Wel eens leuk om hier mijn laatste 'projectje' te laten zien. Ik heb zelf een vrij leuke stereo installatie staan waar vrij simpele Monster XP audiokabels aan hangen, koperen draadhulsjes en Nakamichi vergulde pluggen.

Magant Monitor 1000 speakers met een Denon DRA-700AE versterker. Uit Engeland heb ik van het merk HQ en Pro Signal wat analoge kabels gehaald om van RCA-RCA en jackplug-RCA verbinding te kunnen maken met de versterker. Digitale HDMI via de TV gaat ook via kabels van HQ. Allemaal redelijke kwaliteitskabels:
Nu was de enige 'bottleneck' de wat dunne koper kabels naar de luidsprekers. Onder flink vermogen hoor je een ietwat zachte vervorming, puur door het laag. Te dunne draad, te hoge weerstand -> dikkere draad.
Dat was ook het moment dat ik mij een beetje (voor de gein) ben gaan verdiepen. Koperprijzen zijn de afgelopen jaren best wel behoorlijk gestegen en daarom is verzilverd koper of een zilver/koper legering best wel interessant geworden. Weerstand van een 4mm draad in koper is 0,0495 Ohm per meter, bij een legering kan dat iets minder zijn, maar vaak niet eens een echt verschil. Verzilverd maakt ook niet echt verschil uit. Tussen type kabels kan dat allemaal wat variëren.
Wat wél belangrijk is, nieuw en zuiver koper geleid hartstikke goed, maar na verloop van jaren gaat koper corroderen. En dan ga je het verschil met koper meten. En als het echt slecht wordt, de weerstand hoger is, krijg je het effect van een kabel die een diameter kleiner wordt.
Vandaar dus ook mijn keuze voor een verzilverde draad. 99,9% zuiver koper.
Weerstand van de kabel is een, beste is dan ook om direct aan te sluiten op je apparatuur. Probleem is met de kabel die ik heb dat die zo fijn is, dat je die slecht of eigenlijk niet goed kan aansluiten om je terminals/klemmen. Draadhulsje dus. Maar, overgangsweerstand.

Nu is dat een 0,1~0,2 milliOhm. Als je het helemaal netjes wilt doen dan zet je er ook nog een plug op, en die hebben afhankelijk van de aansluitdruk ook een overgangsweerstand (ondanks verguld, etc) van 0,8milliOhm. Belangrijk is daarbij wel dat ze genoeg aansluitdruk hebben, genoeg contactoppervlak, etc. Bij Nakamichi zoals ik dat in het verleden zie je dat dat maar beperkt is, 4 smalle drukpunten en een vrij lage contactdruk.
Dan wil je een kabel hebben met naast een zo laag mogelijke weerstand een zo laag mogelijke impedantie. Dikkere isolatiemantel om de draad en zoals je bij sommige kabels ziet zit er soms nog een paar mm opvulmateriaal tussen.
Weerstand zo laag mogelijk, zo min mogelijk impedantie, materiaal wat niet gaat verslechteren door de jaren, goede verbindingen en een kabel die geschikt is voor hoogfrequent. OFC kabel, fijne draadjes (0,01mm) is daarom een must. Hoogfrequent gaat op de buitenrand van de draad zitten, hoogvermogen in de kern.
Vandaar dat ik gekozen heb voor
Hicon Ambience 240 luidsprekerkabel:

Hierop heb ik gewone industriële adereindhulzen gezet gemaakt van koper die vertind zijn.
Verder heb ik gekozen voor aansluitgemak en daarom dus wel banaanpluggen besteld, beste is eigenlijk zonder deze te gebruiken:
Om de kabel af te werken gekozen voor kous van ViaBlue:

Wat krimpkous op het werk meegenomen en dat afgewerkt.

Voor een euro of 60 voor 2x2m heb je een heel mooie afgewerkte kabel, met goeie connectoren en een laag omhse verbinding met een lage impedantie die jarenlang goed blijft.
Leuke opmerking, als je nu een dure 'sprookjes'kabel hebt, en je hoort verschil (ja dat kan) dan heb je te maken met een kabel die een vrij hoge impedantie heeft. Samen met de weerstand van je kabel is die niet veel meer dan een RC filter. Dit leid ertoe dat bepaalde gebieden van het geluid weggefilterd kunnen worden maar ook, in het geval van vrij erge impedantie dat je naijling/naloop van je geluid krijgt en in het ergste geval brommende apparatuur/luidsprekers.
Dit om er niet te ver technisch op in te gaan, maar dat is wel leuk.
[
Voor 0% gewijzigd door
Verwijderd op 10-02-2017 11:37
. Reden: Typo's ]