Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 116 117 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-06 17:25
Precies dat hierboven over oxygen free copper. Alleen wanneer thermische geleiding van belang is, bv. cryogene toepassingen, dan heeft oxygen free koper een toepassing. Als de audiophiles echt iets nuttigs willen doen om de speakers aan te sluiten zou men de connectors aan de kabels moeten overslaan en de aders rechtstreeks onder speaker schroeven klemmen. Of als men er dan toch opstaat om een connector te hebben die, zowel socket als plug, dan ook uit hetzelfde materiaal te maken.

In tegenstelling van wat in de handleiding van dit topic staat over CAT5 speaker kabels en dat dit onbespreekbaar zou zijn...een 23AWG netwerk kabel heeft 8 strands van 0.26mm^2, in totaal dus net iets meer dan 1mm^2 per 4 samengevoegde strands, dat maakt een speaker kabel van 1mm^2. met een heel goede commonmode rejection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:23

Sharky

Skamn Dippy!

Boermansjo schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Mja, misschien met kabels die 99,99999% Oxygen Free zijn is de leeftijd niet zo erg. Maar in de andere gevallen is zuurstof in je kabel niet zo gezond op lange termijn. (Afhankelijk of er in de ruimte gerookt wordt)
Nee. In audiotoepassingen ga je geen verschil horen tussen zuurstofarm of niet, dat is niet meetbaar laat staan hoorbaar. Het heeft geen invloed op de levensduur en wat roken ermee te maken heeft snap ik niet zo goed.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:45
koelpasta schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 01:23:
[...]

Omdat het niks waarneembaars toevoegt, danwel weghaalt, van de muziek.

Er zijn sowiso meerdere gradaties OFC. De meest gebruikte vormen hebben dezelfde weerstand als de meest voorkomende niet-OFC koper die in kabels zit, dus dat is sowiso een scam qua audio.

En zelfs de dure supervariant heeft maar 1% minder weerstand dan standaard koper. En koper had al weinig weerstand.

Dus dan betaal je ellendig veel geld om je versterker een procent van een fractie van een procent minder hard te laten werken voor hetzelfde geluid.
Verder heb je er niks aan.
Ok, helder! Dan laat ik de huidige Kema Keur elektrakabel er eerst mooi aan zitten. Ik kon sowieso al nergens een 3-aderige audiokabel vinden zoals wat Rel voor hun high-level kabels gebruikt. Die had ik er dan mogelijk aan willen zetten, aangezien de huidige kabel me niet veel ruimte geeft om de sub te verplaatsen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-06 18:37
Je bent in elk geval zeker dat de kabel dan voldoet aan de CENELEC standaard. Dat is wat minder zweverig dan de biostabile Jomanda's van Hifi.nl, maar gegarandeerd dat er wat ISO documenten bijgepakt zijn om te kijken of die kabel goed is.

Het heet overigens tegenwoordig Dekra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Aziraphale schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:23:
[...]

Ok, helder! Dan laat ik de huidige Kema Keur elektrakabel er eerst mooi aan zitten. Ik kon sowieso al nergens een 3-aderige audiokabel vinden zoals wat Rel voor hun high-level kabels gebruikt. Die had ik er dan mogelijk aan willen zetten, aangezien de huidige kabel me niet veel ruimte geeft om de sub te verplaatsen.
Die speciale REL subkabels zijn volgens mij grote onzin. Ze zeggen op hun site dat ze die kabel gespecced hebben voor 'high speed telecommunications'... :? WTH? High speed communication??
Je snapt natuurlijk wel dat een subwoofer die 80Hz of lager moet weergeven echt helemaal niks heeft aan een kabel die gigahertzen kan overdragen. Er zit een verschil van 10.000.000x in de frequentie die de sub moet weergeven en de frequenties die de kabel kan overbrengen. Het is vrij absurd.
Je zou zelfs terecht kunnen denken dat dit juist slechter is (want vragen om problemen met hoogfrequente ruis) en dat het gunstiger zou zijn als de kabel van een sub juist niet zo efficient zou zijn in het overdragen van gigahertz frequenties... Ongetwijfeld dat er dan ook aanbieders zijn van mooie knutselkastjes die dit probleem, dat dan ontstaat door de dure kabel, weer indammen middels filtering... En zo houdt de ene scam de andere in stand. Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:23:
[...]

Je bent in elk geval zeker dat de kabel dan voldoet aan de CENELEC standaard.
Ik dacht even dat je Genelec bedoelde, maar het is inderdaad een standaaardenclub. Weer wat geleerd!!! Thanks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
koelpasta schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:40:
[...]

Die speciale REL subkabels zijn volgens mij grote onzin. Ze zeggen op hun site dat ze die kabel gespecced hebben voor 'high speed telecommunications'... :? WTH? High speed communication??
Je snapt natuurlijk wel dat een subwoofer die 80Hz of lager moet weergeven echt helemaal niks heeft aan een kabel die gigahertzen kan overdragen. Er zit een verschil van 10.000.000x in de frequentie die de sub moet weergeven en de frequenties die de kabel kan overbrengen. Het is vrij absurd.
Je zou zelfs terecht kunnen denken dat dit juist slechter is (want vragen om problemen met hoogfrequente ruis) en dat het gunstiger zou zijn als de kabel van een sub juist niet zo efficient zou zijn in het overdragen van gigahertz frequenties... Ongetwijfeld dat er dan ook aanbieders zijn van mooie knutselkastjes die dit probleem, dat dan ontstaat door de dure kabel, weer indammen middels filtering... En zo houdt de ene scam de andere in stand. Zucht...
Wat je linked is de elvenkabel van REL, de gewone kost ‘maar’ 79€ voor 10 meter. Bij BK ben ik voor dezelfde kabel alles bij elkaar waarschijnlijk max 50€ kwijt. En dan heb ik nog een kabel waarvan BK en REL zeggen dat ik hem het beste kan gebruiken, maar (bij benadering) de rest van de wereld zegt dat het onzin is en ik hem met een RCA aan mijn sub-out of pre-out moet hangen. Uiteraard heb ik nu een 2 x RCA coax kabel van Kabeldirect (5m voor 17,79€) besteld om het verschil in muzikaliteit zelf te ervaren. :+ Uiteraard geen specifieke subwoofer kabel genomen, want dan betaal ik hetzelfde voor een enkele RCA coax…

Maar als ik nu mijn Speakon kabel wil verlengen door simpelweg een langere kabel aan de stekker te maken, wat kan ik dan het beste voor kabel pakken? Gewoon een willekeurige 3-aderige kabel? Of een afgeschermde oid?

Degene waar ik de sub van gekocht heb had trouwens een heerlijke K.I.S.S mentaliteit: hij had de kabel gewoon even via een kroonsteentje doorgelust naar de versterker. *O*

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:58
Sharky schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:05:
[...]

Nee. In audiotoepassingen ga je geen verschil horen tussen zuurstofarm of niet, dat is niet meetbaar laat staan hoorbaar. Het heeft geen invloed op de levensduur en wat roken ermee te maken heeft snap ik niet zo goed.
omdat bij roken meer CO₂ in de kamer zal hangen. Dat zal de luchtdichtheid aanpassen en zal geluid minder snel worden. (normale lucht : 331 m/s, CO₂ : 280 m/s. Zie https://vdn.woodplc.com/k...d-of-sound-in-gases-list/)

Blijkbaar speelt de luchtvochtigheid ook een rol.
Of dit allemaal hoorbaar is of niet laat ik in deze topic in het midden. Zolang ze maar die ene kabel van 10k kunnen verkopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Aziraphale schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:10:
[...]

Wat je linked is de elvenkabel van REL, de gewone kost ‘maar’ 79€ voor 10 meter. Bij BK ben ik voor dezelfde kabel alles bij elkaar waarschijnlijk max 50€ kwijt. En dan heb ik nog een kabel waarvan BK en REL zeggen dat ik hem het beste kan gebruiken, maar (bij benadering) de rest van de wereld zegt dat het onzin is en ik hem met een RCA aan mijn sub-out of pre-out moet hangen. Uiteraard heb ik nu een 2 x RCA coax kabel van Kabeldirect (5m voor 17,79€) besteld om het verschil in muzikaliteit zelf te ervaren. :+ Uiteraard geen specifieke subwoofer kabel genomen, want dan betaal ik hetzelfde voor een enkele RCA coax…

Maar als ik nu mijn Speakon kabel wil verlengen door simpelweg een langere kabel aan de stekker te maken, wat kan ik dan het beste voor kabel pakken? Gewoon een willekeurige 3-aderige kabel? Of een afgeschermde oid?

Degene waar ik de sub van gekocht heb had trouwens een heerlijke K.I.S.S mentaliteit: hij had de kabel gewoon even via een kroonsteentje doorgelust naar de versterker. *O*
Ik denk dat je niet eens een 3-aderige kabel nodig hebt. Mischien een beetje dikker dan je voor je mains gebruikt, that's it.
Ik neem aan dat je sub niet powered is? Dan gewoon met 2 aders. Je main speakers hebben toch ook gewoon 2 draden? :) Die shield zou je aan je r moeten roesten omdat een sub helemaal niet goed in staat is om op eventuele stoorsignalen fysiek te reageren. Massa en traagheid enzo en daarbij, de eventuele stoorsignalen zouden vrij zwak moeten zijn vergeleken met het audiosignaal.
In geval van een actieve sub (maar dan heb je geen speakon stekkers maar XLR of jack ofzo) is wat shielding wel handig (want veel zwakker signaal) maar dat krijg je bij een XLR of balanced jack er gratis bij.

(EDIT: Ik zeg dit nou wel allemaal, maar het hangt sterk af van je setup en welke specifieke amp en sub je hebt. Ik zie net dat REL ook subs met speakon heeft, dus dan zou ik voor een gewone speakon verleng gaan of een geheel nieuwe speakon kabel. Ik zie ook dat die dingen soms stereo in zijn (dus zelf mono sub downmixen) en dan heb je ook echt een aardedraad nodig dus 3 polig? Anyway, kan het niet zo zeggen.)

[ Voor 10% gewijzigd door koelpasta op 12-02-2025 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@koelpasta BK werkt hetzelfde als REL en is een actieve subwoofer. Die drie aders zijn dus inderdaad rechts, links en aarde, maar ik heb ook nog een LFE/sub-out en RCA stereo in optie. En mijn versterker kan ook alle mogelijkheden aansturen. Zie hier de reden voor mijn voortdurende verwarring over wat nu het beste is. Want als het allemaal niet boeit, waarom zit het er dan op??

En ik kan inderdaad zo een nieuwe BK of REL Speakon kabel halen, maar zelf maken is wel leuker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:13

Grozno

acts without consequence!

Het zit er op vanwege interoperabiliteit, maar jij hebt toevallig twee onderdelen van de keten die nogal interoperabel zijn. ;)

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Grozno schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:11:
Het zit er op vanwege interoperabiliteit, maar jij hebt toevallig twee onderdelen van de keten die nogal interoperabel zijn. ;)
Quite. En dan boeit het blijkbaar ergens wel, maar toch weer niet, of toch wel een beetje, of zoiets, welke je gebruikt. 8)7 |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Het enige dat boeit is dat je op beide punten dezelfde aansluiting op de juiste manier gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:07
MicroVAX3400 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:56:
Precies dat hierboven over oxygen free copper. Alleen wanneer thermische geleiding van belang is, bv. cryogene toepassingen, dan heeft oxygen free koper een toepassing. Als de audiophiles echt iets nuttigs willen doen om de speakers aan te sluiten zou men de connectors aan de kabels moeten overslaan en de aders rechtstreeks onder speaker schroeven klemmen. Of als men er dan toch opstaat om een connector te hebben die, zowel socket als plug, dan ook uit hetzelfde materiaal te maken.

In tegenstelling van wat in de handleiding van dit topic staat over CAT5 speaker kabels en dat dit onbespreekbaar zou zijn...een 23AWG netwerk kabel heeft 8 strands van 0.26mm^2, in totaal dus net iets meer dan 1mm^2 per 4 samengevoegde strands, dat maakt een speaker kabel van 1mm^2. met een heel goede commonmode rejection.
Onder de klemmen gaat na verloop van tijd los zitten en corroderen. Als je na een paar jaar het uiteinde afknipt is er weinig aan de hand. Wanneer je connectoren gebruikt en een echt goede connectie tussen kabel en connector wil, dan zou ik voor een krimp connector gaan. Qed Airlock bijvoorbeeld. Je hebt dan wel een krimptang nodig van het juiste type en de connector kun je niet hergebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Aziraphale schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:23:
[...]

Doel is de optimale overdracht van vermogen.
Hier op Tweakers wordt dit uitgebreid besproken op 'Het grote kookplaat aansluiten " topic. Doe er je voordeel mee!
Het grote kookplaat aansluiten topic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7cq99w0xS4zG_rKmOlFfsUib3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmgcRA8yjV42JOzz8ZeWcxMU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Duclaasie schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:45:
[...]

Onder de klemmen gaat na verloop van tijd los zitten en corroderen. Als je na een paar jaar het uiteinde afknipt is er weinig aan de hand. Wanneer je connectoren gebruikt en een echt goede connectie tussen kabel en connector wil, dan zou ik voor een krimp connector gaan. Qed Airlock bijvoorbeeld. Je hebt dan wel een krimptang nodig van het juiste type en de connector kun je niet hergebruiken
Ow jee, dan ga ik denk ik helemaal nat met mijn (met kroonsteentjes) verlengde speakerkabels. Nu snap ik waarom ik ze dubbelblind niet kan onderscheiden van kleerhangers... }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:07
Grozno schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:28:
[...]

Ow jee, dan ga ik denk ik helemaal nat met mijn (met kroonsteentjes) verlengde speakerkabels. Nu snap ik waarom ik ze dubbelblind niet kan onderscheiden van kleerhangers... }:O
Misschien zit de blinddoek dan te strak over je oren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Dan zijn we het ten minste eens dat mijn gehoor de beperkende factor is bij het vergelijken van kabels. :P
Ze klinken overigens beide praktisch perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Grozno schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:28:
[...]

Gaat bij mij nu vast ook helemaal mis. Ik heb vanmiddag een nieuwe subwooferkabel gefabriceerd van een oud 2x1,5mm2 neopreen verlengsnoer, de speakON connector van de oude kabel en 3 spade kabelschoentjes uit een assotimentsdoos van HBM. Neig er nu naar om mijn speakerkabels ook maar met die kabelschoentjes af te gaan werken. :Y

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Aziraphale schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:37:
[...]

Gaat bij mij nu vast ook helemaal mis. Ik heb vanmiddag een nieuwe subwooferkabel gefabriceerd van een oud 2x1,5mm2 neopreen verlengsnoer, de speakON connector van de oude kabel en 3 spade kabelschoentjes uit een assotimentsdoos van HBM. Neig er nu naar om mijn speakerkabels ook maar met die kabelschoentjes af te gaan werken. :Y
Kabelschoenen, altijd goed!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wn4sV4d0Ep08BQfVtkknaZYJnJM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kXBA3zdp3tlJci7OvU3iT1Va.jpg?f=user_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dutchharm1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 05-05 15:45
Kort geleden zag ik in deze topic een opmerking over slechte oren.
Toevallig ben ik voor het eerst in mijn leven (kiellegging 1940) een keer bij de huisarts voor verstopte gehoorgangen schoon te spuiten .
Na afloop mijn muziek gedraaid en ik moet eerlijk bekennen: mijn geluidsinstallatie is minstens 1000€ meer waard geworden!
Het is dezelfde ervaring als staar,het gaat heel geleidelijk bergafwaarts. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-06 20:14

n00bs

Het is weer Zomer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Amir van audio science review vind het paper onzin, en daar heeft de auteur weer op geantwoord schijnbaar. Eén van de punten was dat het totaal onduidelijk is welke kabels zijn gebruikt, dus dat het niet reproduceerbaar is. Maar daar heeft de auteur een duidelijk antwoord op:
First, Kunchur stressed that his study carefully documents the tested cables:

a StraightWire Virtuoso
a $50 appliance store interconnect
and a generic cable from general stores.
Ah right, dat is duidelijk gedocumenteerd welke kabels het zijn 8)7

En ook heel volwassen:
He pointed out that Amir’s lack of journal publications and conference invitations weakens his credibility in critiquing peer-reviewed research.
Anyway, paper zit dingen te meten op >1000x hogere frequenties dan audio, en ook nog eens op >1000x hogere impedanties als een luidspreker / amplifier normaal gesproken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dit is nu juist een perfect voorbeeld van resultaten tonen (en bespreken) zonder enige vorm van context.

Zonder zelf op details in te gaan, is het totaal niet relevant of er (meetbare) verschillen zijn.
De vraag is hoe significant deze verschillen zijn in de context van hoorbaarheid.

Daar kun je overigens bij voorbaat al uitspraken over doen middels deductive reasoning.
Een goed voorbeeld daarvan is dat bepaalde verschillen totaal worden overspoelt door (omgevings)ruis.
Het gaat dan niet enkel om absolute waardes, maar ook het maskeringseffect.

Dus het is vooral ongelooflijk veel drama over en weer, met name omdat men weigert om een dubbelblind ABX en AB experiment op te zetten.
Of gewoon de rest in context te plaatsen.
Resultaat is het gooien van modder en poep.

Het spijt me zeer, maar als iemand claimt zo wetenschappelijk te zijn, behoor je dit gewoon te weten.
Dat wordt vanaf klas 1 er al ingehamerd namelijk.

Het feit dat mensen daar papers over schrijven zegt trouwens niet zo heel veel.
Ik lees wekelijks genoeg papers die direct de prullenbak in gaan.

edit:
Gaan lopen schreeuwen dat iemand bepaalde kennis en competenties niet zou hebben, zonder daadwerkelijk inhoudelijk te zeggen waar dat op gebaseerd is, is natuurlijk niet bepaald professioneel.

[ Voor 8% gewijzigd door B_FORCE op 06-04-2025 15:27 ]

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50
Nice. Een kabel die een laag frequent signaal (analoge audio) moet vervoeren, testen met allemaal hoog frequente fenomenen en dan als iemand daar commentaar op heeft niet inhoudelijk reageren maar op de man spelen. Sjiek :)

Als je het abstract leest lijkt de aanname dat er verschil zit tussen de kabels en hij zoekt parameters om ze mee te onderscheiden en vindt dat dan in hoog frequente eigenschappen. Wat mij betreft het verkeerde vertrekpunt. Het idee lijkt me dat je onderzoekt of er relevante verschillen zijn. Vreemde vogel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Jag schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:22:
[...]

Nice. Een kabel die een laag frequent signaal (analoge audio) moet vervoeren, testen met allemaal hoog frequente fenomenen en dan als iemand daar commentaar op heeft niet inhoudelijk reageren maar op de man spelen. Sjiek :)

Als je het abstract leest lijkt de aanname dat er verschil zit tussen de kabels en hij zoekt parameters om ze mee te onderscheiden en vindt dat dan in hoog frequente eigenschappen. Wat mij betreft het verkeerde vertrekpunt. Het idee lijkt me dat je onderzoekt of er relevante verschillen zijn. Vreemde vogel :)
En het ergste is dat die effecten bij hoge frequenties allemaal bekend zijn. Er hoefde dus helemaal geen nieuw onderzoek naar te worden gedaan... En de hoogfrequentwereld gebruikt al vele decennia coax om dat soort problemen tegen te gaan, danwel beheersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koelpasta schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:26:
[...]

En het ergste is dat die effecten bij hoge frequenties allemaal bekend zijn. Er hoefde dus helemaal geen nieuw onderzoek naar te worden gedaan... En de hoogfrequentwereld gebruikt al vele decennia coax om dat soort problemen tegen te gaan, danwel beheersen.
En dat doet me denken: Ik heb toch een stel goede high-end audio kabels (volgens deze 'professor' dan): https://nl.mouser.com/Pro...52BeTPtaNydo9xLTnJQ%3D%3D. Kan overigens ook wel wat goedkoper: https://nl.mouser.com/Pro...jmc3oKWsn8%252B0HxA%3D%3D

Tweede heeft zelfde lengte als van dat onderzoek, en heeft 50GHz bandbreedte. Eerste 110GHz. Oftewel als je stelt dat zijn metingen een realistisch idee geven hoe goed een speaker kabel is, nou dan heb je hier een stel hele goede speaker kabels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:22:
[...]
Het idee lijkt me dat je onderzoekt of er relevante verschillen zijn. Vreemde vogel :)
Als je dit zou inleveren als eindscriptie of gewoon een tussendoor rapport, zou daar een hele dikke rode streep doorheen gaan :D :+

One World Concepts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:23
Ik had het merk Teac altijd wel hoog zitten. Soort van nostalgie. Maar hun nieuwste product belooft wel heel veel...

The Teac 10MHz Master Clock Generator CG-10M-X is a master clock generator that delivers an extremely accurate clock signal to DACs, network audio players, and CD players, allowing them to perform at their ultimate best.

The crystal oscillator at the heart of the CG-10M-X is an OCXO (Oven Controlled Crystal Oscillator), which is equipped with a thermostatic chamber to ensure high oscillation stability. An analog oven status meter prominently displayed on the front panel allows the user to check the internal operating status of the OCXO from the outside at any time. In the new “X” Edition, the output buffer amplifier circuit, power supply circuit, and other details have been refined to achieve even higher sound quality. The chassis construction has also been redesigned with a semi-floating top panel and “Stressless Foot” for a more open, natural and full sound.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9vOwYDxbql2WYQyNUe6_F5nW8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMIVfe3WiCkAXPbl21srm8dd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door onzichtbaar op 14-05-2025 13:19 ]

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:51
I call your cheap ass 1600 euro Teac Master Clock Generator CG-10M-X and raise you…

CH Precision T1 Clock generator! Yours for only 27k!

https://www.wilbert.nl/sh...ator-hifi-studio-wilbert-

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onzichtbaar
Maar heeft die ook een semi-floating top panel en “Stressless Foot” for a more open, natural and full sound…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:32:
I call your cheap ass 1600 euro Teac Master Clock Generator CG-10M-X and raise you…

CH Precision T1 Clock generator! Yours for only 27k!

https://www.wilbert.nl/sh...ator-hifi-studio-wilbert-
dCS varese is nog ruim 10 mille duurder ;) :+

De meeste electronicabobo's halen hun 10MHz signaaltje daarintegen van een gps ontvangertje om hun DSO's en spectrum analyzers te calibreren/verbeteren. Die is aan een atoomklok gekoppeld en dus nog veel preciezer :P

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 13-05-2025 22:59 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
dCS… die gasten zijn echt gek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fp9whRlExnDMkLjITKGm9b6VLx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXYU3DstujgjA0Sg9O07DOYr.jpg?f=fotoalbum_large

Een kwart miljoen euro en dan kan je er niks mee want de SACD transport zit er nog niet bij. 300k dus om een schijfje te spinnen. En blijkbaar verkopen ze er genoeg om het viable te maken. Nuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Wel appart dat de clock van een DAC veel 'beter' klinkt terwijl de opname vrijwel zeker is gemaakt zonder tussenkomst van een externe clock en dus blijkbaar bij lange na niet de tijdsnaukeurigheid haalt die deze DAC klok theoretisch zou moeten halen..

En sowiso worden externe klokken in de audioindustrie gezien als minder naukeurig dan een goede ingebouwde klok omdat het transport van een kloksignaal de nodige problemen met zich meebrengt.
En de gevolgen van jitter zijn bij een normale, goede klok niet meer te onderscheiden van extra dure externe klokken. Dus het is exponentieel meer geld voor exponentieel minder performance die je eigenlijk niet meer waarneemt. Maar er zijn altijd gekken die denken dat ze dit nodig hebben om van muziek te kunnen genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:15:
Een kwart miljoen euro en dan kan je er niks mee want de SACD transport zit er nog niet bij. 300k dus om een schijfje te spinnen. En blijkbaar verkopen ze er genoeg om het viable te maken. Nuts.
Het hele idee van een schijfje is totaal gestoord als je maximale kwaliteit wilt. Het eerste dat je zou willen doen is het mechanische gedeelte omzeilen, dus rippen. Mensen laten zich zooo makkelijk voor de gek houden,.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Wat ik niet eerder was tegengekomen, afgezien van wat speakerkabels van misschien een paar tientjes tot 100 euro per setje, maar wat ook gewoon te vinden is op MP: zogenaamde High End audiokabel van meerdere tienduizenden euro's.

Deze aanbieder zie ik de laatste tijd vaker langskomen op MP:
https://www.contrado-audio.nl/
Met als duurste aanbieding :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hSjRp3ASL21ZdDeGXIJB0DiuL4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/tbiR63hAbYQOPaw3iYNOK7cf.avif?f=user_large
voor 19.999 euro met een retailprice van 49.500 euro blijkbaar.
"The original boxes and certificate are included"
"S10 monocrystal silver gives body, detail, depth, and amazing musicality. Also, the 6-core Hexagon construction with air insulation used throughout the Royal Crown series ensures the most efficient and symmetric wire distribution leading to reduced inductance and capacitance"
https://www.marktplaats.n...end-silver-speaker-cables

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Goedkope meuk. Doe maar even een search in dit topic voor echte kabels :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
koelpasta schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:19:
terwijl de opname vrijwel zeker is gemaakt zonder tussenkomst van een externe clock
Dat is niet helemaal waar. In studio's is het heel normaal om de verschillende digitale apparaten met elkaar te syncen met een externe klok. Dat wordt al sinds de jaren 80 gedaan.
Zoiets heet een "Word Clock".
Professionele digitale audioapparatuur heeft dus ook eigenlijk altijd een WC in en WC out bnc.
Deze word clock loopt traditioneel op de samplefrequentie van de opname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:15:
dCS… die gasten zijn echt gek.

[Afbeelding]

Wat ik nog veel gekker vind.

Als je zoveel geld te besteden hebt (sommige mensen hebben zoveel geluk kennelijk), dan laat je toch iets compleet op maat maken?

Ik heb dit ook vaak genoeg met luidsprekers gezien.

Uiteindelijk betaal je dan alsnog veel geld voor een productiemodel 8)7 :?
Voor zoveel geld huur je toch gewoon een paar professionals in om iets te maken dat volledig naar jouw smaak is, in het interieur past etc.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
B_FORCE schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:33:
[...]

dan laat je toch iets compleet op maat maken?
Ik denk dat dat nog best wel lastig is.
Dat soort apparaten van dCs zijn overgecompliceerd, en de behuizing is natuurlijk ook extreem mooi gemaakt.
Of dat de waarde van het apparaat vertegenwoordigd laat ik ff in het midden, laat staan of het nodig is om een betere weergave te creëren, maar om iets vergelijkbaars in een oplage van 1 stuk te laten maken wat net zo hoogwaardig en gecompliceerd is....dat zal je tegenvallen.
Laat staan dat er ook nog CE keur etc op moet, wat ook extra moeite is.

Maar als je een kleine serie van 10 stuks oid laat maken, dan gaat het waarschijnlijk wel lukken.
Alleen om ze te verkopen dan moet de prijs flink dalen. Een apparaat van €40k is €33k ex btw. De winkel alleen pakt daar waarschijnlijk al 150% op (als deze exclusief distributeur/verkooppunt is), dus is inkoop voor een winkel >€15k

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 14-05-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
B_FORCE schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:33:
[...]

Als je zoveel geld te besteden hebt (sommige mensen hebben zoveel geluk kennelijk), dan laat je toch iets compleet op maat maken?
dan vergeet je, dat iemand dan moet weten wat hij wil en dat moet kunnen verwoorden.

Nu is het gewoon: wat is het duurste wat je hebt, die wil ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
jeroenkb schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:16:
[...]
Ik denk dat dat heel vaak meespeelt.

Custom made audio bestaat wel, oliesheiks hebben daar een handje van op omdat de buurman natuurlijk ook alles kan kopen wat er te koop is, dus is maatwerk nog de enige manier om jezelf te onderscheiden.
Maar die betalen dan ook een miljoen of meer voor een high end installatie.
Ook dan kloppen ze vast en zeker bij een fabrikant als dCS aan, maar zeggen dan: ik wil dat, maar dan beter, en in een custom made kast.....met veel goud..... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:11:
[...]

Ik denk dat dat nog best wel lastig is.
Ik niet, maar het is inmiddels ook al bijna 20 jaar mijn werk ;)
Het was ook meer een retorische vraag.
Meer dat ik er met mijn hoofd er niet bij kan.
Zoiets via een winkel verkopen die dan ook nog een flinke marge pakt is niet bepaalde de goede manier trouwens (zeker anno nu).
jeroenkb schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:16:
[...]

dan vergeet je, dat iemand dan moet weten wat hij wil en dat moet kunnen verwoorden.

Een beetje professional kan dat wel achterhalen natuurlijk.

Het is waarschijnlijk net iets als met auto's.
Voor het bedrag van een Ferrari kun je ook iets heel moois laten bouwen.
Maarja, dan heeft het de naam Ferarri natuurlijk niet.... :D

[ Voor 10% gewijzigd door B_FORCE op 14-05-2025 15:22 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
B_FORCE schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:18:
[...]

[...]

Een beetje professional kan dat wel achterhalen natuurlijk.

Het is waarschijnlijk net iets als met auto's.
Voor het bedrag van een Ferrari kun je ook iets heel moois laten bouwen.
Maarja, dan heeft het de naam Ferarri natuurlijk niet.... :D
Maar is er niet een bepaalde grens waarboven er gewoon geen kwaliteitsverbetering meer te halen is en mensen puur betalen voor de status?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Ik denk dat je voor het bedrag van een ferrari niet een enkel stuk auto kan bouwen wat vergelijkbare tech heeft.
Sportauto's in enkele stuks zijn minstens even duur of nog veel duurder. En die sportauto's staan dan eigenlijk al op bestaande basis (bijv, van een ferrari of lamborghihi platform), waarbij de meeste onderdelen off the shelf onderdelen zijn. Dat je dus mazda achterlichten krijgt en ford knipperlichten, audi interieurknopjes etc etc.
Zelfs gangbare sportauto's doen dat al.
[...]

Kan je ook wat van je werk laten zien waarbij ook de behuizing etc dezelfde bouwkwaliteit heeft als high end audio?
Want ik zie wel eens made to order dingen, maar die halen het qua look&feel niet bij apparaten uit de hoogste audioprijsklasses.
Het zijn eigenlijk altijd off the shelf behuizingen. Wel met custom print belettering, maar geen ingewikkelde cnc patronen op de frontplate etc.

Ik geloof best wel dat je een hele goede dac zelf kan maken/laten maken voor veel minder dan een €40k budget, maar de look, feel en design benaderen van een van een exorbitant dure dac of amp is volgens mij heel moeilijk.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 14-05-2025 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:22:
[...]

Maar is er niet een bepaalde grens waarboven er gewoon geen kwaliteitsverbetering meer te halen is en mensen puur betalen voor de status?
Laat ik dit eens eerlijk beantwoorden.

Ik ben namelijk niet de flauwste door te zeggen dat het allemaal maar onzin is.
Op een gegeven moment betaal je voor de beleving.
Waarbij elk detail, stiksel, gevoel en geur klopt zonder enige concessies.
Als iemand dat geld heeft, waarom niet?

Daar zit echter wel een grens aan.

Ik zou alleen zelf liever iets unieks willen dat voor mij past als een maatpak.
Ipv een een heel duur pak kopen in de winkel met wat kleine aanpassingen misschien.

Eerlijk is eerlijk, is dat die grens per persoon anders is.

One World Concepts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:24:

[...]

Kan je ook wat van je werk laten zien waarbij ook de behuizing etc dezelfde bouwkwaliteit heeft als high end audio?
Want ik zie wel eens made to order dingen, maar die halen het qua look&feel niet bij apparaten uit de hoogste audioprijsklasses.
Het zijn eigenlijk altijd off the shelf behuizingen. Wel met custom print belettering, maar geen ingewikkelde cnc patronen op de frontplate etc
Dezelfde bouwkwaliteit als high-end audio?

Is die kwaliteit zo bijzonder dan? :?

Iets tegenwoordig laten CNCen en laten anodiseren ed zijn de kosten echt niet.
Dan ben je voor een paar honderd tot misschien (een paar) duizend euro echt wel klaar.
Grootste tijd gaat zitten in de ontwikkeling van de elektronica ed.
Voor 300k kun je daar 3 man met een zeer royaal inkomen opzetten.
Dan heb je nog dik 75k oid over voor de materialen.
Dat zijn de materialen en componenten echt niet waard.

Voor zo'n 8000-10000 euro kun je een aantal compleet op maat speaker drivers laten ontwikkelen.
Dan heb je er iets van 4-8 stuks. Daarvan zit het merendeel in de ontwikkeling overigens.
Dan zijn we nog lang niet bij 300k.

Overigens ben ik helemaal niet zo onder de indruk van het hoogste prijssegment.
Ik vind het er meestal juist nogal kitsch uitzien.
Veel bling, maar weinig daadwerkelijk visie.
Maar goed, ieder zijn smaak, het gaat hier om de kosten, niet om smaak.

[ Voor 9% gewijzigd door B_FORCE op 14-05-2025 15:37 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
B_FORCE schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:34:
[...]

Dezelfde bouwkwaliteit als high-end audio?

Is die kwaliteit zo bijzonder dan? :?

Iets tegenwoordig laten CNCen en laten anodiseren ed zijn de kosten echt niet.
Dan ben je voor een paar honderd tot misschien duizend euro echt wel klaar.
Grootste tijd gaat zitten in de ontwikkeling van de elektronica ed.
Voor 300k kun je daar 3 man met een zeer royaal inkomen opzetten.
Dan heb je nog dik 75k oid over voor de materialen.
Dat zijn de materialen en componenten echt niet waard.

Voor zo'n 8000-10000 euro kun je een aantal compleet op maat speaker drivers laten ontwikkelen.
Dan heb je er iets van 4-8 stuks. Daarvan zit het merendeel in de ontwikkeling overigens.
Dan zijn we nog lang niet bij 300k.
Ja... maar vooralsnog zie ik niks.
Je zegt: het is allemaal zo makkelijk. Laat het dan zien!
Post hier een apparaat wat als 1 enkele stuks gemaakt is en wat er net zo gelikt uitziet als zo'n dCS apparaat, of een versterker van Dan Dagustino of iets in die trant/klasse.
Dan kunnen wij wel oordelen of we het verschil zien.

Dat er veel bling op zit en kitsch uitziet is juist vaak het doel en substantieel onderdeel van het businessmodel.
Rijke vrouwen hebben exorbitant dure sierraden om naar te kijken, rijke mannen hebben exorbitant dure audioapparatuur om naar te kijken....of hypercars...maar net waar je hobby/interesse ligt.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 14-05-2025 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:38:
[...]

Post hier een apparaat wat als 1 enkele stuks gemaakt is en wat er net zo gelikt uitziet als zo'n dCS apparaat, of een versterker van Dan Dagustino of iets in die trant/klasse.
Weleens van het begrip NDA gehoord?

Dan nog, wat gaat het nu zeggen dat ik iets laat zien en dan dat andere mensen geheel subjectief gaan oordelen of het dan het waard is?
Dat gaat namelijk helemaal niks zeggen zonder alle ins-en-outs te weten.
Sorry, maar het is hier geen saucijs-lengte-wedstrijd.

Feit dat je de vragen stelt, geeft voor mij meer dan genoeg aan hoeveel je weet over wat en hoeveel er bij komt kijken om zulk soort dingen te ontwerpen, welke materialen er worden gebruikt en welke processen er nodig zijn.
Ook met name hoeveel moeite er is gedaan om daar überhaupt eens een serieuze prijsopgave oid naar te hebben gedaan.

Waar ik overigens ook niet zo bij kan, is waarom je het zo enorm fel probeert te verdedigen?

Het enige wat ik probeer aan te geven, is dat ik er persoonlijk gewoon niet bij kan, incl mijn ervaring, dat mensen zoveel geld over hebben voor iets dat niet eens volledig op maat is.
Niks meer, niks minder.

Dat andere mensen het wel waard vinden mag toch gewoon? :?

Sommige mensen houden van witte truffels met saffraan, anderen worden meer blij van een Dominos pizza.
Het maakt mij vrij weinig uit waar mensen blij van worden.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:45
[...]
Zoiets via een winkel verkopen die dan ook nog een flinke marge pakt is niet bepaalde de goede manier trouwens (zeker anno nu).
Het type 'oliesjeik' klant staat ook wel bekend om veel aandacht te eisen.

Wanneer die een nieuwe jacuzzi laat installeren, en anti-statisch behang, en een plafond met extra bliksembeveiliging, dan kan het zijn dat hij daarna vindt dat het geluid niet helemaal perfect meer is.

Als die dan op een zondagavond belt dat iemand het moet komen oplossen, dan is het als fabrikant wel interessant dat de installatie-expert winkelier dat voor je opvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:18
mr_petit schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:38:
[...]

Dat er veel bling op zit en kitsch uitziet is juist vaak het doel en substantieel onderdeel van het businessmodel.
Rijke vrouwen hebben exorbitant dure sierraden om naar te kijken, rijke mannen hebben exorbitant dure audioapparatuur om naar te kijken....of hypercars...maar net waar je hobby/interesse ligt.
Voor zulke bedragen kun je makkelijk iets laten maken/uitbesteden. Da's echt niet zo moeilijk. En of jij het dan net zo gelikt vindt maakt daarbij weinig uit, want dan krijg je iets zoals je zelf wil dat het er uit ziet. Ik vind die dCS apparaten en dat kitscherige gedoe er juist totaal niet gelikt uit zien. En voor mij zou zo'n beetje elk neutraler ontwerp er al stukken gelikter uit zien.

Ik ben het dan ook met @B_FORCE eens dat ik met zo'n budget zelf iets zou laten maken in mijn eigen stijl. Maar dat jij juist liever zo'n dCS koopt is ook prima, het blijft smaak.

Als je maar niet denkt dat het geluid uit zo'n apparaat echt beter is dan die van een paar duizend euro :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
redwing schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:54:
[...]
Maar dat jij juist liever zo'n dCS koopt is ook prima, het blijft smaak.
Je legt hier gewoon puur woorden in mijn mond.
Ik koop helemaal niet liever een dCS apparaat. Ik zou nooit zo'n apparaat kopen.
Wat heb ik hier gezegd dat jij in vredesnaam denkt dat ik zo'n apparaat zou willen kopen?!?
Ik vind al die dure apparatuur onzin. Seriematig of one off. Ik concentreer me juist op wat je blind wèl en niet kan horen.

Ik zeg alleen dat je vaak kan zien of een apparaat van een high end leverancier komt omdat er erg veel aandacht aan het uiterlijk besteed wordt, en dat dat bij one offs van de niet reguliere partijen vaak achterwege blijft, waardoor je het verschil kan zien. Dat het kitsch is of niet doet er helemaal niet ter zake. Ik heb het over fit&finish. Al die exorbitante behuizingen is onderdeel van het verkoopmodel.
Dat jij dat liever niet hebt doet uiteindelijk niet ter zake, ik neem aan dat jij geen audioapparatuur in die prijsklasse koopt. Alleen wat mensen vinden/willen zien die ook daadwerkelijk €50k oid neerleggen voor een amp of dac is in dit geval belangrijk.
Je kan gewoon zien dat er in de behuizing van onderstaande amp gewoon veel geld tijd en moeite gestopt is (ik geloof dat deze iets van 30k kost):
Afbeeldingslocatie: https://hifi.nl/gfx/20210531194057_2021-05-31_DanDagostinoProgressionM550_Pair_(5000x1573).jpg
Als je het ontwerp dan niet mooi vindt, maar wel dat soort bedragen op een audioapparaat wilt stukslaan, dan kan je naar een ander merk met ander ontwerp wat je wel mooi vindt. Maar vrijwel allemaal zitten ze in een hele mooie dure kast waar veel geld tijd en aandacht in gestoken is. Ik neem aan omdat de potentiele klanten dat willen zien.

En dat er dan mensen beweren 'ja maar dat kan ik ook' dat als je dan daadwerkelijk vraagt of ze dat ook kunnen aantonen.....dan blijft het gewoon stil. Dat is een forum eigen trekje. 'Put your money where your mouth is' zoals de engelsen dat zo mooi zeggen....
Het is altijd hetzelfde liedje. Iedereen heeft blabla. Want meer dan dat is het dus niet naar blijkt.
Ik hou me dan ook verre van uitspraken die ik niet daadwerkelijk kan onderbouwen.

Ik weet wel wat een NDA is... mijn grootste opdrachtgevers zitten in de luchtvaartindustrie en in defensie, dus die moet ik wel eens ondertekenen (danwel laten ondertekenen)....Neemt niet weg dat je altijd wel iets voor klanten hebt om te laten zien van je werk zodat ze enigzins weten wat ze kunnen verwachten. Maar dat is hier dus kennelijk niet het geval.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 14-05-2025 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:18
mr_petit schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:08:
[...]
Je legt hier gewoon puur woorden in mijn mond.
Ik koop helemaal niet liever een dCS apparaat. Ik zou nooit zo'n apparaat kopen.
Wat heb ik hier gezegd dat jij in vredesnaam denkt dat ik zo'n apparaat zou willen kopen?!?
Ik vind al die dure apparatuur onzin. Seriematig of one off. Ik concentreer me juist op wat je blind wèl en niet kan horen.
Nou ja, je geeft wel aan dat je die mooier vind dan wat je verwacht dat @B_FORCE zou kunnen laten zien.
Ik zeg alleen dat je vaak kan zien of een apparaat van een high end leverancier komt omdat er erg veel aandacht aan het uiterlijk besteed wordt, en dat dat bij one offs van de niet reguliere partijen vaak achterwege blijft, waardoor je het verschil kan zien. Dat het kitsch is of niet doet er helemaal niet ter zake. Ik heb het over fit&finish. Al die exorbitante behuizingen is onderdeel van het verkoopmodel.
Dat jij dat liever niet hebt doet uiteindelijk niet ter zake, ik neem aan dat jij geen audioapparatuur in die prijsklasse koopt. Alleen wat mensen vinden/willen zien die ook daadwerkelijk €50k oid neerleggen voor een amp of dac is in dit geval belangrijk.
Zoals ik al aangaf, ik zou zoiets nooit kopen met precies dezelfde reden als @B_FORCE aangeeft. Voor zo'n bedrag wi lik iets unieks en zou ik zelf iets laten bouwen. Want ik vind dit soort 'gelikte' apparaten eerder er juist cheap-ass uit zien.
En dat er dan mensen beweren 'ja maar dat kan ik ook' dat als je dan daadwerkelijk vraagt of ze dat ook kunnen aantonen.....dan blijft het gewoon stil. Dat is een forum eigen trekje. 'Put your money where your mouth is' zoals de engelsen dat zo mooi zeggen....
Het is altijd hetzelfde liedje. Iedereen heeft blabla. Want meer dan dat is het dus niet naar blijkt.
Ik hou me dan ook verre van uitspraken die ik niet daadwerkelijk kan onderbouwen.

Ik weet wel wat een NDA is... mijn grootste opdrachtgevers zitten in de luchtvaartindustrie en in defensie, dus die moet ik wel eens ondertekenen (danwel laten ondertekenen)....Neemt niet weg dat je altijd wel iets voor klanten hebt om te laten zien van je werk zodat ze enigzins weten wat ze kunnen verwachten. Maar dat is hier dus kennelijk niet het geval.
Dat zal in dit geval lastig zijn omdat je al snel naar een specifiek model gaat. Dus dan zit je helaas al snel aan die NDA vast. Maar als jij in zulke industrie zit moet je ook wel weten dat je voor zulke bedragen makkelijk iets zelf kunt laten maken. En dan kun je het aan je eigen eisen laten voldoen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
redwing schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:37:
[...]

Nou ja, je geeft wel aan dat je die mooier vind dan wat je verwacht dat @B_FORCE zou kunnen laten zien.
[...]
Nee, niet mooier. Maar je kan vaak zien dat er veel meer geld tijd en moeite aan besteed is.
Dus behoorlijk ingewikkelde gefreesde onderdelen, een duidelijk 'design', en in geval van die amp nog een lijkt mij dure custom made analoge VU meter.
Of het mooi/mooier is, is alleen van belang voor de persoon die het koopt. Ik kan eraan afzien dat het veel geld heeft gekost. Voor de audiokwaliteit is het naar mijn mening totaal niet van belang, maar dat geldt voor heel veel in die sector. Mensen vallen bij de grootste verschillen blind nog zelfs door de mand. Dat heb ik hier in het topic ook gezien toen ik samples plaatste en hier zitten zelfs 'critici'.

Ik vraag me ook af of dergelijke exorbitante apparaten daarom (doorgaans) ook gekocht wordt.
Ik zie het als een bank in de woonkamer. De meeste mensen kopen een bepaalde bank omdat ze 'm mooi vinden. Dat hij lekker zit is ook belangrijk maar vaak geeneens de hoofdreden.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 14-05-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
redwing schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:37:
[...]
Maar als jij in zulke industrie zit moet je ook wel weten dat je voor zulke bedragen makkelijk iets zelf kunt laten maken. En dan kun je het aan je eigen eisen laten voldoen.
De onderdelen die ik aanraak zijn vaak nog veel duurder. Misschien weet ik daarom wel dat tussen kunnen laten maken en daadwerkelijk laten maken vaak nog wel wat verschillen zitten.
Een vliegtuigonderdeel van 50k kost geen 50k omdat het 50k kost om te maken.
Het kost 50k omdat er 45k aan vergaderen, documenten en certificeringen aan vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:06:
[...]

Dat is niet helemaal waar. In studio's is het heel normaal om de verschillende digitale apparaten met elkaar te syncen met een externe klok. Dat wordt al sinds de jaren 80 gedaan.
Zoiets heet een "Word Clock".
Professionele digitale audioapparatuur heeft dus ook eigenlijk altijd een WC in en WC out bnc.
Deze word clock loopt traditioneel op de samplefrequentie van de opname.
Ja, je hebt gelijk dat het in studio's en grotere productiehuizen wordt gebruikt. Echter niet vanwege de stabiliteit maar vanuit de noodzaak (inderdaad) diverse systemen te syncen. De studiowereld is er wel van overtuigd dat zo'n gedistribueerd systeem meer jitter oplevert maar dat vinden ze niet erg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:03

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zo. En nu graag weer terug naar discussie over de waarde en zin van de producten ipv aannames wat een ander misschien vindt/weet of wel/niet mag vertellen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik weet niet of het in strijd is met @Jorgen 's instructie maar ik was benieuwd wat je nou voor je geld krijgt nav de discussie gisteren. Hier wat dCS producten aan de binnenkant.

https://dcs.community/t/rossini-dac-innards/3141/7

Dit is de Puccini U Clock en die kost je slechts 4500 euro. Nou ja, je kan hem tegelijk als boterhamtrommel gebruiken denk ik dan maar, genoeg ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3Odb4242B4seHF0_8LuKnjJWAk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/x5gkAaDn9xdmv0pftGcQlzHA.jpg?f=user_large

Ik las de discussie over de behuizing en ik geloof best dat dat meespeelt maar los daarvan, deze bedrijven promoten in hun verkooppraat niet zo zeer de aestethiek van het apparaat maar de superieure geluidskwaliteit.

Mijn vraag, en die is ook al eerder gesteld natuurlijk, maar wat zit hierin dat ik niet zelf kan kopen voor een paar 100 euro?

Er zijn genoeg shots te vinden van de binnenkant van die dCS spullen die veel duurder zijn. Maar afgezien van een ringkerntrafo en wat zwaardere condensatoren ziet het er niet complexer uit dan een gemiddeld moederbord. Ik heb dus weinig verstand van electronica zoals wel blijkt maar ik vraag me echt af wat voor componenten deze bedrijven gebruiken dat zij hun apparaten voor het tienvoudige kunnen verkopen van wat een Marantz of Denon ervoor vraagt. Het moet toch meer zijn dan alleen een chique behuizing?

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 15-05-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ik wil best wat dingen uitleggen, mits @Jorgen daarmee akkoord is en de discussie wat constructiever ingestoken wordt.

*knip* je wens tot betere discussie is voldoende, de rest houden we buiten het gesprek

Echter laat ik de beslissing aan Jorgen over.

[ Voor 54% gewijzigd door Jorgen op 14-05-2025 22:06 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dr. Strangelove schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:00:
Ik weet niet of het in strijd is met @Jorgen 's instructie maar ik was benieuwd wat je nou voor je geld krijgt nav de discussie gisteren. Hier wat dCS producten aan de binnenkant.

Dit is de Puccini U Clock en die kost je slechts 4500 euro. Nou ja, je kan hem tegelijk als boterhamtrommel gebruiken denk ik dan maar, genoeg ruimte.

[Afbeelding]

Ik las de discussie over de behuizing en ik geloof best dat dat meespeelt maar los daarvan, deze bedrijven claimen in hun verkooppraat niet zo zeer de estethiek van het apparaat maar de superieure geluidskwaliteit.

Mijn vraag, en die is ook al eerder gesteld natuurlijk, maar wat zit hierin dat ik niet zelf kan kopen voor een paar 100 euro?

Er zijn genoeg shots te vinden van de binnenkant van die dCS spullen die veel duurder zijn. Maar afgezien van een ringkerntrafo en wat zwaardere condensatoren ziet het er niet complexer uit dan een gemiddeld moederbord. Ik heb dus weinig verstand van electronica zoals wel blijkt maar ik vraag me echt af wat voor componenten deze bedrijven gebruiken dat zij hun apparaten voor het tienvoudige kunnen verkopen van wat een Marantz of Denon ervoor vraagt. Het moet toch meer zijn dan alleen een chique behuizing?
Meta-discussie en op de man mag niet.
Op het onderwerp en alle technische dingen beoordelen (en lekker om lachen / verwonderen / bevragen) is het doel van dit topic natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 15:42

Cheezus

Luiaard

Ik denk dat de mastergroove STD mk3 die hier een tijd geleden voorbij kwam wel een goed voorbeeld is van een (iets meer dan) one off die wel erg duur is maar de uitstraling van een boterhamtrommel van de action heeft
Afbeeldingslocatie: https://www.audiodesign.co.uk/styled-23/styled/files/tomevans-mastergroove-570.jpg

Deze kun je echter niet als boterhamtrommel gebruiken omdat ie wel vrij volgestopt zat met printplaatjes.

Anyway, als je wil uitstralen dat je geld teveel hebt slagen de producten die mr Petit als voorbeeld geeft daar een stuk beter in dan bovenstaande bak. Dat staat los van welke je mooier vindt.

Ik ben ook wel benieuwd naar een voorbeeld van een one-off systeem met een vergelijkbare uitstraling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
*knip* je wens tot betere discussie is voldoende, de rest houden we buiten het gesprek
Prima, maar dan ga ik het er ook bij laten.
*knip* commentaar op moderatie gaat via andere kanalen

Naar mijn beleving draagt dat namelijk niet bij aan de constructiviteit en openheid om elkaars positie goed te kunnen begrijpen om zo naar elkaar te kunnen naderen.

[ Voor 17% gewijzigd door Jorgen op 14-05-2025 22:40 ]

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
@Cheezus Dat ding is erg lelijk maar ik vind bijvoorbeeld dit ding van Marantz mooier dan veel dCS en andere high end apparaten. Qua bouwkwaliteit zal het er ook niet voor onder doen denk ik. En als de componenten dan ook nog eens vergelijkbaar blijken... Het is dan alleen nog het exclusieve aspect en het logootje dan wat het verschil maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnOTaY6ETUzPMdKd8LFeqC7ILGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Li6DQGktinPSM42vdaIgPJ5T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

B_FORCE schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:18:
[...]

Prima, maar dan ga ik het er ook bij laten.
Informatie voor de rest van het verloop van de discussie zonder overleg pardoes weghalen kan ik niet waarderen en vind ik ook niet gepast.

Naar mijn beleving draagt dat namelijk niet bij aan de constructiviteit en openheid om elkaars positie goed te kunnen begrijpen om zo naar elkaar te kunnen naderen.
Begrijpelijk, maar dan blijven we praten over hoe de ander discussieert en dat is online een groot risico. Voor commentaar op de moderatie mag je me DM'en, maar ook dat houden we om exact dezelfde redenen buiten het topic.

@ allen:

Het is inmiddels denk ik voor iedereen duidelijk wat wel of niet prettig is. Als iedereen aanhoudt wat hij/zij voor zichzelf een fijne manier van gesprek vindt, loopt het vanzelf een stuk beter. Moderatie is ook niet persoonlijk bedoeld, maar om te garanderen dat iedereen zich veilig kan voelen in de discussie.

Wat mag en niet mag, is gelukkig vrij simpel. Als we elke vorm van op de man spelen of meta vermijden (ook als die goed bedoeld is) dan blijft de discussie zuiver. En over die AV-techniek mag je vrijelijk je mening uiten. Of je nu al je spaargeld eraan besteed, of keihard om de lege hulsen van dure hifi wilt lachen.

Zie je iets wat niet hoort? Gebruik de TR-knop.
Van gedachten wisselen met de moderator? Graag in de speciale topics of DM.

Ben je het gewoon oneens met iemand? Dat is het riscio van dit topic. ;)

Carry on and have fun. :)

[ Voor 76% gewijzigd door Jorgen op 14-05-2025 23:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-06 14:58

Nu niets meer.

Door hem open te maken is de gebakken lucht vervlogen.
Deze zorgt juist voor de warme klanken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

LTwinter schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Nu niets meer.

Door hem open te maken is de gebakken lucht vervlogen.
Deze zorgt juist voor de warme klanken.
Hoe duurder het apparaat, hoe minder onderdelen en functies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MvanS
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-06 09:30

[Afbeelding]

Ik las de discussie over de behuizing en ik geloof best dat dat meespeelt maar los daarvan, deze bedrijven claimen in hun verkooppraat niet zo zeer de estethiek van het apparaat maar de superieure geluidskwaliteit.

Haha die grijze standaard flatcable naar de vergulde connectoren waar je dan je ultra dure interlinks op aansluit. Intern maakt het allemaal niet uit als het er buiten maar goed uit ziet toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

MvanS schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:10:
[...]

Haha die grijze standaard flatcable naar de vergulde connectoren waar je dan je ultra dure interlinks op aansluit. Intern maakt het allemaal niet uit als het er buiten maar goed uit ziet toch.
Om dan vervolgens wel binnenhuis je stroom te zuiveren natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-06 18:37
Jorgen schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:55:
[...]

Hoe duurder het apparaat, hoe minder onderdelen en functies.
An sich vind ik dat wel goed beleid voor beter geluid. Des te minder er op zit, des te minder het geluid vervormt.

Maargoed, ik zit in kamp neutrale weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online

[Afbeelding]

Ik las de discussie over de behuizing en ik geloof best dat dat meespeelt maar los daarvan, deze bedrijven promoten in hun verkooppraat niet zo zeer de aestethiek van het apparaat maar de superieure geluidskwaliteit.

Er zijn genoeg shots te vinden van de binnenkant van die dCS spullen die veel duurder zijn. Maar afgezien van een ringkerntrafo en wat zwaardere condensatoren ziet het er niet complexer uit dan een gemiddeld moederbord.
Er lijkt een klokoventje in te zitten? Dat blokje onderin het mainboard? Die kunnen op zich wel aantikken afhankelijk van nauwkeurigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:30:
[...]

An sich vind ik dat wel goed beleid voor beter geluid. Des te minder er op zit, des te minder het geluid vervormt.
Dat geldt niet in alle gevallen helaas. Er moet genoeg in zitten, maar niet meer dan dat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzichtbaar
Bij zelfbouw van een PC kijken we tot op de procenten naar de performance van de PSU. Maar bij andere apparaten (TV, netwerkspeler, opladers, etc) doen we dat niet. Is het dan niet overdreven dat we dat bij de PSU wel doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjFe3zLG-m-ov7Ei7z_nopVUF5M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/b2l3ggWBOFnVquh5OOiUGX9N.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

onzichtbaar schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:07:
Bij zelfbouw van een PC kijken we tot op de procenten naar de performance van de PSU. Maar bij andere apparaten (TV, netwerkspeler, opladers, etc) doen we dat niet. Is het dan niet overdreven dat we dat bij de PSU wel doen?
[Afbeelding]
Het Titanium PSU gesoldeerd door elfen bij maanlicht topic staat ergens anders :+

Maar bij andere producten heb je gewoon een energielabel waar je als consument ziet hoe zuinig het apparaat is. Voor kleine apparaten die weinig verbruiken heeft met blijkbaar niet de moeite genomen om dat verder uit te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-06 20:32

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

onzichtbaar schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:07:
Het duidelijk en transparant kwalificeren van PSU's lijkt me geen slechte zaak en verre van overdreven. Het is, behalve het wattage (ik weet dat dit woord niet bestaat, maar voor het gemak) de enige differentiërende factor van een voeding dus logisch dat die aangegerepn wordt om USP's op te baseren.

Of je er zelf iets mee doet of rekening mee wilt houden is helemaal aan jezelf, natuurlijk.

Om deze vraag weer een beetje naar audio te trekken; waarom kijken we dan alleen naar het vermogen per kanaal en de harmonische vervorming van receivers en dedicated (stereo-)versterkers als we dat ook niet doen bij apparaten met ingebouwde versterker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davey400
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11:11
Even los van of zo’n Puccini U Clock een toevoeging is waarvan je de waarde hoort:
Die klokgenerator (dat oranje/witte blokje) is er één van het type OCXO, een Oven Controlled Crystal Oscillators.
Waar bij de goedkopere “betere” oscillators een correctie wordt toegepast voor de temperatuur, wordt deze gewoon op een constante temperatuur gehouden.
Dat verklaart dus ook de loze ruimte er omheen; het ding wordt warm en moet warm blijven.
Die blokjes zijn inderdaad best wel prijzig.

Die lintkabel lijkt lachwekkend, maar het is ook maar een kloksignaal dat naar de achterkant gaat, geen analoog audio-signaal.

En de rest van de prijs is inderdaad marge, marketing en imago.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:32
Zijn inderdaad aardig aan de prijs. Maar nu ik in die datasheets duik vraag ik me wel af of ze rekening houden met de opwarmtijd. Bij de meeste toch wel een aantal minuten voordat ze nauwkeuriger zijn dan een standaard kristal.
Je wil natuurlijk niet dat je 2min durende intro 0.000006s meer drift heeft dan de rest van het nummer (uitgaande van een 50ppb afwijking voor een normaal kristal en perfecte opgewarmde OCXO).

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
Nou ja, precies dat.
Is dan ook vooral interessant om meerdere digitale bronnen in sync te houden als er een mix gemaakt moet worden (van die verschillende bronnen).

V.w.b. die opwarmtijd: een echte audiofiel laat toch altijd alles aanstaan omdat anders de electronen in de kabels verstrammen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onzichtbaar
Speciaal voor audiofielen met zonnepanelen. Opladen als de zon schijnt en gratis ultra schone stroom voor het perfecte geluid. Zie de STROMTANK S-5000 HighPower MK-II. Mocht je even geen €50.000 hebben, begin dan avast met een degelijke contactdoos t.w.v. €1500…

“It does not only make sonic sense to provide the best, largest systems with such a power base as our StromTank S5000-HighPower. The energy requirements of large power amplifiers in particular require an absolutely stable supply and they will thank you with longer operational life, as well as pure musical enjoyment.”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6yG_tcSL8Tfk-_pRMfleswZnmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtBdF6FkivV8SHTPYb1UBG3S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6MpbOiTnXQbpw5t_bivJPwlPNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iak7kYKr8XS81sQ2v99T8uaF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door onzichtbaar op 24-05-2025 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:58
Ik denk dat die batterie bedoeld is voor de camping. Als je op reis gaat en lekker je hele home cinema meepakt samen met je tent heb je wel stroom nodig. Geen JBL speakertje meer nodig aan het strand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

onzichtbaar schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:45:
Speciaal voor audiofielen met zonnepanelen. Opladen als de zon schijnt en gratis ultra schone stroom voor het perfecte geluid. Zie de STROMTANK S-5000 HighPower MK-II. Mocht je even geen €50.000 hebben, begin dan avast met een degelijke contactdoos t.w.v. €1500…

“It does not only make sonic sense to provide the best, largest systems with such a power base as our StromTank S5000-HighPower. The energy requirements of large power amplifiers in particular require an absolutely stable supply and they will thank you with longer operational life, as well as pure musical enjoyment.”

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://stromtank.com/wp-content/uploads/slider/cache/c62e11539aed38865eb95d4528bdd7d8/S5000HP_05-Ausschnitt.webp

Gelukkig krijg je voor dat geld wel een schakelaar om de zekering aan en uit te schakelen.. ik ben toch wel benieuwd wat die schakelaar precies doet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:32
Gewoon een niet zelf resettende thermo zekering, schakelautomaat dus.

[ Voor 17% gewijzigd door GWBoes op 28-05-2025 08:05 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:16
Het zou me niet eens verbazen als de service ports er voor de sier opzitten, of dat ze leiden naar een RBPi met als enige functie het besturen van het groene lichtje op de voorkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
onzichtbaar schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:45:
Speciaal voor audiofielen met zonnepanelen. Opladen als de zon schijnt en gratis ultra schone stroom voor het perfecte geluid.
Even rekenen: overtollige PV ipv 25ct per kWh, RTE 80%(?) dus maximale besparing rond 5 euro per week.

In 10.000 weken heb je hem terugverdiend... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzichtbaar
hoevenpe schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:16:
[...]

Even rekenen: overtollige PV ipv 25ct per kWh, RTE 80%(?) dus maximale besparing rond 5 euro per week.

In 10.000 weken heb je hem terugverdiend... :P
Pure musical enjoyment is priceless!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

GWBoes schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:02:
Gewoon een niet zelf resettende thermo zekering, schakelautomaat dus.
Ah, ik kende ze wel met een reset functie in dit formaat maar niet in de vorm van een aan/uit schakelaar. Er zit ook nog een glas zekering houder naast dus ik dacht dat ze een schakelaar hadden om die te overbruggen ofzo 8)7
De glas zekering zal dan wel voor de ingaande voeding zijn en de automaat voor de uitgaande kant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davey400
Ik kwam weer een mooie tegen, oorspronkelijk op MP, maar met een link naar een ‘echte’ website.
Een echte “high end digital audio interconnect cable”. Normaal 26.500 euro, maar omdat ie al een keer gebruikt is nog maar €11.999.
Dat lijkt heel veel geld voor een digitale BNC kabel, zeker omdat het elfensap er vermoedelijk al uit is gelopen door die demo (al vraag ik me af hoeveel je van dat vocht nog nodig hebt bij een digitale kabel en of het dus heel erg is als je een beetje mist), maar deze set is bijzonder:

Als je je nl. vergist hebt in het soort connector dat je nodig hebt en het dus toch eigenlijk RCA had moeten zijn, krijg je er gewoon 2 verloopjes bij!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqfEdH2LHi5KC6aR-zVxfO7iUJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itJHG2Doa98yUHT9T6o8Gv7h.jpg?f=fotoalbum_large

Het kan ook een bewuste keus zijn.
Zo’n RCA adapter ontgrendelt natuurlijk verborgen klanklagen die zich alleen manifesteren bij gebruik van een geometrisch uitgebalanceerde pin-spanning. Dit effect wordt extra versterkt doordat Odin zelf de buitenzijde van die in de vorm van een tulp uitgevoerde verloopjes heeft gepoetst.
Nu ik er zo over na denk zou je eigenlijk wel gek zijn als je deze kabel zónder deze verloopjes gebruikt; eigenlijk zou er nog een setje ‘andersom’ bij moeten zitten voor als je tóch BNC nodig blijkt te hebben,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Davey400 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:26:
Ik kwam weer een mooie tegen, oorspronkelijk op MP, maar met een link naar een ‘echte’ website.
Een echte “high end digital audio interconnect cable”. Normaal 26.500 euro, maar omdat ie al een keer gebruikt is nog maar €11.999.
Dat lijkt heel veel geld voor een digitale BNC kabel, zeker omdat het elfensap er vermoedelijk al uit is gelopen door die demo (al vraag ik me af hoeveel je van dat vocht nog nodig hebt bij een digitale kabel en of het dus heel erg is als je een beetje mist), maar deze set is bijzonder:

Als je je nl. vergist hebt in het soort connector dat je nodig hebt en het dus toch eigenlijk RCA had moeten zijn, krijg je er gewoon 2 verloopjes bij!
[Afbeelding]

Het kan ook een bewuste keus zijn.
Zo’n RCA adapter ontgrendelt natuurlijk verborgen klanklagen die zich alleen manifesteren bij gebruik van een geometrisch uitgebalanceerde pin-spanning. Dit effect wordt extra versterkt doordat Odin zelf de buitenzijde van die in de vorm van een tulp uitgevoerde verloopjes heeft gepoetst.
Nu ik er zo over na denk zou je eigenlijk wel gek zijn als je deze kabel zónder deze verloopjes gebruikt; eigenlijk zou er nog een setje ‘andersom’ bij moeten zitten voor als je tóch BNC nodig blijkt te hebben,
Ha, van het befaamde merk Nordost.
Ik kende het niet maar heb toevallig net jumpers besteld via onze vriend Aliexpres, die zijn blijkbaar erg goed in het namaken van o.a. dit merk.
De prijs is een stuk prettiger in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Ja, die hebben het natuurlijk ook makkelijk. Het maken van zo'n kabel kost natuurlijk maar een paar tientjes maar het (kunnen) verzinnen van de semi-wetenschappelijke marketing blabla dat is waar de echte kosten in zitten. Meneer Odin uit het noord-oosten moet daar wel 10 duizenden euro's per kabel voor krijgen om er een belegde boterham aan over te houden. Bij Ali hoeven ze de tekst alleen te ctrl+c / ctrl+v'en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:24
Cheezus schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:07:
Het maken van zo'n kabel kost natuurlijk maar een paar tientjes...
Qua uiterlijk zien de AliExpress Audioquest, Nordost, Kimber, Van den Hul, et cetera er mogelijk geloofwaardig uit. Ga je de kabels doorknippen dan blijkt het veelal toch een andere kabel/opbouw te zijn dan het origineel. Let op, ik zeg niet dat het daardoor een slechte kabel is! Ik geef alleen aan dat bij AliExpress de gelijkenis veelal niet verder gaat dan de looks. Waarbij je met looks snel 1-0 achter staat. Productfoto's bij advertenties zijn voor mijn gevoel haast altijd van een originele kabel. Verschil met foto's van gebruikers/geleverde kabel is soms pijnlijk.

Audioquest via AliExpress blijf ik een typische vinden. Zoals genoemd genoeg te vinden waarbij de Aliquest kabels worden geopend en het niet origineel blijkt te zijn. Maar vanwaar is Audioquest dan het enige (?) merk via AliExpress waarbij je de OVP erbij krijgt? Met OVP maakt dat het voelt alsof het toch ergens uit de originele fabriek komt?

Nogmaals, niets tegen AliExpress. De Vodka HDMI die ik als test besteld had zagen er verdacht goed uit qua kabel en verpakking. Order wel retour gestuurd omdat twee van de drie kabels geen beeld gaven. Getest tussen meerdere bronnen en weergevers.

Ergens is er hier twijfel om een setje Van den Hul MC Silver of D-102 te bestellen. Puur om te zien wat ik geleverd krijg. Investeren in fake houdt me echter tegen.

[ Voor 39% gewijzigd door FeaR op 08-06-2025 10:09 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-06 15:12

Shaggy

Misantroop pur sang

Tsja, soms is de investering wel de moeite waard. Heb de sprong genomen en met een kleine lening deze speakerkabels gekocht.

De diepte...de ruimte...de soundstage....wat een ervaring...mijn hemel... Ja je kan er een nieuwe Mercedes van rijden, maar die klinkt niet zo goed als deze kabels (na de burn in periode natuurlijk)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIjsJXHXHCBiDhYigAimmMK6idY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eveMR0lSlOFKn322f4Eo9klc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XbcA02Y23y0hEc90ZtFwNqZZMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0B20Jo0rR8w5oqCRN8wFiI0.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, zelf gemaakt dus moet er wel iets opwindends over zeggen 😄

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:30
Shaggy schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:21:
Tsja, soms is de investering wel de moeite waard. Heb de sprong genomen en met een kleine lening deze speakerkabels gekocht.

De diepte...de ruimte...de soundstage....wat een ervaring...mijn hemel... Ja je kan er een nieuwe Mercedes van rijden, maar die klinkt niet zo goed als deze kabels (na de burn in periode natuurlijk)[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar goed, zelf gemaakt dus moet er wel iets opwindends over zeggen 😄
Heb je hem wel een nacht in het bos laten liggen zodat bij maanlicht de elfjes er over heen kunnen pissen.
Dat maakt nou net het verschil. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

3dmazter schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:33:
[...]

Heb je hem wel een nacht in het bos laten liggen zodat bij maanlicht de elfjes er over heen kunnen pissen.
Dat maakt nou net het verschil. *O*
Nou, er is overheen gepist, maar of het elfjes waren of mijn dronken buurman durf ik niet met zekerheid te zeggen😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

FeaR schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:36:
[...]

Ergens is er hier twijfel om een setje Van den Hul MC Silver of D-102 te bestellen. Puur om te zien wat ik geleverd krijg. Investeren in fake houdt me echter tegen.
Dan bestel.je die kabel en bestel je er meteen een kniptang bij, dan investeer je niet In fake maar in een experiment ;)
En dan vlak bij de stekker afknippen, kun je altijd nog zelf aanzetten met een soldeerbout ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
FeaR schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:36:
[...]

Qua uiterlijk zien de AliExpress Audioquest, Nordost, Kimber, Van den Hul, et cetera er mogelijk geloofwaardig uit. Ga je de kabels doorknippen dan blijkt het veelal toch een andere kabel/opbouw te zijn dan het origineel. Let op, ik zeg niet dat het daardoor een slechte kabel is! Ik geef alleen aan dat bij AliExpress de gelijkenis veelal niet verder gaat dan de looks. Waarbij je met looks snel 1-0 achter staat. Productfoto's bij advertenties zijn voor mijn gevoel haast altijd van een originele kabel. Verschil met foto's van gebruikers/geleverde kabel is soms pijnlijk.

Audioquest via AliExpress blijf ik een typische vinden. Zoals genoemd genoeg te vinden waarbij de Aliquest kabels worden geopend en het niet origineel blijkt te zijn. Maar vanwaar is Audioquest dan het enige (?) merk via AliExpress waarbij je de OVP erbij krijgt? Met OVP maakt dat het voelt alsof het toch ergens uit de originele fabriek komt?

Nogmaals, niets tegen AliExpress. De Vodka HDMI die ik als test besteld had zagen er verdacht goed uit qua kabel en verpakking. Order wel retour gestuurd omdat twee van de drie kabels geen beeld gaven. Getest tussen meerdere bronnen en weergevers.

Het is toch precies andersom? Wordt er een keer door een durfal zo'n dure kabel / stekker opengemaakt en dan blijken er Ali-express kwaliteit onderdelen in te zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:20
off topic: Als ik vragen mag, waar betrek je deze spullen? Ik zou graag mijn huidige Van Den Hul's met WBT's een visuele update willen geven zodat het inmiddels niet meer schoon te krijgen gele kleur wat minder opvalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:24
Dagg schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:31:
[...]
Als ik vragen mag, waar betrek je deze spullen?
Volgens mij is dat cable sleeve van Viablue. Zoekende op dat merk komen de verkooppunten wel naar boven. Zijn er niet heel veel binnen Europa.

AliExpress is recent nog genoemd in dit topic, voor cable sleeve zou ik daar ook eens kijken. Groter aanbod (kleuren en maten) tegen een lagere prijs.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

[...]

off topic: Als ik vragen mag, waar betrek je deze spullen? Ik zou graag mijn huidige Van Den Hul's met WBT's een visuele update willen geven zodat het inmiddels niet meer schoon te krijgen gele kleur wat minder opvalt.
Kijk maar eens op: https://www.audiophonics.fr/en/

Prima betrouwbare winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-06 21:18
FeaR schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:19:
[...]

Volgens mij is dat cable sleeve van Viablue. Zoekende op dat merk komen de verkooppunten wel naar boven. Zijn er niet heel veel binnen Europa.

AliExpress is recent nog genoemd in dit topic, voor cable sleeve zou ik daar ook eens kijken. Groter aanbod (kleuren en maten) tegen een lagere prijs.
Bij techflex hebben ze ook een ruime keuze. En niet duur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

[...]

Trouwens wel erg leuk om te knutselen hoor,, en het oog wil ook wat toch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaPl62FvFz8gjtCPoT_01j5_j6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdiR8K1Qgu8tEZPx6fhmK8TO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTupOLMJy8NLJY_IoYNBmC3pfYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1kLvFbD4Va3sOs6CL9LgDA2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhbWJEnP-lZfF1o2TFRzPAOm8LM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6JzVcWsXO2zaLwTGA6gxAcI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ca3Q3heU3-rJgV3UCSye46Y_pb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2rC0yqjD4zeYreWFgbikSRz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Davey400 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:26:
Normaal 26.500 euro, maar omdat ie al een keer gebruikt is nog maar €11.999.
Serieus een gemiste kans om een ingespeelde kabel niet voor 38.499 euro te verkopen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1 ... 116 117 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic