• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06:25
grotegok schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:37:
Goedemorgen,

Wat is jullie mening, ervaring, gedachten mbt het plaatsen van een LifePo4 batterij IN huis tav veiligheid, verzekering?
Ik ga dit overwegen aangezien mijn schuur 20m van mijn meterkast af staat en niet is geïsoleerd, niet vorstvrij.
Betreft in mijn geval een Multiplus en 16x EVE304Ah batterijen.

groet,
Jeroen
Mijn mening is om dit topic: Zelf een powerwall bouwen eens door te lezen.
Daar zit een hoop kennis, kunde en vernuft _/-\o_

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-03 14:38
Hopelijk kunnen mensen hier mij wat inzichten geven.

Binnenkort trekken wij in ons nieuwe huis en hier wil ik graag zonnepanelen op hebben (het kan eindelijk!)

Het huis is een 2 onder 1 kap woning met 3 dakdelen.
1 praktisch op het noorden, 1 op Oost (70 graden) en de andere op West (250 graden)

Nu ben ik nog bezig met offertes opvragen, maar merk al dat bijna iedereen wilt weten: wat verbruik je nu, en dan daarop wordt het aantal panelen berekend.

We zijn op dit moment (nog) met 2, dus ons energie verbruik zal niet toren hoog zijn nog, maar met gezinsuitbreiding in de toekomst en (als het financieel kan) een (hybride) warmtepomp zal het allemaal wel gaan stijgen.

Wat is jullie mening over: 8 panelen plaatsen op West voor huidig energie verbruik vs beide kanten vol gooien (a 15 a 16 panelen)?

Of zou het een betere optie zijn om voor nu voor 8 te gaan, en dan later het andere dakdeel uitbreiden zodra het nodig is?

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-03 14:24
Ze zeggen inderdaad allemaal "Wat is je verbruik?" waarop je (imo) gewoon moet zeggen dat dat niet relevant is en dat je je hele dak vol wilt leggen en de opbrengst wil maximaliseren.
Redenen hiervoor zijn dat je de voorrijkosten etc toch al betaalt dus hoe meer panelen hoe dichter je bij die 1ewp in de buurt kan komen. Ook heb je dan in de toekomst ruimte voor een warmtepomp, een elektrische auto, of overproductie bij saldering naar bepaald percentage zodat je nog altijd je volledige verbruik kunt salderen tegen die tijd.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-03 19:37
fjux schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:41:

Binnenkort trekken wij in ons nieuwe huis en hier wil ik graag zonnepanelen op hebben (het kan eindelijk!)

1 praktisch op het noorden, 1 op Oost (70 graden) en de andere op West (250 graden)

Nu ben ik nog bezig met offertes opvragen, maar merk al dat bijna iedereen wilt weten: wat verbruik je nu, en dan daarop wordt het aantal panelen berekend.

We zijn op dit moment (nog) met 2, dus ons energie verbruik zal niet toren hoog zijn nog, maar met gezinsuitbreiding in de toekomst en (als het financieel kan) een (hybride) warmtepomp zal het allemaal wel gaan stijgen.

Wat is jullie mening over: 8 panelen plaatsen op West voor huidig energie verbruik vs beide kanten vol gooien (a 15 a 16 panelen)?

Of zou het een betere optie zijn om voor nu voor 8 te gaan, en dan later het andere dakdeel uitbreiden zodra het nodig is?
Zowel Oost als West voorzien van panelen. Dan profiteer je van de ochtendzon én de avondzon. Zodra saldering wegvalt wordt het nog belangrijker dan het nu al is om je eigen opwekking zelf te gebruiken. En dan is het prettig om de hele dag door zonne-energie te ontvangen...

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:08
Goedemorgen,

Bij ons is gisteren een set zonnepanelen geplaatst Hyundai 14x 430WP i.c.m. een GoodWe GW6K-DT op het zuiden.
Echter krijgen we nu onderstaande foutmelding, gaat het hier om foutief bevestigde kabels?

Leverancier heb ik inmiddels ook gemaild.

Gr.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:51
PSP123 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:26:
Goedemorgen,

Bij ons is gisteren een set zonnepanelen geplaatst Hyundai 16x 430WP i.c.m. een GoodWe GW6K-DT op het zuiden.
Echter krijgen we nu onderstaande foutmelding, gaat het hier om foutief bevestigde kabels?

Leverancier heb ik inmiddels ook gemaild.

[Afbeelding]

Gr.
Vac is de aansluiting binnenshuis. Controleer of de kabel naar de meterkast /pv verdeler goed in de aansluiting zit en of de pv groep in de meterkast niet uitgeschakeld is.
Eventueel de omvormer uitschakelen en opnieuw opstarten als hij niet zelf weer een poging doet in te schakelen.

De dc spanning (252.5 volt) is erg laag voor 16 panelen, dus er is als het goed is ook een dc spanning 2?
Aan die twee cijfers kun je zien of de panelen goed verbonden zijn.

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-03 14:38
Jailhouse schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:25:
[...]

Zowel Oost als West voorzien van panelen. Dan profiteer je van de ochtendzon én de avondzon. Zodra saldering wegvalt wordt het nog belangrijker dan het nu al is om je eigen opwekking zelf te gebruiken. En dan is het prettig om de hele dag door zonne-energie te ontvangen...
Maar zou je dan adviseren om (als het financieel kan) het hele dak vol te gooien of puur te kijken naar het verbruik?

voorbeeld:
ik kan op oost waarschijnlijk 7 panelen kwijt en op west 8.

ik kan ook voor beide kanten 4/5 gaan.

Mijn gevoel gaat uit naar gewoon volleggen, maar weet niet over er redenen zijn om dat juist niet te doen?
Ik heb het altijd wat vreemd gevonden dat ze altijd direct vragen naar je huidige verbruik.

• PSP123
schumacher schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:35:
[...]

Vac is de aansluiting binnenshuis. Controleer of de kabel naar de meterkast /pv verdeler goed in de aansluiting zit en of de pv groep in de meterkast niet uitgeschakeld is.
Eventueel de omvormer uitschakelen en opnieuw opstarten als hij niet zelf weer een poging doet in te schakelen.

De dc spanning (252.5 volt) is erg laag voor 16 panelen, dus er is als het goed is ook een dc spanning 2?
Dank voor je reactie, excuus het gaat om 14x panelen.
Staat DC spanning stroom 1 voor 1 van de 2 strings (7x panelen) die op het dak liggen?

Onderstaand de huidige voltage en gegevens.

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:39
Kort vraagje. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik heb nog wat spullen liggen:
- Goodwe 1 fase omvormer 1 mppt
- 8 honeybee optimisers.

Ik wil panelen oost (4x) west (4x) neerleggen.
Kunnen deze op één string als ik de optimisers er achter doe?

naar mijn inziens zou dat moeten kunnen en heb ik een hogere spanning op het begin waardoor de inverter snel op start. De optimisers elimineren het orientatie verschil.

Het is dat ik deze spullen nog heb liggen, anders had ik een andere oplossing gekozen.

[Voor 5% gewijzigd door Mortel op 02-02-2023 11:36]

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:45
PSP123 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:03:
[...]

Dank voor je reactie, excuus het gaat om 14x panelen.
Staat DC spanning stroom 1 voor 1 van de 2 strings (7x panelen) die op het dak liggen?

Onderstaand de huidige voltage en gegevens.

[Afbeelding]
Die melding krijg je ook als de aardlekschakelaar eruit ligt. dat al gecheckt in je meterkast?

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-03 20:30
grotegok schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:37:
Goedemorgen,

Wat is jullie mening, ervaring, gedachten mbt het plaatsen van een LifePo4 batterij IN huis tav veiligheid, verzekering?
Ik ga dit overwegen aangezien mijn schuur 20m van mijn meterkast af staat en niet is geïsoleerd, niet vorstvrij.
Betreft in mijn geval een Multiplus en 16x EVE304Ah batterijen.

groet,
Jeroen
LiFePo4 is een veilige chemie. Kan niet uit zichzelf ontbranden.

Wel goed opletten dat er geen kortsluiting kan ontstaan door vallend gereedschap of iets dergelijks. De kortsluit stromen kunnen namelijk wel behoorlijk groot zijn en brand veroorzaken!

Kia e-niro feb/22, Panasonic airco, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/2 kW, Ferroli Egea wpb 90 lt.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:14
fjux schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:58:
[...]

Maar zou je dan adviseren om (als het financieel kan) het hele dak vol te gooien of puur te kijken naar het verbruik?

voorbeeld:
ik kan op oost waarschijnlijk 7 panelen kwijt en op west 8.

ik kan ook voor beide kanten 4/5 gaan.

Mijn gevoel gaat uit naar gewoon volleggen, maar weet niet over er redenen zijn om dat juist niet te doen?
Ik heb het altijd wat vreemd gevonden dat ze altijd direct vragen naar je huidige verbruik.
Indien financieel mogelijk gewoon vol leggen, je gaat uiteindelijk toch meer verbruiken (gasloos ed).

De vraag naar huidig gebruik heb ik stelselmatig niet beantwoord omdat het dus idd niet relevant is.

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:09
fjux schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:41:

Ik dnek dat die vraag nog van 'vroeger' komt. Toen kostte stroom € 0,20 en kreeg je maar € 0,05 als TLV. Toen was het dus niet/minder interessant om meer dan je eigen verbruik neer te leggen.
Het verbruik gaat alleen maar toenemen en zonnepanelen leg je toch neer voor de komende 25 jaar, dus vanuit dat oogpunt vind ik het ook al erg kortzichtig om alleen naar je huidige verbruik te kijken.
En anderzijds is het nu ook veel gunstiger om wel terug te leveren indien je (nog) te weinig verbruikt.

Het advies is al meer gegeven: vol leggen.

En ik zie al zelfs mensen die hun dak op noord al vol gaan leggen...

PVOutput

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:03
Mortel schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:34:
Kort vraagje. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik heb nog wat spullen liggen:
- Goodwe 1 fase omvormer 1 mppt
- 8 honeybee optimisers.

Ik wil panelen oost (4x) west (4x) neerleggen.
Kunnen deze op één string als ik de optimisers er achter doe?

naar mijn inziens zou dat moeten kunnen en heb ik een hogere spanning op het begin waardoor de inverter snel op start. De optimisers elimineren het orientatie verschil.

Het is dat ik deze spullen nog heb liggen, anders had ik een andere oplossing gekozen.
Ik heb er geen ervaring mee, maar denk dat het misschien niet lekker gaat werken. Ik zou het als twee setjes op je dak leggen. Je hebt dan nog steeds de keus om er 1 string van maken of 2 parallelle strings of 2 aparte strings met een andere/extra omvormer. En je hoeft ook niet via de nok over te steken tussen west en oost.

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-03 21:56
Ik kom er niet echt goed uit hoeveel ik maximaal aan zonnepanelen kan plaatsen.

Mijn aansluiting is 1x35a en zover ik kan vinden kan ik dan een omvormer hebben van max 5750 Watt, dus in de praktijk wordt het een omvormer van 5000 watt.

Hoeveel zonnepanelen van 410 wattpiek kan ik dan maximaal plaatsen?

Is de som dan 410 wattpiek x 12 zonnepanelen = 4800watt ?
Want 4800 zal dan echt de PIEK zijn? In praktijk zal het max wel wat lager liggen?

[Voor 18% gewijzigd door Isane op 02-02-2023 21:43]

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-03 19:43
Ik twijfel over de uitvoering van een set zonnepanalen op het dak van een garage op het zuiden. Op de panelen valt van oktober tot maart deels schaduw van het huis. In de rest van het jaar is er geen schaduw. Ik kan er 11 panelen in portrait kwijt en twijfel nu tussen micro-omvormers Enphase IQ7+ of een Growatt MIN 5000 TL-X. Het prijsverschil tussen deze opties is ruim 1000 euro. Ik vraag me af hoeveel opbrengst ik kwijt ben door de schaduw en of dit zich terug verdient.

• schumacher
Isane schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:37:

Mijn aansluiting is 1x35a en zover ik kan vinden kan ik dan een omvormer hebben van max 5750 Watt, dus in de praktijk wordt het een omvormer van 5000 watt.

Check in de datasheets van omvormers wat het max. DC vermogen is wat mag worden aangesloten. Bij een 1 fase SMA van 5kw is dit 7500 wp. Daarnaast moet je de maximale stringspanning in de gaten houden. Dit kun je simuleren met SMA sunny design, de uitkomsten zijn ook te vergelijken met datasheets van andere merken.

Op zonnige lente- en zomerdagen zal er maximaal 5000 watt uit komen midden op de dag, dus profiteer je minder van de extra panelen. Op andere dagen haal je dat niet en draagt ieder extra paneel toch extra bij.
Je overweegt niet om naar een 3 fase aansluiting te gaan?

• Isane
schumacher schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:43:
[...]

Check in de datasheets van omvormers wat het max. DC vermogen is wat mag worden aangesloten. Bij een 1 fase SMA van 5kw is dit 7500 wp. Daarnaast moet je de maximale stringspanning in de gaten houden. Dit kun je simuleren met SMA sunny design, de uitkomsten zijn ook te vergelijken met datasheets van andere merken.

Op zonnige lente- en zomerdagen zal er maximaal 5000 watt uit komen midden op de dag, dus profiteer je minder van de extra panelen. Op andere dagen haal je dat niet en draagt ieder extra paneel toch extra bij.
Je overweegt niet om naar een 3 fase aansluiting te gaan?
Thnx voor de reactie.

Ja op mijn schuindak kan ik maximaal 12 zonnepanelen leggen van 410wattpiek.
Mijn verbruik is op jaarbasis 3600, maar in de toekomst verwacht ik wel een airco wat ik ga aanschaffen om te verwarmen en te koelen.

Dus het verbruik zal wel stijgen naar 4500kwh?

Dan mijn vraag is 12 zonnepanelen voldoende is? Mijn dak ligt op het zuiden

(ik heb nog een platdak voor een max 6 zonnepanelen, maar die zullen wel iets meer in de schaduw liggen)

• de Peer
Isane schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:02:
[...]

Thnx voor de reactie.

Ja op mijn schuindak kan ik maximaal 12 zonnepanelen leggen van 410wattpiek.
Mijn verbruik is op jaarbasis 3600, maar in de toekomst verwacht ik wel een airco wat ik ga aanschaffen om te verwarmen en te koelen.

Dus het verbruik zal wel stijgen naar 4500kwh?

Dan mijn vraag is 12 zonnepanelen voldoende is? Mijn dak ligt op het zuiden

(ik heb nog een platdak voor een max 6 zonnepanelen, maar die zullen wel iets meer in de schaduw liggen)
Verbruik is eigenlijk niet relevant. Gewoon het dak vol leggen dan ben je het beste voorbereid op de toekomst.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Isane
de Peer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:06:
[...]

Verbruik is eigenlijk niet relevant. Gewoon het dak vol leggen dan ben je het beste voorbereid op de toekomst.
Ja de max om het schuindak is dus 12 x 410 wattpiek panelen. Ga ik dat redden op 1 fase?
Hoeveel zullen 12 panelen ongeveer op jaarbasis opleveren?

• RobWest
Isane schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:13:
[...]

Ja de max om het schuindak is dus 12 x 410 wattpiek panelen. Ga ik dat redden op 1 fase?
Kan je zien bij het PHOTOVOLTAIC GEOGRAPHICAL INFORMATION SYSTEM

PVOutput

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:37
[...]

Dat ligt ook aan de oriëntatie van de panelen, op dit moment heb ik 7*oost en 9*west 395wp liggen op een Sunny Boy 5.0 (1 fase). Dit ga ik uitbreiden naar 16*oost en 16*west 395wp op 41 graden. Volgens SMA zou dit moeten kunnen, aftoppen gaat het wel op piekmomenten maar dat is wat mij betreft prima.

• PSP123
de Peer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:18:
[...]

Die melding krijg je ook als de aardlekschakelaar eruit ligt. dat al gecheckt in je meterkast?
Die staat goed, heb vanavond de omvormer kunnen controleren.
Één van deze kabels was er niet goed ingeklikt, hopelijk is de storing morgen verdwenen.

Dank, tot zover!

[Voor 11% gewijzigd door PSP123 op 03-02-2023 00:24]

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:47
Simpel360 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:32:
[...]

Mijn mening is om dit topic: Zelf een powerwall bouwen eens door te lezen.
Daar zit een hoop kennis, kunde en vernuft _/-\o_
Excuses, bekend topic, ik heb per ongeluk deze vraag hier gesteld.

• PSP123
schumacher schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:35:
[...]

Zoals eerder beschreven een kabel zat er niet goed in geklikt, waardoor DC spanning stroom 2, nu ook een waarde weergeeft. Echter nog steeds niet het gewenste resultaat, storing is nog aanwezig.
https://tweakers.net/i/nffaQEp55NnzZdDVrwkWlfyu0UA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sdncGAcuwOmD6Yl5H5xwXABf.png?f=user_large

PV groep staat verder ook goed.

Zo zien de aansluitingen bij de omvormer er uit.

[Voor 3% gewijzigd door PSP123 op 03-02-2023 08:49]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@PSP123 er zal iets loshangen in de werkschakelaar of AC stekker in de omvormer. Laat ze er gewoon voor terugkomen, dit is niet ingewikkeld als je weet hoe een spanningszoeker of multimeter werkt :)

Gezien hoe de wartel op de werkschakelaar en de trekontlasting op de stekker zit verbaast het me niet.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• de Peer
[...]

Ook het aantal panelen is niet relevant. Het omvormervermogen bepaalt of je dat redt op 1 fase. Die heeft tenslotte een maximum output. Als je panelen dan 'iets te veel' leveren gaat dat gewoon verloren, wat overigens helemaal niet zo erg is want dat is op jaarbasis vaak minder dan 2% van je opbrengst.

• schumacher
[...]

Voor de beantwoording van deze vraag kun je het beste de tool Sunny Design gebruiken / leren gebruiken.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/
Je hoeft geen account aan te maken. Met de rode knop 'Nieuw project' kun je direct beginnen.

Daarmee kun je deze vergelijking opstellen: Xqlus1ve in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"
In dit geval gaat het om verschillende omvormers. Maar je kunt ook variëren met het aantal panelen op dezelfde omvormer en kijken wat daarvan het effect is.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Isane schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:37:

Is de som dan 410 wattpiek x 12 zonnepanelen = 4800watt ?
Want 4800 zal dan echt de PIEK zijn? In praktijk zal het max wel wat lager liggen?
Overdimensioneren is geen probleem, zeker met oost-west kan je 50% of meer over de 5000 watt gaan (graag bevestiging). De beperking blijft je dak, vol is vol.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• hoevenpe
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:17:
Als je panelen dan 'iets te veel' leveren gaat dat gewoon verloren, wat overigens helemaal niet zo erg is want dat is op jaarbasis vaak minder dan 2% van je opbrengst.
2% op de zonnigste dagen van het jaar wanneer de prijs na saldering waarschijnlijk erg laag gaat zijn.

Extra opbrengst over de rest van de dure dagen heen levert veel meer op, overdimensioneren indien mogelijk is de beste oplossing ook omdat met het afbouwen van de salderingsregeling je een groter deel van je eigen gebruik mag blijven salderen. Stel je hebt in 2025 en 2026 3000 teruggeleverd en 2000 opgenomen van het net, 1000 teveel geproduceerd die precies in het 1/3 deel valt wat je dan niet meer mag salderen (lees: nog 4 jaar volledig salderen dus).

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:03
PSP123 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:48:
[...]

Zoals eerder beschreven een kabel zat er niet goed in geklikt, waardoor DC spanning stroom 2, nu ook een waarde weergeeft. Echter nog steeds niet het gewenste resultaat, storing is nog aanwezig.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@PSP123 Misschien zijn de DC kabels gekruisd aangesloten. Even loshalen en met multimeter controleren. Het is wel erg toevallig dat beide ingangen exact dezelfde spanning aangeven.

• Meeterea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-03 15:48
hoevenpe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:28:
[...]

Stel je hebt in 2025 en 2026 3000 teruggeleverd en 2000 opgenomen van het net, 1000 teveel geproduceerd die precies in het 1/3 deel valt wat je dan niet meer mag salderen (lees: nog 4 jaar volledig salderen dus).
Dit klopt juist niet, in de nieuwe regeringsnota staat dat het salderen over het opgenomen vermogen gaat, niet over het teruggeleverde.
Dus in het geval van 2000 opgenomen vermogen in jouw voorbeeld, mag je daar 1/3 deel niet van salderen, dus grofweg 700 kun je niet salderen in 2025 en 2026.
Het is dus niet zo, door extra veel terug te leveren dat je dan alles kan blijven weg salderen, helaas.

Culemborg, 2.720Wp Zuidzijde; PV Output

• hoevenpe
  • Nu online
Meeterea schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:39:
Het is dus niet zo, door extra veel terug te leveren dat je dan alles kan blijven weg salderen, helaas.
Dat zou suggereren dat een kleine PV installatie die 2/3 van het opgenomen vermogen teruglevert nog volledig mag salderen?

• Meeterea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-03 15:48
hoevenpe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:42:
[...]

Dat zou suggereren dat een kleine PV installatie die 2/3 van het opgenomen vermogen teruglevert nog volledig mag salderen?
Nee, want die 1/3 van het opgenomen vermogen mag je nog steeds niet salderen.
In principe staat het teruggeleverde vermogen helemaal los daarvan.
Van het teruggeleverde vermogen kun je een gedeelte gebruiken voor het salderen.
Over het dan nog meer teruggeleverde krijg je natuurlijk wel een vergoeding, men denkt nu aan dacht ik 80% van de prijs.

Een stukje uit de nota met een voorbeeld, de nota kan ik zelf niet koppelen hier:
Stel dat een kleinverbruiker in een jaar 4.000 kWh onttrekt en het percentage is 64%, dan kan hij 64% van ten hoogste 4.000 kWh ingevoede elektriciteit salderen.

Toch nog kunnen toevoegen:
Tweedekamer_nota

[Voor 34% gewijzigd door Meeterea op 03-02-2023 12:12]

Culemborg, 2.720Wp Zuidzijde; PV Output

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:11
Meeterea schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:53:
[...]

Nee, want die 1/3 van het opgenomen vermogen mag je nog steeds niet salderen.
In principe staat het teruggeleverde vermogen helemaal los daarvan.
Van het teruggeleverde vermogen kun je een gedeelte gebruiken voor het salderen.
Over het dan nog meer teruggeleverde krijg je natuurlijk wel een vergoeding, men denkt nu aan dacht ik 80% van de prijs.

Een stukje uit de nota met een voorbeeld, de nota kan ik zelf niet koppelen hier:
Stel dat een kleinverbruiker in een jaar 4.000 kWh onttrekt en het percentage is 64%, dan kan hij 64% van ten hoogste 4.000 kWh ingevoede elektriciteit salderen.

Toch nog kunnen toevoegen:
Tweedekamer_nota
Tot op heden zijn het enkel plannen en ideeen, want een kamermeerderheid is er niet. Ik wacht rustig af, leg nog 6000 WP extra op het dak, gewoon met een 3-fase omvormer, wel zo ingericht dat ik bij de omvormer indien gewenst makkelijk een accu op termijn kan toevoegen.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-03 20:51

Japie.G

Colour Classic

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
AC kant is wel erg amateuristisch aangesloten. Ik zou dat acuut loshalen, nalopen en netjes monteren zoals het hoort. Heb je dit zelf gedaan? Of een 'prof'?

Schakelaar in meterkast uitzetten, werkschakelaar uitzetten, kappen er af en dan eerst eens kijken hoe de kabels verbonden zijn...

[Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 03-02-2023 13:40]

De hartelijke groeten van mij!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Ik zit er aan te denken om mijn 'oude' panelen te vervangen voor een maatje groter.
Echter is het materiaal voor plat dak montage mij te duur momenteel en slecht leverbaar.

Een alternatief is de huidige beugels hergebruiken maar die zijn gemaakt voor 1m brede panelen.
Wat ik op het oog heb is 1134mm breed en dat kan ik wellicht bereiken door deze beugels verder te buigen.
De hoek is nu 20 graden en dat zal dan wat lager worden, wat geen ramp is want anders komen de panelen hoger dan nu te liggen
De opstelling is nu \/\/\/ omdat er op Z/W pijpjes staan van 40cm hoog (zo hoog als een paneel).

Als ik een uiteinde van de beugel verleng dan kom ik er ook, maar dat lijkt me minder degelijk.
Omdat de boel aardig dicht op elkaar staat verwacht ik met dezelfde ballast te kunnen werken.
Overigens staan er 3 rijen van 4 panelen op Z/W, dit plaatje betreft een oud plan met 3x3 2m lange panelen.
Mis ik iets of is dit inderdaad een bruikbaar idee :?

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• fmb
  • Laatst online: 23:44
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heeft het wel gewerkt toen de installatie gereed was?

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:07
Speedy-Andre schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:06:

Een alternatief is de huidige beugels hergebruiken maar die zijn gemaakt voor 1m brede panelen.
Wat ik op het oog heb is 1134mm breed en dat kan ik wellicht bereiken door deze beugels verder te buigen.
De hoek is nu 20 graden en dat zal dan wat lager worden, wat geen ramp is want anders komen de panelen hoger dan nu te liggen
De opstelling is nu \/\/\/ omdat er op Z/W pijpjes staan van 40cm hoog (zo hoog als een paneel).

Als ik een uiteinde van de beugel verleng dan kom ik er ook, maar dat lijkt me minder degelijk.
Je kunt overwegen om een strip/balk te monteren op de huidige beugels die langer is dan de nieuwe panelen. Daar bevestig je dan de nieuwe panelen op. Hoef je de beugels niet te buigen, dat lijkt me ook wel tricky (kun je ze allemaal hetzelfde buigen, sluiten de klemmen nog wel goed aan, etc.).

• PSP123
Japie.G schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:38:
[...]

AC kant is wel erg amateuristisch aangesloten. Ik zou dat acuut loshalen, nalopen en netjes monteren zoals het hoort. Heb je dit zelf gedaan? Of een 'prof'?

Schakelaar in meterkast uitzetten, werkschakelaar uitzetten, kappen er af en dan eerst eens kijken hoe de kabels verbonden zijn...
Eens, een 'prof', werkbon is aangemaakt nu wachten wanneer de monteur terugkomt.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Miersel schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:41:
[...]

Je kunt overwegen om een strip/balk te monteren op de huidige beugels die langer is dan de nieuwe panelen. Daar bevestig je dan de nieuwe panelen op. Hoef je de beugels niet te buigen, dat lijkt me ook wel tricky (kun je ze allemaal hetzelfde buigen, sluiten de klemmen nog wel goed aan, etc.).
Die strip of balk moet dan wel betaalbaar zijn, 12 panelen betekent 24 stuks :)
Buigen zal ik met beleid moeten doen, deze beugels leg je wel makkelijk op elkaar ter vergelijking.
Schroef je ze op een paneel dan forceer je ze recht, al heb ik liever geen spanning in de beugel.

Eventueel kan ik een korte strip zoeken die ik dan in een hoek buig zodat hij recht blijft zitten (bovenste punt).
Dan wel een gaatje boren en een bout erin zodat hij op 2 punten vast zit en niet kan gaan draaien.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-03 09:42

.Frank

Frank.

Ha Tweakers! Na hier vorig jaar allemaal nuttige informatie te hebben verzameld draait nu dan eindelijk onze installatie. 30 panelen met APSystems micro-omvormers! Laat die zonnige dagen maar komen...

Het heeft zo lang geduurd omdat ik in eerste instantie de verkeerde omvormers voor bij m'n panelen had, en de goede lieten 8 maanden op zich wachten 😮. In dat kader heb ik nu één APsystems DS3 over. Die had ik neergelegd en toen viel me op dat mijn panelen soms te weinig voltage leveren voor die wat stevigere uitvoering (zie eerdere posts van mij). Daarom heb ik nu overal DS3-L liggen.

Anyway: als hier een tweaker nog op zoek is naar een goed-werkende DS3, met operating voltage van 32-55V, dan heb ik die ter overname beschikbaar! Ik hoop dat dat hier toegestaan is. Ik geef met plezier toelichting op installatie, mocht iemand bijvoorbeeld even twee panelen op z'n schuurtje willen leggen aan deze omvormer :)

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• Livio_Livius
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-03 10:32
Vraag: ik heb zonnepanelen op dak, 6x oost en 4x zuid aangesloten op zolder met een pv verdeler op de groep van de wasdroger. Nu zit ik te denken om nog 4 a 5 zonnepanelen op schuurdak (schuin oost) te plaatsen. Wat is daar de beste oplossing voor? Ook weer een pv verdeler in de schuur plaatsen en aansluiten op de groep beneden?

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:35
Ik heb een vraagje aan de kenners.

Momenteel wordt mijn nieuwbouwwoning gebouwd. Er zit een 3x25A aansluiting ik. Ik heb ervoor gekozen dat er in de technische ruimte op zolder een extra groep komt. Leek mij handig om daar de omvormer op aan te sluiten. (Dus op die extra aparte groep).

Mijn vraag aan jullie is; kan dit? Of is dit te simpel gedacht? Ik denk namelijk dat het kan (met een 1 fase omvormer). Er komen 12 panelen op het zuiden te liggen. Max 4500wp.

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-03 21:21
Joris-Jansen schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:21:
Ik heb een vraagje aan de kenners.

Momenteel wordt mijn nieuwbouwwoning gebouwd. Er zit een 3x25A aansluiting ik. Ik heb ervoor gekozen dat er in de technische ruimte op zolder een extra groep komt. Leek mij handig om daar de omvormer op aan te sluiten. (Dus op die extra aparte groep).

Mijn vraag aan jullie is; kan dit? Of is dit te simpel gedacht? Ik denk namelijk dat het kan (met een 1 fase omvormer). Er komen 12 panelen op het zuiden te liggen. Max 4500wp.
Als deze bedraad is en aangesloten op een eigen groep zal je hem moeten aanpassen:

Dan is het hopen dat ze een 3/4 / 19mm buis gebruikt hebben er moet dikkere draad in voor die 1 fase omvormer. Deze moet ook nog eens op een eigen aardlekautomaat.

Handiger zijn een paar loze leidingen naar die ruimte bij voorkeur 3/4 en liever nog 1 duim.

3 fase omvormer is gunstiger, zeker als je 3 fase hebt binnenkomen.
Maar of dat kan met 12 panelen :?

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• DeHollander
Proton_ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:56:
@PSP123 er zal iets loshangen in de werkschakelaar of AC stekker in de omvormer. Laat ze er gewoon voor terugkomen, dit is niet ingewikkeld als je weet hoe een spanningszoeker of multimeter werkt :)

Gezien hoe de wartel op de werkschakelaar en de trekontlasting op de stekker zit verbaast het me niet.
idd vakwerk |:(

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

@.Frank Je advertentie past beter in vraag-en-aanbod. [edit:] met een linkje hier... [/]
Maar een paar foto's van je panelen en de rest van je installatie lijken me wel interessant. Met wat meer info.

[Voor 9% gewijzigd door onetime op 04-02-2023 18:35]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

@Livio_Livius Beste? geen idee. Te weinig informatie, apart topic... Makkelijkst? Zou best eens kunnen.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Joris-Jansen
DeHollander schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:48:
[...]

Als deze bedraad is en aangesloten op een eigen groep zal je hem moeten aanpassen:

Dan is het hopen dat ze een 3/4 / 19mm buis gebruikt hebben er moet dikkere draad in voor die 1 fase omvormer. Deze moet ook nog eens op een eigen aardlekautomaat.

Handiger zijn een paar loze leidingen naar die ruimte bij voorkeur 3/4 en liever nog 1 duim.

Ik snap het denk ik. Dus beter kan ik na de hoofdschakelaar een alamat installeren en daarop de omvormer?

(Zonder andere apparaten/stopcontacten uiteraard).

[Voor 4% gewijzigd door Joris-Jansen op 04-02-2023 18:44]

• .Frank

.Frank

Frank.

onetime schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:33:
@.Frank Je advertentie past beter in vraag-en-aanbod. [edit:] met een linkje hier... [/]
Maar een paar foto's van je panelen en de rest van je installatie lijken me wel interessant. Met wat meer info.
Ik wilde 'm eerder al in de vraag-en-aanbod zetten, maar er is helaas nog geen geschikte categorie voor. Ik heb 'm nu maar even onder smart homes gezet: zie hier. Dus: omvormer te koop! Iemand twee panelen op de schuur gooien ofzo? Hij staat ook op Marktplaats, dus wees er snel bij :Y)

--

En verder deel ik graag wat van onze installatie! Het zijn 12 panelen op ons hoofddak, 16 op de garage (8 aan beide zijden) en nog 2 op het tuinhuis :+ . Alles helemaal zelf aangesloten, tot aan de meterkast aan toe. Super trots op het teamwork van m'n vrouw en ik :) .

En vandaag brak de zon een beetje door, meteen een record!

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:11
DeHollander schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:48:
[...]

Beetje Tweakers overdrijf modus? Op 10 meter heb je nog geen 1% verlies met 16A op 2.5 mm2, dat kan dus gewoon prima zijn, dikkere draad is alleen nodig als de afstanden groter worden. 3x 4 mm2 mag zelfs nog door 16 mm heen, maar goed als de afstand beperkt is dan zou ik het geld er niet aan uit geven, want het levert praktisch niets op.

Aardlekautomaat is geen verplichting, enkel handig mochten er ooit issues met een lekstroom optreden. De eis is alleen dat het een eigen groep is zonder gebruikers,

3 fase omvormer voegt weinig toe met 12 panelen, de spanning is te laag voor ideaal, omvormer is weer een paar honderd Euro duurder en voor wat? De slimme meter saldeert toch intern over de 3 fase.

Duimse buis is gewoon overdreven in een woonhuis en levert onnodig gedoe op, want dat buig je ook niet meer even makkelijk met een veer. Lasdozen zijn ook volledig op 16-19 mm gericht. 19 mm is fijn, zeker als de afstand langer is, maar meer koop je weinig voor en betaal je veel voor.

• DeHollander
Oilman schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:58:
[...]

Beetje Tweakers overdrijf modus? Op 10 meter heb je nog geen 1% verlies met 16A op 2.5 mm2, dat kan dus gewoon prima zijn, dikkere draad is alleen nodig als de afstanden groter worden. 3x 4 mm2 mag zelfs nog door 16 mm heen, maar goed als de afstand beperkt is dan zou ik het geld er niet aan uit geven, want het levert praktisch niets op.

Aardlekautomaat is geen verplichting, enkel handig mochten er ooit issues met een lekstroom optreden. De eis is alleen dat het een eigen groep is zonder gebruikers,

3 fase omvormer voegt weinig toe met 12 panelen, de spanning is te laag voor ideaal, omvormer is weer een paar honderd Euro duurder en voor wat? De slimme meter saldeert toch intern over de 3 fase.

Duimse buis is gewoon overdreven in een woonhuis en levert onnodig gedoe op, want dat buig je ook niet meer even makkelijk met een veer. Lasdozen zijn ook volledig op 16-19 mm gericht. 19 mm is fijn, zeker als de afstand langer is, maar meer koop je weinig voor en betaal je veel voor.
Meneer gaat 12 panelen leggen (gelijke oriëntatie?) 12x400w = 4800w dus een 4kw omvormer die leveren zo ongeveer 17A terug die wil je echt wel minimaal aansluiten met een 4mm2 en 6mm2 is echt wel beter.

Waar haal je die 10m vandaan :? Misschien liggen de ruimtes wel 25m uit elkaar en dan heb je al 2,68% spanningsverlies. Als de netbeheerder met 240V binnen komt moet je omvormer er dus 6,43 V opzetten.
Alles wat je niet verliest op je kabel in huis heb je speling als de netbeheerder z`n zaakjes niet voor elkaar heeft. Later aanpassen is duurder.

Aardlekautomaat voor een omvormer is idd niet altijd verplicht maar dan moet je wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, dus gewoon monteren.

Loze leidingen heb je nooit genoeg, en idd duims werkt niet makkelijk. Afhankelijk van je kabel soms echt wel nodig. Misschien overkill

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-03 20:51

Japie.G

Colour Classic

DeHollander schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:58:
[...]
omvormer die leveren zo ongeveer 17A terug die wil je echt wel minimaal aansluiten met een 4mm2 en 6mm2 is echt wel beter.
Uh huh?? 17A 4mm nodig?? Wat is daar de bron van dan 8)7 Dit is nieuwe info voor mij.

[Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 04-02-2023 21:52]

De hartelijke groeten van mij!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:46
DeHollander schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:58:
[...]

Meneer gaat 12 panelen leggen (gelijke oriëntatie?) 12x400w = 4800w dus een 4kw omvormer die leveren zo ongeveer 17A terug die wil je echt wel minimaal aansluiten met een 4mm2 en 6mm2 is echt wel beter.
Het vermogen van de panelen is geen 4800W, maar 4800Wp. 4800Wp aan panelen kan je ook prima op een 3,6kW omvormer aansluiten, dan kan je af met 2,5mm^2 draad en afzekeren op 16A. Je hebt op sommige momenten wat last van aftoppen, maar dat hoeft geen probleem te zijn, tenzij je daar niet tegen kunt.

Vervolgens kan je nog een discussie hebben over dat je of 2,5mm^2 of 4mm^2 moet nemen, maar 6mm^2 is echt zware overkill voor 4800Wp / 4kW omvomer, tenzij je over honderden meters afstand praat.

• Joris-Jansen
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Van meter kast tot omvormer is maximaal 8 meter. Dus dat komt wel goed. Heb expres een aparte groep vanaf de bouw gekozen, omdat mij dat handig leek. Als het beter is om er een aardlekschakelaar tussen te zetten dan kan ik dat zelf doen, is niet zoveel moeite werk.

Panelen leg ik weer zelf (heb dat bij mijn vorige woning ook gedaan). Lekker simpel op een plat dak….

Aftoppen ben ik bekend mee. Gebeurde in de zomer bij mijn vorige woning ook. Is geen probleem. Heb liever een goedkope omvormer en af en toe aftoppen dan maximaal rendement, dan een omvormer van honderden euro’s extra.

Nu hopen dat ze bij de bouw standaard 2.5 draad gebruiken. Anders moet ik die kabel eruit trekken en een nieuwe kabel er doorheen trekken die wel minimaal die dikte heeft.

[Voor 13% gewijzigd door Joris-Jansen op 04-02-2023 23:14]

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-03 09:57
Joris-Jansen schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 23:01:
Heb liever een goedkope omvormer en af en toe aftoppen dan maximaal rendement, dan een omvormer van honderden euro’s extra.
De prijsverschillen in dit opzicht die ik steeds tegenkom, zijn minimaal. Vooral ex-btw.
Wat overcapaciteit van een omvormer zou ikzelf eerder "toekomstgericht" beschouwen. Tenminste als er ruimte is om later nog panelen bij te leggen.

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:01
GioStyle schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:52:
[...]
Het vermogen van de panelen is geen 4800W, maar 4800Wp. 4800Wp aan panelen kan je ook prima op een 3,6kW omvormer aansluiten, dan kan je af met 2,5mm^2 draad en afzekeren op 16A. Je hebt op sommige momenten wat last van aftoppen, maar dat hoeft geen probleem te zijn, tenzij je daar niet tegen kunt.
4800 Wp op het zuiden met een 3,6 kW omvormer is wel erg aan de voorzichtige kant. Ik zou hier voor een grotere omvormer kiezen. Met 8 meter afstand is 20 A over 2,5 mm2 kabel ook goed mogelijk. Aangezien je 3x25 A in de meterkast hebt mag je maximaal 16A op een groep zetten: 16*253 = 4048 W.

Maar zou je niet beter een OW-opstelling gebruiken? Dan heb je wel twee ingangen nodig op je omvormer maar wordt opbrengst beter verdeeld over de dag. En kom je beter uit qua vermogen...

• de Peer
Ultraboy schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:15:
[...]

Tenminste als er ruimte is om later nog panelen bij te leggen.
Wat dan ook weer een vreemde keuze is. Leg die panelen dan direct nu ;)

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
bvdbos schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:25:
[...]

4800 Wp op het zuiden met een 3,6 kW omvormer is wel erg aan de voorzichtige kant. Ik zou hier voor een grotere omvormer kiezen. Met 8 meter afstand is 20 A over 2,5 mm2 kabel ook goed mogelijk. Aangezien je 3x25 A in de meterkast hebt mag je maximaal 16A op een groep zetten: 16*253 = 4048 W.
Ik dacht dat de vuistregel 16x230 was.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Ultraboy
de Peer schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:39:
[...]

Wat dan ook weer een vreemde keuze is. Leg die panelen dan direct nu ;)
Er zijn legio redenen te bedenken waarom iemand dat NU niet wil of kan maar die optie open wil houden, lijkt me.

• de Peer
Oogje schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:12:
[...]

Ik dacht dat de vuistregel 16x230 was.
230V is wat er uit het net komt. Maar vanuit je omvormer is dit voltage altijd hoger. meestal tussen de 240-253v. Anders kan het ook niet naar het net 'stromen'.

• Joris-Jansen
Ultraboy schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:20:
[...]

Er zijn legio redenen te bedenken waarom iemand dat NU niet wil of kan maar die optie open wil houden, lijkt me.
Mijn reden om niet meer te plaatsen is omdat we maar met z’n tweeën zijn (en blijven). Vooralsnog geen elektrische auto komt. En al zou die er wel komen dan hebben we aan +/- 4500wp meer dan genoeg. We hebben immers ook geen warmtepomp, omdat we helaas gebruik gaan maken van het warmtenet.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Joris-Jansen schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:00:
[...]

Mijn reden om niet meer te plaatsen is omdat we maar met z’n tweeën zijn (en blijven). Vooralsnog geen elektrische auto komt. En al zou die er wel komen dan hebben we aan +/- 4500wp meer dan genoeg. We hebben immers ook geen warmtepomp, omdat we helaas gebruik gaan maken van het warmtenet.
Met een flink overschot kun je toch al geld verdienen om jullie (te) dure warmtenet aansluiting te betalen?
Als salderen eraf gaat dekt die 4500Wp ook je verbruik niet meer af toch?

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• de Peer
[...]

Dat zijn dus geen 'logische' redenen.
De hoeveelheid zonnepanelen die je neemt zou los moeten staan van het verbruik (bij de meeste mensen is dit kwartje nog niet gevallen), je overschot kun je tenslotte gewoon verkopen en op die manier ben je ook beter voorbereid op de toekomst waarbij er niet meer 'per jaar' gekeken wordt naar je stroomverbruik maar naar je realtime verbruik of wellicht per 15 min of per uur.

Bedenk dat wat jij 'je verbruik' noemt (op jaarbasis) een kunstmatig/arbitrair en eindig concept is. Bekijk het eens op uur-basis en stel de vraag: wat heb ik nodig om dit verbruik zo goed mogelijk af te dekken.

Wij zijn ook maar met zijn tweetjes, maar wel vergezeld door 63 panelen :9

[Voor 15% gewijzigd door de Peer op 05-02-2023 11:27]

• Poecillia
Door de komst van een elektrische auto wil ik zonnepanelen aanleggen op een dakterras op het zuiden (165 graden). Hieronder een foto van de situatie.

Het terras heeft nu een balustrade die ik ga verwijderen. Het vlak dat dan beschikbaar is voor de panelen is 6 bij 4,5 meter. Het terras is betegeld met loodzware betontegels van 50x50 cm die weer op 5 cm PIR isolatieschuim liggen met daaronder mastiek (daaronder weer isolatie en kanaalplaten).

Ik heb zitten rekenen aan de opstelling, maar denk dat ik de meeste opbrengst van het dak haal als ik de panelen volledig vlak leg. Dit is ook de eenvoudigste oplossing voor de montage: ik kan de panelen simpel met pluggen aan het beton vast schroeven.

Lastig is de configuratie van de panelen. Ik heb op mijn schuine dak al 20 panelen liggen die precies 150x100cm zijn, maar ik kom nu tot de ontdekking dat die afmeting nauwelijks meer verkrijgbaar is. Overigens wil ik wel een smalle corridor tussen de panelen maken om er tussendoor te kunnen lopen, maar dit hoeft niet meer dan 10 cm te zijn.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van de vlakke opstelling en montage. Ook hou ik me aanbevolen voor tips over panelen van 150x100 cm.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

de Peer schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:48:
[...]

230V is wat er uit het net komt. Maar vanuit je omvormer is dit voltage altijd hoger. meestal tussen de 240-253v. Anders kan het ook niet naar het net 'stromen'.
Het voltage is echt marginaal hoger om het te laten "stromen". Het is ongeveer net zoveel hoger als de voltage drop door de AC kabel weerstand en de stroom die daar doorheen loopt. Het is niet nog eens een keer 5 of 10V hoger :). Dat kan niet eens echt (De omvormer kan het vast proberen, maar die spanning stort direct in tot ongeveer net iets boven de netspanning).

Vergelijk het met een sloot (net) waar je met een grote brandweerspuit (omvormer) in een zijslootje (AC kabel in je huis) water bij spuit (leveren). Het water stroomt naar de hoofdsloot en de waterhoogte (spanning) in het zijslootje is inderdaad (marginaal) hoger om die stroming voor elkaar te houden. Maar het is niet 5cm hoger ofzo :).

[Voor 29% gewijzigd door JvS op 05-02-2023 11:42]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:01
Poecillia schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:27:

Ik heb zitten rekenen aan de opstelling, maar denk dat ik de meeste opbrengst van het dak haal als ik de panelen volledig vlak leg. Dit is ook de eenvoudigste oplossing voor de montage: ik kan de panelen simpel met pluggen aan het beton vast schroeven.
...
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van de vlakke opstelling en montage. Ook hou ik me aanbevolen voor tips over panelen van 150x100 cm.
Ik ben benieuwd naar je berekening... Even op basis van Sunnydesignweb:
12 panelen op 165 garden (vanaf noord) vlak gelegd geeft een opbrengst van 4.179 kWh
12 panelen op 165 graden (vanaf noord) onder 12 graden hoek geeft een opbrengst van 4.500 kWh
12 panelen op 165 graden (vanaf noord) onder 20 graden hoek geeft een opbrengst van 4.629 kWh
12 panelen op 165 graden (vanaf noord) onder 35 graden hoek geeft een opbrengst van 4.701 kWh

Daarnaast blijft er regenwater op staan, zal vuil niet afspoelen en zal er (dus) mosvorming optreden. Niet vlak leggen dus!!!

[Voor 4% gewijzigd door bvdbos op 05-02-2023 11:45]

@Poecillia Maak een schans van ~200. Of plaats ze Oost-West. Geoptimaliseerd voor de winter zou de schans op het zuiden zijn, dag overbruggen gaat eventueel met een accu tzt. Niet plat, zeker met die muur er naast op het noorden.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Waarom sluit je warmtenet niet af of zit je aan een contract?

Wij hebben ook veel meer panelen dan ons jaarverbruik.
Op een zonnige winterdag (dec-januari) is onze opbrengst ongeveer 2000-3000 watt, dus als er straks een warmtepomp draait en de zon schijnt dan pakt ie het directe verbruik. Zelfs bij 0 graden zou de wp het dan trekken zonder aanvullende energie van het net.

[Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 05-02-2023 11:46]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Joris-Jansen
Sport_Life schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:45:
[...]

Waarom sluit je warmtenet niet af of zit je aan een contract?

Wij hebben ook veel meer panelen dan ons jaarverbruik.
Op een zonnige winterdag (dec-januari) is onze opbrengst ongeveer 2000-3000 watt, dus als er straks een warmtepomp draait en de zon schijnt dan pakt ie het directe verbruik. Zelfs bij 0 graden zou de wp het dan trekken zonder aanvullende energie van het net.
We zitten inderdaad vast aan een contract. En daarbij is het afsluiten en de installatie warmtepomp proef maken een duur geintje. Ik heb namelijk al gekeken of dat loont, maar een warmtepomp hebben we pas na 20 jaar ofzo terugverdiend als ik het afzet tegen ons verwacht verbruik van warmtenet.
@Joris-Jansen Heb je ook naar het vastrecht gekeken? Dat is bij (w)armtenetten toch heel hoog?

• Poecillia
@onetime @bvdbos Als ik een schans maak op het zuiden maximaliseer ik de opbrengst per paneel, maar niet de opbrengst voor het beschikbaar oppervlak. Bij een schans van 20 graden kan ik maar 50% van de oppervlakte gebruiken voor panelen. Dat wordt nooit goedgemaakt door een betere instralingshoek. Ik heb daarom gekeken naar een OW opstelling waarbij ik in principe het hele oppervlak gebruiken kan. Maar ik kwam tot de ontdekking dat bij OW de kleinste hellingshoek (dus 0 graden) het meeste oplevert. Vergelijk maar eens:
OW met 10 graden helling (4753 kwh): https://www.thomasberger....=3000&temp_coeff2=0&max2=
OW met 0 graden helling (4774 kwh): https://www.thomasberger....=3000&temp_coeff2=0&max2=

Tot zover de theorie, maar mos en regenwater zijn inderdaad factoren. Maar op dit terras dat goed bereikbaar is met een vaste trap kan ik de panelen goed schoon houden. Dus mos zal er niet groeien. Wat het effect is van het regenwater dat achterblijft vraag ik me af. Regenwater is transparant. Ik denk eerder aan een probleem met de vorming van algen als er water op vaste plaatsen blijft staan. Algen kunnen snel aangroeien. Daarom is een kleine hoek waardoor het meeste water er vanaf loopt misschien toch te prefereren.

[Voor 3% gewijzigd door Poecillia op 05-02-2023 12:27]

• hfolkers
Ik zou ze inderdaad minimaal onder een hoek van een paar graden zetten en dan van die drainage clips van AliExpress er op zetten. Dan voorkom je de meeste algen wel.

• Joris-Jansen
onetime schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:21:
@Joris-Jansen Heb je ook naar het vastrecht gekeken? Dat is bij (w)armtenetten toch heel hoog?
Vastrecht is inderdaad best hoog, 600 per jaar. Maar als je bedenkt dat wij maximaal 20GJ verbruiken dan komt het in totaal op maximaal 1540 euro (=128 euro per maand).

Valt best mee al zeg ik het zelf. Je moet natuurlijk niet de kosten, onderhoud en verbruik van een warmtepomp vergeten.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-03 09:40

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het is een hele tijd geleden dat ik op dit forum ben geweest.
Daar waren privé redenen voor. Maar nu heb ik een brandende vraag aan jullie: vanaf wanneer ben ik verplicht om de ferrarismeter te laten vervangen door een digitale meter met meerdere telwerken? Helaas vind ik op internet wel een hoop info, maar deze vraag heb ik nog niet beantwoord gekregen.

Heeft iemand hier info over of een zeer recente link? Al bij voorbaat hartelijk dank!!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Brokencore
  • Laatst online: 29-03 21:12
.Frank schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:24:
[...]
En verder deel ik graag wat van onze installatie! Het zijn 12 panelen op ons hoofddak, 16 op de garage (8 aan beide zijden) en nog 2 op het tuinhuis :+ . Alles helemaal zelf aangesloten, tot aan de meterkast aan toe. Super trots op het teamwork van m'n vrouw en ik :) .
Keurige installatie! Jij merkte dus verschil in opbrengst tussen de DS3 en DS3-L? Dacht dat er tegenwoordig na software updates geen verschil meer tussen zat (op het maximale vermogen na).

• .Frank

.Frank

Frank.

Brokencore schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:53:
[...]

Keurige installatie! Jij merkte dus verschil in opbrengst tussen de DS3 en DS3-L? Dacht dat er tegenwoordig na software updates geen verschil meer tussen zat (op het maximale vermogen na).
Ah nee, belangrijk punt dit: de nieuwe revisies van de DS3 en DS3-L werken inderdaad met dezelfde input-voltages, maar ik heb met APsystems gebeld en die bevestigden dat dit echt een hardware-aanpassing is ten opzichte van eerdere revisies. Ik heb gevraagd hoe ik kan zien of een DS3 de oude of nieuwe revisie is, en dat kon door te kijken naar 't serienummer. Stom genoeg kan ik nu niet meer vinden vanaf welke dat is, maar ik weet wel dat ik heb kunnen vaststellen dat mijn DS3-Ls inderdaad de nieuwe revisie zijn. De oude uitvoeringen van de DS3 zijn met software wel iets lager gaan zitten qua voltage range, maar niet zo ver als de nieuwe revisie.

Ik heb echt pas mijn panelen neergelegd toen ik eenmaal de DS3-L in huis had, al had ik inmiddels dus ook de nieuwe revisie van de DS3 kunnen gebruiken.

@Schinnen-groen Nog nergens iets vernomen over verplichte -domme- op-afstand-uitleesbare meter.
Zolang je Ferraris meter niet is afgekeurd hoef je ook geen digitale 4-telwerk meter te accepteren.
Welkom terug. edit: wacht de brieven van de netbeheerder maar af en beoordeel of die klopt.

[Voor 15% gewijzigd door onetime op 05-02-2023 15:24]

Joris-Jansen schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:53:
[...] Vastrecht is inderdaad best hoog, 600 per jaar. Maar als je bedenkt dat wij maximaal 20GJ verbruiken dan komt het in totaal op maximaal 1540 euro (=128 euro per maand).

Valt best mee al zeg ik het zelf. Je moet natuurlijk niet de kosten, onderhoud en verbruik van een warmtepomp vergeten.
Ik vindt het nogal veel, ik heb liever een investering waardoor de verbruikskosten wegvallen.
Zoals op "mijn vorige adres", zie footer. "Huidige adres" is ook hard op weg naar gratis energie.
Er staat 8x 385Wp (3080) en 3x 410Wp (1230) = (4310) klaar voor op het zuiden, netjes dak helemaal vol, dan gaan 5x 215Wp van zuid naar noord met nog 10x 250 voor totaal 3575Wp op 450 op noord, ook netjes helemaal vol. Dan is er nog een afdak dat bestaat uit 4x 185Wp, een schuurdak op zuid met 3x 195Wp, een schuurdak op noord met nu 3x 195Wp die vervangen worden door 2x 215, zodat er 6 of 7x 195Wp op het nieuwe zuid woonkamerdak op de beganegrond komen. Ook hier en daar nog wat pijpjes vervangen door een ventilatie dakpan. Maart / April hoop ik.

4310 + 3575 + 740 + 585 + 430 + 1170 = 10810Wp totaal. Mooi, nog nooit uitgerekend, moet de elektra, de warmtepomboiler en hopelijk ook een warmtepomp en sinds december de E-auto voorzien.

Onderhoud bij een warmtepomp? Stof weg borstelen, zoals bij een koelkast?

@Poecillia Maak eens een eigen topic, en begin dan met een goede plattegrond...
Ik denk aan rails aan de muur en de dakrand, maar weet niet hoe dat uitkomt. Graag ook meer foto's.

• Joris-Jansen
onetime schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:53:
[...]

Ik vindt het nogal veel, ik heb liever een investering waardoor de verbruikskosten wegvallen.
Zoals op "mijn vorige adres", zie footer. "Huidige adres" is ook hard op weg naar gratis energie.
Er staat 8x 385Wp (3080) en 3x 410Wp (1230) = (4310) klaar voor op het zuiden, netjes dak helemaal vol, dan gaan 5x 215Wp van zuid naar noord met nog 10x 250 voor totaal 3575Wp op 450 op noord, ook netjes helemaal vol. Dan is er nog een afdak dat bestaat uit 4x 185Wp, een schuurdak op zuid met 3x 195Wp, een schuurdak op noord met nu 3x 195Wp die vervangen worden door 2x 215, zodat er 6 of 7x 195Wp op het nieuwe zuid woonkamerdak op de beganegrond komen. Ook hier en daar nog wat pijpjes vervangen door een ventilatie dakpan. Maart / April hoop ik.

4310 + 3575 + 740 + 585 + 430 + 1170 = 10810Wp totaal. Mooi, nog nooit uitgerekend, moet de elektra, de warmtepomboiler en hopelijk ook een warmtepomp en sinds december de E-auto voorzien.

Onderhoud bij een warmtepomp? Stof weg borstelen, zoals bij een koelkast?
Goed bezig en iets om jaloers op te zijn. Maar als ik eerlijk ben weet ik ook niet goed hoe je van het warmtenet af kan. We hebben sowieso al geen kruipruimte bijvoorbeeld..

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:27
onetime schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:53:
[...]

Maar dan hang je toch nog steeds aan de salderingsregeling, hoe kom je december/januari dan door qua stookkosten? Ja je hebt ook in de winter vaak een leuke opbrengst maar die duurt maar een paar uur per dag, dan zit je nog steeds 20 van de 24 uur met kosten.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:46
Schinnen-groen schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:37:
Het is een hele tijd geleden dat ik op dit forum ben geweest.
Daar waren privé redenen voor. Maar nu heb ik een brandende vraag aan jullie: vanaf wanneer ben ik verplicht om de ferrarismeter te laten vervangen door een digitale meter met meerdere telwerken? Helaas vind ik op internet wel een hoop info, maar deze vraag heb ik nog niet beantwoord gekregen.

Heeft iemand hier info over of een zeer recente link? Al bij voorbaat hartelijk dank!!
Volgens gaat de slimme meter verplicht worden op het moment dat de saldering-afbouw wordt gestart. Die afbouw is nog niet 100% zeker.
De komende week moet er nog worden gestemd mbt het wetsvoorstel van Jetten.

Amendement 4 : verder heeft Leijten nog een amendement ingediend om te zorgen dat zonnepaneeleigenaren geen slimme meter hoeven te hebben.

https://solarmagazine.nl/...-aan-jettens-wetsvoorstel

[Voor 13% gewijzigd door pjotter1965 op 05-02-2023 21:36]

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:09
pjotter1965 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:26:
[...]

Volgens gaat de slimme meter verplicht worden op het moment dat de saldering-afbouw wordt gestart. Die afbouw is nog niet 100% zeker.
De komende week moet er nog worden gestemd mbt het wetsvoorstel van Jetten.

Amendement 4 : verder heeft Leijten nog een amendement ingediend om te zorgen dat zonnepaneeleigenaren geen slimme meter hoeven te hebben.

https://solarmagazine.nl/...-aan-jettens-wetsvoorstel
Maar in elk geval wel een digitale meter met vier telwerken lees ik, en dus geen ferrarismeter meer.

• AMOosterhuis
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:32
Iemand hier ervaring met het (fors) overdimensioneren van (bijv) een APS DS3(L)?

Ik wil een paar panelen als test rechtop plaatsen. De panelen zullen daarbij dus nooit hun maximale vermogen leveren. Kan ik daarbij twee gelijke panelen per ingang parallel schakelen? De spanning blijft dan ruim binnen de range van de omvormer maar de stroom die de panelen samen kunnen leveren is in theorie hoger dan de omvormer kan verwerken.

Levert dit problemen op? Ik neem aan dat de omvormer dan de maximale stroom bepaalt die het kan verwerken?

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-03 11:27
Hoe kwamen jullie bij je zonnepanelen installateur terecht?

Deze zomer krijgen wij de sleutel van ons eerste eigen huis en daarom ben ik me nu aan het orienteren op zonnepanelen. Met ons huis gaan we voor een oost-west opstelling en ik ben nu bezig een aantal vergelijkende offertes op te vragen, maar ik heb eigenlijk geen idee van welke installateurs er nu "goed" zijn. Ik hoor toch veel horrorverhalen over installateurs en onderaannemers. Hoe zijn jullie bij je installateur terecht gekomen? Simpelweg googelen naar recensies en offertes opvragen? Of komen de meeste toch via-via aan adresjes? Mocht iemand een tip hebben voor een installateur omgeving den bosch hoor ik dat natuurlijk ook graag O-)

• RobWest
darkpluisje schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:35:

Deze zomer krijgen wij de sleutel van ons eerste eigen huis en daarom ben ik me nu aan het orienteren op zonnepanelen. Met ons huis gaan we voor een oost-west opstelling en ik ben nu bezig een aantal vergelijkende offertes op te vragen, maar ik heb eigenlijk geen idee van welke installateurs er nu "goed" zijn. Ik hoor toch veel horrorverhalen over installateurs en onderaannemers. Hoe zijn jullie bij je installateur terecht gekomen? Simpelweg googelen naar recensies en offertes opvragen? Of komen de meeste toch via-via aan adresjes? Mocht iemand een tip hebben voor een installateur omgeving den bosch hoor ik dat natuurlijk ook graag O-)
Ik kwam alleen maar verkopers tegen die zeiden: hoeveel verbruikt u nu en teken hier bij het kruisje en verder geen vragen stellen.

En toen heb ik alles zelf maar gedaan...

PVOutput

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-03 11:27
RobWest schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:49:
[...]

Ik kwam alleen maar verkopers tegen die zeiden: hoeveel verbruikt u nu en teken hier bij het kruisje en verder geen vragen stellen.

En toen heb ik alles zelf maar gedaan...
Ja, dit is ook wat ik tot nu toe bij het regelen van de vloerisolatie voor gevoel kreeg. Erg veel websites hoog in google waarbij je alleen je postcode hoeft in te vullen en je 5 "onafhankelijke" offertes krijgt. Helaas heeft vrijwel iedereen in mijn omgeving de panelen via de werkgever geregeld of lagen ze er bij nieuwbouw al op, dus kan niet op die ervaringen teren.

Ze zelf leggen zie ik niet zo zitten, al is het alleen al vanwege mijn nijpende hoogtevrees en een dak op 2 hoog :+

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-03 20:08
Poecillia schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:27:
Door de komst van een elektrische auto wil ik zonnepanelen aanleggen op een dakterras op het zuiden (165 graden). Hieronder een foto van de situatie.
[Afbeelding]

Het terras heeft nu een balustrade die ik ga verwijderen. Het vlak dat dan beschikbaar is voor de panelen is 6 bij 4,5 meter. Het terras is betegeld met loodzware betontegels van 50x50 cm die weer op 5 cm PIR isolatieschuim liggen met daaronder mastiek (daaronder weer isolatie en kanaalplaten).

Lastig is de configuratie van de panelen. Ik heb op mijn schuine dak al 20 panelen liggen die precies 150x100cm zijn, maar ik kom nu tot de ontdekking dat die afmeting nauwelijks meer verkrijgbaar is. Overigens wil ik wel een smalle corridor tussen de panelen maken om er tussendoor te kunnen lopen, maar dit hoeft niet meer dan 10 cm te zijn.

Ik heb hier het garagedak ook vol gelegd met panelen afgelopen zomer. Alles plat, zodat iedere cm benut wordt. Instralingshoek is niet optimaal maar opbrengst is echt dik in orde. Tot nu toe geen enkel probleem met mos of vuil. Ik kan erbij maar schoonmaken is denk ik voorlopig niet nodig. Panelen kunnen prima tegen wat vuil. Mijn beste opbrengst had ik een dag nadat alles vol lag met Sahara zand. Niet te bang zijn voor wat vuil.
Dus alles plat. Geen dure schansen. Geen schaduw van naastgelegen panelen. Eenvoudig zelf te monteren op betontegels. Succes!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-03 19:37

Ik heb sinds zaterdag werkende panelen. ik ben in augustus/september gaan rondvragen bij mensen die ik zelf kende wie ze hadden geleverd, hoe zij het aanpakten, tevredenheid... Geregeld liep ik dan tegen websites aan met teksten als 'we zitten vol, offerte vragen heeft geen zin'... Uiteindelijk een aantal gemaild, niet iedereen reageerde overigens. Nu heb ik diverse platte daken en een pannendak in een T-vorm. Niet heel standaard dus. Ik dacht nog: plek zat op die platte daken, daar mogen ze geplaatst worden. De meesten die keken met die verbeterde google maps tools en gaven een offerte zonder ooit langs geweest te zijn. Behalve eentje. Die reageerde heel laat maar kwam wel de volgende dag kijken. En hij zei dat mijn idee goed mogelijk was maar dat het pannendak van zonsopgang tot aan ondergang zou gaan leveren. Veel beter dan mijn idee. Zo heb ik 'm geselecteerd .. Overigens waren de levertijden van twee tot zeven maanden en zo in februari was gemiddeld en mooi op tijd, zolang er nog weinig zonnekracht is.

• hfolkers

Werkspot...
Je kunt er dan ook voor kiezen alles zelf te bestellen, alleen het werk op hoogte uit te besteden en de rest allemaal zelf doen, zo heb ik het ongeveer gedaan.

• Ultraboy
hfolkers schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:19:
[...]

Werkspot...
Je kunt er dan ook voor kiezen alles zelf te bestellen, alleen het werk op hoogte uit te besteden en de rest allemaal zelf doen, zo heb ik het ongeveer gedaan.
"Alles" zelf bestellen? Dan moet je wel weten wat "alles" is.
Als je betrekkelijke leek bent, heb je geen idee. En dan vervolgens maar afwachten of iemand wil installeren en of je "alles" hebt besteld wat deze nodig acht om de klus te kunnen doen. En ook VEILIG.

Je moet maar net iemand treffen die past in jouw straatje en met wie je ook financieel tot overeenstemming komt.
En "zelf doen" vereist ook genoeg kennis van zaken..

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

AMOosterhuis schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:42:
Iemand hier ervaring met het (fors) overdimensioneren van (bijv) een APS DS3(L)?

Ik wil een paar panelen als test rechtop plaatsen. De panelen zullen daarbij dus nooit hun maximale vermogen leveren. Kan ik daarbij twee gelijke panelen per ingang parallel schakelen? De spanning blijft dan ruim binnen de range van de omvormer maar de stroom die de panelen samen kunnen leveren is in theorie hoger dan de omvormer kan verwerken.

Levert dit problemen op? Ik neem aan dat de omvormer dan de maximale stroom bepaalt die het kan verwerken?
Geen ervaring maar zou moeten werken idd. Deel vooral je ervaring :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• RobWest
Ultraboy schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:57:
[...]

Als je betrekkelijke leek bent, heb je geen idee. En dan vervolgens maar afwachten of iemand wil installeren en of je "alles" hebt besteld wat deze nodig acht om de klus te kunnen doen. En ook VEILIG.

Je moet maar net iemand treffen die past in jouw straatje en met wie je ook financieel tot overeenstemming komt.
Ik had ook nog geen ervaring. En "alles" werkt nu, dan zal ik dus ook wel "alles" besteld hebben wat nodig was ;)

PVOutput

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

RobWest schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:22:
[...]

Ik had ook nog geen ervaring. En "alles" werkt nu, dan zal ik dus ook wel "alles" besteld hebben wat nodig was ;)
Dat heb ik ook, alleen heb ik er ook wel echt VEEL uurtjes in zitten met uitvogelen wat "alles" dan wel niet zou moeten zijn. Voor mij prima, want leuke hobby (en nu help ik mensen).

Zelf doen vereist vooral dat je alles goed snapt en het wilt snappen. Verder kan je gewoon een topic starten voor jouw dak, advies vragen, boodschappenlijstjes posten en dan komt het wel goed.

Je moet alleen wel zelf leren simuleren met pvcalc, in sunnydesign als je schaduw mee wilt rekenen of een andere tool.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08:54
[...]

Dit is het Tweakers forum.

• hfolkers
[...]

Daarom ook: "je kunt er dan voor kiezen om"... Wat inhoud dat je er ook voor kunt kiezen om niet.... Maar dan nog blijft de Werkspot een mogelijke oplossing die soms verrassende resultaten geeft.

• de Peer
Helaas zegt dat niet zoveel meer tegenwoordig. 9 v/d 10 mensen hier kan niets, durft niets en wil niets en ziet alleen maar risico's. Ik vind dat wel jammer. Vroeger kwam je de wildste ideëen tegen en werd er van alles geprobeerd en uitgebreid gedeeld hier.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Via veh.
Hebben nu geen actie lopen maar die waren in het voorjaar veruit het goedkoopste. (En panelen liggen er nu op netjes zoals het hoort).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

de Peer schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:28:
[...]

Helaas zegt dat niet zoveel meer tegenwoordig. 9 v/d 10 mensen hier kan niets, durft niets en wil niets en ziet alleen maar risico's. Ik vind dat wel jammer. Vroeger kwam je de wildste ideëen tegen en werd er van alles geprobeerd en uitgebreid gedeeld hier.
Ik kom hier af en toe topics tegen dat mensen een woning kopen met 'DHZ' dakopbouw, badkamer, electra, enz , ben dan altijd blij dat onze vorige bewoner (ook) niets zelf deed en zeker geen pv panelen heeft gelegd want je komt de gekste dingen tegen. Bij een grote installateur mag je ervan uitgaan dat men zich aan de nen-normen houdt.

Pagina: 1 ... 40 ... 52 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee