Vraag

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak op een schuur. Bruikbare deel op het dak is 6.80 x 3.45. Daar omheen zit dus nog een dakrand.
Schaduw
Geen en met 28gr praktisch op het zuiden.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf leggen
Bijhouden van data
Ja leuk
Reeds verkregen offertes
N.v.t.
Regio
Prov. Utrecht

k weet dus niet wat daar op past. Ik zat te denken aan panelen van ongeveer 1.70 x 1.10 en die dan in O-W portrait erop leggen. Ik heb geen idee hoeveel de constructie nog voorbij de panelen steekt en hoeveel ruimte 2 panelen innemen die onder 10gr in portrait tegenover elkaar staan.

Ik zat te denken om bij Solar-Bouwmarkt te bestellen. Zij gebruiken Blubase Connect. Maar voor hun rekentool moet je installateur zijn. De constructie maakt mij op zich niet uit, mag ook Clickfit of Van der Valk zijn. Maar als ik het met Esdec probeer uit te rekenen dan krijg ik de panelen niet in portrait. Kan dat niet met Esdec?

Samenvattend: graag 5x2 panelen in OW portrait. Past dat?

En oh ja, welke omvormer?

Zoals je kan zien is het dak dus vrij smal, er passen nog maar net 2 panelen van ongeveer 1.70 naast elkaar. En aangezien het dak ook niet zo lang is denk ik dat het niet handig is om ze naar het zuiden te leggen, dan kan je denk ik max 8 panelen kwijt (4 rijen van 2).
Dakrand is max. 10 cm hoog. Ballast is geen probleem.
Er is verder nog geen PV aanwezig.

Dus vandaar in dakjesvorm O-W. En dan niet wat je meestal zien, dat de panelen in landscape liggen, maar dus in portrait in dakjesvorm.

En wat @TweakPino hieronder al zei: De precieze berekening is 1.70 * cos(10 degree) = 1.67
De kleinste panelen zijn 172, als ik die leg onder 13gr dan kom ik op 1,67 * 2 = 3.35 m. Dan hou ik nog 10cm over.
Is dat voldoende marge voor de constructie? Ik heb geen voorkeur voor een merk.

Qua panelen denk ik aan Canadian Solar 400wp.

Qua omvormer kan Enphase natuurlijk altijd, daar heb ik zelf ervaring mee, maar dat is wat overkill.

De bekabeling van de meterkast tot aan de schuur wordt door een installateur gedaan. Dus dat is een kwestie van een omvormer ophangen. Maar welke. Eenvoudige GoodWe GW4K-DT? En dan 1 of 3-fase? Of Growatt/SMA,SolarEdge?

[Voor 42% gewijzigd door RobWest op 01-02-2023 19:19]

PVOutput

Alle reacties

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Is er niemand die weet hoe ik het uit kan rekenen of kan zeggen dat het past of wat er past?

PVOutput

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:47
Je weinig reactie hebben gehad omdat je openingstopic wat beperkt is, kijk even bij andere wat ze er in hebben staan en vul het aan.

Om wat losse antwoorden te geven:
Esdec ken ik niet meestal zie je hier ook sunny design tekeningen langskomen.
Of een oost/west 5x2 past is onbekend gezien de oriëntatie van je schuur onbekend is. ;)
Welke omvormer is een wat willekeurige vraag zonder te weten hoeveel en wat er op het dak gaat.

En gezien je al vastloopt bij het inmeten: Wie gaat de installatie aansluiten op je meterkast?

[Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 31-01-2023 00:53]

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:55
10 graden is een kleine hoek, je kan de lengte van de panelen nemen, dan houd je wat marge.
De precieze berekening is 1.70 * cos(10 degree) = 1.67

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:57

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Clickfit kan volgens mij wel portrait maar was volgens mij in de rol niet doet intuïtief.

Maar inderdaad, wat meer info is wel handig. Heb je al pv? Schaduw? Oriëntatie (wat ligt 28 graden Noord)? Al kabel naar de schuur? Meterkast up to date? Hier hoog is die rand? Kan de constructie ballast aan of ga je schroeven?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee