Advies Warmtepomp met SWW gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:08
Beste mensen,

Fijn als jullie eens meedenken over het volgende.
Ik heb zelf een dewarmte WP en voor SWW een Auer edel air staan geen gas meer nodig
In mijn vakantie huis zou ik graag een all electric WP /SWW willen plaatsen Maar wat is nu de juiste keuze.
Ik wil geen SWW wpb in huis te veel lawaai, Gezien er nu steeds meer WP met SWW oplossingen komen lijkt mij het een mooi moment om te denken aan de overstap.
De terugverdientijd is hier niet belangrijk een CV verdien je ook niet terug.

Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '23/24?)
300 m3 gas verbruik alleen CV. (normaal rond de 500m3 met af en toe SWW voorgaande jaren)

Afgelopen winter heb ik met een elektrische kachel verwarmt om mijn overschot zonne energie weg te stoken
met een 750W kachel en 24/7 18kWh per dag bleef de woning keurig op 15 graden van nov23 tot jan24 daarna weer op gas mijn overschot was op. Met deze gegevens dacht ik mijn eigen WP+WPB verbruiken idem maar dan op een veel groter oppervlak.
Het is meer genot dan noodzaak om de kosten is het goedkoper niks te doen, voor verduurzamen en met name genot ga ik de switch maken. Immers 15 graden is niet echt warm, en de vloer opwarmen duurt lang gem 1 graad per uur. Airco zou een oplossing zijn snel warm als je even in de woning bent maar niet geschikt voor permanente verwarming en ik heb ook nog SWW nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljekch3xMxU51ee79_Lo1LpgVAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/em9ckYebtVB4A6O8E4AbS9WJ.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf dacht ik de oplossing van dewarmte te groot is idem van adlar, de quatt of weheat zou kunnen.
Ik hoor graag jullie mening, het is een luxeprobleem maar budget is niet unlimited :) ook is de kans groot dat ik meer in de woning zal verblijven de komende jaren ivm de bekende leeftijd
Afgiftesysteem:
- 65 m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm, 5 groepen, 4 daarvan staan altijd open
- geen radiatoren
SWW:
- plek voor boiler
- 100 -150 liter nodig
Zonnepannelen:
nu 3500 WP
Warmtepompvoorkeur:
L/W + SWW
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

[ Voor 8% gewijzigd door rob2011 op 27-01-2025 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is een douchewtw met een doorstroomverwarmer geen beter idee, voor een woning waar je niet altijd verblijft?
Zit je ook niet met legionella te kijken. Geen standbyverliezen in ieder geval en vooral stil.

Deze hangt hier als backup van mijn RVS buffervat met hygienespiraal welke elke dag op zon wordt verwarmd (aton power to heat)
Maar ik kon er ook prima op douchen alleen (grohe red vitalo joy)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JOj3pAwif9Xe0slumrdNoAH7mQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i5PT3vv4KDVv3qOyLXly5Ole.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-07-2024 16:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
JA dat is een goed punt maar gezien ik naar de warmte pomp wil en dan een doorstroomverwarmer leek mij zonde van de energie, maar goed punt geen verliezen en standby etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintjuhh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:32
Ik snap je zin "Zelf dacht ik de oplossing van dewarmte te groot is idem van adlar, de quatt of weheat zou kunnen."

De oplossingen van Weheat (9, resp 11 kW) zijn nog veel groter dan die van DeWarmte of Adlar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
@Reintjuhh in de specs staat 6kW en een bereik van 1,4 -6 en dat is mooi minder pendelen leek mij Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtLcpR0Qc7qCLcyDHDIZKdGzDG4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wBpC44VPycvtfvPQSrpA7w8S.png?f=user_large