Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.858 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:12:
[...]

Ja gewoon 1 systeem per fase. Heel simpel dus.
Ik heb nu 1 3-fase omvormer en 2 1-fase omvormers. Binnenkort komt er nog een 1-fase omvormer bij. Dus straks is alles weer ongeveer gelijk verdeeld.
Wat ik mij nu wel realiseer, is dat andere apparaten zoals een WP enkel gebruik kunnen maken van de fase waarop de het pv systeem aangesloten is zodra salderen ophoudt. Dus, stel je voor de je een 3 fase WP hebt, dan zal die op 2 fase gebruik maken van het pv systeem, maar op 1 andere fase dus altijd vragen.

Dus met dat in gedachte, kan ik beter dus 2 nieuw groepen van 8 panelen aanmaken (en dus ook 2 fasen, die ik vervolgens over de andere 2 fasen van de 3 verdeel.

Klopt deze gedachte gang?

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:02
@Bowen_HAFX Salderen is een administratief iets. Levering en teruglevering wordt over de fases opgeteld geregistreerd bij de netbeheerder.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:20:
[...]

Er zijn volgens mij nog nooit panelen van een schuin dak gewaaid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIDaSgxAbG_1annG-YvGvPVkIF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHoTbayKu7oCvhmdaG1e48J5.jpg?f=fotoalbum_large

-O- -O- -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15

de Peer

under peer review

.. in Nederland, had ik er misschien bij moeten typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:26:
[...]

.. in Nederland, had ik er misschien bij moeten typen.
https://www.google.com/se...neel+schade+wind&tbm=isch

Ik zou de kracht van de wind niet onderschatten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:53:
[...] Heb al enphase omvormers en dan is het 1 groot systeem. Bovendien makkelijk aan te sluiten en weet hoe het werkt.
Dat kan natuurlijk als dat je voorkeur heeft. Financieel sub-optimaal.
Ik heb wel een dakraam, maar vind het nogal spannend. Toch net iets handiger met een hoogwerker.
Ik heb het tot nu toe 4x via dakraam bij een schuin dak gedaan. Geen extra kosten en totaal geen probleem. Wel van die montage hulp setjes van Klik-Fit gebruikt, voor~€1 per paneel. Kan je ze tijdelijk achter de rails haken.
En 5x via aangeven vanaf toegang op etage er onder.
Maar hoe boor je het gat? Schuin? Loodrecht op het dakbeschot? Eventueel nog een pvc pijpje met opstaand randje? Afkitten?
Wat mij betreft loodrecht op het dakbeschot. Net groot genoeg om de kabel doorheen te schuiven. Maar jij gaat voor dikkere meer aderige netkabel. Dan zo schuin als nodig is om goed door de dakdoorvoer te gaan.
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:37:
Op dit moment ben ik dus ook bezig met het ontwerpen van een opstelling.

Even een praktisch vraagje. Als ik het goed begrepen heb, dien je 500mm afstand van dakrand tot paneel te hebben in verband met wind belasting.

Houdt iedereen zich hieraan? Ik zit nu op ongeveer 350mm, persoonlijk zou ik dit wel aandurven. Hebben jullie hier ervaring mee?

En hoe zit het met de erfgrens?
Niet over de erfgrens. Niet. Zorg dat regenwater in de dakgoot komt, en niet er over heen. Hoog, maar niet boven de nok uit. Niet uit laten steken. Goed bevestigen. En dan in de breedte centreren in de beschikbare ruimte? Het kan een goed idee zijn om één dakpan vrij te laten, zodat de buren zonder problemen aan het dak kunnen werken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dat zijn voorbeelden van daken die eraf gewaaid zijn of van platte daken.

Panelen die van schuin dak waaien zie je nooit in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
BarryH schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:23:
@Bowen_HAFX Salderen is een administratief iets. Levering en teruglevering wordt over de fases opgeteld geregistreerd bij de netbeheerder.
Nu nog wel. In de toekomst ook? Zullen ze dan de teruglevering over fase 1 en gebruik over fase 2 instantaan vereffenen? Is dan beter de pv installaties een beetje over de fases te verdelen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bowen_HAFX schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:24:
[...]

Nu nog wel. In de toekomst ook? Zullen ze dan de teruglevering over fase 1 en gebruik over fase 2 instantaan vereffenen? Is dan beter de pv installaties een beetje over de fases te verdelen lijkt me.
De meter doet dat al voor je, dus die informatie bereikt de energieleverancier nooit.
ze kunnen volgens mij niet eens zien op welke fase je teruglevert, dus het antwoord is: ja, ook dan.

Over de fases verdelen is niet nodig, tenzij 1 van de fases overbelast wordt, maar dat lijk bij jou ook niet het geval.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 28-12-2022 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bowen_HAFX schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:00:

Als ik dit geheel deel (10160W) door 220V, dan kom ik uit op 46Ampere.
Je maakt wel twee foutjes en komt daardoor te hoog uit.

Je moet je maximale omvormervermogen optellen en dat delen door 230V. Niet je je Wp (watt-piek) waarden van je panelen en dan delen door 220V. Dus 28x295/230 = 35,9A (als je de 295watt versies hebt)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
JvS schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:49:
[...]

Je maakt wel twee foutjes en komt daardoor te hoog uit.

Je moet je maximale omvormervermogen optellen en dat delen door 230V. Niet je je Wp (watt-piek) waarden van je panelen en dan delen door 220V. Dus 28x295/230 = 35,9A (als je de 295watt versies hebt)
Goed punt. Dankje! De enphase omvormers zijn toch gewoon tot 400W? Bij nader bestuderen blijkt dus het maximaal vermogen slechts 295Watt te zijn? Dus dan maakt het ook niet uit of ik er 300W of 400W panelen op aansluit?

[ Voor 19% gewijzigd door Bowen_HAFX op 28-12-2022 10:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 12:00
Jazeker maakt dat uit, je maakt een klassieke denkfout. Een 400Wp paneel levert maar zelden 400W, en in dat geval heb je inderdaad wat aftopping. Maar een 400Wp paneel zal wel geregeld 300W leveren, daar waar een 300Wp paneel in dezelfde situatie minder levert....

[ Voor 10% gewijzigd door Ribruijn op 28-12-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Ribruijn schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:12:
Jazeker maakt dat uit, je maakt een klassieke denkfout. Een 400Wp paneel levert maar zelden 400W, en in dat geval heb je inderdaad wat aftopping. Maar een 400Wp paneel zal wel geregeld 300W leveren, daar waar een 300Wp paneel in dezelfde situatie minder levert....
Heel erg bedankt voor deze correctie. Dit gezegd hebbende, als ik gewoon maximaal wil opwekken, dan zou ik dus een 415Wp paneel kunnen combineren met de Enphase 7A die een max 340W kan levereren.

https://cdn.webshopapp.co...7/jkm395-415n-54hl4-b.pdf
https://cdn.webshopapp.co...heet-enphase-iq7a-ned.pdf

Ik zat eerst te denken aan een 365Wp met een 7+ enphase omvormer (295Wp), maar dit levert dus in totaal qua maximale piek 880Wp minder op. Voor ongeveer een verschil van 16x(50 per omvormer + 20 per paneel) Euro. 1120. Dus in termen van investeringskosten ~1.25 Euro per Wp.

Ik neem aan dat de 7+ en 7A gewoon gecombineerd kunnen worden in 1 installatie en dus geobserveerd worden door een s gateway? Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 7% gewijzigd door Bowen_HAFX op 28-12-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:50
Zijn hier mensen die recent nog een systeem met APS DS3 omvormers hebben besteld of in gebruik genomen? Ik heb in april dit jaar een systeem besteld met DS3 omvormers. Op dat moment waren er al wat tekorten dus de zomer van dit jaar had ik al afgeschreven en ging uit van installatie in de richting van september. Toen bericht gehad dat er forse leveringsproblemen waren en nieuwe levering in november zou komen maar nog niet duidelijk/bekend hoeveel.

Op dat moment vond ik het in verband met aanpassing BTW regels ook niet zo erg en had installatie in 2023 sowieso mijn voorkeur. Laatste contact dat ik nu gehad heb blijft de situatie onduidelijk door tekorten verergerd door terugroepactie. Leverancier heeft vertrouwen in installatie begin volgend jaar maar heeft geen concrete bevestiging. Deze leverancier doet niets met Enphase dus die switch in die richting zit er niet in.

Nu heb ik op dit moment al wel panelen die vervangen gaan worden dus dat verzacht de pijn wel. Desalniettemin vind ik het wel belangrijk dat de vervanging er komt voor aankomende zomer. Dit ook in verband met plaatsing warmtepomp waarop ik ook al sinds maart dit jaar wacht.
  • 15* AEG AS-M3607U-S(G1)390 + 10*395Wp = 9.750Wp
  • 13* APS DS3
  • Prijs €15.390/€12.719 incl/excl BTW
  • Prijs per Wp €1,58/€1,30 incl/excl BTW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkWh2-beCaAz6OLm44FzSiDDNDM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WtDBGUpCc7A5RosgILMbuA1V.jpg?f=user_large
assje in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Gebaseerd op bericht van onderstaande website zou het wellich goed moeten komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOcSzfEMz_XlCDTxRJ3Udruowlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YA2XrqLjYTQ0pImngqNuKlT8.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.sellectzonnepanelen.nl/

Zijn hier wellicht mensen die inzicht/ervaring hebben in de kansen/verwachtingen wat betreft beschikbaarheid van APS omvormers?

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 28-12-2022 12:55 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bowen_HAFX schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:49:
[...]

Heel erg bedankt voor deze correctie. Dit gezegd hebbende, als ik gewoon maximaal wil opwekken, dan zou ik dus een 415Wp paneel kunnen combineren met de Enphase 7A die een max 340W kan levereren.

https://cdn.webshopapp.co...7/jkm395-415n-54hl4-b.pdf
https://cdn.webshopapp.co...heet-enphase-iq7a-ned.pdf

Ik zat eerst te denken aan een 365Wp met een 7+ enphase omvormer (295Wp), maar dit levert dus in totaal qua maximale piek 880Wp minder op. Voor ongeveer een verschil van 16x(50 per omvormer + 20 per paneel) Euro. 1120. Dus in termen van investeringskosten ~1.25 Euro per Wp.

Ik neem aan dat de 7+ en 7A gewoon gecombineerd kunnen worden in 1 installatie en dus geobserveerd worden door een s gateway? Heeft iemand hier ervaring mee?
SOwieso begrijp ik je bedenksel van "ik loop 880wp mis" niet helemal. Wat denk je precies mis te lopen? Het gaat maar om weinig opbrengst en de rest van de dag is zo'n paneel WEL nuttig. Die berekening is ook nutteloos. Je loopt niet Wp mis. Je mist wat opbrengst in de top van de topdagen. Maar dat is behoorlijk weinig.

Open even een eigen topic. Dan kunnen we je adviseren over je specifieke situatie. Gebruik de template en stel daar al je vragen :). Dan kan je goed geadviseerd worden.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 28-12-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

assje schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:49:

Zijn hier wellicht mensen die inzicht/ervaring hebben in de kansen/verwachtingen wat betreft beschikbaarheid van APS omvormers?
Ik zie mensen regelmatig DS3's bestellen, dus ze zijn gewoon soort van leverbaar. Alleen is de vraag (veel) hoger dan het aanbod en was er idd een grote terugroepactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:11
de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:15:
[...]

Dat zijn voorbeelden van daken die eraf gewaaid zijn of van platte daken.

Panelen die van schuin dak waaien zie je nooit in Nederland.
Eens. En liever een paneel dat theoretisch ooit eraf kan waaien, dan niet dat paneel op je dak. In een hoge windzone kun je ook wat extra dakhaken plaatsen, zo duur zijn die niet. Als je 0 risico wilt lopen, dan zou ik helemaal geen panelen nemen. Lekker veilig 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:16
Martin7182 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:51:
Als je 0 risico wilt lopen, dan zou ik helemaal geen panelen nemen. Lekker veilig 8)7
Hier zijn al eens wat dakpannen van het dak gewaaid (ligt nu een pannenrek), dus 0 risico.....
Of alle pannen vastschroeven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
JvS schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:03:
[...]
SOwieso begrijp ik je bedenksel van "ik loop 880wp mis" niet helemal. Wat denk je precies mis te lopen? Het gaat maar om weinig opbrengst en de rest van de dag is zo'n paneel WEL nuttig. Die berekening is ook nutteloos. Je loopt niet Wp mis. Je mist wat opbrengst in de top van de topdagen. Maar dat is behoorlijk weinig.

Open even een eigen topic. Dan kunnen we je adviseren over je specifieke situatie. Gebruik de template en stel daar al je vragen :). Dan kan je goed geadviseerd worden.
Goed punt! Bij deze: Advies PV Installatie (DHZ)

De 880W is simpelweg het verschil in maximale output van de omvormer 7+ en 7A voor 16 panelen. De panelen kunnen 415W leveren, dus ik neem aan dat de 7A omvormers met een rendement van 96% wel redelijk vaak 340W kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-09 16:02
Misschien een vraag die al gesteld is:

Ik heb diverse offertes gekregen voor een PV systeem. Allemaal met Enphase micro omvormers.
Nu kreeg ik er onlangs een met micro omvormers van Hoymiles. Wat is het verschil? Ik weet dat deze omvormers 4 panelen aansturen. Is de ene beter dan de ander. Kan nergens een topic hier over vinden.

Gaat om de HMS 1600 vs Enphase IQ7A.

Alvast bedankt voor reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:10

timovd

Voorsprong door techniek

@Paterman Het Hoymiles topic
Dit topic al gevonden?
Ja dus

[ Voor 8% gewijzigd door timovd op 28-12-2022 22:18 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
Hoi, kan iemand mij advies geven in over de opstelling op mijn dak? Ik weet namelijk niet goed welke opstelling het meest efficient is. Ik heb een stukje schuin dak met een aanliggend stuk plat dak waar eventueel 6 extra panelen op kunnen, maar in verband met schaduw val, tijd van het jaar en type omvormer is het misschien beter als ik 3 panelen op het platte gedeelte leg. Hoe denken jullie hier over?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyFr-7LKkHKmE6AuCtRJYXETR0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a3Nq24ZV4i32mx8iVtrS0K7h.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yOOGEPyAyfGnrKePYR0BIrUe1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Re7IGLrmEm4bR9WGIuLCDzsq.png?f=fotoalbum_large

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-10 12:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

@jbkappirossi zo te zien is het te dicht op elkaar voor 2 rijen dezelfde oriëntatie maar je kunt ze ook in dakjes leggen. Dus dan keer je de 2e rij naar het schuine dak. Of als je de ruimte hebt kun je ze ook een kwart slag draaien en dakjes in die oriëntatie maken. Misschien werkt dit met solaredge en de juiste optimizers (gebruik SolarEdge designer), anders micros of 2 stringomvormers.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
Termy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 02:32:
@jbkappirossi zo te zien is het te dicht op elkaar voor 2 rijen dezelfde oriëntatie maar je kunt ze ook in dakjes leggen. Dus dan keer je de 2e rij naar het schuine dak. Of als je de ruimte hebt kun je ze ook een kwart slag draaien en dakjes in die oriëntatie maken. Misschien werkt dit met solaredge en de juiste optimizers (gebruik SolarEdge designer), anders micros of 2 stringomvormers.
Hoi, bedankt voor je snelle reactie! Aha, ik begrijp wat je zegt met het maken van een dakje, maar dat kan waarschijnlijk alleen als je micro omvormers gebruikt per paneel, neem ik aan? Ik probeer de kosten te drukken door een enkele transformator te installeren. Ik had een Growatt op het oog, deze hebben aansluitingen voor twee strengen, werkt dit ook in verband verschil in opbrengst schuin en plat dak? Ik had dan in gedachten om één ingang te gebruiken voor het schuine gedeelte en de tweede ingang voor het platte dak.

• Hermarcel
  • Niet online
Misschien een oost-west opstelling op het platte dak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3T7SX2hIgCE1Pf8CsmVOFBe-XNk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nXldeOdgOJIriDXLajKSuU9p.jpg?f=user_large

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag zou men voor de 2e keer komen om de panelen op ons dak te installeren (de vorige keer hadden ze de verkeerde omvormer mee..) en rond 11u stonden ze dan ook voor de deur. Helaas vonden ze dat het te hard waaide, dus hebben ze alles weer afgeblazen. Het waait inderdaad wel een beetje, maar het waait nou ook weer niet extreem hard. (regio midden).
Ik heb de indruk dat ze niet zoveel zin hadden vandaag ;) (zijn zzp'ers die de factuur gewoon naar de hoofdaannemer sturen, dus voor hun is het gewoon een dag omzet > vermoed ik). Maar ik heb ze ook niet tegengesproken, want ik neem aan dat zij een goede inschatting maken en moet eerlijk bekennen dat ik zelfs bij wind stil niet op het dak klim (3 hoog plat dak).
Wat vinden jullie? Als het met dit weer al niet gaat dan kunnen ze bijna nooit iets installeren behalve op een zonnige dag in mei?

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 29-12-2022 11:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:45
Sport_Life schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:58:
Vandaag zou men voor de 2e keer komen om de panelen op ons dak te installeren (de vorige keer hadden ze de verkeerde omvormer mee..) en rond 11u stonden ze dan ook voor de deur. Helaas vonden ze dat het te hard waaide, dus hebben ze alles weer afgeblazen. Het waait inderdaad wel een beetje, maar het waait nou ook weer niet extreem hard. (regio midden).
Ik heb de indruk dat ze niet zoveel zin hadden vandaag ;) (zijn zzp'ers die de factuur gewoon naar de hoofdaannemer sturen, dus voor hun is het gewoon een dag omzet > vermoed ik). Maar ik heb ze ook niet tegengesproken, want ik neem aan dat zij een goede inschatting maken en moet eerlijk bekennen dat ik zelfs bij wind stil niet op het dak klim (3 hoog plat dak).
Wat vinden jullie? Als het met dit weer al niet gaat dan kunnen ze bijna nooit iets installeren behalve op een zonnige dag in mei?
Ik woon ook in het midden van NL (regio Arnhem), en het waait hier echt wel hard. Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om vandaag het dak op te gaan, en zeker niet met 2 m² zonnepaneel op mijn nek.
Dus ik begrijp die mannen wel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sport_Life schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:58:

Het komt op mij wantrouwig over. Erg van het negatieve van leveranciers uit gaand.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

Andrehj schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:46:
[...]

Ik woon ook in het midden van NL (regio Arnhem), en het waait hier echt wel hard. Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om vandaag het dak op te gaan, en zeker niet met 2 m² zonnepaneel op mijn nek.
Dus ik begrijp die mannen wel.
JvS schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:41:
[...]

Het komt op mij wantrouwig over. Erg van het negatieve van leveranciers uit gaand.
Snap dat je dat denkt, maar zo is het niet hoor. Heb ze ook alle ruimte gegeven om zelf te beslissen wat te doen, ik hoef immers niet het dak op ;).
Maar het is wel een beetje vervelend dat ik voor de 2e keer een vrije dag opneem voor niets. De vorige keer was knulligheid, ditkeer overmacht.

Verder is de opwek nu toch nihil dus daar is het me niet om te doen.

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 29-12-2022 13:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-10 19:35

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

jbkappirossi schreef op donderdag 29 december 2022 @ 01:16:
Hoi, kan iemand mij advies geven in over de opstelling op mijn dak? Ik weet namelijk niet goed welke opstelling het meest efficient is. Ik heb een stukje schuin dak met een aanliggend stuk plat dak waar eventueel 6 extra panelen op kunnen, maar in verband met schaduw val, tijd van het jaar en type omvormer is het misschien beter als ik 3 panelen op het platte gedeelte leg. Hoe denken jullie hier over?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Omdat je zelf je schaduw maakt, kun je deze informatie eens invoeren in PVGIS. Je kunt dan kiezen voor "Upload horizon file". Daar geeft je de hoek op waar de onderkant van je paneel de bovenkant van het voorliggende paneel ziet. Werkt ook goed om de invloed van een boomschaduw te schatten.

Theo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:08

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Gewoon ff ter info:

BeSolar

09-11 Offerte geaccepteerd (zonder schouwing)
28-12 Schouwing gehad
25-01-23 Installatie van panelen

Gaat vrij vlot bij hun (maar ze zijn absoluut niet de goedkoopste. Ik zit op 1.36 euro/wp exc btw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:46
@Xqlus1ve 2,5 maand van accepteren tot installatie vind ik in deze tijd zeer netjes. Fijn toch!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 12:30
Xqlus1ve schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:40:
(maar ze zijn absoluut niet de goedkoopste. Ik zit op 1.36 euro/wp exc btw).
Maar ook niet de duurste. Afhankelijk van de omvang van werkzaamheden en de kwaliteit van het werk en het materiaal kan dit een hele reële prijs zijn.

Wat zit er in de offerte, als ik vragen mag?

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraboy op 29-12-2022 16:36 ]

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ultraboy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:30:
[...]

Maar ook niet de duurste. Afhankelijk van de omvang van werkzaamheden en de kwaliteit van het werk en het materiaal kan dit een hele reële prijs zijn.

Wat zit er in de offerte, als ik vragen mag?
Goodwe 4200-DNS
DMEGC 400wp panelen
Oude panelen en omvormer demonteren
Montage

• Bowen_HAFX
Zou iemand mij nog kunnen bevestigen of je 7+ en 7a enphase omvormers kunt gebruiken in 1 systeem en monitoren met een s gateway?

En is hier nog een grote voorkeur voor clickfit evo vs van der valk voor montage op een schuindak? Of moet ik blij zijn met wat geleverd kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:52
Bowen_HAFX schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:47:
Zou iemand mij nog kunnen bevestigen of je 7+ en 7a enphase omvormers kunt gebruiken in 1 systeem en monitoren met een s gateway?

En is hier nog een grote voorkeur voor clickfit evo vs van der valk voor montage op een schuindak? Of moet ik blij zijn met wat geleverd kan worden?
Ja kan in één systeem, en werkt ook wanneer gekoppeld met een S envoy.

Verschil in opbouwmateriaal zit er vooral in het gebruiksgemak en voorkeuren van de monteurs. Vast is vast is het devies als je eindklant bent.

• Ultraboy
Xqlus1ve schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:44:
[...]

Goodwe 4200-DNS
DMEGC 400wp panelen
Oude panelen en omvormer demonteren
Montage
Ik heb 12 DMEGC 400 panelen plus een GoodWe 5K 1 fase omvormer incl. montage en kom op hetzelfde bedrag per Wp uit.

Jij krijgt 10 panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
drboneym schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:14:
[...]

Ja kan in één systeem, en werkt ook wanneer gekoppeld met een S envoy.

Verschil in opbouwmateriaal zit er vooral in het gebruiksgemak en voorkeuren van de monteurs. Vast is vast is het devies als je eindklant bent.
Ik wil het zelf leggen,vandaar :).

Ik hoopte dat er iemand was die mij het ene of andere kon aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10 17:44
Bowen_HAFX schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:56:
[...]

Ik wil het zelf leggen,vandaar :).

Ik hoogte dat er iemand was die mij het ene of andere kon aanraden.
Volgens mij maakt het niet zo veel uit. Ik ging voor Esdec, maar de dakhaken waren niet leverbaar. Toen op advies van mijn leverancier overgegaan naar Van der Valk. Bleek uiteindelijk ook niet alles direct voorradig te zijn.
Maar Van der Valk ligt nu op het dak, werkt prima.

PVOutput

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ultraboy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:25:
[...]

Ik heb 12 DMEGC 400 panelen plus een GoodWe 5K 1 fase omvormer incl. montage en kom op hetzelfde bedrag per Wp uit.

Jij krijgt 10 panelen?
12 stuks, noorderzijde trouwens, vandaar een kleinere omvormer.

[ Voor 8% gewijzigd door Xqlus1ve op 29-12-2022 22:30 ]

• Bowen_HAFX
Als ik het goed begrijp, zit het esdec clickfit evo systeem geklemd op pan en panlat? Dus geen extra schroeven in het dak of de tengels?

En hoe bevestigen jullie een lasdoos op het dak? Of de Enphase kabel naar binnen brengen en daar de lasdoos bevestigen?

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10 17:44
Bowen_HAFX schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:40:
Als ik het goed begrijp, zit het esdec clickfit evo systeem geklemd op pan en panlat? Dus geen extra schroeven in het dak of de tengels?

En hoe bevestigen jullie een lasdoos op het dak? Of de Enphase kabel naar binnen brengen en daar de lasdoos bevestigen?
Een dakhaak zit niet geklemd op een pan en panlat. Dat is verkeerd gezegd. Hij haakt aan een pan en panlat. Hij zit onder de panlat.
Hier kan je het zien

Ik heb aan mijn q-cable op het dak een extra male-connector gemaakt en met een 2-aderige neopreen kabel naar binnen gebracht en daar in een lasdoos naar 3 fase verbonden.
Maar een lasdoos op het dak kan ook. Het veiligste is dan met een gietmof pakket. En sowieso ervoor zorgen dat geen enkele stekker/lasdoos los op het dak ligt

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Ook ter info:

Solarking :
Offerte, incl schouw, op 20 oktober
10 x 400wp met hoymiles micro omvormers
Levering aankomende februari
Montage op schuin dak
1,28 per wp ex.btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-08 09:27
Even een vraag van een andere orde. Wij hebben een drive in tussenwoning met 3 woonlagen en een plat dak. Nu gaan we volgend jaar een dakopbouw plaatsen. Ons huis is 10 meter lang en zijn verplicht aan de schaduwzijde 1 meter vanaf de gevel gezien open te laten en aan de zonzijde 3 meter openlaten.
Nu gaat onze buurman zonnepanelen laten leggen op zijn dak. Alleen als onze opbouw staat, gaat een deel van zijn panelen op bepaalde momenten waarschijnlijk in de schaduw liggen. We vinden dat oprecht vervelend voor ze. Ze weten van onze plannen af en weet dus niet of ze hier zelf al bij stilgestaan hebben. Wij willen de goede buur zijn, ze bij ons uitnodigen en bespreken of het nog zin heeft om zijn legplan met de installateur goed door te spreken met oog op onze opbouw. Nu is mijn vraag; wat zouden we nog meer kunnen doen om met hen mee te denken?
Bijv. schaduwberekening bekostigen?

De opbouw gaat sowieso een akkoord krijgen qua vergunning. Meerdere woningen zijn ons voorgegaan en er is een uitzondering voor onze woning opgenomen in het bestemmingsplan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Homewin schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:59:
Nu is mijn vraag; wat zouden we nog meer kunnen doen om met hen mee te denken?
Ik zou hem gewoon vertellen over hoe concreet je plannen zijn. "ik ga het ooit doen" is wat anders als "We hebben de hypotheekaanvraag de deur uit gedaan om in 2023 te starten met bouwen" en hem de exacte situatie uit te tekenen.

Daar zou ik het wel bij laten. Schaduwberekening betalen lijkt me nutteloos. Simuleer dan in de online tools van SMA sunny designer de schaduw of doe een dakscan online van een woning die vergelijkbaar qua ligging en omliggende dakopbouwen is als die van je buurman

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 30-12-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heeft iemand een flauw idee hoeveel data de gemiddelde omvormer gebruikt? Reden voor vragen: Als VvE zijn wij bezig met zonnepanelen (alweer), en dan wil je natuurlijk ook de omvormers kunnen uitlezen. Die zullen als het door gaat allemaal bij elkaar komen te staan in één hok (waar de meterkasten ook zijn). Hier zal niet zomaar wifi beschikbaar zijn van een bewoner bijvoorbeeld. Dus plan B is een router met SIM kaart. Logischerwijs zou ik denken dat het data verbruik van wat getalletjes doorsturen echt niet veel moet zijn. Maar tja als ze ervan uit zijn gegaan dat het toch aan een wifi hangt, weet ik niet of dat in de praktijk ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
Xqlus1ve schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:29:
[...]

12 stuks, noorderzijde trouwens, vandaar een kleinere omvormer.
Ah, oke.
Bij mij schuin dak oost-west. Tegen de nok aan portret gelegd 6+6, dus 2 strings. Dus hele dag zoninval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Sissors schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:52:
Heeft iemand een flauw idee hoeveel data de gemiddelde omvormer gebruikt? Reden voor vragen: Als VvE zijn wij bezig met zonnepanelen (alweer), en dan wil je natuurlijk ook de omvormers kunnen uitlezen. Die zullen als het door gaat allemaal bij elkaar komen te staan in één hok (waar de meterkasten ook zijn). Hier zal niet zomaar wifi beschikbaar zijn van een bewoner bijvoorbeeld. Dus plan B is een router met SIM kaart. Logischerwijs zou ik denken dat het data verbruik van wat getalletjes doorsturen echt niet veel moet zijn. Maar tja als ze ervan uit zijn gegaan dat het toch aan een wifi hangt, weet ik niet of dat in de praktijk ook zo is.
Krijg je dan geen gedoe met het beheer/toegang van de router? Misschien is plan A een optie: lokaal op de omvormers zelf uitlezen. Net als bij de oude ferrarismeters.
Qua data kan het inderdaad niet veel zijn; als je elke seconde uitleest dan zit je grofweg op enkele Mb/dag per omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Martin7182 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:00:
[...]

Krijg je dan geen gedoe met het beheer/toegang van de router? Misschien is plan A een optie: lokaal op de omvormers zelf uitlezen. Net als bij de oude ferrarismeters.
Qua data kan het inderdaad niet veel zijn; als je elke seconde uitleest dan zit je grofweg op enkele Mb/dag per omvormer.
Lokaal uitlezen is zeker mogelijk, en daarom moet het allemaal niet te veel kosten en teveel overhead / gedoe geven. Tegelijk is het wel een pré als het mogelijk is. Gezien het een VvE van 10 personen is, moet het wel gaan om die router gewoon ergens bij de meterkasten op te hangen, en bestuur van de VvE het wachtwoord heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Met de oplossing voor lokaal uitlezen kan je toch ook internet genereren. Dat doe je neem ik aan namelijk met wifi. Of wilde je echt lokaal lokaal als in naar de omvormer lopen en een getal in een boekje opschrijven lokaal uitlezen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
JvS schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:22:
Met de oplossing voor lokaal uitlezen kan je toch ook internet genereren. Dat doe je neem ik aan namelijk met wifi. Of wilde je echt lokaal lokaal als in naar de omvormer lopen en een getal in een boekje opschrijven lokaal uitlezen doen?
Dat is het alternatief ja, ernaartoe lopen. Daarom zou een oplossing waarbij we wifi hebben wel zwaar de voorkeur hebben.

Eén appartement is naast de meterkasten, die zou een wifi router aan de muur daar kunnen ophangen, en dan zou het moeten lukken, maar goed dan ben je van diegene afhankelijk. Andere opties om van appartement naar meterkasten te komen zijn via powerline, alleen dan moet er wel een stopcontact in de meterkast bijkomen (groepenkast zit wel gewoon in appartement), of telefoonlijn doorknippen en er een VDSL brug overheen doen naar weer een lokaal netwerk.

Bij beide opties gaat het ook dan weer over netwerk van een bewoner. En in principe is dat niet het einde van de wereld bij een relatief kleine VvE, maar ideaal is het niet.

(Voor de duidelijkheid, elke bewoner heeft een groepenkast in appartement, die is aangesloten op meterkast op een centrale plaats, en ook bijvoorbeeld telefoon, coax en glasvezel gaan via de meterkast op centrale plaats naar de groepenkast. Voor zonnepanelen is het alleen veel handiger dat vanaf het dak alle kabels naar de meterkastne gaan die bij elkaar staan, dan naar de groepenkasten die elk appartement zelf heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Is je vve lid van de belangenvereniging van vve's? Die geven ook advies en misschien is er een medelid met een vergelijkbaar project waar contact mee te maken is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Jailhouse schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:37:
[...]

Is je vve lid van de belangenvereniging van vve's? Die geven ook advies en misschien is er een medelid met een vergelijkbaar project waar contact mee te maken is.
VEH zijn we lid van, maar de kans dat die kunnen vertellen hoeveel data een omvormer voor zonnepanelen gebruikt lijkt mij iets kleiner dan dat een Tweaker dat in zijn router kan uitlezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:48
misschien een domme vraag maar klopt het dat het voltage in de winter lager kan uitvallen als 40 volt per paneel ? Ik zit momenteel op 33v per paneel.
De panelen liggen er pas sinds november dus heb nog geen zomer data. Het valt me echter op dat het string voltage eigenlijk niet hoger gekomen is als 270v voor 8 panelen. 34 volt is ongeveer precies alsof 1 paneel defect zou zijn.
Geen monitoring per paneel is flink goedkoper maar heeft zijn nadelen zal ik maar zeggen. pas in de zomer kan ik echt zien of alles goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

computerjunky schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:24:
misschien een domme vraag maar klopt het dat het voltage in de winter lager kan uitvallen als 40 watt per paneel ? Ik zit momenteel op 33v per paneel.
De panelen liggen er pas sinds november dus heb nog geen zomer data. Het valt me echter op dat het string voltage eigenlijk niet hoger gekomen is als 270v voor 8 panelen. 34 volt is ongeveer precies alsof 1 paneel defect zou zijn.
Geen monitoring per paneel is flink goedkoper maar heeft zijn nadelen zal ik maar zeggen. pas in de zomer kan ik echt zien of alles goed werkt.
ja hoe kouder hoe hoger het voltage. Je kunt in de spec sheet van je paneel vaak meer informatie daarover vinden.
Nu dacht ik eigenlijk dat het voltage met name bij veel lagere temperaturen pas inkakte (onder 0) maar misschien bij 0-10 graden ook al.

En inderdaad, in de zomer wordt het wat duidelijker voor je denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@computerjunky @de Peer Jullie halen dingen door elkaar; een lagere temperatuur geeft iets hogere spanning.(V) Minder licht geeft minder stroom.(A) En dus minder vermogen.(W)

@computerjunky Zeker weten dat je geen schaduw hebt? Spanning lijkt laag voor een 72 cels paneel. Niet voor een 60 cels paneel. Vmp. Voc zie je niet bij actieve omvormer.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

onetime schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:38:
@computerjunky @de Peer Jullie halen dingen door elkaar; een lagere temperatuur geeft iets hogere spanning.(V) Minder licht geeft minder stroom.(A) En dus minder vermogen.(W)

@computerjunky Zeker weten dat je geen schaduw hebt? Spanning lijkt laag voor een 72 cels paneel. Niet voor een 60 cels paneel. Vmp. Voc zie je niet bij actieve omvormer.
volgens mij haal ik niets door elkaar. Ik deed de aanname dat hij met 40 Watt, 40 volt bedoelde.
oh euh en dat is juist lager dan 33v. Ik zit niet op te letten :z

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 30-12-2022 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
Heeft iemand een flauw idee hoeveel data de gemiddelde omvormer gebruikt?
Ik heb een omvormer (Solis) aan een 4G router hangen in een ander pand zonder internet en die heeft de afgelopen maand ongeveer 100MB verbruikt (hangt ook nog een pi-hole aan die dagelijks updates van de ad-lists krijgt) dus het zal in de praktijk wel minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
de Peer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:41:
[...]

volgens mij haal ik niets door elkaar. Ik deed de aanname dat hij met 40 Watt, 40 volt bedoelde.
oh euh en dat is juist lager dan 33v. Ik zit niet op te letten :z
Zie dat ik idd watt ipv volt geschreven had, dat moet volt zijn natuurlijk. Dat ze minder watt per paneel opleveren lijkt me logisch met de lage stand van de zon. Heb alleen geen idee of het volage daardoor ook lager hoort te zijn. Zo ja werkt alles waarschijnlijk prima. als het alsnog 40 volt per paneel hoort te zijn kan er iets niet goed zijn.

En er is geen schaduw op de panelen maar de zon zit wel achter wolken.

Nog even een export van de voltage gedaan en ik zie dat hij wel op de 290v opstart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmUzUhqSevGnmdNwnDnO7y06LaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oodvIhVXXx0tY11Sjpy2jFuc.jpg?f=fotoalbum_large

Het zijn DMEG 395wp panelen.

volgens mij is dit de spec sheet: https://www.dmegc.solar/f...ets/DM395M10-54HBB-NL.pdf

al die verschillende voltages zijn echt boven mijn pet ;)

[ Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 30-12-2022 13:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
Op het moment dat er stroom gaat lopen zakt de spanning in.
Je zou de spanning moeten meten zonder belasting ( = open klemspanning = Voc) met een multimeter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iggg3F1LuDNDLBllJcHF6hS7q2s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MPAFNnbVY4qrSoYkcVG51HFm.jpg?f=user_large

~37 volt per paneel en dat daalt tot ~30 volt bij het maximale vermogen. (uiteraard bij 25 graden)
Dat zal met koude dus iets hoger zijn, maar of het meetbaar is. (vergeet de toleranties in de panelen en meetapparatuur niet)

[ Voor 9% gewijzigd door LooneyTunes op 30-12-2022 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-10 19:35

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Vmp voor jouw panelen zit rond de 31V. Dus verwacht 31*8=248V. Dit is een redelijk constante, niet heel erg afhankelijk van de instraling. 270V is wat aan de hoge kant en zal betekenen dat er zo weinig licht is dat de omvormer het Vmp niet precies vindt (kijk even naar buiten :'( )
Op een wat vrolijkere winterdag zou je echter rond dit punt moeten uitkomen en alles lijkt dus in orde.

Theo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

computerjunky schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:52:

al die verschillende voltages zijn echt boven mijn pet ;)
Zonnepanelen "hebben" bij 1 temperatuur niet een vast voltage, want die hangt af van wat de omvormer doet.

Wel heb je de volgende twee 'vaste' gegevens:
Voc = Voltage open circuit. Oftewel, als je een paneel niet aansluit, heb je de hoogste spanning tussen + en -
Vmp = Voltage maximum power. Als je een paneel aansluit, krijg je bij dit voltage in zon het hoogste vermogen

De omvormer varieert de "weerstand" en varieert daarmee zowel de spanning als de hoeveelheid stroom die er loopt van de string panelen. De omvormer zoekt daarmee constant het maximale power (spanning x stroom) point (mppt = max power point tracking).

En als ze allemaal in de zon liggen (of gelijk belicht worden) bij 25 graden, is dat voltage dus het Vmp als het goed is. En als het paneel kouder wordt, dan wordt dat voltage hoger en als het warmer wordt lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
LooneyTunes schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:03:
[...]

Op het moment dat er stroom gaat lopen zakt de spanning in.
Je zou de spanning moeten meten zonder belasting ( = open klemspanning = Voc) met een multimeter.

[Afbeelding]

~37 volt per paneel en dat daalt tot ~30 volt bij het maximale vermogen. (uiteraard bij 25 graden)
Dat zal met koude dus iets hoger zijn, maar of het meetbaar is. (vergeet de toleranties in de panelen en meetapparatuur niet)
Duidelijk. Dat de voltages lager zijn is dus geen reden tot zorgen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
JvS schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:31:
[...]

Zonnepanelen "hebben" bij 1 temperatuur niet een vast voltage, want die hangt af van wat de omvormer doet.

Wel heb je de volgende twee 'vaste' gegevens:
Voc = Voltage open circuit. Oftewel, als je een paneel niet aansluit, heb je de hoogste spanning tussen + en -
Vmp = Voltage maximum power. Als je een paneel aansluit, krijg je bij dit voltage in zon het hoogste vermogen

De omvormer varieert de "weerstand" en varieert daarmee zowel de spanning als de hoeveelheid stroom die er loopt van de string panelen. De omvormer zoekt daarmee constant het maximale power (spanning x stroom) point (mppt = max power point tracking).

En als ze allemaal in de zon liggen (of gelijk belicht worden) bij 25 graden, is dat voltage dus het Vmp als het goed is. En als het paneel kouder wordt, dan wordt dat voltage hoger en als het warmer wordt lager
Ook top uitleg ;) al die elektra termen is soms wat lastig in te komen ;)

Ik kan iig stoppen met me druk maken om het voltage en me druk gaan maken om uit te vogelen wat we gaan eten.

[ Voor 5% gewijzigd door computerjunky op 30-12-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:08
Sissors schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:28:
[...]

Dat is het alternatief ja, ernaartoe lopen. Daarom zou een oplossing waarbij we wifi hebben wel zwaar de voorkeur hebben.

Eén appartement is naast de meterkasten, die zou een wifi router aan de muur daar kunnen ophangen, en dan zou het moeten lukken, maar goed dan ben je van diegene afhankelijk. Andere opties om van appartement naar meterkasten te komen zijn via powerline, alleen dan moet er wel een stopcontact in de meterkast bijkomen (groepenkast zit wel gewoon in appartement), of telefoonlijn doorknippen en er een VDSL brug overheen doen naar weer een lokaal netwerk.

Bij beide opties gaat het ook dan weer over netwerk van een bewoner. En in principe is dat niet het einde van de wereld bij een relatief kleine VvE, maar ideaal is het niet.

(Voor de duidelijkheid, elke bewoner heeft een groepenkast in appartement, die is aangesloten op meterkast op een centrale plaats, en ook bijvoorbeeld telefoon, coax en glasvezel gaan via de meterkast op centrale plaats naar de groepenkast. Voor zonnepanelen is het alleen veel handiger dat vanaf het dak alle kabels naar de meterkastne gaan die bij elkaar staan, dan naar de groepenkasten die elk appartement zelf heeft).
Ik zou iedereen een powerline lan setje geven en de omvormers met lan uitlezen.
De omvormer moet toch ook naar je meterkast verbonden worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-10 18:32
Sissors schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:39:
[...]

VEH zijn we lid van, maar de kans dat die kunnen vertellen hoeveel data een omvormer voor zonnepanelen gebruikt lijkt mij iets kleiner dan dat een Tweaker dat in zijn router kan uitlezen :P
Je zou een lte (4g) router kunnen nemen met een data kaartje. Eenmalige investering is verwaarloosbaar tov de PV installatie. Daar dan alle omvormers op aanmelden. Data kaartje kun je dan bekostigen uit vve pot.
Wellicht is dit zelfs te combineren met een andere toepassing (lift & gebouw bewaking, alarm enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Bedoel je een router zonder internetconnectie? En dan via wifi of ethernet de data van het kaartje uitlezen. Dat is wel een mooie oplossing zonder abonnementskosten. Maar dan moet je wel de omvormers zo gek krijgen of om de tuin leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:57
Sissors schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:28:
[...]

De hoeveelheid data is verwaarloosbaar. Zelfs bij 10 omvormers. De omvormers nemen zelf contact op met de server van de leverancier, dus het maakt niet uit op welk netwerk een accesspoint of router zit. Met 10 leden moet het mogelijk zijn om de paar jaar te wisselen van degene op wiens netwerk de zaak is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:32
We willen wat panelen bijleggen maar dit houd in dat de afstand onderkant paneel —> rand onderste dakpan zo’n 10cm is. Dak hoek bedraagt 35 graden. Wat zeggen jullie? Te kort op de rand of gewoon doen?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@luckremers Ik zou het doen, aannemende dat je geen heel smalle goot hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het risico is dat je bij harde regen water over je goot laat stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Bij harde regen en wind worden de muren sowieso wel nat, ook zonder panelen. Ik zou het gewoon doen. Misschien niet helemaal strak tegen de bovenliggende panelen leggen, maar een kiertje open laten, zodat het meeste regenwater daar inloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrictionNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-08 10:12
Ben opzoek naar een stuk advies over hoe ik het meeste rendement uit mijn platte dak kan halen.

Heb contact met een lokale installateur die pas voor zichzelf is begonnen en de gunfactor heeft. Hij stelt voor om op het hoge dak de panelen in een hoek van 43 graden te zetten op zuid (191 graden), daarnaast panelen op het lagere dak in oost-west opstelling in een hoek van 10 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70MksVWIAWQccX0EX5m8LsmFe5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBWkJh9yTlvPSR7dDunqfGxe.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik zelf aan de slag gegaan met SolarEdge designer, waarbij ik heb geprobeerd het hoge dak zo vol mogelijk te leggen. Wanneer ik twee zonneschansen met een hoek van 5 graden op zuid zou leggen, dan verwacht ik dat dit past.

De vraag is of dit slim is? Zou ook een oost-west opstelling kunnen maken op het hoge dak. Maar lees dat dit toch een stuk minder oplevert, met name in de winter wanneer de warmtepomp het meest nodig heeft.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Er wordt trouwens een SolarEdge systeem aangeboden i.v.m. de schaduw van de twee pijpjes op het hoge dak en de verschillende schaduwen op het lage dak.

Mijn ontwerp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBo5tUzOHKZrQHhkE3PW1g5iOSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzvDad8qFucVCg30LUx2AdHQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@FrictionNL Met een accu zou je te zijner tijd wel dag-nacht kunnen spreiden, maar zomer winter gaat niet.
Ik zou de hogere winter opbrengst kiezen en iets met accu's gaan regelen om te zorgen dat ik bij het afschaffen van salderen, als dat door gaat, met accu mijn voordeel kan behouden en om noodstroom achter de hand te hebben. Leg je dak zo vol mogelijk, vooral in de winter dan beter. En in de zomer lagere accu belasting.

edit: en die pijpjes ontwijken en gewoon een string omvormer, veel voordeliger, verder toch geen schaduw?
- - - eventueel 2 Tigo optimizers?

kijk ook (alvast) eens hier: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

[ Voor 23% gewijzigd door onetime op 31-12-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
RobWest schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:55:
[...]

Een dakhaak zit niet geklemd op een pan en panlat. Dat is verkeerd gezegd. Hij haakt aan een pan en panlat. Hij zit onder de panlat.
Hier kan je het zien

Ik heb aan mijn q-cable op het dak een extra male-connector gemaakt en met een 2-aderige neopreen kabel naar binnen gebracht en daar in een lasdoos naar 3 fase verbonden.
Maar een lasdoos op het dak kan ook. Het veiligste is dan met een gietmof pakket. En sowieso ervoor zorgen dat geen enkele stekker/lasdoos los op het dak ligt
De achterste haak valt achter de panlat. De voorkant op de pan. Vervolgens draait ze een bout aan die het geheel 'klemt'/vastzet.

Maar ik meende ook onderdelen te hebben gezien dat je op het dak kon vastschroeven, maar in alle YT filmpjes heb ik dit geen enkele monteur fit 1 keer zien doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Oops, foutje

[ Voor 96% gewijzigd door Bowen_HAFX op 01-01-2023 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
FrictionNL schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:07:
Ben opzoek naar een stuk advies over hoe ik het meeste rendement uit mijn platte dak kan halen.

Heb contact met een lokale installateur die pas voor zichzelf is begonnen en de gunfactor heeft. Hij stelt voor om op het hoge dak de panelen in een hoek van 43 graden te zetten op zuid (191 graden), daarnaast panelen op het lagere dak in oost-west opstelling in een hoek van 10 graden.

[Afbeelding]

Nu ben ik zelf aan de slag gegaan met SolarEdge designer, waarbij ik heb geprobeerd het hoge dak zo vol mogelijk te leggen. Wanneer ik twee zonneschansen met een hoek van 5 graden op zuid zou leggen, dan verwacht ik dat dit past.

De vraag is of dit slim is? Zou ook een oost-west opstelling kunnen maken op het hoge dak. Maar lees dat dit toch een stuk minder oplevert, met name in de winter wanneer de warmtepomp het meest nodig heeft.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Er wordt trouwens een SolarEdge systeem aangeboden i.v.m. de schaduw van de twee pijpjes op het hoge dak en de verschillende schaduwen op het lage dak.

Mijn ontwerp:

[Afbeelding]
Die 43 graden adviseert op een plat dak, mag ook voor de schade betalen als ze bij de 1e beste storm beneden liggen?
Ik hoop dat die goed is verzekerd tegen dit soort bedenksels

Maak er een oost/west van en dan minimaal 10 graden, dat scheelt weer schoonmaken.
5 graden is erg snel vies, doordat er water op blijft liggen.
Of je nou zuid of oost/west hebt op een platdak, maakt niet veel uit in de winter. Winter is ruk.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-01-2023 11:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:59
Je hebt meerdere soorten systemen. ‘Vaste’ haken (niet verstelbaar) die alleen om pan en panlat worden gehaakt (die moeten van zichzelf al goed passen), haken die stelbaar zijn en worden aangedraaid om te klemmen om pan en panlat. En inderdaad ook haken die geschroefd worden aan het dak. Meestal wordt dan een lat horizontaal geschroefd op de tengellatten (die lopen verticaal over je dak) en op die lat wordt dan de haak geschroefd waarop de rails voor de zonnepanelen worden geschroefd. Valk Solar heeft zo’n systeem. Helaas gaan de meeste installateurs voor ‘snel’, die willen alleen haken achter de panlat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:06:
[...]

De hoeveelheid data is verwaarloosbaar. Zelfs bij 10 omvormers. De omvormers nemen zelf contact op met de server van de leverancier, dus het maakt niet uit op welk netwerk een accesspoint of router zit. Met 10 leden moet het mogelijk zijn om de paar jaar te wisselen van degene op wiens netwerk de zaak is aangesloten.
Data zou verwaarloosbaar moeten zijn. Maar gezien iemand hier schreef dat die op ongeveer 100MB per maand zit, zou ik niet op een 1GB SIM kaartje het aandurven. Nu kost meer ook niet heel veel, maar gewone SIM mag officieel weer niet in een MiFi router. En data-only sims zijn vreemd genoeg signficant duurder. (Zeker niet einde van de wereld, maar iets om rekening mee te houden).

Op iemands vaste netwerk maak ik me niet druk over het datagebruik, maar je bent dan wel van die ene afhankelijk, en eigenlijk is er maar één appartement wat daar redelijk dekking zou kunnen geven.
hfolkers schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:07:
[...]

Ik zou iedereen een powerline lan setje geven en de omvormers met lan uitlezen.
De omvormer moet toch ook naar je meterkast verbonden worden...
Dan moet er wel bij de meterkast ook een stopcontact worden bijgemaakt, maar inderdaad, dat is ook een optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 01-01-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Even een kleine vraag.
Zouden 3 panelen genoeg startvoltage genereren op 1 mppt tracker:

Omvormer: Solis S6-GR1P2.5K, opstartvoltage 60 Volt.
Paneel: 3x JA Solar JAM72S20-460/MR, Voc 47,38 V, Vmp 39,68 Volt.

Op de andere tracker heb ik wel 4 panelen.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Maarten69 Met de specs die je zelf geeft is 2 ook al genoeg. Maar wat is het begin punt van de MPPtracker.

edit: wat ik heb gevonden is het startup voltage 90V en de MPPT 80-500. Vanaf 3 panelen dus. Max 11.

[ Voor 71% gewijzigd door onetime op 01-01-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sissors schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:47:
[...]

Dan moet er wel bij de meterkast ook een stopcontact worden bijgemaakt, maar inderdaad, dat is ook een optie.
Je moet daar toch een soort PV verdeler opgangen met een hoofdschakelaar en een aardlekautomaat voor de omvormer. In dat kastje kan je dan ook wel een extra automaat en een stopcontact op rails plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Ik zat nog even te kijken hoe de clickrails het beste te bevestigen zijn op het dak.

En ik keek ook nog even bij de buren en daar viel me iets op.

De bovenste rij panelen zijn geklemd op de korte zijde. Nu snap ik dat dit handig is, want 1 rij is zo in landscape te bevestigen. Ik vroeg me alleen af: is dit ook toegestaan qua sterkte? Er staat niks over in de Esdec handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyEeIhUNruk1waN7HW_wrtZrLQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFsg5u7UFV6AywNbq3CChwDw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:20
Bowen_HAFX schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:26:
Ik zat nog even te kijken hoe de clickrails het beste te bevestigen zijn op het dak.

En ik keek ook nog even bij de buren en daar viel me iets op.

De bovenste rij panelen zijn geklemd op de korte zijde. Nu snap ik dat dit handig is, want 1 rij is zo in landscape te bevestigen. Ik vroeg me alleen af: is dit ook toegestaan qua sterkte? Er staat niks over in de Esdec handleiding.

[Afbeelding]
Staat in de spec van je zonnepanelen hoe je op de korte zijde moet bevestigen (cq waar je dat mag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Bowen_HAFX Zo te zien zou bij de buren zeker één pijpje door een ventilatiepan vervangen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
onetime schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:07:
@Bowen_HAFX Zo te zien zou bij de buren zeker één pijpje door een ventilatiepan vervangen kunnen worden.
Dat is wel een interessante suggestie. De achterste ventilatiedakpan is voor rioolontluchting. De middelste pijp voor de mechanische ventilatiebox. De laagste pijp is voor de CV ketel.

Nu gaat de CV ketel er waarschijnlijk uit bij mij. Dus de laagste pijp verdwijnt in z'n geheel.

En op de mechanische ventilatie wil ik een warmtepompboiler plaatsen. Deze heeft een maximaal debiet van 600m3. Als ik nu ook deze pijp zou kunnen vervangen door een ventilatiedakpan, dan kan ik de panelen een stuk mooier op mijn dak kwijt en 1 extra.

De specs van deze ventilatiedakpan https://www.adr-dakwinkel...-150-mm13788763165327.pdf is 215m3.

Heeft iemand wellicht een goede suggestie voor een kwalitatieve ventilatiedakpan? En zijn er meer mensen die de mechanische ventilatie onder een zonnepaneel hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Bowen_HAFX Ik zou naast de ramen nog 3 panelen leggen, de onderste rij een fractie naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Als je panelen vertikaal wilt plaatsen, en ze zijn hjt. Waar laat je dan je micro's?
En heeft hjt of anders dubbelzijdig niet enorm last van eventuele bevestigingsbuizen? De cellen staan neem ik aan op de achterkant ook in serie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
onetime schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:49:
@Bowen_HAFX Ik zou naast de ramen nog 3 panelen leggen, de onderste rij een fractie naar beneden.
Bedankt voor de suggestie, maar mijn dak ziet er net iets anders uit qua dakramen.
Advies PV Installatie (DHZ)

Zou het zeker waarderen als je hier ook not een blik op zou kunnen werpen.
Een alternatief idee op wat in dit topic staat, is de pijpen vervangen door ventilatiedakpannen en 16 panelen in portret layout op het dak leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggooi24
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-11-2024
Wat is jullie ervaringen met het financieren van zonnepanelen? Zie dat via het Rijk Warmtefonds je een lening kan aanvragen, maar daar is de rente toch nog 4,3% wat ik vrij hoog vind. Nog alternatieven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10 11:10
- Afhankelijk van je inkomen zelfs 0%
- Rente aftrekbaar van je belastingaangifte
- Veel goedkoper dan lenen bij een bank.

Dus veel beter ga je niet vinden.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:16
Waarschijnlijk is mijn vraag al meerdere malen beantwoord, dus alvast mijn excuses voor deze vraag.

Ik heb 2 jaar terug 18 panelen geplaatst, die doen het perfect het verbruik dekte... Tot er een plugin hybride auto kwam. Nu heb ik nog een dakkapel met een oppervlakte van 9.2 x 2.6, leuk voor wat extra paneeltjes. Qua gewicht geloof ik het allemaal wel, omdat er 3 kamers onder zitten en dus 2 stenen muren om de overspanning te verstevigen. Zoals jullie al kunnen verwachten gaat de vraag over de ruimte vanaf de rand. Mijn eerste idee was om er 8 panelen zuid (Portrait) op te leggen. Het is ongeveer 5 meter hoog en dan zou volgens solarstell (die verwijst naar NEN 7250) de randafstand 0.84 moeten zijn, dat past ongeveer, als ik ze strak tegen de pannen aan leg. Het zijn maar 2 pannen op een hoek van 45, maar toch ik zou er nog graag langs willen kunnen lopen. Dus liever meer naar het midden. Om aan de eis te voldoen zou ik dus naar Landscape moeten, maar dan kunnen er maar 4 op, misschien net genoeg om de plugin-hybride te laten rijden, maar niet echt toekomst proof. Natuurlijk wil ik niet dat ze eraf waaien.

Wat zouden jullie doen, voor portait (ev met wat extra gewicht), of voor veilig met landscape gaan?

Ps. de goot zit in de overstek, waardoor het epdm op dezelfde hoogte als de kraal ligt. Hierdoor is de overstek wat minder lomp en blijft er bijna gaan blad in liggen. Maar of dit beter of slechter of geen invloed op de panelen heeft weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
Sissors schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:47:

Data zou verwaarloosbaar moeten zijn. Maar gezien iemand hier schreef dat die op ongeveer 100MB per maand zit, zou ik niet op een 1GB SIM kaartje het aandurven.
Maar dat is wel incl (dagelijkse?) updates van de lokale pi-hole die er staat, incl oisd.nl-lijst.
Ik denk dat je dat wel gaat redden met een 1GB simkaartje. (11 eu/maand bij KPN)
Zo groot zijn die pakketjes niet en die gaan per 5 minuten als het licht is. (tenminste, bij de Solis omvormer)

Edit:
Even gekeken naar de facturen en in de logs:
Een gemiddelde dag (november/december) is het verbruik ongeveer 2,5 MB.
Een gemiddelde dag in juli ~ 3,5 MB (langer licht)

[ Voor 11% gewijzigd door LooneyTunes op 02-01-2023 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@copy-paste Heb je de mogelijkheid je nieuwe panelen aan het dak vast te maken? Een vaste schans?
Dan kan je eventueel 8 hele grote panelen in 2x 4 landscape doen. Heb je nog klein randje over.
Aansluiten bij de nok, en de andere kant laag boven het dak. Aan de achterkant? Dan vergunnigs vrij dacht ik.

Aan de voorkant zou ik wegens vergunnings (vrij) eisen waarschijnlijk 8 of 9 portrait leggen.
Voor meer vragen en meer detail met foto's graag een eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:46
in dit topic kan ik even niks vinden over flamco
maar wil de flamco plat dak montage bakken gaan gebruiken
iemand hier ervaring mee?

wat me niet duidelijk is het lijkt alsof de hoek max 5 graden is ( wat ik wel erg weining vind )
en de afstand tussen de panelen maar iets van 44cm terwijl ik lees dat dit toch 1meter moet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoe steiler het paneel, hoe groter de afstand tussen de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Maxwp Kan je geen oost-west opstelling maken ZONDER ruimte tussen de panelen? Dan kan je er veel meer kwijt, meestal de betere optie. En graag 100-200 om de boel schoon te laten spoelen.

edit: of noord-zuid. Ook meer Wp. Helpt ook op bewolkte dagen, weet niet of dat voor de winter zelfs beste is.

[ Voor 21% gewijzigd door onetime op 02-01-2023 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Motorfret schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:15:
- Afhankelijk van je inkomen zelfs 0%
- Rente aftrekbaar van je belastingaangifte
- Veel goedkoper dan lenen bij een bank.

Dus veel beter ga je niet vinden.
En sommige gemeenten geven ook nog een rentekorting (Gemeente Den Haag bijv 1,5% korting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-10 16:12
Ik zie iets geks in de Solis home app, ik zie wel de grafiek, maar daily generation is leeg, gisteren nog wel beide gevuld.
Iemand weleens zelfde gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C857VrnmaxDkkQtvu9SkRjJwWno=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n3OCVxlNnvbG2Hg7vzqZmsY9.png?f=fotoalbum_large

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Weggooi24 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:52:
Wat is jullie ervaringen met het financieren van zonnepanelen? Zie dat via het Rijk Warmtefonds je een lening kan aanvragen, maar daar is de rente toch nog 4,3% wat ik vrij hoog vind. Nog alternatieven?
Kijk eens naar een svn duurzaamheidslening, dit mag ook voor zonnepanelen, iets van 1,6% rente geloof ik
Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren