Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.847 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:37
Outl@w schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:55:
[...]

@Proton_ dank voor de tip van stokschroeven.

@GudZ dank voor de uitgebreide reactie!
  • slechts 3 panelen, want de installatie wordt direct aan het huis geplaatst en we willen voorkomen dat het te donker wordt. Op ons dak kunnen we niet meer panelen kwijt.
  • Ik zal me verdiepen in glas panelen, persoonlijk heb ik niet zo'n bezwaar om tegen de backsheets te kijken.
  • Het hoeft niet waterdicht, als het regent zitten we er niet
  • Kabelmanagement gaat lukken, goed om daar wel extra aandacht aan te besteden.
  • Plaatje was ter illustratie, we kunnen het geheel laten aflopen zodat er meer zon geblocked wordt en de panelen daarmee automatisch in een hoek geplaatst worden.
Iemand nog advies t.a.v. de omvormer? "Verder twijfel ik of een goodwe 1000wp of goodwe 1500wp omvormer geschikt is. Ik neig naar de grotere zodat aftopping voorkomen wordt en de levensduur wellicht wat langer kan zijn.
"
Het is dus geen vrijstaande overkapping maar aan één zijde tegen de gevel, begrijp ik dat goed?
Als je voor die grote helling in landscape gaat zou ik glas-glas laten varen. Dan zijn die panelen niet zo in your face.

De gehele pergola in de hoek van de panelen laten lopen is logisch om materialen en tijd te besparen. Maar... 20 graden is wel bizar schuin. Voor de beeldvorming (correct me if I'm wrong, havo 3 wiskunde is een tijdje terug). Stel: goothoogte van het huis is 300cm en je gewenste helling van de gehele overkapping is 20 graden. Dan monteer je één zijde aan de gevel, net onder de dakgoot op 280cm.

goothoogte 300cm
helling 20 graden

voorbeeld 1
pergola hoogte gevelzijde 280cm
pergola diepte 400cm
pergola hoogte tuinzijde 135cm
ERROR te laag

voorbeeld 2
pergola hoogte gevelzijde 280cm
pergola diepte 200cm
pergola hoogte tuinzijde 208cm
dit zou kunnen maar 2 meter is erg ondiep om met zes man in de schaduw te kunnen zitten. Dus als je concessies doet op de helling van de panelen kan jouw timmerman prima de panelen 'integreren' in de helling van de constructie.

Wil je dit niet is het een kwestie van een landscape setje van 20 graden op de dakbalken monteren. Bijvoorbeeld zoiets?. Solarstell Connect landscape zit op 13 graden geloof ik, maar ik heb zeer weinig ervaring. Wel even afstemmen wat de hoh van de balken moet zijn uiteraard.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:16
bottom line schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:08:
[...]

Geen grotere. Die piek van de panelen ga jij nooit halen. 1000 is meer als groot genoeg.
Ik zou overigs gaan voor micro's, want voor een gewone omvormer heb je nog wat plaats/extra kabels nodig.
Ruimte is geen probleem, ik ga maar voor goedkoop en goed ;)

Meerprijs 1500wp omvormer is zeer beperkt, zou er een nadeel aan zitten om deze toch te gebruiken?

@GudZ ja 2m is inderdaad tekort. Ik ga wel even in overleg met timmerman wat mogelijk is. Solarstell is een optie.

[ Voor 10% gewijzigd door Outl@w op 12-01-2023 10:02 ]

Feyenoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:37
Outl@w schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:58:
[...]

Meerprijs 1500wp omvormer is zeer beperkt, zou er een nadeel aan zitten om deze toch te gebruiken?

@GudZ ja 2m is inderdaad tekort. Ik ga wel even in overleg met timmerman wat mogelijk is. Solarstell is een optie.
Het enige wat ik over het onderdimensioneren kan vinden is dat je tot ca. 80% van het paneelvermogen nauwelijks verlies lijdt.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@GudZ @Outl@w Zie ook de topicstart; bij SMA kan je tot 200% overdimensioneren...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:02
Outl@w schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:58:
[...]

Kleiner is juist beter. Vraag me af of je met drie paneeltjes uberhaupt die string-omvormer aan de gang krijgt.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:16
S0epkip schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Kleiner is juist beter. Vraag me af of je met drie paneeltjes uberhaupt die string-omvormer aan de gang krijgt.
Opstart spanning is 50v, dat zou toch moeten lukken met 3 panelen?

Feyenoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azmo83
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 18:44
Ik heb vorig jaar zelf op mijn garagedak oost 6 zonnepanelen (2400wp) in string geplaatst met een Growatt 2500x string omvormer. Nu wil ik dit jaar aan de westkant van mijn woning panelen gaan plaatsen. Ik heb een Growatt 2500x omvormer extra liggen, daar heb ik geen kosten aan gehad.

Op het dak aan de westkant passen 4 panelen op de dakkapel plat (2x2 zuid of 1x4 West). Op een klein stukje zadeldak passen er dan nog 2 panelen in 28 graden west.

Het zou heel mooi zijn als ik die omvormer die ik al heb liggen zou kunnen gebruiken in mijn project. Mijn overweging is dat de aanschaf en dus terugverdientijd sterk omlaag gaat, en ik tot nu toe alleen maar ervaring heb met string systemen.

Zou het heel dramatisch zijn als ik de 4x plat dak panelen combineer met de 2x schuin dak panelen in een string op de growatt? Dus 4 panelen in 10 tot 13 graden en 2 panelen in 28 graden in een string. Wat zou het effect zijn? Loop ik risico's?

Ik beeld mezelf in dat de 2 panelen op het zadeldak gaan presteren als de 4 panelen op het platte dak, dus dat ik een set heb die presteert alsof er 6 panelen op plat dak liggen richting west liggen.

Ik heb alleen maar ervaring met string systemen, nog niet met micro's, als amateur ben ik daar (wellicht ten onrechte?) huiverig voor

Benieuwd wat jullie zouden doen in mijn situatie, dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Azmo83 Je laat helaas belangrijke gegevens over de panelen weg. Maar bij een verschil van 15 graden heb je een maximaal verlies van 100-cos(15) = 5% als alles verder het zelfde is. (oriëntatie, geen schaduw)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azmo83
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 18:44
onetime schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:09:
@Azmo83 Je laat helaas belangrijke gegevens over de panelen weg. Maar bij een verschil van 15 graden heb je een maximaal verlies van 100-cos(15) = 5% als alles verder het zelfde is. (oriëntatie, geen schaduw)
Dank voor je reactie. Ik heb nog geen keuze gemaakt voor panelen, zal op 400 tot 440wp per paneel uitkomen. Vroeg me meer conceptueel af of het heel erg nadelig is om het op deze manier te doen. Voor mijzelf een afweging te maken of ik de string omvormer wil verkopen, meer uitgeven voor micro's en de tijd wil investeren om me daarin te verdiepen, of dat ik het doe met wat ik heb en wat ik weet/kan :).

Orientatie is idd verder hetzelfde en ik heb geen schaduw gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:29
onetime schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:49:
@GudZ @Outl@w Zie ook de topicstart; bij SMA kan je tot 200% overdimensioneren...
Kan nog wel gekker. Ik heb een 8 kW omvormer met momenteel 14 kWp panelen erop (oost-west). Hier wil ik nog zo'n 6 kW aan toevoegen, wat volgens sunnydesignweb nog helemaal OK is.
Dan zit ik op 250% en heb ik wel wat aftopping, maar ik blijf binnen de specs van de omvormer.
Helaas ligt dit projectje stil, want ik kan niet aan de benodigde rails van van der Valk komen, en mijn "mannetjes" hebben ook geen tijd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Andrehj schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:08:
Kan nog wel gekker. Ik heb een 8 kW omvormer met momenteel 14 kWp panelen erop (oost-west). Hier wil ik nog zo'n 6 kW aan toevoegen, wat volgens sunnydesignweb nog helemaal OK is.
Dan zit ik op 250% en heb ik wel wat aftopping, maar ik blijf binnen de specs van de omvormer.
Ik weet niet of je garantie belangrijk vindt maar die gaat meestal maar tot 200%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
jobr schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:48:
Ik weet niet of je garantie belangrijk vindt maar die gaat meestal maar tot 200%.
Waar staat dat?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Op de site van de leverancier.
SMA bijv (zie 4.3): https://www.sma-benelux.c...20verwachten%20levensduur.

Fronius doet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
jobr schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:22:
[...]

Op de site van de leverancier.
SMA bijv: https://www.sma-benelux.c...20verwachten%20levensduur.

Fronius doet hetzelfde.
Dat gaat over technisch gezien (en in een configuratie met alle panelen in 1 orientatie). Maar mijn voorgestelde configuratie is technisch gezien helemaal geen probleem, want scoorde enkel voldoendes in Sunny Design Web.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Andrehj schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:24:
[...]

Dat gaat over technisch gezien (en in een configuratie met alle panelen in 1 orientatie). Maar mijn voorgestelde configuratie is technisch gezien helemaal geen probleem, want scoorde enkel voldoendes in Sunny Design Web.
Dat haal ik er niet uit: https://files.sma.de/down...TP-maxGenerator-nl-10.pdf

Nog een artikel: https://www.sma-sunny.com...ten-op-dezelfde-omvormer/

Ik weet niet of sunny design rekening houdt met garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 12-01-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:11
Volgens mijn Sunny Tripower 6.0 heb ik gisteren 1,67kWh opgewekt. Toch heeft de slimme meter van mijn SAP maar een teruglevering van 1,57kWh geregistreerd, naast een verbruik van 0,03kWh in zowel normaal als dal.

Ontstaat dat verschil doordat de omvormer niet nauwkeurig genoeg meet? Verbruikers zijn er immers niet, buiten de omvormer zelf dan. Het kan ook vrijwel niet in de kabel zitten: overal heb ik 4mm² gebruikt.

Schema: meter - 6mm² - hoofdschakelaar - 4mm² - keuzeschakelaar (SFT440) - 4mm² - Eaton B16 0,3A alamat - 4mm² - werkschakelaar - 4mm² - omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:14
Misschien is de opwekking weergegeven door de omvormer bruto en wat de meter registreert is natuurlijk netto. Ertussen zit het verbruik van de omvormer zelf / de omvormer verliezen. Dat zijn ook enkele procenten en dat kan onder deellast waarschijnlijk nog iets meer .

Overigens - ik heb wel een chocola proberen te maken van de logging van een goodwe, maar als je P met VxI vergelijkt in de logging per minuut krijg je al flinke afwijkingen beide kanten op. Dus heel nauwkeurig zal het allemaal niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

dennistd schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 03:00:
Volgens mijn Sunny Tripower 6.0 heb ik gisteren 1,67kWh opgewekt. Toch heeft de slimme meter van mijn SAP maar een teruglevering van 1,57kWh geregistreerd, naast een verbruik van 0,03kWh in zowel normaal als dal.
Opwek is niet hetzelfde als teruglevering. Eigen gebruik gaat eraf.

Vooropgesteld, op deze kleine getallen zijn wel wat kleine afwijkingen mogelijk door meetonauwkeurigheid. 2% is niet vreemd.

Je hebt 1,67kWh opgewekt
Je hebt 1,57kWH daarvan op het net geinjecteerd
De 0,1kWh heb je direct zelf in huis verbruikt
Daarnaast heb je 0,03kWh van het net afgenomen
Je hebt dus 0,13kWh electriciteitenergie gebruikt. Wellicht heeft de omvormer zelf wat power nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 13-01-2023 08:43 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:05
Heeft iemand wellicht een grafiek van gemiddelde opbrengst van puur west of oost ligging gedurende het jaar? Ligt wellicht aan mijn googleskills maar kan zo snel niks vinden.

Heb zelf een opstelling oost (9x 400) en west (5x 400) maar de opbrengst gedurende de dag klopt niet helemaal met mijn verwachtingen. Alsof de panelen op het westen niet zijn aangesloten. Ze liggen er vanaf half augustus en als ik grofweg extrapoleer kom ik ook niet in de buurt van de door de leverancier 'gegarandeerde' opbrengst.

Misschien nog een andere domme vraag maar vroeg me af of je alleen opbrengst heb van direct zonlicht of dat er ook nog een beetje opbrengst is van omgevingslicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10 17:44
Malt007 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:51:
Heeft iemand wellicht een grafiek van gemiddelde opbrengst van puur west of oost ligging gedurende het jaar? Ligt wellicht aan mijn googleskills maar kan zo snel niks vinden.

Heb zelf een opstelling oost (9x 400) en west (5x 400) maar de opbrengst gedurende de dag klopt niet helemaal met mijn verwachtingen. Alsof de panelen op het westen niet zijn aangesloten. Ze liggen er vanaf half augustus en als ik grofweg extrapoleer kom ik ook niet in de buurt van de door de leverancier 'gegarandeerde' opbrengst.

Misschien nog een andere domme vraag maar vroeg me af of je alleen opbrengst heb van direct zonlicht of dat er ook nog een beetje opbrengst is van omgevingslicht?
Heb je hier wat aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKA0D6V5Uk2ypPDGlyM3-H_4Ofs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OSWixeUwPfDUvPQZQ40RqZA3.jpg?f=user_large

Of op het PHOTOVOLTAIC GEOGRAPHICAL INFORMATION SYSTEM

En gisteren was een grijze dag en dan leveren Oost en West bij mij hetzelfde op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGi_DmiYdxOGiUG8kR4qROmqMEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eiQS9ftrQ7a9beBhnSJEqdIO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door RobWest op 13-01-2023 09:04 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:14
JvS schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:42:
[...]

Opwek is niet hetzelfde als teruglevering. Eigen gebruik gaat eraf.

Vooropgesteld, op deze kleine getallen zijn wel wat kleine afwijkingen mogelijk door meetonauwkeurigheid. 2% is niet vreemd.

Je hebt 1,67kWh opgewekt
Je hebt 1,57kWH daarvan op het net geinjecteerd
De 0,1kWh heb je direct zelf in huis verbruikt
Daarnaast heb je 0,03kWh van het net afgenomen
Je hebt dus 0,13kWh electriciteitenergie gebruikt. Wellicht heeft de omvormer zelf wat power nodig.
Volgens mij geeft TS aan dat er geen sprake is van eigen gebruik anders dan van de omvormer zelf, de opbrengstmeter zit alleen verbonden aan de alamat van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Toch is er 13Wh afgenomen van het net volgens de slimme meter.

Dan is dat toch gewoon minmaal verbruik van de omvormet of zit je op de grens van wat zo'n ding kan meten

[ Voor 54% gewijzigd door JvS op 13-01-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:45
Malt007 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:51:

Heb zelf een opstelling oost (9x 400) en west (5x 400) maar de opbrengst gedurende de dag klopt niet helemaal met mijn verwachtingen.
PVcalc is hier een handige tool voor, dan kun je zien wat voor vermogenscurve/dagopbrengst je ongeveer mag verwachten: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Let wel, het is de laatste dagen behoorlijk grijs weer (ik had gisteren niet eens 1 kWh aan opbrengst) dus echt representatief is de winterperiode sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:05
ThinkPad schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:41:
[...]

PVcalc is hier een handige tool voor, dan kun je zien wat voor vermogenscurve/dagopbrengst je ongeveer mag verwachten: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Let wel, het is de laatste dagen behoorlijk grijs weer (ik had gisteren niet eens 1 kWh aan opbrengst) dus echt representatief is de winterperiode sowieso niet.
Bedankt voor de link, die geeft aardig goed inzicht. Lijkt erop dat ik voor de meeste maanden er 10-20% onder de berekende opbrengst zit maar weet niet hoe accuraat mijn parameters zijn natuurlijk.

De leverancier heeft een garandeerde opbrengst van 4200 kWh gegeven, wat net boven de berekening van de site ligt (4173 kWh). Benieuwd hoe de leverancier hier mee omgaat zodra het eerste volle jaar voorbij is. In de overeenkomst staat dat als deze gegarandeerde hoeveelheid niet gehaald wordt hij optimizers of extra panelen komt leggen.

Voor de volledigheid nog even de link van mijn berekening: https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.30&max2=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
exroosje schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:10:
[...] Volgens mij geeft TS aan dat er geen sprake is van eigen gebruik anders dan van de omvormer zelf, de opbrengstmeter zit alleen verbonden aan de alamat van de omvormer.
TS (topic starter) ik denk dat je de vraag steller bedoeld... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Malt007 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Bedankt voor de link, die geeft aardig goed inzicht. Lijkt erop dat ik voor de meeste maanden er 10-20% onder de berekende opbrengst zit maar weet niet hoe accuraat mijn parameters zijn natuurlijk.

De leverancier heeft een garandeerde opbrengst van 4200 kWh gegeven, wat net boven de berekening van de site ligt (4173 kWh). Benieuwd hoe de leverancier hier mee omgaat zodra het eerste volle jaar voorbij is. In de overeenkomst staat dat als deze gegarandeerde hoeveelheid niet gehaald wordt hij optimizers of extra panelen komt leggen.

Voor de volledigheid nog even de link van mijn berekening: https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.30&max2=0
We kunnen wel eens meedenken, maar dat is beter in een los topic met wat meer technische details (omvormertype, exacte panelen, opbrengst op zonnige dagen, opbrengst op minder zonnige dagen, stringspanningen), is best wel veel over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:22
peligro2k schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:23:
[...]

Het gaat qua omvormer om een Solis Solis 1P4.6K 4G

Het montage systeem is het https://blubase.com/nl/qs-pv-anker/ systeem. Een QS PV anker.
@tomtor Toevallig nog een mening over bovenstaande? Anders ga ik de knoop maar doorhakken. Ze kunnen in maart installeren, dus dan ben ik voor de lente 'online'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
dennistd schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 03:00:

Ontstaat dat verschil doordat de omvormer niet nauwkeurig genoeg meet? Verbruikers zijn er immers niet, buiten de omvormer zelf dan. Het kan ook vrijwel niet in de kabel zitten: overal heb ik 4mm² gebruikt.

Schema: meter - 6mm² - hoofdschakelaar - 4mm² - keuzeschakelaar (SFT440) - 4mm² - Eaton B16 0,3A alamat - 4mm² - werkschakelaar - 4mm² - omvormer.
Bij dergelijke lage vermogens zit je helemaal onderin de meetresolutie te meten. Die 0.1 kWh verschil(wat ongeveer niks is) is dan gewoon de meetonnauwkeurigheid, deels van je SMA en deels van de slimme meter.
Waarom trouwens 4 mm²? Dat is bij slechts 6 kW op een 3-fasen-systeem normaliter echt niet nodig. Of is de kabel erg lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:11
Andrehj schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:47:
[...]

Bij dergelijke lage vermogens zit je helemaal onderin de meetresolutie te meten. Die 0.1 kWh verschil(wat ongeveer niks is) is dan gewoon de meetonnauwkeurigheid, deels van je SMA en deels van de slimme meter.
Waarom trouwens 4 mm²? Dat is bij slechts 6 kW op een 3-fasen-systeem normaliter echt niet nodig. Of is de kabel erg lang?
Vandaag is het verschil ook eens stukje kleiner nog: 4,82kWh (SMA) vs 4,75kWh (meter). Niks om me zorgen over te maken iig dus

Die 4mm² naar de omvormer heb ik anderhalf jaar terug aangelegd. Uiteindelijk misschien wat overdreven, maar op de afstand van 10 meter ook weer niet heel veel weggegooid geld of zo. Maar 2,5mm² had ook makkelijk gekund ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-10 10:23
peligro2k schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:29:
[...]

@tomtor Toevallig nog een mening over bovenstaande? Anders ga ik de knoop maar doorhakken. Ze kunnen in maart installeren, dus dan ben ik voor de lente 'online'.
Ik heb geen verstand van dat montage systeem, dus ik kan daar niets zinnigs over zeggen.

Verder lijkt het mij een heel redelijke offerte in de huidige tijd.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:00

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Iemand toevallig op de hoogte of omvormers in Nederland mogen afschakelen indien de spanning -gemiddeld over 10 minuten- hoger is dan 253V zoals bepaald in "Requirements for Generators" voor de EU?

Of zitten we nog vast met onze netcode elektriciteit waarin staat
De beveiliging van de elektriciteitsproductie-eenheid is in ieder geval voorzien van:

a.een onderspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 80% van de nominale spanning;

b.een overspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 110% van de nominale spanning;

c.een frequentiebeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 47,5 en 51,5 Hz.
https://download.solarcla...9-1_2019_ned_U19-0693.pdf laat namelijk nog 253V met 2s zien, dus geen 10 minuten gemiddelde.

Het is namelijk wel grappig dat de aangeboden spanning wel mag variëren volgens een 10 minuten gemiddelde:
a.De langzame spanningsvariatie is op het overdrachtspunt van de aansluiting als volgt begrensd:

1°.Un plus of min 10% voor 95% van de over 10 minuten gemiddelde waarden gedurende 1 week;

2°.Un plus 10% of min 15% voor alle over 10 minuten gemiddelde waarden.
Edit: Lijkt er op dat ergens anders weer een andere versie is te vinden, iets nieuwer: https://www.solarconcept..../SolarEdge_25K-33.3K_.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door Rimco op 14-01-2023 00:20 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 12:30
peligro2k schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:29:
[...]
Ikl heb hier een recente offerte liggen waarbij ik bijna de indruk krijg (zoals ik al vreesde) dat ex BTW vrijwel vergelijkbaar is met incl. BTW in december. Er staat alleen BTW 0% bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 10:46
Ik heb nog een vraag. Ik zit toevallig vanochtend bij de omvormer en ik zie het volgende:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuXx4ltrT0OSndA25C3iZcPsnBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmLptUY50aF6T2Ba0jQcFaNt.jpg?f=fotoalbum_large

Hij gaat dus sochtends steeds checken of die genoeg stroom krijgt van de xonnepanelen. Dat is toch raar hij zou toch gewoon aan moeten gaan als de zonnepanelen stroom gaan leveren. Als er sneeue op ligt staat de hele dag de omvormer voor niks aan.

Ik heb een goodwe 4200 dn-s

Verder wekken de zonnepanelen nu al op volgens home assistant goodwe integratie. Alleen goodwe de omvormer lijkt het niet te registreren.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3mcybQRvzEbARJt3NAciMz2K14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OsARp32BoA5wsy2QUX9i3mUq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door sgouman op 14-01-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sgouman
Weet niet waar je woont maar ik zou vanmiddag nog eens kijken.
"Hier" zijn ze ook nog niet aan.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 10:46
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:52:
@sgouman
Weet niet waar je woont maar ik zou vanmiddag nog eens kijken.
"Hier" zijn ze ook nog niet aan.
Maar waarom staat de omvormer dan al wel aan? Dan zou die dus stroom van het stroomnet afhalen? Dat lijkt me een beetje zonde

Ik woon in bunschoten.

[ Voor 4% gewijzigd door sgouman op 14-01-2023 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:36

_Arthur

blub

Rimco schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:48:
Iemand toevallig op de hoogte of omvormers in Nederland mogen afschakelen indien de spanning -gemiddeld over 10 minuten- hoger is dan 253V zoals bepaald in "Requirements for Generators" voor de EU?
Dit is wat op de SMA website staat:

5. De netbewakingsparameters instellen

Netbewakingsparameters behoren tot de parameters die door de landinstellingen worden gewijzigd. In België zijn de vereiste netbewakingsparameters gedefinieerd in de ‘C10/11:2019’ norm. In Nederland wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van de Europese netcode ‘EN50549-1:2018’ voor installaties tot 1MW.

Voor installaties die vroeger ingesteld waren op de oude Belgische landnorm ‘C10/11’ of de oude Nederlandse landnorm ‘NEN EN 50438:2013’ (of ouder) ligt de ogenblikkelijke bovengrens van de netspanning op 253 V. Voor installaties groter dan 3 x 16 A in Nederland lag vroeger de bovengrens zelfs maar op 243,8 V.

Met de huidige landcodes is de ogenblikkelijke bovengrens vastgelegd op 264,5V en speelt de parameter ‘beveiliging tegen spanningsstijging’ de grootste rol. Deze veiligheidsparameter wordt het vaakst overschreden (de gemiddelde spanning over 10 minuten mag niet hoger dan 253V liggen), met afschakeling tot gevolg.

Van installaties die de oude setting nog aanhouden, mogen de parameters aangepast worden aan de huidige.

URL: https://www.sma-benelux.c...-te-hoge-netspanning.html

TLDR; je mag zelf de parameters aanpassen naar de huidig geldende standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:11

de Peer

under peer review

sgouman schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:58:
[...]

Maar waarom staat de omvormer dan al wel aan? Dan zou die dus stroom van het stroomnet afhalen? Dat lijkt me een beetje zonde

Ik woon in bunschoten.
Klopt, hij haalt dan inderdaad stroom (20-30W) van het net.

Dit systeem is volgens mij zo opgezet precies voor deze situatie: er is nét genoeg spanning om de omvormer aan te laten gaan (op netstroom) en vervolgens gaat hij beoordelen of het al een goed moment is om over te stappen van netstroom naar stroom via de zonnepanelen. En dat proces kan lang duren op een regenachtige dag.

Ik ben het met je eens dat ze beter de omvormer wat later hadden kunnen aan gaan, maar dat hij dan wel gelijk begint met leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:38
goedbedoeld, maar zeker niet de bedoeling

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 14-01-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@de Peer Omvormers gebruiken normaal gesproken géén netstroom. Behalve de enkeling die een 24/365 webserver actief heeft. Maar dat is maar heel laag vermogen, de rest komt echt van de panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
onetime schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:16:
@de Peer Omvormers gebruiken normaal gesproken géén netstroom. Behalve de enkeling die een 24/365 webserver actief heeft. Maar dat is maar heel laag vermogen, de rest komt echt van de panelen.
Bij SMA is dat tegenwoordig (helaas) standaard. En die server verbruikt dus de hele nacht (en in dit jaargetijde ook nog een deel van de dag) continu 5W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-10 11:32

ErikVers

e-Duurzaam

hfolkers schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:32:
[...]

Idd kun je 16A wel meer belasten zeker omdat het voltage vaak richting de 245V gaat...
Een anders kun je bij een 35A aansluiting prima een 20A groep voor je panelen plaatsen, dan kun je tot ongeveer 5 kW terug leveren.
Uit mijn hoofd mag 20A nog steeds op 2.5mm2 draad, een anders even 4mm2 er door heen trekken.
De TS geeft aan bij een 3x25A netaansluiting dat er 16A moet worden toegepast en een max 3680W omvormer.
Voor zonnepanelen gaat het inderdaad ook vaak zoals jij het omschrijft met 20A groep (en dan tot bijvoorbeeld een 4600W omvormer). De elektricien beoordeeld hiervoor eerst de bekabeling van de meterkast of 20A mogelijk is of dat het bij 16A (en dus max 3680W) moet blijven.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 14-01-2023 17:04 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

onetime schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:16:
De Goodwe's doen dit wel. Die gebruiken stroom. Of nouja, het wordt in ieder geval als verbruik geregistreerd door mijn slimme meter. Dus noem ik het zo.

Dit is al vaker benoemd en aangetoond hier op Tweakers door anderen., inclusief screenshots van de slimme meter metingen.

in mijn geval 20-30W gedurende 30 minuten voordat de panelen gaan leveren en ook zo'n 30 min na het leveren.

Hieronder het verbruik van vandaag. Mijn omvormers zitten op een eigen slimme meter zonder verbruikers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6eHJ2t-TsQdAJiYuI6iEpLY_PE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3LiwLokKobDz0gIFQhC7Te0T.jpg?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door de Peer op 14-01-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@de Peer Dat is gelukkig geen continu verbruik, maar nog steeds niet fijn. En nergens voor nodig.
Ik ben heel benieuwd waar dat vandaan komt. Weet iemand meer?

edit: als de omvormer wakker wordt door voldoende zon opbrengst gaat er iets aan dat het net belast.
Zou dit alleen het netfilter zijn of is er meer aan de hand?

[ Voor 32% gewijzigd door onetime op 14-01-2023 18:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:15

Zenix

BOE!

https://www.consumentenbo...erugleververgoeding-nodig

Ik ben het eens met de Consumentenbond ik hoop dat het weer uitgesteld gaat worden of dat we een fatsoenlijke teugleververgoeding krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobjebdes
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-05 17:39
Hoe kan ik deze post verwijderen? Wilde eigenlijk een nieuw topic beginnen, nu alsnog gedaan.

[ Voor 189% gewijzigd door bobjebdes op 14-01-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:52
Zijn er hier meer die hun SMA omvormer elke 2 maanden te moeten herstarten omdat de webserver (via IPv4, netwerkkabel) anders niet thuis geeft?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-10 22:09
D_Jeff schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:47:
Zijn er hier meer die hun SMA omvormer elke 2 maanden te moeten herstarten omdat de webserver (via IPv4, netwerkkabel) anders niet thuis geeft?
Yep. Niet specifiek iedere 2 maanden, maar wel aantal keer per jaar. Heb ik al jaren last van, maar niet kunnen ontdekken waar het door komt.
SMA Omvormer ineens slechte verbinding

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 21:12
Mijn ABB Trio 8.5 geeft sinds kort een foutmelding. Bij het inschakelen van de netspanning (die op alle fases en op het info display aanwezig is) een Grid Fail error. Je hoort de relais een paar keer schakelen en dan een fout.

De omvormer is geproduceerd in week 13 van 2018, en zit dus nog in de garantie? Wie weet waar ik deze kan aanmelden?

(Gridspanning ligt op alle fases op exact 230v) Mijn reserveomvormer (ook een ABB), maar 1 fase werkt prima op willekeurige fase. (alle 3 getest)

[ Voor 17% gewijzigd door jantje112 op 16-01-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:15
jantje112 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:25:
Mijn ABB Trio 8.5 geeft sinds kort een foutmelding. Bij het inschakelen van de netspanning (die op alle fases en op het info display aanwezig is) een Grid Fail error. Je hoort de relais een paar keer schakelen en dan een fout.

De omvormer is geproduceerd in week 13 van 2018, en zit dus nog in de garantie? Wie weet waar ik deze kan aanmelden?
Als ik Google op ABB Grid Fail vertelt het eerste resultaat dat deze storing vaak het gevolg is van een te hoge netspanning. Als dit bij jou ook het geval is, is er in principe niks mis met de omvormer zelf. Ik zou beginnen met het meten van de spanning op alle drie de fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
dennisfr schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Als ik Google op ABB Grid Fail vertelt het eerste resultaat dat deze storing vaak het gevolg is van een te hoge netspanning. Als dit bij jou ook het geval is, is er in principe niks mis met de omvormer zelf. Ik zou beginnen met het meten van de spanning op alle drie de fasen.
De netspanning ligt op alle 3 fases op 230v +- 1v. Ik woon ongeveer naast de transformator..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:15
jantje112 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:33:
[...]

De netspanning ligt op alle 3 fases op 230v +- 1v. Ik woon ongeveer naast de transformator..
Ok in dat geval lijkt het inderdaad iets in de omvormer zelf te zijn. Aanmelden voor garantiezaken zal normaal gesproken moeten verlopen via de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
dennisfr schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Ok in dat geval lijkt het inderdaad iets in de omvormer zelf te zijn. Aanmelden voor garantiezaken zal normaal gesproken moeten verlopen via de verkoper.
De verkoper is onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Als het aan toezichthouder ACM ligt, mogen huizenbezitters met zonnepanelen geen gebruik meer maken van de salderingsregeling.
https://www.nu.nl/economi...snel-wordt-stopgezet.html

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:42
JDx schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:19:
Als het aan toezichthouder ACM ligt, mogen huizenbezitters met zonnepanelen geen gebruik meer maken van de salderingsregeling.
https://www.nu.nl/economi...snel-wordt-stopgezet.html
Zou wel lekker zijn als ze dat opeens gaan aanpassen. Goed voor het vertrouwen in de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

banaliteit schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:21:
[...]

Zou wel lekker zijn als ze dat opeens gaan aanpassen. Goed voor het vertrouwen in de overheid.
Nja, ze kunnen het wel zeggen, maar niet zomaar doen lijkt me, zeker niet achteraf.

Al doen ze dat nu ook wel al deels vanwege het prijsplafond achteraf terwijl sommige mensen de stroom in de zomer ook gewoon "op" hadden kunnen maken in plaats van sparen voor de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Stel dat ze het plotseling wel doen, zullen
we dan gewoon gaan staken als Tweaker community?

We spreken dan af om bijvoorbeeld om de dag onze pv installatie uit te zetten om bijv 13:00 + de dag van de maand x 2. Dit zal zo'n 5% procent van de gehele Nederlandse energie consumptie zijn (:)) en een schok/plat leggen van het tot gevolg hebben. Even kijken hoe lang het verbod op salderen dan stand houdt!

Of is dit te radicaal?

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bowen_HAFX schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:40:

We spreken dan af om bijvoorbeeld om de dag onze pv installatie uit te zetten om bijv 13:00 + de dag van de maand x 2. Dit zal zo'n 5% procent van de gehele Nederlandse energie consumptie zijn (:)) en een schok/plat leggen van het tot gevolg hebben. Even kijken hoe lang het verbod op salderen dan stand houdt!

Of is dit te radicaal?
Ik ben eigenlijk gewoon vóór afschaffing. Maar de vraag is wel wat er voor terug komt natuurlijk. de 80% TLV van het kale levertarief bijvoorbeeld vind ik dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

de Peer schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Ik ben eigenlijk gewoon vóór afschaffing. Maar de vraag is wel wat er voor terug komt natuurlijk. de 80% TLV van het kale levertarief bijvoorbeeld vind ik dikke prima.
Ik ook wel, maar dat komt ook omdat ik ze al (bijna) terug heb verdiend. Maar of die 80% er gaat komen, dat vraag ik me af, 76 cent of 9 cent (Eneco) is nogal een verschil.

Zou het wel makkelijker maken, ook met afrekenen en fratsen zoals het prijsplafond.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 16-01-2023 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[...]

Ja maar men wil dan ook een absoluut maximum om de leveranciers te beschermen. Dus als de leverprijs heel hoog is ga je nooit die 80% TLV halen.
Dus ik vind dat nog niet zo dikke prima :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Gaan ze dit nou morgen allemaal bekend maken of beslissen ze dit in de laatste week van 2024? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Oogje schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:49:
[...]

Ja maar men wil dan ook een absoluut maximum om de leveranciers te beschermen. Dus als de leverprijs heel hoog is ga je nooit die 80% TLV halen.
Dus ik vind dat nog niet zo dikke prima :P
Yep, en dat absoluut maximum is 10 cent. Wedden?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-10 20:32
(jarig!)
[...]

De 80% TLV van de kale levertarief vind ik ook dikke prima. Ik ben alleen benieuwd hoe ze straks de btw en alle andere opslagen gaan berekenen. Ik denk niet dat je die dan 1op1 tegen elkaar mag weg strepen... Maar met 80% zou ik ook tevreden zijn

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lekker kortzichtig ook... Puur economisch geredeneerd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
(jarig!)
MikeyMan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:42:
Lekker kortzichtig ook... Puur economisch geredeneerd :X
Jij bent ook lekker kort en krachtig😉
Dus bij deze hoe zouden we dan moeten redeneren volgens jouw?

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

RemmyB83 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Denk dat hij doelt op de overbelasting van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RemmyB83 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Er moet hoe dan ook wel enige push blijven naar hernieuwbare energie. Op de langere termijn zal zowel de kostprijs van energie als de druk op de natuur toenemen. Maar daar lijkt nul oog voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MikeyMan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Er moet hoe dan ook wel enige push blijven naar hernieuwbare energie. Op de langere termijn zal zowel de kostprijs van energie als de druk op de natuur toenemen. Maar daar lijkt nul oog voor te zijn.
Is toch vrij logisch in een tijd waar zelfs de middeninkomens het lastig hebben met het betalen van de energierekening dat de consument alleen naar de economische voordelen kijkt. Het is aan de overheid om dit te stimuleren, niet tegen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JDx schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:45:
[...]

Is toch vrij logisch in een tijd waar zelfs de middeninkomens het lastig hebben met het betalen van de energierekening dat de consument alleen naar de economische voordelen kijkt. Het is aan de overheid om dit te stimuleren, niet tegen te werken.
Penny wise, pound foolish noemen ze dat.

Het is niet alsof het in de toekomst ineens goedkoper gaat worden voor diezelfde middeninkomens.

Overigens gaat het hier over de ACM. Niet perse de consument.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 16-01-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MikeyMan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:45:
[...]

Penny wise, pound foolish noemen ze dat.

Het is niet alsof het in de toekomst ineens goedkoper gaat worden voor diezelfde middeninkomens.
Tja, ik heb ze al een paar jaar liggen, toen energie nog spotgoedkoop was, moet je het geld wel hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Niet online
JDx schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:45:
[...]

Volkomen terecht dat aan het salderen van zonnestroom een einde komt. De zes miljoen huishoudens zonder panelen, waaronder veel arme mensen, betalen de gratis stroom voor de 1,5 miljoen zonnepaneelbezitters, onder wie veel rijke mensen. Oma in haar flatje betaald zo'n 700 Euro per jaar aan een salderend huishouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
(jarig!)
MikeyMan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Ik kijk er idd al snel met mijn financiële ogen naar. En daar is denk niets mis mee.
En als jij of iemand anders kan vertellen/ uitleggen hoe ik er de natuur en hernieuwbare energie in mee kan nemen dan hoor ik het graag. Het gaat mijn niet echt om de prijs die ik nu moet betalen, maar meer om 'waarom ik iets moet betalen'. Daarom ben ik ook niet tegen 80% kale TLV. Het is immers leven en laten leven. En als jij mijn kunt uitleggen waarom bijv. dat percentage lager zou moeten zijn vanwege natuur en hernieuwbare energie.
Dan zal ik zal ik mijn best kunnen doen omdat te begrijpen.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 16:58

JML

Uhuruburu schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:31:
[...]

Volkomen terecht dat aan het salderen van zonnestroom een einde komt. De zes miljoen huishoudens zonder panelen, waaronder veel arme mensen, betalen de gratis stroom voor de 1,5 miljoen zonnepaneelbezitters, onder wie veel rijke mensen. Oma in haar flatje betaald zo'n 700 Euro per jaar aan een salderend huishouden.
Maar Oma heeft geen investering van 6k of meer gedaan (kunnen doen)...die stroom is voor zonnepanelen bezitters dus niet gratis dat is te kort door de bocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 14:31
[...]

Net als het terecht is dat electrische auto's wegenbelasting gaan betalen. En andere voordelen die bij de hogere inkomens zitten. Oh wacht, de lagere inkomens krijgen dan weer wel allerlei toeslagen waar je met een hoog inkomen geen recht op hebt.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RemmyB83 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:39:
[...]

Ik kijk er idd al snel met mijn financiële ogen naar. En daar is denk niets mis mee.
En als jij of iemand anders kan vertellen/ uitleggen hoe ik er de natuur en hernieuwbare energie in mee kan nemen dan hoor ik het graag. Het gaat mijn niet echt om de prijs die ik nu moet betalen, maar meer om 'waarom ik iets moet betalen'. Daarom ben ik ook niet tegen 80% kale TLV. Het is immers leven en laten leven. En als jij mijn kunt uitleggen waarom bijv. dat percentage lager zou moeten zijn vanwege natuur en hernieuwbare energie.
Dan zal ik zal ik mijn best kunnen doen omdat te begrijpen.
Nogmaals, ik had het over de opstelling van de ACM. Niet de individuele burger.

Ik heb inmiddels ok 35k in zonnepanelen en warmtepomp gestopt. Het is niet dat daarmee mijn stroom perse gratis is geworden.
Maar milieu was voor mij evengoed een belangrijke parameter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-10 14:35
De ABB omvormer tak is jaren gelden overgenomen door FIMER. Voor garantie kun je bij hen aankloppen: https://www.fimer.com/check-your-product-warranty

Een paar jaar geleden verving FIMER hier binnen twee weken een kapotte Power-One PVI 10.0. Hoe snel het nu zal gaan tijdens de schaarste is de vraag :X

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:47
[...]

Gratis elektriciteit? Doe mij maar 100 panelen, het is toch gratis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

Ok, betaal ik hen het deel dat salderen kost, betalen ze mij het deel dat ik aan gasverbruik bespaard heb, inclusief het verschil in verwachtte gasprijs met zoveel minder zonnestroom. Deal?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Laatst online: 17:36

UTM

banaliteit schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:21:
[...]

Zoals ik het interpreteer, gaat het om de periode vanaf 2025. De komende twee jaar kunnen we nog salderen. De periode die daarop volgt wordt morgen besproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Betalen? Hoe dan? In feite wordt de teveel opgewekte stroom in de zomer -die door die arme mensen gewoon gebruikt kan worden, tegen 0 uitstoot- gewoon verrekend met het verbruik in de winter.

Welke 'gratis' stroom wordt er dan precies door wie betaald?

En zoals hierboven gesteld, het is niet gratis. Verre van.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 16-01-2023 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
Ultraboy schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:15:
[...]

Ikl heb hier een recente offerte liggen waarbij ik bijna de indruk krijg (zoals ik al vreesde) dat ex BTW vrijwel vergelijkbaar is met incl. BTW in december. Er staat alleen BTW 0% bij.
Ik wilde vanmiddag toch maar akkoord geven. Vertelden ze me doodleuk dat de collega het montage systeem niet goed had geoffreerd, en dat ze er nog eens 350 euro bij de prijs gingen optellen :| |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
Heb je wel akkoord gegeven? Zo ja, voor welke offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Ultraboy schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:01:
Heb je wel akkoord gegeven? Zo ja, voor welke offerte?
Nee ik hoor morgen of ze de ‘oude’ prijs nog kunnen aanbieden. En anders ga ik het maar laten zitten voor nu. Ben een beetje klaar met de verhitte markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraboy
Kans is groter dan 50% dat ze alsnog met de oude offerte akkoord gaan.
Het komt bij mij een beetje over als een onderhandelingssspel. Als jij rigoureus afwijst, gaan ze vast hun poging staken en alsnog met het eerste voorstel akkoord. Het is immers sowieso een goudmijn voor de paneleninstallateurs momenteel. Die 350 euro "minder" voelen ze niet eens, al was het alleen maar omdat ze doorgaans het afgelopen jaar al voorraden hebben opgebouwd tegen oude prijzen. .

Succes! Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:47
Ultraboy schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:30:
Kans is groter dan 50% dat ze alsnog met de oude offerte akkoord gaan.
Het komt bij mij een beetje over als een onderhandelingssspel. Als jij rigoureus afwijst, gaan ze vast hun poging staken en alsnog met het eerste voorstel akkoord. Het is immers sowieso een goudmijn voor de paneleninstallateurs momenteel. Die 350 euro "minder" voelen ze niet eens, al was het alleen maar omdat ze doorgaans het afgelopen jaar al voorraden hebben opgebouwd tegen oude prijzen. .

Succes! Ik ben benieuwd.
Voorraden hebben opgebouwd tegen oude prijzen? Ik weet niet.. De hele markt zit te wachten op omvormers en montagemateriaal en jij beweert dat alles gewoon op voorraad is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraboy
Niet alles, misschien, maar wel veel. Dat is i.i.g. mijn inschatting. Vooral door die afschaffing van de btw. (Zie mijn eerdere post hierboven over mijn onlangs ontvangen offerte.) Ik zie sws Growatts zonder leveringsproblemen.
Maar dat terzijde.
We wachten af bij Peligro2k.

[ Voor 130% gewijzigd door Ultraboy op 16-01-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Overigens had ik al een pdf geëxporteerd uit hun online offerte portal met de oude prijs. Die is wettelijk gezien vast wel bindend. Maar heb weinig zin om met een negatieve insteek het proces in te gaan. Ik wacht hun telefoontje morgen af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Laatst online: 09:34
Volkomen terecht dat aan het salderen van zonnestroom een einde komt. De zes miljoen huishoudens zonder panelen, waaronder veel arme mensen, betalen de gratis stroom voor de 1,5 miljoen zonnepaneelbezitters, onder wie veel rijke mensen.
En zo betaal ik al jaaaren zorgpremie en heb er al 12 jaar geen gebruik van gemaakt.
Ik betaal dus de gratis zorg voor al die mensen die voor ieder wissewasje naar de huisarts gaan. Ook voor rijke mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:15

Zenix

BOE!

[...]

Dat begrijp ik ook wel met een SAP. Dan maakt salderen niks meer uit. Als je dan 80% TLV krijgt, dan is het helemaal mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zenix schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:56:
[...]

Dat begrijp ik ook wel met een SAP. Dan maakt salderen niks meer uit. Als je dan 80% TLV krijgt, dan is het helemaal mooi.
Ik saldeer nu helemaal niet meer, dat klopt. Maar ook zonder SAP had ik die mening. Ik zou er zelf dan ook wel op achteruit gaan, maar het is meer uit principe.Verschil arm-rijk wordt er nog groter door en panelen zijn té rendabel vind ik.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 17-01-2023 07:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
de Peer schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:35:
[...]

Ik saldeer nu helemaal niet meer, dat klopt. Maar ook zonder SAP had ik die mening. Ik zou er zelf dan ook wel op achteruit gaan, maar het is meer uit principe.Verschil arm-rijk wordt er nog groter door en panelen zijn té rendabel vind ik.
Dan kun je beter de belastingschijven aanpassen in plaats van duurzame energie oplossingen te ontmoedigen.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraboy
LooneyTunes schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:41:
[...]
En zo betaal ik al jaaaren zorgpremie en heb er al 12 jaar geen gebruik van gemaakt.
Ik betaal dus de gratis zorg voor al die mensen die voor ieder wissewasje naar de huisarts gaan. Ook voor rijke mensen.
Eerlijk gezegd vind ik dat een groot voorrecht!
Ik benijd namelijk niemand die een dure patiënt is van artsen en ziekenhuizen!
Goede gezondheid is onbetaalbaar!
Ik hoop daarom dat ik nog jaaaaren in staat blijf mee te betalen zonder er gebruik van te hoeven maken!

Maar van dat politieke praatje over zonnepanelen en "de rijken" en "armen die meebetalen" draait mij ook de maag. Genoeg mensen die panelen hebben aangeschaft met geleend geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Bowen_HAFX schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:43:
[...]

Dan kun je beter de belastingschijven aanpassen in plaats van duurzame energie oplossingen te ontmoedigen.
Zoiets inderdaad, dat arm/rijk vind ik ook helemaal niet zo belangrijk, ik heb bovenmodaal verdiend en zit nu ver onder het minimumloon, anderen kunnen 3x op vakantie, nou prima, heb ik niks mee te maken, als iedereen maar rond kan komen is belangrijker.

Het "leuke" is dat ik dus toen ik het wat beter had zonnepanelen en een airco heb gekocht en m'n hypotheek heb overgesloten, waardoor ik nu aardig goedkoop leef (heb ook geen auto) en door alle toeslagen nog geld over kan houden, dat is krom, maar ik laat het ook niet liggen, want heb jaren geleden wel flink geïnvesteerd.

En dan zullen ze straks als salderen eraf gaat ook nog wel subsidie gaan geven op energie-opslag, weer een zoals velen zeggen "subsidie voor de rijken", want dat is voor mensen die al panelen hebben. Leg nu 50 euro per maand opzij voor een 2e airco, daarna maar doorzetten voor een accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ultraboy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:01:
[...]
Genoeg mensen die panelen hebben aangeschaft met geleend geld.
Ik heb m'n auto er toen voor ingeleverd.
Ultraboy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:04:
Misschien kun je nog een elektrische auto kopen met subsidie.
Elektrische fiets/scooter misschien.

Maar als ik straks echt in de zomer al m'n opgewekte stroom zo goed als weg moet geven en in de winter gewoon de volle prijs moet betalen voor verwarmen, dan gaan ze van het dak en koop ik weer een oude auto ofzo, fietsen met dit weer is :'(

[ Voor 53% gewijzigd door JDx op 17-01-2023 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
Misschien kun je nog een elektrische auto kopen met subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:33
[...]

Eerlijk gezegd vind ik dat een groot voorrecht!
Ik benijd namelijk niemand die een dure patiënt is van artsen en ziekenhuizen!
Goede gezondheid is onbetaalbaar!
Ik hoop daarom dat ik nog jaaaaren in staat blijf mee te betalen zonder er gebruik van te hoeven maken!

Maar van dat politieke praatje over zonnepanelen en "de rijken" en "armen die meebetalen" draait mij ook de maag. Genoeg mensen die panelen hebben aangeschaft met geleend geld.
Als we kijken naar woning eigenaren: die hebben allemaal de keuze, vooraf of achteraf of ze zonnepanelen (kunnen) leggen.
Wil je heel graag een appartement? Even goede vrienden, maar dat er bovenop maar plaats is voor 4 paneeltjes voor jouw hoort bij de keuze. Vrije keuze komt met verantwoording dragen.

Geld is een non-issue: energie bespaar lening staat nog steeds op 2,1% en daarmee is het lenen meer dan gratis bij 10% inflatie.

Wat betreft huurders: ik ben bikkelhard over de verantwoording van de verhuurders: die zouden verplicht moeten zijn om in redelijke termijn de boel duurzaam te maken. Wonen wordt gezien als grondrecht dus een 100% vrije kapitalistische positie is niet maatschappelijk verantwoord gepast. Financieel? Als ik wat ik betaal aan de bank naast de huurprijs voor een vergelijkbare woning leg dan moet er een enorme bak investeringsruimte zijn….

Ben je het hier niet mee eens als verhuurder? Dan investeer je je geld maar ergens anders.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Laatst online: 09:34
Misschien is de gezondheidszorg niet helemaal het juiste voorbeeld. Uiteindelijk maakt iedereen daar gebruik van en niet geheel vrijwillig.
Maar er is genoeg infra dat bijvoorbeeld RWS/de provincie aanlegt die hele groepen nooit gebruiken.
We moesten zo nodig alle NUTS voorzieningen aan de markt overlaten.
En ja, 'de markt' zit er maar met één doel. En als je daar aankomt gaat 'de markt' lobbyen bij de wetgever. Regeltjes zijn leuk, maar wel als ze voordeel opleveren voor 'de markt'.

Ik wil mijn P.E.N. terug. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAV80anIrDQI-G7Mh8x4esBuLZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t07c2JxhXZxZMzhAd7aZboE6.png?f=fotoalbum_large

Schrik toch wel van deze prijzen :F
De mijne kostten in 2021 nog niet de helft. Wat is de gemiddelde prijs nu in 2023 eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:00
Martin7182 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:40:
[Afbeelding]

Schrik toch wel van deze prijzen :F
De mijne kostten in 2021 nog niet de helft. Wat is de gemiddelde prijs nu in 2023 eigenlijk?
Ik was 2 maanden geleden voor 7380Wp (18x 410) met een Solaredge SE6K 7200 euro excl BTW kwijt.
Dus 97,5ct per Wp

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
verstappen33 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:44:
[...]
Ik was 2 maanden geleden voor 7380Wp (18x 410) met een Solaredge SE6K 7200 euro excl BTW kwijt.
Dus 97,5ct per Wp
Denk niet dat dit een doorsnee kans is. Ik ben zoiets i.i.g. nog nergens tegengekomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:47
Bowen_HAFX schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:40:

Of is dit te radicaal?
Ik wil best mijn PV installatie 1 dag uitzetten en nodeloos de oven, airfryer, airco en alle 2KW+ apparaten aanzetten. Dat zal ze leren! :+
Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren