Vraagje voor de SEMS Portal van goodwe, bij de plant information wordt capaciteit gevraagd maar staat omschreven als een kW indicatie, wordt hier de max capaciteit gevraagd van je totale wp zonnepanelen (in mijn geval 4400) of van je omvormer, welk bij mij een 3,6 kW omvormer is ivm met de noorderzijde?
De omvormer, die bepaalt tenslotte de output.Xqlus1ve schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:24:
Vraagje voor de SEMS Portal van goodwe, bij de plant information wordt capaciteit gevraagd maar staat omschreven als een kW indicatie, wordt hier de max capaciteit gevraagd van je totale wp zonnepanelen (in mijn geval 4400) of van je omvormer, welk bij mij een 3,6 kW omvormer is ivm met de noorderzijde?
maar het maakt niet veel uit wat je invult, het bepaalt volgens mij alleen de schaal van je grafiek. (de y-as).
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 26-01-2023 09:51 ]
Het wordt gebruikt om in je plants overview je "Specific Yield" te bereken. Dagopbrengst (Today) gedeeld door de capaciteit (Capacity) is je "Specific Yield". Wil je het eerlijk doen vul je dus WP in en niet de capaciteit van de omvormer.Xqlus1ve schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:24:
De grafiek schaalt automatisch mee naar de hoogste piekopbrengst van de dag. Wat het dan weer lastig maakt om dagen naast elkaar te leggen maar dat terzijde.
Is er alweer meer bekend over de salderingsregeling, was weer een debat vandaag toch?
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Edit
[ Voor 99% gewijzigd door Denneke,,! op 26-01-2023 12:48 ]
@Denneke,,! *kuck* Topic warning *kuch*
Maare meeste opbrengst voor het minste geld. je gaat groeien, en verbruik zal alleen maar meer worden.
Maare meeste opbrengst voor het minste geld. je gaat groeien, en verbruik zal alleen maar meer worden.
Didn't know, heb het weg gehaald. Thx voor je reactie!Xqlus1ve schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:45:
@Denneke,,! *kuck* Topic warning *kuch*
Nou gister rond 12:00 was mijn 4400wp set opgeleverd 100% op het noorden. Daarna heeft hij voor circa 2 uur lang rond de 200 a 280 watt opgebracht met bewolking voordat hij terug viel naar 0. Vandaag schijnt de zon lekker, en wat denk je? helemaal niks! Morgen dan maar de installateur bellen wat er mis is 
Ik zie trouwens dat mijn omvormer een start-up voltage heeft van 80 en ik momenteel al tegen de 400 aan zit, je zou toch verwachten dat hij dan moet gaan leveren onderhand.
Ik zie trouwens dat mijn omvormer een start-up voltage heeft van 80 en ik momenteel al tegen de 400 aan zit, je zou toch verwachten dat hij dan moet gaan leveren onderhand.
[ Voor 22% gewijzigd door Xqlus1ve op 26-01-2023 13:03 ]
NUJDx schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:34:
Is er alweer meer bekend over de salderingsregeling, was weer een debat vandaag toch?
https://www.tweedekamer.n...n/livedebat/plenaire-zaal
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Wat een drukte.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Door de bewolking wordt het licht meer verspreid (diffuus licht). Bij helder weer is de noordkant misschien relatief donkerder? We zitten nu wel middenin de winter, dus van Noord zou ik niet zoveel verwachten.Xqlus1ve schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:57:
Nou gister rond 12:00 was mijn 4400wp set opgeleverd 100% op het noorden. Daarna heeft hij voor circa 2 uur lang rond de 200 a 280 watt opgebracht met bewolking voordat hij terug viel naar 0. Vandaag schijnt de zon lekker, en wat denk je? helemaal niks! Morgen dan maar de installateur bellen wat er mis is
Je kan Pvcalc van Thomas Berger gebruiken om te simuleren hoeveel je set nu ongeveer zou moeten doen op dagbasis.
Dit is wat mijn 2130Wp op NNW gedaan heeft sinds maandag. Zitten samen met de 6390Wp op ZZO op een SMA Tripower 6.0 (string A is ZZO, string B is NNW). Die 200W kan dus goed kloppen met ongeveer het dubbele van wat ik heb. Misschien dat de omvormer toch niet genoeg spanning heeft om aan te gaan? De mijne gaat sowieso aan door de andere string.Xqlus1ve schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:57:
/f/image/m8HRcDALvVjcdopZxlXLqrJy.png?f=fotoalbum_large)
schumacher schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:24:
[...]
Door de bewolking wordt het licht meer verspreid (diffuus licht). Bij helder weer is de noordkant misschien relatief donkerder? We zitten nu wel middenin de winter, dus van Noord zou ik niet zoveel verwachten.
Je kan Pvcalc van Thomas Berger gebruiken om te simuleren hoeveel je set nu ongeveer zou moeten doen op dagbasis.
:strip_exif()/f/image/y6CMREBCntLiN7jUlIlUSod4.jpg?f=fotoalbum_large)
bedankt voor het meedenken, dit is wat ik gisteren inderdaad zag maar dan enkel voor 2 uurtjes. Mijn oude setup gaf op dit soort dagen nog wel wat opbrengst, 1200wp met 1kW omvormer rond de 40 a 60 watt

dennistd schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:31:
[...]
Dit is wat mijn 2130Wp op NNW gedaan heeft sinds maandag. Zitten samen met de 6390Wp op ZZO op een SMA Tripower 6.0 (string A is ZZO, string B is NNW). Die 200W kan dus goed kloppen met ongeveer het dubbele van wat ik heb. Misschien dat de omvormer toch niet genoeg spanning heeft om aan te gaan? De mijne gaat sowieso aan door de andere string.
[Afbeelding]
/f/image/QWLH65VlqAOQ8C4ftkS1BSST.png?f=fotoalbum_large)
Wat mijn omvormer 'nu' aan data laat zien.
390,7V is met 0,1A natuurlijk maar 39W. Op zich niet heel verwonderlijk dat een omvormer daar niet op aan slaat lijkt me.Xqlus1ve schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:33:
[...]
[Afbeelding]
Wat mijn omvormer 'nu' aan data laat zien.
Thanks zo heb ik weer wat geleerddennistd schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:34:
[...]
390,7V is met 0,1A natuurlijk maar 39W. Op zich niet heel verwonderlijk dat een omvormer daar niet op aan slaat lijkt me.
Hier moet ik na anderhalf jaar toch op terugkomen:Andrehj schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:22:
Mijn ervaring is dat dat niet eens nodig is. Bij mijn STP 8.0 staat de parameter "RCD adjustment" al sinds inbedrijfsname (1 jaar geleden) op "off". (Andere mogelijkheid is "30mA"). Installatie draait storingsvrij en hangt gewoon achter een 30 mA alamat.
De gemeten Residual Current (ervan uitgaande dat dat de juiste variabele is) fluctueert rond de 2 mA, dus ruim onder de 30.
Vanochtend stond de omvormer in storing en kreeg ik netjes een mailtje van SMA dat er een fase of nuldraad los hing en ik een installateur moest inschakelen.
Al heel snel bleek de alamat in de meterkast uit te staan. Volgens de logs is deze uitgeschakeld toen de omvormer vanochtend opstartte.
Nu toch maar de RCD adjustment op 30 mA ingesteld....
Het leuke daarbij is dan wel weer dat de omvormer voor de rest gewoon op de spanning van de panelen is blijven werken en dat de logging via ModbusTCP ook gewoon werkte. De DC-spanning blijkt rond de middag zonder belasting tot maar liefst 903 V opgelopen te zijn
[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 26-01-2023 20:12 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nou uiteindelijk toch meegevallen; vandaag geplaatst.assje schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:49:
Zijn hier mensen die recent nog een systeem met APS DS3 omvormers hebben besteld of in gebruik genomen? Ik heb in april dit jaar een systeem besteld met DS3 omvormers. Op dat moment waren er al wat tekorten dus de zomer van dit jaar had ik al afgeschreven en ging uit van installatie in de richting van september. Toen bericht gehad dat er forse leveringsproblemen waren en nieuwe levering in november zou komen maar nog niet duidelijk/bekend hoeveel.
Dak is tegen (over?) alle limieten volgepuzzeld:
:strip_exif()/f/image/Z0F3ZypOtRXHX2z0PZbjFIk8.jpg?f=fotoalbum_large)
Totaal 10.125Wp "op" een simpele rijtjeswoning, toch wel een prestatie
Details: assje in "Zonnepanelen vervangen of aanvullen"
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 26-01-2023 20:35 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
@assje Mooi gedaan, kan je die ventilatie pijpjes nog vervangen door ventilatie dakpannen, minder schaduw.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
10 PUNT 125 = tienduizend honderd vijfentwintig
Dat zie ik staan..
Kan er niks anders van maken.
Ga ik even aankijken inderdaad wat het doet met de opbrengst. Pijpje is alleen de afzuiging van de badkamer dus kan prima. Ik wil misschien ook nog kijken om hem helemaal te laten vervallen en binnen aansluiting op de MV te realiseren.onetime schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:11:
@assje Mooi gedaan, kan je die ventilatie pijpjes nog vervangen door ventilatie dakpannen, minder schaduw.
De rechter is van de buurman trouwens, daar kan ik niets mee.
[ Voor 6% gewijzigd door assje op 27-01-2023 13:29 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Wat gaat je verbruik worden? Wat voor e-boer contract heb je nu?assje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:28:
[...]
Ik denk dat je mij bedoelde![]()
Het gaat totaal om 25x405Wp=10.125Wp, er liggen er nog een paar verstopt:
- Dak zuid: 15
- Dakkapel: 4
- Garage: 6
Helemaal correct.Ultraboy schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:19:
Kan er niks anders van maken.
Schatting projectie energieverbruik 8.500kWh:RobWest schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:29:
Wat gaat je verbruik worden? Wat voor e-boer contract heb je nu?
- Woning: 3.000kWh
- Auto's: 3.500kWh
- Warmtepomp: 2.000kWh*
Ik zit bij Samenom, TLV ongeveer €0,30/kWh.
Wat kost een laadpaal per kWh bij jou in de buurt?assje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:32:
[...]
Schatting projectie energieverbruik 8.500kWh:Warmtepomp wacht nog op levering, nu nog gas.
- Woning: 3.000kWh
- Auto's: 3.500kWh
- Warmtepomp: 2.000kWh*
Ik zit bij Samenom, TLV ongeveer €0,30/kWh.
Er zijn e-boeren met hogere TLV
Volgens mij zijn die opties sinds dit jaar dun gezaaid.RobWest schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:34:
Er zijn e-boeren met hogere TLV
Je hebt de verkeerde username gequote
Kijk maar eens in het topic over TLV'sassje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:37:
[...]
Volgens mij zijn die opties sinds dit jaar dun gezaaid.
En soms kan het interessanter zijn om je EV aan een laadpaal te hangen voor € 0,32 en voor je teveel aan kWh's > € 0,50 te krijgen
Ik ken het topic inderdaad. Laadpaal bij mij in de buurt is in de richting van €0,45/kWh. Als er al een verschil zou zijn wil ik voor dat beetje geen moeite gaan doen.RobWest schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:51:
Kijk maar eens in het topic over TLV's
En soms kan het interessanter zijn om je EV aan een laadpaal te hangen voor € 0,32 en voor je teveel aan kWh's > € 0,50 te krijgen
Ja dan heeft het geen zin. Hier is het € 0,32 om € 0,73assje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:58:
[...]
Ik ken het topic inderdaad. Laadpaal bij mij in de buurt is in de richting van €0,45/kWh. Als er al een verschil zou zijn wil ik voor dat beetje geen moeite gaan doen.
Vandaag in de krant een stuk over overbevolking op het electriciteitsnet en de postcodechecker van Liander om na te gaan of je panelen uitgeschakeld kunnen worden bij overbelasting.
Goed om na te gaan als het je regio is.
Goed om na te gaan als het je regio is.
Er zijn er hier vast meer die een Eastron SDM120m metertje aan de solarinstallatie hebben zitten. Ik heb daar een paar vragen over.

plaatje geleend van internet
Bij mij zit de fase vanuit de panelen op poortje 1 aangesloten, en poortje 2 gaat dan weer door naar de fase van de alamat,
Nu wordt de opwek bij mij geregistreerd onder:
- Total Active Enerrgy
- Import Active Energy
Het kopje 'Export Active energy' blijft op 0. Ik zou de opwek onder export verwachten, maar de wiring lijkt me gezien de pijltjes wel weer juist. Of moet ik het zien als dat de meter de stroom importeert? Whats in a name..
Heb ik ergens een kronkel en moet ik toch de draden omdraaien? Ik weet het, het boeit verder niet of hij nou bij import of bij export staat, maar ik wil dit soort dingen gewoon goed hebben haha.
Even een vraag over een onderwerp waar ik 0 verstand van heb, dus wellicht is het een hele domme vraag. Ik zie een powerfactor van 0,2 op het metertje getoond worden. Is dat niet extreem laag? Moet die niet rond de 1 zijn? Hoe zit het met de powerfactor bij zonnepaneel installaties? (APS DS3-L micro inverter)

Bij mij zit de fase vanuit de panelen op poortje 1 aangesloten, en poortje 2 gaat dan weer door naar de fase van de alamat,
- Total Active Enerrgy
- Import Active Energy
Het kopje 'Export Active energy' blijft op 0. Ik zou de opwek onder export verwachten, maar de wiring lijkt me gezien de pijltjes wel weer juist. Of moet ik het zien als dat de meter de stroom importeert? Whats in a name..

Even een vraag over een onderwerp waar ik 0 verstand van heb, dus wellicht is het een hele domme vraag. Ik zie een powerfactor van 0,2 op het metertje getoond worden. Is dat niet extreem laag? Moet die niet rond de 1 zijn? Hoe zit het met de powerfactor bij zonnepaneel installaties? (APS DS3-L micro inverter)
[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 27-01-2023 16:01 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
@Japie.G
Staat toch heel mooi en duidelijk op site van HomeWizard?
https://helpdesk.homewiza...e-wi-fi-kwh-meter-1-phase
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Je draden zitten verkeerdom.Japie.G schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:55:
Er zijn er hier vast meer die een Eastron SDM120m metertje aan de solarinstallatie hebben zitten. Ik heb daar een paar vragen over.
[Afbeelding]
- Total Active Enerrgy
- Import Active Energy
Het kopje 'Export Active energy' blijft op 0. Ik zou de opwek onder export verwachten, maar de wiring lijkt me gezien de pijltjes wel weer juist. Of moet ik het zien als dat de meter de stroom importeert? Whats in a name..Heb ik ergens een kronkel en moet ik toch de draden omdraaien? Ik weet het, het boeit verder niet of hij nou bij import of bij export staat, maar ik wil dit soort dingen gewoon goed hebben haha.
All-electric.
Dit is een andere meter, als de aansluitingen wel hetzelfde zijn zit het bij mij verkeerd om inderdaad :-)raymondw schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:17:
@Japie.G
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
50c TLV is al even geleden (wat betreft nieuwe contracten).RobWest schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:51:
[...]
Kijk maar eens in het topic over TLV's
En als je een eigen laadpaal hebt maar vanwege lagere prijs een publieke laadpaal gaat gebruiken ben je wel een aso eerste klas
[ Voor 16% gewijzigd door padoempats op 27-01-2023 18:15 ]
Beetje domme vraag maar ik ga hem toch stellen:
Recentelijk heb ik zonnepanelen geïnstalleerd, waarvan ik de opbrengst prima kan monitoren middels de app.
Nou heb ik geen slimme meter, wel een digitale. Ik vraag me nu af hoe ik precies kan zien wat ik teruglever aan Greenchoice?
Recentelijk heb ik zonnepanelen geïnstalleerd, waarvan ik de opbrengst prima kan monitoren middels de app.
Nou heb ik geen slimme meter, wel een digitale. Ik vraag me nu af hoe ik precies kan zien wat ik teruglever aan Greenchoice?
Check van het voorjaar eerst of die terugdraait. Of heb je 4 tellers? Dan zie je het aan 2 teruglever tellers.Stoffa schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:21:
Beetje domme vraag maar ik ga hem toch stellen:
Maar mijn weten zitten er twee telwerken op mijn digitale meter.Dapdodo schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:45:
[...]
Check van het voorjaar eerst of die terugdraait. Of heb je 4 tellers? Dan zie je het aan 2 teruglever tellers.
Grote kans dat je teruglevering niet geregistreerd wordt, morgen rond 12 uur en beetje zon maar snel controleren. En anders aanmelden van zonnepanelen geeft misschien ook antwoord.Stoffa schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:48:
[...]
Maar mijn weten zitten er twee telewerken op mijn digitale meter.
Volgens de site van Greenchoice gaat het vanzelf als je op energieleveren.nl bent aangemeld met je panelen, zie: https://www.greenchoice.n...groene%20stroom%20belonen.Dapdodo schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:50:
[...]
Grote kans dat je teruglevering niet geregistreerd wordt, morgen rond 12 uur en beetje zon maar snel controleren. En anders aanmelden van zonnepanelen geeft misschien ook antwoord.
Daar ben ik wel aangemeld, maar voor de zekerheid zal ik ze even bellen morgen.
Handleiding van je kWh-meter even opzoeken?Stoffa schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:48:
[...]
Maar mijn weten zitten er twee telwerken op mijn digitale meter.
Of op het knopje drukken...
Helaas daar schaarste heeft men in onze nieuwbouw woning ook slechts een digitale meter opgehangen, geen slimme
Ik heb daardoor nu maar 2 tellers, afname (1.8.0) en teruglevering (2.8.0). Hier geen hoog/laag tellers en ook geen P1 poort

edit: het staat zelfs op de kWh-meter (Kaifa) gedrukt wat welke is.
[ Voor 6% gewijzigd door Rouske op 27-01-2023 20:29 ]
Ja hier hetzelfde. De meter laat zien teller 1, dan 2, dan de som van beiden en dan iets mysterieus:Rouske schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:27:
[...]
Handleiding van je kWh-meter even opzoeken?
Of op het knopje drukken...
Helaas daar schaarste heeft men in onze nieuwbouw woning ook slechts een digitale meter opgehangen, geen slimme![]()
Ik heb daardoor nu maar 2 tellers, afname (1.8.0) en teruglevering (2.8.0). Hier geen hoog/laag tellers en ook geen P1 poort
S G: -67.
Ik zit al de hele tijd te googlen wat dit kan betekenen maar ik vind het niet.
Dus ik wil panelen gaan leggen. Ik heb afgelopen jaar een verbruik gehad van 2400kw. Niet veel maar ik woon alleen en verwacht wel uitbreiding.
Ik heb een offerte voor 12 panelen dat me netto 4000 op gaat leveren. Als in het dak bekijk en die in de buurt krijg ik er nog wel 2 of misschien zelfs 4 bij.
Ga ik dit doen? Waarom wel of waarom niet? Vooral met de onzekerheid rondom saldering.
Ik heb een offerte voor 12 panelen dat me netto 4000 op gaat leveren. Als in het dak bekijk en die in de buurt krijg ik er nog wel 2 of misschien zelfs 4 bij.
Ga ik dit doen? Waarom wel of waarom niet? Vooral met de onzekerheid rondom saldering.
Als je maar lang genoeg wacht, kom je van zelf te laat. Dus zou nog even wachten, je bent immers toch al te laat. Als je nu nog op de boot wilt springen, is de kans dat je in het water springt groot.Denneke,,! schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:52:
Dus ik wil panelen gaan leggen. Ik heb afgelopen jaar een verbruik gehad van 2400kw. Niet veel maar ik woon alleen en verwacht wel uitbreiding.
Even zonder gekheid, lees even dit topic terug. Genoeg mensen die de zelfde vraag hebben gesteld.
Het is nog lang geen 2025 dus als je daar verwacht te blijven wonen heb je waarschijnlijk de boel al terugverdiend tegen de tijd dat er echt iets gaat veranderen en zelfs dan is het niet alsof je zonder salderen niks aan panelen hebt. Het enige wat je moet doen is niet de hoofdprijs betalen.Denneke,,! schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:52:
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Mijn installatie wekt sinds vanochtend heel weinig op. Niks veranderd, 230.2v op 't net, maar ik kom maar niet boven de 350w uit. Terwijl het zonnetje lekker schijnt. Normaal zou dit nu gemakkelijk 1000+w zijn. Panelen liggen met 2 maanden, dus 't is geen vuil of iets.
Boel is al gereset, maar dat heeft niet geholpen. Heeft iemand dit vaker gezien en weet iemand hoe dit zou kunnen komen?
Boel is al gereset, maar dat heeft niet geholpen. Heeft iemand dit vaker gezien en weet iemand hoe dit zou kunnen komen?
/f/image/ALdIsrZZ7cSXwj6CnAiFjQkR.png?f=fotoalbum_large)
@koenster Heb je eerder op zo'n zonnige dag wel goede opbrengst gehad? Kan je je panelen zien en dat ze echt schoon en schaduwloos zijn? Wat zijn de specs van je panelen (of typenummer) en kan je stringspanning en -stroom uitlezen? Is het 1 string?
Meer info graag
.
Meer info graag
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Schaduwvrij? Dan zou ik altijd zoveel mogelijk leggen. Met schaduw misschien ook, maar dan met micro-omvormers. Ik moet het nog zien dat je (bijna) niks krijgt voor teruggeleverde stroom. En zelfs dan heb je het voordeel dat je meer eigen verbruik kunt afdekken. Bij de afbouw van saldering wordt vooralsnog een percentage van teruglevering genomen als maximum. Dus hoe meer overschot, hoe langer je geen last hebt van de afbouw.Denneke,,! schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:52:
Goeie. Inderdaad eerder wel tot 6kWh per dag opbrengst gehad. 8x JA Solar 395Wp. Zojuist zijn ze het weer normaal gaan doen. Nu weer 1200+w opbrengst. Heel vreemd..Termy schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:12:
@koenster Heb je eerder op zo'n zonnige dag wel goede opbrengst gehad? Kan je je panelen zien en dat ze echt schoon en schaduwloos zijn? Wat zijn de specs van je panelen (of typenummer) en kan je stringspanning en -stroom uitlezen? Is het 1 string?
Meer info graag.
Als ik een schuurtje met de maten uit onderstaand plaatje heb, met een zadeldak wat sneeuw tot 150kg/m³ kan houden, kunnen er dan 4 panelen op dit dak? Dus 2 in landscape op iedere kant? Of is deze constructie te licht?
Link naar huisje
Link naar huisje
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MoPHZUQcBnp9zSEtBmiQdDQM.jpg?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Moby op 28-01-2023 14:15 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik wil graag m'n meterkast voorzien van een aantal PV stickers. Ik zie ze op internet van 3x3cm voor ong 3 euro. Dat moet toch beter kunnen? Waar kan ik bijv. een vel van 10 stickers scoren voor een normale prijs?
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ik moet op een plat dat van een schuurtje wat panelen leggen. Als het geen eenvoudig advies wordt dan maak ik een eigen topic aan.
Bruikbare deel op het dak is 6.80 x 3.45. Daar omheen zit dus nog een dakrand. Geen schaduw en met 28gr praktisch op het zuiden.
Maar ik weet dus niet wat daar op past. Ik zat te denken aan panelen van ongeveer 1.70 x 1.10 en die dan in O-W portrait erop leggen. Ik heb geen idee hoeveel de constructie nog voorbij de panelen steekt en hoeveel ruimte 2 panelen innemen die onder 10gr in portrait tegenover elkaar staan.
Ik zat te denken om bij Solar-Bouwmarkt te bestellen. Zij gebruiken Blubase Connect. Maar voor hun rekentool moet je installateur zijn. De constructie maakt mij op zich niet uit, mag ook Clickfit of Van der Valk zijn.
Samenvattend: graag 5x2 panelen in OW portrait. Past dat?
En oh ja, welke omvormer?
Bruikbare deel op het dak is 6.80 x 3.45. Daar omheen zit dus nog een dakrand. Geen schaduw en met 28gr praktisch op het zuiden.
Maar ik weet dus niet wat daar op past. Ik zat te denken aan panelen van ongeveer 1.70 x 1.10 en die dan in O-W portrait erop leggen. Ik heb geen idee hoeveel de constructie nog voorbij de panelen steekt en hoeveel ruimte 2 panelen innemen die onder 10gr in portrait tegenover elkaar staan.
Ik zat te denken om bij Solar-Bouwmarkt te bestellen. Zij gebruiken Blubase Connect. Maar voor hun rekentool moet je installateur zijn. De constructie maakt mij op zich niet uit, mag ook Clickfit of Van der Valk zijn.
Samenvattend: graag 5x2 panelen in OW portrait. Past dat?
En oh ja, welke omvormer?
Lijkt me geen probleem. Panelen wegen +/- 20 kg per stuk. Gewoon erop gooien en mocht het ooit problemen geven, dan even verstevigen aan de binnenkant. Ik zou wel van tevoren goed naar de paneelafmetingen kijken; te breed zal het niet zo snel zijn, te lang wellicht wel.Moby schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:14:
Als ik een schuurtje met de maten uit onderstaand plaatje heb, met een zadeldak wat sneeuw tot 150kg/m³ kan houden, kunnen er dan 4 panelen op dit dak? Dus 2 in landscape op iedere kant? Of is deze constructie te licht?
Link naar huisje
[Afbeelding]
Ik heb pas deze besteld omdat ik toch al wat ging bestellen daar. Maar ze zijn lastig te vinden voor een normale prijs.Microkid schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:34:
Ik wil graag m'n meterkast voorzien van een aantal PV stickers. Ik zie ze op internet van 3x3cm voor ong 3 euro. Dat moet toch beter kunnen? Waar kan ik bijv. een vel van 10 stickers scoren voor een normale prijs?
Ik heb gewoon plaatje gedownload en uitgeprint. Met rode stift even kader tekenen, klaar
Correctie
[ Voor 97% gewijzigd door rattejong op 31-01-2023 11:48 ]
Jouw laatste zin snap ik niet?Martin7182 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:27:
[...]
Schaduwvrij? Dan zou ik altijd zoveel mogelijk leggen. Met schaduw misschien ook, maar dan met micro-omvormers. Ik moet het nog zien dat je (bijna) niks krijgt voor teruggeleverde stroom. En zelfs dan heb je het voordeel dat je meer eigen verbruik kunt afdekken. Bij de afbouw van saldering wordt vooralsnog een percentage van teruglevering genomen als maximum. Dus hoe meer overschot, hoe langer je geen last hebt van de afbouw.
Goedenavond allen,
Ergens in de komende weken ga ik beginnen met het plaatsen van zonnepanelen op mijn platte dak. Het gaat om 18 zonnepanelen portrait in noord-zuid orientatie. Nu zijn er al een hoop van mijn vragen beantwoord, waarvoor dank aan dit forum, maar ik heb nu toch nog een vraag waar ik het antwoord niet op kon vinden.
Omdat de zonnepanelen in portrait geplaatst worden blijft er tussen twee zonnepanelen al snel een kleine meter kabel over, nu lees ik overal dat ik dit op moet binden. Maar wat wordt er precies met dit opbinden bedoeld?
Alvast bedankt!
Ergens in de komende weken ga ik beginnen met het plaatsen van zonnepanelen op mijn platte dak. Het gaat om 18 zonnepanelen portrait in noord-zuid orientatie. Nu zijn er al een hoop van mijn vragen beantwoord, waarvoor dank aan dit forum, maar ik heb nu toch nog een vraag waar ik het antwoord niet op kon vinden.
Omdat de zonnepanelen in portrait geplaatst worden blijft er tussen twee zonnepanelen al snel een kleine meter kabel over, nu lees ik overal dat ik dit op moet binden. Maar wat wordt er precies met dit opbinden bedoeld?
Alvast bedankt!
Dat de kabel niet los over de dakbedekking ligt te (door)schuren en dat de stekkers het liefst droog onder de panelen zitten ivm vocht.Henrivb schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:06:
Goedenavond allen,
Alvast bedankt!
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
@RobWest eigen topic...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
In 2025 mag je nog 64% salderen. Je verbruik is 2400 kWh per jaar.
Stel je wekt 4000 kWh op waarvan je 1000 kWh direct verbruikt en 3000 kWh teruglevert. Dan mag je maximaal 64% van 3000 kWh salderen: max. 1920 kWh. Je heb 2400 kWh - 1000 kWh = 1400 kWh afgenomen en mag die dus volledig salderen, dankzij je overschot.
Stel je wekt maar 2400 kWh op, 1000 kWh direct verbruik en 1400 kWh teruglevering. Dan mag je max. 64% van 1400 kWh salderen: max. 896 kWh.
Nu nog even afwachten of de regel echt zo toegepast gaat worden.
Uuuh volgens mij wordt bedoeld 60% salderen van je netto verbruik (= dus na direct verbruik).Martin7182 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 00:04:
[...]
Stel je wekt 4000 kWh op waarvan je 1000 kWh direct verbruikt en 3000 kWh teruglevert. Dan mag je maximaal 64% van 3000 kWh salderen: max. 1920 kWh. Je heb 2400 kWh - 1000 kWh = 1400 kWh afgenomen en mag die dus volledig salderen, dankzij je overschot.
Stel je wekt maar 2400 kWh op, 1000 kWh direct verbruik en 1400 kWh teruglevering. Dan mag je max. 64% van 1400 kWh salderen: max. 896 kWh.
Dus 2400 minus 1000 = 1400
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Haha Daar gaan we weer..Martin7182 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 00:04:
[...]
Het is lang onduidelijk geweest maar in de laatste nota staat helaas duidelijk dat het toch echt gaat over het percentage van het verbruik
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 29-01-2023 00:19 ]
Klopt. Maar in eerste instantie was het dusdanig ongelukkig omschreven in het wetsvoorstel dat het makkelijk anders te interpreteren was. Dit is nu verduidelijkt.Sport_Life schreef op zondag 29 januari 2023 @ 00:12:
[...]
Uuuh volgens mij wordt bedoeld 60% salderen van je netto verbruik (= dus na direct verbruik).
Dus 2400 minus 1000 = 1400
Dat wordt dus lekker knallen met de airco/EV om veel te kunnen salderen
.
Zou echt idioot zijn als het zo werkt..
Zou echt idioot zijn als het zo werkt..
Ik heb er nog een paar over, pb me maar even.Microkid schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:34:
EV6 Plus
In de spec sheet van de Q.PEAK DUO BLK
M-G11+ SERIES
MODEL
380 - 400 Wp | 108 Cells
20.8 % Maximum Module Efficiency
Staat het volgende
/f/image/mouGaJ3JpSukpT922Z5VPPMX.png?f=fotoalbum_large)
En ergens stond
Met hun zogenaamde Q.antum technologie behalen ze ook bij zwak licht mooie prestaties. Door gebruik te maken van ronde kabels verminderen ze het elektrische en optische verlies van de zonnepanelen. Ze laten minder stroom door de zonnepanelen lopen én maken effectiever gebruik van het invallende licht op de installatie.
Doen ze nu beter laag licht opbrengst dan andere panelen?
M-G11+ SERIES
MODEL
380 - 400 Wp | 108 Cells
Staat het volgende
/f/image/mouGaJ3JpSukpT922Z5VPPMX.png?f=fotoalbum_large)
En ergens stond
Met hun zogenaamde Q.antum technologie behalen ze ook bij zwak licht mooie prestaties. Door gebruik te maken van ronde kabels verminderen ze het elektrische en optische verlies van de zonnepanelen. Ze laten minder stroom door de zonnepanelen lopen én maken effectiever gebruik van het invallende licht op de installatie.
Zelf printen?Microkid schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:34:
:strip_exif()/f/image/BQU6baIcQGMtHqdFS8ofILkx.jpg?f=fotoalbum_medium)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Bedankt, ik gebruikte nog het oude wetsvoorstel. Nog steeds geldt dat we moeten afwachten wat het nou daadwerkelijk wordt (al verwacht ik niet dat ze dit detail gaan veranderen).de Peer schreef op zondag 29 januari 2023 @ 00:16:
[...]
Haha Daar gaan we weer..
Het is lang onduidelijk geweest maar in de laatste nota staat helaas duidelijk dat het toch echt gaat over het percentage van het verbruik
Is gewoon een verkoop praatje, op mijn vorige panelen uit 2012 stond dat ook al.blinded schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:05:
In de spec sheet van de Q.PEAK DUO BLK
M-G11+ SERIES
MODEL
380 - 400 Wp | 108 Cells
Staat het volgende
[Afbeelding]
En ergens stond
:strip_exif()/f/image/meuUycRiH3DK0xkxky7EMyTO.jpg?f=fotoalbum_medium)
Wat is de beste manier om je slimme meter uit te lezen? Doe je dit het beste met een Raspberry of met die kant en klare modules?
Interessant om zelf te meten maar vooral ook als er dalijk panelen liggen.
Het kan allemaal. Er is geen 'beste' manier.Denneke,,! schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:21:
Wat is de beste manier om je slimme meter uit te lezen? Doe je dit het beste met een Raspberry of met die kant en klare modules?
Ik had domoticz al draaien dus het was een kwestie van een 5 euro kabeltje kopen op Ali express. Klaar.
Kant en klaar kan ook maar persoonlijk houd ik niet van allerlei apps.
[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 29-01-2023 12:25 ]
Homewizard dongle?Denneke,,! schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:21:
Ronde kabels verminderen het optisch verlies van zonnepanelen?blinded schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:05:
En ergens stond

Dat hoort thuis in het topic "Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht"
Ga eens langs bij zo'n PV-boer met deze vraag? Met een beetje geluk heb je ze voor minder dan 1 euro/stukMicrokid schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:34:
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Precies! Ik meet hier met een NSLU2 met PHP script, wordt ook voor andere toepassingen gebruikt. Het voordeel (voor mij dan) is de flexibiliteit en onafhankelijkheid van apps, webservices etc.de Peer schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:23:
[...]
Het kan allemaal. Er is geen 'beste' manier.
Ik had domoticz al draaien dus het was een kwestie van een 5 euro kabeltje kopen op Ali express. Klaar.
Kant en klaar kan ook maar persoonlijk houd ik niet van allerlei apps.
NSLU2, dat is wel hele oude doos 😉Martin7182 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:53:
[...]
Precies! Ik meet hier met een NSLU2 met PHP script, wordt ook voor andere toepassingen gebruikt. Het voordeel (voor mij dan) is de flexibiliteit en onafhankelijkheid van apps, webservices etc.
Duidelijk voorbeeld van iets dat uit z'n context is gehaaldRobWest schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:43:
[...]Ronde kabels verminderen het optisch verlies van zonnepanelen?![]()
Dat hoort thuis in het topic "Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht"

De complete tekst is nl.:
MINDER SCHADUWBREEDTE
Hogere prestaties dankzij ronde draden
Nieuwe ronde draadverbindingen, die smaller zijn dan soldeerlinten, verhogen interne reflectie en vermindert schaduwvorming tot 75 %.
Het staat er dus best duidelijk.
Dus het effect/voordeel lijkt me reeel. Hoe groot het is kan ik verder niet beoordelen.
je weet dat Hager ook mooie kammen heeft om de ALS door te verbinden naar de automaten? https://hager.com/nl/cata...il-geisoleerd-2p-6mod-40a
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Jazeker. Eerst Unslung maar tegenwoordig met Debian. Draait op usb-stick waar ik ook de data naar wegschrijf. De enige reden dat ik hem zou wegdoen is het stroomverbruik; toch bijna 5W continue. Misschien toch eens een arduino met sd-kaart proberen, die kan ik misschien voeden vanuit de P1 poort van de meter. Mijn oude meter had geen voeding maar deze wel, al is het zeer minimaal geloof ik (100mA?)
Nee, weet ik niet maar waarom vind jij dat ik dat moet weten?timovd schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:53:
[...]
je weet dat Hager ook mooie kammen heeft om de ALS door te verbinden naar de automaten? https://hager.com/nl/cata...il-geisoleerd-2p-6mod-40a
@klump4u vind ik er een stuk beter uitzien dan met kabels, maar dat is een kleinigheid.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Warschijnlijk omdat je automaten links van de aardlekschakelaars zitten ipv rechtsklump4u schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:58:
[...]
Nee, weet ik niet maar waarom vind jij dat ik dat moet weten?

Ah weer wat geleerd 🧐ASW1 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:27:
[...]
Warschijnlijk omdat je automaten links van de aardlekschakelaars zitten ipv rechts
Komende periode moet bij mij de complete PVC dakbedekking (schuin en platte dak) worden vervangen en zullen de bestaande zonnepanelen eraf moeten. De huidige panelen liggen er al een aantal jaren op en inmiddels vanwege een EV en warmtepomp gebruiken we flink meer stroom. Kortom het ideale moment om te kijken wat ik kan aanpassen en verbeteren. Graag jullie advies op de verschillende mogelijkheden.
Hiervoor heb ik een apart topic geopend.
Hiervoor heb ik een apart topic geopend.
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Hi Tweakers,
Ik ben mij broer aan het helpen om een PV installatie samen te stellen. Het is een vrij kleine installatie, maar wel verdeeld over twee daken (met dezelfde oriëntatie maar verschillende hellingshoek). Nu past op het ene dakje 4x 370wp (Jinko) en op het andere 3x 370 wp. Nu weet ik dat je rekening moet houden met de opstartspanning van je omvormer icm met de panelen. Online heb ik echter gelezen dat die er wel is of niet is, niet dat die gelijktijdig oploopt. Is dat correct?
De 3 Jinko 370wp's hebben volgens de datasheet samen een voltage van 127,44. De GROWATT MIN 2500 TL-XH HYBRIDE OMVORMER heeft een startvoltage van 100. Zou dat dan gaan werken?
Beetje simpele vraag misschien, maar ik kan het antwoord online niet goed vinden...
Ik ben mij broer aan het helpen om een PV installatie samen te stellen. Het is een vrij kleine installatie, maar wel verdeeld over twee daken (met dezelfde oriëntatie maar verschillende hellingshoek). Nu past op het ene dakje 4x 370wp (Jinko) en op het andere 3x 370 wp. Nu weet ik dat je rekening moet houden met de opstartspanning van je omvormer icm met de panelen. Online heb ik echter gelezen dat die er wel is of niet is, niet dat die gelijktijdig oploopt. Is dat correct?
De 3 Jinko 370wp's hebben volgens de datasheet samen een voltage van 127,44. De GROWATT MIN 2500 TL-XH HYBRIDE OMVORMER heeft een startvoltage van 100. Zou dat dan gaan werken?
Beetje simpele vraag misschien, maar ik kan het antwoord online niet goed vinden...
@Evanrvb De specs opgezocht, had je er beter zelf bij gezet, maar het zou moeten werken.
Opstartspanning is niet echt van belang, het MPPT bereik begint al bij 70V.
Te zijner tijd kan je er nog een accu aan hangen, als salderen is afgeschaft.
Bedankt voor je reactie.onetime schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:03:
@Evanrvb De specs opgezocht, had je er beter zelf bij gezet, maar het zou moeten werken.
Ah ik dacht dat ik de gegevens die van belang waren erbij had gezet, maar ik moest dus een andere hebben.
Top dan kan hij deze pakken en op string 1 3x370 pakken en op string 2 4x370.
Dag allemaal, ik wil mijn bestaande systeem uitbreiden met een extra string van 9 panelen op het WNW. Momenteel heb ik 27 panelen met optimizers op 1 MPPT van een SE7K op OZO. De 9 nieuwe panelen wil ik in 1 string (geen schaduw) op de vrije MPPT plaatsen zodat ik een installatie van een extra omvormer uitspaar. Ik kan echter nergens vinden wat de minimale spanning is voor die MPPT vinden. Dus de vraag is, kan ik die nieuwe panelen zonder optimizers in 1 string aansluiten op de bestaande SE7K?
Volgens mij kun je bij Solar Edge überhaupt niet zonder de (eigen) optimizers werken.Tijmen0000 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:57:
Dag allemaal, ik wil mijn bestaande systeem uitbreiden met een extra string van 9 panelen op het WNW. Momenteel heb ik 27 panelen met optimizers op 1 MPPT van een SE7K op OZO. De 9 nieuwe panelen wil ik in 1 string (geen schaduw) op de vrije MPPT plaatsen zodat ik een installatie van een extra omvormer uitspaar. Ik kan echter nergens vinden wat de minimale spanning is voor die MPPT vinden. Dus de vraag is, kan ik die nieuwe panelen zonder optimizers in 1 string aansluiten op de bestaande SE7K?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Klopt.Andrehj schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:11:
[...]
Volgens mij kun je bij Solar Edge überhaupt niet zonder de (eigen) optimizers werken.
En SolarEdge wil graag zoveel mogelijk optimizers in 1 string (tot het maximum per string) ipv 2 strings.
Daarbij moet je in de gaten houden dat je per oriëntatie een minimaal aantal optimizers zonlicht moet opvangen om de string te laten starten. Met een 3-fase omvormer (stringspanning 750 volt) red je dat niet met 9 panelen.
Ik zou voor een losse (string)omvormer gaan als je weinig last hebt van schaduw.
Klopt het dat de verandering van 1 fase naar 3 fase de eenmalige kosten rondom de aansluiting door de netbeheerder is en geen verhoging van jaarlijkse kosten?
Hopelijk kan iemand me helder uitleggen wat het gevolg is van onderstaande deels hypothetische casus:
Is de energieleverancier vrij om te kiezen welke kwh’en hij gaat salderen?
- Jaarlijks 12000kwh verbruik (EV / WPB)
- Huidig variabel tarief 0,80c p/kwh
- Per 01-06 variabel tarief 0,40c p/kwh (hypothetisch, waarschijnlijk veel eerder nieuw tarief)
- Start energiejaar 05-12
- Opbrengst zonnepanelen 7000kwh
[ Voor 10% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 01-02-2023 18:33 ]
Klopt mits je bij 3x25A aansluiting blijft.Denneke,,! schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:12:
Klopt het dat de verandering van 1 fase naar 3 fase de eenmalige kosten rondom de aansluiting door de netbeheerder is en geen verhoging van jaarlijkse kosten?
Maar dit je prima terugvinden op de tarieven pagina van je netbeheerder.
Je kunt deze vraag beter in dit topic over salderen stellen.fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:32:
Hopelijk kan iemand me helder uitleggen wat het gevolg is van onderstaande deels hypothetische casus:Stel ik verbruik 5000kwh tot 01-06. Vanaf die datum wordt het gros van de zonnepanelen opbrengst gerealiseerd. Tegen welk tarief wordt dit gesaldeerd?
- Jaarlijks 12000kwh verbruik (EV / WPB)
- Huidig variabel tarief 0,80c p/kwh
- Per 01-06 variabel tarief 0,40c p/kwh (hypothetisch, waarschijnlijk veel eerder nieuw tarief)
- Start energiejaar 05-12
- Opbrengst zonnepanelen 7000kwh
![]()
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
excuses, verkeerd topic gepost, ;-(
groet,
Jeroen
groet,
Jeroen
[ Voor 79% gewijzigd door grotegok op 03-02-2023 06:55 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
[/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren