Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:23
Hallo allemaal!
Momenteel wordt bij mij de bovenverdieping verbouwd. Isolatie, dakkapel, stucwerk, etc....
Omdat dan de isolatie op orde is wil ik me gaan oriënteren op de overstap naar een full-electric warmtepomp om de cv-ketel (intergas HRE cw4) te vervangen.
bestaande deel schuin dak wordt geïsoleerd met 12 cm PIR platen. Dak van dakkapel 4cm + 10 cm PIR platen. Dakkapel is 5,5m, de ramen zijn triple glas en ook rolluiken.
Huis is van 1972, aan 1 zijde buren, aan de andere zijde garage die weer aan de garage van de andere buren grenst. Totaal woonoppervlak (vóór plaatsen dakkapel) 163m² inclusief uitbouw/serre aan achterkant.
Spouwmuren (6cm) zijn geïsoleerd met zwarte (eps?) parels. Geen extra vloerisolatie omdat er geen kruipruimte is (betonvloer op zand, vanaf de bouw 2-3 cm roofmate isolatie volgens de bouwtekeningen).
Benedenverdieping (+- 70 m²) ligt vloerverwarming. Boven zijn nog radiatoren, maar op de 2 grote kamers op de 1e verdieping en op de zolderkamer hangen airco inverters. zodoende worden de radiatoren boven eigenlijk niet gebruikt, op die van de badkamer na.
In de woonkamer staat ook nog een houtkachel die we 's winters wel gebruiken, maar voornamelijk in de weekenden en af toe doordeweeks. Hieronder goed te zien dat we afgelopen winter iets meer de houtkachel gebruikt hebben.
Gasverbruik voor SWW is ongeveer 7 m³/maand
Temperatuur wordt momentele in de winter constant gehouden op 18 in de woonkamer/keuken, 17 in de hal en 15 in de serre waar we toch weinig zijn in de winter en waar het warmteverlies wat groter is..
Bij full electric zal de temperatuur in de woonkamer wellicht wat hoger ingesteld worden naar 19 graden.
Zonnepanelen zijn aanwezig (5120 wp op zuid)

Historisch gasverbruik: 711 m³ (juli '23-juni '24)
800 m³ (juli '22-juni '23)
1000 m³ (juli '21-juni '22)
Afgiftesysteem:
- +- 70m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 7 groepen in 3 zones, aangestuurd door honeywell evohome. (woonkamer/keuken is 1 zone, de serre is 1 zone en de hal is 1 zone)
- 5 radiatoren op verdiepingen, totale afgifte bij 40 graden: ? kW, waterinhoud in totaal ? liter. worden nauwelijks gebruiks, alleen de designradiator in de badkamer.
SWW:
- plek voor boiler: ja, waarschijnlijk bovenverdieping naast trapgat.
- X liter nodig (voor 2 volwassenen, alleen in badkamer. in de keuken nu warm water met close in boiler)
- DWTW aanwezig? nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde:
L/W, stil, zuinig, goedkoop, milieuvriendelijk, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, design.
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

Voorkeursplek voor de plaatsing is aan de gevel boven de garage. Daar hangen nu ook de buitenunits van de aico's. Dan kunnen daar de leidingen door de muur, achter de knieschotten langs naar de plek waar nu de CV hangt. Totale afstand van leidingen naar de binnenunit zal ongeveer 8 meter zijn.
overige vragen:
- split unit of monoblock?
- welk vermogen? Volgens koevlaas formule 5 kW, is dat voldoende?
- wel of geen buffervat nodig
- welke SWW oplossing
- moet ik opletten dat de WP goed kan terugmoduleren omdat niet alle zones altijd gelijktijdig aan staan?
- Eerst warmteverliesberekening laten uitvoeren?

Ik hoop dat hier in de juiste richting gewezen kan worden voor wat goede opties zouden zijn, of dat er zaken zijn waar ik nog niet aan gedacht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-05 21:15
Ik zou geen warmteverliesbereking maken. Met je historische verbruik zit je met een 5 kw model prima.

Je kunt overwegen om de zoneregeling weg te laten. Of in elk geval de aansturing van de groepen handmatig te doen. Als de hal goed binnen de geïsoleerde schil ligt dan zou ik deze bijvoorbeeld meeverwarmen. De Serre kling alsof deze niet altijd warmte nodig heeft en misschien ook slecht is geïsoleerd. Mocht deze luchtdicht afgesloten kunnen worden dan zou ik daar beperkt verwarmen, dat scheelt onnodig warmteverlies. Via het instellen van de flowmeter op de verdeler kan je de serre op een goede temperatuur houden zonder dat de zoninstraling je regeling al te veel verstoort.

Buffervat lijkt me niet nodig met 70m2 vloerverwarming, maar mocht de naregeling blijven dan kan het nodig zijn om de naregeling 'te temmen'.

Zelf heb ik goede ervaringen met Vaillant Arotherm Plus 55/6, dat is een monoblock. Maar je kan ook een ander A-merk kiezen. De Arotherm is wel heel erg stil, dus dat is een pre. Daarnaast ook nog eens een propaan machine dus wat dat betreft milieuvriendelijk.

SWW kan prima met een indirecte door wp gestookte boiler. De binnenunit van Vaillant heeft een ingebouwde driewegklep plus een back up heater (BUH) icm met besturingsmodule.

Monoblock/split, ik heb hier eigenlijk niet voldoende naar gekeken, maar wellicht dat en split een voordeel biedt tov mono omdat deze lichter is, kan handig zijn bij wandmontage?

Tweakersvriendelijkheid van de ebus aansturing van de Vaillant is denk ik niet top maar zeker niet slecht. Er worden ebusd modules gebruikt voor met name de logging van data. Ook is het voor de meer avontuurlijke tweaker ook mogelijk om parameters in de aansturing via ebus te veranderen. Echter, dit voor mij te risicovol met een duur apparaat en centrale functie die het heeft voor het woongenot.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:00
locatie: denk aub aan de geluidseisen, boven de garage (afhankelijk van de plaats) heb je dus maar circa 2,5m afstand tot de erfgrens. en dan werken die bestaande airco's ook niet echt in mee. je mag niet boven 45/40 dB uitkomen.
dus een heel belangrijk aspect zijn de geluidsvermogen van je warmtepomp (en dat op vol vermogen Lwmax, let op je hebt dus niets aan een geluidsdruk waarde of aan een geluidsvermogen waarde die op het energielabel staat, die zijn anders bepaald), je kunt één warmtepomp met de overheid tool berekenen (WPAC, asls je daar hulp bij nodig hebt, stuur dan maar een pm).
Waneer zijn deze airco's geplaatst ? vóór of na 1-4-2021 ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HekpZhG-xNzZOzc2LHy7HDbaQXI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zhNqPtuXNNSF21nNwEPGduzH.jpg?f=user_large

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sjI-75q2_ZwEGu-QCMr7GulMtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZH2rfdwPr7WYwNrAxAt0wFMq.jpg?f=fotoalbum_large
Kijk ook welke plaatsingseisen je gemeente geeft mbt de buitenunits, bepaalde gemeentes hebben een nax aantal buitenunits (vaak 2 stuks die je vergunningsvrij mag plaatsen, doe je meer heb je een vergunning nodig.

vanuit je overige vragen:
split unit of monoblock? ; in mijn ogen heeft een monoblok duidelijk de voordelen, oa geen STEK monteur nodig, ook niet achteraf.
- welk vermogen? Volgens koevlaas formule 5 kW, is dat voldoende? ; iets meer gezien een twee onder een kap en dat je ook FE wil is ietsjes meer mogelijk wel fijn, maar een 8 kW is dan ook weer overdone.

- wel of geen buffervat nodig; hangt van je totale systeem af, ik verwacht dat daar wat meer info bij nodig is omdat goed te beantwoorden, vaak worden buffercaten gebruikt terwijl het eigenlijk helemaal niet nodig is .

- welke SWW oplossing; afhankelijk van je warmtepomp

- moet ik opletten dat de WP goed kan terugmoduleren omdat niet alle zones altijd gelijktijdig aan staan?; zone kan werken maar heeft ook weer vaak problemen, dus helaas niet zo eenvoudig te zeggen, mijn eigen voorkeeur is slechts één zone, dat voorkomt problemen. maar het kan dus wel.
- Eerst warmteverliesberekening laten uitvoeren? Ja, hier op diverse forums staan verschillende mogelijkheden, oa bij Quatt staat ook een simple eenvoudige methode, kijk daar eens naar.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 27-06-2024 12:16 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:57

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Bucephalus schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:36:
overige vragen:
- wel of geen buffervat nodig
Er zijn 2 soorten buffervat:
  1. Serieel. Dat is voor een systeem dat anders te weinig waterinhoud heeft dat nodig is voor een defrost.
  2. Parallel. Dat is wanneer je de warmteproductie van de WP los wil koppelen van het afgiftesysteem. Dat afgiftesysteem draait dan met een eigen circulatiepomp, die (mogelijk) gestuurd wordt door de/een thermostaat.
Is een van die twee voor jou van toepassing?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.S
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-02 11:59

B.S

Laat je goed informeren wat de beste oplossing is.Het liefst bij een partij die er onafhankelijk instaat en niet merkgebonden is.
Klimaatmissie Nederland kan je hiermee helpen door een grondige onafhankelijke analyse te maken van wat de beste oplossing is voor je woning wat de kosten en opbrengensten zijn.