Toon posts:

Zonnepanelen op berging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:35
Nu er weer wat ge/bespaard is kunnen we weer een stapje verder met verduurzamen.

Tussenwoning van rond 1980 ergens, schuin pannendak op noord met dakraam, rest dak is plat, hier liggen al 6 zonnepanelen en de buitenunit van de warmtepomp staat hier (4 jaar geleden laten aanleggen) Uitbreiding op het huis is dus niet echt handig.

2,5 jaar geleden in de tuin de berging plat gegooid en een nieuwe berging/veranda gebouwd. Hier is wel plek voor nog wat extra panelen. Zeker nu er vast 1 van de benzine slurpers is vervangen voor een Corsa-E.

Heb net Sunny design geprobeerd, maar daar moet ik me nog wat meer in verdiepen.

Het huis is all-electric en sinds kort dus een elektrische auto. Het terugleveren zal dus beperkt zijn.

Er loopt maar 1 kabel naar de berging en geen mogelijkheid voor een aparte kabel voor de omvormer. Gezien het beperkte vermogen denk ik aan een PV verdeler in de berging.

Maar nu het belangrijkste, een oost-west opstelling of een zuid opstelling. Beide met beperkte hellingshoek. Het dak ligt bijna vol zuid.

Tips voor merk/type materiaal en eventueel waar te koop zijn welkom.

Gewenste Tweakers info:
Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
EPDM dak, de opstaande rand is 15 cm hoog, de maten binnen de rand zijn 530 cm x 440 cm.
Schaduw
Wellicht wat schaduw van de garage van de buren. Dak ligt bijna vol zuid.
Jaarverbruik
4000 kWh, maar met de Corsa zal er 3400 kWh ofzo bijkomen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25 A (1 fase in de berging)
Budget en doel
Geen oneindig budget, nog zat te verbouwen. Een deel van de te krijgen SEPP subsidie willen we hiervoor gebruiken. Doel is de energie rekening beperken en beetje duurzaam zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf uitvoeren
Bijhouden van data
Ja leuk, eventueel kan er een tussenmeter met Youless (nummer 4) komen.
Reeds verkregen offertes
Nog niks, zelf aanleggen, dus zelf prijzen vergelijken en inkopen.
Regio
Midden van het land, Sunny design pakt Amsterdam voor weer gegevens.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik gebruik van Solaredge designer voor simuleren legplan, werkt veel makkelijker.

De samenvatting zet ik dan handmatig in Sunny.

Met alle bomen en puntdak zou ik kijken naar Zuid of misschien zelfs west opstelling. Kwestie van gedetailleerd in tekenen en simuleren

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Erwin_83
Dankje, ik zal eens met Solaredge wat gaan proberen te tekenen.

Lastig te zien nu in de winter, maar ik denk niet dat ik echt last van de schaduw van de grote bomen ga krijgen. Het puntdak van de garage van de buren is wel wat om rekening mee te houden .

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:59

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kan het dak qua stevigheid een lading panelen aan? Mogelijk zijn betonvoeten een betaalbare oplossing qua montage, zie Google. Of zelf maken: Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen (bovenaan even op 'alleen-posts-met-plaatjes'-mode zetten voor leuke creatieve ideeën.

Noord-dak zou ik niet gelijk afstrepen overigens, speel er maar eens mee in bijv. Sunny Design. Afhankelijk van de hoek doen ze alsnog 50-60%, als je daar voordelige set voor kan vinden dan kon dat nog best interessant zijn gezien je een EV rijdt.

[Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2022 19:23]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Erwin_83
De schuine noord kant zit ook een groot dakraam, dus een mooi legplaatje is lastig. Zelf doen is daar ook niet zo makkelijk aangezien een standaard steiger er niet kan staan. Vanuit de bouw is de begane grond uitgebouwd met een pannendak.

De berging is stevig gebouwd op gevoel maar niet berekend. En makkelijk zelf aan te leggen.

De ev zal vooral in de nacht gaan laden, wellicht in de toekomst even tussendoor bij zonnige dagen als het salderen klaar is.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-02 21:50
Gewoon 12 plaatjes plat plat op dak, 1 fase 3k omvormer op de pvsplitter, meeste opbrengst voor minste geld.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-01 09:53
Er bestaan ballastvrije platdak ankers. Moet je wel aandurven, maar ze zijn er op ontworpen om niet te lekken. Zeker bij een veranda kun je dat zeer beperkte risico overwegen te nemen.

• Erwin_83
We noemen het hier een veranda, maar het is wel solide gebouwd. Constructie van 15x15 Douglas balken met 15x7 liggers ertussen. Het dak is van 7 cm sandwich panelen met EPDM erover. Van systeem met wat ballast verwacht ik dus geen problemen.

[Voor 14% gewijzigd door Erwin_83 op 06-02-2022 18:26]

• Erwin_83
Heeft @AUijtdehaag nog een mooie suggestie ?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat dual betonvoetjes misschien?
4,5 graden en dan regelmatig even reinigen met een Unger telescoop borstel.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Erwin_83
Moet ik kwa schaduw nog rekening houden met de garage van de buren, of is dat te verwaarlozen met een zuid opstelling.

En een gewone omvormer of beter micro omvormers ?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Gewoon wat passende panelen opzoeken
https://www.winkelman-zon...er-n-type-full-black.html

en hoewel ik fan ben van SMA Shadefix, zou ik toch eerder kiezen voor APS op dit dak.
https://www.winkelman-zon...-1-fase-10-jaar-gara.html

Maar als je wat tegen verlies kan, kan je ook gewoon een 2 mppt omvormer nemen van 3.6 of 4k en dan verdelen als 1x 8 + 1x4 (4 panelen naast je buurman zijn puntdak)

[Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-02-2022 21:38]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:26
AUijtdehaag schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:22:
[...]

Wat dual betonvoetjes misschien?
4,5 graden en dan regelmatig even reinigen met een Unger telescoop borstel.

[Afbeelding]
nog toevallig een linkje waar ik zo'n borstel kan bestellen?
Ik heb zelf 2x zo'n opstelling zoals je plaatje, maar nog geen borstel of iets aanwezig waarvan ik zeker ben dat ik het glas niet beschadig :X

ik hoef overigens niet zo'n telescoop ding... ik kan bij al mijn panelen komen zonder moeite te doen :)

[Voor 6% gewijzigd door furian88 op 07-02-2022 09:08]

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• AUijtdehaag
  • Niet online

• Erwin_83
@AUijtdehaag Je plaatje ziet er leuk uit, maar als de maat van de panelen bekijk past het maar net en vraag ik me af of de eerste rij schaduw geeft op de tweede rij.

Zelf wat zitten tekenen (op papier) en zoeken en kom een beetje op het volgende uit.

2 rijen van 4 panelen in portrait, hellingshoek ongeveer 2,5 graden.

Montage op schuindak rails, gemonteerd op betonnen opsluitbandjes. Beetje idee ala @Lardman

Ballast 2 opluitbandjes per paneel. Zal zo'n 30 a 33 kilo per paneel zijn.

Panelen iets groter dan normaal kwa maat (circa 2 x 1 meter) , 455 wp
https://www.solar-bouwmar...455wp-perc-lr4-72hph.html
Omvormer Goodwe GW2500-XS
https://www.solar-bouwmar...-omvormers-gw2500-xs.html

Ben ik zo een beetje op de goede weg, of zijn er betere/goedkopere alternatieven:

Prijzen:
Montage materiaal: circa 230 euro.
Panelen: 1552 euro
Omvormer 409 euro
Dan nog:
-bekabeling en elektra aanpassingen.
-Youless en tussenmeter voor uitlezing.

• Ronald
  • Nu online
Dat is zo rock bottom als het maar gaat worden... Kopen en gister even leggen... (Youless/tussenmeter optioneel natuurlijk... de GoodWe zelf doet ook redelijke indicatie geven)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heb je een specifieke wens om een youless te gebruiken?

Van homewizard heb je al een P1 wifi en een kWh wifi meter voor hetzelfde geld van een youless.

• Erwin_83
Ronald schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:54:
Dat is zo rock bottom als het maar gaat worden... Kopen en gister even leggen... (Youless/tussenmeter optioneel natuurlijk... de GoodWe zelf doet ook redelijke indicatie geven)
Ja de youless is een optie en iets duurder dan de wifi module. Maar ik heb al meerdere youlessen aan een enelogic account hangen waar ik alles mooi kan zien.

En dan ben ik niet meer afhankelijk van de omvormer fabrikant voor uitlezing. Bij de andere set zonnepanelen die ik heb stopte de fabrikant na 1,5 jaar met de webportaal en toen was uitlezing niet meer mogelijk. ( Ja door rechtstreeks in te loggen op de omvormer, maar dat is zo'n gedoe)

Vraag voor nu is vooral of de omvormer en panelen passend zijn bij elkaar. Of zie ik nog andere dingen over het hoofd? Anders is het kwestie van bestellen en (een) volgend weekend de boel op het dak maken.

• Ronald
  • Nu online
Als het goed is wel: makkelijkste is alles even invoeren op Sunny Design en matchen met de datasheet van de GoodWe.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

https://snapshots-origin....M6eyq5k9aEWBc1FL9?orgId=2

Ik log gewoon uit de omvormer(s) en push het naar pvoutput met nodered.
Afwijkingen zijn klein, gecontroleerd met MID kWh meters.

[Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-03-2022 14:28]

• Erwin_83
Ronald schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:13:
Als het goed is wel: makkelijkste is alles even invoeren op Sunny Design en matchen met de datasheet van de GoodWe.
Ik ben daar nog niet zo handig mee, kan alleen de Sunny omvormers kiezen.

• Erwin_83

De boiler is in dit geval de lader van de electrische auto. (Lader kan je helaas niet kiezen in enelogic)

Vandaar de voorkeur voor nog een youless, dan komen de nieuwe zonnepanelen ook in dit rijtje erbij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erwin_83
De spullen zijn besteld. Zal later nog wat foto's van de voortgang plaatsen.

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• Erwin_83
De panelen liggen. "Paadje" tussen de panelen is om te kunnen schoonmaken.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee