:39:

Weer een behoorlijke spreiding, maar voor beleidsmakers nuttige informatie ook wat betreft de jaarcijfers.
Uit de meetresultaten blijkt dat een goed geïnstalleerde moderne L/W warmtepomp gemakkelijk een sCOP halen van 5 kan halen. Dus 1 kWh elektriciteit levert 5 kWh warmte met deze warmtepompen.

Als je weet dat 1 m3 aardgas 9 kWh warmte netto levert dan kun je de besparing eenvoudig uitrekenen. (Bij 1 kWh(e)=0,3 eur en 1 m3 aardgas=1,4 eur bespaar je op energie kosten c.a. 50 tot 60%)
Je kunt heel wat rendabel investeren bij deze energie prijzen. De Overheid en energie leveranciers kunnen financiele constructies (b.v. leasen) opzetten waarbij de WP zichzelf terugverdient voor b.v. lage inkomens.
Warmtenetten:
Met dit financiele plaatje moet je de de stadverwarming en warmtenetten vergelijken als je het "niet meer dan anders tarief" gaat toepassen. Maar meestal nemen ze een HR ketel daarvoor waar de gebruiker niets mee opschiet. De GJ prijs is dan gekoppeld aan aardgas. Ook bij warmtenetten zit de investering in de GJ prijs.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi om te zien dat twee vergelijkbare 2 onder 1 kap woningen van vergelijkbare leeftijd in hetzelfde dorp een COP hebben die elkaar niet veel ontloopt 5.35 en 5.57. De eerste met een F2040-6, met 5 radiatoren in de woonruimtes beneden en voor een kwart plafondverwarming. De ander met een F2050-6 met op de hele benedenverdieping vloerwerwarming 10cm hoh zonder radiatoren. Met beide oplossingen kan je dus een goede COP halen.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
Ik ben trouwens bezig om een super snel aansluitpakket te maken die ook nog heel betaalbaar is.
- UV bestendig geïsoleerde RVS dn25 duo slang 1.1/4” 10 meter - rond de €120 moet haalbaar zijn.
- aansluitpakket voorgemonteerd, butylslang rvs invlecht vorstbeveiliging naar 1.1/4”
- verdeler kant en klaar voor bivalent (hybride aansluiting cv / WP) in compleet RVS
Met 2x28 voor WP aansluiting. RVS magneetfilter, manometer, en bijvulkraan.
Thermometers erop ing / uitg
Keerklep 22 tbv cv ketel
RVS slangen 70cm - 22kn naar cv ketel
2 montagepunten.

Leuk project zal eens een foto laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-06 20:26

Superbeagle

Always smile

Ik kwam vorig jaar ook tot die constatering.

Het blijkt dat de woning een grote invloed heeft op de sCOP, dus staar je niet blind op de fabrieksopgave.

Dus nee, en hij is daar tevreden mee! :)

[ Voor 29% gewijzigd door Superbeagle op 23-05-2024 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Superbeagle schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 06:53:
[...]

Ik kwam vorig jaar ook tot die constatering.

Het blijkt dat de woning een grote invloed heeft op de sCOP, dus staar je niet blind op de fabrieksopgave.

Dus nee, en hij is daar tevreden mee! :)
De leeftijd van de woning heeft wel enige invloed, maar kan zeker niet dit enorme verschil verklaren.
Ik heb ook een huis uit 1931 wat niet geweldig geïsoleerd is en met slechts beperkt vloerverwarming. Leon heeft ook een jaren ‘30 huis met deels vloerverwarming en deels radiatoren. Mijn Mitsu haalde in april een COP van 5.34 voor verwarming.

Tussenwoning bouwjaar 1931, 161 m2.
- Isolatie: HR++ dubbelglas, vloer voor 2/3 geisoleerd met Rc 4.5, dak Rc ~ 1.3-1.7, geen muurisolatie (lastig door mooie sierlijsten etc.)
- Afgifte: begane grond 41 m2 nieuwe vloerverwarming (pomploze verdeler, 6 groepen, 10 cm hoh), rest radiatoren

Dus anderen moeten niet ontmoedigd raken doordat zij denken dat een oud huis een lage COP geeft. Dat is zeker niet zo!

Ik zet mijn geld nog steeds in op recirculatie in de kast van Leon, maar hij is helemaal tevreden en daarnaast: als ik de geschiedenis zo lees dan is het geen optie om die kast weg te halen (buren erg gevoelig voor geluid).

Edit: de diagnose stellen kan denk ik prima door tijdens een SWW run te kijken naar de buitentemperatuur die de warmtepomp meet. Als die flink daalt tijdens de run dan is de diagnose duidelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door SebastiaanPs op 23-05-2024 08:06 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Superbeagle De kans is groot dat de ingebouwde meting van de WP niet helemaal fris is. In het Vaillant topic is de conclusie dat de nauwkeurigheid van de ingebouwde meting een beetje hit-or-miss is. De thermometers zijn in ieder geval geen matched pair :)
Dat het aan de meting ligt wordt ondersteund door de flinke besparing op de maandlasten, als het werkelijk sCOP 3 zou zijn zou die besparing veel bescheidener zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005

P_Tingen

omdat het KAN

Ik krijg binnenkort iemand op de koffie die me een offerte gaat geven voor VVW + WP. Het plan is om vvw aan te leggen in de woonkamer en daar de wp voor te gebruiken. Als het niet persé nodig is wil ik geen buffervat voor de wp. Nou is mijn woonkamer niet heel erg groot (ong 40m2) dus is dan dat oppervlakte groot genoeg om geen buffervat te nemen, ivm het minimumvermogen van de wp? En kun je evt de hoeveelheid water verhogen door de slangen dichter op elkaar te leggen, bv 8 hoh ipv 10?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:49
P_Tingen schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:42:
Ik krijg binnenkort iemand op de koffie die me een offerte gaat geven voor VVW + WP. Het plan is om vvw aan te leggen in de woonkamer en daar de wp voor te gebruiken. Als het niet persé nodig is wil ik geen buffervat voor de wp. Nou is mijn woonkamer niet heel erg groot (ong 40m2) dus is dan dat oppervlakte groot genoeg om geen buffervat te nemen, ivm het minimumvermogen van de wp? En kun je evt de hoeveelheid water verhogen door de slangen dichter op elkaar te leggen, bv 8 hoh ipv 10?
Grotere leidingdiameters bij hoh10, dus 18 of 20mm. Dat levert je meer systeeminhoud op. En dan wanneer nodig een serieel buffervat in de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
P_Tingen schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:42:
Hoh 10 is wel het verste dat je kunt gaan ivm de bocht radius. Misschien wil de man wel 18mm leggen al gaat dat alweer lastig bij hoh 10.
Maar belangrijkste is, zorg dat je korte groepen maakt zodat je toch wat meer groepen krijgt dan 3. 5 of 6 groepen, dan heb je voldoende flow.
Neem een kleinere warmtepomp met een groot bereik. Bv de Altherma M EDLA04. Deze hoeft maar 10L water als minimum.
En gaat bij -7C nog dik boven de 5kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005

P_Tingen

omdat het KAN

Technician- schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:26:
[...]

Hoh 10 is wel het verste dat je kunt gaan ivm de bocht radius. Misschien wil de man wel 18mm leggen al gaat dat alweer lastig bij hoh 10.
Maar belangrijkste is, zorg dat je korte groepen maakt zodat je toch wat meer groepen krijgt dan 3. 5 of 6 groepen, dan heb je voldoende flow.
Neem een kleinere warmtepomp met een groot bereik. Bv de Altherma M EDLA04. Deze hoeft maar 10L water als minimum.
Willen we meer of minder groepen? :+
Ik zat juist aan minder te denken. Waarom meer?
Alleen de kamer wordt verwarmd en die mag overal even warm zijn

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:50
P_Tingen schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:09:
[...]

Willen we meer of minder groepen? :+
Ik zat juist aan minder te denken. Waarom meer?
Alleen de kamer wordt verwarmd en die mag overal even warm zijn
Het gaat niet zozeer het aantal groepen, maar om het aantal meters buis per groep. Over het algemeen zeggen ze max 100 meter per groep voor een wp met een standaard maat buis.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Technician- schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:26:
[...]

Met slakkenhuis patroon ipv meander is hoh 10 en 18mm toch geen issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
mr_evil08 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:26:
[...]

Met slakkenhuis patroon ipv meander is hoh 10 en 18mm toch geen issue?
Wat mij betreft niet nee, ligt eraan of het ingefreest moet worden en welke apparatuur het bedrijf gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Erwin_83 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:16:
[...]

Het gaat niet zozeer het aantal groepen, maar om het aantal meters buis per groep. Over het algemeen zeggen ze max 100 meter per groep voor een wp met een standaard maat buis.
Voor een kleine ruimte zou ik eerder naar 50-60meter per groep gaan. 2keer een 16mm buis heeft veel meer doorgang dan een 18mm buis, dus kun je met kleine delta T, en veel flow werken wat het rendement en de defrost zeker ten goede komen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-06 08:58
Tomexergie schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:39:

Warmtenetten:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het een idee om ook de gemiddelde per warmtepomp merk/type te delen? Dan hebben potentiële geïnteresseerden direct ook een mogelijke verwachting bij hun keuze....

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-06 22:27

ErikVers

e-Duurzaam

gns1l schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:11:
[...]

Ik heb deze https://www.heima24.de/ro...hbar-von-500-1000-mm.html pas een keer toegepast als test. Ging me vooral om eventueel geluid en dat was er gelukkig niet. Enkel vanaf de buitenunit door de gevel. Dus max een 70cm. Grote voordeel is dat het te buigen is en vormvast blijft. Daarnaast uittrekbare op de door jou gewenste lengte en daardoor ideaal voor t laatst stuk op de buitenunit.
En na isolatie ziet alles er netjes en weggewerkt uit 👍

Hoofdleiding werk ik liever met meerlagenbuis.
Zeker binnen de “schil” is goedkoper (zie heima) en ook makkelijk te verwerken en dat met minder stromings weerstand. Inkorten, persen en met T-stuk en dergelijk werkt daar weer wat makkelijker mee.

Iemand anders ook ervaring met rvs uittrekbaar?

@gns1l welke (link) had jij gebruikt? Denk meer de solar variant, is deze een beetje vorm vast?

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 23-05-2024 19:19 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
ErikVers schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:16:
[...]
Iemand anders ook ervaring met rvs uittrekbaar?
Ik heb het gebruikt bij de SWW-boiler. Op zich heel goed bruikbaar, maar je moet er wel rekening mee houden dat onder invloed van temperatuur en druk de ribbelbuis uitgerekt kan worden. Als je dus de buis hebt aangelegd in bijna niet uitgerekte toestand, dan bestaat de kans, dat je bochten iets ruimer worden.

Ik zou het niet zomaar gebruiken als flexibele stuk aan de warmtepomp. Er schijnen gevallen te zijn, waarbij door de trillingen scheuren zijn ontstaan met lekkage als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Proton_ schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:47:
@Superbeagle De kans is groot dat de ingebouwde meting van de WP niet helemaal fris is. In het Vaillant topic is de conclusie dat de nauwkeurigheid van de ingebouwde meting een beetje hit-or-miss is. De thermometers zijn in ieder geval geen matched pair :)
Dat het aan de meting ligt wordt ondersteund door de flinke besparing op de maandlasten, als het werkelijk sCOP 3 zou zijn zou die besparing veel bescheidener zijn.
Ik heb destijds daarop ook doorgevraagd en er is een redelijke kans om te vermoeden dat zijn ‘echte’ sCOP eerder in de buurt van de 3,5 zal liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@LeonTebbens maakt vziw gebruik van de ingebouwde meting van de WP. Daar klopte bij mij (zelfde buitenunit) ook niks van. Pas sinds ik een externe kWh-meter op de pulsingangen heb aangesloten klopt de data in de WP redelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Het doel van de lijst van @Tomexergie was realistische prestaties uit de praktijk op een rijtje zetten, dat doel wordt met brakke metingen niet gehaald. Die vertekenen de boel flink en voegen m.i. alleen maar ruis toe.
Wellicht de datapunten met Mhp een ander kleurtje geven, of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Proton_ In de TS staat er dit onder het kopje COP Cijfers:
Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; gelukkig bouwen een aantal leveranciers warmtemeting in de WP. Je koopt ook geen auto zonder snelheidsmeting. Bij de geïntegreerde meting moet het bijstoken met elektra bij lage buiten temperaturen worden afgetrokken. Bij Mhp is het vaak niet duidelijk hoe er gemeten wordt en of de hulp energie (b.v.pompen) wordt meegenomen.
Dat lijkt mij duidelijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Jojan265 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:16:
[...]

Ik heb het gebruikt bij de SWW-boiler. Op zich heel goed bruikbaar, maar je moet er wel rekening mee houden dat onder invloed van temperatuur en druk de ribbelbuis uitgerekt kan worden. Als je dus de buis hebt aangelegd in bijna niet uitgerekte toestand, dan bestaat de kans, dat je bochten iets ruimer worden.

Ik zou het niet zomaar gebruiken als flexibele stuk aan de warmtepomp. Er schijnen gevallen te zijn, waarbij door de trillingen scheuren zijn ontstaan met lekkage als gevolg.
Ik snap wat je zegt alleen de geadviseerde standaard (rvs flex met epdm/rubber binnenslang) wordt ook wel eens geadviseerd om na x jaar te vervangen. Sterker nog ik heb er zelf pas eentje binnen lek gehad. Gelukkig optijd gesignaleerd, alleen zie niet echt nadeel met de rvs flex. Daarnaast overweeg ik om gewoon mlb naar buiten door gevel en dan enkel 25cm stukje toe te passen buiten. Dan heb je een eventuele lekkage ook buiten en is er weinig aan de hand. Ik denk dat kwaliteit en dikte ook wel uit maakt. De stugge variant wordt zelfs bij cv ketels namelijk voor gas aansluiting gebruikt…

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
ErikVers schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:16:
[...]@gns1l welke (link) had jij gebruikt? Denk meer de solar variant, is deze een beetje vorm vast?
Ik heb deze gebruikt en dan de DN25 uitvoering. Inderdaad de solar variant. Eventueel kun je zelf de maat aanpassen (voorbeeld op YouTube). Ook de isolatie heb ik hier vandaan. Deze kun je over de 1 1/4" moeren schuiven.

Niet voldoende vormvast om zonder steun de afstand tussen de warmtepomp en de geveldoorvoer te overbruggen. Daarom een stuk regenpijp in de lengterichting doorgezaagd en als schalen om een deel van de RVS ribbelbuis met isolatie gedaan. Deze met regenpijp bevestigingen aan de gevel vastgemaakt. Tenslotte PVC tape eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Superbeagle schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:07:
@Proton_ In de TS staat er dit onder het kopje COP Cijfers:

[...]

Dat lijkt mij duidelijk genoeg.
De tekst an sich is duidelijk, maar in de sheet zie je er gemakkelijk overheen. Zeker gezien er niet gesorteerd is op mhp en mse metingen.

@Proton_ @Tomexergie sorteren op basis hiervan zou m.i. een stuk makkelijker lezen. Zeker nu de lijst flink aan het groeien is. Persoonlijk bekijk ik het liefste alleen de mse metingen, gezien de meetfouten van het andere segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:45:
Het doel van de lijst van @Tomexergie was realistische prestaties uit de praktijk op een rijtje zetten, dat doel wordt met brakke metingen niet gehaald. Die vertekenen de boel flink en voegen m.i. alleen maar ruis toe.
Dat lost het geval van Leon niet op. Het probleem is de bepaling van de ingaande (elektrische) energie. De thermische energie berekent de WP zelf heel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Superbeagle schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:21:
[...]

Ik heb destijds daarop ook doorgevraagd en er is een redelijke kans om te vermoeden dat zijn ‘echte’ sCOP eerder in de buurt van de 3,5 zal liggen.
Da's toch nog steeds een niet over naar huis te schrijven waarde? Sommigen halen dat bijna met puur SWW.
Er is iets geks gaande met de meting. Dat de energierekening zover gedaald is (zoals even terug vermeld), zou betekenen dat de warmtepomp prima efficiënt draait, en er dus echt iets significant mis zit met de meting zelf.

En een foute meting is niet van veel toegevoegde waarde in de vergelijkingssheet. Dus m.i. nog steeds een onderzoekje waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:48:
Als ik het goed heb dan hebben de Zubadan een standby verbruik van ongeveer 30W. Dat is zo’n 21.6 kWh per maand.
Als je dit in mindering brengt op het elektrische verbruik van 65 kWh, dan krijg je 43.4 kWh.
Thermisch 207 / elektrisch 43.4 maakt een COP van 4.77.
Zo zie je dat het standby verbruik een aanzienlijke invloed kan hebben in een maand waarin er weinig is verwarmd.
Dat heeft niks met wel/geen Zubadan te maken. Mijn Ecodan verbruikt ook gemiddeld 29W in standby. De WP verbruikte daardoor ca 19.6 kWh in standby (en slechts 22.2 voor verwarmen), waardoor mijn COP slechts 4.07 was. Zonder standbyverbruik zou ik op 7.65 uit zijn gekomen.
De Mitsu Ecodans hebben een iets lager standby verbruik van 13 a 15W.
Dat klopt niet, je haalt van alles door elkaar. Alle L/W warmtepompen van Mitsubishi (ook Zubadan) vallen onder het Ecodan label.
  • De PUHZ modellen hebben een (gemiddeld) standbyverbruik van zo'n 29W.
  • De SUZ modellen zitten rond 15W.
  • Van de nieuwe PUD en PUZ modellen zijn mij nog geen meetwaarden bekend.
Voor meer info: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verkeerslicht schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:36:
Da's toch nog steeds een niet over naar huis te schrijven waarde? Sommigen halen dat bijna met puur SWW.
Er is iets geks gaande met de meting. Dat de energierekening zover gedaald is (zoals even terug vermeld), zou betekenen dat de warmtepomp prima efficiënt draait, en er dus echt iets significant mis zit met de meting zelf.

En een foute meting is niet van veel toegevoegde waarde in de vergelijkingssheet. Dus m.i. nog steeds een onderzoekje waard.
Wat er aan de hand is heb ik hier al uitgelegd: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:29:
[...]

Dat lost het geval van Leon niet op. Het probleem is de bepaling van de ingaande (elektrische) energie. De thermische energie berekent de WP zelf heel aardig.
Daar heb je wel 'n punt idd. Al lijkt het me dat er niemand met een warmtemeter is die ook niet een goede externe kwh-meter gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:37:
[...]

Dat heeft niks met wel/geen Zubadan te maken. Mijn Ecodan verbruikt ook gemiddeld 29W in standby. De WP verbruikte daardoor ca 19.6 kWh in standby (en slechts 22.2 voor verwarmen), waardoor mijn COP slechts 4.07 was. Zonder standbyverbruik zou ik op 7.65 uit zijn gekomen.

[...]

Dat klopt niet, je haalt van alles door elkaar. Alle L/W warmtepompen van Mitsubishi (ook Zubadan) vallen onder het Ecodan label.
  • De PUHZ modellen hebben een (gemiddeld) standbyverbruik van zo'n 29W.
  • De SUZ modellen zitten rond 15W.
  • Van de nieuwe PUD en PUZ modellen zijn mij nog geen meetwaarden bekend.
Voor meer info: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Excuus ik zie dat ik de namen Zubadan en Ecodan inderdaad niet goed gebruikt heb. Namen gecorrigeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Het is een aanname dat dit precies het probleem is van Leon. En zelfs met dezelfde afwijking wordt nog steeds een bijzonder matige COP gescoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

gns1l schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:06:
[...]

Ik heb deze gebruikt en dan de DN25 uitvoering. Inderdaad de solar variant. Eventueel kun je zelf de maat aanpassen (voorbeeld op YouTube). Ook de isolatie heb ik hier vandaan. Deze kun je over de 1 1/4" moeren schuiven.

Niet voldoende vormvast om zonder steun de afstand tussen de warmtepomp en de geveldoorvoer te overbruggen. Daarom een stuk regenpijp in de lengterichting doorgezaagd en als schalen om een deel van de RVS ribbelbuis met isolatie gedaan. Deze met regenpijp bevestigingen aan de gevel vastgemaakt. Tenslotte PVC tape eromheen.
O ja ik heb net die andere de uittrekbare. Wel mooie site met veel data. Helaas de uittrekbare weinig op voorraad. De wand dikte die jij hebt is 0,20 en die ik heb 0,21. Wel ander soort rvs. De toekomst zal het leren 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verkeerslicht schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:41:
Het is een aanname dat dit precies het probleem is van Leon. En zelfs met dezelfde afwijking wordt nog steeds een bijzonder matige COP gescoord.
Dat eerste klopt, maar hij heeft precies dezelfde opstelling als ik had voordat ik zelf die kWh-meter had aangesloten, en exact dezelfde meetafwijking, dus het is wel een zeer gefundeerde aanname.
En je tweede zin begrijp ik niet. Ik scoor prima cop's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Proton_ schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:45:
Ik denk dat je het beste dan een kolom kan toevoegen hoe er gemeten wordt? S0 kwh of fabrikant bijvoorbeeld. En is het met of zonder backup element? Als je die niet meet heb je tijdens een defrost met een panasonic op lage temperatuur mega opwekking met weinig gemeten verbruik oftewel een top cop op een mistige winterdag 😂😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:43:
[...]

Dat eerste klopt, maar hij heeft precies dezelfde opstelling als ik had voordat ik zelf die kWh-meter had aangesloten, en exact dezelfde meetafwijking, dus het is wel een zeer gefundeerde aanname.
En je tweede zin begrijp ik niet. Ik scoor prima cop's.
Jouw meetafwijking had 1 COP-punt verschil (in jouw geval zo'n 20%.)

Die afwijking zou bij Leon hetzelfde kunnen zijn, maar zou niet tot een verbetering leiden van 1 COP-punt, maar eerder een halve. Of de afwijking bij Leon ook 20% is, is pas te achterhalen als hij ook een kWh-meter plaatst. De afwijking kan in theorie ook geheel de andere kant op liggen.

Uiteraard bedoel ik niet dat jij slechte COPs scoort. Want dat is duidelijk niet zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ErikVers schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:41:
[...]

O ja ik heb net die andere de uittrekbare. Wel mooie site met veel data. Helaas de uittrekbare weinig op voorraad. De wand dikte die jij hebt is 0,20 en die ik heb 0,21. Wel ander soort rvs. De toekomst zal het leren 👍
Hier geven de specs tenminste 10 bar aan. Bij die andere was het 3 bar wat vreemd is want een cv overstort ventiel staat op 3 bar ingesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
verguldebarman schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:54:
[...]

Is het een idee om ook de gemiddelde per warmtepomp merk/type te delen? Dan hebben potentiële geïnteresseerden direct ook een mogelijke verwachting bij hun keuze....
Het meten van de prestatie (COP) per merk geeft een onbetrouwbaar beeld omdat het aantal beperkt is. Bovendien hangt de COP in grote mate af van het afgifte systeem en installatie en regeling. Ik zou wel conclusie durven trekken over het gemiddelde van 40 WP's. Individuele verschillen zijn interessant voor de deelnemer om zijn installatie te toetsen t.o.v. het gemiddelde. Een (te) lage COP kan allerlei redenen hebben die we niet in de lijst vermelden.

We hebben bij de meting doelbewust gekozen voor eenvoud, dus alleen de prestatie van de WP als een black box. Geen bijstook elektrisch of aardgas. Een hybride systeem dat de WP uitschakelt onder Tb=4C heeft een hogere gemiddelde COP. Als je dit soort effecten wil vermelden dan hebben we meer meetgegevens nodig, meer vragen, meer verificatie en dus meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

verkeerslicht schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:51:
[...]

Jouw meetafwijking had 1 COP-punt verschil (in jouw geval zo'n 20%.)

Die afwijking zou bij Leon hetzelfde kunnen zijn, maar zou niet tot een verbetering leiden van 1 COP-punt, maar eerder een halve. Of de afwijking bij Leon ook 20% is, is pas te achterhalen als hij ook een kWh-meter plaatst. De afwijking kan in theorie ook geheel de andere kant op liggen.

Uiteraard bedoel ik niet dat jij slechte COPs scoort. Want dat is duidelijk niet zo ;)
Je haalt theorie, op basis van aannames, en een wilde gok door elkaar.

Die aannames, op basis van de gelijkwaardigheid in systemen van Andrehj en LeonTebbens, wijzen in de richting dat zijn sCOP in het overzicht eerder te laag is tov de werkelijkheid in plaats van te hoog. Daarbovenop zou een nog lagere sCOP dan in het overzicht niet meer realistisch zijn gezien zijn energierekening.

De praktijk zal moeten uitwijzen hoeveel die negatieve afwijking is tov de werkelijkheid, tenminste als Leon in een gedegen kWh-meter wilt investeren.

Dat de afwijking van ongeveer 20% een even grote kans heeft om positief of negatief te zijn is in dit geval geen theorie maar een gok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Superbeagle schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:47:
[...]

Je haalt theorie, op basis van aannames, en een wilde gok door elkaar.

Die aannames, op basis van de gelijkwaardigheid in systemen van Andrehj en LeonTebbens, wijzen in de richting dat zijn sCOP in het overzicht eerder te laag is tov de werkelijkheid in plaats van te hoog. Daarbovenop zou een nog lagere sCOP dan in het overzicht niet meer realistisch zijn gezien zijn energierekening.

De praktijk zal moeten uitwijzen hoeveel die negatieve afwijking is tov de werkelijkheid, tenminste als Leon in een gedegen kWh-meter wilt investeren.

Dat de afwijking van ongeveer 20% een even grote kans heeft om positief of negatief te zijn is in dit geval geen theorie maar een gok.
Ik haal niks door elkaar.

De aanname (die overigens niet van mij komt) is dat de afwijking die Andrehj heeft gehad dezelfde afwijking is die LeonTebbens heeft.

Dat kan, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het kan ook zijn dat er ook een temperatuursensor van Leon afwijkt boven op de afwijking van de kWh-meter.

Verder zeg ik dat zelfs de gecorrigeerde COP op basis van de afwijking die wordt verondersteld nog steeds veel te laag is, en wel daarom dat de energierekening zo ver gezakt is (mits dit klopt, en zo niet, dan kan er installatietechnisch ook nog wel iets aan schorten).

Maar ik laat 't er verder bij. Het is aan @LeonTebbens om dit te (laten) onderzoeken of niet. Ik ga er in ieder geval niet blind vanuit dat de COP gewoon klopt met de vermeende afwijking.

Daarom deel ik de mening van @Proton_ dat zo'n meting slechts ruis toevoegt aan de sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

verkeerslicht schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:58:
[...]

Ik haal niks door elkaar.

De aanname (die overigens niet van mij komt) is dat de afwijking die Andrehj heeft gehad dezelfde afwijking is die LeonTebbens heeft.

Dat kan, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het kan ook zijn dat er ook een temperatuursensor van Leon afwijkt boven op de afwijking van de kWh-meter.

Verder zeg ik dat zelfs de gecorrigeerde COP op basis van de afwijking die wordt verondersteld nog steeds veel te laag is, en wel daarom dat de energierekening zo ver gezakt is (mits dit klopt, en zo niet, dan kan er installatietechnisch ook nog wel iets aan schorten).

Maar ik laat 't er verder bij. Het is aan @LeonTebbens om dit te (laten) onderzoeken of niet. Ik ga er in ieder geval niet blind vanuit dat de COP gewoon klopt met de vermeende afwijking.

Daarom deel ik de mening van @Proton_ dat zo'n meting slechts ruis toevoegt aan de sheet.
Ik reageer specifiek op deze quote van jou.
De afwijking kan in theorie ook geheel de andere kant op liggen.
De sCOP van Leon valt op omdat hij te laag is. Volgens jouw quote hierboven kan die echte sCOP in theorie nog lager zijn en voor hetzelfde geld dat hij hoger kan zijn.

Maar goed, let’s agree to disagree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Superbeagle schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:39:
[...]

Ik reageer specifiek op deze quote van jou.

[...]

De sCOP van Leon valt op omdat hij te laag is. Volgens jouw quote hierboven kan die echte sCOP in theorie nog lager zijn en voor hetzelfde geld dat hij hoger kan zijn.

Maar goed, let’s agree to disagree.
Dat klopt inderdaad. Het was meer om aan te geven dat we het niet weten (vandaar dat er "in theorie" bij staat), maar de kans is niet zo groot dat de COP nog lager is inderdaad.

Pagina: 1 ... 135 ... 214 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)