Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
Op veler verzoek hieronder een shoppinglijst en stappenplan hoe je zonnepanelen plat op een platdak monteert zonder dat dit heel veel gaat kosten. Er zit een stappenplan bij. Waarschuwing, Nederlands is niet mijn goeiste vak.

shoppinglijst:
- rails voor schuindakmontage passend bij de panelen alsof je ze op een schuindak zou plaatsen.
- 30x30 stoeptegels. je hebt per rail N+1 stoeptegels nodig waarbij N is aantal zonnepanelen per rail. Er gaan twee rails onder een zonnepaneel
- Een flink pak rubber tegeldragers: URL:
https://www.rubbermagazij...gels/rubber-tegeldragers/
4 tegeldragertjes per stoeptegel
- ijzerboor met standaard boormachine
- betonboor 6mm bij de bouwmarkt vandaan
- boor met hamer functie, mag klopboor zijn
- plugjes 6
- RVS schroeven (belangrijk!) meetstal 5.0 x 80, netzoveel als je stoeptegels hebt.
- RVS Carosserieringen die om de schroeven passen (mijn gok zou M6 zijn)
- UV bestendige tierips
- Solarkabel en stekkers ( gebruik een degelijke krimptang of voorgekrompen kabels, niet zelf mee hanessen of ga alsjeblieft NIET werken met een 30 euro shing shang aliabba tang, ik heb er gaten mee gebrand door slechte connecties 8)7 )
- Solar klemmen passend bij de rails. 2 eindklemmen per rail, N-1 midklemmen per rail
- een paar reststukjes rail voor dwarsbevestiging met netzoveel midklemmen extra.
- aardkabels
- multimeter die tot 1000V gelijkstroom kan meten

De stappen:
1: boor n+1 gaten van 6mm van boven naar beneden door de rails in het midden, waagrbij N is het aantal zonnepanelen op de rails. De gaten moeten er helemaal door. Deze boor je met de ijzerboor. verdeel de gaten evenredig over de rails, begin een gat minstens 15cm van de rand anders steekt de stoeptegel uit.

2: Boor in het midden van de stoeptegels (ongeveer) een gat diep genoeg om een plugje 6 in te passen. Dat is bijna door de tegel, maar niet helemaal. Vergeet je gehoorbescherming en veiligheidsbril niet, het geeft een takkeherrie. daarvoor dus de betonboor en hamer gebruiken

3: Stop de plugjes in de stoeptegels.

4: leg de stoeptegels met 4 rubbermatjes er onder op het dak in rechte lijnen op de plek waar je de gaten in de rails hebt geboord. onder de hoeken dus. Heb je oneffenheden of gaten, gebruik dan een extra matje.

5: Leg de rails op de tegels en draai de schroeven met een carosseriering er in van boven door de
dakrails tot ze vast zitten in de stoeptegels.

6: leg zo de rails 2 aan 2 op het dak in de layout die je hebben wilt. ik ga meestal uit van rails een meter uit elkaar en panelen 35 cm aan beide kanten laten oversteken. Dit systeem gaat uit van portretmontage.

7: trek de solarkabels over het dak, zorg dat je deze inductievrij legt, zie bijvoorbeeld https://www.zonnefabriek.nl/faq/inductielus-zonnepanelen/

8: Maak of laat maken de solarstekkers aan de kabel. Vergeet je aardkabel niet, zodat alle stukken alu en zonnepanelen geaard zijn. Het hoe en waarom weet google, maar houd aan dat al alu en RVS samen aan de aarding van je groepenkast moet komen te zitten,

9: leg de panelen plat op hun plek op de rails, maak de stekkers met tierips vast aan de rails zodat ze nooit in het water kunnen komen te liggen, MC4 stekkers zijn niet waterdicht! Begin met het eerste paneel bij de plus stekker ( mannetje) , daar zet je bij de omvormer een min stekker (vrouwtje aan)
zodra je een rij gelegd hebt en aan de volgende rij begint kun je de rijen aan elkaar maken met de korte stukjes rail met midklemmen. Deze gebruik je tussen de rijen naar eigen inzicht om het geheel nog wat sterker te maken. 1 klem per paneel aan begin en eind van een rij zou ik gebruiken. De meeste installateurs hebben wel reststukjes over die toch anders maar in de oud-ijzerbak gaan.

10: Voor je het laatste paneel aansluit check je eerst of je de solar kabel beneden zo hebt liggen dat de plus en de min elkaar niet kunnen raken. Als je het goed hebt gedaan kan de laatste plus stekker van het laatste paneel in de string in de min van de kabel naar beneden. Alle kabels goed netjes tierippen aan de rails vast. Doe dat op zo'n manier dat je de stekkers in geval van nood weer los kunt maken zonder de tierips door te hoeven knippen.

11: sluit het laatste paneel in de string aan en ga naar de omvormer. Pak je multimeter, zet deze op DC (gelijkspanning) 1000Volt en meet de spanning tussen min en plus. zwart in het vrouwtje, rood in het mannetje. Als het goed is meet je dan N maal openklem spanning min 1 volt per stekkerverbinding ongeveer. ALs het slecht weer is iets minder. Voorbeeld:
VoC is 38 volt per paneel. 10 panelen geeft 380 volt maar 12 stekkerverbindingen dus in de zon 368 volt ongeveer. Hoe kouder de panelen hoe hoger de spanning, hoe warmer de panelen hoe lager de spanning. Heb je geen spanning dan zit er ergens een stekker los. Heb je meer dan 1x openklemspanning te weinig dan ben je waarschijnlijk ergens een paneel overgeslagen (je zou niet de eerste zijn die dat had).

12: Zit de spanning goed en meet je geen negatieve spanning (- teken op de multimeter) dan kun je aansluiten op de omvormer (check dat de DC schakelaar van de omvormer op OFF staat) is de spanning niet goed, sluit dan niet aan op de omvormer, daar kunnen ze stuk van gaan.

13: Pak het boekje van de omvormer erbij en volg vervolgens de 'inbedrijfstelstappen' van de omvormer.

Grote voordeel van bovenstaande is dat je voor zo'n 17 euro per positie een dijk van een montagesysteem hebt met automatisch de juiste ballast. Gaat nergens meer heen. ( prijzen niveau begin 2022)

Disclaimer 1 : Als je rails geen 5cm dik zijn maar substantieel dunner, pas dan je schroeven aan op dikte rails plus lengte plug. Soms is 5.0 x 70 beter, maar dat ligt volledig aan de maat van je rails.

Disclaimer 2: 1x per jaar schoonmaken der panelen is handig, het kan zonder, maar dat geeft uiteindelijk wel verlies in

Disclaimer 3: Als je toch voor een helling van een paar graden gaat zorg ervoor dat er geen spanning op het systeem komt te staan, maar het zorgt voor extra troep dat neerslaat aan de lage kant. Ik zou het dus afraden

En tot slot nog: werk veilig, haast is een slechte raadgever

[ Voor 1% gewijzigd door Lardman op 30-01-2022 20:53 . Reden: de nodige typo's ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:36

j4y

Dank voor deze beschrijving! Ik zit eraan te denken voor platte montage te gaan volgens bovenstaand stappenplan.

Als ik het goed begrijp moeten er dus 2 rails onder een paneel, dus zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6DJK76qjTVgV8wIK190iq2ge8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aP8Yi63QW9XOkXw9C0GfzVCn.png?f=fotoalbum_large

Als ik naar de op Tweakers veel gezienne betonvoeten kijk worden panelen niet in het midden ondersteund. Zou ik dat aanhouden voor de rails heb ik er 4 van 25,- bespaard ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaUIYZHvSsIBG_oWHaKdQEkra_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wJhL4HLmPxSkcRPIeEEy3MsT.png?f=fotoalbum_large

Bovendien zitten de kolommen dan ook aan elkaar vast, zonder tussenstukjes te gebruiken. Wellicht gebruik ik dan wel meer tegels per rail om het gewicht van de missende rails te compenseren.

Enig idee of dit goed is zo of |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb de panelen op 7 graden betonvoeten vandaag opnieuw geplaatst, van \ / naar / \ vanwege de storm eunice.

Er lagen toch behoorlijk vuile randen op.
Gelijk maar even gereinigd met de unger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_q1mwX_-xTawjTv0Vxq8JtNpJU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wI6PWrob1N3tAeuZsJ4Z7e60.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Ri0ohvc-y7l__ztA9epdpNqN1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTjGLWTLRARcD2TOYYyLLlNq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/607n97wah3hybHc1YUuS4t-B1ic=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqncMQ8LRz0KmQiJODtIoKZL.jpg?f=fotoalbum_tile

Hoe is dat bij deze systemen die helemaal plat liggen?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:29
Je had beter even een aantal drain clips kunnen plaatsen nu je toch op het dak was, worden ze minder snel vies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@ThinkPad
Dan verdien ik mijn unger helemaal nooit meer terug. ;)
(niet mijn dak)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-02-2022 20:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Tja, schoonmaken af en toe hoort er bij bij plat dak. Of accepteren dat je een paar procent minder opwekt, dat gaat ook een goed hoor

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-06 22:11
Heb je fotos van hoe het er uiteindelijk uitziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:46
Is er een technische reden zoals sterkte of aarding om lange rails te gebruiken ?

Ik zag namelijk op een site korte rails (met gaten voor montage) voor staaldak montage. Dat lijkt mij makkelijk werken. Betonnen opsluitband, stukje rail erop en daar de panelen op maken. En dan eventueel nog een klinker om de stekkers op te maken zodat ze nooit in het water komen te liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kprY82LrUOXaEqIs-yfKAcIZ1M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/odvWfBDGcqOVNwo0I6qWa91T.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
ThinkPad schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:49:
Je had beter even een aantal drain clips kunnen plaatsen nu je toch op het dak was, worden ze minder snel vies :)
Werken die ook bij panelen op 2 graden ? Dat kan in er nog niet uit opmaken bij het promo filmpje op Solar bouwmarkt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:52

Trebbors

Failure is no option!

Erwin_83 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:10:
Is er een technische reden zoals sterkte of aarding om lange rails te gebruiken ?

Ik zag namelijk op een site korte rails (met gaten voor montage) voor staaldak montage. Dat lijkt mij makkelijk werken. Betonnen opsluitband, stukje rail erop en daar de panelen op maken. En dan eventueel nog een klinker om de stekkers op te maken zodat ze nooit in het water komen te liggen.

[Afbeelding]
Goede vraag, ik denk zelf dat het weinig uitmaakt als de panelen maar stormvast liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@Lardman goede how-to! kan je meer zeggen over de opbrengst bij 0 graden vs. oost of west of zuid?
Heb je pvoutput static's?

6stuks van 400wp liggen hier nu op betonvoeten landscape 10” naar het westen (omg Rotterdam). Opbrengst rond 8,5 per dag (zonder schaduw).
Verwachting ultiem volgende maand 13-15 per dag.
Tnx

Don't Dream it, Be it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
89% t.o.v. ideaal zuid.
Je kunt meestal 30% meer panelen kwijt, dus netto meer stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 15:27
Heeft iemand hier toevallig fotos van? Ik neem aan dat dit ook in landscape kan? Een wat wordt de hellingshoek, dat kan ik zo niet opmaken.

Gek genoeg zie ik veel systemen maximaal tot 20 graden, terwijl voor plat dak staat dat 35 optimaal is?

Een paar tips voor type rails en klemmen zou ook top zijn!

[ Voor 11% gewijzigd door Aniki op 30-08-2022 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Aniki schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:24:
Heeft iemand hier toevallig fotos van? Ik neem aan dat dit ook in landscape kan? Een wat wordt de hellingshoek, dat kan ik zo niet opmaken.

Gek genoeg zie ik veel systemen maximaal tot 20 graden, terwijl voor plat dak staat dat 35 optimaal is?

Een paar tips voor type rails en klemmen zou ook top zijn!
Hoe groter de hoek, des te meer ballast er nodig is ivm windbelasting.

Lagere hoek kan voordelen bieden om panelen uit het zicht te houden achter de dakrand en bied mogelijkheden om de dakbelasting te beperken.

• Lardman
Portret of landscape kan allebei, het is simpel, gewoon de rails 90 gragen draaien.
Ik zal eens in het archief duiken voor foto's, maar dat wordt pas op zijn vroegst dit weekend.
Würth rails met bijpassende Würth klemmen gebruik ik meestal.
Hellingshoek van deze methode is per definitie 0 graden.

[ Voor 1% gewijzigd door Lardman op 01-09-2022 06:24 . Reden: Zpelink ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
Lardman schreef op donderdag 1 september 2022 @ 06:23:
Portret of landscape kan allebei, het is simpel, gewoon de rails 90 gragen draaien.
Ik zal eens in het archief duiken voor foto's, maar dat wordt pas op zijn vroegst dit weekend.
Würth rails met bijpassende Würth klemmen gebruik ik meestal.
Hellingshoek van deze methode is per definitie 0 graden.
Kun je niet een soort van helling creëren met meerdere tegels?

Fotos zeker welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Aniki schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:39:
[...]

Kun je niet een soort van helling creëren met meerdere tegels?

Fotos zeker welkom!
Jahoor, ik heb ze op 2 graden ofzo middels een helling op opsluitbandjes. Linkje met foto's is hier pas geleden nog langs gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
Erwin_83 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:08:
[...]

Jahoor, ik heb ze op 2 graden ofzo middels een helling op opsluitbandjes. Linkje met foto's is hier pas geleden nog langs gekomen.
Heb je dan een band rechtop en de ander plat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Aniki schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:50:
[...]

Heb je dan een band rechtop en de ander plat?
Alles plat.

Zonnepanelen op berging

Foto's in laatste post. Eerste rij enkel, tweede rij enkel en derde rij 2 opsluitbanden op elkaar. Met draadeinden af te stellen op hoogte.

[ Voor 22% gewijzigd door Erwin_83 op 06-09-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Vamp
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:16
Erwin_83 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:36:
[...]

Alles plat.

Zonnepanelen op berging

Foto's in laatste post. Eerste rij enkel, tweede rij enkel en derde rij 2 opsluitbanden op elkaar. Met draadeinden af te stellen op hoogte.
Mooie setup! Hoe heb je het draadeind vastgemaakt in het beton?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Mystic_Vamp schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:25:
[...]

Mooie setup! Hoe heb je het draadeind vastgemaakt in het beton?
Helemaal door geboord en ringen plus bouten boven en onder het beton bandje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystic_Vamp
Ze liggen erop! Dank voor alle inspiratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipTkUfMc9CXtOU9QzfZqF3I9_e8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LeHm89Q7wuKBpIoZ0jBvD3jb.png?f=fotoalbum_large

Ik heb er voor gekozen om staaldak profielen te monteren op opsluitbanden. https://www.solar-bouwmar...profiel-lan-96554820.html deze zijn maar 2cm hoog ipv de vaak 5cm dikke rails.

Deze heb ik met 8mm pluggen en 6mm houtdraadbout gemonteerd. Voor de zekerheid epdm ringetjes gebruikt.

Ik heb gekozen voor panelen van 415WP icm de Enphase iq8+. De microomvormers zitten ook op de opsluitbanden gemonteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Mystic_Vamp schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:45:
Ze liggen erop! Dank voor alle inspiratie.

[Afbeelding]

Ik heb er voor gekozen om staaldak profielen te monteren op opsluitbanden. https://www.solar-bouwmar...profiel-lan-96554820.html deze zijn maar 2cm hoog ipv de vaak 5cm dikke rails.

Deze heb ik met 8mm pluggen en 6mm houtdraadbout gemonteerd. Voor de zekerheid epdm ringetjes gebruikt.

Ik heb gekozen voor panelen van 415WP icm de Enphase iq8+. De microomvormers zitten ook op de opsluitbanden gemonteerd
Zijn jouw ramen zo beslagen? ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystic_Vamp
klump4u schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Zijn jouw ramen zo beslagen? ;)
Geen tijd gehad om te wassen, moest panelen leggen…. De laatste lag er pas op toen het donker werd 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 22:26

JWT

Kabels dan niet in het water? Ziet er verder netjes uit. Gewoon clickfit klemmen erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:11

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Komen de iQ8 dan niet in het water te liggen met een zware hoosbui? Het ligt nogal laag op het dak.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:05
@Lardman Dank voor de inspiratie, hier liggen 30 zonnepanelen in twee strings op het dak van 7 graden. Omdat ik geen extra klemmen en rails had, heb ik de drie rijen met een aantal latten aan elkaar gezet. Dit zorgde inderdaad voor veel extra stevigheid. Ook heb ik aan de zuidwest kant nog een extra tegels toegevoegd voor de zekerheid.

Nu de rest van de schuur nog afbouwen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSG2yHIIj58MbgUf2IMsj8rOVx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rR0Py8HgHvJAiwyUU2MGsq8.jpg?f=fotoalbum_large
Vanaf een afstandje bijna niet te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUS4aycrSOeVF-YICKeAQKCJwXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDo3o23pmp0ZdtYa8bttsoSo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door jeeedeee op 15-06-2024 20:23 ]

Pagina: 1