Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak op een schuur. Bruikbare deel op het dak is 6.80 x 3.45. Daar omheen zit dus nog een dakrand.Schaduw
Geen en met 28gr praktisch op het zuiden.Huidige elektriciteitsaansluiting
3-faseWie gaat het project uitvoeren
Zelf leggenBijhouden van data
Ja leukReeds verkregen offertes
N.v.t.Regio
Prov. Utrechtk weet dus niet wat daar op past. Ik zat te denken aan panelen van ongeveer 1.70 x 1.10 en die dan in O-W portrait erop leggen. Ik heb geen idee hoeveel de constructie nog voorbij de panelen steekt en hoeveel ruimte 2 panelen innemen die onder 10gr in portrait tegenover elkaar staan.
Ik zat te denken om bij Solar-Bouwmarkt te bestellen. Zij gebruiken Blubase Connect. Maar voor hun rekentool moet je installateur zijn. De constructie maakt mij op zich niet uit, mag ook Clickfit of Van der Valk zijn. Maar als ik het met Esdec probeer uit te rekenen dan krijg ik de panelen niet in portrait. Kan dat niet met Esdec?
Samenvattend: graag 5x2 panelen in OW portrait. Past dat?
En oh ja, welke omvormer?
Zoals je kan zien is het dak dus vrij smal, er passen nog maar net 2 panelen van ongeveer 1.70 naast elkaar. En aangezien het dak ook niet zo lang is denk ik dat het niet handig is om ze naar het zuiden te leggen, dan kan je denk ik max 8 panelen kwijt (4 rijen van 2).
Dakrand is max. 10 cm hoog. Ballast is geen probleem.
Er is verder nog geen PV aanwezig.
Dus vandaar in dakjesvorm O-W. En dan niet wat je meestal zien, dat de panelen in landscape liggen, maar dus in portrait in dakjesvorm.
En wat @TweakPino hieronder al zei: De precieze berekening is 1.70 * cos(10 degree) = 1.67
De kleinste panelen zijn 172, als ik die leg onder 13gr dan kom ik op 1,67 * 2 = 3.35 m. Dan hou ik nog 10cm over.
Is dat voldoende marge voor de constructie? Ik heb geen voorkeur voor een merk.
Qua panelen denk ik aan Canadian Solar 400wp.
Qua omvormer kan Enphase natuurlijk altijd, daar heb ik zelf ervaring mee, maar dat is wat overkill.
De bekabeling van de meterkast tot aan de schuur wordt door een installateur gedaan. Dus dat is een kwestie van een omvormer ophangen. Maar welke. Eenvoudige GoodWe GW4K-DT? En dan 1 of 3-fase? Of Growatt/SMA,SolarEdge?
[Voor 42% gewijzigd door RobWest op 01-02-2023 19:19]