@
Davey400 lees eens een review op What Hifi, daar horen ze ook altijd de perfecte timing van instrument x op loopwerk a en de juiste klank van instrument y op loopwerk b, terwijl ze beide digitaal op dezelfde DAC, versterker en speakers zijn aangesloten. Dus de onderdelen die de klank bepalen, de analoge onderdelen, die zijn identiek. Dan moet het ook identiek klinken zou je denken!
Want de tijd dat een cd speler op single speed draait en elke leesfout meteen hoorbaar is, is al decennia geleden afgelopen. Nu zijn alle loopwerken multi speed en wordt alles gecorrigeerd en gebufferd zodat je een constante stroom bits krijgt.
Een cd loopwerk hoeft niet veel te kosten. Voor €8300 koop ik een hele AV set:
€2000 goede 65" tv
€800 surround amp
€1500 setje speakers
€300 Blu-ray speler die ook cd's speelt
€200 Apple TV 4K 2022
€200 platenspeler
€200 HDMI en speaker kabels
Ik heb dan nog budget over voor een computer en een paar jaar internet en Netflix.
Ik kan goed geluid erg waarderen, ik geniet super van goede muziek of een indrukwekkende soundtrack. Focus dan vooral op het analoge deel. De speakers zijn het belangrijkste, daarna de versterker. De kabels naar de speakers moeten dik genoeg zijn. Voor mij betekent dat minimaal 1,5mm2 aders, anderen willen dikkere kabels. Ligt natuurlijk ook aan het maximum vermogen van de speakers...
Voor het digitale deel, kies HDMI kabels die goed zijn. Skip de gratis meegeleverde kabels van €3, maar "investeer" in goede kabels. Die haal je voor nog geen €30 bij je lokale tv boer.
Maar een cd loopwerk van duizenden euro's? Kom op zeg, wie hou je voor de gek?