Compleet stil. Daar zit immers niks in wat geluid kan maken (tenzij je beroerd aangelegd leidingwerk hebt wat gaat ruisen bij SWW-vraag of een SWW-run)chielmi schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:32:
Hoe stil is een indirect gestookt warmwatervat?
De binnenunits met ingebouwd vat vind ik persoonlijk een stuk netter dan de gewone binnenunit (zoals wij die hier hebben, maar die zit in een TR waar het zicht wat minder spannend is), omdat je veel minder zichtbaar leidingwerk (+ driewegklep etc) hebt.We willen onze CV laten vervangen door een l/w warmtepomp met 200 liter sww voorraadvat. De huidige opstelling is in de bijkeuken, maar omdat daar ook de achterdeur zit willen we in de bijkeuken een zo compact mogelijke opstelling. Een massieve binnenunit met ingebouwd sww vat (zoals bijvoorbeeld bij Mitsubishi) vinden we geen gezicht omdat de achterdeur de belangrijkste toegang van het huis is.
Als je de kastruimte (let op, een beetje vat is ø700 mm en daar komen nog uitstekende delen van leidingwerk en dompelelement bij, bovendien moet bij geëmailleerde vaten de anode toegankelijk zijn) kunt missen, dan gaat dat zeker werken.Recht boven de bijkeuken zit de master bedroom met twee grote hoge inbouwkasten met schuifdeuren. Als ik zo naar de afmetingen kijk van bijvoorbeeld een PAW-TD20C1E5, dan past deze prima in een inbouwkast. Het huis is houtskelet, leidingen voor het warmwater aanleggen is dus geen probleem.
Tijdens het verwarmen van het tapwater kan ik me voorstellen dat er wat geluid is, maar de rest van de tijd lijkt zo'n vat me gewoon stil. Iemand hier ervaring met een soortgelijke opstelling, of raad?
Toch zou ik in een bijkeuken altijd voor de all-in-one uitvoering gaan.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.