Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.841 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ultraboy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:53:
[...]

Denk niet dat dit een doorsnee kans is. Ik ben zoiets i.i.g. nog nergens tegengekomen.
Hier komen ze deze maand (getekend in oktober), 6560Wp (16*410) O/W op een SMA SB4.0 + 8 optimizers, 7200 incl montage = EUR1,10/Wp.

Dan leg ik er zelf nog 11*425=4675Wp op het zuiden (ook op een SMA) bij op de garage, incl al het extra electra materiaal e.d. zo'n 4500 euro = EUR1,038/Wp

Beide ex btw. Gewoon verder blijven zoeken naar een reele partij, bovenstaande O/W set-up was offerte nr 12.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:00
RonJ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:37:
[...]

Hier komen ze deze maand (getekend in oktober), 6560Wp (16*410) O/W op een SMA SB4.0 + 8 optimizers, 7200 incl montage = EUR1,10/Wp.

Dan leg ik er zelf nog 11*425=4675Wp op het zuiden (ook op een SMA) bij op de garage, incl al het extra electra materiaal e.d. zo'n 4500 euro = EUR1,038/Wp

Beide ex btw. Gewoon verder blijven zoeken naar een reele partij, bovenstaande O/W set-up was offerte nr 12.
Gewoon goed zoeken inderdaad, maar pas op voor cowboys, die zijn er ook genoeg..
Ik had mijne via een kennis aangereikt gekregen en die was zeer tevreden over de installatie en ook de prijs..
Het was niet de goedkoopste, maar ook zeker niet de duurste..
Maar het is perfect geinstalleerd.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:55
Heeft er hier toevallig iemand een PV systeem met AP Systems omvormers? Heb 1 paneel dat maar halve opbrengst doet (geen schaduw), en zit in de app te kijken voor iets van een reset ofzo maar die optie lijk ik niet te hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:08

Japie.G

Colour Classic

Stoffa schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:50:
Heeft er hier toevallig iemand een PV systeem met AP Systems omvormers? Heb 1 paneel dat maar halve opbrengst doet (geen schaduw), en zit in de app te kijken voor iets van een reset ofzo maar die optie lijk ik niet te hebben?
boel mis met firmwares laatste tijd, met name met DS3, check je serienummer van de betreffende micro en check dan ook even o.a. dit topic: APSystems DS3 en QS1 DEAD

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:34
Aangezien mijn huidige offerte aanvragen niet opschieten. Iemand ervaringen met een bedrijf die met dit systeem werkt op schuinte bitumen daken?

https://blubase.com/nl/qs-pv-anker/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDtzl7K7UZeWDKV6KBvqk3DcWH8=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/MBvHlqgvzr2sHjSe5H8Pvxho.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vL4Jbtf4D4piswDnUl_0BmHMBk=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/IaZjofw7nsJit4UmU988lzNW.webp?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
peligro2k schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:05:
Aangezien mijn huidige offerte aanvragen niet opschieten. Iemand ervaringen met een bedrijf die met dit systeem werkt op schuinte bitumen daken?

https://blubase.com/nl/qs-pv-anker/

[Afbeelding][Afbeelding]
Veel bedrijven wilde het niet doen met als argument kans op lekkage. Daarom het ik het zelf gedaan.

Erg simpel om te doen. Nog even een extra rand bitumenkit er langs gelegd voor de zekerheid, gebeurd niets mee.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 12:30
verstappen33 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:45:
[...]
Gewoon goed zoeken inderdaad, maar pas op voor cowboys, die zijn er ook genoeg..
Ik had mijne via een kennis aangereikt gekregen en die was zeer tevreden over de installatie en ook de prijs..
Het was niet de goedkoopste, maar ook zeker niet de duurste..
Maar het is perfect geinstalleerd.
Ik kom op 1,35 per Wp, inclusief dakdekker voor dakdoorgang. Liever wat meer voor goed werk en geen gezeur achteraf. Ze zijn hier met 3 man de hele dag bezig geweest. Bij sommige buren waren installateurs na anderhalf uur alweer weg, en dan krijg ik twijfels. Die van mij gebruikten ook een valhek langs de dakgoot en waarschuwden elkaar tegen eventuele capriolen bovenaan op het schuine dak. Bij een aantal buren liepen installateurs onbeschermd het dak met een zonnepaneel op de rug op zonder veiligheidsmaatregelen. Ik zag ze zwalken halverwege.

[ Voor 17% gewijzigd door Ultraboy op 17-01-2023 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-10 09:40
Komende week komt er een installateur hier om een offerte uit te brengen om thuis extra PV panelen te leggen. Ik heb op dit moment al heel veel zonnepanelen. 18 op Oost(4950 Wp, 21 op Zuid(6825 Wp). Echter kom ik op jaarbasis zo'n 3500 kWh te kort om mijn totaal verbruik te compenseren. Mijn verbruik is zo hoog doordat we een warmtepomp op stroom hebben (en dus geen gas) en twee volledige EV auto's.

Wat ik wil doen is zo'n 10 panelen ter waarde van 4000 Wp op het West dak te leggen. Zodat ik op jaarbasis mijn totaal verbruikt af dek. Echter is dat door het nieuws van deze week mbt afschaffen van salderen een boeiende gedachte. Al was al jaren bekend dat het salderen zou worden afgebouwd. Ander voordeel van opwekking op west is dat ik dan ook opwekking heb in de namiddag/begin avond.

Het oorspronkelijke idee was om een soortgelijke truc te doen als mijn buren hebben gedaan. Die hebben de omvormer van de west kant ook gebruikt voor Oost. Omdat Oost nagenoeg niets meer opwekt als West wat gaat doen. De vraag is alleen of dit bij mij ook kan. Het gaat om een Growatt omvormer die wel twee strings ondersteund. Echter heeft de oorspronkelijk installateur die 18 panelen verdeeld over twee strings. Kan ik hier nog iets nog iets mee door die twee stringen samen te voegen en dan op 1 input van de omvormer aan te sluiten? Zodat ik de tweede input kan gebruiken voor de West kant. Of raden jullie toch aan om echt een losse omvormer te nemen?

Dan moet ik ook voor mijzelf nog de afweging maken of ik met het nieuws van deze week nog wel extra wil gaan opwekken. Want hiermee gaat mijn overschot tussen april - september nog veel groter worden.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:24
Kwestie van datasheet/specificaties van de omvormer erbij pakken en van je panelen en dan gaan rekenen of het mogelijk is wat jij wil bereiken. Niemand kan hier op afstand een pasklare antwoord geven op je vraag.

Voor de rest zeg ik altijd: een dakpan levert niets op, een paneel levert altijd iets op. Dus wat mij betreft dak vol leggen is voor mij een no-brainer.

[ Voor 27% gewijzigd door GioStyle op 17-01-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
GioStyle schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:34:
Kwestie van datasheet/specificaties van de omvormer erbij pakken en van je panelen en dan gaan rekenen of het mogelijk is wat jij wil bereiken. Niemand kan hier op afstand een pasklare antwoord geven op je vraag.

Voor de rest zeg ik altijd: een dakpan levert niets op, een paneel levert altijd iets op. Dus wat mij betreft dak vol leggen is voor mij een no-brainer.
Excuus, ik ben nog niet heel erg into alle details. Het gaat om een Growatt 4400 TL omvormer. Wel boeiend is dat ik zie dat deze omvormer maar 1 Mpp/Tracker heeft. Dus dan kan het toch niet kloppen wat mijn vorige installateur zei, dat er twee strings zouden zijn.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:24
GAEvakYD schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:57:
[...]

Excuus, ik ben nog niet heel erg into alle details. Het gaat om een Growatt 4400 TL omvormer. Wel boeiend is dat ik zie dat deze omvormer maar 1 Mpp/Tracker heeft. Dus dan kan het toch niet kloppen wat mijn vorige installateur zei, dat er twee strings zouden zijn.
Je omvormer heeft 1 MPP tracker, maar aansluitingen voor 3 strings.

Maar je hebt nog een omvormer denk ik voor de panelen op zuid? Wat voor omvormer is dat?

Met de informatie die je nu hebt gegeven kan ik wel bijna met zekerheid zeggen dat je een aparte omvormer nodig hebt voor je uitbreiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:00
Ik heb laatst ergens een bericht / grafiek / link gezien waar de gemiddelde zon opbrengst per maand was gesimuleerd. Iemand die weet waar ik deze kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:44

de Peer

under peer review

GAEvakYD schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:57:
[...]

als je oost en west op 1 omvormer aan sluit dan sluit je dus 2 strings parallel aan op 1 aansluiting van je omvormer.
Ik heb dat zelf ook thuis zo aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
GioStyle schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Je omvormer heeft 1 MPP tracker, maar aansluitingen voor 3 strings.

Maar je hebt nog een omvormer denk ik voor de panelen op zuid? Wat voor omvormer is dat?

Met de informatie die je nu hebt gegeven kan ik wel bijna met zekerheid zeggen dat je een aparte omvormer nodig hebt voor je uitbreiding.
De omvormer voor de Oost kant hangt op zolder. Dat is die Growatt 4400 TL. Voor de panelen op zuid heb ik twee losse Growatt omvormers die in de bijkeuken hangen. Dat zijn beide ook 1 fase Growatt omvormers. Die ook een heel eind van de panelen op het west dak af zitten.

Ik denk dat jouw gevoel dan wel klopt dat ik dan vermoedelijk toch een andere omvormer nodig heb voor de west kant. Ik heb daar geen last van schaduw. Dus ik denk dat een simpele string omvormer dan het goedkoopste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:11:
[...]

Veel bedrijven wilde het niet doen met als argument kans op lekkage. Daarom het ik het zelf gedaan.

Erg simpel om te doen. Nog even een extra rand bitumenkit er langs gelegd voor de zekerheid, gebeurd niets mee.
Het leek mij zelf ook vrij simpel inderdaad!

Hoeveel heb je er geïnstalleerd voor welk aantal panelen? Ik zie dat ze ongeveer 24 punten adviseren voor 12 panelen. En heb je eerst getest hoe dik de isolatie laag is waar je doorheen moest schroeven? Heb je de rest van het project ook zelf uitgevoerd, of daar wel iemand voor ingehuurd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peligro2k
Ultraboy schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:30:
Kans is groter dan 50% dat ze alsnog met de oude offerte akkoord gaan.
Het komt bij mij een beetje over als een onderhandelingssspel. Als jij rigoureus afwijst, gaan ze vast hun poging staken en alsnog met het eerste voorstel akkoord. Het is immers sowieso een goudmijn voor de paneleninstallateurs momenteel. Die 350 euro "minder" voelen ze niet eens, al was het alleen maar omdat ze doorgaans het afgelopen jaar al voorraden hebben opgebouwd tegen oude prijzen. .

Succes! Ik ben benieuwd.
*tromgeroffel..

Ze hebben na overleg met hun leverancier de verhoogde offerte van gisteren opnieuw verhoogd naar 7.726,00, ofwel €1,73 per WP. Ik sta werkelijk perplex. Een verhoging van meer dan € 1100,- sinds de initiële offerte, met precies dezelfde materialen.

[ Voor 5% gewijzigd door peligro2k op 17-01-2023 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:23
Tegenwoordig zijn de 'standaard' zonnepanelen (400Wp) ongeveer 172x113 cm. Dat komt bij mijn dak net slecht uit. Buren een aantal huizen verderop hebben panelen liggen van 101 cm breed (een tweetal jaar geleden geplaatst). Dat komt veel beter uit. Zijn er nog courante panelen met deze breedte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bluepanther7
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 19:30
coinman63 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:41:
Tegenwoordig zijn de 'standaard' zonnepanelen (400Wp) ongeveer 172x113 cm. Dat komt bij mijn dak net slecht uit. Buren een aantal huizen verderop hebben panelen liggen van 101 cm breed (een tweetal jaar geleden geplaatst). Dat komt veel beter uit. Zijn er nog courante panelen met deze breedte?
Ben zelf al een tijdje aan het zoeken en puzzelen met formaten en wat het beste past.
Heb een lijstje gemaakt voor mezelf van wat ik heb gevonden, zijn er vast nog meer.

1689x996x35 mm - 325/330wp
https://www.solar-outlet....full-black-half-cell.html
https://sungreenenergy.nl...all-black/?v=d3dcf429c679
https://www.sun-solar.nl/...ck-zonnepanelen-sunsolar/

Eerstvolgende smalste panelen die ik heb kunnen vinden zitten tussen de 1029 en 1052 mm, bijvoorbeeld:

1692x1029x30 mm -370wp
https://www.winkelman-zon...er-n-type-full-black.html

2094x1038x35 mm - 455wp
https://www.solar-bouwmar...455wp-perc-lr4-72hph.html

2112x1052x35 mm - 460wp
https://www.jenm-zonnepan...olar-460wp-zwart-wit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 22:59
Zijn er eigenlijk überhaupt nog wel webshops waar je 'gewoon' zonnepanelen, een omvormer en een Solarstell achtig systeem in een winkelmandje kan klikken, en dat ze die dan binnen een paar dagen komen thuisbezorgen zeg maar? :+

Ik kan namelijk zelf ook wel wat, heb daktoegang tot een plat dak, en wil eigenlijk 3/4 paneeltjes bijplaatsen.

Bij alles wat ik op Google tegenkom zijn sites voorzien van grote banners 'het is heul druk, dus we leveren pas over 8 weken en we reageren niet op de mail', 'we geven geen prijsgarantie, die is pas definitief bij levering', ofwel vragen ze 300 euro voor een 370WP paneel + 700 euro voor wat aluminium profielen die 4 panelen aan elkaar schroeven op nog steeds een shady website. En moet ik allerlei gegevens achterlaten als ik 0% BTW wil betalen :P gut ik snap ook wel dat ze het druk hebben, dat PV duurder is dan een jaar terug kan ik ook wel inkomen. Maar het moet wel een beetje leuk blijven.

Zijn er hier Tweakers die onlangs nog besteld hebben bij een Solar Bouwmarkt, Solar Outlet, Warmtebeheer, Warmteservice... noem ze maar op?
Wie is er aan te raden? Of zoek ik helemaal verkeerd?

Of moet je anno 2023 echt een installateur duizenden euro's meegeven voor een halve dag werk, omdat zij als enige aan materiaal kunnen komen?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Richh schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:25:
Zijn er eigenlijk überhaupt nog wel webshops waar je 'gewoon' zonnepanelen, een omvormer en een Solarstell achtig systeem in een winkelmandje kan klikken, en dat ze die dan binnen een paar dagen komen thuisbezorgen zeg maar? :+

Ik kan namelijk zelf ook wel wat, heb daktoegang tot een plat dak, en wil eigenlijk 3/4 paneeltjes bijplaatsen.

Bij alles wat ik op Google tegenkom zijn sites voorzien van grote banners 'het is heul druk, dus we leveren pas over 8 weken en we reageren niet op de mail', 'we geven geen prijsgarantie, die is pas definitief bij levering', ofwel vragen ze 300 euro voor een 370WP paneel + 700 euro voor wat aluminium profielen die 4 panelen aan elkaar schroeven op nog steeds een shady website. En moet ik allerlei gegevens achterlaten als ik 0% BTW wil betalen :P gut ik snap ook wel dat ze het druk hebben, dat PV duurder is dan een jaar terug kan ik ook wel inkomen. Maar het moet wel een beetje leuk blijven.

Zijn er hier Tweakers die onlangs nog besteld hebben bij een Solar Bouwmarkt, Solar Outlet, Warmtebeheer, Warmteservice... noem ze maar op?
Wie is er aan te raden? Of zoek ik helemaal verkeerd?

Of moet je anno 2023 echt een installateur duizenden euro's meegeven voor een halve dag werk, omdat zij als enige aan materiaal kunnen komen?
Besteld op https://www.groothandelsolar.com/. Lijken alles op voorraad te hebben en je kunt ook ophalen volgens mij.

Huidige levertijd tussen 1 en 4 weken op dit moment dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10 06:44
peligro2k schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:49:
Het kost me net als veel anderen enorme moeite om een goede offerte op te vragen. Vaak komt er gewoon geen reactie, of onrealistische dure oplossingen van boven de €2,- per WP. Bijkomend willen veel leveranciers niet installeren op een schuin bitumen dak.

Op dit moment heb ik een offerte liggen (helaas te lang gewacht op de BTW vrij regeleing, en inmiddels 400 euro duurder) voor €1,487 per WP. Het betreft een simpele string (1 fase) oplossing van 4740WP met JA Solar apparatuur.

Ze kunnen snel installeren en krijgen prima reviews. Behalve het zelf doen, zijn er wellicht niet veel opties dan hier maar voor gaan?
Klinkt als een goede prijs in huidige markt. Gewoon doen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
MaStar schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:15:
[...]

Klinkt als een goede prijs in huidige markt. Gewoon doen dan.
Zie hierboven, maar ze hadden 'een fout' gemaakt met het niet juist berekenen van de installatie materialen. Helaas komen ze inmiddels met een offerte van 7700 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
peligro2k schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:18:
[...]

Zie hierboven, maar ze hadden 'een fout' gemaakt met het niet juist berekenen van de installatie materialen. Helaas komen ze inmiddels met een offerte van 7700 euro.
En hoeveel kom je dan per Wp? Wat is je plan nu?

Ik heb in omgeving Utrecht een leverancier gevonden die levert tegen 1.46 per Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
MaStar schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:20:
[...]

En hoeveel kom je dan per Wp? Wat is je plan nu?

Ik heb in omgeving Utrecht een leverancier gevonden die levert tegen 1.46 per Wp.
1.73 per WP voor een simpel string systeem met 12x JA Solar en een Solis omvormer. Het montage systeem maakt het duur. Ik zit nog te twijfelen om het zelf te gaan doen, maar vind het ook fijn om het uit handen te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
peligro2k schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:59:
[...]

Het leek mij zelf ook vrij simpel inderdaad!

Hoeveel heb je er geïnstalleerd voor welk aantal panelen? Ik zie dat ze ongeveer 24 punten adviseren voor 12 panelen. En heb je eerst getest hoe dik de isolatie laag is waar je doorheen moest schroeven? Heb je de rest van het project ook zelf uitgevoerd, of daar wel iemand voor ingehuurd?
Ik heb 16 punten gebruikt voor 12 panelen. Per schanssteun heb ik 2 montagepunten gebruikt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHYacUQ1c9a1bCkKi32rKm83e1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Osuhu1b5gWMxVzcpYRoqSXbA.jpg?f=fotoalbum_large

Kan even nu geen foto nemen aangezien het donker is :). Ik heb vrij lange schroeven gebruikt die door de isolatie en plaatmateriaal heen gaan en in een dik blok hout terecht komen die onder de plaat zit. De foto hieronder is van hoe ik het in de garage heb gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yY5DrXUc-E5yIGD_As75u0dz0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToRRUitba7tpc73rR5zo3QDg.jpg?f=fotoalbum_large

Het staat nu vier jaar en heeft behoorlijk grote stormen overleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Laatst online: 11:37
Zijn er eigenlijk überhaupt nog wel webshops waar je 'gewoon' zonnepanelen, een omvormer en een Solarstell achtig systeem in een winkelmandje kan klikken, en dat ze die dan binnen een paar dagen komen thuisbezorgen zeg maar? :+?
Bij mij waren m'n panelen binnen drie dagen binnen deze zomer. Pricebusters

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
peligro2k schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:21:
[...]

*tromgeroffel..

Ze hebben na overleg met hun leverancier de verhoogde offerte van gisteren opnieuw verhoogd naar 7.726,00, ofwel €1,73 per WP. Ik sta werkelijk perplex. Een verhoging van meer dan € 1100,- sinds de initiële offerte, met precies dezelfde materialen.
Hier ook hoor. Vorige maand offerte opgesteld, vroeg om een actualisatie, ineens 800 euro hoger voor hetzelfde systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
peligro2k schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:10:
[...]

Nee ik hoor morgen of ze de ‘oude’ prijs nog kunnen aanbieden. En anders ga ik het maar laten zitten voor nu. Ben een beetje klaar met de verhitte markt.
Die verhitte markt blijft nog wel even hoor. Ook komende jaren tot 2030 dat panelen oplopen. Dus dat ga je niet voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:47
peligro2k schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:24:
[...]

1.73 per WP voor een simpel string systeem met 12x JA Solar en een Solis omvormer. Het montage systeem maakt het duur. Ik zit nog te twijfelen om het zelf te gaan doen, maar vind het ook fijn om het uit handen te geven.
Omgeving Amersfoort, ergens april besteld, levering oktober, 14x415 Jinko’s met Goodwe 3-fasen omvormer op een steil dak: 0,95 per Wp… en ik denk dat dat nog steeds kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ik heb mijn panelen bijna plat op het dak liggen 15-20 graden, recht op het zuiden, ik moet het echt hebben van de zomermaanden, dan zit ik op zo'n 17kWh per dag en nu op 10kWh per maand(!) is het iets om ze te verleggen naar oost-west of onder een grotere hoek?

Dan zit je natuurlijk wel weer met schaduw van elkaars panelen. Dit ivm het nieuws over salderen.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 17-01-2023 19:38 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

JDx schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:37:
Ik heb mijn panelen bijna plat op het dak liggen 15-20 graden, recht op het zuiden, ik moet het echt hebben van de zomermaanden, dan zit ik op zo'n 17kWh per dag en nu op 10kWh per maand(!) is het iets om ze te verleggen naar oost-west of onder een grotere hoek?

Dan zit je natuurlijk wel weer met schaduw van elkaars panelen. Dit ivm het nieuws over salderen.
Er is zeker wat te zeggen voor het maken van oost/west-dakjes met meer panelen in totaal dan je nu hebt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Termy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:39:
[...]

Er is zeker wat te zeggen voor het maken van oost/west-dakjes met meer panelen in totaal dan je nu hebt.
Ja het is nu

| | | |
| | | |

en dan naar

\ \ \ \
/ / / /

bijvoorbeeld en onder een hoek van zo'n 35 graden ipv 15-20 (weet niet of ik nou 15 of 20 heb).

Dan zou ik daar alvast plannen voor kunnen maken voor volgend jaar, eventueel in combinatie met uitbreiding naar 10 of 12 panelen en een grote schoonmaak.

Want april, mei, juni, juli, augustus wordt nu gewoon zonde van de opwek vanaf 2025.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 17-01-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@JDx Nee, zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUYRjDKfwuSTtwKEMN9BVgAb4yE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuuIItO3rBZvkiTMKURzoCk6.jpg?f=fotoalbum_medium

Dus direct aan elkaar in wisselende oriëntatie. Mijne liggen dus \/\/ vanwege de pijp en de randen (scheelt wat schaduw) maar als je dak helemaal vrij is verder dan is /\/\ ideaal ivm windgevoeligheid.

Wat je iig niet wilt is het onder 35 graden zetten. Dan zijn het windvangers en schaduwwerpers.

Met de bewolkte grijze winterdagen in Nederland heb je meer aan veel platte panelen voor diffuus licht dan een paar steile panelen voor die 2 seconden direct zonlicht. Plus dat de winter gewoon hoe dan ook matig is.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-10 11:32

ErikVers

e-Duurzaam

Ultraboy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:53:
[...]

Denk niet dat dit een doorsnee kans is. Ik ben zoiets i.i.g. nog nergens tegengekomen.
@verstappen33
Dat is inderdaad niet een erg doorsnee prijs, dus chapeau 😋

Reken ff snel een goodwe 6k met 18x405 ja solar all in met 10 jaar garantie op arbeid en onderdelen €7735,- prijspeil 02-2023 op schuindak.

Komt dus op €1,06 / wp

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 17-01-2023 19:54 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Paul_84
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-10 22:04
Ik kwam zelf ook beter uit met 'smallere' panelen en ben voor deze gegaan:
https://www.jenm-zonnepan...wp-full-black-type-3.html

998x1962 390Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja hoor. Ik heb vorige week panelen, omvormer en clickfit Evo besteld bij warmteservice. Morgen worden ze gratis thuisbezorgd.

385Wp panelen voor 135 euro per stuk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

JDx schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:37:
Nee, oost west doet het in de winter significant slechter dan zuid. Dit is in principe geen goed idee TENZIJ je de panelen nu 40cm van elkaar af hebt liggen en je van plan bent twee extra panelen te leggen. Dan is het wel een goed idee.

De zon komt in de winter amper echt lekker op oost en west.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

JvS schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:52:
[...]

Nee, oost west doet het in de winter significant slechter dan zuid. Dit is in principe geen goed idee TENZIJ je de panelen nu 40cm van elkaar af hebt liggen en je van plan bent twee extra panelen te leggen. Dan is het wel een goed idee.

En plat aan de gevel op zuid? Zou dat genoeg opleveren in de winter om te verwarmen?

Maar goed, je ziet al aan de eerste foto, dan zit er de grootste tijd een boom voor.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Yj8viqa.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MfqRHAl.png

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 17-01-2023 19:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:07
MaStar schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:43:
Hier ook hoor. Vorige maand offerte opgesteld, vroeg om een actualisatie, ineens 800 euro hoger voor hetzelfde systeem.
Nu is alles exclusief BTW, en gebeurt hetzelfde als bij de subsidie op warmtepompen. Die verdwijnt in de zakken van de installateurs...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Wij doen vaak nog als alternatief aanbieden in zo een geval de JA Solar 370WP deze is 172x103

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

@JDx hier kan je het allemaal simuleren: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

JDx schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:57:
[...]

En plat aan de gevel op zuid? Zou dat genoeg opleveren in de winter om te verwarmen?

Maar goed, je ziet al aan de eerste foto, dan zit er de grootste tijd een boom voor.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, zeker met echt zwarte panelen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ErikVers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Ja moet het wel exact deze maat zijn en dat is het natuurlijk nooit, maar het Photoshop idee is wel netjes ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Nee. Vergeet het maar. Hier liggen 44 panelen op het dak (schuin) en in de donkere dagen haal ik misschien 3 kWh op. In december gemiddeld nog geen 6 kWh per dag. Niet eens genoeg om het gewone verbruik te dekken, laat staan dat er ook nog wat overbleef voor de warmtepomp.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dan had ik vandaag mazzel met bijna 12 kWh uit 5810Wp.

Maar weer lang niet genoeg voor de WP die zeker anderhalf keer zoveel zal verbruiken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Andrehj schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:13:
[...]

Nee. Vergeet het maar. Hier liggen 44 panelen op het dak (schuin) en in de donkere dagen haal ik misschien 3 kWh op. In december gemiddeld nog geen 6 kWh per dag. Niet eens genoeg om het gewone verbruik te dekken, laat staan dat er ook nog wat overbleef voor de warmtepomp.
Thanks, kan dat idee in de prullenbak.

Had ook ooit nog een idee van een watertoren in de tuin, die je vol pompt in de zomer en leeg laat lopen via een dynamo in de winter :D maar dat schijnt ook inefficient te zijn en natuurlijk onhaalbaar.

Hopen maar op een revolutie in langdurige opslag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
Gramser schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:20:
[...]

Omgeving Amersfoort, ergens april besteld, levering oktober, 14x415 Jinko’s met Goodwe 3-fasen omvormer op een steil dak: 0,95 per Wp… en ik denk dat dat nog steeds kan.
En wat voor reputatie hebben deze prijsvechters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ultraboy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:17:
[...]

En wat voor reputatie hebben deze prijsvechters?
Een goede. DHI BV in Amersfoort, Google maar!

Bij mij ligt het er strak op, en ik had altijd prima contact. Als je belt is er ook gewoon een hele aardige mevrouw die de telefoon opneemt. Tenminste, toen ik ze een aantal keer moest spreken. Gewoon goede afspraken mee te maken en ze denken goed mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlwxgXNFrm3FXf_PbvrVc6YBmyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Qqi1rD0b3N7FvgRT4bi3P0M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door Gramser op 17-01-2023 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
JDx schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:17:

Had ook ooit nog een idee van een watertoren in de tuin, die je vol pompt in de zomer en leeg laat lopen via een dynamo in de winter :D maar dat schijnt ook inefficient te zijn en natuurlijk onhaalbaar.
Reken maar eens uit hoe groot dat vat moet zijn en hoe hoog die toren. Been there, done that... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
Gramser schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Een goede. DHI BV in Amersfoort, Google maar!

Bij mij ligt het er strak op, en ik had altijd prima contact. Als je belt is er ook gewoon een hele aardige mevrouw die de telefoon opneemt. Tenminste, toen ik ze een aantal keer moest spreken. Gewoon goede afspraken mee te maken en ze denken goed mee.

[Afbeelding]
De reviews die erbij staan zijn minder positief, maar misschien is dat nu anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-10 22:48
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:32:
[...]

Besteld op https://www.groothandelsolar.com/. Lijken alles op voorraad te hebben en je kunt ook ophalen volgens mij.

Huidige levertijd tussen 1 en 4 weken op dit moment dacht ik.
Dan moet je alleen geen 3 fase string omvormer nodig hebben:
Er zijn helaas geen producten meer op voorraad binnen deze categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ultraboy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:24:
[...]

De reviews die erbij staan zijn minder positief, maar misschien is dat nu anders.
Ik vind het ook wel realistisch - alleen maar positieve reviews zou denk ik ook niet kloppen 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Laatst online: 11:37
JDx schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:17:
[...]

Hopen maar op een revolutie in langdurige opslag :)
Zie daar maar eens een vergunning voor te krijgen. Deze kraan schijnt ook een plek te krijgen in de wereld maar doe mij dan maar een watertoren.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

GudZ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:17:
[...]

Zie daar maar eens een vergunning voor te krijgen. Deze kraan schijnt ook een plek te krijgen in de wereld maar doe mij dan maar een watertoren.
Grappig, wist niet eens dat dat een ding was, was gewoon een eigen idee gebaseerd op waterkrachtcentrales.

Langdurige opslag van energie lijkt voorlopig alleen maar mogelijk in de vorm van hout, olie, noem maar op, misschien kan je in de toekomst met je zonne-energie zelf pellets creëren voor de winter ofzo, als we van het gas af moeten, moeten we in de toekomst toch een massale energie voorziening hebben in de winter.

Moest iedereen vanaf 2025 ook niet aan de hybride ketel? Waar moet al die stroom vandaan komen.

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 17-01-2023 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

JvS schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:52:
[...]

Zo plat boeit het weinig. Ik heb 5 APS systemen in m'n account en oost/west en noord/zuid doen vrijwel hetzelfde. Nu doet de noord/zuid het een stuk slechter omdat ie in de schaduw van een gebouw ligt. De puur zuid van m'n buren doet het ook vrij ruk want de 2e rij ligt te dicht op de 1e rij (noodgedwongen). En dan heeft ie maar 3 rijen (8 panelen totaal) terwijl z'n buren op hetzelfde dak 12 grotere panelen oost/west hebben. Leuk dat die zuid set 1 kWh/kWp gehaald heeft en de buren maar 0.76, die buren halen nog steeds meer kWh van hun dak en dit was zelfs een vrij heldere dag.

Kortom: plat dak = volrammen in dakjes ongeacht oriëntatie en niet fancy proberen te doen. Als het je om de meeste kWh gaat iig. Als je de meeste kWh/euro wilt is het een ander verhaal maar wmb is dat gewoon een blunder en niet de beste optie op lange termijn :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is vergunningsplichtig, dus gemeente gaat hiervan wat vinden, welstand is dan een dingetje.
Let ook op de kosten van de vergunning......

Wil zelf 3 panelen tegen de zuid gevel, 5 op plat dak is goedkoper🙄

Er is ook nog hier ergens een topic van een andere "strijder" met de gemeente....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:20
Ik heb een interessante van mijn installateur. Binnenkort zou er een installatie worden geplaatst 6 panelen in de breedte/ 2 in de hoogte (12 stuks) op een pannendak. Nu wil ik veranderen naar 4 in de breedte en 3 in de hoogte en krijg ik ineens een paar honderd euro meerprijs doorgegeven vanwege 'extra materiaal en arbeid'. Als ik m zelf in esdec zet dan maakt verticale rails niks uit (qua kosten) en bij horizontale rails is 4 x 3 zelfs goedkoper.

Zou het volgens jullie moeten schelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Termy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:57:
[...]

Zo plat boeit het weinig. Ik heb 5 APS systemen in m'n account en oost/west en noord/zuid doen vrijwel hetzelfde.
IK vergelijk ook niet "Oost-West" met "Noord-Zuid" ik vergelijk "Dakjes" ("oost-west" of welke orientatie maakt idd niet uit) met "zuid" op een plat dak.

Met dezelfde hoeveelheid panelen doet "zuid" (of ZZO of ZZW) het in de winter echt significant beter dan als je dakjes doet. Komt omdat de zon niet zo hoog komt en ook amper oostelijk staat als die en beetje op hoogte is en vice versa in het westen. Dus ongeacht de orientatie van je "OW set", het levert gewoon erg weinig op. Ook vergeleken met plat liggende panelen die allemaal goed op zuid zijn gericht.

Neemt niet weg dat als je 20% panelen meer op je dak kwijt kan met "Dakjes" (en dat zou zou moeten zijn bij grotere daken als deze), het wel een betere keuze is (ik heb hem zelf ook :P).

Voor de leuk nog ff berekend:

1000kWp op 10° op zuid doet in nov-dec-jan-feb dit in kWh per maand:
27, 18, 23, 36

20% meer, dus 1200kWp op 10° op OW doet in nov-dec-jan-feb dit in kWh per maand:
20, 13, 17, 29

Dus ook met 20% meer panelen doen platte OW sets het in de winter ronduit matig. Over het hele jaar gezien doet een OW set met 20% meer panelen het wel weer 10% beter uiteraard in totaalopbrengst van je dak.

[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 18-01-2023 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Laatst online: 11:10
JvS schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:25:
[...]

IK vergelijk ook niet "Oost-West" met "Noord-Zuid" ik vergelijk "Dakjes" ("oost-west" of welke orientatie maakt idd niet uit) met "zuid" op een plat dak.

Met dezelfde hoeveelheid panelen doet "zuid" (of ZZO of ZZW) het in de winter echt significant beter dan als je dakjes doet. Komt omdat de zon niet zo hoog komt en ook amper oostelijk staat als die en beetje op hoogte is en vice versa in het westen. Dus ongeacht de orientatie van je "OW set", het levert gewoon erg weinig op. Ook vergeleken met plat liggende panelen die allemaal goed op zuid zijn gericht.

Neemt niet weg dat als je 20% panelen meer op je dak kwijt kan met "Dakjes" (en dat zou zou moeten zijn bij grotere daken als deze), het wel een betere keuze is (ik heb hem zelf ook :P).
Is er nog iets te zeggen over de hellingshoek op zuid voor winter? Ik weet dat 35 ideaal is, maar misschien is 20 een compromis omdat je dan in de winter meer opwekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

banaliteit schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:29:
[...]

Is er nog iets te zeggen over de hellingshoek op zuid voor winter? Ik weet dat 35 ideaal is, maar misschien is 20 een compromis omdat je dan in de winter meer opwekt.
In de winter staat de zon laag, dus is eerder 80° beter dan 10° :P

Je kan het simuleren op PVCalc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:00
Ultraboy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Ik kom op 1,35 per Wp, inclusief dakdekker voor dakdoorgang. Liever wat meer voor goed werk en geen gezeur achteraf. Ze zijn hier met 3 man de hele dag bezig geweest. Bij sommige buren waren installateurs na anderhalf uur alweer weg, en dan krijg ik twijfels. Die van mij gebruikten ook een valhek langs de dakgoot en waarschuwden elkaar tegen eventuele capriolen bovenaan op het schuine dak. Bij een aantal buren liepen installateurs onbeschermd het dak met een zonnepaneel op de rug op zonder veiligheidsmaatregelen. Ik zag ze zwalken halverwege.
Ik heb een plat dak (garage), dus ze hoefden bij mij gelukkig niet heel hoog en vlak werken is altijd makkelijker dan op een hellend dak..
Hier zijn ze met 3 man ongeveer een ochtendje bezig geweest.. 2 man bouwden de stellage en plaatsten de panelen, de 3e was bezig met elektra aanleggen naar de meterkast en de omvormer plaatsen..

Ik heb zelf niet geselecteerd op prijsvechters, ik heb deze installateur via kennissen doorgekregen die allemaal goede ervaringen hebben met deze partij, voor de vorm nog wel 2 andere partijen gevraagd maar die prijzen waren niet schokkend meer of minder..

Ik moet wel zeggen dat mijn offerte nog van juli vorig jaar was, plaatsing was begin november 2022..

Enig nadeel vind ik is dat ik geen admin ben in de solaredge portal, ik kan dus niets aanpassen of tweaken.. De panelen worden gemonitord door de installateur..
En ik moet zeggen dat ze dit goed doen, want 2 weken na plaatsin bleek de omvormer in storing te staan en hij belde mij al op voordat ik het zelf in de gaten had..
Omvormer is toen enkele dagen later preventief vervangen, sindsdien geen storingen meer gehad.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:12

BeyondThunder

Lost Lightning

@verstappen33

Dat probleem heb ik ook, ik ben geen Admin. Maar het bedrijf wat de panelen 6 jaar geleden heeft geplaatst wel. Alleen is dat bedrijf failliet. Dus als er nu iets is moet ik SolarEdge zelf bellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:De interessante Tweede Kamer-bespreking met accu's etc is verplaatst naar De Duurzame Kroeg deel 4, dat is veel gezelliger :)

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 18-01-2023 09:46 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Jcrs7 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:33:
Ik heb laatst ergens een bericht / grafiek / link gezien waar de gemiddelde zon opbrengst per maand was gesimuleerd. Iemand die weet waar ik deze kan vinden?
Zie de topic start...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:13

Vliegvlug

Flight Simple

verstappen33 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:57:
[...]

Enig nadeel vind ik is dat ik geen admin ben in de solaredge portal, ik kan dus niets aanpassen of tweaken.. De panelen worden gemonitord door de installateur..
Ik heb zelf een SMA installatie die ook door de installateur wordt gemonitord en daar was ik ook geen admin op zowel de omvormer als in de SMA Sunny Portal cloudomgeving.
Het installateurswachtwoord voor de omvormer heb ik uiteindelijk van de installateur zelf gekregen maar had ik ook via SMA kunnen aanvragen en voor de cloudomgeving heeft SMA me laatst zelf admin rechten gegeven.

Kan me voorstellen dat je zoiets bij SolarEdge ook zou kunnen vragen.
Of misschien is je installateur wel genegen je het admin wachtwoord te geven.
In mijn geval moest ik wel beloven er voorzichtig mee om te gaan en niet willekeurig settings te gaan veranderen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wordt nog een lange weg van debatten en onzekerheid, gelukkig hebben we nog anderhalf jaar
https://www.nu.nl/politie...idie-op-zonnepanelen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:11:
[...]

Solar bouwmarkt liet mij vandaag weten dat ze clickfit evo dakrails gewoon op voorraad hebben. En Warmteservice heeft ze ook op voorraad. Van Winkelman kreeg ik geen reactie.
Rails lijkt minder probleem dan dakhaken, heeft iemand nog een winkel met voorraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Eskimootje schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:53:
[...]

Rails lijkt minder probleem dan dakhaken, heeft iemand nog een winkel met voorraad?
Klopt, bij mij ging het om montage op plat dak, dus geen haken nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Dakhaken zijn inderdaad moeilijk te krijgen, ik had er in augustus 24 besteld voor totaal €156,-, echter uiteindelijk pas in 1e kwartaal leverbaar werd verteld. Dus uiteindelijk maar op Marktplaats een doos van 24 stuks gekocht voor €400,-. Scheelt wel €244,- maar heb er inmiddels wel al dik 300KWh mee opgewekt a €1,09 per kWh.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xz550
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-03 11:17
Vliegvlug schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:21:
[...]

Ik heb zelf een SMA installatie die ook door de installateur wordt gemonitord en daar was ik ook geen admin op zowel de omvormer als in de SMA Sunny Portal cloudomgeving.
Het installateurswachtwoord voor de omvormer heb ik uiteindelijk van de installateur zelf gekregen maar had ik ook via SMA kunnen aanvragen en voor de cloudomgeving heeft SMA me laatst zelf admin rechten gegeven.

Kan me voorstellen dat je zoiets bij SolarEdge ook zou kunnen vragen.
Of misschien is je installateur wel genegen je het admin wachtwoord te geven.
In mijn geval moest ik wel beloven er voorzichtig mee om te gaan en niet willekeurig settings te gaan veranderen :D
En mocht je vwb sma systemen helemaal onafhankelijk willen zijn dan kom je met de app "Felix solar" en de website "pvoutput" een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
ErikVers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Ik heb panelen aan mijn balkon railing gehangen. Ze hangen een beetje over de rand, dus hellignshoek zal 80 graden zijn. Orientatie is op zuidwest en zuidoost

Het zijn oude panelen, 195wp 80x160 exemplaren. die leveren max ca 5A bij tegen de 40V

Nu in de winter zie ik ze wel eens boven de 3A leveren als het mooi weer is op hun piek , zelfs even tegen de 4A - Best wel aardig dus, MAAR , die pieken zijn maar kort, het komt niet vaak voor en ze moeten hoog hangen want er staat al gauw wat voor. En sowieso heb je altijd maar een deel van de dag zon bij een verticaal paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:41
Deze heb ik op mijn tuinhuisje liggen waarbij de breedte ook erg belangrijk was: REC 405WP Alpha Pure black

Slechts 101,6 cm breed en 182,1 cm lang.

nMad in "Zonnepanelen op tuinhuisje (zelf installeren)"

[ Voor 7% gewijzigd door nMad op 19-01-2023 07:03 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

JvS schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:25:
[...]

Voor de leuk nog ff berekend:

1000kWp op 10° op zuid doet in nov-dec-jan-feb dit in kWh per maand:
27, 18, 23, 36

20% meer, dus 1200kWp op 10° op OW doet in nov-dec-jan-feb dit in kWh per maand:
20, 13, 17, 29

Dus ook met 20% meer panelen doen platte OW sets het in de winter ronduit matig. Over het hele jaar gezien doet een OW set met 20% meer panelen het wel weer 10% beter uiteraard in totaalopbrengst van je dak.
Ja natuurlijk doet zuid het beter dan de rest bij gelijke aantallen panelen (mits genoeg afstand), maar dat is niet de situatie die voorkomt in de echte wereld. Dan heb je een bepaald dakoppervlak dat je maximaal probeert te gebruiken en dan is puur zuid zelden beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Even iets wat wellicht voor de hand ligt, maar waar ik toch even mee zit: op een 16A groep mag je max 16x230=3680W invoeren. Zoals ik het zie gaat het hier om netto Watts. Stel, ik heb 12 micro omvormers van 300W, dan is dit exact 3600W. Echter is dat alleen in optimale omstandigheden. In Nederland hanteren we een factor 0,85, dus zal die theoretische 3600W in praktijk meer richting de 3060W gaan. Mag ik dan 14 micro's neerleggen van totaal 4200Wp die in werkelijkheid 3570W leveren?

Aanvulling: momenteel heb ik dus 10 van die omvormers met 300Wp panelen. In theorie 3000Wp, echter heb ik nooit meer dan 2500W zien opwekken. Ik zou dus volgens mij prima naar 14 panelen kunnen zonder de 3600W te overschrijden.

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 18-01-2023 22:39 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Microkid schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:11:
Even iets wat wellicht voor de hand ligt, maar waar ik toch even mee zit: op een 16A groep mag je max 16x230=3680W invoeren. Zoals ik het zie gaat het hier om netto Watts. Stel, ik heb 12 micro omvormers van 300W, dan is dit exact 3600W. Echter is dat alleen in optimale omstandigheden. In Nederland hanteren we een factor 0,85, dus zal die theoretische 3600W in praktijk meer richting de 3060W gaan. Mag ik dan 14 micro's neerleggen van totaal 4200Wp die in werkelijkheid 3570W leveren?

Aanvulling: momenteel heb ik dus 10 van die omvormers met 300Wp panelen. In theorie 3000Wp, echter heb ik nooit meer dan 2500W zien opwekken. Ik zou dus volgens mij prima naar 14 panelen kunnen zonder de 3600W te overschrijden.
Nee, er is geen factor 0.85 voor vermogen, dat verwar je waarschijnlijk met jaaropbrengst (en zelfs dan klopt het niet). Afhankelijk van hoe je die panelen neerlegt ga je daar gewoon de max van je omvormer mee halen. Met een 300 Wp panelen zou ik er niet zo bang voor zijn tenzij ze allemaal op 35 graden richting zuid liggen, maar simuleren is beter en makkelijk.

Als je wilt weten of je echt de limiet haalt kan je het simuleren op bv Sunnydesignweb of pvcalc (die laatste is waarschijlijk de meest praktische)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Termy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:45:
[...]

Nee, er is geen factor 0.85 voor vermogen, dat verwar je waarschijnlijk met jaaropbrengst (en zelfs dan klopt het niet). Afhankelijk van hoe je die panelen neerlegt ga je daar gewoon de max van je omvormer mee halen. Met een 300 Wp panelen zou ik er niet zo bang voor zijn tenzij ze allemaal op 35 graden richting zuid liggen, maar simuleren is beter en makkelijk.

Als je wilt weten of je echt de limiet haalt kan je het simuleren op bv Sunnydesignweb of pvcalc (die laatste is waarschijlijk de meest praktische)
Ze liggen op 20 graden zuid en ik heb nooit meer opbrengst per omvormer gezien dan 265W.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Ik heb op dit moment 17x 290Wp Suntech panelen op het dak liggen, oriëntatie ca. 230 graden ZW. Opbrengst afgelopen jaar (topjaar) was 5175kWh. Na salderen moest ik vorig jaar dik 1500kWh afrekenen (hybride warmtepomp sinds mei 2021). Ik heb nog een vast energiecontract tot december 2024 (27,5ct / 25,1ct per kWh hoog / laag tarief). Nu wordt de saldering versneld afgeschaft en zit ik me af te vragen of het in mijn situatie nu beter is om te wachten tot 2024 (ervan uitgaande dat de prijzen dan nog flink hoger zullen zijn dan m’n huidige tarief), of om gewoon zsm panelen bij te leggen.

De mogelijkheden voor bijleggen zijn alleen niet eindeloos. Plaatje van het dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46ZWFdLLXKtksat9N1sTM0l2Gko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tYIdQt5ZfsxgRr50P8bq5BdG.jpg?f=user_large

Het dakvlak op NW mag wat mij betreft vol, hoewel die ligging niet ideaal is. De 17 bestaande panelen hebben een maat van 1640 × 992mm. Ik zie alleen dat alle nieuwe panelen tegenwoordig flink groter zijn. Dat maakt het ook weer wat lastiger. En zou je dan de nieuwe panelen op het beste dakvlak leggen en de oude verplaatsen (= extra werk)? Het platte dak van de garage gebruik ik liever niet. Grootste deel ligt ook in de schaduw van het huis en de dakbedekking is daar al niet al te best.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Microkid schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:51:
[...]

Ze liggen op 20 graden zuid en ik heb nooit meer opbrengst per omvormer gezien dan 265W.
Zo vlak zal je waarschijnlijk nooit zo hoog komen, op hoogstens licht bewolkte dagen na maar dan is zo'n piek van een paar minuten niet heel problematisch. Ik heb het snel even in pvcalc van thomasberger.be gezet en 4200 Wp gaat wel over de 3600 W op een heldere dag in de zomer, maar niet noemenswaardig.

In principe zou je gewoon een stringomvormer van 3680 VA kunnen gebruiken en vrijwel niet aftoppen en geen normen overschrijden. Overigens heeft een buurtgenoot hier vanuit de bouw 14x300 Wp op 13 graden helling op zuid liggen (op 1 fase van 3x25A) dus denk dat je er prima mee weg gaat komen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
The Legend schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:52:
Ik heb op dit moment 17x 290Wp Suntech panelen op het dak liggen, oriëntatie ca. 230 graden ZW. Opbrengst afgelopen jaar (topjaar) was 5175kWh. Na salderen moest ik vorig jaar dik 1500kWh afrekenen (hybride warmtepomp sinds mei 2021). Ik heb nog een vast energiecontract tot december 2024 (27,5ct / 25,1ct per kWh hoog / laag tarief). Nu wordt de saldering versneld afgeschaft en zit ik me af te vragen of het in mijn situatie nu beter is om te wachten tot 2024 (ervan uitgaande dat de prijzen dan nog flink hoger zullen zijn dan m’n huidige tarief), of om gewoon zsm panelen bij te leggen.
Het is nog niet zeker dat 't versneld wordt afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Microkid schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:51:
[...]

Je kunt het uiteraard prima goed praten. En de stop zal er niet uit vliegen, maar je overschrijdt de maxima, dus je "mag" simpelweg niet meer omvormervermogen aansluiten dan waarop je stop gezekerd is. Ongeacht wat je set doet.

Het verbaast me overigens wel, mijn 460 panelen halen op 10 graden op ZWZ weleens de top van mijn 440 watt micro omvormer (niet vaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

JvS schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:32:
[...]

Je kunt het uiteraard prima goed praten. En de stop zal er niet uit vliegen, maar je overschrijdt de maxima, dus je "mag" simpelweg niet meer omvormervermogen aansluiten dan waarop je stop gezekerd is. Ongeacht wat je set doet.

Het verbaast me overigens wel, mijn 460 panelen halen op 10 graden op ZWZ weleens de top van mijn 440 watt micro omvormer (niet vaak).
Mja, het zijn Enecsys omvormers, wellicht speelt dat ook mee? Ik ben wel voornemens ze te vervangen door Enphase IQ7+ omdat ik er nog zeker 2 panelen ga bijleggen en Enecsys niet meer te krijgen is. Daarnaast is de technology natuurlijk ook weer jaren verder bij Enphase :)

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 19-01-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-10 21:50
Over 2 weken ga ik verhuizen en wil zodoende mijn Growatt account gereed maken voor de nieuwe bewoners. Ik heb al gezocht op het forum en internet maar het is mij nog niet duidelijk hoe dit mogelijk is. Weet iemand of je de gebruikersnaam kan wijzigen? Dit kan ik niet zelf namelijk (grayed out).

Of wellicht is het een optie om de data logger geheel los te koppelen van mijn account, maar ook dit kan ik niet vinden.

Wat ik eventueel zelf heb bedacht is het wachtwoord wijzigen en vervolgens het e-mailadres wijzigen in dat van de nieuwe bewoners.
Dan kunnen de bewoners in ieder geval zelf inloggen en het wachtwoord wederom wijzigen. Enige is dan dat ze mijn naam als inlog hebben.

Bij installatie is dit helemaal gedaan via de installateur, enige wat ik hoefde te doen was mijn wachtwoord wijzigen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Microkid schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:21:
[...]

Mja, het zijn Enecsys omvormers, wellicht speelt dat ook mee? Ik ben wel voornemens ze te vervangen door Enphase IQ7+ omdat ik er nog zeker 2 panelen ga bijleggen en Enecsys niet meer te krijgen is. Daarnaast is de technology natuurlijk ook weer jaren verder bij Enphase :)
hmm, ik heb panelen niet op zuid liggen, en een stringomvormer, maar in het voorjaar zie ik regelmatig pieken van 10% meer vermogen dan de rated waardes (dus 330Wp paneeltje die de 360 aantikken). In jouw geval top je dan waarschijnlijk af op de max van je micro's. Maar alsnog ga je dan dus meer dan 16A door de bekabeling drukken... (die daar niet per se voor bedoeld is). En als je stop eruit knalt, heb je helemaal geen opbrengst meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ten eerste , standaard 2.5mm2 bekabeling is niet per definitie ongeschikt voor stromen > 16A . Theoretische maximum is 27A. Dit kun je opzoeken op de leveranciers van dit soort installatiedraad. Als de lente niet te groot is moet 20A geen enkel probleem zijn.

Ten tweede, als het zonnig is en de hele buurt levert, ligt je voltage ook hoger. 16 A bij 240 V is 3800 W, niet 3600W

Ten derde een 16A zekering / automaat betekent alleen maar dat er niet gedurende langere tijd meer dan 16A kan lopen. Korte pieken boven de 16 A zullen ongehinderd doorgelaten worden.

Dus ik zie het probleem niet om een beetje over de theoretische 3600W te gaan als je toch al weet dat dit practisch niet of nauwelijks voor zal komen. En mocht de zekering wel klappen dan kun je dus altijd een 20A exemplaar plaatsen.

Het grappige is dat als je het over "mogen" hebt, en je daarom een 20A zekering plaatst je eigenlijk een onveiliger situatie creëert. Immers een 16A zekering beschermt beter als een 20A exemplaar. En bij een 3x25A aansluiting loop je dan weer tegen selectiviteit aan.

En waarschijnlijk ben je nog steeds niet compliant voor de omvormer leverancier, want deze bouwt ook marge in. BV Goodwe meldt dat er op een 16A zekering max een 2500W omvormer mag, voor de 3000 en 3600 modellen is dat 25A en voor de 4200 32A . Die laatste kun je dus in Nederland feitelijk vrijwel nergens aansluiten als je niet wat voorschriften negeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Microkid schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:11:

Een automaat kan gerust een tijdje meer dan zijn sticker stroom hebben. Zie de volledige specs.
Maar je kunt wel meer PV-vermogen op je omvormer aansluiten, die is dan de begrenzende factor.
Heb je altijd, behalve op het moment van piek opbrengst (dan aftoppen) meer opbrengst, maar blijf je wel binnen de grenzen van je netaansluiting.

Die factor 0,85 slaat op de jaaropbrengst in kWh t.o.v. de Wp van je systeem. Een landelijk gemiddelde zonder ergens verder mee rekening te houden...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Op het zuider dak wil ik 12x 420 WP plaatsen. In de toekomst is er een kans dat ik op het noorder dak een aparte string wil leggen. Is het slimmer om nu een 1 fase omvormer te plaatsen, en in de toekomst een extra omvormer, of kan ik het beste nu beginnen met een 3 fase omvormer?

Daarnaast ben ik voor de panelen bij de Warmteservice aan het kijken. Lijkt me een fijne leverancier ivm lokale aanwezigheid. Die bieden een 385WP paneel aan voor 135 euro, of een 420WP all black paneel voor 169 euro. Het goedkopere paneel komt per WP goedkoper uit, maar om in de toekomst ons volledige verbruik (4600kwh) te kunnen dekken is het toch gewoon slimmer om nu iets meer te betalen en voor de 420WP optie te gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

peligro2k schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:21:
Op het zuider dak wil ik 12x 420 WP plaatsen. In de toekomst is er een kans dat ik op het noorder dak een aparte string wil leggen. Is het slimmer om nu een 1 fase omvormer te plaatsen, en in de toekomst een extra omvormer, of kan ik het beste nu beginnen met een 3 fase omvormer?

Daarnaast ben ik voor de panelen bij de Warmteservice aan het kijken. Lijkt me een fijne leverancier ivm lokale aanwezigheid. Die bieden een 385WP paneel aan voor 135 euro, of een 420WP all black paneel voor 169 euro. Het goedkopere paneel komt per WP goedkoper uit, maar om in de toekomst ons volledige verbruik (4600kwh) te kunnen dekken is het toch gewoon slimmer om nu iets meer te betalen en voor de 420WP optie te gaan?
Zo vol mogelijk leggen, doe je maar een keer. Met een 3 fase omvormer met 2 mppt ingangen heb je voor 2 verschillende dakvlakken genoeg. Wat wil je afdekken in de toekomst? Saldering gaat zeer waarschijnlijk afgebouwd worden dus liever wat meer opwek in mijn optiek.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiztlock
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-02 14:37
In het kader van de schaarste mbt complete (pannen-dak) montagesystemen van bijv. Clickfit Evo, Solarstell, etc.:

Weet iemand hier of deze dakhaken:
https://gigatek.be/nl/esd...51-63-mm-hvg--esd100-2023
soms "compatible" zijn met deze profielen:
https://www.instalplus.nl...agerail-l6500-mm-2719776/

Zo te zien komen de profielen dan wat dichter richting de pannen te liggen, maar wellicht te dicht...?

Of heeft iemand soms nog tips...?
(heb bijv. bij WarmteService nagevraagd en Clickfit Evo systemen hebben nu 2-3mnd levertijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
klump4u schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:40:
[...]

Zo vol mogelijk leggen, doe je maar een keer. Met een 3 fase omvormer met 2 mppt ingangen heb je voor 2 verschillende dakvlakken genoeg. Wat wil je afdekken in de toekomst? Saldering gaat zeer waarschijnlijk afgebouwd worden dus liever wat meer opwek in mijn optiek.
Je kunt ook redeneren dat bij afbouw saldering afschrijving van investering veel langer gaat duren.
Alles hangt af van de nieuwe wettelijke regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ultraboy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:01:
[...]

Je kunt ook redeneren dat bij afbouw saldering afschrijving van investering veel langer gaat duren.
Alles hangt af van de nieuwe wettelijke regeling.
Hoezo gaat de afschrijving langer duren? Je bedoelt dat het langer meer waard blijft? Of bedoel je de terugverdientijd die langer wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

De redenering is nu dat met deze tarieven en de goedkopere zonnepanelen (is dat wel zo?) dat de terugverdientijd alsnog 7 jaar is, ook zonder saldering.

Maar als de tarieven weer normaliseren wordt dat toch zo 10-15 jaar zonder saldering?

Denk dat een terugverdientijd van 10+ jaar veel nieuwe kopers wel zal afschrikken.

[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 20-01-2023 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10 17:44
JDx schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:40:
De redenering is nu dat met deze tarieven en de goedkopere zonnepanelen (is dat wel zo?) dat de terugverdientijd alsnog 7 jaar is, ook zonder saldering.

Maar als de tarieven weer normaliseren wordt dat toch zo 10-15 jaar zonder saldering?

Denk dat een terugverdientijd van 10+ jaar veel nieuwe kopers wel zal afschrikken.
Er zijn teveel factoren om je terugverdientijd uit te rekenen:
- Aanschafprijs
- kWh prijs
- TLV

De 1e staat na aanschaf vast :o
De 2e wisselt per half jaar of jaar
Over 2 jaar hebben wel wel/geen saldering
Als er geen saldering meer is hoeveel van je opbrengst ga je direct zelf gebruiken?

En de mooiweer-verkopers hebben het over een X-terugverdientijd. Alsof in die X-tijd alle factoren gelijk blijven 8)7

Dus kan maar zo zijn dat je 80% van je PV-systeem in de komende 2-3 jaar hebt teurgverdiend.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

RobWest schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:52:
[...]

Er zijn teveel factoren om je terugverdientijd uit te rekenen:
- Aanschafprijs
- kWh prijs
- TLV

De 1e staat na aanschaf vast :o
De 2e wisselt per half jaar of jaar
Over 2 jaar hebben wel wel/geen saldering
Als er geen saldering meer is hoeveel van je opbrengst ga je direct zelf gebruiken?

En de mooiweer-verkopers hebben het over een X-terugverdientijd. Alsof in die X-tijd alle factoren gelijk blijven 8)7

Dus kan maar zo zijn dat je 80% van je PV-systeem in de komende 2-3 jaar hebt teurgverdiend.
Tja dat zijn de woorden van het kabinet, niet van mij. Maar 2-3 jaar dan moeten de stroomtarieven wel heel heel erg hoog worden.

Bij mij was de voorspelling 7 jaar, door de hoge tarieven heb ik ze dit jaar eruit denk ik (na 4 jaar), maar dat is nog met saldering.

https://www.consumentenbo...gverdientijd-zonnepanelen

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 20-01-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Ik twijfel nu of ik een goede keuze heb gemaakt met het leggen van extra panelen. Ik heb momenteel een Oost-West 4200 Wp installatie die 2 jaar geleden is gelegd. Sinds kort verwarm ik met airco's. Qua opbrengst heb ik nu een paar honderd kWh te weinig voor de salderingsregeling om mijn verbruik te compenseren.

Ik heb laatst 4 zonnepanelen met een totaal van 1540 Wp bijgeplaatst op Zuid voor 1700 euro. Ik hoop daarmee ook een deel van de afbouwperiode volledig te kunnen salderen, maar denk dat de terugverdientijd een stuk langer is dan mijn eerste installatie. Die heb ik al bijna terugverdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
JDx schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Tja dat zijn de woorden van het kabinet, niet van mij. Maar 2-3 jaar dan moeten de stroomtarieven wel heel heel erg hoog worden.
Dat valt toch wel mee? Ik leg ze nu neer voor max 1,10 per watpiek (incl. installatie). Dan moet de stroomprijs boven de 36,7ct/kWh blijven om een TVT van 3 jaar te halen, daar zitten de prijzen nog ruim boven op dit moment.

Omdat LNG nou eenmaal duurder is dan Russisch pijpleidinggas én de belasting om stroom nu hoger is dan dat ie was zie ik de tarieven van 20ct niet meer terugkomen, laten we best case uitgaan van een prijs van 25ct, dan is de tvt nog steeds minder dan 4,5jr bij blijvend salderen. En so what als dat 7 jaar wordt? Dat was enkele jaren terug nog heel normaal en nog steeds een goede business case.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

RonJ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:26:
[...]

Dat valt toch wel mee? Ik leg ze nu neer voor max 1,10 per watpiek (incl. installatie). Dan moet de stroomprijs boven de 36,7ct/kWh blijven om een TVT van 3 jaar te halen, daar zitten de prijzen nog ruim boven op dit moment.

Omdat LNG nou eenmaal duurder is dan Russisch pijpleidinggas én de belasting om stroom nu hoger is dan dat ie was zie ik de tarieven van 20ct niet meer terugkomen, laten we best case uitgaan van een prijs van 25ct, dan is de tvt nog steeds minder dan 4,5jr bij blijvend salderen. En so what als dat 7 jaar wordt? Dat was enkele jaren terug nog heel normaal en nog steeds een goede business case.
Ze hadden het erover dat het nu 7 jaar zou zijn zonder salderen, dus bij lagere tarieven zou dat hoger worden, ik weet de berekening ook niet, heb het gewoon van NU of NOS ofzo ergens gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

banaliteit schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:19:
Ik twijfel nu of ik een goede keuze heb gemaakt met het leggen van extra panelen
Hoe bedoel je de goede keuze? Dat hangt af van je doel.

Met meer panelen heb je in absolute zin meer verbruik van eigen opgewekte stroom dus goed. Maar je levert wel meer terug tijdens zomer wanneer je toch al veel levert tegen mogelijk lagere vergoeding, dus niet goed?

Waarom twijfel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Hier hebben ze het ook over 7 jaar, zal toch ergens berekend zijn dat ze het overal over 7 jaar hebben.

Afbeeldingslocatie: https://www.milieucentraal.nl/media/azgfthrk/zonnepanelen_salderen_2023.png?anchor=center&mode=crop&width=1280&rnd=133033084878130000&quality=70

https://www.milieucentraa...geling-voor-zonnepanelen/

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 20-01-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
JDx schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Ze hadden het erover dat het nu 7 jaar zou zijn zonder salderen, dus bij lagere tarieven zou dat hoger worden, ik weet de berekening ook niet, heb het gewoon van NU of NOS ofzo ergens gelezen.
Dus, altijd zelf rekenen ;) die overtik compagne-berichtjes in de pers en bij MC hebben natuurlijk een overduidelijke politieke agenda, die willen het salderen behouden, dus die zullen een berekening maken die de terugverdientijd zo ongunstig mogelijk voorstelt na het evt. afschaffen in 2025.

Zoals met alle modellen een kwestie van een beetje met de inputs spelen tot je gewenste uitkomst eruitrolt. Bij MC rekenen met 22ct inkoop, 9ct TLV en een eigen verbruik van 30%, dat lijkt me voorlopig allemaal nogal aan de lage kant en dan rekenen ze ook nog meteen de koop van een 2e omvormer mee, die vlieger gaat natuurlijk ook niet altijd op.

Maargoed, als je dit als worst-case scenario meeneemt in je beslissing, dan is 7jr wat mij betreft nog steeds prima.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik heb even een blackout in de berekening over 2022:

- Opwek 2280 kWh
- Electricity use 2765 kWh
- Feed-in 1334kWh

Hier kan ik hier mijn eigen gebruik uit halen toch?

2280 - 1334 = 946 (41,5%)

Toch toch? :9

Als dit 2023 is, dan krijg ik voor die 1334 x 0,09 = 120,06 euro
En een besparing van 946 x 0,40 = 378,40 euro

Totaal 498,46/jaar (met prijsplafond) voor 8x300 panelen (a 3500 euro)

Is inderdaad 7 jaar, zonder salderen.

[ Voor 33% gewijzigd door JDx op 20-01-2023 10:52 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren