ja, daar had ik mij in 1e instantie ook op ingeschreven. Kom je uit bij een of ander bedrijf die het goedkoopste was maar de drukte totaal niet aan kan. Alleen via mail communiceert. En zegt (in augustus) dat het tot juli dit jaar kon duren voor ze gingen opleveren...Sport_Life schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:29:
[...]
Via veh.
Hebben nu geen actie lopen maar die waren in het voorjaar veruit het goedkoopste. (En panelen liggen er nu op netjes zoals het hoort).
Daar zou je inderdaad van uit mogen gaan, maar "assumption is the mother of all fuckups". Dus ook bij grote installateurs kom je de gekste dingen tegenSport_Life schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:32:
[...]
Ik kom hier af en toe topics tegen dat mensen een woning kopen met 'DHZ' dakopbouw, badkamer, electra, enz , ben dan altijd blij dat onze vorige bewoner (ook) niets zelf deed en zeker geen pv panelen heeft gelegd want je komt de gekste dingen tegen. Bij een grote installateur mag je ervan uitgaan dat men zich aan de nen-normen houdt.
klopt niemand wil natuurlijk gepruts van de vorige bewoner.Sport_Life schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:32:
[...]
Ik kom hier af en toe topics tegen dat mensen een woning kopen met 'DHZ' dakopbouw, badkamer, electra, enz , ben dan altijd blij dat onze vorige bewoner (ook) niets zelf deed en zeker geen pv panelen heeft gelegd want je komt de gekste dingen tegen. Bij een grote installateur mag je ervan uitgaan dat men zich aan de nen-normen houdt.
Maar hier op het forum wordt kwalitatief goede informatie gedeeld, kun je feedback vragen voor je plan en uitvoering. de DHZ'ers hier voeren het werk vaak prima uit, en vaak ook beter dan de gemiddelde installateur want dat niveau ligt niet altijd even hoog. Hier zijn we zeer goed geinformeerd vind ik.
Ik zie de trend op tweakers ook dat men geheel ontzorgd wil worden terwijl men zelf niets kan en wil, maar dan wel klagen dat de levertijden lang zijn en er personeelstekort is. Er zijn nog maar weinig tweakers.
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 06-02-2023 16:43 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Sport_Life schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:32:
[...]
Bij een grote installateur mag je ervan uitgaan dat men zich aan de nen-normen houdt.

All-electric.
Ik zie hier ook genoeg topics met gepruts van 'professionals', daarom doe ik het meeste maar gewoon zelf, dan weet ik dat het gewoon goed gebeurd met fatsoenlijk materiaal.Sport_Life schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:32:
[...]
Ik werd toegewezen aan Greenchoice , april besteld en zou uiterlijk 1 september geleverd worden zoniet dan een compensatie van euro 9,36 per dag.RobWest schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:39:
[...]
ja, daar had ik mij in 1e instantie ook op ingeschreven. Kom je uit bij een of ander bedrijf die het goedkoopste was maar de drukte totaal niet aan kan. Alleen via mail communiceert. En zegt (in augustus) dat het tot juli dit jaar kon duren voor ze gingen opleveren...
Uiteindelijk nog zo'n 1.500 euro aan compensatie gekregen voor Enphase van euro 1,13 per wp. Dus netto 0,98 per wp voor Enphase. Zelf doen is haast nog duurder

Net opleverdocument gekregen met foto's op het dak en binnenshuis (afwerking bekabeling).
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Natuurlijk zitten er beunhazen tussen, maar een lokale partij /elektricien levert echt geen prutswerk af. Prutswerk is afkomstig van een buurman die ze d'r wel even oplegd (laatst een topic op zuid zonder ruimte ertussen > gek joh nauwelijks opbrengst..).Oilman schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:43:
[...]
Ik zie hier ook genoeg topics met gepruts van 'professionals', daarom doe ik het meeste maar gewoon zelf, dan weet ik dat het gewoon goed gebeurd met fatsoenlijk materiaal.
Beunhazen herken je zo.. (witte busjes en een bedrijf met maar enkele 5 sterren reviews).
Het wordt echt een pleuriszooi als iedereen die een hamer vast kan houden de panelen gaat leggen..
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 06-02-2023 16:53 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
+ windongevoelig + onzichtbaar vanaf de straatgebruiker001 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:52:
[...]
Dus alles plat. Geen dure schansen. Geen schaduw van naastgelegen panelen. Eenvoudig zelf te monteren op betontegels. Succes!
Ik zou wel een cm tussenruimte laten voor afwaterclips en om er later goed bij te kunnen, ook in het midden. Ik heb zelf clickfit frame en klemmen gebruikt (dan heb je 1.25 cm tussenruimte). En iets verhoogd met rubber tegels zodat de kabels en stekkers niet in het water liggen.
Wil je alsjeblieft ieder jaar de resultaten melden? Ik hoop voor jou dat het goed blijft, maar heb er een hard hoofd in. Kunnen we allemaal van jou leren.gebruiker001 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:52:
[...] Ik heb hier het garagedak ook vol gelegd met panelen afgelopen zomer. Alles plat, zodat iedere cm benut wordt. Instralingshoek is niet optimaal maar opbrengst is echt dik in orde. Tot nu toe geen enkel probleem met mos of vuil. Ik kan erbij maar schoonmaken is denk ik voorlopig niet nodig. Panelen kunnen prima tegen wat vuil. Mijn beste opbrengst had ik een dag nadat alles vol lag met Sahara zand. Niet te bang zijn voor wat vuil.
Dus alles plat. Geen dure schansen. Geen schaduw van naastgelegen panelen. Eenvoudig zelf te monteren op betontegels. Succes!
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
In het midden? Misschien een gaatje boren in je paneelMartin7182 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:33:
[...]
+ windongevoelig + onzichtbaar vanaf de straat![]()
Ik zou wel een cm tussenruimte laten voor afwaterclips en om er later goed bij te kunnen, ook in het midden. Ik heb zelf clickfit frame en klemmen gebruikt (dan heb je 1.25 cm tussenruimte). En iets verhoogd met rubber tegels zodat de kabels en stekkers niet in het water liggen.
Er zijn hier op tweakers meerdere mensen die de panelen plat hebben liggen, voor zover ik weet nog geen echt negatieve ervaringen mee.onetime schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:43:
[...]
Wil je alsjeblieft ieder jaar de resultaten melden? Ik hoop voor jou dat het goed blijft, maar heb er een hard hoofd in. Kunnen we allemaal van jou leren.
Of ze melden zich (liever) niet meer.reiniero schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:49:
[...]
Er zijn hier op tweakers meerdere mensen die de panelen plat hebben liggen, voor zover ik weet nog geen echt negatieve ervaringen mee.
Tegelzetten kun je het beste leren door bij iemand anders te beginnen....
Dat geloof ik eigenlijk niet, zeker over een langere periode, als ik zie wat er soms op de schuine panelen ligt en er door de regen gelukkig afspoelt, behalve in het onderste randje, dat moet je zo af en toe toch schoonmaken.reiniero schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:49:
[...] Er zijn hier op tweakers meerdere mensen die de panelen plat hebben liggen, voor zover ik weet nog geen echt negatieve ervaringen mee.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Sommige zaken kun je beter niet doen, zoals het dak op gaan als je dat niet vertrouwt. Zo heb ik ook de panelen op het dak laten leggen en de kabels er doorheen laten voeren, maar verder alles zelf gedaan. En nee, daar had ik ook geen ervaring mee, maar met goed inlezen durfde ik dat wel aan. Val je van het dak heb je een groter probleem...de Peer schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:28:
[...]
Helaas zegt dat niet zoveel meer tegenwoordig. 9 v/d 10 mensen hier kan niets, durft niets en wil niets en ziet alleen maar risico's. Ik vind dat wel jammer. Vroeger kwam je de wildste ideëen tegen en werd er van alles geprobeerd en uitgebreid gedeeld hier.
Eens.de Peer schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:28:
[...]
Helaas zegt dat niet zoveel meer tegenwoordig. 9 v/d 10 mensen hier kan niets, durft niets en wil niets en ziet alleen maar risico's. Ik vind dat wel jammer. Vroeger kwam je de wildste ideëen tegen en werd er van alles geprobeerd en uitgebreid gedeeld hier.
Andere uiterste is dat je ook ziet dat mensen die niet gehinderd door enige kennis op YouTube wat gezien hebben en denken "dat kan ik ook" en gewoon de basiskennis missen en gaan voor de Darwin Award.
Het heeft een reden dat een aantal zaken wettelijk ook gewoon niet mogen.
Of mensen zoeken gewoon advies, lezen niet een heel topic, stellen hun "unieke" vraag en maakt het niet uit waar dat vandaan komt.
De maatschappij is nogal aan veranderingen onderhevig.
Kan ook gewoon zijn dat ik een oude zeur wordt

On topic dan maar:
Is het iemand hier gelukt om een omgevingsvergunning te krijgen voor panelen tegen de muur?
Ik heb ze al bijna 6 jaar nagenoeg plat liggen op dakkapellen, veranda en carport (40 stuks SF panelen) en nergens geen last van.Ultraboy schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:45:
[...]
Of ze melden zich (liever) niet meer.
Tegelzetten kun je het beste leren door bij iemand anders te beginnen....
1 x per jaar in het voorjaar maak ik ze schoon, en het enigste wat ik zie is inderdaad in het onderste randje waar een beetje aanslag op te zien is.
Ik heb een schans van zo'n 6 meter lang, die heel iets schuin staat doordat er aan de ene kant 3 stoeptegels onder liggen.

Uitzonderingen bevestigen de regel, uiteraard.Grolsch schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:03:
[...]
Ik heb ze al bijna 6 jaar nagenoeg plat liggen op dakkapellen, veranda en carport (40 stuks SF panelen) en nergens geen last van.
[Afbeelding]
Maar ik wil de mensen de kost niet geven die denken dat ze ergens voldoende verstand van hebben, terwijl ze dat juist niet hebben. Sociale media staan vol met meningen en adviezen van "experts".
Ik doe zelf alleen dingen waarvan ik zeker weet dat ik die volledig begrijp. En dan weet je ook welke materialen ervoor nodig zijn.
Het dak opgaan met te weinig kennis kon per saldo wel eens duurder uitpakken dan -wellicht- een beetje te veel te betalen aan anderen die weten wat ze doen.
Dan overschat je jezelf of je doet nooit wat.Ultraboy schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:02:
[...]
Ik doe zelf alleen dingen waarvan ik zeker weet dat ik die volledig begrijp. En dan weet je ook welke materialen ervoor nodig zijn.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Hallo, Mijn panelen zijn geplaatst door een installateur. Ik ben van mening dat ze niet netjes liggen. In mijn ogen hadden ze de onderconstructie veel vlakker kunnen afstellen. Volgens de installateur is dit acceptabel. Ik heb niet zo'n goede referentie, wat is normaal/acceptabel? De andere "randen" zijn vergelijkbaar. Het is wat lastig vast te leggen op foto's. Als je er langsop kijkt dan zie je het heel goed. :strip_exif()/f/image/blJjqNGDOVRbm3Wo5UDWWMrp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/blJjqNGDOVRbm3Wo5UDWWMrp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Od4ZvMlEMplQShrkArL7AP0c.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door harm289 op 07-02-2023 10:39 ]
ik zou het persoonlijk geen probleem vinden. moeilijk om vast te stellen wat acceptabel is.harm289 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:37:
Hallo, Mijn panelen zijn geplaatst door een installateur. Ik ben van mening dat ze niet netjes liggen. In mijn ogen hadden ze de onderconstructie veel vlakker kunnen afstellen. Volgens de installateur is dit acceptabel. Ik heb niet zo'n goede referentie, wat is normaal/acceptabel? De andere "randen" zijn vergelijkbaar. Het is wat lastig vast te leggen op foto's. Als je er langsop kijkt dan zie je het heel goed. [Afbeelding]
[Afbeelding]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Hier liggen er 3 op de schuur zo'n anderhalf jaar. Ik heb ze twee keer schoongemaakt bij de randjes met regenwater. Helemaal blij mee en de opbrengst is zoals verwacht.onetime schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:01:
[...]
Dat geloof ik eigenlijk niet, zeker over een langere periode, als ik zie wat er soms op de schuine panelen ligt en er door de regen gelukkig afspoelt, behalve in het onderste randje, dat moet je zo af en toe toch schoonmaken.
Het ligt aan wat je definitie van acceptabel is.harm289 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:37:
Hallo, Mijn panelen zijn geplaatst door een installateur. Ik ben van mening dat ze niet netjes liggen. In mijn ogen hadden ze de onderconstructie veel vlakker kunnen afstellen. Volgens de installateur is dit acceptabel. Ik heb niet zo'n goede referentie, wat is normaal/acceptabel? De andere "randen" zijn vergelijkbaar. Het is wat lastig vast te leggen op foto's. Als je er langsop kijkt dan zie je het heel goed. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Helemaal 110% fraai is het inderdaad niet, maar het werkt wel naar behoren, en het is nu ook niet schots en scheef.
Ik neem aan dat je er van te voren ook geen exacte afspraken over gemaakt hebt.
Vanaf een foto is het lastig te beoordelen.harm289 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:37:
[Afbeelding]
Maar over de foto vanaf de onderkant begrijp ik dat je je afvraagt of dit acceptabel is. En als je van zo dicht bij kijkt, zou ik zeggen nee. Maar als je van iets verder weg staat valt het denk ik wel mee. De foto van de zijkant vind ik gewoon acceptabel, niet elke dakhaak kun je op de mm nauwkeurig afstellen. Verder lijken de linker en rechter panelen in het midden netjes op elkaar aan te sluiten.
Je dak lijkt mijn ook niet perfect recht, en dan moet je wel eens keuzes maken. Thuis had ik z'n zelfde grapje. Ik had mijn eerste panelen netjes waterpas gelegd, maar om dat mijn nok niet waterpas is. Leek het net alsof mijn panelen scheef lagen. Nu liggen mijn panelen dus ook scheef, maar het aanzicht is wel netjes. Ook viel het niet mee om de hakhaak perfect in hoogte af te stellen, omdat deze soort tandjes had. En een tandje hoger was gelijk paar mm. Als je echt goed kijkt zie je dat het hier niet perfect is, maar het is niet storend. En het stoort mijn ook niet, ook al weet ik dat het niet perfect is.
Qua hoogte verschillen; mij zou het ook storen, als ik er voor betaald zou hebben, maar als ik het zelf zou hebben gedaan zou ik het misschien wel begrijpen. Bij een niet-vlak dak.
Wat betreft de mensen die zeggen dat hun plat liggende panelen geen probleem zijn: maak ze eens, laten we zeggen minstens vijf jaar, niet schoon. Hoe is het dan? Dat vind ik dus wel een probleem.
Wat betreft de mensen die zeggen dat hun plat liggende panelen geen probleem zijn: maak ze eens, laten we zeggen minstens vijf jaar, niet schoon. Hoe is het dan? Dat vind ik dus wel een probleem.
De tweede foto vind ik wat vreemd. Bestaat de onderliggende rails uit één stuk? Zou verwachten dat vanuit deze hoek wel alles vlak moet liggen. Lijkt net of er iets klem zit onder de twee panelen die omhoog staan.harm289 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:37:
[Afbeelding]
En ik vind het een probleem dat ik PV panelen kan zien, dus zo heeft een ieder zijn/haar eigen probleemonetime schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:37:
Qua hoogte verschillen; mij zou het ook storen, als ik er voor betaald zou hebben, maar als ik het zelf zou hebben gedaan zou ik het misschien wel begrijpen. Bij een niet-vlak dak.
Ik heb er eens per jaar een uurtje werk aan, er zijn werkzaamheden waar ik meer een hekel aan heb
Kwestie van prioriteiten stellen, vlak leggen kost ook kWh's, onder 35 graden hadden ze zo'n 10% meer opgewekt, maar als zouden ze 50% meer opwekken, dan nog wil ik die foeilelijke krengen niet zien op mijn nieuwe woning
Daar zijn inderdaad geen afspraken over gemaakt. Lijkt mij een soort van ongeschreven regel dat de installatie netjes opgeleverd moet worden (maar wat is netjes?). De panelen sluiten onderling wel allemaal netjes op elkaar aan.Grolsch schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:25:
[...]
Het ligt aan wat je definitie van acceptabel is.
Helemaal 110% fraai is het inderdaad niet, maar het werkt wel naar behoren, en het is nu ook niet schots en scheef.
Ik neem aan dat je er van te voren ook geen exacte afspraken over gemaakt hebt.
De rail is bij die knik aan elkaar gemaakt. Ze liggen van boven naar beneden, maar ze hebben niet elke keer een rail uit 1 stuk gebruikt. Wat ik opzich wel snap ivm restafval.johanbarten schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:42:
[...]
De tweede foto vind ik wat vreemd. Bestaat de onderliggende rails uit één stuk? Zou verwachten dat vanuit deze hoek wel alles vlak moet liggen. Lijkt net of er iets klem zit onder de twee panelen die omhoog staan.
Eenmaal gezien blijf ik me er aan storen, maar ik denk dat ik het maar moet accepteren.
:strip_exif()/f/image/yk7dgrJ2SghK08BMl06lmZLh.jpg?f=fotoalbum_large)
Schitterend dagje, dus een mooie opbrengst uit deze 5,81kWp aangesloten op een 3-fase 5kW Goodwe. Toch valt de vlakke top van de grafiek mij op. Je zou kunnen concluderen dat er wordt afgetopt, maar ik heb in oktober al vermogens gezien die dichter bij de 5kW lagen dan dit vandaag.
Is dit puur de lage stand van de zon op mijn best wel steile dak (57 graden)? Dit dak dus (foto niet van vandaag).
:strip_exif()/f/image/5Qqi1rD0b3N7FvgRT4bi3P0M.jpg?f=fotoalbum_large)
Of is er wat anders aan de hand? Schaduwmanagement gone wrong?
@Gramser Heb je deze installatie pas korter dan een jaar?
Loop je tegen een DC stroom of spanningsgrens aan?
Misschien zelfs bij de netspanning en regelt je omvormer terug?
Loop je tegen een DC stroom of spanningsgrens aan?
Misschien zelfs bij de netspanning en regelt je omvormer terug?
Ja, deze set ligt sinds 13 oktober op het dak. Netspanning ligt steeds keurig rond de 230 hoewel ik dat vandaag niet kon uitlezen. De warmtepomp snoepte ook het een en ander van de teruglevering af, en die heb ik pas sinds december. Dus ik denk niet dat dat het is. Volgens mij regelt een Goodwe ook niet terug, maar gaat hij gewoon uit. De SolarEdge 1-fase op het garagedak is ook blijven werken.
Ik heb wel van twee strings één gemaakt, maar dat moet ‘m juist beter in zijn optimale spanningsbereik brengen. Enige dat ik verder heb gedaan was schaduwmanagement aanpassen, en om eerlijk te zijn weet ik niet meer of dat nu aan of uit staat…
Ter vergelijk: dit was op 18 oktober:
:strip_exif()/f/image/p1T8kjLXVPcakcV6oIUCF06Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: net thuis en met het laatste daglicht schaduwmanagement weer gewijzigd. In het display stond “ON” - alleen of dat dan betekent dat je hem aan kunt zetten, of dat-ie aanstaat, ben ik ff kwijt
Ik heb wel van twee strings één gemaakt, maar dat moet ‘m juist beter in zijn optimale spanningsbereik brengen. Enige dat ik verder heb gedaan was schaduwmanagement aanpassen, en om eerlijk te zijn weet ik niet meer of dat nu aan of uit staat…
Ter vergelijk: dit was op 18 oktober:
:strip_exif()/f/image/p1T8kjLXVPcakcV6oIUCF06Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: net thuis en met het laatste daglicht schaduwmanagement weer gewijzigd. In het display stond “ON” - alleen of dat dan betekent dat je hem aan kunt zetten, of dat-ie aanstaat, ben ik ff kwijt
[ Voor 32% gewijzigd door Gramser op 07-02-2023 18:13 ]
Vreemde redenering. Als je er makkelijk bij kunt, dan is schoonmaken niet erg. Voor mij was de keuze: plat en dan 1 a 2 keer per jaar schoonmaken, of helemaal niets. Tja, ik heb voor het eerste gekozenonetime schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:37:
Meestal is er per mppt ook een maximumvermogen of stroom, misschien loop je daartegen aan, dit kun je vast in de datasheet vinden.Gramser schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:53:
Ja, deze set ligt sinds 13 oktober op het dak. Netspanning ligt steeds keurig rond de 230 hoewel ik dat vandaag niet kon uitlezen. De warmtepomp snoepte ook het een en ander van de teruglevering af, en die heb ik pas sinds december. Dus ik denk niet dat dat het is. Volgens mij regelt een Goodwe ook niet terug, maar gaat hij gewoon uit. De SolarEdge 1-fase op het garagedak is ook blijven werken.
Ter vergelijk: dit wa
[Afbeelding]
Ah! Ik zal daar eens naar gaan kijken en vergelijken met wat de omvormer me vertelt, morgen. Maar dat zou er dan weer voor pleiten om terug naar twee (korte) strings te gaan. Er zitten nu 14 panelen op 1 string… dat zou niet teveel mogen zijn.DeRaptor schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:19:
[...]
Meestal is er per mppt ook een maximumvermogen of stroom, misschien loop je daartegen aan, dit kun je vast in de datasheet vinden.
Edit: dit is de datasheet: https://nl.goodwe.com/Ftp...(4-15kW)_Datasheet-NL.pdf
Waar zou ik naar moeten kijken? Ik zie niet bijster veel gegevens die betrekking hebben op de afzonderlijke strings.
Edit 2: ik zie in de handleiding nu toevallig dat er een optie is waarmee je de hoeveelheid teruglevering kunt beperken… die zit in het menu na shadow management. Ik kan het nu niet nagaan want nu is-ie uit, maar kan dit de oorzaak zijn..?
[ Voor 32% gewijzigd door Gramser op 07-02-2023 19:10 ]
Beetje een raar argument vind ik. Plat leggen is een keuze, en word voornamelijk door DHZers gedaan die weten wat het inhoud en weten dat ze soms ff schoongemaakt moeten worden. Zoiets doe je met je volle verstand, waarom dat zon probleem is zie ik ff niet. Zie ook bijvoorbeeld hier of hier.onetime schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:37:
Bij ons nieuwbouwproject wil de bouwer 16 panelen plaatsen om zo 4950 Wp op te wekken. Dat komt uit op 309 Wp per paneel. Hoe courant is dit? Is tegenwoordig zo'n 365 Wp niet de ondergrens?
Dat ligt aan de afmetingen per paneel. En aan het maximale vermogen van de omvormer, ofwel :Aubergine schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:55:
Bij ons nieuwbouwproject wil de bouwer 16 panelen plaatsen om zo 4950 Wp op te wekken. Dat komt uit op 309 Wp per paneel. Hoe courant is dit? Is tegenwoordig zo'n 365 Wp niet de ondergrens?
er zullen 400 Wp panelen (oid) geplaatst worden, gedurende een langer deel van de dag heb je redelijke opwek maar er zal aftopping plaatsvinden gedurende de piekuren. Maar 4950 Wp met 16 panelen zou 309,375 Wp per paneel zijn. Ik denk dat eenheden door elkaar worden gehaald.... 4950 kWh per jaar ?
[ Voor 10% gewijzigd door bvdbos op 07-02-2023 19:20 ]
Ik denk niet dat de vermogensbeperking aanstaat. Ik zie zo geen beperking in de datasheet, ik denk niet dat er 12,5 Ampere stroom loopt, dan zou de spanning maar 300 volt zijn. Het is wel heel toevallig dat je met één string op de helft van het max DC vermogen van 7500 Watt zit, dus dat zou het kunnen zijn. Als je schaduw hebt kunnen de panelen ook nog de stroom beperken, maar ik weet niet hoe de grafiek er dan uit komt te zien.Gramser schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:23:
[...]
Ah! Ik zal daar eens naar gaan kijken en vergelijken met wat de omvormer me vertelt, morgen. Maar dat zou er dan weer voor pleiten om terug naar twee (korte) strings te gaan. Er zitten nu 14 panelen op 1 string… dat zou niet teveel mogen zijn.
Edit: dit is de datasheet: https://nl.goodwe.com/Ftp...(4-15kW)_Datasheet-NL.pdf
Waar zou ik naar moeten kijken? Ik zie niet bijster veel gegevens die betrekking hebben op de afzonderlijke strings.
Edit 2: ik zie in de handleiding nu toevallig dat er een optie is waarmee je de hoeveelheid teruglevering kunt beperken… die zit in het menu na shadow management. Ik kan het nu niet nagaan want nu is-ie uit, maar kan dit de oorzaak zijn..?
Bij mij is de plaatsing helaas niet gelopen zoals ik had verwacht en ik wacht nog op een afhandeling daarvan. Grote lekkage, panelen scheef etc. Het plaatsen van nog 4 panelen op een ander dak zie ik vanaf door die partij.
Dit wil ik nu zelf afmaken en mijn vraag is of ik de Enphase IQ7plus Micro Omvormers zelf kan toevoegen in de App. Of kunnen alleen gecertificeerde bedrijven dit?
Dit wil ik nu zelf afmaken en mijn vraag is of ik de Enphase IQ7plus Micro Omvormers zelf kan toevoegen in de App. Of kunnen alleen gecertificeerde bedrijven dit?
Dank voor je input - ik kan niet helemaal bevatten hoe ik door het verdubbelen van de stringlengte op 1 MPPT mijn maximum opwek beperk. Maar het is een test waard. Ik check morgen de status van de vermogensbeperking. En ik kijk wat de Shadow MPPT OFF doet. Als dat beide niks oplevert, plug ik hem om naar 2 strings. Dan maar inleveren op nominale spanning…DeRaptor schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:49:
[...]
Ik denk niet dat de vermogensbeperking aanstaat. Ik zie zo geen beperking in de datasheet, ik denk niet dat er 12,5 Ampere stroom loopt, dan zou de spanning maar 300 volt zijn. Het is wel heel toevallig dat je met één string op de helft van het max DC vermogen van 7500 Watt zit, dus dat zou het kunnen zijn. Als je schaduw hebt kunnen de panelen ook nog de stroom beperken, maar ik weet niet hoe de grafiek er dan uit komt te zien.
Zonder noemenswaardige schaduw is schaduwmanagement uit waarschijnlijk efficiënter.Gramser schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:56:
[...]
Dank voor je input - ik kan niet helemaal bevatten hoe ik door het verdubbelen van de stringlengte op 1 MPPT mijn maximum opwek beperk. Maar het is een test waard. Ik check morgen de status van de vermogensbeperking. En ik kijk wat de Shadow MPPT OFF doet. Als dat beide niks oplevert, plug ik hem om naar 2 strings. Dan maar inleveren op nominale spanning…
Heb je ook grafieken met stringspanning en -stroom (liefst voor beide dagen)? Ergens moet blijken wat de limiterende factor is.
Ik moet daarvoor even in de SEMS portal duiken, iets anders heb ik niet. Maar volgens mij zijn die daaruit wel te genereren. Ga ik doen.schumacher schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:02:
[...]
Zonder noemenswaardige schaduw is schaduwmanagement uit waarschijnlijk efficiënter.
Heb je ook grafieken met stringspanning en -stroom (liefst voor beide dagen)? Ergens moet blijken wat de limiterende factor is.
Dat kun je prima zelf. Gewoon erbij hangen op de 230V string (rekening houdend met max aantal omvormers per string) en dan 1x op 't knopje op de envoy drukken en hij wordt gevonden.robbynaish schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:55:
Bij mij is de plaatsing helaas niet gelopen zoals ik had verwacht en ik wacht nog op een afhandeling daarvan. Grote lekkage, panelen scheef etc. Het plaatsen van nog 4 panelen op een ander dak zie ik vanaf door die partij.
Er vanuitgaande dat je 't zelf veilig kun aansluiten uiteraard. Staat online trouwens een heel seminar van de eigenaar van 'the green guys' ofzo over de IQ7 (7 video's van 45' geloof ik).]
Ik heb het trouwens helemaal zelf gedaan. Dus de installer-app gedownload, account aangemaakt, PV systeem aangemaakt, barcodes gescand, enz enz. Allemaal prima te doen/te volgen de app.
[ Voor 9% gewijzigd door twixx op 07-02-2023 20:16 ]
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Dit lijkt er wel verdacht veel op: Growatt 3600TL-X topt af op 2500 WattGramser schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:12:
[...]
Ik moet daarvoor even in de SEMS portal duiken, iets anders heb ik niet. Maar volgens mij zijn die daaruit wel te genereren. Ga ik doen.
Tsja, helaas heeft dat topic geen duidelijke conclusie - ik zal daar nog eens naar vragen!schumacher schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:22:
[...]
Dit lijkt er wel verdacht veel op: Growatt 3600TL-X topt af op 2500 Watt
Oh wacht, dat was vandaag. Nou ja, ik heb eea ook in de P1 meter gevolgd en die laat ongeveer hetzelfde zien. Wel wat vertekend door de tweede set op de garage en de warmtepomp…
Ik heb helaas geen aparte kWh-meters voor de omvormers, alleen voor de warmtepomp.
/f/image/8D9SZICpdG2PgkwPvUG6b8Mc.png?f=fotoalbum_large)
Hm, SEMS portal is offline. Maar de app niet dus ik heb nog eens zitten terugkijken, en ik blijk dit al vaker te hebben gehad. Ik begin toch de string te vermoeden: voordat ik ze omzette naar twee, haalde ik rustig boven de 5kW. In de laatste maanden heb ik echter maar 1x een piek van net boven de 4kW kunnen ontdekken, Maar wel meerdere dagen met een afgetopte parabool zoals vandaag...!
@de Peer zou ik jouw kijk hier ook eens op mogen hebben? TLDR: mijn naar 1 string omgestekkerde Goodwe 5kW 3-fase lijkt sinds het omstekkeren wel rond de nominale spanning te zitten, maar lijkt nu ook af te toppen rond de 3650W. Vóór het omstekkeren haalde ik vermogens van 5kW. Enige andere wijziging die ik heb doorgevoerd was schaduwmanagement aan te zetten ivm laagstaande zon en dak van de buren. Daarnaast zou het nog kunnen dat er onverhoopt een andere setting is gewijzigd toen ik die schaduwmanagement aanzette, namelijk de vermogensbeperking.
Zie jij een verband, hier ergens?
[ Voor 84% gewijzigd door Gramser op 07-02-2023 21:17 ]
Bedankt. Dacht dat die App alleen voor bedrijven was. Dan moet het goed komen.twixx schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:15:
[...]
Dat kun je prima zelf. Gewoon erbij hangen op de 230V string (rekening houdend met max aantal omvormers per string) en dan 1x op 't knopje op de envoy drukken en hij wordt gevonden.
Er vanuitgaande dat je 't zelf veilig kun aansluiten uiteraard. Staat online trouwens een heel seminar van de eigenaar van 'the green guys' ofzo over de IQ7 (7 video's van 45' geloof ik).]
Ik heb het trouwens helemaal zelf gedaan. Dus de installer-app gedownload, account aangemaakt, PV systeem aangemaakt, barcodes gescand, enz enz. Allemaal prima te doen/te volgen de app.
Goedenavond, ik weet niet of het de bedoeling is om hier te vragen, anders hoor ik dat graag.
Is er een Tweaker in de buurt van Ede die een mc4 tang heeft die ik over 2 weken een paar dagen zou mogen lenen/huren?
Is er een Tweaker in de buurt van Ede die een mc4 tang heeft die ik over 2 weken een paar dagen zou mogen lenen/huren?
Dit is precies datgene wat daardoor niet het geval is.Termy schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:56:
[...]
Dan overschat je jezelf of je doet nooit wat.
Bij mijn vroegere omniksol omvormers was het Max vermogen per mppt ca 60% van het Max ac vermogen.Gramser schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:56:
[...]
Dank voor je input - ik kan niet helemaal bevatten hoe ik door het verdubbelen van de stringlengte op 1 MPPT mijn maximum opwek beperk. Maar het is een test waard. Ik check morgen de status van de vermogensbeperking. En ik kijk wat de Shadow MPPT OFF doet. Als dat beide niks oplevert, plug ik hem om naar 2 strings. Dan maar inleveren op nominale spanning…
De oplossing was Yconnectors om 1 string op 2mppts aan te sluiten
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Maar dat was misschien ook wel een gegeven dat uit de datasheet bleek? Of ben je daar gaandeweg achtergekomen?BarryH schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:17:
[...]
Bij mijn vroegere omniksol omvormers was het Max vermogen per mppt ca 60% van het Max ac vermogen.
De oplossing was Yconnectors om 1 string op 2mppts aan te sluiten
Stond niet in de datasheet.Gramser schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:19:
[...]
Maar dat was misschien ook wel een gegeven dat uit de datasheet bleek? Of ben je daar gaandeweg achtergekomen?
Wel ergens in de handleiding
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja lastig verhaal zeg. Ik snap het ook niet. Max van de mppt lijkt me niet. Zoals je zelf zegt 14 panelen op 1 string moet gewoon kunnen.Gramser schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:24:
[...]
Tsja, helaas heeft dat topic geen duidelijke conclusie - ik zal daar nog eens naar vragen!
Oh wacht, dat was vandaag. Nou ja, ik heb eea ook in de P1 meter gevolgd en die laat ongeveer hetzelfde zien. Wel wat vertekend door de tweede set op de garage en de warmtepomp…
Ik heb helaas geen aparte kWh-meters voor de omvormers, alleen voor de warmtepomp.
[Afbeelding]
Hm, SEMS portal is offline. Maar de app niet dus ik heb nog eens zitten terugkijken, en ik blijk dit al vaker te hebben gehad. Ik begin toch de string te vermoeden: voordat ik ze omzette naar twee, haalde ik rustig boven de 5kW. In de laatste maanden heb ik echter maar 1x een piek van net boven de 4kW kunnen ontdekken, Maar wel meerdere dagen met een afgetopte parabool zoals vandaag...!
@de Peer zou ik jouw kijk hier ook eens op mogen hebben? TLDR: mijn naar 1 string omgestekkerde Goodwe 5kW 3-fase lijkt sinds het omstekkeren wel rond de nominale spanning te zitten, maar lijkt nu ook af te toppen rond de 3650W. Vóór het omstekkeren haalde ik vermogens van 5kW. Enige andere wijziging die ik heb doorgevoerd was schaduwmanagement aan te zetten ivm laagstaande zon en dak van de buren. Daarnaast zou het nog kunnen dat er onverhoopt een andere setting is gewijzigd toen ik die schaduwmanagement aanzette, namelijk de vermogensbeperking.
Zie jij een verband, hier ergens?
Maar jij hebt alle data, dus jij kunt een verband proberen te vinden. En inderdaad even controleren of je zelf niet per ongeluk een Max hebt ingesteld.
Kan het niet gewoon een overvoltage zijn van het net?
Zo ziet mijn grafiek er ook uit sinds vorig jaar als het heel zonnig is, dan zit ik op 250V in de meterkast...
Gelukkig gaat een Goodwe dan alleen maar wat minder leveren. Terwijl de SolarEdge van de buurvrouw dan gewoon geheel uitschakelt
Zo ziet mijn grafiek er ook uit sinds vorig jaar als het heel zonnig is, dan zit ik op 250V in de meterkast...
Gelukkig gaat een Goodwe dan alleen maar wat minder leveren. Terwijl de SolarEdge van de buurvrouw dan gewoon geheel uitschakelt
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Dat denk ik toch niet, want zoals ik al schreef heb ik ook een SE installatie die gewoon bleef draaien. Hoewel de WP wel op dezelfde fase is aangesloten en misschien daardoor juist die netspanning dempte..?Kodess schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:03:
Kan het niet gewoon een overvoltage zijn van het net?
Voor de zekerheid misschien toch even checken wat je AC voltage was rond dat tijdstip. Als dat gewoon ver onder de 253v is kun je het uitsluiten.Gramser schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:06:
[...]
Dat denk ik toch niet, want zoals ik al schreef heb ik ook een SE installatie die gewoon bleef draaien. Hoewel de WP wel op dezelfde fase is aangesloten en misschien daardoor juist die netspanning dempte..?
En op moment Supreme eens naar buiten om te kijken. Is er stiekem toch niet wat schaduw?
Misschien heeft @Ronald nog een idee mbt de afgetopte parabool.
[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 07-02-2023 22:19 ]
@Gramser @DeRaptor zegt het al;
Enkele jaren terug was het bijna alleen SMA die het volle vermogen op maar één mppt kon hebben.
Er zijn veel omvormers die een begrenzing per mppt hebben. Dat zal het wel zijn.Het is wel heel toevallig dat je met één string op de helft van het max DC vermogen van 7500 Watt zit, dus dat zou het kunnen zijn.
Enkele jaren terug was het bijna alleen SMA die het volle vermogen op maar één mppt kon hebben.
Ik ben geneigd dat met jullie eens te zijn. Morgen is een goede dag om te checken. Schaduw is het sowieso niet, want dan had het ook voor het omstekkeren moeten optreden. Eerst de instellingen nagaan maar als ik daar niks geks zie, stekker ik ‘m in de avond weer terug… bijzonder!
In dit draadje op een Zuid-Afrikaans forum maken ze idd melding van een maximum vermogen van per string: https://powerforum.co.za/...e-5048-max-voltage-specs/
In dit geval 3200W maar die omvormer zal net anders zijn dan de mijne.
In dit draadje op een Zuid-Afrikaans forum maken ze idd melding van een maximum vermogen van per string: https://powerforum.co.za/...e-5048-max-voltage-specs/
In dit geval 3200W maar die omvormer zal net anders zijn dan de mijne.
[ Voor 31% gewijzigd door Gramser op 08-02-2023 03:57 ]
Ik kan soms enge dingen zien in een opbrengst grafiek van een optimizer clippent solaredge systeem, maar deze niet.de Peer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:08:
[...]
Voor de zekerheid misschien toch even checken wat je AC voltage was rond dat tijdstip. Als dat gewoon ver onder de 253v is kun je het uitsluiten.
En op moment Supreme eens naar buiten om te kijken. Is er stiekem toch niet wat schaduw?
Misschien heeft @Ronald nog een idee mbt de afgetopte parabool.
Of opbrengst beperking per string, maar ik dacht dat moderne omvormers volledige scheef belasting aan kunnen. GoodWe support lijkt nog wel eens te kunnen helpen @Gramser
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
GoodWe support… eens kijken hoe ik die kan benaderen. Maar ook gegeven die link die ik hierboven post, lijkt vermogensbeperking per string steeds meer voor de hand liggen. Wel raar. Want wat heb je dan aan een lange stringlengte met panelen van 415W. Dat zit je goed qua nominale spanning, maar haal je geen opbrengst…Ronald schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 06:56:
[...]
Ik kan soms enge dingen zien in een opbrengst grafiek van een optimizer clippent solaredge systeem, maar deze niet.
Of opbrengst beperking per string, maar ik dacht dat moderne omvormers volledige scheef belasting aan kunnen. GoodWe support lijkt nog wel eens te kunnen helpen @Gramser
Edit: eigenwijs als ik ben heb ik toch maar vanmorgen, in het donker, de boel vast teruggestekkerd (dus daarom had ik ze gelabeld
:strip_exif()/f/image/u8Ab0POplgr3jN2gV5JkN8WC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Gramser op 08-02-2023 08:56 ]
Bestel een setje Weidmüller PV-sticks, dan heb je helemaal geen MC4 tang nodig.TmcM schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:05:
Goedenavond, ik weet niet of het de bedoeling is om hier te vragen, anders hoor ik dat graag.
All-electric.
Bedankt voor de tip! Ik heb alleen al een zakje met Staubli connectoren bij de panelen gekregen en ik vind het een beetje zonde om die dan niet te gebruiken. Maar ik zal toch eens gaan kijken naar die PV-sticks.RonJ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:50:
[...]
Bestel een setje Weidmüller PV-sticks, dan heb je helemaal geen MC4 tang nodig.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende. Afgelopen december zijn er bij ons zonnepanelen gelegd. Destijds is er geen omvormer aangesloten omdat die slecht leverbaar waren. De partij die bij ons de boel heeft gelegd, werkt voornamelijk met SMA omvormers. Afgelopen week hebben ze mij een nieuw voorstel gedaan, omdat de SMA omvormers nog steeds slecht leverbaar zijn.
Nu vraag ik mij het volgende af:
1. Klopt het dat die SMA omvormers inderdaad slecht leverbaar zijn? Ik zie ze bijvoorbeeld wel gewoon op voorraad bij bijv. https://shop.solar-pur.de...r/sma/sma-sunny-tripower/.
2. Er is een voorstel gedaan waarbij er 3 smaken worden aangeboden:
1. Klopt het dat die SMA omvormers inderdaad slecht leverbaar zijn? Ik zie ze bijvoorbeeld wel gewoon op voorraad bij bijv. https://shop.solar-pur.de...r/sma/sma-sunny-tripower/.
Ik vind het erg lastig om te bepalen wat nu wijsheid is. Wachten? Kiezen voor een omvormer met minder opwekkingsvermogen (AEG) of 500+ euro bijbetalen voor de SolarEdge? Ik weet het even niet. Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee en kan vertellen hoe hij/zij tot een conclusie is gekomen.AEG - verwachte opbrengst is 1800 kWh per jaar - prijs blijft gelijk - levering kan op korte termijn
SMA - verwachte opbrengst is 2100 kWh per jaar - prijs blijft gelijk - levertijd onbekend
SolarEdge - verwachte opbrengst is 2300 kWh per jaar - meerprijs 75 euro per paneel - levertijd kan op redelijk korte termijn
Ik zit min of meer in dezelfde situatie, ik heb in September panelen bij een lokale zonneboer besteld en daarbij heel expliciet voor de aanbieder met SMA gekozen, de boel zou begin Januari geleverd worden, dat wordt nu rond eind februari (niet blij mee, maar soit). Nu kreeg ik ook afgelopen week bericht dat de in het najaar bestelde SMA voorlopig nog niet geleverd kan worden en of ik wil wachten tot mogelijk dik in de zomer, of toch een andere omvormer wil. Hij kwam bij mij in eerste instantie ook met een AEG aan als alternatief.Muncher schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:14:
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende. Afgelopen december zijn er bij ons zonnepanelen gelegd. Destijds is er geen omvormer aangesloten omdat die slecht leverbaar waren. De partij die bij ons de boel heeft gelegd, werkt voornamelijk met SMA omvormers. Afgelopen week hebben ze mij een nieuw voorstel gedaan, omdat de SMA omvormers nog steeds slecht leverbaar zijn.
[...]
Ik vind het erg lastig om te bepalen wat nu wijsheid is. Wachten? Kiezen voor een omvormer met minder opwekkingsvermogen (AEG) of 500+ euro bijbetalen voor de SolarEdge? Ik weet het even niet. Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee en kan vertellen hoe hij/zij tot een conclusie is gekomen.
Ik heb in Januari ook nog panelen op de garage gelegd, daarbij ook een SMA op nabestelling gekozen, maar die is er ook nog steeds niet en ik krijg ook totaal geen levertijd/indicatie te horen bij de webshop. Dus ook daar moet ik vrees ik naar een alternatief kijken.
Ik kon hem in NL nergens op voorraad vinden, alleen bij solar bouwmarkt staat er 2-4 weken, maar na een telefoontje blijkt dat óók nog wel eens veel langer te kunnen duren. Met de prijzen die jouw Duitse shop rekent voor mijn model (een SB4.0, voor bijna het dubbele daar) kan ik ook wel voorraad aanhouden ;-). Dat ga ik iig niet doen.
Ik wil iig onder géén beding een AEG. Het enige Duitse aan dat "gedeutschwaschte" chinese pauperding is het met graffitti ondergespoten brievenbus-kraakpand in Frankfurt (zoek het adres van Solar Solutions GmbH maar eens op) waar de boel voor Europa wordt gemarket en de foldertjes voorzien worden van zoveel mogelijk Duitse vlaggetjes, dus die valt iig hard af. Ik lees er ook niet al te beste dingen over online, met name over de brakke cloud monitoring/software oplossing.
Dus ik zit nu een beetje in hetzelfde schuitje, of ik ga mogelijk nog tot diep in de zomer moeten wachten op de SMA's die ik persé wilde en daarmee héél veel opwek mislopen, óf ik moet toch water bij de wijn gaan doen en met tegenzin een ander merk kiezen. Maar er zijn weinig (europese/westers geproduceerde) kwalitatieve alternatieven, Fronius en ABB zijn voor zover ik kan vinden ook totaal niet leverbaar, Delta (van de PC PSU's) lijkt wel leverbaar maar lijkt vooral op bedrijven gericht en heeft bijv. geen lokale API toegang en home assistant integratie, ook ontbreekt daar een goed schaduwmanagement, althans ik kom het nergens tegen in de documentatie.
Dan blijft de optie over om naar een micro-omvormer (APS of Enphase) of hybride (Solaredge) oplossing te gaan, maar dan zal ik vrees ik fors meer geld moeten neerleggen voor nauwelijks toegevoegde waarde in mijn opstelling. Of dan toch maar naar een Chinees, ik neig dan alleen naar Goodwe eigenlijk, daar lees ik wel goede ervaringen over hier, maar ik krijg er toch geen a-merk gevoel van.
Ik heb voor het deel dat de installateur doet nu gevraagd of men niet tijdelijk een andere omvormer kan ophangen totdat de SMA geleverd wordt... daar heb ik helaas nog geen antwoord op gehad (de communicatie gaat al net zo snel als de levering). Maar ik zal er toch met ze uit moeten komen, als ik naar een andere partij ga ben ik pas in de herfst weer aan de beurt en heb ik dezelfde problematiek.
Keuzes, keuzes

All-electric.
Ik stond halverwege vorig jaar al voor die keuze. Na een keer uitstellen en wachten, vond ik het wel mooi geweest en heb ik de SMA TriPower-wens laten varen en er werd mij met korting een Goodwe 3-fase aangeboden (had ook GroWatt kunnen doen). Panelen waren al geupgrade naar 415W omdat de 405's al niet meer leverbaar waren.
En het gaat gewoon als een malle (mits ik m'n strings nu goed heb geplugd, dat weet ik over een uurtje, maar lees daarvoor maar even terug).
Oh en ik stelde dat ook voor, om tijdelijk een andere op te hangen, maar dat doen ze niet omdat ze dan in de knoei komen met garantie van de omvormer die er maar tijdelijk hangt.
En het gaat gewoon als een malle (mits ik m'n strings nu goed heb geplugd, dat weet ik over een uurtje, maar lees daarvoor maar even terug).
Oh en ik stelde dat ook voor, om tijdelijk een andere op te hangen, maar dat doen ze niet omdat ze dan in de knoei komen met garantie van de omvormer die er maar tijdelijk hangt.
[ Voor 16% gewijzigd door Gramser op 08-02-2023 11:39 ]
AEG is wat onbekender en zou daarom niet mijn voorkeur hebben.Muncher schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:14:
[...]
Ik vind het erg lastig om te bepalen wat nu wijsheid is. Wachten? Kiezen voor een omvormer met minder opwekkingsvermogen (AEG) of 500+ euro bijbetalen voor de SolarEdge? Ik weet het even niet. Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee en kan vertellen hoe hij/zij tot een conclusie is gekomen.
SolarEdge is relatief duur wanneer de installatie het verder niet nodig heeft. En met het lage aantal kWh vrees ik dat je weinig panelen hebt en de minimaal vereiste stringlengte niet kunt halen.
Ik zou kijken of je een Growatt, Goodwe of Solis kunt krijgen met het juiste vermogen. Dan moet je ook makkelijk 2100 kWh kunnen halen tegen lagere kosten dan in geval van SMA.
Nou @de Peer @DeRaptor @BarryH @onetime @Ronald volgens mij zijn we er al wel uit: het lag aan de enkele string. Vanochtend heb ik 'm omgeplugd en tadaa: we halen nu al weer boven de 4kW. Gelukkig heeft de zon niet superveel geschenen de afgelopen paar maandjes, maar ik zal toch wel een aantal kWhtjes zijn misgelopen.
Eigenlijk maar raar. Dan heb je dus een lange string die goed is voor de nominale ingangsspanning, maar omdat je panelen hebt met een hoog vermogen loop je tegen de grenzen van de MPPT aan. Klinkt bijna alsof de omvormer bedoeld is voor veel panelen met laag vermogen.
Maar wat ik al zei, er staat nog een ticket open voor tekst en uitleg. En dan doen we het maar met een minder optimale nominale spanning. Hij gaat net zo snel aan, net zo laat weer uit, maar wekt wel veel meer op zo. Die keuze is dan gauw gemaakt!
Wel iets om rekening mee te houden, door argeloze leken zoals ik...dank voor jullie inzichten
:strip_exif()/f/image/M46frjnspXzrnaWl2HPjEKOF.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens wel top dat je zoveel info uit die SEMS-portal kunt halen, als end-user. Dat is wel eens anders. Moet SEMS het wel doen natuurlijk
Eigenlijk maar raar. Dan heb je dus een lange string die goed is voor de nominale ingangsspanning, maar omdat je panelen hebt met een hoog vermogen loop je tegen de grenzen van de MPPT aan. Klinkt bijna alsof de omvormer bedoeld is voor veel panelen met laag vermogen.
Maar wat ik al zei, er staat nog een ticket open voor tekst en uitleg. En dan doen we het maar met een minder optimale nominale spanning. Hij gaat net zo snel aan, net zo laat weer uit, maar wekt wel veel meer op zo. Die keuze is dan gauw gemaakt!
Wel iets om rekening mee te houden, door argeloze leken zoals ik...dank voor jullie inzichten
:strip_exif()/f/image/M46frjnspXzrnaWl2HPjEKOF.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens wel top dat je zoveel info uit die SEMS-portal kunt halen, als end-user. Dat is wel eens anders. Moet SEMS het wel doen natuurlijk

[ Voor 60% gewijzigd door Gramser op 08-02-2023 14:19 ]
En dan maken we de balans maar op: een redelijk mooie parabool, volgens verwachting. En 10% meer opwek dankzij het terugstekkeren naar twee strings!
:strip_exif()/f/image/NJPuBp8zIxquTBK4TAHaTyOW.jpg?f=fotoalbum_large)
Moraal: if it ain’t broke…
:strip_exif()/f/image/NJPuBp8zIxquTBK4TAHaTyOW.jpg?f=fotoalbum_large)
Moraal: if it ain’t broke…

[ Voor 3% gewijzigd door Gramser op 08-02-2023 17:59 ]
Ik heb een Goodwe 5K met 2 strings oost/west en kijk dagelijks even op de SEMS app. Vind hem zeer de moeite waard erbij te hebben.Gramser schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:57:
Ik krijg binnenkort een vergelijkbare situatie als @Gramser dus erg fijn dat dit hier nu besproken wordt. Ik ga 10x560Wp panelen aansluiten i.c.m. dezelfde Goodwe 5K-DT. In 2 strings van 5 aansluiten zou misschien net kunnen, want dan kom ik per string op ~200V maar dat zit dicht bij het minimum van 180V en daar wil ik vandaan blijven. Plan was in één string, maar als ik het goed begrijp wordt het vermogen dan beperkt tot 50% van het max. ingangsvermogen 7500W, dus 3750W. Dat zou mijn installatie van 5600Wp dan enorm beperken. Ben benieuwd naar de reactie van Goodwe op jouw vraag of er vermogensbeperking per MPPT op zit @Gramser!
Ik denk dat ik de volgende opties heb, graag jullie advies:
1. De string aansluiten middels y-connector op beide MPPT om zo het maximale vermogen te kunnen leveren. Mag en kan dat? (misschien dat Gramser hier antwoord op krijgt van Goodwe)
2. De 5K-DT vervangen voor een 8K-DT. Deze heeft een max. ingangsvermogen van 12000W en per MPPT dus 6000W (50%). Dat zit boven mijn 5600Wp dus wordt niks afgetopt.
Wat denken jullie? Evt. nog andere opties? Ik dacht dat ik alles goed berekend had en deze omvormer goed geschikt is voor mijn installatie, echter geen rekening gehouden met een eventuele vermogensbeperking per MPPT...
1. De string aansluiten middels y-connector op beide MPPT om zo het maximale vermogen te kunnen leveren. Mag en kan dat? (misschien dat Gramser hier antwoord op krijgt van Goodwe)
2. De 5K-DT vervangen voor een 8K-DT. Deze heeft een max. ingangsvermogen van 12000W en per MPPT dus 6000W (50%). Dat zit boven mijn 5600Wp dus wordt niks afgetopt.
Wat denken jullie? Evt. nog andere opties? Ik dacht dat ik alles goed berekend had en deze omvormer goed geschikt is voor mijn installatie, echter geen rekening gehouden met een eventuele vermogensbeperking per MPPT...
[ Voor 13% gewijzigd door brambond op 09-02-2023 10:06 ]
Wat is de maximale stroom die panelen leveren? En wat is de maximale stroom van de MPPT?brambond schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:05:
Ik krijg binnenkort een vergelijkbare situatie als @Gramser dus erg fijn dat dit hier nu besproken wordt. Ik ga 10x560Wp panelen aansluiten i.c.m. dezelfde Goodwe 5K-DT. In 2 strings van 5 aansluiten zou misschien net kunnen, want dan kom ik per string op ~200V maar dat zit dicht bij het minimum van 180V. Plan was in één string, maar als ik het goed begrijp wordt het vermogen dan beperkt tot 50% van 7500W, dus 3750W. Dat zou mijn installatie van 5600Wp dan enorm beperken. Ben benieuwd naar de reactie van Goodwe op jouw vraag @Gramser!
Wat denken jullie?
In ons vorige huis hadden we een Solis omvormer (1 fase, 3.6 kW), die via 1 string gevoed werd en dat ging perfect tot de max. Daar zat zeker geen vermogenslimiet per MPPT op, dus laten we niet te veel conclusies op basis van n=1 trekken. Voordeel van een lange string en optimale spanning is dat de omvormer 's ochtends vroeg 1x aan gaat en pas bij zonsondergang weer uit gaat, daarnaast is het rendement hoger als de DC spanning dichtbij de omgevormde AC spanning ligt (of eigenlijk andersom
Dank voor het meedenken. Specs van de panelen: hier (de 560Wp) en specs van de omvormer: hier (5K-DT).Oilman schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:19:
[...]
Wat is de maximale stroom die panelen leveren? En wat is de maximale stroom van de MPPT?
In ons vorige huis hadden we een Solis omvormer (1 fase, 3.6 kW), die via 1 string gevoed werd en dat ging perfect tot de max. Daar zat zeker geen vermogenslimiet per MPPT op, dus laten we niet te veel conclusies op basis van n=1 trekken. Voordeel van een lange string en optimale spanning is dat de omvormer 's ochtends vroeg 1x aan gaat en pas bij zonsondergang weer uit gaat, daarnaast is het rendement hoger als de DC spanning dichtbij de omgevormde AC spanning ligt (of eigenlijk andersom)
De maximale stroom van de panelen is dus 13,4A (STC) en de maximale stroom per MPPT is 12,5A. Kun je hier iets uit concluderen @Oilman?
Zodra ik wat hoor van GoodWe laat ik het hier natuurlijk even weten. Ik heb overigens niet specifiek om een mogelijkheid van Y-connectors gevraagd maar misschien komen ze daar zelf mee. Daarnaast is de de 50% per string een aanname, geen zekerheidje. Ben zelf ook wel benieuwd.brambond schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:05:
Ik krijg binnenkort een vergelijkbare situatie als @Gramser dus erg fijn dat dit hier nu besproken wordt. Ik ga 10x560Wp panelen aansluiten i.c.m. dezelfde Goodwe 5K-DT. In 2 strings van 5 aansluiten zou misschien net kunnen, want dan kom ik per string op ~200V maar dat zit dicht bij het minimum van 180V en daar wil ik vandaan blijven. Plan was in één string, maar als ik het goed begrijp wordt het vermogen dan beperkt tot 50% van het max. ingangsvermogen 7500W, dus 3750W. Dat zou mijn installatie van 5600Wp dan enorm beperken. Ben benieuwd naar de reactie van Goodwe op jouw vraag of er vermogensbeperking per MPPT op zit @Gramser!
Wat denken jullie? Evt. nog andere opties?
Dat lijkt in mijn geval vooral een theoretisch voordeel. Ik heb nul verschil gemerkt.Oilman schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:19:
[...]
Voordeel van een lange string en optimale spanning is dat de omvormer 's ochtends vroeg 1x aan gaat en pas bij zonsondergang weer uit gaat.
Dank voor je antwoord!schumacher schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:36:
[...]
AEG is wat onbekender en zou daarom niet mijn voorkeur hebben.
SolarEdge is relatief duur wanneer de installatie het verder niet nodig heeft. En met het lage aantal kWh vrees ik dat je weinig panelen hebt en de minimaal vereiste stringlengte niet kunt halen.
Ik zou kijken of je een Growatt, Goodwe of Solis kunt krijgen met het juiste vermogen. Dan moet je ook makkelijk 2100 kWh kunnen halen tegen lagere kosten dan in geval van SMA.
Je geeft aan "SolarEdge is relatief duur wanneer de installatie het verder niet nodig heeft." Wat bedoel je precies met "het verder niet nodig heeft"? Doet SolarEdge iets anders in vergelijking met SMA/AEG/etc?
Jazeker. SolarEdge werkt met optimizers achter elk paneel. Zonder die optimizers geen SolarEdge omvormer, en zonder SolarEdge omvormer heb je ook niets aan die optimizers. Het is een ingewikkelder systeem waarbij de optimizers over het algemeen het eerste kapot gaan. Niet dat dat vaak gebeurt volgens mij, ik lees er maar weinig. meer over. Voordeel is wel dat je dat goed uit de monitoring kunt halen, nadeel is wel dat je het dak op moet om de boel te (laten) vervangen.
De andere omvormers zijn "simpele" stringomvormers, zonder bijbehorende elektronica. Voordeel: simpel, aan panelen en bedrading kan in de basis weinig mis gaan. Nadeel: als er iets aan een paneel of bedrading kapot gaat, moet je ook het dak op, maar kun je niet uit de monitoring halen welk deel van de installatie het betreft. Die kans is echter nog weer kleiner.
Belangrijkste is eigenlijk: als je weinig tot geen schaduw hebt, kies je het beste voor een stringomvormer. Ik heb beide systemen, waarbij SolarEdge welzeker schaduw te verstouwen krijgt, maar dan nog maakt een optimizer van schaduw geen zon: je blijft er last van houden. Daarom vind ik mijn GoodWe-set minstens net zo leuk, hoewel die ook weer voor verrassingen kan zorgen (lees maar stukje terug).
De andere omvormers zijn "simpele" stringomvormers, zonder bijbehorende elektronica. Voordeel: simpel, aan panelen en bedrading kan in de basis weinig mis gaan. Nadeel: als er iets aan een paneel of bedrading kapot gaat, moet je ook het dak op, maar kun je niet uit de monitoring halen welk deel van de installatie het betreft. Die kans is echter nog weer kleiner.
Belangrijkste is eigenlijk: als je weinig tot geen schaduw hebt, kies je het beste voor een stringomvormer. Ik heb beide systemen, waarbij SolarEdge welzeker schaduw te verstouwen krijgt, maar dan nog maakt een optimizer van schaduw geen zon: je blijft er last van houden. Daarom vind ik mijn GoodWe-set minstens net zo leuk, hoewel die ook weer voor verrassingen kan zorgen (lees maar stukje terug).
[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 09-02-2023 10:02 ]
Hier al jaren goede ervaringen met zowel AEG als Growatt. Draaien naast elkaar als een zonnetje. Ik zou een van deze twee kiezen als die op korte termijn leverbaar zijn.schumacher schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:36:
[...]
AEG is wat onbekender en zou daarom niet mijn voorkeur hebben.
Qua opbrengst zonder meer, het is meer een issue als een omvormer bijvoorbeeld dicht bij een (kinder)kamer hangt. Bij opstarten en stoppen produceren de meeste omvormers aanzienlijk meer geluid dan stationair bedrijf.Gramser schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:07:
[...]
Dat lijkt in mijn geval vooral een theoretisch voordeel. Ik heb nul verschil gemerkt.
Dat is zeker iets om mee rekening te houden ja. Had ik niet zo bij stil gestaan, bij mij hangt er een in de garage en de ander in de kelder.Oilman schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:06:
[...]
Qua opbrengst zonder meer, het is meer een issue als een omvormer bijvoorbeeld dicht bij een (kinder)kamer hangt. Bij opstarten en stoppen produceren de meeste omvormers aanzienlijk meer geluid dan stationair bedrijf.
:strip_exif()/f/image/dndErY3EvTeJqnlBovOJU8ay.jpg?f=fotoalbum_large)
Wellicht is de vraag al te specifiek, als dat zo is zal ik een eigen topic aanmaken, maar wil wilde dit niet zomaar doen.
Ik ben hier aan het kijken naar een uitbreiding van onze installatie (op NNW met weinig schaduwen en/of ZZO op een garagedak met in de ochtend harde schaduw van de woning, alles op ca 35-40 graden).
Momenteel heb ik 21*SF-165S panelen op een 1-fase omvormer van Diehl, aangesloten volgens de foto, ik denk parallel 3 strings van 7 stuks? Een uitbreiding zou daarmee niet eenvoudig op een 3-fase omvormer kunnen ivm overbelasting van de fase met de huidige omvormer. Wat zou jullie advies zijn?
Kan ik bijvoorbeeld deze panelen samen met nieuwe panelen op aparte MPTT trackers aan een nieuwe 3-fase omvormer hangen? Of beter voor 1 (of 2) extra omvormers gaan op de andere fases?
@jappas Het kan allebei. Verplaats je bericht van hier naar een eigen topic, en vul dat aan met meer informatie over waar en hoe je nieuwe panelen wilt toevoegen. Afstanden, oriëntaties, etc.
Zo compleet mogelijk.
Maak je bericht hier boven een verwijzing naar je eigen topic.
Zo compleet mogelijk.
Maak je bericht hier boven een verwijzing naar je eigen topic.
Mijn ervaring met Fimer die omvormers binnen de garantie mag vervangen is dat het op dit moment al 4 maanden duurt, en er nog steeds geen leveringsdatum van de vervangende omvormer bekend is.Skipper-93 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:01:
[...]
Een paar jaar geleden verving FIMER hier binnen twee weken een kapotte Power-One PVI 10.0. Hoe snel het nu zal gaan tijdens de schaarste is de vraag
Heel fantastisch is het track record van de Power One ABB Fimer PVS 60 omvormers niet:
- Omvormer #1 had een probleem met de calibratie van spannings/stroom sensoren. Daarvoor is een monteur langs geweest die met software een aan hem toegezonden procedure heeft doorlopen. Snel opgelost.
- Omvormer #2 heeft klapperende relais en zo'n vreemde meetwaardes qua spanning dat door Fimer besloten is om inverter om te ruilen.
- Bij omvormer #3 is in de tussentijd een ventilator storing ontstaan.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Mag ik jullie vragen om de offertes te beoordelen in mijn topic?
En een vraag, kan ik betert voor 375 wp panelen gaan of voor 400 wp panelen?
Isane in "Aantallen zonnepanelen"
En een vraag, kan ik betert voor 375 wp panelen gaan of voor 400 wp panelen?
Isane in "Aantallen zonnepanelen"
Anoniem: 91634
Theorie of in de praktijk? In de praktijk start mijn Goodwe omvormer juist eerder op met 2 strings dan 1 strings. In Theorie zou het andersom moeten zijn.Oilman schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:19:
Voordeel van een lange string en optimale spanning is dat de omvormer 's ochtends vroeg 1x aan gaat en pas bij zonsondergang weer uit gaat, daarnaast is het rendement hoger als de DC spanning dichtbij de omgevormde AC spanning ligt (of eigenlijk andersom)
In de praktijk heb ik geen noemenswaardig verschil gemerkt. Maar, misschien komt dat in de zomer nog. Ze liggen er pas sinds oktober.Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:59:
[...]
Theorie of in de praktijk? In de praktijk start mijn Goodwe omvormer juist eerder op met 2 strings dan 1 strings. In Theorie zou het andersom moeten zijn.
Ik ben aan het kijken naar een volgende uitbreiding en zoek bifacial panelen. Ik wil de panelen gebruiken op een overkapping als dak.
Het hoeven geen frameloze panelen te zijn, maar het liefst 190cm+ hoog zodat we een dak van ongeveer 4 meter hebben met 2 panelen diep. In totaal 14 of 16 stuks afhankelijk van de Wp en breedte van de panelen. Iemand tips waar ik naar kan zoeken?
Het hoeven geen frameloze panelen te zijn, maar het liefst 190cm+ hoog zodat we een dak van ongeveer 4 meter hebben met 2 panelen diep. In totaal 14 of 16 stuks afhankelijk van de Wp en breedte van de panelen. Iemand tips waar ik naar kan zoeken?
2 strings = meer panelen? Dan komt dat doordat er meer vermogen beschikbaar is.Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:59:
[...] Theorie of in de praktijk? In de praktijk start mijn Goodwe omvormer juist eerder op met 2 strings dan 1 strings. In Theorie zou het andersom moeten zijn.
Zelfde aantal panelen? Dan kan het komen door een te lage resolutie van de stroom meter(s) die de input van het mppt regel systeem is. Dat heb ik wel gezien op een omvormer. Geeft ook maar stappen van 0.1A ingangsstroom aan. Te grote stappen om zulke lage vermogens goed te kunnen beoordelen en efficiënt om te zetten.
Ik begin ondertussen toch echt te twijfelen aan mijn nieuwe PV set.
Sinds de installatie van 2 weken geleden heeft hij in totaal 0,4kWh opgebracht, dat was enkel de eerste dag. Daarna blijft hij altijd op nul staan en maar 2 keer een paar minuten minimaal geleverd en weer terug naar nul geschoten.
/f/image/Wo9YyrvaTEIsMZK74nHcpXEs.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/flLZjEFxdfeofDgoQTJ1WPpJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zonnige dagen, half bewolkt, volledig bewolkt, het maakt echt niets uit, zelfs mijn oude set 1200wp + 1000 omvormer deed nog opbrengen. Ik weet dat het een dak op het noorden is maar wordt wel erg teleurstellend na zo'n investering te hebben gedaan.
Sinds de installatie van 2 weken geleden heeft hij in totaal 0,4kWh opgebracht, dat was enkel de eerste dag. Daarna blijft hij altijd op nul staan en maar 2 keer een paar minuten minimaal geleverd en weer terug naar nul geschoten.
/f/image/Wo9YyrvaTEIsMZK74nHcpXEs.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/flLZjEFxdfeofDgoQTJ1WPpJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zonnige dagen, half bewolkt, volledig bewolkt, het maakt echt niets uit, zelfs mijn oude set 1200wp + 1000 omvormer deed nog opbrengen. Ik weet dat het een dak op het noorden is maar wordt wel erg teleurstellend na zo'n investering te hebben gedaan.
@Xqlus1ve klinkt alsof de bekabeling niet helemaal goed is. Installateur al gesproken? En opbrengst is in kWh, niet in kW.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dank voor de scherpe aanvullingen! Het gaat echt om 4950 Wp en de 16 panelen zijn voor nu een grove inschatting (kunnen er dus ook 14 of 15 worden). Leek mij alsnog aan de hoge kant (ervanuit gaande dat een beetje degelijk paneel al snel 400 Wp is). Ik ga eens doorvragen.bvdbos schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:19:
[...]
Dat ligt aan de afmetingen per paneel. En aan het maximale vermogen van de omvormer, ofwel :
er zullen 400 Wp panelen (oid) geplaatst worden, gedurende een langer deel van de dag heb je redelijke opwek maar er zal aftopping plaatsvinden gedurende de piekuren. Maar 4950 Wp met 16 panelen zou 309,375 Wp per paneel zijn. Ik denk dat eenheden door elkaar worden gehaald.... 4950 kWh per jaar ?
Dat is dan de ligsche vervolgstap om alles te laten controleren. Ik ga maar eens bellen want helemaal geen opbrengst is niet mogelijk lijkt mij.timovd schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:56:
@Xqlus1ve klinkt alsof de bekabeling niet helemaal goed is. Installateur al gesproken? En opbrengst is in kWh, niet in kW.
deze conclusie is juistXqlus1ve schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:05:
[...]
n want helemaal geen opbrengst is niet mogelijk lijkt mij.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Maar Goodwe speelt vals.Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:59:
In de praktijk start mijn Goodwe omvormer juist eerder op met 2 strings dan 1 strings. In Theorie zou het andersom moeten zijn.
Die gebruikt vermogen uit het net om op te starten. (zie de Peer in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11")
Ook zie ik mijn ferraris (die alleen aan de omvormer hangt) de verkeerde kant oplopen tijdens het opstarten
@Xqlus1ve Wat staat er op het scherm van de omvormer zelf? soms is de portal ook niet helemaal bij.
NormalBarryH schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:17:
@Xqlus1ve Wat staat er op het scherm van de omvormer zelf? soms is de portal ook niet helemaal bij.
Pac = 0.0 watt
Wat SEMS aangeeft is identiek aan de omvormer zelf.
Dat is flink lang! De leverbaarheid van nieuwe is nu ook wel drama. Balen dat dat model zoveel problemen geeft!cj1 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:44:
[...]
Mijn ervaring met Fimer die omvormers binnen de garantie mag vervangen is dat het op dit moment al 4 maanden duurt, en er nog steeds geen leveringsdatum van de vervangende omvormer bekend is.
Heel fantastisch is het track record van de Power One ABB Fimer PVS 60 omvormers niet:Samengevat: 100% heeft binnen 2 jaar een storing.
- Omvormer #1 had een probleem met de calibratie van spannings/stroom sensoren. Daarvoor is een monteur langs geweest die met software een aan hem toegezonden procedure heeft doorlopen. Snel opgelost.
- Omvormer #2 heeft klapperende relais en zo'n vreemde meetwaardes qua spanning dat door Fimer besloten is om inverter om te ruilen.
- Bij omvormer #3 is in de tussentijd een ventilator storing ontstaan.
Hier hebben we sinds begin 2013 4 x Power-One 10.0 in gebruik en 2 x PVI 12.5. Op de ene na die vervangen is voor een ABB, werken de andere vijf nog probleemloos.
De defecte had waarschijnlijk een probleem met een relais gezien de storingscode.
Kan iemand mij helpen hoe deze grafiek te lezen:
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.30&max2=0
Staat hier nou eigenlijk dat ik op basis van de beschikbare gegevens 10.1 kWh opbrengst zou moeten hebben?
Staat hier nou eigenlijk dat ik op basis van de beschikbare gegevens 10.1 kWh opbrengst zou moeten hebben?
Ja, in het geval er geen wolken zouden zijn.Malt007 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:36:
Kan iemand mij helpen hoe deze grafiek te lezen:
Ah, vandaar. Ik dacht (hoopte) dat er wellicht een correctie zou zijn toegepast nav weerdata rechtsbovenin op de website.de Peer schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:04:
[...]
Ja, in het geval er geen wolken zouden zijn.
Wordt deze weerdata wel meegenomen voor de indicatie van de jaaropbrengst onderin op de website?
Een algemene vraag of ervaring, ik wil 12x 270Wp op Z/W vervangen voor 8 of 9x 545Wp.
Die grote lappen zijn in verhouding erg goedkoop, €175 en vrij snel leverbaar.
Is er een reden voor die prijs of naast de onhandelbaarheid een ander nadeel?
Ik heb al eerder gepost dat ik de plat dak steunen moet aanpassen omdat ze 1134mm breed zijn (nu 990mm).
Eventueel kan ik extra steunen (met ballast) monteren omdat er enkele van de huidige 12 sets vervallen.
Straks heb ik dan 4905 of 4360Wp op Z/W liggen op een SMA SB4000TL-21.
N/O heeft nu 10x 235Wp en dat kan 10x 270Wp worden maar de 350Wp extra heb ik met 9x 545Wp ook.
Wel gunstiger op Z/W denk ik maar met 3 rijen van 3 ligt het stampvol.
Vervolgens is het de vraag of ik die 10x 235Wp nog ergens kan slijten (10 jaar gebruikt en terugverdiend).
Misschien kan N/O zelfs wel vervallen, dat scheelt onderlinge schaduw en er is veel meer loopruimte.
Lastig als je veel keus hebt
Die grote lappen zijn in verhouding erg goedkoop, €175 en vrij snel leverbaar.
Is er een reden voor die prijs of naast de onhandelbaarheid een ander nadeel?
Ik heb al eerder gepost dat ik de plat dak steunen moet aanpassen omdat ze 1134mm breed zijn (nu 990mm).
Eventueel kan ik extra steunen (met ballast) monteren omdat er enkele van de huidige 12 sets vervallen.
Straks heb ik dan 4905 of 4360Wp op Z/W liggen op een SMA SB4000TL-21.
N/O heeft nu 10x 235Wp en dat kan 10x 270Wp worden maar de 350Wp extra heb ik met 9x 545Wp ook.
Wel gunstiger op Z/W denk ik maar met 3 rijen van 3 ligt het stampvol.
Vervolgens is het de vraag of ik die 10x 235Wp nog ergens kan slijten (10 jaar gebruikt en terugverdiend).
Misschien kan N/O zelfs wel vervallen, dat scheelt onderlinge schaduw en er is veel meer loopruimte.
Lastig als je veel keus hebt
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Nee, vandaar dat er 'clear sky' bij die 10 kWh staat.Malt007 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:08:
[...]
Ah, vandaar. Ik dacht (hoopte) dat er wellicht een correctie zou zijn toegepast nav weerdata rechtsbovenin op de website.
ja daar wel.Wordt deze weerdata wel meegenomen voor de indicatie van de jaaropbrengst onderin op de website?
@Muncher Ben jij er inmiddels al uitgekomen met je leverancier?RonJ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:35:
[...]
Ik zit min of meer in dezelfde situatie, ik heb in September panelen bij een lokale zonneboer besteld en daarbij heel expliciet voor de aanbieder met SMA gekozen, de boel zou begin Januari geleverd worden, dat wordt nu rond eind februari (niet blij mee, maar soit). Nu kreeg ik ook afgelopen week bericht dat de in het najaar bestelde SMA voorlopig nog niet geleverd kan worden en of ik wil wachten tot mogelijk dik in de zomer, of toch een andere omvormer wil. Hij kwam bij mij in eerste instantie ook met een AEG aan als alternatief.
Ik heb in Januari ook nog panelen op de garage gelegd, daarbij ook een SMA op nabestelling gekozen, maar die is er ook nog steeds niet en ik krijg ook totaal geen levertijd/indicatie te horen bij de webshop. Dus ook daar moet ik vrees ik naar een alternatief kijken.
Ik kon hem in NL nergens op voorraad vinden, alleen bij solar bouwmarkt staat er 2-4 weken, maar na een telefoontje blijkt dat óók nog wel eens veel langer te kunnen duren. Met de prijzen die jouw Duitse shop rekent voor mijn model (een SB4.0, voor bijna het dubbele daar) kan ik ook wel voorraad aanhouden ;-). Dat ga ik iig niet doen.
Ik wil iig onder géén beding een AEG. Het enige Duitse aan dat "gedeutschwaschte" chinese pauperding is het met graffitti ondergespoten brievenbus-kraakpand in Frankfurt (zoek het adres van Solar Solutions GmbH maar eens op) waar de boel voor Europa wordt gemarket en de foldertjes voorzien worden van zoveel mogelijk Duitse vlaggetjes, dus die valt iig hard af. Ik lees er ook niet al te beste dingen over online, met name over de brakke cloud monitoring/software oplossing.
Dus ik zit nu een beetje in hetzelfde schuitje, of ik ga mogelijk nog tot diep in de zomer moeten wachten op de SMA's die ik persé wilde en daarmee héél veel opwek mislopen, óf ik moet toch water bij de wijn gaan doen en met tegenzin een ander merk kiezen. Maar er zijn weinig (europese/westers geproduceerde) kwalitatieve alternatieven, Fronius en ABB zijn voor zover ik kan vinden ook totaal niet leverbaar, Delta (van de PC PSU's) lijkt wel leverbaar maar lijkt vooral op bedrijven gericht en heeft bijv. geen lokale API toegang en home assistant integratie, ook ontbreekt daar een goed schaduwmanagement, althans ik kom het nergens tegen in de documentatie.
Dan blijft de optie over om naar een micro-omvormer (APS of Enphase) of hybride (Solaredge) oplossing te gaan, maar dan zal ik vrees ik fors meer geld moeten neerleggen voor nauwelijks toegevoegde waarde in mijn opstelling. Of dan toch maar naar een Chinees, ik neig dan alleen naar Goodwe eigenlijk, daar lees ik wel goede ervaringen over hier, maar ik krijg er toch geen a-merk gevoel van.
Ik heb voor het deel dat de installateur doet nu gevraagd of men niet tijdelijk een andere omvormer kan ophangen totdat de SMA geleverd wordt... daar heb ik helaas nog geen antwoord op gehad (de communicatie gaat al net zo snel als de levering). Maar ik zal er toch met ze uit moeten komen, als ik naar een andere partij ga ben ik pas in de herfst weer aan de beurt en heb ik dezelfde problematiek.
Keuzes, keuzes
Bij mij wordt het na de nodige mailtjes en belletjes heen en weer deze week toch een SolarEdge, tegen een hele geringe meerprijs (ik had al de nodige Tigo's icm de SMA besteld, dat scheelde al een stukje qua prijsverschil).
Hij was bij mij ook wel bereid tijdelijk een andere (goodwe) op te hangen, maar dat had zeker niet zijn voorkeur, want die is daarna natuurlijk niet meer te verkopen en kon weer op marktplaats. Dat gaf me toch wat onderhandelingsruimte voor een alternatief. In eerste instantie keken we ook naar een Fronius, maar daar heb ik toch vanaf gezien omdat die actieve koeling heeft en de omvormer bij mij op de zolder komt te hangen. Anders was dat 'm geworden.
Misschien is dat voor jou nog wel een optie? Die schijnen op dit moment weer binnen te druppelen bij de groothandels en zijn kwalitatief zeker vergelijkbaar met SMA.
All-electric.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
[/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren