Nu er weer wat ge/bespaard is kunnen we weer een stapje verder met verduurzamen.
Tussenwoning van rond 1980 ergens, schuin pannendak op noord met dakraam, rest dak is plat, hier liggen al 6 zonnepanelen en de buitenunit van de warmtepomp staat hier (4 jaar geleden laten aanleggen) Uitbreiding op het huis is dus niet echt handig.
2,5 jaar geleden in de tuin de berging plat gegooid en een nieuwe berging/veranda gebouwd. Hier is wel plek voor nog wat extra panelen. Zeker nu er vast 1 van de benzine slurpers is vervangen voor een Corsa-E.
Heb net Sunny design geprobeerd, maar daar moet ik me nog wat meer in verdiepen.
Het huis is all-electric en sinds kort dus een elektrische auto. Het terugleveren zal dus beperkt zijn.
Er loopt maar 1 kabel naar de berging en geen mogelijkheid voor een aparte kabel voor de omvormer. Gezien het beperkte vermogen denk ik aan een PV verdeler in de berging.
Maar nu het belangrijkste, een oost-west opstelling of een zuid opstelling. Beide met beperkte hellingshoek. Het dak ligt bijna vol zuid.
Tips voor merk/type materiaal en eventueel waar te koop zijn welkom.
Gewenste Tweakers info:
Tussenwoning van rond 1980 ergens, schuin pannendak op noord met dakraam, rest dak is plat, hier liggen al 6 zonnepanelen en de buitenunit van de warmtepomp staat hier (4 jaar geleden laten aanleggen) Uitbreiding op het huis is dus niet echt handig.
2,5 jaar geleden in de tuin de berging plat gegooid en een nieuwe berging/veranda gebouwd. Hier is wel plek voor nog wat extra panelen. Zeker nu er vast 1 van de benzine slurpers is vervangen voor een Corsa-E.
Heb net Sunny design geprobeerd, maar daar moet ik me nog wat meer in verdiepen.
Het huis is all-electric en sinds kort dus een elektrische auto. Het terugleveren zal dus beperkt zijn.
Er loopt maar 1 kabel naar de berging en geen mogelijkheid voor een aparte kabel voor de omvormer. Gezien het beperkte vermogen denk ik aan een PV verdeler in de berging.
Maar nu het belangrijkste, een oost-west opstelling of een zuid opstelling. Beide met beperkte hellingshoek. Het dak ligt bijna vol zuid.
Tips voor merk/type materiaal en eventueel waar te koop zijn welkom.
Gewenste Tweakers info:
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
EPDM dak, de opstaande rand is 15 cm hoog, de maten binnen de rand zijn 530 cm x 440 cm.Schaduw
Wellicht wat schaduw van de garage van de buren. Dak ligt bijna vol zuid.Jaarverbruik
4000 kWh, maar met de Corsa zal er 3400 kWh ofzo bijkomen.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25 A (1 fase in de berging)Budget en doel
Geen oneindig budget, nog zat te verbouwen. Een deel van de te krijgen SEPP subsidie willen we hiervoor gebruiken. Doel is de energie rekening beperken en beetje duurzaam zijn.Wie gaat het project uitvoeren
Zelf uitvoerenBijhouden van data
Ja leuk, eventueel kan er een tussenmeter met Youless (nummer 4) komen.Reeds verkregen offertes
Nog niks, zelf aanleggen, dus zelf prijzen vergelijken en inkopen.Regio
Midden van het land, Sunny design pakt Amsterdam voor weer gegevens.Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.