Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.857 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Bowen_HAFX schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:34:
En op de mechanische ventilatie wil ik een warmtepompboiler plaatsen. Deze heeft een maximaal debiet van 600m3. Als ik nu ook deze pijp zou kunnen vervangen door een ventilatiedakpan, dan kan ik de panelen een stuk mooier op mijn dak kwijt en 1 extra.
Kun je die MV niet naar de zijkant van het huis verhuizen en daar dan een gevelkap (rooster) in de muur.
Heb ik ook gedaan.
Heb je ook geen last van vocht onder de panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 19:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik heb alle ruimte benut op mijn daken. 20 panelen a 300Wp. 16 oost west en 4 op zuid op de schuur. Er komt nog een overkapping tussen de schuur van ons en de buren. Daar kan ik er nog 2 kwijt op mijn helft. Maar de tuin is op het noordwesten en nov,dec,jan,feb is er schaduw van het huis.

Om de opbrengst in die maanden toch op te krikken had ik het volgende plan in gedachten wat formeel gezien niet mag van de welstand maar ik wil de gok wel wagen en zien hoe lang het duur t voor ik ze moet weghalen. Ik heb trouwens micro's en ik heb er nog 4 liggen die ik wil gebruiken.

Ik wil ze dus op de zuidgevel plaatsen. Het terugliggende witte gedeelte heeft precies de maat (met genoeg tolerantie) om 2 panelen van 1,04x1,75m te plaatsen tot aan het betonnen kader op de 1e. Is toch weer 2x400Wp extra verticaal in de winter. :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdlBhLPooQdgnQGciPtwns_9aIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01aNsT5NErkySO35vpL32Gdm.jpg?f=fotoalbum_large

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15

de Peer

under peer review

Zuluman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:46:
Ik heb alle ruimte benut op mijn daken. 20 panelen a 300Wp. 16 oost west en 4 op zuid op de schuur. Er komt nog een overkapping tussen de schuur van ons en de buren. Daar kan ik er nog 2 kwijt op mijn helft. Maar de tuin is op het noordwesten en nov,dec,jan,feb is er schaduw van het huis.

Om de opbrengst in die maanden toch op te krikken had ik het volgende plan in gedachten wat formeel gezien niet mag van de welstand maar ik wil de gok wel wagen en zien hoe lang het duur t voor ik ze moet weghalen. Ik heb trouwens micro's en ik heb er nog 4 liggen die ik wil gebruiken.

Ik wil ze dus op de zuidgevel plaatsen. Het terugliggende witte gedeelte heeft precies de maat (met genoeg tolerantie) om 2 panelen van 1,04x1,75m te plaatsen tot aan het betonnen kader op de 1e. Is toch weer 2x400Wp extra verticaal in de winter. :-)

[Afbeelding]
Ik geef je weinig kans. Als het nu in je achtertuin was maar dit is voorzijde woning zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:54:
[...]

Ik geef je weinig kans. Als het nu in je achtertuin was maar dit is voorzijde woning zo te zien.
Ik weet dat het formeel niet mag van welstand. Maar ik dacht ik plaats ze gewoon en kijk hoe lang het duurt voordat ze erachter komen. 400Wp paneeltje kost me € 150,- per stuk. Micro's heb ik nog liggen. En leen even de hoogwerker van mij nbuurman

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:46
onetime schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:02:
@Maxwp Kan je geen oost-west opstelling maken ZONDER ruimte tussen de panelen? Dan kan je er veel meer kwijt, meestal de betere optie. En graag 100-200 om de boel schoon te laten spoelen.

edit: of noord-zuid. Ook meer Wp. Helpt ook op bewolkte dagen, weet niet of dat voor de winter zelfs beste is.
is 3,25 meter bruikbaar ( maar met wat verhoging of deze bakken kom ik iets hoger en dan 3,45 ) een breedte
de lengte moet ik nog eens opnieuw meten maar zal ~6 meter zijn.
dus zat te denken aan 6 panelen in de lengte 2 rijden van 3 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Zuluman Je hebt het zelf bedacht. Ik vindt het mooier dan een witte streep. Wacht tot maart, dan begint de serieuze opbrengst... edit: je kunt nu nog salderen, vandaar.

[ Voor 13% gewijzigd door onetime op 02-01-2023 20:21 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zuluman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Ik weet dat het formeel niet mag van welstand. Maar ik dacht ik plaats ze gewoon en kijk hoe lang het duurt voordat ze erachter komen. 400Wp paneeltje kost me € 150,- per stuk. Micro's heb ik nog liggen. En leen even de hoogwerker van mij nbuurman
Heel eerlijk. Als ik je overbuurman was zou ik een melding doen (en dat doe ik niet snel, nog nooit gedaan ook) . Afhankelijk van hoe het er uit ziet natuurlijk.
Maar als ik Google op zonnepanelen op gevels dan zou ik het vreselijk vinden als dat toegestaan zou worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:23:
[...]

Heel eerlijk. Als ik je overbuurman was zou ik een melding doen (en dat doe ik niet snel, nog nooit gedaan ook) . Afhankelijk van hoe het er uit ziet natuurlijk.
Maar als ik Google op zonnepanelen op gevels dan zou ik het vreselijk vinden als dat toegestaan zou worden.
Ik heb wel gekeken naar de detaillering. Het paneel ligt dan iets terug tov het metselwerk. Je mag trouwens de witte strook en het kader in een eigen kleur schilderen naar keuze. ik geef toe dat wit t mooist is. All black is echter t enige alternatief. Maar dan zou je de rest wat wit is ook met een glazen zwart paneel moeten afmaken om te estetisch af te maken. maar dan moet je een faux paneel maken want een maatwerk pv gaat m niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Zuluman Dan stel je dat toch voor als er commentaar komt?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Zuluman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:37:
[...]

Ik heb wel gekeken naar de detaillering. Het paneel ligt dan iets terug tov het metselwerk. Je mag trouwens de witte strook en het kader in een eigen kleur schilderen naar keuze. ik geef toe dat wit t mooist is. All black is echter t enige alternatief. Maar dan zou je de rest wat wit is ook met een glazen zwart paneel moeten afmaken om te estetisch af te maken. maar dan moet je een faux paneel maken want een maatwerk pv gaat m niet worden.
Kun je er niet eerst zonnepanelen op schilderen? En dan later, als niemand kijkt, bovenaan twee echte panelen hangen? 8)

En het doek van de zonwering vervangen door thin film zonnepaneel?

[ Voor 4% gewijzigd door Hermarcel op 02-01-2023 21:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Hermarcel schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:30:
[...]

Kun je er niet eerst zonnepanelen op schilderen? En dan later, als niemand kijkt, bovenaan twee echte panelen hangen? 8)

En het doek van de zonwering vervangen door thin film zonnepaneel?
onetime schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:52:
@Zuluman Dan stel je dat toch voor als er commentaar komt?
Ik zat ook te denken aan een thinfilm doek zowel voor de zonwering als de witte strook. Dat mag wel. snachts en bij storm gewoon omhoog rollen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Zuluman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:00:
Ik zat ook te denken aan een thinfilm doek zowel voor de zonwering als de witte strook. Dat mag wel. snachts en bij storm gewoon omhoog rollen.
Wel echt Tweaker-waardig (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:50
Zuluman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Dan kun je ook nog wel een afdakje boven je deur kwijt, zodat de Jehova's even droog kunnen staan.

En vergeet de verlenging van je dakrand niet. Zo weer drie/vier in portrait.

[ Voor 11% gewijzigd door GudZ op 03-01-2023 08:37 ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
LooneyTunes schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Maar dat is wel incl (dagelijkse?) updates van de lokale pi-hole die er staat, incl oisd.nl-lijst.
Ik denk dat je dat wel gaat redden met een 1GB simkaartje. (11 eu/maand bij KPN)
Zo groot zijn die pakketjes niet en die gaan per 5 minuten als het licht is. (tenminste, bij de Solis omvormer)

Edit:
Even gekeken naar de facturen en in de logs:
Een gemiddelde dag (november/december) is het verbruik ongeveer 2,5 MB.
Een gemiddelde dag in juli ~ 3,5 MB (langer licht)
Thanks, hele nuttige info :) . Je komt dus redelijk op hetzelfde neer, een ~100MB per maand per omvormer. Daar kunnen we iig wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
GudZ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:36:
[...]

Dan kun je ook nog wel een afdakje boven je deur kwijt, zodat de Jehova's even droog kunnen staan.
Wel bi-facial dan, net een paar procent extra opbrengst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

[...]

En vergeet de verlenging van je dakrand niet. Zo weer drie/vier in portrait.
Een afdakje voor de jehova's had ik ook in gedachten alleen vindt ik dat minder fraai dan het kader. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 12:30
[...]

De boodschap van de Jehova's is toch dat het je in de Wachttoren aan niets zal ontbreken? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:08

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ultraboy schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:39:
[...]

De boodschap van de Jehova's is toch dat het je in de Wachttoren aan niets zal ontbreken? 8)
Heb geen idee, laat ze nooit uitspreken :p

Maar we gaan wel heel erg oftopic zo :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:50
Zo'n afdakje van 1 mooi zwart paneel boven mijn voordeur zou ik ook nog willen overwegen. Ik krijg straks APS Micro's op mijn dak waar er één micro nog ruimte voor 1 paneel over zal houden...

Ook hiervoor heb je formeel vergunning nodig die je denk ik niet zal krijgen. Maar, wie zou er nou gaan klagen over een net uitgevoerd afdakje boven de voordeur... Ik betwijfel of voor al die andere generieke afdakjes boven voordeuren vergunning aangevraagd wordt..

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 12:30
Xqlus1ve schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Heb geen idee, laat ze nooit uitspreken :p

Maar we gaan wel heel erg oftopic zo :Y)
Als je ze een keer zou laten uitspreken, weet je pas zeker of het misschien toch over zonnepanelen gaat. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand toevallig een adresje in de buurt van Zoetermeer waar ze misschien open staan voor het leveren van een drietal panelen en enphase omvormers? Zat naar Solar Bouwmarkt te kijken, maar de verzendkosten zijn bijkans 10% van het totaalbedrag daar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHGhQTYOWhqXIU-V8x7B487mF30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zU5RyelEUAlsku5wWqoALumJ.png?f=fotoalbum_large

Dit levert 150 euro verzendkosten op.

[ Voor 47% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:45
MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:40:
Iemand toevallig een adresje in de buurt van Zoetermeer waar ze misschien open staan voor het leveren van een drietal panelen en enphase omvormers? Zat naar Solar Bouwmarkt te kijken, maar de verzendkosten zijn bijkans 10% van het totaalbedrag daar.

[Afbeelding]

Voor dat bedrag kun je toch makkelijk zelf even met een aanhangertje heen en weer rijden?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Voor dat bedrag kun je toch makkelijk zelf even met een aanhangertje heen en weer rijden?
Ja dat zou kunnen, maar én ze zijn alleen doordeweeks open én het kost me drie uur rijden naar Almere en terug.

Dus dan liever een beetje in de buurt eerlijk gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:40:

[Afbeelding]

Misschien heb ik de spelregels niet helemaal begrepen, maar waarom rekenen ze nog BTW? of is dat enkel vervallen als je het laat instaleren door een externe partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Xqlus1ve schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:00:
[...]

Misschien heb ik de spelregels niet helemaal begrepen, maar waarom rekenen ze nog BTW? of is dat enkel vervallen als je het laat instaleren door een externe partij?
Ja vroeg ik mij ook al af. Meeste webshops berekenen nog BTW. Moet misschien nog aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Xqlus1ve schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:00:
[...]

omdat er nog aangetoond moet worden dat je daar recht op hebt. Er staat een instructie op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

de Peer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:19:
[...]

omdat er nog aangetoond moet worden dat je daar recht op hebt. Er staat een instructie op hun website.
Thanks, het het is een niet opvallende banner zag ik op hun website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:02:
[...]

Ja vroeg ik mij ook al af. Meeste webshops berekenen nog BTW. Moet misschien nog aangepast?
Solar bouwmarkt, Winkelman en J en M zonnepanelen hebben instructies op hun website staan over hoe te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-10 11:50
Oef wat zijn die panelen hard duurder geworden zeg. Ik zie net een topic voorbij komen die gemiddeld naar 2 euro / wp gaat. In de tijd dat ik het ben gaan volgen heb ik 1.10 / wp voorbij zien komen, naar 1.60 / wp en nu dus 2 euro. Aanstaande morgen :+ komt de eerste partij bij ons langs. Ik vrees dat er gewoon een meerprijs op zit nu de BTW eraf gaat. De andere partijen hebben geen van allen gereageerd (5 andere), ik verwacht doordat de meeste partijen dicht waren de afgelopen week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zenomyscus schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:09:
Oef wat zijn die panelen hard duurder geworden zeg. Ik zie net een topic voorbij komen die gemiddeld naar 2 euro / wp gaat. In de tijd dat ik het ben gaan volgen heb ik 1.10 / wp voorbij zien komen, naar 1.60 / wp en nu dus 2 euro. Aanstaande morgen :+ komt de eerste partij bij ons langs. Ik vrees dat er gewoon een meerprijs op zit nu de BTW eraf gaat. De andere partijen hebben geen van allen gereageerd (5 andere), ik verwacht doordat de meeste partijen dicht waren de afgelopen week.
Mijn eerste panelen heb ik nog gelegd voor 60 cent per Wp.
Ik ga deze week ook weer wat panelen erbij bestellen, dat wordt fors duurder, maar gelukkig zonder BTW. dat scheelt. Ik heb bij de webshops (nog) niet gezien dat ze er zelf 21 procent bovenop gooide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

de Peer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:01:
[...]

Solar bouwmarkt, Winkelman en J en M zonnepanelen hebben instructies op hun website staan over hoe te handelen.
Hoezo instructies? Regel dat gewoon zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:16:
[...]

Hoezo instructies? Regel dat gewoon zou ik zeggen.
dat is natuurlijk niet zo makkelijk. Ze moeten een aantal controles uitvoeren, verwerk dat maar eens even snel in je webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

de Peer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:11:
[...]

Mijn eerste panelen heb ik nog gelegd voor 60 cent per Wp.
Ik ga deze week ook weer wat panelen erbij bestellen, dat wordt fors duurder, maar gelukkig zonder BTW. dat scheelt. Ik heb bij de webshops (nog) niet gezien dat ze er zelf 21 procent bovenop gooide.
Is de prijs van een losse paneel niet ondertussen 20% duurder dan bijvoorbeeld 6 maanden geleden (zou dan ook een vraag en aanbod dingetje kunnen zijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Xqlus1ve schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:50:
[...]

Is de prijs van een losse paneel niet ondertussen 20% duurder dan bijvoorbeeld 6 maanden geleden (zou dan ook een vraag en aanbod dingetje kunnen zijn)?
uiteraard stijgen de prijzen gewoon door vanwege het beperkte aanbod. ik heb echter geen directe stijging gezien die gerelateerd is aan het 0% btw tarief. Maarja wie weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

de Peer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:57:
[...]

uiteraard stijgen de prijzen gewoon door vanwege het beperkte aanbod. ik heb echter geen directe stijging gezien die gerelateerd is aan het 0% btw tarief. Maarja wie weet...
Bewijzen kan ik het ook niet maar ik denk dat men daar allang op ingespeeld heeft, en dat zelfde geldt voor de montage prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Xqlus1ve schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:06:
[...]

Bewijzen kan ik het ook niet maar ik denk dat men daar allang op ingespeeld heeft, en dat zelfde geldt voor de montage prijzen.
zou kunnen, dan hebben ze in december helemaal veel verdiend...
want nu zie ik wel degelijk 21% lagere prijzen dan vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:13

Vliegvlug

Flight Simple

Het heeft erg lang geduurd maar ik heb eindelijk antwoord op de vraag waarom ik in SMA Sunny Portal permanent de onderstaande foutmelding heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJMirvz9E_XHCRtvCilqEEgsr00=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FLJS6Sq7vwtC3hs8X0w9liN3.jpg?f=user_large

De actuele gegevens kunnen niet van de installatie worden afgeroepen. Controleer de bekabeling en configuratie van de volgende energiemeters:
  • Teruglevermeter
  • Netafnamemeter
Was een van de problemen die ik had na de installatie op 4 oktober 2022, zie Vliegvlug in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Er werd door de installateur steeds verwezen naar onderstaande instellingen op de omvormer zelf:
  • “apparaatparameters —> Installatiecommunicatie —> Meetwaarden —> Gebruikte energieteller”
  • “apparaatparameters —> Installatiecommunicatie —> Energiemeter aan Speedwire —> Serial Number”
Maar die stonden al op respectievelijk ------- en 0.
(wat blijkbaar correct is als je geen door de omvormer uitleesbare kWh-meter hebt.)

Daarom eind november zelf maar een support ticket ingeschoten bij SMA en daar vandaag antwoord op gekregen:
”Nadat deze instelling in de webui aangepast werd zal je Sunny Portal plant voor deze omvormer volledig moeten verwijderen en opnieuw toevoegen, op dit ogenblik is de plant namelijk reeds zo aangemaakt dat deze een meter verwacht en dit is een instelling die we niet zomaar kunnen verwijderen uit de installatie.”

Dus wanneer er een energiemeter wordt ingesteld in de omvormer en de installatie dan aan Sunny Portal wordt toegevoegd is dat later niet meer terug te draaien door die in de omvormer weer weg te halen en krijg je bovenstaande foutmelding in Sunny Portal.

Ik vind het wel erg vreemd te horen dat dit achteraf niet meer in Sunny Portal aan te passen is eigenlijk maar heb nu wel een duidelijk oorzaak voor deze foutmelding:
Toen de omvormer geplaatst werd is er door degene die ‘m opgehangen heeft van alles ingevuld als waarde voor de energiemeter omdat hij een 1302 netstroom foutmelding probeerde op te lossen en om onduidelijke reden dacht dat dat door mijn kWh meter in de groepenkast kwam.
Mijn Sunny Portal account is die dag ook aangemaakt door de installateur en blijkbaar op een moment dat er een energiemeter stond ingesteld op de omvormer.

Heeft iemand hier ervaring met het verwijderen en opnieuw toevoegen van je installatie (ik neem aan dat dat bedoelt wordt met ”plant”) in Sunny Portal?

Komen daar nog valkuilen bij kijken en blijven de historische opbrengstgegeven dan behouden? Of zijn deze anders te exporteren en later weer te importeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:49
Xqlus1ve schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:50:
[...]

Alle bouwmaterialen zijn de laatste jaren enorm geïndexeerd. Los van eventuele btw verlaging.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 11:17
Ik ben thuis aan de slag met het installeren van 10 panelen op een pannendak, opdaksysteem.

Ik heb de DC-kabels nu (vooralsnog) over een afstand van 3m1 onder te pannen gewerkt.
Om zodoende met de kabels uit het zicht, van het dakvlak aan de voorzijde, over de nok heen, naar de achterzijde te gaan.
En vervolgens de kabels door een platdakdoorvoer in de dakkapel naar binnen, richting omvormer.

De DC-kabels hebben, daar waar ze onder de pannen gewerkt zijn, geen mantelbuis.
Er is dus op meerdere plaatsen direct contact tussen DC-kabels en de dakpan en ook het dakbeschot en de panlatten.

Is deze aanpak gebruikelijk, en zou dat problemen kunnen opleveren in de toekomst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:36
wessy schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:53:
Ik ben thuis aan de slag met het installeren van 10 panelen op een pannendak, opdaksysteem.

Ik heb de DC-kabels nu (vooralsnog) over een afstand van 3m1 onder te pannen gewerkt.
Om zodoende met de kabels uit het zicht, van het dakvlak aan de voorzijde, over de nok heen, naar de achterzijde te gaan.
En vervolgens de kabels door een platdakdoorvoer in de dakkapel naar binnen, richting omvormer.

De DC-kabels hebben, daar waar ze onder de pannen gewerkt zijn, geen mantelbuis.
Er is dus op meerdere plaatsen direct contact tussen DC-kabels en de dakpan en ook het dakbeschot en de panlatten.

Is deze aanpak gebruikelijk, en zou dat problemen kunnen opleveren in te toekomst?
Of het gebruikelijk is weet ik niet, maar ik heb in 2013 op dezelfde manier zonnepanelen gemonteerd. Deze moesten er afgelopen zomer tijdelijk af (nieuwe dakpannen). Alles zag er toen nog prima uit: geen lekkages, beschadigingen aan kabels of wat dan ook.
Ik heb de 'oude' zonnepanelen dus naderhand op dezelfde wijze weer gemonteerd (maar nu aan de oostzijde) en een nieuwe grotere set op de westkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:15

johan_solar

kitesurfing and coding

wessy schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:53:

Is deze aanpak gebruikelijk, en zou dat problemen kunnen opleveren in de toekomst?
Na vernieuwing van mijn pannendak heb ik mijn oude set panelen geupgrade. Deze hebben er 18 jaar gelegen op dezelfde manier. Alle kabels zagen er nog keurig uit, geen problemen mee gehad.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:50
Ik heb 2 panelen van 370WP en een 1000W omvormer. Nu wil deze 1 of 2 extra panelen bijzetten. Alleen zou het dan een ander merk/type paneel moeten worden. Zou ik daar bijv een 375WP paneel kunnen gebruiken in serie. En als het kan dan 1 of 2 panelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@zx9r_mario Probeer de Imp en de Isc zo gelijk mogelijk te krijgen, dan heb je de minste verliezen.
Zorg dat de Voc + 10% van alle panelen bij elkaar onder de Vmax van de omvormer blijft en het moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik had eerder het probleem dat ik in Sunny Portal mijn eigen e-mailadres niet kon toevoegen bij installatiebewaking: Vliegvlug in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"
Daar stond al wel het e-mailadres van de installateur maar kon mijn eigen adres daar niet aan toevoegen, ondanks dat dat nota bene het e-mailadres is waarmee ik me bij Sunny Portal aanmeld.

Vanwege een ander issue met Sunny Portal had ik een ticket uit staan bij SMA Service en die hebben me daarvoor administrator rechten in mijn Sunny Portal gegeven en nu kan ik mijn e-mailadres wel toevoegen! :)

Ik wist niet dat er ook in Sunny Portal, net als op de omvormer zelf, hogere rechten bestonden die voorkomen dat je als normale gebruiker alles kan.
Is waarschijnlijk omdat de installateur het Sunny Portal voor mij heeft aangemaakt, ik denk dat zij wel admin zijn vanaf het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:46
@Vliegvlug Als je nu administrator rechten hebt, dan kun je ook extra accounts aanmaken in Sunny Portal (ook een installateurs account). Ik heb namelijk iets soortgelijks gehad en omdat geen kwaad kan om extra accounts te hebben, heb ik een extra aangemaakt. ;)

Overigens heb ik in mijn STP10 SE ook die 2 foutmeldingen staan waar je het over had. Misschien heb ik het gemist, maar is dat een werkelijk probleem? Ik heb er verder namelijk geen last van en ik heb ook niet gemerkt dat er iets niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Franciesco schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:56:
@Vliegvlug Als je nu administrator rechten hebt, dan kun je ook extra accounts aanmaken in Sunny Portal (ook een installateurs account). Ik heb namelijk iets soortgelijks gehad en omdat geen kwaad kan om extra accounts te hebben, heb ik een extra aangemaakt. ;)
Ik had inderdaad ook al gezien dat ik extra accounts kan aanmaken.
En met ‘een installateurs account’ bedoel je een account met ‘Sunny Portal Plant Administrator’ rol ga ik vanuit?

Want dat is namelijk ook de rol die het account van mijn daadwerkelijke installateur in mijn Sunny Portal heeft.

Ik zit er ook wel aan te denken om een extra account aan te maken nu het toch kan maar weet tegelijkertijd eigenlijk niet precies waarom, meer als een soort zekerheid mocht er iets met het huidige account gebeuren denk ik.
Overigens heb ik in mijn STP10 SE ook die 2 foutmeldingen staan waar je het over had. Misschien heb ik het gemist, maar is dat een werkelijk probleem? Ik heb er verder namelijk geen last van en ik heb ook niet gemerkt dat er iets niet goed werkt.
Het lijkt in de praktijk geen probleem te zijn inderdaad, is vooral dat ik me aan die melding stoor en er toch een knagend gevoel blijft dat het wel voor problemen zou kunnen zorgen.

En als het op te lossen is door mijn omvormer af te melden in Sunny Portal en daarna weer aan te melden dan lijkt me dat een prima oplossing.
Wil alleen nog weten of hiermee mijn historische opbrengstdata in Sunny Portal verloren kan gaan want dat zou wel vervelend zijn.

SMA wist me trouwens te vertellen dat bij zo’n hybride SE omvormer er standaard “SMA Energy Meter” geselecteerd staat wat dus die foutmelding in Sunny Portal geeft als je ‘m dan koppelt met Sunny Portal maar een dergelijke meter er in werkelijkheid niet is.

Dat is bij jouw dan waarschijnlijk ook gebeurt.
Je zou eens kunnen bekijken of dat op jouw omvormer nog steeds zo ingesteld staat. Dat kan je op 2 plekken vinden:
  • De installatiewizard bij stap 4 “Energiemeters configureren” en dan de optie “Gebruikte energieteller”
  • Bij “apparaatparameters —> Installatiecommunicatie —> Meetwaarden —> Gebruikte energieteller”
Als je niet zo’n meter hebt moet de waarde daar staan ingesteld op “-------“ (7 minnetjes achter elkaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-10 16:12
Martinusz schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:22:
Ik zie iets geks in de Solis home app, ik zie wel de grafiek, maar daily generation is leeg, gisteren nog wel beide gevuld.
Iemand weleens zelfde gehad?

[Afbeelding]
Voor wie het interesseert :P het lijkt een app dingetje te zijn, heb nog gekeken op de omvormer zelf en die 'mist' niet 2 januari qua verbruik (zie ik aan totaal) en ook in mijn Greenchoice zie ik teruglevering die dag.
Niet zoveel aan de hand dus, behalve dat mijn totaal in de app paar kWh afwijkt nu.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Kan iemand mij uitleggen wat nu precies het verschil is tussen de 1ph en de 3ph kabel van Enphase? Er zijn geen 3Ph omvormers, dus wat is dit nu precies?

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:08:
Kan iemand mij uitleggen wat nu precies het verschil is tussen de 1ph en de 3ph kabel van Enphase? Er zijn geen 3Ph omvormers, dus wat is dit nu precies?
Een kabel waar je drie omvormers op kan aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
  • Laatst online: 18:27
Ik heb al even gezocht maar zo snel niet kunnen vinden. Als de MPPT-spanningsrange van een omvormer met 2 trackers bijvoorbeeld 100-550V is, dan geld dat afzonderlijk voor beide trackers, toch? Dus als ik 1 string van 8 panelen Vmax 35V (= 280V) aansluit op tracker 1, en 6 met een Vmax van 45V (= 225V) op tracker 2, dan hebben beide strings niets met elkaar te maken qua maximaal voltage? (Zonder te specifiek te worden - eigen topic komt later, verschillen in panelen is ivm beschikbare ruimte en maat van de panelen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
een 3ph kabel heeft stekkers die om en om op een andere fase aangesloten zitten:
De 1e stekker zit op Ph1
De 2e stekker zit op Ph2
De 3e stekker zit op Ph3
De 4e stekker zit op Ph1
De 5e stekker zit op Ph2
enz.

Hierdoor verdeel je de opbrengst netjes over de 3 fases. Alle omvormers zijn uiteraard 1 fase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
jadjong schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:31:
[...]

Een kabel waar je drie omvormers op kan aansluiten.
Euhm, het aantal omvormers staat hier compleet los van volgens mij? Dit hangt toch af van het aantal connectoren?

Of ik begrijp niet wat je bedoelt :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:36
dunedanh schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:38:
Ik heb al even gezocht maar zo snel niet kunnen vinden. Als de MPPT-spanningsrange van een omvormer met 2 trackers bijvoorbeeld 100-550V is, dan geld dat afzonderlijk voor beide trackers, toch? Dus als ik 1 string van 8 panelen Vmax 35V (= 280V) aansluit op tracker 1, en 6 met een Vmax van 45V (= 225V) op tracker 2, dan hebben beide strings niets met elkaar te maken qua maximaal voltage? (Zonder te specifiek te worden - eigen topic komt later, verschillen in panelen is ivm beschikbare ruimte en maat van de panelen)
Ja, precies. Het zijn twee parallelle systemen met eigen input range. Ik heb dit proefondervindelijk vastgesteld in een tijdelijke oost/west opstelling met twee zonnepanelen op Tracker 1 en vijf op Tracker 2. Tracker 1 schakelde (vaak) niet in omdat de spanning net onder Vmin bleef. Tracker 2 schakelde wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Laatst online: 18:27
dennisfr schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:17:
[...]

Ja, precies. Het zijn twee parallelle systemen met eigen input range. Ik heb dit proefondervindelijk vastgesteld in een tijdelijke oost/west opstelling met twee zonnepanelen op Tracker 1 en vijf op Tracker 2. Tracker 1 schakelde (vaak) niet in omdat de spanning net onder Vmin bleef. Tracker 2 schakelde wel in.
Kijk, dat is mooi om te horen. Dan verwacht ik geen problemen met mijn geplande opstelling, met 5 of 8 panelen zou ik zonder problemen de 100V wel moeten halen... Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:45
Kun je dit soort vragen specifiek voor Enphase niet beter in het juiste topic stellen? Het grote Enphase topic

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:59
Een kabel waarin drie fase draden zitten. De micro-omvormers worden afwisselend op één van de drie fasekabels aangesloten. Deze kabel verdeelt dus automatisch je micro omvormers in één kabel over drie fasen. Als je een één fase kabel gebruikt zul je zelf drie strings moeten maken en die ieder op een andere fase aansluiten op de kabel naar je meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Vliegvlug schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:56:
[...]

Ik had inderdaad ook al gezien dat ik extra accounts kan aanmaken.
En met ‘een installateurs account’ bedoel je een account met ‘Sunny Portal Plant Administrator’ rol ga ik vanuit?

Want dat is namelijk ook de rol die het account van mijn daadwerkelijke installateur in mijn Sunny Portal heeft.

Ik zit er ook wel aan te denken om een extra account aan te maken nu het toch kan maar weet tegelijkertijd eigenlijk niet precies waarom, meer als een soort zekerheid mocht er iets met het huidige account gebeuren denk ik.
Ik bedoelde een Sunny Portal Installer account. Al weet ik niet precies wat ik hier daadwerkelijk aan kan/ga hebben.
Misschien is het wel/niet kunnen aanmaken van dergelijke accounts gekoppeld aan een bepaald recht binnen de administrator?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76h-3zXLmH9Y7cigV0E0fc1hBtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnClYiuZtOm529yZjdWrT8bl.jpg?f=fotoalbum_large
Het lijkt in de praktijk geen probleem te zijn inderdaad, is vooral dat ik me aan die melding stoor en er toch een knagend gevoel blijft dat het wel voor problemen zou kunnen zorgen.

En als het op te lossen is door mijn omvormer af te melden in Sunny Portal en daarna weer aan te melden dan lijkt me dat een prima oplossing.
Wil alleen nog weten of hiermee mijn historische opbrengstdata in Sunny Portal verloren kan gaan want dat zou wel vervelend zijn.

SMA wist me trouwens te vertellen dat bij zo’n hybride SE omvormer er standaard “SMA Energy Meter” geselecteerd staat wat dus die foutmelding in Sunny Portal geeft als je ‘m dan koppelt met Sunny Portal maar een dergelijke meter er in werkelijkheid niet is.

Dat is bij jouw dan waarschijnlijk ook gebeurt.
Je zou eens kunnen bekijken of dat op jouw omvormer nog steeds zo ingesteld staat. Dat kan je op 2 plekken vinden:
  • De installatiewizard bij stap 4 “Energiemeters configureren” en dan de optie “Gebruikte energieteller”
  • Bij “apparaatparameters —> Installatiecommunicatie —> Meetwaarden —> Gebruikte energieteller”
Als je niet zo’n meter hebt moet de waarde daar staan ingesteld op “-------“ (7 minnetjes achter elkaar)
Die parameter staat bij mij op 7 minnetjes, maar toch heb ik de foutmelding.
Misschien is ie achteraf bij mij gewijzigd maar niet de vervolgstap (afmelden en opnieuw aanmelden) gedaan. Ik kan me voorstellen dat je wat huiverig bent om dat te doen. Zelf heb ik voor afgelopen jaar namelijk geen mooi overzicht omdat mijn omvormer vervangen is: de jaaropbrengst volgens SP klopt totaal niet. En ook de maandopbrengst van de maand waarin de omgewisseld is klopt niet. Als ik voor die maand de losse dagopbrengsten optel en vervolgens dan van de andere maanden de maandopbrengst er weer bij optel klopt het Pas. Zoiets wil ik dit jaar niet weer hebben, dus laat ik het denk ik maar zo met die foutmeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScCKgLUSjj66BSDpIy9-aFrgrcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqBPULXnB5vooyrfjnPFTZY5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V53z3-2rBFb0wpJRa9SwQ8q-Paw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdJUVyoSQmrJGltKZVbm9nTx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 01:48
Hebben mensen wel eens een stuk mos of blad op een paneel gehad en hoe groot is de i.pact daarvan?
Ik heb nog geen ladder en er licht een stukje mos van 5x5cm op en zelfs windkracht 7 heeft het er niet vanaf geblazen helaas. Nieuwsgierig of dit een paar watt of veel meer kost en kan er niet echt wat over vinden met harde data dus ik dacht misschien heeft iemand het hier meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@computerjunky De impact valt mee, maar het is toch echt beter dat het eraf gaat. Moet je alles schoonmaken of zou je er met één emmer er overheen gooien of met de tuinslang mee klaar zijn?

De invloed van minder dan ~10% van een cel bedekt is beperkt, maar als het meer word neemt het snel toe.
Die 10% hangt ook af van hoe scherp de knik in de opbrengst grafiek van je panelen is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Miersel schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:50:
[...]

Een kabel waarin drie fase draden zitten. De micro-omvormers worden afwisselend op één van de drie fasekabels aangesloten. Deze kabel verdeelt dus automatisch je micro omvormers in één kabel over drie fasen. Als je een één fase kabel gebruikt zul je zelf drie strings moeten maken en die ieder op een andere fase aansluiten op de kabel naar je meterkast.
Dat klinkt logisch! Daar kan dus ook niet een standaard ac connector op dus. Ik ga dan toch met twee afzonderlijke 1p stringen werken, want op 1 fase heb ik al 12 andere panelen. Bedankt voor de verduidelijking!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Franciesco schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:53:
[...]

Ik bedoelde een Sunny Portal Installer account. Al weet ik niet precies wat ik hier daadwerkelijk aan kan/ga hebben.
Misschien is het wel/niet kunnen aanmaken van dergelijke accounts gekoppeld aan een bepaald recht binnen de administrator?

[Afbeelding]
Ah, op die manier.
Had dat account wel gezien maar ging er gezien de volgorde
  • Sunny Portal Guest
  • Sunny Portal User
  • Sunny Portal Installer
  • Sunny Portal Plant Administrator
eigenlijk vanuit dat elke rol die verder naar onder vermeld staat ook alle rechten van de bovenliggende rollen heeft.

Heb dat zojuist even opgezocht en dat blijkt inderdaad het geval: Sunny Portal - User Groups and User Rights

De Administrator role heeft als extra rechten bovenop de Installer role de volgende:
  • Delete the Sunny Home Manager system
  • View user management
  • Create and delete users and assign roles
Dus als ik jou was zou ik jouw Installer account upgraden naar Administrator want daar heb je meer aan mocht je huidige Admin account niet meer toegankelijk zijn.
[...]

Die parameter staat bij mij op 7 minnetjes, maar toch heb ik de foutmelding.
Misschien is ie achteraf bij mij gewijzigd maar niet de vervolgstap (afmelden en opnieuw aanmelden) gedaan.
Ik denk niet dat je altijd hoeft af- en weer aan te melden als degene die de boel installeert er maar op let dat de standaard aangezette SMA Energy Meter instelling eerst wordt uitgezet voordat je de omvormer aan de Sunny Portal wordt gekoppeld.

Ik kan me namelijk best voorstellen dat een installateur een zodanige workflow heeft dat hij die omvormer zo snel mogelijk aan Sunny Portal koppelt zodat dat maar gedaan is en de gegevens daar dan ook zo snel mogelijk in terecht komen en dat daarna pas de verdere configuratie van de omvormer wordt gedaan.
Voor de hybride SE omvormers levert dit nu echter een probleem op in de vorm van die foutmelding die er niet meer uit te halen is zonder de boel af- en aan te melden.
Wat ik nog steeds erg vreemd vind van SMA dat dit niet kan zonder dat te doen.
Ik kan me voorstellen dat je wat huiverig bent om dat te doen. Zelf heb ik voor afgelopen jaar namelijk geen mooi overzicht omdat mijn omvormer vervangen is: de jaaropbrengst volgens SP klopt totaal niet. En ook de maandopbrengst van de maand waarin de omgewisseld is klopt niet. Als ik voor die maand de losse dagopbrengsten optel en vervolgens dan van de andere maanden de maandopbrengst er weer bij optel klopt het Pas. Zoiets wil ik dit jaar niet weer hebben,
Oei, dat klinkt wel minder ja.
Maar de oude gegevens zijn er dus nog wel?
Alleen het optellen gaat verkeerd, van het totaal en de maand waarin gewisseld is?

Aangezien jij een nieuwe omvormer hebt gekregen snap ik ergens wel dat deze data niet naadloos aansluit bij de oude opbrengsten en dat er twee tellingen worden bijgehouden.
Ik hoop dat dat bij mij wel het geval zal zijn omdat het dezelfde omvormer blijft met hetzelfde serienummer.
Ik zie dat er ook een “installatie-id” vermeld wordt, mogelijk blijft die dan ook hetzelfde of is deze weer handmatig in te voeren bij het opnieuw koppelen van de omvormer om de oude gegevens aan de nieuwe te linken en de optellen kloppend te houden.
dus laat ik het denk ik maar zo met die foutmeldingen.
Ik zit nog op de wip en wacht nog op antwoord van SMA op mijn vraag gisteren of de historische gegevens verloren gaan of niet.
(ik heb uiteraard niet gevraagd naar problemen met optellen aangezien dat niet in me was opgekomen, dacht enkel: Of de gegevens gaan verloren, of ze blijven behouden.)
Helaas vandaag geen antwoord van SMA gekregen terwijl ze de twee dagen daarvoor wel binnen een dag antwoordden op mijn vragen.
Dat staat inderdaad goed als je geen meter hebt en staat bij mij hetzelfde.
Yup, dat is de gewraakte foutmelding!

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 05-01-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 01:48
onetime schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:55:
@computerjunky De impact valt mee, maar het is toch echt beter dat het eraf gaat. Moet je alles schoonmaken of zou je er met één emmer er overheen gooien of met de tuinslang mee klaar zijn?

De invloed van minder dan ~10% van een cel bedekt is beperkt, maar als het meer word neemt het snel toe.
Die 10% hangt ook af van hoe scherp de knik in de opbrengst grafiek van je panelen is...
Het is letterlijk 1 item en ik kan er helemaal niet bij momenteel. De tuinslang haalt het ook in de vertste verte niet en ik kan niet zien wat ik doe van de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:51
Algemene vragen:

• Ik wil op mijn bitumen platte dak zonnepanelen laten plaatsen, is een rubberen mat nodig?
• Het gaat om vier rijen van twee panelen naast elkaar op zuid, met een hoek van 10 graden vanaf de grond. Is in de randstad. Zijn zijkappen nodig tegen de wind? De installateur rekent een meerprijs ervoor per paneel, maar denkt dat het niet nodig is.
• Enphase Envoy aan laten sluiten op de wasmachinegroep (1 fase, ~3000Wp) lijkt te kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:32
Murphy78 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:44:
Algemene vragen:

• Ik wil op mijn bitumen platte dak zonnepanelen laten plaatsen, is een rubberen mat nodig?
• Het gaat om vier rijen van twee panelen naast elkaar op zuid, met een hoek van 10 graden vanaf de grond. Is in de randstad. Zijn zijkappen nodig tegen de wind? De installateur rekent een meerprijs ervoor per paneel, maar denkt dat het niet nodig is.
• Enphase Envoy aan laten sluiten op de wasmachinegroep (1 fase, ~3000Wp) lijkt te kunnen?
Rubber mat niet nodig, mits het opbouwsysteem zelf voorziet in een druk verdelende voet.

Vertrouw op je installateur en zijn materiaal, opbouwmateriaal wordt windtunnel getest met kappen en voldoet alleen dan aan norm en garanties. Niemand houdt je tegen om zelf wat in elkaar te zetten, eventueel zonder kappen, maar dan is het wel fijn als je kan garanderen dat je buurman geen paneel op z'n kop krijgt.

Wasmachinegroep mag gewoon tot 16A belast worden met PV via PV verdeler.

[ Voor 3% gewijzigd door drboneym op 05-01-2023 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Vliegvlug schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:32:
[...]

Ah, op die manier.
Had dat account wel gezien maar ging er gezien de volgorde
  • Sunny Portal Guest
  • Sunny Portal User
  • Sunny Portal Installer
  • Sunny Portal Plant Administrator
eigenlijk vanuit dat elke rol die verder naar onder vermeld staat ook alle rechten van de bovenliggende rollen heeft.

Heb dat zojuist even opgezocht en dat blijkt inderdaad het geval: Sunny Portal - User Groups and User Rights

De Administrator role heeft als extra rechten bovenop de Installer role de volgende:
  • Delete the Sunny Home Manager system
  • View user management
  • Create and delete users and assign roles
Dus als ik jou was zou ik jouw Installer account upgraden naar Administrator want daar heb je meer aan mocht je huidige Admin account niet meer toegankelijk zijn.
Oh, inderdaad! Een verkeerde aanname van mij dat de installer meer rechten zou hebben dan de administrator. Dank!
Oei, dat klinkt wel minder ja.
Maar de oude gegevens zijn er dus nog wel?
Alleen het optellen gaat verkeerd, van het totaal en de maand waarin gewisseld is?
Ja, de gegevens zijn er wel, maar de jaaropbrengst klopt niet: die is gebaseerd op alleen de nieuwe omvormer. Maar de data van de oude omvormer is er dus nog wel en kan ik handmatig optellen om de totale opwek van 2022 uit te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
onetime schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:02:
@Maxwp Kan je geen oost-west opstelling maken ZONDER ruimte tussen de panelen? Dan kan je er veel meer kwijt, meestal de betere optie. En graag 100-200 om de boel schoon te laten spoelen.

edit: of noord-zuid. Ook meer Wp. Helpt ook op bewolkte dagen, weet niet of dat voor de winter zelfs beste is.
nee dat lukt me niet
heb maar 3 meter 25cm breed en 5 meter en 11 cm lang

vraag me wel af die afstand tussen de panelen is bij die flamco steeds gelijk iets van 8 graden ( zou dat kloppen? ) volgens mij en 0,455cm wat me erg weinig lijkt
als ik overal kijk kun je beter 1 meter of zelfs iets meer afstand tussenbeide houden

[ Voor 20% gewijzigd door Maxwp op 05-01-2023 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 19:46
Hopelijk is dit het goede topic, in het datalogging topic krijg ik geen antwoord.

Vandaag worden bij ons panelen geleverd. De omvormer is een SMA. Ik wil de opbrengst van de panelen graag uitlezen met Home Assistant. Moet ik dan nog een bepaald zaken aan de installateur vragen? Heb ik bijvoorbeeld het installateur account nodig of is dat tegenwoordig niet langer het geval.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-09 21:56
Muncher schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:18:
Hopelijk is dit het goede topic, in het datalogging topic krijg ik geen antwoord.

Vandaag worden bij ons panelen geleverd. De omvormer is een SMA. Ik wil de opbrengst van de panelen graag uitlezen met Home Assistant. Moet ik dan nog een bepaald zaken aan de installateur vragen? Heb ik bijvoorbeeld het installateur account nodig of is dat tegenwoordig niet langer het geval.

Alvast dank!
Ik ben niet bekend met de SMA omvormer uit eigen ervaring; maar om hem uit te kunnen lezen (via HA of anders) lijkt me een basis voorwaarde dat de omvormer met internet wordt gekoppeld en dat je inloggegevens krijgt om hem uit te lezen. De installateur zal dit toch hopelijk weten hoe het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Henri2500 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:09:
[...]

Ik ben niet bekend met de SMA omvormer uit eigen ervaring; maar om hem uit te kunnen lezen (via HA of anders) lijkt me een basis voorwaarde dat de omvormer met internet wordt gekoppeld en dat je inloggegevens krijgt om hem uit te lezen. De installateur zal dit toch hopelijk weten hoe het werkt?
Kan soms ook direct met een RS2345678/Modbus/CAN/eigen protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
Inmiddels druppelen de offertes hier binnen voor zonnepanelen. Bij een partij heb ik twee offertes gekregen, de ene met DMEGC panelen en de ander met AEG panelen. De panelen brengen evenveel op, enkel de garantie is anders. De verkoper wijst erop dat AEG betrouwbaar is wat betreft garantie etc. Hoe denken jullie daarover? Zijn er mensen met DMEGC panelen die achteraf spijt hebben? Het verschil is 80 euro per paneel. Mijn gevoel zegt luister naar die man en kies voor een Duits merk ipv Chinees. Anderzijds komt toch alles uit China en vraag ik me af of 25 jaar fabrieksgarantie in de praktijk meerwaarde heeft tegenover 12 jaar. Voor 80 euro per paneel zou ik eigenlijk niet moeilijk moeten doen vind ik, maar het is een verschil van 1.78 euro per wattpiek en 1.98 euro per wattpiek. Zijn jullie voorstander van kiezen voor een goed merk als AEG, of is dat verkooppraat en is DMEGC een prima keuze?

Ik vond mijn hulpvraag te summier om er een los topic voor aan te maken, als dat wel de bedoeling is dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02:51
Zenomyscus schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:41:
Inmiddels druppelen de offertes hier binnen voor zonnepanelen. Bij een partij heb ik twee offertes gekregen, de ene met DMEGC panelen en de ander met AEG panelen. De panelen brengen evenveel op, enkel de garantie is anders. De verkoper wijst erop dat AEG betrouwbaar is wat betreft garantie etc. Hoe denken jullie daarover? Zijn er mensen met DMEGC panelen die achteraf spijt hebben? Het verschil is 80 euro per paneel. Mijn gevoel zegt luister naar die man en kies voor een Duits merk ipv Chinees. Anderzijds komt toch alles uit China en vraag ik me af of 25 jaar fabrieksgarantie in de praktijk meerwaarde heeft tegenover 12 jaar. Voor 80 euro per paneel zou ik eigenlijk niet moeilijk moeten doen vind ik, maar het is een verschil van 1.78 euro per wattpiek en 1.98 euro per wattpiek. Zijn jullie voorstander van kiezen voor een goed merk als AEG, of is dat verkooppraat en is DMEGC een prima keuze?

Ik vond mijn hulpvraag te summier om er een los topic voor aan te maken, als dat wel de bedoeling is dan hoor ik dat graag.
AEG panelen zijn niet Duits. Dat is net zo Chinees als DMEGC en het kan zomaar uit dezelfde fabriek komen. Het maakt echt geen bal uit welke panelen op het dak liggen. Het is zaak om er zoveel mogelijk Wp voor een zo laag mogelijke prijs op te krijgen.
Die prijzen zijn trouwens erg stevig. Toevallig systemen met micro's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
Uszka schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:50:
[...]

AEG panelen zijn niet Duits. Dat is net zo Chinees als DMEGC en het kan zomaar uit dezelfde fabriek komen. Het maakt echt geen bal uit welke panelen op het dak liggen. Het is zaak om er zoveel mogelijk Wp voor een zo laag mogelijke prijs op te krijgen.
Die prijzen zijn trouwens erg stevig. Toevallig systemen met micro's?
Micro omvormers inderdaad. De meeste offertes zijn daarmee opgesteld. Dank voor je antwoord! Garantie zie je niet als een probleem?

Tot nu toe liggen alle offertes rond 2 euro per wattpiek...

[ Voor 5% gewijzigd door Zenomyscus op 06-01-2023 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 13-10 12:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Zenomyscus schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:58:
[...]

Micro omvormers inderdaad. De meeste offertes zijn daarmee opgesteld. Dank voor je antwoord! Garantie zie je niet als een probleem?

Tot nu toe liggen alle offertes rond 2 euro per wattpiek...
Klinkt alsof je wel een eigen topic kan gebruiken ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Zenomyscus schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:58:
[...]
Garantie zie je niet als een probleem?
Nee want als er over 13 jaar een DMEGC paneel kapot is gaat er toch nooit eenzelfde voor terug komen. En tegen die tijd zal de geldende generatie panelen stukken efficiënter zijn.

Eens met hierboven: maak een eigen topic.

[ Voor 6% gewijzigd door Uszka op 06-01-2023 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@TimmeStein Je zag de topicwarning over het hoofd :)

Zonnepanelen voor TimmeStein

[ Voor 33% gewijzigd door Proton_ op 06-01-2023 12:57 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-10 23:30

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Dank. Daar verder...

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
Henri2500 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:09:
Er zijn meerdere manieren om deze uit te lezen.
Bijv direct op de webserver die erin zit. (kijk ook eens naar SBFspot.

Uitlezen met modbus kan ook. Deze zou ik in ieder geval laten aanzetten:
Configuration with the user interface of an SMA inverter
1. Establish a connection to the user interface (see the inverter manual).
2. Log into the user interface as an Installer.
3. Select the Device Parameters tab.
4. Select [Edit parameters].
5. Select the parameter group External Communication.
6. To activate the TCP server, make the following settings in the group Modbus > TCP Server:
• In the drop-down list Activated, select the entry Yes.
• If necessary, change the port in the field Port (default setting: 502).
7. To activate the UDP server, make the following settings in the group Modbus > UDP Server:
• In the drop-down list Activated, select the entry Yes.
• If necessary, change the port in the field Port (default setting: 502).
8. Select [Save all].

HA ken ik niet en weet niet wat deze gebruikt. Ik dacht ook de interne webserver.
Ik lees deze met domoticz uit op de lokale webserver en met modbus via TCP/IP.

[ Voor 45% gewijzigd door jobr op 06-01-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:08
Muncher schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:18:

Alvast dank!
Voor SMA heb je een integratie waarmee je hem lokaal uitleest. Hiervoor heb je een wachtwoord nodig, dat mag ook je gebruikerswachtwoord zijn. Wel die voor de lokale inlog, niet die voor Sunnyportal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-10 12:18
Hallo,

Deze link uit de op is kapot: http://dewiki.nl/index.ph...t_aanbieders_zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Midan Nee, niet de link maar de website. Hij is er nog wel. Lijkt mij een versie probleem na een server upgrade?

edit: de site beheerders aangeschreven...

edit2: en probleem voorlopig verholpen.

[ Voor 27% gewijzigd door onetime op 09-01-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
dit is een vraag voor Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 07-01-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Ik heb het een en ander gelezen over aftoppen etc, maar het is me toch nog niet helemaal helder nu welke omvormer ik het best kan kiezen8)7 ik zit te kijken voor 12 panelen van 370wp,4440 kom je dan totaal op deze komen op een plat dak circa 10c helling te liggen. Deze panelen heeft Warmteservice nu te koop voor een mooie prijs. Ik zat eerst te kijken voor een Growatt omvormer maar aangezien Warmteservice die niet aanbied kwam ik bij een Solis uit.

Als ik de specsheet zo bekijk dan zou ik aan de GR1P3K al voldoende hebben? Of hoe moet je de eerste regel lezen van max ingangsvermogen? Want aantal WP is niet gelijk aan kW lijkt me
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cwN6hVf/0-B489-B90-E857-49-D1-A472-A8-DDCDCBCBBB.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Bakema Hoe liggen die panelen? Plat dak dus ik hoop in oost/west dakjes en niet 1 oriëntatie. Hoe dan ook, simuleer het op iets als sunnydesignweb om te zien wat je nodig hebt aan omvormer.

Mijn oude systeem was 12x370 op 13 graden helling, maar vrijwel exact oost/west en dat topte niet af op QS1 micro's van ongeveer 300 W per kanaal. Op een 3.6 kW stringomvormer zal dit prima werken. Als het niet oost/west is zoals bij mij, dan verwijs ik je wederom naar een simulatietool als sunnydesignweb :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Bakema schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:04:
Ik heb het een en ander gelezen over aftoppen etc, maar het is me toch nog niet helemaal helder nu welke omvormer ik het best kan kiezen8)7 ik zit te kijken voor 12 panelen van 370wp,4440 kom je dan totaal op deze komen op een plat dak circa 10c helling te liggen. Deze panelen heeft Warmteservice nu te koop voor een mooie prijs. Ik zat eerst te kijken voor een Growatt omvormer maar aangezien Warmteservice die niet aanbied kwam ik bij een Solis uit.

Als ik de specsheet zo bekijk dan zou ik aan de GR1P3K al voldoende hebben? Of hoe moet je de eerste regel lezen van max ingangsvermogen? Want aantal WP is niet gelijk aan kW lijkt me
[Afbeelding]
Hier ligt 12x 400Wp op 5 graden ZZW aan een 3600w Solis. Ja, iets aftop maar dat blijft bij een paar % en het kan achter een 16A automaat. Hoe lichter de omvormer hoe meer aftop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
Financiele PV-overweging.
De drie ontvangen offertes (na 10 aanvragen drie weken terug) zijn allemaal voor 2 Euro/Wp of meer (bij ~2800Wp), veel reageren niet, en veel hebben lange levertijden. Mijn verbruik is ~2200, misschien 2500 kWh als ik nog meer met de airco verwarm. Of het voor mij loont hangt af van onbekenden:
• Wordt salderen zoals nu beloofd afgebouwd, of trager?
• Komt er een terugleveringssubsidie voor terug? Zo ja, hoe hoog?
• Wat doet de energieprijs? (begin 2022 was het ~0.17/kWh, nu ~0.8/kWh zonder plafond)

Voorbeelden met huidige salderingsafbouw en 0.4 Euro/kWh in 2023 met vaste aannames:
“Live”salderen: 400 kWh/jaar (lastig voor mij in te schatten, is mogelijk meer vanwege aircogebruik).
Terugleververgoeding = 6 cnt/kWh (+energieprijsinflatie+eventuele terugleversubsidie).
Paneeldegradatie per jaar: 0.5%.
Eventuele terugleversubsidie start in 2026.

Geen terugleveringssubsidie, 2% energieprijsinflatie:
• Energieprijs gaat in 2024 naar 0.2 kWh: tvt > 20 jaar
• Energieprijs gaat in 2024 naar 0.4 kWh, tvt = ~9 jaar
• Energieprijs gaat in 2024 naar 0.6 kWh, tvt = ~5 jaar
• Energieprijs gaat in 2024 naar 0.8 kWh, tvt = ~4 jaar

Geen terugleveringssubsidie, 4% energieprijsinflatie:
• Energieprijs gaat in 2024 naar 0.2 kWh: tvt = 15 jaar
• Energieprijs gaat in 2024 naar 0.4 kWh, tvt = ~8 jaar

Terugleveringssubsidie (2026) = 0.1 Euro/kWh, 2% energieprijsinflatie:
• Energieprijs gaat in 2024 naar 0.2 kWh: tvt = 11 jaar
• Energieprijs gaat in 2024 naar 0.4 kWh, tvt = ~7 jaar

Terugleveringssubsidie (2026) = 0.25 Euro/kWh, 4% energieprijsinflatie:
• Energieprijs gaat in 2024 naar 0.2 kWh: tvt = ~8 jaar
• Energieprijs gaat in 2024 naar 0.4 kWh, tvt = ~6 jaar

En dan zijn er andere onbekenden: ga ik binnen 10 jaar verhuizen? Zo ja, wat is de "restwaarde" of hoeveel sneller verkoopt het huis? Als dit ook maar een paar duizend Euro is, is het rendement al gauw positief.

Wat zijn andere risicos?
• Slechte installatie/PV-cowboys/kosten voor reparaties op het dak, zelfs bij garantie: dit stelt tvt een paar jaar uit.
• Negatieve dynamische teruglevertarieven.

Conclusie
Om de investering binnen 8 jaar terug te verdienen is of een terugleversubsidie nodig, of langer salderen, of een blijvend hogere energieprijs. Van deze drie mogelijkheden lijkt mij een hoge energieprijs het meest waarschijnlijk. Met de afbouw van fossiele brandstoffen en de permanente uitsluiting van Russische bronnen zie ik de prijzen niet meer gauw onder de 0.30/kWh duiken. Daarnaast heeft de toenemende electrificatie van zo'n beetje alles tot gevolg dat de electravraag voorlopig zal toenemen. Al met al lijkt het waarschijnlijk dat het een goede investering is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Murphy78 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:41:
Financiele PV-overweging.
De drie ontvangen offertes (na 10 aanvragen drie weken terug) zijn allemaal voor 2 Euro/Wp of meer (bij ~2800Wp), veel reageren niet, en veel hebben lange levertijden. Mijn verbruik is ~2200, misschien 2500 kWh als ik nog meer met de airco verwarm. Of het voor mij loont hangt af van onbekenden:
• Wordt salderen zoals nu beloofd afgebouwd, of trager?
• Komt er een terugleveringssubsidie voor terug? Zo ja, hoe hoog?
• Wat doet de energieprijs? (begin 2022 was het ~0.17/kWh, nu ~0.8/kWh zonder plafond)

Voorbeelden met huidige salderingsafbouw en 0.4 Euro/kWh in 2023 met vaste aannames:
“Live”salderen: 400 kWh/jaar (lastig voor mij in te schatten, is mogelijk meer vanwege aircogebruik).
Terugleververgoeding = 6 cnt/kWh (+energieprijsinflatie+eventuele terugleversubsidie).
Paneeldegradatie per jaar: 0.5%.
Eventuele terugleversubsidie start in 2026.

Geen terugleveringssubsidie, 2% energieprijsinflatie:
• Energieprijs gaat in 2024 naar 0.2 kWh: tvt > 20 jaar
• Energieprijs gaat in 2024 naar 0.4 kWh, tvt = ~9 jaar

Geen terugleveringssubsidie, 4% energieprijsinflatie:
• Energieprijs gaat in 2024 naar 0.2 kWh: tvt = 15 jaar
• Energieprijs gaat in 2024 naar 0.4 kWh, tvt = ~8 jaar

Terugleveringssubsidie (2026) = 0.1 Euro/kWh, 2% energieprijsinflatie:
• Energieprijs gaat in 2024 naar 0.2 kWh: tvt = 11 jaar
• Energieprijs gaat in 2024 naar 0.4 kWh, tvt = ~7 jaar

Terugleveringssubsidie (2026) = 0.25 Euro/kWh, 4% energieprijsinflatie:
• Energieprijs gaat in 2024 naar 0.2 kWh: tvt = ~8 jaar
• Energieprijs gaat in 2024 naar 0.4 kWh, tvt = ~6 jaar

En dan zijn er andere onbekenden: ga ik binnen 10 jaar verhuizen? Zo ja, wat is de "restwaarde" of hoeveel sneller verkoopt het huis? Als dit ook maar een paar duizend Euro is, is het rendement al gauw positief.

Wat zijn andere risicos?
• Slechte installatie/PV-cowboys/kosten voor reparaties op het dak, zelfs bij garantie: dit stelt tvt een paar jaar uit.
• Negatieve dynamische teruglevertarieven.

Conclusie
Om de investering binnen 8 jaar terug te verdienen is of een terugleversubsidie nodig, of langer salderen, of een blijvend hogere energieprijs. Van deze drie mogelijkheden lijkt mij een hoge energieprijs het meest waarschijnlijk. Met de afbouw van fossiele brandstoffen en de permanente uitsluiting van Russische bronnen zie ik de prijzen niet meer gauw onder de 0.30/kWh duiken. Daarnaast heeft de toenemende electrificatie van zo'n beetje alles tot gevolg dat de electravraag voorlopig zal toenemen. Al met al lijkt het waarschijnlijk dat het een goede investering is.
Verzin je die terugleversubsidie nu gewoon zelf?
Het plan van de overheid is om de terugleververgoeding minimaal 80 procent te maken van het kale levertarief. Dat is geen subsidie maar een verplichting voor de leveranciers.

Kun je echt niet zelf leggen of laten leggen door een kennis? Dan lukt het onder de 1 euro per kwh. Meer dan 2 euro per Wp is echt onacceptabel en dat is voor jou de start van het probleem. Het moet gewoon goedkoper.

Kun je niet meer panelen kwijt? Dat maakt het ook goedkoper per Wp.

Houd er ook serieus rekening mee dat salderen nog niet in 2025 afgebouwd gaat worden. Reëele kans dat dat jaren later wordt.

Negatieve dynamische teruglevertarieven dat valt wel mee hoor. Zo veel komt dat niet voor.

Geen panelen kopen leverde tot nu toe meestal spijt op. Echter streef wel naar 1.5 euro per Wp of lager.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 07-01-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Zelf leggen kan idd wel voordelig, ik zit met onderstaand totaal op 50 cent WP :9 Ok dit is ex de zelf gemaakte betonsteunen, zal een x 100 euro zijn totaal erbij nog
Uszka schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:18:
[...]

Hier ligt 12x 400Wp op 5 graden ZZW aan een 3600w Solis. Ja, iets aftop maar dat blijft bij een paar % en het kan achter een 16A automaat. Hoe lichter de omvormer hoe meer aftop.
Ah top thanks voor de info! Naar die 3.6 mini zat ik ook naar te kijken ja, scheelt toch weer 125 vs de 'grotere' 4000w omvormer. Was 420wp panelen van plan, incl een andere kabel etc te gaan leggen maar voor een paar % wat je dan mist is dit prijs/opbrengst gezien veel slimmer natuurlijk...Zit sowieso dan nog ruim boven eigen verbruik dus ik ben er wel uit denk ik :*)
Termy schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:38:
@Bakema Hoe liggen die panelen? Plat dak dus ik hoop in oost/west dakjes en niet 1 oriëntatie. Hoe dan ook, simuleer het op iets als sunnydesignweb om te zien wat je nodig hebt aan omvormer.

Mijn oude systeem was 12x370 op 13 graden helling, maar vrijwel exact oost/west en dat topte niet af op QS1 micro's van ongeveer 300 W per kanaal. Op een 3.6 kW stringomvormer zal dit prima werken. Als het niet oost/west is zoals bij mij, dan verwijs ik je wederom naar een simulatietool als sunnydesignweb :).
Sunnywebdesign had ik al ingevuld, maar aangezien je dan enkel Sunnyboy omvormers krijgt, wist ik niet of deze nog afwijken t.o.v. andere merken. Was van plan om ze op het zuiden/zuidwesten te leggen. Idee was wel om een 2 string omvormer te nemen, om later eventueel te kunnen aanpassen naar oost/west mocht dit met na 2025 beter uitpakken. Maar met bovenstaande in het achterhoofd denk ik hier toch maar van af te stappen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Bakema op 07-01-2023 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
[b]Murphy78 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:41: Al met al lijkt het waarschijnlijk dat het een goede investering is.
Het is sws een goede investering, alleen al om het milieu. Daarnaast gaat je huis een energielabeltje omhoog en ben je jaarlijks stukken minder kwijt aan energiekosten. Zo ging ik zelf vorig jaar van €245 per maand naar €62 per maand door de zonnepanelen.

En ja, €2,-/Wp is achterlijk veel. Vandaag de buurman geholpen met een kleine installatie van 3 panelen, totaal 1410Wp. Was hij inclusief omvormer, montagemateriaal, kabels, PV verdeler en aparte groep in de meterkast net geen €0,81/Wp voor kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
hoe erg is het als je op een plat dak tot aan de rand zonnepanelen legt?
ik wil de beton tegels op de hoeken dubbel doen
en zat te denken om eventueel een staaldraad over de constructie te spannen van de enen naar de andere kant als extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:26
Maxwp schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:42:
hoe erg is het als je op een plat dak tot aan de rand zonnepanelen legt?
ik wil de beton tegels op de hoeken dubbel doen
en zat te denken om eventueel een staaldraad over de constructie te spannen van de enen naar de andere kant als extra.
Waterafvoer tijdens een regenbui, daar al eens aan gedacht?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
In de TS staat het volgende:

- panelen op 1 string moeten zelfde oriëntatie hebben want: 1 paneel in de schaduw kan het vermogen van hele string naar beneden brengen
- Als 1 paneel in de schaduw staat, dan wordt het als ware "omzeild" d.m.v een diode.

Bovenstaande beweringen zijn tegenstrijdig. Hoe zit het precies met panelen die op 1 string zitten, waarvan een aantal panelen op bepaalde tijdstippen deels in schaduw staan, door bijvoorbeeld een boom, of een ander huis?

Vanaf wanneer wordt het interessant om voor micro-omvormers of optimizers te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
onetime schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:28:
@Midan Nee, niet de link maar de website. Hij is er nog wel. Lijkt mij een versie probleem na een server upgrade?

edit: de site beheerders aangeschreven...
Danku, ik zie dat het inmiddels weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Bakema schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:14:
Sunnywebdesign had ik al ingevuld, maar aangezien je dan enkel Sunnyboy omvormers krijgt, wist ik niet of deze nog afwijken t.o.v. andere merken. Was van plan om ze op het zuiden/zuidwesten te leggen. Idee was wel om een 2 string omvormer te nemen, om later eventueel te kunnen aanpassen naar oost/west mocht dit met na 2025 beter uitpakken. Maar met bovenstaande in het achterhoofd denk ik hier toch maar van af te stappen :+
Heb je gekeken naar hoeveel je kwijt kunt met dakjes? Met platte panelen is oriëntatie vrijwel irrelevant wat betreft spreiding over de dag. Beter om nu je dak goed vol te leggen.
Zie hier een zomerse dag met m'n oude systeem met oriëntatie uit mijn signature. Dit was dus 12x370 Wp op 3 QS1 omvormers van APS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdYAUfo1WvbKmdIli4guoRMAwyo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ce7l5Ic5ned8TQUk5FGnb6TN.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Midan Nee, geen tegenspraak. Hangt af van de mate van schaduw / verschil in licht inval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
de Peer schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:08:
[...]

Verzin je die terugleversubsidie nu gewoon zelf?
Het plan van de overheid is om de terugleververgoeding minimaal 80 procent te maken van het kale levertarief. Dat is geen subsidie maar een verplichting voor de leveranciers.
Helaas kan ik het niet zelf installeren. Bedankt voor de info; ik baseerde die vergoeding op achterhaalde besluiten zie ik nu. Die 80% geeft enig houvast, daarmee hangt het grotendeels van de energieprijs, belastingen, en de saldeertijd af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:22
Zijn zonnepanelen tegenwoordig wel goed leverbaar of verschilt het per installateur ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

@Murphy78 BeSolar al eens benaderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:11
Leuk hoor. Wel jammer van die trunkkabel van €40. Ik had de wartel van de APS losgemaakt en daar rechtstreeks op aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:36
Mijn moeder denkt erover om zonnepanelen aan te schaffen, maar kwam laatst met een goede vraag waar ik zo geen antwoord op kan vinden. Wellicht dat hier iemand dit weet.

Ze woont buitenaf en op het erf staan een paar huisjes die verhuurt worden. De hoofdaansluiting zit in haar eigen huis waar al een slimme meter aanwezig is. Vanuit dit huis gaan er aansluitingen naar de vakantie huis die elk een eigen ferraris tussenmeter hebben zodat het verbruik per huisjes bepaald en afgerekend kan worden.

Wat doen de tussenmeters als er zonnepanelen komen te liggen op haar eigen huis? Blijven die puur het verbruik per huisje meten, of zien die ook de opbrengst van de zonnepanelen?

Aangezien de investering voor mijn moeder is, is het de bedoeling dat de opbrengst van de panelen ook voor haar is. De huurders zullen hun eigen verbruik moeten blijven betalen, en niet meeprofiteren van de opbrengst van de panelen.
Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren