• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:06
Hoi,

Vanwege de mogelijke aanschaf van een warmtepomp dit jaar wil ik mijn huidige PV-installatie (12x365W Phono Solar panelen op een schans) gaan uitbreiden met 16 panelen op het dak van mijn huis, die zuid-oost georienteerd is.

De omvormers van het huidige PV-systeem zijn Enphase omvormers (vanwege de schaduw van het huis van de buren en aansluit gemak). Die op het dak wil ik daar ook mee gaan uitrusten (makkelijk aan te sluiten, 1 systeem, heb schaduw van een boom en twee pijpjes).

Ik zit te denken aan de volgende lay-out met het idee zoveel mogelijk panelen kwijt te kunnen op het dak:

In het verleden heb ik besteld bij Solar Bouwmarkt. Op zich netjes geleverd en tevreden mee. Toen ik een storing had in 1 van mijn omvormers waren ze simpelweg onbereikbaar. Dus dit keer wil ik bestellen bij Winkelman.

Ik wil proberen de installatie zelf op het dak te leggen. Panelen kunnen via het dakraam het dak op en ik kan mezelf makkelijk veilig zekeren vanuit het raam aan een grote fitnesskooi :).

Waar ik nog over twijfel is welk systeem te gebruiken: Clickfit Evo of het van der Valk systeem. Zijn hier sterke meningen over op het forum wat het beste systeem is in termen van sterkte en installatiegemak?

Afhankelijk van de voorraad bij WInkelman wil ik deze panelen gaan bestellen:
https://www.winkelman-zon...eo-n-type-full-black.html

Deze wil ik combineren met Enphase 7A omvormers, want de 7+ hebben blijkbaar max vermogen van 300 en 7A van 340W. Meerprijs is 50 euro per omvormer. Is dit het wel waard?

Kunnen de 7+ en 7A omvormers makkelijk gezamelijk uitgelezen worden met het gateway S systeem?

En hoe zou ik de geschatte jaaropbrengst van dit systeem kunnen afschatten?

Bedankt allemaal!

Every magical journey begins with a single step

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bowen_HAFX schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:56:

En hoe zou ik de geschatte jaaropbrengst van dit systeem kunnen afschatten?
Ik zou eens beginnen met sunnydesign van SMA te leren gebruiken. Dan kan je ook zien wat het effect is op je jaaropbrengst van een 295watt vs een 365watt omvormer. 800 euro terugverdienen is veel kWh'tjes.

Je kan alleen SMA omvormers kiezen en string, maar als je die dan limiteert tot 16x295 watt of 16x365, kan je het verschil in opbrengst vinden.

[Voor 15% gewijzigd door JvS op 28-12-2022 15:47]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bowen_HAFX schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:22:
[...]
De 880W is simpelweg het verschil in maximale output van de omvormer 7+ en 7A voor 16 panelen. De panelen kunnen 415W leveren, dus ik neem aan dat de 7A omvormers met een rendement van 96% wel redelijk vaak 340W kunnen leveren.
Dat valt dus wel mee, want de zon doet maar zelden 100% van zijn rated output recht op je panelen mikken.
Want om dat te laten gebeuren, moet de zon ongeveer haaks op je panelen staan (dat is maar ~2% van de tijd wegens draaiing van de aarde en seizoenen), mag er geen bewolking zijn (dat is maar ~30% van de tijd ofzo) en moeten de panelen ook nog eens niet te warm zijn.

antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik zou ook naar andere panelen met een andere maat kijken om meer Wp totaal op het dak te krijgen. En de pijpjes eerst weg. (waar heb jij de rolluiken vandaan? DM?)
En waar staan de exacte maten? Ik heb het idee dat er met andere panelen best nog wat te winnen is.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Bowen_HAFX
onetime schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:29:
Ik zou ook naar andere panelen met een andere maat kijken om meer Wp totaal op het dak te krijgen. En de pijpjes eerst weg. (waar heb jij de rolluiken vandaan? DM?)
En waar staan de exacte maten? Ik heb het idee dat er met andere panelen best nog wat te winnen is.
Rolluiken zaten bij het huis toen we het kochten van de eerste eigenaren.

Dak is 5.8m bij 7.3 (geschat). Ik moet nog het dak op voor de exacte maten. Het is alleen de afgelopen dag iets te onstuimig geweest.

Maar de 1 pijpje kan relatief makkelijk weg, want dit is de cv ketel en wil overgaan naar een warmtepomp.

De andere wordt de uitlaat van een wbp. Ik weet alleen niet of dit nog kan met een ventilatiedakpan?

• Bowen_HAFX
onetime schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:29:

Dak is 5.8m bij 7.3 (geschat). Ik moet nog het dak op voor de exacte maten. Het is alleen de afgelopen dag iets te onstuimig weer geweest.

Maar 1 pijpje kan relatief makkelijk weg, want dit is de cv ketel en wil overgaan naar een warmtepomp.

De andere wordt de uitlaat van een wbp. Ik weet alleen niet of dit nog kan met een ventilatiedakpan?

Misschien van beide pijpjes een ventilatiepan makeb en beide gebruiken als uitgang van de WBP.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:51
Bowen_HAFX schreef op maandag 2 januari 2023 @ 07:40:
[...]

Dak is 5.8m bij 7.3 (geschat). Ik moet nog het dak op voor de exacte maten. Het is alleen de afgelopen dag iets te onstuimig weer geweest.

Maar 1 pijpje kan relatief makkelijk weg, want dit is de cv ketel en wil overgaan naar een warmtepomp.

Misschien van beide pijpjes een ventilatiepan makeb en beide gebruiken als uitgang van de WBP.
WPB door de muur. naar buiten boren

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee