Maar die apparaten zijn nog zo nieuw dat ik bijna zeker weet (aanname) dat verkopers niet veel verder zullen gaan dan 5 jaar. En dan moet je nog vanalles aantonen ook nog. De 1ste 2 jaar hoeft dat niet. Dan ligt de bewijslast bij de verkoper.CurlyMo schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:54:
[...]
Zo werkt de NL garantie niet. Daarin is die twee jaar niks zeggend. Het gaat om levensduur. Die is bij een fatsoenlijke WP veel hoger.
Duh, pffft. Ik zat even te slapen denk ik
Allemaal prima, maar ook na vijf jaar zal een verkoper je meer of minder kosteloos garantie moeten verlenen.Rzaan schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 23:17:
[...]
Maar die apparaten zijn nog zo nieuw dat ik bijna zeker weet (aanname) dat verkopers niet veel verder zullen gaan dan 5 jaar. En dan moet je nog vanalles aantonen ook nog. De 1ste 2 jaar hoeft dat niet. Dan ligt de bewijslast bij de verkoper.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dat klopt niet helemaal, zie de volgende bepaling van onze rijksoverheid:Rzaan schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 23:17:
[...]
Maar die apparaten zijn nog zo nieuw dat ik bijna zeker weet (aanname) dat verkopers niet veel verder zullen gaan dan 5 jaar. En dan moet je nog vanalles aantonen ook nog. De 1ste 2 jaar hoeft dat niet. Dan ligt de bewijslast bij de verkoper.
bron: https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-productBewijslast bij ondeugdelijk product
Als er iets mis is met een product binnen 12 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.
Gaat het product na 12 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
In principe heb je gelijk, echter dan moet je daarvoor veelal wel naar de rechter om het af te dwingen en je tijd voor de fout wordt daarbij wel meeberekend.CurlyMo schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:54:
[...]
Zo werkt de NL garantie niet. Daarin is die twee jaar niks zeggend. Het gaat om levensduur. Die is bij een fatsoenlijke WP veel hoger.
En je moet hierbij ook kunnen aantonen dat het niet jou fout is maar uitsluitend aan de producent ligt. Alleen in het eerste jaar moet de fabrikant kunnen aantonen dat de fout niet bij hun ligt, daarna moet je zelf kunnen aantonen dat de fout bij de fabrikant ligt. Hoe ouder de warmtepomp is hoe lastiger dat zal worden, vooral omdat je dat veelal ook nog voor een rechtbank of bij een geschillencommissie (als die er hiervoor is) moet kunnen aantonen. Voor een gemiddelde consument is dat vrijwel onbenonnen werk.
Je ziet ook dat in Nederland veel merken dit makelijker maken en geven gewoon standaard 2 jaar garantie waarbinnen ze veelal helemaal niet lastig zijn, daarna wordt het echter een heel stuk lastiger om je gelijk te krijgen.
Dus gelijk hebben is wel heel iets anders dan ook je gelijk krijgen, het internet staat er vol mee dat dat vaak helemaal niet zo eenvoudig is. Een goede rechtsbijstandverzekering kan daarbij helpen, maar ook die is dus niet gratis.
dat verklaard ook dat fabrikanten cq de verkopende partij (want die is in Nederland namelijk eigenlijk de partij die hiervoor verantwoordelijk is, en dat is dus veelal helemaal niet de fabrikant) aanvullende garantie (tegen betaling) aanbied.
Dit is in feite niets anders dan een verzekering (die zitten ook vaak gewoon achter de schermen bij dit soort producten).
Je koopt hier een stukje gemak voor het geval als het mis gaat, niet meer en niets minder. Heb je in die periode geen defect heb je dus voor niets betaald (lucht), heb je wel schade, was deze volgens Nederlands recht mogelijk eigenlijk door de garantiebepalingen wel (ten deele) gedekt alleen moet je het wel nog zien te krijgen. Door de verzekering voorkom je dat en wordt het gewoon direct geregeld.
Bij een hoofdverwarming (zeker in de winter) lijkt me dat geen overbodige luxe.
Overigens zit hier ook weer een voordeel van een hybride (waar ik hier op het forum bijna niemand over hoor praten), je zit bij een storing van de warmtepomp niet in de kou, omdat je nog altijd de CV als backup systeem volledig ter beschikking hebt, in dergelijke gevallen we zo handig.
Heb je echter zelf de warmtepomp in het buitenland gekocht dan gelden de Nederlandse bepalingen ook niet meer en geld de wettelijke bepalingen van dat land.
Plus dan zit je ook nog in het speelveld van niet twee maar drie partijen. Die elk proberen de fout van zich af te schuiven. Heel veel geluk daarmee.
[ Voor 45% gewijzigd door MacD007 op 09-05-2024 10:06 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Praat over risico. De bestaande merken houden gegarandeerd 15jr lang onderdelen op de plank. Niks met garantie te maken maar je kunt wat bestellen bij een defect.MacD007 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:47:
[...]
dus in jou ogen zijn alleen A-merken deugdelijk warmtepompen ? Dat vind ik dan wel weer een gedurfde uitspraak. Bedenk dat elk A-bedrijf ook ooit als startup is begonnen, dus volgens jou hadden deze toen ook geen bestaansrecht en was er dus geen van die bedrijven dat waar ze nu staan in feite zo ver gekomen.
Nee, de EU markt heeft daar een andere mening over, zie bv de CE voorwaarden voor apparatuur wat binnen de EU verkocht mogen worden. En volgens mij staat daar niets over jou A-merken in vermeld.
Overigens bied geen enkele producent, ook geen A-merk 15 jaar garantie aan, wat ik zo lees kom je 2 jaar en tegen betaling nog iets meer. Op bepaalde onderdelen mogelijk meer.
[...]
Ook bestaande merken kunnen ook zo maar weg zijn, of ze trekken zich van bepaalde markten terug of houden helemaal op te bestaan. Dus ook dat is geen 100% zekerheid.
De toekomst zal het laten zien, en zijn jou start-ups gewoon ook een bestaand en bekend bedrijf in de toekomst.
Die kans is veel kleiner bij start-ups.
Nu vind ik ook dat startups recht moeten hebben op een start. Maar laat ze dan eigen productie en ontwikkeling doen en niet een Azië import omstickeren en alles in marketing steken.
Al lijkt dat tegenwoordig wel de manier.
Van de 5 startups in warmtepompen zal over 6 jaar nog 1tje overleven de rest van de 1000en moeten dan snel weer een nieuw warmtepompje.
Doe ik een gokje, van de startups, AO, Adler, Quatt, Blackbird. Ik gok dat Blackbirds bestaansrecht heeft, uniek product maar vooral eigen productie en dus productkennis. En het is een wat duurder product en zodoende meer geld voor ontwikkelingen.
Ps een merk als Mitsubishi E. of Daikin bestaan al meer dan 100jaar en zijn onderdeel van stabiele Japanse megacongelaten. De kans dat daar iets stopt is enorm klein.
[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 09-05-2024 10:22 ]
Er is toch helemaal niets mis met aan je eigen knip denken (mits correct geïnstalleerd/voorbereid).MacD007 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:14:
[...]
sorry, tipo van mij, je hebt dus geen recht op subsidie, zie de voorwaarden van deze subsidie, daar staat oa "De volledige installatie doet een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.".
ik weet dat er heel mee hiermee wordt gefraudeerd, dat moet ook iedereen zelf weten, maar ook als ze achteraf hierop controleren dan heb je de poppen wel aan het dansen.
Formeel echter heb je dus zo je dat omschreven hebt geen recht op deze subsidie.
Zolang de installatie klopt.
Er zijn genoeg bouwtechnische installatie bedrijven die de juiste SBI code hebben, vervolgens krijg je een boer van een monteur die maar wat loopt aan te beunen.
Ik heb hier op de garage zonnepanelen laten leggen, was met subsidie niet veel duurder uit dan zelf plaatsen, een jaar later zijn ze al 5x terug geweest. Nog steeds zijn niet alle problemen verholpen.
Nee hoor, dan maar "frauderen" en een mooi systeem plaatsen waar de installateur met in bedrijfstelling je nog een compliment kan geven dat je keurig werk hebt geleverd.
En denken dan een Adler of Quatt goedkoop is is ook een fout.
Neem bv een Daikin EDLA04 of Panasonic 5J
Beide zijn zo rond de €3500. Een compleetaansluit pakket is €500.
Montage €500 en ibs €500
Dus €5000 - €3000 subsidie is €2000 klaar.
Dat is €1000 minder dan Quatt voor een A merk en tevens all electric warmtepomp van 5KW
Die ook echt 5 kw bij -7C geeft.
Neem bv een Daikin EDLA04 of Panasonic 5J
Beide zijn zo rond de €3500. Een compleetaansluit pakket is €500.
Montage €500 en ibs €500
Dus €5000 - €3000 subsidie is €2000 klaar.
Dat is €1000 minder dan Quatt voor een A merk en tevens all electric warmtepomp van 5KW
Die ook echt 5 kw bij -7C geeft.
nee, zo was dit ook niet bedoeld, het was meer om wat ik geschreven had over een hoger verbruik bij een grotere warmtepomp (waarbij ik er wel van uitging dat deze gelijk zouden worden bepast) een klein beetje aan te tonen, het was zeker niet bedoeld daar een eé'n of één relatie daarmee aan te geven. Daar heb je helemaal gelijk mee.Proton_ schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:32:
[...]
Het lijkt alsof je in deze tabel afleest wat het jaarverbruik van een bepaalde warmtepomp gaat zijn, waarbij een twee keer zo grote warmtepomp ook twee keer zoveel verbruik oplevert.
Deze tabel is niet bruikbaar om te bepalen wat het elektriciteitsverbruik van een gegeven warmtepomp gaat zijn, dat is immers boven alles van de warmtevraag (eerste kolom) afhankelijk. Een te grote warmtepomp zal lastiger in te regelen zijn en minder comfortabel zijn maar heeft zeker niet altijd een veel hoger verbruik tot gevolg.
Het feit is er wel dat bij gelijke belasting (dus beide bv met 80% belasting) een grotere WP gewoon ook meer verbruik zal hebben.
jawel, kijk maar eens naar bv de Amber die in verschillende vermogens worden aangeboden waarbij mn de grote van de kast en dus bv ook de grote van de ventilator verschillen (= luchtverplaatsing bijkt nu juist een van de bepaalende factoren bij de geluidsproductie van een warmtepomp en grote van de klankkast dus ook), daar zie je dat de grootste versie dus ook een hoger geluidsvermogen geeft. Dat zie je ook bij andere merken terugkomen.Ik heb de tekst in de FAQ aangevuld om dit te verduidelijken.
Omgekeerd kan je uit de tabel wel afleiden of je warmtepomp niet veel te groot is. Een 9 kW unit die in een strenge winter maar 2000 kWh verbruikt is duidelijk overbemeten (maar of dat een probleem is, is weer een andere vraag).
Het stroomverbruik van FE en hybride zijn niet eenvoudig te vergelijken, immers draait een grotere unit uiteraard meer uren maar vaker in deellast en met minder defrosts.
En over meer of minder geluid van een grotere warmtepomp valt zoveel te nuanceren dat we er beter helemaal niets over kunnen zeggen
/f/image/m7m93Ci1xsqcDSTYtuxhPoFR.png?f=fotoalbum_large)
Hier zie je dat de grotere dus 2 dB meer geluidsvermogen produceerd. als je bedenkt dat 3 dB meer een verdubbeling betekend is dat dus een aanzienlijke verhoging. (ik weet het is niet linear, maar een logaritmische schaal)
heeft dat ook gewoon er mee te maken dat een dergelijk meetsysteem gewoon behoorlijk aan de prijs is en dus bij een hybride dan ook gewoon niet interesant is uit de visie van een normale consument, bij een tweaker zou dat anders zijn. Daarnaast bieden veel hybrides wel een eigen systeem, veelal via een app waar je de verbruikcijfers kunt afleiden, de vraag van de meerwaarde van de hogere meetnaukeurigheid ten opzicht van de kosten van een dergelijk is dus vaak niet overtuigend genoeg dit te gaan doen. Hobbymatig ja.Hetzelfde voor de relatief slechtere SWW COP; alles boven de 2.2 is alsnog goedkoper dan SWW uit een gasketel. Een COP wedstrijd winnen is zinloos als je door gas bij te stoken onder de streep meer euro's kwijt bent voor dezelfde warmte.
Ik houd me trouwens wel aanbevolen voor praktijkcijfers van een hybride installatie. Volgens mij is er nu niemand meer actief met een Kamstrup in een hybride installatie?
Ik zelf, hou met de door de warmtepomp en verbruik gasmeter e.e.a. zelf in de gaten en weet dus redelijk naukeurig wat deze doet. Daarbij heb ik ook nog gegevens van voor de warmtepomp beschikbaar.
Het probleem is dat je dit buiten een lab opstelling, dus in de praktijk ook zeer lastig kunt bepalen omdat het huis zelf een zeer bepalende factor heeft, dus zelfs twee exact de zelfde warmtepompen kun je dus lastig met elkaar vergelijken in verschillende huizen.
Het 'probleem' blijft dat je als overheid nog steeds niet zeker weet of alles vakkundig is geïnstalleerd. Of je het nou zelf doet, of laat doen door een installatiebedrijf.elektriekert schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:26:
Nee hoor, dan maar "frauderen" en een mooi systeem plaatsen waar de installateur met in bedrijfstelling je nog een compliment kan geven dat je keurig werk hebt geleverd.
Een stap zou kunnen zijn een soort van APK, maar daar zit niemand op te wachten (ik tenminste niet).
Veel gedoe, regels, geld.
Daarnaast als je je WP niet goed installeert of laat installeren, ben je vooral zelf de klos. En niet omwonenden. Zolang het ding niet kan ontploffen
Wat is precies een vakkundige installatie? Nee hoe ik mijn 32mm Uponor 'gebogen' heb (uiteindelijk met bierkratten en 2 buigveren erin) is waarschijnlijk niet als vakkundig te bestempelen maar de installatie zelf is echt wel beter doordacht dan alle installatieboeren die ik hier over de vloer heb gehad. Ik kan alle berekeningen met onderbouwingen overleggen waar de installatieboer zegt 'oh komt wel goed' op bijvoorbeeld gebied van geluidsproductie.Rzaan schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:38:
[...]
Het 'probleem' blijft dat je als overheid nog steeds niet zeker weet of alles vakkundig is geïnstalleerd. Of je het nou zelf doet, of laat doen door een installatiebedrijf.
Een stap zou kunnen zijn een soort van APK, maar daar zit niemand op te wachten (ik tenminste niet).
Daarnaast als je je WP niet goed installeert of laat installeren, ben je vooral zelf de klos. En niet omwonenden. Zolang het ding niet kan ontploffen
Zou ik met de kennis van nu wat dingen anders aanpakken? Ja, enkele. Maar over het algemeen.. Ik heb zelfs een baanaanbod van een van de installateurs gehad, compliment genoeg denk ik
Enige waar ik echt mee zat te kloten (en nog steeds) is de Terrendis grondleiding. Onbuigbaar rotding met loeidure koppelingen die nog steeds at random lekken. Daar zou ik in de toekomst wel wat anders op verzinnen.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Dat is maar beperkt dat voordeel dacht ik.MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:51:
[...]
Overigens zit hier ook weer een voordeel van een hybride (waar ik hier op het forum bijna niemand over hoor praten), je zit bij een storing van de warmtepomp niet in de kou, omdat je nog altijd de CV als backup systeem volledig ter beschikking hebt, in dergelijke gevallen we zo handig.
[...]
Als na/tijdens de nachtverlaging de cv het niet meer doet en de start temperatuur van de hybride WP (18 graden oid) niet gehaald wordt.
Tip, Terrendis kun je ook krijgen in singles, 90mm met 1 buis. Daarvan 2 buigt veel beter.Kuusj schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:48:
[...]
Wat is precies een vakkundige installatie? Nee hoe ik mijn 32mm Uponor 'gebogen' heb (uiteindelijk met bierkratten en 2 buigveren erin) is waarschijnlijk niet als vakkundig te bestempelen maar de installatie zelf is echt wel beter doordacht dan alle installatieboeren die ik hier over de vloer heb gehad. Ik kan alle berekeningen met onderbouwingen overleggen waar de installatieboer zegt 'oh komt wel goed' op bijvoorbeeld gebied van geluidsproductie.
Zou ik met de kennis van nu wat dingen anders aanpakken? Ja, enkele. Maar over het algemeen.. Ik heb zelfs een baanaanbod van een van de installateurs gehad, compliment genoeg denk ik
Enige waar ik echt mee zat te kloten (en nog steeds) is de Terrendis grondleiding. Onbuigbaar rotding met loeidure koppelingen die nog steeds at random lekken. Daar zou ik in de toekomst wel wat anders op verzinnen.
En de buizen van 2.9 of 3mm wanddikte kun je perfect met uponor perskoppelingen direct persen.
Nooit lek en veel goedkoper
[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 09-05-2024 11:04 ]
waarom denk je dat er nu voor CV installaties een CO-keur (BRL 6000-25 CERTIFICERING) wettelijk verplicht is gesteld, juist m.n. door de vele beunhazen die in feite onveilige installaties hebben achtergelaten, zowel bij installaties als ook bij onderhoud.Rzaan schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:38:
[...]
Het 'probleem' blijft dat je als overheid nog steeds niet zeker weet of alles vakkundig is geïnstalleerd. Of je het nou zelf doet, of laat doen door een installatiebedrijf.
Overigens voor split-units van Warmtepompen heb je ook al lang een vergelijkende situatie, namelijk de verplichte STEK certificatie bij warmtepompen zijn met name module A, B en D van belang. C module mn bij airco's. (dit zowel voor de persoonscertificatie als ook voor het bedrijf zelf, controle wordt door de Kiwa uitgevoerd.
het nadeel is dat dit soort systemen gewoon geld kosten en dat zal uiteindelijk de consument moeten betalen. Zie het als een soort verzekering, die kosten tenslotte ook geld.
het zou dus zo maar kunnen dat voor warmtepompen ook iets dergelijks zal gebeuren.
Overigens wat heel veel gebruikers vergeten dat ook bij een monoblok werkzaamheden aan het koelsysteem, waar dus het koudemiddel (F-gas) in zit ook altijd door een STEK gecertifeerde monteur uitgevoerd moet worden.
Ook voor propaan begint men zich daar nu gedanken over te maken, zeker bij de opstelling is dat al een punt, veel fabrikanten houden daarom ook al de NPR 7910-1 aan waaraan voldaan moet worden.
bv Bosch geeft dat hier al aan. Het zal niet gek zijn als dadelijk ook een STEK module voor bv propaan opgesteld zal worden. ( gezien de ATEX eisen zal propaan zelf bijna altijd in een monoblok verwerkt worden, men wil zeker buiten de ATEX richtlijnen blijven.
bij de nieuw propaan is dat niet helemaal ondenkbaar, hoewel het risico klein wordt ingeschat, maar niets voor niets gebruikt men hiervoor de voorwaarden van de NPR 7910-1 om dit risico beperkt te houden.Daarnaast als je je WP niet goed installeert of laat installeren, ben je vooral zelf de klos. En niet omwonenden. Zolang het ding niet kan ontploffen
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 09-05-2024 11:07 ]
heb ik nog nooit gehad, mijn CV is altijd na een nachtverlaging waarbij hij even een boost moest geven om de warmtepomp op te laten starten (ja, dat is gewoon een vervelende eigenschap van mijn warmtepomp, waar ze overigens wel aan werken en er mogelijk zelfs volgend stookseizoen dit niet niet meer nodig is) prima opgestart.Simpel360 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:49:
[...]
Dat is maar beperkt dat voordeel dacht ik.
Als na/tijdens de nachtverlaging de cv het niet meer doet en de start temperatuur van de hybride WP (18 graden oid) niet gehaald wordt.
volgens bij had je dat ook alleen bij bepaalde modelen waar dit probleem soms kon optreden. De vraag is dan ook ligt dat niet eerder aan de CV ketel dan aan de warmtepomp ?
Maak mij niet uit of dat aan de WP of CV ligt.MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:03:
[...]
heb ik nog nooit gehad, mijn CV is altijd na een nachtverlaging waarbij hij even een boost moest geven om de warmtepomp op te laten starten (ja, dat is gewoon een vervelende eigenschap van mijn warmtepomp, waar ze overigens wel aan werken en er mogelijk zelfs volgend stookseizoen dit niet niet meer nodig is) prima opgestart.
volgens bij had je dat ook alleen bij bepaalde modelen waar dit probleem soms kon optreden. De vraag is dan ook ligt dat niet eerder aan de CV ketel dan aan de warmtepomp ?
Feit is als je CV weigert zit je toch in de kou

Ergo redundantie is geen valide argument.
Ik weet ook niet of Quatt dit alleen heeft maar viel mij op in de TS.

Ik zou redundantie wel een goed argument vinden nl en ja dat heeft een prijs dat dan weer wel.
daar heb je wel een punt, het probleem zijn echter wij consumenten, wij willen namelijk het liefst zo weinig mogelijk voor iets betalen en onze overheden vonden (en dat is al ruim 30 jaar aan de gang) dat wij van een productieland naar een dienstverlendend-land moeten gaan, dus zeker in Nederland zie je steeds minder productiebedrijven (kijk maar naar Philips, Nedcar, Calve (de pindakaas wordt nu in het oosten gemaakt) idem bij de medicatie productie, vroeger een speerpunt van Nederland, nu zijn er nauwelijks nog productiebedrijven in Nederland aanwezig)Technician- schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:16:
[...]
Praat over risico. De bestaande merken houden gegarandeerd 15jr lang onderdelen op de plank. Niks met garantie te maken maar je kunt wat bestellen bij een defect.
Die kans is veel kleiner bij start-ups.
Nu vind ik ook dat startups recht moeten hebben op een start. Maar laat ze dan eigen productie en ontwikkeling doen en niet een Azië import omstickeren en alles in marketing steken.
Al lijkt dat tegenwoordig wel de manier.
vroeger had je ontwikkeltijden van enkele jaren, de producten werden echter ook voor lange tijd verkocht, nu moet er bijna elke 1/2 jaar of elk jaar een nieuw model komen (kijk maar naar de TV's) dus krijg je ook dat een ontwikkeltijd ook maar een deel van die tijd mag kosten.
Nefit laat ook de buitenunit gewoon in Azie produceren, en waarschijnlijk is ook daar ontwikkeld, met een dun laagje Nefit er overheen. Er zijn ook niet al te veel andere productiemogelijkheden meer waar je als nieuw bedrijf gebruik kunt maken, want zelf een productielijn opzetten is gewoon in het begin veel te duur.
Van de 5 startups in warmtepompen zal over 6 jaar nog 1tje overleven de rest van de 1000en moeten dan snel weer een nieuw warmtepompje.
Doe ik een gokje, van de startups, AO, Adler, Quatt, Blackbird. Ik gok dat Blackbirds bestaansrecht heeft, uniek product maar vooral eigen productie en dus productkennis. En het is een wat duurder product en zodoende meer geld voor ontwikkelingen.
Ps een merk als Mitsubishi E. of Daikin bestaan al meer dan 100jaar en zijn onderdeel van stabiele Japanse megacongelaten. De kans dat daar iets stopt is enorm klein.
Vraag over leidingwerk van driewegklep/aftakking CV naar SWW-vat.
Situatie:
- driewegklep beneden
- boilervat en radiatoren boven
Kun je dan "voor naar boven" genoegen nemen met 3 waterleidingen, dus:
1x aanvoer CV
1x aanvoer SWW
1x retour [gecombineerd CV+SWW]
of moet je de retour van CV en SWW scheiden en dus dubbel uitvoeren.
Situatie:
- driewegklep beneden
1x aanvoer CV
1x aanvoer SWW
[ Voor 3% gewijzigd door freakaleek op 09-05-2024 14:22 ]
Naast de BRL6000-25 voldoe je ook conform de BRL K25000, laatste wordt hoofdzakelijk door kleinere bedrijven en ZZP'ers gebruikt en loopt via KIWA.MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:58:
[...]
waarom denk je dat er nu voor CV installaties een CO-keur (BRL 6000-25 CERTIFICERING) wettelijk verplicht is gesteld, juist m.n. door de vele beunhazen die in feite onveilige installaties hebben achtergelaten, zowel bij installaties als ook bij onderhoud.
Overigens voor split-units van Warmtepompen heb je ook al lang een vergelijkende situatie, namelijk de verplichte STEK certificatie bij warmtepompen zijn met name module A, B en D van belang. C module mn bij airco's. (dit zowel voor de persoonscertificatie als ook voor het bedrijf zelf, controle wordt door de Kiwa uitgevoerd.
het nadeel is dat dit soort systemen gewoon geld kosten en dat zal uiteindelijk de consument moeten betalen. Zie het als een soort verzekering, die kosten tenslotte ook geld.
het zou dus zo maar kunnen dat voor warmtepompen ook iets dergelijks zal gebeuren.
Overigens wat heel veel gebruikers vergeten dat ook bij een monoblok werkzaamheden aan het koelsysteem, waar dus het koudemiddel (F-gas) in zit ook altijd door een STEK gecertifeerde monteur uitgevoerd moet worden.
Ook voor propaan begint men zich daar nu gedanken over te maken, zeker bij de opstelling is dat al een punt, veel fabrikanten houden daarom ook al de NPR 7910-1 aan waaraan voldaan moet worden.
bv Bosch geeft dat hier al aan. Het zal niet gek zijn als dadelijk ook een STEK module voor bv propaan opgesteld zal worden. ( gezien de ATEX eisen zal propaan zelf bijna altijd in een monoblok verwerkt worden, men wil zeker buiten de ATEX richtlijnen blijven.
[...]
bij de nieuw propaan is dat niet helemaal ondenkbaar, hoewel het risico klein wordt ingeschat, maar niets voor niets gebruikt men hiervoor de voorwaarden van de NPR 7910-1 om dit risico beperkt te houden.
Overigens haal je STEK en F-gassen door elkaar.
Je hebt een BRL100 bedrijfscertificaat nodig en een BRL200 persoonscertificaat.
STEK is nu hoofdzakelijk een keurmerk om je als bedrijf te onderscheiden (zie diverse modules) en een exameninstelling om je BRL200 persoonscertificaat te halen.
STEK - Algemene Eisen:
Ook zul je binnenkort (zoals nu de verwachting is) een (ACB opleiding) veiligheidscertificaat B3 moeten hebben voor Propaan warmtepompen met een inhoud tot 1KG.Bedrijven die gecertificeerd worden volgens deze Algemene Eisen en tevens volgens Module A, Technische Eisen F-gassen’, voldoen daarmee ook aan de eisen volgens de BRL 100.
Echter voor dit diploma moet je ook in het bezit zijn van een BRL200 persooncertificaat.
Overige bronnen:
https://www.nvkl.nl/acb-opleiding-en-persoonscertificering/
https://alklima.nl/blog/n...rordening-dit-weten-we-nu
https://www.wasco.nl/content/regelgeving-airco
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 22:10
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Ook hier lijk je de verkeerde conclusie te trekken. Het gegeven geluidsvermogen geldt onder worst case omstandigheden, daar heb je een heleboel mensen zelf op gewezenMacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:36:
[...]
jawel, kijk maar eens naar bv de Amber die in verschillende vermogens worden aangeboden waarbij mn de grote van de kast en dus bv ook de grote van de ventilator verschillen (= luchtverplaatsing bijkt nu juist een van de bepaalende factoren bij de geluidsproductie van een warmtepomp en grote van de klankkast dus ook), daar zie je dat de grootste versie dus ook een hoger geluidsvermogen geeft. Dat zie je ook bij andere merken terugkomen.
[Afbeelding]
Hier zie je dat de grotere dus 2 dB meer geluidsvermogen produceerd. als je bedenkt dat 3 dB meer een verdubbeling betekend is dat dus een aanzienlijke verhoging. (ik weet het is niet linear, maar een logaritmische schaal)
Als je beide Ambers bij hetzelfde thermisch vermogen beoordeelt zal de 95 een lager geluidsvermogen laten horen dan de 65, althans, dat verwacht ik.
Bijvoorbeeld de VWL35/6 geeft 54 dB op bij A-7W35 op vol vermogen; de VWL75/6 levert op 40% vermogensreductie hetzelde vermogen met 50 dB.
Een FE gedimensioneerde warmtepomp bereikt die worstcase omstandigheden zelden of nooit (mijn warmtepomp maakt bijvoorbeeld nooit warmer water dan 30 graden en tot dusver nooit meer dan 5 kW thermisch waar hij 6+ zou kunnen). De werkelijk ervaren geluidsbelasting bij de buren zal dus lager zijn bij FE.
Om misverstanden te voorkomen: ik pleit niet voor overdimensionering van een warmtepomp om hem stiller te laten zijn, maar weerspreek dat onder gelijke omstandigheden een grotere warmtepomp meer geluid zal maken.
Uiteraard zijn worstcase cijfers wel relevant voor de papieren werkelijkheid van de vergunningsvrije voorwaarden, maar ook dan zul je beter uitkomen met een grotere unit met voldoende vermogen in fluistermodus dan met een kleine die op zijn tenen loopt (beta 0.8 / "hybride").
Er zijn al genoeg flaters geslagen met het vertrouwen van ingebouwde (of zelfgebouwde) metingen. Die zijn vaak wel bruikbaar om bij een gegeven installatie te zien of een maatregel effect heeft, maar volslagen ongeschikt om twee installaties te vergelijken of überhaupt om te zien of de warmtepomp goed ingeregeld is. Met een geijkt apparaat kan dit wel degelijk.heeft dat ook gewoon er mee te maken dat een dergelijk meetsysteem gewoon behoorlijk aan de prijs is en dus bij een hybride dan ook gewoon niet interesant is uit de visie van een normale consument, bij een tweaker zou dat anders zijn. Daarnaast bieden veel hybrides wel een eigen systeem, veelal via een app waar je de verbruikcijfers kunt afleiden, de vraag van de meerwaarde van de hogere meetnaukeurigheid ten opzicht van de kosten van een dergelijk is dus vaak niet overtuigend genoeg dit te gaan doen. Hobbymatig ja.
Ik zelf, hou met de door de warmtepomp en verbruik gasmeter e.e.a. zelf in de gaten en weet dus redelijk naukeurig wat deze doet. Daarbij heb ik ook nog gegevens van voor de warmtepomp beschikbaar.
Het probleem is dat je dit buiten een lab opstelling, dus in de praktijk ook zeer lastig kunt bepalen omdat het huis zelf een zeer bepalende factor heeft, dus zelfs twee exact de zelfde warmtepompen kun je dus lastig met elkaar vergelijken in verschillende huizen.
Zolang vermogen, temperatuur en debiet hetzelfde zijn doet het huis en gedrag er niet toe om te beoordelen of de warmtepomp lekker draait. Die twee worden pas interessant voor een jaarafrekening, maarja, de jaarrekening vergelijken is sowieso niet interessant als het je om de warmtepomp-prestaties gaat.
Zonder warmtemeters wordt onderbouwen lastig.
Je lijkt te claimen dat een hybride opstelling tot een hogere sCOP leidt, het onderzoek tot nu toe bij mij bekend laat een tegengesteld beeld zien met een magere 3.8 gemiddeld.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
MacD007 wringt zich in moeilijke bochten om zijn aankoop te kunnen verantwoorden
Wat natuurlijk absoluut niet nodig is. Wanneer het voor hem de juiste oplossing is, dan is dat toch prima? Voor mij was FE de juiste oplossing, nadat ik na 6 jaar ervaring met hybride had ontdekt dat dat het gewoon net niet is.Technician- schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:05:
MacD007 wringt zich in moeilijke bochten om zijn aankoop te kunnen verantwoorden
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Bericht naar Amber topic verplaatst ivm ook een specifieke vraag aaahaaap in "Itho Daalderop Amber"
[ Voor 91% gewijzigd door aaahaaap op 09-05-2024 20:07 ]
Die bèta van 0.8 wordt voor All Electric gebruikt, hybride gaat naar een bèta van 0.4 of 0.5. Voor een objectieve vergelijking tussen wp's kun je trouwens het beste de verklaringen van de fabrikanten checken op de website van de BCRG. Daar staan berekende SCOP's, dekkingsgraad bij een bepaalde energiebehoefte en bijstook van de back-up heater in. Aan die berekeningen liggen genormeerde metingen ten grondslag, gemeten in klimaatkamers bij bijvoorbeeld Kiwa.Proton_ schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:22:
[...]
Ook hier lijk je de verkeerde conclusie te trekken. Het gegeven geluidsvermogen geldt onder worst case omstandigheden, daar heb je een heleboel mensen zelf op gewezen
Als je beide Ambers bij hetzelfde thermisch vermogen beoordeelt zal de 95 een lager geluidsvermogen laten horen dan de 65, althans, dat verwacht ik.
Bijvoorbeeld de VWL35/6 geeft 54 dB op bij A-7W35 op vol vermogen; de VWL75/6 levert op 40% vermogensreductie hetzelde vermogen met 50 dB.
Een FE gedimensioneerde warmtepomp bereikt die worstcase omstandigheden zelden of nooit (mijn warmtepomp maakt bijvoorbeeld nooit warmer water dan 30 graden en tot dusver nooit meer dan 5 kW thermisch waar hij 6+ zou kunnen). De werkelijk ervaren geluidsbelasting bij de buren zal dus lager zijn bij FE.
Om misverstanden te voorkomen: ik pleit niet voor overdimensionering van een warmtepomp om hem stiller te laten zijn, maar weerspreek dat onder gelijke omstandigheden een grotere warmtepomp meer geluid zal maken.
Uiteraard zijn worstcase cijfers wel relevant voor de papieren werkelijkheid van de vergunningsvrije voorwaarden, maar ook dan zul je beter uitkomen met een grotere unit met voldoende vermogen in fluistermodus dan met een kleine die op zijn tenen loopt (beta 0.8 / "hybride").
[...]
Er zijn al genoeg flaters geslagen met het vertrouwen van ingebouwde (of zelfgebouwde) metingen. Die zijn vaak wel bruikbaar om bij een gegeven installatie te zien of een maatregel effect heeft, maar volslagen ongeschikt om twee installaties te vergelijken of überhaupt om te zien of de warmtepomp goed ingeregeld is. Met een geijkt apparaat kan dit wel degelijk.
Zolang vermogen, temperatuur en debiet hetzelfde zijn doet het huis en gedrag er niet toe om te beoordelen of de warmtepomp lekker draait. Die twee worden pas interessant voor een jaarafrekening, maarja, de jaarrekening vergelijken is sowieso niet interessant als het je om de warmtepomp-prestaties gaat.
Je lijkt te claimen dat een hybride opstelling tot een hogere sCOP leidt, het onderzoek tot nu toe bij mij bekend laat een tegengesteld beeld zien met een magere 3.8 gemiddeld.
sorry, ik volg je hier niet meer, ik vergelijk volledig de zelfde geluidswaarde, of dat nu wel of met reductie is is hierbij totaal niet van belang, zolang beide maar op dezelfde criteria worden beoordeeld. En dat heb ik dus gewoon gedaan, namelijk gewoon de formele geluidspermogenniveau gebruikt. het enige wat daarmee heb aantetoond is dat veelal bij een zelfde serie die in verschillende afmetingen (kasten) worden aangeboden dus ook het geluid omhoog gaat.Proton_ schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:22:
[...]
Ook hier lijk je de verkeerde conclusie te trekken. Het gegeven geluidsvermogen geldt onder worst case omstandigheden, daar heb je een heleboel mensen zelf op gewezen
net meer maar ook niet minder. de rest wat je noemd is voor een dergelijk vergelijk totaal niet van belang.
De geluidseisen gaan nu een keer, en dat heb ik al heel vaak aangegeven niets met een praktijksituatie te maken, het wordt op basis van 100% vol vermogen in een LAB conditie bepaald (de geluidsvermogen is niet eens een puur gemeten waarde maar wordt via een vaste methode berekend). Hierdoor is gegeven dat dit bij elke type warmtepomp gelijk wordt beoordeeld.Een FE gedimensioneerde warmtepomp bereikt die worstcase omstandigheden zelden of nooit (mijn warmtepomp maakt bijvoorbeeld nooit warmer water dan 30 graden en tot dusver nooit meer dan 5 kW thermisch waar hij 6+ zou kunnen). De werkelijk ervaren geluidsbelasting bij de buren zal dus lager zijn bij FE.
Dus heeft dit met een in jou situatie praktijk situatie niets te maken.
Wordt er door de gemeente gemeten gebeurt dat dus ook op vol vermogen, vind er in de avond ook een meting plaats wordt dit via de vast ingestelde silent modus gedaan.
de specs van diverse warmtepompen (zelfde serie, dus niet een andere van het zelfde merk) zie je dat dus veelal wel gebeuren.Om misverstanden te voorkomen: ik pleit niet voor overdimensionering van een warmtepomp om hem stiller te laten zijn, maar weerspreek dat onder gelijke omstandigheden een grotere warmtepomp meer geluid zal maken.
dat is een mogelijk optie, bedenk dat de vast ingestelde waarde veelal op ergens tussen 60-40% ligt, dus dat moet dan ook wel passen. je hebt hier dus niet de mogelijkheid om dat zelf in te stellen, bij de toesting voor de geluidseisen mag deze namelijk niet gebruikt worden. De waarde is ook vaak niet bekend, daarvoor zijn namelijk de metingen die gedaan moeten worden veel te duur (moeten door een extern certificatiebedrijf, in Nederland bv door Kiwa uitgevoerd worden.)Uiteraard zijn worstcase cijfers wel relevant voor de papieren werkelijkheid van de vergunningsvrije voorwaarden, maar ook dan zul je beter uitkomen met een grotere unit met voldoende vermogen in fluistermodus dan met een kleine die op zijn tenen loopt (beta 0.8 / "hybride").
Nee, dat doe ik niet. ik weet alleen wat die van mij en bij mij doet, en daar is de COP op 4,9.[...]
Er zijn al genoeg flaters geslagen met het vertrouwen van ingebouwde (of zelfgebouwde) metingen. Die zijn vaak wel bruikbaar om bij een gegeven installatie te zien of een maatregel effect heeft, maar volslagen ongeschikt om twee installaties te vergelijken of überhaupt om te zien of de warmtepomp goed ingeregeld is. Met een geijkt apparaat kan dit wel degelijk.
Module A is de module voor F-gassen, STEK doet meer, dat gaf ik zelf ook al aan.DutchWing schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:20:
[...]
Naast de BRL6000-25 voldoe je ook conform de BRL K25000, laatste wordt hoofdzakelijk door kleinere bedrijven en ZZP'ers gebruikt en loopt via KIWA.
Overigens haal je STEK en F-gassen door elkaar.
Nee, ik weet hoe het zit, wilde het alleen niet te geconpliceerd maken, idem ook het verschil tussen de bedrijfscertificatie en persoonscertificatie. Ik heb zelf in die brache gewerkt.
maar dank voor de prima aanvulling en uitbreiding.
Je hebt een BRL100 bedrijfscertificaat nodig en een BRL200 persoonscertificaat.
STEK is nu hoofdzakelijk een keurmerk om je als bedrijf te onderscheiden (zie diverse modules) en een exameninstelling om je BRL200 persoonscertificaat te halen.
STEK - Algemene Eisen:
[...]
Ook zul je binnenkort (zoals nu de verwachting is) een (ACB opleiding) veiligheidscertificaat B3 moeten hebben voor Propaan warmtepompen met een inhoud tot 1KG.
Echter voor dit diploma moet je ook in het bezit zijn van een BRL200 persooncertificaat.
Overige bronnen:
https://www.nvkl.nl/acb-opleiding-en-persoonscertificering/
https://alklima.nl/blog/n...rordening-dit-weten-we-nu
https://www.wasco.nl/content/regelgeving-airco
Jouw quote:MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:32:
[...]
sorry, ik volg je hier niet meer, ik vergelijk volledig de zelfde geluidswaarde, of dat nu wel of met reductie is is hierbij totaal niet van belang, zolang beide maar op dezelfde criteria worden beoordeeld. En dat heb ik dus gewoon gedaan, namelijk gewoon de formele geluidspermogenniveau gebruikt. het enige wat daarmee heb aantetoond is dat veelal bij een zelfde serie die in verschillende afmetingen (kasten) worden aangeboden dus ook het geluid omhoog gaat.
net meer maar ook niet minder. de rest wat je noemd is voor een dergelijk vergelijk totaal niet van belang.
Je praat zelf over geluidscriteria, daarbij heb jij het over de maximale geluidswaardes die verschillende formaten van WP’s kunnen maken.jawel, kijk maar eens naar bv de Amber die in verschillende vermogens worden aangeboden waarbij mn de grote van de kast en dus bv ook de grote van de ventilator verschillen (= luchtverplaatsing bijkt nu juist een van de bepaalende factoren bij de geluidsproductie van een warmtepomp en grote van de klankkast dus ook), daar zie je dat de grootste versie dus ook een hoger geluidsvermogen geeft. Dat zie je ook bij andere merken terugkomen.
https://tweakers.net/i/jG...oFR.png?f=fotoalbum_large
Proton geeft alleen aan dat als hij over-dimensioneert, zijn WP nooit op zijn maximum hoeft te joekelen en dus minder geluid zal produceren omdat de over-gedimensioneerde WP minder toeren hoeft te draaien en dus minder geluid produceert.
Of dat dan wel of niet aan de normering voldoet aan de erfgrens, is buiten beschouwing gelaten.
Mocht ik een WP gaan plaatsen dan zou ik ook liever een iets “zwaardere” nemen als ik niet aan de officiële eisen zou kunnen voldoen.
Zolang de buren niets horen zullen ze ook niet gaan klagen

Retour SWW? Ga je je gebruikte douchewater weer terug in de boiler stoppen? Heel Hollandsfreakaleek schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:21:
Situatie:
- driewegklep beneden
1x aanvoer CV
1x aanvoer SWW
Edit: snap hem nu, je hebt het niet over je SWW water maar over het water om je boilervat op te warmen.
[ Voor 8% gewijzigd door ZenMonkey op 10-05-2024 09:19 ]
Nou ja, dat hoeft niet meer veel warmer gemaakt te worden....ZenMonkey schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:45:
[...]
Retour SWW? Ga je je gebruikte douchewater weer terug in de boiler stoppen? Heel Hollands
... en gaat over tot de orde van de dag
Kan uiteraard gecombineerd.freakaleek schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:21:
Situatie:
- driewegklep beneden
1x aanvoer CV
1x aanvoer SWW
Mijn schema als voorbeeld.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Advies gevraagd mbt onze nieuwe offerte voor een LW warmtepomp,
zie Advies L/W warmtepomp nieuwbouw woning
zie Advies L/W warmtepomp nieuwbouw woning
- Proton_
Zoals ik de discussie begrijp:MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:32:
[...]
sorry, ik volg je hier niet meer, ik vergelijk volledig de zelfde geluidswaarde, of dat nu wel of met reductie is is hierbij totaal niet van belang, zolang beide maar op dezelfde criteria worden beoordeeld.
Jouw stelling is dat een grotere warmtepomp doorgaans meer geluid maakt dan een kleinere, met als onderbouwing de Lwa,max van twee Ambers.
Mijn nuancering is dat een 6 kW warmtepomp die 4 kW levert waarschijnlijk stiller is dan een 4 kW unit die dezelfde 4 kW levert, met als onderbouwing de silent mode documentatie van Vaillant. Volg je dat?
Dit volledig los van de rekentool.
Exact de discussie: Dat getal van 4,9 hangt van aannames aan elkaar en is dus hooguit een vermoeden waarvan je niet weet hoeveel waarde je eraan moet hechten. Misschien is het wel 5,5 bij jouNee, dat doe ik niet. ik weet alleen wat die van mij en bij mij doet, en daar is de COP op 4,9.
Individueel is het inderdaad niet erg interessant om met bekende nauwkeurigheid de COP te weten (afgezien van de nerd credits), maar op een forum als dit waarbij je vooral met vergelijken met anderen bezig bent is die nuance toch wel handig: je meet het niet, dus je weet het niet.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Even een korte sanity check: ik ben aan het kijken naar de datasheet van een R290 WP en klopt het nu dat (in het algemeen) het verwarmingsvermogen stijgt als het verschil tussen aanvoertemperatuur en buitentemperatuur stijgt?
Dus dat de conclusie juist is dat het verwarmingsvermogen niet zo zeer het probleem zal zijn, maar alleen de COP die juist (ernstig) daalt?
Dus dat de conclusie juist is dat het verwarmingsvermogen niet zo zeer het probleem zal zijn, maar alleen de COP die juist (ernstig) daalt?
"I don't always test my code, but when I do, I test on production."
Nee dat is niet correct, zowel de COP als het beschikbare vermogen dalen als dat verschil in temperatuur toeneemt.Jeroen schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:27:
Even een korte sanity check: ik ben aan het kijken naar de datasheet van een R290 WP en klopt het nu dat (in het algemeen) het verwarmingsvermogen stijgt als het verschil tussen aanvoertemperatuur en buitentemperatuur stijgt?
Zie voor de Arotherm Plus de plaatjes van Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Note: Wat je wel ziet (vooral bij het 7 kW model) is dat bij hogere buiten temperaturen de WP in vermogen begrenst wordt door de SW in de WP waardoor het misschien lijkt alsof het vermogen toeneemt naarmate de buiten temperatuur afneemt omdat er dan steeds meer van het beschikbare vermogen vrij gegeven wordt.
[ Voor 26% gewijzigd door PentaClover op 10-05-2024 15:58 . Reden: Note toegevoegd. ]
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Dank - verhelderend.nMad schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 07:47:
[...]
Kan uiteraard gecombineerd.
Mijn schema als voorbeeld.
En grappig, overweeg eigenlijk bijna exact dezelfde setup: vvw op BGG met radiatoren op 1 en 2 maar dan met de warmtepomp in de tuin ivm oud huis met houten constructie.
Oftewel, jouw schema maar dan "omgekeerd gevoed".
Ik heb die plaatjes nu bekeken maar weet niet precies hoe ik ze moet interpreteren.PentaClover schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:21:
[...]
Nee dat is niet correct, zowel de COP als het beschikbare vermogen dalen als dat verschil in temperatuur toeneemt.
Zie voor de Arotherm Plus de plaatjes van Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Note: Wat je wel ziet (vooral bij het 7 kW model) is dat bij hogere buiten temperaturen de WP in vermogen begrenst wordt door de SW in de WP waardoor het misschien lijkt alsof het vermogen toeneemt naarmate de buiten temperatuur afneemt omdat er dan steeds meer van het beschikbare vermogen vrij gegeven wordt.
Ik kijk vooral naar deze tabel:
/f/image/Ph8ZchSAtzpfCIfUPq7f3Tar.png?f=fotoalbum_large)
Kijk ik vooral naar de VWL 75/6 en de verschillende temperaturen met buitentemperatuur 7 graden, dan komt er uit:
Spec | Verschil | Vermogen |
A7/W35 | 28 | 4,60 kW |
A7/W45 | 38 | 4,20 kW |
A7/W55 | 48 | 5,00 kW |
A7/W65 | 58 | 6,30 kW |
Er lijkt dus ergens een minimum te zijn rond A7/W45 maar daarna daalt het niet meer, maar stijgt het weer. Ik had verwacht dat het helemaal zou zakken. Dat lijkt logisch omdat het rendement daalt, en ik ging ervan uit dat het maximum 'input'-vermogen van energie gelijk zou zijn. Echter, wat ook uit de tabel blijkt is dat het opgenomen vermogen flink stijgt als de W-temperatuur stijgt.
Edit:
Ik snap de gelinkte grafieken nu beter. Daar staat juist de aanvoertemperatuur vast, en varieert de buitentemperatuur. Dat heeft wel het verwachte effect.
[ Voor 6% gewijzigd door Jeroen op 10-05-2024 20:16 . Reden: Toevoeging over andere bron ]
Zelf zit ik ook te kijken naar een lucht/water warmtepomp, alleen voor het verwarmen (en eventueel koelen) van de begane grond, later ook eerste verdieping en misschien ooit ook nog eens de zolder.
Hiervoor kan ik toch gewoon een willekeurige monoblock warmtepomp met een open LT verdeler gebruiken voor vloerverwarming met inregelafsluiter per verdieping + regelklep voor 1e verdieping en zolder. Begane grond denk ik niet omdat dat dan fungeert als buffervat. Als ik even snel google lees ik iets van 11 liter per 100 meter (16x2mm), dan zou ik een 'buffervat' hebben van tenminste 75, maar ik gok eerder richting de 90 liter hebben.
Het zou gaan om een gesloten circuit van alleen warmtepomp + vloerverwarming.
Hiervoor kan ik toch gewoon een willekeurige monoblock warmtepomp met een open LT verdeler gebruiken voor vloerverwarming met inregelafsluiter per verdieping + regelklep voor 1e verdieping en zolder. Begane grond denk ik niet omdat dat dan fungeert als buffervat. Als ik even snel google lees ik iets van 11 liter per 100 meter (16x2mm), dan zou ik een 'buffervat' hebben van tenminste 75, maar ik gok eerder richting de 90 liter hebben.
Ik heb een aanvullende vraag over pendelgedrag. Klopt mijn berekening en hoe maak ik hem af?
Ik ben benieuwd naar de zachtere helft van het stookseizoen, dus als het zo'n 2 tot 7 graden buiten is.
Bij deze temperaturen buiten kan het Vaillaint 75/6 model (bij een CV aanvoertemperatuur van 45-40 graden) omlaag moduleren tot 2,4 kW (bij 2 graden) tot 2,9 kW (bij 7 graden) warmtevermogen. Dit is de laagst mogelijke stand.
Nu heb ik nog een gasketel om de warmtebehoefte mee te schatten. Op 7 maart was het buiten 0 graden en had ik 24 uur lang (en daarvoor) de thermostaat vast op 20 graden staan. De aanvoertemperatuur was ingesteld op 50 graden. De temperatuur bereikte inderdaad de 20 graden. Het verbruik in die 24 uur was 5,63 m³ gas. Dat zegt me dat we om en nabij de 50 kWh warmteenergie nodig hebben op zo'n dag. Dat is gemiddeld 2,1 kW. Hierna ga ik nog extra isoleren, dus dit wordt alleen minder.
Stel dat ik op dagen van zo'n 7 graden maar 1,5 kW energie gemiddeld nodig heb, en dus minimaal 2,9 kW krijg. Hoe bepaal ik dan:
- Wat gaat het pendelgedrag zijn?
- Wat gaat een eventueel buffervat van x liter daaraan veranderen?
Mijn poging:
Als er 150 liter water in het systeem zit, en dit warmt 5 graden op, kan het 0,8745 kWh opslaan. Er is een overschot van 1,4 kW, dus dat gebeurt in 37,5 minuten. Daarna slaat de WP dus af. Er is behoefte aan 1,5 kW warmte dus na 35 minuten is het water weer 5 graden afgekoeld en slaat de WP weer aan. Dit is dus een start iedere 72,5 minuten, of 20 starts per etmaal.
Als er een 100 liter buffervat bijkomt, dan wordt de capaciteit 1,458 kWh, dus 62,5 + 58 = 120,5 minuten per cyclus, of 12 starts per etmaal.
Ik ben benieuwd naar de zachtere helft van het stookseizoen, dus als het zo'n 2 tot 7 graden buiten is.
Bij deze temperaturen buiten kan het Vaillaint 75/6 model (bij een CV aanvoertemperatuur van 45-40 graden) omlaag moduleren tot 2,4 kW (bij 2 graden) tot 2,9 kW (bij 7 graden) warmtevermogen. Dit is de laagst mogelijke stand.
Nu heb ik nog een gasketel om de warmtebehoefte mee te schatten. Op 7 maart was het buiten 0 graden en had ik 24 uur lang (en daarvoor) de thermostaat vast op 20 graden staan. De aanvoertemperatuur was ingesteld op 50 graden. De temperatuur bereikte inderdaad de 20 graden. Het verbruik in die 24 uur was 5,63 m³ gas. Dat zegt me dat we om en nabij de 50 kWh warmteenergie nodig hebben op zo'n dag. Dat is gemiddeld 2,1 kW. Hierna ga ik nog extra isoleren, dus dit wordt alleen minder.
Stel dat ik op dagen van zo'n 7 graden maar 1,5 kW energie gemiddeld nodig heb, en dus minimaal 2,9 kW krijg. Hoe bepaal ik dan:
Mijn poging:
Als er 150 liter water in het systeem zit, en dit warmt 5 graden op, kan het 0,8745 kWh opslaan. Er is een overschot van 1,4 kW, dus dat gebeurt in 37,5 minuten. Daarna slaat de WP dus af. Er is behoefte aan 1,5 kW warmte dus na 35 minuten is het water weer 5 graden afgekoeld en slaat de WP weer aan. Dit is dus een start iedere 72,5 minuten, of 20 starts per etmaal.
Als er een 100 liter buffervat bijkomt, dan wordt de capaciteit 1,458 kWh, dus 62,5 + 58 = 120,5 minuten per cyclus, of 12 starts per etmaal.
[ Voor 18% gewijzigd door Jeroen op 10-05-2024 21:16 ]
Je warmtepomp staat zo'n 1,5/2,9*100= 52 % van de tijd warmte te maken voor je huis. Uitgaande van continue minimale levering.Jeroen schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:06:
Ik heb een aanvullende vraag over pendelgedrag. Klopt mijn berekening en hoe maak ik hem af?
Afhankelijk van de hysterese slaat hij een aantal keer aan en weer uit. De hysterese kun je zo hoog zetten als je zelf comfortabel vindt.
Een buffervat kan de looptijd per run iets verlengen afhankelijk van de grootte, maar dan heb je het over een kwartiertje per run.
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
- Proton_
@Jeroen
Vaillant 'pendelt' op een graadminutenregeling (Nibe heeft ook zoiets). Elke minuut wordt het verschil tussen Ta(gewenst) en Ta(gerealiseerd) bij een teller opgeteld. Als het minimumvermogen van de warmtepomp hoger is dan wat de afgifte bij die Ta kwijt kan, loopt Ta op tot boven Ta(gewenst) en gaat de graadminutenteller dus omhoog.
De warmtepomp gaat uit als de teller op 0 komt en gaat (default) weer aan met de graadminutenteller op -60. Zo blijft de Ta gemiddeld alsnog wat de warmtepomp wil, dus blijft de stooklijn kloppen.
Hieruit volgt dat het pendelgedrag afhankelijk is van je aanvoertemperatuur, afgiftevermogen (bij die temperatuur) en buffercapaciteit.
Als je weet bij welke temperatuur je afgiftevermogen gelijk is aan het minimumvermogen kan je dat als minimumtemperatuur instellen; er wordt dan niet gependeld en de warmtepomp wordt aan/uit geregeld op de kamerthermostaat. Die hysterese is bij Vaillant niet instelbaar en vast op 3/16 graad.
Je Ta is dan wel hoger dan nodig, dus dat kost COP (€) en een beetje pendelen is niet erg. Met logging van stroomverbruik kan je de minimumtemperatuur zo laag instellen dat je met pendelen ongeveer 1 start per uur hebt, met radiatoren kan je ook 2 aanhouden.
Een buffervat geeft je een trager systeem, dus bij een gegeven gewenste Ta zal de warmtepomp later terugmoduleren, want hij krijgt langere tijd koud water retour, en langer uit blijven: het water koelt minder snel af, dus lopen de graadminuten minder snel weer naar beneden.
Als laatste optie is de eigenwijze Tweakervariant die met ebusd de graadminuten of compressormodulatie in de gaten houdt en de gevraagde Ta een beetje opplust om zo elke run op lage temperatuur te laten beginnen. Zo moduleert hij zo snel mogelijk weer terug en je bypasst dan in feite de graadminutenregeling, je kan de runs zo lang maken als je wil, met steeds hogere Ta.
Uiteraard loopt de temperatuur in de kamer dan ook steeds harder op en krijg je dan overshoot.
Vaillant 'pendelt' op een graadminutenregeling (Nibe heeft ook zoiets). Elke minuut wordt het verschil tussen Ta(gewenst) en Ta(gerealiseerd) bij een teller opgeteld. Als het minimumvermogen van de warmtepomp hoger is dan wat de afgifte bij die Ta kwijt kan, loopt Ta op tot boven Ta(gewenst) en gaat de graadminutenteller dus omhoog.
De warmtepomp gaat uit als de teller op 0 komt en gaat (default) weer aan met de graadminutenteller op -60. Zo blijft de Ta gemiddeld alsnog wat de warmtepomp wil, dus blijft de stooklijn kloppen.
Hieruit volgt dat het pendelgedrag afhankelijk is van je aanvoertemperatuur, afgiftevermogen (bij die temperatuur) en buffercapaciteit.
Als je weet bij welke temperatuur je afgiftevermogen gelijk is aan het minimumvermogen kan je dat als minimumtemperatuur instellen; er wordt dan niet gependeld en de warmtepomp wordt aan/uit geregeld op de kamerthermostaat. Die hysterese is bij Vaillant niet instelbaar en vast op 3/16 graad.
Je Ta is dan wel hoger dan nodig, dus dat kost COP (€) en een beetje pendelen is niet erg. Met logging van stroomverbruik kan je de minimumtemperatuur zo laag instellen dat je met pendelen ongeveer 1 start per uur hebt, met radiatoren kan je ook 2 aanhouden.
Een buffervat geeft je een trager systeem, dus bij een gegeven gewenste Ta zal de warmtepomp later terugmoduleren, want hij krijgt langere tijd koud water retour, en langer uit blijven: het water koelt minder snel af, dus lopen de graadminuten minder snel weer naar beneden.
Als laatste optie is de eigenwijze Tweakervariant die met ebusd de graadminuten of compressormodulatie in de gaten houdt en de gevraagde Ta een beetje opplust om zo elke run op lage temperatuur te laten beginnen. Zo moduleert hij zo snel mogelijk weer terug en je bypasst dan in feite de graadminutenregeling, je kan de runs zo lang maken als je wil, met steeds hogere Ta.
Uiteraard loopt de temperatuur in de kamer dan ook steeds harder op en krijg je dan overshoot.
Bedankt @Proton_ @ZonnigY! Dat is duidelijk.
Een nieuwe vraag kwam in me op. Los van de bepaalde voorkeur van installateurs beide kanten op heb ik nog niet veel goede argumenten gehoord om de keuze te maken tussen een split-unit en een monobloc.
Voor monobloc:
[list]
• R290 koudemiddel zorgt voor hogere haalbare temperaturen, en dat kan alleen in monoblocs
• Zelf te installeren, maar dit is niet van toepassing
[/list]
Voor split-unit:
[list]
• Minder CV leidingwerk
• Geen water naar buiten, dus geen opwarmprograma nodig en minder verlies
[/list]
Wat zijn nou doorslaggevende argumenten? De hogere temperatuur is leuk, maar niet nodig. Het lijkt er op dat de COP bij 55 graden vergelijkbaar is tussen de aroTHERM plus en aroTHERM split. Hoe verwarmt een WP die niet op propaan werkt eigenlijk tapwater tot 60 graden?
Edit: Na wat meer zoeken en teruglezen is het duidelijk dat deze eeuwige discussie inderdaad vrij gelijk uitpakt en hooguit situatieafhankelijk is. Voor mij denk ik dat de propaan monobloc het beste uitkomt.
Helemaal andere vraag dan, waar ik minder over kan vinden: Als de monobloc 1,5 meter van mijn gevel af komt te staan, is het dan een probleem om de leidingen bovengronds (geisoleerd) aan te sluiten of kunnen die wel echt beter onder de grond? Ze komen waarschijnlijk bovengronds door de muur om te voorkomen dat ik heel de keuken moet afbreken.
Een nieuwe vraag kwam in me op. Los van de bepaalde voorkeur van installateurs beide kanten op heb ik nog niet veel goede argumenten gehoord om de keuze te maken tussen een split-unit en een monobloc.
Voor monobloc:
[list]
• R290 koudemiddel zorgt voor hogere haalbare temperaturen, en dat kan alleen in monoblocs
[/list]
Voor split-unit:
[list]
• Minder CV leidingwerk
[/list]
Wat zijn nou doorslaggevende argumenten? De hogere temperatuur is leuk, maar niet nodig. Het lijkt er op dat de COP bij 55 graden vergelijkbaar is tussen de aroTHERM plus en aroTHERM split. Hoe verwarmt een WP die niet op propaan werkt eigenlijk tapwater tot 60 graden?
Edit: Na wat meer zoeken en teruglezen is het duidelijk dat deze eeuwige discussie inderdaad vrij gelijk uitpakt en hooguit situatieafhankelijk is. Voor mij denk ik dat de propaan monobloc het beste uitkomt.
Helemaal andere vraag dan, waar ik minder over kan vinden: Als de monobloc 1,5 meter van mijn gevel af komt te staan, is het dan een probleem om de leidingen bovengronds (geisoleerd) aan te sluiten of kunnen die wel echt beter onder de grond? Ze komen waarschijnlijk bovengronds door de muur om te voorkomen dat ik heel de keuken moet afbreken.
[ Voor 24% gewijzigd door Jeroen op 11-05-2024 00:01 ]
Snap ik, alleen dat is nu juist bij het bepalen of je een warmtepomp daar mag plaatsen en dus wel cq niet aan de geluidseisen voldoet totaal niet van belang.elektriekert schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:50:
[...]
Jouw quote:
[...]
Je praat zelf over geluidscriteria, daarbij heb jij het over de maximale geluidswaardes die verschillende formaten van WP’s kunnen maken.
Proton geeft alleen aan dat als hij over-dimensioneert, zijn WP nooit op zijn maximum hoeft te joekelen en dus minder geluid zal produceren omdat de over-gedimensioneerde WP minder toeren hoeft te draaien en dus minder geluid produceert.
Of dat dan wel of niet aan de normering voldoet aan de erfgrens, is buiten beschouwing gelaten.
Mocht ik een WP gaan plaatsen dan zou ik ook liever een iets “zwaardere” nemen als ik niet aan de officiële eisen zou kunnen voldoen.
Zolang de buren niets horen zullen ze ook niet gaan klagen
Nog sterker, stel je koopt een WP die 70 dB produceert ( we zijn het eens, dat is dus te hard ) dus denk de gebruiker, dat ding was toch veel te groot, ik gebruik normaal gesproken toch maar 30% er van, alleen als erg koud is gaat deze een heel stuk hoger.
Volgens jou dus in orde, ja of nee.
In eerste instantie heb je gelijk, echter gaat de wettelijke bepaling en dus ook de eis daar niet in mee.
Zowel bij de berekening als ook bij het echte meten wordt uitgegaan van 100% vol vermogen.
En dan heb je dus wel een probleem. De enige optie is een vast ingestelde silent modus, die zou je mogen gebruiken. Maar in de praktijk heb je die al nodig voor de nacht, er zijn namelijk maar heel weinig warmtepompen die bij 100% vol vermogen aan de 40 dB eis kunnen voldoen. E.e.a. Is natuurlijk afhankelijk van de afstand tot de erfgrens richting je buren.
Heb je een villa met rondom 250m ruimte zal dat dus geen probleem zijn, zelfs niet voor die 70 dB warmtepomp, zit je echter in een stad en rijtjeshuis van 5m breed is dat natuurlijk een heel ander verhaal.
Hieruit blijkt dat het steeds maatwerk is en ook per locatie kan verschillen, de basis is en blijft echter wel de LwA(max) ongeacht hoe je zelf die warmtepomp gebruikt.
Vergeet daarbij niet dat de perceptie van geluid zeer persoonlijk is, dus wat jij volledig acceptabel vind kan voor je buurman dat totaal niet zijn. Er zijn voldoende situaties bekend waar men heeft geklaagd over geluidsoverlast door een airco cq warmtepomp en uit metingen is gebleken dat deze binnen de gestelde eisen is gebleven, maar ook andersom blijkt het soms voor te komen.
Zoiets valt bv pas op als de buurman was verhuisd en nieuwe buren kwamen. En toen pas kwamen de klachten. Oeps.
Bij een propaan monoblok heb je te maken met veiligheidsafstanden, zie hiervoor de instructies van de fabrikant, binnen deze zone mag bv ook geen werkschakelaar, stopcontact of verlichting aanwezig zijn.Jeroen schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:22:
Bedankt @Proton_ @ZonnigY! Dat is duidelijk.
Voor monobloc:
[list]
[/list]
Voor split-unit:
[list]
• Minder CV leidingwerk
[/list]
R290 split units zul je weinig zien omdat je daar heel snel tegen maximale vullingen en aanvullende eisen mn explosieveiligheid aanloopt, door de noodzakelijke aanvullende eisen gaat dat heel snel erg duur worden.
Zeker met de nieuwe F-gassen verordening zul je ds steeds minder split units zien.
Normaal gesproken houd het merk cq de installateur hiermee rekening en plaatst hiervoor geschikte type isolatie.
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 11-05-2024 07:22 ]
Nu begin je weer over hetzelfde, ik snap wat je bedoeld.MacD007 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 07:11:
[...]
Snap ik, alleen dat is nu juist bij het bepalen of je een warmtepomp daar mag plaatsen en dus wel cq niet aan de geluidseisen voldoet totaal niet van belang.
Nog sterker, stel je koopt een WP die 70 dB produceert ( we zijn het eens, dat is dus te hard ) dus denk de gebruiker, dat ding was toch veel te groot, ik gebruik normaal gesproken toch maar 30% er van, alleen als erg koud is gaat deze een heel stuk hoger.
In eerste instantie heb je gelijk, echter gaat de wettelijke bepaling en dus ook de eis daar niet in mee.
Zowel bij de berekening als ook bij het echte meten wordt uitgegaan van 100% vol vermogen.
En dan heb je dus wel een probleem. De enige optie is een vast ingestelde silent modus, die zou je mogen gebruiken. Maar in de praktijk heb je die al nodig voor de nacht, er zijn namelijk maar heel weinig warmtepompen die bij 100% vol vermogen aan de 40 dB eis kunnen voldoen. E.e.a. Is natuurlijk afhankelijk van de afstand tot de erfgrens richting je buren.
Heb je een villa met rondom 250m ruimte zal dat dus geen probleem zijn, zelfs niet voor die 70 dB warmtepomp, zit je echter in een stad en rijtjeshuis van 5m breed is dat natuurlijk een heel ander verhaal.
Hieruit blijkt dat het steeds maatwerk is en ook per locatie kan verschillen, de basis is en blijft echter wel de LwA(max) ongeacht hoe je zelf die warmtepomp gebruikt.
Vergeet daarbij niet dat de perceptie van geluid zeer persoonlijk is, dus wat jij volledig acceptabel vind kan voor je buurman dat totaal niet zijn. Er zijn voldoende situaties bekend waar men heeft geklaagd over geluidsoverlast door een airco cq warmtepomp en uit metingen is gebleken dat deze binnen de gestelde eisen is gebleven, maar ook andersom blijkt het soms voor te komen.
Zoiets valt bv pas op als de buurman was verhuisd en nieuwe buren kwamen. En toen pas kwamen de klachten. Oeps.
Echter probeerde ik aan te geven een grotere WP inderdaad minder geluid kan produceren als deze niet hard hoeft te werken.
Of dit dan volgens de wettelijke eisen aan de 40dB geluidsvermogen bij de erfgrens voldoet laat ik buiten beschouwing.
En als je besluit je daar niet aan te houden loop je het risico op klachten.
@Jeroen Ik meen me te herinneren ergens gelezen te hebben dat je alleen radiatoren hebt, als dat klopt, heb je toevallig een lijstje van je radiatoren, met voor elke radiator het type (bijv T10,T11,T21,T22,T33) en de afmetingen, hoogte x breedte ?
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Klopt maar geen idee precies. Ik kan ze later wel gaan meten en proberen vast te stellen welk soort het is, maar met een ruwe schatting ben ik nu ook wel geholpen.PentaClover schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:56:
@Jeroen Ik meen me te herinneren ergens gelezen te hebben dat je alleen radiatoren hebt, als dat klopt, heb je toevallig een lijstje van je radiatoren, met voor elke radiator het type (bijv T10,T11,T21,T22,T33) en de afmetingen, hoogte x breedte ?
Naar schatting heb ik: 2x 3,5 meter lang, dubbel, met van die vinnetjes, 50cm hoog. Dat is 70% van het totaal beneden.
En boven 2x 3 meter lang, 50cm hoog, enkel zonder vinnetjes. Dat is 60% van het totaal boven.
Dubbel met vinnetjes, zitten die vinnetjes aan 1 kant of aan beide kanten ? Dat zou het verschil zijn tussen T21 of T22.Jeroen schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:30:
[...]
Klopt maar geen idee precies. Ik kan ze later wel gaan meten en proberen vast te stellen welk soort het is, maar met een ruwe schatting ben ik nu ook wel geholpen.
Naar schatting heb ik: 2x 3,5 meter lang, dubbel, met van die vinnetjes, 50cm hoog. Dat is 70% van het totaal beneden.
En boven 2x 3 meter lang, 50cm hoog, enkel zonder vinnetjes. Dat is 60% van het totaal boven.
Sorry, blijkbaar wil je het niet snappen, hoeveel een warmtepomp maakt is voor de gebruiker van geen enkel belang, daar zijn in principe geen wettelijke eisen aan verbonden, behalve je gezond verstand dan.elektriekert schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:54:
[...]
Nu begin je weer over hetzelfde, ik snap wat je bedoeld.
Echter probeerde ik aan te geven een grotere WP inderdaad minder geluid kan produceren als deze niet hard hoeft te werken.
Of dit dan volgens de wettelijke eisen aan de 40dB geluidsvermogen bij de erfgrens voldoet laat ik buiten beschouwing.
En als je besluit je daar niet aan te houden loop je het risico op klachten.
Voor je zelf mag je ook gewoon een straaljager als warmtepomp ( dus geluid van rond de 130 dB) plaatsen, zolang de buren daar maar geen last van gaan krijgen. Ik vrees dat je in Nederland weinig van dergelijke plekken zult tegenkomen.
Dus het heeft heel weinig nut om de wettelijke geluidseisen en dus geluidsoverlast buiten beschouwing te houden als we het over een mogelijke plaatsing en locatie mbt het geluid gaan hebben.
Wat dat is het speelveld waar je primair mee te maken hebt, pas daarna kun je kijken of je het geluid ook voor je eigen privé omgeving kunt aanpassen en dus bv iets met het vermogen kunt gaan spelen. Behalve je gezond verstand en het voorkomen van gezondheidsklachten richting je familie zijn daar geen wettelijke eisen aan gesteld.
hier heb je een eenvoudige tekeningen van de verschillende radiatoren.Jeroen schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:30:
[...]
Klopt maar geen idee precies. Ik kan ze later wel gaan meten en proberen vast te stellen welk soort het is, maar met een ruwe schatting ben ik nu ook wel geholpen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B9DwvHhMv4WgP7Q8vCHSvhOt.jpg?f=user_large)
Zeker radiatoren waar je verwacht dat je de veel nodig denk te hebben (dus in de ruimtes die echt verwarmd moeten worden, heb je type T22 of T33 nodig. en dat mogelijk ook in combinatie met radiatorventilatoren omdat je anders zeker onvoldoende capaciteit hebben.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XM7yoNXiqaw2wsuVinB9LonL.jpg?f=user_large)
T21 danPentaClover schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:44:
[...]
Dubbel met vinnetjes, zitten die vinnetjes aan 1 kant of aan beide kanten ? Dat zou het verschil zijn tussen T21 of T22.
Ik zit ook te rekenen aan de cycli die de compressor zou moeten maken. Kan ik in een opstelling met boiler en driewegklep (uniSTOR) zo geregeld worden dat het SWW ook iets gaat opwarmen iedere cyclus zonder dat daarvoor de compressor eerst stopt, om zo te voorkomen dat de compressor speciaal moet starten om m'n boiler boven de minimumtemperatuur te houden? Daarbij is enige overshoot niet erg, maar dan lift het SWW qua compressorcycli dus mee op de verwarming (op sommige dagen).Proton_ schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:35:
@Jeroen
Als laatste optie is de eigenwijze Tweakervariant die met ebusd de graadminuten of compressormodulatie in de gaten houdt en de gevraagde Ta een beetje opplust om zo elke run op lage temperatuur te laten beginnen.
Thanks, mijn plan is om de T21 te laten zitten (met fans) omdat die qua oppervlakte berekend zijn op enkel glas. Ik gok dus nu een beetje (zonder het echt na te rekenen) dat het daar wel enigszins mee warm wordt, maar qua efficientie wat te winnen valt. Vervolgens ga ik die een jaar later vervangen door VV, grotere radiatoren, of iets anders als ik meer data heb uit de praktijk met de nieuwste isolatiemaatregelen.MacD007 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:30:
[...]
hier heb je een eenvoudige tekeningen van de verschillende radiatoren.
[Afbeelding]
Zeker radiatoren waar je verwacht dat je de veel nodig denk te hebben (dus in de ruimtes die echt verwarmd moeten worden, heb je type T22 of T33 nodig. en dat mogelijk ook in combinatie met radiatorventilatoren omdat je anders zeker onvoldoende capaciteit hebben.
[Afbeelding]
[ Voor 99% gewijzigd door Jeroen op 11-05-2024 11:43 . Reden: Extra reactie toegevoegd ]
Je afgifte vermogen is eigenlijk te laag, als ik een schatting maak met je gegevens en daar een berekening op los laat, dan vertaald zich dit in onderstaand plaatje voor de 75/6 met betrekking tot je warmte verlies en bijbehorende temperaturen van het water door je radiatoren om dat verlies te compenseren (onderste plaatje).
Je ziet dat je met je huidige radiatoren best je huis kan verwarmen en het ook warm kan krijgen, zelfs tot -20oC buiten temperatuur zonder backup element. Blijkbaar is je warmte verlies erg laag. Dat was het goede nieuws.
Wat je ook ziet is dat je een vrij hoge water temperatuur nodig hebt om het minimum vermogen van de WP af te kunnen geven om pendelen te voorkomen, pas onder het vriespunt komt het vermogen dat je nodig hebt om het warm te houden boven dit minimum vermogen.
Met stooklijn 0.4 en een minimum Ta van 36oC zal het in combinatie met de thermostaat instelling die de WP afschakeld als het te warm wordt binnen prima draaien (Maar niet super efficient vanwege de relatief hoge water temperatuur).
Disclaimer: Dit alles uiteraard onder de aanname dat jouw inschatting van je radiatoren en mijn inschatting daaroverheen wat voor afgifte vermogen je totaal zal hebben enigzins overeenkomen met de realiteit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/jxrqYoGejZIRSPaKpsNLdHhU.png?f=user_large)
Laten we het erop houden dat we elkaar niet willen begrijpen,MacD007 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:04:
[...]
Sorry, blijkbaar wil je het niet snappen, hoeveel een warmtepomp maakt is voor de gebruiker van geen enkel belang, daar zijn in principe geen wettelijke eisen aan verbonden, behalve je gezond verstand dan.
Voor je zelf mag je ook gewoon een straaljager als warmtepomp ( dus geluid van rond de 130 dB) plaatsen, zolang de buren daar maar geen last van gaan krijgen. Ik vrees dat je in Nederland weinig van dergelijke plekken zult tegenkomen.
Dus het heeft heel weinig nut om de wettelijke geluidseisen en dus geluidsoverlast buiten beschouwing te houden als we het over een mogelijke plaatsing en locatie mbt het geluid gaan hebben.
Wat dat is het speelveld waar je primair mee te maken hebt, pas daarna kun je kijken of je het geluid ook voor je eigen privé omgeving kunt aanpassen en dus bv iets met het vermogen kunt gaan spelen. Behalve je gezond verstand en het voorkomen van gezondheidsklachten richting je familie zijn daar geen wettelijke eisen aan gesteld.
Hier thuis heb ik ook de wettelijke eisen van het dak afgeschoven en daar een airco voor in de plaats gezet.
Ik blij, de huidige buren ondervinden geen last, iedereen blij.
- Proton_
Ook hier verkondig je vol zelfvertrouwen dingen die eenvoudig te weerleggen zijnMacD007 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:04:
[...]
Sorry, blijkbaar wil je het niet snappen, hoeveel een warmtepomp maakt is voor de gebruiker van geen enkel belang, daar zijn in principe geen wettelijke eisen aan verbonden, behalve je gezond verstand dan.
Voor je zelf mag je ook gewoon een straaljager als warmtepomp ( dus geluid van rond de 130 dB) plaatsen, zolang de buren daar maar geen last van gaan krijgen.
Je kunt niet alles weten, dus laat alsjeblieft wat twijfel toe.
https://eur-lex.europa.eu...T/?uri=CELEX%3A32012R0206 tabel 5 voor geïnteresseerden.Het maximaal geluidsvermogen van de warmtepompen is vastgelegd in de Ecodesign Directive Commission Regulation (EU) No 206/2012: 65 dB(A) voor pompen tot 6 kW en 70 dB(A) voor pompen van 6 kW tot 12 kW.
Wow top! Ik ben er intussen geweest en heb gemeten:PentaClover schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:00:
[...]
Je afgifte vermogen is eigenlijk te laag, als ik een schatting maak met je gegevens en daar een berekening op los laat, dan vertaald zich dit in onderstaand plaatje voor de 75/6 met betrekking tot je warmte verlies en bijbehorende temperaturen van het water door je radiatoren om dat verlies te compenseren (onderste plaatje).
Je ziet dat je met je huidige radiatoren best je huis kan verwarmen en het ook warm kan krijgen, zelfs tot -20oC buiten temperatuur zonder backup element. Blijkbaar is je warmte verlies erg laag. Dat was het goede nieuws.
Wat je ook ziet is dat je een vrij hoge water temperatuur nodig hebt om het minimum vermogen van de WP af te kunnen geven om pendelen te voorkomen, pas onder het vriespunt komt het vermogen dat je nodig hebt om het warm te houden boven dit minimum vermogen.
Met stooklijn 0.4 en een minimum Ta van 36oC zal het in combinatie met de thermostaat instelling die de WP afschakeld als het te warm wordt binnen prima draaien (Maar niet super efficient vanwege de relatief hoge water temperatuur).
Disclaimer: Dit alles uiteraard onder de aanname dat jouw inschatting van je radiatoren en mijn inschatting daaroverheen wat voor afgifte vermogen je totaal zal hebben enigzins overeenkomen met de realiteit.
[Afbeelding]
Beneden
T22
200x50
280x50
90x50
T10
90x90
Boven
T10
173x50
108x90
274x50
252x50
Het is dus toch T22 ipv 21. Ik kan er nog wat aan aanpassen, bijvoorbeeld in de keuken waar nu de kleinste zit. En ventilators toevoegen.
In hoeverre wil/kun je pendelen echt voorkomen? Wat moet het streven zijn?
Vergeet niet dat je dan eigenlijk voor een hybride gaat, die moet echter wel altijd zijn warmte ook kwijt kunnen, daarom werken zones in ver uit de meeste gevallen niet of niet juist.Antonl91 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:38:
Zelf zit ik ook te kijken naar een lucht/water warmtepomp, alleen voor het verwarmen (en eventueel koelen) van de begane grond, later ook eerste verdieping en misschien ooit ook nog eens de zolder.
Heb je te weinig afgifte zal je warmtepomp gaan pendelen, en daar wordt je echt niet vrolijk van.
SSW doe je dus via een andere manier?
Als ik jou verhaal kijk zou ik gewoon voor het hele systeem kiezen waarbij je zo nodig de zolder en 1ste verdieping af of er bij zet. Wat ik niet duidelijk uit je verhaal lees is heb je daar dan ook vloerverwarming of is je afgiftesysteem gewoon radiatoren?
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 11-05-2024 15:15 ]
Sorry, maar zit jij toch echt fout, zelfs als moderator kun blijkbaar hier nog iets leren. waar jij mee komt, is de ecodesign EU richtlijn, die bepaald oa aan welke minimale eisen mbt producteigenschappen (ecologisch ontwerp) ( dat zie je als consument dus via het energielabel, wat via dezelfde eu richtlijn wordt bepaald) tabel 5 geeft hierbij de maximaal toegestane geluidswaarden weer die een dergelijk apparaat in de EU mag hebben.Proton_ schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:33:
[...]
Ook hier verkondig je vol zelfvertrouwen dingen die eenvoudig te weerleggen zijn
Je kunt niet alles weten, dus laat alsjeblieft wat twijfel toe.
[...]
https://eur-lex.europa.eu...T/?uri=CELEX%3A32012R0206 tabel 5 voor geïnteresseerden.
Overigens is de hier genoemde ecodesign richtlijn bedoeld voor airco’s en ventilatoren. Zie artikel 1 toepassing.
De eisen van Nederland hebben een heel andere insteek en daar worden ook andere eisen aan de geluidswaarde gesteld, dat is ook de reden dat men de geluidswaarde die je vind op het energielabel niet voor de bepaling van de geluidseisen kunt gebruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 11-05-2024 16:31 ]
ja, en vooral je niet aan wettelijke eisen houden, tenminste dat lees ik er uit. heel veel succes en ik hoop dat je buuman pas ja jou verhuist.elektriekert schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:13:
[...]
Laten we het erop houden dat we elkaar niet willen begrijpen,
Hier thuis heb ik ook de wettelijke eisen van het dak afgeschoven en daar een airco voor in de plaats gezet.
Ik blij, de huidige buren ondervinden geen last, iedereen blij.
Al je niet op 100% vol vermogen kan meten mag je de volgende meetmethode gebruiken.MacD007 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 07:11:
[...]
Snap ik, alleen dat is nu juist bij het bepalen of je een warmtepomp daar mag plaatsen en dus wel cq niet aan de geluidseisen voldoet totaal niet van belang.
Staatscourant 2020, 62676
:strip_exif()/f/image/SDNHM6HWcXmFaNCp0CWX7LBE.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook genoeg vergunningsaanvragen met geluidsmetingen van adviesbureaus voorbij zien komen waarbij het nominaal vermogen wordt gebruikt, conform de bepaling hierboven. A7/W55. en verwijzen naar bijvoorbeeld de Whitepaper geluidseisen V3 van bijvoorbeeld Alklima
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
Uiteindelijk is het gewoon belangrijk dat je geen 45 dB (07:00-19:00) en 40dB (19:00-07:00) op de erfgrens produceert. En maximaal 40dB bij een raam.
Uiteindelijk is de leverancier (fabrikant) verantwoordelijk welke gegevens je moet invullen in de WPAC berekening.
En voor het voldoen aan de geluidseisen ligt bij de vergunningsaanvragen en/of eigenaar.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Goed gelezen, een pluim voor jou.MacD007 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:58:
[...]
ja, en vooral je niet aan wettelijke eisen houden, tenminste dat lees ik er uit.
Zo, ik heb nog even extra aandachtig gekeken of ik het snapte maar het duurde even voor ik zag dat de horizontale as afloopt.PentaClover schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:00:
[...]
[Afbeelding]
Welke schattingen heb je gebruikt als input? Is er ook een pessimistisch scenario wat betreft de benodigde warmteenergie, en wat zou je adviseren mbt de keuze voor de WP? Als het met enige waarschijnlijkheid ook voldoende verwarmt, en een stuk efficiënter is, dan is de 55/6 wellicht een optie.
niet bepaald een white paper, maar een duidelijk door een fabrikant gekleurd stuk papier waar deels ook de verkeerde uitgangspunten, zoals bv bij ErP worden gebruikt m’n omdat ze dat beter uitpakt.DutchWing schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:03:
[...]
Al je niet op 100% vol vermogen kan meten mag je de volgende meetmethode gebruiken.
[Afbeelding]
Ook genoeg vergunningsaanvragen met geluidsmetingen van adviesbureaus voorbij zien komen waarbij het nominaal vermogen wordt gebruikt, conform de bepaling hierboven. A7/W55. en verwijzen naar bijvoorbeeld de Whitepaper geluidseisen V3 van bijvoorbeeld Alklima
Wettelijk heeft dit geen enkele waarde.
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
Uiteindelijk is het gewoon belangrijk dat je geen 45 dB (07:00-19:00) en 40dB (19:00-07:00) op de erfgrens produceert. En maximaal 40dB bij een raam.
Uiteindelijk is de leverancier (fabrikant) verantwoordelijk welke gegevens je moet invullen in de WPAC berekening.
En voor het voldoen aan de geluidseisen ligt bij de vergunningsaanvragen en/of eigenaar.
Warm water voor andere zaken gaat dan via stadswarmte.MacD007 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:13:
[...]
Vergeet niet dat je dan eigenlijk voor een hybride gaat, die moet echter wel altijd zijn warmte ook kwijt kunnen, daarom werken zones in ver uit de meeste gevallen niet of niet juist.
Heb je te weinig afgifte zal je warmtepomp gaan pendelen, en daar wordt je echt niet vrolijk van.
SSW doe je dus via een andere manier?
Als ik jou verhaal kijk zou ik gewoon voor het hele systeem kiezen waarbij je zo nodig de zolder en 1ste verdieping af of er bij zet. Wat ik niet duidelijk uit je verhaal lees is heb je daar dan ook vloerverwarming of is je afgiftesysteem gewoon radiatoren?
En elke verdieping zou dan een zone zijn. Waarbij de begane grond altijd bij staat om dus te dienen als buffervat. Maar op dit moment zit er nog op geen enkele verdieping vloerverwarming, dat wil ik aanleggen zodra ik de sleutels krijg. Begane grond gaat als eerste, de 1e verdieping hopelijk dan ook relatief snel en de zolder ooit in de toekomst.
Op dit moment zitten er overal radiatoren.
Op het ErP label mag de fabrikant zetten wat ie wil en daar kun je dus niet op vertrouwen. Op deze pagina staat een mooie toelichting waarom het ErP label onbruikbaar is voor de WPAC tool: https://warmtepomp-panel.nl/geluid_warmtepomp.html.DutchWing schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:03:
[...]
Al je niet op 100% vol vermogen kan meten mag je de volgende meetmethode gebruiken.
[Afbeelding]
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
Daikin doet dat beter bijvoorbeeld door daadwerkelijk een tabel op te nemen met de benodigde info: https://www.daikin.nl/con...202022%20vs%20dec2022.pdf. Bij zowel Daikin als Mitsubishi/Alklima vallen me overigens de hoge geluidsproductie op, je kunt er haast niet fatsoenlijk eentje plaatsen zonder geluiddempende maatregelen.
Ik vraag me overigens af of de fabrikant verantwoordelijk is voor het aanleveren van de gegevens in de WPAC berekening. De leverancier aan de consument is uiteindelijk degene die verantwoordelijk is voor het maken van de berekening en het invullen van de juiste gegevens. Bij twijfel moet ie de fabrikant raadplegen.
Juist, waarom denk je dat ze met dat zo genamde "white paper" gekomen zijn, juist omdat ze met de juiste gegevens een niet al de best figuur aan het slaan waren.Insert12 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:06:
[...]
Op het ErP label mag de fabrikant zetten wat ie wil en daar kun je dus niet op vertrouwen. Op deze pagina staat een mooie toelichting waarom het ErP label onbruikbaar is voor de WPAC tool: https://warmtepomp-panel.nl/geluid_warmtepomp.html.
Daikin doet dat beter bijvoorbeeld door daadwerkelijk een tabel op te nemen met de benodigde info: https://www.daikin.nl/con...202022%20vs%20dec2022.pdf. Bij zowel Daikin als Mitsubishi/Alklima vallen me overigens de hoge geluidsproductie op, je kunt er haast niet fatsoenlijk eentje plaatsen zonder geluiddempende maatregelen.
dat zit helaas dus een behoorlijk stuk eigenbelang bij.
ik ken een hoop andere stukken van andere merken die dat veel beter hebben verwoord, zonder al te veel politiek voor hun eigen merk.
volgens mij heb je daar gelijk, voor de berekening is nu nog primair de eigennaar verantwoordelijk, echter dient hij natuurlijk wel over de juiste technische informatie over zijn warmtepomp te beschikken om een berekening voor zijn situatie op de juiste manier uit te voeren.Ik vraag me overigens af of de fabrikant verantwoordelijk is voor het aanleveren van de gegevens in de WPAC berekening. De leverancier aan de consument is uiteindelijk degene die verantwoordelijk is voor het maken van de berekening en het invullen van de juiste gegevens. Bij twijfel moet ie de fabrikant raadplegen.
En daarvoor is dus de fabrikant cq de importeur verantwoordelijk. die moet dus wel de voor Nederland benodigde informatie verstrekken. Denk hierbij aan de juiste geluidsvermogen incl. die voor de stille modus (modi) en ook de hierbij behoorende K1 (tonale toeslag)
Let op de specs van uit het buitenland is hierbij veelal onbruikbaar omdat deze op basis van andere voorwaarden zijn opgesteld.
In duitsland bv berekenen ze dun geluidswaarden van uit de ErP energielabel gegevens. Dat is in Nederland echter niet toegestaan.
Even checken, is de NEN 12102 norm nou degene die gebruikt kan worden om te berekenen of je voldoet aan de wettelijke eisen, of is die juist gelijk aan de ErP geluidsproductie waarde?
Ergens is het wel jammer dat je in Nederland niet uit mag gaan van het werkelijk geproduceerde geluid voor een WP. Dan kun je bijvoorbeeld legaal overdimensioneren als dat juist leidt tot een betere (mindere) ervaring van de gekuidsoverlast. Nu kan dat wel maar mag het eigenlijk niet.
In een kroeg mogen ook gigantische luidsprekers staan, maar moeten ze de geluidsnormen nooit overschrijden in de praktijk.
Ergens is het wel jammer dat je in Nederland niet uit mag gaan van het werkelijk geproduceerde geluid voor een WP. Dan kun je bijvoorbeeld legaal overdimensioneren als dat juist leidt tot een betere (mindere) ervaring van de gekuidsoverlast. Nu kan dat wel maar mag het eigenlijk niet.
In een kroeg mogen ook gigantische luidsprekers staan, maar moeten ze de geluidsnormen nooit overschrijden in de praktijk.
Voor de bg snap ik een vvw maar voor de 1ste verd. Wat minder een slaapkamer heeft normaal gesproken geen volledige verwarming nodig bij een zolder zie ik het nog minder. Ik zou dus bv wel bg en B.v. badkamer en werkkamer met vloerverwarming doe en de rest gewoon met radiatoren, ben je ook denk ik een heel stuk goedkoper uit.Antonl91 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:21:
[...]
Warm water voor andere zaken gaat dan via stadswarmte.
En elke verdieping zou dan een zone zijn. Waarbij de begane grond altijd bij staat om dus te dienen als buffervat. Maar op dit moment zit er nog op geen enkele verdieping vloerverwarming, dat wil ik aanleggen zodra ik de sleutels krijg. Begane grond gaat als eerste, de 1e verdieping hopelijk dan ook relatief snel en de zolder ooit in de toekomst.
Op dit moment zitten er overal radiatoren.
Maar je zult wel je redenen hebben om het zo te doen.
SWW via stadswarmte, betaal je dan niet dubbel?
het is de NEN EN 12102-1 (en -2) die voor beide gebruikt dienen te worden, het verschil zi in hem in het gebruikte vermogen.Jeroen schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:55:
Even checken, is de NEN 12102 norm nou degene die gebruikt kan worden om te berekenen of je voldoet aan de wettelijke eisen, of is die juist gelijk aan de ErP geluidsproductie waarde?
Bij de ErP heeft een fabrikant wat meer speelruimte en mag met het vermogen wat spelen, voor de geluidswaarde naar NL dient het 100% vol vermogen gebruikt worden en het vermogen voor de stille modus. Soms kunnen dat zelfs meer zijn.
Dit is dus niet te doen, want dan zou je voor elke vermogensbelasting ( is dat dan voor elke % of elke 2% een dergelijke meting moeten uitvoeren, vergeet niet, dit gebeurt dus niet bij de fabrikant maar moet bij een extern certificatie en test instantie (bv kiwa) uitgevoerd worden. Dus ipv. 2 metingen worden dat er 100?Ergens is het wel jammer dat je in Nederland niet uit mag gaan van het werkelijk geproduceerde geluid voor een WP. Dan kun je bijvoorbeeld legaal overdimensioneren als dat juist leidt tot een betere (mindere) ervaring van de gekuidsoverlast. Nu kan dat wel maar mag het eigenlijk niet.
Ook daar gelden nomen voor allen zijn die anders geformuleerd. Het is eerder dat daarop zeer weinig gecontroleerd wordt.In een kroeg mogen ook gigantische luidsprekers staan, maar moeten ze de geluidsnormen nooit overschrijden in de praktijk.
Fabrikant is verantwoordelijk voor het aanleveren van de juiste informatie.Insert12 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:06:
[...]
Ik vraag me overigens af of de fabrikant verantwoordelijk is voor het aanleveren van de gegevens in de WPAC berekening. De leverancier aan de consument is uiteindelijk degene die verantwoordelijk is voor het maken van de berekening en het invullen van de juiste gegevens. Bij twijfel moet ie de fabrikant raadplegen.
De soep wordt gewoon niet zo heet gegeten, dat blijkt ook wel dat diverse adviesbureaus andere waardes hanteren even als gemeentes deze vergunningsaanvragen gewoon accepteren.
MacD007 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:11:
[...]
niet bepaald een white paper, maar een duidelijk door een fabrikant gekleurd stuk papier waar deels ook de verkeerde uitgangspunten, zoals bv bij ErP worden gebruikt m’n omdat ze dat beter uitpakt.
Wettelijk heeft dit geen enkele waarde.
[...]
Je verwijst overigens altijd naar A-10/W55 bij 100% vermogen, maar in de praktijk zal een meting dus gewoon plaatsvinden conform tabel 1 (normale bedrijfssituatie)
[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 12-05-2024 01:30 ]
Waar heb ik wat naar verwezen?DutchWing schreef op zondag 12 mei 2024 @ 01:25:
[...]
Fabrikant is verantwoordelijk voor het aanleveren van de juiste informatie.
[...]
De soep wordt gewoon niet zo heet gegeten, dat blijkt ook wel dat diverse adviesbureaus andere waardes hanteren even als gemeentes deze vergunningsaanvragen gewoon accepteren.
Je verwijst overigens altijd naar A-10/W55 bij 100% vermogen, maar in de praktijk zal een meting dus gewoon plaatsvinden conform tabel 1 (normale bedrijfssituatie)
Locale metingen worden door kennisgebrek helaas soms ook fout uitgevoerd, mn die door eigen overheidsdiensten worden uitgevoerd.
Waar jij naar verwijst zijn volgens mij eerder de lab testen die veelal in klimaatkamers (kiwa bv) worden doorgevoerd. NEN en 12102 bv.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 12-05-2024 05:15 ]
Vloerverwarming op alle verdiepingen heeft (op de kosten na) louter voordelen:MacD007 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 00:31:
Voor de bg snap ik een vvw maar voor de 1ste verd. Wat minder een slaapkamer heeft normaal gesproken geen volledige verwarming nodig bij een zolder zie ik het nog minder. Ik zou dus bv wel bg en B.v. badkamer en werkkamer met vloerverwarming doe en de rest gewoon met radiatoren, ben je ook denk ik een heel stuk goedkoper uit.
- Meer oppervlak, dus watertemperatuur kan naar beneden waardoor een hogere COP.
- Op slaapkamers (vooral studeerkamers) te gebruiken als basiswarmte.
- Koelen gaat veel beter, want VVW in een bovenliggende vloer koelt de onderliggende kamer via het plafond (geldt enkel voor betonnen vloeren).
- Geen radiatoren meer die stof vangen en in de weg staan.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wat ik eerder bedoel is dat de wet zo geformuleerd zou zijn dat een meting ter plaatse bij de installatie tijdens normaal gebruik geldt als norm. Er bestaan al geluidoverlastnormen. Er is ook geen regel die bepaalt wat het maximum mogelijke geluidsvermogen van mijn thuisbioscoop mag zijn, maar als ik 'm 's nachts volle bak aan zet dan komen de klachten en uiteindelijk de metingen.MacD007 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 00:53:
[...]
Dit is dus niet te doen, want dan zou je voor elke vermogensbelasting ( is dat dan voor elke % of elke 2% een dergelijke meting moeten uitvoeren, vergeet niet, dit gebeurt dus niet bij de fabrikant maar moet bij een extern certificatie en test instantie (bv kiwa) uitgevoerd worden. Dus ipv. 2 metingen worden dat er 100?
[...]
Hoe kun je dan vooraf op papier bepalen welke WP zou voldoen in een bepaalde situatie? Dan zou je inderdaad enkele scenario's moeten meten in plaats van 1-2 (maar dat gebeurt nu in de praktijk ook) om een model te verifiëren waaruit je kunt aflezen welk geluid je verwacht te produceren.
Maar het is dan (voor de wet) niet meer zo'n heikel punt. Als je dan binnen enige marge zit tot de maximumnorm in een pessimistisch scenario, dan zit je met grote waarschijnlijkheid 99% van de tijd binnen de wettelijke grens. Als het dan eens extra koud is en je bent in overtreding, kun je 'm nog effe wat zachter zetten of zo, zoals bij iemand die klaagt over een sporadisch feestje in de buurt.
Dit is dus niet hoe het nu werkt. Nu ben je continu in overtreding omdat die installatie er staat en dat geluid zou kunnen produceren. Hierdoor kunnen mensen soms alleen een kleinere setup kopen, die de norm misschien niet over kan maar wel het hele jaar door potentieel net wat meer overlast veroorzaakt bij dezelfde warnteopbrengst. Het is natuurlijk niet zo dat pas boven de geluidsnorm het geluid als vervelend kan worden ervaren.
Nee, met aanleveren zou het betekenen dat ze verantwoordelijk zijn voor de gegevens die in de WPAC tool worden ingevuld. Ze moeten de juiste gegevens beschikbaar stellen. Dat doen ze alleen niet, ook op de website verwijzen ze naar de normering voor de ErP tabellen.DutchWing schreef op zondag 12 mei 2024 @ 01:25:
[...]
Fabrikant is verantwoordelijk voor het aanleveren van de juiste informatie.
[...]
In potentie best een issue trouwens op het moment dat buren gaan klagen over geluid van een Mitsubishi unit. Als iedereen de ErP data in de WPAC tool heeft ingevuld dan kloppen al die berekeningen dus niet.
Maar als ik de werkkamer (overloop) en badkamer doe, dan is de rest makkelijk gedaan en aangezien ik het apparatuur dan toch al heb en de vloer moet vervangen kan ik het net zo goed in een keer goed doen.MacD007 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 00:31:
[...]
Voor de bg snap ik een vvw maar voor de 1ste verd. Wat minder een slaapkamer heeft normaal gesproken geen volledige verwarming nodig bij een zolder zie ik het nog minder. Ik zou dus bv wel bg en B.v. badkamer en werkkamer met vloerverwarming doe en de rest gewoon met radiatoren, ben je ook denk ik een heel stuk goedkoper uit.
Stadswarmte daar zit ik een soort van aan vast, als je dat wil opzeggen kan het tot bijna €5000 kosten om je te laten afsluiten. Vanwege de subsidie op de warmtepomp is het vrij rendabel. Ik heb een bierviltjes berekening gemaakt en met een SCOP van 4.7 en een totale warmtevraag van 55GJ (woning is 147m2 + garage en nog een deel wat onder de 1.5m is op zolder) kan ik met een warmtepomp zo'n €1500 besparen per jaar. Maar daar heb ik dus wel vloerverwarming voor nodig.
Die SCOP klinkt natuurlijk redelijk positief, maar het voordeel van het hebben van een warmtepomp voor alleen vloerverwarming is dan ook dat je dus niet zo warm hoeft te stokenen en dus een hogere SCOP hebt. Ik ga op dit moment uit van max 35 graden toevoer temperatuur.
[ Voor 9% gewijzigd door Antonl91 op 12-05-2024 09:39 ]
Ik weet vrij zeker dat Daikin en Mitsubishi als weinige partijen eerlijke geluidscijfers laten zien.Insert12 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:06:
[...]
Op het ErP label mag de fabrikant zetten wat ie wil en daar kun je dus niet op vertrouwen. Op deze pagina staat een mooie toelichting waarom het ErP label onbruikbaar is voor de WPAC tool: https://warmtepomp-panel.nl/geluid_warmtepomp.html.
De rest gooit maar wat in hun tabellen want in de praktijk zijn ze zeker niet lawaaiiger
jawel, die vind je bv in de plaatselijke APV.Jeroen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:14:
[...]
Wat ik eerder bedoel is dat de wet zo geformuleerd zou zijn dat een meting ter plaatse bij de installatie tijdens normaal gebruik geldt als norm. Er bestaan al geluidoverlastnormen. Er is ook geen regel die bepaalt wat het maximum mogelijke geluidsvermogen van mijn thuisbioscoop mag zijn, maar als ik 'm 's nachts volle bak aan zet dan komen de klachten en uiteindelijk de metingen.
sorry, nee. der wordt voor meting op locatie heel duidelijk verwezen naar Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai (HMRI)
Nota van toelichting bij art. 3.8 BBL (Bouwbesluit 2012)
"Voor de bepalingsmethode wordt de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai (HMRI) aangewezen".
het is dus ook niet zo maar dat je dat met je iPhone even kunt gaan meten. er worden namelijk zowel aan de meetapparatuur als ook aan de kwalificatie met de persoon die meet eisen gesteld. daarom zijn dit soort metingen ook zo vreselijk duur (ik zelf ken prijzen tussen 1.500 en 3.000 euro voor één meting, moet die ook nog 'snachts worden uitgevoerd dan tel daar nog wat euro's bij op.
Voor deze geluidseisen kun je dat dus doen via het door de overheid beschikbaar gestelde gratis WPAC tool (Excel of open-office tool) waarmee je op basis van de geluidsvermogen (en juist, die op 100% vol vermogen) en de locatie (aka afstand tot de erfgrens naar je buren (dus soms moet je die berekening 2 keer doen als je twee buren hebt (bv rijtjeshuis) die een geluidsinwerking kunnen verwachten.Hoe kun je dan vooraf op papier bepalen welke WP zou voldoen in een bepaalde situatie? Dan zou je inderdaad enkele scenario's moeten meten in plaats van 1-2 (maar dat gebeurt nu in de praktijk ook) om een model te verifiëren waaruit je kunt aflezen welk geluid je verwacht te produceren.
nee, niet helemaal, de wet gaat al uit van max vermogen, meer zit er dus niet in, je kunt in deze situatie in feite dan ook niet boven deze berekende waarde uitkomen.Maar het is dan (voor de wet) niet meer zo'n heikel punt. Als je dan binnen enige marge zit tot de maximumnorm in een pessimistisch scenario, dan zit je met grote waarschijnlijkheid 99% van de tijd binnen de wettelijke grens. Als het dan eens extra koud is en je bent in overtreding, kun je 'm nog effe wat zachter zetten of zo, zoals bij iemand die klaagt over een sporadisch feestje in de buurt.
het is juist de bedoeling dat je al voor de koop je hierover gaat nadenken je je dus voor dat er iets geplaatst cq gekocht kan worden je zeker ervan kunt zijn dat je aan de gestelde geluidsvoorwaarden kunt voldoen.Dit is dus niet hoe het nu werkt. Nu ben je continu in overtreding omdat die installatie er staat en dat geluid zou kunnen produceren. Hierdoor kunnen mensen soms alleen een kleinere setup kopen, die de norm misschien niet over kan maar wel het hele jaar door potentieel net wat meer overlast veroorzaakt bij dezelfde warnteopbrengst. Het is natuurlijk niet zo dat pas boven de geluidsnorm het geluid als vervelend kan worden ervaren.
Ik weet ook dat mn bij vergunningsaanvraag voor plaatsing, lang niet alle locaties zijn vergunningsvrij, deze WPAC verplichtend mee moet gestuurd worden.
Naast geluid heb je natuurlijk ook nog met de locale eisen voor plaatsing te maken, sinds 1-1-2024 loopt dat via de omgevingswet. Dit wil overigens nietzeggen dat de eisen uniform zijn, elke gemeenteheeft hierbij plaatsgebonden eisen die zelfs binnen één gemeente nog kunnen verschillen.
ik heb hier al heel veel tweakers hierbij geholpen, bijna allemaal voordat ze tot koop zijn overgegaan, dat is ook de manier om een miskoop te voorkomen.
dus als je dat verstandig doet weet je ook of een bepaald merk en/of type wel of niet kan en daar je keuze op kan afstemmen. met gevolg iedereen blij, ook je buren.
overigens wil dat niet zeggen dat je buren dat fijn vinden, er zijn mensen die hetaltijd wel storend vinden.
en juist daar heb ik mijn twijfels over, zeker voor de ruimtes die je altijd wel warm wilt hebben is het een no-brainer en heb je helemaal gelijk om daar vloerverwarming te plaatsen, maar juist in de ruimtes waar juist vaak maar weinig warmtevraag is, is een vloerverwarming dan niet een beetje overkill ? maar er zijn hier zeker mensen die je daar een beter antwoord op kunnen geven, bv ook op de forums voor vloerverwarming. Ik bedoel mn hier je kosten voor de aanleg. als het eenkeer ligt is het natuurlijk prima.Antonl91 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:34:
[...]
Maar als ik de werkkamer (overloop) en badkamer doe, dan is de rest makkelijk gedaan en aangezien ik het apparatuur dan toch al heb en de vloer moet vervangen kan ik het net zo goed in een keer goed doen.
Stadswarmte daar zit ik een soort van aan vast, als je dat wil opzeggen kan het tot bijna €5000 kosten om je te laten afsluiten. Vanwege de subsidie op de warmtepomp is het vrij rendabel. Ik heb een bierviltjes berekening gemaakt en met een SCOP van 4.7 en een totale warmtevraag van 55GJ (woning is 147m2 + garage en nog een deel wat onder de 1.5m is op zolder) kan ik met een warmtepomp zo'n €1500 besparen per jaar. Maar daar heb ik dus wel vloerverwarming voor nodig.
Bedenk wel dat een warmtepomp een heel stuk trager reageerd dan bv stadsverwarming, en als je dan ook nog een best hoge COP (4,7 is volgens mij best hoog) als eis moet hebben wil je dus een goed ingeregelde situatie hebben, met een pendelde warmtepomp ga je namelijk dat getal niet halen.
maar ook daarvoor zijn hier lui dit waar je wat meer info over kunnen geven. @Andrehj heeft daar net ist over gepost (aan mij) maar ik denk jat dit ook voor jou van belang is.
Die SCOP klinkt natuurlijk redelijk positief, maar het voordeel van het hebben van een warmtepomp voor alleen vloerverwarming is dan ook dat je dus niet zo warm hoeft te stokenen en dus een hogere SCOP hebt. Ik ga op dit moment uit van max 35 graden toevoer temperatuur.
De NLse overheid is weer eens aan het falen dus, want 80% gooit de warmtepomp in tuin en doet 1 geen geluidsberekening en 2 vraagt niet aan bij de gemeente. Maar er is ook niemand die er wat van zegt. Alleen achteraf als een buur een aanklacht indient
En ik vind het prima.
Maar bepaal wel het buitendeel. Laatst een discussie met een klant, die wou buitendeel aan zijnkant van het huis op platdak maar daar zaten ramen van de buren tegenover op 6 meter
De achterkant van het huis op platdak was 100en meters vrij.
Uitgelegd dat tussen 2 muren geluid weerkaatst wordt en versterkt en vrij uitblazend er niemand last van gaat hebben.
Dus op de achterkant gekomen.
En ik vind het prima.
Maar bepaal wel het buitendeel. Laatst een discussie met een klant, die wou buitendeel aan zijnkant van het huis op platdak maar daar zaten ramen van de buren tegenover op 6 meter
De achterkant van het huis op platdak was 100en meters vrij.
Uitgelegd dat tussen 2 muren geluid weerkaatst wordt en versterkt en vrij uitblazend er niemand last van gaat hebben.
Dus op de achterkant gekomen.
[ Voor 45% gewijzigd door Technician- op 12-05-2024 10:39 ]
Anoniem: 1221402
En als er wat gemeten wordt, is de kennis nog bagger. Hier 200 euro betaalt om te horen het zit wel goed. En dat er eventueel een omkasting omheen zou kunnen van 2000 euro. Vervolgens kijken ze niet naar resonanties door platte houten daken. Uiteindelijk zelf opgelost door hier op te zoeken en uit te komen bij betontegels, stalen frame en veren.Technician- schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:36:
De NLse overheid is weer eens aan het falen dus, want 80% gooit de warmtepomp in tuin en doet 1 geen geluidsberekening en 2 vraagt niet aan bij de gemeente. Maar er is ook niemand die er wat van zegt. Alleen achteraf als een buur een aanklacht indient
Zag laatst ook een buurman die een recent aangelegde kleine buitenunit van een omkasting liet voorzien. Maar gezien die op het platte dak van de aanbouw aan hun woonkamer is, vermoed ik dat het probleem niet is opgelost. Hoeveel luchtgeluid maakt zo'n kleine buitenunit van een 2.5kWh airco nou.
J, daar heb je helemaal gelijk in, aan de andere kant hoor en zie je steeds meer klachten juist vanwege het geluid komen.Technician- schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:36:
De NLse overheid is weer eens aan het falen dus, want 80% gooit de warmtepomp in tuin en doet 1 geen geluidsbereking en 2 vraagt niet aan bij de gemeente. Maar er is ook niemand die er wat van zegt. Alleen achteraf als een buur een aanklacht indient
en laten we eerlijk zijn, dat is best trist, wat geluid kan echt ziek maken, dus een beetje zorg voor ook richting je buurman kan volgens mij niet echt kwaad.
Een gemeente zal pas gaan optreden als er bonje is en dus echte klachten zijn, en voldoe je dan niet aan de eise ben je achteraf wel duur uit (warmtepomp uit of verplicht verwijderen / verplaatsen) wordt je denk ik ook niet echt blij van.
oplossing, kijk of er in jou situatie gewoon een oplossing is die wel voldoet, en het grappige is , het kost geen drol, want met de juiste gegevens kun je dat prima zelf.
Anoniem: 1221402
En voor sommige mensen is de wettelijke norm ook al te veel geluid wat je 24/7 zou moeten horen. Naar mijn mening hoort helemaal geen waarneembaar continu geluid toegestaan te zijn in de nacht. Mijn vrouw hoort vaak veel dingen niet, terwijl ik me er al enorm aan erger.MacD007 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:42:
[...]
en laten we eerlijk zijn, dat is best trist, wat geluid kan echt ziek maken, dus een beetje zorg voor ook richting je buurman kan volgens mij niet echt kwaad.
Ja, geluid word gewoon zeer persoonlijk ervaren, een wettelijke eis kan hierbij helaas niet met iedereen rekening houden.Anoniem: 1221402 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:44:
[...]
En voor sommige mensen is de wettelijke norm ook al te veel geluid wat je 24/7 zou moeten horen. Naar mijn mening hoort helemaal geen waarneembaar continu geluid toegestaan te zijn in de nacht. Mijn vrouw hoort vaak veel dingen niet, terwijl ik me er al enorm aan erger.
Ik zelf ken situaties (grote stad) waar het achtergrondgeluid bijna even hard was dan de toegestaande 40 dB voor een warmtepomp. (mn door verkeer, en daar heb je zelf dus geen invloed op)
De mensen in Rotterdam langs de A13 kunnen daar een lied van zingen, en dat ondanks de geluidsschermen.
Ik zit gewoon met het feit dat er stadswarmte is en anders krijg je een situatie dat de slaapkamers/zolder op stadswarmte aangesloten zitten en de rest op een warmtepomp. Terwijl ik toch de vloeren moet aanpakken en bij wijze van voor de rest een extra 750 euro kwijt ben om ze gelijk mee te pakken en voorzien van vloerverwarming. Het voordeel daarvan is dat ik mogelijk ook kan koelen en dan word het natuurlijk helemaal interessant en zonde om de slaapkamers niet mee te pakken.MacD007 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:34:
[...]
en juist daar heb ik mijn twijfels over, zeker voor de ruimtes die je altijd wel warm wilt hebben is het een no-brainer en heb je helemaal gelijk om daar vloerverwarming te plaatsen, maar juist in de ruimtes waar juist vaak maar weinig warmtevraag is, is een vloerverwarming dan niet een beetje overkill ? maar er zijn hier zeker mensen die je daar een beter antwoord op kunnen geven, bv ook op de forums voor vloerverwarming. Ik bedoel mn hier je kosten voor de aanleg. als het eenkeer ligt is het natuurlijk prima.
Bedenk wel dat een warmtepomp een heel stuk trager reageerd dan bv stadsverwarming, en als je dan ook nog een best hoge COP (4,7 is volgens mij best hoog) als eis moet hebben wil je dus een goed ingeregelde situatie hebben, met een pendelde warmtepomp ga je namelijk dat getal niet halen.
maar ook daarvoor zijn hier lui dit waar je wat meer info over kunnen geven. @Andrehj heeft daar net ist over gepost (aan mij) maar ik denk jat dit ook voor jou van belang is.
[...]
En die SCOP heb ik van een warmtepomp waarin ik interesse heb;
https://content.weheat.nl...ird-Product-Specification
Je hoeft niet aan de gemeente te vragen of je een warmtepomp mag plaatsen. Zolang je je tenminste aan de bouwnormen houdt.Technician- schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:36:
De NLse overheid is weer eens aan het falen dus, want 80% gooit de warmtepomp in tuin en doet 1 geen geluidsberekening en 2 vraagt niet aan bij de gemeente.
Geluid is (dacht ik( pas iets wat achteraf bepaald kan worden.
Je mag niet teveel geluid produceren. Of je dat doet met een WP, AC of geluidsbox doet volgens mij niet ter zake. Maar over dat geluid ben ik niet helemaal zeker.
even een stomme vraag, kun je ook niet gewoon je radiatoren op de warmtepomp aansluiten?Antonl91 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:54:
[...]
Ik zit gewoon met het feit dat er stadswarmte is en anders krijg je een situatie dat de slaapkamers/zolder op stadswarmte aangesloten zitten en de rest op een warmtepomp. Terwijl ik toch de vloeren moet aanpakken en bij wijze van voor de rest een extra 750 euro kwijt ben om ze gelijk mee te pakken en voorzien van vloerverwarming. Het voordeel daarvan is dat ik mogelijk ook kan koelen en dan word het natuurlijk helemaal interessant en zonde om de slaapkamers niet mee te pakken.
Dat zou misschien nog kunnen, maar ik vermoed dat met het aanleggen van de vloerverwarming die buizen in de weg zitten en het makkelijker anders kan qua leidingwerk. Daarnaast weet ik dan niet of er voldoende warmte afgegeven kan worden, als je het dan later moet aanpassen en alsnog vloerverwarming aan moet leggen ben je duurder uit. Radiatoren zijn vaak niet ontworpen voor zulke lage temperaturen.MacD007 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:22:
[...]
even een stomme vraag, kun je ook niet gewoon je radiatoren op de warmtepomp aansluiten?
nee, dat is zeker onjuist. Je hebt ook per 1-1-2024 met de omgevingswet te maken, de voorwaarden zijn echter in elke gemeente anders (afhankelijk van het bestemmingsplan ed)Rzaan schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:59:
[...]
Je hoeft niet aan de gemeente te vragen of je een warmtepomp mag plaatsen. Zolang je je tenminste aan de bouwnormen houdt.
Geluid is (dacht ik( pas iets wat achteraf bepaald kan worden.
Je mag niet teveel geluid produceren. Of je dat doet met een WP, AC of geluidsbox doet volgens mij niet ter zake. Maar over dat geluid ben ik niet helemaal zeker.
hier een plaatje (van de NVG) waar aangegeven staat waar een warmtepomp of airco niet cq niet zonder vergunning geplaatst mag worden. je moet dus echt eerst bij je gemeente langs om te kijken aan welke regels je moet houden. Mijn gemeente gebruikt hierbij de VNG opzet en dus ook het hierboven getonde plaatje is dan van toepassing.
maar ook het aantal kan een rol spelen, in onze gemeente zijn afaf 3 airco's en warmtepompen (buitenunits) altijd vergunningsplichtig. (kosten ruim 700 euro).
:strip_exif()/f/image/zQJliTAYp3gx4wAAEhgfDPfs.jpg?f=fotoalbum_large)
rood betekend no-go of vergunning nodig.
juist met de tool Wpac heeft de overheid een middel gegeven waardoor je dus vooraf, zelfs al bij je keuze rekening kunt houden met de geluidseisen en dus achteraf meten, los van de prijs, dan ook niet meer noodzakelijk is.

even een mogelijk stomme vraag, je plaatst een warmtepomp, kosten alleen al van de plaatsing enkele duizenden euro's en kan kom je er achter dat het niet goed is, doe je dan alles weer opnieuw ?

de hier besproken geluidseisen zijn heel specifiek voor airo's en warmtepompen (buitenunits) en deze geluidseisen 45/40 dB kun je dus ook niet voor andere zaken gebruiken. Ze gelden zelfs alleen richting een woonfunctie, dus richting straat (= is geen woonfunctie) zijn deze dus niet van toepassing, maar omdat geluid als een bol bron wordt gezien straalt deze dus ook richting de zijkanten (buren = woonfunctie) uit, dus ook bij een warmtepomp die voor je voorgevel staat heb je er mee te maken.
[ Voor 24% gewijzigd door MacD007 op 12-05-2024 12:39 ]
@MacD007 Ik vermoed dat je me een beetje verkeerd begreep, ik had het namelijk over een hypothetische andere wettelijke situatie, niet over hoe het nu werkt.
Dus in de APV staat wat het maximum geluidsvermogen van mijn (thuisbioscoop)installatie mag zijn? Niet hoe hard ik hem mag gebruiken? Dan heb ik dat verkeerd ingeschat.
Zo omschrijf ik het ook nog steeds. Ook met de WPAC tool of iets dat daarop zou lijken. Echter, nu is het zo dat ik niet mag uitgaan van het geluid dat de WP produceert bij de te verwachten warmtebehoefte, maar ik moet uitgaan van wat hij maximaal kan produceren ook al zou ik m'n huis daarmee tot sauna upgraden. Ik probeer niet te betwisten dat dat is hoe het is, maar dat is hetgene dat ik jammer vind.MacD007 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:25:
[...]
het is juist de bedoeling dat je al voor de koop je hierover gaat nadenken je je dus voor dat er iets geplaatst cq gekocht kan worden je zeker ervan kunt zijn dat je aan de gestelde geluidsvoorwaarden kunt voldoen.
heb je aan de geluidseisen gedacht ? de in de spec aangegeven geluidswaarde (= Geluidsdruk op 1m 49dB) kun je dus niet gebruiken om aan te tonen dat je aan de geluidseisen voldoet. nergens, helaas, ook niet op het forum word van de benodigde geluidsvermogen gesproken, en die heb je echt wel nodig.Antonl91 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:54:
[...]
Ik zit gewoon met het feit dat er stadswarmte is en anders krijg je een situatie dat de slaapkamers/zolder op stadswarmte aangesloten zitten en de rest op een warmtepomp. Terwijl ik toch de vloeren moet aanpakken en bij wijze van voor de rest een extra 750 euro kwijt ben om ze gelijk mee te pakken en voorzien van vloerverwarming. Het voordeel daarvan is dat ik mogelijk ook kan koelen en dan word het natuurlijk helemaal interessant en zonde om de slaapkamers niet mee te pakken.
dus vraag dat echt nog wel eens bij hun op, los vind ik hun prijs aan de behoorlijke kant, het voordeel is wel dat het een R290 (propaan) koudemiddel heeft, denk daarbij wel aan de veiligheidsafstand, ook daar vind ik bij hun bitter weinig van terug.
ik zou eerder naar bv een Amber (ook R290) gaan kijken.
Ik heb het even met deze gegevens uitgerekend, ondanks de T22 dan heb je nog minder afgifte vermogen dan met je eerdere gegevens en de aannames van dat het 70% en 60% van het totaal was.Jeroen schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:32:
[...]
Wow top! Ik ben er intussen geweest en heb gemeten:
Beneden
T22
200x50
280x50
90x50
T10
90x90
Boven
T10
173x50
108x90
274x50
252x50
Het is dus toch T22 ipv 21. Ik kan er nog wat aan aanpassen, bijvoorbeeld in de keuken waar nu de kleinste zit. En ventilators toevoegen.
In hoeverre wil/kun je pendelen echt voorkomen? Wat moet het streven zijn?
Dat betekend eerder een stooklijn van 0.5 en een minimum Ta van 38oC.
Afgifte vermogen verbeteren zal helpen om de Ta lager te krijgen en minder stroom te verbruiken.
Een kleinere WP bijv de 5 kW zal het punt waarbij je benodigd vermogen meer is dan het minimum vermogen naar een hogere buiten temperatuur verschuiven van 6oC a 7oC, maar het zal nooit weg gaan, en aan de rechterkant bij de koudere buiten temperaturen (vanaf ongeveer -12oC) zal je WP vermogen te kort gaan komen.
Het verschilt nogal per persoon hoe je het vermogen wil dimensioneren en hoe koud je denkt dat het gaat worden de komende 20 jaar.
Ik zou in jouw situatie voor dit model WP gaan en de afgifte verbeteren.
:fill(white):strip_exif()/f/image/dKCVY5rnvw0q57O0fumf3Vdf.png?f=user_large)
niet helemaal, maar daar zal wel staan hoeveel geluids(lawaai) je mag maken (buiten), dus aan jou de eer omdat dan netjes zo te houden, doe je dat niet, kun je onverwacht bezoek krijgen, van die mensjes in zwart met geele pakken aan bv.Jeroen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:40:
@MacD007 Ik vermoed dat je me een beetje verkeerd begreep, ik had het namelijk over een hypothetische andere wettelijke situatie, niet over hoe het nu werkt.
[...]
Dus in de APV staat wat het maximum geluidsvermogen van mijn (thuisbioscoop)installatie mag zijn? Niet hoe hard ik hem mag gebruiken? Dan heb ik dat verkeerd ingeschat.
[...]
Zo omschrijf ik het ook nog steeds. Ook met de WPAC tool of iets dat daarop zou lijken. Echter, nu is het zo dat ik niet mag uitgaan van het geluid dat de WP produceert bij de te verwachten warmtebehoefte, maar ik moet uitgaan van wat hij maximaal kan produceren ook al zou ik m'n huis daarmee tot sauna upgraden. Ik probeer niet te betwisten dat dat is hoe het is, maar dat is hetgene dat ik jammer vind.
Ik was daar na het meten al bang voor inderdaad. Ik denk dat ik met grote waarschijnlijkheid het afgiftesysteem kan verbeteren komende tijd, dus dan zou ik het op de 75/6 houden.PentaClover schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:58:
[...]
Ik heb het even met deze gegevens uitgerekend, ondanks de T22 dan heb je nog minder afgifte vermogen dan met je eerdere gegevens en de aannames van dat het 70% en 60% van het totaal was.
Afgifte vermogen verbeteren zal helpen om de Ta lager te krijgen en minder stroom te verbruiken.
Een kleinere WP bijv de 5 kW zal het punt waarbij je benodigd vermogen meer is dan het minimum vermogen naar een hogere buiten temperatuur verschuiven van 6oC a 7oC, maar het zal nooit weg gaan, en aan de rechterkant bij de koudere buiten temperaturen (vanaf ongeveer -12oC) zal je WP vermogen te kort gaan komen.
Het verschilt nogal per persoon hoe je het vermogen wil dimensioneren en hoe koud je denkt dat het gaat worden de komende 20 jaar.
[Afbeelding]
Die komt bij mij overigens ook door de WPAC test.
Nou nog kijken of ik de 1,5m tot mijn gevel bovengronds ga overbruggen of ondergronds.
klopt, echter als je je toch nieuwe radiatoren nodig hebt kun je die daar op aan passen, echter veelal kun je ook je huidige radiatoren wel een boost geven dmv radiatorventilatoren. het is ook gewoon een kostenaspect.Antonl91 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:27:
[...]
Dat zou misschien nog kunnen, maar ik vermoed dat met het aanleggen van de vloerverwarming die buizen in de weg zitten en het makkelijker anders kan qua leidingwerk. Daarnaast weet ik dan niet of er voldoende warmte afgegeven kan worden, als je het dan later moet aanpassen en alsnog vloerverwarming aan moet leggen ben je duurder uit. Radiatoren zijn vaak niet ontworpen voor zulke lage temperaturen.
mag ik vragen welke waarde je dan voor de Wpac gebruikt hebt ? want ik kon zo snel geen enkele geluidsvermogewaarde van deze warmtepomp vinden.Jeroen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:18:
[...]
Ik was daar na het meten al bang voor inderdaad. Ik denk dat ik met grote waarschijnlijkheid het afgiftesysteem kan verbeteren komende tijd, dus dan zou ik het op de 75/6 houden.
Die komt bij mij overigens ook door de WPAC test.
Nou nog kijken of ik de 1,5m tot mijn gevel bovengronds ga overbruggen of ondergronds.
@PentaCloverPentaClover schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:58:
[...]
Ik heb het even met deze gegevens uitgerekend, ondanks de T22 dan heb je nog minder afgifte vermogen dan met je eerdere gegevens en de aannames van dat het 70% en 60% van het totaal was.
[Afbeelding]
Mooie grafieken!
Ik zie dat je zijn ( @Jeroen) warmteverlies hebt berekend op 4 kW bij -10. De Valliant 75/6 doet nog ~7.5 kW bij Tb -10. Zou hij niet een kleiner model warmtepomp met ook een lager minimumvermogen kunnen nemen?
@JeroenJeroen schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:06:
Op 7 maart was het buiten 0 graden en had ik 24 uur lang (en daarvoor) de thermostaat vast op 20 graden staan. De aanvoertemperatuur was ingesteld op 50 graden. De temperatuur bereikte inderdaad de 20 graden. Het verbruik in die 24 uur was 5,63 m³ gas. Dat zegt me dat we om en nabij de 50 kWh warmteenergie nodig hebben op zo'n dag. Dat is gemiddeld 2,1 kW. Hierna ga ik nog extra isoleren, dus dit wordt alleen minder.
Qua warmteverlies: in Zuid-Holland was de daggemiddelde temperatuur op 7 maart volgens het KNMI 6,0 graden (bron). Was het daggemiddelde bij jou echt 0 graden? Of bedoelde je de minimumtemperatuur? Voor dit soort berekeningen gebruiken wij normaliter het daggemiddelde. Ik dacht even checken of @PentaClover met de juiste gegevens heeft kunnen rekenen.
Qua afgifte: ook weer niet zo slecht, volgens de analyses van Pentaclover zou je zelfs met de 75/6 (mogelijk een relatief groot model voor jouw warmteverlies?) een Ta < 35 gr krijgen bij een daggemiddelde Tb van 0 graden, dat is niet heel slecht hoor. Bij milde buitentemperaturen heb je met dat model warmtepomp wel een hoge Ta van 38 graden nodig om je minimumvermogen kwijt te raken, dat is wel inefficient en zonde. Boosten met fans is zeker aan te raden, lees maar eens de interessante analyses van @JBtL hier. Met het schakelen van de fans van 0% naar 20% verdubbelt de deltaT (en dus verdubbelt je afgifte, want de flow blijft gelijk). Hij laat hier zien dat zijn sCOP met de fans is verbeterd van 3.71 naar 4.56, een enorm effect dus.
Pendelen kun je in jouw situatie voorkomen door:
1. Afgifte evt. uitbreiden (vloerverwarming, wandverwarming, extra of grotere radiatoren/convectoren)
2. Bestaande radiatoren/convectoren boosten met fans
3. Een niet te groot model warmtepomp kiezen (vermogen van 4 kW bij -10 zou voldoende moeten zijn? Al twijfel ik dus of dat klopt, zie boven)
4. Een aan/uit thermostaat met instelbare hysterese gebruiken (bijv. de Netatmo), de hysterese stel je dan bijv. op 0.3 of 0.4 graden in.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
P.s. de ontwerptemperatuur is een keuze. Ik denk zelf dat je niet kouder dan een daggemiddelde van -10 hoeft te rekenen. Bedenk dat een WP met een hoog vermogen ook nadelen heeft, zoals een vaak hoger minimumvermogen en daardoor hogere Ta en slechtere COP.
Lees maar eens de topic start en deze post over ontwerptemperaturen, toevallig ook van @JBtL
Lees maar eens de topic start en deze post over ontwerptemperaturen, toevallig ook van @JBtL
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Zoals ik lees is het juist anders en speelt geluidsdruk een belangrijke factor sinds 2021.MacD007 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:50:
[...]
heb je aan de geluidseisen gedacht ? de in de spec aangegeven geluidswaarde (= Geluidsdruk op 1m 49dB) kun je dus niet gebruiken om aan te tonen dat je aan de geluidseisen voldoet. nergens, helaas, ook niet op het forum word van de benodigde geluidsvermogen gesproken, en die heb je echt wel nodig.
dus vraag dat echt nog wel eens bij hun op, los vind ik hun prijs aan de behoorlijke kant, het voordeel is wel dat het een R290 (propaan) koudemiddel heeft, denk daarbij wel aan de veiligheidsafstand, ook daar vind ik bij hun bitter weinig van terug.
ik zou eerder naar bv een Amber (ook R290) gaan kijken.
https://warmtepompvergeli...gesteld-aan-warmtepompen/
Maar hoe dan ook, de warmtepomp zou dan op twee hoog komen, op zo'n 4-5 meter bij de ramen van de buren (en nog veel belangrijker... mijn eigen raam
Zoals ik de nieuwe regels begrijp, mag je nog steeds een warmtepomp plaatsen zolang deze voldoet aan de regels. Op de grond en dan niet hoger dan 1 meter boven het maaiveld en niet groter dan 2 m2MacD007 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:28:
[...]
nee, dat is zeker onjuist. Je hebt ook per 1-1-2024 met de omgevingswet te maken, de voorwaarden zijn echter in elke gemeente anders (afhankelijk van het bestemmingsplan ed)
hier een plaatje (van de NVG) waar aangegeven staat waar een warmtepomp of airco niet cq niet zonder vergunning geplaatst mag worden. je moet dus echt eerst bij je gemeente langs om te kijken aan welke regels je moet houden. Mijn gemeente gebruikt hierbij de VNG opzet en dus ook het hierboven getonde plaatje is dan van toepassing.
maar ook het aantal kan een rol spelen, in onze gemeente zijn afaf 3 airco's en warmtepompen (buitenunits) altijd vergunningsplichtig. (kosten ruim 700 euro).
[Afbeelding]
rood betekend no-go of vergunning nodig.
Ik heb het dan puur over plaatsing. Niet het geluid.
Als je je aan het bouwbesluit houdt (dus niet te hoog e.d.) dan is er naar mijn weten geen vergunning nodig.
Waar het voor 1 januari niet mocht, mag het nog steeds niet, en waar het voor 1 januari wel mocht, mag het nog steeds.
De nieuwe regels gaan juist zorgen dat gemeentes meer vrijstellingen mogen geven.
[ Voor 6% gewijzigd door Rzaan op 12-05-2024 15:03 ]
Ja, maar dat is de geluidsdruk gemeten op de erfgrens (dat is dus de bekende geluidsnorm 45/40 dB), echter wat jij bedoeld is de geluidsdruk van de warmtepomp en juist dat wordt er dus in de nieuwe wetgeving die per 1-4-2021 is ingegaan niet mee bedoeld.Antonl91 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:34:
[...]
Zoals ik lees is het juist anders en speelt geluidsdruk een belangrijke factor sinds 2021.
https://warmtepompvergeli...gesteld-aan-warmtepompen/
Maar hoe dan ook, de warmtepomp zou dan op twee hoog komen, op zo'n 4-5 meter bij de ramen van de buren (en nog veel belangrijker... mijn eigen raam) vandaan. En die warmtepomp van Itho Daalderop heeft twee grote nadelen, ten eerste zie ik juist dat die duurder is en ten tweede is die ook een stuk zwaarder en waarschijnlijk ook beter zichtbaar.
Deze afstanden lijken al een goede kans op slagen te hebben echter zorg dat je gewoon vooraf een goede WPAC berekening hebt die klopt, dan sta je zelf een heel stuk veiliger. en het is ook maar een kleine moeite.
De WPAC berekentool gaat dus uit van het geluidsvermogen (LwAmax) van de warmtepomp hebben, want die is namelijk niet afhankelijk van de afstand vanuit je meet. daarom zie je be dit soort waarden geluidsdruk (Lp) bij 1m (bv) maar soms worden daar ook de waarden geluidsdruk bij 3m geplaatst.
Daarnaast moet je de geluidsvermogen bij 100% vol vermogen weten, want die is bepaalend.
Bij een geluidsdruk weet je helemaal niet bij welk vermogeninstelling deze is genomen.
Het toestingsveld van de WPAC rekentool: (waar je dus jouw LwAmax en K1 moet invullen), staat ook zo in de handleiding vermeld.
/f/image/c4dpXUwlWev6NxL3yD0pZhWB.png?f=fotoalbum_large)
dus als jij in je WPAC berekening die 49 dB hebt meegenomen, als dat klopt, klopt jou berekening dus niet.
als je niet uitkomt wil ik je helpen (gratis), stuur me dan maar een pm, want dat doen we niet hier op het forum.
[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 12-05-2024 14:59 ]
@MacD007
Je interpreteert de regels niet helemaal goed.
Het plaatje dat je gebruikt, gaat vooral op voor installaties die je aan de gevel bevestigd.
Maar wie zijn WP of AC echter op de grond zet heeft met dat plaatje al weer veel minder te maken.
In dit document van de gemeente Maastricht bijvoorbeeld staat een handige beslisboom op de 3de pagina.
Dan zie je dat er eigenlijk nauwelijks iets veranderd is per dit jaar.
Je interpreteert de regels niet helemaal goed.
Het plaatje dat je gebruikt, gaat vooral op voor installaties die je aan de gevel bevestigd.
Maar wie zijn WP of AC echter op de grond zet heeft met dat plaatje al weer veel minder te maken.
In dit document van de gemeente Maastricht bijvoorbeeld staat een handige beslisboom op de 3de pagina.
Dan zie je dat er eigenlijk nauwelijks iets veranderd is per dit jaar.
[ Voor 41% gewijzigd door Rzaan op 12-05-2024 15:17 ]
Dan zou @Jeroen 2 modellen kleiner moeten nemen, de 55/6. Het valt me nog mee, iets beter dan mijn inschatting met betrekking tot genoeg vermogen tot -14oC Buiten temperatuur. (Onder aanname dat het warmte verlies klopt uiteraard, ik heb 2.5 kW bij 0oC buiten temperatuur gebruikt en stookgrens op 16.7oC)SebastiaanPs schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:51:
[...]
@PentaClover
Mooie grafieken!
Ik zie dat je zijn ( @Jeroen) warmteverlies hebt berekend op 4 kW bij -10. De Valliant 75/6 doet nog ~7.5 kW bij Tb -10. Zou hij niet een kleiner model warmtepomp met ook een lager minimumvermogen kunnen nemen?
Qua minimum vermogen ziet het er beter uit, onder de 5oC buiten temperatuur heb je gelijk of meer dan het minimum vermogen nodig, en door het lagere minimum vermogen kan er op een lagere temperatuur (32oC) verwarmd worden bij de wat hogere buiten temperaturen, wat natuurlijk erg prettig is voor het verbruik.
Enige nadeel is dat je wat langer moet wachten ten opzichte van een 75/6 voordat je warm water boiler opgewarmd is als je deze via de WP verwarmd.
Het plaatje ziet er zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/6R1nDUpahxqW4CK7U4npLmAz.png?f=user_large)
[ Voor 0% gewijzigd door PentaClover op 12-05-2024 15:43 . Reden: Typo ]
Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt