Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
CornermanNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:03:
[...]

Dat laatste moet sowieso, de vraag naar electra gaat hoe dan ook omhoog. En we moeten onze verwarming toch echt anders gaan inregelen. Het is nu te hopen dat installateurs niet op hun lauweren gaan rusten en door blijven gaan met het installeren en vooral ook adviseren van warmtepompen.

@marcop23 Ik zou het graag allemaal zelf kunnen, maar dat kan ik nu eenmaal niet, ik heb inmiddels wel een systeem uitgedacht, en nu nog iemand vinden die dat voor mij wil leveren en installeren. Maar voor de grote meerderheid gaat dat niet werken. Die willen gewoon een installateur bellen, advies krijgen en een offerte. Die gaan echt niet zoals wij gekke tweakers zelf op onderzoek uit.

En ik was dat heel eerlijk gezegd ook niet van plan, tot ik mijn eerste offertes terugkreeg. En ik in dit topic ben gaan lezen en advies vragen. Dat was heel nuttig maar ik kan mij echt wel voorstellen dat veel mensen daar geen zin in hebben of de weg daarin überhaupt niet weten.
Laat installateurs eerst maar eens HR Ketels waterzijdig beter inregelen. Bij mij een beetje hobby geworden en realiseer bij de meeste 20 tot 30 % procent gas besparing. Mensen hier in de straat geholpen. Zijn van zo'n 1200m3 naar 950m3 gegaan in een standaard geisoleerd jaren 70 huis met standaard dubbel glas.. Moeten die aan de WP? Wellicht als ze ernstig begaan zijn met klimaat. Wbt kosten? Ik denk het niet. Ik was goedkoper voor ze met een dinerbon die ik kreeg uit dank. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

Technician- schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:41:
(Moet dit in een nieuw topic?)
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios

Verplichting warmtepomp geschrapt in regeer akkoord.
Komen weer andere tijden aan denk ik.
De doodsteek van de l/w & w/w warmtepomp in bestaande bouw, in ieder geval voor de komende jaren. Wellicht alleen voor echte grootverbruikers nog. Het scheelt wel dat nieuwbouw nog steeds geen gasaansluiting krijgt (toch?)

Men blijft hierdoor 'genoodzaakt' om de gasprijs voor consumenten met kunstgrepen laag te houden in slechte tijden. Waardoor een investering in een warmtepomp erg onzeker wordt.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:06
silverball schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:32:
[...]

De doodsteek van de l/w & w/w warmtepomp in bestaande bouw, in ieder geval voor de komende jaren. Wellicht alleen voor echte grootverbruikers nog. Het scheelt wel dat nieuwbouw nog steeds geen gasaansluiting krijgt (toch?)

Men blijft hierdoor 'genoodzaakt' om de gasprijs voor consumenten met kunstgrepen laag te houden in slechte tijden. Waardoor een investering in een warmtepomp erg onzeker wordt.
Niet alleen in slechte tijden. Accijns op gas gaan ze nu al 3 ct per kuub verlagen. :|

De subsidie van de warmtepompen afhalen lijkt me niet eens heel gek, en die complexe plicht voor een hybride warmtepomp eraf is ook geen wereldramp.

Maar... dan moet de accijns wel een beetje in de pas lopen. Het is zot dat er nu meer accijns zit op een kWh elektriciteit dan op dezelfde kWh energie uit gas. Totaal niet liberaal |:(
Subsidie voor isolatie houden.
En dan gerichte en hogere subsidies als wijken van het gas afgaan.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

ZonnigY schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:44:
[...]

Maar... dan moet de accijns wel een beetje in de pas lopen. Het is zot dat er nu meer accijns zit op een kWh elektriciteit dan op dezelfde kWh energie uit gas. Totaal niet liberaal |:(
Jep, wat dat betreft begin ik ook een beetje te balen dat mijn wp-voorbereidingen al zo ver zijn. Had wellicht beter een CV kunnen kopen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:39
SebastiaanPs schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:27:
[...]

Hoeveel kW is je warmtepomp? 17 L/min is typisch voor een 8 kW zo ongeveer.
10 L/min is voor zo’n unit weinig en zorgt voor een onnodig hoge Ta.
Wat als je die Eclipse ventielen afstelt naar een dT van 4 of zelfs 3 gr? Je pomp heeft dan minder weerstand en je Ta kan dan vermoedelijk 1 of 2 graden omlaag, wat weer scheelt in de COP.

P.s. voor de zekerheid even checken: dat buffervat staat in de retour?
Warmtepomp is een 6 kW Adlar Aurora 2.
Het buffervat staat in de retour.

De Eclipen op de Jaga's moeten nog gemonteerd. Daar kom ik het probleem tegen dat de langste Jaga (1285W) eigenlijk een Eclipse 300 nodig heeft met een flow van 210l/h voor een delta t van 5 graden (35/30). Jaga heeft geen Eclips 300 in zijn programma en de Heimeier heeft een ander huis, die, naar het schijnt, niet past binnen hun aansluit set. @leonbong gaf me het advies een V-exact II te monteren omdat een Eclipse 300 niet voldoet.

Volgens mij heb ik dan 3 opties:
- Jaga Eclips installeren en de langste Jaga afstellen op het max van 150l/h
- Als Heimeier Eclips 300 past dan deze monteren en afstellen op 210l/h
- V-exact II monteren (als die past) op de langste Jage (of alle jaga's??) en afstellen op 210l/h
Welke is de beste en betaalbaar?

Bij 210l/h voor de langste Jaga kom ik op een totaal ingestelde flow (als alle radiatoren open staan) van 680l/h (= ca 11.33l/m = 0.19l/s) zijn

Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW
Dt= Vermogen / L/s * 4.2 = 6 / 0.19 *4.2 = 1.3K
De installatie zou dan volgens deze berekening op een delta t van 1,3 graden moeten worden afgesteld. Lijkt me wat laag.

Of kan en moet het anders en heeft het buffervat van 120l hier een positieve invloed op?

Adlar adviseert een flow van 17 l/m volgens de formule.
L/s= Vermogen / 4.2 * Dt = 6 / 4.2 * 5 = 0,28l/s = 17,14 l/m
Bij deze flow ondervinden we ruis in de leidingen die ons wakker maakt als de wp aanslaat, zo om de 3 a 4 uur. Om die reden heeft Adlar gisteren de flow terug gedraait naar 13l/s. Dit lijkt nog niet het geruis geheel op te heffen, de thermosstaatkraan met eclips geeft nog geluid die mindert als de thermosstaatkraan geheel open wordt gezet.

Al met al: de warmtepomp is 4 weken geleden geïnstalleerd maar het inregelen kost nog wat hoofdbrekens.
Ik sta open voor advies en opmerkingen.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
silverball schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:32:
[...]

Men houdt ook de stroomprijzen laag met kunstgrepen (verlaging belastingen) terwijl stroom opwekken in de winter met fossiele brandstof ook duur is. Die mensen die ik heb geholpen met hun 950m3 nu kunnen nu voor €127,- per maand hun gas voor 3 jaar vastleggen. Wat denk je wat die doen? Geen WP, zelfs niet hybride.

Zolang installateurs/fabrikanten niet veel meer concurrerende prijzen gaan wegleggen tov een ketel zal de gemiddelde consument geen WP plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marnie schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:25:
[...]
De installatie zou dan volgens deze berekening op een delta t van 1,3 graden moeten worden afgesteld. Lijkt me wat laag
Ik kom met jouw berekening op een dT van 7.5. Geen idee hoe jij op 1.3K komt.
Bij deze flow ondervinden we ruis in de leidingen die ons wakker maakt als de wp aanslaat, zo om de 3 a 4 uur. Om die reden heeft Adlar gisteren de flow terug gedraait naar 13l/s. Dit lijkt nog niet het geruis geheel op te heffen, de thermosstaatkraan met eclips geeft nog geluid die mindert als de thermosstaatkraan geheel open wordt gezet.
Ik heb geen ervaring met deze thermostaatkranen met Eclips. Ik lees onderstaande beschrijving op de website. Wat als je alle thermostaatkranen met Eclips op een wat hoger debiet afstelt? Gedachte: opening groter, waardoor minder hoge flow door klein gaatje en dus minder geluid.
De thermostatische radiator afsluiter Eclipse heeft een unieke geïntegreerde debietregelaar die overdebieten voorkomt. Het gewenste debiet wordt voor elke radiator direct ingesteld op de thermostatische afsluiter. De waterzijdige inregeling is klaar in een handomdraai.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:28
silverball schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Jep, wat dat betreft begin ik ook een beetje te balen dat mijn wp-voorbereidingen al zo ver zijn. Had wellicht beter een CV kunnen kopen.
Omdat er nu 3cent verschil teruggedraaid wordt? Terwijl het verschil in accijns tussen gas en stroom de afgelopen jaren met een veelvoud daarvan is opgevoerd? Gas blijft nu het voornamelijk LNG is geworden sowieso duurder dan het was. Dan lijkt me deze wijziging toch geen hele grote impact hebben op je business case, mits je de warmtepomp maar een beetje voor een beetje normale prijs kan installeren blijft het ontzettend interessant.

Uit de Budgettaire Bijlage:
Verlaging energiebelasting. Het tarief in de eerste en tweede schijf aardgas (tot 170.000 m3)
wordt 2025 verlaagd met 2,8 cent per m3, oplopend naar 4,8 cent per m3 in 2030 (in prijspeil
2024). Dit levert voor een huishouden met een gemiddeld verbruik (1050 m3 aardgas) een
financieel voordeel op van circa 29 euro per jaar in 2025 oplopend naar circa 50 euro per jaar
in 2030. De derving bedraagt structureel 357 miljoen per jaar.

Dat gaat echt het verschil niet maken.

Ook voor de verplichtingsplannen werden er zat warmtepompen verkocht. If anything, werkte die verplichting bij bepaalde groepen eerder averechts. Zodra NL'ers iets moeten, gaan de hakken uit principe in het zand. Het is en blijft gewoon een kwestie van voor je eigen situatie bekijken wat interessant/rendabel is. Dan gaat het alleen maar helpen als vraag en aanbod weer in balans komen en de prijzen weer een beetje richting normale waarden gaan.

[ Voor 42% gewijzigd door RonJ op 16-05-2024 13:03 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@marnie Een Delta T van 1,3? Dan kan je net zo goed die dynamische afsluiters niet plaatsen. Dan staan die dingen volgens mij bijna gewoon open. Ik vind het al knap als je een Delta T van 5 graden voor elkaar zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:53
MotorBeast schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:17:
[...]

Laat installateurs eerst maar eens HR Ketels waterzijdig beter inregelen. Bij mij een beetje hobby geworden en realiseer bij de meeste 20 tot 30 % procent gas besparing. Mensen hier in de straat geholpen. Zijn van zo'n 1200m3 naar 950m3 gegaan in een standaard geisoleerd jaren 70 huis met standaard dubbel glas.. Moeten die aan de WP? Wellicht als ze ernstig begaan zijn met klimaat. Wbt kosten? Ik denk het niet. Ik was goedkoper voor ze met een dinerbon die ik kreeg uit dank. 8)
Dit is inderdaad een erg goed idee om sowieso te doen ongeacht of je al aan de warmtepomp gaat. Het is gewoon common sense eigenlijk. Hoe heb je dat aangepakt? Als ik dit alvast zelf doe is dat mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Ik kom met jouw berekening op een dT van 7.5. Geen idee hoe jij op 1.3K komt.
Ik weet ook niet meer hoe ik daarop kom, mijn rekenmachine zegt nu ook 7,5.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:14
Over het algemeen heb je bij lage temperatuur verwarming hoge flow's nodig om het vermogen te halen omdat je een beperkte deltaT kan halen.

Stel voor 5kW:
Delta T = 20 graden ==> 220 l/uur
Delta T = 5 graden ==> 860 l/uur
Delta T = 3 graden ==> 1430 l/uur

De meeste recente rijtjeshuizen (+/-150m, <20 jaar oud) hebben 5kW nodig om het warm te houden op een winterdag.

Een V-exact II heeft een Kv 0,86 ==> 860l/uur bij 1bar
Een eclipse heeft een kv 0,15 ==> 150l/uur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
CornermanNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:56:
[...]

Dit is inderdaad een erg goed idee om sowieso te doen ongeacht of je al aan de warmtepomp gaat. Het is gewoon common sense eigenlijk. Hoe heb je dat aangepakt? Als ik dit alvast zelf doe is dat mooi meegenomen.
Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:14
Wekt bij mij nu nog meer vragen op:
- lost het buffervat van 80 liter niet het probleem van de flow op?

Nee, om het vermogen te verplaatsen zal dat door de radiatoren/afgifte systeem moeten stromen.

- de eclipsen voor de Jaga's liggen hier klaar om gemonteerd (ze zitten al op de radiatoren) te worden. Kunnen eclipsen en V-exact II door elkaar gebruikt worden?
Ja het is hetzelfde kraan huis, dus om een eclipse naar v-exact om te bouwen hoef je alleen een andere binnenwerk te bestelln.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 15:49
We zijn in de running voor een warmtepomp. Split met 410a als koudemiddel. Nu zit ik een beetje met het milieuimpact van het koudemiddel.

Systeem heeft ca 2 kg aan koudemiddel. Als je dat door rekent is dat gelijk aan CO2 uitstoot van 2 retourvluchten naar new york. Als dat het is (als het al vrijkomt) dan kan ik daar net vrede mee hebben, maar ik hoor ook van af en toe bijvullen. Verkoper zegt dat dat vrijwel niet voorkomt, maar wil graag bij jullie als ervaringsdeskundigen willen polsen. Moet er wel eens bijgevuld worden en zo ja, hoe vaak en hoe veel?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Joba schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:07:
We zijn in de running voor een warmtepomp. Split met 410a als koudemiddel. Nu zit ik een beetje met het milieuimpact van het koudemiddel.

Systeem heeft ca 2 kg aan koudemiddel. Als je dat door rekent is dat gelijk aan CO2 uitstoot van 2 retourvluchten naar new york. Als dat het is (als het al vrijkomt) dan kan ik daar net vrede mee hebben, maar ik hoor ook van af en toe bijvullen. Verkoper zegt dat dat vrijwel niet voorkomt, maar wil graag bij jullie als ervaringsdeskundigen willen polsen. Moet er wel eens bijgevuld worden en zo ja, hoe vaak en hoe veel?
Heel afhankelijk van hoe de installatie is verlopen. Is alles netjes gesoldeerd en koppelingen aangedraaid op het juiste moment, dus niet de losjes lekkage of te strak afbreken van de moer na verloop van tijd.

Mijn ervaring is dat als het optreedt, dit vaak pas na 12 jaar merkbaar is.

Je kunt ook kiezen voor een Panasonic R290 monoblock, Mitsubishi R290 monoblock of de Vaillant R290 monoblock.

Geluidstechnisch zit het maximale geluidsvermogen ongeveer gelijk.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
leonbong schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:41:
Wekt bij mij nu nog meer vragen op:
- lost het buffervat van 80 liter niet het probleem van de flow op?

Nee, om het vermogen te verplaatsen zal dat door de radiatoren/afgifte systeem moeten stromen.
Dan moet ik toch maar even sparen en daarna een aantal plaatradiatoren vervangen door een Jaga LTV. Dat krikt het vermogen een beetje op.
- de eclipsen voor de Jaga's liggen hier klaar om gemonteerd (ze zitten al op de radiatoren) te worden. Kunnen eclipsen en V-exact II door elkaar gebruikt worden?
Ja het is hetzelfde kraan huis, dus om een eclipse naar v-exact om te bouwen hoef je alleen een andere binnenwerk te bestelln.
Dank je voor deze info: eenvoudige en betaalbare oplossing voor de grotere Jaga, Ik ga het binnenwerk bestellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:24
Insert12 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:35:
[...]

Het overgrote deel van de installateurs zal het niet zo willen installeren, maar alleen op hun eigen standaard manier aan willen bieden. Vaak dus met een hoop extra arbeid en materiaal.

Ik zou er overigens nul problemen mee hebben als hier ribbelbuis gelegd zou worden. Zolang het z'n werk maar doet, de leidingen zitten toch in de isolatie.
[...]

Stevige maatregel met een hoop impact. Veel huishoudens zullen blij zijn omdat er een flinke toekomstige kostenpost weg valt. Voor de netbeheerders wordt het nu onzeker of alle straten wel open moeten voor verzwaring van de infrastructuur.
We kunnen wel mopperen op Quatt (tenminste ik als installateur). Maar eigenlijk doen ze ook iets heel goed. Als je in een kwart van de tijd een voorgeissoleerde set RVS ribbel buis kunt leggen. En daardoor de montage kosten sterk verlagen en alles simpel houdt. Waardoor de tvt ontzettend zakt is dat gewoonweg slim en een vooruitstreven van de reguliere installateur.
Je kunt met Uponor en RVS enorm lang bezig zijn met strakke gebogen bochten en allerlei dure snuisterijen maar dat is voor 50% van de goedkopere woningen weggegooid geld.

Zelf zie ik dat ook in en ben al een tijd bezig om een optimaal installatie pakket samen te stellen, heb al aanbiedingen uit Azië, 2x32mm RVS flex voorgeissoleerd met aansluitkabels.
Dan dit toepassen op een goede normale FE monobloc en echt elke installateur die in die markt is wil dit wel installeren voor €6000,-
Daar houdt iedereen een dikke boterham aan over.

Wat ze nou doen is proberen de van oorsprong ketelvervang monteur allerlei cursussen en trainingen te geven over koudetechniek, warmtepompen, inregelen enz. En die mensen haken af want dat is voorgaans gewoon LTS nivo 2 wat die mensen hebben, die hebben 4 jaar geleerd hoe je een soldeer/knel verbinding maakt en nog wat technieken en dan houdt het wel op. Die hebben er geen feeling bij en interesseert ze ook niet.

Je moet het safe as fuck houden, en ik grote getalen inkopen en net als een ketel binnen een dag te plaatsen zijn.
Dan wordt het voor iedereen interessant.
Met een servicecloud of weet ik het een 4G routertje kan dan iemand op afstand de boel inbedrijfstellen
.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 16-05-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ZonnigY schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:44:
[...]

Niet alleen in slechte tijden. Accijns op gas gaan ze nu al 3 ct per kuub verlagen. :|

De subsidie van de warmtepompen afhalen lijkt me niet eens heel gek, en die complexe plicht voor een hybride warmtepomp eraf is ook geen wereldramp.

Ik denk dat in de achterkamertjes van de politiek NU pas bekend is wat de échte concequentie en kosten zijn om aardgas uit te fuseren.
En dat dit in geen enkele begroting past.
Ze zijn nu pas echt gaan overleggen met Tennet en realistisch gaan rekenen.
Dat denk ik.

Als het kabinet standhoud en niet naar links zwaait dan denk ik dat de subsidie ook pijlsnel wordt afgebouwd.

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 16-05-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:51
Voor een verbouwing overweeg ik de gasleiding te vernieuwen, met als idee die in de toekomst te gebruiken als SWW leiding van monoblock naar SWW-vat.
Wat is wijsheid qua materiaal en dikte?

22 mm koper? of hoe dikker hoe beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:06
Technician- schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:02:
[...]

We kunnen wel mopperen op Quatt (tenminste ik als installateur). Maar eigenlijk doen ze ook iets heel goed. Als je in een kwart van de tijd een voorgeissoleerde set RVS ribbel buis kunt leggen. En daardoor de montage kosten sterk verlagen en alles simpel houdt. Waardoor de tvt ontzettend zakt is dat gewoonweg slim en een vooruitstreven van de reguliere installateur.
Je kunt met Uponor en RVS enorm lang bezig zijn met strakke gebogen bochten en allerlei dure snuisterijen maar dat is voor 50% van de goedkopere woningen weggegooid geld.

Zelf zie ik dat ook in en ben al een tijd bezig om een optimaal installatie pakket samen te stellen, heb al aanbiedingen uit Azië, 2x32mm RVS flex voorgeissoleerd met aansluitkabels.
Dan dit toepassen op een goede normale FE monobloc en echt elke installateur die in die markt is wil dit wel installeren voor €6000,-

Wat ze nou doen is proberen de van oorsprong ketelvervang monteur allerlei cursussen en trainingen te geven over koudetechniek, warmtepompen, inregelen enz. En die mensen haken af want dat is voorgaans gewoon LTS nivo 2 wat die mensen hebben, die hebben 4 jaar geleerd hoe je een soldeer/knel verbinding maakt en nog wat technieken en dan houdt het wel op. Die hebben er geen feeling bij en interesseert ze ook niet.

Je moet het safe as fuck houden, en ik grote getalen inkopen en net als een ketel binnen een dag te plaatsen zijn.
Met een servicecloud of weet ik het een 4G routertje kan dan iemand op afstand de boel inbedrijfstellen
.
Dit + de meeste installateurs doen 'gewoon' knietjes, doe dan maar de Quatt oplossing.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Technician- schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:02:
[...]

.
Eens. Het zal me niet boeien of de installatie in koper, kunststof of flexibel rvs aangelegd wordt. Als het maar zo efficiënt mogelijk werkt tegen een aantrekkelijke prijs. Flexibel spul lijkt me voor de monteur juist ook handiger, scheelt je een hoop geklooi met bochten maken en dergelijke.

Maarja, de installatie sector is hopeloos conservatief. Verandering is wat dat betreft ingewikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 09:10
freakaleek schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:13:
Voor een verbouwing overweeg ik de gasleiding te vernieuwen, met als idee die in de toekomst te gebruiken als SWW leiding van monoblock naar SWW-vat.
Wat is wijsheid qua materiaal en dikte?

22 mm koper? of hoe dikker hoe beter?
22mm koper lijkt me prima, vooral bij een WP van 5-6kW. De interne diameter van de spiraal zal waarschijnlijk niet meer zijn. Wel zou ik zo veel mogelijk gebogen bochten gebruiken, misschien dat je bij plotselinge overgangen anders leidinggeruis kunt gaan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
marnie schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:52:
[...]

Dan moet ik toch maar even sparen en daarna een aantal plaatradiatoren vervangen door een Jaga LTV. Dat krikt het vermogen een beetje op.

[...]

Dank je voor deze info: eenvoudige en betaalbare oplossing voor de grotere Jaga, Ik ga het binnenwerk bestellen.
Je gooit dan wel dynamische en statische afsluiters door elkaar in je systeem. Statisch heeft niet het vermogen om de afsluiter verder te open en te sluiten indien er bijvoorbeeld radiatoren worden gesloten elders in je systeem. Dynamische wel. NB; dit staat naast de werking van de thermostatische knop.

Voor diegene die nog aan het rekenen zijn wbt terugverdientijd. Neem deze ook even mee : https://www.ing.nl/zakeli...e-woning-flink-toegenomen Okee, opbrengst ligt in de toekomst maar toch.

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 16-05-2024 19:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online

Niet aan split beginnen. Het is een oud en vervuilend koudemiddel, maar belangrijkste is dat nieuwe generaties warmtepompen vrijwel uitsluitend als monoblock op de markt komen vanwege het R290 koudemiddel. Bij vervanging van je systeem zou je dan ook de verbinding tussen binnen- en buitenunit opnieuw aan moeten leggen. Met een waterzijdige verbinding ben je meteen klaar voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:19

ErikVers

e-Duurzaam

Insert12 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:45:
[...]

Eens. Het zal me niet boeien of de installatie in koper, kunststof of flexibel rvs aangelegd wordt. Als het maar zo efficiënt mogelijk werkt tegen een aantrekkelijke prijs. Flexibel spul lijkt me voor de monteur juist ook handiger, scheelt je een hoop geklooi met bochten maken en dergelijke.

Maarja, de installatie sector is hopeloos conservatief. Verandering is wat dat betreft ingewikkeld.
Sommige zijn conservatief. Niet de branche 😜👍
De door @Technician- genoemde insteek en optie zijn wat de markt steeds meer wil. En als het kan dan is top. We moeten vooral kijken waar dit inderdaad wel kan. Zo past quatt bijvoorbeeld de solar buizen toe die eigenlijk voor lagere flow bedoeld zijn. Bij hogere ontstaat te veel weerstand en resonantie. Gelukkig hebben ze daar rekenibg mee gehouden en zit die binnen de tollerantues van dit product. Maar ga het nu niet 20m lang toepassen bij een all electric 9kW. Er zijn spiraalvormige alternatieve die hebben minder weerstand alleen wel weer stuk duurder…

Daarnaast werken ze bij Quatt bijvoorbeeld niet met een stooklijn waar je overheen kan schieten maar kiezen ze een gewenst vermogen welke gemaakt mag worden. Deze komt uit een warmteverlies inschatti g en dan bepaald hij op basis van war zijn opwek target. Totdat de OT thermostaat ingrijpt. En zo komen we uiteindelijk bij een “pleur maar daar neer” product met een stekker en een app 👍✅

Nu nog draadloze stroom en water en we zijn helemaal klaar. Mocht dit teveel gevraagd zijn dan maar genoegen nemen met een alles in één binnen unit die stil is en werkt met een goede cop)

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 16-05-2024 21:01 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-05 17:39
Heeft iemand misschien suggesties voor hoe de aanvoer en retourtemperaturen per vloerverwarmingsgroep een beetje goed en handig te meten? Is alleen voor tijdens het inregelen, dus niet continue.

Ik zag dat Urban Plumbers een soort van clamp on termokoppel gebruikt, YouTube: Step-by-Step Guide to Setting Up an Underfloor Heating Manifold
Is dat een beetje en goeie oplossing/heeft iemand daar goede ervaringen mee? Ik kan ze niet echt vinden via Google, alleen wat plastic spul uit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:02
RonJ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:47:
[...]

Omdat er nu 3cent verschil teruggedraaid wordt? Terwijl het verschil in accijns tussen gas en stroom de afgelopen jaren met een veelvoud daarvan is opgevoerd? Gas blijft nu het voornamelijk LNG is geworden sowieso duurder dan het was. Dan lijkt me deze wijziging toch geen hele grote impact hebben op je business case, mits je de warmtepomp maar een beetje voor een beetje normale prijs kan installeren blijft het ontzettend interessant.

Uit de Budgettaire Bijlage:
Verlaging energiebelasting. Het tarief in de eerste en tweede schijf aardgas (tot 170.000 m3)
wordt 2025 verlaagd met 2,8 cent per m3, oplopend naar 4,8 cent per m3 in 2030 (in prijspeil
2024). Dit levert voor een huishouden met een gemiddeld verbruik (1050 m3 aardgas) een
financieel voordeel op van circa 29 euro per jaar in 2025 oplopend naar circa 50 euro per jaar
in 2030. De derving bedraagt structureel 357 miljoen per jaar.

Dat gaat echt het verschil niet maken.

Ook voor de verplichtingsplannen werden er zat warmtepompen verkocht. If anything, werkte die verplichting bij bepaalde groepen eerder averechts. Zodra NL'ers iets moeten, gaan de hakken uit principe in het zand. Het is en blijft gewoon een kwestie van voor je eigen situatie bekijken wat interessant/rendabel is. Dan gaat het alleen maar helpen als vraag en aanbod weer in balans komen en de prijzen weer een beetje richting normale waarden gaan.
Het kabinet heeft aangegeven gaswinning via de noodzee te starten.
Zolang gasprijs aan stroom blijft gekoppelt geen probleem natuurlijk.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

aaahaaap schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:01:
Heeft iemand misschien suggesties voor hoe de aanvoer en retourtemperaturen per vloerverwarmingsgroep een beetje goed en handig te meten? Is alleen voor tijdens het inregelen, dus niet continue.

Ik zag dat Urban Plumbers een soort van clamp on termokoppel gebruikt, YouTube: Step-by-Step Guide to Setting Up an Underfloor Heating Manifold
Is dat een beetje en goeie oplossing/heeft iemand daar goede ervaringen mee? Ik kan ze niet echt vinden via Google, alleen wat plastic spul uit China.
Ja die is mooi.

Gebruik zelf een flir one edge pro. Dan zie je zo de warmste retour en daar begin je op te knijpen. Op die manier heb je vloerverwarming verdeler in paar minuten goed. Radiatoren is op lage temp stuk lastiger. Dan moet je hem eigenlijk ff naar 50+ gooien ✅

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
ErikVers schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:08:
[...]

Ja die is mooi.

Gebruik zelf een flir one edge pro. Dan zie je zo de warmste retour en daar begin je op te knijpen. Op die manier heb je vloerverwarming verdeler in paar minuten goed. Radiatoren is op lage temp stuk lastiger. Dan moet je hem eigenlijk ff naar 50+ gooien ✅
Zou dat ook niet werken met een pompschakelaar(onderstaand heb ik nog liggen die keurig de temperatuur weergeeft waar de klem op zit met één cijfer achter de komma)?
https://www.vloerverwarmi...aar-hy-02-eco-pump-switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Je gooit dan wel dynamische en statische afsluiters door elkaar in je systeem. Statisch heeft niet het vermogen om de afsluiter verder te open en te sluiten indien er bijvoorbeeld radiatoren worden gesloten elders in je systeem. Dynamische wel. NB; dit staat naast de werking van de thermostatische knop.
Alle plaatradiatoren zijn een aantal jaren geleden voorzien van Eclipsen.
Een klein jaar geleden zijn de radiatoren van de woonkamer vervangen door Jaga Hybrids LTV, de bedoeling was om daar ook Eclipsen op te zetten maar dat is niet direct gebeurd (leverbaarheidsproblemen bij Jaga), de inregeling is toen met de voetventielen handmatig gedaan.
Een maand geleden is de warmtepomp in bedrijf gegaan.
Nu is het tijd om de installatie weer volledig dynamisch in te regelen richting de 35/30 met een delta t van ca 5 gr.
De oudere plaatradiatoren worden aangepast naar deze Dt van 5. Op de Jaga's worden de nieuwe Eclipsen gemonteerd waarvan één een nieuwe v-exac II insert krijgt. Alle radiatoren en Jaga's worden dus dynamisch ingeregeld. Dit is het plan, tenzij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

mr_evil08 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:19:
[...]

Zou dat ook niet werken met een pompschakelaar(onderstaand heb ik nog liggen die keurig de temperatuur weergeeft waar de klem op zit met één cijfer achter de komma)?
https://www.vloerverwarmi...aar-hy-02-eco-pump-switch
Ja hoor of via ali eentje met twee temp sensors bestellen. Dan kun je wat vergelijken en sneller werken. Pak je eerst de stand leiding dan weet je gelijk waar je je retour op of onder moet kunnen krijgen.

Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €2,32 56% Off | Dc 4V Tot 28V 0.28 Inch Mini Led Dual Display Digitale Temperatuursensor Ntc Waterdichte Metalen Sonde Temperatuurtester
https://a.aliexpress.com/_EHVp9ex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-05 15:05
marnie schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:25:
[...]

Warmtepomp is een 6 kW Adlar Aurora 2.
Het buffervat staat in de retour.

De Eclipen op de Jaga's moeten nog gemonteerd. Daar kom ik het probleem tegen dat de langste Jaga (1285W) eigenlijk een Eclipse 300 nodig heeft met een flow van 210l/h voor een delta t van 5 graden (35/30). Jaga heeft geen Eclips 300 in zijn programma en de Heimeier heeft een ander huis, die, naar het schijnt, niet past binnen hun aansluit set. @leonbong gaf me het advies een V-exact II te monteren omdat een Eclipse 300 niet voldoet.

Volgens mij heb ik dan 3 opties:
- Jaga Eclips installeren en de langste Jaga afstellen op het max van 150l/h
- Als Heimeier Eclips 300 past dan deze monteren en afstellen op 210l/h
- V-exact II monteren (als die past) op de langste Jage (of alle jaga's??) en afstellen op 210l/h
Welke is de beste en betaalbaar?

Bij 210l/h voor de langste Jaga kom ik op een totaal ingestelde flow (als alle radiatoren open staan) van 680l/h (= ca 11.33l/m = 0.19l/s) zijn

De installatie zou dan volgens deze berekening op een delta t van 1,3 graden moeten worden afgesteld. Lijkt me wat laag.

Of kan en moet het anders en heeft het buffervat van 120l hier een positieve invloed op?

Adlar adviseert een flow van 17 l/m volgens de formule.
L/s= Vermogen / 4.2 * Dt = 6 / 4.2 * 5 = 0,28l/s = 17,14 l/m

Al met al: de warmtepomp is 4 weken geleden geïnstalleerd maar het inregelen kost nog wat hoofdbrekens.
Ik sta open voor advies en opmerkingen.
Jaga heeft hiervoor een nieuw ventiel die tot 340l/u kan: https://www.jaga.nl/nieuw...20afgiftes%20en%20koeling.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:48

Waarom specifiek R410a? Er zijn ook split modellen met R32.

Dat koelgas komt echt niet zomaar vrij. Dan moet er echt iets serieus mis gaan. Bij fatsoenlijke installatie blijft dat gas er het hele leven in zitten en bij eventuele reparaties hoort het netjes afgepompt en opgevangen te worden.

Bedenk je wel dat in auto's nog veel agressievere middelen zitten en daarmee rijd je 130 over de snelweg ('s nachts dan). Een steentje in de radiator en je bent je R134a kwijt en dat heeft ook een GWP van 1300 (minder erg dan R410a, maar erger dan R32).

Monoblock is niet in alle situaties ideaal, maar kan ook zeker een optie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

Dan neem je een R290 monoblock.
Ik snap de hype van split unit,s niet zo bij installateurs, ja het is makkelijker om een leiding te trekken meer niet.

Doorgaans lekken ze niet zoals bij een auto airco.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 17-05-2024 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
aaahaaap schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:01:

UP altijd +1 :) Hij zal zoals de meeste pro's zoiets gebruiken denk ik. Die koppelen ook weer met bluetooth aan je telefoon en airco-drukmetersets e.d. https://www.testo.com/en-...re/pressure/p/300563-0015

Zoekterm: Clamp(-on) temperature meter.

In het Daikin Altherma topic hebben er een aantal met shelly add-ons een (semi)permenente meting per groep geplaatst, dat werkt helemaal fijn bij het inregelen.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 17-05-2024 10:00 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
mr_evil08 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:06:
[...]

Het kabinet heeft aangegeven gaswinning via de noodzee te starten.
Zolang gasprijs aan stroom blijft gekoppelt geen probleem natuurlijk.
Weet ik. Maar 1. dat duurt wel even voor daar gas uitstroomt. 2. dat zal op de middellange termijn niet genoeg zijn en 3. is het ondanks dat het handelsplatform om historische reden in NL zit (e.g. je ziet Dutch TTF futures) een Europese gasmarkt. Voorlopig komt een flink deel uit LNG en dat is nu eenmaal inherent duurder vanwege alle energie intensieve koel- en transportkosten.

We zaten altijd rond de 5-15 euro/MWh bandbreedte, nu dipt de prijs rond de 30. Dat zie ik voorlopig niet heel veel verder dalen in de veranderde wereld. Dit nog even los van de belastingcomponent die nog altijd fors verschoven is, ook na de kleine correctie in het onderhandelingsakkoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbZZFBKsam4_wbCvKx-HlRArT40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vbkXK4MH0DyZRHsemPZeGKUs.png?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Blihi schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:10:
[...]

Waarom specifiek R410a? Er zijn ook split modellen met R32.

Dat koelgas komt echt niet zomaar vrij. Dan moet er echt iets serieus mis gaan. Bij fatsoenlijke installatie blijft dat gas er het hele leven in zitten en bij eventuele reparaties hoort het netjes afgepompt en opgevangen te worden.
Zelfs bij een lek die tot een storing leidt, ben je meestal maar zo'n 2-300 gram kwijt. Bedank je dan even hoe ze in de rest van de wereld (onder de lijn parijs-munchen) airco's in bedrijf stellen (doorblazen tot er koudemiddel uitkomt) en dan zou ik me hier niet al teveel zorgen over maken.

Vind je het desondanks een beslissend punt in de aankoop, kies dan voor een moderner R32 of R290 model, daar is ook keuze genoeg in.
Bedenk je wel dat in auto's nog veel agressievere middelen zitten en daarmee rijd je 130 over de snelweg ('s nachts dan). Een steentje in de radiator en je bent je R134a kwijt en dat heeft ook een GWP van 1300 (minder erg dan R410a, maar erger dan R32).
Binnenkort ook overdag. >:) Daarom zijn nieuwe auto's inmiddels over op R1234yf met een GWP <1. De radiator van de airco is ook maar zelden aan de voorkant gemonteerd.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
RonJ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:56:
[...]

Zelfs bij een lek die tot een storing leidt, ben je meestal maar zo'n 2-300 gram kwijt. Bedank je dan even hoe ze in de rest van de wereld (onder de lijn parijs-munchen) airco's in bedrijf stellen (doorblazen tot er koudemiddel uitkomt) en dan zou ik me hier niet al teveel zorgen over maken.
Ja, als je daar ziet hoe warmtepompen opgesteld worden, dan maken wij ons hier veel te druk over alles.
Vind je het desondanks een beslissend punt in de aankoop, kies dan voor een moderner R32 of R290 model, daar is ook keuze genoeg in.

[...]

Binnenkort ook overdag. >:) Daarom zijn nieuwe auto's inmiddels over op R1234yf met een GWP <1. De radiator van de airco is ook maar zelden aan de voorkant gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
offtopic:
Wel eens je auto goed bekeken? De condensor van de airco zit altijd helemaal vooraan, nog voor de intercooler en de radiator en vangt dus alle steenslag op.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Andrehj schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:30:
[...]

offtopic:
Wel eens je auto goed bekeken? De condensor van de airco zit altijd helemaal vooraan, nog voor de intercooler en de radiator en vangt dus alle steenslag op.
offtopic:
Je hebt gelijk idd. Rij al te lang in de uitzondering genaamd Tesla denk ik ;)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jievie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 27-08-2024
Wij zijn momenteel bezig met een grondige verbouwing, waarvoor we op korte termijn willen beslissen over hoe onze woning en sanitair water te verwarmen. Het zal gaan over een goed geïsoleerde woning, bestaande uit twee verdiepingen en een kelder.

Volgende beslissingen hebben we zo ongeveer genomen:
* we kiezen voor een lucht - water warmtepomp
* systeem dient koeling te ondersteunen
* systeem dient ook om warm water te verwarmen
* afgiftesysteem gelijkvloers: vloerverwarming
*afgiftesysteem badkamer verdieping: vloerverwarming + een elektrisch-aangestuurde handdoekwarmer of iets dergelijks
* verwarming/koeling slaapkamers: lucht-lucht warmtepomp

Een element waar ik nog geen duidelijkheid over heb: is er een meerwaarde om een buffervat aan de setup toe te voegen?
En dit dan vooral vanuit de volgende insteek: De grootste nood aan verwarming gebeurt 's avonds en 's nachts, net op de momenten dat er geen zon is en elektriciteit het duurst is. Het buffervat zou toelaten om overdag door zon- of low cost energie warmte te bufferen en om 's avonds/'s nachts - wanneer de vraag naar warmte het hoogste is - te verbruiken (door je vloerverwarming). Op die manier worden productie en afgifte gescheiden...
Of maak ik hier een redeneringsfout? Of is dit niet realistisch en heb je hiervoor een enorm groot buffervat nodig?

Dank alvast voor jullie inzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RonJ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:47:
offtopic:
Je hebt gelijk idd. Rij al te lang in de uitzondering genaamd Tesla denk ik ;)
offtopic:
Die wou ik nog noemen (wilde echter niet te ver uitwijden in dit topic), maar Tesla heeft (vziw) als enige een watergekoelde condensor, die dus niet gevoelig is voor steenslag. Mooi ontwerp.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:22
Andrehj schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:53:
[...]

offtopic:
Die wou ik nog noemen (wilde echter niet te ver uitwijden in dit topic), maar Tesla heeft (vziw) als enige een watergekoelde condensor, die dus niet gevoelig is voor steenslag. Mooi ontwerp.
Ah, dan heb je natuurlijk wel weer het gevaar van een bevroren airco in de winter, en dat bij een electrische auto; heb je dat weer...... :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
jievie schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:52:
Wij zijn momenteel bezig met een grondige verbouwing, waarvoor we op korte termijn willen beslissen over hoe onze woning en sanitair water te verwarmen. Het zal gaan over een goed geïsoleerde woning, bestaande uit twee verdiepingen en een kelder.

*afgiftesysteem badkamer verdieping: vloerverwarming + een elektrisch-aangestuurde handdoekwarmer of iets dergelijks

Een element waar ik nog geen duidelijkheid over heb: is er een meerwaarde om een buffervat aan de setup toe te voegen?
En dit dan vooral vanuit de volgende insteek: De grootste nood aan verwarming gebeurt 's avonds en 's nachts, net op de momenten dat er geen zon is en elektriciteit het duurst is. Het buffervat zou toelaten om overdag door zon- of low cost energie warmte te bufferen en om 's avonds/'s nachts - wanneer de vraag naar warmte het hoogste is - te verbruiken (door je vloerverwarming). Op die manier worden productie en afgifte gescheiden...
Of maak ik hier een redeneringsfout? Of is dit niet realistisch en heb je hiervoor een enorm groot buffervat nodig?

Reken maar eens uit hoe groot het buffervat moet zijn om zoveel warmte op te slaan. Dan heb je het over dui-zen-den liters, wat niet echt past bij zo'n (schat ik) redelijk kleine woning. Bovendien wil je je warmtepomp in de winterperiode liever 24/7 laten draaien en is stroom in de nacht helemaal niet zo duur met dank aan wind op zee.

De enige reden om hier een buffervat toe te voegen is als je een heel klein vloeroppervlak c.q. waterinhoud beneden zou hebben. Als je beneden voor een betonnen (dek)vloer kiest heb je 99% zeker al meer dan genoeg warmtebuffer iig, de waterinhoud kan je uitrekenen.
Andrehj schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:53:
[...]

offtopic:
offtopic:
De warmtepompen (en octovalve e.d.) van Tesla zijn echt een huzarenstukje. Ik hoop nog steeds dat ze (of een andere big tech club) een keer met een domestic WP komen. In tegenstelling tot bijv. het prutswerk van VAG, die er tot op de dag van vandaag van de WP een optie van >1K maken en het dan nóg presteren om vanwege een kansloos overcomplex design het verbruik er niet mee te verbeteren.

@Naalroc Want je motor vriest ook kapot in de winter? Wel eens van antivries gehoord? :+

[ Voor 17% gewijzigd door RonJ op 17-05-2024 11:04 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
RonJ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:00:
[...]

Reken maar eens uit hoe groot het buffervat moet zijn om zoveel warmte op te slaan. Dan heb je het over dui-zen-den liters, wat niet echt past bij zo'n (schat ik) redelijk kleine woning. Bovendien wil je je warmtepomp in de winterperiode liever 24/7 laten draaien en is stroom in de nacht helemaal niet zo duur met dank aan wind op zee.

De enige reden om hier een buffervat toe te voegen is als je een heel klein vloeroppervlak c.q. waterinhoud beneden zou hebben. Als je beneden voor een betonnen (dek)vloer kiest heb je 99% zeker al meer dan genoeg warmtebuffer iig, de waterinhoud kan je uitrekenen.
Massa mag je niet meerekenen, gaat om CV waterinhoud om bijvoorbeeld een de-frost te kunnen.
Valliant 55/6 bijvoorbeeld: 40L zonder hulpverwarming, met hulp 15L.

De CV aan/retour leidingen mag je ook meerekenen als daar waterstroming aanwezig is.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 17-05-2024 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Daarom zijn nieuwe auto's inmiddels over op R1234yf met een GWP <1. De radiator van de airco is ook maar zelden aan de voorkant gemonteerd.
Ze vertellen er alleen niet bij dat dit koudemiddel PFAS bevat…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:38

Hoe groot is die kelder en waar ga je die voor gebruiken ?
Afhankelijk daarvan zou ik daar ook een bepaalde mate van ventilatie en verwarming toevoegen, zodat je de vochtigheid in die kelder kan beïnvloeden.

Wij hebben een volledige kelderverdieping, en de afgelopen weken is nog een paar keer daar de verwarming aan gegaan (vloerverwarming, via L/W WP) omdat het er te koud en vochtig werd.
Omdat het buiten warm is kost dat niet veel stroom, de WP heeft het erg makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:43
Mijn programmering om DHW en heating te splitsen heeft gefaalt van 24-03 tm 08-04, dus heb zowel maart als april helaas niet :-(

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Nu het stookseizoen er weer op zit is het wel leuk om eens naar de data en de grafieken te kijken. Een SCOP van 2.9 voor SWW en 4.9 voor verwarming is best prima voor een R32 unit. Die SWW komt vooral door de wekelijkse legionella-run en die ga ik er niet uit halen.

De totale SCOP komt op 4.5, dus dat is een prima score. Nu gaat de WP langzaamaan weer in koel-modus.

Ook interessant zijn de bedrijfsuren. De compressor heeft dit stookseizoen 2743 uur gedraaid en 1562 starts gehad in 228 dagen. Dat betekent dat de compressor van de WP dus ongeveer 50% van de tijd aan stond.

Als ik de defrosts er even uit laat, dan draaide de compressor gemiddeld 129 minuten per start met een mediaan van 57 minuten. De maximale compressortijd was 1413 minuten, net geen 24 uur dus. De gemiddelde defrost duurde 3.5 minuut.

Voor de volledigheid: De Toshiba schakelt de compressor uit bij omschakelen van SWW naar VW en terug. Ook voor en na een defrost wordt de compressor even een paar minuten uitgezet. Met 1 SWW run per dag verwacht je dus al tenminste 456 compressorstarts in 228 dagen (1 voor de start van de SWW run en 1 voor de start van de verwarming).

Al met al ben ik zeer tevreden met hoe de installatie nu draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
mr_evil08 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Massa mag je niet meerekenen, gaat om CV waterinhoud om bijvoorbeeld een de-frost te kunnen.
Valliant 55/6 bijvoorbeeld: 40L zonder hulpverwarming, met hulp 15L.

De CV aan/retour leidingen mag je ook meerekenen als daar waterstroming aanwezig is.
Ik zou me wel aan de minimale systeeminhoud houden idd, maar die 40L kom je echt makkelijk aan met vloerverwarming. Dat heeft verder ook niets te maken met het doen van een defrost, die warmte komt toch echt uit je vloer/huis, niet uit die paar emmertjes water.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Koop een buffervat enkel als je warmtepomp die nodig heeft. Het opslaan van thermische energie heb je duizenden liters water voor nodig. Er komen wel buffervaten icm pcm wellicht dat ooit interessant gaat worden. Ook een alternatief is een accu want die zijn veel kleiner en maak je met je warmtepomp dan duurzame energie van. Beide opties lekker uitstellen als je wat beter weet hoe alles zich gaat ontwikkelen.

Wanneer heb je een buffervat wel nodig?
Beste is gewoon niet nooit never en anders dus bij A of B;

A Zone regeling; als je perse per ruimte wilt regelen. We hebben het dan over master master aansturing. In dat geval plaats je hem parallel. (Dit gaar dus niet over wat na regeling boven. Dat kan prima zonder buffer en noemt men master-slave)
B als je afgifte niet groot genoeg is. Je moet dan weten wat jouw specifieke model vereist en laat je niks wijs maken zonder dit zelf in datasheet of iets dergelijks te hebben gelezen. Er wordt een hoop onzin en verkeerde vuistregels hierover afgegeven. Meer cv water is hier niet altijd beter. Zo is het bij een bij een Panasonic 5-7-9 in de J of L serie minimaal 50 liter. Hoeveel jouw woning krijgt kun je vrij makelijk zelf uitrekenen 👍 In dit geval plaats je hem in serie in de retour

Tip; voor je vloerverwarming leidingwerk 18*2mm je hebt dan bij een hart op hart legplan van 10cm al 1.5 liter per m2 dan zou (zonder zone regeling op die m2) je bij de meeste warmtepompen al ruim goed zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 17-05-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

RonJ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:00:
[...]

Ik zou me wel aan de minimale systeeminhoud houden idd, maar die 40L kom je echt makkelijk aan met vloerverwarming. Dat heeft verder ook niets te maken met het doen van een defrost, die warmte komt toch echt uit je vloer/huis, niet uit die paar emmertjes water.
Heeft toch wel van doen met een defrost. Sterker nog dat is vaak eigenlijk het enige moment waar het kritisch gaat worden bij beperkte cv liters.
Diverse leveranciers geven ook bij die minimale inhoudseis aan dat dit is om een juiste ontdooicycli te kunnen uitvoeren.

Sommige systemen hebben prima afgifte met fancoil of de jaga’s maar gaan uit ervaring in storing tijdens een defrost. De flow is dan tijdelijk zo hoog (35 l/min is niet raar) dat het met weinig liters te koud terug kan komen en hij niet goed ontdooit.

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 17-05-2024 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-05 11:09

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Hier is het systeem niet meer aangeweest in April. Hierdoor geen gegevens voor de maand April

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
ErikVers schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:09:
[...]

Heeft toch wel van doen met een defrost. Sterker nog dat is vaak eigenlijk het enige moment waar het kritisch gaat worden bij beperkte cv liters.
Diverse leveranciers geven ook bij die minimale inhoudseis aan dat dit is om een juiste ontdooicycli te kunnen uitvoeren.

Sommige systemen hebben prima afgifte met fancoil of de jaga’s maar gaan uit ervaring in storing tijdens een defrost. De flow is dan tijdelijk zo hoog (35 l/min is niet raar) dat het met weinig liters te koud terug kan komen en hij niet goed ontdooit.
Bij radiatoren is het een ander verhaal idd, maar het ging over vloerverwarming (c.q. warmte bufferen in de vloer). Bij radiatoren is wat meer inhoud wel gewenst. Maar ook daar gaat het eigenlijk om het vermogen om snel flink warmte te onttrekken tbv de defrost, dus eigenlijk zijn die extra liters een proxy voor extra radiatoroppervlak om warmte uit de ruimte te halen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jievie
  • Laatst online: 27-08-2024
Dank voor jullie inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:03
.

[ Voor 100% gewijzigd door HyperBart op 17-05-2024 22:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat is een lucht/lucht warmtepomp, hoort hier niet thuis

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram1998
  • Laatst online: 21-05-2024
Ik heb advies nodig over het installeren van een warmtepomp tbv vloerverwarming en SWW. Omdat we qua plaatsing erg beperkt zijn tot het dak (dichtbij de erfgrens) ben ik op zoek naar de stilste oplossing (ookal levert dit in op de COP). Daarnaast weten we nog niet helemaal hoeveel kW we nodig hebben, omdat we na het verkrijgen van het huis direct zijn gaan verbouwen. We weten dus niet wat ons gasverbruik is, iemand tips?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Bram1998 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:57:
Ik heb advies nodig over het installeren van een warmtepomp tbv vloerverwarming en SWW. Omdat we qua plaatsing erg beperkt zijn tot het dak (dichtbij de erfgrens) ben ik op zoek naar de stilste oplossing (ookal levert dit in op de COP). Daarnaast weten we nog niet helemaal hoeveel kW we nodig hebben, omdat we na het verkrijgen van het huis direct zijn gaan verbouwen. We weten dus niet wat ons gasverbruik is, iemand tips?

Alvast bedankt!
Begin anders even met alvast een eigen topic te maken, houdt alles overzichtelijk :)

En alle relevante waardes kun je dan hierin vermelden.

Lees ook nog even Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic goed door.

Je mag vanaf hier naar dat topic verwijzen.

Succes!

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 18-05-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:48

Seafarer

XXX

Alvast bedankt!
De gasmeter stand delen door de leeftijd van het huis geeft het jaarlijkse gasverbruik inclusief warm water.

Als indicatie.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:22
Seafarer schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:42:
[...]

De gasmeter stand delen door de leeftijd van het huis geeft het jaarlijkse gasverbruik inclusief warm water.

Als indicatie.
Dat denk ik niet, mijn huis is van 1807.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Naalroc schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:21:
[...]
Dat denk ik niet, mijn huis is van 1807.....
Ohw ja. Dat gaat hem inderdaad niet worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ErikVers schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:01:
[...]

B als je afgifte niet groot genoeg is. Je moet dan weten wat jouw specifieke model vereist en laat je niks wijs maken zonder dit zelf in datasheet of iets dergelijks te hebben gelezen. Er wordt een hoop onzin en verkeerde vuistregels hierover afgegeven. Meer cv water is hier niet altijd beter. Zo is het bij een bij een Panasonic 5-7-9 in de J of L serie minimaal 50 liter. Hoeveel jouw woning krijgt kun je vrij makelijk zelf uitrekenen 👍 In dit geval plaats je hem in serie in de retour
Kanttekening:
Bij "te" weinig afgifte stookt men op een "te" hoge temperatuur om te compenseren. Dat zou evenredig moeten helpen bij de defrost.

Maar eigenlijk moet men in geval van 'B' zorgen voor meer afgifte, of gewoon op gas blijven stoken (is mijn bescheiden mening)

Verder trouwens eens met je betoog.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

verkeerslicht schreef op zondag 19 mei 2024 @ 07:26:
[...]

Kanttekening:
Bij "te" weinig afgifte stookt men op een "te" hoge temperatuur om te compenseren. Dat zou evenredig moeten helpen bij de defrost.

Maar eigenlijk moet men in geval van 'B' zorgen voor meer afgifte, of gewoon op gas blijven stoken (is mijn bescheiden mening)

Verder trouwens eens met je betoog.
Afgifte in liters had ik beter kunnen toevoegen de liters is waar ik op doelde. Want soms heeft men voldoende afgifte capaciteit in kWh alleen nog wel te weinig cv water. 100% dat die afgifte capaciteit zo groot als mogelijk moet om in ieder geval met de stooklijn onder de test situatie van A7W35 te komen 🫵🤙👍

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 19-05-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:06
Hoi @Tomexergie had ook al via DM laten weten dat ik mijn huis verkocht heb, dus voor mij geen monitoring meer.. in de nieuwe hut komt een pana, zal mij tzt wel weer aanmelden! thanks voor al je moeite!

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Vergeet bij je SWW-vat de inlaatcombinatie niet, anders krijg je dit...
restant van een boiler bij de buren in de tuin:
Afbeeldingslocatie: https://archive.is/WiD0J/aa8e26cde05d48d646bd05c45e6d637748307ff2.jpg
dak van de voorzolder afgeblazen:
Afbeeldingslocatie: https://archive.is/WiD0J/f14da995b6cbc74868b90e513dcabd9ce732404d.jpg
Meer plaatjes en het volledige verhaal: https://archive.is/WiD0J
(speciale link die geen last heeft van de betaalmuur van de Telegraaf)

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 19-05-2024 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:29

timovd

Voorsprong door techniek

Ik vraag mij af of dit komt door overdruk, want zo'n grote explosie verwacht ik niet, hooguit scheuren op de (zwakste) koppelingen van de aansluitingen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
timovd schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:14:
Ik vraag mij af of dit komt door overdruk, want zo'n grote explosie verwacht ik niet, hooguit scheuren op de (zwakste) koppelingen van de aansluitingen.
Toch moet dit wel overdruk zijn geweest. Dit was een standaard elektrische boiler.
Als je aan een aantal voorwaarden voldoet:
1. De thermische beveiliging is stuk
2. De inlaatcombinatie werkte niet of was afwezig.
3. Er is net flink wat water getapt, terwijl de boiler al kookte en dus druk opbouwde.
Dan vormt zich bovenin zo'n boiler steeds meer oververhitte stoom. Als zo'n vat dan bij 15 à 20 bar een keer klapt kan dat een enorme knal geven, zoals op de foto's duidelijk te zien is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

timovd schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:14:
Dit is overduidelijk een stoom explosie.

Stoom zorgt voor een volume toename van 1600 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

DutchWing schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:47:
[...]

Dat zou kunnen inderdaad. Zoals @Andrehj hierboven al aangegeeft zou dat kunnen door een defecte thermische beveiliging.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
DutchWing schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:47:
[...]

Dat zijn vieze explosies.
Je hebt een vat met zeg 150 liter water dat ga je verhitten naar ergens ruim boven de 100 graden.
Op een gegeven moment loopt de druk dermate hoog op dat het vat scheurt.
En al het water wordt ineens stoom dus die 150liter water wordt ineens 240 m3 stoom.
Dat keer je niet met een raam of een dak.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

timovd schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:50:
[...]

Dat zou kunnen inderdaad. Zoals @Andrehj hierboven al aangegeeft zou dat kunnen door een defecte thermische beveiliging.
Maar dan zijn er 3 dingen niet in orde.
Je gewone thermostaat, je maximaal thermostaat, en je inlaatcombinatie werkt niet.

Dit is wel heel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

En ik vraag mij dan vooral af of zoiets ook bij mij (en andere Tweakers) gebeuren die de installatie zelf hebben uitgevoerd.
Mijn WPB wordt niet zo heet op alleen de compressor. Mijn inlaatcombi controleer/test ik nooit. Uitlezen van de temperatuur doet Home Assistant, maar dat controleer ik natuurlijk niet dagelijks.
Welke eenvoudige maatregelen kun je nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Afas schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Ik houd het al 5 jaar bij en elk jaar kom ik uit tussen de 40-44% van mijn stroomverbruik direct uit de opgewekte stroom. Binnen het redelijke houd ik rekening met het aanzetten van de (vaat)wasmachine e.d. als de zon schijnt maar zonder EV of thuisbatterij is er niet veel meer mogelijk voor mij. Overweeg een warmtepomp, moet alleen eerst de sommetjes opnieuw maken wat met mijn verbruik vraag ik me af of het nog uit kan als vanaf 2027 het salderen er helemaal af gaat.
Warmtepomp heeft misschien een rendement van 500%, maar is wel moeilijker te sturen om geen dure energie te verbruiken.
Elektrische kachel 100% is makkelijker aan te sturen zodat die enkel de goedkope stroom verbruikt. Warm water heb je het hele jaar door nodig. Ik zou beginnen met een elektrische boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Seafarer schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:19:
[...]

Maar dan zijn er 3 dingen niet in orde.
Je gewone thermostaat, je maximaal thermostaat, en je inlaatcombinatie werkt niet.

Dit is wel heel bijzonder.
Ik gok maar zo een van de vele goedkope made in China boilers. Dit is nog nooit gebeurd in NL, kun je nagaan na 50 jaar degelijke E boilers,

Ik denk dat de inlaatcombi er wel was en wel werkte. Maar dat door continue 3KW verwarming omdat een relais bleef hangen er bovenin oververhitte stoom ontwikkelt is.
En door de aanvoer van koud water door tappen er een stoomexplosie is opgetreden. Heb al heel veel gescheurde boilers gezien.

Bv daaldeerop e.d. hebben een koperen vat die altijd op een naad zal scheuren en veilig leeglopen.

Maar die Chinese krengen zijn van geemailleerd staal met CE (export) veilighridscircuit van €0,15 gemaakt door kinderen van 8.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Technician- schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:35:
[...]

Ik gok maar zo een van de vele goedkope made in China boilers. Dit is nog nooit gebeurd in NL, kun je nagaan na 50 jaar degelijke E boilers,

Ik denk dat de inlaatcombi er wel was en wel werkte. Maar dat door continue 3KW verwarming omdat een relais bleef hangen er bovenin oververhitte stoom ontwikkelt is.
En door de aanvoer van koud water door tappen er een stoomexplosie is opgetreden. Heb al heel veel gescheurde boilers gezien.

Bv daaldeerop e.d. hebben een koperen vat die altijd op een naad zal scheuren en veilig leeglopen.

Maar die Chinese krengen zijn van geemailleerd staal met CE (export) veilighridscircuit van €0,15 gemaakt door kinderen van 8.
Als die naad in die koperen boiler pas scheurt als de temperatuur in het vat boven de 100 graden is wordt het gewoon een stoom explosie.

Ingrediënten
Vat vol water
Drukbeveiligingen defect
Verwarmingselement slaat niet af

Bij 1,5 bar heb je al een leuke plof.
Laat staan bij 6 bar of meer.
Het gaat er dan wel om dat de temperatuur boven de 100 graden is.
Als de temperatuur lager is en de druk puur door uitzetting van het water onstaat heb je een scheur en een boel heet water.
Zit je boven de 100 graden dan wordt al het water ineens stoom.
En dan is het een explosie.

Dat lukt ook prima met een koperen vat.
Been there done that..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

verplicht nummertje voor de jongere generatie:

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Die waren geniaal met hun contrapties.
Maar die hebben idd een aflevering gemaakt met verschillende boiler waar alle beveiligingen onklaar waren gemaakt.
Die boilers gingen knap hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 19:23

Alvast bedankt!
Kun je geen informatie halen uit het energierapport? Daar staat in hoeveel energie je ong nodig hebt voor het verwarmen van de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 91634 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:34:
Warmtepomp heeft misschien een rendement van 500%, maar is wel moeilijker te sturen om geen dure energie te verbruiken.
Elektrische kachel 100% is makkelijker aan te sturen zodat die enkel de goedkope stroom verbruikt. Warm water heb je het hele jaar door nodig. Ik zou beginnen met een elektrische boiler.
Dat begrijp ik niet. Als je een elektrische kachel aan/uit kunt sturen, dan kan je dat bij wp ook wel, waarbij je bij de wp dan ook nog veel meer mogelijkheden hebt als je wat meer moeite doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:13

Alvast bedankt!
om hoeveel afstand praten we dan in jou situatie ? Je kunt dit prima berekenen met de WPAC tool van de overheid. Heb je hulp nodig, stuur dan maar even een PM, kun je mogelijk daarbij helpen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
@timovd
Uitlezen van de temperatuur doet Home Assistant, maar dat controleer ik natuurlijk niet dagelijks.
Welke eenvoudige maatregelen kun je nemen?
Je kan in Homeassistant alarm nivo's op sensoren zetten en als deze getriggerd worden een melding krijgen op je telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:20:
[...]

Dat begrijp ik niet. Als je een elektrische kachel aan/uit kunt sturen, dan kan je dat bij wp ook wel, waarbij je bij de wp dan ook nog veel meer mogelijkheden hebt als je wat meer moeite doet.
Ligt een beetje aan het type warmtepomp of het geschikt is.

Echter de compressor van de warmtepomp heeft een levensduur die gerelateerd is aan het aantal start/stop cyclussen.

Warmtepompen worden daarom wat kleiner gedimensioneerd, om lange runs te maken ter beperking van het aantal start-stops.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:55
Hoe stil is een indirect gestookt warmwatervat?

We willen onze CV laten vervangen door een l/w warmtepomp met 200 liter sww voorraadvat. De huidige opstelling is in de bijkeuken, maar omdat daar ook de achterdeur zit willen we in de bijkeuken een zo compact mogelijke opstelling. Een massieve binnenunit met ingebouwd sww vat (zoals bijvoorbeeld bij Mitsubishi) vinden we geen gezicht omdat de achterdeur de belangrijkste toegang van het huis is :+.

Recht boven de bijkeuken zit de master bedroom met twee grote hoge inbouwkasten met schuifdeuren. Als ik zo naar de afmetingen kijk van bijvoorbeeld een PAW-TD20C1E5, dan past deze prima in een inbouwkast. Het huis is houtskelet, leidingen voor het warmwater aanleggen is dus geen probleem.

Tijdens het verwarmen van het tapwater kan ik me voorstellen dat er wat geluid is, maar de rest van de tijd lijkt zo'n vat me gewoon stil. Iemand hier ervaring met een soortgelijke opstelling, of raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
chielmi schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:32:
Hoe stil is een indirect gestookt warmwatervat?

We willen onze CV laten vervangen door een l/w warmtepomp met 200 liter sww voorraadvat. De huidige opstelling is in de bijkeuken, maar omdat daar ook de achterdeur zit willen we in de bijkeuken een zo compact mogelijke opstelling. Een massieve binnenunit met ingebouwd sww vat (zoals bijvoorbeeld bij Mitsubishi) vinden we geen gezicht omdat de achterdeur de belangrijkste toegang van het huis is :+.

Recht boven de bijkeuken zit de master bedroom met twee grote hoge inbouwkasten met schuifdeuren. Als ik zo naar de afmetingen kijk van bijvoorbeeld een PAW-TD20C1E5, dan past deze prima in een inbouwkast. Het huis is houtskelet, leidingen voor het warmwater aanleggen is dus geen probleem.

Tijdens het verwarmen van het tapwater kan ik me voorstellen dat er wat geluid is, maar de rest van de tijd lijkt zo'n vat me gewoon stil. Iemand hier ervaring met een soortgelijke opstelling, of raad?
Je hebt een achterdeur dus het mag geen cilinderunit zijn? Dat snap ik niet.
Je wilt alles weg bouwen achter kasten?
Wat is je vraag eigenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maar even een reactie in een topic waar deze on-topic is:
Eastman schreef op maandag 20 mei 2024 @ 06:36:
Ligt een beetje aan het type warmtepomp of het geschikt is.
Echter de compressor van de warmtepomp heeft een levensduur die gerelateerd is aan het aantal start/stop cyclussen.
Als de stroomprijs onder nul duikt, dan is dat altijd maar één keer per dag (of hooguit twee keer, bij storm midden in de nacht).
Van die ene start per dag is een WP echt niet onder de indruk.
Warmtepompen worden daarom wat kleiner gedimensioneerd, om lange runs te maken ter beperking van het aantal start-stops.
Toevallig ben ik nogal bekend met warmtepompen, en dergelijke betafactoren van <1 worden juist erg afgeraden, omdat ze bij strenge vorst gaan zorgen voor enorme netbelastingen door de backupelementen die dan aan gaan.
Een te klein gedimensioneerde WP is trouwens ook (bij voldoende thermische buffer) helemaal niet nodig. Mijn WP is te groot voor de woning (WP is ca 8.5 kW @ -10, huis vraagt maar 6 kW) en toch heb ik nooit meer dan één run op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
Technician- schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:27:
[...]

Je hebt een achterdeur dus het mag geen cilinderunit zijn? Dat snap ik niet.
Je wilt alles weg bouwen achter kasten?
Wat is je vraag eigenlijk?
Cilinderunit of welke vorm dan ook maakt niet uit, omdat het vat achter schuifdeuren in een bestaande inbouwkast op de eerste verdieping kan worden geplaatst. Volledig uit het zicht, voldoende ruimte

Mijn vraag gaat puur over hoeveel geluid zo'n vat idle maakt aangezien de inbouwkast zich in een slaapkamer bevindt. Ik verwacht dat een vat alleen geluid produceert bij verwarmen en bij gebruik van warm water. Of heb ik dit mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
chielmi schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:36:
[...]

Cilinderunit of welke vorm dan ook maakt niet uit, omdat het vat achter schuifdeuren in een bestaande inbouwkast op de eerste verdieping kan worden geplaatst. Volledig uit het zicht, voldoende ruimte

Mijn vraag gaat puur over hoeveel geluid zo'n vat idle maakt aangezien de inbouwkast zich in een slaapkamer bevindt. Ik verwacht dat een vat alleen geluid produceert bij verwarmen en bij gebruik van warm water. Of heb ik dit mis?
Maar je zegt net een cilinderunit ziet er niet uit?

Wat je ook kunt doen is een monobloc rechtstreeks op de cv.
En een WPB op zolder plaatsen voor SWW heb je beneden lekker ruimte over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
@Technician- Inderdaad een grote binnenunit in de bijkeuken ziet er niet uit, vandaar mijn idee om het vat op de eerste verdieping in een inbouwkast te plaatsen. Maar dat gaat alleen werken als zo'n vat stil is buiten de momenten dat het water wordt verwarmd of gebruikt.

Op zolder helaas geen ruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
chielmi schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:41:
@Technician- Inderdaad een grote binnenunit in de bijkeuken ziet er niet uit, vandaar mijn idee om het vat op de eerste verdieping in een inbouwkast te plaatsen. Maar dat gaat alleen werken als zo'n vat stil is buiten de momenten dat het water wordt verwarmd of gebruikt.

Hoezo ziet dat er niet uit? Dat zijn de mooiste installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
chielmi schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:41:

Zo'n vat maakt geen geluid. Het enige geluid wat je hebt is stromingsgeluiden door de spiraal tijdens opwarmen (en dat kun je plannen, zodat je dat overdag doet) en een klein beetje stroming bij tappen van warm water, maar dat is echt minimaal en als je netjes leidingen met bochtjes gebruikt in plaats van knietjes helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
@Technician- ik snap wat je bedoeld hoor, netjes afgewerkte kast. Maar wel een pompeus ding in een niet al te grote bijkeuken. Vandaar m'n puzzel voor een kleine binnenunit met een vat op de 1e verdieping.

Maar deze oplossing werkt alleen als een vat stil is op momenten dat er geen water wordt verwarmd of verbruikt. Ik neem aan dat dit het geval is, ik hoop dat iemand dit kan bevestigen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Technician- Over smaak valt niet te twisten :)
@chielmi Ik heb zelf geen ervaring, maar mijn losse WPB is tijdens het douchen onhoorbaar. Er zijn dan ook geen bewegende delen bezig.
Het enige dat bij een indirecte boiler geluid kan maken is de hoge flow door de spiraal. Als je geen knietjes hebt en de driewegklep elders plaatst zou ik niet weten wat er geluid zou kunnen maken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
@Proton_ Dat is dus ook mijn verwachting. Bedankt voor het bevestigen van mijn gedachtegang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:34:
Maar even een reactie in een topic waar deze on-topic is:

[...]

Als de stroomprijs onder nul duikt, dan is dat altijd maar één keer per dag (of hooguit twee keer, bij storm midden in de nacht).
Van die ene start per dag is een WP echt niet onder de indruk.

[...]

Toevallig ben ik nogal bekend met warmtepompen, en dergelijke betafactoren van <1 worden juist erg afgeraden, omdat ze bij strenge vorst gaan zorgen voor enorme netbelastingen door de backupelementen die dan aan gaan.
Een te klein gedimensioneerde WP is trouwens ook (bij voldoende thermische buffer) helemaal niet nodig. Mijn WP is te groot voor de woning (WP is ca 8.5 kW @ -10, huis vraagt maar 6 kW) en toch heb ik nooit meer dan één run op een dag.
Kleiner gedimensioneerd is niet altijd onder gedimensioneerd. T.o.v een gasgestookte HR ketel van 24kW voor een gemiddelde woning, is 8,5kW WP een heel stuk kleiner.

Het ligt er ook maar net aan of je compressor kan moduleren. Ik heb een Water/water warmtepomp met een compressor die niet kan moduleren en heeft in de winter meerdere runs omdat de retourtemperatuur te hoog wordt.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:28
Bijkeuken, wpb & ikea pax is best een prima combi :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYKRr9zFhHI7cQ37P-3xqT93akY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEnEilIWD9f5ZqXG2E8S79gn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGhlFZMamSXnaaEVacb9Xm8r3ac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNYnPlo64TiKA9Eydg5o6l04.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Eastman schreef op maandag 20 mei 2024 @ 06:36:
[...]

Ik ben heel benieuwd waar dit verhaal vandaan komt. In koelkasten/ vriezers zit precies zo zelfde compressor, alleen dan een factor kleiner, en die doet wel zo 10 start/runs per dag en gaat desondanks makkelijk meer dan 10 jaar mee.

Wel moet ik zeggen dat mijn warmte pomp makkelijk meerdere dagen achter elkaar draait in de winter zonder uit te schakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:06:
[...]

Ik ben heel benieuwd waar dit verhaal vandaan komt. In koelkasten/ vriezers zit precies zo zelfde compressor, alleen dan een factor kleiner, en die doet wel zo 10 start/runs per dag en gaat desondanks makkelijk meer dan 10 jaar mee.

Wel moet ik zeggen dat mijn warmte pomp makkelijk meerdere dagen achter elkaar draait in de winter zonder uit te schakelen.
https://warmtepomp-panel.nl/levensduur_warmtepomp.html
[quote]
Wat bepaald de levensduur van een warmtepomp?
warmtepomp compressor
Het hart van een warmtepomp is de compressor. Dit apparaat doet het zware werk, zoals uitgelegd in het artikel ‘Het principe van de warmtepomp’. De meeste warmtepompleveranciers maken zelf geen compressors, maar kopen die ook in, bijvoorbeeld bij Copeland Op de Copeland-site vindt men behalve animaties over de werking, ook informatie over de levensduur. De meeste compressorfabrikanten garanderen niet de levensduur, maar geven op hoe vaak een compressor kan starten. Dit heeft er mee te maken dat een compressor pas na 2 minuten looptijd goed gesmeerd wordt (de smeerolie moet eerst de compressor inlopen). Dat is ook de reden dat de meeste warmtepompregelingen zo ingesteld staan dat gewaarborgd is dat de compressor maximaal 10 starts per uur kan maken. Er wordt onderscheid gemaakt tussen Aan/uit compressoren en modulerende compressoren. Verder is het aantal draaiuren van belang. Daar de compressor de duurste en belangrijkste component in een warmtepomp is, bepaald deze eigenlijk de levensduur van de warmtepomp

Pagina: 1 ... 134 ... 211 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)