Hallo allemaal!
Momenteel wordt bij mij de bovenverdieping verbouwd. Isolatie, dakkapel, stucwerk, etc....
Omdat dan de isolatie op orde is wil ik me gaan oriënteren op de overstap naar een full-electric warmtepomp om de cv-ketel (intergas HRE cw4) te vervangen.
bestaande deel schuin dak wordt geïsoleerd met 12 cm PIR platen. Dak van dakkapel 4cm + 10 cm PIR platen. Dakkapel is 5,5m, de ramen zijn triple glas en ook rolluiken.
Huis is van 1972, aan 1 zijde buren, aan de andere zijde garage die weer aan de garage van de andere buren grenst. Totaal woonoppervlak (vóór plaatsen dakkapel) 163m² inclusief uitbouw/serre aan achterkant.
Spouwmuren (6cm) zijn geïsoleerd met zwarte (eps?) parels. Geen extra vloerisolatie omdat er geen kruipruimte is (betonvloer op zand, vanaf de bouw 2-3 cm roofmate isolatie volgens de bouwtekeningen).
Benedenverdieping (+- 70 m²) ligt vloerverwarming. Boven zijn nog radiatoren, maar op de 2 grote kamers op de 1e verdieping en op de zolderkamer hangen airco inverters. zodoende worden de radiatoren boven eigenlijk niet gebruikt, op die van de badkamer na.
In de woonkamer staat ook nog een houtkachel die we 's winters wel gebruiken, maar voornamelijk in de weekenden en af toe doordeweeks. Hieronder goed te zien dat we afgelopen winter iets meer de houtkachel gebruikt hebben.
Gasverbruik voor SWW is ongeveer 7 m³/maand
Temperatuur wordt momentele in de winter constant gehouden op 18 in de woonkamer/keuken, 17 in de hal en 15 in de serre waar we toch weinig zijn in de winter en waar het warmteverlies wat groter is..
Bij full electric zal de temperatuur in de woonkamer wellicht wat hoger ingesteld worden naar 19 graden.
Zonnepanelen zijn aanwezig (5120 wp op zuid)
Historisch gasverbruik: 711 m³ (juli '23-juni '24)
800 m³ (juli '22-juni '23)
1000 m³ (juli '21-juni '22)
- 5 radiatoren op verdiepingen, totale afgifte bij 40 graden: ? kW, waterinhoud in totaal ? liter. worden nauwelijks gebruiks, alleen de designradiator in de badkamer.
- X liter nodig (voor 2 volwassenen, alleen in badkamer. in de keuken nu warm water met close in boiler)
- DWTW aanwezig? nee
L/W, stil, zuinig, goedkoop, milieuvriendelijk, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, design.
Voorkeursplek voor de plaatsing is aan de gevel boven de garage. Daar hangen nu ook de buitenunits van de aico's. Dan kunnen daar de leidingen door de muur, achter de knieschotten langs naar de plek waar nu de CV hangt. Totale afstand van leidingen naar de binnenunit zal ongeveer 8 meter zijn.
- welk vermogen? Volgens koevlaas formule 5 kW, is dat voldoende?
- wel of geen buffervat nodig
- welke SWW oplossing
- moet ik opletten dat de WP goed kan terugmoduleren omdat niet alle zones altijd gelijktijdig aan staan?
- Eerst warmteverliesberekening laten uitvoeren?
Ik hoop dat hier in de juiste richting gewezen kan worden voor wat goede opties zouden zijn, of dat er zaken zijn waar ik nog niet aan gedacht heb.
Momenteel wordt bij mij de bovenverdieping verbouwd. Isolatie, dakkapel, stucwerk, etc....
Omdat dan de isolatie op orde is wil ik me gaan oriënteren op de overstap naar een full-electric warmtepomp om de cv-ketel (intergas HRE cw4) te vervangen.
bestaande deel schuin dak wordt geïsoleerd met 12 cm PIR platen. Dak van dakkapel 4cm + 10 cm PIR platen. Dakkapel is 5,5m, de ramen zijn triple glas en ook rolluiken.
Huis is van 1972, aan 1 zijde buren, aan de andere zijde garage die weer aan de garage van de andere buren grenst. Totaal woonoppervlak (vóór plaatsen dakkapel) 163m² inclusief uitbouw/serre aan achterkant.
Spouwmuren (6cm) zijn geïsoleerd met zwarte (eps?) parels. Geen extra vloerisolatie omdat er geen kruipruimte is (betonvloer op zand, vanaf de bouw 2-3 cm roofmate isolatie volgens de bouwtekeningen).
Benedenverdieping (+- 70 m²) ligt vloerverwarming. Boven zijn nog radiatoren, maar op de 2 grote kamers op de 1e verdieping en op de zolderkamer hangen airco inverters. zodoende worden de radiatoren boven eigenlijk niet gebruikt, op die van de badkamer na.
In de woonkamer staat ook nog een houtkachel die we 's winters wel gebruiken, maar voornamelijk in de weekenden en af toe doordeweeks. Hieronder goed te zien dat we afgelopen winter iets meer de houtkachel gebruikt hebben.
Gasverbruik voor SWW is ongeveer 7 m³/maand
Temperatuur wordt momentele in de winter constant gehouden op 18 in de woonkamer/keuken, 17 in de hal en 15 in de serre waar we toch weinig zijn in de winter en waar het warmteverlies wat groter is..
Bij full electric zal de temperatuur in de woonkamer wellicht wat hoger ingesteld worden naar 19 graden.
Zonnepanelen zijn aanwezig (5120 wp op zuid)
Historisch gasverbruik: 711 m³ (juli '23-juni '24)
800 m³ (juli '22-juni '23)
1000 m³ (juli '21-juni '22)
Afgiftesysteem:
- +- 70m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 7 groepen in 3 zones, aangestuurd door honeywell evohome. (woonkamer/keuken is 1 zone, de serre is 1 zone en de hal is 1 zone)- 5 radiatoren op verdiepingen, totale afgifte bij 40 graden: ? kW, waterinhoud in totaal ? liter. worden nauwelijks gebruiks, alleen de designradiator in de badkamer.
SWW:
- plek voor boiler: ja, waarschijnlijk bovenverdieping naast trapgat.- X liter nodig (voor 2 volwassenen, alleen in badkamer. in de keuken nu warm water met close in boiler)
- DWTW aanwezig? nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde:L/W, stil, zuinig, goedkoop, milieuvriendelijk, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, design.
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteedVoorkeursplek voor de plaatsing is aan de gevel boven de garage. Daar hangen nu ook de buitenunits van de aico's. Dan kunnen daar de leidingen door de muur, achter de knieschotten langs naar de plek waar nu de CV hangt. Totale afstand van leidingen naar de binnenunit zal ongeveer 8 meter zijn.
overige vragen:
- split unit of monoblock?- welk vermogen? Volgens koevlaas formule 5 kW, is dat voldoende?
- wel of geen buffervat nodig
- welke SWW oplossing
- moet ik opletten dat de WP goed kan terugmoduleren omdat niet alle zones altijd gelijktijdig aan staan?
- Eerst warmteverliesberekening laten uitvoeren?
Ik hoop dat hier in de juiste richting gewezen kan worden voor wat goede opties zouden zijn, of dat er zaken zijn waar ik nog niet aan gedacht heb.