Hallo Tweakers.
Wij zouden graag all-electric L/W warmtepomp willen plaatsen. Onze CV Ketel is door de onderhoudsmonteur afgekeurd ivm een te hoge CO waarde. Nu hoeft die niet meteen uit het stopcontact, maar we zijn dus nu wel actief in de markt om een warmtepomp te plaatsen.
Uiteindelijk kijk ik naar prijs op op langere termijn (dus aanschaf + verbruik). Geluid is een overweging omdat zowel op zolder als een monoblock onder het badkamerraam niet ver bij buren vandaan is. Koppeling met home-assistant is mooi, zou ik ook wel gebruiken, maar het belangrijkste vind ik dat het systeem of open is, of geheel niet afhankelijk van internet. Ik wil niet als een bedrijf failliet gaat of begint te enshittifyen met een 10k baksteen zitten.
Wij zouden graag all-electric L/W warmtepomp willen plaatsen. Onze CV Ketel is door de onderhoudsmonteur afgekeurd ivm een te hoge CO waarde. Nu hoeft die niet meteen uit het stopcontact, maar we zijn dus nu wel actief in de markt om een warmtepomp te plaatsen.
Historisch gasverbruik:
- ~950m3 per jaar
- We wonen hier sinds januari 2021. In februari hadden we een lekkage in de leidingen van de CV, dus het verbruik toen was krankzinnig hoog en geeft helaas geen nuttig inzicht.
- Gelukkig log ik hier alles de moeder sinds medio 2022. Dus ik heb een paar koude dagen gevonden waarbij ik wel het gasverbruik heb.
- 2022-12-13 - 2022-12-15 schommelde het rond -5 => 11,88m3 per dag
- 2024-01-09 - 2024-01-11 schommelde het rond -4 => 10m3 per dag
- Op een zomerdag doen we ongeveer 0.5m3. Wat dus geeft dat we ~ 950 - (0.5*365) = 767.5m3 in een stookseizoen doen. We stoken redelijk zuinig op 18 graden en 20 's avonds.
Afgiftesysteem:
- Op de benedenverdieping moet nog vloerverwarming komen. Dit wilden we oorspronkelijk eerst doen en daarna de CV vervangen door warmtepomp. Maar doordat de CV is afgekeurd zien we ons genoodzaakt om de warmtepomp naar voren te halen. We willen liever niet tijdelijk een nieuwe CV ophangen.
- Uiteindelijk komt er beneden wel vloerverwarming, maar omdat we dan ook iets met de keuken moeten is dat een groter project voor op langere termijn.
- Er zijn op de benedenverdieping 4 radiatoren met een totaal 35/30/20 vermogen van: 1794W
- De radiatoren op de verdieping (die grote uit de jaren 60) heb ik al een keer vervangen door nog grotere type 22s. Het gaat dan om 5 radiatoren met een totaal 35/30/20 vermogen van: 2001W
- Op zolder hangen 2 wat kleinere radiatoren met een 35/30/20 vermogen van: 598W
- We hebben sinds we hier wonen de cv op 50 graden staan (kan niet lager), daarmee lukt het prima om het huis op koude dagen in een aantal uur op temperatuur te krijgen.
SWW:
- We hebben op zolder plek voor een boiler lijkt me. Waar nu de CV hangt of daar vlakbij.
- Het gaat om een betonnen vloer uit 1969.
- We hebben op dit moment alleen een douche.
- Er is geen DWTW aanwezig.
Warmtepompvoorkeur:
Voorkeur voor een L/W warmtepomp. All electric. Ik zie op dit moment zelf een paar opties wat betreft plaatsing. Een all-in-one systeem op zolder met zo'n stuk door het dak heen. Of een monoblock onder het badkamerraam. De CV hangt op zolder, dus je kunt vanonder het badkamerraam gemakkelijk je hete water op de plek krijgen waar nu de CV ook hangt.Uiteindelijk kijk ik naar prijs op op langere termijn (dus aanschaf + verbruik). Geluid is een overweging omdat zowel op zolder als een monoblock onder het badkamerraam niet ver bij buren vandaan is. Koppeling met home-assistant is mooi, zou ik ook wel gebruiken, maar het belangrijkste vind ik dat het systeem of open is, of geheel niet afhankelijk van internet. Ik wil niet als een bedrijf failliet gaat of begint te enshittifyen met een 10k baksteen zitten.
Wie gaat het installeren?
We gaan het laten installeren.Foto's
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Verdere info
Vragen en overwegingen die ik nu heb:- Ik heb naar 5 bedrijven in de omgeving (Deventer) een offerte aanvraag gedaan. Is er nog een bedrijf waar iemand hier ervaring mee heeft die ik zeker ook even moet vragen?
- Als ik kijk naar het benodigde vermogen dan kom ik uit op 767.5 * 8 / 1650 = 3.7kW op basis van vorig jaar het hele stookseizoen. Als ik kijk naar 2022-12-13 dan zou het gaan om 12m3 * 8 / 24 = 4 kW. Als ik dan uitga van een warmtepomp die bij -5 4kW moet kunnen leveren, zie ik dat dan goed?
- Wat is ongeveer het vermogen van een warmtepomp waarvan je verwacht dat het voldoende is? Heb je een warmtepomp die zou werken, dan kan ik die specsheet vergelijken met die waar de installateurs mee komen.
- Zoals ik het nu zie is onze afgiftecapaciteit bij 35/30/20 krap-aan voldoende, wat mij doet vermoeden dat we b.v. op 45 graden prima voldoende hebben. Uiteindelijk komt er natuurlijk nog vloerverwarming. Worst case zetten we komende twee winters een paar keer elektrische kacheltjes neer, dat is goedkoper dan een tijdelijke CV ophangen. Zie ik dat goed?
- Hoe achterhaal ik het draagvermogen van mijn vloer? Met 6 man hier naast elkaar op zolder staan kan natuurlijk gewoon, kan de vloer dan 400kg hebben? Lijkt me toch?
- Hoe groot is het verschil in kosten en ruimte tussen een warmtepompboiler waarmee je een bad kan vullen en één die alleen voor een douche voldoende is? Hoeveel liter heb je het dan over?
[ Voor 24% gewijzigd door Dinand Mentink op 28-06-2024 18:14 . Reden: lijstjes opmaken, foto's en kWh/kW correctie 8)7 ]
Dinand Mentink - www.dinandmentink.nl