Nee, ik denk niet dat je daar wat aan hebt. Je zou het eigenlijk... even denken... ik noem maar even een krachtterm die de lading dekt... "BS" kunnen noemen...
Dat lijkt me best relevant als reactie op iemand die enthousiast wordt over een apparaat omdat hifi.nl er 17 jaar geleden laaiend enthousiast over was.Hulleman schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:46:
[...]
Je haalt een artikel aan van 20 jaar oud.....
In april doen ze het misschien beter, maar in maart werd nog uitgelegd hoe groot de invloed van een ethernet-switch is op de muziekbeleving…:Hulleman schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:46:
[...]
... Dat is natuurlijk niet representatief meer van het hifi.nl van nu of bij wijze van de afgelopen 10 jaar. Ik zie eigenlijk nooit van dat soort BS artikelen op hifi.nl.
Hoewel je vooraf misschien zou denken dat een switch tussen je ethernetverbinding en streamer plaatsen een abstracte bezigheid is met maar minieme hoorbare verschillen, blijkt de werkelijkheid zoals zo vaak anders te zijn. Want hoe technisch en ongrijpbaar ook, de hoorbare verschillen blijken opvallend duidelijk aanwezig. Jammer is wel dat geen switch echt 100% neutraal is en dat ze net als kabels, versterkers en andere audiocomponenten, uiteindelijk allemaal hun eigen signatuur meebrengen. Toch is dat nadeel ook meteen een voordeel. Want zo kun je wel verder in een bepaalde klankmatige richting die je voor ogen hebt. Zo blijkt de ene switch opvallend rijk, verzadigd en krachtig (bv Ansuz), terwijl een andere heel luchtig, slank en gedetailleerd kan zijn. De soort verschillen zijn van eenzelfde orde zoals je ook bij kabels waar kunt nemen.
En een iets oudere (uit 2022) quote die ik je niet wil onthouden uit de conclusie van een HDMI test:
De HDMI kabels in deze test klinken dan ook niet anders in tonale zin als je ze met elkaar vergelijkt. Elke stap omhoog op de ladder klinkt gewoonweg beter en niet anders.
En nog een leuke van dit jaar:
Maar als je het apparaat uit de review tussen je internet-aansluiting en je audiofiele switch zet komt alles goed.
Even voor de goede orde: We hebben het hier over een SFP module in een netwerkswitch hè.Ook een SFP heeft een met getrainde oren waarneembare invloed aan het einde van aan audioketen.
Maar als je het apparaat uit de review tussen je internet-aansluiting en je audiofiele switch zet komt alles goed.
Nog eentje en dan stop ik echt. Een oudje, want al van november 2025.
Een netsnoer en een ethernetkabel. We focussen even op die laatste.
Leuk detail:
En dan komt het:
Voor nu dan.
Naar buiten, de zon schijnt!
Een netsnoer en een ethernetkabel. We focussen even op die laatste.
Leuk detail:
M.a.w.: de schrijver begrijpt dat dat het niet alleen maar magie is.Ik zet hem tussen mijn Melco switch en Auralic streamer, een verbinding op 100 Mbit. Dus al met al gebruik ik maar twee aderparen van de vier.
En dan komt het:
Maar nu hou ik er over op.Met de Inakustik CAT-2405 AIR gaat het kriebelen om toch maar eens een upgrade te doen. Deze Inakustik is zachter van aard dan AudioQuest. Ronder, liever, aangenamer. In een wat ruimer bemeten stereobeeld ontdek ik met gemakkelijker de semi verborgen micro details in diverse opnames die ik toch zeker goed ken. Het zijn subtiele geluidjes als het strijken over bekkens, het landen van een strijkstok op een vioolsnaar, het raken van de snaar van een piano met een hamertje. Precies datgene en meer waarvoor je investeert in een kostbaar systeem.
Voor nu dan.
Naar buiten, de zon schijnt!
Oké, fair point!Davey400 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:05:
[...]
In april doen ze het misschien beter, maar in maart werd nog uitgelegd hoe groot de invloed van een ethernet-switch is op de muziekbeleving…:
[...]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |
Graag gedaanDavey400 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:32:
Edit: net ook het naschrift van de importeur gelezen en dat is misschien nog wel lachwekkender en eerlijk tegelijk.
Deze blijft uiteraard bij het standpunt dat het een fantastisch apparaat betreft maar maakt tegelijkertijd hifi.nl met de grond gelijk betreffende de gebruikte test-methode waar ze eerst kopietjes van cd’s trekken om daarmee te testen (en er vervolgens lyrisch over zijn). Het grappige is dat het beetje kritiek (maar hij is wel duur) natuurlijk alleen maar zorgt voor het nog aantrekkelijker maakt voor de Echte Audiofiel, en al helemaal omdat ze zelfs wat argumenten meeleveren om de aanschaf toch te verantwoorden richting de wederhelft van diezelfde Echte Audiofiel. (Maar 35 cent per CD).
Hartelijk dank voor het lachen dees ochtend @The Eagle !
Overigens moet ik zeggen dat dit natuurlijk een ouder hifi.nl artikel is. Veel artikelen daar waarbij men qua testen op de oren (en hersenpan) vertrouwt. Uiteraard subjectief, al lijkt het wel beter geworden de laatste tijd. Mooier zou zijn als ze daadwerkelijk meten. Zou zelf wel eens een scope op een cd speler willen zien dan
Qua licht feller dan de zon: technisch gezen zou ik zeggen dat zou moeten kunnen, zeker als je de felheid neemt die hier op aarde waargenomen wordt. Hoe dat dan moet werken en met wat voor lampje: geen idee. maar bij ASML weten ze dat inmiddels ongetwijfeld
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Als je maar een oppervlak van enkele vierkante micrometers moet beschijnen dan is dat met behulp van lasers en lenzen niet zo heel lastig denk ik.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:09:
Da's 5 keer zoveel als een IMAX projectielamp. Uit dat kastje? Uhuh.
Dat idd. Klein maar fel straaltje. 1 lux is 1 lumen per vierlante meter. Laser is op zijn zachtst gezegd nogal geconcentreerd. Een kleine laserpen kan op 1 meter afstand een lux-waarde hebben die vele malen hoger is dan direct zonlicht (ongeveer 100.000 lux), simpelweg omdat het licht op een oppervlak kleiner dan een vierkante millimeter valt.DominoNL schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:03:
[...]
Als je maar een oppervlak van enkele vierkante micrometers moet beschijnen dan is dat met behulp van lasers en lenzen niet zo heel lastig denk ik.
Dus ik verwacht dat daar gewoon een extra sterk lasertje met de luiste golflengte in zit om de boel dicht te branden
Wel een slecht lasertje als het om de zoveel tijd al vervangen moet worden
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Omdat het met pulsen werkt denk ik dan ook eerder aan een (bijv. xenon-)flitsbuis.
Die kunnen super intens zijn in een hele korte flits, maar inderdaad met een beperkte levensduur.
Je kent ze misschien wel van vroeger, uit de disco… 🪩🕺
Die kunnen super intens zijn in een hele korte flits, maar inderdaad met een beperkte levensduur.
Daar klonken de plaatjes ook wel degelijk anders dan thuis... ik begin nu toch een verband te zien..Davey400 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:02:
Snap ik. Maar doofheid fix je niet met lichtDominoNL schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:03:
[...]
Daar klonken de plaatjes ook wel degelijk anders dan thuis... ik begin nu toch een verband te zien..
Als die CD-R test toch zo eenduidig zou zijn, waarom worden de resultaten dan beschreven als 'ruimtelijker' in plaats van gewoon een surface error measurement draaien? Daar zijn gewoon standaarden voor, en standaardapparatuur. Die digitale bitjes kan je natuurlijk gewoon meten, en dus ook meten hoeveel bitjes er foutief gelezen worden én hoeveel er al dan niet gecorrigeerd zijn door je error correctie (CIRC)
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Sure, maar dan moet je als audiofiel ineens met een PC en cdrom drive aan de slag, en die is dan weet niet audiofiel of geijkt of whatever, en bovendien moet je zoiets snappen. Als het er niet in een 43cm formaat is is het al snel te moeilijkdragonhaertt schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:28:
Als die CD-R test toch zo eenduidig zou zijn, waarom worden de resultaten dan beschreven als 'ruimtelijker' in plaats van gewoon een surface error measurement draaien? Daar zijn gewoon standaarden voor, en standaardapparatuur. Die digitale bitjes kan je natuurlijk gewoon meten, en dus ook meten hoeveel bitjes er foutief gelezen worden én hoeveel er al dan niet gecorrigeerd zijn door je error correctie (CIRC)
En je zou eens moeten weten hoeveel professionele cd-spelers ‘gewoon’ een pc-loopwerk gebruiken.
Zo heb ik 2 Tascam CD-500B’s waar gewoon een slot in-laptop drive van Teac zit. Ook een dikke studio-master-recorder gehad: gewoon pc (din-formaat) loopwerk.
Maar goed, als de bron op zulke beperkte hardware is opgenomen dan moet je dat als ware audiofiel natuurlijk compenseren met ingestraalde netwerkkabels en gedemagnetiseerde cd-spelers… 🤪
Zo heb ik 2 Tascam CD-500B’s waar gewoon een slot in-laptop drive van Teac zit. Ook een dikke studio-master-recorder gehad: gewoon pc (din-formaat) loopwerk.
Maar goed, als de bron op zulke beperkte hardware is opgenomen dan moet je dat als ware audiofiel natuurlijk compenseren met ingestraalde netwerkkabels en gedemagnetiseerde cd-spelers… 🤪
Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.
Enjoy!
Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic
Jij hebt een link gevonden naar het bananen-en-modder-onderzoek van Tom's Hardware? Cool! Maar wij kennen hem al. Nogmaals posten voegt weinig toe, dus hoeft niet.
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.
Enjoy!
Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic
Jij hebt een link gevonden naar het bananen-en-modder-onderzoek van Tom's Hardware? Cool! Maar wij kennen hem al. Nogmaals posten voegt weinig toe, dus hoeft niet.