Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:17
Davey400 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 07:05:
[...]
Een topman bij Sony wilde dat een bepaalde symfonie er op zou passen.
Ik moest wel weer even opzoeken dat het de 9e van Beethoven was.
Dat is tenminste iemand die een functionele wens voorop stelt :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
evilution schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:19:
[...]

Feitelijk is alles in het loopwerk servo gestuurd. Laserstroom, focus, tracking en motorsturing. Die eerste drie zijn gewoon analoog met terugkoppeling uit de fotodiodes. Omdat de motorsturing uit de bitstroom moet komen, komt dat signaal van de decoder. Dat heeft geen enkele invloed op de snelheid van de bitstroom naar de DAC, die decoder kan dat makkelijk allemaal doen. Een SAA7210 doet bijvoorbeeld ook demodulatie, de-interleaving, uitgebreide foutcorrectie (inclusief interpolation/muting), subcode decoderen en leveren aan de control processor, en maakt inderdaad ook I2S. De decoder beschikt over RAM om dat allemaal te doen. Een beetje snelheid van de motor regelen is vrij triviaal voor dat ding. De "bitstroom" die van het loopwerk komt, het HF signaal dus, is bovendien iets totaal anders dan de audio bitstroom die naar het digitaal filter en de DAC gaat. Mocht er al variatie in het toerental zijn (en die is er niet of nauwelijks), heeft dat nog steeds geen enkele invloed op de bitstroom naar de DAC. Het maakt dus ook niet uit of je data van een ronddraaiende CD komt of uit solid state geheugen, behalve dan als het HF signaal onderbroken kan worden door focus of tracking verlies. Dat komt alleen voor bij auto en portable (vooral die laatste), dus daar wil je de audio bitstroom bufferen.

Verder zijn "loopwerk timing problemen" een complot van "Big Elf". Die zijn er gewoon niet.
Waarbij het loopwerk voor mij louter het "loopwerk" met de servo's is. Decoder beschouw ik niet als deel van het loopwerk.

En disclaimer, mijn ervaring betreft alleen Philips. Andere merken hebben mogelijk minder geavanceerde oplossingen ;)
Ok, dat klinkt aannemelijk. :)
Je stelt wel dat de HFM decoder geen onderdeel is van het loopwerk,. Dat is anders dan wat ik heb gehoord, mischien is dat een latere innovatie waarbij de decoder wel op het loopwerk zit?
Verder meen ik ooit iets gelezen te hebben over dat de I2S die geproduceerd wordt een bepaalde afwijking mag hebben (+- paar procent) en dat het servo mechanisme dat gebruikt als een 'buffer' als het fysieke/optische deel het niet helemaal bijhoudt,.., Anyway, moet de klepel nog vinden dus ik zal er over ophouden., :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Davey400 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 07:05:
[...]

Tuurlijk. 🤓
Philips vond 60 minuten genoeg en het prototype van de CD was dan ook iets kleiner dan de 12cm die we nu kennen.
Een topman bij Sony wilde dat een bepaalde symfonie er op zou passen.
Ik moest wel weer even opzoeken dat het de 9e van Beethoven was.
Dat schijnt ook weer een mythe te zijn. Helaas zijn er meerdere verhalen in omloop. Een andere die ik hoorde, en die ik zelf geloofwaardiger vindt, was dat Sony bezwaar maakte tegen het oorspronkelijke voorstel van Philips omdat Philips al een fabriek in Duitsland had die die schijfjes kon maken. Dat zou Philips een voorsprong t.o.v. Sony geven. Dus Sony eiste een grotere disk. Dat die schijf dan toevallig 74 minuten muziek kon bevatten was gewoon toeval. Het verhaal over die 9e van Beethoven is pas later verzonnen omdat het sympathieker klonk dan de echte reden.

Maar ook dit verhaal kan natuurlijk een mythe zijn. Opvallend hoeveel onduidelijkheid er bestaat over een stukje geschiedenis wat zo recent is, zo dicht bij huis gebeurde, en waar niemand echt redenen heeft om er geheimzinnig over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

koelpasta schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:37:
[...]

Ok, dat klinkt aannemelijk. :)
Je stelt wel dat de HFM decoder geen onderdeel is van het loopwerk,. Dat is anders dan wat ik heb gehoord, mischien is dat een latere innovatie waarbij de decoder wel op het loopwerk zit?
Verder meen ik ooit iets gelezen te hebben over dat de I2S die geproduceerd wordt een bepaalde afwijking mag hebben (+- paar procent) en dat het servo mechanisme dat gebruikt als een 'buffer' als het fysieke/optische deel het niet helemaal bijhoudt,.., Anyway, moet de klepel nog vinden dus ik zal er over ophouden., :D
Misschien ook een definitie kwestie van loopwerk. Een losse speler en DAC, zoals de Marantz CD12, dan noem je de speler soms ook loopwerk of drive maar daar zit dan wel gewoon de decoder in uiteraard. Je gaat dan met sp/dif naar de DAC.

Er zijn ook fabrikanten geweest die via kunstgrepen I2S gebruikten als interconnect. Is een beetje misbruik want I2S is oorspronkelijk bedoeld voor IC's onderling te verbinden (inter integrated circuit sound). Dit zou dan jitter voorkomen omdat je vanuit de bron een apart kloksignaal meestuurd i.p.v. dat de DAC dat zelf uit sp/dif haalt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13-10 17:30
downtime schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:52:
[...]

Dat schijnt ook weer een mythe te zijn…
Geinig. Weer wat geleerd. Het was wel een mooi verhaal.
Weer een droom naar de elfjes.
Hier het verhaal van Kees Immink, een zeer belangrijke drijfveer achter de cd, die ook pas in 2017(!) van zijn Japanse counterpart hoort dat het vooral een goed verhaal was. 🤣
Dank @downtime !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:11
TweakGP schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:16:
[...]

Beter zoeken dan :-).

Maar het maakt voor die korte stukjes thuis helemaal niets uit. RCA is een simpele connector en kabel, XLR komt uit de professionele wereld waarbij de kabel beter is afgeschermd en dus bruikbaar is voor langere kabels en omgevingen met meer andere signalen.
Het is situationeel of het zinvol is of niet. Wanneer bron en versterker echt gebalanceerd zijn opgebouwd, wat zelden zo is, dan heeft gebalanceerd zeker een voordeel. In de praktijk is dit helaas zelden het geval en wordt het signaal dmv een schakeling omgezet naar single ended. Wat dan resteert is 6dB meer output, maar ook extra omzetting van het signaal. Wanneer dat niet goed is uitgevoerd kan XLR zomaar slechter klinken dan tulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Duclaasie schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:58:
[...]

Het is situationeel of het zinvol is of niet. Wanneer bron en versterker echt gebalanceerd zijn opgebouwd, wat zelden zo is, dan heeft gebalanceerd zeker een voordeel. In de praktijk is dit helaas zelden het geval en wordt het signaal dmv een schakeling omgezet naar single ended. Wat dan resteert is 6dB meer output, maar ook extra omzetting van het signaal. Wanneer dat niet goed is uitgevoerd kan XLR zomaar slechter klinken dan tulp.
Niet te serieus worden hier! ;) . In dit draadje is de regel hoe duurden en hoe exotischer, hoe beter! ;) ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-10 23:54

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik zoek trouwens nog een CD speler om mijn oude CD's weer af te spelen, maar het oog wil ook wat! en wou liefst een zilverkleurige. Maar waarom een CD speler kopen als je ook een CD/DVD combi kan kopen (heb nog wel oude DVD's), maar toen bedacht ik mij waarom dan ook meteen SACD, Blueray... (niet dat ik dat heb, maar agh). Jammer is enkel dat er nog amper wat op de markt komt en een losse mooie CD speler zoals bv van Marantz vind ik echt veel te duur. Ik snap dat dit hier over elvenkabeltjes gaat, maar er zit hier genoeg nuchtere kennis voor iets dat goed van kwaliteit is, en mooi eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Prisma16 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:07:
[...]

Niet te serieus worden hier! ;) . In dit draadje is de regel hoe duurden en hoe exotischer, hoe beter! ;) ;) ;)
Daarom klinkt het hier ook zo beroerd, met een Grimm TPR en Neutrik XLR connectoren. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:52
Prisma16 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:07:
[...]

Kom ik aan met mijn CAT5 bekabelde Acoustimass =(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
n00bs schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:55:
Ik zoek trouwens nog een CD speler om mijn oude CD's weer af te spelen, maar het oog wil ook wat! en wou liefst een zilverkleurige.
Geen idee of je nieuwer gebruikt zoekt, maar gebruikt is er nog behoorlijk wat (wisselend, dus wel regelmatig kijken) aanbod op MP, zeker als je je beperkt tot CD of DVD.
Wellicht dat de wens voor zilver de kans nog wat beperkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davey400
Deze heeft “exclusieve Vector Linear Shaping Circuitry”, dus dat is helemaal in lijn met deze thread. 😝
Onkyo DX-7555 Audiophile-Grade CD Player Silver

(Voor de goede orde: ik heb gen link met de verkoper en weet niets van deze speler; ik zag hem toevallig voorbijkomen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-10 23:54

n00bs

Het is weer Zomer!

Davey400 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:20:
[...]

Geen idee of je nieuwer gebruikt zoekt, maar gebruikt is er nog behoorlijk wat (wisselend, dus wel regelmatig kijken) aanbod op MP, zeker als je je beperkt tot CD of DVD.
Wellicht dat de wens voor zilver de kans nog wat beperkt.
Dat maakt mij niets uit als de kwaliteit nog maar goed is, maar een 17 jaar oude speler, dan weet je gewoon dat die op korte termijn de container in kan :D en m.b.t. audio DAC: I don't care, ik vermoed dat mijn Marantz C40 dat ook prima doet en wellicht veel nieuwer, wellicht veel beter :-)
Maar ik kan mij vroeger wel herinneren dat met bv DVD spelers van verschillende merken er behoorlijk wat verschil zat in beeldkwaliteit en in bepaalde mate met geluid (ik vermoed dat gezien de set die ik nu heb dit veel eerder negatief te horen is en nee ik geloof niet in kabels met ingelegde diamanten :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
Tja. Ik heb hier verschillende ‘semi-pro’ apparaten gehad (van die 19” dingen dus) inclusief recorders. Apparatuur waar je vroeger allen van kon dromen en die nu verbazingwekkend betaalbaar is.
Laser is bij nooit het issue geweest, snaren zijn vaker een probleem. Zelfde bij Laserdisk en cassette-decks trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
evilution schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:27:
[...]
Er zijn ook fabrikanten geweest die via kunstgrepen I2S gebruikten als interconnect. Is een beetje misbruik want I2S is oorspronkelijk bedoeld voor IC's onderling te verbinden (inter integrated circuit sound). Dit zou dan jitter voorkomen omdat je vanuit de bron een apart kloksignaal meestuurd i.p.v. dat de DAC dat zelf uit sp/dif haalt.
Ja, ik wordt daar altijd heel :'( van. Een kloksignaal op die snelheid over een afstand vervoeren is niet makkelijk en heeft precies dezelfde problemen als S/PDIF maar dan in meervoud. En een goede PLL schakeling haalt dat kloksignaal gewoon uit de S/PDIF stream en kan het zelfs beter maken dan de oorspronkelijke I2S klok.
Dit is dus ook weer zo'n geval van een esotherische oplossing voor iets dat al lang opgelost is maar magischerwijze nooit geimplementeerd wordt in de 'high end' apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@n00bs beste hier even vragen: Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2
En Het Grote Muziek CD Topic bestaat ook maar is meer voor de schijfjes zelf.

Zou je zelf de Philips CD614 aanraden, is er in het zilver en niet te duur. Onderschatte speler, klinkt heerlijk. Een van de eerste Bitstream spelers. Staat er een in het zilver op MP op bi den. 50 euro bieden en je hebt hem vermoedelijk.
Zal wel een nieuw tandwiel en snaar voor de lade kunnen gebruiken maar dat is een hele simpele reparatie :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:23
n00bs schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:37:
[...]

Dat maakt mij niets uit als de kwaliteit nog maar goed is, maar een 17 jaar oude speler, dan weet je gewoon dat die op korte termijn de container in kan :D
Of je koopt een goed gereviseerd exemplaar.
Zo heb ik onlangs nog een Philips CDD-882 gekregen en onder handen genomen. Die slikt nu (slecht gebrande) CD's die mijn Denon DVD-3910 niet wil slikken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:19
Interessante video over hoe versterkers verschillend kunnen klinken. Ik vond het wel in dit draadje passen aangezien er vaak verteld wordt dat versterkers allemaal hetzelfde klinken (mits goed ontworpen, wat een goed ontwerp is kan je dan wel weer uit deze video halen).
YouTube: Do Amplifiers Really Change Sound Quality?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-alAl7AXlPZy6VR164-yUdcv1QI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2MLvA9kUzAM5P7dCvoqdSv29.webp?f=fotoalbum_large

kwam ik tegen op reddit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:02
n00bs schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:37:
[...]

Dat maakt mij niets uit als de kwaliteit nog maar goed is, maar een 17 jaar oude speler, dan weet je gewoon dat die op korte termijn de container in kan :D en m.b.t. audio DAC: I don't care, ik vermoed dat mijn Marantz C40 dat ook prima doet en wellicht veel nieuwer, wellicht veel beter :-)
Maar ik kan mij vroeger wel herinneren dat met bv DVD spelers van verschillende merken er behoorlijk wat verschil zat in beeldkwaliteit en in bepaalde mate met geluid (ik vermoed dat gezien de set die ik nu heb dit veel eerder negatief te horen is en nee ik geloof niet in kabels met ingelegde diamanten :+ )
Weet niet wat duur voor je is maar ik zie op MP een CD17 van Marantz staan voor 200 euro. Dat lijkt me een heel net bedrag voor een apparaat dat nieuw ooit 1700 euro was geloof ik.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFGpe1nhDB2MZwJ3dW4DYOfQqQY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y4SQmD1QegMtAJtQ7iWCt92k.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tuGa1yWUJbTHI-YUo-hYrzr6iQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YEYU1ebgdHJtNGhkafnb3VAN.webp?f=fotoalbum_large

Er valt eigenlijk altijd wel iets te verbeteren, en dat geldt zeker ook voor audioapparatuur—zo las ik onlangs in een discussie op Reddit. Deze specifieke kabels blijken bijzonder geschikt te zijn voor het weergeven van muziek die wordt gespeeld door grotere bands of zelfs hele orkesten. Het mooie hieraan is dat de verschillende instrumenten veel beter uit elkaar te houden zijn, wat natuurlijk een enorm voordeel is voor de luisterervaring. Dit komt doordat elk afzonderlijk instrument, of soms zelfs een hele groep instrumenten, beschikt over een eigen, aparte geleider binnen de kabel. Op die manier wordt elk geluid optimaal overgebracht, zonder dat er sprake is van vervorming of onderlinge beïnvloeding. Het is eigenlijk best logisch als je erover nadenkt: hoe meer ruimte en aandacht elk instrument krijgt, hoe zuiverder en gedetailleerder het totale geluid uiteindelijk klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:03

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Volgens mij is het nog veel erger en zijn in die foto al die gekke wokkelkabels stroomkabels. Hetgeen naar de speaker loopt lijkt "redelijk" normale dikke zwarte kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:36
De common rejection van dergelijke kabels zal verschrikkelijk zijn. Kan even niet volgen waarom dat een goed idee zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:58

WCA

MicroVAX3400 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:41:
De common rejection van dergelijke kabels zal verschrikkelijk zijn. Kan even niet volgen waarom dat een goed idee zou zijn.
Tsja, het is met buizenversterkers destijds een argument geworden dat meetbaar beter != objectief beter. Dus dan kan dit ook prima in het rijtje met subjectieve "verbetering".

Metingen zijn voor velen gewoon totaal geen factor. Voor anderen is het een factor wanneer het hen uitkomt.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Jeetje, en dan letterlijk op de foto laten zien hoe die kabels direct de muur in gaan waar ongetwijfeld fantastisch mooie dropveters lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:58

WCA

AvAars schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:55:
Jeetje, en dan letterlijk op de foto laten zien hoe die kabels direct de muur in gaan waar ongetwijfeld fantastisch mooie dropveters lopen...
Ook dat zullen sommige mensen dan uitleggen door te claimen dat deze kabel mogelijk vervorming introduceert die in hun oren juist goed klinkt.

Of de klassieke "ik kan niet uitleggen waarom maar het klinkt toch beter". De kabel heeft 'verbeterende' eigenschappen. Het is dus niet zo dat het doel van de kabel is om niets af te doen aan het geluid, maar om het actief te verbeteren.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:52
Prisma16 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:14:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er valt eigenlijk altijd wel iets te verbeteren, en dat geldt zeker ook voor audioapparatuur—zo las ik onlangs in een discussie op Reddit. Deze specifieke kabels blijken bijzonder geschikt te zijn voor het weergeven van muziek die wordt gespeeld door grotere bands of zelfs hele orkesten. Het mooie hieraan is dat de verschillende instrumenten veel beter uit elkaar te houden zijn, wat natuurlijk een enorm voordeel is voor de luisterervaring. Dit komt doordat elk afzonderlijk instrument, of soms zelfs een hele groep instrumenten, beschikt over een eigen, aparte geleider binnen de kabel. Op die manier wordt elk geluid optimaal overgebracht, zonder dat er sprake is van vervorming of onderlinge beïnvloeding. Het is eigenlijk best logisch als je erover nadenkt: hoe meer ruimte en aandacht elk instrument krijgt, hoe zuiverder en gedetailleerder het totale geluid uiteindelijk klinkt.
Voordeel is wel dat als het niet blijkt te werken je er altijd nog mee op paling kan gaan vissen.
Nu al nuttiger dan de meeste kabels die ik gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:15
Hoewel ik begrijp dat het doel van dit topic anders is, had ik toch gehoopt hier ook informatie te vinden over welke eigenschappen aan kabels nog wel zinvol zijn. Wel even gezocht maar weinig concreets kunnen vinden.

Dus als ik mijn nieuwe apparatuur toch niet wil aansluiten met kledinghangers of de goedkoopste kabels van de action, omdat je na je aanzienlijke investering ook niet om de laatste €100 te besparen het minste gevoel wil overhouden dat je kabels toch de zwakste schakel zijn in je geluidskwaliteit, waar let ik dan nog wel op?

Het liefst koop ik toch ergens een goede kant-en-klare optie met connectoren die sowieso goed genoeg zijn en netjes ogen zonder dat ze bij maanlicht gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:03

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Wat voor kabels hebben we het over?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
WilbertNeems schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:54:
..... omdat je na je aanzienlijke investering ook niet om de laatste €100 te besparen het minste gevoel wil overhouden dat je kabels toch de zwakste schakel zijn in je geluidskwaliteit, ...
En daarom blijven de bedrijven met elven in dienst nog altijd bestaan.

Basic kabels zijn gewoon goed. Je kunt er alleen nog esthetisch iets van vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoewel ik begrijp dat het doel van dit topic anders is, had ik toch gehoopt hier ook informatie te vinden over welke eigenschappen aan kabels nog wel zinvol zijn.
Sluit je een passieve microfoon of een platenspeler voor de phono-amp aan: dan is capaciteit van je kabel belangrijk. (Specifiek een lage capaciteit).

Buiten dat om? Eigenlijk niks relevants. Voor je speakerkabel kan je zeggen dat CCA niet geweldig is, maar tegelijk, je 5m CCA kabel doet het even goed als je 10m koper kabel. Maar goed, geef je toch wat uit zorg iig dat het volledig koper is zou ik zeggen. En die moet dik genoeg zijn, waarbij alleen in de praktijk eigenlijk alles al snel dik genoeg is.

Een random interconnect is heel moeilijk om fout te doen. Ethernet, USB, voedingskabels, HDMI, etc is eigenlijk onmogelijk om fout te krijgen (los van defecten). En je speakerkabel tja, het is mogelijk om er één te vinden die impact heeft op je geluidskwaliteit, maar dan moet je ook wel echt de extremen opzoeken. Alleen tussen je platenspeler en je phono amp kan er wel impact zijn, al wat het beste daar helpt is gewoon een zo kort mogelijke kabel om mee te beginnen.

Praktisch gezien dus: Ligt het buiten het zicht? Dan kan je gewoon elke random bouwmarkt kabel pakken. Ligt het binnen het zicht? Kies er eentje die je mooi vindt.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 07-10-2025 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilbertNeems
jeroenkb schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:00:
[...]

En daarom blijven de bedrijven met elven in dienst nog altijd bestaan.
Ik weet het. Het is lastig te doorgronden en placebo is daardoor extra sterk. Heb in de winkel toch 2 middagen gespendeerd aan van alles te luisteren en ben alsnog bang dat mijn keuze voor versterker en speaker thuis ook tegen valt en het allemaal placebo was. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
Sissors schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:06:
[...]
Praktisch gezien dus: Ligt het buiten het zicht? Dan kan je gewoon elke random bouwmarkt kabel pakken. Ligt het binnen het zicht? Kies er eentje die je mooi vindt.
Heb zuilen besteld en om die een beetje ruimte te geven ligt het dus binnen zicht. Dus zal op zoek gaan naar iets met nette connectoren en voor de gemoedsrust dan nog maar van koper met een redelijke kabeldikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-10 16:53
WilbertNeems schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:21:
[...]

Ik weet het. Het is lastig te doorgronden en placebo is daardoor extra sterk. Heb in de winkel toch 2 middagen gespendeerd aan van alles te luisteren en ben alsnog bang dat mijn keuze voor versterker en speaker thuis ook tegen valt en het allemaal placebo was. 8)7
Koop bij een lokale shop, mogelijk mag je alles thuis eens op het gemakje proberen.
en anders wennen je oren vanzelf aan het geluid, en klinkt het gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
DominoNL schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:58:
Wat voor kabels hebben we het over?
Speakerkabels. En de verkoper raadde zelfs andere voedingkabels aan voor de streamer-versterker. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-10 16:53
WilbertNeems schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:27:
[...]

Speakerkabels. En de verkoper raadde zelfs andere voedingkabels aan voor de streamer-versterker. :o
Die ruikt geld, ik zou doorlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
Mielemuis schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:29:
[...]
Die ruikt geld, ik zou doorlopen
Tsja, goed mogelijk. Toch ben ik daar verder alsnog goed geholpen en bij elke zaak waar ik daadwerkelijk speakers kon luisteren ligt wel een variant van maanlichtkabels dus vraag me af waar ik beter af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:03
Gewoon zelf luidsprekerkabels maken, ik gebruik van deze goedkope banaanstekkers en die werken prima.
https://www.soundimports.eu/nl/dynavox-203331.html

En dan gewoon goedkoop snoer van 2x 2.5mm2

De stekkers is vooral gemak, nooit geklooi met draadjes die uitsteken, makkelijk aansluiten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:48

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hoewel ik begrijp dat het doel van dit topic anders is, had ik toch gehoopt hier ook informatie te vinden over welke eigenschappen aan kabels nog wel zinvol zijn. Wel even gezocht maar weinig concreets kunnen vinden.

Dus als ik mijn nieuwe apparatuur toch niet wil aansluiten met kledinghangers of de goedkoopste kabels van de action, omdat je na je aanzienlijke investering ook niet om de laatste €100 te besparen het minste gevoel wil overhouden dat je kabels toch de zwakste schakel zijn in je geluidskwaliteit, waar let ik dan nog wel op?

Het liefst koop ik toch ergens een goede kant-en-klare optie met connectoren die sowieso goed genoeg zijn en netjes ogen zonder dat ze bij maanlicht gemaakt zijn.
Receivers koop je op basis van de opties en aansluitingen, speakers op je gehoor/smaak en kabels gewoon goedkoop. ✅ 😃

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davey400
WilbertNeems schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:27:
[...]

Dan misschien voor straf de kabels dan toch maar bij Amazon bestellen. Waarschijnlijk koop je daar een rol voor de prijs van zijn stekkertjes.
Zoals al eerder gezegd door anderen: het is al snel goed als je niet te dun gaat. Zelf hou ik voor thuis gebruik 3mm2 als ondergrens aan voor ‘altijd goed’ en bij hogere vermogens of grotere lengtes kun je doorpakken naar 4.

Connectoren zijn overigens optioneel; als je een vaste opstelling hebt kun je natuurlijk gewoon de kabel zelf vastschroeven; dat scheelt weer een overgang, mocht je daar over twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Sommercable SC meridian SP240 is een uitstekende kabel van een gerenomeerde fabrikant. Paar stekkers naar smaak er aan en je bent klaar. Persoonlijk zou ik dan wel adereindhulzen gebruiken als je stekkers een schroefverbinding hebben.

Klik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davey400
Duclaasie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:10:
Sommercable SC meridian SP240 is een uitstekende kabel van een gerenomeerde fabrikant.
Dat mag ik inderdaad wel hopen voor dat geld…
Gaat ook een beetje in tegen het hele idee van wat we hiervoor zeiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Davey400 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:33:
[...]

Dat mag ik inderdaad wel hopen voor dat geld…
Gaat ook een beetje in tegen het hele idee van wat we hiervoor zeiden.
Echt!? 4,50 per meter kan al niet? *knip*

[ Voor 8% gewijzigd door Jorgen op 07-10-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Duclaasie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:57:
[...]

Echt!? 4,50 per meter kan al niet? *knip*
Kan wel. Is niet nodig.

*knip*

[ Voor 18% gewijzigd door Jorgen op 07-10-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:48

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Vermijd meta-discussie en aannames over wat iemand anders denkt/voelt/weet/vindt..

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 21:33

Cheezus

Luiaard

€4,50 voor per meter voor 4mm2 is natuurlijk niet heel duur, goedkoper dan €2 per meter ga je het niet echt vinden. En dan is die paar euro extra het waarschijnlijk wel waard qua flexibiliteit/looks.
Maar 4mm2 is wel weer overkill, je gaat geen verschil horen met een kabel van 1,5mm2 - en die zijn nog een stuk flexibeler.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:34

Theo

moederbord

Een goede audiokabel die:

- Heeft niet één solide kern (zoals installatiedraad), maar is wat flexibeler en heeft meerdere dunnere kabels. Maar; meer is niet gelijk beter. Bij een aderdikte van minder dan 0.6 mm is het skin effect namelijk al niet meer van toepassing. Dus een solide 2.5 mm2 is niet handig, maar wanneer deze uit negen of meer losse strands bestaat is het al goed.

- De elektrische weerstand van je kabels wil je laag hebben. Laten we zeggen <2% van je speakerimpedantie. Dus met een 8 Ohm speaker wil je een kabel hebben die <160 mOhm is. Maar dit is gewoon zuiver de weerstand van het koper. Een 2.5 mm2 kabel die is zo'n 7 mOhm per meter, en gezien je twee kabels naar je speakers lopen (de plus en min), mogen deze samen dus idealiter <22 meter zijn (dus een kabel van 11 meter)

- Koper en aluminium zijn beide goede geleiders. De weerstand van koper is iets lager dan die van aluminium waarmee -electrisch- een 2.5 mm2 koperdraad gelijkwaardig is aan een 4 mm2 aluminium kabel. Bij aluminium wordt er een koperen coating aangebracht (Copper Coated Aluminium) omdat aluminium vrij snel oxideert. Verwijder je regelmatig je kabel dan kan deze coating beschadigen waardoor deze geen goed contact meer kan maken. CCA is daarom niet altijd ideaal. CCA is wel veel goedkoper dan een puur koperen kabel.

- De weerstand van de kabels naar de verschillende speakers daarbij wil je dat deze niet meer dan 1% van de speakerimpedantie van elkaar verschillen. Staat je linkerspeaker naast je versterker (kabellengte = 50 cm), en de rechterspeaker heeft een kabel nodig van 35 meter (omdat je deze via de kruipruimte wil laten lopen) dan gaat het verschil in weerstand zorgen dat de ene speaker iets luider is dan de andere.

- Mocht de kabel in het zicht liggen dan wil je dat de kabel er leuk uitziet, en geen vaalgrijze isolatie heeft. Let wel op dat juist hier gemakkelijk de kosten kunnen worden gemaakt..

Persoonlijk heb mijzelf een aantal jaren geleden een budget gegeven van 10 euro voor goede speakerkabels die niet in het zicht liggen. Daarmee is een 4mm2 CCA kabel van 8 meter toen als beste uit de bus gekomen. Qua specs vergelijkbaar met een 2.5mm2 koperen kabel, maar wanneer ik voor een tientje een koperen kabel had gehaald dan was ik thuisgekomen met een 1mm2 koperen kabel..

Vergeet niet dat het maar kabels zijn. Binnen je versterker loopt het signaal over een flinterdunne stukjes koper die met tin aan elkaar zitten. :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:12
Theo schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 06:42:
[...]

Een goede audiokabel die:

- heeft niet één solide kern (zoals inslalatiedraad), maar is wat flexibeler en heeft meerdere dunnere kabels. Maar; meer is niet gelijk beter. Bij een aderdikte van minder dan 0.6 mm is het skin effect namelijk al niet meer van toepassing. Dus een solide 2.5 mm2 is niet handig, maar wanneer deze uit negen of meer losse strands bestaat is het al goed.
Als je het skin effect wilt tegengaan moeten in de kabel elke fiber van de kern los geïsoleerd worden.
Dus een kern die niet massief is maar uit losse koperdraadjes bestaat is niet genoeg. Ze staan immers elektrisch met elkaar in verbinding en vormen elektrisch gezien dus 1 massieve ader.
Maar voor audiosignalen is dit niet echt interessant. In de hogere frequenties van het spectrum loopt sowieso nauwelijks vermogen.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:34

Theo

moederbord

mr_petit schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:15:
[...]

Als je het skin effect wilt tegengaan moeten in de kabel elke fiber van de kern los geïsoleerd worden.
Dus een kern die niet massief is maar uit losse koperdraadjes bestaat is niet genoeg. Ze staan immers elektrisch met elkaar in verbinding en vormen elektrisch gezien dus 1 massieve ader.
Maar voor audiosignalen is dit niet echt interessant. In de hogere frequenties van het spectrum loopt sowieso nauwelijks vermogen.
Voor het skineffect hoeven de losse aders niet geïsoleerd te zijn van elkaar. Ik heb het iig nog nooit gezien in de applicaties die ik ontwikkel :) Wanneer je >1 MMhz gaat dat gedragen de aders zich gewoon als losse aders, ook al zitten ze tegen elkaar in een kabel verpakt.
Of ben jij het juist wél tegengekomen dat de aders geïsoleerd moeten zijn van elkaar? (vanuit een beroepsoogpunt ben ik nu best benieuwd geraakt)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:30
Bijna 3K voor een paar blokjes hout.....
https://www.contrado-audi...ghend-audio-rtuning-feet/

" Lignum Vitae-hout is extreem dicht vanwege het hoge gehalte aan natuurlijke hars in combinatie met een gecompliceerde verweven nerfstructuur en is uiterst zeldzaam op de markt. D7-LVSE90's zijn buitengewone isolatieapparaten. Ze halen hogere prestatieniveaus uit uw apparatuur met een groter gevoel van harmonie en realiteit uit de opname."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:20
sonsan schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:21:

" Lignum Vitae-hout is extreem dicht vanwege het hoge gehalte aan natuurlijke hars in combinatie met een gecompliceerde verweven nerfstructuur en is uiterst zeldzaam op de markt. D7-LVSE90's zijn buitengewone isolatieapparaten. Ze halen hogere prestatieniveaus uit uw apparatuur met een groter gevoel van harmonie en realiteit uit de opname."
Is een aanbieding hoor. Normaal 5500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:27
renegrunn schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:56:
[...]

Is een aanbieding hoor. Normaal 5500.
Goudmijn die site. Staat vol met dit soort pareltjes. :o

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Achja, in ieder geval wel weer wat geleerd vandaag: Wikipedia: Pokhout

Het is dus wel zeldzaam hout en half verboden om in te handelen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:53

Vliegvlug

Flight Simple

Theo schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 06:42:
[...]

Bij aluminium wordt er een koperen coating aangebracht (Copper COated Aluminium)
offtopic:
CCA staat voor Copper-clad Aluminium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
WilbertNeems schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:45:
[...]

Tsja, goed mogelijk. Toch ben ik daar verder alsnog goed geholpen en bij elke zaak waar ik daadwerkelijk speakers kon luisteren ligt wel een variant van maanlichtkabels dus vraag me af waar ik beter af ben.
Ik gebruik deze : Oehlbach Luidsprekerkabel (2 x 2,5 mm) 10 meter. In 2018 voor €30 gekocht. En ze doen prima hun werk en ik hoor geen elfen klagen. (En het stoort niet echt in het zicht)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baszman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-10 16:51
NiGeLaToR schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:59:
[...]

Goudmijn die site. Staat vol met dit soort pareltjes. :o
Zo, inderdaad zeg, Via Conrado zit ik even te struinen op https://www.synergisticresearch.com/
Dit bedrijf alleen moet toch zorgen voor een arbeidstekort voor elfen?
En die site is de natte droom voor elke copywriter, kijk nou toch naar dit soort pareltjes:

Over voedingskabels met 'tuning bullets'
To use SRX Carbon Fiber Tuning Modules, allow your SRX cables to settle into your system for 48-72 hours, and then experiment with your two options on a cable by cable basis. Start by inserting a Gold Bullet and then compare to the Silver option and select the variant that makes music in your system. Gold Bullets have a warm and liquid balance that is also more open and transparent than our other warm-biased tuning bullets. While Silver is more extended and detailed but the option that will work best and sound neutral is totally system dependent.
En na zo'n kabel, is het natuurlijk een zonde als je die prachtige electronengolf laat verpesten door een gewone zekering... Enter master fuse, slechts $595.00
the first Synergistic Research fuse developed expressly for full resolution, dynamics, soundstaging, speed, and impact without the need to create musicality as a system-wide fuse loom. Instead, we engineered Master Fuse to work alongside Purple and Orange fuses to create dramatic new levels of sonic realism, featuring wall-to-wall, floor-to-ceiling soundstaging with unparalleled resolution, dynamics, and frequency extension.
...
Note: If you are switching from an Orange or Purple fuse to a Master fuse, start by inserting the Master fuse in the same direction as the Master fuse being replaced. If the Master fuse is not an immediate improvement, flip the Master fuse in the alternate direction.
En dit is nog maar het begin, dit bedrijf verdient toch bijna een eigen topic!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Theo schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:22:
[...]
Wanneer je >1 MMhz gaat dat gedragen de aders zich gewoon als losse aders, ook al zitten ze tegen elkaar in een kabel verpakt.
Kun je dit staven met wetenschap? Ik heb geen idee op welke manier je het proefondervindelijk hebt ervaren, maar volgens mij gedraagt een gevlochten draad met niet-geisoleerde strengen zich als een enkele geleider, ook bij hoge frequenties. Bij een coaxkabel houden we toch ook geen rekening met de individuele strengen in de mantel? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:39
En alles komt tezamen in een te dure plug, ik zie het niet hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Theo schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:22:
[...]

Voor het skineffect hoeven de losse aders niet geïsoleerd te zijn van elkaar. Ik heb het iig nog nooit gezien in de applicaties die ik ontwikkel :) Wanneer je >1 MMhz gaat dat gedragen de aders zich gewoon als losse aders, ook al zitten ze tegen elkaar in een kabel verpakt.
Of ben jij het juist wél tegengekomen dat de aders geïsoleerd moeten zijn van elkaar? (vanuit een beroepsoogpunt ben ik nu best benieuwd geraakt)
Wikipedia: Litz wire

Hier staat eea goed uitgelegd. Er is volgens mij geen enkele reden waarom ongeïsoleerde aders die dicht tegen elkaar aanliggen en dus goed elektrisch contact met elkaar maken zich als afzonderlijke aders zouden gedragen. Als dat zo zou zijn, zou een krimpfitting op hoge frequenties ook niet werken. Immers, er is alleen contact met de buitenste aders.

De reden waarom bij echt hoge frequenties (enkele Mhz) bij stroomdragende leidingen geen litze (dus met individueel geïsoleerde kernen) meer gebruikt wordt staat ook uitgelegd in die link, dus omdat eddy currents opgewekt in de buitenste kernen teveel tegenwerkt.

Maar in het kHz bereik, als je skin effect wilt tegengaan, zul je echt de individuele kernen/aders moeten isoleren, anders is het effect 0.

Er is genoeg kabel in de handel met individueel geïsoleerde adertjes. Vaak een crime om te solderen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 08-10-2025 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
sonsan schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:21:

Zoek maar eens op Mpingo disc’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
Cheezus schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:00:
Achja, in ieder geval wel weer wat geleerd vandaag: Wikipedia: PokhoutHet is dus wel zeldzaam hout en half verboden om in te handelen :+
offtopic:
Bij de meeste fijnhouthandelaren (o.a. in Arnhem) gewoon te koop hoor.
Soms, bijv. bij restauraties van oude monumenten / molens / houten gereedschap, heb je het gewoon nodig

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:46:
[...]

Wikipedia: Litz wire

Hier staat eea goed uitgelegd. Er is volgens mij geen enkele reden waarom ongeïsoleerde aders die dicht tegen elkaar aanliggen en dus goed elektrisch contact met elkaar maken zich als afzonderlijke aders zouden gedragen. Als dat zo zou zijn, zou een krimpfitting op hoge frequenties ook niet werken. Immers, er is alleen contact met de buitenste aders.
Geen expert hierop, maar ik ben wel benieuwd hoe goed ongeisoleerde aders contact maken met elkaar: Is het effectief gewoon één groot koper blok geworden, of heb je eigenlijk tussen alle kabels ook nog stukjes lucht (simpelweg omdat als je niet hard erop stampt een aantal ronde draadjes nooit helemaal tegen elkaar kunnen liggen zonder gaten ertussen), waardoor skin effect nog steeds wordt tegengegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Op Wikipedia staat een duidelijke uitleg over Litze draad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:32:
[...]

Geen expert hierop, maar ik ben wel benieuwd hoe goed ongeisoleerde aders contact maken met elkaar: Is het effectief gewoon één groot koper blok geworden, of heb je eigenlijk tussen alle kabels ook nog stukjes lucht (simpelweg omdat als je niet hard erop stampt een aantal ronde draadjes nooit helemaal tegen elkaar kunnen liggen zonder gaten ertussen), waardoor skin effect nog steeds wordt tegengegaan?
Ik ben er ook geen expert op, maar als dat effect daadwerkelijk significant zou optreden, lijkt het me dat het ook wel in het gros van de literatuur genoemd zou worden.
En dat zou natuurlijk ook gigantische gevolgen hebben op de stroomcapaciteit van krimpverbindingen (daar is er in weze ook alleen maar contact met de buitenste adertjes)
Ik heb ook nog nooit duidelijk verschil in een draad gemeten qua weerstand terwijl de kans dat je exact hetzelfde adertje beet zou pakken aan beide kanten natuurlijk vrij klein is, en de weerstand is de enige parameter die dat skin effect (de uitwisseling van elektronen tussen aders) beinvloedt. (dus je meetpen aan de ene kant van de ader houden en dan aan de andere kant van de ader; eventuele verschillen komen altijd voort uit contact tussen meetpen en ader, en niet welke ader je aanraakt m.i.)

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 08-10-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:52
Baszman schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:09:
[...]

En na zo'n kabel, is het natuurlijk een zonde als je die prachtige electronengolf laat verpesten door een gewone zekering... Enter master fuse, slechts $595.00

[...]
Hahaha, 200-300 uur burn-in tijd voor een zekering. Handig, na zo'n lange tijd weet je niet meer hoe het systeem eerst klonk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:45
Hijdaar95 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:10:
[...]

Hahaha, 200-300 uur burn-in tijd voor een zekering. Handig, na zo'n lange tijd weet je niet meer hoe het systeem eerst klonk.
Dat kan best sneller hoor. Gewoon de stroom erdoorheen wat verhogen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:52
Cheezus schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:00:
Achja, in ieder geval wel weer wat geleerd vandaag: Wikipedia: Pokhout

Het is dus wel zeldzaam hout en half verboden om in te handelen :+
Het is bij de arnhemste fijnhout "gewoon" te koop. https://www.af.nl/voorraad/massief/pokhout/prijslijst.html
Wel voor het schappelijke bedrag van 72500 per kuub (waar je gemmideld minder dan 3000 per kuub betaald voor gangbaar hout.)

nou is dit 0,01m3 aan ruw hout om te maken (gok ik even zo), dus aan hout zijn ze wel daadwerkelijk een euro of 700 kwijt geweest O-)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:16:
[...]

Ik ben er ook geen expert op, maar als dat effect daadwerkelijk significant zou optreden, lijkt het me dat het ook wel in het gros van de literatuur genoemd zou worden.
En dat zou natuurlijk ook gigantische gevolgen hebben op de stroomcapaciteit van krimpverbindingen (daar is er in weze ook alleen maar contact met de buitenste adertjes)
Ik bedoel niet dat de binnenste aders geen contact met elkaar hebben! Ik vraag me af of er redelijk constante stukken zonder contact zijn tussen stukken. Even los ervan dat een krimpverbinding natuurlijk de handel veel meer aandrukt waardoor er meer verbinding zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/illustrativemathematics/images/000/002/160/max/threecircles1_3b17c6a0e21acbd678ec9f628f8cdf5a.jpg?1368564321
Zo bedoel ik het, Ze hebben gewoon contact met elkaar, maar qua skin effect heb je een significant groter oppervlakte. Of dat in de praktijk zo is, of dat het tegenelkaar wordt geduwd, dat weet ik niet dus :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:40:
[...]

[Afbeelding]
Zo bedoel ik het, Ze hebben gewoon contact met elkaar, maar qua skin effect heb je een significant groter oppervlakte. Of dat in de praktijk zo is, of dat het tegenelkaar wordt geduwd, dat weet ik niet dus :) .
Volgens mij gaat het niet om het oppervlak, maar dat het oppervlak elektrisch gescheiden is. Dus dat elektronen belet wordt naar de buitenkant danwel binnenkant te gaan. Als er elektrisch contact zonder significante weerstand is, dan werkt dat niet. Het gaat erom dat wervelstromen in de kabel vermeden worden, en als er elektrisch contact is tussen aders, gaan die wervelstromen daar doorheen.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c7/Skineffect_reason.svg/375px-Skineffect_reason.svg.png
Die wervelstromen beletten in het plaatje dat de hoofdstroom door het midden loopt.(in het midden staat de wervelstroom haaks op de hoofdstroom)
H is hier een magnetisch veld (opgewekt door hoofdstroom I) en dat magnetisch veld wekt dus in zijn beurt wervelstroom Iw op, wat hoofdstroom I in de kern van de kabel tegenwerkt.
Wervelstroom Iw mag dus niet van ader naar ader springen.

Maar goed, voor analoge audio niet van belang omdat de frequentie te laag is en het vermogen in hogere frequenties nauwelijks aanwezig is vanwege het spectrum van muziek.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 09-10-2025 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
raze88 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:17:
[...]

Dat kan best sneller hoor. Gewoon de stroom erdoorheen wat verhogen O-)
Zeker! Wie gebruikt er nu geen adaptive power supply (https://adaptivepower.com/#specs) voor zijn hi-fi systeem? Hoe meer volt en amps, hoe voller en helder je geluid zal zijn. Helaas kan die Master fuse geen 25A aan. Beter een paar extra kopen, je weet nooit ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Boermansjo schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:54:
[...]

Zeker! Wie gebruikt er nu geen adaptive power supply (https://adaptivepower.com/#specs) voor zijn hi-fi systeem? Hoe meer volt en amps, hoe voller en helder je geluid zal zijn. Helaas kan die Master fuse geen 25A aan. Beter een paar extra kopen, je weet nooit ;)
Precies, een versterker met veel vermogen is geen overdaad, maar een fundament. Het is de onzichtbare motor achter een muzikale beleving die niet alleen gehoord, maar gevoeld wordt. Wie eenmaal de vloeiende, moeiteloze kracht van een echte high-power versterker heeft ervaren, weet: hier wordt niet alleen geluid versterkt – hier wordt muziek tot leven gewekt.
Bij echt goede versterkers, zoals bijvoorbeeld de Moon 888, wordt het vermogen dan ook niet alleen in Watt maar ook in PK weergegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EeCBhBw8JZ_7zjpI9HUFgViY2I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6ahUKi97TMRyivLxDePYmr1b.png?f=user_large

bron: https://simaudio.com/en/product/888-power-amplifier/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Prisma16 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:10:
[...]

Precies, een versterker met veel vermogen is geen overdaad, maar een fundament. Het is de onzichtbare motor achter een muzikale beleving die niet alleen gehoord, maar gevoeld wordt. Wie eenmaal de vloeiende, moeiteloze kracht van een echte high-power versterker heeft ervaren, weet: hier wordt niet alleen geluid versterkt – hier wordt muziek tot leven gewekt.
Bij echt goede versterkers, zoals bijvoorbeeld de Moon 888, wordt het vermogen dan ook niet alleen in Watt maar ook in PK weergegeven.

[Afbeelding]

bron: https://simaudio.com/en/product/888-power-amplifier/
_/-\o_

Ik heb nog even gezocht of er een nog onzinnigere eenheid voor vermogen bestaat om bij audio te gebruiken maar nee, ik denk dat pk wel de grootste onzin is om te vermelden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
Alhoewel vreemd is het niet persé onjuist.
1 Metrische paardenkracht (pk) is gedefinieerd als 735,49875 W.
Het probleem is wel dat er verschillende andere landen zijn die andere Peekaa’s hebben, waardoor de Watts watt universeler zijn. Daar hoef je alleen maar een fantasie-factor overheen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
WilbertNeems schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:45:
[...]

In all fairness, als ik een hifi winkel zou hebben zou ik ook elfenkabels verkopen. Dat extra stukje omzet en winst kan nooit kwaad. Waarom niet cateren voor de mensen die daarin willen geloven of het gewoon voor de looks doen.

Maar ik zou wel hopen dat ik eerlijk zou zijn en mensen wel zou vertellen dat ze met mijn 5 euro de meter kabel een even goed resultaat boeken als met die van 50 of 500 euro de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Davey400 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:47:
Alhoewel vreemd is het niet persé onjuist.
1 Metrische paardenkracht (pk) is gedefinieerd als 735,49875 W.
Het probleem is wel dat er verschillende andere landen zijn die andere Peekaa’s hebben, waardoor de Watts watt universeler zijn. Daar hoef je alleen maar een fantasie-factor overheen te halen.
Je kunt ook erg/s, calorieën/s of BTU/h vermelden bij het vermogen van een versterker, het slaat alleen als een tang op een varken. Bij auto's hebben we het nog over pk vanwege historische redenen, het is eenheid gebaseerd op mechanische kracht. Voor elektronica iets anders dan watts gebruiken kan haast alleen als grap :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:27:
[...]

In all fairness, als ik een hifi winkel zou hebben zou ik ook elfenkabels verkopen. Dat extra stukje omzet en winst kan nooit kwaad. Waarom niet cateren voor de mensen die daarin willen geloven of het gewoon voor de looks doen.

Maar ik zou wel hopen dat ik eerlijk zou zijn en mensen wel zou vertellen dat ze met mijn 5 euro de meter kabel een even goed resultaat boeken als met die van 50 of 500 euro de meter.
Zeker, toen ik jaar of 17 was heb ik ook in een HieFie winkel gewerkt. Dat was heel simpel, de duurste is de beste en als demo draaide ik altijd Bert Kaempfert And His Orchestra: "African Beat" of het titelnummer van de LP " A Swingin' Safari" , van vinyl, wat daar zitten van die lekkere bassen en fel hoog in.

https://www.youtube.com/watch?v=X6bsoyT86LE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Werd je ook ziek van mensen die Sailing to Philadelphia van Mark Knopfler draaiden als eigen demo disc? Ik heb meerdere van die verkopers meegemaakt. En eentje die tot zijn eigen nadeel ervaarde dat de muzieksmaak van je klanten al te zeer beledigen bad for business is.

Want Sailing to Philadelphia is een werelds album. I said it then and I say it now :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:54:
Werd je ook ziek van mensen die Sailing to Philadelphia van Mark Knopfler draaiden als eigen demo disc? Ik heb meerdere van die verkopers meegemaakt. En eentje die tot zijn eigen nadeel ervaarde dat de muzieksmaak van je klanten al te zeer beledigen bad for business is.

Want Sailing to Philadelphia is een werelds album. I said it then and I say it now :P
Laten we even twee dingen op een tijdlijn zetten.
A Swingin' Safari kwam uit in 1962.
Sailing to Philadelphia kwam uit in 2000.

Het verschil is 38 jaar......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
Prisma16 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:03:
[...]
Zeker, toen ik jaar of 17 was heb ik ook in een HieFie winkel gewerkt. Dat was heel simpel, de duurste is de beste en …
Haha, ik had ook bedacht dat in plaats van vakken te vullen beter bij de winkel kon gaan werken waar ik mijn geld toch al uitgaf; dan kreeg ik nog korting ook.

Wij gingen niet mee in die gekte maar verkochten muziekinstrumenten en kabels voor gunstige prijzen. De scart-kabels van fl5,- waren niet aan te slepen en dan nog zat er 4 gulden marge op. Kun je nagaan wat de rest er op verdiende.

Op audio-spul zelf zat al niet heel veel marge, maar het was ideaal om te weten waar de beste marges op zaten. Als je een klant vertelt dat apparaat van merk X ondanks dat het 100 gulden goedkoper is dan merk Y toch veel beter is dan is dat écht heel makkelijk verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:44
Ik heb een elfen-gerelateerde vraag: Met behulp van Le Chat en Gemini ben ik aan het inventariseren of ik nog wat kan verbeteren aan de plaatsing van mijn speakers en sub. Die speakers zijn Fyne F500's op zandgevulde Norstone Stylums op een keramisch parket vloer. De speakers hebben een "downfiring bassport" en daaardoor krijg ik vanuit AI het advies om rubberen voeten (ISO-pucks of Sorbothane) onder mijn Stylums te plakken om ze te ontkoppelen. Zou er ook mee te maken hebben dat ik de speakers zo dicht mogelijk op de schuifpuit heb staan om te voorkomen dat ze omver gelopen worden. Wanneer ik mezelf echter inlees, dan lees ik dat dit ongelooflijke onzin is en dat ik die standaards het beste zonder rubber voeten of spikes op de vloer kan zetten.

Wat is hier de mening hierover? Zitten er elfjes achter de AI te typen of zijn een paar rubber voeten toch een goed idee?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:55
Aziraphale schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:57:
Ik heb een elfen-gerelateerde vraag: Met behulp van Le Chat en Gemini ben ik aan het inventariseren of ik nog wat kan verbeteren aan de plaatsing van mijn speakers en sub. Die speakers zijn Fyne F500's op zandgevulde Norstone Stylums op een keramisch parket vloer. De speakers hebben een "downfiring bassport" en daaardoor krijg ik vanuit AI het advies om rubberen voeten (ISO-pucks of Sorbothane) onder mijn Stylums te plakken om ze te ontkoppelen. Zou er ook mee te maken hebben dat ik de speakers zo dicht mogelijk op de schuifpuit heb staan om te voorkomen dat ze omver gelopen worden. Wanneer ik mezelf echter inlees, dan lees ik dat dit ongelooflijke onzin is en dat ik die standaards het beste zonder rubber voeten of spikes op de vloer kan zetten.

Wat is hier de mening hierover? Zitten er elfjes achter de AI te typen of zijn een paar rubber voeten toch een goed idee?
Hangt er vanaf wat jouw doel is om het te ontkoppelen. Als je ze niet ontkoppelt, heb je meer trilling door de vloer naar alles wat op de vloer staat. Dat kan positief zijn als je het beter wilt voelen door de bank/fauteuil, maar ook negatief omdat ook andere dingen gaan resoneren/trillen (storend geluid geven) en de buren kunnen er last van hebben.
Als je ontkoppelt, wordt normaal het geluid objectief beter en je hebt weinig last resonantie.

Kies wat je wilt! ;)

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:42
Aziraphale schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:57:

AI kijkt vooral naar wat anderen er over zeggen en bij zulke vragen kom je al snel bij de audio-fielen uit die dit soort dingen logisch vinden. En dus zal AI het aanraden. Ik zou vooral kijken/luisteren of je echt iets hoort van trillingen met de vloer en dan vooral met wat lage bas luisteren. Zo niet zou ik ze lekker zo laten staan. Mocht je toch echt even in de praktijk testen willen doen, rubberen wasmachinevoetjes van 5 euro doen precies hetzelfde. Ik acht de kans echter richting de 100% dat je totaal geen verschil zult merken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
redwing schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

AI kijkt vooral naar wat anderen er over zeggen en bij zulke vragen kom je al snel bij de audio-fielen uit die dit soort dingen logisch vinden. En dus zal AI het aanraden. Ik zou vooral kijken/luisteren of je echt iets hoort van trillingen met de vloer en dan vooral met wat lage bas luisteren. Zo niet zou ik ze lekker zo laten staan. Mocht je toch echt even in de praktijk testen willen doen, rubberen wasmachinevoetjes van 5 euro doen precies hetzelfde. Ik acht de kans echter richting de 100% dat je totaal geen verschil zult merken.
Er is echt een kans op vrij groot verschil als een sub ontkoppeld wordt. Wasmachine dempers werken, maar zachter rubberen voeten dempen een stuk meer. Hoeven niet heel duur te zijn, maar het verschil is wel vrij groot naar mijn ervaring.
Dus de dempers zijn leuk om te testen, als dat helpt met resonantie tegen te gaan, is het aan te raden simpele maar daarvoor bestemde subwoofer dempers te kopen.

Net even gekeken, zie dat SVS dempers voor €79,- te krijgen zijn, is niet echt goedkoop, maar het dempt veel beter als je geen resonantie wilt hebben. Ik spreek uit ervaring bij mijn vorige huis, wasmachine dempers hielpen om de buren het wat prettiger te maken, maar pas toen ik de SVS dempers eronder had, hadden ze geen last meer van trillende glazen in de kast ;)

Nogmaals het doel is belangrijker, sommige mensen willen juist met film kijken de trillingen voelen, dan zijn dempers juist het tegenovergestelde van wat je wilt, maar trillingen vind ik persoonlijk het geluid nooit ten goede komen ;)

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:42
Koldur schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:42:
[...]
Er is echt een kans op vrij groot verschil als een sub ontkoppeld wordt. Wasmachine dempers werken, maar zachter rubberen voeten dempen een stuk meer. Hoeven niet heel duur te zijn, maar het verschil is wel vrij groot naar mijn ervaring.
Dus de dempers zijn leuk om te testen, als dat helpt met resonantie tegen te gaan, is het aan te raden simpele maar daarvoor bestemde subwoofer dempers te kopen.
Het gaat uiteindelijk om de manier waarop trillingen worden doorgegeven. En wat geluid betreft zal het weinig verschil maken, gevoel kan wel anders zijn. Die wasmachine dingen zijn dan ook alleen bedoeld om op een goedkope manier te testen of er echt verschil is en wat ie het fijnste vindt. En als het fijner/beter is met doppen zou ik er wel echte luidsprekerdoppen onder zetten.
Net even gekeken, zie dat SVS dempers voor €79,- te krijgen zijn, is niet echt goedkoop, maar het dempt veel beter als je geen resonantie wilt hebben. Ik spreek uit ervaring bij mijn vorige huis, wasmachine dempers hielpen om de buren het wat prettiger te maken, maar pas toen ik de SVS dempers eronder had, hadden ze geen last meer van trillende glazen in de kast ;)

Nogmaals het doel is belangrijker, sommige mensen willen juist met film kijken de trillingen voelen, dan zijn dempers juist het tegenovergestelde van wat je wilt, maar trillingen vind ik persoonlijk het geluid nooit ten goede komen ;)
Precies dit, wat geluid betreft zal er weinig verschil zijn, wat gevoel betreft kan er wel verschil zijn. En aangezien dat ook onderdeel van de beleving is kan het geen kwaad om het eens uit te proberen. Sowieso is dit voor elke luidspreker/vloer/kamer anders.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Het gaat uiteindelijk om de manier waarop trillingen worden doorgegeven. En wat geluid betreft zal het weinig verschil maken, gevoel kan wel anders zijn. Die wasmachine dingen zijn dan ook alleen bedoeld om op een goedkope manier te testen of er echt verschil is en wat ie het fijnste vindt. En als het fijner/beter is met doppen zou ik er wel echte luidsprekerdoppen onder zetten.

[...]

Precies dit, wat geluid betreft zal er weinig verschil zijn, wat gevoel betreft kan er wel verschil zijn. En aangezien dat ook onderdeel van de beleving is kan het geen kwaad om het eens uit te proberen. Sowieso is dit voor elke luidspreker/vloer/kamer anders.
Elfen-technisch gesproken kan iets van slechts 79 euro nooit de gewenste verbetering geven.

Kom je als snel uit bij iets als een Townshend platform van 1600 euro. Maar dan heb je ook wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2yS6VAjQjSYWKXJOJlloRIi78c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DHEGs5JXWtTPQcL23jLgcwrj.png?f=fotoalbum_large

https://www.alpha-audio.n...acoustics-primacoustic/2/
https://www.kempelektroni...-isolation-podium-size-1/

Maar als je graag buiten-de-doos-denkt is dit mogelijk ook een optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWxXklBABT23Pq_nnWjKFRNm53A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xAkT3l7AQD3F2e1DZzaUyZux.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Prisma16 op 10-10-2025 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malle-piet
Zoek maar eens op rubberen terrastegel dragers, gebruik ze al jaren onder mijn Impulse TL luidsprekers die op een houten vloer staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Malle-piet schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:45:
Zoek maar eens op rubberen terrastegel dragers, gebruik ze al jaren onder mijn Impulse TL luidsprekers die op een houten vloer staan
En, merk je verschil? Ik ben er zelf wel wat bang voor dat het hele verhaal instabiel wordt. Eerst had ik (puur esthetisch) er spikes onder, maar die maakten de standaards wat wankel.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malle-piet
Stabiel als een rots omdat ze een cm dik zijn en gemaakt van samengeperste rubber korrels, spikes schijnen te koppelen en minder stabiel als het rubber wat ik gebruik. Goed, de Impulse hebben marmeren dekjes en bodemplaten waardoor de speakers 40kg per stuk wegen. Ze kosten vrij weinig vergeleken met wat de audioketens vragen.

https://www.dakmaterialen...3A-hoWA6PVPUaArRAEALw_wcB

[ Voor 36% gewijzigd door Malle-piet op 10-10-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Koldur schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

Er is echt een kans op vrij groot verschil als een sub ontkoppeld wordt. Wasmachine dempers werken, maar zachter rubberen voeten dempen een stuk meer.
Ik geloof hier niet in. De frequenties die een sub produceert kunnen mijn inziens onmogelijk door een klein stukje rubber worden gedempt. Natuurkunde enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
koelpasta schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:39:
[...]

Ik geloof hier niet in. De frequenties die een sub produceert kunnen mijn inziens onmogelijk door een klein stukje rubber worden gedempt. Natuurkunde enzo.
Tsja, dan mis je echt praktijkkennis. Rubber poten dempen echt heel goed, neem de proef eens op de som.
Onder mijn simrig heb ik gekozen wel met wasmachine dempers te werken, ook daar is de trilling die naar het huis ging aardig gedempt.
Maar de subs, daar moest ik de demping niet vanaf halen, trilde de glazen in de kast beneden en bij de buren in mijn oude woning. De rubber poten er weer onder, en weg trillende glazen. Natuurkunde enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Koldur schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:45:
[...]

Tsja, dan mis je echt praktijkkennis. Rubber poten dempen echt heel goed, neem de proef eens op de som.
Onder mijn simrig heb ik gekozen wel met wasmachine dempers te werken, ook daar is de trilling die naar het huis ging aardig gedempt.
Maar de subs, daar moest ik de demping niet vanaf halen, trilde de glazen in de kast beneden en bij de buren in mijn oude woning. De rubber poten er weer onder, en weg trillende glazen. Natuurkunde enzo ;)
Dat kan. (y) Ik zat wel aan een situatie te denken waarbij het op een verzwaarde (met zand gevulde) standaard staat. En hangt natuurlijk ook af van de grootte van de sub en de luidheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
koelpasta schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:46:
[...]

Dat kan. (y) Ik zat wel aan een situatie te denken waarbij het op een verzwaarde (met zand gevulde) standaard staat. En hangt natuurlijk ook af van de grootte van de sub en de luidheid. :)
Dat hangt het zeker, ik had nog echt wel wat trillingen hier en daar, maar dat was het geluid zelf in de ruimte zelf. Dat was een relatief kleine kamer en vrij luid haha. Maar het doortrillen via de betonnen vloer was weg. Dat haalde ook wat rollen in de bank weg, maar zonder had ik het niet kunnen gebruiken, dan hadden de buren het terecht niet OK gevonden.
Maar ontkoppelen helpt heel erg met door trillen via de vloer/muren van de sub zelf. Of het veel met de kwaliteit doet, denk ik niet, nooit echt een verschil in gehoord eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:01
koelpasta schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:39:
[...]

Het zijn niet de geluidsgolven door de lucht die in dit geval de trillingen veroorzaken, maar de fysieke resonantie van de kast, en de doorgave ervan naar de vloer kan prima gedempt worden, zoals blijkt.

Totnogtoe is alles nog natuurkundig verantwoord B)

[ Voor 5% gewijzigd door vlaaing peerd op 11-10-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Mijn sub staat op een granieten tegel op rubber voeten op de keramisch parketten vloer. Nog nooit iets van resonantie gemerkt, tenzij ik mijn Wiim een RoomFit laat doen. Dan trillen de ramen van de tussendeuren in hun sponningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Normaliter doe je het een óf het ander dus koppelen of ontkoppelen. Wanneer je verzwaarde stands en spikes hebt koppel je, met voetjes ga je ontkoppelen. Op een betonvloer met tegels is koppelen de meest logische keuze. Heb je een houten vloer, of is de deklaag van je betonvloer dun dan kan ontkoppeling wel eens beter werken. Dezelfde theorie zie je ook bij draaitafels in de vorm van massa loopwerken en geveerde sub chassis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Aziraphale schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:01:
Mijn sub staat op een granieten tegel op rubber voeten op de keramisch parketten vloer. Nog nooit iets van resonantie gemerkt, tenzij ik mijn Wiim een RoomFit laat doen. Dan trillen de ramen van de tussendeuren in hun sponningen.
Wat zijn jouw ervaringen met Wiim Roomfit? Wordt het hoorbaar beter? Kunnen alle veranderingen weer ongedaan worden gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Prisma16 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:29:
[...]

Wat zijn jouw ervaringen met Wiim Roomfit? Wordt het hoorbaar beter? Kunnen alle veranderingen weer ongedaan worden gemaakt?
Je kunt het aan en uitzetten en net zoveel profielen maken als je wilt, dus alles is omkeerbaar. Wordt het beter? Tja, dat is de hamvraag. Het wordt absoluut anders, je merkt echt wel dat het wat doet en het is dan aan jezelf om te bepalen om het beter klinkt. Ik moet zeggen dat ik er zelf wel wat mee kan om het, naar mijn smaak, beter te late klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Duclaasie schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:16:
Normaliter doe je het een óf het ander dus koppelen of ontkoppelen. Wanneer je verzwaarde stands en spikes hebt koppel je, met voetjes ga je ontkoppelen. Op een betonvloer met tegels is koppelen de meest logische keuze. Heb je een houten vloer, of is de deklaag van je betonvloer dun dan kan ontkoppeling wel eens beter werken. Dezelfde theorie zie je ook bij draaitafels in de vorm van massa loopwerken en geveerde sub chassis.
Dus eigenlijk zeg jij: spikes er weer onder? Die tegels zijn verlijmd op het beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Dat zou mijn keuze zijn inderdaad gezien de situatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:01
Prisma16 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:29:
[...]

Ik ben niet bekend met dit specifieke systeem, maar heb lang met vergelijkbare room correction software gewerkt (geprobeerd te werken).

Waar je kamer teveel van een frequentie weergeeft kan je dat best goed compenseren, ook de crossover dip (waar woofer en tweeters elkaars frequentie overnemen) kan je een beetje omhoog halen.

De meest problematische zaken als wave cancellation (dippen in de frequentie omdat golven van dezelfde frequentie elkaar uitdoven) kan je er echter niet mee fixen en pogingen ertoe maken dat vaak erger.

Het is aanbevelenswaardig om eerst te proberen je kamer te optimaliseren (plaatsing, diffusing/absorptie) en de laatste kleine beetjes kan je dan eventueel ermee aanpassen.
Pagina: 1 ... 118 119 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic