Het is dus geen vrijstaande overkapping maar aan één zijde tegen de gevel, begrijp ik dat goed?Outl@w schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:55:
[...]
@Proton_ dank voor de tip van stokschroeven.
@GudZ dank voor de uitgebreide reactie!Iemand nog advies t.a.v. de omvormer? "Verder twijfel ik of een goodwe 1000wp of goodwe 1500wp omvormer geschikt is. Ik neig naar de grotere zodat aftopping voorkomen wordt en de levensduur wellicht wat langer kan zijn.
- slechts 3 panelen, want de installatie wordt direct aan het huis geplaatst en we willen voorkomen dat het te donker wordt. Op ons dak kunnen we niet meer panelen kwijt.
- Ik zal me verdiepen in glas panelen, persoonlijk heb ik niet zo'n bezwaar om tegen de backsheets te kijken.
- Het hoeft niet waterdicht, als het regent zitten we er niet
- Kabelmanagement gaat lukken, goed om daar wel extra aandacht aan te besteden.
- Plaatje was ter illustratie, we kunnen het geheel laten aflopen zodat er meer zon geblocked wordt en de panelen daarmee automatisch in een hoek geplaatst worden.
"
Als je voor die grote helling in landscape gaat zou ik glas-glas laten varen. Dan zijn die panelen niet zo in your face.
De gehele pergola in de hoek van de panelen laten lopen is logisch om materialen en tijd te besparen. Maar... 20 graden is wel bizar schuin. Voor de beeldvorming (correct me if I'm wrong, havo 3 wiskunde is een tijdje terug). Stel: goothoogte van het huis is 300cm en je gewenste helling van de gehele overkapping is 20 graden. Dan monteer je één zijde aan de gevel, net onder de dakgoot op 280cm.
goothoogte 300cm
helling 20 graden
voorbeeld 1
pergola hoogte gevelzijde 280cm
pergola diepte 400cm
pergola hoogte tuinzijde 135cm
ERROR te laag
voorbeeld 2
pergola hoogte gevelzijde 280cm
pergola diepte 200cm
pergola hoogte tuinzijde 208cm
dit zou kunnen maar 2 meter is erg ondiep om met zes man in de schaduw te kunnen zitten. Dus als je concessies doet op de helling van de panelen kan jouw timmerman prima de panelen 'integreren' in de helling van de constructie.
Wil je dit niet is het een kwestie van een landscape setje van 20 graden op de dakbalken monteren. Bijvoorbeeld zoiets?. Solarstell Connect landscape zit op 13 graden geloof ik, maar ik heb zeer weinig ervaring. Wel even afstemmen wat de hoh van de balken moet zijn uiteraard.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°