Welke leidingen alvast aanleggen tbv toekomstige warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-06 07:20
Dag allen,

Ik ben mijn huis aan het renoveren en overweeg een L/W warmtepomp. Het is op dit moment nog mogelijk om allerlei leidingen aan te leggen, maar dat duurt niet lang meer omdat het afgetimmerd / gestuct etc wordt. Er is zelfs nog een kansje dat ik eerst nog even de bestaande CV-ketel blijf gebruiken. Het zou zonde zijn om, nu alles open ligt, niet meteen voorbereid te zijn op de toekomst door dingen aan te leggen voor een WP.

Ik zit qua WP-merk etc nog in de oriëntatiefase, dus het kan nog veel kanten op. Ik ga op dit moment uit van een monobloc, met sowieso een SWW boilervat in de technische ruimte. De afstand tussen de technische ruimte en de plek waar de buitenunit moet komen, is zo'n 6 meter, niet in een rechte lijn.

De vraag is dus wat ik qua leidingen moet doen om voorbereid te zijn op een toekomstige warmtepomp, uitgaande van een monobloc. Wat zouden jullie aanraden?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:48
Qua CV-leidingen: met 28mm staal/koper/RVS of 32mm meerlagenbuis zit je altijd goed. Bochten zijn het liefst zo soepel mogelijk, het liefst gebogen bochten en anders van die soepele soldeer/persbochtjes. Maar een paar kniekoppelingen zijn ook niet meteen een wereldramp.

Omdat je er ook een boiler mee opstookt, is het belangrijk dat de cv-leidingen geïsoleerd zijn. In de zomer wil je namelijk niet dat je huis verwarmd wordt door de SWW-run.

Voor stroom en besturing zou ik 3 19mm buizen leggen, daar kan je altijd nog kabels of draden doorheen trekken (zolang je maximaal 2 haakse bochten hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:27
DN25 dat is 28mm koper/RVS of 32mm meerlagenbuis.
Bochten werkelijk bochten maken ipv haaks 90 graden.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 04-07-2024 15:43 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M