Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:48
Dan is de Daikin berekentool wel geniaal daarin, die berekent de erfgrens geluid, je benodigde vermogen, de unit selectie, je jaarverbruik, aantal uren en cop op WP en aantal uren op BUH, afhankelijk van de ligging dus gemiddelde min temperaturen.
Deze tool werkt het best als je de waardes van een complete Wvb invoert maar je kan ook je RC waardes en verwarmde oppervlakte ingeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
In sommige gemeenten is een unit in de voortuin altijd vergunningsplichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-06 21:12

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

MacD007 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:38:
[...]

mag ik vragen welke waarde je dan voor de Wpac gebruikt hebt ? want ik kon zo snel geen enkele geluidsvermogewaarde van deze warmtepomp vinden.
55 dB en 57 dB (beide voldoen)

Bronnen:
In dit doc op p186 vond ik "Geluidsvermogen,EN12102,EN14511LWA, A7/W65" onder andere:

https://www.vaillant.nl/p...0020299005-09-2831162.pdf

Op deze Duitse site vind ik "Max. Schallleistungspegel im Tagbetrieb" maar dan is het 57 dB

https://www.waermepumpe.de/schallrechner/

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

SebastiaanPs schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:51:
[...]

@PentaClover
Mooie grafieken!
Ik zie dat je zijn ( @Jeroen) warmteverlies hebt berekend op 4 kW bij -10. De Valliant 75/6 doet nog ~7.5 kW bij Tb -10. Zou hij niet een kleiner model warmtepomp met ook een lager minimumvermogen kunnen nemen?

[...]

@Jeroen
Qua warmteverlies: in Zuid-Holland was de daggemiddelde temperatuur op 7 maart volgens het KNMI 6,0 graden (bron). Was het daggemiddelde bij jou echt 0 graden? Of bedoelde je de minimumtemperatuur? Voor dit soort berekeningen gebruiken wij normaliter het daggemiddelde. Ik dacht even checken of @PentaClover met de juiste gegevens heeft kunnen rekenen.

Qua afgifte: ook weer niet zo slecht, volgens de analyses van Pentaclover zou je zelfs met de 75/6 (mogelijk een relatief groot model voor jouw warmteverlies?) een Ta < 35 gr krijgen bij een daggemiddelde Tb van 0 graden, dat is niet heel slecht hoor. Bij milde buitentemperaturen heb je met dat model warmtepomp wel een hoge Ta van 38 graden nodig om je minimumvermogen kwijt te raken, dat is wel inefficient en zonde. Boosten met fans is zeker aan te raden, lees maar eens de interessante analyses van @JBtL hier. Met het schakelen van de fans van 0% naar 20% verdubbelt de deltaT (en dus verdubbelt je afgifte, want de flow blijft gelijk). Hij laat hier zien dat zijn sCOP met de fans is verbeterd van 3.71 naar 4.56, een enorm effect dus.

Pendelen kun je in jouw situatie voorkomen door:
1. Afgifte evt. uitbreiden (vloerverwarming, wandverwarming, extra of grotere radiatoren/convectoren)
2. Bestaande radiatoren/convectoren boosten met fans
3. Een niet te groot model warmtepomp kiezen (vermogen van 4 kW bij -10 zou voldoende moeten zijn? Al twijfel ik dus of dat klopt, zie boven)
4. Een aan/uit thermostaat met instelbare hysterese gebruiken (bijv. de Netatmo), de hysterese stel je dan bijv. op 0.3 of 0.4 graden in.
Bedankt voor de tips! Je hebt gelijk, het daggemiddelde is hier 6.0 graden geweest, ik heb er niet aan gedacht om dat na te kijken. Dat scheelt misschien nogal, maar ik gok dat het juist in het voordeel van de grotere WP uitvalt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:03:
[...]

Bedankt voor de tips! Je hebt gelijk, het daggemiddelde is hier 6.0 graden geweest, ik heb er niet aan gedacht om dat na te kijken. Dat scheelt misschien nogal, maar ik gok dat het juist in het voordeel van de grotere WP uitvalt dan.
En nu @PentaClover nog eens lief aankijken en vragen of hij zijn model nog een keer zou willen runnen 😉

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

PentaClover schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:37:
[...]

Dan zou @Jeroen 2 modellen kleiner moeten nemen, de 55/6. Het valt me nog mee, iets beter dan mijn inschatting met betrekking tot genoeg vermogen tot -14oC Buiten temperatuur. (Onder aanname dat het warmte verlies klopt uiteraard, ik heb 2.5 kW bij 0oC buiten temperatuur gebruikt en stookgrens op 16.7oC)
Qua minimum vermogen ziet het er beter uit, onder de 5oC buiten temperatuur heb je gelijk of meer dan het minimum vermogen nodig, en door het lagere minimum vermogen kan er op een lagere temperatuur (32oC) verwarmd worden bij de wat hogere buiten temperaturen, wat natuurlijk erg prettig is voor het verbruik.

Enige nadeel is dat je wat langer moet wachten ten opzichte van een 75/6 voordat je warm water boiler opgewarmd is als je deze via de WP verwarmd.

Het plaatje ziet er zo uit:
[Afbeelding]
Dus met de 55/6 kom ik met deze cijfers zo'n 1,5 kW tekort bij -20° buitentemperatuur. Dat is nog te overzien, dan kan misschien de backup een beetje aan (of de kamertemperatuur wat lager, of een kacheltje van stal). Ervan uitgaande dat de WP het maximale vermogen haalt en gedurende de levensduur blijft halen.

Is dit nog met de cijfers die ik gaf of al met de kennis dat mijn experiment niet met 0 graden maar 6 graden bleek te zijn?

Daar komt nog bij dat we na dat experiment nog verder isoleren, maar anderzijds ook dat we ooit wat willen aanbouwen. Heel erg bedankt voor het modelleren, ondanks dat veel gebaseerd is op gokwerk van mij.

Klopt het trouwens dat de energiebehoefte lineair is met de buitentemperatuur? Ik dacht dat dat wel wat af zou wijken maar misschien is het verschil verwaarloosbaar

[ Voor 6% gewijzigd door Jeroen op 12-05-2024 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:59
Jeroen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:18:
[...]

Ik was daar na het meten al bang voor inderdaad. Ik denk dat ik met grote waarschijnlijkheid het afgiftesysteem kan verbeteren komende tijd, dus dan zou ik het op de 75/6 houden.

Die komt bij mij overigens ook door de WPAC test.

Nou nog kijken of ik de 1,5m tot mijn gevel bovengronds ga overbruggen of ondergronds.
Je kunt ook een mooie bloembak of een bankje timmeren en daar de boel onderdoor halen. Kun je het ruim isoleren, het is mooier dan een buis over de grond en je hebt weer een mooi projectje.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:08:
[...]

Dus met de 55/6 kom ik met deze cijfers zo'n 1,5 kW tekort bij -20° buitentemperatuur. Dat is nog te overzien, dan kan misschien de backup een beetje aan (of de kamertemperatuur wat lager, of een kacheltje van stal). Ervan uitgaande dat de WP het maximale vermogen haalt en gedurende de levensduur blijft halen.

Is dit nog met de cijfers die ik gaf of al met de kennis dat mijn experiment niet met 0 graden maar 6 graden bleek te zijn?

Daar komt nog bij dat we na dat experiment nog verder isoleren, maar anderzijds ook dat we ooit wat willen aanbouwen. Heel erg bedankt voor het modelleren, ondanks dat veel gebaseerd is op gokwerk van mij.

Klopt het trouwens dat de energiebehoefte lineair is met de buitentemperatuur? Ik dacht dat dat wel wat af zou wijken maar misschien is het verschil verwaarloosbaar
Jouw warmteverlies was dus ongeveer 2.5 kW bij een daggemiddelde van 6.0 graden. Als je een stookgrens van 16.7 graden aanhoudt (zoals Pentaclover deed), dan is je warmteverlies ongeveer 6.24 kW bij een daggemiddelde van -10. Ik zou dus een warmtepomp kiezen met een maximum vermogen van 6 a 7 kW bij -10.

Het warmteverlies is inderdaad ongeveer lineair met de Tb, dat is gebaseerd op veel grafieken die hier de afgelopen jaren gepost zijn. Afhankelijk van het seizoen heeft zoninstraling een belangrijke invloed (maar niet in de korte winterdagen in december en januari) en de wind (afhankelijk van je kierdichtheid).

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jeroen
Wat was trouwens je gasverbruik in 2023? Of lees ik er overheen? Koevlaas formule al toegepast?
Liefst bepaal je je benodigde vermogen op verschillende manieren, voor de cross check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

SebastiaanPs schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:24:
[...]

Jouw warmteverlies was dus ongeveer 2.5 kW bij een daggemiddelde van 6.0 graden. Als je een stookgrens van 16.7 graden aanhoudt (zoals Pentaclover deed), dan is je warmteverlies ongeveer 6.24 kW bij een daggemiddelde van -10. Ik zou dus een warmtepomp kiezen met een maximum vermogen van 6 a 7 kW bij -10.
Het verbruik in die 24 uur was 5.63 m³ gas, als je 9.77 kWh/m³ gas gebruikt dan kom je op 55 kWh en dus 2.3 kW uit. Het is een beetje moeilijk te zeggen hoeveel invloed de verdere isolatie daar nog op heeft maar het zou dus ook wat minder kunnen worden. Hoe kom je dan op de 6.24 terecht, dan kan ik dat zelf ook narekenen voor veschillende aannames.

Edit: de Koevlaas formule gebruikt 8 kWh/m³ gas dus dan kom je uit op 1.88 kW.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeroen op 12-05-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

SebastiaanPs schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:30:
@Jeroen
Wat was trouwens je gasverbruik in 2023? Of lees ik er overheen? Koevlaas formule al toegepast?
Liefst bepaal je je benodigde vermogen op verschillende manieren, voor de cross check.
Ik heb het huis in maart gekocht, dus ik heb niet genoeg data. Van de vorige bewoners hebben we dit ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Voorlopig is mijn conclusie een beetje: de 75/6 is safe maar misschien onnodig onzuinig. De 55/6 lijkt een stuk zuiniger en lijkt steeds geschikter, maar dan zou dat in theorie behoorlijk moeten schelen om het risico te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:32:
[...]

Het verbruik in die 24 uur was 5.63 m³ gas, als je 9.77 kWh/m³ gas gebruikt dan kom je op 55 kWh en dus 2.3 kW uit. Het is een beetje moeilijk te zeggen hoeveel invloed de verdere isolatie daar nog op heeft maar het zou dus ook wat minder kunnen worden. Hoe kom je dan op de 6.24 terecht, dan kan ik dat zelf ook narekenen voor veschillende aannames.
Een lijn trekken van warmteverlies van 0 kW bij Tb 16.7 graden, naar 2.5 kW bij Tb 6.0 graden. Als je die extrapoleert dan kom je op 6.24 kW bij Tb -10 gr. Overigens is het rendement van een gasketel niet zo hoog als jij hier berekent, check maar eens deze post van Pentaclover. Jij had Ta 50 graden ingesteld als ik me niet vergis, dan zou ik met 9 kW rekenen voor het verbruik op 7 maart.

Wat betreft de Koevlaas formule: die pas je toe op het totale jaarverbruik en daar wijzig je de 8 in principe niet in. De Koevlaas formule heeft zich met de “8” al jarenlang bewezen. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:38:
Voorlopig is mijn conclusie een beetje: de 75/6 is safe maar misschien onnodig onzuinig. De 55/6 lijkt een stuk zuiniger en lijkt steeds geschikter, maar dan zou dat in theorie behoorlijk moeten schelen om het risico te nemen.
De 55/6 doet volgens de grafiek van Pentaclover ongeveer 5.5 kW bij Tb -10, dat is op dit moment wel krap. Tenzij je echt substantieel beter gaat isoleren.

Overigens is dit alles dus alleen gebaseerd op je gasverbruik van 7 maart. Heb je meer data van je slimme meter, liefst van de koudste dagen van dit stookseizoen? Idealiter maak je een grafiek met de daggemiddelden van het KNMI op de x-as (zie de link in mijn eerdere post) en je gasverbruik per dag op de y-as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

SebastiaanPs schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:39:
[...]

Een lijn trekken van warmteverlies van 0 kW bij Tb 16.7 graden, naar 2.5 kW bij Tb 6.0 graden. Als je die extrapoleert dan kom je op 6.24 kW bij Tb -10 gr. Overigens is het rendement van een gasketel niet zo hoog als jij hier berekent, check maar eens deze post van Pentaclover. Jij had Ta 50 graden ingesteld als ik me niet vergis, dan zou ik met 9 kW rekenen voor het verbruik op 7 maart.

Wat betreft de Koevlaas formule: die pas je toe op het totale jaarverbruik en daar wijzig je de 8 in principe niet in. De Koevlaas formule heeft zich met de “8” al jarenlang bewezen. 🙂
9.0 kWh/m³ gas geeft dan dus 2.11 kW.

Dan die lijn trekken: 2.11/(16.7-6) = 197 W/K. Dus bij -10 gr zou dat 2.11 + 0.197 * (6 - -10) = 5.262 kW geven nu.

Wat betekent die 16.7 graden precies in deze context?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

SebastiaanPs schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:43:
[...]

De 55/6 doet volgens de grafiek van Pentaclover ongeveer 5.5 kW bij Tb -10, dat is op dit moment wel krap. Tenzij je echt substantieel beter gaat isoleren.

Overigens is dit alles dus alleen gebaseerd op je gasverbruik van 7 maart. Heb je meer data van je slimme meter, liefst van de koudste dagen van dit stookseizoen? Idealiter maak je een grafiek met de daggemiddelden van het KNMI op de x-as (zie de link in mijn eerdere post) en je gasverbruik per dag op de y-as.
Nee want het probleem is dat we er nog niet wonen, dus het gasverbruik van de afgelopen tijd zegt niks.

Het enige andere dat we kunnen gebruiken zou een model zijn van de isolatiewaarde van de verschillende oppervlakten o.i.d.

Het is inderdaad krap, ook omdat ie op dat moment echt op volle toeren draait en ik liever iets heb dat minder geluid maakt. De 75/6 heeft bijna hetzelfde maximumgeluidsvermogen en zal bij dezelfde behoefte dus stiller zijn.

Wat pendelen betreft ben ik ook een 100 liter buffervat aan het overwegen. Klopt het dat ze dat dan aansluiten als een korte lus van de WP door het buffervat, met een een aparte pomp voor het CV water, of wordt het aangesloten als een expansievat?

[ Voor 22% gewijzigd door Jeroen op 12-05-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Jeroen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:55:
[...]

55 dB en 57 dB (beide voldoen)
duidelijk, ik dat namelijk dat het om een andere warmtepomp ging, mijn fout. dank je d:)b
Bronnen:
In dit doc op p186 vond ik "Geluidsvermogen,EN12102,EN14511LWA, A7/W65" onder andere:

https://www.vaillant.nl/p...0020299005-09-2831162.pdf

Op deze Duitse site vind ik "Max. Schallleistungspegel im Tagbetrieb" maar dan is het 57 dB

https://www.waermepumpe.de/schallrechner/

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

MacD007 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:09:
[...]
duidelijk, ik dat namelijk dat het om een andere warmtepomp ging, mijn fout. dank je d:)b

[...]
Overigens, in jouw ervaring, zijn dit inderdaad lage maximumwaardes voor zo'n formaat WP? Iedereen roept dat de zijne het stilst is ter wereld en het is een beetje moeilijk om te ontkrachten zonder een tegenvoorbeeld te vinden. Ik heb nog geen (veel) stillere gezien dan deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:32
MacD007 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:48:
[...]

Ja, maar dat is de geluidsdruk gemeten op de erfgrens (dat is dus de bekende geluidsnorm 45/40 dB), echter wat jij bedoeld is de geluidsdruk van de warmtepomp en juist dat wordt er dus in de nieuwe wetgeving die per 1-4-2021 is ingegaan niet mee bedoeld.
Deze afstanden lijken al een goede kans op slagen te hebben echter zorg dat je gewoon vooraf een goede WPAC berekening hebt die klopt, dan sta je zelf een heel stuk veiliger. en het is ook maar een kleine moeite.

De WPAC berekentool gaat dus uit van het geluidsvermogen (LwAmax) van de warmtepomp hebben, want die is namelijk niet afhankelijk van de afstand vanuit je meet. daarom zie je be dit soort waarden geluidsdruk (Lp) bij 1m (bv) maar soms worden daar ook de waarden geluidsdruk bij 3m geplaatst.
Daarnaast moet je de geluidsvermogen bij 100% vol vermogen weten, want die is bepaalend.
Bij een geluidsdruk weet je helemaal niet bij welk vermogeninstelling deze is genomen.

Het toestingsveld van de WPAC rekentool: (waar je dus jouw LwAmax en K1 moet invullen), staat ook zo in de handleiding vermeld.

[Afbeelding]
dus als jij in je WPAC berekening die 49 dB hebt meegenomen, als dat klopt, klopt jou berekening dus niet.

als je niet uitkomt wil ik je helpen (gratis), stuur me dan maar een pm, want dat doen we niet hier op het forum.
Nou is dit allemaal abracadabra voor mij en zie ik wat betreft deze unit sowieso geen probleem, maar als ik snel even google dan lees ik ik inderdaad over geluidvermogen en geluidsdruk. Geluidsvermogen is bij de bron en de druk is afhankelijk van hoever iets van een plek afstaat. Maar het geluid neemt met 6dB af per verdubbeling van de afstand....

In de datasheet staat 49dB op 8kW vermogen op een afstand van 1meter. Als je de afstand verdubbelt is dat een verlies van 12dB op 2 meter en 18dB op 4 meter. Dan zit je vrij safe binnen de grenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeroen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:48:
[...]
Wat pendelen betreft ben ik ook een 100 liter buffervat aan het overwegen. Klopt het dat ze dat dan aansluiten als een korte lus van de WP door het buffervat, met een een aparte pomp voor het CV water, of wordt het aangesloten als een expansievat?
Over redenen voor een buffervat: lees hier.

Als je altijd voldoende afgifte open hebt staan, dan kan je het best een eventueel buffervat in de retour zetten. Niet parallel.
Lees dit maar eens en dit.

Misschien goed om voor verdere vragen/adviezen je eigen topic te openen, dan staat alles goed bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:09
Zwartoog schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:53:
[...]

Simpelste is om dit weekend te verwarmen zoals je wilt en de gasmeter in de gaten te houden. Wordt nog een paar dagen koud. Dagverbruik gas rond de 0 graden buiten maal 1,5 ~= gasverbruik wat je bij -10 nodig hebt. Maal 9 kWh, delen door 20 uur geeft het benodigde vermogen van je WP weer.
Insert12 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:23:
[...]

Zo'n 17m3 in 24 uur bij -4 (gemiddeld of koudste moment?) is zo'n 0,7m3 per uur maal 8,8kWh per m3 gas is zo'n 6,2kW continu vermogen van de wp. Oftewel, geen zorgen om maken en vooral doen. Je hebt nog een mooi stukje vermogen over.

Wel er voor zorgen dat je een pomploze verdeler hebt en geen buffervat zodat je zo laag mogelijk watertemperaturen gebruikt. Dan zul je zien dat je watertemperatuur alleen bij -5 of lager op maximaal 32/33 graden komt en dat is weer goed voor het maximale vermogen van de wp.

Qua wp, bedoel je daar niet toevallig de WeHeat BlackBird? Die is toch gericht op platte daken?
Wat is nu precies de berekening voor gasverbruik per dag -> benodigde capaciteit? In de history zie ik vaker voorbijkomen 20/21/22 stookuren, ipv 24.
Kan een warmtepomp maar 20 uur effectief draaien? Ivm boilervat?

Ik lees, verbruik -10 = ca verbruik bij 0gr * 1.5
Bij mij is dat 13 * 1,5 = 19,4. (Bij -3.8 was het 17, dus weet niet of dat reëel is.)
19,4 * 9 / 20 = 8.73 kW of 19,4 * 9 / 24 = 7,275kw

In het voorbeeld van -4 gaat het dus om 6.2 vs 7.5 kW. Opzich nog steeds binnen de marge wel, maar iets krapper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:07
Veel gehad aan alle adviezen en de discussie, dank!
Mijn verbouwing na aankoop huis is begonnen: 32mm meerlagenbuizen en 60mm mantelbuis liggen richting de tuin!

Zie update hier: freakaleek in "Wat voor te bereiden voor warmtepomp in '20 huis"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Barryvdh schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:57:
Wat is nu precies de berekening voor gasverbruik per dag -> benodigde capaciteit? In de history zie ik vaker voorbijkomen 20/21/22 stookuren, ipv 24.
Kan een warmtepomp maar 20 uur effectief draaien? Ivm boilervat?
Meestal wordt er met 21 draaiuren gerekend. Een uur voor een SWW run en 2 uren voor defrosts.
Ik lees, verbruik -10 = ca verbruik bij 0gr * 1.5
Bij mij is dat 13 * 1,5 = 19,4. (Bij -3.8 was het 17, dus weet niet of dat reëel is.)
19,4 * 9 / 20 = 8.73 kW of 19,4 * 9 / 24 = 7,275kw

In het voorbeeld van -4 gaat het dus om 6.2 vs 7.5 kW. Opzich nog steeds binnen de marge wel, maar iets krapper ;)
De delta Tbuiten - Tbinnen is bij een buitentemperatuur van 0 graden ongeveer 20. Bij -10 is dat ongeveer 30. Keer 1,5 dus.

Andere optie is om een grafiek te maken met op de X-as je daggemiddelde Tbuiten en op de y-as je gasverbruik per dag. Met een lineaire fit lijn kun je extrapoleren naar -10. Grofweg hetzelfde principe.

[ Voor 9% gewijzigd door SebastiaanPs op 12-05-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Antonl91 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:21:
[...]

Nou is dit allemaal abracadabra voor mij en zie ik wat betreft deze unit sowieso geen probleem, maar als ik snel even google dan lees ik ik inderdaad over geluidvermogen en geluidsdruk. Geluidsvermogen is bij de bron en de druk is afhankelijk van hoever iets van een plek afstaat. Maar het geluid neemt met 6dB af per verdubbeling van de afstand....

In de datasheet staat 49dB op 8kW vermogen op een afstand van 1meter. Als je de afstand verdubbelt is dat een verlies van 12dB op 2 meter en 18dB op 4 meter. Dan zit je vrij safe binnen de grenzen.
sorry, deze twee waarden ookal worden ze met de eenheid dB uitgedrukt kun je op deze wijze dus niet vergelijken. Dat werkt toch wel iets anders. deze 49 dB mag je niet eens hiervoor gebruiken.

Wat je zou kunnen doen is de Wpac tool gebruiken, als dat voor jou te lastig is is dat geen probleem, ik wil je wel helpen, stuur me daarvoor maar een pm. ik heb dan wel een aantal gegevens nodig, maar dat doen we beter in een pm.
het kost je overigens niets, ik heb hier voor een boel tweakers al dit soort berekeningen uitgevoerd.
ik hoor het wel.

als na een klacht blijkt dat de warmtepomp niet aan de geluidseis voldoet wens ik je heel veel succes, heb gisteren pas een rechterlijke uitspraak over een dergelijk geval gepost. komt er op neer dat de beste man zijn warmtepomp niet meer kon gebruiken. Maar ja, dat is dus achteraf. Had eigenlijk heel eenvoudig met de juiste berekening voorkomen kunnen worden.

ik vraag me wel af of deze warmtepomp die je hebt uitgezocht wel de juiste voor je is. hoeveel moet je voor de installatie betalen? totaal 6.000 - 7.000 euro ?

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 12-05-2024 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Jeroen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:11:
[...]

Overigens, in jouw ervaring, zijn dit inderdaad lage maximumwaardes voor zo'n formaat WP? Iedereen roept dat de zijne het stilst is ter wereld en het is een beetje moeilijk om te ontkrachten zonder een tegenvoorbeeld te vinden. Ik heb nog geen (veel) stillere gezien dan deze.
de vaillants zijn inderdaad mooi stil, maar dat mag ook wel voor die prijs. had daar ook naar gekeken maar in die tijd niet te krijgen en ook nog rete duur, met een ROI van >12 jaar was dat toen voor mij echt een no go.
Wat veel mensen niet snappen dat mn geluid een behoorlijke spelbreker bij het uitzoeken en plaatsen van een warmtepomp kan zijn.

maar is is echt een heele mooie warmtepomp, dat is zeker. en ja, er zijn ook vergelijkbare modelen van andere merken met een vergelijkbaar geluidsprofiel.
de pre van vaillant is dat je meer keuze hebt in de silent modus, en mn de 40 dB grens is vaak het aspect die een plaatsing lastig maakt. dus slim van ze gevonden, ik snap niet waarom dat niet meer merken dit doen, want het mag gewoon (zolang je het maar laat onderzoeken).

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 12-05-2024 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rzaan schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:14:
@MacD007
Je interpreteert de regels niet helemaal goed.
Het plaatje dat je gebruikt, gaat vooral op voor installaties die je aan de gevel bevestigd.
Maar wie zijn WP of AC echter op de grond zet heeft met dat plaatje al weer veel minder te maken.

In dit document van de gemeente Maastricht bijvoorbeeld staat een handige beslisboom op de 3de pagina.
Dan zie je dat er eigenlijk nauwelijks iets veranderd is per dit jaar.
ja, ik ken dit document, dat is de situatie van voor ingang omgevingswet op 1-4-2024. Ze hebben dit blijkbaar nog niet aangepast.

en ja, je hebt bij plaatsing op de grond iets meer mogelijkheden, maar ook deze moeten wel binnen de gestelde eisen vallen. En vaak is monage op de grond niet altijd wenselijk. bv omdat je dan mogelijk niet meer aan de geluidseisen kunt voldoen.
Dus het blijft lastig en je moet weten waar je mee bezeig bent. Dus zo maar roepen dat er geen eisen zijn is, zeker gezien dat document (11 paginas lang) dien je blijkbaar toch e.e.a. aan te voldoen.
Overigens vind ik wat de gemeente maastricht doet zeer lovend, er zijn niet zoveel gemeentes die dit op deze manier hebben uitgewerkt, terwijl de NVG daar een heel groot deel al heeft voorbereid.
Blijkbaar liggen de prioiteiten bij veel gemeenten toch op een ander vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
SebastiaanPs schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:24:
[...]

Het warmteverlies is inderdaad ongeveer lineair met de Tb, dat is gebaseerd op veel grafieken die hier de afgelopen jaren gepost zijn. Afhankelijk van het seizoen heeft zoninstraling een belangrijke invloed (maar niet in de korte winterdagen in december en januari) en de wind (afhankelijk van je kierdichtheid).
Bedenk goed dat als je 7kw bij -10C nodig hebt je ook een WP neemt die dat kan.
Dat zijn vaak type series van 8 of 9 kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Technician- schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:20:
Bedenk goed dat als je 7kw bij -10C nodig hebt je ook een WP neemt die dat kan.
Dat zijn vaak type series van 8 of 9 kw
Dat hangt nogal van het merk af. Er zijn (gelukkig) nog steeds merken (Mitusubishi, Daikin, maar ook Valliant) waarbij uit het type heel aardig het vermogen bij -10 af valt te leiden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:46
Ik wilde het eerst hier posten, maar las dat eigen topic meer gewenst is.
Maar wellicht zitten hier mensen die toch iets kunnen zeggen over: Warmtepomp + warmtepompboiler: check op plan gevraagd

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Je plaatje van het Ta bereik lijkt niet helemaal te kloppen (lijkt 1:1 overeen te komen met vermogen).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

MacD007 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:41:
[...]

ja, ik ken dit document, dat is de situatie van voor ingang omgevingswet op 1-4-2024. Ze hebben dit blijkbaar nog niet aangepast.

en ja, je hebt bij plaatsing op de grond iets meer mogelijkheden, maar ook deze moeten wel binnen de gestelde eisen vallen. En vaak is monage op de grond niet altijd wenselijk. bv omdat je dan mogelijk niet meer aan de geluidseisen kunt voldoen.
Dus het blijft lastig en je moet weten waar je mee bezeig bent. Dus zo maar roepen dat er geen eisen zijn is, zeker gezien dat document (11 paginas lang) dien je blijkbaar toch e.e.a. aan te voldoen.
Je leest niet goed.
Ik schreef dat zolang je je aan de bouwnormen houdt, je een WP mag plaatsen.
Rzaan schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:59:
Je hoeft niet aan de gemeente te vragen of je een warmtepomp mag plaatsen. Zolang je je tenminste aan de bouwnormen houdt.
De bouwnormen zijn helder en zijn ook niet veranderd sinds 1-4-2024.
Het plaatje is nog steeds correct.
Wat er gaat veranderen voor omgevingsvergunningen is dat gemeente meer mogen afwijken. Maar nog steeds is het toegestaan om zonder vergunning of toestemming WP'en te plaatsen, mits je je aan de bouwnormen houdt. En die zijn landelijk geregeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 13-05-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rzaan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:21:
[...]

Je leest niet goed.
Ik schreef dat zolang je je aan de bouwnormen houdt, je een WP mag plaatsen.
bouwnormen zijn wat anders dan wat in de BBL staat, en die maakt nu ook onderdeel uit van een groter geheel van de omgevingsregelgeving.
De term bouwnormen klopt dus niet. de BBL is namelijk geen norm maar wetgeving, daar zit een heel duidelijk verschil in.
[...]

De bouwnormen zijn helder en zijn ook niet veranderd sinds 1-4-2024.
Het plaatje is nog steeds correct.
Wat er gaat veranderen voor omgevingsvergunningen is dat gemeente meer mogen afwijken. Maar nog steeds is het toegestaan om zonder vergunning of toestemming WP'en te plaatsen, mits je je aan de bouwnormen houdt. En die zijn landelijk geregeld.
geheel onjuist, je kunt in de huidige situatie een warmtepomp hebben die prima aan bv de BBL voldoet maar toch niet zonder vergunning geplaatst kan worden omdat een andere omgevingswetgeving dit niet toestaat. Dat was overigens voor de nieuwe omgevingswet ook al zo. Mn de locale eisen spelen daar nog in mee, en deze zijn dus niet landelijk gelijk. vere van dat, de verschillen kunnen hierbij zeer groot zijn.
Wat in de ene gemeente geen enkel probleem is :Y kan in een andere gemeente totaal niet :N , zelfs niet met vergunning. en beide voldoen aan de BBL. _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:14:
[...]

Dat hangt nogal van het merk af. Er zijn (gelukkig) nog steeds merken (Mitusubishi, Daikin, maar ook Valliant) waarbij uit het type heel aardig het vermogen bij -10 af valt te leiden.
Ja inderdaad, ME haalt zelfs bij -10C meer vermogen dan bij -2C

Maar een amber of Panasonic moet je al naar de 9kw serietypenummers

Pana 9J -7/35 = 7,5kw
Amber 95 -7/35 = 5,5 kw

Bij amber moet je zelfs naar een Amber 120 die 12KW lijkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 13-05-2024 12:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

MacD007 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:24:
[...]
bouwnormen zijn wat anders dan wat in de BBL staat, en die maakt nu ook onderdeel uit van een groter geheel van de omgevingsregelgeving.
De term bouwnormen klopt dus niet. de BBL is namelijk geen norm maar wetgeving, daar zit een heel duidelijk verschil in.

[...]

geheel onjuist, je kunt in de huidige situatie een warmtepomp hebben die prima aan bv de BBL voldoet maar toch niet zonder vergunning geplaatst kan worden omdat een andere omgevingswetgeving dit niet toestaat. Dat was overigens voor de nieuwe omgevingswet ook al zo. Mn de locale eisen spelen daar nog in mee, en deze zijn dus niet landelijk gelijk. vere van dat, de verschillen kunnen hierbij zeer groot zijn.
Wat in de ene gemeente geen enkel probleem is :Y kan in een andere gemeente totaal niet :N , zelfs niet met vergunning. en beide voldoen aan de BBL. _O-
Je moet je echt beter in de wetten en regels verdiepen.
De BBL is geen wet, maar een algemene regel van bestuur. Doet er ook niet toe.
Van techniek heb je - voor zover ik het kan beoordelen - veel verstand.
Van regels en wetten een stuk minder.
Een landelijke regel gaat altijd voor een gemeentelijke regel. Dwingend recht heet dat.
Dat sommige gemeenten zich daar niet aan houden, is een andere zaak.
Gebeurt om de haverklap en de Raad van State moet geregeld ingrijpen. Ook in APV's staan vaak zaken die wettelijk gezien helemaal niet mogen.

Maar laten we het hier maar bij houden. Geef vooral veel technisch advies, want ik denk dat de meesten in dit topic hier toch voor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rzaan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:39:
[...]

Je moet je echt beter in de wetten en regels verdiepen.
De BBL is geen wet, maar een algemene regel van bestuur. Doet er ook niet toe.
Van techniek heb je - voor zover ik het kan beoordelen - veel verstand.
Van regels en wetten een stuk minder.
Een landelijke regel gaat altijd voor een gemeentelijke regel. Dwingend recht heet dat.
Dat sommige gemeenten zich daar niet aan houden, is een andere zaak.
Gebeurt om de haverklap en de Raad van State moet geregeld ingrijpen. Ook in APV's staan vaak zaken die wettelijk gezien helemaal niet mogen.

Maar laten we het hier maar bij houden. Geef vooral veel technisch advies, want ik denk dat de meesten in dit topic hier toch voor komen.
ik denk dat je dat beter zelf kunt doen, ik schreef "wetgeving"; daar word zowel een wet als ook zijn besluiten (AMvB) mee bedoeld, beide hebben namelijk een wettelijke status.
mbt tot je dwingend recht; met omgevingswetgeving ligt dat net even anders. Het nieuwe omgevingsrecht is flexibel, waardoor provincies en gemeenten regionaal en lokaal maatwerk kunnen leveren. Bron: omgevingswetgeving in het kort

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 13-05-2024 13:50 . Reden: linkfix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Jullie weten allemaal ontzettend veel hè?
Misschien kunnen jullie mij helpen, ik probeer mezelf dagelijks te verbeteren maar kom op rechten/juridisch vlak soms wat tekort.
Zie het shopping forum.

Hoe zouden jullie geholpen zijn als koper van een warmtepomp In zo’n kwestie of wat zou een goede zet zijn waar je als klant een warm gevoel bij krijgt?

[ Voor 28% gewijzigd door Technician- op 13-05-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

MacD007 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:01:
[...]

ik denk dat je dat beter zelf kunt doen, ik schreef "wetgeving"; daar word zowel een wet als ook zijn besluiten (AMvB) mee bedoeld, beide hebben namelijk een wettelijke status.
mbt tot je dwingend recht; met omgevingswetgeving ligt dat net even anders. Het nieuwe omgevingsrecht is flexibel, waardoor provincies en gemeenten regionaal en lokaal maatwerk kunnen leveren. Bron: omgevingswetgeving in het kort
Regels en normen hebben ook een wettelijke status. Daarmee zijn het nog geen wetten.
Het nieuwe ongevingsrecht is weliswaar flexibel, maar het mag niet in strijd zijn met landelijke regels, besluiten, normen en wetten. Dat staat ook in het stuk dat je linkt, maar dat haal jij daar gewoon niet uit blijkbaar.

Het geeft de gemeente iets meer ruimte zoals bij het toestemming geven voor een dakkapel aan de voorzijde. Daar hoef je dan bijvoorbeeld alleen nog maar een melding voor te doen, i.p.v. een aanvraag.
Maar een dakkapel aan de achterzijde (mits geen monument blablabla) mag een gemeente nooit verbieden omdat de landelijke regels voorrang hebben.

Typisch geval van klok horen luiden....

[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 13-05-2024 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Technician- schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:27:
Jullie weten allemaal ontzettend veel hè?
Misschien kunnen jullie mij helpen, ik probeer mezelf dagelijks te verbeteren maar kom op rechten/juridisch vlak soms wat tekort.
Zie het shopping forum.
Heb je een link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Rzaan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:51:
[...]

Regels en normen hebben ook een wettelijke status. Daarmee zijn het nog geen wetten.
Het nieuwe ongevingsrecht is weliswaar flexibel, maar het mag niet in strijd zijn met landelijke regels, besluiten, normen en wetten. Dat staat ook in het stuk dat je linkt, maar dat haal jij daar gewoon niet uit blijkbaar.

Het geeft de gemeente iets meer ruimte zoals bij het toestemming geven voor een dakkapel aan de voorzijde. Daar hoef je dan bijvoorbeeld alleen nog maar een melding voor te doen, i.p.v. een aanvraag.
Maar een dakkapel aan de achterzijde (mits geen monument blablabla) mag een gemeente nooit verbieden omdat de landelijke regels voorrang hebben.

Typisch geval van klok horen luiden....
Ik stop met reageren, sorry maar kijk vooral eens zelf in de spiegel. Begint ook aardig richting off-topic te worden.
De omgevingswetgeving met al zijn verschillende AMvB is één landelijke wetgeving die echter ook locale uitzonderingen, mn op basis van het bestemmingsplan, mogelijk maakt.
Daardoor is deze juist niet in conflict met landelijke regelgeving, in het verleden was dat namelijk veelal wel het geval.

Voor de andere tweakers een advies, informeer bij jou gemeente welke voorwaarden zij stellen aan de plaatsing van een warmtepomp, want uiteindelijk zijn die ook de handhaver op dat punt.
Met een beetje geluk zijn die er niet of je kunt aan deze prima voldoen. Dan kan achteraf ook niemand daarover klagen.

Een fijne dag nog verder toegewenst

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 13-05-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Mag je een link van een ander topic posten hier? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Liever linken dan dubbelposten :)
Dan is ook duidelijk dat een quote/reply in dat andere topic moet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Wanneer armaflex te duur is maar ik nog glaswol over had. :p Wel redelijk strak getrokken, al zit er nog wel speling in als ik het indruk (en dus lucht/isolatie). Volgend stookseizoen kijken wat de IR thermometer zegt met en zonder extra glaswol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2U82aLE2RJ_aLWQzd-YOC6bUcqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIxgIe5DfuWwhQjoFWiN3dYs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:08
Anoniem: 1221402 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:16:
Wanneer armaflex te duur is maar ik nog glaswol over had. :p Wel redelijk strak getrokken, al zit er nog wel speling in als ik het indruk (en dus lucht/isolatie). Volgend stookseizoen kijken wat de IR thermometer zegt met en zonder extra glaswol.

[Afbeelding]
Steen/Glaswol mag je niet (te) strak doen want dan verliest het zijn isolatiewaarde.
Het ziet er wel erg strak en dun uit.

En je weet dat glaswol niet tegen vocht kan he. ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 13-05-2024 21:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

mr_evil08 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:14:
[...]

Steen/Glaswol mag je niet (te) strak doen want dan verliest het zijn isolatiewaarde.
Het ziet er wel erg strak en dun uit.

En je weet dat glaswol niet tegen vocht kan he. ;-)
Een deel van de isolatiewaarde gaat idd verloren, maar niet alles. Het heeft nog beweging bij het indrukken. Er zit wel een goede 2cm rondom, de ene plek wat dikker dan de ander.

Ik verwacht ook niet dat er vocht tussen kan komen met al dat isolatietape. Het was nog niet af op de foto. :9

Maar dat zal ik in de praktijk uittesten tijdens het volgende stookseizoen. Met een IR thermometer op de nieuwe isolatie en een stuk bloot maken in de koof om zonder isolatie te meten (die is los gevuld). Als het tegenvalt kan er altijd nog wat bijgesteld worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 13-05-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:08
Ik heb wat vraagjes over de bedrading die ik moet aanleggen voor mijn toekomstige L/W-warmtepomp. Input wordt erg gewaardeerd.

Welke bedrading warmtepomp voorbereiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hoe doen anderen het buiten het stookseizoen: de warmtepomp spanningsloos maken, of aan laten staan?

Mijn wp heeft een idle verbruik van 12Wh waar ik wel mee kan leven. Maar als het niet nodig is, dan is het niet nodig. Maar ik begreep weleens dat het goed was om het apparaat aan te laten staan voor behoud van de printplaat/condensvorming.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
verkeerslicht schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:51:
Hoe doen anderen het buiten het stookseizoen: de warmtepomp spanningsloos maken, of aan laten staan?

Mijn wp heeft een idle verbruik van 12Wh waar ik wel mee kan leven. Maar als het niet nodig is, dan is het niet nodig. Maar ik begreep weleens dat het goed was om het apparaat aan te laten staan voor behoud van de printplaat/condensvorming.
Ik laat hem het liefst op spanning staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:20

Ik laat hem aanstaan omdat dat beter is voor apparaat (naar het schijnt). In geval van monobloc is het met name de circulatiepomp die zo nu en dan aan en uit moet, anders is er misschien risico dat deze vast komt te zitten.

Of het verhaal over condens op de printplaat klopt weet ik niet. Lijkt me onwaarschijnlijk.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:57:
[...]

Ik laat hem het liefst op spanning staan.
bensss schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:00:
[...]

Ik laat hem aanstaan omdat dat beter is voor apparaat (naar het schijnt). In geval van monobloc is het met name de circulatiepomp die zo nu en dan aan en uit moet, anders is er misschien risico dat deze vast komt te zitten.

Of het verhaal over condens op de printplaat klopt weet ik niet. Lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik zie inderdaad in mijn logging inderdaad steenvast om 10u 's ochtends een heel kort piekje van 26Wh. Dat zal de circulatiepomp zijn.
Daarbij een respectabele COP van 139 en een warmtevermogen van 3,6kW. Precies wat ik nodig heb met deze temperaturen 8)

Ik kan me voorstellen dat bij een heldere koele nacht dat er wel iets van condens kan ontstaan her en der. Een iets verwarmde printplaat is dan misschien net voldoende om deze droog te houden en corrosie tegen te gaan.

Al met al is het duidelijk wat mij betreft. Ik laat het apparaat aan staan.

[ Voor 7% gewijzigd door verkeerslicht op 14-05-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Een split unit heeft ook een circulatiepomp in het CV circuit zitten (de binnenunit).
Zowel split als monoblock aan spanning laten ivm de elke 24h vastloop preventie.

Alleen een lucht/lucht warmtepomp kan je spanningsloos maken, condens op printplaat geen idee.

eens een vastgelopen circulatiepomp meegemaakt, de hele pomp uit elkaar gehaald en voorzichtig blijven wrikken weer los gekregen zonder de as afbreekt, dit was al binnen een half jaar tijd.

Met een schroevendraaier aan de buitenkant was niet meer mogelijk, zat behoorlijk muurvast.
(Een installateur had de schroevendraaier er vol opgezet, vervolgens breekt die en mag je een nieuwe pomp aftikken).

@verkeerslicht Warmtepomp uitzetten via afstandsbediening/thermonstaat maar niet spanningsloos maken dan zal de pomp eens in 24h draaien ter vastlooppreventie en zal die niet continue stroom gebruiken.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 14-05-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-06 10:30
Ik zet de hier aanwezige Panasonic en Hitachi altijd spanningsloos. De Hitachi verbuikt in standby 78W, dus dan wil je wel 8)7 (Inefficiënte electronica en 50W carterverwarming) Ze vangen hier regelmatig zon, dus condens ben ik niet zo bang voor.
Tegen een vastzittende pomp kun je ook op de helft van de stilstandperiode heel even de waterpomp laten draaien, daarna weer spanningsloos.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Skipper-93 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:47:
Ik zet de hier aanwezige Panasonic en Hitachi altijd spanningsloos. De Hitachi verbuikt in standby 78W, dus dan wil je wel 8)7 (Inefficiënte electronica en 50W carterverwarming) Ze vangen hier regelmatig zon, dus condens ben ik niet zo bang voor.
Tegen een vastzittende pomp kun je ook op de helft van de stilstandperiode heel even de waterpomp laten draaien, daarna weer spanningsloos.
Spanningsloos?
Hoe voorkom je dat de zooi kapot vriest(monoblock)?
Nachtvorst overheen, even vergeten op spannings zetten etc, nachtvorst in zomerperiode is niet uitzonderlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 14-05-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-06 10:30
mr_evil08 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:55:
[...]

Hoe voorkom je dat de zooi kapot vriest(monoblock)?
Nachtvorst overheen, even vergeten op spannings zetten etc, nachtvorst in zomerperiode is niet uitzonderlijk.
Een nachtvorstje in de zomer is alleen tijdens zonsopkomst, daardoor zo kort dat zelfs ongeïsoleerde leidingen makkelijk heel blijven.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
mr_evil08 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:36:
[...]

@verkeerslicht Warmtepomp uitzetten via afstandsbediening/thermonstaat maar niet spanningsloos maken dan zal de pomp eens in 24h draaien ter vastlooppreventie en zal die niet continue stroom gebruiken.
Dat is hoe het nu is, thermostaat staat op 10°C. Er blijft noodzakelijkerwijs een standby-verbruik bestaan van 12,5Wh. En op een half jaar niks doen is dat toch 53,4kWh. Daar kun je aardig wat wasjes van draaien om maar zo te zeggen. Vandaar mijn vraag.

Maar ik kies toch voor het behoud van de warmtepomp/circulatiepomp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Skipper-93 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:47:
Goeiedag, dat is wel een beetje kansloos van Hitachi. Kun je niet de warmtepomp met een tijdsklok 5 minuten laten opstarten elke dag, of om de week (uiteraard met de thermostaat omlaag gedraaid). Met een beetje geluk zal de circulatiepomp dan ook even op gang gebracht worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
verkeerslicht schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:16:
[...]

Dat is hoe het nu is, thermostaat staat op 10°C. Er blijft noodzakelijkerwijs een standby-verbruik bestaan van 12,5Wh. En op een half jaar niks doen is dat toch 53,4kWh. Daar kun je aardig wat wasjes van draaien om maar zo te zeggen. Vandaar mijn vraag.

Klopt je bespaart er wel 18 euro mee(geen zonnepanelen) tegenover een duur apparaat dat mogelijk schade oploopt hoe klein dan ook.

Bij Valliant stopt de circulatiepomp boven 7c buitentemp.

Zaken als een tijdsklok tussen zetten vraag ik mij af hoe goed dat voor de electronica is om telkens spanningsloos te maken.

Edit:
@CornermanNL Onduidelijk hoe andere merken dat doen, ik ben daar niet verder in gedoken.
De Daikin Altherma viel al snel af als keuze voor mij doordat het apparaat al stopte bij 4c buitentemperaturen en de configuratie weigert om door te gaan (weet niet of dat tegenwoordig nog zo is).

[ Voor 62% gewijzigd door mr_evil08 op 14-05-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:50
mr_evil08 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:21:
[...]

Klopt je bespaart er wel 18 euro mee(geen zonnepanelen) tegenover een duur apparaat dat mogelijk schade oploopt hoe klein dan ook.

Bij Valliant stopt de circulatiepomp boven 7c buitentemp.

Zaken als een tijdsklok tussen zetten vraag ik mij af hoe goed dat voor de electronica is om telkens spanningsloos te maken.
Doet een Daikin Altherma ook zoiets? Wel handig als het ding niet constant teveel stroom verbruikt maar het moet allemaal wel zo lang mogelijk heel blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:01

Seafarer

XXX

[...]

Nooit aangedacht. Maar mijn auto heeft buiten ook wel eens condens.!! Maar ik durf er verder geen antwoord op te geven.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013

Gewoon aan laten staan. Hier is het standby-verbruik nihil en zorgt de wp er voor dat de circulatiepomp iedere 24 uur ff een paar minuten loopt zodat ie niet vast gaat zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-06 19:31
Vraagje, vorig jaar verhuisd uit een appartement van de jaren 70 naar een nieuwbouwwoning met vloerverwarming/koeling (vaillant)

ik mis 1 ding uit het appartement, mijn plafondventilator. Zou dit nuttig zijn icm vloerverwarming/koeling? In de zomer de koele lucht van de vloer verdelen + een bries in het gezicht om af te koelen, in de winter de warrmte van't plafond laten circuleren.

Iemand ervaring hiermee? Vind bizar weinig terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Ch3ckmate In principe is alle turbulentie die je toevoegt een vooruitgang in afgifte, dus positief.
In verwarmingsbedrijf krijg je misschien wel eerder tochtklachten.
Ik heb in een voorgaand topic wel gelezen dat een ventilator op de vloer al helpt bij koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:02
@Ch3ckmate @Proton_ Een ventilator op de vloer helpt zeker! Met mijn Elga koelde ik toentertijd het stuk vloerverwarming wat we toen hadden en met een ventilator er op zaten we heel aangenaam tijdens een hittegolf.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Laatst online: 22:43
We hebben nu ongeveer twee weken de woning bewoond met een L/water warmtepomp ( panasonic aquarea) met 300L boiler. Gemiddeld ( legionellarun even weggelaten) zit ik op een verbruik van 2.8kwh per dag voor warm water. Dat zijn ongeveer 2 douchebeurten per dag van minstens 5 minuten en 1x een vol bad per 2 dagen. En dan af en toe warm tapwater / quooker.

Is hier iets zinnigs over het verbruik te zeggen? Ongeveer 1 euro per dag voor warm water vond ik persoonlijk wel netjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
verkeerslicht schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:16:
[...]

Dat is hoe het nu is, thermostaat staat op 10°C. Er blijft noodzakelijkerwijs een standby-verbruik bestaan van 12,5Wh.
Vermogen druk je uit in Watt (W). Wh is een hoeveelheid energie.
En op een half jaar niks doen is dat toch 53,4kWh. Daar kun je aardig wat wasjes van draaien om maar zo te zeggen. Vandaar mijn vraag.
Dat is een prima reden. Overigens is er de trend dat elektriciteit buiten het stookseizoen (in de zomer dus) steeds goedkoper wordt, dus de reden om de WP in de zomer spanningsloos te maken wordt alleen maar minder. (Nog afgezien van het feit dat bij velen dan ook het SWW niet meer werkt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Draakje5 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:36:
Is hier iets zinnigs over het verbruik te zeggen? Ongeveer 1 euro per dag voor warm water vond ik persoonlijk wel netjes?
Check even de statistieken (gepind) die @Tomexergie maandelijks in dit topic publiceert.

[ Voor 35% gewijzigd door Andrehj op 14-05-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-06 19:31
Aziraphale schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:25:
@Ch3ckmate @Proton_ Een ventilator op de vloer helpt zeker! Met mijn Elga koelde ik toentertijd het stuk vloerverwarming wat we toen hadden en met een ventilator er op zaten we heel aangenaam tijdens een hittegolf.
Je bedoelt dan toch een plafondventilator he? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Laatst online: 22:43
Andrehj schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:39:
[...]

Check even de statistieken (gepind) die @Tomexergie maandelijks in dit topic publiceert.
Thanks. Maar hoe meet ik mijn COP, want als ik het goed begrijp dan vergelijken we hier COP's.
Ik weet wel hoeveel kwh de warmtepomp verbruikt (dus gemiddeld 2.8kwh per dag), maar hoe weet ik wat mijn verbruikte energie is, oftewel, hoeveel mijn warm water verbruikt? Dat is toch gewoon 1 op 1? Ik stop er 2.8kwh in en krijg er warm water voor terug. Hoeveel warm water kan ik niet zien.

Geleverde energie =2.8 / verbruikte energie ??? = COP

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 14-05-2024 18:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
mr_evil08 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:21:
[
@CornermanNL Onduidelijk hoe andere merken dat doen, ik ben daar niet verder in gedoken.
De Daikin Altherma viel al snel af als keuze voor mij doordat het apparaat al stopte bij 4c buitentemperaturen en de configuratie weigert om door te gaan (weet niet of dat tegenwoordig nog zo is).
De Altherma is een hele brede range van wel 40 verschillende warmtepompen, binnendelen en types.
Hoe bedoel je stopte bij 4C?
Dat is alleen het geval bij de stokoude hybride series, waar in de laatste die waarde gewoon instelbaar is. De hybride heeft idd zijn beste tijd al wel gehad, eigenlijk moet je die niet plaatsen maar liever de veel nieuwere M (monobloc) aan de CV zetten als je hybride wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:18
Draakje5 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:24:
[...]

Thanks. Maar hoe meet ik mijn COP, want als ik het goed begrijp dan vergelijken we hier COP's.
Ik weet wel hoeveel kwh de warmtepomp verbruikt (dus gemiddeld 2.8kwh per dag), maar hoe weet ik wat mijn verbruikte energie is, oftewel, hoeveel mijn warm water verbruikt? Dat is toch gewoon 1 op 1? Ik stop er 2.8kwh in en krijg er warm water voor terug. Hoeveel warm water kan ik niet zien.

Geleverde energie =2.8 / verbruikte energie ??? = COP
Als je 300L water van temperatuur X naar temperatuur Y verhoogt dan kun je daar precies het benodigde aantal kWh voor berekenen. Als je de begintemperatuur niet weet of niet kan terugzoeken dan kan je ook je historische gasverbruik van een zomermaand gebruiken. Wij verbruikten zo’n 15m3 per zomermaand. Dat is ongeveer 15 x 9 = 135 kWh per maand. Dus ongeveer 4,5 kWh per dag. Nu kost dat de warmtepomp zo’n 1,5 kWh, dus een COP van 3. Daarnaast heb ik nog ongeveer 1kWh standby verbruik. Als je die ook meerekent wordt de COP wat slechter maar dat komt aardig overeen met jouw getal. Ons verbruik qua douchen en bad is trouwens ook ongeveer gelijk.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:02
Ch3ckmate schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:44:
[...]

Je bedoelt dan toch een plafondventilator he? :p
Nee, een Dyson die op de grond stond. Ik denk ook dat dat wel het meeste effect heeft, maar een plafondventilator doet ongetwijfeld ook het een en ander.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:39:
[...]

De maart-statistiek is nog niet gepind trouwens:
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
thanks, gepind :)

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 15-05-2024 07:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-06 09:29

Die van mij maakt ook warm water en koelt dus staat het hele jaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een antwoord in het juiste topic...
N1ckk schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:23:
Met Google kom ik er niet helemaal op uit, maar ik ben op zoek naar een soort "rule of thumb" hoeveel energie meer (procentueel) een graad hoger of lager is bij een L/W warmtepomp in een nieuwbouw huis. Als in stel je gaat van 18 naar 21, zijn dat lineaire stappen van x% of flinkere stappen?
Er is geen "rule-of-thumb" voor zoiets. Dit moet je gewoon uitrekenen a.d.h.v. jouw specifieke situatie of empirisch bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:33
Stel dat ik een warmtepomp straks ook wil (kunnen) gebruiken voor koelen. Is het dan een optie om voor de koel-periode (warme dagen) de radiatoren op de bovenverdieping tijdelijk af te schakelen (zijn voor nu nog geen fancoils o.i.d. gepland). Dan zou dus alleen de vloerverwarming op de begane-grond koelen. Of wordt dan de systeeminhoud te klein? En gaat de WP pendelen (is dat ook met koelen het geval?). Snap dat het ook af hangt van welke WP en hoeveelheid vvw. De wp zou ook voor warm water boiler gebruikt worden). Grofweg zou er nu 70m2 vloerverwarming zijn en is er vooralsnog geen buffervat voorzien.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-06 12:43

SBL

Andrehj schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:30:

[...]

Er is geen "rule-of-thumb" voor zoiets. Dit moet je gewoon uitrekenen a.d.h.v. jouw specifieke situatie of empirisch bepalen.
@N1ckk Gemiddeld een graad of 6 buiten in wintermaanden?
Bij 19 graden stook je er 13 graden bij en
bij 20 graden stook je er 14 graden bij.
Dus vuistregel: per graad hogere binnentemperatuur 8% meer verbruikwarmte.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@pc_slopert Je hebt niet meer te maken met een minimale systeeminhoud voor defrosts maar minder volume geeft wel een onrustiger (mogelijk instabiele) regeling.
Het kan ook geen kwaad om de radiatoren mee te laten koelen, het zal alleen weinig effect hebben. Je moet immers door de vvw al boven dauwpunt blijven.

Pendelen gaat waarschijnlijk sowieso wel gebeuren, ja. Voor koeling heb je minder afgifte (opname) dan bij verwarming omdat er geen convectie is: de koude lucht blijft op de vloer liggen en bovendien zijn de temperatuursverschillen doorgaans kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:33
@Proton_ als de radiatoren ook mee (blijven) koelen krijg ik daar en op de leidingen er naar toe dan geen last van condens?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Boven dauwpunt = geen condens.

Wat is het dauwpunt? Dat is afhankelijk van temperatuur en relatieve luchtvochtigheid.

Vanaf het kruispunt tussen de temperatuur (horizontale zwarte lijnen) en relatieve luchtvochtigheid (kromme zwarte lijnen) ga je recht naar beneden tot de dikke 100% lijn. Links kan je dan weer de temperatuur aflezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYttUxZYbJxYPbxLxw38kMSTsbY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PE00oBCJSdy237d7mDM2ObOA.png?f=fotoalbum_large
Dus als het binnen 22 graden @ 60% is, dan krijg je pas condens als iets kouder wordt dan 14 graden. Zolang je warmtepomp het water dus niet kouder dan dat maakt, zit je goed.
Je kunt hier ook aflezen dat met afkoelen naar 20 graden de relatieve luchtvochtigheid toe zal nemen tot 70%, niet echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-06 20:23
Andrehj schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:30:
[...]
@N1ckk Als je naar het warmte verlies kijkt, dan is dit afhankelijk van de binnen en buiten temperatuur, dus je zou wel het gemiddelde extra warmte verlies gedurende een stookseizoen kunnen uitdrukken als functie van een graad meer of minder in de binnen temperatuur.
Dan heb je wel het gewogen gemiddelde nodig van de etmaal buiten temperatuur over het stookseizoen. Daar heb ik wel eens naar gekeken, en ik kwam toen met KNMI data als gemiddelde voor Nederland op 6.855oC.

Als je het dan door rekend kom je op ~7.5% per oC hogere of lagere binnen temperatuur.

Je zal dat nog door de SCOP van je WP moeten delen om te weten wat het voor je stroom verbruik betekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B82iInNByEUKd_p6izpNOJ2eo-s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pBv9Bvu0RCujPvpjre9oyKU1.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PentaClover schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:53:
Als je het dan door rekend kom je op ~7.5% per oC hogere of lagere binnen temperatuur.

Je zal dat nog door de SCOP van je WP moeten delen om te weten wat het voor je stroom verbruik betekendt.
Dat is toch wat te kort door de bocht. Want door de hogere binnentemperatuur heb je meer afgifte nodig. Dat lukt over het algemeen alleen als je de watertemperatuur (stooklijn) van je WP hoger zet. Hierdoor zal de scop van de WP lager worden.
Het energieverbruik voor verwarmen zal door de hogere binnentemperatuur dus meer dan lineair toenemen (en andersom, door een lagere binnentemperatuur ook meer dan lineair afnemen).

Zelfs als je, zoals ondergetekende, met een constante aanvoertemperatuur werkt, is er nog een extra nadelig effect: Als ik de binnentemperatuur verhoog zal de WP, om meer warmte aan de woning toe te voeren, vaker op energetisch minder gunstige tijdstippen ('s nachts dus) gaan draaien, waardoor ook hier de scop lager zal worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 15-05-2024 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-06 20:23
Andrehj schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:58:
[...]

Dat is toch wat te kort door de bocht. Want door de hogere binnentemperatuur heb je meer afgifte nodig. Dat lukt over het algemeen alleen als je de watertemperatuur (stooklijn) van je WP hoger zet. Hierdoor zal de scop van de WP lager worden.
Het energieverbruik voor verwarmen zal door de hogere binnentemperatuur dus meer dan lineair toenemen (en andersom, door een lagere binnentemperatuur ook meer dan lineair afnemen).
Inderdaad dat is kort door de bocht, en is niet lineair.
Het ging mij er vooral om met de opmerking, dat in tegenstelling tot de Gas CV ketel, je niet de 7.5% extra of minder aan energie verbruik heb bij 1 graad andere binnen temperatuur.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pc_slopert schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:51:
Stel dat ik een warmtepomp straks ook wil (kunnen) gebruiken voor koelen. Is het dan een optie om voor de koel-periode (warme dagen) de radiatoren op de bovenverdieping tijdelijk af te schakelen (zijn voor nu nog geen fancoils o.i.d. gepland). Dan zou dus alleen de vloerverwarming op de begane-grond koelen. Of wordt dan de systeeminhoud te klein? En gaat de WP pendelen (is dat ook met koelen het geval?). Snap dat het ook af hangt van welke WP en hoeveelheid vvw. De wp zou ook voor warm water boiler gebruikt worden). Grofweg zou er nu 70m2 vloerverwarming zijn en is er vooralsnog geen buffervat voorzien.
Je moet a.d.h.v. de afgiftetabellen van de vloerverwarming even uitrekenen hoeveel afgifte je vloer heeft bij jouw temperaturen, en dat vergelijken met het minimum vermogen van je WP bij koelen.
Dan zul je waarschijnlijk zien dat je te weinig afgifte hebt en je WP dus gaat pendelen.
Een buffervat verhelpt dat niet.
Over die systeeminhoud: Mijn kristallen bol is net vanochtend stuk gevallen, dus die zul je zelf even moeten uitrekenen en dan vergelijken met de minimaal benodigde door jouw WP (staat in de installatiehandleiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-06 12:43

SBL

SBL schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:01:
[...]

@N1ckk Gemiddeld een graad of 6 buiten in wintermaanden?
Bij 19 graden stook je er 13 graden bij en
bij 20 graden stook je er 14 graden bij.
Dus vuistregel: per graad hogere binnentemperatuur 8% meer verbruik warmte.
Dus 8% meer warmte nodig.
En bij een graad meer Tlift wordt (mijn) COP 0,11 slechter.
Dus van 100/4 naar 108/3,89 is 11% meer elektrisch verbruik.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Even een brainstorm de ik met een WP gebruiker had. Die zegt Quatt is heel goedkoop.

Mijn mening, dat is feitelijk niet zo, eerder duur.
€6000 voor subsidie.

Bv een echte FE warmtepomp, zeg een Daikin EDLA04 monobloc die bij -10C nog meer dan 5kw levert en een 3KW Heater heeft. En waar een tank voor warmwater op kan.
Deze kost €3600
Montage materiaal € 500,-
Montage € 1000,-
Totaal €5100,-

Dan heb je toch veel meer, voor minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Technician- schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:35:
Even een brainstorm de ik met een WP gebruiker had. Die zegt Quatt is heel goedkoop.

Mijn mening, dat is feitelijk niet zo, eerder duur.
€6000 voor subsidie.

Bv een echte FE warmtepomp, zeg een Daikin EDLA04 monobloc die bij -10C nog meer dan 5kw levert en een 3KW Heater heeft. En waar een tank voor warmwater op kan.
Deze kost €3600
Montage materiaal € 500,-
Montage € 1000,-
Totaal €5100,-

Dan heb je toch veel meer, voor minder?
Jij rekent die consument €5100 incl. btw en installatie maar voor aftrek van subsidie? Dan is dat op termijn goedkoper. Kijk je naar de gemiddelde FE prijzen dan gaan die eerder naar 14 of 15k. Dan is Quatt aanzienlijk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:42:
[...]

Jij rekent die consument €5100 incl. btw en installatie maar voor aftrek van subsidie? Dan is dat op termijn goedkoper. Kijk je naar de gemiddelde FE prijzen dan gaan die eerder naar 14 of 15k. Dan is Quatt aanzienlijk goedkoper.
Nou dat valt best mee hoor.
Maar vaak wordt de installateur gevraagd, moet Vaillant zijn, grondleiding en warmwater cilinderunit (of ander merk) of de installateur biedt zijn eigen installatie aan, wat toch best vaak Wolf, Nibe og is.

Een totaal installatie FE met cilinderunit gaat bij mij ook naar dat bedrag en kost zeen van tijd.

Als je heel specifiek zegt en vraagt ik wil dat monobloc, leidinkjes door de muur en daar aangesloten (net als Quatt) dan krijg je dus zulke prijzen.

Ps dat is gelijk goedkoper en nagelang die draait steeds goedkoper ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 15-05-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
(Moet dit in een nieuw topic?)
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios

Verplichting warmtepomp geschrapt in regeer akkoord.
Komen weer andere tijden aan denk ik.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CornermanNL
Technician- schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:41:

Sowieso komen er andere (destructieve, naar mijns inziens) tijden aan. We zitten nu eenmaal met een kabinet waarvan een deel van de partijen op zijn zachts gezegd niet zoveel opheeft met wetenschap, onderwijs, klimaatverandering niet onderkent of zelfs maar de democratie wil behouden.

De oogkleppen opzetten is levensgevaarlijk. Voert te ver door voor dit topic. Maar kijkend naar de onrust in de wereld en de fossiele energie is een warmtepomp en minder verbruik van energie in je woning om zo je lasten laag en belangrijk redelijk voorspelbaar te houden een prima idee.

De meeste mensen met geld en een beetje inzicht (en ruimte in en om het huis) gaan vrolijk door met verduurzaming. Want het is een no brainer voor het verlagen van je running costs.

De rest van de samenleving gaat straks weer de klappen opvangen bij de eerste de beste volatiliteit op de energiemarkt.

Vooruitgang tegen houden is het devies van dit kabinet, penny wise & pound foolish noemen we dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37
Technician- schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:49:
[...]

Maar vaak wordt de installateur gevraagd, moet Vaillant zijn, grondleiding en warmwater cilinderunit (of ander merk) of de installateur biedt zijn eigen installatie aan, wat toch best vaak Wolf, Nibe og is.

Een totaal installatie FE met cilinderunit gaat bij mij ook naar dat bedrag en kost zeen van tijd.

Als je heel specifiek zegt en vraagt ik wil dat monobloc, leidinkjes door de muur en daar aangesloten (net als Quatt) dan krijg je dus zulke prijzen.

Quatt kan vooral goedkoop installeren, doordat ze inderdaad geen boiler/buffervaten installeren, doordat ze wat flexibele ribbelbuizen ergens naar toe beunen, doordat ze geen eigen groep nodig hebben / installeren, et cetera. Ze rammen alles in 1 dag.

In mijn ervaring zijn er maar weinig installateurs die zo'n installatie aan willen bieden: meestal willen ze exclusief hun eigen merk installeren, en verplicht met buffervat en 2e pomp, et cetera. Dat maakt het natuurlijk gewoon erg duur. Ik heb geen installateur kunnen vinden die met jouw genoemde tarieven wil installeren. En dat maakt Quatt zoveel goedkoper dan een typische installateur.

En ja, we zijn hier met zn allen van mening dat het niet zo duur zou hoeven zijn. Daarom doen we het niet ook allemaal zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Technician- schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:49:
[...]

Het overgrote deel van de installateurs zal het niet zo willen installeren, maar alleen op hun eigen standaard manier aan willen bieden. Vaak dus met een hoop extra arbeid en materiaal.

Ik zou er overigens nul problemen mee hebben als hier ribbelbuis gelegd zou worden. Zolang het z'n werk maar doet, de leidingen zitten toch in de isolatie.
Technician- schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:41:

Stevige maatregel met een hoop impact. Veel huishoudens zullen blij zijn omdat er een flinke toekomstige kostenpost weg valt. Voor de netbeheerders wordt het nu onzeker of alle straten wel open moeten voor verzwaring van de infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Insert12 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:35:
[...]

Het overgrote deel van de installateurs zal het niet zo willen installeren, maar alleen op hun eigen standaard manier aan willen bieden. Vaak dus met een hoop extra arbeid en materiaal.

Ik zou er overigens nul problemen mee hebben als hier ribbelbuis gelegd zou worden. Zolang het z'n werk maar doet, de leidingen zitten toch in de isolatie.
[...]

Stevige maatregel met een hoop impact. Veel huishoudens zullen blij zijn omdat er een flinke toekomstige kostenpost weg valt. Voor de netbeheerders wordt het nu onzeker of alle straten wel open moeten voor verzwaring van de infrastructuur.
Dat laatste moet sowieso, de vraag naar electra gaat hoe dan ook omhoog. En we moeten onze verwarming toch echt anders gaan inregelen. Het is nu te hopen dat installateurs niet op hun lauweren gaan rusten en door blijven gaan met het installeren en vooral ook adviseren van warmtepompen.

@marcop23 Ik zou het graag allemaal zelf kunnen, maar dat kan ik nu eenmaal niet, ik heb inmiddels wel een systeem uitgedacht, en nu nog iemand vinden die dat voor mij wil leveren en installeren. Maar voor de grote meerderheid gaat dat niet werken. Die willen gewoon een installateur bellen, advies krijgen en een offerte. Die gaan echt niet zoals wij gekke tweakers zelf op onderzoek uit.

En ik was dat heel eerlijk gezegd ook niet van plan, tot ik mijn eerste offertes terugkreeg. En ik in dit topic ben gaan lezen en advies vragen. Dat was heel nuttig maar ik kan mij echt wel voorstellen dat veel mensen daar geen zin in hebben of de weg daarin überhaupt niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
CornermanNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:03:
[...]

Dat laatste moet sowieso, de vraag naar electra gaat hoe dan ook omhoog. En we moeten onze verwarming toch echt anders gaan inregelen. Het is nu te hopen dat installateurs niet op hun lauweren gaan rusten en door blijven gaan met het installeren en vooral ook adviseren van warmtepompen.

@marcop23 Ik zou het graag allemaal zelf kunnen, maar dat kan ik nu eenmaal niet, ik heb inmiddels wel een systeem uitgedacht, en nu nog iemand vinden die dat voor mij wil leveren en installeren. Maar voor de grote meerderheid gaat dat niet werken. Die willen gewoon een installateur bellen, advies krijgen en een offerte. Die gaan echt niet zoals wij gekke tweakers zelf op onderzoek uit.

En ik was dat heel eerlijk gezegd ook niet van plan, tot ik mijn eerste offertes terugkreeg. En ik in dit topic ben gaan lezen en advies vragen. Dat was heel nuttig maar ik kan mij echt wel voorstellen dat veel mensen daar geen zin in hebben of de weg daarin überhaupt niet weten.
Voorspelling: de vraag naar warmtepompen stort volledig in en herstelt zich over een aantal jaar. Installateurs en fabrikanten moeten meer moeite gaan doen om de meerprijs tov een cv ketel te verantwoorden en dat lukt ze in eerste instantie niet. De verkoop zal voornamelijk naar nieuwbouw gaan en deels naar ideologische kopers. Daarna komt er wel weer iets met hogere gasprijzen of snellere installatietijd en lagere kostprijs waardoor de warmtepomp weer interessant wordt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Insert12 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:18:
[...]

Voorspelling: de vraag naar warmtepompen stort volledig in en herstelt zich over een aantal jaar. Installateurs en fabrikanten moeten meer moeite gaan doen om de meerprijs tov een cv ketel te verantwoorden en dat lukt ze in eerste instantie niet. De verkoop zal voornamelijk naar nieuwbouw gaan en deels naar ideologische kopers. Daarna komt er wel weer iets met hogere gasprijzen of snellere installatietijd en lagere kostprijs waardoor de warmtepomp weer interessant wordt.
Voorspelling: Dit kabinet haalt de Kerst niet en wordt alles weer anders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:25
Unpopular opinion: Er zijn en komen nog altijd meer dan genoeg warmtepompen. De subsidie hierop vloeit voornamelijk naar de zakken van de importeurs (gezien de prijsverschillen met buurlanden). Ik denk dat het afschaffen hiervan uiteindelijk op termijn niet zoveel slechte invloed heeft. Een correctie in deze tot voorkort zwaar overspannen cowboymarkt is helemaal niet zo verkeerd.

Laat de overheid de komende jaren maar inzetten op het realiseren van de randvoorwaarden voor verdere groei (de klimaatdoelen blijven expliciet staan trouwens), vooral eerst het energienetwerk voldoende uitbreiden (en niet uit armoe maar halfbakken hybride gaan doen zoals nu Utrecht), regelgeving voor plaatsing versimpelen, het bouwbesluit aanpassen (versimpelen), smart grid toepassingen regelen, etc.

De (grote) installateurs zullen ook weer met beide benen op de grond landen. Dus inzetten op simpelere (=betere) en dus goedkopere installaties waar er weer geconcurreerd wordt op de prijs en kwaliteit en de klant op één staat, ipv een voor-jou-10-andere-klanten dus-slik-gewoon-mijn-achterhaalde-en-overcomplexe-k*tinstallatie voor veel teveel geld mentaliteit die nu overheerst.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 16-05-2024 09:33 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:23
Eens met RonJ. In de Scandinavische landen kan ik een NIBE S735-4 voor 8.300 euro incl. BTW krijgen (https://varmbostad.se/produkt/nibe-s735-4-cu/) welke in Nederland voor 12.173 euro ex. BTW wordt neergezet. Zo vervliegt het ISDE subsidievoordeel wel heel makkelijk 1 richting op. Importtarieven etc. zijn natuurlijk niet van toepassing met NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Rzaan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:29:
[...]

Voorspelling: Dit kabinet haalt de Kerst niet en wordt alles weer anders.
Dat is ook een mogelijkheid natuurlijk. De tijd zal het uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:18
In marnie in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV" heb ik de onderstaande vraag geplaatst, omdat de reacties meer over de warmtepomp gaat verplaats ik de discussie hier naar toe.
Welke pompsnelheid is te adviseren in onze situatie?

Twee onder éénkap woonhuis met 4 Jaga hybrids LTV convectoren met ventilatoren (woonkamer) en 6 plaatradiatoren (overige ruimtes). Alle radiatoren (en convectoren) zijn voorzien van Heimeier Eclipse automatische debiet regelventielen ingesteld op een debiet met een delta t van 5 graden (35/5) .
De installatie wordt verwarmt door een warmtepomp met een buffervat van 120 liter.

Mijn redenering:
Alle radiatoren staan parallel, daarmee is het maximum debiet voor de warmtepomp gelijk aan de som van alle ingestelde Eclipse debieten. Dat is 620 L/h (ca 10.3 l/min).
Maak ik hier een denkfout?

De installateur redeneert dat het debiet zo hoog mogelijk moet staan om de 5 graden delta t te halen. Maar daarvoor zijn de Eclipsen geplaatst.

Het systeem is afgeleverd op 17l/min maar dat gaf veel stromingsruis in de buizen. Daarna teruggezet naar 14 l/min, maar volgens mij kan het in theorie nog lager naar 10l/min.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marnie schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:20:
In marnie in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV" heb ik de onderstaande vraag geplaatst, omdat de reacties meer over de warmtepomp gaat verplaats ik de discussie hier naar toe.

[...]
Hoeveel kW is je warmtepomp? 17 L/min is typisch voor een 8 kW zo ongeveer.
10 L/min is voor zo’n unit weinig en zorgt voor een onnodig hoge Ta.
Wat als je die Eclipse ventielen afstelt naar een dT van 4 of zelfs 3 gr? Je pomp heeft dan minder weerstand en je Ta kan dan vermoedelijk 1 of 2 graden omlaag, wat weer scheelt in de COP.

P.s. voor de zekerheid even checken: dat buffervat staat in de retour?

[ Voor 5% gewijzigd door SebastiaanPs op 16-05-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:18
@leonbong reageerde met (zie leonbong in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"):
marnie schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:04:
[...]

6kW

[...]

Nee standaard eclipsen met oranje dop, max 150 l/h
De langste Jaga staat op 150 l/h (de overige hebben een lager debiet) en zou bij een delta t van 5 met een Eclipse 300 op 210 l/h uitkomen (bron documentatie Eclipse 300). Dat is teveel voor het systeem.
Misschien is een delta t van 8 dan beter toepasbaar, het bijpassend debiet is dan 130 l/h. Een Delta t van 7 graden zou dan zelfs op 150 l/h uitkomen.

[...]

oeps..... dat zou ik moeten uitrekenen.

Kan ik het volgende concluderen?:
Zet de waarde rustig terug naar bv 11 of 12 l/min maar hou vooral de delta t en opwarmen van de laatste radiator (met de meeste weerstand) in de gaten? Verhoog de pompsnelheid per stapje indien nodig. Zet de eclipse doorstroming per radiator eventueel op een delta t van 7 graden. Of gebruik een 300 Eclipse voor één Jaga.

[...]

Omdat mijn vraag over het inregelen gaat en dit ook een praktijksituatie kan zijn bij een installatie met een ketel, is dit topic hier geplaatst. Sinds 3 weken draait de warmtepomp hier en ik ben de gevolgen van het gas besparen aan het tunen: de cv tunen door warmte technisch inregelen.
toon volledige bericht

Als je een jaga gebruikt met een warmtepomp (water van max 40 graden) gebruikt is een deltaT van graad of 3 maximaal 5 realistisch.
Als je dan 5kW bij deltaT 5graden wil halen zal je daarvoor een flow van minimaal 860 l/uur moeten verpompen.

Conclusie eclipse is waardeloos in Jaga icm een warmtepomp.
Een normaal V-exact II is makkelijker die heeft maximale van kv=0,86.
Een V-exact op de maximale voorinstelling haalt dat wel.
De conclusie:
Conclusie eclipse is waardeloos in Jaga icm een warmtepomp.
Een normaal V-exact II is makkelijker die heeft maximale van kv=0,86.
Een V-exact op de maximale voorinstelling haalt dat wel.

wekt bij mij nu nog meer vragen op:
- lost het buffervat van 80 liter niet het probleem van de flow op?
- de eclipsen voor de Jaga's liggen hier klaar om gemonteerd (ze zitten al op de radiatoren) te worden. Kunnen eclipsen en V-exact II door elkaar gebruikt worden?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Pagina: 1 ... 133 ... 214 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)