Dit. Kassa dus.WhiskyPhreak schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:52:
Blijven die puur het verbruik per huisje meten,
Hangt uiteraard af van waar je die panelen aansluit. Als je die op de huisjes legt en daar ook de omvormer op het net aansluit, is het voordeel van de huurder van de huisjes.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Panelen zullen op het eigen huis te komen liggen. Dat moet dus al genoeg zijn om de baten bij haar te houden!
nee? die valt van het paneel op het dak ( er zijn kanalen in gebouw voor water manegemnt in het platdak systeem ) en dan van het dak gewoon in de regen afvoer dus geen idee wat je bedoelt.D_Jeff schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:28:
[...]
Waterafvoer tijdens een regenbui, daar al eens aan gedacht?
enige wat ik weet is het vangen van wind belasting
[ Voor 6% gewijzigd door Maxwp op 08-01-2023 11:04 ]
Kan natuurlijk ook gewoon op de huisjes en dan of mensen meer laten betalen ongeacht hun stroomverbruik of met langere kabels naar haar eigen meterkast gaan. Misschien zelfs wel mogelijk om er 1 systeem van te maken met solaredge of zo? Geen panelen leggen is natuurlijk zonde
.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
De panelen zijn redelijk leverbaar, maar als installateurs zich beperken tot enkele merken/modellen is het misschien een ander verhaal.Isane schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:50:
Zijn zonnepanelen tegenwoordig wel goed leverbaar of verschilt het per installateur ?
Als ik vandaag panelen bestel, heb ik ze binnen 1 a 2 weken in huis.
Dakhaken en alu profielen zijn moeilijker te vinden. bijna overal uitverkocht.
Gisteren vertelde een achterbuurman mij dat 2 weken per jaar (voorjaar/najaar) ze op de begane grond zonlicht reflectie van mijn zonnepanelen hebben (die liggen op ca. 25% dakhelling) .
Als ik naar nieuwere panelen wil upgraden. Waar kan ik dan op letten om te weten of panelen veel of weinig reflectie geven? soort matglas vs. glans??
Als ik naar nieuwere panelen wil upgraden. Waar kan ik dan op letten om te weten of panelen veel of weinig reflectie geven? soort matglas vs. glans??
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Die tussenmeters hebben geen teruglevering: de huisjes blijven immers gewoon verbruiken. Je zult alleen een groter deel van de opgewekte energie niet terugleveren aan het net (via de slimme meter) maar leveren aan de huisjes. De meters daar weten niet of het zelf opgewekte energie is of dat het uit het net komt, die tellen het gewoon als verbruik. Heb je toch wat over dat niet door het eigen huis of de andere huisjes verbruikt wordt dan lever je gewoon via de slimme meter terug aan het net.WhiskyPhreak schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:52:
Mijn moeder denkt erover om zonnepanelen aan te schaffen, maar kwam laatst met een goede vraag waar ik zo geen antwoord op kan vinden. Wellicht dat hier iemand dit weet.
Ze woont buitenaf en op het erf staan een paar huisjes die verhuurt worden. De hoofdaansluiting zit in haar eigen huis waar al een slimme meter aanwezig is. Vanuit dit huis gaan er aansluitingen naar de vakantie huis die elk een eigen ferraris tussenmeter hebben zodat het verbruik per huisjes bepaald en afgerekend kan worden.
Wat doen de tussenmeters als er zonnepanelen komen te liggen op haar eigen huis? Blijven die puur het verbruik per huisje meten, of zien die ook de opbrengst van de zonnepanelen?
Aangezien de investering voor mijn moeder is, is het de bedoeling dat de opbrengst van de panelen ook voor haar is. De huurders zullen hun eigen verbruik moeten blijven betalen, en niet meeprofiteren van de opbrengst van de panelen.
@BarryH Helaas weinig aan te doen. Ga eens kijken en nodig ze uit voor een drankje, in die week.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Herkenbaar, heb ook paar weken per jaar zo'n extra bonus zonnestraal in huis. Vind het wel grappig, maar zit er niet zo dicht op. Lijkt mij ook weinig aan te doen.onetime schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:06:
@BarryH Helaas weinig aan te doen. Ga eens kijken en nodig ze uit voor een drankje, in die week.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Denk dan ook aan vergunningsplicht. Meestal moet de afstand tot de rand groter of gelijk zijn aan de hoogte van wat je er op legt om vergunningvrij te mogen plaatsen. Dus afstand tot rand is afhankelijk van de hellingshoek die je gaat gebruiken.Maxwp schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:42:
hoe erg is het als je op een plat dak tot aan de rand zonnepanelen legt?
ik wil de beton tegels op de hoeken dubbel doen
en zat te denken om eventueel een staaldraad over de constructie te spannen van de enen naar de andere kant als extra.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
toch niet achter de voorgevel en op een plat dak achter het huis?ArjoK schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:29:
[...]
Denk dan ook aan vergunningsplicht. Meestal moet de afstand tot de rand groter of gelijk zijn aan de hoogte van wat je er op legt om vergunningvrij te mogen plaatsen. Dus afstand tot rand is afhankelijk van de hellingshoek die je gaat gebruiken.
zijn dat geen regels voor het voorhuis?
31,7 cm hoog dus ~30m van de rand af zeg maar?
[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 08-01-2023 21:30 ]
Chech het gewoon bij je gemeente wat bij jou de regels zijn, dat kan per gemeente verschillen.Maxwp schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:27:
[...]
toch niet achter de voorgevel en op een plat dak achter het huis?
En 31,7 cm hoog is hier volgens de regels 31,7 cm of meer van se rand . Vraag is wel of en wanneer ze handhaven.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
alle in jouw gemeente van toepassing zijnde regels zouden uit omgevingsloket.nl moeten blijkenMaxwp schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:27:
[...]
toch niet achter de voorgevel en op een plat dak achter het huis?
heb al eerder contact gehad men gaf aan het te druk te hebben me daar niet zo druk om moest maken er werd toch niet op gecontroleerdArjoK schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:24:
[...]
Chech het gewoon bij je gemeente wat bij jou de regels zijn, dat kan per gemeente verschillen.
En 31,7 cm hoog is hier volgens de regels 31,7 cm of meer van se rand . Vraag is wel of en wanneer ze handhaven.
maar goed je zult net zien en mogelijk een jaloerse buur die gaat melden en zo
dan zou ik nog maar net 4 panelen kwijt kunnen in plaats van 6 en met die draad vastzetten ga ik alsnog wel doen.
[ Voor 17% gewijzigd door Maxwp op 08-01-2023 22:34 ]
Ik snap je terughoudendheid, maar de facto heeft de gemeente jou dus in bedekte termen het groene licht gegeven voor 6. Als je nog correspondentie hebt van dat contact, sta je sterk. Kans is groter dan 50% dat niemand ooit een kik gaat geven. Zeker niet in deze tijd waarin energietransitie een toverwoord is geworden. Tenzij anderen er aantoonbare overlast van hebben, zul je met 6 m.i. geen enkel protest krijgen.
[ Voor 40% gewijzigd door Ultraboy op 09-01-2023 08:46 ]
Hoe zit het eigenlijk met de garanties die gegeven worden? Ik zie garanties van 12 tot 25 jaar bij verschillende partijen. Maar er zijn heel veel partijen waarvan het niet vast staat of ze over 25 jaar überhaupt bestaan? is het wat dat betreft niet altijd beter om bij wat grotere partijen te kopen? Zoals Vattenfall, Eneco, etc. Ook daar heb je niet 100% zekerheid, maar wel meer vertrouwen in dat ze na een kwart eeuw nog bestaan.
Als je garantie heel belangrijk vindt zeker! In heel sommige gevallen is het netjes uitbesteed aan een verzekeraar, maar meestal niet. Zonnepanelen garanties zijn sowieso een beetje onzin (die gaan echt hoegenaamd nooit stuk door productiefouten of iets dergelijks). Opbrengstgaranties van een systeem ook (dan krijg je gewoon een laag voorspelde opbrengst), houd je over de omvormer (en misschien de elektrische installatie).Midan schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:35:
Hoe zit het eigenlijk met de garanties die gegeven worden? Ik zie garanties van 12 tot 25 jaar bij verschillende partijen. Maar er zijn heel veel partijen waarvan het niet vast staat of ze over 25 jaar überhaupt bestaan? is het wat dat betreft niet altijd beter om bij wat grotere partijen te kopen? Zoals Vattenfall, Eneco, etc. Ook daar heb je niet 100% zekerheid, maar wel meer vertrouwen in dat ze na een kwart eeuw nog bestaan.
Ik denk alleen dat je een leverancier niet aan een fabrieksgarantie kan houden. De leverancier heeft wel weer te maken met Nederlands / Europees recht.
Al met al zijn lange garanties op dit soort onderdelen vooral een motie van vertrouwen van een leverancier in zijn/haar eigen product. ¯\_(ツ)_/¯
Persoonlijk reken ik nooit op 'garantie'. Ik neem het risico wel gewoon.Midan schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:35:
Verwijderd
Om die reden heb ik gekozen voor de zonnepanelen van Q-cell. Is een zeer grote fabrikant van zonnepanelen en hebben ook een kantoor in Nederland. Waren destijds maar ietsje duurder dan de andere Chinese zonnepanelen. Garantie afhandelen bij bedrijf in China lijk mij erg moeilijk.Midan schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:35:
Weten jullie misschien waar dakhaken en alu rails nog enigszins verkrijgbaar zijn. Zonnepanelen zijn er al maar montage lijkt de grootste uitdaging te gaan worden. Het gaat in mijn geval om een schuindak montage.
Solar bouwmarkt liet mij vandaag weten dat ze clickfit evo dakrails gewoon op voorraad hebben. En Warmteservice heeft ze ook op voorraad. Van Winkelman kreeg ik geen reactie.Eskimootje schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:52:
Weten jullie misschien waar dakhaken en alu rails nog enigszins verkrijgbaar zijn. Zonnepanelen zijn er al maar montage lijkt de grootste uitdaging te gaan worden. Het gaat in mijn geval om een schuindak montage.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 09-01-2023 21:12 ]
Graag jullie check voor volgende opstelling:
Dak op zuiden met 25 panelen 415Wp (Jinko N-type) in drie rijen van boven naar beneden 8 - 9 - 8 panelen naast elkaar op een Goodwe GW10KT-DT.
Bovenste twee rijen hebben nagenoeg geen schaduw, onderste rij van 8 heeft van najaar tot vroege voorjaar schaduw van naastgelegen woning.
Mijn plan is om de bovenste 2 rijen op MPPT 1 aan te sluiten en de onderste rij op MPPT 2.
Is deze ongelijke verdeling goed mogelijk op de betreffende omvormer of is er een beter alternatief?
Dak op zuiden met 25 panelen 415Wp (Jinko N-type) in drie rijen van boven naar beneden 8 - 9 - 8 panelen naast elkaar op een Goodwe GW10KT-DT.
Bovenste twee rijen hebben nagenoeg geen schaduw, onderste rij van 8 heeft van najaar tot vroege voorjaar schaduw van naastgelegen woning.
Mijn plan is om de bovenste 2 rijen op MPPT 1 aan te sluiten en de onderste rij op MPPT 2.
Is deze ongelijke verdeling goed mogelijk op de betreffende omvormer of is er een beter alternatief?
Ik heb zelf voldoende kennis en praktijk ervaring opgedaan om zonnepanelen te leggen. (2x clickfit evo gebruikt). Ik wil er nu nog 6 op de voorkant leggen. De dakhoek is niet zo spannend (~35 graden) maar een stijger opbouwen van die hoogte en werken op die hoogte zie ik niet helemaal zitten. Het liefst bestel ik alles zelf, maak een technische tekening en laat het een installateur met clickfit evo ervaring het dakwerk doen. De rest lukt me zelf. Iemand tips / ideeën hoe iemand te vinden? (De Ronde Venen provincie Utrecht)
[ Voor 8% gewijzigd door savale op 09-01-2023 22:36 ]
@savale Handig als je erbij zet waar het is...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Afgelopen augustus zo'n klus op werkspot gezet.savale schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:26:
Iemand tips / ideeën hoe iemand te vinden? (De Ronde Venen provincie Utrecht)
Dit ging om slechts 4 paneeltjes.
Een week later lagen ze er op.
Wel zelf de electrische aansluitingen geregeld, er lagen 2 rolletjes solar kabel klaar voor de monteurs waar ter plekke een MC4 connector kon worden aangeperst.
[ Voor 21% gewijzigd door LooneyTunes op 10-01-2023 10:15 ]
Pure nieuwsgierigheid, over watvoor hoogte hebben we het? Is er geen dakraam aanwezig/dakkapel aanwezig?savale schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:26:
Ik heb zelf voldoende kennis en praktijk ervaring opgedaan om zonnepanelen te leggen. (2x clickfit evo gebruikt). Ik wil er nu nog 6 op de voorkant leggen. De dakhoek is niet zo spannend (~35 graden) maar een stijger opbouwen van die hoogte en werken op die hoogte zie ik niet helemaal zitten. Het liefst bestel ik alles zelf, maak een technische tekening en laat het een installateur met clickfit evo ervaring het dakwerk doen. De rest lukt me zelf. Iemand tips / ideeën hoe iemand te vinden? (De Ronde Venen provincie Utrecht)
Je kunt ook een hoogwerker huren voor een dagje (~400 euro)
[ Voor 7% gewijzigd door Bowen_HAFX op 10-01-2023 10:59 ]
Every magical journey begins with a single step
Ik was benieuwd hoe het precies zat met de verschillende metalen en galvanische corrosie bij bijvoorbeeld het esdec systeem. Denk aan aluminium rails en de stalen schroeven.
Blijkbaar hebben hun clickfit systemen goed over nagedacht:
https://eu.esdec.com/nl/b...rgie-corrosiebescherming/
Blijkbaar hebben hun clickfit systemen goed over nagedacht:
https://eu.esdec.com/nl/b...rgie-corrosiebescherming/
Every magical journey begins with a single step
Ja wellicht helpt het even om mee te denken: hier een foto van de situatie: groen gearceerd is het dak waar ik ze wil plaatsen. Hoogste punt is ongeveer 9.5m.Bowen_HAFX schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:57:
[...]
Pure nieuwsgierigheid, over watvoor hoogte hebben we het? Is er geen dakraam aanwezig/dakkapel aanwezig?
Je kunt ook een hoogwerker huren voor een dagje (~400 euro)
:strip_exif()/f/image/fJBQQNqhJuEpe4nyMlykit82.jpg?f=fotoalbum_large)
Excuus paneeltjes vanaf de bouw... kan je dat niet uitbreiden naar...savale schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:42:
[...]
Ja wellicht helpt het even om mee te denken: hier een foto van de situatie: groen gearceerd is het dak waar ik ze wil plaatsen. Hoogste punt is ongeveer 9.5m. [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/7ccokeI5OS8O7I00ArfV5QSf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja was ook het eerste idee, maar het indaksysteem is wat exotisch / kostbaar. De bestaande 5 liggen ook op het Westen. Het groen gearceerd op zuid.ArjoK schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:59:
[...]
Excuus paneeltjes vanaf de bouw... kan je dat niet uitbreiden naar...
[Afbeelding]
goedbedoeld, maar niet de bedoeling/
[ Voor 77% gewijzigd door teacher op 10-01-2023 14:40 ]
Ik heb een vraag over het dimensioneren van een installatie. Het is nog maar een eerste idee/concept dus mag dit hier ipv een eigen topic?
Situatie: Oost-West plat dak met 2*12 545 Wp op 10 tot 12°. Als omvormer denk ik aan een Huawei SUN2000-8KTL-M1.
Uit de TS begrijp ik dat je, zeker bij Oost-West, flink kan overdimensioneren. En algemeen uit de post van @antonboonstra dat 90% van de tijd zonnepanelen minder dan 70% van STC vermogen leveren.
Maar wat me niet duidelijk is waar je historisch kan vinden wanneer het STC vermogen gehaald wordt? Wellicht om 13u in een zuidopstelling in juni op een niet al te warme dag?
Volgens de datasheet van de inverter en Huawei SmartDesign is max 11A per MPTT aanbevolen. Met deze panelen ga je hier over (13,04A) bij STC. Maar bij NOTC maar 10,51A Max Power Current. En verlies je bij een Oost-West sowieso ook al geen 14% instraling? Dan heb je zelfs bij STC maar 11,21A en is het wellicht helemaal geen probleem met een gestuurde fan om de inverter in de zomer en niet al te veel verlies met opwekking?
Situatie: Oost-West plat dak met 2*12 545 Wp op 10 tot 12°. Als omvormer denk ik aan een Huawei SUN2000-8KTL-M1.
Uit de TS begrijp ik dat je, zeker bij Oost-West, flink kan overdimensioneren. En algemeen uit de post van @antonboonstra dat 90% van de tijd zonnepanelen minder dan 70% van STC vermogen leveren.
Maar wat me niet duidelijk is waar je historisch kan vinden wanneer het STC vermogen gehaald wordt? Wellicht om 13u in een zuidopstelling in juni op een niet al te warme dag?
Volgens de datasheet van de inverter en Huawei SmartDesign is max 11A per MPTT aanbevolen. Met deze panelen ga je hier over (13,04A) bij STC. Maar bij NOTC maar 10,51A Max Power Current. En verlies je bij een Oost-West sowieso ook al geen 14% instraling? Dan heb je zelfs bij STC maar 11,21A en is het wellicht helemaal geen probleem met een gestuurde fan om de inverter in de zomer en niet al te veel verlies met opwekking?
Historisch is niet zo relevant. De zonnestand kun je gewoon simuleren met tooltjes die hier vaak gedeeld worden. Want is gewoon een formule. Zoals die van Thomas Bergersloth schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:07:
Ik heb een vraag over het dimensioneren van een installatie. Het is nog maar een eerste idee/concept dus mag dit hier ipv een eigen topic?
Je mist dan alleen wel wolken. Maar zelfs die kun je in die tool aanzetten geloof ik.
Maar ik zou er niet zo veel tijd in steken. Gewoon wat overdimensioneren inderdaad.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 10-01-2023 21:21 ]
Oost/west op plat dak kan zeker 25% overdimensioneren ja, maar waarom simuleer je het niet gewoon met sunnydesignweb?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Hallo,
Ik heb een vraag. Ik heb Longi 405wp panelen(12 stuks) en een Goodwe 4200D-NS omvormer. Nu zie ik dat de omvormer pas aan gaat als de zonnepanelen minimaal 100 watt opleveren. Als deze minder dan 100 watt aan het einde van de dag opleveren dan gaat de omvormer weer uit.
Meer mensen met dit probleem? En zo ja wat kan er aan gedaan worden?
Ik heb een vraag. Ik heb Longi 405wp panelen(12 stuks) en een Goodwe 4200D-NS omvormer. Nu zie ik dat de omvormer pas aan gaat als de zonnepanelen minimaal 100 watt opleveren. Als deze minder dan 100 watt aan het einde van de dag opleveren dan gaat de omvormer weer uit.
Meer mensen met dit probleem? En zo ja wat kan er aan gedaan worden?
:strip_exif()/f/image/hjVi6tnCnsFTnaEPIO4rCEZf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door sgouman op 11-01-2023 10:34 ]
Dat lijkt me vrij normaal en geen probleem. Je kunt er ook niet echt wat aan doen, behalve meer panelen plaatsen maar dat gaat wat te ver denk ik.sgouman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:31:
Hallo,
Meer mensen met dit probleem? En zo ja wat kan er aan gedaan worden?[Afbeelding]
zitten die 12 panelen wel netjes in 1 string, of 2 x 6 ?
Want als ze zonder goede reden op 2 strings zitten, dan kun je het grotendeels oplossen door ze in 1 string te zetten.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 11-01-2023 10:45 ]
De strings zitten in 2x 6. Mijn ouders hebben een growatt omvormer en die gaat sochtends veel eerder aan en savonds veel later uit. Die staat soms al aan als er 30-40 watt wordt opgeleverd.de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:35:
[...]
Dat lijkt me vrij normaal en geen probleem. Je kunt er ook niet echt wat aan doen, behalve meer panelen plaatsen maar dat gaat wat te ver denk ik.
zitten die 12 panelen wel netjes in 1 string, of 2 x 6 ?
Want als ze zonder goede reden op 2 strings zetten, dan kun je het grotendeels oplossen door ze in 1 string te zetten.
De startup voltage van de omvormer zou al 50V zijn. Dus hij zou dan toch veel sneller aan moeten gaan.
Een omvormer heeft een minimum voltage die hij nodig heeft voordat hij gaat leveren.sgouman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:31:
Hallo,
Meer mensen met dit probleem? En zo ja wat kan er aan gedaan worden?[Afbeelding]
Dus bij 100W zit je voor de 4200D-NS op het minimum voltage.
de Peer gaf al de juiste oplossing aan: op 1 string zetten (meer panelen = hoger voltage) als dat niet al zo is. En anders moet je dus het voltage opkrikken of te wel: meer panelen
Probeer ze eens in 1 string te zetten zou ik zeggen. Of het is misschien een setting in de omvormer die niet goed staat. Mijn omvormer was geleverd en stond op max 10% vermogen. Dus hij deed max 300Watt....sgouman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:38:
[...]
De strings zitten in 2x 6. Mijn ouders hebben een growatt omvormer en die gaat sochtends veel eerder aan en savonds veel later uit. Die staat soms al aan als er 30-40 watt wordt opgeleverd.
De startup voltage van de omvormer zou al 50V zijn. Dus hij zou dan toch veel sneller aan moeten gaan.
Ik heb een 3600D-NS, maar daar heb ik 'te veel' op zitten, dus die gaat altijd goed aan (ook al bij 35 watt)
[ Voor 26% gewijzigd door Kodess op 11-01-2023 10:40 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Maar het opstartvoltage van de omvormer zou volgens goodwe 50V zijn. Daar zou je toch al best snel aan komen en niet pas bij 100 watt.Kodess schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:38:
[...]
Een omvormer heeft een minimum voltage die hij nodig heeft voordat hij gaat leveren.
Dus bij 100W zit je voor de 4200D-NS op het minimum voltage.
de Peer gaf al de juiste oplossing aan: op 1 string zetten (meer panelen = hoger voltage) als dat niet al zo is. En anders moet je dus het voltage opkrikken of te wel: meer panelen
Wat ik verder ook merk is als de omvormer aan gaat het stroomverbruik ook omhoog gaat(uitlezen van de P1 meter) Dit zou toch niet moeten kunnen omdat de omvormer zijn stroom van de zonnepanelen haalt.
[ Voor 14% gewijzigd door sgouman op 11-01-2023 10:40 ]
In de portal kun je ook voltages zien - heb je daar al naar gekeken in relatie tot hoeveel hij op dat moment opwekt?
dat opstartvoltage is leuk, maar je zit dan met een hele lage efficientie.sgouman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:39:
[...]
Maar het opstartvoltage van de omvormer zou volgens goodwe 50V zijn. Daar zou je toch al best snel aan komen en niet pas bij 100 watt.
Daarom is 1 string altijd beter. Hoger voltage, hogere efficientie en dus eerder genoeg stroom om de omvormer aan te zetten (en te houden).
Daarnaast schat een Goodwe omvormer de situatie vaak wat te optimistisch in. Dan gaat hij aan nét boven de 50V maar de panelen blijken dan toch net niet voldoende op te brengen, waardoor de boel weer uitvalt.
Dus als er geen reden (verschillende orientatie) is om ze op 2 strings te zetten is het een slechte keuze geweest om 2 x 6 te doen. Je gaat dan namelijk bewust op het randje balanceren terwijl je dat met 12 panelen in 1 string niet hebt.
[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 11-01-2023 10:55 ]
Nee, de omvormer haalt stroom van het net voor een korte tijd, totdat hij de stroom van de panelen kan gebruiken.sgouman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:39:
[...]
Wat ik verder ook merk is als de omvormer aan gaat het stroomverbruik ook omhoog gaat(uitlezen van de P1 meter) Dit zou toch niet moeten kunnen omdat de omvormer zijn stroom van de zonnepanelen haalt.
Misschien niet het juiste topic om de vraag te stellen, maar ik heb een woning gekocht waarin de vorige bewoner vier Trannergy omvormers heeft achtergelaten. De omvormers hebben een WiFi-kaart erin en deze wil ik graag koppelen aan de WiFi. Ik heb de handleiding gevonden inmiddels, ik kan verbinding maken met het access-point, maar vervolgens moet ik inloggen met het befaamde admin/admin volgens de handleiding.
Echter, dat werkt niet. Blijkbaar is dat ooit gewijzigd en de oude bewoner kan zich de gegevens niet meer herinneren. Weet iemand hoe ik die inloggegevens kan resetten? In de handleiding staat er niks over vermeld en ik Google me inmiddels suf :’(
Echter, dat werkt niet. Blijkbaar is dat ooit gewijzigd en de oude bewoner kan zich de gegevens niet meer herinneren. Weet iemand hoe ik die inloggegevens kan resetten? In de handleiding staat er niks over vermeld en ik Google me inmiddels suf :’(
Er zitten 2 strings omdat er een schoorsteen staat die zorgt voor schaduw. de panelen die in de schaduw vallen van de schoorsteen zitten op een andere string.de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:47:
[...]
dat opstartvoltage is leuk, maar je zit dan met een hele lage efficientie.
Daarom is 1 string altijd beter. Hoger voltage, hogere efficientie en dus eerder genoeg stroom om de omvormer aan te zetten (en te houden).
Daarnaast schat een Goodwe omvormer de situatie vaak wat te optimistisch in. Dan gaat hij aan nét boven de 50V maar de panelen blijken dan toch net niet voldoende op te brengen, waardoor de boel weer uitvalt.
Dus als er geen reden (verschillende orientatie) is om ze op 2 strings te zetten is het een slechte keuze geweest om 2 x 6 te doen. Je gaat dan namelijk bewust op het randje balanceren terwijl je dat met 12 panelen in 1 string niet hebt.
Oke. Dan is het een afweging tussen 2 sub-optimale situaties.sgouman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:12:
[...]
Er zitten 2 strings omdat er een schoorsteen staan die zorgt voor schaduw. de panelen die in de schaduw vallen van de schoorsteen zitten op een andere string.
Moeilijk te zeggen wat in jouw geval beter is: 1 of 2 strings. Je zou er eens mee kunnen experimenten maar mogelijk maakt het dan weinig verschil.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 11-01-2023 11:21 ]
Probeer een jaartje twee strings en een jaartje één, en kijk waar je de meeste opwek mee hebt. Zelf ompluggen is zo gebeurd weet ik uit ervaring.
Moet je alleen wel twee goed vergelijkbare jaren kiezen
Moet je alleen wel twee goed vergelijkbare jaren kiezen
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:18:
[...]
Oke. Dan is het een afweging tussen 2 sub-optimale situaties.
Moeilijk te zeggen wat in jouw geval beter is: 1 of 2 strings. Je zou er eens mee kunnen experimenten maar mogelijk maakt het dan weinig verschil.
/f/image/baoVtApJ1IzwfLtVKIzHErOY.png?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn dak, op het rode gebied liggen de zonnepanelen. Het dak ligt op het westen
De redelijk grote aan de rechterkant in het midden van het dak. Daar komt redelijk veel schaduw vanaf als de zon aan de rechterkant staat.Gramser schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:27:
Welke schoorsteen heb je het dan over?!
Daar zou ik gewoon 1 string van maken.
Verder zouden er volgens het bedrijf die de panelen gelegd heeft max 11 panelen op een string.
En als ik het toch zou willen doen, hoe zet je ze dan om?
[ Voor 18% gewijzigd door sgouman op 11-01-2023 11:34 ]
Het zal wel met de stringspanning te maken hebben. Ik heb hier 2x 22 panelen (van 315 Wp) in serie (waarmee ik net onder de 1 kV blijf) op een 8 kW SMA omvormer, en die gaat bij 24W al aan en pas bij ca 11 W 's avonds weer uit.sgouman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:31:
Hallo,
Zitten je panelen in 1 of 2 strings?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
2 stringsAndrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:34:
[...]
Het zal wel met de stringspanning te maken hebben. Ik heb hier 2x 22 panelen (van 315 Wp) in serie (waarmee ik net onder de 1 kV blijf) op een 8 kW SMA omvormer, en die gaat bij 24W al aan en pas bij ca 11 W 's avonds weer uit.
Zitten je panelen in 1 of 2 strings?
Zoek eerst de specs van de omvormer op en check wat het maximaal aantal panelen / aansluitwaarde per string is. Je moet alleen gaan ompluggen als je zeker weet dat je omvormer dat aankan.sgouman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:33:
[...]
De redelijk grote aan de rechterkant in het midden van het dak. Daar komt redelijk veel schaduw vanaf als de zon aan de rechterkant staat.
Verder zouden er volgens het bedrijf die de panelen gelegd heeft max 11 panelen op een string.
En als ik het toch zou willen doen, hoe zet je ze dan om?
Dat is geen schoorsteen, maar de in- en uitlaat van je CV-ketel. Kun je die niet verplaatsen? Wellicht via de zolder en dan in de gevel uit laten komen?sgouman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:33:
De redelijk grote aan de rechterkant in het midden van het dak. Daar komt redelijk veel schaduw vanaf als de zon aan de rechterkant staat.
Dat kun je eenvoudig uitrekenen adhv de specs van je panelen en die van je omvormer. Plaats die anders even hier, dan is dat een sommetje van niks.Verder zouden er volgens het bedrijf die de panelen gelegd heeft max 11 panelen op een string.
Stekkers onderaan je omvormer anders aansluiten. Maar gezien je vraagstelling is het wellicht verstandig als je dit niet zelf gaat doen...En als ik het toch zou willen doen, hoe zet je ze dan om?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Er staat bij MPPT range 80~550VGramser schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:38:
[...]
Zoek eerst de specs van de omvormer op en check wat het maximaal aantal panelen / aansluitwaarde per string is. Je moet alleen gaan ompluggen als je zeker weet dat je omvormer dat aankan.
Dat zegt zo niks, het gaat ook om de max open string spanning, en wat de panelen opleveren. Vandaar de vraag om de specs van beide.sgouman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:40:
Er staat bij MPPT range 80~550V
Ik heb hier de specs van de omvormer:Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:41:
[...]
Dat zegt zo niks, het gaat ook om de max open string spanning, en wat de panelen opleveren. Vandaar de vraag om de specs van beide.
https://cdn.webshopapp.co...e-xs-dns-sdtg2-series.pdf
Het gaat om de 4200D-NS
En voor de zonnepanelen is het deze:
https://cdn.webshopapp.co...s/403754967/longi-400.pdf
En dan de 405M
Open string spanning: Omvormer max 600V. Panelen 37V * 12 = 444V. + 10% is minder dan 500V. Voldoet dus.sgouman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:44:
[...]
Ik heb hier de specs van de omvormer:
https://cdn.webshopapp.co...e-xs-dns-sdtg2-series.pdf
Het gaat om de 4200D-NS
En voor de zonnepanelen is het deze:
https://cdn.webshopapp.co...s/403754967/longi-400.pdf
En dan de 405M
MPPT spanning: Omvormer max 550V. Panelen 31 * 12 = 372V. Kan ook makkelijk.
En daar zie je ook wat het probleem is: Die MPPT begint pas bij 80 V te werken.
En het startvoltage is geen 50V (zoals jij schreef) maar 120V. Dat haal je niet zo snel met 6 panelen.
Je installateur kan niet rekenen.
[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 11-01-2023 13:02 ]
Ja als ik dit zo zie zou ik zeker voor 1 string gaan. Dat ene pijpje daar zal niet heel veel schaduw van komen en de impact zal wel meevallen.
En hoe zou ik ze dan het makkelijkst kunnen omzetten naar 1 string. En krijg je echt veel meer opbrengst erdoor?Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:50:
[...]
Open string spanning: Omvormer max 600V. Panelen 37V * 12 = 444V. + 10% is minder dan 500V. Voldoet dus.
MPPT spanning: Omvormer max 550V. Panelen 31 * 12 = 372V. Kan ook makkelijk.
En daar zie je ook wat het probleem is: Die MPPT begint pas bij 80 V te werken. Dat haal je niet zo snel met 6 panelen.
En het startvoltage is geen 50V (zoals jij schreef) maar 120V.
Je installateur is een prutser.
[ Voor 3% gewijzigd door sgouman op 11-01-2023 11:57 ]
Ik denk dat dat laatste toch tegenvalt. Deze omvormer heeft geen schaduwmanagement, dus die zal daar behoorlijk last van hebben. Die pijp moet eigenlijk worden verhuisd.de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:52:
Ja als ik dit zo zie zou ik zeker voor 1 string gaan. Dat ene pijpje daar zal niet heel veel schaduw van komen en de impact zal wel meevallen.
Zie Andrehj in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"sgouman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:55:
En hoe zou ik ze dan het makkelijkst kunnen omzetten naar 1 string
Goodwe's hebben wel schaduwmanagement. De 4 Goodwe omvormers die ik heb in ieder geval wel.Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:55:
[...]
Ik denk dat dat laatste toch tegenvalt. Deze omvormer heeft geen schaduwmanagement, dus die zal daar behoorlijk last van hebben. Die pijp moet eigenlijk worden verhuisd.
En de mijne ookde Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:57:
[...]
Goodwe's hebben wel schaduwmanagement. De 4 Goodwe omvormers die ik heb in ieder geval wel.
Als dat zo is dan kan het pijpje blijven. Maar zo'n belangrijke feature zou je toch in de datasheet vermelden? Ik kon dat zo snel niet vinden.de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:57:
Goodwe's hebben wel schaduwmanagement. De 4 Goodwe omvormers die ik heb in ieder geval wel.
Als ik een goede handleiding heb dan kan ik het wel omzetten.
Er gaan nu 4 kabels naar de omvormer en 4 kabels naar het dak. Er zitten ook connectors tussen.
Maar hoeveel winst zou je hiermee behalen?
Het ziet er nu zo uit:
:strip_exif()/f/image/LhezPhLX8WBGNu4PwCZhzXAf.jpg?f=fotoalbum_large)
Er komen ook nog 4 (volgens mij) connectors waar een plus en een min aan zit en die zitten op de connectors van de omvormer zoals in de foto
Er gaan nu 4 kabels naar de omvormer en 4 kabels naar het dak. Er zitten ook connectors tussen.
Maar hoeveel winst zou je hiermee behalen?
Het ziet er nu zo uit:
:strip_exif()/f/image/LhezPhLX8WBGNu4PwCZhzXAf.jpg?f=fotoalbum_large)
Er komen ook nog 4 (volgens mij) connectors waar een plus en een min aan zit en die zitten op de connectors van de omvormer zoals in de foto
[ Voor 69% gewijzigd door sgouman op 11-01-2023 12:37 ]
Kijken of je kan vinden hoe jet het apparaat naar fabrieksinstelingen kan resetten, dan worden deze gegeven ook gereset.Polyphemus schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:04:
Misschien niet het juiste topic om de vraag te stellen, maar ik heb een woning gekocht waarin de vorige bewoner vier Trannergy omvormers heeft achtergelaten. De omvormers hebben een WiFi-kaart erin en deze wil ik graag koppelen aan de WiFi. Ik heb de handleiding gevonden inmiddels, ik kan verbinding maken met het access-point, maar vervolgens moet ik inloggen met het befaamde admin/admin volgens de handleiding.
Ja zou je wel verwachten. In de manual staat er wel wat over.Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:58:
[...]
Als dat zo is dan kan het pijpje blijven. Maar zo'n belangrijke feature zou je toch in de datasheet vermelden? Ik kon dat zo snel niet vinden.
Omvormers werken alleen op DC.de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:48:
[...]
Nee, de omvormer haalt stroom van het net voor een korte tijd, totdat hij de stroom van de panelen kan gebruiken.
De 220 is er alleen voor de afvoer van energie.
En toch kan ik 's nachts mijn omvormer uitlezenLooneyTunes schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:39:
[...]
Omvormers werken alleen op DC.
Dat klopt dus niet, sowieso is het sinus-signaal van het net nodig anders gaat (99% van de) omvormer(s) niet leveren...
Nee dat is onjuist. Trekt wel degelijk AC.LooneyTunes schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:39:
[...]
Omvormers werken alleen op DC.
In ieder geval voor Goodwe omvormers, waar ik er zelf een paar van heb.
In mijn geval zo'n 20W gedurende een half uur vóór zonsopkomst en ook ongeveer 30 min na zonsondergang 20W.
[ Voor 32% gewijzigd door de Peer op 11-01-2023 14:02 ]
Hangt grotendeels af van de situatie en het weer.sgouman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:31:
Nu zie ik dat de omvormer pas aan gaat als de zonnepanelen minimaal 100 watt opleveren. Als deze minder dan 100 watt aan het einde van de dag opleveren dan gaat de omvormer weer uit.
Hier startte de handel al op bij 45 Watt gisteren (bewolkt)
Maar als ik een willekeurige zonnige dag pak van vorig jaar begint dat ook zo rond de 100 Watt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jq8r26VcTENBMJVyW8u8vllS.jpg?f=user_large)
Echter ga je bij de spanningen en de stroom van de strings kijken zijn die al 'wakker' vanaf 8:30 (en vanaf 8:35 loopt er ~100 mA aan stroom, de logging is niet echt nauwkeurig)
Strings: 10 X 245Wp (20°) en 4 X 460 (60°) ZZO.
Draait de meter dan ook de andere kant op?de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:55:
[...]
Nee dat is onjuist. Trekt wel degelijk AC.
In ieder geval voor Goodwe omvormers, waar ik er zelf een paar van heb.
In mijn geval zo'n 20W gedurende een half uur vóór zonsopkomst en ook ongeveer 30 min na zonsondergang 20W.
Ik zie hier ook al 'activiteit' een half uurtje voor de daadwerkelijke vermogenslevering, maar dan alleen aan de DC-zijde. (8:30 begint de logging van DC spanningen en om 9:00 begint de levering. (zie post hierboven)
(Goodwe GW4200T-DS)
ja, GoodWe's pakken dan gewoon AC stroom.LooneyTunes schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:12:
[...]
Draait de meter dan ook de andere kant op?
duidelijk terug te zien in de P1 logging.
Ik heb mijn omvormers op een aparte slimme meter waar verder geen gebruikers op zitten.
Al het verbruik komt daarbij dus van de omvormers zelf.
[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 11-01-2023 14:15 ]
Raar.de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:13:
[...]
ja, GoodWe's pakken dan gewoon AC stroom.
duidelijk terug te zien in de P1 logging.
Ik heb mijn omvormers op een aparte slimme meter waar verder geen gebruikers op zitten.
Al het verbruik komt daarbij dus van de omvormers zelf.
Immers is de AC "overbodig" om te werken (lees: aan te gaan)
Bijvoorbeeld, updaten kan ook zonder AC.
YouTube: Goodwe LAN BOX (zie dit filmpje op ~ 1:19)
Dat er enige vorm van sluimerverbruik is (wegens allerlei filters in het 220-traject die niet afschakelen d.m.v. relais) kan ik me nog voorstellen (die zie ik ook op de meter terug als ik het blindvermogen er op laat zien).
Maar daadwerkelijk verbruik? (dus Watt's en geen VA's)
Edit:
Net even de panelen los gekoppeld, en de omvormer uit laten gaan.
Verbruik volgens de meter ~ 1 Watt. (maar wel bijna 250 mA aan blindstroom bij 224,6 volt (~55 VA))
[ Voor 9% gewijzigd door LooneyTunes op 11-01-2023 15:35 ]
ja maar updaten gaat gewoon via USB. Daar kun je niet het relais van de omvormer mee schakelen.LooneyTunes schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:55:
[...]
Raar.
Immers is de AC "overbodig" om te werken (lees: aan te gaan)
Bijvoorbeeld, updaten kan ook zonder AC.
YouTube: Goodwe LAN BOX (zie dit filmpje op ~ 1:19)
Dat er enige vorm van sluimerverbruik is (wegens allerlei filters in het 220-traject die niet afschakelen d.m.v. relais) kan ik me nog voorstellen (die zie ik ook op de meter terug als ik het blindvermogen er op laat zien).
Maar daadwerkelijk verbruik? (dus Watt's en geen V/A's)
Er staat wel 304 volt op de DC zijde in dat filmpje hè. (4:46)de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:58:
ja maar updaten gaat gewoon via USB. Daar kun je niet het relais van de omvormer mee schakelen.
Hij draait niet op USB-power
Andersom gaat het in elk geval niet, hij werkt nooit op alleen AC. Ik dacht slim te zijn met een Goodwe om deze in de (warme) woonkamer alvast voor de wifi te configureren en sloot hem dus op 220V aan, maar zonder spanning aan DC blijft hij gewoon helemaal uit. En als hij eenmaal werkt op DC blijft hij ook doorwerken, als de AC uitgaat (bv aardlek) blijf je via de wifi boodschappen op het portal ontvangen met een voedingsfout (mits de wifi natuurlijk nog wel werkt).
Dus op AC zal waarschijnlijk voor die periode zijn dat er net wel / net niet genoeg vermogen uit de panelen komt. Anders zou het apparaat telkens volledig in en uitschakelen en dat is vast slecht voor de levensduur.
Dus op AC zal waarschijnlijk voor die periode zijn dat er net wel / net niet genoeg vermogen uit de panelen komt. Anders zou het apparaat telkens volledig in en uitschakelen en dat is vast slecht voor de levensduur.
Wij hebben het plan opgevat om het oude elektrische zonnescherm in onze tuin (op zuiden) te vervangen voor een pergola met doeken, maar waarbij de eerste meter bestaat uit 3 zonnepanelen in landscape modus. We zullen dit door een houtbedrijf laten plaatsen.

Het idee is om 3x 410wp JA solar te plaatsen, maar ik vraag mij af hoe dit het beste bevestigd kan worden aan de houten constructie. Moet het als opbouw met een platdak set zoals solar stell connect, of zijn er geschikte materialen om het direct aan het hout te maken? Kan iemand mij daar de goede kant op wijzen? Plaatsingshoek zal 20-30 graden zijn lijkt mij.
Verder twijfel ik of een goodwe 1000wp of goodwe 1500wp omvormer geschikt is. Ik neig naar de grotere zodat aftopping voorkomen wordt en de levensduur wellicht wat langer kan zijn.
Iemand wijze raad? Bedankt.

Het idee is om 3x 410wp JA solar te plaatsen, maar ik vraag mij af hoe dit het beste bevestigd kan worden aan de houten constructie. Moet het als opbouw met een platdak set zoals solar stell connect, of zijn er geschikte materialen om het direct aan het hout te maken? Kan iemand mij daar de goede kant op wijzen? Plaatsingshoek zal 20-30 graden zijn lijkt mij.
Verder twijfel ik of een goodwe 1000wp of goodwe 1500wp omvormer geschikt is. Ik neig naar de grotere zodat aftopping voorkomen wordt en de levensduur wellicht wat langer kan zijn.
Feyenoord!
Precies, dat is ook wat ik dacht en komt overeen met mijn observeringen.exroosje schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:23:
Het kost me net als veel anderen enorme moeite om een goede offerte op te vragen. Vaak komt er gewoon geen reactie, of onrealistische dure oplossingen van boven de €2,- per WP. Bijkomend willen veel leveranciers niet installeren op een schuin bitumen dak.
Op dit moment heb ik een offerte liggen (helaas te lang gewacht op de BTW vrij regeleing, en inmiddels 400 euro duurder) voor €1,487 per WP. Het betreft een simpele string (1 fase) oplossing van 4740WP met JA Solar apparatuur.
Ze kunnen snel installeren en krijgen prima reviews. Behalve het zelf doen, zijn er wellicht niet veel opties dan hier maar voor gaan?
Op dit moment heb ik een offerte liggen (helaas te lang gewacht op de BTW vrij regeleing, en inmiddels 400 euro duurder) voor €1,487 per WP. Het betreft een simpele string (1 fase) oplossing van 4740WP met JA Solar apparatuur.
Ze kunnen snel installeren en krijgen prima reviews. Behalve het zelf doen, zijn er wellicht niet veel opties dan hier maar voor gaan?
@Outl@w Als je er van onderen bij kan: stokschroeven M5 of M6 door de sleufgaten in het paneel. In de datasheet staat precies waar die zitten.
Praktisch onzichtbare montage voor een paar cent per paneel, what's not to like.
Praktisch onzichtbare montage voor een paar cent per paneel, what's not to like.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hoi Tweakers,
Onze woning is vorig jaar opgeleverd met 6 panelen 340wp trina solar. Er passen er nog 10 bij. Ik heb een net aanbod voor 10 375wp dmegg panelen met een goodwe 3600 dn-s omvormer. Dan heb ik dus 2 omvormers.
Is het mogelijk om 2 strings van ongelijke aantallen/merk/type en ongelijk vermogen aan te sluiten op een 3 fasen omvormer waarop je twee strings kunt aansluiten?
Bijvoorbeeld een Goodwe GW5K. Alvast bedankt!
Onze woning is vorig jaar opgeleverd met 6 panelen 340wp trina solar. Er passen er nog 10 bij. Ik heb een net aanbod voor 10 375wp dmegg panelen met een goodwe 3600 dn-s omvormer. Dan heb ik dus 2 omvormers.
Is het mogelijk om 2 strings van ongelijke aantallen/merk/type en ongelijk vermogen aan te sluiten op een 3 fasen omvormer waarop je twee strings kunt aansluiten?
Ja hoor dat kan prima. Die 2 strings staan los van elkaar wat dat betreft.G-addict schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:44:
Hoi Tweakers,
Maar 2 1fase omvormers kan natuurlijk ook gewoon
Ik heb zelf 1x 3fase omvormer en 3x 1fase omvormer.
Echter is 6 panelen wel te weinig voor een 3 fase omvormer denk ik.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 11-01-2023 18:47 ]
De goodwe heeft een opstartspanning van 160V en een bereik van 180-850V per mppt.de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:46:
[...]
Ja hoor dat kan prima. Die 2 strings staan los van elkaar wat dat betreft.
Maar 2 1fase omvormers kan natuurlijk ook gewoon
Ik heb zelf 1x 3fase omvormer en 3x 1fase omvormer.
Echter is 6 panelen wel te weinig voor een 3 fase omvormer denk ik.
Eerlijk gezegd durf ik niet te zeggen hoe de trina solar panelen zich gedragen qua spanning. Ik heb simpelweg geen verstand van pv installaties.
Is er een tool of programma om zelf de zonnepanelen op een dak in te tekenen?
Ik wil het eea even goed uitmeten en zoek daarvoor een handige tool.
Ik wil het eea even goed uitmeten en zoek daarvoor een handige tool.
De Solarede designer of Sunnydesign van SMA
Precies. Meeste panelen zijn iets van 31v per paneel dus met 6 stuks kom je op 180V. Dat is niet best.G-addict schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:57:
[...]
De goodwe heeft een opstartspanning van 160V en een bereik van 180-850V per mppt.
Eerlijk gezegd durf ik niet te zeggen hoe de trina solar panelen zich gedragen qua spanning. Ik heb simpelweg geen verstand van pv installaties.
Dan kun je beter gaan voor 2 x 1 fase omvormer
Installeren ze dan bv solarstell op het schuine bitumen dak? Dan lijkt mij dat een redelijke prijs want onderstellen maken het toch een stuk duurder dan bij een pannen dak.peligro2k schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:49:
Het kost me net als veel anderen enorme moeite om een goede offerte op te vragen. Vaak komt er gewoon geen reactie, of onrealistische dure oplossingen van boven de €2,- per WP. Bijkomend willen veel leveranciers niet installeren op een schuin bitumen dak.
En welk merk/type omvormer leveren ze?
pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25
Iemand hier een mening over? Tis een beetje opvulling van vrijgekomen ruimte ivm weghalen van de zonneboiler.
/f/image/whfB8cXgkrkhEZN2Y41P5Ywd.png?f=fotoalbum_large)
De jinko tiger variant is vier tientjes per stuk duurder. En 370wp.
Komt nog wat draad en 1 portrait onderstel bij. Lijkt me niet onaardig.
Zat een beetje marktplaats in de gaten te houden maar das nauwelijks de moeite.
/f/image/whfB8cXgkrkhEZN2Y41P5Ywd.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 11-01-2023 21:21 ]
Het gaat qua omvormer om een Solis Solis 1P4.6K 4Gtomtor schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:35:
[...]
Installeren ze dan bv solarstell op het schuine bitumen dak? Dan lijkt mij dat een redelijke prijs want onderstellen maken het toch een stuk duurder dan bij een pannen dak.
En welk merk/type omvormer leveren ze?
Het montage systeem is het https://blubase.com/nl/qs-pv-anker/ systeem. Een QS PV anker.
Ik heb zelf een overkapping zonder wanden getimmerd en op de dakbalken liggen panelen.Outl@w schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:26:
Wij hebben het plan opgevat om het oude elektrische zonnescherm in onze tuin (op zuiden) te vervangen voor een pergola met doeken, maar waarbij de eerste meter bestaat uit 3 zonnepanelen in landscape modus. We zullen dit door een houtbedrijf laten plaatsen.
[Afbeelding]
Het idee is om 3x 410wp JA solar te plaatsen, maar ik vraag mij af hoe dit het beste bevestigd kan worden aan de houten constructie. Moet het als opbouw met een platdak set zoals solar stell connect, of zijn er geschikte materialen om het direct aan het hout te maken? Kan iemand mij daar de goede kant op wijzen? Plaatsingshoek zal 20-30 graden zijn lijkt mij. .
Een paar vragen:
Waarom slechts drie panelen, zodat je ook nog in de zon kan zitten? Meer is altijd beter.
Zijn dit de panelen? Dan zit je tegen witte backsheets met zwarte kabels aan te kijken met stickers erop. Je kunt ook glas-glas panelen doen.
Moet het waterdicht worden onder en tussen de panelen?
Heb je kinderen/veel volk over de vloer? Dan goed nadenken over je kabelmanagement want niets zo gevaarlijk als iemand er bezopen aankomt of een kindje er mee speelt.
Je helling is groot tov de platte constructie die je in de afbeelding toont dat gaat dan niet veel afdekken of schaduw werpen.
Ik heb het gemaakt met houten liggers op een helling van 10 graden. Dat is de helling van de gehele constructie. Daarop zijn platte aluminium profielen geschroefd die voor glas/kunstof overkappingen worden gebruikt. Hierop steunen de panelen met hun frame en ik heb ze dan aan de binnenkant met simpele metalen hoeken aan het hout geschroefd. Bovenaan tussen de panelen zit een rubber T profiel gedrukt dat werkt maar ik kan over de duurzame waterdichtheid niets zeggen. Tot nu toe lekt het nog niet. Wel goed nadenken over de afwatering want panelen hebben druppelgeleiders in de hoeken van de profielen en dan loopt het dus onderuit onderaan het frame. Bij mij van één ligger precies op m'n boeideel, ipv direct in de dakgoot. Knutselaar die ik ben.
Per paneel één micro van Enphase gedaan maar ik denk dat het ook prima met string kan. Je kunt ook wat grotere panelen nemen dan heb je werkelijk een plek waar je iets droog kan zetten. Ik heb panelen van ruim 2m en er staan vijf fietsen, een werkbank en een transporttrolly droog onder.
Succes en bij vragen,
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Kijk je dan naar Vmp? Die ligt voor zowel de trina solar en de dmmg ergens tussen de 33V en 34V.de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:09:
[...]
Precies. Meeste panelen zijn iets van 31v per paneel dus met 6 stuks kom je op 180V. Dat is niet best.
Dan kun je beter gaan voor 2 x 1 fase omvormer
Het is zeker geen goed idee om 2 stringen van 8 panelen te maken met in 1 string 6 trina solar panelen en 2 dmegg panelen? De andere uiteraard 8 dmegg panelen.
Ja vmpG-addict schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:14:
[...]
Kijk je dan naar Vmp? Die ligt voor zowel de trina solar en de dmmg ergens tussen de 33V en 34V.
Het is zeker geen goed idee om 2 stringen van 8 panelen te maken met in 1 string 6 trina solar panelen en 2 dmegg panelen? De andere uiteraard 8 dmegg panelen.
Nee combinaties maken moet je niet doen. Geen goed idee
Ik heb een offerte ontvangen met volgende onderdelen:
16x jinko 420w panelen: JKM420N-54HL4-B
HUAWEI HYBRIDE OMVORMER 6,0 KW 3F
Maar als ik nu in de gegevens van de panelen kijk zie ik :
16x jinko 420w panelen: JKM420N-54HL4-B
HUAWEI HYBRIDE OMVORMER 6,0 KW 3F
Maar als ik nu in de gegevens van de panelen kijk zie ik :
- Maximum Power Current (Imp): 13.11A STC / 10.54A NOCT
- Short-circuit Current (Isc) : 13.80A STC / 11.14A
- Max ingangsstroom per MPPT: 11A
- Kortsluitstroom: 18A
wp:Pana 9H pv: 13.4kWp
@Proton_ dank voor de tip van stokschroeven.GudZ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:35:
[...]
Ik heb zelf een overkapping zonder wanden getimmerd en op de dakbalken liggen panelen.
Een paar vragen:
Waarom slechts drie panelen, zodat je ook nog in de zon kan zitten? Meer is altijd beter.
Zijn dit de panelen? Dan zit je tegen witte backsheets met zwarte kabels aan te kijken met stickers erop. Je kunt ook glas-glas panelen doen.
Moet het waterdicht worden onder en tussen de panelen?
Heb je kinderen/veel volk over de vloer? Dan goed nadenken over je kabelmanagement want niets zo gevaarlijk als iemand er bezopen aankomt of een kindje er mee speelt.
Je helling is groot tov de platte constructie die je in de afbeelding toont dat gaat dan niet veel afdekken of schaduw werpen.
Ik heb het gemaakt met houten liggers op een helling van 10 graden. Dat is de helling van de gehele constructie. Daarop zijn platte aluminium profielen geschroefd die voor glas/kunstof overkappingen worden gebruikt. Hierop steunen de panelen met hun frame en ik heb ze dan aan de binnenkant met simpele metalen hoeken aan het hout geschroefd. Bovenaan tussen de panelen zit een rubber T profiel gedrukt dat werkt maar ik kan over de duurzame waterdichtheid niets zeggen. Tot nu toe lekt het nog niet. Wel goed nadenken over de afwatering want panelen hebben druppelgeleiders in de hoeken van de profielen en dan loopt het dus onderuit onderaan het frame. Bij mij van één ligger precies op m'n boeideel, ipv direct in de dakgoot. Knutselaar die ik ben.
Per paneel één micro van Enphase gedaan maar ik denk dat het ook prima met string kan. Je kunt ook wat grotere panelen nemen dan heb je werkelijk een plek waar je iets droog kan zetten. Ik heb panelen van ruim 2m en er staan vijf fietsen, een werkbank en een transporttrolly droog onder.
Succes en bij vragen,
@GudZ dank voor de uitgebreide reactie!
- slechts 3 panelen, want de installatie wordt direct aan het huis geplaatst en we willen voorkomen dat het te donker wordt. Op ons dak kunnen we niet meer panelen kwijt.
- Ik zal me verdiepen in glas panelen, persoonlijk heb ik niet zo'n bezwaar om tegen de backsheets te kijken.
- Het hoeft niet waterdicht, als het regent zitten we er niet
- Kabelmanagement gaat lukken, goed om daar wel extra aandacht aan te besteden.
- Plaatje was ter illustratie, we kunnen het geheel laten aflopen zodat er meer zon geblocked wordt en de panelen daarmee automatisch in een hoek geplaatst worden.
"
Feyenoord!
Geen grotere. Die piek van de panelen ga jij nooit halen. 1000 is meer als groot genoeg.Outl@w schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:55:
[...]
@Proton_ dank voor de tip van stokschroeven.
@GudZ dank voor de uitgebreide reactie!Iemand nog advies t.a.v. de omvormer? "Verder twijfel ik of een goodwe 1000wp of goodwe 1500wp omvormer geschikt is. Ik neig naar de grotere zodat aftopping voorkomen wordt en de levensduur wellicht wat langer kan zijn.
- slechts 3 panelen, want de installatie wordt direct aan het huis geplaatst en we willen voorkomen dat het te donker wordt. Op ons dak kunnen we niet meer panelen kwijt.
- Ik zal me verdiepen in glas panelen, persoonlijk heb ik niet zo'n bezwaar om tegen de backsheets te kijken.
- Het hoeft niet waterdicht, als het regent zitten we er niet
- Kabelmanagement gaat lukken, goed om daar wel extra aandacht aan te besteden.
- Plaatje was ter illustratie, we kunnen het geheel laten aflopen zodat er meer zon geblocked wordt en de panelen daarmee automatisch in een hoek geplaatst worden.
"
Ik zou overigs gaan voor micro's, want voor een gewone omvormer heb je nog wat plaats/extra kabels nodig.
Typenummers zijn JKM375N-6TL3-B en JKM370N-6TL3-B, waarbij de hoogste WP het goedkoopst is. Lijkt me hetzefde paneel verder. Dus dan maar 375.MikeyMan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:12:
Iemand hier een mening over? Tis een beetje opvulling van vrijgekomen ruimte ivm weghalen van de zonneboiler.
[Afbeelding]
/f/image/JqzuP08qO6lwb4MFeh4ywkAz.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 12-01-2023 09:20 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
[/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren