Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-04 23:17
Hoi,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. :)

Ik heb verschillende offertes voor een full Electric warmtepomp ontvangen maar zie door de bomen het bos niet meer.

Het betreft een vrijstaande woning uit 1968 die volledig is geïsoleerd. De woning heeft op alle verdiepingen airco's (Daikin) en geen radiatoren meer. De warmtepomp zou dan ook alleen +/- 75 m2 aan vloerverwarming moeten verwarmen en het tapwater. Het gasverbruik is vertroebeld door het gebruik van de airco maar ik schat dit op 1500 kuub als ik de airco niet zou laten verwarmen.

Ik woon hier samen met mijn vrouw en zoontje van 2. (Mogelijk ooit nog één;) ) de badkamer heeft een regendouche en een bad. Ik schat rond de 85.000 liter per jaar aan verbruik.

De plek van de boiler zou in de kelder zijn. Daarnaast heb ik voldoende zonnepanelen op het dak liggen. Op dit moment hangt er nog een oude cv ketel die eind dit jaar uit de verhuurperiode loopt en wordt opgehaald. Hopelijk ben ik compleet en heb ik alle relevante informatie geleverd. Mocht er iets missen hoor ik het graag. Hieronder de diverse offertes die ik heb ontvangen. Alvast enorm bedankt!

Historisch gasverbruik: 1500 m³/jaar (winter '23/24?)
Afgiftesysteem:
- X 75m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 6 groepen, 6 daarvan staan altijd open
- geen radiatoren
SWW:
- plek voor boiler in de KELDER
- 300 liter nodig?? Of minder?
- Geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W stil, design, goedkoop, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ec3nSTT3yVL_W6GDLH9sThWVbjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puoVuvFvCasnzknsnE4LZHgr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1HVjM9htxYIspClCk_yxcpBYaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRiHcskgVQgwJ2RVDmIIsinG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cv6HjIRKkanIF5_iwrmarh9WyUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQXUrs5GnHIGON53glrexOGJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gye79WMH-GFjIU5cuz8jG5y73Rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1gIUSf0LHFIAbR8JFGgsRhg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door glenn87 op 26-08-2024 21:56 ]

Beste antwoord (via glenn87 op 10-09-2024 22:14)

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 12:28
Persoonlijk zou ik een soortgelijke op ouw als @Technician- voorstelt bouwen.

Vandaag toevallig (ook in zuid-limburg) nog een 2-tal arotherm plus units in bedrijf gesteld.

1 daarvan was ook op slechts 6 vv-groepen aangesloten, allemaal iets langer dan optimaal..
Is ook een 75/6 geworden.
Pendelen zal meevallen, de graad-minuten-regeling is hier behulpzaam (indien juist ingesteld).

Qua debiet goed te doen (indien leidingen goed gedimensioneerd) en een goede pomploze verdeler (je huidige is om te bouwen met een passtuk en door de inbus aan de rechterkant dicht te draaien maar dat gaat problemen geven qua debiet...).

Wel wil je kijken naar het maximaal debiet als alles is aangesloten en eventueel de pomp een tikje langzamer laten draaien dan ie zelf wilt. (De 75/6) Gezien de Vaillant-sturing erg graag een vrij hoge fixed-flow draait op automatische setting

Boiler inderdaad 300L in verband met mn rug en onderhoudsvrij, RVS ..
(Ps stuitert een rvs boiler een keer, zit er een deuk in, stuitert een ge-emailleerde boiler dan is de glascoating in 1000 stukjes..)

Ik zou er trouwens ook op letten dat er een internetmodule wordt geïnstalleerd en dat de installateur dit op afstand kan monitoren (en ook doet...). Ik merk dat (heel) veel klanten dat erg fijn vinden (en ik kan systemen efficiënter laten draaien en minder bezoeken afleggen).

*knip*

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 28-08-2024 11:57 ]

2050vandaag, waarom wachten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
@SebastiaanPs zoiets? En waar kan ik deze nu onder de aandacht brengen? ☺️

[ Voor 45% gewijzigd door glenn87 op 26-08-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
@Technician- op advies zelf mijn eerste topic gemaakt. Wellicht ben je bereid nog een beetje te helpen?
glenn87 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:19:
Hoi,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. :)

Ik heb verschillende offertes voor een full Electric warmtepomp ontvangen maar zie door de bomen het bos niet meer.

Het betreft een vrijstaande woning uit 1968 die volledig is geïsoleerd. De woning heeft op alle verdiepingen airco's en geen radiatoren meer. De warmtepomp zou dan ook alleen +/- 75 m2 aan vloerverwarming moeten verwarmen en het tapwater. Het gasverbruik is vertroebeld door het gebruik van de airco maar ik schat dit op 1500 kuub als ik de airco niet zou laten verwarmen.

Ik woon hier samen met mijn vrouw en zoontje van 2. (Mogelijk ooit nog één;) ) de badkamer heeft een regendouche en een bad. Ik schat rond de 85.000 liter per jaar aan verbruik.

De plek van de boiler zou in de kelder zijn. Daarnaast heb ik voldoende zonnepanelen op het dak liggen. Hopelijk ben ik compleet en heb ik relevante informatie geleverd. Mocht er iets missen hoor ik het graag. Hieronder de diverse offertes die ik heb ontvangen. Alvast enorm bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:09
De vermogens lopen teveel uiteen. Je moet je echte vermogen weten.
Ik schat toch zo’n 7-8kw bij -10C

De Hi-sense valt af

Een warmtepomp met hydrodeel en losse boiler geniet de voorkeur. Want dan grotere boiler liefst rvs met meer warmwater op lagere temperatuur.

Eigenlijk de VWL 55 offerte maar dan met een VWL75 en RVS boiler 300L is een hele mooie degelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:55
glenn87 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:21:
@SebastiaanPs zoiets? En waar kan ik deze nu onder de aandacht brengen? ☺️
Een linkje plaatsen op het L/W warmtepomp topic met de vraag of mensen je kunnen helpen! d:)b

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
Technician- schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:38:
De vermogens lopen teveel uiteen. Je moet je echte vermogen weten.
Ik schat toch zo’n 7-8kw bij -10C

De Hi-sense valt af

Een warmtepomp met hydrodeel en losse boiler geniet de voorkeur. Want dan grotere boiler liefst rvs met meer warmwater op lagere temperatuur.

Eigenlijk de VWL 55 offerte maar dan met een VWL75 en RVS boiler 300L is een hele mooie degelijke oplossing.
Dank voor je bericht! Is dat dan niet ongeveer de voorlaatste offerte qua vermogen? Of mis ik daar iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
SebastiaanPs schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:38:
[...]

Een linkje plaatsen op het L/W warmtepomp topic met de vraag of mensen je kunnen helpen! d:)b
Die lijkt gesloten? 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Dit is al heel goed, nog beter is het als je de opzet van de FAQ aanhoudt, dan lever je gestructureerd echt alle info die er nodig is.

En nr 11 is er inmiddels, die is nog niet gesloten.

Succes!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Dus op dit moment heb je een gasketel voor vloerverwarming (alleen begane grond) en voor SWW? Hoeveel m3 gas verbruik je per jaar?

En op de bovenverdieping(en) verwarm je met airco’s? Daar heb je geen radiatoren, vloerverwarming of iets anders?

En wat is je doel/plan? Het werk van de gasketel door een L/W warmtepomp laten doen, en de verdiepingen blijven verwarmen met airco’s? Anders?

[ Voor 6% gewijzigd door SebastiaanPs op 26-08-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
SebastiaanPs schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:54:
Dus op dit moment heb je een gasketel voor vloerverwarming (alleen begane grond) en voor SWW? Hoeveel m3 gas verbruik je per jaar?

En op de bovenverdieping(en) verwarm je met airco’s? Daar heb je geen radiatoren, vloerverwarming of iets anders?

En wat is je doel/plan? Het werk van de gasketel door een L/W warmtepomp laten doen, en de verdiepingen blijven verwarmen met airco’s? Anders?
Ik heb het formatje weten te vinden en toegevoegd.
Hoeveel gas:
Nu slechts 750 kuub omdat de airco veel verwarmt. Als ik deze uitzet zal het schat ik 1500 zijn. Dus enkel tapwater en vloerverwarming begane grond.
Andere verdiepingen is alles elektrisch, badkamer vloerverwarming elektrisch icm elektrische radiatoren, andere kamers airco's evenals zolder.
Mijn idee is idd cv ketel eruit en vervangen door een warmtepomp. 1e en 2e verdieping dus geen warmtepomp energie nodig d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
De vraag is hoeveel vermogen je warmtepomp moet hebben, wat @Technician- al aangeeft.

Hoe heb je het huis verwarmd in het jaar met die 1500 m3 gas? Was dat alleen die 75 m2 vloerverwarming? Of was er toen op de verdiepingen ook andere verwarming zoals radiatoren?

En zelfde vraag voor het jaar met 750 m3 gas. Toen alleen vloerverwarming en airco’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
SebastiaanPs schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:09:
De vraag is hoeveel vermogen je warmtepomp moet hebben, wat @Technician- al aangeeft.

Hoe heb je het huis verwarmd in het jaar met die 1500 m3 gas? Was dat alleen die 75 m2 vloerverwarming? Of was er toen op de verdiepingen ook andere verwarming zoals radiatoren?

En zelfde vraag voor het jaar met 750 m3 gas. Toen alleen vloerverwarming en airco’s?
Die vertroebeling van de combi airco en vloerverwarming maakt het niet eenvoudig denk ik. We wonen er ook pas een maar jaar. De vorige bewoonster die nog geen vloerverwarming had gebruikte 22 april 2020 t/m 21 april 2021 1090 m3 gas. Toen was het huis nog niet geïsoleerd en had het nog geen bijbouw daarnaast was het volledige huis voorzien van radiatoren. Ik schat zo in dat we aan deze data niets hebben. De 1500 is een schatting en heb ik niet als harde data. Vanaf het moment dat we er woonden zijn de radiatoren verwijderd en was het vloerverwarming icm airco's.

Het vergelijksmateriaal dat ik wel heb:
Dit is 2023 waarbij ik zeker in december flink heb liggen experimenteren met de airco wat het lage gasverbruik in deze maand verklaard. De airco in de woonkamer (5kw Daikin) heeft daardoor in 2023 1117,3 kwh gebruikt waarvan 1051,5 om te verwarmen. Eronder nog een plaatje van 2022.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeVc9T9Gu8WEP-p9CtbznUnQ62I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Loyt7NNGcYzuufaz1SJtaqe9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoNziDS_Z45FefeNictYoLQmIlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3WolrOPMVrhV51EO7H9sM8vy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door glenn87 op 26-08-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Hoeveel groepen vloerverwarming en welke radiatoren die aan staan heb je?
Heb je vloerverwarming met een eigen pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
Technician- schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:28:
Hoeveel groepen vloerverwarming en welke radiatoren die aan staan heb je?
Heb je vloerverwarming met een eigen pomp?
Hoi, 6 groepen als ik het goed zie. Ik heb nog een foto van de installatie in 2022 gevonden. Volgens mij is dat zwarte ding de pomp? Ik heb geen radiatoren meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfLs2r_m-skydbSSzK7lbXuYTVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mIaajp9idl7PoO7Xd8fQ4HX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
glenn87 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:31:
[...]

Hoi, 6 groepen als ik het goed zie. Ik heb nog een foto van de installatie in 2022 gevonden. Volgens mij is dat zwarte ding de pomp? Ik heb geen radiatoren meer.

[Afbeelding]
Die moet dan vervangen worden door eentje zonder pomp.
Deze installatie krijg je niet meer dan 6,2kw doorheen.
Dus zou kijken naar 6-7kw bij -7C
Dan zou de VWL 65/6 met MEH97/6 en boiler OSO RVS 300L ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@Technician- aangezien hij ook in zijn woonkamer een airco als back-up / extra verwarming heeft, is die 55/6 dan niet toch een goede optie? Heeft een lager minimumvermogen dus kan op lagere Ta draaien met hogere COP? Of wat denk jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
Technician- schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:36:
[...]

Die moet dan vervangen worden door eentje zonder pomp.
Deze installatie krijg je niet meer dan 6,2kw doorheen.
Dus zou kijken naar 6-7kw bij -7C
Dan zou de VWL 65/6 met MEH97/6 en boiler OSO RVS 300L ideaal zijn.
Ik probeer je even te volgen. Moet de pomp dan weggehaald worden? Hierover hebben de bedrijven die mijn woning bekeken hebben niets vermeld? Zijn dit bijkomende kosten? En uit interesse, waarom is dit systeem geschikt voor 'slechts' 6,2 kw? En is dat goed of juist niet? En dan dus Vaillant ipv Daikin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
glenn87 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:41:
[...]

Ik probeer je even te volgen. Moet de pomp dan weggehaald worden? Hierover hebben de bedrijven die mijn woning bekeken hebben niets vermeld? Zijn dit bijkomende kosten? En uit interesse, waarom is dit systeem geschikt voor 'slechts' 6,2 kw? En is dat goed of juist niet? En dan dus Vaillant ipv Daikin?
Een warmtepomp wil veel water verstouwen en doet doet liefst rechtstreeks over de vloergroepen zonder menging. Dat hadden de bedrijven al moeten aangeven.
Dit zijn idd extra kosten maar wel laag want de materialen kosten een keer €400,- en arbeid maar zijn wel echt nodig.

De maximale waterflow over de 16mm leiding is 3l/min (praktijk ervaring) met een krachtige pomp uit de WP. Dat geeft bij delta T 5k 18l/min niet meer dan 6,3kw. Dat is wat je maximaal kan afgeven. Gezien je vloer moet zijn afgestemd op je installatie zal dit dan ook het vermogen van de warmtepomp zijn. Ik zeg 6,5kw want misschien wil je nog eens iets extra’s erbij opzetten en deze maakt warmwater weer iets eerder warm.
Dit is niet goed of slecht maar een gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
SebastiaanPs schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:37:
@Technician- aangezien hij ook in zijn woonkamer een airco als back-up / extra verwarming heeft, is die 55/6 dan niet toch een goede optie? Heeft een lager minimumvermogen dus kan op lagere Ta draaien met hogere COP? Of wat denk jij?
55/6 moet opzich wel goed werken. Deze zal net een heel klein beetje de BUH nodig zijn bij extreme koude. Een airco mag je wat mij betreft nooit meerekenen.

Nog niet zo lang geleden en nog steeds eigenlijk moet een ketel betekend worden op bouwbesluit op warmteverlies bij -10C en nog een opwarmtoeslag.

We wijken nu wel heel veel af naar piepkleine warmtwpompjes voor de efficiëntie.

Net alsof we een 3cil 1.0 in een BMW X5 zetten. Zal prima rijden maar moet je een keer inhalen kan het gevaarlijk worden. En de motor is bij 120K versleten, beetje dat idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
Technician- schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:55:
[...]

Een warmtepomp wil veel water verstouwen en doet doet liefst rechtstreeks over de vloergroepen zonder menging. Dat hadden de bedrijven al moeten aangeven.
Dit zijn idd extra kosten maar wel laag want de materialen kosten een keer €400,- en arbeid maar zijn wel echt nodig.

De maximale waterflow over de 16mm leiding is 3l/min (praktijk ervaring) met een krachtige pomp uit de WP. Dat geeft bij delta T 5k 18l/min niet meer dan 6,3kw. Dat is wat je maximaal kan afgeven. Gezien je vloer moet zijn afgestemd op je installatie zal dit dan ook het vermogen van de warmtepomp zijn. Ik zeg 6,5kw want misschien wil je nog eens iets extra’s erbij opzetten en deze maakt warmwater weer iets eerder warm.
Dank voor de uitleg. En wat maakt de ene Vaillant offerte beter dan de andere. De boiler? En is unistor dan een goed merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
glenn87 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:59:
[...]

Dank voor de uitleg. En wat maakt de ene Vaillant offerte beter dan de andere. De boiler? En is unistor dan een goed merk?
Vaillant heeft een los vat of een all-in-one vat.
Die all in one is ook prima maar is 1 systeem met maar 190L water. Terwijl je voor hetzelfde geld een losse boiler 300L kan krijgen die onderhoudsvrij is, en efficiënter en comfortabeler met warm water.
Maar beiden zullen dat kunnen aanbieden natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 26-08-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
Technician- schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:59:
[...]

55/6 moet opzich wel goed werken. Deze zal net een heel klein beetje de BUH nodig zijn bij extreme koude. Een airco mag je wat mij betreft nooit meerekenen.

Nog niet zo lang geleden en nog steeds eigenlijk moet een ketel betekend worden op bouwbesluit op warmteverlies bij -10C en nog een opwarmtoeslag.

We wijken nu wel heel veel af naar piepkleine warmtwpompjes voor de efficiëntie.

Net alsof we een 3cil 1.0 in een BMW X5 zetten. Zal prima rijden maar moet je een keer inhalen kan het gevaarlijk worden. En de motor is bij 120K versleten, beetje dat idee.
Zeg je hiermee dat de 55 juist wel zou kunnen werken of is dat dat juist de 1.0 in de X5 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
glenn87 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:03:
[...]

Zeg je hiermee dat de 55 juist wel zou kunnen werken of is dat dat juist de 1.0 in de X5 😉
De 55/6 zou en gaat werken. Deze is geloof ik 5,5kw bij -7/w35. Maar is bij -7-10c dus als het heel koud is net een tikje aan de krappe kant.

Het is meer de 2.0 diesel ipv de 3.0 6 in lijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 26-08-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
Technician- schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:04:
[...]

De 55/6 zou en gaat werken. Deze is geloof ik 5,5kw bij -7/w35. Maar is bij -7-10c dus als het heel koud is net een tikje aan de krappe kant.

Het is meer de 2.0 diesel ipv de 3.0 6 in lijn.
Dankje, maar als in je goed begrijp zou je toch de 65 adviseren? Zit hier veel prijsverschil in? De eerste offerte waar we het nu over hebben is trouwens een paar maanden oud en wilden ze wel naar 13k rond afronden ex subsidie.

Deze eerste offerte zou dus helemaal goed zijn met uitzondering van dus mogelijk de 65 ipv 55 en dan een unistore boiler rvs ipv deze? En wat is hierin het verschil dan? 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
glenn87 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:09:
[...]

Dankje, maar als in je goed begrijp zou je toch de 65 adviseren? Zit hier veel prijsverschil in? De eerste offerte waar we het nu over hebben is trouwens een paar maanden oud en wilden ze mij wel naar 13k rond afronden ex subsidie.

Deze eerste offerte zou dus helemaal goed zijn met uitzondering van dus mogelijk de 65 ipv 55 en dan een unistore boiler rvs ipv deze? En wat is hierin het verschil dan? 😀
Nou ja mijn cup of Thea, heb het huis niet gezien.
Maar ja de 65 met MEH97/6 en een RVS boiler 300L zou ik iig adviseren.
(Vergeet unistore, laat een 3e partij RVS boiler kiezen, Vaillant heeft staal met anode, niet ideaal)

65 heeft ook iets meer subsidie en een klein prijsverschil.

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 26-08-2024 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
Technician- schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:10:
[...]

Nou ja mijn cup of Thea, heb het huis niet gezien.
Maar ja de 65 met MEH97/6 en een RVS boiler 300L zou ik iig adviseren.
(Vergeet unistore, laat een 3e partij RVS boiler kiezen, Vaillant heeft staal met anode, niet ideaal)

65 heeft ook iets meer subsidie en een klein prijsverschil.
Dank voor je snelle reactie. Een 3e party rvs boiler? Sorry deze wereld is niet mijn cup of tea 😉
Dus vragen of ze een rvs alternatief hebben voor de unistore?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Volgens de Valliant website:
Vermogensbereik A-7/W35 ∆T 5K
55/6: 1,7 - 6,2
65/6: 2,5 - 5,8
75/6: 2,5 - 8,0
Link
Ik heb het ook niet bedacht…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:29

paQ

Dat mininmale vermogen bij -7 zal hier het probleem niet zijn. Verlies herfst en vroege lente niet uit het oog alleen. Beetje die kwakkeltemperaturen wanneer je toch wat verwarming aan wil.

Je kan ook nog overwegen een losse warmtepompboiler te plaatsen. Dan heb je geen onderbreking in je verwarming (nodig) in de winter.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
paQ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 04:42:
Dat mininmale vermogen bij -7 zal hier het probleem niet zijn. Verlies herfst en vroege lente niet uit het oog alleen. Beetje die kwakkeltemperaturen wanneer je toch wat verwarming aan wil.

Je kan ook nog overwegen een losse warmtepompboiler te plaatsen. Dan heb je geen onderbreking in je verwarming (nodig) in de winter.
Die losse warmtepompboiler had ik idd in een eerdere offerte staan. Er werd echter aangegeven dat die wellicht niet door het trappengat zou passen. Ook werd aangegeven omdat het alleen om vloerverwarming gaat dat deze korte onderbrekingen op een trage vloerverwarming geen effect zouden hebben? Wat bedoel je met die kwakkelende temperaturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:50
Met kwakkelende temperaturen moet je denken aan bijvoorbeeld mistig weer rond de 5-10 graden, waarbij je warmtepomp wat vaker wil defrosten maar echt niet per se op de max hoeft te draaien. Je wil ook op een laag pitje kunnen verwarmen.

Ik zou zelf denk ik wegblijven van de 65/6 - dat is een softwarematig teruggeschroefde 75/6, heb ik me laten vertellen. Die heeft dus niet het maximum vermogen van de 75/6, en ook niet de mogelijkheid tot zo ver terugmoduleren als de 55/6.

Mocht je je zorgen maken over tekort aan vermogen, dan zou ik de 75/6 kiezen. Maar ik denk dat je met een 55/6 prima uit de voeten kunt en anders is er nog je element als back-up. Ik draai zelf hier nu twee jaar met een 55/6 zonder element, mijn back-up is een houtkachel, die ik nog niet nodig heb gehad. En voor jouw beeld: ik woon in een vrijstaande jaren 30 woning met vloerverwarming als enige afgifte. Ongeveer 60m2. Warm tapwater doen we met de warmtepompboiler.

Had iemand al Koevlaasmethode geroepen?

Oh en ik weet niet of het je uitmaakt, maar de buitenunit van de 55/6 is wel weer een stukje kleiner (lager) dan die van de 75/6.

[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 27-08-2024 07:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
De Koevlaasmethode kan je bij hem niet gebruiken omdat hij door het hele huis airco’s heeft hangen waarmee hij veel verwarmt.

Wat betreft de defrosts en SWW runs in de winter kan ik je geruststellen @glenn87 : die ga je binnen in je huis echt niet merken met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ah ik heb niet alles teruggelezen maar er zijn dus geen historische gegevens van het gasverbruik zonder inzet van airco’s? Da’s jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
SebastiaanPs schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:20:
De Koevlaasmethode kan je bij hem niet gebruiken omdat hij door het hele huis airco’s heeft hangen waarmee hij veel verwarmt.

Wat betreft de defrosts en SWW runs in de winter kan ik je geruststellen @glenn87 : die ga je binnen in je huis echt niet merken met vloerverwarming.
Waardoor een 55 dus volgens jou de beste keuze zou zijn? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

glenn87 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 06:10:
[...]

Die losse warmtepompboiler had ik idd in een eerdere offerte staan. Er werd echter aangegeven dat die wellicht niet door het trappengat zou passen. Ook werd aangegeven omdat het alleen om vloerverwarming gaat dat deze korte onderbrekingen op een trage vloerverwarming geen effect zouden hebben? Wat bedoel je met die kwakkelende temperaturen?
Kwakkelende temperaturen, als het bijv 12 graden is. Je zoekt wat comfort, maar een minimum van bijv 3,5kW (weet ik niet zou je even moeten nakijken) is dan wel echt te veel in je 75 m2 vloer.

En als dat betekent dat je kleiner kunt, dan heb je ook warm water wanneer je dat wilt met een wpb. Zonder rekening te hoeven houden met of de wp dan even iets anders gaat doen of niet.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 27-08-2024 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:14

P_Tingen

omdat het KAN

Met 75m² vloerverwarming en een hoh van 10 cm is er ongeveer 10 meter buis nodig per vierkante meter. Totaal dus zo'n 750 meter buis. Bij een doorsnee van 16mm geeft dit 750m x π × 0.008² = 150 liter water

Verdeeld over 6 groepen die allemaal open staan. Dan heb je toch geen buffer meer nodig?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
P_Tingen schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:19:
Met 75m² vloerverwarming en een hoh van 10 cm is er ongeveer 10 meter buis nodig per vierkante meter. Totaal dus zo'n 750 meter buis. Bij een doorsnee van 16mm geeft dit 750m x π × 0.008² = 150 liter water

Verdeeld over 6 groepen die allemaal open staan. Dan heb je toch geen buffer meer nodig?
Dat is in elk geval ook wat mij verteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
Gramser schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:27:
Ah ik heb niet alles teruggelezen maar er zijn dus geen historische gegevens van het gasverbruik zonder inzet van airco’s? Da’s jammer.
Alles wat ik weet staat in mijn eerste berichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
paQ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:31:
[...]

Kwakkelende temperaturen, als het bijv 12 graden is. Je zoekt wat comfort, maar een minimum van bijv 3,5kW (weet ik niet zou je even moeten nakijken) is dan wel echt te veel in je 75 m2 vloer.

En als dat betekent dat je kleiner kunt, dan heb je ook warm water wanneer je dat wilt met een wpb. Zonder rekening te hoeven houden met of de wp dan even iets anders gaat doen of niet.
Sorry het zal aan mijn beperkte kennis liggen maar ik kan je even niet volgen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
Gramser schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:08:
Met kwakkelende temperaturen moet je denken aan bijvoorbeeld mistig weer rond de 5-10 graden, waarbij je warmtepomp wat vaker wil defrosten maar echt niet per se op de max hoeft te draaien. Je wil ook op een laag pitje kunnen verwarmen.

Ik zou zelf denk ik wegblijven van de 65/6 - dat is een softwarematig teruggeschroefde 75/6, heb ik me laten vertellen. Die heeft dus niet het maximum vermogen van de 75/6, en ook niet de mogelijkheid tot zo ver terugmoduleren als de 55/6.

Mocht je je zorgen maken over tekort aan vermogen, dan zou ik de 75/6 kiezen. Maar ik denk dat je met een 55/6 prima uit de voeten kunt en anders is er nog je element als back-up. Ik draai zelf hier nu twee jaar met een 55/6 zonder element, mijn back-up is een houtkachel, die ik nog niet nodig heb gehad. En voor jouw beeld: ik woon in een vrijstaande jaren 30 woning met vloerverwarming als enige afgifte. Ongeveer 60m2. Warm tapwater doen we met de warmtepompboiler.

Had iemand al Koevlaasmethode geroepen?

Oh en ik weet niet of het je uitmaakt, maar de buitenunit van de 55/6 is wel weer een stukje kleiner (lager) dan die van de 75/6.
Met element bedoel je op de airco die ik heb hangen? Wat is het voor of nadeel van een warmtepompboiler tov een boilervat? Als ik alleen vloerverwarming en tapwater heb zou ik geen last moeten hebben van het boilervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

glenn87 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:33:
[...]
Dat is in elk geval ook wat mij verteld is.
Waarom staat er dan een 80L buffervat in je offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
glenn87 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:30:
[...]

Waardoor een 55 dus volgens jou de beste keuze zou zijn? :*)
Tja lastige... Ik zou denk ik tussen de 55/6 en de 75/6 kiezen. Ik snap de argumenten van @Technician- voor een wat ruimer vermogen ook.

Zoals eerder genoemd, volgens de Valliant website is het vermogensbereik bij A-7/W35 ∆T 5K

Ik kon nog niet goed vinden wat het minimumvermogen is bij mildere buitentemperaturen, zeg 7 en 12 graden.

Misschien kan @Proton_ ook eens meedenken? Die is een van de Valliant WP experts hier en heeft het specifieke Valliant topic gestart.

Twee nevenvragen:
1. Wil je in de toekomst op de verdiepingen nog verwarming door je warmtepomp? Of altijd met airco's houden? Dat is ook relevant voor de keuze Valliant 55/6, 65/6 of 75/6.
2. Nu elektrische radiator en vloerverwarming op je badkamer. Dat vreet veel stroom. Als het kan, dan zou ik daar een Jaga of ieders dergelijks hangen en koppelen aan je warmtepomp, dat is vele malen efficienter.

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 27-08-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
P_Tingen schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

Waarom staat er dan een 80L buffervat in je offerte?
Die staat volgens mij alleen in de HiSense offerte (het zijn 4 offertes) en die was volgens mij al een beetje afgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

SebastiaanPs schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:45:
[...]
Misschien kan @Proton_ ook eens meedenken? Die is een van de Valliant WP experts hier en heeft het specifieke Valliant topic gestart.
Mijn expertise komt vooral van het lezen van de installatiehandleiding. Ik heb alleen praktijkervaring met mijn eigen supersimpele systeem waar niet eens een driewegklep in zit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
SebastiaanPs schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:47:
[...]

Die staat volgens mij alleen in de HiSense offerte (het zijn 4 offertes) en die was volgens mij al een beetje afgevallen.
Klopt idd. Die valt al af door alle feedback hier 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
SebastiaanPs schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

Tja lastige... Ik zou denk ik tussen de 55/6 en de 75/6 kiezen. Ik snap de argumenten van @Technician- voor een wat ruimer vermogen ook.

Zoals eerder genoemd, volgens de Valliant website is het vermogensbereik bij A-7/W35 ∆T 5K

Ik kon nog niet goed vinden wat het minimumvermogen is bij mildere buitentemperaturen, zeg 7 en 12 graden.

Twee nevenvragen:
1. Wil je in de toekomst op de verdiepingen nog verwarming door je warmtepomp? Of altijd met airco's houden? Dat is ook relevant voor de keuze Valliant 55/6, 65/6 of 75/6.
2. Nu elektrische radiator en vloerverwarming op je badkamer. Dat vreet veel stroom. Als het kan, dan zou ik daar een Jaga of ieders dergelijks hangen en koppelen aan je warmtepomp, dat is vele malen efficienter.
Nee, ik heb alle leidingen uit huis gehaald met de verbouwing en kan daar dus helaas niet meer komen. Zo ook niet meer bij de badkamer helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Technician- schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:55:
[...]
Ik vond dit eerdere argument van @Technician- wel sterk, eigenlijk krijg je niet meer dan 6.3 kW aan vermogen door jouw 6 vloerverwarmingsgroepen.
Daarmee zou je kunnen zeggen: de 55/6 die tot 6.2 kW gaat bij A-7/W35 is goed voor jouw situatie.
Verder denk ik dat @Technician- heel goede punten had met het ombouwen van de verdeler en met het RVS SWW vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
SebastiaanPs schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:35:
[...]

Ik vond dit eerdere argument van @Technician- wel sterk, eigenlijk krijg je niet meer dan 6.3 kW aan vermogen door jouw 6 vloerverwarmingsgroepen.
Daarmee zou je kunnen zeggen: de 55/6 die tot 6.2 kW gaat bij A-7/W35 is goed voor jouw situatie.
Verder denk ik dat @Technician- heel goede punten had met het ombouwen van de verdeler en met het RVS SWW vat.
En wat is dat voordeel van een rws vat? En ik kan dan gewoon aan de aanbieder vragen voor een willekeurige rvs vat? En moet ik ook nog iets bedingen in het kader van afstellen?

[ Voor 4% gewijzigd door glenn87 op 27-08-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

glenn87 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:35:
[...]

Sorry het zal aan mijn beperkte kennis liggen maar ik kan je even niet volgen 😀
Als het buiten niet koud is maar je wil wel wat verwarming aan, dan levert je warmtepomp een minimaal vermogen van x kW.
Die energie moet je kwijt kunnen in je huis.
Als het relatief warm is in huis, dan is er ook relatief weinig mogelijkheid die warmte over te dragen. Als je warmtepomp dan een hoog minimaal vermogen geeft (bij bijv +10) dan krijg je die warmte niet kwijt en gaat ie snel weer uit. En aan. En uit. Etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
glenn87 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:39:
[...]

Met element bedoel je op de airco die ik heb hangen? Wat is het voor of nadeel van een warmtepompboiler tov een boilervat? Als ik alleen vloerverwarming en tapwater heb zou ik geen last moeten hebben van het boilervat?
Met een element bedoel ik het elektrisch elemenat, de back-up heater, in de binnenunit. Die springt bij als de WP het op de compressor niet meer trekt.

Voor of nadeel van een boilervat vs WPB kun je als je je een beetje inleest (hint :+ ) natuurlijk zelf al verzinnen. Denk aan verschil in kosten (aanschaf, installatie en subsidie) en redundantie van systemen, om maar wat te noemen.

Maar je hebt nu wel heel veel vragen die echt al goed zijn behandeld in de diverse topics, hetzij bij Vaillant, Daikin, of het specifieke L/W Warmtepomptopic. Tijd voor verder huiswerk, want je wil wel begrijpen wat je vraagt aan de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Hier vind ik het minimumvermogen bij mildere buitentemperaturen (zie tabblad specificaties):
aroTHERM plus VWL 55/6 A
- vermogensbereik A2/W35 ΔT 5K 2,0 - 7,3
- vermogensbereik A7/W35 ΔT 5K 2,1 - 5,9

aroTHERM Plus VWL 65/6 A
- vermogen verwarming A7/W35 ΔT 5K (kW) 2,4 - 5,6

aroTHERM plus VWL 75/6 A
Vermogensbereik A2/W35 ΔT 5K 2,8 - 10,4
Vermogensbereik A7/W35 ΔT 5K 3,2 - 12,3

Dus de 65/6 valt wellicht af, want het vermogen van de 55/6 lijkt juist hoger te zijn dan de 65/6.
Keuze tussen de 55/6 en 75/6 is aan jou. Overigens ook wel benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Side note: ik ben een simpele gebruiker, @Technician- is een installateur die zich hier dagelijks mee bezig houdt.

RVS vat is onderhoudsvrij en gaat langer mee dan een stalen vat met anode.

Inregelen zou ik als Tweaker zelf doen, anders zat je hier niet toch? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Gramser schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:03:
[...]
Tijd voor verder huiswerk, want je wil wel begrijpen wat je vraagt aan de installateur.
Dat is inderdaad aan te raden, want als je iets gaat vragen aan je installateur, gaat die geheid tegenvragen of argumenten terugroepen. Je wil dan wel een weerwoord hebben want het is een beetje duf wanneer je na de eerste vraag al met een mond vol tanden staat. Zo wilde mijn installateur een buffervat monteren, ik vroeg waarom dat was. Antwoord: extra capaciteit. Mijn tegenvraag: ik ga geen vvw groepen afsluiten dus hoeveel water heeft de wp dan tot zijn beschikking en is het dan nog steeds nodig? Waarna het uiteindelijk toch niet nodig bleek.

Ik weet van mezelf geen kont van wp en vvw installaties maar ik heb zelf veel gehad aan meelezen hier en domme vragen stellen aan een AI-tool als (in mijn geval) perplexity.ai. Hier kun je vragen stellen als: wat is een backup-heater, wanneer is die interessant, wat zijn de voor- en nadelen etc. Mooie is dat je ook door kan vragen en dat je bronvermeldingen erbij krijgt waar je weer verder kan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
Ik word steeds wijzer. Alle adviezen lezende lijkt tot nu toe de beste setup:

Vaillant ipv Daikin

- AroTHERM plus VWL 55/6 A 230V
- Hydraulische module VWZ MEH 97/6 MB3
- 300 L rvs boiler van bv OSO

Daarnaast zal dan de verdeler met pomp vervangen moeten worden door een zonder pomp.

Adviezen blijven welkom 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
SebastiaanPs schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:04:
Hier vind ik het minimumvermogen bij mildere buitentemperaturen (zie tabblad specificaties):
aroTHERM plus VWL 55/6 A
- vermogensbereik A2/W35 ΔT 5K 2,0 - 7,3
- vermogensbereik A7/W35 ΔT 5K 2,1 - 5,9

aroTHERM Plus VWL 65/6 A
- vermogen verwarming A7/W35 ΔT 5K (kW) 2,4 - 5,6

aroTHERM plus VWL 75/6 A
Vermogensbereik A2/W35 ΔT 5K 2,8 - 10,4
Vermogensbereik A7/W35 ΔT 5K 3,2 - 12,3

Dus de 65/6 valt wellicht af, want het vermogen van de 55/6 lijkt juist hoger te zijn dan de 65/6.
Keuze tussen de 55/6 en 75/6 is aan jou. Overigens ook wel benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Side note: ik ben een simpele gebruiker, @Technician- is een installateur die zich hier dagelijks mee bezig houdt.

RVS vat is onderhoudsvrij en gaat langer mee dan een stalen vat met anode.

Inregelen zou ik als Tweaker zelf doen, anders zat je hier niet toch? ;)
Haha ja dat is dan ook wel weer zo. Ook maar eens kijken hoe ik Homey ga koppelen. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
@Technician- Ik heb zojuist contact gehad met de aanbieder van de eerste offerte en deze geeft aan enkel met Vaillant werkt en dus de Unistore en niet de rvs. Is dit nadeel te overzien? @SebastiaanPs

[ Voor 9% gewijzigd door glenn87 op 27-08-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
glenn87 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:07:
@Technician- Ik heb zojuist contact gehad met de aanbieder van de eerste offerte en deze geeft aan enkel met Vaillant werkt en dus de Unistore en niet de rvs. Is dit nadeel te overzien? @SebastiaanPs
Als die man graag met loeizware vaten sjouwt dan moet hij dat weten (RVS is 40% lichter) maar Vaillant heeft opzich kwalitatief wel goede vaten.
Dus ja het kan wel.
Er zit wel onderhoud aan.

Als ik doorreken bij Vaillant in de olanningsmodule dan kom je met de 55 op 85% dekking van de warmtelast en de 75 op 115% van de warmtelast.
Uitgaande van Max 6,2kw midden van het land.

Dat betekent dat de 55 soms de backup aan moet hebben. En de 75 over heeft. De 65 is idd niet interessant.
Met de boiler van 300L kun je met 5 personen dagelijks douchen met 50L
De afstand tot de erfgrens met de buren is 1,6m ivm geluid.

[ Voor 29% gewijzigd door Technician- op 27-08-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
Technician- schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:02:
[...]

Als die man graag met loeizware vaten sjouwt dan moet hij dat weten (RVS is 40% lichter) maar Vaillant heeft opzich kwalitatief wel goede vaten.
Dus ja het kan wel.
Er zit wel onderhoud aan.

Als ik doorreken bij Vaillant in de olanningsmodule dan kom je met de 55 op 85% dekking van de warmtelast en de 75 op 115% van de warmtelast.
Uitgaande van Max 6,2kw midden van het land.

Dat betekent dat de 55 soms de backup aan moet hebben. En de 75 over heeft. De 65 is idd niet interessant.
Met de boiler van 300L kun je met 5 personen dagelijks douchen met 50L
De afstand tot de erfgrens met de buren is 1,6m ivm geluid.
Dank wederom! Blijkbaar doen ze aan bedrijfsfitness bij de Duurzame Jongens 😉
Ik woon in zuid Limburg.
Welke keuze zou je dan zelf maken? 75 of 55?
En zou ik dan met zen 4en dan niet met 200L weg kunnen komen :$

Mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
glenn87 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:04:
[...]
En zou ik dan met zen 4en dan niet met 200L weg kunnen komen :$
Jij schrijft eerder: "de badkamer heeft een regendouche en een bad"
Dus ik denk dat jij het antwoord al weet. 300 liter it is.

Wat betreft het RVS vat: daar heeft @Technician- meer verstand van dus zou op zijn advies afgaan.

Stel dat aanbieder van offerte 1 echt geen RVS vat wil aanbieden (misschien gaan ze nog overstag als jij het als hard criterium noemt), dan kan je wellicht nog de aanbieder van offerte 3 vragen om de offerte aan te passen naar jouw wens:

- AroTHERM plus VWL 55/6 danwel 75/6

@Technician- wat betreft de airco als back-up bij zeer koud weer, zeg onder de -5, jij scrhijft eerder: "Een airco mag je wat mij betreft nooit meerekenen."
Waarom is dat zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
SebastiaanPs schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

Jij schrijft eerder: "de badkamer heeft een regendouche en een bad"
Dus ik denk dat jij het antwoord al weet. 300 liter it is.

Wat betreft het RVS vat: daar heeft @Technician- meer verstand van dus zou op zijn advies afgaan.

Stel dat aanbieder van offerte 1 echt geen RVS vat wil aanbieden (misschien gaan ze nog overstag als jij het als hard criterium noemt), dan kan je wellicht nog de aanbieder van offerte 3 vragen om de offerte aan te passen naar jouw wens:

- AroTHERM plus VWL 55/6 danwel 75/6

@Technician- wat betreft de airco als back-up bij zeer koud weer, zeg onder de -5, jij scrhijft eerder: "Een airco mag je wat mij betreft nooit meerekenen."
Waarom is dat zo?
Nou ja persoonlijk wel. Maar volgens bouwbesluit en ook mijn overtuiging moet de cv installatie de basislast kunnen produceren om bij -7/-10C de leefruimtes op 20C te kunnen houden.
Als we hier massaal van afwijken dan wordt het een ratjetoe. De een gebruikt zijn houtkachel, de andere infrarood panelen, een ander airco als het eens koud wordt. We verhuizen en laten een ander achter met een net-niet installatie met allerlei regeltjes van als dit -> dan dat,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 12:07
Ik begrijp je redenering, maar er moet toch een punt komen dat alternatieven voor een traditionele CV setup als volwaardig gezien worden? Zeker als er een airco met voldoende capaciteit in elke leefruimte hangt.

@glenn87 mag ik vragen waarom je niet met een lichtere warmtepomp alleen je vloerverwarming aanstuurt? Dat lijkt me significant goedkoper, en dan kun je met je CV sanitair warm water doen. Je zou hem zelfs hybride als backup gekoppeld kunnen houden voor hele koude dagen.

Dan vervang je +/- 70% van je gasverbruik met een oplossing die richting de 4000€ gaat ipv 11000€. Ik zit in een min of meer vergelijkbare situatie en mij schrikt de terugverdientijd van full electric behoorlijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Technician- schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:32:
[...]

Nou ja persoonlijk wel. Maar volgens bouwbesluit en ook mijn overtuiging moet de cv installatie de basislast kunnen produceren om bij -7/-10C de leefruimtes op 20C te kunnen houden.
Als we hier massaal van afwijken dan wordt het een ratjetoe. De een gebruikt zijn houtkachel, de andere infrarood panelen, een ander airco als het eens koud wordt. We verhuizen en laten een ander achter met een net-niet installatie met allerlei regeltjes van als dit -> dan dat,
In de basis heb je gelijk, maar dat is nu eigenlijk ook al zo, al zijn het nu variaties op een al dan niet deugdelijke gasverwarmde CV-installatie. Ik vind het schaalbare dat je hebt met alternatieven ook wel mooi. Feit is dat dat niet in het bouwbesluit staat inderdaad. In dat geval vind ik dus ook dat je gelijk hebt, dat de hoofdinstallatie dat moet kunnen bewerkstelligen. Maar ik snap ook wel de keuze voor een lichter systeem als je al investeringen in bvb airco’s hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
LeBrun schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:41:
Ik begrijp je redenering, maar er moet toch een punt komen dat alternatieven voor een traditionele CV setup als volwaardig gezien worden? Zeker als er een airco met voldoende capaciteit in elke leefruimte hangt.

@glenn87 mag ik vragen waarom je niet met een lichtere warmtepomp alleen je vloerverwarming aanstuurt? Dat lijkt me significant goedkoper, en dan kun je met je CV sanitair warm water doen. Je zou hem zelfs hybride als backup gekoppeld kunnen houden voor hele koude dagen.

Dan vervang je +/- 70% van je gasverbruik met een oplossing die richting de 4000€ gaat ipv 11000€. Ik zit in een min of meer vergelijkbare situatie en mij schrikt de terugverdientijd van full electric behoorlijk af.
Wordt het dan niet erg complex? Dan heb je gas CV, L/W warmtepomp en airco als verwarming.
Ik zou hier echt voor de combi L/W warmtepomp en de reeds aanwezige airco's gaan, dat is minder complex en dan kan je ook van je gasaansluiting af (vaste kosten zo'n 300 euro per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 12:07
SebastiaanPs schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:51:
[...]

Wordt het dan niet erg complex? Dan heb je gas CV, L/W warmtepomp en airco als verwarming.
Ik zou hier echt voor de combi L/W warmtepomp en de reeds aanwezige airco's gaan, dat is minder complex en dan kan je ook van je gasaansluiting af (vaste kosten zo'n 300 euro per jaar).
Ja dat is inderdaad wel de keerzijde. Mijn gedachte is (heb nog niet besloten) dat ik kan kijken hoe de WP het in de winter doet met enkel verwarmen van de beneden vloer. Als ie genoeg vermogen over heeft plaats ik er als de cv aan vervanging toe is een warmtepomp boiler bij.

Tot die tijd is het inderdaad wat complexer met 3 warmtebronnen, maar het geeft ook flexibiliteit. Als gas erg goedkoop wordt laat je de cv wat sneller bijspringen.

Ik heb boven de radiatoren nog hangen. Ik zou ze graag weghalen, maar ik wil eerst eens kijken hoe veel dat nog toevoegt als er 35-40 graden water doorheen stroomt.

Enfin, ik wil het topic niet kapen dus ik zal ophouden over mijn eigen situatie. Maar ik volg het met veel interesse omdat ik een vergelijkbare afweging moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Als je puur financieel kijkt en zegt:
- Gasverbruik 1500 m3
- de investering voor een full electric warmtepomp is 10k euro na subsidie (obv de offertes hier)
- de investering voor een hybride warmtepomp is 4k euro na subsidie (obv jouw post)

Het rendement van de CV ketel is gemiddeld 94% (bron)
Hybride warmtepomp vervangt 70% van totale gasverbruik (dat bestaat uit verwarming + SWW).
Warmtepomp met in praktijk een SCOP van 4.5 met vloerverwarming.

Berekening terugverdientijd hier.
- 7.7 jaar voor full electric
- 7.2 jaar voor hybride

Na 15 jaar:
- Totale besparing tov gas € 9.410 met full electric
- Totale besparing tov gas € 4.385 met hybride

Je kunt het zelf nagaan op berekenhet.nl

Daarnaast zijn er natuurlijk ook andere argumenten zoals in dit geval een simpeler systeem, klimaat, politiek (afhankelijkheid gas).

Lijkt mij een makkelijke keuze toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
SebastiaanPs schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:47:
Als je puur financieel kijkt en zegt:
- Gasverbruik 1500 m3
- de investering voor een full electric warmtepomp is 10k euro na subsidie (obv de offertes hier)
- de investering voor een hybride warmtepomp is 4k euro na subsidie (obv jouw post)

Het rendement van de CV ketel is gemiddeld 94% (bron)
Hybride warmtepomp vervangt 70% van totale gasverbruik (dat bestaat uit verwarming + SWW).
Warmtepomp met in praktijk een SCOP van 4.5 met vloerverwarming.

Berekening terugverdientijd hier.
- 7.7 jaar voor full electric
- 7.2 jaar voor hybride

Na 15 jaar:
- Totale besparing tov gas € 9.410 met full electric
- Totale besparing tov gas € 4.385 met hybride

Je kunt het zelf nagaan op berekenhet.nl

Daarnaast zijn er natuurlijk ook andere argumenten zoals in dit geval een simpeler systeem, klimaat, politiek (afhankelijkheid gas).

Lijkt mij een makkelijke keuze toch?
Als je dat geld 15 jaar lang opzij zet kun je van wat je bespaart hebt precies een nieuwe installatie kopen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
LeBrun schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:01:
[...]

Ja dat is inderdaad wel de keerzijde. Mijn gedachte is (heb nog niet besloten) dat ik kan kijken hoe de WP het in de winter doet met enkel verwarmen van de beneden vloer. Als ie genoeg vermogen over heeft plaats ik er als de cv aan vervanging toe is een warmtepomp boiler bij.

Tot die tijd is het inderdaad wat complexer met 3 warmtebronnen, maar het geeft ook flexibiliteit. Als gas erg goedkoop wordt laat je de cv wat sneller bijspringen.

Ik heb boven de radiatoren nog hangen. Ik zou ze graag weghalen, maar ik wil eerst eens kijken hoe veel dat nog toevoegt als er 35-40 graden water doorheen stroomt.

Enfin, ik wil het topic niet kapen dus ik zal ophouden over mijn eigen situatie. Maar ik volg het met veel interesse omdat ik een vergelijkbare afweging moet maken.
Mijn cv huur contract verloopt komende maand dus ik zou dan bij de hybride optie ook nog de aanschaf van een nieuwe cv ketel moeten optellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:55
Even een buiten de doos reactie; @glenn87 komen jouw offertes van installatiebedrijven of van verkoopbedrijven? Die laatste partijen installeren zelf niet, het zijn verkopers die installateurs (installatiebedrijven) inschakelen om de aangeboden configuraties aan te bieden (en bij verkoop te leveren). Deze verkopers die langskomen hebben een beetje kennis en daar komen ze mee weg omdat de meeste mensen totaal geen kennis van warmtepompen hebben.

Is het een optie om installatiebedrijven te zoeken in je regio en die een offerte te vragen? Dat zijn de echte techneuten* en die kunnen je uitleggen of een pomp weg moet, of en waarom er een RVS vat nodig is, hoeveel vermogen je vloerverwarming maximaal kan afgeven en dus wat de capaciteit van je warmtepomp moet zijn.

*niet bedoeld naar de mensen in dit forum :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
Refthoom schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:03:
Even een buiten de doos reactie; @glenn87 komen jouw offertes van installatiebedrijven of van verkoopbedrijven? Die laatste partijen installeren zelf niet, het zijn verkopers die installateurs (installatiebedrijven) inschakelen om de aangeboden configuraties aan te bieden (en bij verkoop te leveren). Deze verkopers die langskomen hebben een beetje kennis en daar komen ze mee weg omdat de meeste mensen totaal geen kennis van warmtepompen hebben.

Is het een optie om installatiebedrijven te zoeken in je regio en die een offerte te vragen? Dat zijn de echte techneuten* en die kunnen je uitleggen of een pomp weg moet, of en waarom er een RVS vat nodig is, hoeveel vermogen je vloerverwarming maximaal kan afgeven en dus wat de capaciteit van je warmtepomp moet zijn.

*niet bedoeld naar de mensen in dit forum :P
Hoi, allen van installatiebedrijven 😀

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 12:28
Persoonlijk zou ik een soortgelijke op ouw als @Technician- voorstelt bouwen.

Vandaag toevallig (ook in zuid-limburg) nog een 2-tal arotherm plus units in bedrijf gesteld.

1 daarvan was ook op slechts 6 vv-groepen aangesloten, allemaal iets langer dan optimaal..
Is ook een 75/6 geworden.
Pendelen zal meevallen, de graad-minuten-regeling is hier behulpzaam (indien juist ingesteld).

Qua debiet goed te doen (indien leidingen goed gedimensioneerd) en een goede pomploze verdeler (je huidige is om te bouwen met een passtuk en door de inbus aan de rechterkant dicht te draaien maar dat gaat problemen geven qua debiet...).

Wel wil je kijken naar het maximaal debiet als alles is aangesloten en eventueel de pomp een tikje langzamer laten draaien dan ie zelf wilt. (De 75/6) Gezien de Vaillant-sturing erg graag een vrij hoge fixed-flow draait op automatische setting

Boiler inderdaad 300L in verband met mn rug en onderhoudsvrij, RVS ..
(Ps stuitert een rvs boiler een keer, zit er een deuk in, stuitert een ge-emailleerde boiler dan is de glascoating in 1000 stukjes..)

Ik zou er trouwens ook op letten dat er een internetmodule wordt geïnstalleerd en dat de installateur dit op afstand kan monitoren (en ook doet...). Ik merk dat (heel) veel klanten dat erg fijn vinden (en ik kan systemen efficiënter laten draaien en minder bezoeken afleggen).

*knip*

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 28-08-2024 11:57 ]

2050vandaag, waarom wachten?

• Gramser
Dat van die internetmodule... puur persoonlijke voorkeur, hoor, maar die wilde ik nou eens bewust niet. Lekker lokaal, niet weer iets wat connected moet zijn, en instellingen aanpassen doe ik zelf, zodat ik ook de boel ga begrijpen en alsnog moet wachten tot de installateur iets heeft aangepast (hoe snel dat ook kan zijn natuurlijk).

En toen ik ging koelen met mijn 55/6, voor het eerst deze zomer, waren een paar appjes naar de installateur voldoende om zelf verder te kunnen.

Net wat je fijn vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J00P
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-01 20:53
P_Tingen schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:19:

De 16mm van de buis is meestal de uitwendige maat. Met een wand dikte van 2mm gaat er voor de binnen diameter dus 2 x 2mm af, en moet je met 12 mm rekenen. Maar ook dan kom je nog steeds op een volume uit dat je idd geen buffervat nodig hebt.
Pagina: 1