| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |
Enige wat ik kan bedenken is dat die draden naar een high level input op een subwoofer gaan, dat is het enige wat ergens op slaat.CPM schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:39:
Kan iemand mij deze combinatie van luidsprekerkabels uitleggen?
Foto 4.
https://link.marktplaats.nl/m1926069905?
Waarom slaat dat nergens op voor thuisgebruik?MsD schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:52:
Bi amping. Één amp voor hoog, eentje voor mid/low. Overgenomen uit de pro audio, slaat nergens op voor thuis gebruik, maar ziet er cool uit.
Dat werkt alleen niet als er nog een brug tussen de terminals zit, toch?MsD schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:52:
Bi amping. Één amp voor hoog, eentje voor mid/low. Overgenomen uit de pro audio, slaat nergens op voor thuis gebruik, maar ziet er cool uit.

Denk eerder bi wiring. Ik zie maar 1 amp op het plaatje.MsD schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:52:
Met een brug niet nee. Met actieve crossovers lijkt mij dat er nog wel het een en ander te behalen valt.MsD schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:52:
Share and Enjoy!
Zeker, met name in het laag. Daar kun je dan je passieve filter vervangen door een actieve en door het ontbreken van het passieve filter een betere aansluiting van je luidspreker krijgen.WCA schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:02:
[...]
Met een brug niet nee. Met actieve crossovers lijkt mij dat er nog wel het een en ander te behalen valt.
Dit, staat ook in de advertentie dat er later een sub bij is geplaatst...RobbieT schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:30:
[...]
Enige wat ik kan bedenken is dat die draden naar een high level input op een subwoofer gaan, dat is het enige wat ergens op slaat.
[Voor 52% gewijzigd door CPM op 13-01-2023 22:54]
| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |
Stap gewoon binnen met een open blik zou ik zeggen. Het assortiment is inderdaad anders dan bij de Expert of MM, maar als muziek je hobby is dan is daar echt wel voor redelijk geld een setje samen te stellen. Het levert je op zijn minst een goede kop koffie en misschien wel wat nieuwe inzichten op.Hulleman schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:05:
Bij mij in t dorp zit Audio 21. Nog nooit naar binnen geweest, maar zit wel eens voor de raampjes te kijken. Daar worden speakers verkocht tot wel € 150.000 per paar (Diesis Audio Roma Triode) en versterkers kunnen daar richting de € 60.000 gaan (sommige versterkers van zo'n € 15K hebben een afstandsbediening optioneel voor € 500). Kan me voorstellen dat de doelgroep in dit segment exorbitant veel geld heeft, dat design ook wat waard is en dat de prijzen hierdoor totaal de realiteit te boven gaan, maar dit zijn wel echt insane prijzen.
Iemand die hier een beetje kijk op heeft of dit zo extreem bijzonder/goed is (en waarom dan?), of is dit eigenlijk een beetje een elfenwinkel?
@HullemanDuclaasie schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:59:
[...]
Stap gewoon binnen met een open blik zou ik zeggen. Het assortiment is inderdaad anders dan bij de Expert of MM, maar als muziek je hobby is dan is daar echt wel voor redelijk geld een setje samen te stellen. Het levert je op zijn minst een goede kop koffie en misschien wel wat nieuwe inzichten op.
^ Dit inderdaad. Ik ben in hetzelfde dorp opgegroeid toevallig

| LG C1 65" | NAD M10 | KEF LS50 Meta | KEF KC62 | Solid Steel SS-6 |
Duur is geen synomniem voor goed natuurlijk. Je kunt een product ook duur maken door er veel uren en dure materialen voor te gebruiken. Als je de info over die speakers bekijkt dan valt op dat ze volledig handgemaakt zijn. Dat er dure materialen als ebbenhout en titanium in verwerkt zijn. Ik weet niet precies wat een Italian is in relatie tot speakers. Maar in deze jongens zijn de italians uit een walnootschil gesneden, wat me een tijdrovend klusje lijkt. Het praktisch nut van een speakersetje van anderhalve ton kun je over discussieren. Maar ik denk niet dat dit oplichterspraktijken of elfenproducten zijn. Ik zou het eerder vergelijken met van die extreem exclusieve handgemaakte horloges. Dat zijn ook vaak technische hoogstandjes in prachtige materialen, maar ze geven de tijd ook niet beter aan dan een normaal horloge dat een fractie kost.Hulleman schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:05:
Iemand die hier een beetje kijk op heeft of dit zo extreem bijzonder/goed is (en waarom dan?), of is dit eigenlijk een beetje een elfenwinkel?
Qua techniek vind ik ze trouwens wel indrukwekkend gevoelig, met 98.5dB. Dat is 3 maal zo effcient als mijn Dali's die op 88dB blijven steken.
Falling isn't flying \ Floating isn't infinite
Klinkt goed! Toch maar eens een keer een bezoekje doen danexelcior schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:17:
[...]
@Hulleman
^ Dit inderdaad. Ik ben in hetzelfde dorp opgegroeid toevalligIk ken de eigenaar en die kop koffie kan hij wel waarderen hoor! Inclusief een leuk gesprek over dit topic. Ik ben er meermaals wezen kijken (kwijlen) en heb er mijn SolidSteel stands vandaan! Goeie service daar in ieder geval.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |
En dan is het inderdaad de vraag "wat wil je (ermee)"? Wil je vooral iets dat heel exclusief is en er chique uitziet, of wil je exact hetzelfde met een speaker die daar maar een paar procent van kost? Dat is zeer persoonlijk.T-MOB schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:03:
[...]
Duur is geen synomniem voor goed natuurlijk. Je kunt een product ook duur maken door er veel uren en dure materialen voor te gebruiken. Als je de info over die speakers bekijkt dan valt op dat ze volledig handgemaakt zijn. Dat er dure materialen als ebbenhout en titanium in verwerkt zijn. Ik weet niet precies wat een Italian is in relatie tot speakers. Maar in deze jongens zijn de italians uit een walnootschil gesneden, wat me een tijdrovend klusje lijkt. Het praktisch nut van een speakersetje van anderhalve ton kun je over discussieren. Maar ik denk niet dat dit oplichterspraktijken of elfenproducten zijn. Ik zou het eerder vergelijken met van die extreem exclusieve handgemaakte horloges. Dat zijn ook vaak technische hoogstandjes in prachtige materialen, maar ze geven de tijd ook niet beter aan dan een normaal horloge dat een fractie kost.
Qua techniek vind ik ze trouwens wel indrukwekkend gevoelig, met 98.5dB. Dat is 3 maal zo effcient als mijn Dali's die op 88dB blijven steken.
Alhoewel ik bij een stukje over een enthousiaste versterker die je naar smaak kon laten klinken (dus een equalizer) wel achter mijn oren krabte hoor. Stelt u zich voor wat dat voor u èn elke luisteraar kan betekenen Ehm, nou niks bijzonders dus.
Ja voor het mid en hoog gaat dat zeker lukken aangezien die hoorngeladen zijn. Het laag is dipool, dat is zeker niet efficient. Dat geeft extra afval van 6dB per octaaf door akoestische kortsluiting. Ik vind 98 dB gevoeligheid met minimum 10 Ohm impedantie dan wel moeilijk te geloven.T-MOB schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:03:
[...]
Duur is geen synomniem voor goed natuurlijk. Je kunt een product ook duur maken door er veel uren en dure materialen voor te gebruiken. Als je de info over die speakers bekijkt dan valt op dat ze volledig handgemaakt zijn. Dat er dure materialen als ebbenhout en titanium in verwerkt zijn. Ik weet niet precies wat een Italian is in relatie tot speakers. Maar in deze jongens zijn de italians uit een walnootschil gesneden, wat me een tijdrovend klusje lijkt. Het praktisch nut van een speakersetje van anderhalve ton kun je over discussieren. Maar ik denk niet dat dit oplichterspraktijken of elfenproducten zijn. Ik zou het eerder vergelijken met van die extreem exclusieve handgemaakte horloges. Dat zijn ook vaak technische hoogstandjes in prachtige materialen, maar ze geven de tijd ook niet beter aan dan een normaal horloge dat een fractie kost.
Geef ik je in zekere zin wel gelijk in. Maar ik zou dat wel enigszins willen nuanceren.T-MOB schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:03:
[...]
<knip>
Maar ik denk niet dat dit oplichterspraktijken of elfenproducten zijn. Ik zou het eerder vergelijken met van die extreem exclusieve handgemaakte horloges. Dat zijn ook vaak technische hoogstandjes in prachtige materialen, maar ze geven de tijd ook niet beter aan dan een normaal horloge dat een fractie kost.
Want meer dan eens worden die buitensporig hoge prijzen verdedigd met een overmaat aan pseudowetenschappelijke bla bla, soms met niet eens bestaande begrippen, die gericht is op een publiek dat er helemaal geen verstand van heeft, zelfs niet een heel klein beetje. Erop speculerend die dat dit allemaal argeloos wordt geloofd. Denkend dat men hiermee het neusje van de zalm koopt en bereid is om er voor te sparen, soms met veel moeite.. En dan vind ik het toch wel terdege elfenproducten en oplichterspraktijken.
Daar tegen is destijds ook deze forumrubriek ontstaan.

Echt iets voor de serieuze hifi liefhebber dus

De serieuze Hi-Fi liefhebber weet wel beter, die koopt dit soort onzin nietebis schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 00:17:
Op hifi.nl is ook weer een pareltje verschenen https://hifi.nl/artikel/3...em,-begin-bij-jezelf.html. Als zelfs de biostabil voorbij komt weet je dat het wel goed moet zijn. Klein nadeel volgens de reviewer is dat je waarschijnlijk eerst een mentale barrière moet overwinnen voor je de effecten kunt ervaren![]()
![]()

Wel apart dat zo'n magisch kastje nodig is en zelfs kan helpen volgens de hifi wappies. Die 5000 euro kostende kabels hadden toch juist een enorm jasje wat invloeden van buitenaf moest tegenhouden?

Die SolidSteel staan nog op mijn lijstje.exelcior schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:17:
[...]
@Hulleman
^ Dit inderdaad. Ik ben in hetzelfde dorp opgegroeid toevalligIk ken de eigenaar en die kop koffie kan hij wel waarderen hoor! Inclusief een leuk gesprek over dit topic. Ik ben er meermaals wezen kijken (kwijlen) en heb er mijn SolidSteel stands vandaan! Goeie service daar in ieder geval.
Oud Chinees gezegde: hoe groter de productbeschrijving, hoe groter de bullshitebis schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 00:17:
Op hifi.nl is ook weer een pareltje verschenen https://hifi.nl/artikel/3...em,-begin-bij-jezelf.html. Als zelfs de biostabil voorbij komt weet je dat het wel goed moet zijn. Klein nadeel volgens de reviewer is dat je waarschijnlijk eerst een mentale barrière moet overwinnen voor je de effecten kunt ervaren![]()
![]()
DIt is toch niet serieus meer. Moet een grap zijn. Ik heb al heel wat nonsens gezien maar kom op zeg...mr_petit schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:55:
[...]
....kijk maar eens waar hij gevestigd is....
https://www.google.com/ma...!3d51.5652093!4d5.0737083
Doet me denken aan die gekke broer? uit Better call Saul (met al dat aluminiumfolie....).
De omslagfoto van z'n facebook pagina maakt eea. niet beter....
https://www.facebook.com/audiomaat/
Dat hij dan producten verkoopt als de "m-stopworst", een soort zakje gevuld met 'mineralen' wat je op je smeltzekeringen in de stoppenkast legt... valt opeens allemaal op z'n plaats![]()
https://www.audiomaat.nl/m-bag-stopworst.html
I'll have ten!De M-CDbag is rond en er past precies een CD op. Maar een LP maak je er ook schoon mee !!

Van de site van die dorpswinkel hierboven:
Fantastisch. Die man moet familie zijn van Marten Toonder, gewoon Bommeliaanse teksten.Menu
Davone Meander; all-in-one luidspreker
Waarde lezer, recentelijk verraste Davone ons met de komst van een buitenbeentje, de Meander. Normaliter speelt u met twee luidsprekers, maar met de Meander heeft u er slechts één nodig. Twee kanalen in één behuizing. Dus u begrijpt het goed; er zitten 4 units in de kast.
De Meander is een all-in-one luidspreker – versterker systeem. Onderaan de kast een mooi snoer en wanneer u de stekker in het stopcontact steekt, bent u er al bijna. Uw telefoon of IPad zit in uw Wi-Fi netwerk en u koppelt middels bluetooth de Meander. Daarna start u Spotify, Tidal, een radiozender en de muziek gaat beginnen. Zelfs een blinde kleuter krijgt dit voor elkaar. Maar u kunt ook Chromecast, Spotify Connect of Apple Airplay 2 gebruiken; ik zou zelfs het zo kunnen stellen: het is net sex; doe het zoals het u bevalt. Maar dan tegenwoordig met wederzijdse goedkeuring. Al met al weer een berg aan terzijdige bewoordingen.
Het geluid is extreem aangenaam. En ver verwijderd van kleine bluetooth kastjes, u kent ze wel van JBL of mindere kwaliteiten. Ook mijn lief kwam ooit thuis met zo’n rond melkpakje; aanvankelijk was ik de eerste seconden onder de indruk, maar na vijf minuten gooide ik het ding prompt in de plomp. Ik werd er erg onrustig van; het irriteerde me.
Zo dus niet met de Davone Meander! Een vol, rijk en gloedvol geluid, weet de kamer te vullen. Ook in onze grote luisterruimte van 6 x 9 meter, klinkt de Meander niet als een klein speakertje; ze weet de ruimte gelijk te vullen. En ja, dat is knap! Ok, het is niet een kleine dreumes; het muziek-object meet zo’n 77 centimeter hoog en weegt 16,5 kilogram. De klasse D versterkers genereren een heilzame 200 Watt.
[Voor 45% gewijzigd door Dr. Strangelove op 18-01-2023 10:06]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Voor mijn Sennheiser HD700 een vierpins balanced XLR kabel besteld bij Audiophile Ninja, wiens filosofie als volgt is:
Fijn dat het ook anders kan.There is no magic or cable voodoo here. Leave your snake oil, fairy-blessed wire, and diamond encrusted connectors at home. We create expertly designed cables combining high quality parts, no nonsense engineering, and an affordable price.
We leverage audio industry renown Canare 99.9% pure copper cable, Cardas silver solder, and professional grade Amphenol TRS, Neutrik XLR, and other high-quality gold-plated amp connectors in our products.

Helemaal mee eens. maar als ze beginnen met dit soort commentaar (There is no magic or cable voodoo here), dan (althans zo vergaat het mij), let je wel even extra op met waarmee ze dan op de markt verschijnen. En dan zie je uiteenlopende soorten kabels die toch wel erg duur zijn. Ze zullen qua kwaliteit vermoed ik wel prima zijn, ik heb geen reden om bij voorbaat daaraan te twijfelen. Maar daar gaat me het ook niet om. Wat ik wel bedoel is dat die stevige prijzen helemaal niet nodig zijn voor goede kwaliteit en zeker niet voor zo'n eenvoudig product als kabels. Voor rond 10% heb je ook een uitstekende kwaliteit.Wildfire schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:16:
Fijn dat er ook nog bedrijven zijn die niet in "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht" geloven.
Edit: Die dingen die weliswaar niet nep maar wel echt kabels extra duur maken, zoals zilver of gold plated etc, hebben, hoegenaamd voor de kwaliteit geen toegevoegde waarde. Dus zijn ze overbodig.
[Voor 10% gewijzigd door Techneut op 21-01-2023 19:28]
Het gaat mij ook meer om de kwaliteit van de constructie. Dat zit bij deze kabels helemaal goed gezien meerdere recensies (en dan niet recensies van "snake oil" websites). Verder speelt ook gewoon het uiterlijk een rol, ik vind het mooie kabels. En dan is dit tegen een fractie van die "snake oil" kabels, dus dikke prima wat mij betreft.Techneut schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:58:
[...]
Helemaal mee eens. maar als ze beginnen met dit soort commentaar (There is no magic or cable voodoo here), dan (althans zo vergaat het mij), let je wel even extra op met waarmee ze dan op de markt verschijnen. En dan zie je uiteenlopende soorten kabels die toch wel erg duur zijn. Ze zullen qua kwaliteit vermoed ik wel prima zijn, ik heb geen reden om bij voorbaat daaraan te twijfelen. Maar daar gaat me het ook niet om. Wat ik wel bedoel is dat die stevige prijzen helemaal niet nodig zijn voor goede kwaliteit en zeker niet voor zo'n eenvoudig product als kabels. Voor rond 10% heb je ook een uitstekende kwaliteit.
Edit: Die dingen die weliswaar niet nep maar wel echt kabels extra duur maken, zoals zilver of gold plated etc, hebben, hoegenaamd voor de kwaliteit geen toegevoegde waarde. Dus zijn ze overbodig.
Als ik voor echte onzin had willen gaan, dan had ik een kabel van vele honderden euro's gekocht.

Oké, ik verwachtte dit commentaar wel min of meer. Natuurlijk is dit een persoonlijke keuze, niets op tegen als je zoveel geld er voor over hebt. En die kabeltjes kosten je ook niet een heel maandsalaris. Maar betaal je daarvoor tien keer zoveel als normaliter. Bij mij zijn de kabeltjes nauwelijks zichtbaar. Dus waarom zou ik zoveel meer betalen voor "Het oog wil ook wat" en verdere overbodige details zonder meerwaarde. Mijn commentaar is alleen maar bedoeld om mensen er op te wijzen dat die toch wel hoge prijzen helemaal niet nodig zijn voor een goede kwaliteit. En dat ze zich vooral niet moeten laten misleiden door niet ter zake doende verhalen over geen voodoo etc..
$90 is een heel stuk goedkoper dan de officiele Sennheiser XLR kabel voor de HD 700, dus dat scheelt ook al een hoop. En dit is de hoofdtelefoonkabel dus die ligt hier zeker wel in zicht.Techneut schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:59:
Wildfire,
Oké, ik verwachtte dit commentaar wel min of meer. Natuurlijk is dit een persoonlijke keuze, niets op tegen als je zoveel geld er voor over hebt. En die kabeltjes kosten je ook niet een heel maandsalaris. Maar betaal je daarvoor tien keer zoveel als normaliter. Bij mij zijn de kabeltjes nauwelijks zichtbaar. Dus waarom zou ik zoveel meer betalen voor "Het oog wil ook wat" en verdere overbodige details zonder meerwaarde. Mijn commentaar is alleen maar bedoeld om mensen er op te wijzen dat die toch wel hoge prijzen helemaal niet nodig zijn voor een goede kwaliteit. En dat ze zich vooral niet moeten laten misleiden door niet ter zake doende verhalen over geen voodoo etc..
Ik kan ook op AliExpress wel wat vinden en een stuk goedkoper, maar dan blijft toch altijd wel de vraag hoe de kwaliteit nu exact is. En diverse goedkopere kabels die ik tegen kwam vond ik dan vaak ook nog eens lelijk.

Het gaat hier in ieder geval niet om een zilveren HiFi-kabel die door elven bij maanlicht is gesmeed.
[Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 21-01-2023 21:10]
Een interlinkje ergens achter een stapel componenten trek je niet snel stuk. Als je daar een goedkope interlink tussen zet, doet het ook geen pijn (aan de portemonnee) bij het vervangen. Het is zelfs voordeliger om een paar van die goedkope interlinks als reserve in de la te leggen dan om zo'n dure, stevige kabel te gebruiken.
Een hoofdtelefoonkabel is wellicht anders; zeker van spul dat je ook buiten/onderweg gebruikt. Maar ook daar geldt dat je het niet te gek hoeft te maken natuurlijk. Ik vind 90 dollar aardig aan de prijs voor een kabel. Maar als het enige alternatief een nog duurdere kabel is, dan is het wat anders

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl
Ik vind die 90 dollar ook nog veel te duur en natuurlijk heeft de prijs weinig met de kwaliteit te maken. Ik denk dat die elfenkabels wel gewoon goed zijn, maar dat zijn die van hooguit een tientje ook. Maar iemand met gewone elementaire kennis van de elektrotechniek glimlacht gewoon als hij die aanprijzingen gepaard leest, des temeer als dit een diepere opleiding betreft. Met andere woorden, wat dat betreft krijg je die kwaliteitsvraag ook niet zondermeer beantwoord bij deze firma. Blijft alleen het mooie of lelijke uiterlijk over als de kabel nogal prominent in zicht ligt. Al vraag ik me wel af wat er dan mis is met de gewone zwarte kabel. Kwestie van smaak en hoe belangrijk je dat uiterlijk vindt en dat bedrag er best voor over hebt.Wildfire schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:09:
[...]
$90 is een heel stuk goedkoper dan de officiele Sennheiser XLR kabel voor de HD 700, dus dat scheelt ook al een hoop. En dit is de hoofdtelefoonkabel dus die ligt hier zeker wel in zicht.
Ik kan ook op AliExpress wel wat vinden en een stuk goedkoper, maar dan blijft toch altijd wel de vraag hoe de kwaliteit nu exact is. En diverse goedkopere kabels die ik tegen kwam vond ik dan vaak ook nog eens lelijk.
Het gaat hier in ieder geval niet om een zilveren HiFi-kabel die door elven bij maanlicht is gesmeed.
Grootste issue van die hele goedkope kabels is vaak de afscherming en de stekkers.Techneut schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:55:
[...]
Ik vind die 90 dollar ook nog veel te duur en natuurlijk heeft de prijs weinig met de kwaliteit te maken. Ik denk dat die elfenkabels wel gewoon goed zijn, maar dat zijn die van hooguit een tientje ook. Maar iemand met gewone elementaire kennis van de elektrotechniek glimlacht gewoon als hij die aanprijzingen gepaard leest, des temeer als dit een diepere opleiding betreft. Met andere woorden, wat dat betreft krijg je die kwaliteitsvraag ook niet zondermeer beantwoord bij deze firma. Blijft alleen het mooie of lelijke uiterlijk over als de kabel nogal prominent in zicht ligt. Al vraag ik me wel af wat er dan mis is met de gewone zwarte kabel. Kwestie van smaak en hoe belangrijk je dat uiterlijk vindt en dat bedrag er best voor over hebt.
Maar net boven de kwaliteit dropveter zijn er zat kabels te vinden die technisch goed gemaakt zijn en niet de wereld kosten.
Voor iets van €20 voor een kabel heb je meestal al iets wat technisch gezien fatsoenlijk gemaakt is, dus goede afscherming en goede stekkers.
Ja, het kan goedkoper en de kwaliteit zal daar niet hoorbaar anders bij zijn, maar hij (of audioninja) beweert dat toch ook helemaal niet? En is $90 nou echt heel duur voor een kabel met kwaliteitscomponenten waar iemand waarschijnlijk handmatig en met passie een kwartiertje op heeft zitten solderen?
Ik sta echt vooraan om mensen die onzin beweren de mond te snoeren en/of uit te lachen (lees: hifi-switch, audiofiele powerkabels en blokjes om in de kamer te zetten). Maar nu wordt het wel heel erg alsof je bij iemand de kamer binnen stapt en over alles wat je kunt vinden keihard gaat roepen dat ze teveel betaald hebben.
("WAT?! EEN BANK!? OP EEN GROEN KRATJE KUN JE OOK ZITTEN EN DAAR KRIJG JE NOG 24 PILS BIJ OOK, GIJ ZOT").
[Voor 16% gewijzigd door DominoNL op 23-01-2023 16:28]
Op zich heb je wel gelijk. Maar de vergelijking met dat primitieve zitje is niet helemaal op z'n plaats. Want dat heeft duidelijk een aanmerkelijk minder comfort, een nieuwe bank zoek je dan ook heel zorgvuldig uit. Zowel op lekker zitten als op mooi passend bij je smaak en de rest van het interieur. En dat is met een onnozel goedkoop kabeltje niet het geval, dat is meestal zowel in geluidskwaliteit als in andere aspecten in geen enkel opzicht te onderscheiden van de veel duurdere. En dat doorzien sommige consumenten overduidelijk niet. Met als gevolg dat ze zich helemaal niet ter zake doende aspecten laten aanpraten en zich al gerust gesteld voelen als een slimme handelaar zegt dat hij niet aan voodoo doet. Als hij/zij daar dan enthousiast of opgelucht over doet, voelt menigeen zich toch geroepen om daar even op te wijzen. Doodgewoon omdat niet iedereen bulkt in centen. Denk daarbij ook aan verkoop psychologie waar speciale opleidingen voor zijn, Daar willen we die mensen voor waarschuwen. Wat ze er vervolgens mee doen is hun zaak.
Maar eerst; inhoudelijk ben ik het met je eens dat we alle snakeoil/kwakzalverij de kop in moeten drukken. Ik denk alleenmaar dat we ervoor moeten waken dat we deze ambities niet op gevallen waarop dit niet (echt) van toepassing is gaan afvuren.
Wildfire geeft aan dat hij een handgemaakt kabeltje besteld heeft dat niet extreem duur* is waarvan hij aangeeft te begrijpen dat het voor puur de geluidskwaliteit niet uitmaakt via een site die er ook geen hocus-pocus van maakt. Daar is toch niets mis mee?
Maar om dan terug te komen op die bank; als we die kwaliteiten van een bank even opdelen in de 2 aspecten die je noemt (samengevat als): comfort en design. Waarom mag een bank dan wel uitgekozen worden op design en een kabel niet? Of andersom; als jij een bank gaat kopen en er komt iemand met wetenschappelijk onderzoek aantonen dat de meest afschuwelijke bank die je ooit hebt gezien de beste prijs/comfort verhouding biedt, ga jij dan met die bank naar huis, of zoek je dan toch naar iets wat bij je smaak en/of interieur past? Zelfs als dat betekend dat je misschien wat meer euro's betaald en daarvoor misschien niet (aantoonbaar) meer zitcomfort in huis haalt? Zoals je eigenlijk al aangeeft ga ook jij voor het laatste. Waarom mag iemand die voor een kabel gaat shoppen niet een soortgelijke keuze maken?
Het probleem hier zou pas beginnen als iemand een bank van €100K+ koopt en gaat verkondigen dat iemand die niet zo'n bank heeft "eigenlijk nog nooit echt heeft gezeten".
* duur in de zin van cat5 kabels van €10K+ die hier wel eens voorbij komen.
[Voor 8% gewijzigd door DominoNL op 24-01-2023 11:23]
Je begrijpt zo te zien nog steeds niet helemaal wat ik eigenlijk bedoel. Want dat laatste ben ik het gewoon met je eens, maar ik vond het in dit geval juist wel volledig van toepassing. Namelijk vroeg hij zich af wat de kwaliteit is van de veel goedkopere producten. Op zich prima, niets op aan te merken. Maar hij iemand anders liet onbewust doorschemeren die argwaan niet in het minst te hebben bij de internetwinkel waarvan hij het internetnetadres noemde. Blijkbaar alleen maar door de toch wel hoge prijs die ze ervoor vragen en de woordkeuze (geen voodoo etc. ). Volgens mij is dat de val waarin sommigen geneigd zien er met open ogen te in lopen.DominoNL schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:17:
Ik was al bang de op de bank-analogie het een en ander aan te merken zou zijn, daarover hieronder meer.
<knip>
Maar eerst; inhoudelijk ben ik het met je eens dat we alle snakeoil/kwakzalverij de kop in moeten drukken. Ik denk alleenmaar dat we ervoor moeten waken dat we deze ambities niet op gevallen waarop dit niet (echt) van toepassing is gaan afvuren.
Het geheel aan eigenschappen houdt dus in dat de prijs daar ook een onderdeel van is. Een kabel met een lage prijs die verder dezelfde eigenschappen heeft als een kabel met een hogere prijs is dus van hogere kwaliteit. Waar vaak sprake van is in een vergelijk is niets meer of minder dan de prijs-prestatie verhouding van een product. De som van beide inclusief de overige eigenschappen vormen tezamen de kwaliteit van het product.
Sorry, maar ik zie dat echt nergens. Hij zegt letterlijk:Techneut schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:12:
[...]
Namelijk vroeg hij zich af wat de kwaliteit is van de veel goedkopere producten. Op zich prima, niets op aan te merken. Maar hij liet onbewust doorschemeren die argwaan niet in het minst te hebben bij de internetwinkel waarvan hij het internetnetadres noemde. Blijkbaar alleen maar door de toch wel hoge prijs die ze ervoor vragen en de woordkeuze (geen voodoo etc. ). Volgens mij is dat de val waarin sommigen geneigd zien er met open ogen te in lopen.
en voegt hier daarna aan toe:Wildfire schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:18:
[...]
Het gaat mij ook meer om de kwaliteit van de constructie. Dat zit bij deze kabels helemaal goed gezien meerdere recensies (en dan niet recensies van "snake oil" websites). Verder speelt ook gewoon het uiterlijk een rol, ik vind het mooie kabels. En dan is dit tegen een fractie van die "snake oil" kabels, dus dikke prima wat mij betreft.
Ik haal hier de volgende punten uit:Wildfire schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:09:
[...]
$90 is een heel stuk goedkoper dan de officiele Sennheiser XLR kabel voor de HD 700, dus dat scheelt ook al een hoop. En dit is de hoofdtelefoonkabel dus die ligt hier zeker wel in zicht.
- Hij is zich ervan bewust dat deze kabel geen magische eigenschappen heeft.
- Is zich ervan bewust dat de kabel niet goedkoop is, maar goedkoper dan het origineel en goedkoper dan "voodoo" kabels.
- Vind de kabel er mooi uit zien.
- Weet uit reviews dat de kabel technisch goed in elkaar zit.
- Weet dat je bij iets bestellen van Aliexpress niet (altijd/goed) van te voren weet wat je krijgt.
- Vond de kabels die hij kon vinden op Aliexpress niet mooi.
Wat mij betreft prima onderbouwde meningen of feitelijk juiste standpunten. Ergo; hij trapt nergens in en wil niemand ergens in laten trappen. Ik snap de drang om dit af te doen als "one of the bad guys" echt niet. We zijn hier IMHO bezig om de echte snake-oil/voodoo/elfenshit de kop in te drukken of in ieder geval zoveel mogelijk mensen hiervan te behoeden. Niet om iedereen die iets anders koopt dan de goedkoopste geschikte Aliexpress kabel voor de leeuwen te gooien.
[Voor 6% gewijzigd door DominoNL op 24-01-2023 13:36]
Dit vind ik niet de beste argumentatie.Duclaasie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:19:
“ Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.”
Het geheel aan eigenschappen houdt dus in dat de prijs daar ook een onderdeel van is. Een kabel met een lage prijs die verder dezelfde eigenschappen heeft als een kabel met een hogere prijs is dus van hogere kwaliteit. Waar vaak sprake van is in een vergelijk is niets meer of minder dan de prijs-prestatie verhouding van een product. De som van beide inclusief de overige eigenschappen vormen tezamen de kwaliteit van het product.
Algemeen geaccepteerde definitie van kwaliteit zegt iets over vormgeving, levensduur, functioneren en dergelijke van een product. Prijs maakt daar geen onderdeel van uit.
Als prijs wel onderdeel zou zijn van de term kwaliteit, dan zou een prijs-kwaliteitsverhouding niet bestaan, want geïntegreerd zijn in een algemene kwaliteitsbeoordeling.
Het oprekken van de term om er hier een discussie mee te beslechten, lijkt me niet goed.
[Voor 3% gewijzigd door blissard op 24-01-2023 15:10]
Dat is dus ook precies wat ik zeg, dat dit in de algemeen gangbare taal word gebruikt, wil niet zeggen dat het correct is. Iedereen zal je begrijpen wanneer je prijs-kwaliteits verhouding gebruikt, alleen feitelijk is het onjuist.blissard schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:09:
[...]
Dit vind ik niet de beste argumentatie.
Algemeen geaccepteerde definitie van kwaliteit zegt iets over vormgeving, levensduur, functioneren en dergelijke van een product. Prijs maakt daar geen onderdeel van uit.
Als prijs wel onderdeel zou zijn van de term kwaliteit, dan zou een prijs-kwaliteitsverhouding niet bestaan, want geïntegreerd zijn in een algemene kwaliteitsbeoordeling.
Het oprekken van de term om er hier een discussie mee te beslechten, lijkt me niet goed.
De definitie zoals gegeven ligt ook in lijn met de definitie zoals die in de iso9001 certificering wordt gebruikt. Die luidt als volgt: Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.
Het stukje geheel geeft aan dat dus ook de prijs hier binnen valt, maar bijvoorbeeld ook leveringsbetrouwbaarheid van de leverancier. De fysieke eigenschappen van , in dit geval, een product zijn slechts een deel van het geheel wat valt onder kwaliteits kwalificatie.

Voor de duidelijkheid: natuurlijk weet ik dat de audiokwaliteit met deze kabel niet beter wordt. Maar daar koop ik de kabel ook niet voor. Ik wilde een XLR kabel voor mijn Sennheiser HD700 hebben, die van Sennheiser is vrij duur, echt superveel alternatieven vond ik nou ook weer niet (tenminste, als je dubieuze Chinese AliExpress winkels niet meetelt en de -voor mij- lelijke kabels negeert). En dan ga ik kijken naar waar ik zo'n kabel kan vinden waarvan én de prijs voor mij niet te hoog is én waarvan de bouwkwaliteit in orde is én er niet allerlei bovennatuurlijke beloftes worden gedaan. En dan was de webshop waar ik nu heb besteld één van de shops die overbleef.

Jammer genoeg beweerde de bezorger vandaag dat er niemand thuis was, terwijl de deurbel hier niet eens is gegaan. Morgen maar eens langs het pakketpunt rijden, goed dat ik toevallig een uurtje eerder klaar ben morgen.

Een review van die kabel zal ook niet volgen, tenminste niet op de audiokwaliteit. Want ik weet dat ik daar geen verschil mee ga merken t.o.v. de standaard kabel die nu nog op de Sennheiser zit.
[Voor 25% gewijzigd door Wildfire op 24-01-2023 20:24]
Koptelefoonkabels worden mechanisch veel belast, en kennen doorgaans veel gemaakte stekkerverbindingen.
Dan is het toch logisch dat je voor een kabel kiest die uit merkcomponenten is gemaakt? Het is nou ook niet bepaald een goedkope koptelefoon.
Het lijkt me dan dat je een kabel wilt die lang meegaat en keer op keer een goede verbinding maakt, waarbij ook het snoer zelf de nodige beweging en krachten langere tijd kan doorstaan.
Uiteraard zou een el cheapo chinese kabel dat natuurlijk ook kunnen, maar wat is de kans daarop?
En ga je eerst beide kabels kopen en testen til failure om te beslissen welke de beste was en dan weer die beste kopen?
Als ik mijn geld ergens op in zou moeten zetten zou ik zeggen dat die duurdere kabel die uit merkcomponenten is opgebouwd het langer uit zal houden en keer op keer een betere verbinding zal geven/minder zal slijten.
Als ik dan lees dat "voor 10% ook uitstekende kwaliteit krijgt": dan moet daar ook maar even de daad bij het woord gevoegd worden vind ik.
Deze kabel kost $90 als ik het goed begrijp.
Welke 4 pin xlr-> 2x3,5mm TS jack van $9 is ook uitstekend en gaat even lang mee?
Daar moet dan toch een concreet product bij genoemd worden?
Anders is zo'n statement toch niets waard?
(sterker nog, ik kon op alie maar 1 zo'n kabel vinden, en die was nog duurder ook..... maar wellicht kunnen anderen beter zoeken.)
Mijn ervaring is dat de meeste sub €10 kabels van alie toch vaak wel te wensen over laten hoor als je dit vergelijkt met merk kables uit de pro audiowereld waar stekkers van Neutrik of Amphenol oid aan gemonteerd zitten. Het goud op de contactvlakken is beter/dikker/verdwijnt niet met de tijd, plastic verouderd niet/minder, de mantel van de kabel is vaak sterker en beter bestand tegen veroudering en fysieke krachten, electrische parameters zijn vaak beter, noem maar op.
[Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 24-01-2023 21:23]
"man is not truly one, but truly two,"

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Als je er een miljoen bouwt niet.
Maar goed, eerst moet er nog een aanbieder van eenzelfde snoertje hier geplaatst worden die het veel goedkoper doet, anders is er natuurlijk helemaal geen discussie. Je kan niet iets kopen wat niet te koop is.
[Voor 62% gewijzigd door mr_petit op 24-01-2023 23:19]
Dat is in ieder geval goedkoper, en aangezien hier alle kabels gelijk zijn kwalitatief dus beter. Als je Xi Jinping wil steunen is dit vast een goeie deal.
Dat is een kabel die ik ook had gezien, maar lelijk vind.Duclaasie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 06:56:
https://www.amazon.com/Su...nce-Upgrade/dp/B074LGB83M
Dat is in ieder geval goedkoper, en aangezien hier alle kabels gelijk zijn kwalitatief dus beter. Als je Xi Jinping wil steunen is dit vast een goeie deal.

Ik zou hier de BOM ook wel eens van willen zien....

De kabel zelf laat zich natuurlijk raden. Dat kan van alles zijn (behalve een merkfabrikant want dan stond het er wel op)
[Voor 81% gewijzigd door mr_petit op 25-01-2023 19:00]
Ik heb mijn Audiophile Ninja kabel ondertussen binnen. Ziet er erg degelijk uit, voelt ook erg degelijk aan, ziet er prima uit en werkt ook gewoon prima.mr_petit schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:48:
wel met kwaliteitsstekkers van van 'Yongsheng' en een wel heel erg geïnspireerd logo
Ik zou hier de BOM ook wel eens van willen zien....
De kabel zelf laat zich natuurlijk raden. Dat kan van alles zijn (behalve een merkfabrikant want dan stond het er wel op)
Gebruikt trouwens Neutrik connectors.

"Zapperators zijn een nieuw apparaat op basis van een Zobel-type netwerk voor het verminderen van rf-interferentie op hoog niveau op het punt van luidsprekerkabelafsluiting."
https://www.russandrews.com/eu/rf-zapperators-with-bananas/
Ontworpen door Ben Duncan, degene die ook het NIF filter van Supra cables gemaakt heeft.
Het doet blijkbaar heel wat:
"Oei! – er was een verschil en het was niet klein... Een vermindering van ruisvloer, hoge tonen en sibilance verhoogde de fijne detailresolutie en textuur, en de beeldvorming was natuurlijker met betere verre perspectieven. Het geluid was rustiger, vloeide beter en met een iets betere subjectieve timing en minder vermoeidheid. Ik had nauwelijks meer verrast kunnen zijn".
Kosten €260 de twee.....
Waarom zitten er geen gouden connectoren aan?sonsan schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:25:
Ook weer iets leuks gezien:
"Zapperators zijn een nieuw apparaat op basis van een Zobel-type netwerk voor het verminderen van rf-interferentie op hoog niveau op het punt van luidsprekerkabelafsluiting."
Ontworpen door Ben Duncan, degene die ook het NIF filter van Supra cables gemaakt heeft.
"Oei! – er was een verschil en het was niet klein... Een vermindering van ruisvloer, hoge tonen en sibilance verhoogde de fijne detailresolutie en textuur, en de beeldvorming was natuurlijker met betere verre perspectieven. Het geluid was rustiger, vloeide beter en met een iets betere subjectieve timing en minder vermoeidheid. Ik had nauwelijks meer verrast kunnen zijn".
Kosten €260 de twee.....
Textuur???sonsan schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:25:
Ook weer iets leuks gezien:
Kosten €260 de twee.....
Echt, wat sommige lui durven beweren en waar anderen met open ogen in willen trappen...
Ik heb nog wel eens dat het geluid niet lekker vloeit en een beetje samenklontert...
Heel vervelend vind ik dat.

It is nice to be important, but more important to be nice.
Even simpel gesteld: Ga ik het verschil tussen simpele tulp kabeltjes en toslink merken, of begin ik dan al wat elvish te worden?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.
Tulp kabel als in S/P dif of tulpkabel als in analoog signaal?Aziraphale schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:12:
Even simpel gesteld: Ga ik het verschil tussen simpele tulp kabeltjes en toslink merken, of begin ik dan al wat elvish te worden?
Als het om S/P dif gaat: dat is exact hetzelfde digitale formaat als toslink, alleen is toslink optisch. Daar zit dus geen verschil in. (sterker nog, toslink heeft een kleinere maximale kabellengte omdat het een plastic fiber is van lage kwaliteit, dus bij langere lengtes heb je bij toslink meer kans op dropouts m.i.)
Als het om een analoog stereo tulpkabeltje gaat.... dan zal de kwaliteit van de dac in je cd speler vs de kwaliteit van de dac in je versterker de doorslag moeten geven. Ik denk dat je dat verschil in een dubbelblindtest niet gaat bemerken.
[Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 04-02-2023 19:29]
Tulp als in een dun, zwart, analoog kabeltje met rode en witte stekkers vs toslink met een lengte van (als het kan) max 30 cm.mr_petit schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:27:
[...]
Tulp kabel als in S/P dif of tulpkabel als in analoog signaal?
Als het om S/P dif gaat: dat is exact hetzelfde digitale formaat als toslink, alleen is toslink optisch. Daar zit dus geen verschil in. (sterker nog, toslink heeft een kleinere maximale kabellengte omdat het een plastic fiber is van lage kwaliteit, dus bij langere lengtes heb je bij toslink meer kans op dropouts m.i.)
Als het om een analoog stereo tulpkabeltje gaat.... dan zal de kwaliteit van de dac in je cd speler vs de kwaliteit van de dac in je versterker de doorslag moeten geven. Ik denk dat je dat verschil in een dubbelblindtest niet gaat bemerken.
Ik heb geen idee wat voor DAC er in die DCD-F101 zit, het is een "96 kHz/24 bit D/A converter voor uiterst natuurlijke reproductie". Whatever that may be...
In de Raumfeld zit een Cirrus Logic DAC chip, maar vraag me weer niet welk type.
De CXA60, tenslotte, heeft een Wolfson WM8740 DAC aan boord.
En dan heb ik ook nog een los Qudelix 5K USB DACje met een dual ESS Sabre 9219C aan boord, die ik nog via een 3.5 naar tulp aan de versterker kan hangen om een (echt merkbaar) beter geluid uit mijn Thinkpad te halen.
Anyways, analoog of digitaal aansluiten, that is the question...
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.
Aziraphale schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:59:
[...]
Tulp als in een dun, zwart, analoog kabeltje met rode en witte stekkers vs toslink met een lengte van (als het kan) max 30 cm.
Ik heb geen idee wat voor DAC er in die DCD-F101 zit, het is een "96 kHz/24 bit D/A converter voor uiterst natuurlijke reproductie". Whatever that may be... In de jaren '90 had je nog gewoon een cd speler met een DAC er in en klaar was je.![]()
In de Raumfeld zit een Cirrus Logic DAC chip, maar vraag me weer niet welk type.
De CXA60, tenslotte, heeft een Wolfson WM8740 DAC aan boord.
En dan heb ik ook nog een los Qudelix 5K USB DACje met een dual ESS Sabre 9219C aan boord, die ik nog via een 3.5 naar tulp aan de versterker kan hangen om een (echt merkbaar) beter geluid uit mijn Thinkpad te halen.
Anyways, analoog of digitaal aansluiten, that is the question...
Omdat ik het een beetje zinloos vind om extra kabels te gaan halen als dat objectief gezien geen verschil gaat maken.Duclaasie schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:19:
Waarom niet gewoon uitproberen wat jou het beste bevalt?
Je hebt vast wel een tulp kabeltje liggen. Probeer dat, klinkt het goed zo laten. De kans dat het objectief verschil gaat maken is niet groot.Aziraphale schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:22:
[...]
Omdat ik het een beetje zinloos vind om extra kabels te gaan halen als dat objectief gezien geen verschil gaat maken.
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Dat wou ik weten. Thanks! 😊MerijnB schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:46:
[...]
Je hebt vast wel een tulp kabeltje liggen. Probeer dat, klinkt het goed zo laten. De kans dat het objectief verschil gaat maken is niet groot.
Is dat wel zo? Volgens mij zijn waarnemingen juist hartstikke subjectiefAziraphale schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:22:
[...]
Omdat ik het een beetje zinloos vind om extra kabels te gaan halen als dat objectief gezien geen verschil gaat maken.
Bij de cd-speler hoor ik geen duidelijk verschil, maar bij mijn Raumfeld Connector vind ik het via de toslink beter klinken. Dat is uiteraard wel enigszins subjectief, want smaakgebonden, maar het verschil tussen de WM8740 in de CXA60 en de CS4271 valt voor mij dus uit in het voordeel van de WM8740.
Zo heb ik een oud crappy usb geluidskaartje (wat natuurlijk ook gewoon een dac is), en die klinkt echt beduidend slechter dan mijn 'kwaliteits' USB geluidskaart (een emu 0404 usb, ook al een oudje).
Ik heb wel verschil gehoord tussen de output van een goedkope laptop en een fatsoenlijke geluidskaart. Maar ik vermoed dat dat minder met de dac te maken heeft en meer met de ruis die de versterker in zo'n poort oppikt. Veel meetbare verschillen zijn er volgens mij niet tussen dacs, niet binnen het hoorbare bereik. Dus mijn standpunt is dat als een dac hoorbaar anders klinkt dan een gangbare dac die goed meet, het een slechte dac is. Hoe veel het ook mag kosten.Dr. Strangelove schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:51:
Even een vraagje hoor maar wat is de positie hier überhaupt t.o.v. DACs? Zit daar nou echt veel verschil in? Die dingen kan je ook kopen tussen de 3 tientjes en 30k euro. Zelfde geldt voor CD-spelers in het algemeen, volgens mij moet je een behoorlijk crappy CD-speler hebben wil je daar hoorbaar last van krijgen. In A/B vergelijkingen heb ik zelf het verschil tussen een speler van 300 euro en eentje van 1700 euro niet kunnen horen.
Daarin vind ik smaak geen factor, de enige factor die wat mij betreft smaakgevoelig is zijn je speakers. En zelfs dat tot op zekere hoogte maar.
Share and Enjoy!
Hier in de studio hebben/hadden we een paar DAC's waar je zeker verschil hoort. Bij de oudere modellen zijn de anti imaging/aliasing filters gewoon al actief in het hoorbare bereik (tophoog). Dit zijn gewoon oude beestjes zonder oversampling die op 48k draaien. Overigens geen hocus pocus of betere textuur o.i.d., het klinkt gewoon als een lowpass op een hele hoge frequentie.Dr. Strangelove schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:51:
Even een vraagje hoor maar wat is de positie hier überhaupt t.o.v. DACs? Zit daar nou echt veel verschil in? Die dingen kan je ook kopen tussen de 3 tientjes en 30k euro. Zelfde geldt voor CD-spelers in het algemeen, volgens mij moet je een behoorlijk crappy CD-speler hebben wil je daar hoorbaar last van krijgen. In A/B vergelijkingen heb ik zelf het verschil tussen een speler van 300 euro en eentje van 1700 euro niet kunnen horen.
Bij nieuwere DAC's heb ik nooit echt een verschil kunnen ontdekken. Helemaal bij moderne upsampling dacs zijn de analoge filters zo simpel te maken dat je deze ver buiten het hoorbare bereik kunt houden.
Ik merk echter wel dat ik de Raumfeld via de optische ingang iets beter vind klinken dan via de analoge aansluiting, terwijl ik bij de cd-speler geen verschil hoor. In die cd-speler zit trouwens, voor zover ik heb kunnen vinden, een TI dac van ruim 25 jaar oud,
Dat waren dan wel echt retro DACs, niet-oversampling DACs voor audio zijn idd oude beestjesShittyOldMan schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:48:
[...]
Hier in de studio hebben/hadden we een paar DAC's waar je zeker verschil hoort. Bij de oudere modellen zijn de anti imaging/aliasing filters gewoon al actief in het hoorbare bereik (tophoog). Dit zijn gewoon oude beestjes zonder oversampling die op 48k draaien. Overigens geen hocus pocus of betere textuur o.i.d., het klinkt gewoon als een lowpass op een hele hoge frequentie.
Bij nieuwere DAC's heb ik nooit echt een verschil kunnen ontdekken. Helemaal bij moderne upsampling dacs zijn de analoge filters zo simpel te maken dat je deze ver buiten het hoorbare bereik kunt houden.

Los van interferentie bij werk PCs, heb ik ook een laptop gehad waar witte ruis te horen was, dus dat zou best uit de DAC kunnen komen. Maar behalve dat we het dan over echt goedkope rommel hadden, kwam het ook omdat hij in combinatie met mijn in-ears veel te veel versterking had. Oftewel om normaal volume te hebben moest hij op 7/100 ofzo staan in Windows. Een Aliexpress DAC had hetzelfde probleem, en toen maar zo'n 3.5mm kabel met "volumeregeling" gekocht, die ver teruggedraaid, en dan volume in Windows naar 50+ zetten ter compensatie. Ruis weg

Alsnog zou dat natuurlijk niet nodig moeten zijn bij een fatsoenlijke DAC. En wat is een fatsoenlijke? Nou de allerduurste audio DAC chip momenteel bij Farnell kost €100 per stuk. Maar die is nog niet tot nauwelijks verkrijgbaar. De duurste die gewoon verkrijgbaar is, kost €20. En natuurlijk, daar moet nog wel wat omheen. Maar zo duur zijn chipjes nou eenmaal niet (dit zijn al gigantische prijzen voor één zo'n chipje, en ook daar is de vraag hoe hoorbaar het is tov een chipje van significant goedkoper).
Zonder oversampling?ShittyOldMan schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:48:
[...]
Dit zijn gewoon oude beestjes zonder oversampling
Volgens mij wordt oversampling al vrijwel standaard toegepast sinds de 2e helft van de jaren 80.
Wel idd o.a. om anti aliasing te verbeteren.
[Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 13-02-2023 14:07]
Daarom begrijp ik ook niet waarom audio-interfaces (of DAC's) van sommige hifi merken duizenden euro's moeten kosten. En ja, sommige hele niche merken maken hun eigen DAC chips (naar eigen zeggen), maar ik zie daar dan het nut weer niet zo van in.Sissors schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:02:
[...]
Dat waren dan wel echt retro DACs, niet-oversampling DACs voor audio zijn idd oude beestjes.
Los van interferentie bij werk PCs, heb ik ook een laptop gehad waar witte ruis te horen was, dus dat zou best uit de DAC kunnen komen. Maar behalve dat we het dan over echt goedkope rommel hadden, kwam het ook omdat hij in combinatie met mijn in-ears veel te veel versterking had. Oftewel om normaal volume te hebben moest hij op 7/100 ofzo staan in Windows. Een Aliexpress DAC had hetzelfde probleem, en toen maar zo'n 3.5mm kabel met "volumeregeling" gekocht, die ver teruggedraaid, en dan volume in Windows naar 50+ zetten ter compensatie. Ruis weg.
Alsnog zou dat natuurlijk niet nodig moeten zijn bij een fatsoenlijke DAC. En wat is een fatsoenlijke? Nou de allerduurste audio DAC chip momenteel bij Farnell kost €100 per stuk. Maar die is nog niet tot nauwelijks verkrijgbaar. De duurste die gewoon verkrijgbaar is, kost €20. En natuurlijk, daar moet nog wel wat omheen. Maar zo duur zijn chipjes nou eenmaal niet (dit zijn al gigantische prijzen voor één zo'n chipje, en ook daar is de vraag hoe hoorbaar het is tov een chipje van significant goedkoper).
Mijn Focusrite Scarlett heeft amper noise op de outputs, en klinkt in mijn oren fantastisch goed (net als elke andere fatsoenlijke DAC). Kostte 150 euro ofzo, en is bus-powered.
Share and Enjoy!
Om het naar de PC wereld te vertalen, je betaalt grofweg 70% van de kosten van een game PC aan CPU en videokaart. Stel dat je een kaart van 500 euro en een CPU van 200 euro hebt, dan kost die PC naar DAC analogieën dus 7000 euro.
Never mind, ik zie dat er inderdaad DAC chips zijn van vele duizenden euro's...
Ik heb hier geen bewijs voor, maar ik heb het idee dat we inmiddels wel weten hoe je een DAC maakt die binnen het hoorbare bereik "perfect" presteert. Ik zie dan ook niet in waarom die dingen zo duur moeten zijn.Aziraphale schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:07:
Maar zijn die ook beter? Mijn CXA60 heeft dus die Wolfson chip en klinkt als een klok, maar ik vraag me ernstig af of dat aan die chip te wijten is. Ik denk dat dat eerder aan het versterkerdeel in combinatie met mijn speakers zal liggen dan aan de dac. Aan de (on-topic) kabels ligt het in ieder geval niet, want die zijn het simpelste van het simpelste.
Zijn die mogelijk beter in DAC taken als je het hele bereik pakt? Misschien, maar zo groot is het bereik van het menselijk oor niet.
Share and Enjoy!
Met ook een stukje over:We waarderen een langspeelplaat niet met onze oren, maar met ons gevoel des te meer
[..]
Muziekbeleving
Wat maakt luisteren naar een langspeelplaat zo bijzonder? Voor audiofielen begint het antwoord met een pijnlijke vaststelling: aan het geluid ligt het niet.
De lp is alweer een paar jaar terug van nooit weggeweest. We kopen, verzamelen en pielen met het naaldje dat het een lieve lust is. Maar is dat omdat het geluid echt beter is?
Volgens de wetenschap niet. We blijken niet zoveel waarde te hechten aan de geluidskwaliteit van vinyl. We dénken alleen dat we dat doen. Professor Rickard Enstroem is psycholoog aan de Canadese MacEwan Universiteit. Hij heeft met zijn meest recente onderzoek bewezen dat we de kwaliteit van vinyl niet herkennen, laat staan waarderen. “Er is een sterke consensus dat het geluid van een lp beter is. Onbewust beleef je deze consensus. Het resultaat is dat jij zelf ook vindt dat de lp beter is.”
Artikel is via ‘reader view’ van de browser te lezen indien paywallDe audiofiel
Audiofiel komt uit het Latijnse audire voor luisteren en het Griekse woord phile voor liefhebben. Letterlijk betekent het dus geluidsliefhebbers. Echter in de praktijk duiden mensen zichzelf als audiofiel als zij het opgenomen en weergegeven geluid willen perfectioneren. Het gaat daarbij met name om de apparatuur. Veel audiofielen geven aan het verschil tussen vinyl en andere dragers goed te kunnen horen en investeren grote bedragen in apparatuur, tienduizenden euro’s zijn geen uitzondering.
Zonde van het geld, meent Steffen Lepa die onderzoek deed naar de muziekbeleving van audiofielen. “Ook audiofielen waarderen het geluid van de lp niet hoger dan anderen, zeg maar gewone mensen. En het kwaliteitsverschil tussen een installatie van 1000 euro en 10.000 euro horen zij ook al niet.”
Beeld > paginastijl > geen stijlmr_petit schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:12:
in reader view is het artikel niet te lezen hoor. (hier firefox 109.0.1)
Doet ie het hier wel in ff

Ik vind het echt een grappig artikel, en natuurlijk kan ik niet voor anderen spreken, maar voor mij persoonlijk slaat het echt de plank finaal mis op heel veel aspecten.
Heel veel platen klinken gewoon anders dan hun digitale variant, simpel omdat dat wat op cd geperst wordt (of gestreamd wordt) niet erg geschikt is om op een plaat te persen; dat vereist vaak andere instellingen.
Denk aan de loudness war. Dat is niet iets wat je op plaat kan toepassen. En dat verschil hoor je gelijk op bepaalde aspecten, als je het volume gelijk trekt.
E het niet horen van verschillen....ik heb zo ontzettend veel geluidsclips in het vinyltopic geplaatst door de jaren heen, en een aantal met mij, waarbij talloze aspecten hoorbare verschillen opleverde bij een behoorlijk aantal personen. Verschillende naaldvormen, verschillende kabels, loading etc etc.
Maar goed, misschien geeft het wel een gemiddeld beeld, en ben ik gewoon niet gemiddeld.
Ik vind de conclusies met betrekking tot nostalgie nogal wazig.
Aan de ene kant wordt gezegd dat vinyl een aantrekkingskracht heeft omdat het teruggaat naar een tijd die mensen niet hebben meegemaakt, en dat vooral ouderen dat niet herkennen en daarom een cd speler gebruiken, maar aan de andere kant wordt er ook gezegd dat vinyl veel gebruikers heeft omdat ze vroeger de tijd van platen wèl hebben meegemaakt en daarom veel nostalgie heeft. Maar die mensen zijn eigenlijk 50+
Dat zijn al bijna ouderen. Dus dat is een wazige grens en redenatie imho.
[Voor 95% gewijzigd door mr_petit op 13-02-2023 16:39]
Veel LPs worden niet gekocht om gespeeld te worden, maar om bijvoorbeeld decoratief te dienen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er de afgelopen maanden een stapel gekocht heb maar ze ook niet gedraaid. Deels echter omdat mijn LP niet goed klinkt.
https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-36027867
[Voor 34% gewijzigd door Dr. Strangelove op 13-02-2023 16:39]
(41%+7%=48%)
Dat is toch een wat andere intonatie dan dat het diagram geeft.
Een groot gedeelte is er dus nog niet aan toe gekomen om het af te spelen.
Zou zoiets niet hetzelfde zijn met CD's of DVD's/blue rays danwel whatever fysieke media.
Je koopt/krijgt een boek en hebt het binnen een maand nog niet gelezen. is toch ook niet zo vreemd?
Het zal ook ongetwijfeld te maken hebben met hoeveel spul iemand heeft (hoeveel rijkdom) hoe oud de persoon is en hoeveel tijd deze heeft.
Maar het is wel waar dat veel vinyl releases worden verkocht en gekocht voor het verzamelaspect.
Er wordt dan ook grof verdiend aan het FOMO effect waarmee veel releases uitkomen.
Daarin zijn platen veel sterker dan cd's, zeker sinds de hype van de afgelopen 10-15 jaar.
Maar ja, er worden ook postzegelboekjes met bepaalde afbeeldingen gemaakt en verkocht die niet echt als doel hebben kaartjes te versturen. De meeste dingen worden verkocht en gekocht op de drang wat mensen willen hebben, niet op wat ze nodig hebben. Dat worden dan luxeartikelen genoemd. En muziek is daar 1 van.
Je bedoelt je draaitafel?Dr. Strangelove schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:38:
Deels echter omdat mijn LP niet goed klinkt.
[Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 13-02-2023 16:54]

Daarnaast zit er een hoorbaar langere pauze halverwege.
...
Mooi topic trouwens, wat ik zo af en toe ook mee lees. Wat een wereld zeg, die van de audiofielen, die zichzelf massaal voor de gek aan het houden zijn naar mijn mening. En het zijn >95% mannen, gok ik; dit is echt een mannending om zo met techniek om te gaan. (Net zoiets als het personaliseren van motorfietsen, waar miljoenen aan besteed wordt jaarlijks, om lekker uniek te zijn...)
Audiofielen heb je natuurlijk in allerlei gradaties. Iedereen die bezig is met de kwaliteit van weergave van muziek (of ruimer gezegd: geluid) is per definitie audiofiel natuurlijk.Hkuit schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:07:
Mooi topic trouwens, wat ik zo af en toe ook mee lees. Wat een wereld zeg, die van de audiofielen, die zichzelf massaal voor de gek aan het houden zijn naar mijn mening. En het zijn >95% mannen, gok ik; dit is echt een mannending om zo met techniek om te gaan. (Net zoiets als het personaliseren van motorfietsen, waar miljoenen aan besteed wordt jaarlijks, om lekker uniek te zijn...)
Maar zoals met alles heb je mensen met een wat meer nuchtere kijk en mensen met een wat minder nuchtere kijk.
En die 95% man is denk ik nog een understatement

Ik denk dat het wel ongeveer het meest mannelijk gepolariseerde wereldje is. Vrouwen hebben zo hun eigen gepolariseerde wereldjes...waar net zoveel geld in omgaat

Maar motorfietsen wordt steeds meer een vrouwenhobby hoor....
Toen ik leste (nog niet zo heel lang geleden), waren er zeker (in mijn beleving) meer vrouwelijke leskandidaten dan mannelijke.
En de meesten hadden al lang een motor, met mods etc. Misschien is het wel het nieuwe paardrijden ofzo...

[Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 21-02-2023 16:40]
Hehehe, eindelijk een hokje waar ik in pas!!Hkuit schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:07:
hier een 50+'er die geniet van zijn onlangs aangeschafte platenspeler (een Pro-Ject puntjepuntje 4). Niet omdat die veel beter klinkt, want dat doet 'ie niet, maar doordat ik de lp's aan het draaien ben van mijn vader die begin vorig jaar is overleden. Heerlijk, oude muziek van Louis Armstrong en Ella F., van Cleo Laine, Harry Belafonte, Shirley Bassey. En ook mooi dat handwerk; iedere 20 minuten opstaan, naald omhoog, draaitafel stilzetten, omdraaien en alles weer aan en erop zetten. Wat het geluid betreft; het klinkt best goed hoor, maar het zijn lp's uit de jaren 60 en 70, sommigen al flink gedraaid, en het Ali-buizenvoorversterkertje wat ik gekocht heb pikt ergens een brom op die ik kan horen als ik 't flink hard zet. Heeft waarschijnlijk te maken met een voedingsblokje waar de analoge kabel te dicht langsloopt, maar het staat allemaal net lekker in een kast geschoven dus ik zie er wat tegenop om op zoek te gaan naar de boosdoener.
Wat ik veel enger vind is mannen zónder hobby. Heb je bijvoorbeeld Putin wel eens een motor zien poetsen of een plaatje zien luisteren? :-p
Putin heeft weer andere hobbies...Duclaasie schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:05:
[...]
Wat ik veel enger vind is mannen zónder hobby. Heb je bijvoorbeeld Putin wel eens een motor zien poetsen of een plaatje zien luisteren? :-p

klopt; ik moest vooral denken aan wat ik lees uit de Harleyhoek. Je koopt een motor die wordt aangeduid met een onbegrijpelijke 4 of 5 lettercombinatie en dan schroef je er vervolgens voor nog eens dat bedrag aan andere spullen aan om te laten zien dat je anders dan de anderen bent...mr_petit schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:33:
[...]
Maar motorfietsen wordt steeds meer een vrouwenhobby hoor....
Toen ik leste (nog niet zo heel lang geleden), waren er zeker (in mijn beleving) meer vrouwelijke leskandidaten dan mannelijke.
En de meesten hadden al lang een motor, met mods etc. Misschien is het wel het nieuwe paardrijden ofzo...
"
Road Glide
FLT Rubber Mount Dresser
FLTC Rubber Mount Dresser Classic
FLTCU Rubber Mount Dresser Classic Ultra
FLTR Road Glide
FLTRI Road Glide w/ Genuine Access
FLTRSEI Screamin Eagle Road Glide
Dyna modellen
FX Superglide, Kickstart
FXB Sturgis Belt
FXD Dyna Super Glide
FXDB Dyna Street Bob
FXDG Dyna Glide/Sturgis
FXDL Dyna Low Rider
FXDS-CON Dyna Convertible
FXDWG Dyna Wide Glide
FXDX Dyna Super Glide Sport
FXDXT Super Glide "T" Sport
FXE Superglide Electric Start
FXEF Fatbob
FXLR FX Lower Rider/Evolution
FXR Rubber Mount Super Glide
FXRS FXR Sport
FXRS-CON FXR Sport Convertible
FXRS-SP Low Rider Sport Edition
FXRT FXR Touring
FXS Low Rider/Shovelhead
FXSB Lowrider Belt
FXST Softail
FXSTB Night Train
FXSTC Softail Custom
FXSTD Softail Deuce
FXSTS Springer Softail
FXWG Wide Glide"
Ik weet niet of ze het doen om te laten zien dat je anders dan anderen bent.Hkuit schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:38:
[...]
klopt; ik moest vooral denken aan wat ik lees uit de Harleyhoek. Je koopt een motor die wordt aangeduid met een onbegrijpelijke 4 of 5 lettercombinatie en dan schroef je er vervolgens voor nog eens dat bedrag aan andere spullen aan om te laten zien dat je anders dan de anderen bent...
"
Ik bedoel, ik heb ook een zwaar getunede auto. Maar ik doe dat totaal niet om te laten zien dat ik anders ben. Dat weten ze wel

Ik doe dat puur omdat ik het leuk vind. En een uitdaging. Het is ook een leerzaam proces (het gaat ook over differentiëlen afstellen, of andere manieren verzinnen om nokkenassen uit te lijnen etc). Sommigen kopen elk jaar een andere auto, maar ik verander iets aan m'n auto, en dan heb ik ook weer een andere auto.
Aan techniek prutsen is gewoon een hobby. En als het kan, verpruts je het op zo'n manier dat jij vindt dat het beter is. Daarbij hoeft de drijfveer niet per sé te zijn dat je het doet om het aan anderen te laten zien.
Ik ontwerp en bouw ook al meer dan 30 jaar luidsprekers. De meeste modellen die ik gebouwd heb, hebben anderen nauwelijks gezien. Alleen close friends die bij je over de vloer komen, en dan nog maar een deel daarvan die zich daarvoor interesseert.
https://ifi-audio.com/products/lan-isilencer/
Dit zou wel moeten helpen.
Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's
Ja lach maar...timovd schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:12:
Hebben jullie ook altijd zo'n last van doorheenpratende netwerkcomponenten als je net lekker muziek aan het luisteren bent?
Maar ondertussen maakt het niet uit in welke richting je deze aansluit, kan beide kanten op...
Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's
Nu zijn LAN isolators wel een valide product, bv in medical devices om de isolatie naar een hoog genoeg niveau te brengen naar IEC60601 compliance.timovd schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:12:
Hebben jullie ook altijd zo'n last van doorheenpratende netwerkcomponenten als je net lekker muziek aan het luisteren bent?
Wat mij verbaasde was dat de audiophile-grade isolator een paar tientjes goedkoper was dan de medical-grade isolator.
Ik vraag me af in hoeverre de audiophile-grade hetzelfde doet als de medical-gradeMicroVAX3400 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:00:
[...]
Nu zijn LAN isolators wel een valide product, bv in medical devices om de isolatie naar een hoog genoeg niveau te brengen naar IEC60601 compliance.
Wat mij verbaasde was dat de audiophile-grade isolator een paar tientjes goedkoper was dan de medical-grade isolator.

Share and Enjoy!
Let op: dit topic is moderatie arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111".
Enjoy!