Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.860 views

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10 17:44
Victory schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:47:
Is er een manier om te voorspellen op welk tijdstip op de dag zonne energie zal worden opgewekt?
Jazeker: overdag
En als de zon schijnt het meest en op een bewolkte dag wat minder. Maar alleen op de even seconden.

[ Voor 17% gewijzigd door RobWest op 23-12-2022 00:04 ]

PVOutput

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-10 14:26
RobWest schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:48:
[...]

Als je je EV rechtstreeks vanuit je eigen opwek wil gaan laden, dan ga je dat niet redden. (Dus zonder saldering)
Goede challenge. 1000 Kwh is inderdaad iets te laag. Stel, een gemiddeld afstand van 12.000 km per jaar.
Ik begrijp dat een ID3 of soort gelijke ongeveer 17 kWh per 100km verbruikt. Dan zou dit uitkomen op een jaarverbruik van 2000 Kwh.

• RobWest
pasmanm schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:56:
[...]

Goede challenge. 1000 Kwh is inderdaad iets te laag. Stel, een gemiddeld afstand van 12.000 km per jaar.
Ik begrijp dat een ID3 of soort gelijke ongeveer 17 kWh per 100km verbruikt. Dan zou dit uitkomen op een jaarverbruik van 2000 Kwh.
Ja dat ook, maar dat bedoelde ik eigenlijk niet. In het kader van zelfonderzoek ;)
Hoeveel kWh accu zit er in een EV?
Hoeveel kWh kan je per dag opwekken?
Wat is je eigen verbruik per dag?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
RobWest schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:59:
[...]

Ja dat ook, maar dat bedoelde ik eigenlijk niet. In het kader van zelfonderzoek ;)
Hoeveel kWh accu zit er in een EV?
Hoeveel kWh kan je per dag opwekken?
Wat is je eigen verbruik per dag?
Goede vraag.
In de winter zal dit niet uitkomen.
In de zomer maanden April-Jul is de verwachte opbrengst ongeveer 35 kWh pd. Eigen gebruik ~18kWh; Nog wat WP verbruik erbij. Hou ik ~13 kWh over. Dat zou dan zo'n 80km per dag lading zijn. De laadpaal zal inderdaad wel slim moeten worden aangestuurd...(Volgend projectje :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
pasmanm schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 00:13:
[...]

Goede vraag.
In de zomer maanden April-Jul is de verwachte opbrengst ongeveer 35 kWh pd. Eigen gebruik ~18kWh; Nog wat WP verbruik erbij. Hou ik ~13 kWh over. Dat zou dan zo'n 80km per dag lading zijn. De laadpaal zal inderdaad wel slim moeten worden aangestuurd...(Volgend projectje :) )
De accu van je EV is 50 kWh. Is die een keer helemaal leeg, dan moet je EV 4 dagen aan je huis hangen. En in december de hele maand ;)

Als je dan toch een slimme laadpaal wil. Maak hem dan zelf

En is het een principekwestie om je EV met je eigen panelen te laden?
Is het een economisch iets: Als je je teveel opgewekte kWh voor meer kan verkopen dat het tarief van een laadpaal. Dan is de keuze snel gemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door RobWest op 23-12-2022 00:27 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
RobWest schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 00:20:
[...]

De accu van je EV is 50 kWh. Is die een keer helemaal leeg, dan moet je EV 4 dagen aan je huis hangen. En in december de hele maand ;)
Zekers. we gaan een mooie toekomst tegemoet met stroom management in huis en vervoer.
Soms kan je wachten, soms wil je een volle lading. Ook interessant in combinatie met dynamische energyprijzen. Volgens welk behoefte en algoritme stuur je je laadpaal aan.
Als je dan toch een slimme laadpaal wil. Maak hem dan zelf
Ja, had ik gezien. Ben meer software dan hardware man :-)
En is het een principekwestie om je EV met je eigen panelen te laden?
Is het een economisch iets: Als je je teveel opgewekte kWh voor meer kan verkopen dat het tarief van een laadpaal. Dan is de keuze snel gemaakt.
Niet echt principe. Meer de drive voor economische optimalisatie. Ik ben benieuwd of we dat in de toekomst veel gaan zien, dat de TLV hoger is dan de openbare laadpaal. Dat geldt nu voor sommige aanbieders, maar ik verwacht dat dat zal veranderen.

[ Voor 25% gewijzigd door pasmanm op 23-12-2022 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
pasmanm schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 00:27:
[...]

Zekers. we gaan een mooie toekomst tegemoet met stroom management in huis en vervoer.
Soms kan je wachten, soms wil je een volle lading. Ook interessant in combinatie met dynamische energyprijzen. Volgens welk behoefte en algoritme stuur je je laadpaal aan.

[...]

Ja, had ik gezien. Ben meer software dan hardware man :-)
Ik had nog wat toegevoegd aan mijn vorige post

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-10 21:15

johan_solar

kitesurfing and coding

Victory schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:47:
Is er een manier om te voorspellen op welk tijdstip op de dag zonne energie zal worden opgewekt?
Bij een onbewolkte dag kun je https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ aanhouden. Hier kun je sinds kort ook het vermogen van je omvormer invullen zodat je aftopping meegenomen wordt. Ook je geschatte jaaropbrengst wordt berekend.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:24
pasmanm schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 00:13:
[...]

Goede vraag.
Ik rijd al een paar jaar EV. Als mijn accu leeg is gaat er 60 kWh in. Ik heb 15 panelen, die op de mooiste dag van het jaar ca 32 kWh opleveren. Dat is een paar dagen per jaar, gisteren 1,3 ;) . Als je slim wilt laden, dus alleen als je panelen opwekken, zijn er 2 mogelijkheden: of je kunt soms maar heel erg korte stukjes rijden, of je zult vaak (duur) moeten snelladen 8)7
Ik heb al eens gekeken naar accu’s, maar die zijn nog veel te duur (en te klein).

[ Voor 4% gewijzigd door BGFG op 23-12-2022 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
pasmanm schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 00:27:

Niet echt principe. Meer de drive voor economische optimalisatie. Ik ben benieuwd of we dat in de toekomst veel gaan zien, dat de TLV hoger is dan de openbare laadpaal. Dat geldt nu voor sommige aanbieders, maar ik verwacht dat dat zal veranderen.
Dat is nu al zeker het geval. De TLV's zijn op dit moment wat laag, volgens mij zit Engie nu nog rond de € 0,50
Paar maanden geleden waren de TLV's aanzienlijk hoger. Ik heb een contract tot 1 juli voor 0,90 / 0,68
En ik kan hier in Rotterdam laden voor € 0,32 incl. BTW
Dus ik hang voorlopig mijn EV niet aan mijn huis.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:28

de Peer

under peer review

pasmanm schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:41:
Dank voor de tips. Er zijn inderdaad veel variabelen en hoe meer panelen is logischer wijs financieel altijd beter op de lange termijn, maar wel tegen een goede prijs om de terugverdientijd kort te houden.

Die 1,4 Euro per Wp als benchmark. Is de de europrijs in of excl,. BTW?

Aangezien de toekomst onzeker is, ga ik nu voor het aantal panelen zodat huidige verbruik + toekomstig extra verbruik gecovered is: (aanname: ~2500 KwH hybride WP + ~1000 KwH elec auto)
In zou zeggen: incl. btw.
gewoon aantal offertes opvragen en goed vergelijken.
Ik zou wel meer panelen leggen dan dat je nu van plan bent. Zonde om later weer te moeten bijleggen .

En ook vooral goede contracten afsluiten. Ik heb 91 cent TLV met een jaarcontract. Dat levert me een half jaarinkomen op dit jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 23-12-2022 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ingewikkeld als je incl btw adviseert. Wat zou je adviesrichtprijs dan over een week zijn als er geen btw meer is? Nog steeds 1,4/Wp?

Ten overvloede, ik vermoed dat je bedoelt te zeggen dat een richtprijs van 1,15/Wp ex-btw aan te raden is? Dat is wel flink lager dan de gemiddelde offerte (en het hangt ook sterk van de grootte van de set af uiteraard).

Afhankelijk van grootte en regio is 1 - 1,4euro / Wp ex-BTW wel redelijk gebruikelijk

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 23-12-2022 10:06 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
JvS schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:56:
[...]
Ingewikkeld als je incl btw adviseert. Wat zou je adviesrichtprijs dan over een week zijn als er geen btw meer is? Nog steeds 1,4/Wp?

Ten overvloede, je bedoelt te zeggen dat een richtprijs van 1,15/Wp ex-btw aan te raden is? Dat is wel flink lager dan de gemiddelde offerte (en het hangt ook sterk van de grootte van de set af uiteraard)
Het is ook wel afhankelijk van de inhoud van de offerte. Een eenvoudige set met een stringomvormer is goedkoper dan een Enphase-systeem. En kan je niet meer dan 6 panelen kwijt dan is dat relatief duurder dan 20 panelen. Maar als je niet anders kan, dan moet je wel.

En zelf leggen kan ook nog een optie zijn.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JvS schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:56:
[...]

Ten overvloede, ik vermoed dat je bedoelt te zeggen dat een richtprijs van 1,15/Wp ex-btw aan te raden is? Dat is wel flink lager dan de gemiddelde offerte (en het hangt ook sterk van de grootte van de set af uiteraard).

Afhankelijk van grootte en regio is 1 - 1,4euro / Wp ex-BTW wel redelijk gebruikelijk
Ja heb je gelijk in, de laatste tijd zit het meer in die prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja, locatie, grootte van je set en type set (string of micro inverters) en dan heb je nog de buitencatagorie "sunpower" hebben uiteraard allemaal impact.

1 euro / wp zien we niet zo vaak meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
JvS schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:12:
Ja, locatie, grootte van je set en type set (string of micro inverters) en dan heb je nog de buitencatagorie "sunpower" hebben uiteraard allemaal impact.

1 euro / wp zien we niet zo vaak meer
Wat versta je onder de buitencategorie "Sunpower"?
Ik kwam met mijn 27 panelen en zelf leggen aardig in de buurt van de €1,15/Wp (ex BTW)

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

RobWest schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:20:
[...]

Wat versta je onder de buitencategorie "Sunpower"?
Ik kwam met mijn 27 panelen en zelf leggen aardig in de buurt van de €1,15/Wp (ex BTW)
Dat vind ik idioot dure panelen, zijn wel 50% duurder dan "normale" en dan koop je vooral degradatiegarantie en een goed gevoel. Dat is zegmaar no way near een goede business case.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 23-12-2022 10:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobWest
JvS schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:21:
[...]

Dat vind ik idioot dure panelen, zijn wel 50% duurder dan "normale" en dan koop je vooral degradatiegarantie en een goed gevoel. Dat is zegmaar no way near een goede business case.
Dan moet je die dus niet kopen hè ;)

Mijn advies: neem die panelen qua grootte waar je je dak het meest mee vol kan leggen. Anders gezegd: zoveel mogelijk Wp op je dak.
En kies dan het goedkoopste paneel in die maat.

PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:43
RobWest schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:29:
[...]
En kies dan het goedkoopste paneel in die maat.
Goedkoopste wordt door iemand betaald hè:
https://www.volkskrant.nl...-om-dwangarbeid~b2aeb76b/
En de CO2-winst is bij goedkope (lees: Chinese) panelen stukken minder dan bij Europese:
https://eenvandaag.avrotr...maar-dat-kan-nog-sneller/

[ Voor 10% gewijzigd door bvdbos op 23-12-2022 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
bvdbos schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:32:
[...]

Goedkoopste wordt door iemand betaald hè:
https://www.volkskrant.nl...-om-dwangarbeid~b2aeb76b/
En de CO2-winst is bij goedkope (lees: Chinese) panelen stukken minder dan bij Europese:
https://eenvandaag.avrotr...maar-dat-kan-nog-sneller/
Die discussie over Sunpower hebben we al eerder gehad. Klein stukje van hun website:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3OYhS3a0GzzZVhX-8rw9gHpz7U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TQk6EOcF6W8YGmaBhHhutYyI.png?f=user_large

Doe er mee wat je wil, maar als zij hun panelen vergelijken met "conventionele" panelen uit 2008, dan haak ik af. En laten we hier niet de politieke discussie aangaan welke panelen waar worden gemaakt en onder welke omstandigheden.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zich kan ik dat als argument wel waarderen. Maar mensen kopen het vanwege de rookgordijnen van goede opbrengst en de angst ergens anders een miskoop te doen.

Is er eigenlijk overzicht welke merken die wij kopen (potentieel) gebruik maken van dit soort strafkampproductie? Ik zou dan ook minder geneigd zijn erbij te kopen. Jinko is dus een soort van verdacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
Dan kom je al snel richting het mooiste/beste topic op Tweakers aller tijden:
Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht

De moraal van het verhaal: Ik zou de duurste nemen, die moet wel het beste zijn.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
JvS schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:06:
Op zich kan ik dat als argument wel waarderen. Maar mensen kopen het vanwege de rookgordijnen van goede opbrengst en de angst ergens anders een miskoop te doen.

Is er eigenlijk overzicht welke merken die wij kopen (potentieel) gebruik maken van dit soort strafkampproductie? Ik zou dan ook minder geneigd zijn erbij te kopen. Jinko is dus een soort van verdacht.
Ik koop gewoon op basis van prijs of welke ander argument ik belangrijk vind.
Als ik iets moet gaan kopen op basis van beste arbeidsomstandigheden of wat dan ook, dan kom ik in zo'n oerwoud van propaganda.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-10 11:39
RobWest schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:15:
[...]

Ik koop gewoon op basis van prijs of welke ander argument ik belangrijk vind.
Als ik iets moet gaan kopen op basis van beste arbeidsomstandigheden of wat dan ook, dan kom ik in zo'n oerwoud van propaganda.
En anderen vinden dus precies die arbeidsomstandigheden juist een belangrijk argument. Kunnen we daar dan ook over praten, zonder het af te doen als sprookjes en propaganda?

Meyer Burger is wat mij betreft een mooi voorbeeld. Ontwikkeling in Zwitserland en productie in Duitsland met zo veel mogelijk lokale grondstoffen en toeleveranciers. Veel beter ga je het denk ik niet krijgen qua arbeidsomstandigheden en ecologische voetafdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
microcuts schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:38:
[...]

En anderen vinden dus precies die arbeidsomstandigheden juist een belangrijk argument. Kunnen we daar dan ook over praten, zonder het af te doen als sprookjes en propaganda?

Meyer Burger is wat mij betreft een mooi voorbeeld. Ontwikkeling in Zwitserland en productie in Duitsland met zo veel mogelijk lokale grondstoffen en toeleveranciers. Veel beter ga je het denk ik niet krijgen qua arbeidsomstandigheden en ecologische voetafdruk.
Daar kan ik zeker achter staan. Dat komt veel betrouwbaarder over dan "5 Chinese bedrijven", zonder te weten welke. En dan de tekst: "die volgens hen". Dus als de Amerikaanse overheid iets zegt dan moeten we dat direct geloven? En op basis waarvan?

Dus ja, daar wil ik wel over praten.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-10 11:39
RobWest schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:46:
[...]

Daar kan ik zeker achter staan. Dat komt veel betrouwbaarder over dan "5 Chinese bedrijven", zonder te weten welke. En dan de tekst: "die volgens hen". Dus als de Amerikaanse overheid iets zegt dan moeten we dat direct geloven? En op basis waarvan?

Dus ja, daar wil ik wel over praten.
In datzelfde Volkskrant artikel wordt verwezen naar een rapport van de universiteit van Sheffield ;)

Edit: deze dus https://www.shu.ac.uk/hel...rojects/in-broad-daylight

[ Voor 11% gewijzigd door microcuts op 23-12-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
microcuts schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:54:
[...]

In datzelfde Volkskrant artikel wordt verwezen naar een rapport van de universiteit van Sheffield ;)

Edit: deze dus https://www.shu.ac.uk/hel...rojects/in-broad-daylight
Dat is in ieder geval iets. Ik heb geen abo, dus dat kon ik niet zien.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 12:30
RobWest schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:10:
Dan kom je al snel richting het mooiste/beste topic op Tweakers aller tijden:
Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht

De moraal van het verhaal: Ik zou de duurste nemen, die moet wel het beste zijn.
Daar tegenover staat weer de oude volkswijsheid:
"Wil je goed, of wil je goedkoop?".
"Goedkoop, duurkoop."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ultraboy schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:10:
[...]

Daar tegenover staat weer de oude volkswijsheid:
"Wil je goed, of wil je goedkoop?".
"Goedkoop, duurkoop."
In geval van die sunpower panelen, die zijn gewoon (veel) te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-10 11:36
Dit is de datasheet van de APsystems DS3
Mag ik deze overdimensioneren en 2 panelen van 535Wp aansluiten?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jkHVKDd.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-10 12:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Kakola schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:48:
Dit is de datasheet van de APsystems DS3
Mag ik deze overdimensioneren en 2 panelen van 535Wp aansluiten?

[Afbeelding]
Als in, 1 paneel van 535 Wp per tracker? Zo ja, dan overdimensioneer je helemaal niet en blijf je binnen de specs van zowel de DS3 als de DS3-L.

Waar het echt om gaat is of je qua Voc, Vmp en Isc binnen specs blijft. Voc om hem heel te houden en Vmp en Isc om goede opbrengst te houden. In je lijst zijn dat, respectievelijk, Bedrijfsspanningbereik, Spanningsbereik-MPPT en maximale ingangsstroom.

[ Voor 8% gewijzigd door Termy op 23-12-2022 22:07 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
JvS schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:13:
[...]

In geval van die sunpower panelen, die zijn gewoon (veel) te duur.
Ik heb 1,33€ per Wp betaald voor Sunpower. Zo gek vond ik die prijs in Augustus niet. Offerte gemaakt in Mei in België voor 6000Wp met een Sma omvormer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:06
Weet iemand of de salderingsregeling onlangs door de eerste kamer is aangenomen? Die kamer heeft tegenwoordig een eigen willetje, ik lees er niets over. Iemand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraboy
Als je even had gegoogeld, had je het antwoord zo kunnen vinden:
https://pure-energie.nl/k...ringsregeling-vanaf-2023/

Afbouwvoorstel is door het Kabinet vooruitgeschoven (Is dit Kabinet heel goed in.) naar ingangsdatum 1 januari 2025. De Kamer is er dus nog niet mee bezig geweest en ik moet nog zien met de huidige wereld wat er van de huidige salderingsvoornemens/plannen ooit terechtkomt. Niks is meer te plannen in de huidige tijden vol radicale gebeurtenissen.
Het devies blijft dus: "Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan." 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraboy op 24-12-2022 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ultraboy schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:42:

Afbouwvoorstel is door het Kabinet vooruitgeschoven (Is dit Kabinet heel goed in.) naar ingangsdatum 1 januari 2025. De Kamer is er dus nog niet mee bezig geweest en ik moet nog zien met de huidige wereld wat er van de huidige salderingsvoornemens/plannen ooit terechtkomt. Niks is meer te plannen in de huidige tijden vol radicale gebeurtenissen.
Ja en de behandeling van het wetsvoorstel is ook al weer uitgesteld:
https://solarmagazine.nl/...-nu-knopen-door-te-hakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:27
Termy schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:06:
[...]

Als in, 1 paneel van 535 Wp per tracker? Zo ja, dan overdimensioneer je helemaal niet en blijf je binnen de specs van zowel de DS3 als de DS3-L.

Waar het echt om gaat is of je qua Voc, Vmp en Isc binnen specs blijft. Voc om hem heel te houden en Vmp en Isc om goede opbrengst te houden. In je lijst zijn dat, respectievelijk, Bedrijfsspanningbereik, Spanningsbereik-MPPT en maximale ingangsstroom.
Overdimensioneren kan ook gelezen worden als meer paneelvermogen dan omvormer vermogen natuurlijk. Wat heel normaal is. @Kakola Ik zou het wel op de DS3 doen en niet de DS3-L - erg klein prijsverschil.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
Ultraboy schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:42:

Wel goed lezen aub :) het staat op de agenda vd eerste kamer van 19 december. Een artikeltje uit september is dan niet relevant.

Uit solar magazine van de afgelopen week:
Totdat de Eerste en Tweede Kamer instemmen met het wetsvoorstel, is de startdatum voor de afbouw van de salderingsregeling echter nog niet definitief. Het inplannen van de behandeling van het wetsvoorstel liet in eerste instantie lang op zich wachten, maar uiteindelijk werd een gaatje in de politieke agenda gevonden, te weten in de maand september. Sindsdien volgde echter uitstel naar half oktober, naar begin december en uiteindelijk de laatste week voor het kerstreces.

Die laatste week is voorbij... De eerste kamer heeft het volgens mij nog steeds niet aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ronald schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:27:
[...]

Overdimensioneren kan ook gelezen worden als meer paneelvermogen dan omvormer vermogen natuurlijk. Wat heel normaal is. @Kakola Ik zou het wel op de DS3 doen en niet de DS3-L - erg klein prijsverschil.
Ja dat is wat ik impliceerde met dat je binnen de Voc etc moet blijven. Wp is niet zo relevant, althans niet voor de goede werking. 535 is wel veel voor de DS3-L, ja, dat moet wel erg ongunstig liggen wil dat niet aftoppen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10 13:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/on98iHjsrJfk44AVCsF3Sh_hsDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSIONHVmMQwVPceAdGZTGe42.jpg?f=fotoalbum_large

Tadaam :)
Zonnepanelen tegen de 'gevel'.

De orginele keuze was eerst trespa, maar dit is even goed (om constructie te beschermen tegen water + goedkoper bijna zelfs denk - had het in beide gevallen zelf geinstalleerd).

4.095 Wattpiek extra^^

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 24-12-2022 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bottom line schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:28:
[Afbeelding]

Tadaam :)
Zonnepanelen tegen de 'gevel'.

De orginele keuze was eerst trespa, maar dit is even goed (om constructie te beschermen tegen water + goedkoper bijna denk - had het in beide gevallen zelf geinstalleerd).

4.095 Wattpiek extra^^
grappig, kreeg je daar zo maar een vergunning voor? Of is dit in België?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10 13:05
de Peer schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:00:
[...]

grappig, kreeg je daar zo maar een vergunning voor? Of is dit in België?
België.
Vergunning voor de dakterrasmuur had ik. Is ook amper tot niet in het zicht vanuit het openbaar trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraboy
Jailhouse schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:23:
[...]

Wel goed lezen aub :) het staat op de agenda vd eerste kamer van 19 december. Een artikeltje uit september is dan niet relevant.

Die laatste week is voorbij... De eerste kamer heeft het volgens mij nog steeds niet aangenomen.
Ik begrijp niet goed wat je nu wilt zeggen. ik lees nergens dat de TK het voorstel al heeft behandeld en aangenomen dus de EK is dan sowieso nog niet aan de orde.
Er ligt m.i. een Kabinetsvoorstel waar nog niets mee is gebeurd. Zie ik wat over het hoofd, dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraboy op 25-12-2022 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
Ultraboy schreef op zondag 25 december 2022 @ 00:11:
[...]

Ik begrijp niet goed wat je nu wilt zeggen. ik lees nergens dat de TK het voorstel al heeft behandeld en aangenomen dus de EK is dan sowieso nog niet aan de orde.
Er ligt m.i. een Kabinetsvoorstel waar nog niets mee is gebeurd. Zie ik wat over het hoofd, dan?
Je zet me aan het denken, dank je.
Alle technische sites en magazines gooien de bestuurlijke procesgang op een hoop. Wsl weten ze net als ik niet hoe dit proces exact loopt.
Voorheen was het verhaal dat de afbouw nagenoeg zeker was en het zou op 19(?) december door de eerste kamer afgehandeld worden. Nu blijkt het daar niet op de agenda te staan en daardoor (?) blijft het in behandeling van de tweede kamer. Daar wordt het telkens weer uitgesteld. Mijn conclusie is dat afbouw vanaf 2025 nog _helemaal geen zekerheid_ is, in tegenstelling tot wat beweert wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
Jailhouse schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:39:
[...]

Mijn conclusie is dat afbouw vanaf 2025 nog _helemaal geen zekerheid_ is, in tegenstelling tot wat beweert wordt.
2025 lijkt voor menige installateur inmiddels een drukmiddel/verkooppraatje te zijn geworden om twijfelaars over de streep te trekken.

Ik heb hier voor een offerte ook een bedrijf gehad die daar meteen over begon en tegelijkertijd mij de zegeningen aanprees van een SMA omvormer, terwijl er om het huis heen totaal geen bomen- of andersoortige schaduw aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jailhouse schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:39:
Mijn conclusie is dat afbouw vanaf 2025 nog _helemaal geen zekerheid_ is, in tegenstelling tot wat beweert wordt.
Het is uiteraard geen zekerheid tot het door de kamers is. Maar je post lijkt meer "het is niet heel waarschijnlijk" uit te stralen.

Alles lijkt er toch op uit te draaien dat het in 2025 afgebouwd gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraboy
JvS schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:36:
[...]

Alles lijkt er toch op uit te draaien dat het in 2025 afgebouwd gaat worden.
Die aanname is net zoveel waard als de aanname van het tegendeel.
Gezien de huidige chaotische tijden waarin we leven, is niets meer zeker totdat het daadwerkelijk feit is.

Ik sluit niks meer uit in ieder geval. Ook niet dat geplande afbouw in 2025 gewijzigd gaat worden, om welke reden ook,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ultraboy schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:11:
[...]

Die aanname is net zoveel waard als de aanname van het tegendeel.
Gezien de huidige chaotische tijden waarin we leven, is niets meer zeker totdat het daadwerkelijk feit is.

Ik sluit niks meer uit in ieder geval. Ook niet dat geplande afbouw in 2025 gewijzigd gaat worden, om welke reden ook,
Ik sluit ook niet uit dat het later wordt. Maar ik zou zeker niet zeggen dat het 50/50 is of "net zoveel waard". Het lijkt me erg waarschijnlijk dat die afbouw in 2025 plaats gaat vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 25-12-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

JvS schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:20:
[...]

Ik sluit ook niet uit dat het later wordt. Maar ik zou zeker niet zeggen dat het 50/50 is of "net zoveel waard". Het lijkt me erg waarschijnlijk dat die afbouw in 2025 plaats gaat vinden.
Dat is makkelijk in de gaten te houden door hier op het forum te kijken naar hoe makkelijk mensen naar 3x25A kunnen. Zolang er problemen zijn om meters geleverd/geplaatst te krijgen zal salderen niet afgeschaft kunnen worden. Maar goed 2025 is nog vrij ver weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JvS schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:20:
[...]

Tsja dat zou dan voor het eerst zijn. De vorige 3 of 4 keer dat er een datum voor afschaffing/afbouw vast lag ging het niet door. Eigenlijk is er rond salderen /zonnepanelen vrijwel niets doorgevoerd de afgelopen 10 jaar.

Het kan, maar ik verwacht zelf niet dat 2025 door gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraboy
Termy schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:25:
[...]
Dat is makkelijk in de gaten te houden door hier op het forum te kijken naar hoe makkelijk mensen naar 3x25A kunnen. Zolang er problemen zijn om meters geleverd/geplaatst te krijgen zal salderen niet afgeschaft kunnen worden. Maar goed 2025 is nog vrij ver weg.
Als er de komende jaren grootschalig in energietransitie wordt geïnvesteerd en de productie kan de vraag niet bijhouden - wat nu al een tijdje het geval is - moet ik alle geplande voornemens nog zien.

En dan hebben we het nog niet eens over de levensduur van dit Kabinet en de Kamer(s), alsmede de capaciteitsproblemen van het net waar we nu grootschalig tegenaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Termy schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:25:
[...]

Ik snap het niet: waarom zou je naar 3x25A moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
Nou als je die vraag even in had gevuld bij Google, had je het hier volgende antwoord ook meteen gehad:

Dit is een standaard huisaansluiting, geschikt voor huishoudens met standaard apparatuur. Denk aan: zonnepanelen, een inductiekookplaat, een warmtepomp (afhankelijk van het vermogen) en het opladen van een elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-10 11:36
Termy schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:06:
[...]

Het zal maar een kwestie van bewoording zijn. Mijn vraag was dus: mag je 2 keer 550Wp hangen, terwijl de DS3 maar 880VA als output heeft. In Belgie noemen we dit overdimensioneren bij een klassieke stringomvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kakola schreef op zondag 25 december 2022 @ 20:30:
[...]

Het zal maar een kwestie van bewoording zijn. Mijn vraag was dus: mag je 2 keer 550Wp hangen, terwijl de DS3 maar 880VA als output heeft. In Belgie noemen we dit overdimensioneren bij een klassieke stringomvormer
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Kakola schreef op zondag 25 december 2022 @ 20:30:
[...]

Zie mijn signature ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

BGFG schreef op zondag 25 december 2022 @ 20:23:
[...]

Ik snap het niet: waarom zou je naar 3x25A moeten?
Moet niet maar willen wel. Maar kunnen niet want tekorten. En als dat niet kan terwijl men naar een dubbel telwekmeter moet (zal heel vaak slim/digitaal zijn) om van salderen af te kunnen, dan kan je uittekenen dat dat niet gaat lukken en salderen er dus (nog) niet af gaat. Of ze moeten Belgische dingen gaan doen met verschillende regels voor verschillende meters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Ultraboy schreef op zondag 25 december 2022 @ 20:28:
Nou als je die vraag even in had gevuld bij Google, had je het hier volgende antwoord ook meteen gehad:

Dit is een standaard huisaansluiting, geschikt voor huishoudens met standaard apparatuur. Denk aan: zonnepanelen, een inductiekookplaat, een warmtepomp (afhankelijk van het vermogen) en het opladen van een elektrische auto.
Hoe kom je daar bij? Ik heb al jaren 1x40A, 15 zonnepanelen, een inductiekookplaat, een lucht/lucht warmtepomp en laadt meerdere keren per week probleemloos mijn EV (60 kWh) thuis op. Maar stuur me even de link waar deze “standaard” huisaansluiting” beschreven is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BGFG schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:10:
[...]

Hoe kom je daar bij? Ik heb al jaren 1x40A, 15 zonnepanelen, een inductiekookplaat, een lucht/lucht warmtepomp en laadt meerdere keren per week probleemloos mijn EV (60 kWh) thuis op. Maar stuur me even de link waar deze “standaard” huisaansluiting” beschreven is?
3x25 is standaard. Maar 1x40A is dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
de Peer schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:15:
[...]

3x25 is standaard. Maar 1x40A is dat ook.
Dat dacht ik toch ook maar @Ultraboy doet anders voorkomen. Begon al aan mezelf te twijfelen. Zie het verband met salderen ook niet, dat doe ik ook al een paar jaar. Mijn slimme meter houdt dat keurig bij en ik volg het met een aantal Homewizard meetpunten. Laden van de auto, met loadbalancing, gaat prima. Zie het nut ook niet om te switchen naar 3x25a; sterker nog: met mijn 1 fase EV ga ik dan langzamer laden 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door BGFG op 25-12-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
<knip> We reageren behulpzaam of we reageren niet

[ Voor 85% gewijzigd door Septillion op 27-12-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
BGFG schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:18:
[...]

Dat dacht ik toch ook maar @Ultraboy doet anders voorkomen.
Hoe kom je daarbij? Ik heb gegoogeld en dat was het antwoord dat ik vond. Dat heb ik er ook bij vermeld.

Liander geeft het volgende verhaal:
https://www.liander.nl/maximaal-vermogen

[ Voor 17% gewijzigd door Ultraboy op 26-12-2022 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Termy schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:58:
[...]

Moet niet maar willen wel. Maar kunnen niet want tekorten. En als dat niet kan terwijl men naar een dubbel telwekmeter moet (zal heel vaak slim/digitaal zijn) om van salderen af te kunnen, dan kan je uittekenen dat dat niet gaat lukken en salderen er dus (nog) niet af gaat. Of ze moeten Belgische dingen gaan doen met verschillende regels voor verschillende meters.
Ik begrijp nog niet helemaal wat salderen met 3x25 te maken heeft.

Uiteraard moet iedereen naar een dubbel telwerk om het goed te laten werken. Volgens mij heeft bijna iedereen dat al ten eerste. Maar slechte levertijd nu, lijkt me geen voorwaarde om de wet niet door te voeren over twee jaar. Je kan zelfs de wet doorvoeren en technisch nog niet in staat zijn het in 100% van de huishoudens te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
JvS schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:37:
[...]

Uiteraard moet iedereen naar een dubbel telwerk om het goed te laten werken. Volgens mij heeft bijna iedereen dat al ten eerste. Maar slechte levertijd nu, lijkt me geen voorwaarde om de wet niet door te voeren over twee jaar. Je kan zelfs de wet doorvoeren en technisch nog niet in staat zijn het in 100% van de huishoudens te doen.
Ik begrijp dat ook niet. Heb je dan in de toekomst een 3 fasen aansluiting nodig voor salderen? Dat doe ik nu toch ook al met 1 fase en een slimme meter (met dubbel telwerk, maar dat is m.I niet eens nodig voor salderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

BGFG schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:58:
[...]

Ik begrijp dat ook niet. Heb je dan in de toekomst een 3 fasen aansluiting nodig voor salderen? Dat doe ik nu toch ook al met 1 fase en een slimme meter (met dubbel telwerk, maar dat is m.I niet eens nodig voor salderen)
Is de gedachte misschien: Voor afschaffen salderen > kan alleen als iedereen een slimme meter heeft > 3 fase slimme meters zijn slecht verkrijgbaar want niet iedereen kan overstappen naar 3 fase

Dus: Zolang er wachtlijsten zijn voor 3 fase, kan salderen niet afgeschaft worden want beide wachten op de juiste type meters (?). Dus niet echt 3 fase en afschaffen salderen zijn niet causaal verbonden, maar meer een gezamelijk probleem.

Ben ik het niet mee eens :P. Misschien is er helemal geen 1 fase meterterkort. En je zou het nu ook af kunnen schaffen (lost van de trage processen)

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 26-12-2022 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Ultraboy schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:42:
[...]

Hoe kom je daarbij? Ik heb gegoogeld en dat was het antwoord dat ik vond. Dat heb ik er ook bij vermeld.

Liander geeft het volgende verhaal:
https://www.liander.nl/maximaal-vermogen
Dat heb ik uiteraard gedaan: de tekst maar even gekopieerd, maar ik zie echt nergens staan dat je voor salderen een 3-fase aansluiting moet hebben, maar ik kan het uiteraard fout hebben. Voor mijn energiebehoefte ( en die is met een EV best fors), kan ik met 1x40 prima uit de voeten, maar geef mij een goede reden waarom ik (best fors) zou moeten investeren, en ik ben wellicht overtuigd.

Welke aansluiting heeft u nodig?
Gaat u verbouwen of verhuizen en denkt u na over het vermogen? Liander mag u niet adviseren welke aansluiting u nodig heeft. We kunnen u wel een voorbeeld geven hoe u zelf het vermogen berekent dat u nodig heeft. Raadpleeg altijd een installateur voor advies.

Bepaal uw maximale vermogen
Het maximaal vermogen is de totale belasting die uw aansluiting aan kan. Dit werkt als volgt:

Elk apparaat gebruikt een aantal watt.
De aansluiting heeft een maximaal aantal watt beschikbaar.
Al uw apparaten samen bepalen welk vermogen u nodig heeft.
Wat gebeurt er bij overbelasting?

Een 3x25 ampère-aansluiting heeft een maximaal vermogen van ongeveer 17.000 watt. Dat houdt in dat er tot 17.000 watt aan apparatuur tegelijkertijd kan aanstaan. Zet u meer dan 17.000 tegelijk aan? Dan overbelast u de aansluiting en ‘springt’ de aansluiting eruit zodat u geen stroom heeft. Komt het vaker voor? Dan gaat de hoofdzekering stuk. Wij moeten deze dan vervangen. U kunt dit niet zelf doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

BGFG schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:03:
[...]

Dat heb ik uiteraard gedaan: de tekst maar even gekopieerd, maar ik zie echt nergens staan dat je voor salderen een 3-fase aansluiting moet hebben,
Voor salderen heb je geen 3 fase aansluiting nodig.

3 fase maakt hoog vermogen makkelijker (dus 10kW omvormer, 11kW laadpaal, 11kW kookplaat) en je kan er meer totaalvermogen mee trekken. Heb je dat niet nodig? Dan heb je geen 3 fase nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door JvS op 26-12-2022 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:01
JvS schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:04:
[...]

Voor salderen heb je geen 3 fase aansluiting nodig.

3 fase maakt hoog vermogen makkelijker (dus 10kW omvormer, 11kW laadpaal, 11kW kookplaat) en je kan er meer totaalvermogen mee trekken. Heb je dat niet nodig? Dan heb je geen 3 fase nodig.
dacht ook al waar komt it verhaal nu weer vandaan

ik denk dat men bang is dat men op fase 1 zijn stroom verbruikt en dan op fase 2 aan het terug leveren is dat dus niet in huis word verbruikt.
maar tot nog toe los van salderen word het totaal toch in de meter zelf verwerkt?
het is mogelijk wel een puntje van aandacht. hoe gaan ze daar mee om straks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

JvS schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:37:
[...]

Ok, zo ingewikkeld is het niet. Het heeft idd niks te maken met 3 fasen op zich, het gaat om logica, deduceren en combineren:

Feit 1: dubbele telwerken zijn nodig bij iedereen om belastingongelijkheid te voorkomen. Dit is nu al jaren de reden dat afbouw van salderen wordt uitgesteld

Feit 2: er zijn tekorten aan zulke meters, zie de mensen die naar 3x25A willen gaan en geen meter kunnen krijgen.

Misschien dat alleen mensen op 1 fase nog een oude enkel Ferraris hebben en dat die 1 fase dubbele meters wel voorradig zijn, maar ik denk dat het redelijk is om te stellen dat dat niet zo is of dat men sowieso probeert over te stappen naar 3 fasen om andere redenen (auto, PV, wie weet) en dus een 3 fasen digitale meter nodig heeft.

De optelsom die je dan maakt is dat je hier op het forum in de gaten kunt houden wat mensen zeggen over hoe lang het duurt voordat ze zo'n meter geleverd kunnen krijgen. Als dat nog steeds achterlijk lang is ergens in 2024 dan is het een redelijke gok dat salderen er in 2025 nog niet af gaat.

Dat is alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ingewikkelde optelsom (zie mn andere reactie :P)
Termy schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:13:
[...]

Feit 1: dubbele telwerken zijn nodig bij iedereen om belastingongelijkheid te voorkomen. Dit is nu al jaren de reden dat afbouw van salderen wordt uitgesteld
Hoe kom je erbij dat dit de reden is? Dit is volgens mij helemaal niet zo.

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 26-12-2022 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraboy
https://www.rijksoverheid...ngsregeling-naar-de-kamer

Meter die afname en invoeding apart kan meten vereist
Netbeheerders zijn op dit moment druk bezig met de uitrol van de 'slimme meter'. Op dit moment beschikt 80% van alle kleinverbruikers al over zo’n meter. [b]Het is voor de afbouw van de salderingsregeling vereist dat kleinverbruikers beschikken over een meter die levering en teruglevering van elektriciteit afzonderlijk kan meten.[/b] Dat kan een slimme meter zijn of een digitale meter die niet op afstand uitleesbaar is. Netbeheerders bieden vanaf 2021 gedurende twee jaar iedereen die nog geen geschikte meter heeft opnieuw zo’n meter die afname en invoeding apart kan meten aan. Met dit wetsvoorstel wordt het verplicht deze te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
verwijderd

[ Voor 106% gewijzigd door Ultraboy op 26-12-2022 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ultraboy schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:31:
[...]

Misschien beter eerst toch even checken? ;)
Dit is leuk, technisch is het nodig ja om het te laten werken. Maar het is niet zo dat die wet is uitgesteld omdat slimme meters slecht leverbaar zijn.

Sterker nog, tot die wet is aangenomen zijn slimme meters niet eens verplicht dus er zullen altijd principiele mensen zijn die geen slimme meter hebben als die wet wordt angenomen. Die wet is echt stap 1 en die wet aannemen is niet afhankelijk van of 100,00% van de mensen een slimme meter hebben (of meter met dubbel telwerk om precies te zijn).

Als laatste is een tekort aan 3 fase meters geen hard bewijs dat er ook een tekort is aan 1 fase slimme meters...

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 26-12-2022 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-10 22:02
Zullen we dit naar de kroeg verplaatsen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 10:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even een stukje uit de dsmr: "the poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method." Oftewel, onderling verrekenen in de meter. Deze info is ook te vinden in de relevante topics (over salderen, of hoe 3 fase meters werken, allemaal te vinden via de zoekfunctie)

en nu graag weer ontopic

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-10 22:06
Vliegvlug schreef op woensdag 14 december 2022 @ 00:40:
[...]

Die mail van Sunny Portal, krijg je daar dan deze melding in: “De actualisering van de realtime gegevens is afgebroken”?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PDwFOQlW3mnWr0ChZTuZwOTOag=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qaFLGW9cFZr92tzFfsGHWDc3.png?f=user_large

Staat in de tooltip dat alleen geregistreerde e-mailadressen mogen worden opgevoerd maar het is nota bene het e-mailadres waarmee ik in Sunny Portal aanlog! :?
[/quote]
Ik heb wel 2x het zelfde mailadres, maar ieder met een ander wachtwoord!

Als bij jou het aanleveren van gegevens aan Sunny Portal stopt en je zo’n waarschuwingsmail krijgt kan je je omvormer dan nog steeds benaderen via het lokale netwerk of is die dan helemaal van je netwerk afgevallen?
[/quote]
Ik heb wel een vast IP adres, maar kan hem niet via de browser benaderen. Dit gaat uitsluitend via sunny portal of Sunny explorer.
Na resetten van de SMA kreeg ik onderstaande meldingen in Sunny Explorer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSK8j6trFLCiUqoj4Iig_TCUjfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LA579UNqnyLr8pnpuj97M72v.png?f=fotoalbum_large

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-10 19:46
Wat is op dit moment een interessant merk type zonnepaneel prijs/kwaliteit gezien?
Heb nu 12x hyundai 400Watt, heel mooi paneel. Samen met S440 optimizers.
Ik wil nu uitbreiden met ook 12 panelen op de voorkant van het huis, ook met S440 optimizers
Ik was benieuwd of er goedkopere alternatieven zijn voor de Hyundai, wel graag full black.
Gaat om zelf plaatsen, dus niet gebonden aan opdrachtgever.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
ron36 schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:29:
Wat is op dit moment een interessant merk type zonnepaneel prijs/kwaliteit gezien?
Heb nu 12x hyundai 400Watt, heel mooi paneel. Samen met S440 optimizers.
Ik wil nu uitbreiden met ook 12 panelen op de voorkant van het huis, ook met S440 optimizers
Ik was benieuwd of er goedkopere alternatieven zijn voor de Hyundai, wel graag full black.
Gaat om zelf plaatsen, dus niet gebonden aan opdrachtgever.
Kies eerst een formaat wat het best bij je dak past. Mijn advies: vol leggen.
Dus soms kan je met een iets groter of iets kleiner formaat je dak effectiever vol leggen. Sommige panelen zijn precies in de verhouding 1:2 zodat je eventueel ook portrait en landscape kan combineren
Kies dan het goedkoopste paneel wat je kan vinden in die maat. En dan wel of geen full black.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:03

Vliegvlug

Flight Simple

Bedankt voor het aan me laten weten nu de foutmelding weer bij je optreedt!
Het is wel een andere melding dan dat ik krijg.
Ik heb wel 2x het zelfde mailadres, maar ieder met een ander wachtwoord!
Wat bedoel je daarmee?
ik log op Sunny Portal aan met het e-mailadres dat ik ook wil invullen bij Configuratie communicatiebewaking
Waar als toelichting bij staat:
“Kies hier of u de communicatie tussen Sunny Portal en de omvormers wilt bewaken. U wordt per e-mail geïnformeerd als een omvormer niet kan worden bereikt.”

Daar staat nu enkel het e-mailadres van het bedrijf dat de boel geïnstalleerd heeft maar mijn eigen e-mailadres daar toevoegen kan dus niet.
Ik heb wel een vast IP adres, maar kan hem niet via de browser benaderen. Dit gaat uitsluitend via sunny portal of Sunny explorer.
Bij mij is de omvormer dan altijd nog wel lokaal te benaderen dus lijkt erop dat je een andere probleem hebt dan ik.
Wanneer er geen storing is kan je de omvormer wel lokaal benaderen ga ik vanuit?
Na resetten van de SMA kreeg ik onderstaande meldingen in Sunny Explorer.
[Afbeelding]
Ik heb dergelijke meldingen nooit gezien in mijn omvormer, dus dat bevestigt naar mijn idee dat er een ander probleem bij jou speelt.
Er wordt sowieso weinig gelogd in Sunny Portal, de omvormer is sinds 4 okt actief en er staan maar een handje vol melding in.

Maar wat me nu wel pas opvalt is dat precies op het moment dat mijn grafiek op 1 dec 2022 wegvalt ik de volgende meldingen in het installatielogboek heb staan:
  • Info 1-12-2022 14:20:21 Berekende kanalen zijn door serviceline@sma.de bewerkt.
  • Info 1-12-2022 14:19:51 Berekende kanalen zijn door serviceline@sma.de bewerkt.
  • Info 1-12-2022 14:19:23 Nieuwe pagina 'Installatieprofiel' is door gebruiker serviceline@sma.de gemaakt.
Blijkbaar heeft SMA zelf iets aangepast wat tot mijn probleem geleidt heeft.
Ik vermoed dat ik er dan ook zelf weinig aan kan doen om het op te lossen en het maar bij hun moet gaan aanmelden.
Ik heb het ook al bij mijn installateur aangemeld maar die lijkt er weinig mee te doen terwijl ik het toch al een paar keer heb nagevraagd. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Zou iemand van jullie mij kunnen helpen?

3 en half jaar geleden heb ik zelf panelen gelegd met het enphase systeem. Goed te doen, want het waren zijn grote panelen op een eigen gemaakte schans op de carport en garage.

Nu zit ik er serieus over na te denken om een warmtepomp aan te schaffen en wil daarom ook de naar het oosten georiënteerd schuindak van het huis vol te leggen. BTW teruggave mag ook opnieuw aangevraagd worden, dus dat is ook een leuke bijkomstigheid.

Ik ga een offerte aanvragen bij de lokale installateur, maar als de wachttijd te lang is of kosten te hoog, huur ik een hoogwerker en doe ik het zelf.

Het enige wat mij nog niet duidelijk is, is hoe ik het beste de dakdoorvoer zou kunnen maken. Zou 1 van jullie hier alsjeblieft een voorbeeld van kunnen geven?

[ Voor 6% gewijzigd door Bowen_HAFX op 27-12-2022 09:36 ]

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bowen_HAFX schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:35:
BTW teruggave mag ook opnieuw aangevraagd worden, dus dat is ook een leuke bijkomstigheid.
dat is vaak niet de moeite waard. In mijn geval zou ik zelfs bij moeten betalen bij een uitbreiding, ipv een teruggave ontvangen.
Maar je hebt geluk, per 1 januari gaat het BTW tarief naar 0%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Bowen_HAFX BTW? Volgend jaar kopen, geen probleem meer.
Hoogwerker? Heb je geen dakraam waar alles doorheen kan?
Enphase? Zonder veel schaduw gewoon een string omvormer.
Dakdoorvoer? Boor een gat net groot genoeg door je dakbeschot (6mm?) en duw de kabel er door.
Slijp desgewenst de pan waar hij onderuit komt in. Of naast een beugel.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-10 19:46
RobWest schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:59:
[...]

Kies eerst een formaat wat het best bij je dak past. Mijn advies: vol leggen.
Dus soms kan je met een iets groter of iets kleiner formaat je dak effectiever vol leggen. Sommige panelen zijn precies in de verhouding 1:2 zodat je eventueel ook portrait en landscape kan combineren
Kies dan het goedkoopste paneel wat je kan vinden in die maat. En dan wel of geen full black.
De hyundai is 1719x1140, daarvan kan ik er precies 12 kwijt. Op de voorkant kan ik hetzelfde kwijt dus.
Ik was vooral benieuwd of er goedkopere panelen zijn met vergelijkbare specs/kwaliteit.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ron36 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:43:
[...]

De hyundai is 1719x1140, daarvan kan ik er precies 12 kwijt. Op de voorkant kan ik hetzelfde kwijt dus.
Ik was vooral benieuwd of er goedkopere panelen zijn met vergelijkbare specs/kwaliteit.
Vast, dat is gewoon een kwestie van een paar rondjes klikken in de bekende webwinkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
onetime schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:02:
@Bowen_HAFX BTW? Volgend jaar kopen, geen probleem meer.
Hoogwerker? Heb je geen dakraam waar alles doorheen kan?
Enphase? Zonder veel schaduw gewoon een string omvormer.
Dakdoorvoer? Boor een gat net groot genoeg door je dakbeschot (6mm?) en duw de kabel er door.
Slijp desgewenst de pan waar hij onderuit komt in. Of naast een beugel.
Heb al enphase omvormers en dan is het 1 groot systeem. Bovendien makkelijk aan te sluiten en weet hoe het werkt.

Ik heb wel een dakraam, maar vind het nogal spannend. Toch net iets handiger met een hoogwerker.

Maar hoe boor je het gat? Schuin? Loodrecht op het dakbeschot? Eventueel nog een pvc pijpje met opstaand randje? Afkitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik wil er nog een paar paneeltjes bij leggen op mijn overkapping. Ik wil een klein schansje maken met gebruik van montagerails. Maar de meeste rails lijken overal uitverkocht te zijn.
Waar kan ik het beste naar uitwijken? Het maakt me eigenlijk niet eens uit wat het is, ik knutsel wel wat. Waar vind ik nog rails op voorraad?

Anders moet ik toch met hout of (zelfgemaakte) betonvoeten aan de slag denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:58
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:53:
[...]

Heb al enphase omvormers en dan is het 1 groot systeem. Bovendien makkelijk aan te sluiten en weet hoe het werkt.

Ik heb wel een dakraam, maar vind het nogal spannend. Toch net iets handiger met een hoogwerker.

Maar hoe boor je het gat? Schuin? Loodrecht op het dakbeschot? Eventueel nog een pvc pijpje met opstaand randje? Afkitten?
Als je echt bang bent dat het naar binnen regent/druppelt/condenseert dan zou je zo iets in het klein kunnen simuleren. Ringetje, kit, lijm, bochtjes, recht pijpje en eventueel een beetje pu schuim. Succes

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutercl
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-01-2024
Crossposts zijn niet toegestaan. Gaan verder in je eigen topic

[ Voor 97% gewijzigd door Septillion op 27-12-2022 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:43
woutercl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:18:
Beste Mede tweakers,

Op dit moment ben ik bezig met het opvragen van offertes voor zonnepanelen op ons nieuwbouwhuis. De meeste offertes komen uit op Solaredge. Na wat researchen ben ik erachter gekomen dat de door de installateurs geleverde opstellingen mogelijk niet helemaal optimaal zijn. Ik heb echter geen toegang tot de solar edge design tool en ook geen idee wat het mogelijke verlies is van de niet optimale opstelling.
Je kan zelf een account aanmaken op https://designer.solaredge.com/ en voor de rest zou ik zeggen : maak even een eigen topic aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutercl
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-01-2024
bvdbos schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:23:
[...]

Je kan zelf een account aanmaken op https://designer.solaredge.com/ en voor de rest zou ik zeggen : maak even een eigen topic aan ;)
Dank voor je reactie! Ik heb geprobeerd een eigen account aan te maken echter lukt dit niet als je nog geen installatie hebt of geen bedrijf hebt. Of zijn hier nog andere mogelijkheden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Op dit moment ben ik dus ook bezig met het ontwerpen van een opstelling.

Even een praktisch vraagje. Als ik het goed begrepen heb, dien je 500mm afstand van dakrand tot paneel te hebben in verband met wind belasting.

Houdt iedereen zich hieraan? Ik zit nu op ongeveer 350mm, persoonlijk zou ik dit wel aandurven. Hebben jullie hier ervaring mee?

En hoe zit het met de erfgrens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:56:
Ik wil er nog een paar paneeltjes bij leggen op mijn overkapping. Ik wil een klein schansje maken met gebruik van montagerails. Maar de meeste rails lijken overal uitverkocht te zijn.
Waar kan ik het beste naar uitwijken? Het maakt me eigenlijk niet eens uit wat het is, ik knutsel wel wat. Waar vind ik nog rails op voorraad?

Bedoel je deze? https://www.stralendgroen.nl/product/solarstell-montagerail/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
GudZ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:10:
[...]

Als je echt bang bent dat het naar binnen regent/druppelt/condenseert dan zou je zo iets in het klein kunnen simuleren. Ringetje, kit, lijm, bochtjes, recht pijpje en eventueel een beetje pu schuim. Succes
Zojuist dit systeem gevonden. Ziet er ook mooi uit:

https://www.ventilatiesho...WbXRdC9uYbABoCQxAQAvD_BwE

De installatievideo:
YouTube: Montage video Ubbink Solar Kabeldakdoorvoer pannendak 15°-55° - toep...

[ Voor 13% gewijzigd door Bowen_HAFX op 27-12-2022 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zou kunnen. dank je. Nu nog kijken of er iemand ook voorraad heeft.
Van der Valk rails zijn ook beschikbaar bij Winkelman zag ik nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bowen_HAFX schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:37:

Even een praktisch vraagje. Als ik het goed begrepen heb, dien je 500mm afstand van dakrand tot paneel te hebben in verband met wind belasting.

Houdt iedereen zich hieraan? Ik zit nu op ongeveer 350mm, persoonlijk zou ik dit wel aandurven. Hebben jullie hier ervaring mee?

ik houd 10 cm van de rand aan. Er zijn volgens mij nog nooit panelen van een schuin dak gewaaid.
Je 'moet' volgens mij niets. het zijn richtlijnen.

De erfgrens moet je niet over heen gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 27-12-2022 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:56:

Steigerbuis met bout en moer om de panelen te monteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5KbiG5-SCATqHDcK6xJ2p_V1XI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CQOBJJuXWwOTJmqe8gZOzaC.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 12:00
Graag zou ik van de experts wat advies ontvangen. Ik heb reeds 14 zonnepanelen maar op een uitbouw aan de voorzijde van de woning pal zuid (met pannen belegd) nog een ruimte van exact 6,10 meter (lang) x 1,15 meter (hoog).
Om nog bij de kozijnen op de eerste verdieping te komen zoek ik 3 zonnepanelen van 2 x 1 meter, maar de maten luisteren nogal nauw... Dus maximaal 1,00 -1,03 meter hoog, en maximaal 2,00 meter - 2,03 meter lang. Ik kan er geen centimeter overheen....

Ik zoek me een versuffing, en ik vind eigenlijk alleen de JA-Solar 72S17 serie. Deze zijn 196,2 cm lang en 99,8 cm hoog (390-410Wp maar alleen de 390 en 395 versie nog daadwerkelijk te koop).

De AEG 430 Wp G12 Shingled Mono Full Black komt er verdacht dicht bij in de buurt, maar 1,09 hoog is gewoon net te hoog, dan kan ik nooit meer mijn kozijnen schilderen...

Iemand nog een konijn uit de hoge hoed waar ik straal overheen kijk misschien? Dank en groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:11
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:37:

Naar eigen inzicht. Als je de panelen laat plaatsen dan zou ik wel even overleggen i.v.m. garantie. Beetje afstand tot de nok is wel handig m.b.t. plaatsing van de dakhaken (al kun je een haak ook plaatsen zonder de pan omhoog te schuiven). Beetje afstand tot de goot is wel handig i.v.m. regenwater.
Tot de erfgrens is toegestaan. Ik zou sowieso even met de buren overleggen zodag je het i.i.g. van tevoren eens bent over de exacte grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
En dan nog even een hele lastige vraag.

Ik heb al 12 panelen panelen van 360Wp met het enphase systeem op mijn platte dak liggen, totaal 4320Wp

Nu wil ik eigenlijk nog 16 panelen van 365Wp met ook Enphase omvormers op mijn schuindak van het huis plaatsen (https://www.winkelman-zon...er-n-type-full-black.html), totaal 5840Wp.

Als ik dit geheel deel (10160W) door 220V, dan kom ik uit op 46Ampere. Mijn 1 fase hoofdschakelaar is op dit moment 40A. Nu zal ik hoogstwaarschijnlijk nooit dit maximale vermogen opwekken, maar ik wil eigenlijk ook naar een 3 fase aansluiting toe in verband met een Nibe warmtepomp.

Hoe kan ik nu de aansluiting maken in de meterkast? Het oorspronkelijke systeem op 1 fase en de nieuwe op de 2de fase? Zou iemand mij hier kunnen vertellen hoe dit normaal gedaan wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bowen_HAFX schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:00:
En dan nog even een hele lastige vraag.

Ik heb al 12 panelen panelen van 360Wp met het enphase systeem op mijn platte dak liggen, totaal 4320Wp

Nu wil ik eigenlijk nog 16 panelen van 365Wp met ook Enphase omvormers op mijn schuindak van het huis plaatsen (https://www.winkelman-zon...er-n-type-full-black.html), totaal 5840Wp.

Als ik dit geheel deel (10160W) door 220V, dan kom ik uit op 46Ampere. Mijn 1 fase hoofdschakelaar is op dit moment 40A. Nu zal ik hoogstwaarschijnlijk nooit dit maximale vermogen opwekken, maar ik wil eigenlijk ook naar een 3 fase aansluiting toe in verband met een Nibe warmtepomp.

Hoe kan ik nu de aansluiting maken in de meterkast? Het oorspronkelijke systeem op 1 fase en de nieuwe op de 2de fase? Zou iemand mij hier kunnen vertellen hoe dit normaal gedaan wordt?
Ja gewoon 1 systeem per fase. Heel simpel dus.
Ik heb nu 1 3-fase omvormer en 2 1-fase omvormers. Binnenkort komt er nog een 1-fase omvormer bij. Dus straks is alles weer ongeveer gelijk verdeeld.
Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren