Toon posts:

Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 88 89 90 Laatste
Acties:

• Koeitje
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

MerijnB schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:27:
[...]

Daarmee zeg je dat een audiofiel nooit een buizenversterker zal willen gebruiken (want absoluut niet transparant), dat lijkt me niet correct.
Ik zie het onderscheid als volgt:

Audiofiel: gebaseerd op gevoel. Het doel is niet een correcte weergave, maar iets waarbij men zich goed voelt. Hecht geen waarde aan wat de wetenschap zegt. High fidelity is geen doel.

Hifi liefhebber: streeft naar de correcte weergave van het bronmateriaal waarbij niets wordt toegevoegd of weggelaten. Gebruikt wetenschap om dit voor elkaar te krijgen.

Beetje mensen die homeopathie gebruiken bij behandeling van klachten versus mensen die voor medicijnen kiezen ;).

[Voor 10% gewijzigd door Koeitje op 18-07-2022 13:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:28

mr_petit

opperprutser

Waarom zou een audiofiel alles alleen op gevoel doen?
Dat heeft namelijk niets met de betekenis van het woord te maken.
Nogmaals: 'fiel' betekend liefhebber. Niets meer en niets minder :)
Zo'n persoon kan zaken dus wetenschappelijk aanpakken, maar ook op gevoel.

Iedereen die zich in dit topic ophoudt is volgens de definitie dus audiofiel wat we houden ons allemaal bezig met geluidsweergave met een bovengemiddelde interesse. Of dat nou wetenschappelijk is of niet, dat heeft er niets mee te maken. Daarvan wordt het niet meer of minder audiofiel.

[Voor 35% gewijzigd door mr_petit op 18-07-2022 13:57]

"man is not truly one, but truly two,"

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mr_petit schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:47:
Strikt taalkundig genomen helemaal waar. Maar in nogal veel gevallen is de aanduiding van toepassing als sprake is van overdreven aandacht, die vaak gepaard gaat met het openstaan voor fabeltjes en opvallend vaak aan het categorisch weigeren te luisteren naar de goed onderbouwde theoretische tegenwerpingen. Want "de praktijk is wel eens anders dan de theorie". Onzin natuurlijk. wanr waar dit zo lijkt is gewoon een verkeerde of onvolledige theorie gebruikt,

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:42
Techneut schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:05:
[...]
Weet je, ook hier worden Gamma, Mediamarkt en dergelijke neergezet als van mindere kwaliteit. Je had voor de duidelijkheid ook kunnen volstaan met dat iets dikkere kabel een beter resultaat gaf. Waar je dat kocht en welk merk het is doet er helemaal niets toe. Inderdaad bespeur ik ook dat de kleinere speciaalzaken (helaas) steeds meer verdwijnen. En dat je daardoor in toenemende mate alleen terecht jan in de grotere ketens. Het zij zo.
Wat ik wel wil opmerken is dat het duidelijke verschil dat je denkt te horen tussen eerst 1,5mm² en later 2,5mm² alleen verklaarbaar kan zijn als het gaat om aanmerkelijk veel grotere afstanden dan die je ooit in een huiskamer kan aantreffen en bovendien met een heel wat steviger volume.
Even terzijde, je spreekt hier over de diameter van de aders en noemt ze derhalve 1,5mm en 2.5mm. Maar die twee getallen zijn de aanduidingen voor de doorsnede van de aders, geen mm, maar mm².
even voor de duidelijkheid, ik heb het niet zo zeer over geluidskwaliteit, maar over het verschil tussen stand van de volumeknop op de versterker en geluidsdruk uit de luidsprekers, verder hoor ik geen verschil..... Bij de dunnere kabels moest ik echt het volume veel verder open draaien om iets te horen... en verder helemaal niets mis met Gamma o.i.d. (behalve dat hun personeelschef hier een knurft is, maar dat is iets persoonlijks)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:44
HvdBent schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:19:
[...]

even voor de duidelijkheid, ik heb het niet zo zeer over geluidskwaliteit, maar over het verschil tussen stand van de volumeknop op de versterker en geluidsdruk uit de luidsprekers, verder hoor ik geen verschil..... Bij de dunnere kabels moest ik echt het volume veel verder open draaien om iets te horen... en verder helemaal niets mis met Gamma o.i.d. (behalve dat hun personeelschef hier een knurft is, maar dat is iets persoonlijks)
Punt is alleen dat een 0.75mm2 kabel, wat wel echt dun is, toch zeker 50 meter lang moet zijn voor dat impact gaat hebben op volume. Dan kom je uit op 2 Ohm heen en terug.
Sandwalker schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:34:
Juist bij lage vermogens denk ik dat je beter het effect van een lange kabel hoort. Eerste orde in de aansturing en logartimisch in de output, toch?
Allemaal lineair, vermogen heeft nul impact op welk formaat kabels je nodig hebt. Tot je op het punt komt dat je kabels gewoon heet worden, maar als dat gebeurd hoop ik dat je een outdoor festival een het organiseren bent.

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:34
Techneut schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:15:
[...]
Strikt taalkundig genomen helemaal waar. Maar in nogal veel gevallen is de aanduiding van toepassing als sprake is van overdreven aandacht, die vaak gepaard gaat met het openstaan voor fabeltjes en opvallend vaak aan het categorisch weigeren te luisteren naar de goed onderbouwde theoretische tegenwerpingen. Want "de praktijk is wel eens anders dan de theorie". Onzin natuurlijk. wanr waar dit zo lijkt is gewoon een verkeerde of onvolledige theorie gebruikt,
Ik ben het eens dat audiofielen inderdaad (helaas) vaak in het ridicule hoekje worden geduwd, maar wmb is dit niet terecht, ik denk dat de opmerking van @mr_petit heel terecht is.

Dat er binnen de groep audioliefhebbers mensen zijn die geen inhoudelijk technische kennis hebben, zich niet realiseren dat zintuigen nogal subjectief kunnen zijn en daardoor onjuiste (en soms hilarische) technische eigenschappen benoemen staat los van of iemand van audio houdt of niet.

Je zou bijna twee aparte benamingen moeten hebben voor deze twee 'stromingen' aangezien ze (los van passie voor geluid) flink ver van elkaar afstaan :)

Wat het nog lastiger maakt is dat je (volgens mij) ook mensen hebt die wel degelijk weten waar ze het over hebben, maar zich toch 'dom' houden (denk commerciele belangen). Een Paul McGowan van psaudio bijvoorbeeld weet denk ik donders goed waar hij het over heeft en toch verkoopt hij hete lucht.

[Voor 11% gewijzigd door MerijnB op 18-07-2022 15:26]

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koeitje
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

mr_petit schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:47:
Zo'n persoon kan zaken dus wetenschappelijk aanpakken, maar ook op gevoel.

Iedereen die zich in dit topic ophoudt is volgens de definitie dus audiofiel wat we houden ons allemaal bezig met geluidsweergave met een bovengemiddelde interesse. Of dat nou wetenschappelijk is of niet, dat heeft er niets mee te maken. Daarvan wordt het niet meer of minder audiofiel.
Ik vind het belangrijk dat er onderscheid is tussen de verschillende stromingen binnen audio. Dat maakt discussies en advies een stuk gemakkelijker, want het maakt iemands benadering direct duidelijk. En zoals ik al zei, is dat vergelijkbaar tussen iemand homeopathische oplossingen of medicijnen aanraden. Dus als het duidelijk is dat iemand absoluut geen zin heeft in een objectieve benadering dan raad ik altijd het duurste product aan, want daar is het placebo effect over het algemeen het grootst.

Als iemand mij vraagt of ik audiofiel ben dan zeg ik overduidelijk 'nee'. Ik ben namelijk een fan van accurate geluidsreproductie, en alles wat daar niet aan bedraagt heb ik in tegenstelling tot veel audiofielen geen interesse in (bijvoorbeeld kabels, netfilters, sterkkerdozen enzovoorts).

[Voor 20% gewijzigd door Koeitje op 18-07-2022 16:34]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Techneut schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:15:
[...]
Strikt taalkundig genomen helemaal waar. Maar in nogal veel gevallen is de aanduiding van toepassing als sprake is van overdreven aandacht, die vaak gepaard gaat met het openstaan voor fabeltjes en opvallend vaak aan het categorisch weigeren te luisteren naar de goed onderbouwde theoretische tegenwerpingen.
Ook dat laatste zijn 2 aparte zaken. Want of je er nou een heel wetenschappelijke benadering of een hele zweverige benadering aan geeft: in beide gevallen is er sprake van overdreven aandacht. De gemiddelde persoon houdt zich hier absoluut niet mee bezig. Dus ook in dat geval zijn beide kampen gewoon audiofiel volgens de definitie zoals die in de nederlandse taal geldt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Koeitje schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:29:
[...]

Ik vind het belangrijk dat er onderscheid is tussen de verschillende stromingen binnen audio. Dat maakt discussies en advies een stuk gemakkelijker, want het maakt iemands benadering direct duidelijk. En zoals ik al zei, is dat vergelijkbaar tussen iemand homeopathische oplossingen of medicijnen aanraden. Dus als het duidelijk is dat iemand absoluut geen zin heeft in een objectieve benadering dan raad ik altijd het duurste product aan, want daar is het placebo effect over het algemeen het grootst.
Als je dat wilt verwoorden, en dat correct binnen de nederlandse taal, dan moet je dat dus niet doen met de aanduiding of iemand wel of niet audiofiel is. Er is ook totaal geen verbintenis met homeopatische producten of medicijnen. Die vergelijking gaat echt helemaal mank.
Je kan, als je dan tòch een vergelijking wilt maken, het beter vergelijken met cartofielen. Daar zul je ook ongetwijfeld liefhebbers hebben van kaarten die met de hand getekend zijn en wellicht minder nauwkeurig zijn dan in Arcgis oid de meest nauwkeurige overlays maken volgens verschillende projectiepunten.
Als niet cartofiel zeg ik: boeiuh (ik heb echt geen flauw benul waar dat soort gasten zich mee bezig houden), maar waarschijnlijk schop ik nu heel veel cartofielen tegen het verkeerde been 8)7
Maar zo kijken heel veel mensen (waarschijnlijk de meerderheid :z ) ook tegen audiofielen aan. En daarop wordt natuurlijk een definitie van een woord geënt.
Als iemand mij vraagt of ik audiofiel ben dan zeg ik overduidelijk 'nee'. Ik ben namelijk een fan van accurate geluidsreproductie, en alles wat daar niet aan bedraagt heb ik in tegenstelling tot veel audiofielen geen interesse in (bijvoorbeeld kabels, netfilters, sterkkerdozen enzovoorts).
Maar dan gebruik je dus een persoonlijke definitie van het woord audiofiel, en niet de definitie zoals deze in de nederlandse taal geldt. Audiofilie zegt namelijk niets over hoe je bepaalde zaken bereikt of welke methodes dat je daarmee hanteert, het zegt iets over dat je bovengemiddeld geïnteresseerd bent in de materie (audio, danwel geluidsweergave, en dus ook de apparatuur waarmee dat gebeurt), of er bovengemiddeld veel aandacht/tijd/geld whatever aan spendeert. Vergeleken met de doorsnee/gemiddelde nederlander.
Dus face it: je bent echt een audiofiel :>

[Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 18-07-2022 18:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:45
Mwah, je bent pas een echte audiofiel als je:
- luidsprekerkabels van meer dan 100 euro per meter hebt
- Synthesizer greatest hits deel 1 t/m 7 in je cd-rek
- zilveren audio-zekeringen in je meterkast
- weet hoeveel Watt je versterker is bij 4 Ohm
- minstens 2x per jaar al je connectors cleanen (met connectorcleaner, duh)

Anders tel je niet mee. Forget it.

:>

[Voor 31% gewijzigd door Khil op 18-07-2022 18:52]

Naim muso

Acties:
  • +1Henk 'm!
Nee Diana krall luisteren ze :)

Verder zou je de termen audiofiel VS audiotechneut kunnen inzetten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:42
ik luister lekker Santana Abraxas.... :p

• Khil
Jag schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:15:
Nee Diana krall luisteren ze :)

Verder zou je de termen audiofiel VS audiotechneut kunnen inzetten
Lijkt op Krell; moet wel goed zijn dan.

Naim muso

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Koeitje
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

mr_petit schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:29:
[...]
Als je dat wilt verwoorden, en dat correct binnen de nederlandse taal, dan moet je dat dus niet doen met de aanduiding of iemand wel of niet audiofiel is. Er is ook totaal geen verbintenis met homeopatische producten of medicijnen. Die vergelijking gaat echt helemaal mank.
Je kan, als je dan tòch een vergelijking wilt maken, het beter vergelijken met cartofielen. Daar zul je ook ongetwijfeld liefhebbers hebben van kaarten die met de hand getekend zijn en wellicht minder nauwkeurig zijn dan in Arcgis oid de meest nauwkeurige overlays maken volgens verschillende projectiepunten.
Als niet cartofiel zeg ik: boeiuh (ik heb echt geen flauw benul waar dat soort gasten zich mee bezig houden), maar waarschijnlijk schop ik nu heel veel cartofielen tegen het verkeerde been 8)7
Maar zo kijken heel veel mensen (waarschijnlijk de meerderheid :z ) ook tegen audiofielen aan. En daarop wordt natuurlijk een definitie van een woord geënt.

[...]

Maar dan gebruik je dus een persoonlijke definitie van het woord audiofiel, en niet de definitie zoals deze in de nederlandse taal geldt. Audiofilie zegt namelijk niets over hoe je bepaalde zaken bereikt of welke methodes dat je daarmee hanteert, het zegt iets over dat je bovengemiddeld geïnteresseerd bent in de materie (audio, danwel geluidsweergave, en dus ook de apparatuur waarmee dat gebeurt), of er bovengemiddeld veel aandacht/tijd/geld whatever aan spendeert. Vergeleken met de doorsnee/gemiddelde nederlander.
Dus face it: je bent echt een audiofiel :>
Homeopathie is juist een goede vergelijking, omdat daar keuzes worden gemaakt op basis van gevoel en geloof en hebben wetenschappelijke argumenten geen houvast. Het is volkomen gebaseerd op placebo effecten. Net zoals de industrie voor typische audiofiele producten zoals speciale kabels, netfilters en netwerkswitches die op elfenstof werken. Letterlijk het enige verschil is dat homeopathische keuzes een gevaar voor je gezondheid kunnen zijn als je de wetenschap negeert en traditionele medicijnen weigert. Audiofiel geneuzel is alleen een gevaar voor je portemonnee.

[Voor 5% gewijzigd door Koeitje op 18-07-2022 20:37]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:39

ParaWM

Pro Prutser

Koeitje schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:36:
[...]

Homeopathie is juist een goede vergelijking, omdat daar keuzes worden gemaakt op basis van gevoel en geloof en hebben wetenschappelijke argumenten geen houvast. Het is volkomen gebaseerd op placebo effecten. Net zoals de industrie voor typische audiofiele producten zoals speciale kabels, netfilters en netwerkswitches die op elfenstof werken. Letterlijk het enige verschil is dat homeopathische keuzes een gevaar voor je gezondheid kunnen zijn als je de wetenschap negeert en traditionele medicijnen weigert. Audiofiel geneuzel is alleen een gevaar voor je portemonnee.
Grotendeels eens hoor, maar het leven is niet zwart/wit. Niet alles is wetenschappelijk bewezen. Om in je analogie te blijven; sommige planten en kruiden (niet homeopathie) worden al eeuwen gebruikt in de geneeskunde en zijn bewezen effectief, doch krijgt de wetenschap er soms geen vinger achter. En dan heb ik het niet over een geïsoleerde werkzame stof, want die weten we dan wel. Als we alles al wisten waren we klaar, toch.

Ja, er is een hoop jibber jabber, placebo, geldklopperij en mensen die doorslaan in audio. Maar audio is analoog en hoe iemand iets hoort is per definitie subjectief. Accurate geluidsreproductie heeft met opnemen, geluidsdrager en afspelen te maken. Gelukkig kun je op al die vlakken persoonlijk keuzes maken toch :)

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

[...]

Homeopathie is juist een goede vergelijking, omdat daar keuzes worden gemaakt op basis van gevoel en geloof en hebben wetenschappelijke argumenten geen houvast.
Het is geen goed argument omdat je met dit specifieke argument je gelijk probeert te behalen met betrekking tot je persoonlijke overtuiging (maar niet met betrekking tot de betekenis van het woord).
Maar voor een buitenstaander (en dat zijn de meeste mensen) bestaat dat 'gelijk' helemaal niet. Die zijn er helemaal niet in geïnteresseerd en vinden alles waar we het hier over hebben geneuzel in de marge.
Maar jij hebt gewoon moeite om je persoonlijke verbintenis ermee los te laten en het van een afstandje te bekijken.
Daarom kwam ik met dat obscure voorbeeld waarbij (hopelijk) zo min mogelijk mensen een verbintenis mee voelen.
Audiofiel geneuzel is alleen een gevaar voor je portemonnee.
Is dat audiofiel geneuzel zoals de nederlandse taal daar de definitie aan geeft, of bedoel je hiermee je eigen, persoonlijke definitie?
Want ook dan (in dat laatste geval) gaat de vergelijking niet op omdat als je het wetenschappelijk gaat benaderen (dus jouw persoonlijke definitie hanteert) is het ook gevaarlijk voor je portemonnee. Want ook dan kan het altijd beter, wat eigenlijk altijd extra geld kost. Misschien nog wel meer geld :+

[Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 19-07-2022 03:50]

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:27
[...]

Homeopathie is juist een goede vergelijking, omdat daar keuzes worden gemaakt op basis van gevoel en geloof en hebben wetenschappelijke argumenten geen houvast.
Nee, homeopathie is een slechte vergelijking. Er zijn een aantal homeopathische behandelingen, zoals na een zware metalen-vergiftiging, die bewezen werken. Er zijn een aantal “kruidenbehandelingen” die van alles doen en geen wetenschappelijke claim in de bijsluiter hebben. Er is namelijk geen partij die een klinisch onderzoek gaat doen op een middel waar ze geen cent aan gaan verdienen (niet patenteerbaar) en er is een deel homeopathische behandelingen die aangetoond geen enkel effect heeft.
Dat laat zien dat in de homeopathie er niet werkzame, mogelijk werkzame maar niet klinisch onderzochte, en werkzame methodes zijn. In de kabels is er helemaal niks wat wezenlijk anders werkt. Als onze homeopaten dezelfde claims mochten doen als audio verkopers….

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
Sandwalker schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 06:59:
[...]

Nee, homeopathie is een slechte vergelijking. Er zijn een aantal homeopathische behandelingen, zoals na een zware metalen-vergiftiging, die bewezen werken.
Anders dan gewoon een glas water drinken? Buiten dehydratatie zie ik weinig situaties waarin homeopathie kan werken. Hele snelle Google geeft me waarschuwingen voor zware metalen in homeopathische medicijnen (serieus, hoe krijg je dat voor elkaar?), en iets wat alleen refereert aan onderzoeken in alternatieve journals.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:44
Sandwalker schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 06:59:
[...]

Er zijn een aantal homeopathische behandelingen, zoals na een zware metalen-vergiftiging, die bewezen werken.
Het is per definitie geen homeopatie meer als het 'bewezen werkt'.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Koeitje
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

Ik zal even op de meerdere homeopathie liefhebbers reageren en nogmaals de vergelijking met kabelgelovers trekken.

Alle kennis in de wetenschap (chemie, biologie, natuurkunde, etc.) spreekt homeopathie tegen. Dat mensen een positief effect ervaren van homeopathie is letterlijk een placebo effect.

Planten kunnen inderdaad werkzame stoffen hebben, maar ga nu niet doen of moderne farmaceutische bedrijven daar geen onderzoek naar doen. In die industrie gaan miljarden om, en als een bepaald stofje in een plant een goede behandeling blijkt te zijn voor een ziekte of vergiftiging dan zullen ze dat zeker niet negeren. Maar homeopathie is per definitie onbewezen, als je het bewijst dan is het geen homeopathie meer ;).

En dan kabels. Alle kennis in de wetenschap (chemie, biologie, natuurkunde, etc) spreekt de effecten van kabels op geluidskwaliteit in het audiodomein. Dat mensen een positief effect ervaren van kabels is letterlijk een placebo effect.

Ik vind het schrikbarend dat een significante groep hier op het forum placebo effecten niet snapt.

[Voor 25% gewijzigd door Koeitje op 19-07-2022 08:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dragonhaertt
Koeitje schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:53:

En dan kabels. Alle kennis in de wetenschap (chemie, biologie, natuurkunde, etc) spreekt de effecten van kabels op geluidskwaliteit in het audiodomein. Dat mensen een positief effect ervaren van kabels is letterlijk een placebo effect.
Vergeet de disclaimer over de edge cases zoals kabels voor platenspelers niet :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koeitje
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

dragonhaertt schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:57:
[...]

Vergeet de disclaimer over de edge cases zoals kabels voor platenspelers niet :X
Ja, en het gebruik van de juiste kabel zoals gebalanceerde kabels voor microfoons of geen 0.5mm2 luidsprekerkabel als je 30 meter moet overbruggen. Maar dat is allemaal te verklaren, te meten en te horen.

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:58
V&A aangeboden: AudioQuest Dragonfly Red USB DA-converter

zelfs op tweakers te koop deze fantastische spullen...

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Koeitje
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

Dat is geen elfenstof product. Overpriced en qua objectieve prestaties niet geweldig, maar dit valt zeker niet in de categorie van exotische elektronica met magische aspecten. Doet gewoon wat het moet doen.

[Voor 6% gewijzigd door Koeitje op 20-07-2022 09:25]

• Khil
Lekker cringen bij dit artikel over luidsprekerkabel: https://hifi.nl/artikel/2...-niet-zo-gemakkelijk.html

Naim muso

• Koeitje
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

Ik lees geen reclamefolders.

• N1v3K
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Heb je het artikel zelf überhaupt gelezen?

Een grijs gebied zijn de vele tweaks en accessoires waarmee je de weergave zou moeten kunnen verbeteren. Schone stroom, houten blokjes en speciale steentjes tegen ruis en ‘lekkage’, slimme akoestische snufjes, noem maar op – daar zijn de meningen vaak veel sterker over verdeeld. Bekabeling lijkt een beetje tussen die twee groepen in te vallen.
..
Een degelijke verbinding tussen de verschillende componenten, daar willen we nog wel in geloven – maar (tien)duizenden euro’s voor kabels met goud en zilver, dat gaat voor de meesten wat ver. Zowel financieel als geloofsmatig.
..
De daadwerkelijke keuzes in materialen, samenstelling en productie en dus het uiteindelijke prijskaartje zijn afhankelijk van de fabrikant en de filosofie. In ieder geval geldt dat de doorsnede van de geleider groot genoeg moet zijn om een flinke stroom aan te kunnen, de weerstand, inductie en capaciteit van de kabel als geheel laag dient te zijn en het materiaal van de geleider zo zuiver mogelijk moet zijn.
..
De beste kabel laat in ieder geval niets weg en voegt niets toe. Een feilloze overdracht van het signaal, van de bron via de versterker naar de luidsprekers, dat is de ideale situatie. De heilige graal. Gelukkig is het menselijk gehoor niet feilloos. Wél in staat om zeer subtiele veranderingen waar te nemen, maar niet tot in het oneindige.
..
'Subjectief’ gaat namelijk ook op voor ons gehoor, voor iedereen een uniek instrument en in principe gewoon onderdeel van je hifi-systeem. Er zit daarbij niet alleen verschil in waarneming, maar ook in wensen en voorkeuren.
...

Ik lees hier gewoon wat de meesten in dit topic ook beweren, dus wat is je punt?
Wat is er zo cringy?

• dragonhaertt
N1v3K schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:31:
[...]

Een grijs gebied zijn de vele tweaks en accessoires waarmee je de weergave zou moeten kunnen verbeteren. Schone stroom, houten blokjes en speciale steentjes tegen ruis en ‘lekkage’, slimme akoestische snufjes, noem maar op – daar zijn de meningen vaak veel sterker over verdeeld. Bekabeling lijkt een beetje tussen die twee groepen in te vallen.
..
Een degelijke verbinding tussen de verschillende componenten, daar willen we nog wel in geloven – maar (tien)duizenden euro’s voor kabels met goud en zilver, dat gaat voor de meesten wat ver. Zowel financieel als geloofsmatig.
..
De daadwerkelijke keuzes in materialen, samenstelling en productie en dus het uiteindelijke prijskaartje zijn afhankelijk van de fabrikant en de filosofie. In ieder geval geldt dat de doorsnede van de geleider groot genoeg moet zijn om een flinke stroom aan te kunnen, de weerstand, inductie en capaciteit van de kabel als geheel laag dient te zijn en het materiaal van de geleider zo zuiver mogelijk moet zijn.
..
De beste kabel laat in ieder geval niets weg en voegt niets toe. Een feilloze overdracht van het signaal, van de bron via de versterker naar de luidsprekers, dat is de ideale situatie. De heilige graal. Gelukkig is het menselijk gehoor niet feilloos. Wél in staat om zeer subtiele veranderingen waar te nemen, maar niet tot in het oneindige.
..
'Subjectief’ gaat namelijk ook op voor ons gehoor, voor iedereen een uniek instrument en in principe gewoon onderdeel van je hifi-systeem. Er zit daarbij niet alleen verschil in waarneming, maar ook in wensen en voorkeuren.
...

Ik lees hier gewoon wat de meesten in dit topic ook beweren, dus wat is je punt?
Wat is er zo cringy?
Totaal nietszeggend stuk tekst. Geen uitleg, geen onderbouwing, alleen beetje oprakelen van 'standaard' audiofiele standpunten.

• N1v3K
  • Niet online
dragonhaertt schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:33:
[...]

Totaal nietszeggend stuk tekst. Geen uitleg, geen onderbouwing, alleen beetje oprakelen van 'standaard' audiofiele standpunten.
Objectief dus...

Het is een artikel, geen aankoopadvies.

[Voor 7% gewijzigd door N1v3K op 21-07-2022 12:42]

• Khil
[...]

Wat is er zo cringy?
Precies, volgens mij heeft deze auteur best een realistisch beeld van wat een luidsprekerkabel voor invloed heeft op het geluid van een installatie. Maar om de adverteerders van de site niet voor het hoofd te stoten is het wel héél omzichtig opgeschreven... :$

Naim muso

• N1v3K
  • Niet online
@Khil Kortom... Nou schrijven ze iets waar je je in kunt vinden en dan is het nog niet goed? :p

• Khil
Juist! :P

Naim muso

• Koeitje
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

[...]

..
..
..
..
...

Wat is er zo cringy?
Je kan hoog en laag springen, maar Hifi.nl is gewoon een veredelde reclamefolder. Er staat in dat stuk tekst nul fatsoenlijk advies. Dat kan ook niet, want dan lopen adverteerders weg.

• N1v3K
  • Niet online
Het is een artikel, geen aankoopadvies.

• Sissors
Ik heb weleens stuk ergere stukken van hun gelezen inderdaad, maar alsnog:
Dat betekent dat net als bij die betere versterker of dat fraaiere setje speakers ook de eerste investering in een tros kabels de belangrijkste is. De winst bij die stap van standaard materiaal naar een ‘hifi-product’ is de grootste.

Dat wil overigens op geen enkele manier zeggen dat alle verbeteringen daarná onzin zijn. Een absolute topkabel van de echte high-end merken levert wel degelijk een verschil op.

• Koeitje
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

Een artikel dat nul informatie geeft waar je wat aan hebt. Waarom? Omdat als het artikel wel informatie zou geven waar je wat aan hebt de adverteerders weglopen.

Hun reviews zijn overigens ook gewoon advertenties. Laat me raden, je denkt ook dat What Hifi een betrouwbare publicatie is zeker?

[Voor 19% gewijzigd door Koeitje op 21-07-2022 16:14]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:27
Het is gewoon een verkooppraatje. Het begint met net te doen alsof een bouwmarkt kabel niet goed zou zijn:
Men is het er doorgaans wel over eens dat een audiokabel snel de zwakste schakel in de keten kan zijn, en dat een paar meter van een rol in de bouwmarkt halen de weergave niet ten goede komt wanneer je wel stevig geïnvesteerd hebt in de rest van je set. Daar tegenover staat een gezonde scepsis wanneer de prijs van een set audiokabels het domein van de leuke hobby verlaat.
Daarna even de andere uiterste aanstippen zodat het lijkt of je betrouwbaar bent:
Een degelijke verbinding tussen de verschillende componenten, daar willen we nog wel in geloven – maar (tien)duizenden euro’s voor kabels met goud en zilver, dat gaat voor de meesten wat ver. Zowel financieel als geloofsmatig. Het is daarom maar goed dat er nog zoveel tussen zit.
En hierna lijken kabels van honderden euro's plotseling de moeite waard....

Het blijft dus gewoon een praatje dat weliswaar gebaseerd is op enige waarheid, maar het dan zo uitlegt dat je toch zeker wel wat geld moet uitgeven aan de bekabeling!

[removed]

• Khil
Wiens brood men eet…

Naim muso

• itcrowd
  • Laatst online: 20:11
Ik vind dat ze vooral erg inspelen op een soort FOMO die op zou treden als je niet aan je dure set ook hele dure kabels hebt hangen. Bijvoorbeeld:
Een absolute topkabel van de echte high-end merken levert wel degelijk een verschil op. Maar belangrijk om dat verschil te kunnen horen en op waarde te kunnen schatten, is dat je ook in een overeenkomstig kwalitatief systeem moet voorzien. Iedere (vervolg)investering levert namelijk een verbetering op, die los van de aantoonbare innovaties ook snel subjectief wordt. Zeker wanneer de juiste verhouding met de rest van de set zoek is.

[Voor 56% gewijzigd door itcrowd op 21-07-2022 17:49]

• N1v3K
  • Niet online
Het is maar net wat je WIL lezen, denk ik dan...

Wat ik zelf uit het artikel haal, is..
"Goed" is goed genoeg. Maak het niet te gek.

Maar goed. Het is inmiddels bekend dat de haat tegen namen als bijvoorbeeld hifi.nl en Alpha Audio bij tweakers hier zo diep zit, dat ze bij voorbaat al niks goed meer kunnen doen.
Ik lees geen reclamefolders.
Niets gelezen, maar wel een (voor)oordeel klaar hebben.

Ander voorbeeld.
Mensen hier: "Een kabel is een kabel. Kwaliteit is weinig verschillend, dus maakt niet uit wat je pakt, zolang het een beetje degelijk is".
Diezelfde mensen: "Alles van Audioquest is kut!"

Echt :')

• Sissors
N1v3K schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:49:

Maar goed. Het is inmiddels bekend dat de haat tegen namen als bijvoorbeeld hifi.nl en Alpha Audio bij tweakers hier zo diep zit, dat ze bij voorbaat al niks goed meer kunnen doen.

[...]

Ander voorbeeld.
Mensen hier: "Een kabel is een kabel. Kwaliteit is weinig verschillend, dus maakt niet uit wat je pakt, zolang het een beetje degelijk is".

Nou ja het primaire probleem van audioquest is de idiote prijs voor wat je krijgt. Daar komt bovenop dat ze objectief ook nog eens slecht zijn regelmatig. Of dat dat slechte daadwerkelijk hoorbaar is betwijfel ik. Maar veel betalen om een slechtere kabel te krijgen. Tja.

• N1v3K
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:08:
[...]
Daar komt bovenop dat ze objectief ook nog eens slecht zijn regelmatig.
??

Dat heb ik nog niet eerder gehoord of gelezen. Heb je een linkje?

Ik weet wel dat ze in China e.d. goedkope namaak hebben wat als Audioquest verkocht wordt, maar het niet is.
Misschien dat er fake kabels getest zijn?

• Koeitje
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

[...]

Heb het na je reactie daarop gelezen. Maar goed, we ondertussen allemaal dat je elfenstof geloofd.

• N1v3K
  • Niet online
Koeitje schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:18:

Heb het na je reactie daarop gelezen.
Precies.
Maar goed, we ondertussen allemaal dat je elfenstof geloofd.
O ja?
Ik heb geen dure kabels.

*gelooft

• Koeitje
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

En de conclusie was dat het artikel hetzelfde was als elk ander artikel dat ik ooit gelezen heb op Hifi.nl: absoluut nietszeggende onzin.

• Sissors
N1v3K schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:14:
[...]

??

Dat heb ik nog niet eerder gehoord of gelezen. Heb je een linkje?

Ik weet wel dat ze in China e.d. goedkope namaak hebben wat als Audioquest verkocht wordt, maar het niet is.
Misschien dat er fake kabels getest zijn?
Ik heb meerdere weleens gezien. Dat hij meer storing weet op te pikken als een reguliere kabel geloof ik, maar te lui om die na te zoeken.

Maar nu wil ik natuurlijk wel een bron geven, dus zie: oldsmelly in "Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6"

Dat is een ander probleem: bij een kabel wordt inductie groter als de geleiders verder van elkaar gaan, maar capaciteit wordt lager, dus een beetje een trade off. Wat audioquest voor elkaar heeft gekregen is hoge inductie en hoge capaciteit tegelijk te krijgen. Dat is knap. Waarschijnlijk doordat ze geleiders ver van elkaar hebben wat inductie veroorzaakt, maar hoge capaciteit doordat ze hun 72V systeem erop hebben geplakt.

• redwing

Ik lees gewoon het artikel en het boeit me geen bal waar het staat. Het klinkt eerder alsog jij juist je oordeel al klaar hebt. De meeste posts hierboven onderbouwen nl. prima waarom ze het er niet mee eens zijn.
[...]

Ander voorbeeld.

Als een kabel van een paar euro al prima is, is een kabel van Audioquest standaard een slechte prijs/kwaliteit verhouding. Als jij een potlood kunt kopen van 1 euro en iemand komt met een 'super'-potlood aan waarmee je ook kunt schrijven, maar welke 100 euro kost, is die laatste toch ook standaard een slechte koop? Moet je alsnog zelf weten of je hem wel/niet koopt natuurlijk, maar je moet niet verwachten dat je er beter van leert schrijven :+

[removed]

• N1v3K
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:41:
[...]
Als een kabel van een paar euro al prima is, is een kabel van Audioquest standaard een slechte prijs/kwaliteit verhouding.
Dat is een beetje het punt he.
Een kabel van een paar euro is vaak niet prima. Of ik heb heel veel pech gehad.
Bij HDMI bijvoorbeeld. Beeldkwaliteit zal wel hetzelfde zijn, maar die enen en nullen moeten wel tig keer per seconde aan blijven komen. Ik heb ook genoeg budgetkabels gehad vroeger. En te veel in de kliko moeten gooien omdat ik helemaal simpel werd van de dropouts en de handshake problemen. Goedkoop is duurkoop.
Daarna een keer In-akustik geprobeerd en nooit meer gezeik gehad.
Als jij een potlood kunt kopen van 1 euro en iemand komt met een 'super'-potlood aan waarmee je ook kunt schrijven, maar welke 100 euro kost, is die laatste toch ook standaard een slechte koop? Moet je alsnog zelf weten of je hem wel/niet koopt natuurlijk, maar je moet niet verwachten dat je er beter van leert schrijven :+
Deze vergelijking slaat natuurlijk als een lul op een drumstel...

Misschien bedoel je dat potloden allemaal hetzelfde in de hand liggen. Zal wel niet...

Of dat er verschillen zijn in de hardheid van het grafiet. O nee. Want dat maakt natuurlijk wel iets uit, dus dat kan het ook niet zijn.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:23
N1v3K schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:58:
[...]

Bij HDMI bijvoorbeeld. Beeldkwaliteit zal wel hetzelfde zijn, maar die enen en nullen moeten wel tig keer per seconde aan blijven komen. Ik heb ook genoeg budgetkabels gehad vroeger. En te veel in de kliko moeten gooien omdat ik helemaal simpel werd van de dropouts en de handshake problemen. Goedkoop is duurkoop.

[...]

Misschien bedoel je dat potloden allemaal hetzelfde in de hand liggen. Zal wel niet...

Of dat er verschillen zijn in de hardheid van het grafiet. O nee. Want dat maakt natuurlijk wel iets uit, dus dat kan het ook niet zijn.
Je vergelijkt een kabel van een paar euro met een kabel die gelijk drie keer zo duur is als nodig. Je hoeft geen honderd euro uit te geven aan drie meter HDMI kabel voor probleemloze doorgave.

Share and Enjoy!

• N1v3K
  • Niet online
WCA schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:34:
[...]

Je vergelijkt een kabel van een paar euro met een kabel die gelijk drie keer zo duur is als nodig. Je hoeft geen honderd euro uit te geven aan drie meter HDMI kabel voor probleemloze doorgave.
Wie had het over 100 euro?
Mijn interlinks kostten een paar tientjes...

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:45

Haat lijkt mij wat sterk uitgedrukt. Ik denk dat de gemiddelde Tweaker wat nuchter tegen reviews aankijkt, zeker als deze gesponsord worden.

Wat mij namelijk zelf opvalt, is dat in dergelijke reviews er zoveel wollige taal wordt gebruikt, dat daar bijna niemand iets mee kan. Daarnaast, geen enkele review van hetzelfde product is hetzelfde, behalve dat men enkel en alleen dolenthousiast is, uiteraard. En dat maakt het zo ongrijpbaar, en maakt het voor de meesten hier meer tot een emotionele beleving dan een feitelijke. En misschien is daar niks mis mee!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

renegrunn schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:56:
[...]

Haat lijkt mij wat sterk uitgedrukt. Ik denk dat de gemiddelde Tweaker wat nuchter tegen reviews aankijkt, zeker als deze gesponsord worden.

Wat mij namelijk zelf opvalt, is dat in dergelijke reviews er zoveel wollige taal wordt gebruikt, dat daar bijna niemand iets mee kan. Daarnaast, geen enkele review van hetzelfde product is hetzelfde, behalve dat men enkel en alleen dolenthousiast is, uiteraard. En dat maakt het zo ongrijpbaar, en maakt het voor de meesten hier meer tot een emotionele beleving dan een feitelijke. En misschien is daar niks mis mee!
Er wordt ook nooit gemeten, en al helemaal niet dat meetresultaten vergeleken worden met concurrerende producten in dezelfde klasse.
Sowieso wordt er vrijwel nooit vergeleken en geoordeeld, want het andere product in de vergelijking zou wel eens de volgende sponsor kunnen zijn.

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ben het wel met N1v3K eens dat goedkope HDMI-kabels voor problemen kunnen zorgen.

Maar daar bestaan weer certificeringen voor dat je de juiste dikte van aders hebt etc, en een luidsprekerkabel is ook veel eenvoudiger dan HDMI en met een heel ander soort signaal.

• Sissors
Als je juiste HDMI kabel met juiste certificering gebruikt, moet het gewoon werken. En natuurlijk staat er op Aliexpress genoeg rommel. En zijn er ook weer bol.com weder verkopers die die rommel doorverkopen. Dus natuurlijk kan het fout gaan. Tegelijk bij normale afstanden als hij het juiste labeltje heeft, moet het gewoon werken. Anders moet je onder garantie terugsturen.

Ga je nu echt blind een kabel bijvoorbeeld in je vloer stoppen, ja dan zou ik voor de zekerheid een wat duurdere kopen. Maar verder is het allemaal niet zo spannend.

Ik heb zelf een 15m HDMI 2.0 kabel liggen ("premium high speed voor de puristen ofzo"). Nee niet de allergoedkoopste die ik kon vinden, eentje die duidelijk claims maakte wat hij kon, en goedkoop was. Werkt probleemloos op 4k 60Hz.

En natuurlijk, er worden kabels verkocht die niet voldoen aan de certificering ook al stellen ze van wel. En er zijn kabels die sneller kapot gaan als je ze heel vaak erin en eruit haalt. Tegelijk kabeltje van je setup box naar je TV van een meter? Dat moet echt gewoon werken.

• redwing
N1v3K schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:58:
[...]
Maar dat is ook precies wat er gezegd wordt. Je hebt bij HDMI of een goed beeld, of duidelijk geen goed beeld. Maar een normale Action-HDMI doet precies evenveel als die dure kabels. En nu zijn er aan een HDMI kabel nog wat meer eisen omdat daar een hoog frequent signaal over gaat, maar bij luidsprekerkabel zijn er al veel minder eisen. Het moet heel raar lopen wil je een echt verschil kunnen meten tussen de bouwmarkt kabel en b.v. de audioquest kabels. Want ook al zitten sommige audioquest kabels heel goed in elkaar, heeft dat ttotaal geen toegevoegde waarde als een simpele kabel al een perfect signaal geeft.
[...]

Precies dat dus, je kunt allerlei dingen verzinnen, maar uiteindelijk doet ie toch echt precies hetzelfde. En dat geldt ook voor een kabel, die voldoet of niet. En zodra ie voldoende is maakt een 'betere' kwaliteit geen bal meer uit.

En zeker als er dan dingen gezegd worden als dat je een 'voller' geluid of 'meer dynamiek' krijgt door een kabel weet je dat dat klinkklare onzin is. Je kunt precies meten wat een kabel voor verschil kan maken en bij digitaal is een kabel dan perfect of niet, bij analoog is er iets meer verschil, maar ook daar zijn de verschillen die je kunt meten meestal zo minimaal dat je oor het verschil niet kan horen. Maar een betere kabel voegt echt geen dynamiek toe. Dat zou nl. betekenen dat die kabel aktief het signaal aan zou moeten passen. En een kabel doet dat niet, maar bovenal wil je niet dat een kabel dat doet. Dat zou nl. betekenen dat je bewust het geluid/beeld aanpast en niet het origineel zo goed mogelijk doorgeeft.

[removed]

• redwing
renegrunn schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:56:
[...]

Oh, maar dat is al heel vaak gezegd, daar is ook niets mis mee en als iemand graag kabels gebruikt van 100'en euro's moet ie dat helemaal zelf weten. Maar als ie dan gaat beweren dat zijn geluid zoveel beter is geworden zal ik toch aangeven dat dta puur tussen de oren zit en niets te maken heeft met die dure kabels :+

[removed]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khil
Koeitje schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:28:
[...]

Je kan hoog en laag springen, maar Hifi.nl is gewoon een veredelde reclamefolder.
Idd, ik werkte jaren geleden bij een dealer die een limited edition van een bepaalde luidspreker verkocht. De lovende recensie daarvoor werd gewoon gekocht bij hifi.nl...

Naim muso

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

[...]

Ander voorbeeld.

Ik denk dat ik de kritiek wel een beetje begrijp.
Het begint al met de titel: "LUIDSPREKERKABELS KOPEN IS NOG NIET ZO GEMAKKELIJK". Dat terwijl zowel de praktijk als de theorie aantoont dat de luidsprekerkabel van alle verbindingen juist de minst kritische keten in het geheel is. Letterlijk als de draad maar voldoende stroom geleidt, andere eisen zijn er niet. Dat betekent alleen maar dat de impedantie binnen de perken blijft, dus afhankelijk van materiaal en lengte voldoende doorsnede. Kwestie van enkel een simpel rekensommetje, dat is alles. Moeilijk dus? Nee, juist integendeel, voor luidsprekerkabel hartstikke gemakkelijk. Bij wijze van spreken, met twee geïsoleerd opgestelde rollen prikkeldraad hoor je geen verschil met peperdure kabel van weet ik hoeveel tientallen euro per meter. Een en ander is ook aangetoond door het beroemde experiment met de ijzeren kleerhangers. Let wel, een speakerkabel is wel even wat anders dan b.v. een HDMI-kabel, al hoeft die ook niet tientallen euro's per meter te kosten
En dan is er vervolgens inhoudelijk weinig aan te merken op het artikel, maar men vindt het een beetje onnodig, moeilijk doen waar het helemaal niet nodig is. En dat in combinatie met een firma die niet bepaald bekend is om z'n schappelijke verkoopprijzen. Daar verwacht je ook niet dat ze hun eigen glazen ingooien door te vertellen dat het zo super eenvoudig is. Daar past dan ook helemaal dat "niet zo eenvoudig" bij.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:48
Met HDMI is het ook vrij simpel. Het werkt wel, of het werkt niet.
Zolang de kabel niet kapot is en hij de juiste bandbreedte ondersteunt werkt het.

Alle verhalen over mooier beeld en beter geluid zijn pure onzin.

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Jorgen schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:12:
Met HDMI is het ook vrij simpel. Het werkt wel, of het werkt niet.
Zolang de kabel niet kapot is en hij de juiste bandbreedte ondersteunt werkt het.

Je laatste zin klopt, maar het eerste stuk niet. Zeker bij langere HDMI kabels kun je wisselende problemen hebben met de kwaliteit. Soms valt het beeld weg of soms schokkend/haperend beeld. Ene keer wel last van, andere keer niet. Zit hem dan toch in de kwaliteit van de kabel, shielding, temperatuur, contacten of weet ik wat.

Als het goed werkt, krijg je inderdaad geen beter beeld met duurdere kabels. Maar een kabel die niet per definitie kapot is kan wel degelijk wisselende performance geven, zeker op langere afstanden.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ParaWM schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:17:
[...]
Maar een kabel die niet per definitie kapot is kan wel degelijk wisselende performance geven, zeker op langere afstanden.
Dan ondersteunt ie toch niet de juiste/betreffende bandbreedte?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koeitje
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

ParaWM schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:17:
[...]

Je laatste zin klopt, maar het eerste stuk niet. Zeker bij langere HDMI kabels kun je wisselende problemen hebben met de kwaliteit. Soms valt het beeld weg of soms schokkend/haperend beeld. Ene keer wel last van, andere keer niet. Zit hem dan toch in de kwaliteit van de kabel, shielding, temperatuur, contacten of weet ik wat.

Als het goed werkt, krijg je inderdaad geen beter beeld met duurdere kabels. Maar een kabel die niet per definitie kapot is kan wel degelijk wisselende performance geven, zeker op langere afstanden.
Dan opereert de kabel buiten zijn specificaties of is gewoon niet goed. LTT heeft een HDMI kabel meter gekocht en een hoop HDMI kabels voldoen inderdaad niet aan de standaarden.

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

mr_petit schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:24:
[...]

Dan ondersteunt ie toch niet de juiste/betreffende bandbreedte?
Koeitje schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:41:
[...]

Dan opereert de kabel buiten zijn specificaties of is gewoon niet goed. LTT heeft een HDMI kabel meter gekocht en een hoop HDMI kabels voldoen inderdaad niet aan de standaarden.
Inderdaad, dat filmpje ook gezien tijd geleden. Maar dan zou je nog kunnen zeggen dat de kabel "niet goed is". Kan ook nog zijn dat onder ideale omstandigheden de kabel goed werkt, maar (bijvoorbeeld) in een kabelgoot met meerdere andere kabels niet vanwege verstoring door een andere kabel/signaal. Dat zou met shielding te maken kunnen hebben en dan werkt een duurdere kwalitatief betere misschien toch beter. Slechts een voorbeeldje.

Sinterklaas wil bier !

• Koeitje
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

ParaWM schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:17:
[...]

[...]

Inderdaad, dat filmpje ook gezien tijd geleden. Maar dan zou je nog kunnen zeggen dat de kabel "niet goed is". Kan ook nog zijn dat onder ideale omstandigheden de kabel goed werkt, maar (bijvoorbeeld) in een kabelgoot met meerdere andere kabels niet vanwege verstoring door een andere kabel/signaal. Dat zou met shielding te maken kunnen hebben en dan werkt een duurdere misschien toch beter. Slechts een voorbeeldje.
Of een duurdere faalt ook ;)

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Koeitje schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:20:
[...]

Of een duurdere faalt ook ;)
Kan zeker, maar kans is wel kleiner :P (ps; je was snel, had mn tekst al aangepast voor ik je post las :) )

Sinterklaas wil bier !

• Jorgen
Waarom is bij duurder de kans kleiner? Met al die hocuspocus die ze er zogenaamd instoppen, zou je het idee kunnen krijgen dat het allemaal fijngevoelige fijnproeverij is, maar dat is het allemaal niet. Je moet er gewoon vanuit kunnen gaan dat de kabel doet wat ie belooft; ongeacht de lengte of prijs.. Als de kabel een premium high speed label heeft en hij doet niet wat hij belooft, is het ofwel een kapotte kabel, ofwel hij voldoet niet aan de standaard en dan is het stickertje is gelogen. Dat kan net zo goed gebeuren bij een dure.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Jorgen schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:43:
Waarom is bij duurder de kans kleiner? Met al die hocuspocus die ze er zogenaamd instoppen, zou je het idee kunnen krijgen dat het allemaal fijngevoelige fijnproeverij is, maar dat is het allemaal niet. Je moet er gewoon vanuit kunnen gaan dat de kabel doet wat ie belooft; ongeacht de lengte of prijs.. Als de kabel een premium high speed label heeft en hij doet niet wat hij belooft, is het ofwel een kapotte kabel, ofwel hij voldoet niet aan de standaard en dan is het stickertje is gelogen. Dat kan net zo goed gebeuren bij een dure.
Poef, wat een moeilijk/gevoelig forum draadje zeg 😊

We zijn het volgens mij 99% eens hoor. Laten we het op goed gefabriceerde of kwaliteit kabel houden, dat verschil kan maken. En veel (lange) kabels die niet voldoen zijn inderdaad foutief of er wordt gelogen (gesjoemeld) met de standaarden binnen de certificering. Maar anders dan bij analoge audiokabels, is voor (lange) HDMI-kabels de bouwkwaliteit wel meer relevant.

Of kwaliteit en prijs een correlatie hebben laat ik dan maar los in deze reactie…..

Sinterklaas wil bier !

• Jorgen
ParaWM schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:25:
[...]

We zijn het volgens mij 99% eens hoor.
👍🏻

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khil
Jorgen schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:12:
Rode hdmi-kabels zijn sneller, heb ik me laten vertellen…
}:O

Naim muso

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Khil schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:24:
[...]
Rode hdmi-kabels zijn sneller, heb ik me laten vertellen…
}:O
Het is digitaal, als de bitjes zonder probleem aankomen is het goed, vroeger had je wel verschil in VGA kabels, dat is analoog met een grote bandbreedte.

• MJHB0476
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-08 10:12
ParaWM schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:25:
[...]

Poef, wat een moeilijk/gevoelig forum draadje zeg 😊

We zijn het volgens mij 99% eens hoor. Laten we het op goed gefabriceerde of kwaliteit kabel houden, dat verschil kan maken. En veel (lange) kabels die niet voldoen zijn inderdaad foutief of er wordt gelogen (gesjoemeld) met de standaarden binnen de certificering. Maar anders dan bij analoge audiokabels, is voor (lange) HDMI-kabels de bouwkwaliteit wel meer relevant.

Of kwaliteit en prijs een correlatie hebben laat ik dan maar los in deze reactie…..
LTT heeft hier een goede uitleg en tests voor hdmi : YouTube: I Spent a THOUSAND Dollars on HDMI Cables.. for Science

• Khil
bouwfraude schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:32:
[...]

Het is digitaal, als de bitjes zonder probleem aankomen is het goed, vroeger had je wel verschil in VGA kabels, dat is analoog met een grote bandbreedte.
Ik heb me eens laten tillen met 50 meter netwerkkabel. Die bleek niet van koper maar van aluminium oid, waardoor je er geen gigabit-snelheden mee haalde. Ook bij hdmi-kabel is het niet ondenkbaar dat door inferieur materiaal de bandbreedte beperkt is, zeker als je wat langer gaat. Maar meer dan 10 euro per meter zou ik er niet aan uitgeven… als het dan toch niet werkt breng ik “m wel weer terug :+

Naim muso

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:23
Khil schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:31:
[...]

Ik heb me eens laten tillen met 50 meter netwerkkabel. Die bleek niet van koper maar van aluminium oid, waardoor je er geen gigabit-snelheden mee haalde. Ook bij hdmi-kabel is het niet ondenkbaar dat door inferieur materiaal de bandbreedte beperkt is, zeker als je wat langer gaat. Maar meer dan 10 euro per meter zou ik er niet aan uitgeven… als het dan toch niet werkt breng ik “m wel weer terug :+
Dan haal je met wat geluk precies 100Mbit, da's een fallback snelheid. Effectief weer een 'het werkt wel of het werkt niet' scenario.

Share and Enjoy!

• redwing
Punt is hierbij dat een HDMI die slecht gemaakt is en niet aan de standaard voldoet inderdaad niet zal doen waar hij voor gemaakt is. En dat er veel HDMI kabels zijn die simpelweg niet aan de standaard voldoen is wel duidelijk. Dat heeft alleen weinig met elfen-kabels te maken. Je hebt het dan 'gewoon' over kabels die niet aan de eisen volgens welke ze verkocht worden voldoen, waardeloos spul dus. De kabels die dan wel werken zijn geen elfen-kabels, maar simpelweg kabels die wel aan de eisen voldoen.

En dat heeft ook weinig met prijs te maken, als je Action-spul koop werkt dat altijd prima en dat is toch zo'n beetje het meest budget dat je ze kunt vinden :P

[removed]

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
redwing schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:46:
En dat heeft ook weinig met prijs te maken, als je Action-spul koop werkt dat altijd prima en dat is toch zo'n beetje het meest budget dat je ze kunt vinden :P
De 4 euro philips HDMI kabels daar doen het altijd prima. Er zit er een tussen de blu-ray speler en de TV.

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:30
Review van de ethernet Chord GroundARAY "noise reduction" device. Cost $795. Zie ook de complete verzameling voor degene die ze allemaal wil hebben. https://www.audiosciencer...eview-noise-filter.36256/

Rampage VI Extreme

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-08 13:36

Tijn96

In speed we trust

hoe zit het eigenlijk met platenspelers? Heb in dit forum er kort naar gezocht maar kwam nog niet veel verder eigenlijk. Is een duurder element hier wel van positieve invloed op het geluid etc?

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

• Koeitje
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

Tijn96 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:12:
hoe zit het eigenlijk met platenspelers? Heb in dit forum er kort naar gezocht maar kwam nog niet veel verder eigenlijk. Is een duurder element hier wel van positieve invloed op het geluid etc?
Een element heeft behoorlijk invloed op hoe het gaat klinken, het uitlezen van een groef is immers een volledig mechanisch proces. Kijk maar eens naar de specificaties van elementen, daarin zitten behoorlijke verschillen. En bij iets als frequentiebereik hoeft dezelfde specificatie niet te zeggen dat het hetzelfde is; de variatie binnen de response is ook anders.

Hoeveel de prijs uitmaakt? Geen idee, er zal vast een minimum zijn aan wat er nodig is om een goed element te maken. Maar ik vermoed dat net zoals bij al het andere hifi dat als je in de top gaat kijken qua prijs je best wel wat producten tegen gaat komen met objectief gezien slechtere prestaties.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Tijn96 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:12:
Er is een heel groot vinyl topic wat al heel lang loopt :) :
Het Grote Vinyl Topic deel 4

Duurdere elementen hebben vaak een betere naaldtip en cantilever, en dat heeft veel invloed op de kwaliteit van de aftasting van de groef in de plaat.
Verschillen in naaldtippen zijn niet alleen de manier waarop ze geslepen zijn (conisch, elliptisch, shibata, Microline, FG1&2, VdH etc.) maar ook de manier waarop ze geconstrueerd zijn (gesintered op een bonzen drager (bonded) of uit 1 stuk (nude))
Dit heeft ook invloed op de levensduur en in hoeverre de kwaliteit van aftasting veranderd tijdens de levensduur.

En er zijn natuurlijk elementen die op verschillende electromagnetische manieren werken. Deze vertonen dan ook een ander elektrisch gedrag wat invloed heeft/kan hebben op de klank. MC elementen zijn doorgaans duurder om te maken dan mm of mi elementen.

[Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 08-08-2022 09:56]

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

mr_petit schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

Er is een heel groot vinyl topic wat al heel lang loopt :) :
Het Grote Vinyl Topic deel 4

Duurdere elementen hebben vaak een betere naaldtip en cantilever, en dat heeft veel invloed op de kwaliteit van de aftasting van de groef in de plaat.
Verschillen in naaldtippen zijn niet alleen de manier waarop ze geslepen zijn (conisch, elliptisch, shibata, Microline, FG1&2, VdH etc.) maar ook de manier waarop ze geconstrueerd zijn (gesintered op een bonzen drager (bonded) of uit 1 stuk (nude))
Dit heeft ook invloed op de levensduur en in hoeverre de kwaliteit van aftasting veranderd tijdens de levensduur.

En er zijn natuurlijk elementen die op verschillende electromagnetische manieren werken. Deze vertonen dan ook een ander elektrisch gedrag wat invloed heeft/kan hebben op de klank. MC elementen zijn doorgaans duurder om te maken dan mm of mi elementen.
Ja het topic kende ik idd maar dacht dat het daar altijd allen ging over de muziek an sich. En aangezien ik met een schuin ook zit te kijken naar een nieuwe platenspeler dacht ik stel de vraag hier eens. Vaak komen jullie met duidelijk, ongezoute informatie.

Dus wat anderzijds ook benieuwd waar op te letten etc :)

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:28
Tijn96 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:42:
[...] En aangezien ik met een schuin ook zit te kijken naar een nieuwe platenspeler dacht ik stel de vraag hier eens.
Dus wat anderzijds ook benieuwd waar op te letten etc :)
Bij een platenspeler moet je vooral op letten dat jij een mooi uiterlijk vind. Past het in jouw interieur en wil je handmatig de naald op de plaat leggen of een volautomaat. Zelf vind ik handmatig leuker, maar vergeet het wel soms er weer af te halen waardoor het blijft draaien.

Voor goed geluid heb je geen platenspeler nodig maar is vaak een 128Kb mp3 al beter dan een lp die al een paar keer gedraaid is.
Vaak komen jullie met duidelijk, ongezoute informatie.
Hopelijk niet té :9

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

canonball schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

Bij een platenspeler moet je vooral op letten dat jij een mooi uiterlijk vind. Past het in jouw interieur en wil je handmatig de naald op de plaat leggen of een volautomaat. Zelf vind ik handmatig leuker, maar vergeet het wel soms er weer af te halen waardoor het blijft draaien.

Voor goed geluid heb je geen platenspeler nodig maar is vaak een 128Kb mp3 al beter dan een lp die al een paar keer gedraaid is.

[...]

Hopelijk niet té :9
Ja ik weet idd dat de geluidskwaliteit uiteindelijk niet te vergelijken is met wat kan maar het is wel de beleving en daar wil ik dan de geluidskwaliteit van omhooghalen. Uiteindelijk stream ook ik het merendeel.

En voor mij niet té hoor, voor anderen klaarblijkelijk wel maar dat maakt niet uit :+ Ik vind het wel fijn. Soms nog enigszins lastig te geloven maar dat ligt aan mezelf en de goede marketing van de audio merken.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Tijn96 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:42:
[...]
Ja het topic kende ik idd maar dacht dat het daar altijd allen ging over de muziek an sich. En aangezien ik met een schuin ook zit te kijken naar een nieuwe platenspeler dacht ik stel de vraag hier eens.
Dat topic is juist bedoelt voor vragen aangaande platenspelers. Het bevat ook heel veel nuttige informatie betreffende wat er bij komt kijken.
Maar het gaat ook over platen an sich.
canonball schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. Je doet het hier af als een soort van mode accessoire.
Er zijn zat platen die echt beter klinken dan hun CD counterpart. Dat komt vooral omdat er op een plaat vaak een heel andere mix staat.
En een goed opgenomen en gemaakte plaat is eigenlijk niet met het oor te onderscheiden van hun goed opgenomen en gemaakte CD counterpart. (Mits afgespeeld op kwalitatief goede en goed ingestelde apparatuur.)
Ik heb namelijk ook platen waar dat onderscheid door een luisterpanel niet te maken was.
Maar het is wel zo dat een goed klinkende plaat echt veel moeilijker is om te maken dan een goed klinkende CD. Het vraagt veel meer vakkennis van zowel de geluidstechnicus, als de producer, als de mastertechnicus, en dan moet je ook nog een goede cutting engineer hebben.
Dus ja, ik heb wel meer slecht klinkende platen dan slecht klinkende CD's. En platen kunnen natuurlijk beschadigen. Maar het is niet zo dat het geluid al na een paar keer draaien verandert. Dat is een fabeltje.
Dan heb je het echt over honderd(en) keren.

Ook zijn er weldegelijk veel zaken waar je op moet letten betreffende de kwaliteit en niet zomaar iets kopen wat je er mooi uit vindt zien. (en dat gaat verder dan handmatig-automaat: t4p elementen anyone?..antiskating... om maar iets te noemen)
Het verschil in platenspelers is echt veel groter dan het verschil in CD spelers oid. Vergelijk de invloed van een platenspeler op het geluid (en dan heb ik het over het hele systeem, dus draaitafel, element en afstelling) ongeveer als dat van luidsprekers.
Maar die laatste kan je natuurlijk ook prima uitkiezen op wat je er mooi uit vindt zien en wat makkelijk op de plaats past die je in gedachten had :+ .

[Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 08-08-2022 19:10]

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-08 18:12

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

mr_petit schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:25:
En een goed opgenomen en gemaakte plaat is eigenlijk niet met het oor te onderscheiden van hun goed opgenomen en gemaakte CD counterpart. (Mits afgespeeld op kwalitatief goede en goed ingestelde apparatuur.)
Ik heb namelijk ook platen waar dat onderscheid door een luisterpanel niet te maken was.
Dat is ook wat, zoveel tijd, moeite en geld en dan is het niet te onderscheiden van een simpel CDtje... :>

Maar, @mr_petit , zou je dan ook - even alle technische en praktische bezwaren aan de kant - je platenspeler aan de wilgen hangen als je alle LP-mixen als FLAC/CD zou kunnen bemachtigen? Dan is er dus, zoals je zelf eigenlijk zegt, geen reden meer om zoveel tijd, moeite en met name geld in te stoppen, toch? (Hypothetisch gesproken).

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

DominoNL schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:32:
[...]
Maar, @mr_petit , zou je dan ook - even alle technische en praktische bezwaren aan de kant - je platenspeler aan de wilgen hangen als je alle LP-mixen als FLAC/CD zou kunnen bemachtigen? Dan is er dus, zoals je zelf eigenlijk zegt, geen reden meer om zoveel tijd, moeite en met name geld in te stoppen, toch? (Hypothetisch gesproken).
Ik weet niet helemaal waar je naar toe wilt, maar niet alle spelers, elementen en phonopre's klinken hetzelfde.
Dus als iemand alle LP mixen van alle albums gedigitaliseerd heeft met exact mijn combinatie.... tsja... die praktische bezwaren worden nu wel heeeeeeeeeeeel erg groot :>

Ik denk dat dat toch echt meer tijd moeite en geld gaat kosten....
Dit is zo'n hypothetisch geval dat het geen nut heeft om daar een antwoord op te geven.

Een deel van de aantrekkingskracht van een platenspeler is dat je het geluid kan afstellen naar wat je zelf mooi vindt: spelers klinken anders, interlinks klinken anders en phonopre's klinken anders. Zo heb je elementen (en phonopre's) die heel erg als een cd klinken, maar ook elementen die veel warmer klinken.
Dus eigenlijk net zo als je je luidsprekers uitzoekt; luisteren naar wat je mooi vindt klinken.
Er zijn dus ook platen die van zichzelf al bijv. vrij aggresief in het hoog klinken, en dan kan zo'n element met een 'cd achtige' klankkleur soms teveel van het goede zijn. Maar er zijn ook veel cd's die te aggresief in het hoog klinken.
Dus het is allemaal 1 grote equalizer.

[Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 10-08-2022 12:09]

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:30
The KAB Re-Imager CD Sound Shaper makes your CD Player Sound Like Analog!

The KAB Re-Imager restores the channel balance of your CD player to match that of a fine phono cartridge. Once upon a time, all music was approved on the basis of a test pressing. Thus making the "LP Sound" a critical part of the creative process. Digital Re-Issues "steal away" that important final step. The Re-Imager gives it back!

Rampage VI Extreme

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

"Volgens oprichter en boegbeeld Peter Qvortrup zijn er nog zoveel dingen die we niet weten over onze oren en hersenen en zijn de samenhangen dermate complex dat het onzinnig is om meetapparatuur de richting van de ontwikkeling te laten bepalen."

Tja, zo kan je alles doodslaan natuurlijk
https://hifi.nl/artikel/3...3-set-bij-Audio-Life.html

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-08 18:12

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Ja, lijkt het me hoe dan ook veel slimmer om als fabrikant de verkoopprijs/marge bovenaan je checklist te zetten. Zeker in een afzetmarkt waarin de klanten zo mogelijk nog gekker zijn dan sommige fabrikanten.

Hoe mooi wil je het hebben? Als je als fabrikant -exact- hetzelfde product voor 100, 1000 en 10000 euro op de markt brengt zijn er hordes audiofielen die bij hoog en bij laag beweren dat die van 10000 "wel heel duur, maar toch ook wel echt net dat beetje beter" is. Daar kan menig ondernemer/handerlaar enkel van dromen en ik zou daar nieteens doekjes om winden om eerlijk te zijn.
mr_petit schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:05:
Ik weet niet helemaal waar je naar toe wilt, maar niet alle spelers, elementen en phonopre's klinken hetzelfde.
[...]
Dus het is allemaal 1 grote equalizer.
Ik heb je dan denk ik verkeerd begrepen, maar met de stelling "niemand kon de LP van de CD onderscheiden" ging ik er vanuit dat je erop doelde dat daarmee een bepaald referentie-niveau behaald cq. mogelijk was en dat van dit referentiekader afwijken iets negatiefs zou zijn. Daar kon ik me best in vinden, maar zo bedoelde je het dus klaarblijkelijk niet, vandaar de verwarring. My bad!

[Voor 31% gewijzigd door DominoNL op 11-08-2022 17:59]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

DominoNL schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:48:

Ik heb je dan denk ik verkeerd begrepen, maar met de stelling "niemand kon de LP van de CD onderscheiden" ging ik er vanuit dat je erop doelde dat daarmee een bepaald referentie-niveau behaald cq. mogelijk was en dat van dit referentiekader afwijken iets negatiefs zou zijn. Daar kon ik me best in vinden, maar zo bedoelde je het dus klaarblijkelijk niet, vandaar de verwarring. My bad!
Het betekende dat je een goed opgenomen plaat hetzelfde kan laten klinken als een goed opgenomen cd tot op het punt dat het eigenlijk niet meer te onderscheiden is.
Maar dan heb je zowel een plaat nodig àls een cd nodig die hetzelfde klinken (en dat betekend vaak al een DMM), en ook een element die een vergelijkbaar klankkarakter heeft (en dito phonopre danwel interlink).

Maar dat hoeft natuurlijk niet. Net zoals luidsprekers of koptelefoons niet allemaal hetzelfde klinken doen elementen en alles wat erbij komt kijken dat ook niet, en moet je toch iets uitzoeken wat bij je verwachtingspatroon past. Het wordt dan nog extra moeilijk als bijvoorbeeld de ene klankkleur/karakter goed bij je past, maar bijv. de trackingsprestaties tegenvallen (dus doorgaans meer igd, iets waar ik me dan weer heel erg aan erger).
Het zijn allemaal electromagnetische akoestische transducers. En hoe ze klinken danwel wat het beste is, is natuurlijk een eindeloze discussie, omdat er zó ontzettend veel aspecten aan zitten. Waarschijnlijk meer aspecten dan überhaupt bekend. Veel mensen staren zich blind op de frequentiekarakteristiek danwel afstraalgedrag, maar dat is maar 1 aspect. Ik bedoel een 128kbps mp3 heeft dezelfde frequentiekarakteristiek als een 320kbps mp3 en toch zit er hoorbaar verschil in om maar iets te noemen.
Maar om dat verschil te definiëren aan de analoge kant (dus niet digitaal de bandbreedte meten) is bijvoorbeeld al extreem moeilijk.
Bij platenspelers/elementen komt daarbij dus nog trackingsprestaties (die heel makkelijk te meten zijn met een genormeerde test, maar in hoeverre dat overeenkomt met wat er op een plaat gebeurt en in hoeverre dat overeenkomt met trackingsprestaties in muziek...), maar ook resonantiecompatibiliteit met de arm etc etc.
Dus een prima medium als je van afstellen, meten etc houdt. Het monteren en afregelen van een platenspeler komt enigzins overeen met het bouwen van een luidsprekersysteem.
In beide kan je heel ver doorgaan.

• Khil
DominoNL schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:48:
Daar kan menig ondernemer/handerlaar enkel van dromen en ik zou daar nieteens doekjes om winden om eerlijk te zijn.
Laatst doekjes om een interlink gewonden… klonk meteen een stuk minder sprankelend. Weliswaar n=1, maar voor mij is het duidelijk: geen doekjes om winden!!1

Naim muso

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:02
Tijn96 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:56:
"Volgens oprichter en boegbeeld Peter Qvortrup zijn er nog zoveel dingen die we niet weten over onze oren en hersenen en zijn de samenhangen dermate complex dat het onzinnig is om meetapparatuur de richting van de ontwikkeling te laten bepalen."

Tja, zo kan je alles doodslaan natuurlijk
https://hifi.nl/artikel/3...3-set-bij-Audio-Life.html
'We' weten inderdaad niet alles over het gehoor en onze hersenen. Maar 'we' weten al wel heel veel, en wat we toevallig weten is: hoe frequenties werken en hoe onze hersenen via onze oorhaartjes trillingen kunnen omzetten in geluid. En als tweede: we weten dat wat we zien, onze hersenen ook enorm beinvloeden en bepaalde zaken daarmee voor de gek houden. Bij de audio wappies is dat bijvoorbeeld een magisch kastje wat een plasje doet over een digitaal HDMI signaal en kennelijk van een Dolby Digital een DTS ervaring kan maken, want ja.. 'klinkt beter'.
Kerel zijn argument is daarmee al kansloos.

[Voor 19% gewijzigd door Tux3.14 op 11-08-2022 19:54]

• Koeitje
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

We weten inderdaad niet alles, daarom moet je alles dubbel blind testen zodat je zeker bent dat je daadwerkelijk wat hoort en wat je hoort ook daadwerkelijk beter klinkt dan het alternatief.

[Voor 21% gewijzigd door Koeitje op 11-08-2022 19:58]

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:02
Hoe zal die werken als snijplank? Vind die stekker ook wel interessant 🤔

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

K

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:34
royhoi schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:44:
Hoe zal die werken als snijplank? Vind die stekker ook wel interessant 🤔

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

[Afbeelding]
Ik vermoed dat van die stekker alleen de aarde is aangesloten. Maareuh, wat is het nut de bedoeling van dit mooie apparaat?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:02
MerijnB schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:52:
[...]

Ik vermoed dat van die stekker alleen de aarde is aangesloten. Maareuh, wat is het nut de bedoeling van dit mooie apparaat?
Kabel ziet er niet uit als eentje van 5K, zal wel troep zijn :+

Wat een kwakzalver trouwens. Hij heeft wel meer onzin te koop staan. O.a. een 5 poort switch van meer dan 2K 8)7 Daar heb je meerdere deftige Cisco Meraki switches voor.
https://www.marktplaats.n...ethernet-switch-uef-found

[Voor 33% gewijzigd door Tux3.14 op 12-08-2022 08:52]

• Koeitje
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

Tux3.14 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:48:
[...]

Kabel ziet er niet uit als eentje van 5K, zal wel troep zijn :+

Wat een kwakzalver trouwens. Hij heeft wel meer onzin te koop staan. O.a. een 5 poort switch van meer dan 2K 8)7 Daar heb je meerdere deftige Cisco Meraki switches voor.
https://www.marktplaats.n...ethernet-switch-uef-found
Ja, maar die Cisco Meraki switches zijn niet gemaakt voor audio. Die verliezen allemaal bits onderweg.

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:42
Koeitje schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:27:
[...]

Ja, maar die Cisco Meraki switches zijn niet gemaakt voor audio. Die verliezen allemaal bits onderweg.
Ligt dat niet aan de kabeltjes? Deze
bijvoorbeeld, gaan de bitjes veel soepeler doorheen en vallen dus minder snel om. Zelfs die cisco heeft het dan makkelijker waardoor het allemaal veel minder geforceerd klinkt.
Maar verder is cisco wel prima voor email en een excelletje op z'n tijd maar audio heeft natuurlijk wel wat andere eisen...

• Sissors
Ik zou eens speciale netwerkkabels voor mijn TV willen. Eigenlijk twee kabels naar mijn TV, eentje voor beeld, en eentje voor audio. Want het beeld wil je scherp hebben, terwijl je audio niet scherp wil, maar meer rustig.

• itcrowd
  • Laatst online: 20:11
Twee kabels moet je eigenlijk niet willen, tenzij ze opeenvolgend op dezelfde spoel geknipt zijn. Door verschillen in de snelheid van de bits door de kabel (permittiviteit) treedt namelijk een vertraging tussen audio en video op. Dat kan tot wel een nanoseconde oplopen voor wat langere kabels en dat is echt funest voor de sound- en videoscape. Even een gematched paar zoeken dus!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:13
Link drops zijn ook hier niet toegestaan.

[Voor 83% gewijzigd door FeaR op 14-08-2022 18:52]

mixing a drink and music

Pagina: 1 ... 88 89 90 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111".

Enjoy!

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee