Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 119 120 Laatste
Acties:

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-11 08:46
Prisma16 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:29:
[...]

Wat zijn jouw ervaringen met Wiim Roomfit? Wordt het hoorbaar beter? Kunnen alle veranderingen weer ongedaan worden gemaakt?
Ik ben niet bekend met dit specifieke systeem, maar heb lang met vergelijkbare room correction software gewerkt (geprobeerd te werken).

Waar je kamer teveel van een frequentie weergeeft kan je dat best goed compenseren, ook de crossover dip (waar woofer en tweeters elkaars frequentie overnemen) kan je een beetje omhoog halen.

De meest problematische zaken als wave cancellation (dippen in de frequentie omdat golven van dezelfde frequentie elkaar uitdoven) kan je er echter niet mee fixen en pogingen ertoe maken dat vaak erger.

Het is aanbevelenswaardig om eerst te proberen je kamer te optimaliseren (plaatsing, diffusing/absorptie) en de laatste kleine beetjes kan je dan eventueel ermee aanpassen.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
offtopic:
Niets met hifi, maar er zijn wat elven met een side hustle blijkbaar.

Op Pepper.com staat nu een aanbieding voor een LED masker voor slechts 93,30.

'De krachtige LED-lichttechnologie van het Silk’n LED-gezichtsmasker benut de voordelen van rood, blauw, geel en paars licht om verschillende huidproblemen aan te pakken. Deze technologie, oorspronkelijk onderzocht door NASA, stimuleert weefselgroei, bevordert wondgenezing, en stimuleert celdeling voor weefselreparatie.'

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Toshirou

Vinyl Surfer

vlaaing peerd schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Ik ben niet bekend met dit specifieke systeem, maar heb lang met vergelijkbare room correction software gewerkt (geprobeerd te werken).

Waar je kamer teveel van een frequentie weergeeft kan je dat best goed compenseren, ook de crossover dip (waar woofer en tweeters elkaars frequentie overnemen) kan je een beetje omhoog halen.

De meest problematische zaken als wave cancellation (dippen in de frequentie omdat golven van dezelfde frequentie elkaar uitdoven) kan je er echter niet mee fixen en pogingen ertoe maken dat vaak erger.

Het is aanbevelenswaardig om eerst te proberen je kamer te optimaliseren (plaatsing, diffusing/absorptie) en de laatste kleine beetjes kan je dan eventueel ermee aanpassen.
De Eversolo DMP A6 heeft ook Room Correction en het maakt het geluid echt hoorbaar beter. Dus deze is zeker aan te bevelen omdat het echt hoorbaar is door de hierboven genoemde zaken. Dit keer geen elfen sprookje 😉.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

• Davey400
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-11 14:51
Ik gebruik een DBX PA2 voor hetzelfde, en deed het daarvoor met een Behringer DEQ2496.
Mijn belangrijkste argument om over te stappen was de actieve crossover van de PA2.
Die Behringer ziet er cooler uit met zijn oranje display, maar die PA2 werkt toch wel heel goed hoor.

Er is natuurlijk een verschil tussen ‘perfecte weergave’ en ‘lekker klinken’.
Ruimte optimaliseren is een belangrijke stap, maar correcties doorvoeren in het signaaltje heeft zeker wel positieve effecten.

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-11 08:46
Toshirou schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:38:
[...]

De Eversolo DMP A6 heeft ook Room Correction en het maakt het geluid echt hoorbaar beter. Dus deze is zeker aan te bevelen omdat het echt hoorbaar is door de hierboven genoemde zaken. Dit keer geen elfen sprookje 😉.
Ik zeg ook zeker niet dat het niet werkt, maar het moet wel een beetje de laatste kers op de taart van goed geluid zijn in de kamer en zeker niet denken "oh dat fixen we wel met roomcorrection EQ".

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:44
Room correction EQ zeker geen elven spul. Maar ook niet een zekere route naar beter geluid voor alles boven de modale zone (>+/- 200 Hz). Je meet en corrigeert een combinatie van direct en indirect geluid. Indien de luidsprekers een perfecte directivity hebben, dan is de spectrale inhoud van direct en indirect gelijk. Maar in dat geval is meestal de on axis response ook al goed (want geavanceerd luidspreker ontwerp). In het geval de directivity niet perfect is en het off axis geluid een andere spectrale inhoud heeft, dan weet je niet meer wat je doet. Als je het totaal recht gaat trekken van de onbekende verhouding van directe/indirect geluid mix, dan weet je zeker dat je de on axis response ook geweld aandoet. En dat levert heel onvoorspelbare resultaten op. Geen aanrader. Gewoon bij on axis ge gate / quasi anechoisch houden en goede luidsprekers met gecontroleerde direcivity houden.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Jag schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:44:
Room correction EQ zeker geen elven spul. Maar ook niet een zekere route naar beter geluid voor alles boven de modale zone (>+/- 200 Hz). Je meet en corrigeert een combinatie van direct en indirect geluid. Indien de luidsprekers een perfecte directivity hebben, dan is de spectrale inhoud van direct en indirect gelijk. Maar in dat geval is meestal de on axis response ook al goed (want geavanceerd luidspreker ontwerp). In het geval de directivity niet perfect is en het off axis geluid een andere spectrale inhoud heeft, dan weet je niet meer wat je doet. Als je het totaal recht gaat trekken van de onbekende verhouding van directe/indirect geluid mix, dan weet je zeker dat je de on axis response ook geweld aandoet. En dat levert heel onvoorspelbare resultaten op. Geen aanrader. Gewoon bij on axis ge gate / quasi anechoisch houden en goede luidsprekers met gecontroleerde direcivity houden.
Je hebt gelijk, mijn verontschuldigingen, room correction is offtopic hier.

/offtopic
Ik heb wat zitten spelen met room correction, kan wat veranderingen horen maar of het verbeteringen zijn,,,
/ontopic

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Ik heb een Cambridge Dacmagic 200M toegevoegd aan mijn setup.
Nu stream ik vanaf mijn CXN100 streamer naar de Dacmagic (met aparte dac per channel) en dan naar mijn Luxman 5C50 / 5M21 voor/eindversterker.
Het effect is een duidelijk betere soundstage met vooral meer diepte in de plaatsing van de instrumenten.
Ook is de Dacmagic een goede headphone amp.
Heb hem gebruikt op de kop getikt voor €250.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdvsNZYWisjJrTQ4QP7wwtuUUTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMphj8uwuJc3eArjGDPXksqS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Morales79 op 21-10-2025 18:21 ]

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-11 07:05

inhico

pw

Morales79 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:19:
Nu stream ik vanaf mijn CXN100 streamer naar de Dacmagic (met aparte dac per channel) en dan naar mijn Luxman 5C50 / 5M21 voor/eindversterker.
Het effect is een duidelijk betere soundstage met vooral meer diepte in de plaatsing van de instrumenten.

[Afbeelding]
Gefeliciteerd met je aankoop. En een mooie setup.
Wat ik nog niet helemaal begrijp is wat je bedoelt met "betere soundstage" en "meer diepte in de plaatsing van de instrumenten". Het is mij ook niet duidelijk hoe dat apparaat daarvoor kan zorgen, maar dat is een vervolgvraag.

...

• Davey400
Een "betere soundstage" en "meer diepte in de plaatsing van de instrumenten" is precies wat je van al die ingestraalde kabels en positief geladen USB sticks krijgt.
En natuurlijk zorgt een aparte DAC per kanaal voor een optimaal stereo-beeld. Als je met één DAC zou moeten werken moet je het geluid eerst samenknopen tot een mono-signaal en daarna weer zien te ontvlechten waardoor je eigenlijk een soort pseudo-stereo krijgt. Door met 2 DAC’s te werken krijg je échte stereo.
Sluit mooi aan bij dit topic, toch?

• Morales79
  • Nu online
inhico schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:28:
[...]

Wat ik nog niet helemaal begrijp is wat je bedoelt met "betere soundstage" en "meer diepte in de plaatsing van de instrumenten". Het is mij ook niet duidelijk hoe dat apparaat daarvoor kan zorgen, maar dat is een vervolgvraag.
Kijk, het is een beetje een knipoog naar de titel van dit topic. Ik heb die Dacmagic vooral gekocht omdat ik een headphone amp zocht, aangezien die vintage Luxman problemen heeft met de headphone jack. De betere dac is mooi meengenomen en hij past mooi bij de rest.
Maar desalniettemin, ik meen wel dat ik verschil hoor. Maar het is lastig om het goed te beschrijven.

• Morales79
  • Nu online
Davey400 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:42:
Een "betere soundstage" en "meer diepte in de plaatsing van de instrumenten" is precies wat je van al die ingestraalde kabels en positief geladen USB sticks krijgt.
En natuurlijk zorgt een aparte DAC per kanaal voor een optimaal stereo-beeld. Als je met één DAC zou moeten werken moet je het geluid eerst samenknopen tot een mono-signaal en daarna weer zien te ontvlechten waardoor je eigenlijk een soort pseudo-stereo krijgt. Door met 2 DAC’s te werken krijg je échte stereo.
Sluit mooi aan bij dit topic, toch?
Die ingestraalde kabels staan op het verlanglijstje voor kerst, tot die tijd zal ik het met gewone kabels van gevlochten paardenhaar moeten doen.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08
Morales79 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:23:
[...]

Die ingestraalde kabels staan op het verlanglijstje voor kerst, tot die tijd zal ik het met gewone kabels van gevlochten paardenhaar moeten doen.
In dat geval behoor je tot de gelukkige mensen de het voordeel van ingestaalde kabels gaan beleven. Want die paardenharen geleiden toch maar matig :)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
DACs zijn qua geluid m.i. discutabele producten maar ik heb er ook eentje van 300 euro staan. Ze hebben nl. inderdaad een bestaansrecht om hun functionaliteit, in mijn geval simpelweg om digitale outputs aan een stereo amp te knopen. En ja dat had goedkoper gekund.

[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 22-10-2025 07:36 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:10

Wildfire

Joy to the world!

hesselbeertje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:19:
[...]

In dat geval behoor je tot de gelukkige mensen de het voordeel van ingestaalde kabels gaan beleven. Want die paardenharen geleiden toch maar matig :)
Paardenhaar is te normaal. Voor mythische kwaliteit ga je voor het mythische eenhoorn-haar! :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-11 11:53

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

[Afbeelding]
Ik zie aan de hand van het intens felle witte ledje dat je "filter" op "fast" staat. De aanwezigheid van een filter klinkt voor mij alsof er iets bewust wordt aangepast aan het geluid, wat opzich je "ik meen wel dat ik verschil hoor. Maar het is lastig om het goed te beschrijven." zou kunnen verklaren. Enig idee wat dit filter doet, waarom het er op zit en of het uit kan?

• Prisma16
  • Niet online
DominoNL schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

Ik zie aan de hand van het intens felle witte ledje dat je "filter" op "fast" staat. De aanwezigheid van een filter klinkt voor mij alsof er iets bewust wordt aangepast aan het geluid, wat opzich je "ik meen wel dat ik verschil hoor. Maar het is lastig om het goed te beschrijven." zou kunnen verklaren. Enig idee wat dit filter doet, waarom het er op zit en of het uit kan?
Dit doet het filter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOa3BpSYHbfjGxozLWjXEA0PVg4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5yq3zBr1ArIqg0LfaijAyDb7.png?f=user_large

En meer knopjes en meer ledjes is natuurlijk altijd beter!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
DominoNL schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

Enig idee wat dit filter doet, waarom het er op zit en of het uit kan?
Dit filter is het zogenaamde reconstructiefilter en is een onderdeel van elke DAC implementatie.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:49
Dr. Strangelove schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 07:36:
DACs zijn qua geluid m.i. discutabele producten maar ik heb er ook eentje van 300 euro staan. Ze hebben nl. inderdaad een bestaansrecht om hun functionaliteit, in mijn geval simpelweg om digitale outputs aan een stereo amp te knopen. En ja dat had goedkoper gekund.
Maar zou er dan ook nog verschil zitten tussen die losse van €300 die jij hebt staan en de interne DAC van mijn versterker? Ik krijg namelijk consequent het advies dat alle moderne DACs gelijk klinken en een losse echt niet anders zal klinken dan de enkele Wolfson in mijn versterker.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
Mijns inziens "klinken" dacs niet maar verschillen ze alleen in de bijgeluiden die ze produceren; lees noise. Meestal vrij zachtjes en niet hoorbaar :)

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:49
Jag schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:13:
Mijns inziens "klinken" dacs niet maar verschillen ze alleen in de bijgeluiden die ze produceren; lees noise. Meestal vrij zachtjes en niet hoorbaar :)
En zou je dan nog iets hebben aan 1 dac per kanaal? Vind ik zelf al vrij elfig.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Prisma16
  • Niet online
Jag schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:13:
Maar in dit draadje gaat het juist om "geluid" dat je ervaart! Vandaar dat wij regelmatig de assistentie van de elfen bij maanlicht inroepen. Deze elfen maken ook de ene DAC beter dan de andere.

• Dr. Strangelove
Aziraphale schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:53:
[...]

Maar zou er dan ook nog verschil zitten tussen die losse van €300 die jij hebt staan en de interne DAC van mijn versterker? Ik krijg namelijk consequent het advies dat alle moderne DACs gelijk klinken en een losse echt niet anders zal klinken dan de enkele Wolfson in mijn versterker.
Denk het niet. Ik hoorde geen verschil tussen de 30 euro DAC die ik van Ali had ivm de veel duurdere Musical Fidelity die ik kocht ter vervanging. Ik had meer input nodig. Dus het was een keuze op basis van functionaliteit.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• koelpasta
  • Niet online
inhico schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:28:
[...]

Het meest waarschijnlijke dat ik me kan voorstellen is dat het analoge gedeelte van deze DAC beter is ontworpen dan het analoge gedeelte rondom de vorige DAC.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Nu online

[Afbeelding]
Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar waar dat verschil dan zit, aangezien in de CXN100 exact dezelfde DAC chip wordt toegepast. Gebruik je voor de Dacmagic toevallig een andere (betere) voeding?

• Morales79
  • Nu online
Duclaasie schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:33:
[...]

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar waar dat verschil dan zit, aangezien in de CXN100 exact dezelfde DAC chip wordt toegepast. Gebruik je voor de Dacmagic toevallig een andere (betere) voeding?
Het verschil zit hem vooral in dual vs mono dac.
Ik gebruik de originele voeding bij beide apparaten.

For what it’s worth, Gemini zegt het volgende
[i]
AI-overzicht

Nee, we gaan geen AI-teksten plaatsen. Dit is een expertiseforum, geen AI-vraagbaak, hoe goed bedoeld ook :)

[ Voor 62% gewijzigd door Michael Knight op 26-10-2025 11:37 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
Diepte heeft vooral te maken met hoe de muziek is gemixt en opgenomen én hoe de ruimte waar die muziek wordt afgespeeld akoestisch is ingericht.
Dus dat je verschil hoort tussen goede en minder goede opnames ligt meer aan de opnames zelf dan aan de apparatuur waarmee de opnames worden weergegeven

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Dat zijn echt geen dingen waar een DAC impact op kan hebben. Of het is een placebo effect, of die DAC heeft nog een DSP erin zitten die dingen echt aanpast.

• Prisma16
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:24:
Dat zijn echt geen dingen waar een DAC impact op kan hebben. Of het is een placebo effect, of die DAC heeft nog een DSP erin zitten die dingen echt aanpast.
Dan kan een DAC wel zeker invloed op hebben, net al de kabels, de stekkers, de voetjes en aarding van de netaansluiting. Daar gaat nu net dit draadje over, de zwaar onderschatte invloed van elfjes, type koolstof, aardmagnetisch veld, seizoen waarin de boom voor de luidsprekerbehuizing werd gekapt en meer van deze effecten die de muziekbeleving beïnvloeden en helaas ook de prijs van de apparatuur.

• Morales79
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:21:
Diepte heeft vooral te maken met hoe de muziek is gemixt en opgenomen én hoe de ruimte waar die muziek wordt afgespeeld akoestisch is ingericht.
Dus dat je verschil hoort tussen goede en minder goede opnames ligt meer aan de opnames zelf dan aan de apparatuur waarmee de opnames worden weergegeven
Eigenlijk geen zin om te reageren want ik zit lekker naar Spingsteen’s Nebraska ‘82 te luisteren en dat vind ik een stuk interessanter dan dit geneuzel.
Maar misschien zou het helpen voordat je reageert om eerst te lezen wat ik schrijf. Weet je wat een A/B test is?
Als je het niet wil geloven, helemaal prima 👍🏻

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
Morales79 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:15:
[...]Eigenlijk geen zin om te reageren want ik zit lekker naar Spingsteen’s Nebraska 82 heruitgave te luisteren en dat vind ik een stuk interessanter dan dit geneuzel.
Maar misschien zou het helpen voordat je reageert om eerst te lezen wat ik schrijf. Weet je wat een A/B test is?
Misschien goed om even deze uitleg te lezen, geschreven door iemand die er wel verstand van heeft.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

[...]

Eigenlijk geen zin om te reageren want ik zit lekker naar Spingsteen’s Nebraska ‘82 te luisteren en dat vind ik een stuk interessanter dan dit geneuzel.
Dat was een (dubbel) blinde AB test? Waarbij het volume ook gekalibreerd was?
Prisma16 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:58:
[...]

Dan kan een DAC wel zeker invloed op hebben, net al de kabels, de stekkers, de voetjes en aarding van de netaansluiting. Daar gaat nu net dit draadje over, de zwaar onderschatte invloed van elfjes, type koolstof, aardmagnetisch veld, seizoen waarin de boom voor de luidsprekerbehuizing werd gekapt en meer van deze effecten die de muziekbeleving beïnvloeden en helaas ook de prijs van de apparatuur.
Goed punt, waren beide DACs wel even lang ingespeeld :+

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04:50

Daniel36

vernieuwde formule

Sissors schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:34:
[...]

Dat was een (dubbel) blinde AB test? Waarbij het volume ook gekalibreerd was?

[...]

Goed punt, waren beide DACs wel even lang ingespeeld :+
En ook belangrijk, waren ze beide opgewarmd naar kamertemperatuur en aangesloten op hetzelfde stopcontact?
(goed geaarde stopcontacten ook!)
Stonden ze goed waterpas op de ondergrond?

Ik ben blij dat mijn muziekbeleving en gehoor vrij snel tevreden zijn in elk geval.
Lekker muziekje, redelijke versterker en speakers en ik ben tevreden (genoeg).
;)

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
[...]

Eigenlijk geen zin om te reageren (maar doe het toch) want ik zit lekker te genieten van Daft Punk en dat vind ik een stuk interessanter dan jouw niet onderbouwde reactie ;)
Misschien zou het helped voordat je reageert om eerst te lezen wat hier met wetenschap wordt onderbouwd. Weet je wat wetenschappelijk onderzoek is?

Weinig leuke reactie en vooral weinig nuttige manier van reageren. Alleen vermoed ik wel waarom, want er is geen manier om uit te leggen waarom jouw beweringen kloppen. Dat is het hele punt van dit topic, als iets niet te onderbouwen is, en alles in deze context is gelukkig tot in de puntjes te meten, is het een placebo effect. Wat ook een effect is, maar heeft het dus niets met de apparatuur zelf te maken.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05:38
Ik geloof niet in die testen en om de volgende redenen, er zijn teveel menselijke factoren die je niet kunt uitschakelen. Muziek of geluid is een trillingsfrequentie en ons lichaam heeft eveneens zo’n frequentie, als deze niet matchen geeft dat verstoring. Emotie is zo’n menselijke frequentie die bij ieder mens anders is of reageert, tijdens zo’n test zullen deze nooit perfect op elkaar afgestemd zijn. Ook verschilt het gehoor van mens tot mens en ook interpreatie van het brein, die testen zijn subjectief en houden voor mij geen wetenschap in.
Daarom kan op het ene moment alle muziek heerlijk en natuurlijk door jou worden ontvangen en een ander moment geeft de muziek een meer verstoord signaal weer bij een luisteraar.
Er waren ooit testen die zogenaamd aantoonde dat versterkers onderling en ook kabeltjes onderling in een blindtest geen verschillen lieten horen, maar helaas is dat een illusie waarbij enige beinvloeding al een rol speelde, noemt het een conditionering van het brein op het voortraject van de test.
Veel hocus pocus in de audiowereld meegemaakt in de afgelopen 35 jaar en alles bleek een illusie van je brein te zijn door veelal invloeden (conditioneringen) van buitenaf.
Niemand hoeft het hiermee eens te zijn omdat dat ieders vrije keuze is, het is gewoon een eigen mening ontstaan door ervaringen en voor mij is het nu duidelijk dat het illusies waren.

• Davey400
Daniel36 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:50:
[...]
Ik ben blij dat mijn muziekbeleving en gehoor vrij snel tevreden zijn in elk geval.
Lekker muziekje, redelijke versterker en speakers en ik ben tevreden (genoeg).
;)
Lol, bij mij moet het er vooral dik uit zien en 19” oren hebben.
Dat laatste is een een onderdeel dat erg onderschat wordt, en waar hier in dit opzicht veel te weinig aandacht voor is.

19” oren doen wonderen. Niet alleen maken ze indruk, maar ze zorgen er ook voor dat je meestal ineens met XLR kabels van een paar euro kunt werken zonder dat engel-instraling nodig is. Dat is misschien ook een beetje de reden dat het vaak vergeten wordt en/of niet besproken wordt; 19” apparaten ontduiken alle magie en werken gewoon. 😋

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:04
Malle-piet schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:29:
Ik geloof niet in die testen en om de volgende redenen, er zijn teveel menselijke factoren die je niet kunt uitschakelen. Muziek of geluid is een trillingsfrequentie en ons lichaam heeft eveneens zo’n frequentie, als deze niet matchen geeft dat verstoring. Emotie is zo’n menselijke frequentie die bij ieder mens anders is of reageert, tijdens zo’n test zullen deze nooit perfect op elkaar afgestemd zijn. Ook verschilt het gehoor van mens tot mens en ook interpreatie van het brein, die testen zijn subjectief en houden voor mij geen wetenschap in.
Daarom kan op het ene moment alle muziek heerlijk en natuurlijk door jou worden ontvangen en een ander moment geeft de muziek een meer verstoord signaal weer bij een luisteraar.
Er waren ooit testen die zogenaamd aantoonde dat versterkers onderling en ook kabeltjes onderling in een blindtest geen verschillen lieten horen, maar helaas is dat een illusie waarbij enige beinvloeding al een rol speelde, noemt het een conditionering van het brein op het voortraject van de test.
Veel hocus pocus in de audiowereld meegemaakt in de afgelopen 35 jaar en alles bleek een illusie van je brein te zijn door veelal invloeden (conditioneringen) van buitenaf.
Niemand hoeft het hiermee eens te zijn omdat dat ieders vrije keuze is, het is gewoon een eigen mening ontstaan door ervaringen en voor mij is het nu duidelijk dat het illusies waren.
Je weet het mooi om te draaien. Het wegnemen van de illusie, het niet vooraf weten waar je naar luistert, creëert volgens jou een illusie? Verder ben ik het met je eens dat hoe wij muziek ervaren afhankelijk is van onze psyche en gesteldheid. En dus niet wat er daadwerkelijk aan geluidsgolven je oren bereikt. En dat is volkomen subjectief. Niks mis mee, maar het grappige is dat sommige mensen hun subjectieve waarneming gebruiken om andere mensen van een slecht gehoor of een slechte set te beschuldigen.

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-11 18:19
Davey400 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:42:
Zet je twee stereospeakers naast elkaar en zeg me of de violen links of rechts van de dirigent staan. Zet ze dan op een correcte afstand en je zal zien dat je dan de instrumenten in de ruimte kan plaatsen. Dat noemen we een soundstage omdat dat de term is die de filmindustrie als bijna een eeuw gebruikt. Heeft dus helemaal niets met elfjes te maken. Iedereen met twee werkende oren kan dit gewoon horen.

In hifi is crossover (waarbij aparte kanalen niet goed gescheiden blijven) een zeer makkelijk meetbaar gegeven. En, alweer, het is zeer makkelijk te horen door een toon op een kanaal te sturen en dan naar de andere kanalen te luisteren. Bij goedkope hardware (en vrijwel alle buisversterkers) zal je vaak wat horen wat er niet zou mogen zijn. Dit is funest voor een 'soundstage'. Het kan klinken of er een klein violistje aan de rechterkant van de dirigent staat.

Zelfs jij, Davey400, zal dit soort problemen opmerken en als suboptimaal beschouwen.

• Davey400
Mathijs Kok schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:59:
[...]
Dat noemen we een soundstage omdat dat de term is die de filmindustrie als bijna een eeuw gebruikt. Heeft dus helemaal niets met elfjes te maken.
De term “soundstage” in de filmindustrie is juist een overblijfsel van de overschakeling van ‘stomme film’ naar films met geluid. Waar voorheen het geen probleem was om overal en nergens op te nemen, werd dat met filmen met geluid ineens een probleem omdat de rest van de wereld gewoon herrie maakt.
De oplossing was een soundstage; een grote ruimte waar licht en geluid volledig onder controle was en waar de werkelijkheid kon worden nagebouwd zonder last te hebben van invloeden van buitenaf.
Met een stereo-beeld o.i.d. heeft die term (in de filmindustrie) niets te maken.

• Koldur
  • Nu online
Malle-piet schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:29:
Objectief testen kan gewoon, zonder te luisteren. Je moet altijd vanuit een objectief punt beginnen. Zonder speakers kun je het meest objectief meten, gewoon een goede meter aan de uiteindes van de kabels monteren en het resultaat vergelijken.
Speakers meet je met een gekalibreerde microfoon en kun je ook perfect de resultaten naast elkaar neerleggen en eventueel nog kalibreren voor volume (dat moet echt heel dicht in de buurt van de metingen liggen). Dan heb je objectief de beste metingen, alles daarna, kun je dan aanpassen als de kalibratie gewoon goed is gedaan naar een referentie punt.
Speakers zullen altijd van elkaar afwijken en daar kun je een voorkeur voor uitspreken van een bepaald merk/type, maar ook dat is tot bepaalde niveaus (je kunt een speaker die niet tot 50Hz kan gaan niet magisch aanpassen natuurlijk) met goede akoestische maatregels van de ruimte en goede EQ recht te trekken.

Alles wat daarbuiten wordt gezegd, heeft geen meerwaarde in te bepalen of het jouw geluid mooier maakt. Dat is dan puur gebaseerd op ongefundeerd gevoel en kan nooit een lijn hebben. Want je hebt geen referentie punt en alle aanpassingen zullen nooit tot een voorspelbaar resultaat leiden.
Dan nog, kan het zijn dat jij graag liever meer bas, of juist meer hogere tonen hebt. Dan kun je dat per speaker (wel kwaliteit speakers natuurlijk) nagenoeg tot elkaar laten komen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Malle-piet
Zonder speakers meet je signalen en een microfoon registreert, mooie cijfertjes en verder niets over trilling frequenties die ontvangen worden door jou als mens, koude cijfers zeggen mijn inziens niets over de geluidsgolven die ontvangen worden door een luisteraar. Ik weet het dat het een tegendraadse theorie is in de wetenschappelijke zin, wetenschap is alleen verwoorden wat je mag weten en verder niets.
Mooie cijfertjes brengen geen muziek en emotie in beweging, twee versterkers kunnen koud dezelfde cijfertjes geven en toch iets anders weergeven, maar dit is mijn persoonlijke visie.
Ben nogal een dwarsligger in reguliere regeltjes en wetjes van deze theorie, maar de mooiste treinsporen werden gelegd met dwarsliggers😉😆

• Koldur
  • Nu online
Malle-piet schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:33:
Zonder speakers meet je signalen en een microfoon registreert, mooie cijfertjes en verder niets over trilling frequenties die ontvangen worden door jou als mens, koude cijfers zeggen mijn inziens niets over de geluidsgolven die ontvangen worden door een luisteraar. Ik weet het dat het een tegendraadse theorie is in de wetenschappelijke zin, wetenschap is alleen verwoorden wat je mag weten en verder niets.
Mooie cijfertjes brengen geen muziek en emotie in beweging, twee versterkers kunnen koud dezelfde cijfertjes geven en toch iets anders weergeven, maar dit is mijn persoonlijke visie.
Ben nogal een dwarsligger in reguliere regeltjes en wetjes van deze theorie, maar de mooiste treinsporen werden gelegd met dwarsliggers😉😆
Wat je nu opschrijft, is gewoon complete onzin. Emotie komt precies door alles wat je meet. Dat zijn nu juist die geluidsgolven en hoe nauwkeuriger die aankomen, wat je alleen kan verzorgen door alles goed af te stellen door te meten, EQen en akoestische ingrepen, komen die emoties precies zo aan als jij het graag wil en van man genieten.
Sterker nog, al jouw apparaat is, zonder rekening te kunnen houden met jouw ruimte waar je dus akoestische maatregelen voor kan nemen en EQ kan gebruiken, is zo bruut gemeten om het zo bij jou over te brengen. Anders hoor je wat rommelig gedoe en meer niet.

Wat vooral niet bij jou, is enige echte onderbouwing, alles is volledig geroep en onderbuik gevoel. Als je zo jouw werk doet, wordt het een aardig rommeltje.

• koelpasta
  • Niet online
Morales79 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:11:
Het verschil zit hem vooral in dual vs mono dac.
Uuh, wat maakt dat uit dan? Hoe zorgt dat voor meer 'diepte'?

• Malle-piet
Koldur schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:16:
[...]

Wat je nu opschrijft, is gewoon complete onzin. Emotie komt precies door alles wat je meet. Dat zijn nu juist die geluidsgolven en hoe nauwkeuriger die aankomen, wat je alleen kan verzorgen door alles goed af te stellen door te meten, EQen en akoestische ingrepen, komen die emoties precies zo aan als jij het graag wil en van man genieten.
Sterker nog, al jouw apparaat is, zonder rekening te kunnen houden met jouw ruimte waar je dus akoestische maatregelen voor kan nemen en EQ kan gebruiken, is zo bruut gemeten om het zo bij jou over te brengen. Anders hoor je wat rommelig gedoe en meer niet.

Wat vooral niet bij jou, is enige echte onderbouwing, alles is volledig geroep en onderbuik gevoel. Als je zo jouw werk doet, wordt het een aardig rommeltje.
Is dat zo? mag jij vinden hoor :)

• koelpasta
  • Niet online
Wij willen niet geloven, wij willen weten... d:)b

• Koldur
  • Nu online
Malle-piet schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:28:
[...]

Is dat zo? mag jij vinden hoor :)
Heeft niets met vinden te maken, maar met feiten ;)

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
[...]

Iets minder uit de hoogte mag ook wel, want jouw manier van schrijven is ook een rommeltje.

Maar bovenal ga je aan het punt voorbij dat je alles kunt meten, maar dit zegt niets over hoe anderen het resultaat ervaren.

• Koldur
  • Nu online
renegrunn schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:30:
[...]

Iets minder uit de hoogte mag ook wel, want jouw manier van schrijven is ook een rommeltje.

Maar bovenal ga je aan het punt voorbij dat je alles kunt meten, maar dit zegt niets over hoe anderen het resultaat ervaren.
Leg eens uit waarom het uit de hoogte is?

Ja, het meten zegt alles over hoe het ervaren wordt, als je een geluid/concert e.d wil herbeleven, kan dat alleen door het zo perfect mogelijk weer weer te geven.

Wel mooi dat de manier van schrijven voor jou iets lijkt te doen aan de feiten en je er geen inhoudelijke reactie op blijkt te kunnen geven.

• Malle-piet
Koldur schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:30:
[...]

Heeft niets met vinden te maken, maar met feiten ;)
Nogmaals mag jij dat vinden, ik hou er andere gedachten op na

• Koldur
  • Nu online
Malle-piet schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:34:
[...]

Nogmaals mag jij dat vinden, ik hou er andere gedachten op na
Kun je dat onderbouwen dan? Op deze manier is het maar gewoon wat roepen.

• Malle-piet
Koldur schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:35:
[...]

Kun je dat onderbouwen dan? Op deze manier is het maar gewoon wat roepen.
Ik denk dat mijn uitleg voldoende is en waarom moet een mening of gedachten die anders onderbouwt worden?

• Koldur
  • Nu online
Malle-piet schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:43:
[...]

Ik denk dat mijn uitleg voldoende is en waarom moet een mening of gedachten die anders onderbouwt worden?
Als je iets beweert, hoor je het wel te onderbouwen. Als iedereen maar zomaar zijn mening kan geven en dat aIs waarheid aangenomen moet worden, is alles waar en de wereld dus ook plat ;)

• Malle-piet
Ho, ik zei nergens dat je het als waarheid moet aannemen, liever niet zeg omdat het mijn mening is is het nog niet iets om anderen op te dringen. Mijn mening geldt voor jou niet, prima toch

• koelpasta
  • Niet online
Malle-piet schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:33:
Ik ben het met je eens dat de menselijke waarneming uiteindelijk een grote factor is in de beleving van de muziek. Echter, als we het hebben over de kwaliteit van de reproductie dan kun je daar wel degelijk objectief over oordelen middels metingen.
Maar je argument over dat een mens een frequentie heeft die moet matchen met de muziek is echt onzin. Als eerste zul je moeten toegeven dat muziek (bijna altijd) niet slechts 1 frequentie is, maar een mix van gigantisch veel frequenties. Je persoonlijke 'frequentie' zou dus op elk moment van elk nummer opnieuw moeten kunnen 'matchen' met een ontelbare hoeveelheid frequenties. Dat is denk ik elfjespraat.
Je kunt er ook een stukje nuchterder naar kijken, dat als je een beetje ontspannen bent en je wat meer openstelt voor de ervaring dat je ook meer zult ervaren. Een mens heeft nou eenmaal een aandachtsbandbreedte. Als je in je hoofd nog met 100en andere dingen bezig bent dan zul je niet snel de acoustische diepte in de muziek ervaren. Het is dus meer een kwestie van aandacht en interesse en algemene mindset dan dat je op een bepaalde frequentie zou resoneren ofzo.

• koelpasta
  • Niet online
[...]

Ja, daar ben ik het dan weer niet mee eens. Het zou raar zijn als je emotie in/door muziek alleen zou kunnen ervaren als alles helemaal perfect klinkt. Ik kon vroeger prima 'connecten' met muziek toen ik het nog van casettebandjes speelde op een mono portable casettespeler... Maar het kan wel een stuk mooier klinken als het allemaal redelijk goed is afgesteld. Met nadruk op redelijk.

• Koldur
  • Nu online
koelpasta schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:57:
[...]

Ja, daar ben ik het dan weer niet mee eens. Het zou raar zijn als je emotie in/door muziek alleen zou kunnen ervaren als alles helemaal perfect klinkt. Ik kon vroeger prima 'connecten' met muziek toen ik het nog van casettebandjes speelde op een mono portable casettespeler... Maar het kan wel een stuk mooier klinken als het allemaal redelijk goed is afgesteld. Met nadruk op redelijk.
Ook met lage kwaliteit kun je met muziek zeer zeker emotie ervaren ja. Alleen was dat hier de discussie niet. Dan nog, wil je diezelfde emotie weer ervaren van het bandje, moet je wel het signaal op een dergelijke manier beïnvloeden, dat het signaal doet wat je over wil laten komen. Dat kan alleen als alles op die manier perfect vanuit een referentiepunt wordt bewerkt.

• Malle-piet
Ik weet nog een mooi voorval dat Henk van audioselectief mij ooit vertelde, het ging over een klant die een geheel nieuw audioset wilde aanschaffen.
De klant was overtuigd van blind testen en meetgegevens dat hij geen analoge set behoefte, Henk deed de klant een voorstel om 2 sets (een analoge en een niet analoge klaar te zetten achter opgehangen lakens met daarvoor exact dezelfde luidsprekers en daarmee de klant zijn keuze mocht maken.De analoge bestond uit een buizenversterking en draaitafel en na de luistertest was de klant ervan overtuigd dat 1 set voor hem de set was die hij wilde aanschaffen en het niet de analoge was, hij koos tot zijn verbazing de analoge wat volgens de meetgegevens niet zou kunnen.
Maar goed, ieder heeft een eigen mening en dat is maar goed ook.

• koelpasta
  • Niet online
Malle-piet schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:07:
Ik weet nog een mooi voorval dat Henk van audioselectief mij ooit vertelde, het ging over een klant die een geheel nieuw audioset wilde aanschaffen.
De klant was overtuigd van blind testen en meetgegevens dat hij geen analoge set behoefte, Henk deed de klant een voorstel om 2 sets (een analoge en een niet analoge klaar te zetten achter opgehangen lakens met daarvoor exact dezelfde luidsprekers en daarmee de klant zijn keuze mocht maken.De analoge bestond uit een buizenversterking en draaitafel en na de luistertest was de klant ervan overtuigd dat 1 set voor hem de set was die hij wilde aanschaffen en het niet de analoge was, hij koos tot zijn verbazing de analoge wat volgens de meetgegevens niet zou kunnen.
Het wordt al lange tijd als feit gezien dat de meeste mensen een voorkeur hebben voor een beetje vervorming. Dat die man voor een draaitafel met een buizenversterker heeft gekozen verbaast me niet.
Maar daarnaast is het lastig om zo'n blindtest echt goed op te zetten en is er alle ruimte om de luisteraar (bewust of onbewust) te beinvloeden. Helaas is dit een eigenschap van ons (sociale) brein.
En verder zeggen de meetgegevens niet dat dit niet kan ofzo. De meetgegevens zeggen iets over de kwaliteit van de reproductie, niet over hoe fijn je dat vindt als je er naar luistert.
Precies, misschien vind jij het mooier als je muziek wat extra bass heeft. En fuck de reproductie, dat is jouw voorkeur! Helemaal prima. Maar ik zou dan toch een set nemen die nauwkeurig is, en dan met equalizer in digitaal de bass verhogen, stuk beter reproduceerbaar.

• Malle-piet
Ik heb een set die precies laat horen wat voor mij precies goed en muzikaal klinkt, precies in de juiste verhouding zowel op laag en hoger volume niveau, het klinkt klein en intiem als het bedoeld is en groots wanneer het groots klinkt zonder hard of fel te worden.

• Cheezus
  • Laatst online: 21:56

Cheezus

Luiaard

Helemaal prima, dat is gewoon een persoonlijke voorkeur.
Zo lang je niet gaat verkondigen dat dit beter (objectief) is dan een andere set dan is er niks aan de hand. Er valt ook niet zoveel te discussiëren over een persoonlijke voorkeur, we zien liever producten die objectief claimen beter te zijn met 0 echte onderbouwing.. Daar kunnen we wat mee :9

• Malle-piet
Wanneer is iets beter, wat voor mij precies goed is kan voor een ander beter of mooier, dat mag dat is precies goed

• Duclaasie
  • Nu online
En toch klinkt het veel muzikaler als ik titanium boutjes gebruik om mijn element te monteren..

• Davey400
Blij dat we 'in the end' toch allemaal dezelfde hobby hebben en weer lief doen tegen elkaar. 💕

Dat jullie in deze discussie allemaal aan het belang van rack-oren voorbijgaan vind ik jammer.
Maar goed; daar zal ik dan mee moeten leven. Nu weer vriendjes allemaal, goed?

• Koldur
  • Nu online
Malle-piet schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:07:
Zoals al meermaals gezegd, een dergelijke test bij een verkopende partij kan nogal fout opgezet zijn. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij inderdaad warmer geluid fijner vindt. Kun je met EQ heel goed oplossen ;)
Wederom, vanuit een referentiepunt, hoewel met een buizenversterker er natuurlijk ook een referentiepunt gebruikt wordt gelukkig.
Het enige wat dit verhaal omschrijft, is dat er een preferentieverschil is, en dat er in een test een opstelling is gemaakt die daar geen rekening mee gehouden heeft (met EQ/filters).
Die buizenversterker zal na een iedere aantal uur weer anders klinken, dus lekker na iedere week ander geluid ;)

• Prisma16
  • Niet online
Davey400 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:47:
Blij dat we 'in the end' toch allemaal dezelfde hobby hebben en weer lief doen tegen elkaar. 💕

Dat jullie in deze discussie allemaal aan het belang van rack-oren voorbijgaan vind ik jammer.
Natuurlijk weer vriendjes, we willen allemaal leren ons geld voor audio=spullen optimaal te besteden.
Maar over die rack-oren gesproken; welk materiaal is het beste? Mij lijkt dat RVS of aluminium ongewenste reflecties geven. Ik denk dus eerder aan hout of kunststof. Of bestaat er akoestische anti-reflexie coating voor RVS?

• Koldur
  • Nu online
Davey400 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:47:

Je weet dat dit topic er op gericht is en in het leven is geroepen om juist dit soort hocus pocus/elfen gedoe op de hak te nemen?

De verhalen die hier voorbijkomen zijn soms gewoon echt te bizar en het is wel goed om de waarheid de boventoon te laten vieren.
De eerste digitale versterkers hadden nogal wat problemen en te lage bitrate, dat is een feit, maar dat wordt tot in de dag van vandaag nog gebruikt/gedacht/misbruikt om een punt te maken. Maar de huidige kwaliteit versterkers zijn gewoon van superieure kwaliteit.
Dan komen de opmerkingen dat er verschillen zitten tussen merken. Dat klopt, komt door filters/EQ die door verschillende merken toepassen. EQ heeft soms ook een slechte naam, want dat moet je wel goed toepassen en heeft ook een revolutie doorgemaakt.

Wat de grootste grap is, is dat door diezelfde mensen akoestische maatregelen/de ruimte zelf nagenoeg geen aandacht krijgt.

Al die middeltjes/blokjes/kabel inbranders/e.d. zijn pure oplichting en geldklopperij. Het is het doel mensen te behoeden om daar teveel geld aan uit te geven en je niet te laten oplichten.

• Davey400
Koldur schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:08:
[...]
Je weet dat dit topic er op gericht is en in het leven is geroepen om juist dit soort hocus pocus/elfen gedoe op de hak te nemen?
Je snapt hopelijk dat mijn voorliefde voor rack-oren ook geen wetenschappelijke onderbouwing heeft. 🤣🤣🤣

Ik bedoel deze dingen dan dus hè:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5mqWEynBHfhdR6KCTt_GVn49UA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ril23NPEjuzRu5XHHvJztVU.jpg?f=fotoalbum_large
Al ben ik wel van mening dat vaste oren beter zijn dan los te monteren oren, i.v.m. resonanties die plaats kunnen vinden in de spelonken tussen de audio-hardware en de oren. Dit effect is op te vangen met kopervet.*

*En ook dit is een grapje.

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Davey400 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:33:
[...]

Je snapt hopelijk dat mijn voorliefde voor rack-oren ook geen wetenschappelijke onderbouwing heeft. 🤣🤣🤣

Ik bedoel deze dingen dan dus hè:
[Afbeelding]
Al ben ik wel van mening dat vaste oren beter zijn dan los te monteren oren, i.v.m. resonanties die plaats kunnen vinden in de spelonken tussen de audio-hardware en de oren. Dit effect is op te vangen met kopervet.*

*En ook dit is een grapje.
Bij een snelle zoekopdracht kom ik nog geen high end hi fi 19" rackmount kits tegen.. lijkt me een gat in de markt! Titanium brackets, gekoppeld met spikes en vervolgens rubbers om trillingen te dempen.. een plakje exotisch hout voor een betere soundstage en natuurlijk OFC koperen schroeven voor een optimale aarding.

• Koldur
  • Nu online
Het grootste probleem is het sarcasme wat sommige mensen vrij ver doorvoeren (heb ik op zich geen probleem mee hoor ;) ) en hoe sommige mensen het echt menen, vaak echt niet uit elkaar te halen is.
Dat schetst ook meteen waarom deze markt nog steeds bestaat, er zijn mensen die hier gewoon te vatbaar voor zijn. Als iemand zich graag laat oplichten, heb ik daar op zich niet eens een probleem mee. Wel dat die mensen dan hier komen om hun aankopen te verdedigen en onzin komen verkopen.

• Malle-piet
Een EQ kan een oplossing zijn maar bij verkeerd gebruik luidsprekers beschadigen, ik heb er nooit behoefte aan gehad.

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Malle-piet schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:17:
Een EQ kan een oplossing zijn maar bij verkeerd gebruik luidsprekers beschadigen, ik heb er nooit behoefte aan gehad.
En dit is ook weer een mening? Hoe wil je met EQ je luidsprekers beschadigen.. door een losse equaliser erboven op te laten vallen?

• Malle-piet
Verkeerde instellingen kunnen units beschadigen, dit is een feit bij ondeskundig gebruik.

• Davey400
Maar dat geldt voor elke component. Een equalizer is daar niet uniek in.
Als je inderdaad een 0dB signaal hebt en je gooit alle schuiven omhoog zodat je er nog 12dB bij gooit en je zet je versterker(s) op 11, dan gaat het mogelijk verkeerd. Dus je hebt geen ongelijk, maar vergezocht is het wel.

• Davey400
Een equalizer kan echter ook je units beschermen.
Als je er eentje gebruikt die automagisch de frequentieband (of het octaaf-deel) omlaag trekt waar feedback ontstaat bescherm je niet alleen de hardware, maar ook de oren van de luisteraars.

• brama
  • Niet online
Davey400 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:57:
Maar dat geldt voor elke component. Een equalizer is daar niet uniek in.
Als je inderdaad een 0dB signaal hebt en je gooit alle schuiven omhoog zodat je er nog 12dB bij gooit en je zet je versterker(s) op 11, dan gaat het mogelijk verkeerd. Dus je hebt geen ongelijk, maar vergezocht is het wel.
Ik heb daar een uitstekende oplossing voor. Ik noem het Geweldige Luisterzalf Uit Eindhoven. Deze smeer je op de regelaars van je set nadat je deze perfect hebt ingeregeld. Hierna bestaat er 0% risico op het per abuis vernielen van je apparatuur door een verkeerde instelling.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Davey400
Moet die luisterzalf nog ingestraald worden of is die direct bruikbaar na aanschaf?
En hoe lang is deze houdbaar?
En is deze huisdiervriendelijk?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik kan je vertellen, in jouw speakers zit gewoon een equalizer. Dat noemen we alleen een wisselfilter (of een DSP als je hele moderne en actieve speakers hebt). Ik zou ze er gelijk uithalen!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• brama
  • Niet online
Davey400 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:39:
Moet die luisterzalf nog ingestraald worden of is die direct bruikbaar na aanschaf?
Ingestraald onder het licht van de volle maan uiteraard zodat het goed blijft beklijven, voor minder doen wij het niet.
En hoe lang is deze houdbaar?
Elke 3 maanden even opnieuw aanbrengen, onzer after-care specialist komt het graag bij u aan huis doen voor een schappelijk prijsje.
En is deze huisdiervriendelijk?
We hebben het getest op ratten. Dit verhoogde in eerste instantie het ruisniveau, maar na enkele uren neemt het juist dramatisch af.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Duclaasie
  • Nu online
High end titanium headshell schroefjes . Zullen die nou écht beter zijn dan de boutjes die je bij de gemiddelde RC shop koopt?

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Duclaasie schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:26:
High end titanium headshell schroefjes . Zullen die nou écht beter zijn dan de boutjes die je bij de gemiddelde RC shop koopt?
Als je je draaitafel regelmatig in zout water, zuren of chemicaliën gebruikt zijn ze vast beter!

• Davey400
Ik overweeg zo'n ION CD-speler, die direct op USB kan.
Natuurlijk zijn die standaard niet perfect. Maar wat denken jullie, zou het met deze plug wel ineens 'high-end' zijn?
Een blauwe USB kabel heb ik al, dus dat moet goed komen.
https://www.mcru.co.uk/product/cad-usb-filter/

(Met dank aan @Duclaasie voor de tip van die winkel.)

• Koldur
  • Nu online
Davey400 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:10:
Natuurlijk zijn die standaard niet perfect. Maar wat denken jullie, zou het met deze plug wel ineens 'high-end' zijn?

Wat een oplichting weer inderdaad, noise filteren uit digitale signalen :+
Als mensen daarin trappen, moeten ze het zichzelf wel aanrekenen...

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Davey400 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:10:

Heb je de additional information wel gelezen?
Weight 2 kg
Ze hebben blijkbaar wat materiaal uit een neutronenster gehaald ofzo om dat gewicht in een USB stekkertje te krijgen. Dan is €750 best schappelijk naar mijn idee.

• Davey400
Sowieso is die prijs heel schappelijk, want het ding doet volgens de beschrijving hetzelfde als deze kabel, die toch echt het dubbele kost.
Dus voor 750 pond + 3 euro voor een Ali kabel heb je het effect van een kabel van 1500 pond.
Ik zeg: het is een steal!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Ho ho, dat is de usb II cable. Het filter is alleen een vervanging voor de usb I cable. Zoals ze zelf duidelijk aantonen: "We think this is the best USB cable on the planet".
Ik denk zelf dat dit de beste USB kabel is trouwens: uitvoering: Renkforce RF-4737362 Transparant

• koelpasta
  • Niet online
Een EQ kan een oplossing zijn maar bij verkeerd gebruik luidsprekers beschadigen,
Hoe dan ? :?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 18:13
als je hem met veel kracht tegen een speaker aan gooit, of erop laat vallen bijvoorbeeld ;)

• Prisma16
  • Niet online
Cheezus schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:28:
[...]

Als je je draaitafel regelmatig in zout water, zuren of chemicaliën gebruikt zijn ze vast beter!
Stel je voor: je zit daar, de klanken van een ontroerend muziekstuk omhullen je, en plotseling voel je die bekende prikkeling achter je ogen. Wat gebeurt er dan, in dat kleine, glinsterende universum van je oogvocht?
Allereerst is er serotonine, die zachte, warme bries die door je hersenen waait als je hart zich opent voor schoonheid. Het is alsof er een onzichtbare hand je ziel streelt, en die aanraking laat sporen na in de vorm van tranen. Serotonine, de stof die je humeur als een fluwelen deken omhult, speelt ook een rol in het reguleren van je emotionele reacties. Het is de dirigent die het orkest van je gevoelens in harmonie brengt, en soms—ah, soms laat het de violen zo hoog en zo teder zingen dat je ogen vochtig worden.
Dan is er oxytocine, het ‘knuffelhormoon’, dat niet alleen vrijkomt als je iemand liefdevol vasthoudt, maar ook als je diep geroerd wordt door kunst, door muziek, door iets dat groter is dan jijzelf. Oxytocine is als een zachte regen die je vanbinnen reinigt, die je verbindt met de wereld om je heen en met de diepste lagen van jezelf. Het maakt je ogen glanzen, alsof ze vol zitten met de reflectie van al het mooie dat je ooit hebt gezien.
En dan—oh, dan is er prolactine, een stof die vaak wordt geassocieerd met troost en verzachting. Het is alsof je ziel even wordt gewiegd, alsof je in een warm bad van geluid en emotie onderdompelt. Prolactine kan je ogen doen overstromen, niet uit verdriet, maar uit een diep gevoel van vervulling, alsof je even helemaal één bent met de muziek en met het moment.
Maar er is meer! Je tranen zelf zijn een wonderlijk mengsel: water, zout, vetten, en eiwitten, zoals lysozym, dat als een beschermende laag over je ogen glijdt. En in die tranen zitten ook sporen van stresshormonen, zoals cortisol, die als het ware weggespoeld worden door de emotionele vloedgolf. Het is alsof je lichaam zegt: “Laat los. Laat het allemaal gaan.”
En dan, ten slotte, is er de endorfine, die stille, euforische golf die door je lijf rolt als de muziek je meeneemt naar plekken waar woorden niet komen. Endorfine is de beloning, het gevoel van “dit is het, dit is waarom ik leef.” Het is de vonk die je ogen doet glanzen en je hart doet zingen, alsof je even deel uitmaakt van iets oneindigs.

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Prisma16 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:42:
[...]

Stel je voor: je zit daar, de klanken van een ontroerend muziekstuk omhullen je, en plotseling voel je die bekende prikkeling achter je ogen. Wat gebeurt er dan, in dat kleine, glinsterende universum van je oogvocht?
Allereerst is er serotonine, die zachte, warme bries die door je hersenen waait als je hart zich opent voor schoonheid. Het is alsof er een onzichtbare hand je ziel streelt, en die aanraking laat sporen na in de vorm van tranen. Serotonine, de stof die je humeur als een fluwelen deken omhult, speelt ook een rol in het reguleren van je emotionele reacties. Het is de dirigent die het orkest van je gevoelens in harmonie brengt, en soms—ah, soms laat het de violen zo hoog en zo teder zingen dat je ogen vochtig worden.
Dan is er oxytocine, het ‘knuffelhormoon’, dat niet alleen vrijkomt als je iemand liefdevol vasthoudt, maar ook als je diep geroerd wordt door kunst, door muziek, door iets dat groter is dan jijzelf. Oxytocine is als een zachte regen die je vanbinnen reinigt, die je verbindt met de wereld om je heen en met de diepste lagen van jezelf. Het maakt je ogen glanzen, alsof ze vol zitten met de reflectie van al het mooie dat je ooit hebt gezien.
En dan—oh, dan is er prolactine, een stof die vaak wordt geassocieerd met troost en verzachting. Het is alsof je ziel even wordt gewiegd, alsof je in een warm bad van geluid en emotie onderdompelt. Prolactine kan je ogen doen overstromen, niet uit verdriet, maar uit een diep gevoel van vervulling, alsof je even helemaal één bent met de muziek en met het moment.
Maar er is meer! Je tranen zelf zijn een wonderlijk mengsel: water, zout, vetten, en eiwitten, zoals lysozym, dat als een beschermende laag over je ogen glijdt. En in die tranen zitten ook sporen van stresshormonen, zoals cortisol, die als het ware weggespoeld worden door de emotionele vloedgolf. Het is alsof je lichaam zegt: “Laat los. Laat het allemaal gaan.”
En dan, ten slotte, is er de endorfine, die stille, euforische golf die door je lijf rolt als de muziek je meeneemt naar plekken waar woorden niet komen. Endorfine is de beloning, het gevoel van “dit is het, dit is waarom ik leef.” Het is de vonk die je ogen doet glanzen en je hart doet zingen, alsof je even deel uitmaakt van iets oneindigs.
TLDR versie: als je regelmatig boven je draaitafel staat te janken kunnen ze ook nut hebben :+

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-11 16:54
Davey400 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:47:
Sowieso is die prijs heel schappelijk, want het ding doet volgens de beschrijving hetzelfde als deze kabel, die toch echt het dubbele kost.
Dus voor 750 pond + 3 euro voor een Ali kabel heb je het effect van een kabel van 1500 pond.
Ik zeg: het is een steal!
Soms vraag ik mij af of dit soort websites geen ongelukkige 1 april grap is die online is gebleven.
Wie op aarde kijkt daar en denk "gho die kabel van 4700£ is net wat ik nodig had"
Er lopen trouwens halloween acties! 700£ korting op “The Reel Deal” :+

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zelfde als te hard spelen, alleen is het risico bij bassen van 30hz boosten veel groter omdat het allemaal niet zo extreem hard klinkt. Maar komt neer op "te hard spelen".

Er heerst een een soort van dogmatische anti-equalizer sfeer in de hele 'esoterisch audiofiele' hoek. Wat echt heel jammer is, want equalizers zijn essentieel voor juiste weergave van geliuid. Niet zo'n ding met 5-7-10-12 etc schuifjes met vaste frequenties, maar gericht ontworpen volledig parametrische (exacte frequentie, breedte / stijlte van frequentiebereik (Q) en gain (of negatieve gain) equalization is voor twee dingen echt zeer nuttig (essenetieel zelfs zou ik willen zeggen):
- Wisselfilter van een speaker. Meestal analoog, hoog vermogen componenten, spoelen, weerstanden, condensatoren om de speakers 'vlak' weer te laten geben (soms in een DSP gestopt bij actieve speaker met een versterker per speaker unit)
- Corrigeren van invloed van ruimte op lage tonen onder de +/- 200hz, zie Jag in "Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6"

Vooral die tweede is controversieel, omdat het echt voelt als een puber die aan schuifjes gaat trekken om er lekker veel laag uit te krijgen. Terwijl het juist een goed met metingen onderbouwde manier is om echt realistisch geluid en laagweergave te krijgen.

Dat gevoel (emotie) heeft naar mijn idee de overhand bij audiofielen.

• Prisma16
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:23:

Dat gevoel (emotie) heeft naar mijn idee de overhand bij audiofielen.
Meer dan eens hiermee, audiofilie is 132% emotie!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik bedoel niet 'emotie bij het luisteren van muziek' maar 'emotie bij het nemen van beslissingen om de beste geluidsweergave te bereiken' :)

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:33

servies

Veni Vidi Servici

Bij die kun je de bitjes tenminste nog visueel controleren...

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:43
Wat we allemaal eigenlijk al wisten maar het lezen is ook wel leuk.

https://www.headphonesty....ducts-break-laws-physics/

• Davey400
douwe.nl schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:58:
Wat we allemaal eigenlijk al wisten maar het lezen is ook wel leuk.

https://www.headphonesty....ducts-break-laws-physics/
Jaja, dat kunnen ze allemaal wel zeggen, maar toen ik mijn ethernet backbone verving voor LC glasvezels hoorde ik toch duidelijk meer diepte in mijn MP3’s! 🤪

V.w.b. HDMI kabels kan er overigens wel degelijk sprake zijn van richtingsgevoeligheid; ik gebruik een nogal lange kabel om mijn projector aan te sluiten. Die kabel zet het uitgestuurde signaal om naar glas en aan de andere kant weer om naar elektrisch.
Er is dan een zend en een ontvangst kant.
Voor aanvullende data die wél terug moet zoals info over ondersteunde resoluties en stuurcommando’s (CEC) zitten er wel gewoon koperdraadjes in, evenals voor de voedingsspanning van die omvormers.

• Davey400
Hangen sowieso ook nog wat leuke links onder dat artikel @douwe.nl !
Nogmaals dank!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-11 17:51
Davey400 schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:12:
[...]

Jaja, dat kunnen ze allemaal wel zeggen, maar toen ik mijn ethernet backbone verving voor LC glasvezels hoorde ik toch duidelijk meer diepte in mijn MP3’s! 🤪

V.w.b. HDMI kabels kan er overigens wel degelijk sprake zijn van richtingsgevoeligheid; ik gebruik een nogal lange kabel om mijn projector aan te sluiten. Die kabel zet het uitgestuurde signaal om naar glas en aan de andere kant weer om naar elektrisch.
Er is dan een zend en een ontvangst kant.
Voor aanvullende data die wél terug moet zoals info over ondersteunde resoluties en stuurcommando’s (CEC) zitten er wel gewoon koperdraadjes in, evenals voor de voedingsspanning van die omvormers.
Ik wil dat een beetje nuanceren. Hdmi en glas zijn niet richtingsgevoelig. De hdmi->glas en glas->Hdmi omvormers maken dat je kabel richtingsgevoelig is.

• Davey400
Uiteraard; omwille van de kosten zit er alleen zend-elektronica aan de ene kant en ontvangst-elektronica aan de andere kant van het glas.
Pagina: 1 ... 119 120 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic