Monoblock voor vvw benedenetage

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:52

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Even afgesplitst van het grote topic om eea in ieder geval voor mezelf bij elkaar te houden.

Situatie:
Huis, 1978, muurisolatie met noppenfolie. Is niet na te isoleren volgens 2 verschillende isolatiedeskundigen. Ramen zijn HR++, oppervlakte beneden 40m2.

Plan
Warmtepomp + vvw op de begane grond, cv-ketel blijft zitten voor SWW en radiatoren boven. Die staan alleen open bij < -10°, maar wil ik niet verwijderen. Boven verwarm ik nooit.

Overwegingen
- De ruimte binnen is beperkt. Een hybride ketel zou je het best aansluiten bij de cv-ketel en die zit op zolder. Aangezien ik boven niet verwarm is dat misschien niet het meest efficient; leiding helemaal naar boven en dan weer naar beneden.

- De wp op het dak is onderhoudstechnisch niet handig en aangezien ik alleen beneden wil verwarmen lijkt het me handig dat de wp ook beneden staat. Scheelt leiding.

- Split op de dakkapel is buurman-technisch (links op foto) niet handig. Hij slaapt ook voor en is wat gevoeliger voor geluid. Dakkapel is dan wel erg dichtbij.

Het idee erachter is dat met dit een simpele installatie oplevert en dat de cv door het beperktere gebruik langer mee zal kunnen. Mocht die op termijn vervangen moeten worden dan kan ik altijd nog kiezen om die ook op de wp aan te sluiten of om er een aparte wpb voor te nemen. Daarnaast komt er nog veel meer bij kijken waardoor de totale verbouwing tegen de 20k gaat aanleunen en het budget is een keer op

De plek die erg uitnodigt voor de wp is onderstaande plek, waar nu de kliko's staan op de foto. Aansluiting op de vvw zit dan aan de andere kant van de muur. De uitbouw is aan de straatkant en is onze hal, zo ook bij de buren. Geluidsoverlast lijkt me dan geen issue. Eerste overleg met de buren leert dat zij dat ook denken.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/bB7DAO5.jpeg

Nu een bedrijf over de vloer gehad die zowel wp als vvw kunnen aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8BXNMsD.png

In deze offerte:
- Remeha Elga Ace monoblock wp (aanname: 4kW)
- plaatsen wp tegen de buitenmuur, leiding naar binnen is cm-werk
- verwijderen bestaande laminaat, parket en grindvloer
- infresen en plaatsen vvw
- verwijderen bestaande radiatoren

Vragen
- Kan een wp met vvw de kamer warm houden en vanaf welke temperatuur gaat dat niet meer lukken?
- Is het dan slim om niet alle radiatoren te verwijderen?
- Zou ik de vloer nog moeten isoleren van onderen?

Wat vinden we er van?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:03

ErikKo

Rippie

Hybride is mijn inziens maar half werk. Ik zou sowieso met hele CV overstappen op WP. Dat houdt je CV design ook simpel ipv complexe schakeling/sturing icm CV ketel.

Welk type radiatoren heb je op de bovenverdieping? Wellicht werken deze prima met de WP als je ze een boost geeft met wat ventilatoren (zoek HeatBooster op het Tweakers forum)

[ Voor 35% gewijzigd door ErikKo op 16-06-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:55

martijn v o

Certified by Enphase.

40m2 alleen op de WP, gaat dat goed?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
martijn v o schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:49:
40m2 alleen op de WP, gaat dat goed?
Volgens het bedrijf dat het gaat installeren wel. De wp is - denk ik - een 4 kW wp en die kan een heel eind terugschalen, lees ik in het Remeha-topic. Ik ben eerder bang dat het bij kou niet voldoende gaat zijn, maar het is lastig dat zo in te schatten.

Ik heb niet veel zin om 11k te investeren om er dan achter te komen dat ik de verkeerde keuzes heb gemaakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Een hybride systeem is niet zo complex.
Je kan de C.V ketel altijd later verwijderen.
Waarom er elke keer geroepen wordt dat je gelijk helemaal naar een WP installatie over moet is mij een raadsel.
Als je de ketel niet meer nodig hebt, kost het verwijderen bijna niets.
Vaak moet er ook nog een oplossing voor het warme water worden gevonden.
Laat je niet gek maken en win nog wat extra informatie in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-05 21:31
Ik heb een vergelijkbare casus, maar ga wel meteen van het gas af. Zie Warmtepomp + warmtepompboiler: check op plan gevraagd, wellicht haal je daar nog wat extra info uit.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik wil de hele operatie ook niet nóg ingewikkelder maken dan hij nu al is. Daarbij weet ik nog niet of ik uberhaupt wel van het gas af wil. Misschien wel, misschien niet, zie ik later wel. Voor nu is de operatie complex en duur genoeg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:03

ErikKo

Rippie

Anoniem: 1004743 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:08:
Waarom er elke keer geroepen wordt dat je gelijk helemaal naar een WP installatie over moet is mij een raadsel.
Als je later de CV ketel wil verwijderen moet de WP wel genoeg vermogen hebben om het hele huis warm te houden. 4 kW lijkt me dan niet genoeg. Wanneer je dan de CV ketel verwijdert, moet je ook de WP vervangen met eentje met meer vermogen. Dat is natuurlijk zonde. Zet dan meteen een WP neer die het hele huis kan warm houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:25
Anoniem: 1004743 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:08:
Het is vooral afhankelijk van de situatie.

Helemaal van het gas af, kan een flinke investering zijn. Vaak zie ik ook nog dat men dan voor een WP + SWW boiler gaat, naast dat dat veel meer ruimte inneemt wat er niet altijd is, het kost veel geld.

In de praktijk heb je met een SWW boiler vaak wel genoeg warmwatervoorraad maar mijn schoonouders, waar een van hun dochters + kids inwonen, hebben een strak doucheregime omdat anders het warme water "op" is. Ook iets om weer rekening mee te houden.

En hoeveel kwaad kan het om inderdaad de CV te laten hangen? Oké, je betaalt vastrecht maar ik krijg het zelfs in m'n (oké toegegeven, best goed geïsoleerde) jaren-30 woning voor elkaar om ergens rond de 25ct gas per dag te gebruiken, dat is dan voor het douchen (3 pers) en koken op gas.

Gas moet nog wel een heel stuk duurder gaan worden wil ik gas in de ban doen.

Tegen die tijd, zullen er ook wel weer oplossingen komen voor mensen die van het gas af willen, een HWP hebben en missschien vermogen tekort komen.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
ErikKo schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:56:
[...]
Als je later de CV ketel wil verwijderen moet de WP wel genoeg vermogen hebben om het hele huis warm te houden. 4 kW lijkt me dan niet genoeg. Wanneer je dan de CV ketel verwijdert, moet je ook de WP vervangen met eentje met meer vermogen. Dat is natuurlijk zonde. Zet dan meteen een WP neer die het hele huis kan warm houden.
Het wordt qua ruimte en leidingen wat lastig om eea aan elkaar te knopen. Ik vermoed dat als ik ooit van het gas af wil, het misschien wel net zo makkelijk is om een extra wpb aan te schaffen. Ik heb nu ook al eens zitten kijken en een boilervat is lastig weg te werken. Uiteraard: waar een wil is, is een weg, maar die wil is er nu niet persé.

Ik verwarm nu boven helemaal niet en ik ga dat ook niet doen zoals het nu lijkt. Kinderen zijn uit huis, dus we zijn met zijn tweetjes en we zijn niet van die koukleumen die zich pas bij 24 graden comfortabel voelen. Als ik beneden warm heb, vind ik het prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:42
Die Elga Ace monoblock wordt door Remeha aangeboden als hybride, dus om te combineren met een gas CV ketel. De Elga Ace split warmtepompen hebben ook echt een gas CV ketel nodig en kunnen niet goed functioneren zonder. Ik weet niet zeker hoe dat zit voor het monoblock. Houd je hier rekening mee? Je gaat dus wel één geheel maken van je CV systemen boven en beneden?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Op dit moment heb ik een CV die de radiatoren beneden bedient en geen vvw. Ik was overigens in de veronderstelling dat de Elga Ace in eerste instantie als hybride op de markt gezet is, maar dat er nu ook een monoblock versie is. Dat is tenminste wat ik lees in het Elga Ace topic:
Deze opvolger is er in twee types, 4 en 6 kW.
Sinds 2023 ook verkrijgbaar als monoblock, waardoor er nu vier verschillende types op de markt zijn.
Is dit dan niet zo / te optimistisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Hybride is niet het tegenovergestelde van monoblock.

Hybride wil zeggen in combinatie met een andere warmtebron, normaal gesproken een gas CV ketel. De tegenhanger van een hybride warmtepomp is een full electric warmtepomp.

Monoblock wil zeggen dat het koudemiddelcircuit volledig in de buitenunit zit, welke buiten warm water produceert. De tegenhanger is een split warmtepomp, waarbij het koudemiddelcircuit tussen de buiten en binnenunit zit. Bij een split warmtepomp is er dus geen CV water buiten, alleen binnen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Als ik de Remeha website lees, dan wordt deze monoblock nadrukkelijk als een hybride warmtepomp aangeboden, dus in combinatie met een gas CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
P_Tingen schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:11:

Vragen
- Kan een wp met vvw de kamer warm houden en vanaf welke temperatuur gaat dat niet meer lukken?
- Is het dan slim om niet alle radiatoren te verwijderen?
- Zou ik de vloer nog moeten isoleren van onderen?

Wat vinden we er van?
En dan nog antwoord op je vragen:

1. Met vloerverwarming uitgevoerd als hoofdverwarming (dus bijv. 10 cm hart-op-hart, 16x2 slangen) moet dat geen probleem zijn tenzij het echt slecht geïsoleerd en tochtig is.
2. De radiatoren kun je in de kamers met vvw als hoofdverwarming prima verwijderen.
3. Als je vvw hebt is het altijd een goed idee om de vloer te isoleren, anders verlies je veel warmte naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:28
SebastiaanPs schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:11:
Als ik de Remeha website lees, dan wordt deze monoblock nadrukkelijk als een hybride warmtepomp aangeboden, dus in combinatie met een gas CV ketel.
Let wel op dat de Remeha variant van deze wp niet samenwerkt met de cv ketel. Het is óf de ketel, óf de wp die draait. Nefit en Ferroli verkopen dezelfde buitenunit die wel samenwerkt met de cv ketel maar ook stand alone draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
SebastiaanPs schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:19:
[...]
En dan nog antwoord op je vragen:

1. Met vloerverwarming uitgevoerd als hoofdverwarming (dus bijv. 10 cm hart-op-hart, 16x2 slangen) moet dat geen probleem zijn tenzij het echt slecht geïsoleerd en tochtig is.
2. De radiatoren kun je in de kamers met vvw als hoofdverwarming prima verwijderen.
3. Als je vvw hebt is het altijd een goed idee om de vloer te isoleren, anders verlies je veel warmte naar beneden.
Tot welke temperatuur kan ik er van uitgaan dat de wp mijn vloer (en dus de kamer) warm houdt? Ik lees her en der dat zo rond / onder het vriespunt het lastig wordt voor een wp om nog warmte uit de lucht te halen. Dat was de reden voor mij om evt de radiatoren (aangestuurd door de cv) te laten zitten, als backup voor hele koude dagen. Maar is dat nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Het verschilt per warmtepomp. Goede merken verliezen weinig vermogen bij lage buitentemperaturen. Kijk hiervoor naar het vermogen wat de warmtepomp kan leveren bij -7 of -10 graden buitentemperatuur. Mitsubishi Electric, de Remeha Elga Ace en diverse andere merken bieden uitgebreide data die te vinden zijn via de merkspecifieke topics.

Waar wil je op lange termijn naartoe? Een hybride systeem houden? of later full electric? Dit bepaalt sterk de keuzes die je nu moet maken.

Als je op lange termijn hybride wil blijven, dan is de Elga Ace geen gekke keuze. Als je op termijn naar full electric wil gaan of dat als serieuze optie wilt houden, dan is dit een minder logische keuze.

Lees nog eens goed de topic start van het L/W warmtepomp topic en de ik-wil-een-warmtepomp FAQ.

Heb je het bedrijf dat de vvw en de Elga Ace aanbood al gevraagd hoe ze die als hybride willen aansluiten in combinatie met je gas CV ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
SebastiaanPs schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:55:
Waar wil je op lange termijn naartoe? Een hybride systeem houden? of later full electric? Dit bepaalt sterk de keuzes die je nu moet maken.
Ik wil hem niet als hybride. Het is de bedoeling dat hij alleen de vloerverwarming gaat aansturen en voor het sww hou ik (vooralsnog) de cv. Een 'echte' hybride is lastiger in te passen qua ruimte.

Misschien wil ik voor sww ook nog wel een keer over naar iets anders, maar nu nog niet.

De reden om wel of niet radiatoren in de kamer te laten zitten (aangestuurd door de cv) heeft puur te maken met of de wp het warm kan houden in de winter. Ik wil niet koud zitten, dus dan zou ik evt die radiatoren weer aan kunnen slingeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:30

dimako_

Vogel

Ik zat in een soort gelijke situatie.

Ik heb een monoblock LG therma V 7kwh geplaatst voor 45m2 vloerverwarming, onlangs een uitbouw van 20m2 bijgeplaatst, dus nu in totaal 65m2 vloerverwarming.

De warmtepomp verwarmt alleen beneden en draait altijd in silent mode om zo min mogelijk geluid te produceren.

Boven heb ik altijd alle radiatoren uitstaan en heb de CV ketel alleen in gebruik voor SWW.

Dus lijkt me dat je prima een aan de voorkant van je woning een warmtepomp kan plaatsen voor alleen het verwarmen van de benedenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
@dimako_ Die LG kan dus alles warm houden begrijp ik, ook bij (hele) koude buitentemperaturen?
En heb je iets van backup voor een defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:30

dimako_

Vogel

Warmtepomp houdt het huis makkelijk op temperatuur.
Ik heb warmtepomp geplaatst in december 2022 toen het die week goed koud was.

In stuur (handmatig) op vaste aanvoer temperatuur en bij koudere dagen staat de temperatuur ingesteld op 30, 31 of 32 graden en binnen is het dan tussen 21 en 22 graden.

Ik heb verder geen backup voor defrosts.

Ter info: ik woon in een woning uit 1982.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-05 20:43
Let erop dat de ELGA (elektra - gas) een specifieke hybride warmtepomp is...

Bij de split is het (zonder uitvoerige ombouw met buffer+el backup en aangepaste regeling deze niet stand alone kan draaien..)

Hoe de monoblock dit doet weet ik niet, echter zegt de term monoblock enkel iets over het koudemiddel-circuit..

Wellicht kun je het volgende overwegen;
-monoblock WP op de gewenste plek (ivm geluidseisen zal dit een zeer kritische locatie zijn, ook al hebben jullie en de buren er geen last van... Neem toch maar een val de stillere...).

-vv-verdeler op gewenste plek, vanuit WP aansluiten met grote diameter leidingen (28cv / 32mlb) (vvv zonder pomp uiteraard!!)

-Vanuit verdeler nieuwe grote diameter leidingen naar huidige standleiding, 2 afsluiters ertussen.
Terugslagklep bij CV ketel (vermijden dat die als bypass functioneert)

-radiatoren op begane grond verwijderd.

-kranen in eerste instantie OPEN zetten en bovenverdieping met de lage temperaturen die door de vloer gaan mee laten draaien..
Cv ketel actief uit zetten (verwarmingsdeel)

-Wordt het te koud boven? Kranen in standleiding dicht zetten, onderverdeling door Vvv laten verwarmen, boven door CV laten verwarmen, onder door WP.

-merk je na 1-2 jaar dat je die CV eigenlijk nooit gebruikt anders dan voor het douchen kun je dan verder kijken.

Goede warmtepompen?
-Geen Elga, ik demonteer er meerdere per jaar ten faveure van een WP die wel zonder ketel kan draaien...
-LG? Ik heb ze geplaatst en een aantal onder coulance weer verwijderd ivm geluid, regeling en koelfunctie.

Mijn go-to "budget" warmtepomp momenteel is een Vaillant arotherm plus unit...
De 55/6 doet trouwens nog 6!?!! Kw bij -7C @35C. Zeer stil, erg efficiënt en een mooie regeling..

Wat is je huidige gasverbruik en hoe stook je?

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
BjornHero schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:20:
Wat is je huidige gasverbruik en hoe stook je?
Mijn huidige gasverbruik is iets van 700-800 m3 en wat bedoel je met "hoe stook je?" Ik heb een thermostaat die geprogrammeerd is op 15 graden vanaf 21:30. Mijn vrouw en ik zijn redelijk veel weg en zetten hem handmatig warmer als we het te koud vinden. Dus handmatig aan, automatisch uit. Boven stook ik nooit, beneden alleen in de kamer met 2 radiatoren; 1 brede van ong 3 meter en een kleintje van 60cm

[ Voor 16% gewijzigd door P_Tingen op 19-06-2024 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-05 20:43
P_Tingen schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:28:
[...]

Mijn huidige gasverbruik is iets van 700-800 m3 en wat bedoel je met "hoe stook je?" Ik heb een thermostaat die geprogrammeerd is op 15 graden vanaf 21:30. Mijn vrouw en ik zijn redelijk veel weg en zetten hem handmatig warmer als we het te koud vinden. Dus handmatig aan, automatisch uit. Boven stook ik nooit, beneden alleen in de kamer met 2 radiatoren; 1 brede van ong 3 meter en een kleintje van 60cm
Met hoe stook je bedoelde ik exact deze beschrijving:)

Stookgedrag kan een gigantische uitwerking op verbruik hebben :) vandaar.

Houdt er rekening mee dat een vloerverwarming, en zeker een warmtepomp je temperatuur -stijging niet zo snel kan doen als je momenteel met je gasketel doet, hierdoor kan je gedrag veranderen...

Wil je dit blijven doen, kan het laten zitten van de radiatoren beneden toch een goede oplossing zijn..

Trouwens, erg goed dat je je buren in het geheel betrekt!!!

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
We zijn aan het kijken naar tegels voor op de vloer en de tegelboer heeft al geadviseerd om niet al te veel aan de thermostaat te zitten omdat zo'n vloer erg traag reageert. Dat is op zich niet erg; laat de wp maar draaien en een constante temperatuur in huis vinden mijn katten vast ook prima :)

Pagina: 1