Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.833 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:01
Ha lui,

weet niet of het nodig is om een eigen topic te openen. Maar ik heb nu een offerte van 5500exbtw voor 9 JA Solar panelen met serie schakelaar. 20 jaar garantie (geloof ik).

Ik heb een plat dak, dus schaduw is geen issue.

Ik werd zojuist door een andere partij benaderd, die eens stuk duurder is en zegt 7 Jinko Tiger Neo N panelen te kunnen plaatsten voor 5900 (exbtw) euro met parallele schakeling en bijbehorende microomvormemers. Zijn grootste punt was dat het net overbelast raakt in de zomer, dus dat je dan teveel panelen hebt die niks staan te doen bij een serieschakelaar. Voor 9 panelen wordt dat 7600 exbtw. 25 jaar garantie.

Een derde partij biedt AEG panelen aan voor 6200 ex btw. 25 jaar garantie.

Wat denken jullie hiervan? Hoe belangrijk is het argument van het overbelaste net? Ik hoorde ook op de radio dat dat een van de grote problemen van de nabije toekomst wordt dus klinkt valide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
JDx schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:49:
Ik heb even een blackout in de berekening over 2022:

- Opwek 2280 kWh
- Electricity use 2765 kWh
- Feed-in 1334kWh

Hier kan ik hier mijn eigen gebruik uit halen toch?

2280 - 1334 = 946 (41,5%)

Toch toch? :9

Als dit 2023 is, dan krijg ik voor die 1334 x 0,09 = 120,06 euro
(... en een edit van na mijn antwoord)
t/m toch? toch? klopt het. Maar daarna... je verbruik is hoger dan je opwek, toch? toch?
use - opwek = 485.. door saldering: 1334 - 485 = 849 nog te kopen. toch? toch?

[ Voor 73% gewijzigd door onetime op 20-01-2023 11:06 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:34

- Opwek 2280 kWh
- Electricity use 2765 kWh
- Feed-in 1334kWh

Hier kan ik hier mijn eigen gebruik uit halen toch?

En een besparing van 946 x 0,40 = 378,40 euro

Totaal 498,46/jaar (met prijsplafond) voor 8x300 panelen (a 3500 euro)

Is inderdaad 7 jaar, zonder salderen.
Waar haal je die electricity use vandaan? Als dat de inkoop van het net is klopt je berekening niet helemaal, dan is je totale verbruik 3711kWh en verbruik je dus maar ~25% zelf.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

onetime schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:55:
@JDx t/m toch? toch? klopt het. Maar daarna... je verbruik is hoger dan je opwek, toch? toch?
use - opwek = 485.. door saldering: 1334 - 485 = 849 nog te kopen. toch? toch?
Nee opwek is totale opwek

Ik heb dus 1431 moeten kopen na saldering.
RonJ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Waar haal je die electricity use vandaan? Als dat de inkoop van het net is klopt je berekening niet helemaal, dan is je totale verbruik 3711kWh en verbruik je dus maar ~25% zelf.
Opwek (SolarEdge)
Use en Feed-in (Eneco app)

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 20-01-2023 10:59 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@JDx precies, zoals ik schrijf...

Ah, je fout gezien. Wat jij gebruik noemt is niet je gebruik, maar je inkoop...

[ Voor 54% gewijzigd door onetime op 20-01-2023 11:02 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
JDx schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Nee opwek is totale opwek

Ik heb dus 1431 moeten kopen na saldering.

[...]

Opwek (SolarEdge)
Use en Feed-in (Eneco app)
Precies, dus dat is je totale inkoop en niet je verbruik. Dan verbruik je dus een stuk minder zelf.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

RonJ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Precies, dus dat is je totale inkoop en niet je verbruik. Dan verbruik je dus een stuk minder zelf.
Wat jij zegt met die ~25% kan wel kloppen, want in de zomer wek ik 17 per dag op en gebruik ongeveer 4-5.

In de winter wek ik niks op (10 per maand ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:56
Heeft iemand ervaring met opvragen van offertes voor nieuwbouw? Als in, er kan dus enkel een offerte gemaakt worden op basis van een situatietekening en een plattegrond. Is dat (fatsoenlijk) mogelijk?

Ik krijg in mei/juni de sleutel van de nieuwbouw, en ik zou idealiter al direct de eerste dagen zonnepanelen laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

onetime schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:59:
@JDx precies, zoals ik schrijf...

Ah, je fout gezien. Wat jij gebruik noemt is niet je gebruik, maar je inkoop...
Komt omdat het zo in de app staat, Energy use -> Electricity.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0wDaEKJm.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 20-01-2023 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Blik1984 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:04:
Heeft iemand ervaring met opvragen van offertes voor nieuwbouw? Als in, er kan dus enkel een offerte gemaakt worden op basis van een situatietekening en een plattegrond. Is dat (fatsoenlijk) mogelijk?

Ik krijg in mei/juni de sleutel van de nieuwbouw, en ik zou idealiter al direct de eerste dagen zonnepanelen laten leggen.
Ze zijn hier ook niet vantevoren langsgeweest ofzo, gewoon van kadaster of Google Maps zelfs.

Dus een bouwtekening lijkt me prima.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 20-01-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:55
emjen schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:55:

Wat denken jullie hiervan? Hoe belangrijk is het argument van het overbelaste net? Ik hoorde ook op de radio dat dat een van de grote problemen van de nabije toekomst wordt dus klinkt valide.
Mijn panelenverkoper antwoordde op deze vraag: ik zie in je straat maar weinig panelen dus ik verwacht niet dat jouw panelen afschakelen wegens een overbelast net. Klonk logisch. Maar misschien bestaat er een website waar je kunt zien waar en wanneer mijn deel van het net overbelast was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:35
RonJ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:43:
[...]
Dus, altijd zelf rekenen ;) die overtik compagne-berichtjes in de pers en bij MC hebben natuurlijk een overduidelijke politieke agenda, die willen het salderen behouden, dus die zullen een berekening maken die de terugverdientijd zo ongunstig mogelijk voorstelt na het evt. afschaffen in 2025.
... maar niet zelf wiel uitvinden ;)
TNO heeft een Excel spreadsheet gemaakt waarin je van alles (investering, saldering elektriciteitstarieven etc.) zelf aan kunt passen als je wilt.
https://view.officeapps.l....xlsx&wdOrigin=BROWSELINK
Let wel op bij netto terugleveren. Kan zijn dat het dan niet helemaal correct voorspelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Jailhouse schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Mijn panelenverkoper antwoordde op deze vraag: ik zie in je straat maar weinig panelen dus ik verwacht niet dat jouw panelen afschakelen wegens een overbelast net. Klonk logisch. Maar misschien bestaat er een website waar je kunt zien waar en wanneer mijn deel van het net overbelast was?
De enige manier om het echt te weten=meten is naar de netspanning per fase kijken. Een DSMR 4.2+ of een losse kwh meter kan dat over langere tijd voor je loggen.

Hier ligt vrijwel elk huis om ons heen vol met PV en is er ook geen probleem met de netspanning, dat zegt op zichzelf niks.

[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 20-01-2023 11:47 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
Jailhouse schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:39:
[...]

RonJ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:47:
[...]

De enige manier om het echt te weten=meten is naar de netspanning per fase kijken. Een DSMR 4.2+ of een losse kwh meter kan dat over langere tijd voor je loggen.

Hier ligt vrijwel elk huis om ons heen vol met PV en is er ook geen probleem met de netspanning, dat zegt op zichzelf niks.
Komende 2 jaar zal het aantal zonnepannelen verdubbelen ofzo. Dus wat nog niet is gaat nog komen. Dus los van meten, klinkt het naar mijn idee wel verstandig om parallel installatie aan te schaffen. Maar er is hier meer ervaring en verstand dus ben benieuwd naar jullie meningen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
emjen schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:05:
[...]

[...]

Komende 2 jaar zal het aantal zonnepannelen verdubbelen ofzo. Dus wat nog niet is gaat nog komen. Dus los van meten, klinkt het naar mijn idee wel verstandig om parallel installatie aan te schaffen. Maar er is hier meer ervaring en verstand dus ben benieuwd naar jullie meningen?
Ik zou me vooral eerst eens zelf inlezen zodat je dit soort kletsverhalen van kansloze verkopertjes wat minder serieus hoeft te nemen.

7-9 paneeltjes kan makkelijk op 1 fase, normaliter zet je micro-omvormers bij dit aantal ook gewoon op 1 fase en niet op 3-fases. Dat heeft verder niks te maken met hoe je je panelen aansluit, zowel een string-omvormer als micro's kunnen op 1 of 3-fase worden aangesloten.

In het geval van een dak zonder schaduw ben je een dief van je eigen portemonnee door micro's te gaan gebruiken. Installateurs vinden dat zélf fijn wegens 1. hogere prijzen/marges, 2. langere garanties en 3. het is veel makkelijker personeel krijgen dat aan AC mag werken dan aan DC. Je hebt als afnemer zelf hooguit iets met #2 te maken.

De problemen met een te hoge netspanning spelen maar zeer beperkt en lokaal, dat is geen gegeven. Ook regelen de betere omvormers zich dan terug ipv helemaal uit te schakelen. Je kan altijd de boel nog naar een andere fase verplaatsen mochten er toch ooit problemen ontstaan, maar die kans is heel klein.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
RonJ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:23:
[...]

Ik zou me vooral eerst eens zelf inlezen zodat je dit soort kletsverhalen van kansloze verkopertjes wat minder serieus hoeft te nemen.

7-9 paneeltjes kan makkelijk op 1 fase, normaliter zet je micro-omvormers bij dit aantal ook gewoon op 1 fase en niet op 3-fases. Dat heeft verder niks te maken met hoe je je panelen aansluit, zowel een string-omvormer als micro's kunnen op 1 of 3-fase worden aangesloten.

In het geval van een dak zonder schaduw ben je een dief van je eigen portemonnee door micro's te gaan gebruiken. Installateurs vinden dat zélf fijn wegens 1. hogere prijzen/marges, 2. langere garanties en 3. het is veel makkelijker personeel krijgen dat aan AC mag werken dan aan DC. Je hebt als afnemer zelf hooguit iets met #2 te maken.

De problemen met een te hoge netspanning spelen maar zeer beperkt en lokaal, dat is geen gegeven. Ook regelen de betere omvormers zich dan terug ipv helemaal uit te schakelen. Je kan altijd de boel nog naar een andere fase verplaatsen mochten er toch ooit problemen ontstaan, maar die kans is heel klein.
Thanks voor de info. Het fase verhaal haal je er zelf een beetje bij, of ik bedoel, ik weet niet goed wat ik daarmee moet. Ik heb gewoon 3 fase, dus parallel of serie of string komt hoe dan ook op de 3 fase aansluiting.

En dan noemen ze ook dat de single omvormers sneller toe zijn aan vervanging (10 jaar) tov de micro's (15 jaar?)

Ik check even of het terugregelen gedaan kan worden door die ene unit. Edit: lijkt te kunnen.

Dan rest nog: met oog op batterij in de toekomst (al lees ik genoeg kritiek op het hele idee hiervan) maakt het dan nog uit of je parallel of serie neemt?

[ Voor 8% gewijzigd door emjen op 20-01-2023 13:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-10 20:33
emjen schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Thanks voor de info. Het fase verhaal haal je er zelf een beetje bij, of ik bedoel, ik weet niet goed wat ik daarmee moet. Ik heb gewoon 3 fase, dus parallel of serie of string komt hoe dan ook op de 3 fase aansluiting.

En dan noemen ze ook dat de single omvormers sneller toe zijn aan vervanging (10 jaar) tov de micro's (15 jaar?)

Ik check even of het terugregelen gedaan kan worden door die ene unit.
Bij 7 panelen is het verstandig om je systeem op 1 fase aan te sluiten. Dat heeft niets te maken met of je nu een 1 of 3-fase installatie hebt.

Kijk nou eens op je slimme meter wat de spanningen op de verschillende fasen zijn. Als die niet in de buurt van de 253 volt komen hoef je je geen zorgen te maken over het afschakelen van de inverter en kun je gewoon voor een simpele string inverter gaan. Die zijn ook veel eenvoudiger te vervangen of repareren dan micro inverters waarvoor je immers het dak op moet.

Goede string inverters (van b.v. SMA) kunnen gemakkelijk 12 jaar mee gaan en zijn ook dan vaak nog te repareren door b.v. defecte condensatoren te laten vervangen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
emjen schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Ik check even of het terugregelen gedaan kan worden door die ene unit. Edit: lijkt te kunnen.

Dan rest nog: met oog op batterij in de toekomst (al lees ik genoeg kritiek op het hele idee hiervan) maakt het dan nog uit of je parallel of serie neemt?
Dat je een 3-fase aansluiting hebt wil niet zeggen dat je ook een 3-fase omvormer (nodig) hebt c.q. alle fases moet gebruiken, dat blijft een keuze, vooral gedreven door de omvang van de installatie. Bij 9-10 panelen ben je beter af met een 1-fase omvormer, die eerder opstart en later uitgaat dan een (te zware) 3-fase omvormer. Het merendeel van je apparaten zijn ook "gewoon" 1-fase en zitten verdeeld over je 3-fasen in je meterkast.

Men zégt inderdaad dat string omvormers sneller vervangen moeten worden, maar dat hoor ik dan weer vooral van de verkopers van micro-omvormers. Er zit ook ergens wel wat in als je puur naar de productgaranties kijkt (e.g. SMA 10 jaar, Enphase 25 jaar). Maarrrr, bij een micro heb je ook per paneel een apparaat wat stuk kan en je moet meteen het dak op om deze te vervangen, een stringomvormer is maar 1 apparaat en kan je gewoon op je slofjes vanuit binnen vervangen.

In beide varianten heb je gewoon kwaliteitsverschillen die je terugziet in de prijs, ik verwacht met mijn SMA's wel langer te gaan doen dan 10 jaar c.q. langer dan een goedkope chinees, maar dat hoeft niet ook echt zo te zijn en al zeker niet in een individueel geval. Electronica blijft ook een beetje een loterij wat dat betreft.

Voor een latere batterij maakt het iig niets uit, tenzij je nu al voor een hybride omvormer wil gaan. De consensus hier is dat je beter even kan afwachten hoe die markt zich ontwikkeld en beter later een aparte omvormer voor je batterij aanschaft, voor zover die niet ingebouwd zit.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:12
RobWest schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:52:
[...]

Er zijn teveel factoren om je terugverdientijd uit te rekenen:
- Aanschafprijs
- kWh prijs
- TLV
Het is complexer dan dat. Met zonnepanelen kies je meestal voor een andere stroomleverancier. Je kunt beter vergelijken met de leverancier die je gekozen zou hebben als je geen panelen zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@JDx Maar dat is het dus niet. Je weet dat je zelf productie hebt, en die gedeeltelijk moet meetellen.
En dat de app derhalve alleen inkoop kan weergeven, omdat die de dommemeter uitleest.

- Opwek 2280 kWh
- Electricity use inkoop 2765 kWh
- Feed-in 1334kWh

Hier kan ik hier mijn directe eigen gebruik uit halen toch?

(... en een edit van na mijn antwoord)
t/m toch? toch? klopt het. Maar daarna... je verbruik is hoger dan je opwek.
Die 1334 mag je dus salderen, tegen je contract tarief inclusief alle belastingen.
2765 - 1334 = 1431 nog te kopen, tegen je contract tarief inclusief alle belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 08:58
borft schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:31:
[...]

Vermogen wordt verdeeld, dus potentieel zou je dan max 5500W op 1 fase invoeden (dwz, de fase waar ook de 1f omvormer op zit). Daarmee zit je nog onder de 25A. Daarnaast gaat ook je interne verbruik er nog af, dus ik zou zeggen dat het past. Overigens haal je die vermogens alleen maar tegelijk, als alle panelen dezelfde orientatie hebben. Dus als je nieuwe systeem een andere orientatie heeft dan het bestaande systeem is er al helemaal geen probleem.
Grappig, ik heb bijna dezelfde situatie en vraag. Ik heb nu 5200 WP op één fase en overweeg daar 5000 WP onder 90 graden oriëntatieverschil bij te leggen. Ik heb de mogelijkheid om te kiezen tussen één fase (op een andere fase waar de huidige installatie is aangesloten) en drie fase. Beide is mogelijk?

Nog een andere vraag: Ik krijg een 3 fase laadpunt voor een EV in de vrijstaande garage met 5*4mm kabel. De omvormer voor de nieuwe panelen komt ook in de garage. Kan ik de omvormer aansluiten op dezelfde kabel als de EV of moet ik een extra kabel trekken van de omvormer naar de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
@Poecillia

Elke verbruiker/leverancier op zijn eigen 5-aderige kabel natuurlijk en op zijn een eigen groep in de meterkast..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:48
Noord27 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:07:
@Poecillia

Elke verbruiker/leverancier op zijn eigen 5-aderige kabel natuurlijk en op zijn een eigen groep in de meterkast..
5 aderige kabel is alleen nodig bij een 3 fase omvormer en de vraag is juist of het niet beter op een 1 fase omvormer kan. In het geval hierboven kan een onderverdeler gebruikt worden ipv 2e kabel.

[ Voor 9% gewijzigd door Oilman op 20-01-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Oilman schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:43:
[...]

5 aderige kabel is alleen nodig bij een 3 fase omvormer en de vraag is juist of het niet beter op een 1 fase omvormer kan. In het geval hierboven kan een onderverdeler gebruikt worden ipv 2e kabel.
Ik weet niet precies wat je met een onderverdeler bedoelt, maar ik denk dat 1 fase aansluiting op andere fase dan bestaande PV installatie beter is. Er loopt nog een ongebruikte 3 x 2,5mm grondkabel van de garage naar de meterkast, kan ik die gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
Oilman schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:43:
[...]

Er is sprake van een 3 fase lader voor een auto. Die heeft 5 aders nodig (3x fase, 1x0 en 1x aarde). Dan blijven er geen aders over voor iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Poecillia @Noord27 Met een onderverdeler in de garage ligt er één in de groepenkast afgezekerde kabel naar een andere groepenkast in de garage, daar hoofdschakelaar voor die kast met weer automaten voor de omvormer en voor de gebruikers. Kabel beveiligt en alles netjes gezekerd.
Je gebruikt de kabel dan dus dubbel, en met gelijktijdige opwek en verbruik in de garage beperk je verlies.
Ruimte voor een 3fase lader en 1- of 3fase omvormer. Veel kan met onderverdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poecillia
onetime schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:46:
@Poecillia @Noord27 Met een onderverdeler in de garage ligt er één in de groepenkast afgezekerde kabel naar een andere groepenkast in de garage, daar hoofdschakelaar voor die kast met weer automaten voor de omvormer en voor de gebruikers. Kabel beveiligt en alles netjes gezekerd.
Je gebruikt de kabel dan dus dubbel, en met gelijktijdige opwek en verbruik in de garage beperk je verlies.
Ruimte voor een 3fase lader en 1- of 3fase omvormer. Veel kan met onderverdeler.
Ik denk dat ik al een aanzet tot een onderverdeler in de garage heb. Er gaat nu één fase in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-O96in1N_OOkgXR5A4RAx5qV-Hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KU7fnUlDQF8zB5YkmQqFsH7j.jpg?f=fotoalbum_large

Deze moet dus op drie fase worden aangesloten. En dan kan ik meerdere groepen waaronder een lader, een omvormer en groepen voor de garage realiseren. Ik vermoed dat de vorige bewoner dat van plan was, maar de verkeerde kabels heeft gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:15

The Legend

*Plop*

Mijn eerdere bericht hier is al snel ondergesneeuwd dus ik plug hier ff m’n eigen topic met mijn ‘wanneer bijleggen’-dilemma :p

Vast energiecontract, nu panelen bijleggen of niet?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-10 11:32

ErikVers

e-Duurzaam

Blik1984 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:04:

Ja hoor is geen probleem, bouwtekening erbij en het is nog makkelijker voor de aanbieder dan met bestaande bouw 😋👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

emjen schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:55:
Ha lui,

weet niet of het nodig is om een eigen topic te openen. Maar ik heb nu een offerte van 5500exbtw voor 9 JA Solar panelen met serie schakelaar. 20 jaar garantie (geloof ik).

Ik heb een plat dak, dus schaduw is geen issue.

Ik werd zojuist door een andere partij benaderd, die eens stuk duurder is en zegt 7 Jinko Tiger Neo N panelen te kunnen plaatsten voor 5900 (exbtw) euro met parallele schakeling en bijbehorende microomvormemers. Zijn grootste punt was dat het net overbelast raakt in de zomer, dus dat je dan teveel panelen hebt die niks staan te doen bij een serieschakelaar. Voor 9 panelen wordt dat 7600 exbtw. 25 jaar garantie.

Een derde partij biedt AEG panelen aan voor 6200 ex btw. 25 jaar garantie.

En met micro heb je geen last van net overbelasting?
Vraag hem gelijk ff naar wel of niet aftoppen met die 7; welke micro omvormer bied hij daarbij aan en hoeveel WP is paneel?
Zelf net als hier op t forum een sterke voorkeur voor serie schakeling vanwege beste prijs kwaliteit verhouding.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

RonJ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:23:
[...]

De meneer waar jij een bepaalde omschrijving aan geeft krijgt (net als ik) vaak een percentage van behaalde omzet. Dit zorgt er vermoedelijk voor dat er te vaak in mijn ogen naar het duurder systeem word gepraat en zeker met een veiligheids of risico argument, daar zijn veel NL klanten gevoelig voor.

Ik houd me juist liever bij de techniek en wat er echt nodig is. Wat is daarvan het gevolg; dat ik elke keer moet uitleggen waarom ik niet bij een dak vol in de zon Enphase of SolarEdge adviseer dit tot om gek van te worden 😋😂🙈

Wat wil ik hiermee zeggen? Dat niet elke verkoper voor max eigen 💸 rendement gaat over de rug van een minder ingelezen consument. Helaas vecht ik vooral tegen de marketing machines die nog steeds onzin verspreiden over gehele string die inzakt bij schaduw enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
En als micro's inzetten goedkoper is als een string-inverter? Wat heeft dan de voorkeur?

[ Voor 5% gewijzigd door Hermarcel op 21-01-2023 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Hermarcel schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:55:
En als micro's inzetten goedkoper is als een string-inverter? Wat heeft dan de voorkeur?
Dan zou ik t overwegen. Is mooi dat je inzicht per paneel hebt. Wat je er mee doet is natuurlijk een tweede vraag. Wel is een dak strak op t zuiden zonder noemenswaardige schaduw in principe beter af met een centrale omvormer. Micro is voor mij echt voor de kleinere setjes (2-3) per windrichting en voor complexere (schaduw) opstellingen.

Waarom?:
-enphase tov goodwe volgens hun eigen specs doet goodwe volgens de EU norm het omvormen 1% beter.
-Let daarnaast op aftoppen; ligt aan t max vermogen van je paneel tov je micro. Enphase in betaalbare uitvoering gaat echt wel iets aftoppen met de 400+WP panelen tijdens beperkte periode per jaar.

Je maakt iedereen wel nieuwsgierig hoe je die kosten gelijk kan krijgen?
Normaal zit je zo op €100,- tot €150,- per paneel aan meerprijs om met micro te plaatsen.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 21-01-2023 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleske
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Weet iemand wat een foutmelding Installatiefout netaansluiting kan zijn?
Ik meen gezien te hebben foutcode 1302.

Wachten op netspann. > Installatiefout netaansluiting > Net + beveilig. testen

L of N zou niet angesloten kunnen zijn.

En de zekering op de groepenkast in schuur is dan afgeschakeld. Die in meterkast woning is niets mis mee.

Betreft sma stp 10000-20

Gebeurde vandag 2 x dat die uit ging. Installatie hangt nu 4 jaar.

Wat moet ik doen om deze fout voortaan te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
ErikVers schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:26:
[...]
Je maakt iedereen wel nieuwsgierig hoe je die kosten gelijk kan krijgen?
Normaal zit je zo op €100,- tot €150,- per paneel aan meerprijs om met micro te plaatsen.
Ik wil geen reclame maken. Heb absoluut geen banden met Hoymiles en/of Solarchamp.

Ik heb goeie ervaringen (half jaar ongeveer) met de HMS-2000-4T van Hoymiles

[ Voor 4% gewijzigd door Hermarcel op 21-01-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Fleske Automaten inschakelen. Heb je nog garantie? Bellen met je installateur?
Zelf aangelegd? Alle draad / kabel overgangen controleren. Zoveel mogelijk gewoon doen.
Zou eventueel het net-relais van de SMA kunnen zijn.

Of bedoel je dat de automaat uitschakelt en je dan die foutmelding krijgt? Logisch. (-> Garantie.)
Omvormer aan het kapot gaan? Of de automaat? (automaat kan de omvormer wel aan, toch? 4jaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleske
  • Nu online
onetime schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:34:
@Fleske Automaten inschakelen. Heb je nog garantie? Bellen met je installateur?
Zelf aangelegd? Alle draad / kabel overgangen controleren. Zoveel mogelijk gewoon doen.
Zou eventueel het net-relais van de SMA kunnen zijn.

Of bedoel je dat de automaat uitschakelt en je dan die foutmelding krijgt? Logisch. (-> Garantie.)
Omvormer aan het kapot gaan? Of de automaat? (automaat kan de omvormer wel aan, toch? 4jaar.)
Ik weet niet wat er precies gebeurd. Maar de automaat staat dan uitgeschakeld. Rood led op sma brand.

Ik ga de aansluitingen controleren. Maar heb er niet eerder last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Hermarcel schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:32:
[...]

Ik wil geen reclame maken. Heb absoluut geen banden met Hoymiles en/of Solarchamp.

Ik heb goeie ervaringen (half jaar ongeveer) met de HMS-2000-4T van Hoymiles
Prima shop, mijn eerste set (toen ik het nog niet zelf verkocht) kwam hier ook vandaan, uiteraard wel een string omvormer 😋
Die hoymiles doen het 0,5% minder dan een goodwe dus vrijwel verwaarloosbaar. Kwaliteit en garantie afwikkeling geen idee. Ik denk voor de doe het zelf een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Fleske schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:06:
[...] Ik weet niet wat er precies gebeurd. Maar de automaat staat dan uitgeschakeld. Rood led op sma brand.

Ik ga de aansluitingen controleren. Maar heb er niet eerder last van gehad.
Kan je foto's van beide automaten plaatsen? Liefst zonder de kap van de groepenkasten.
In ieder geval; zijn de automaten echt helemaal het zelfde of alleen gelijke waarde?

Als de meterkast automaat zwaarder is dan de schuur automaat, ga ik een beetje denken aan een omvormer die dingen begint te doen buiten spec.(automaat zou toch binnen spec de omvormer moeten kunnen hebben?)
Als beide automaten gelijk zijn zou ik de schuur automaat willen controleren.
(wordt het in de zomer in de schuur beduidend warmer dan in de meterkast?)

2 punten om zeker te controleren. eigenlijk hoort dit in apart topic, te beginnen met jouw vraag

edit: geen alamat? kan trippende aardlek zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleske
  • Nu online
onetime schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:53:
[...]

Kan je foto's van beide automaten plaatsen? Liefst zonder de kap van de groepenkasten.
In ieder geval; zijn de automaten echt helemaal het zelfde of alleen gelijke waarde?

Als de meterkast automaat zwaarder is dan de schuur automaat, ga ik een beetje denken aan een omvormer die dingen begint te doen buiten spec.(automaat zou toch binnen spec de omvormer moeten kunnen hebben?)
Als beide automaten gelijk zijn zou ik de schuur automaat willen controleren.
(wordt het in de zomer in de schuur beduidend warmer dan in de meterkast?)

2 punten om zeker te controleren. eigenlijk hoort dit in apart topic, te beginnen met jouw vraag

edit: geen alamat? kan trippende aardlek zijn...
Het zijn 2 verschillende automaten. Ik krijg het vermoeden dat dat het probleem is:
Schuur: Hager ADM466G C16 A
meterkast: Eaton xpole PLS6-B20/3N

wat is nu verstandig om te doen?
En waarom gaat het 2 jaar goed en nu klapt de automaat er 2 x uit?

[ Voor 3% gewijzigd door Fleske op 22-01-2023 08:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Ik heb zojuist na 1 maand wachten een offerte ontvangen voor de installatie van m'n toekomstige PV-Installatie.

1.75 Euro/Wp. 10x400Wp panelen

Hier zijn ze ook uitgegaan van een 1 fase installatie (gevraagd om 3 fase), hebben ze ook nog eens Enphase 8+ omvormers gebruikt terwijl ik duidelijk had gespecificeerd 7+ te willen hebben aangezien ik al een bestaand systeem heb en mijn hele dak ligt niet vol wat ik wel gevraagd had. Daarnaast ook gewoon nog eens doodleuk de Envoy erbij gezet. Maar goed, zal wel massa productie zijn.

Daarom besloten het zelf te gaan doen. Kan dit voor 0.95 Euro/Wp doen, waarbij ik 15x420 panelen gebruik.

Zal foto's maken tijdens de montage en hier delen.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-10 20:38
Fleske schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:39:
[...]

Het zijn 2 verschillende automaten. Ik krijg het vermoeden dat dat het probleem is:

Die in de schuur is een aardlekautomaat van 30mA.
Gezien de selectiviteit C versus B en 20 versus 16 verwacht ik niet dat het om kortsluiting gaat.
Anders had de andere er ook al wel een keer uitgeklapt.
Vraag is, waarom gaat de aardlek eruit? Lekt er inderdaad stroom naar aarde of is de aardlekautomaat stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Dapdodo schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:14:
[...]

Die in de schuur is een aardlekautomaat van 30mA.
Gezien de selectiviteit C versus B en 20 versus 16 verwacht ik niet dat het om kortsluiting gaat.
Anders had de andere er ook al wel een keer uitgeklapt.
Vraag is, waarom gaat de aardlek eruit? Lekt er inderdaad stroom naar aarde of is de aardlekautomaat stuk.
Er wordt over het algemeen aangeraden om 300mA lekstroom beveiliging te gebruiken voor zonnepanelen. Als er iets van vocht op de panelen komt is het mogelijk dat er een 'lekstroom' ontstaat. Dit effect kan na mate de panelen verouderen (krasjes) of lichte vuilaanslag krijgen verergeren, want er blijft dan relatief meer water op de panelen liggen,

https://www.zonnefabriek....ek-problemen-na-de-storm/

Wellicht dat dit een aanknopingspunt is?

[ Voor 10% gewijzigd door Bowen_HAFX op 22-01-2023 09:33 ]

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Wel opmerkelijk, ik vraag me af in hoeveel gevallen er werkelijk sprake is van een verhoogde capacitieve koppeling. Regenwater geleidt niet heel goed en het waterfilmpje is erg dun. De capaciteit is er wel, maar je hebt ook geleiding nodig om 30 mA te halen. Mijn indruk is dat het in de meeste gevallen om lekstroom via een niet meer waterdichte connector gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 14:16
klump4u schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:40:
[...]

Zo vol mogelijk leggen, doe je maar een keer. Met een 3 fase omvormer met 2 mppt ingangen heb je voor 2 verschillende dakvlakken genoeg. Wat wil je afdekken in de toekomst? Saldering gaat zeer waarschijnlijk afgebouwd worden dus liever wat meer opwek in mijn optiek.
Ik zou met de 12 stuks die ik op zuid ga leggen mijn huidige gebruik afdekken. Ik heb eigenlijk geen idee hoe rendabel de noord kant is, maar dat kan ik uiteraard wel uitrekenen met een van de online tools.

Een Goodwe 3 fase omvormer met een vermogen van 7600wp kost bij de Warmteservice €916,-, dus het verschil met een 1 fase omvormer valt me nog best mee. Uiteraard geen hybride model, dus wellicht na 2025 weer aan vervanging toe (afhankelijk van de nieuwe regelgeving tegen die tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvschie
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 23:47
Hola. Mijn zonnepanelen worden vervangen, dus ik heb vier panelen over van ~265Wp elk, en een inverter Trannergy SGN1300TL.

Op mijn schuur is plek voor twee panelen. Het is een niet ideale plek, maar als ik voor zo-goed-als-gratis er wat op kan gooien lijkt me dat mooi.

Gaat deze inverter werken met twee paneeltjes? En hoe bepaal je dat, want dat is me onduidelijk...

Specs die denk ik relevant zijn. Inverter:
- MPP voltage range: 50-450V
- Initial Feeding Voltage: 60V

Paneel:
- Vmpp: 30.8V (STC) 28.5V (NOCT)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKX0SsSUIM6uch0octBh3tc7Bro=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PQo8zZPl4iwCCbY8TG7GCPSu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

@fvschie Krap, maar zo te zien gaat het wel wat doen. Je zou ook naar een 2e hands YC600 micro kunnen kijken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Fleske schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:39:
[...] Het zijn 2 verschillende automaten. Ik krijg het vermoeden dat dat het probleem is:

Zoals ik al dacht, en anderen ook, door toegenomen veroudering en slijtage is je systeem gevoeliger geworden voor vocht. Je hebt een 100mA of desnoods 300mA aardlek nodig voor de schuur.
Zo snel mogelijk. Kan je hem zelf wisselen? Deze bijvoorbeeld. Tot die tijd iedere keer weer inschakelen als hij uitvalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-10 17:32
Iemand nog een tip hoe ik sneeuw van m’n zonnepanelen haal zonder een 7m hoge ladder (hoogtevrees). Ik heb geen dakramen want bergzolder.

Dit is de 3e dag met 0 opbrengst. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HmLGsbh53MVsQhRv1hRT9KhXj0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R8GtBDAXqzwFIxEPdic3zfls.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
Ik heb een plat dak op het zuidzuidwesten, maar waarschijnlijk is het beter om panelen te verdelen over oost/westen met oog op het afschalen van het terugleveren. Maakt het dan nog uit of ik een string of parallel systeem neem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-10 20:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

emjen schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:42:
Ik heb een dak op het zuidzuidwesten, maar waarschijnlijk is het beter om panelen te verdelen over oost/westen met oog op het afschalen van het terugleveren. Maakt het dan nog uit of ik een string of parallel systeem neem?
Nee, is echt een slecht idee als je andere kant NO is. Dat stuk zal het dan in de winter nog een stuk slechter doen. Leg je panelen zo zuidelijk gericht mogelijk voor zoveel mogelijk opbrengst in de winter.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
JvS schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:02:
[...]

Nee, is echt een slecht idee als je andere kant NO is. Dat stuk zal het dan in de winter nog een stuk slechter doen. Leg je panelen zo zuidelijk gericht mogelijk voor zoveel mogelijk opbrengst in de winter.
Excuus, ik bedoel, ik heb een plat dak. Dus drie op het oosten, 3 op het zuiden en dan 3 op het westen, zou misschien kunnen. Ik heb geen idee of panelen aan drie scharnierpunten kunnen om nog zorgvuldiger te draaien? Al is het een beetje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

emjen schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Excuus, ik bedoel, ik heb een plat dak. Dus drie op het oosten, 3 op het zuiden en dan 3 op het westen, zou misschien kunnen. Ik heb geen idee of panelen aan drie scharnierpunten kunnen om nog zorgvuldiger te draaien? Al is het een beetje?
aaah ja om deze reden is het dus het idee om voor je eigen situatie een eigen topic te openen. Want dit is genuanceerd. Als je vervolgvragen hebt, start even een eigen topic met het template, dan hoeven we je hier niet meer uit te vragen.

Op een plat dak leg je oost-west dakjes (maakt niet uit in welke richting), omdat je dan meestal 20% meer kwijt kan en ondanks dat het 10% minder oplevert per paneel, is het door de grotere hoeveelheid panelen wel een beter idee. Heeft verder werinig invloed op saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
JvS schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:09:
[...]

aaah ja om deze reden is het dus het idee om voor je eigen situatie een eigen topic te openen. Want dit is genuanceerd. Als je vervolgvragen hebt, start even een eigen topic met het template, dan hoeven we je hier niet meer uit te vragen.

Op een plat dak leg je oost-west dakjes (maakt niet uit in welke richting), omdat je dan meestal 20% meer kwijt kan en ondanks dat het 10% minder oplevert per paneel, is het door de grotere hoeveelheid panelen wel een beter idee. Heeft verder werinig invloed op saldering.
En parallel of string maakt ook niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hangt totaal van de situatie af. Open even een eigen topic als je advies wilt over je eigen situatie zoals in dat rode deel onder het topic staat.

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 22-01-2023 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
onetime schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Zoals ik al dacht, en anderen ook, door toegenomen veroudering en slijtage is je systeem gevoeliger geworden voor vocht. Je hebt een 100mA of desnoods 300mA aardlek nodig voor de schuur.
Zo snel mogelijk. Kan je hem zelf wisselen? Deze bijvoorbeeld. Tot die tijd iedere keer weer inschakelen als hij uitvalt...
Ik zou eerst even kijken of er niet een connector in het water ligt te knetteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
fRiEtJeSaTe schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:34:
Iemand nog een tip hoe ik sneeuw van m’n zonnepanelen haal zonder een 7m hoge ladder (hoogtevrees). Ik heb geen dakramen want bergzolder.
Wiet kweken op zolder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:17
Wat is een gangbare prijs voor het laten installeren van zonnepanelen. Gaat puur om installatie, heb nu een offerte van 100 per paneel, maar dat lijkt me wat hoog voor 22 panelen. Heb zelf panelen, installatiemateriaal en een omvormer.

[ Voor 13% gewijzigd door Eskimootje op 22-01-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Eskimootje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:11:
Wat is een gangbare prijs voor het laten installeren van zonnepanelen. Gaat puur om installatie, heb nu een offerte van 100 per paneel, maar dat lijkt me wat hoog voor 22 panelen.
Ergens tussen de 1 en 1,5 euro/Wp dus als ze je echt 22 panelen voor 2200 euro aanbieden inclusief installatie en omvormer dan klinkt dat als een extreem goede deal.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:17
Termy schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:29:
[...]

Ergens tussen de 1 en 1,5 euro/Wp dus als ze je echt 22 panelen voor 2200 euro aanbieden inclusief installatie en omvormer dan klinkt dat als een extreem goede deal.
Heb mijn bericht aangepast, gaat dus puur om installatie, geen materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-10 17:32
Dat heb ik al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:26
fRiEtJeSaTe schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:34:

Dit is de 3e dag met 0 opbrengst. :+

[Afbeelding]
Bidden tot de weergoden.

Maar eerlijk.. Die paar kWh's die je op een winterse dag binnenhaalt.. Lijkt me niet echt de moeite om daar druk over te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:25
Eskimootje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:11:
Wat is een gangbare prijs voor het laten installeren van zonnepanelen. Gaat puur om installatie, heb nu een offerte van 100 per paneel, maar dat lijkt me wat hoog voor 22 panelen. Heb zelf panelen, installatiemateriaal en een omvormer.
kijk maar eens bij solar-bouwmarkt.nl
was eerder ca. eur 1000 voor 10 panelen met omvormer +eur 50 per paneel + eur 50 per extra dakvlak

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Martin7182 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:35:
Wel opmerkelijk, ik vraag me af in hoeveel gevallen er werkelijk sprake is van een verhoogde capacitieve koppeling. Regenwater geleidt niet heel goed en het waterfilmpje is erg dun. De capaciteit is er wel, maar je hebt ook geleiding nodig om 30 mA te halen. Mijn indruk is dat het in de meeste gevallen om lekstroom via een niet meer waterdichte connector gaat.
Bovendien zegt een capacitieve load aan de DC kant niet zoveel over een "lekstroom" aan de AC kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-10 08:39
Wie wil even meekijken naar welke offerte het beste bang for buck is?

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2170146

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Hermarcel schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:30:
[...]
Bovendien zegt een capacitieve load aan de DC kant niet zoveel over een "lekstroom" aan de AC kant.
Jawel, want het is een (parasitaire) capacitieve load tussen de DC en AC kant. DC en AC hebben een potentiaalverschil vanwege trafoloze omvormer, dus er kan load tussen die twee ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Martin7182 Maar dat geldt niet voor de capacitieve load bij een paneel zoals in het filmpje. Dat is een pure DC aangelegenheid.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• nemmiesis29
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:16
Hier besloten na een aantal erg dure offertes de panelen op mijn overkapping zelf te leggen. Samen met gepensioneerde schoonvader die elektricien was/is. Plaatsen was in dagje gebeurt met zijn tweeën.
Via bedrijf zou ik uitkomen op +- 5500ex btw
Nu 2500 ex btw.

8x Risen Titan 405WP
Valkpro 2x4 portrait
Solis mini 3000 S6 AFCI omvormer
Alle panelen op het zuiden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wNaQV24FFP_rM724imrq5cev1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0vAtLf6mQCiC1UBO71u7pfk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-DRCazI1FIatHyD0GSRwUfxqLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vs26etpq9RFlXGltHCH3Nopt.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-7n_4KWT8mfFsN_f3BLW7G1oJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiDgARNvgOK4Lnurakj16qP0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FM4er-lNPRbmZYtL1p3cnrOumSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24jQSMv7hAtlwh4UL73lnaTj.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJT4Tb7QlbSyXkb9JE-qis4FaYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSTQDexWYb9TvqEm1H5MGYqa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kFyNRW_dn6lpa62pMD6KnMGVJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0bJTHhZIZlpE1J0dEENYxdj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUtsua3bvhMTFzJnq_DKxRjf0Fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6snOWNu7zmK9HW03nsQPDArI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTtI5sTUPi5XBvBs5O3LRo44Lk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7PFLeVQmXx5fyACvp3oj0Gx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door nemmiesis29 op 23-01-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
nemmiesis29 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:56:
Hier besloten na een aantal erg dure offertes de panelen op mijn overkapping zelf te leggen. Samen met gepensioneerde schoonvader die elektricien was/is. Plaatsen was in dagje gebeurt met zijn tweeën.
Nu 2500 ex btw.

8x Risen Titan 405WP
Valkpro 2x4 portrait
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi werk!
Ik zou de twee rijtjes panelen wel nog iets verder uit elkaar leggen, je hebt de plaats en dan heb je nog net iets minder last van schaduw.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemmiesis29
Mooi werk!
Ik zou de twee rijtjes panelen wel nog iets verder uit elkaar leggen, je hebt de plaats en dan heb je nog net iets minder last van schaduw.
Zat ik ook aan te denken Idd. Alleen dan kom ik in de knoei met de bekabeling die dan te kort is.
Zullen vast verlengstukken voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Hermarcel schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:29:
@Martin7182 Maar dat geldt niet voor de capacitieve load bij een paneel zoals in het filmpje. Dat is een pure DC aangelegenheid.
Ik had het over deze foto van www.zonnefabriek.nl:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M56QI71GdQlbpaqiJNm2TlV3HnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p58WE0aKIhKfAqaHZR3ZlKqN.jpg?f=fotoalbum_large
Het gaat over C1. Het waterlaagje staat in contact met het frame wat als het goed is (AC-)geaard is, vandaar dat ik ook de elektrische weerstand van regenwater erbij haalde. Geen idee hoeveel lekstroom er precies kan gaan lopen; de weerstand is vrij hoog, het oppervlak groot en de afstand vrij klein (dikte van het glas). C3 is ook een groot oppervlak, maar op veel grotere afstand en mogelijk niet eens goed met de aarde in contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:50
Nu 2500 ex btw.

8x Risen Titan 405WP
Valkpro 2x4 portrait
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super netjes, meer fotos van je omvormer en elektra? Zelf grondkabel erheen getrokken vanuit de meterkast? Zelf ook binnenkort aan de gang op de carport. Heb je nog extra kabel nodig tussen de 2 rijen? Dat haal je vast niet met wat er aan het zonnepaneel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Ja,ik ook. Sorry.
Het blijft aan de DC-zijde. Dat daar wat weglekt naar aarde is goed mogelijk, maar een aardlekschakelaar meet niet wat er naar aarde weglekt, maar meet het verschil tussen fase en nul, dus puur de AC zijde.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonJ
Hier ook afgelopen weekend een setje panelen gelegd op onze garage. Het was even een ongeplande extra klus om het dak eerst sneeuw- en ijsvrij te maken, maar daarna ging het vrij rap allemaal. Nou is het nog even afwachten tot de SMA omvormer (na)geleverd wordt en ze daadwerkelijk wat kunnen gaan doen.

Ik moet zeggen dat het gebruikte Solarstell/Blubase systeem, hoewel heel erg makkelijk om mee te werken omdat het allemaal kant- en klaar is, op sommige punten toch wat tegenviel. De klemmen tussen de panelen werken met een soort plastic trappetje om maar één kant op te bewegen, maar drukken dan bij het aandraaien scheef en daarmee de panalen weer aan de kant of breken zelfs het mechanisme deels plastic af. Ook de meegeleverde boutjes om de zij- en achterplaten te bevestigen lijken eerder voor hout bedoeld en pakken heel vaak de voorgeboorde gaten niet. Dat vond ik toch wat tegenvallen. Het is ook wel handig om goed de instructie te volgen >:) en eerst de verticale staanders uit te klappen voordat je de koppelstukken plaatst, dan kunnen de staanders niet meer omhoog en deze zijn erg lastig weer los te krijgen

Ik was wel erg te spreken over de Weidmuller PV-sticks, die zijn wel echt een aanrader. Je hoeft ten eerste geen tang aan te schaffen voor die paar MC4 connectoren en je kan ook geen fouten maken bij het aanknijpen. Voor het prijsverschil hoef je het ook niet te laten.

Gebruikte materialen:
11x Trina Solar Vertex S 425Wp, aansluiting dmv 2 strings.
Solarstell Connect Portrait montagesysteem
Bloembakblokken van 29kg plus wat losse betontegels van 15x30 en 4,5kg als ballast.
6mm2 bekabeling met Weidmuller PV stick connectoren
SMA Sunny Boy 3.6 wordt nog nageleverd.

Eerst hebben we de paneel houders haaks uitgelegd met de solarsteller en deze doorgekoppeld. Vervolgens hebben we de ballast geplaatst. Die grote blokken leken een goed idee, maar ik zou de volgende keer toch meer kleinere tegeltjes pakken. Deze waren lastig het dak op te krijgen en qua hoogte ging het ook maar nét goed. Je kan zo de ballastbak ook alleen achteraan plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiDqp4HOJfnpSNROrFp5ezrzKbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuIzDs8QvptPsLrptiKA4VOA.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste rij lag er na 2 uurtjes op, de 2e rij hebben we uitgesteld omdat het al donker werd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tB0mmlEGwdjD7t8Bo1nvxIXLpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n7pLucn9FjbCmtVy0Aqjcihz.jpg?f=fotoalbum_large

Een dag later hebben we in iets meer dan een uurtje ook de tweede rij gelegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21bzz6vsrN3DX0vhFDiCaxyOUKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhyrIeRF4C7Om0YqBB0isiF1.jpg?f=fotoalbum_large

En binnen alvast zoveel mogelijk voorbereid voor de omvormer, de achterplaat is van fermacell en dat komt er ook nog een stuk boven als het plafond weer geisoleerd is. Voor nu heb ik de kabels goed afgetaped met zelf-vulcaniserende isolatietape en de uiteinden in een buisje gehangen, zo kan er in deze situatie geen vlamboog ontstaan. De tweede min-kabel moet ik ook nog even trekken deze week, deze was namelijk van het duurste soort kabel, een te korte :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdAaM9cK-IJiMtsKvjnyOOLPilY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNyAF7X2lqwvdQDIA7taNIXN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 23-01-2023 13:23 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nemmiesis29
Super netjes, meer fotos van je omvormer en elektra? Zelf grondkabel erheen getrokken vanuit de meterkast? Zelf ook binnenkort aan de gang op de carport. Heb je nog extra kabel nodig tussen de 2 rijen? Dat haal je vast niet met nu wat er aan het zonnepaneel zit.
Thx,de grondkabel inderdaad al aangelegd voordat ik de tuin ging aanleggen vanaf voor naar achter. (Heerlijk in de kruipruimte 😏)
Zoals het er nu ligt had ik geen extra kabel nodig aangezien dit net ging.

Ik ga nog een keer meer foto’s maken als het een beetje weer is. Dan breng ik gelijk van die waterclips aan zodat er geen vuil aan de onderste rand op gaat hopen en evt de opbrengst gaat beïnvloeden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSvC1ow1plK733Qduj5ObRZgQAQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3MCEStdNFzve9vhIw322VRTQ.jpg?f=user_large

Succes als je gaat beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Hermarcel schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:02:
[...]
Ja,ik ook. Sorry.
Het blijft aan de DC-zijde. Dat daar wat weglekt naar aarde is goed mogelijk, maar een aardlekschakelaar meet niet wat er naar aarde weglekt, maar meet het verschil tussen fase en nul, dus puur de AC zijde.
Met een trafoloze omvormer heb je DC bovenop AC, het zijn geen aparte systemen. Dus kan er stroom lopen van DC naar AC, buiten de kabels om naar aarde. Analoog aan de DC schakeling van een oude beeldbuis-TV; daar superponeert een geschakelde voeding de DC laagspanning bovenop de 230 AC netspanning. Als je de DC 'laagspanning' aanraakt dan krijg je een behoorlijke klap (in mijn jonge jaren eens gedaan).
Kortom, de aardlekschakelaar ziet bij een lek een deel van de teruggaande stroom niet want die loopt via aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat is intern in de inverter. Oftewel wat anders dan capacitieve koppeling bij het paneel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:56
Vraagje voor de mensen die zelf panelen gelegd hebben de afgelopen tijd, waar hebben jullie je materialen ingekocht? Ik wil binnenkort zelf aan de slag (8x ~400WP op de garage en 5x ~560WP op de overkapping ivm maat van de panelen - zal er tzt nog een eigen topic voor maken). Nou zijn er verschillende opties, bijvoorbeeld de 560W panelen bij Sun-Solar.nl voor 252 euro. Niet verkeerd a 45ct/WP, maar nou zijn er via marktplaats verkopers die dezelfde panelen aanbieden voor 33ct/WP. Dat klinkt voor mij ernstig als "te mooi om waar te zijn", zijn er mensen met ervaring met verkopers via marktplaats zonder webshop oid?

@RonJ @nemmiesis29 waar hebben jullie bijvoorbeeld je materialen vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemmiesis29
@dunedanh

Ik heb ze bij http://www.warmtebeheer.nl/ gekocht,daar bieden ze ook kant en klare pakketten aan en zie je ook gelijk het oppervlak wat de set inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Hermarcel schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:19:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat is intern in de inverter. Oftewel wat anders dan capacitieve koppeling bij het paneel zelf.
Nee, maar misschien bedoel je iets anders. Waar ik op doel is de AC stroom door C1 in het plaatje; die gaat niet door de aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Martin7182 Kan zo maar zijn dat we het over hetzelfde hebben. Wat denk je? Zullen we het hierbij laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Hermarcel schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:19:
Door de trafoloze koppeling tussen AC en DC is die interne verbinding in de inverter er reden voor dat een AC rimpel op de DC panelen voor een meetbare lekstroom in een alamat / aardlekschakelaar kan zorgen.

edit: vergeet niet dat de IGBT's 50 keer per seconde danwel de + van de panelen, danwel de - van de panelen "met de nul verbinden" en de andere met de fase. Met nog allemaal regel-electronica erbij. Waarschijnlijk een 5-200kHz PWM regeling.

[ Voor 21% gewijzigd door onetime op 23-01-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 09:15
Nu 2500 ex btw.

8x Risen Titan 405WP
Valkpro 2x4 portrait
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik zie tegenover een paar reactie eronder van ronj dat deze geen steun in het nidden hebben\
als je de panelen in het midden drukt gaat die dan niet beetje veel wiebelen?\

vraag me af wat dat doet met veel wind en over de jaren heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
RonJ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:17:
Hier ook afgelopen weekend een setje panelen gelegd op onze garage. Het was even een ongeplande extra klus om het dak eerst sneeuw- en ijsvrij te maken, maar daarna ging het vrij rap allemaal. Nou is het nog even afwachten tot de SMA omvormer (na)geleverd wordt en ze daadwerkelijk wat kunnen gaan doen.

Ik moet zeggen dat het gebruikte Solarstell/Blubase systeem, hoewel heel erg makkelijk om mee te werken omdat het allemaal kant- en klaar is, op sommige punten toch wat tegenviel. De klemmen tussen de panelen werken met een soort plastic trappetje om maar één kant op te bewegen, maar drukken dan bij het aandraaien scheef en daarmee de panalen weer aan de kant of breken zelfs het mechanisme deels plastic af. Ook de meegeleverde boutjes om de zij- en achterplaten te bevestigen lijken eerder voor hout bedoeld en pakken heel vaak de voorgeboorde gaten niet. Dat vond ik toch wat tegenvallen. Het is ook wel handig om goed de instructie te volgen >:) en eerst de verticale staanders uit te klappen voordat je de koppelstukken plaatst, dan kunnen de staanders niet meer omhoog en deze zijn erg lastig weer los te krijgen

Ik was wel erg te spreken over de Weidmuller PV-sticks, die zijn wel echt een aanrader. Je hoeft ten eerste geen tang aan te schaffen voor die paar MC4 connectoren en je kan ook geen fouten maken bij het aanknijpen. Voor het prijsverschil hoef je het ook niet te laten.

Gebruikte materialen:
11x Trina Solar Vertex S 425Wp, aansluiting dmv 2 strings.
Solarstell Connect Portrait montagesysteem
Bloembakblokken van 29kg plus wat losse betontegels van 15x30 en 4,5kg als ballast.
6mm2 bekabeling met Weidmuller PV stick connectoren
SMA Sunny Boy 3.6 wordt nog nageleverd.

Eerst hebben we de paneel houders haaks uitgelegd met de solarsteller en deze doorgekoppeld. Vervolgens hebben we de ballast geplaatst. Die grote blokken leken een goed idee, maar ik zou de volgende keer toch meer kleinere tegeltjes pakken. Deze waren lastig het dak op te krijgen en qua hoogte ging het ook maar nét goed. Je kan zo de ballastbak ook alleen achteraan plaatsen.
[Afbeelding]

De eerste rij lag er na 2 uurtjes op, de 2e rij hebben we uitgesteld omdat het al donker werd:
[Afbeelding]

Een dag later hebben we in iets meer dan een uurtje ook de tweede rij gelegd:
[Afbeelding]

En binnen alvast zoveel mogelijk voorbereid voor de omvormer, de achterplaat is van fermacell en dat komt er ook nog een stuk boven als het plafond weer geisoleerd is. Voor nu heb ik de kabels goed afgetaped met zelf-vulcaniserende isolatietape en de uiteinden in een buisje gehangen, zo kan er in deze situatie geen vlamboog ontstaan. De tweede min-kabel moet ik ook nog even trekken deze week, deze was namelijk van het duurste soort kabel, een te korte :X
[Afbeelding]
Kiun je de afstand tussen de rijen panelen zelf bepalen of is dit de standaard afstand? ze lijken me wel erg dicht op elkaar te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemmiesis29
@Maxwp

Nee de lijst eromheen is echt super star en zit geen beweging in.

Met oppakken en doorgeven van de panelen geen wiebelig of zwak gevoel gekregen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-10 10:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbhitnafbVpZ2QuAe8g104wjYTs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hZUr4W83op7gQTdBajePOLz5.jpg?f=user_large

Ik ben van plan zelf extra zonnepanelen te gaan leggen.
In bezit 24*300wp solaredge op 1fase SE5000 omvormer.
Destijds prive verbruik ca. 4000kwh jaarbasis.
Opbrengst normaal jaarlijks; 6200-6800kwh.

Nieuwe situatie:
3 Fase aansluiting.
Verbruik inc. EV 10000kwh op jaarbasis.

Extra zonnenpanelen, zelf liggen.
Plat dak heeft schaduwvorming.

Iemand een tip voor welk merk ik het beste kan gaan denken welke de materialen ook op korte termijn kan leveren?
Zonnepanelen, omvormer, montagesysteem plat dak en montage systeem schuin dak.

Zouden jullie hiernaast een systeem kiezen wat kan worden gekoppeld met thuis batterij opslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nvm.

[ Voor 98% gewijzigd door JvS op 24-01-2023 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
dunedanh schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:20:

@RonJ @nemmiesis29 waar hebben jullie bijvoorbeeld je materialen vandaan?
Ik heb mijn spullen bij stralendgroen besteld, dat was als setprijs het voordeligste van de bekende webshops.
Maxwp schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:33:
[...]

Kiun je de afstand tussen de rijen panelen zelf bepalen of is dit de standaard afstand? ze lijken me wel erg dicht op elkaar te staan
Je hebt tussenstukken in verschillende maten, 32, 50 en 70cm. Dit is 32cm, ik ga wel kijken of ik er nog langere koppelstukken tussen kan krijgen, maar ik wil ook niet te dicht bij de dakrand gaan.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:44
Ik ben in het bezit van een PV setje met 10 panelen, 2200 wattpiek. Deze liggen momenteel op een tijdelijke locatie met veel (erg veel) schaduw. Jaarlijkse opbrengst nu is dan ook erg laag (450kWh).
Nu wil ik de set verplaatsen naar het platte dak van mijn woning.

Het platte dak is Zuid/Oost gesitueerd. Ik heb in onderstaande tekening geprobeerd het te visualiseren. Want er is last van schaduwval, zeker na 12 uur, voor een groot deel van de panelen (zie de 2 rode lijnen met tijdstippen op de dag, alles daarboven is schaduw op de panelen).
De panelen zijn nu allen in oriëntatie op Zuid ingetekend, hellingshoek 20 graden. Eventueel kan de set ook volledig op Oost worden gesitueerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2qURDpXMsKCehsEBaTOBpQKS5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wJ5Ucxlr7vmpjvUIupYZbavn.png?f=fotoalbum_large

Vraag is wat de meest optimale opstelling lijkt, ook met het oog op het einde van de salderingsregeling vs maximale opbrengst. Wat is jullie advies, nog tips ?

Ik ben beperkt in mijn opstelling door de beschikbare montagematerialen die ik reeds in bezit heb, veel extra investering wil ik niet met deze set doen. Omvormer (Omnik 2k-tl) heeft 1MPPT string aansluiting). Daarmee moet ik het doen.

Ps, ik heb een nieuwe set panelen liggen vol op Zuid met weinig schaduw, verwachte jaaropbrengst van deze set is 4400kWh.

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Hangover_ohoo Wat dacht je van de set maximaal naar links onder verplaatsen?
Anders ga je kosten maken een meer aanpassen.
Is 5 op oost en 5 op zuid een optie? Kan desnoods parallel op 1 MPPT, als je Omnik dat aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
onetime schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:58:
Is 5 op oost en 5 op zuid een optie? Kan desnoods parallel op 1 MPPT, als je Omnik dat aankan.
Denk niet dat de Omnik met 2 verschillende orientaties kan omgaan. Is al oud beesje ook.

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Hangover_ohoo Het gaat alleen om de Vmp en de Imp. Oriëntaties staat daar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 09:22
...

[ Voor 133% gewijzigd door rwijnhov op 24-01-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
onetime schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:43:
@Hangover_ohoo Het gaat alleen om de Vmp en de Imp. Oriëntaties staat daar buiten.
Verplaatsen naar beneden is een goed idee, dat zal helpen, maar wat houdt de Vmp en Imp in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Dat zijn de optimale stroom (Imp) en spanning (Vmp) van de panelen. Dat moet binnen de MPPT range van de omvormer vallen. Als de I maar een klein beetje groter is dan de max van de omvormer komt het ook wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-10 22:04
Hoi,

Ik heb even een korte vraag. Ik wil graag 20 panelen leggen van Longi LR5-54HPB-405m op een Growat MOD 7000TL3-x. zuid-west 26 graden

Growatt

2 mppt
voltage range 200-1000V - nominaal 580

Longi 405m:

VOC 36,95
VMP 31.25
ISC 13,74
IMP 12,96.

Wat is verstandig? 20 panelen serie (VOC string: 739) (VMP string: 625) of 2 x 10 panelen serie (VOC string: 370) (VMP string: 313).

Wat is efficiënter of maakt dat niet uit? En is het schadelijker voor de omvormer om op hogere voltages te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
RonJ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:30:
[...]

Ik heb mijn spullen bij stralendgroen besteld, dat was als setprijs het voordeligste van de bekende webshops.

[...]

Je hebt tussenstukken in verschillende maten, 32, 50 en 70cm. Dit is 32cm, ik ga wel kijken of ik er nog langere koppelstukken tussen kan krijgen, maar ik wil ook niet te dicht bij de dakrand gaan.
zit er aan te denken om de panelen tot aan de dakrand en dan vastzetten of aan het ddak of een staaldraad spannen over de hoeken heen aan demuur vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@engeneer13 Schaduw vrij? Dan in één string, die omvormer kan er 24 / 25 hebben. Meest efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Maxwp Niet over de hoeken heen, onder het frame vastmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-10 22:04
@onetime Ja, ze liggen schaduwvrij. Top, dan ga ik ze van het weekend plaatsen.
Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren