Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.862 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-01 09:25
Ik blijf zitten met een vraag.
In onze tuin hebben wij een schuur/overkapping met een platdak van 6x4 meter. Hier wil ik 6 x Resun RS8I550M panelen op plaatsen i.c.m. een SMA Sunny Boy 2.0 (beide reeds in bezit).

Vanwege de beperkte ruimte op het dak zit ik echter wel met een kleine puzzel, waarbij ik nog op zoek ben naar de ideale opstelling. De panelen komen in 2 rijen van 3 panelen in portret-opstelling gericht op het zuiden.

Met name de hoek waaronder de panelen worden opgesteld moet nog bepaald worden, en daarbij ben ik op zoek naar de sweetspot v.w.b. optimale opbrengst en minimale schaduwwerking. Enige schaduwwerking van de 1e rij op de 2e rij panelen is onvermijdelijk, gezien de ruimte op het dak en de grootte van de panelen.

Ik kan via bijv. Sunnywebdesign wel berekenen wat de schaduwwerking is bij opstelling in verschillende hoeken (35, 30, 25, 20 graden), echter weet ik niet welke hoek over een heel jaar gezien de meest optimale opbrengst geeft, rekening houdend met de schaduwwerking bij de verschillende hoeken.

Weet iemand hoe ik dit kan (laten) berekenen?

Education is important but big biceps are importanter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10 17:44
elboero schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:22:
In onze tuin hebben wij een schuur/overkapping met een platdak van 6x4 meter. Hier wil ik 6 x Resun RS8I550M panelen op plaatsen i.c.m. een SMA Sunny Boy 2.0 (beide reeds in bezit).
Vanwege de beperkte ruimte op het dak zit ik echter wel met een kleine puzzel, waarbij ik nog op zoek ben naar de ideale opstelling. De panelen komen in 2 rijen van 3 panelen in portret-opstelling gericht op het zuiden.
Met name de hoek waaronder de panelen worden opgesteld moet nog bepaald worden, en daarbij ben ik op zoek naar de sweetspot v.w.b. optimale opbrengst en minimale schaduwwerking. Enige schaduwwerking van de 1e rij op de 2e rij panelen is onvermijdelijk, gezien de ruimte op het dak en de grootte van de panelen.
Ik kan via bijv. Sunnywebdesign wel berekenen wat de schaduwwerking is bij opstelling in verschillende hoeken (35, 30, 25, 20 graden), echter weet ik niet welke hoek over een heel jaar gezien de meest optimale opbrengst geeft, rekening houdend met de schaduwwerking bij de verschillende hoeken.
Zie mijn bericht om je opbrengst te berekenen

Maar kijk ook eens naar de opmerking van @computerjunky, het laatste gedeelte

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
RobWest schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:51:
[...]

Zie mijn bericht om je opbrengst te berekenen

Maar kijk ook eens naar de opmerking van @computerjunky, het laatste gedeelte
Bedankt. De optie voor een verstelbare hoek had ik zelf ook de revue later passeren, echter zijn er naar mijn weten geen verstelbare systemen verkrijgbaar voor dit formaat en gewicht panelen (225 x 113 cm, 29kg)

Is het ook een optie om beide rijen een verschillende hellingshoek te geven, dus de voorste rij platter dan de achterste zodat er op de achterste rij geen of minder schaduw valt? Of interpreteert het systeem dat net als schaduwwerking van bijv. een object?

[ Voor 18% gewijzigd door elboero op 14-12-2022 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
elboero schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:22:
[...]

Bedankt. De optie voor een verstelbare hoek had ik zelf ook de revue later passeren, echter zijn er naar mijn weten geen verstelbare systemen verkrijgbaar voor dit formaat en gewicht panelen (225 x 113 cm, 29kg)

Is het ook een optie om beide rijen een verschillende hellingshoek te geven, dus de voorste rij platter dan de achterste zodat er op de achterste rij geen of minder schaduw valt? Of interpreteert het systeem dat net als schaduwwerking van bijv. een object?
Kijk ook eens naar dit bericht en de antwoorden daarop (stukje verder in het topic)

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:06

Sunny design berekent toch ook de jaaropbrengst? Dan is het een kwestie van de verschillende hoeken ingeven en kijken naar de jaaropbrengst onder System -> PV inverter -> Onderste/grijze balk uitvouwen -> Annual energy yield.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-10 18:46
Duidelijke uitleg prijsplafond en zonnepanelen.

https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Nouja duidelijk.. :)

Begin oktober loopt mijn contract af. Normaal heb ik 2Mw over. Opwek begint dan net minder dan verbruik te worden. Wat gebeurd er dan met de laatste maanden. Zit nu boven de euro per Kwh ivm tlv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:49
Ik kan ook niet zeggen dat ik het een duidelijk artikel vind... Ik snap ook niet hoe een tariefwijziging (het prijsplafond) van invloed is op wel of niet kunnen salderen.

De passage over het prijsplafond in de concept wettekst (geen idee of er al een nieuwere versie is):
Artikel 2.4 (salderen)
Indien aan een kleinverbruikaansluiting in 2023 elektriciteit wordt ingevoed op het
elektriciteitsnet, vindt voor de toepassing van het volumeplafond bij het
verstrekken van de eindfactuur de berekening van de hoeveelheid elektriciteit die
in 2023 aan de kleinverbruikaansluiting is geleverd plaats met overeenkomstige
toepassing van de wijze van berekening van het verbruik, bedoeld in artikel 31c,
eerste of tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998.
En de elektriciteitswet
artikel 31c

1 Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.

2 Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die niet-duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, met een maximum van 5000 kWh aan op het net ingevoede elektriciteit, voor zover het saldo van de aan het net onttrokken minus de op het net ingevoede elektriciteit niet minder dan nul bedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:24
Mijn contract eindigt per 31/12 en ik moet dus een nieuwe afsluiten per 1/1/2023. Gebruik veel stroom (boven het plafond) ivm opladen EV, maar wek ook fors op (ca 4,5K), waardoor ik netto ca 1,5K moet afnemen (onder het plafond dus na saldering). Heb ik dan geluk of niet? Ik volg het niet helemaal namelijk, want mijn opwek is uiteraard zeker niet gelijkelijk verdeeld over het jaar, mijn afname wel (redelijk) gelijkmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het ook geen duidelijk artikel. Op deze manier met een plafon per maand geloof ik niet dat dit een simpel bijstand moedertje veel gaat helpen die de energie rekening nu al ingewikkeld vindt.

Overheid, makkelijker kunnen we het niet maken, moeilijker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:42:
Ik vind het ook geen duidelijk artikel. Op deze manier met een plafon per maand geloof ik niet dat dit een simpel bijstand moedertje veel gaat helpen die de energie rekening nu al ingewikkeld vindt.

De bijstandsmoeder heeft waarschijnlijk geen zonnepanelen, geen warmtepomp, wel een gasaansluiting. Dus met haar komt het wel goed :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:27
JvS schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:35:
[...]

De bijstandsmoeder heeft waarschijnlijk geen zonnepanelen, geen warmtepomp, wel een gasaansluiting. Dus met haar komt het wel goed :P.
En een tochtig huurhuis met energielabel E ofzo. :/

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dr. Donald schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:12:
Ik kan ook niet zeggen dat ik het een duidelijk artikel vind... Ik snap ook niet hoe een tariefwijziging (het prijsplafond) van invloed is op wel of niet kunnen salderen.
Je kan uitstekend salderen. Alleen als jouw salderingsperiode loopt van juli 2022 - mei 2023 en je tarief is 1 euro/kWh, dan heb je tussen jan-mei een prijsplafond en daarvoor niet. Dat is ingewikkeld met salderen.

Zelfde voor juni-dec 2023. Dan is je "salderingsjaar" nog niet voorbij, maar het prijsplafond wel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:28
Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:42:

Een simpel bijstand moedertje? Het feit dat je een uitkering heb maakt je niet simpel of dom.
Er zijn er zat die beter met financiën om kunnen gaan en er veel meer van snappen dan veel "hoogopgeleide" lui met veel te veel geld om nog te weten waar ze het laten moeten en waar alle financiële efficiëntie al lang de deur uit is.

Beetje offtopic maar ik merk met regelmaat dat er minderwaardig gedaan word door/over mensen hun financiële situatie terwijl dat nergens op gebaseerd is.
elboero schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:22:
[...]

https://humietrading.nl/p...-verstelbare-hoek-graden/

Je zal wat creatief moeten zijn maar er zijn zeker opties te vinden. En het kan tot wel 30% meer opbrengst uit je panelen halen afhankelijk van locatie en potentiële blokkades. Of het je dat waard is beide in tijd en financieel is de vraag. Misschien is het goedkoper om simpelweg 2 extra panelen het dak op te kwakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:49
JvS schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:55:
[...]

Je kan uitstekend salderen. Alleen als jouw salderingsperiode loopt van juli 2022 - mei 2023 en je tarief is 1 euro/kWh, dan heb je tussen jan-mei een prijsplafond en daarvoor niet. Dat is ingewikkeld met salderen.

Zelfde voor juni-dec 2023. Dan is je "salderingsjaar" nog niet voorbij, maar het prijsplafond wel.
Maar hoe is dat anders dan met de normale variable contacten? Ook daarbij veranderen de tarieven tijdens de contractduur/het salderingsjaar. Complicerende factor nu is alleen dat het tarief afhankelijk is van het verbruik.

Stel eindafrekening op 1 april, 8000kWh opwek, 10000kWh gebruik. Dan is in in kalenderjaar 1 7500kWh gebruik en 8000kWh opwek, waarvan 500 gesaldeerd wordt in jaar 2. Jaar 2 is 2500kWh gebruik waar dus 2000kWh van afgerekend wordt. Plafond voor de eerste 3 maanden is zo'n 800kWh gok ik, dus dat wordt 1200kWh afrekenen tegen markttarief.
Ik snap hem.
Overstappen op 1 januari zal waarschijnlijk goedkoper zijn, zelfs zonder terugleververgoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:38
Ik ben opzoek naar panelen van maximaal 168cm lang. Ik kan ze niet vinden. 172cm lijkt een van de nieuwe sta daard maten, maar dat is net te lang voor mijn situatie. Iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaaps2
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 20:05
Opperhoof schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:44:
Ik ben opzoek naar panelen van maximaal 168cm lang. Ik kan ze niet vinden. 172cm lijkt een van de nieuwe sta daard maten, maar dat is net te lang voor mijn situatie. Iemand tips?
Denim EU SC R - Mono 330 All Black PERC G1
Deze is 166cm lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-10 11:36
Waarop moet je letten als je wilt werken met hele grote zonnepanelen?
JA Solar heeft nu bv. panelen van 545Wp, en die zijn 227cm lang. Het grote voordeel is dat ze erg goedkoop zijn in euro/Wp, en dat je ook bespaart op montagemateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
BGFG schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:18:
Mijn contract eindigt per 31/12 en ik moet dus een nieuwe afsluiten per 1/1/2023. Gebruik veel stroom (boven het plafond) ivm opladen EV, maar wek ook fors op (ca 4,5K), waardoor ik netto ca 1,5K moet afnemen (onder het plafond dus na saldering). Heb ik dan geluk of niet? Ik volg het niet helemaal namelijk, want mijn opwek is uiteraard zeker niet gelijkelijk verdeeld over het jaar, mijn afname wel (redelijk) gelijkmatig.
Dan zit je prima en kan je het prijsplafond voor het gehele jaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kakola schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:22:
JA Solar heeft nu bv. panelen van 545Wp, en die zijn 227cm lang. Het grote voordeel is dat ze erg goedkoop zijn in euro/Wp, en dat je ook bespaart op montagemateriaal
Hetzelfde als met kleine, dat stroom en spanning (van de string) passen bij het mppt bereik en opstartvoltage van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Kakola schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:22:
Met een paneel van 175cm lang heb je maar 4 brackets per paneel nodig. de vraag is of dat bij 227 cm lange panelen nog steeds zo is of dat je een 3de nodig heb wat mogelijk afhankelijk van orientatie ook een 3de rail nodig hebt.
Daarnaast moet je gewoon lijken wat op je dat kan. als je 9x standaard formaat kwijt kan of maar 6x een groot formaat heeft niet alelen invloed op je totale WP op je dak maar ook je string voltage. minder panelen kan dus goedkoper zijn maar als je string voltage te laag is is je omvormer efficiëntie weer slechter.

Zat opm dus even over na te denken afhankelijk van je setup. Ik zat eerst ook te kijken naar 5 grote panelen van 550 maar ben voor 8 normale van 395 gegaan omdat ik zo hoger uit kwam op mijn beperkte dakdeel. 2x4 ipv 1+2x2 horizontaal.
En ja het koste 350 meer maar dat ga ik met extra opbrengst terug verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:08

Waarom niet oost/west "dakjes" opstelling met 10 of 13 graden hellingshoek?
of gewoon alles op 10 graden helling en zuid als je bij deze omvormer (met 1 mppt?) wil blijven

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 17-12-2022 22:50 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-10 11:32

ErikVers

e-Duurzaam

Goedemorgen @onetime @Dre

Kleine update/opmerking voor de TS.

In het overzicht met omvormers per type netaansluiting staat netjes erboven in de tekst een verwijzing naar de aansluit richtlijnen van bijvoorbeeld Liander. Hierin staat de duidelijke grens van 5000w. In het het overzicht eronder staan de max omvormer vermogens voor de 1 fase met fors hogere waardes. Dit is uiteraard waar, maar die zullen dan begrensd moeten worden voor de 1 fase netaansluiting op 5000w

Wellicht een belangrijke opmerking om dus met een * in het overzicht inzichtelijk te maken. Niet iedereen opent de link en of kent de aansluit richtlijnen van de netbeheerder. 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
BarryH schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:49:
[...]

Waarom niet oost/west "dakjes" opstelling met 10 of 13 graden hellingshoek?
of gewoon alles op 10 graden helling en zuid als je bij deze omvormer (met 1 mppt?) wil blijven
Het dak leent zich vanwege de afmetingen van de panelen (225 x 113 cm) en het dak zelf niet echt voor een andere opstelling dan zuid in portret. Dus ik ben er intussen ook van overtuigd dat het een 10 a 15 graden opstelling naar het semi-zuiden gaat worden a la de oplossing van de Peer in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

[ Voor 6% gewijzigd door elboero op 18-12-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 15:56

Sebazzz

3dp

Even een interessevraag: bij een collega hebben ze zonnepanelen gelegd. Een SolarEdge systeem, met twee panelen op de schuur, en de rest op het zolderdak. Er loopt een DC kabel van de sachuur aan het eind van de tuin, naar de omvormer op zolder, mogelijk zitten die twee panelen op de schuur in dezelfde string. Is dit een gebruikelijke opstelling?

[ Voor 6% gewijzigd door Sebazzz op 18-12-2022 10:48 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@ErikVers Daar ben ik me allang van bewust. Maar ik laat het bewust staan. Het is zelden dat je die 5kW opbrengst overschrijdt. En dan heb je meestal ook nog een eigen verbruik. Daarmee kom je meestal weer onder die 5kW. Bovendien:
De netbeheerder wil liever geen grotere onbalans dan 5kVA tussen de fases. Op een 1fase aansluiting is de grens dus 5kVA.
Dat staat recht boven de tabel. Die dus over "maximale zekering waardes" gaat.
En je ook met meerdere één fase omvormers op een drie-fase aansluiting kunt gebruiken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Sebazzz Voor solaredge niet ongebruikelijk.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

onetime schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:52:
@ErikVers Daar ben ik me allang van bewust. Maar ik laat het bewust staan. Het is zelden dat je die 5kW opbrengst overschrijdt. En dan heb je meestal ook nog een eigen verbruik. Daarmee kom je meestal weer onder die 5kW. Bovendien:

[...]

En je ook met meerdere één fase omvormers op een drie-fase aansluiting kunt gebruiken.
Ok jij en ik weten dit wel maar t kan nogal teleurstellend zijn als iemand 7000w terug denkt te gaan leveren met een 1*40A
Terwijl dit dus max 5000w zal zijn. (Een officieel pv installateur zal als hij zich aan de regels houden de omvormer software matig begrenzen) Maar prima jij bent beheerder en ik niet 😋👍

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 18-12-2022 11:09 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
ErikVers schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:07:
[...]

Ok jij en ik weten dit wel maar t kan nogal teleurstellend zijn als iemand 7000w terug denkt te gaan leveren met een 1*40A
Terwijl dit dus max 5000w zal zijn. (Een officieel pv installateur zal als hij zich aan de regels houden de omvormer software matig begrenzen) Maar prima jij bent beheerder en ik niet 😋👍
2 20 A omvormers mogen en kunnen op 1 40A netaansluiting.

Ik denk altijd aan een straat met huizen met allemaal een 1fase aansluiting. Op de meeste daken komen zonnepanelen (stel stoer: 5-10kW). En de daken hebben dezelfde orientatie.
Wat is dan het verschil tussen allemaal op 1 fase terugleveren en allemaal terugleveren op 3 fase? in de kabel van huis naar straat is dat natuurlijk echt een verschil, maar in de kabel in de straat is dat verschil klein.
Zou de netbeheerder dan graag langskomen om alle huizen van 1fase naar 3 fase over te zetten?

[ Voor 0% gewijzigd door BarryH op 18-12-2022 21:39 . Reden: netbeheerder wil het toch niet ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

BarryH schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:56:
[...]

Ik denk altijd aan een straat met huizen met allemaal een 1fase aansluiting. Op de meeste daken komen zonnepanelen (stel stoer: 5-10kW). En de daken hebben dezelfde orientatie.
Wat is dan het verschil tussen allemaal op 1 fase terugleveren en allemaal terugleveren op 3 fase? in de kabel van huis naar straat is dat natuurlijk echt een verschil, maar in de kabel in de straat is dat verschil klein.
Zou de netbeheerder dan graag langskomen om alle huizen van 1fase naar 3 fase over te zetten?
Je mag niet meer dan 5kva terugleveren aan de netbeheerder op 1 fase. Volgens de richtlijn van genoemde voorbeeld netbeheerder.
Zie liander doc in de TS bij omvormer en fase overzicht.

Wat de bewoner met deze richtlijnen doet moet iedereen natuurlijk zelf weten maar een installateur zal zich hier aan confirmeren: meer dan 5kva is overstappen op 3 fase of aftoppen.

“Liander adviseert bij teruglevering van meer dan 5 kW de inverter aan te sluiten op 3 fasen. Dit verzekert een probleemloze teruglevering. U dient dan een 3-fase aansluiting aan te vragen.”

[ Voor 20% gewijzigd door ErikVers op 18-12-2022 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
ErikVers schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:32:
[...]

Je mag niet meer dan 5kva terugleveren aan de netbeheerder op 1 fase. Volgens de richtlijn van genoemde voorbeeld netbeheerder.

Wat de bewoner met deze richtlijnen doet moet iedereen natuurlijk zelf weten maar een installateur zal zich hier aan confirmeren: meer dan 5kva is overstappen op 3 fase of aftoppen.

“Liander adviseert bij teruglevering van meer dan 5 kW de inverter aan te sluiten op 3 fasen. Dit verzekert een probleemloze teruglevering. U dient dan een 3-fase aansluiting aan te vragen.”
De bewoording "Richtlijn", "Liander adviseert" klinkt imho meer als: "Het is verstandig boven de 5KVA naar 3-fasen te gaan om problemen met de netspanning te voorkomen" dan "Je mag niet meer dan 5KVA aansluiten"

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

RonJ schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:24:
[...]

De bewoording "Richtlijn", "Liander adviseert" klinkt imho meer als: "Het is verstandig boven de 5KVA naar 3-fasen te gaan om problemen met de netspanning te voorkomen" dan "Je mag niet meer dan 5KVA aansluiten"
Vandaar dat ik die zin direct erachter heb staan met; “volgens de richtlijn”.
Het is geen wet. Een monteur zal de net richtlijnen vaak hanteren om discussies te voorkomen. Net als bij de NEN terwijl deze ook genoeg ruimte voor interpretatie heeft.

Tja: “u dient dan” staat er ook.

[ Voor 28% gewijzigd door ErikVers op 18-12-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:22
al mensen die weten dat per 1 jan hun shop de btw eraf gaat halen?
ben nu aan het wachten en wil op 1 jan gelijk bestellen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

onetime schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:52:

[...]

Waarom zou je dat niet verduidelijken in de startpost? Nu lijkt het alsof er staat dat je tot 8 of 9kW mag terugleveren, maar dat is dus niet zo. Je doet zelf allerlei aannames en asteriksjes als "het komt weinig voor". Maar de richtlijn is er niet voor "meestal". Als je niet meer dan 5kW mag terugleveren, mag je ook niet meer dan 5kW aan effectief omvormervermogen ansluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
ErikVers schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:32:
[...]

ok, ik zie het. je hebt gelijk.
Blijf ik nog wel met mijn vraag zitten over de echte onbalans in de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
JvS schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:11:
[...] Waarom zou je dat niet verduidelijken in de startpost? Nu lijkt het alsof er staat dat je tot 8 of 9kW mag terugleveren, maar dat is dus niet zo. Je doet zelf allerlei aannames en asteriksjes als "het komt weinig voor". Maar de richtlijn is er niet voor "meestal".

Als je niet meer dan 5kW mag terugleveren, mag je ook niet meer dan 5kW aan effectief omvormervermogen ansluiten...
Zeker dat laatste is dus niet waar. Als je altijd eigen verbruik hebt, kan je dat dus erbij tellen.
Dat kunnen wij hier niet voorzien. Dat doet op zich niets af aan de afzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-10 12:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Sebazzz schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:47:
Even een interessevraag: bij een collega hebben ze zonnepanelen gelegd. Een SolarEdge systeem, met twee panelen op de schuur, en de rest op het zolderdak. Er loopt een DC kabel van de sachuur aan het eind van de tuin, naar de omvormer op zolder, mogelijk zitten die twee panelen op de schuur in dezelfde string. Is dit een gebruikelijke opstelling?
Dat is idd vrij gebruikelijk en de kracht van SolarEdge. Enige punt is wel dat als de oriëntatie van die 2 panelen erg verschilt van die op het zolderdak het niet goed gaat werken. In het beste geval doen die 2 panelen gewoon niet zo veel, in het ergste doet het hele systeem weinig (als er ook weinig op het zolderdak liggen). Dit kun je het beste simuleren in SolarEdge designer of vragen in het grote solaredge topic.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
onetime schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:01:
[...]

Zeker dat laatste is dus niet waar. Als je altijd eigen verbruik hebt, kan je dat dus erbij tellen.
Dat kunnen wij hier niet voorzien. Dat doet op zich niets af aan de afzekering.
Of je zet een omvormer neer die de terug levering reguleert tot max 5KVA, al dan niet door het overtollige in een batterij te dumpen. Met wat CT-klemmen weet de omvormer hoeveel er geleverd wordt en de computer doet de rest. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 13:56
BarryH schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:59:
[...]

ok, ik zie het. je hebt gelijk.
Blijf ik nog wel met mijn vraag zitten over de echte onbalans in de straat.
Dat is jouw probleem niet. Er zitten meestal wel een paar honderd huizen achter een transfo. Dat middelt wel uit als de monofase aansluitingen goed verdeeld zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 13:09
Hoever blijf je nu typisch van de dakrand bij een hoekhuis?
Laat de gevelpan het best ongemoeid, of kun je daar wel deels gebruik van maken?
De installateur informeert naar de windgevoeligheid van het dak en wijst om die reden op de mogelijkheid om glas-glas panelen te nemen.
't Is niet zo dat de pannen hier geregeld van het dak vliegen, zal wel meevallen dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
RudolfR schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:15:
Laat de gevelpan het best ongemoeid, of kun je daar wel deels gebruik van maken?
De installateur informeert naar de windgevoeligheid van het dak en wijst om die reden op de mogelijkheid om glas-glas panelen te nemen.
't Is niet zo dat de pannen hier geregeld van het dak vliegen, zal wel meevallen dan toch?
In welke windzone zit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:57
RudolfR schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:15:
Eén installateur gaf 20 centimeter aan.
Andere vindt 10 centimeter ook goed.

Regio Tilburg.

De relatie met glas-glas ontgaat me een beetje :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Zwartoog schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:17:
[...]

Eén installateur gaf 20 centimeter aan.
Andere vindt 10 centimeter ook goed.

Regio Tilburg.

De relatie met glas-glas ontgaat me een beetje :?
Glas-glas is stijver en minder gevoelig voor schade door harde wind daardoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 13:09
Bedankt, zoiets vermoedde ik al.

Zuid-Holland, Zone 2. Verstedelijkt gebied
https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html

Hij komt met Meyer Burger, 1767 x 1041, 5P, 3L op 2900 x 5400 (excl. 300 gevelpan)
= L 5301 x 2808 en P 5145 x 2808

(2900 tussen de opstaande rand van lessenaarsdak, niet echt een nok, en de dakkappel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:14
Ik heb 8 panelen met optimizers die ik op het platdak (3.0m x 7.5m) van mijn garage wil leggen.

Dit platdak is met de lange zijde ZW georienteerd (215 graden) en ik ben van plan twee rijen in landscape te leggen (richting ZW 215 graden, dus). Het is een houten dak met balken om de 60cm en bitumineuze dakbedekking. Meerdere buren hebben hier al 8 panelen op liggen.

Nu denk ik in de bekende tabellen te zien dat 10 graden hellingshoek eigenlijk al genoeg is... of kies ik voor de afwatering misschien beter 15 graden?

Met andere woorden: welke betonvoeten moet ik kiezen?

Eigenlijk precies zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZYC4q6E90nefcjYfDY9KeJoWRw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3VhTMzyUlRMfaExoYoFMie6j.jpg?f=user_large

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:30

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik zoek even naar advies, gezien ik hierin vrij nieuw ben.

Momenteel hangt er in mijn PV installatie een SAJ suntrio Plus 6K, deze is nu ongeveer 9 jaar.
En ik wil een klein beetje voorbereid zijn indien deze het zou begeven.

Er hangen 24 stuks 280 Wattpiek panelen achter.

En voor zo ver ik het begrijp is het dus een string omvormer.
Hoe ben ik hier zeker van?
En hebben alle DC panelen dan DC optimizers aanboord?

Wat zou een goed alternatief zijn voor deze omvormer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sv4mKaQQZxpJZibcJK86c6Q01B0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/26JVlFX9TpuYVoU9UlxsVESu.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ewc8U2pekcVuUG2jvnG9ErWSYZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtgIrDMINsQqUzCOJMBnDqPJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door luigi87 op 19-12-2022 13:41 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 18:37
Hallo allemaal. Willen jullie eens meekijken of dit een logische productie is? Betreft panelen op platdak, 10 graden op zuid. 12 AEG panelen 365Wp in 1 string op een Sunnyboy 3.6. Ze liggen op een aanbouw, en met laagstaande zon ontstaat er wel schaduw. Eind oktober heb ik een aantal hoge bomen laten kappen.

Ik vind het zelf wat tegenvallen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
PVGIS Planning - gerealiseerd
Aug        411       0
Sep        314      246
Okt        198      221
Nov        101       91
Dec         65       17,5
          1089      575,5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72S7X_kwR2I-UOfi1XFUnegX6fM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFabBAgukTKq7IgKwZEi7C3j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RpLsCMDlsLcLocNRdnrS0zsqgk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Txhe1RGqn3uJ5W9h2i86INxr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lVCgtjUfCoptavskjpNihFChrE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MIdIy0gQWKr4541nTSX1lG0r.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:14
drboneym schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:21:
[...]

1 dakdoorvoer 50mm met 2x flexbuis 19mm helemaal van buiten naar binnen is meer dan genoeg, één voor plus en één voor min en dan heb je 10 punten.
En de aarde voer je dan samen met de min door? (Serieuze vraag, ben een muurdoorvoer aan het plannen voor platdakopstelling.)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:11
S0epkip schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:13:
[...]

En de aarde voer je dan samen met de min door? (Serieuze vraag, ben een muurdoorvoer aan het plannen voor platdakopstelling.)
Ik zou aarde niet in een buis leggen, maar als dat moet omdat je met je trekveer moet werken, dan is het om het even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

S0epkip schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:00:
graden hellingshoek eigenlijk al genoeg is... of kies ik voor de afwatering misschien beter 15 graden?

Met andere woorden: welke betonvoeten moet ik kiezen?
Landscape wordt 13° aangehouden en portrait 10°. Stijler is meer opbrengst, vlakker is minder schaduw op de panelen erachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

BiLLY_daKid schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:12:
Hallo allemaal. Willen jullie eens meekijken of dit een logische productie is? Betreft panelen op platdak, 10 graden op zuid. 12 AEG panelen 365Wp in 1 string op een Sunnyboy 3.6. Ze liggen op een aanbouw, en met laagstaande zon ontstaat er wel schaduw. Eind oktober heb ik een aantal hoge bomen laten kappen.

Ik vind het zelf wat tegenvallen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
PVGIS Planning - gerealiseerd
Aug        411       0
Sep        314      246
Okt        198      221
Nov        101       91
Dec         65       17,5
          1089      575,5
Waarom vind je het zo tegenvallen? September valt wel tegen. Was dat een volle maand?

je bent nu de wintermaanden (platte set met lage zon is geen goeie combi, veel last van schaduw, hele grote invalshoek) en november en december (klotemaanden) aan het gebruiken?

Kijk hier voor vergelijk

Het grote "jouw productie" topic - Deel 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@luigi87 Waarom zouden er optimizers zitten? Waarschijnlijk niet. Je hebt een "gewone" 3fase string omvormer volgens het label op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

onetime schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:45:
@luigi87 Waarom zouden er optimizers zitten? Waarschijnlijk niet. Je hebt een "gewone" 3fase string omvormer volgens het label op de foto.
Geen idee dat was een aanname vanwege het plaatje in de topic start.

Een normale 3 fase string inverter dus.
En de panelen zitten dan in serie op elkaar gekoppeld?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@luigi87 Ja. 24x 30 á 40 volt. Netjes binnen spec voor de omvormer. Met een hele kleine overdimensionering van paneel vermogen t.o.v. de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

onetime schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:56:
@luigi87 Ja. 24x 30 á 40 volt. Netjes binnen spec voor de omvormer. Met een hele kleine overdimensionering van paneel vermogen t.o.v. de omvormer.
Is dat gebruikelijk dat je net wat meer paneel vermogen hebt dan de omvormer?

Dus de specs waaraan voldaan moet worden zijn dan:
- String inverter
- 6kw
- 3 fase

Wat zou dan een verstandige keuze zijn voor een inverter?
Waarbij ik hem dus ook graag zou uitlezen dmv Domoticz

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@luigi87 zie de topic start: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11
Er zijn SMA fans; begrijpelijk, een degelijke Europese omvormer met veel mogelijkheden.
Ik ga je niet een bepaald merk of type aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

onetime schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:07:
@luigi87 zie de topic start: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11
Er zijn SMA fans; begrijpelijk, een degelijke Europese omvormer met veel mogelijkheden.
Ik ga je niet een bepaald merk of type aanraden.
SMA is voor mij ook een bekend merk.
De rest allemaal niet ;)

Voor merken waar dien ik dan te kijken? Want een dc string inverter zien ik niet direct
Wel een ac string, maar dat is compleet iets anders

Even als check:
Dit zou dus kunnen volstaan
https://www.alma-solarsho...mvormer-mic-x3-5k-g2.html

[ Voor 11% gewijzigd door luigi87 op 19-12-2022 19:22 ]

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Dit is jouw plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPRoFxUscXlOqFdz4_h6jApyxe4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0M3lxdz6agEYRFU2PrmPihMo.webp?f=user_large

Gelezen? : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2138436/0#omvormer

Dan lijkt zo een omvormer geschikt. Maar die website heeft wel een paar rare dingetjes / fout.
Pas op met wat je daar leest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-10 08:22
BarryH schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:56:
[...]

Huizen zitten om en om op een fase. Dus huisnr 1 op fase 1, huisnr 2 op fase 2, huisnr 3 op fase 3 en huisnr 4 op fase 1. Dat verdeelt de teruglevering over de fasen.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
AquaPlanning schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:33:
[...]

Huizen zitten om en om op een fase. Dus huisnr 1 op fase 1, huisnr 2 op fase 2, huisnr 3 op fase 3 en huisnr 4 op fase 1. Dat verdeelt de teruglevering over de fasen.
Totdat de helft van de straat na de bouw is overgestapt op 3-fasen... dan is die verdeling niet altijd zo mooi meer.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 13:56
RonJ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:28:
[...]

Totdat de helft van de straat na de bouw is overgestapt op 3-fasen... dan is die verdeling niet altijd zo mooi meer.
Statistisch gezien zal dat ook nog mee vallen, maar ook hier weer. Dat is het probleem van de netwerkbeheerder.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Heeft iemand kennis of ervaring met de nieuwe BTW systematiek die vanaf 2023 gaat gelden (mits het vandaag door de 1e kamer komt)?

Onze situatie: we zijn zelf beiden ZZP'er (eenmanszaak) en hebben geen kantoor aan huis. We willen op onze woning 18 panelen plaatsen, op de garage ligt al een kleine PV installatie die ook al is aangemeld op energieleveren.nl

Omdat we beiden al ondernemer voor de BTW zijn is het feit dat de BTW op zonnepanelen verdwijnt voor ons voordeliger dan de 'oude' regeling want we konden de BTW niet terugvragen binnen de KOR regeling.

Klopt deze veronderstelling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
Markprinsen schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:36:
Heeft iemand kennis of ervaring met de nieuwe BTW systematiek die vanaf 2023 gaat gelden (mits het vandaag door de 1e kamer komt)?

Onze situatie: we zijn zelf beiden ZZP'er (eenmanszaak) en hebben geen kantoor aan huis. We willen op onze woning 18 panelen plaatsen, op de garage ligt al een kleine PV installatie die ook al is aangemeld op energieleveren.nl

Omdat we beiden al ondernemer voor de BTW zijn is het feit dat de BTW op zonnepanelen verdwijnt voor ons voordeliger dan de 'oude' regeling want we konden de BTW niet terugvragen binnen de KOR regeling.

Klopt deze veronderstelling?
Bij Solar-Bouwmakrt staat een stukje geschreven. Heb je daar iets aan?

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-10 23:11
RonJ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:28:
[...]

Klopt nog steeds. Huizen met een 3-fase aansluiting tellen niet meer mee, daarna heb je gemiddeld nog steeds evenveel huizen per fase. Ja, je kunt onbalans krijgen, maar dat kan net zo goed met alle huizen op enkele fase netjes verdeeld over de 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:57
Martin7182 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:12:
[...]

Klopt nog steeds. Huizen met een 3-fase aansluiting tellen niet meer mee, daarna heb je gemiddeld nog steeds evenveel huizen per fase. Ja, je kunt onbalans krijgen, maar dat kan net zo goed met alle huizen op enkele fase netjes verdeeld over de 3 fasen.
Huizen met een driefase aansluiting tellen nog steeds mee. Ze hebben niet allemaal driefase omvormers en fornuizen en slechts weinige hebben driefase wasmachines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
is nu eigenlijk bekend of de 0% btw geld op alleen de zonnepanelen en de omvormer
maar bijvoorbeld niet voor de dak bevestiging
en krijg je alleen 0% als je het laat installeren of ook als je deze zelf besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:03
Maxwp schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:44:
is nu eigenlijk bekend of de 0% btw geld op alleen de zonnepanelen en de omvormer
maar bijvoorbeld niet voor de dak bevestiging
en krijg je alleen 0% als je het laat installeren of ook als je deze zelf besteld?
Misschien een idee om het draadje door te nemen? Of verwacht je dat iemand een link dropt met het pasklare antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
GioStyle schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:03:
[...]

Misschien een idee om het draadje door te nemen? Of verwacht je dat iemand een link dropt met het pasklare antwoord?
de overheids tekst die ik heb gevonden in een draadje geeft alleen weer 0% btw op zonnepanelen maar geen details
maar denk dat dit niet de juiste plek is voor deze vragen
ander topic beter

edit

"De btw op zonnepanelen wordt per 1 januari 2023 afgeschaft voor particulieren. De administratieve lasten op de aanschaf van zonnepanelen worden hierdoor verminderd en de aankoop van zonnepanelen gestimuleerd."
maar dat zijn de details
is dit alleen bij installatie door een bedrijf of ook als je ze zelf koopt en legt.
alleen voor de panelen zelf of ook de omvormers en hoe zit het met de beugels?

edit
https://www.belastingdien...nnepanelen-nultarief-2023

Het 0%-tarief geldt ook voor bijvoorbeeld de aanleg van kabels, het montagemateriaal en zogenoemde optimizers en omvormers. En voor de aanpassing van de meterkast in verband met de aanschaf van uw zonnepanelen.

[ Voor 44% gewijzigd door Maxwp op 20-12-2022 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

btw praat hoort in Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:54
Zou ik mogen vragen of er iemand bereid is om even mee te denken over mijn PV uitbreidings plannen?

[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 21-12-2022 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Zijn er mensen met een Growatt omvormer en de WiFi-X dongle die het voor elkaar gekregen hebben om de data inteval te veranderen van 5 naar 1 minuut ?

ps. dat ding is een gedrocht om in te stellen dus hopelijk hoeft het process niet opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-10 19:47
Wij verwachten met onze auto straks zo'n 25.000km per jaar te rijden. Volgens Vattenfall (https://incharge.vattenfa...uikt-een-elektrische-auto) rijdt een EV zo'n 100km met 15 kWh. Dat komt neer op zo'n 3750 kWh.

Gemiddeld gezin zonder gas vebruikt zo'n 5430 kWh volgens United Consumers (https://www.unitedconsume...omverbruik-zonder-gas.jsp).

Dat komt op zo'n 9180 kWh neer. Dat omgerekend naar Wp (/0,85) kom ik uit op zo'n 10800 Wp. Dat lijkt me fors - of gaat het ons nooit lukken om zelfvoorzienend te zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Aubergine op 21-12-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Laatst online: 12:48
computerjunky schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:41:
Zijn er mensen met een Growatt omvormer en de WiFi-X dongle die het voor elkaar gekregen hebben om de data inteval te veranderen van 5 naar 1 minuut ?

ps. dat ding is een gedrocht om in te stellen dus hopelijk hoeft het process niet opnieuw.
Kun je die van jou nog benaderen via ip adres van de logger. Met nieuwe firmware kan dat niet meer.
Dan kan dat alleen nog via growatt portal.
Instellingen en dan register 4 en waarde 1 invullen.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Aubergine schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:53:
Wij verwachten met onze auto straks zo'n 25.000km per jaar te rijden. Volgens Vattenfall (https://incharge.vattenfa...uikt-een-elektrische-auto) rijdt een EV zo'n 100km met 15 kWh. Dat komt neer op zo'n 3750 kWh.

Gemiddeld gezin zonder gas vebruikt zo'n 5430 kWh volgens United Consumers (https://www.unitedconsume...omverbruik-zonder-gas.jsp).

Dat komt op zo'n 9180 kWh neer. Dat omgerekend naar Wp (/0,85) kom ik uit op zo'n 10800 Wp. Dat lijkt me fors - of gaat het ons nooit lukken om zelfvoorzienend te zijn?
Wat versta je onder zelfvoorzienend? Dat je per jaar evenveel opwekt als verbruikt? Of dat je nooit stroom van het grid nodig hebt?

Dat laatste gaat je sowieso niet lukken. Heb je je ook gerealiseerd hoeveel kWh 1 acculading is? En hoeveel kWh je max kan opwekken op top zonnige dag?
Ik verklap nog niks, maar ben erg benieuwd naar je antwoord.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
RobWest schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:20:
[...]

Wat versta je onder zelfvoorzienend? Dat je per jaar evenveel opwekt als verbruikt? Of dat je nooit stroom van het grid nodig hebt?

Dat laatste gaat je sowieso niet lukken. Heb je je ook gerealiseerd hoeveel kWh 1 acculading is? En hoeveel kWh je max kan opwekken op top zonnige dag?
Ik verklap nog niks, maar ben erg benieuwd naar je antwoord.
Dat je evenveel opwekt dat als je verbruikt.

De nieuwe EV's hebben een accu van zo'n 50 kWh. Ik zie op Google dat je met 10 zonnepanelen zo'n 20 kWh opwekt op een zonnige dag. Over wat voor panelen dat zijn wordt er gezwegen.

Ik hoor graag je gedachtes! Ik ben een leek op dit gebied dus ik leer graag hiervan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Aubergine schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:25:
[...]

Dat je evenveel opwekt dat als je verbruikt.

De nieuwe EV's hebben een accu van zo'n 50 kWh. Ik zie op Google dat je met 10 zonnepanelen zo'n 20 kWh opwekt op een zonnige dag. Over wat voor panelen dat zijn wordt er gezwegen.

Ik hoor graag je gedachtes! Ik ben een leek op dit gebied dus ik leer graag hiervan :+
Precies dat dus. Geen stroom van het grid gebruiken gaat je niet lukken dus. Je eigen verbruik is 10 kWh per dag. Dus blijft er 10 kWh over voor je EV. Dan mag je hem 5 dagen aan je huis hangen voordat ie vol is.

En als je het economisch bekijkt: als je een goede TLV hebt welke hoger is dan de straatprijs van een kWh van een laadpaal. Dan kan je je EV beter publiekelijk opladen. En je eigen kWh's verkopen.

En als je veel opwekt kan je langer blijven salderen

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
RobWest schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:42:
[...]

Precies dat dus. Geen stroom van het grid gebruiken gaat je niet lukken dus. Je eigen verbruik is 10 kWh per dag. Dus blijft er 10 kWh over voor je EV. Dan mag je hem 5 dagen aan je huis hangen voordat ie vol is.

En als je het economisch bekijkt: als je een goede TLV hebt welke hoger is dan de straatprijs van een kWh van een laadpaal. Dan kan je je EV beter publiekelijk opladen. En je eigen kWh's verkopen.

En als je veel opwekt kan je langer blijven salderen
Maar is het streven naar 10800 Wp aan stroom met zonnepanelen wel een goed idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Aubergine schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:48:
[...]

Maar is het streven naar 10800 Wp aan stroom met zonnepanelen wel een goed idee?
Ja tuurlijk. Of kan je nog meer kwijt? Anders krijg je #paneelspijt

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:28

de Peer

under peer review

Aubergine schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:48:
[...]

Ja gewoon het dak vol.

Zelfvoorzienend (op jaarbasis) is een achterhaald concept. Saldering wordt (waarschijnlijk) afgebouwd dus dan heeft dat concept geen waarde meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:54:
[...]

Ja gewoon het dak vol.

Zelfvoorzienend (op jaarbasis) is een achterhaald concept. Saldering wordt (waarschijnlijk) afgebouwd dus dan heeft dat concept geen waarde meer.
Maar als salderen gaat verdwijnen wil je toch juist niet het hele dak vol hebben? Omdat je dan in de zomer veel meer opwekt dan je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Aubergine schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:56:
[...]

Maar als salderen gaat verdwijnen wil je toch juist niet het hele dak vol hebben? Omdat je dan in de zomer veel meer opwekt dan je nodig hebt.
Jawel, juist zo veel mogelijk. Zodat je een groter deel van het jaar je eigen stroom kunt verbruiken.

En wat is er mis mee als je meer produceert? Dat verkoop je dan gewoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:58:
[...]

Jawel, juist zo veel mogelijk. Zodat je een groter deel van het jaar je eigen stroom kunt verbruiken.

En wat is er mis mee als je meer produceert? Dat verkoop je dan gewoon
En de vraag naar stroom zal echt niet minder worden.
En wat ik hiervoor ook al schreef. Mocht het gunstiger zijn, dan je EV thuis laden. Of overdag je zware apparaten aan zetten.

En kom ook eens kijlen in het topic over TLV.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:37

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Volgens mij kloppen die bodem warmtepomp indicaties niet, heb nu al 3 kennisen die zo'n pomp hebben, en die zitten wat ik van hun begreep al enkel op de 4500 a 5000kW per jaar ex je overige electra verbruik. Schrok er een beetje van (tenzij je de pomp laat afschakelen bij geen vraag warmte?).

Ook dat nieuwbouw met bodem warmte pompen zonder zonnepanelen worden opgeleverd snap ik ook niet, waarschijnlijk omdat ze al aan de minimum EPC waarde voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Xqlus1ve Nieuwbouw zonder zonnepanelen is een kwaliteitskenmerk wat mij betreft, want dan zit de efficiëntie in het gebouw zelf.
Voor je kennissen hoop ik dat ze per ongeluk naar de warmteopbrengst hebben gekeken, anders kunnen ze hier wel even een topic openen om de boel te tunen :)
De zeven schaampanelen van mijn huis zijn ook een beetje tetris neergelegd, maar €2/Wp voor een paneel erbij vond ik toch echt te gortig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
Xqlus1ve schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:04:
[...]

Volgens mij kloppen die bodem warmtepomp indicaties niet, heb nu al 3 kennisen die zo'n pomp hebben, en die zitten wat ik van hun begreep al enkel op de 4500 a 5000kW per jaar ex je overige electra verbruik. Schrok er een beetje van (tenzij je de pomp laat afschakelen bij geen vraag warmte?).

Ook dat nieuwbouw met bodem warmte pompen zonder zonnepanelen worden opgeleverd snap ik ook niet, waarschijnlijk omdat ze al aan de minimum EPC waarde voldoen.
Ik zit niet in die warmtepompelarij of waar nieuwbouwhuizen tegenwoordig aan moeten voldoen.

Ik reed van de week langs een rij nieuwbouwwoningen met op elk huis 1 zonnepaneel. Dat is toch volstrekt waanzin.

Blijkbaar voldoen ze daarmee aan een of andere regel.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
redbullwaning schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:01:
[...]

Kun je die van jou nog benaderen via ip adres van de logger. Met nieuwe firmware kan dat niet meer.
Dan kan dat alleen nog via growatt portal.
Instellingen en dan register 4 en waarde 1 invullen.
Ah dat is het dus. Nee dat had ik ook al gezien in guides maar geen van alle ip ranges werken meer. Firmware is 3.2.

Waar vind ik die growatt portal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Laatst online: 12:48
computerjunky schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:14:
[...]

Ah dat is het dus. Nee dat had ik ook al gezien in guides maar geen van alle ip ranges werken meer. Firmware is 3.2.

Waar vind ik die growatt portal?
Server.growatt.com

Inloggen
Setting.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Das wel heel positief ingeschat; ik rijd al jaren EV en je zit normaliter, als je niet te stevig rijdt op 18-20 kWh, 15 haal je alleen met een extreem zuinige auto, zomers, maar als het niet extreem warm is etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
redbullwaning schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:39:
[...]

Server.growatt.com

Inloggen
Setting.
Ik kan daar alleen account info wijzigen (mail en password).

Komt dit misschien doordat ik zonder "installer ID' een account heb gemaakt? Ik heb geen installer ID en kon deze ook niet aanmaken omdat je daar een KVK en dergelijke voor nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:37

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Proton_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:13:
@Xqlus1ve Nieuwbouw zonder zonnepanelen is een kwaliteitskenmerk wat mij betreft, want dan zit de efficiëntie in het gebouw zelf.
Voor je kennissen hoop ik dat ze per ongeluk naar de warmteopbrengst hebben gekeken, anders kunnen ze hier wel even een topic openen om de boel te tunen :)
De zeven schaampanelen van mijn huis zijn ook een beetje tetris neergelegd, maar €2/Wp voor een paneel erbij vond ik toch echt te gortig.
Ik hoop het maar! Overigens kon mijn nieuwbouw woning uit 2018/2019 niet vol gelegd worden met zonnepanelen 8)7
- Nee sorry meneertje, dan kunnen wij niet.
- Maar ik betaal er wel meer voor, hoe kunnen we het regelen?
- Nee dat gaat niet meneer, dat moet u achteraf zelf regelen.
- Oh... fijn... dus ik wordt met 4 panelen op de noorderkant opgescheept waar ik niks mee kan :|

Wat een gezeik was dat toen. Helaas hadden we wat financiele tegenslagen en is het daarna niet meer van gekomen.

Ik zie nu overigens in mijn nieuwebouw-wijk huizen gebouwd worden me daken VOL met panelen, sommige helemaal leeg :? En sommige maar voor de helft, allemaal gasloos. Het zal wel maar lijkt alsof men nog niet helemaal bewust heeft ingespeeld op de komende jaren :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:54
BGFG schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:44:
[...]Das wel heel positief ingeschat; ik rijd al jaren EV en je zit normaliter, als je niet te stevig rijdt op 18-20 kWh, 15 haal je alleen met een extreem zuinige auto, zomers, maar als het niet extreem warm is etc etc.
Niet helemaal mee eens. Ik zit nu op 14.4kWh/100km over de laatste 23k km in 17 maanden. Ik ben een rustige rijder in een eNiro (MY21). Dit is over het algemeen wel laag, maar veel is afhankelijk van de bestuurder en de roete (snelweg vs stad).

@Aubergine

Ben zelf ook bezig PV te berekenen voor thuis laden (doe ik nu op het werk) en ik reken een 'best' en 'worst' case uit.

Best: 15k km/jaar met 15kWh en 15% laadverlies = ~2600kWh
Worst: 20k km/jaar met 20kWh en 20% laadverlies = ~4800kWh

De waarheid zal in het midden liggen: ~3700kWh

Maar kijk vooral ook even op EV Database naar een gemiddeld verbruik van je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Card Nox schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:48:
[...]

Niet helemaal mee eens. Ik zit nu op 14.4kWh/100km over de laatste 23k km in 17 maanden. Ik ben een rustige rijder in een eNiro (MY21). Dit is over het algemeen wel laag, maar veel is afhankelijk van de bestuurder en de roete (snelweg vs stad).

@Aubergine

Ben zelf ook bezig PV te berekenen voor thuis laden (doe ik nu op het werk) en ik reken een 'best' en 'worst' case uit.

Best: 15k km/jaar met 15kWh en 15% laadverlies = ~2600kWh
Worst: 20k km/jaar met 20kWh en 20% laadverlies = ~4800kWh
Ik rijd inmiddels mijn 2e E Niro, rijdt 30-40k per jaar en dan uiteraard ook best wat snelweg, wat meer dan jij vermoed ik. Toevallig net terug van een rit Amsterdam-Groningen, 200 km, 120 op de cruise, regen, 20 kWh gemiddeld. Als je harder rijdt, en dan met name ‘s winters, gaat het richting 23kWh en dan is een Niro nog een relatief zuinige EV. In de ochtendspits schuifel ik inderdaad met 14 kWh mee in de file, maar om nou gemiddeld van 15 kWh uit te gaan is wel heel erg rooskleurig. Maar dat lijkt me eerlijk gezegd het hele plan van @Aubergine. Als vergelijking: laden van een Niro kost ca 60 kWh. Ik heb 15 panelen die op de beste dag in t jaar 32 kWh opleveren, vandaag 1,3 kWh, dan heb je wel een gaatje ;) ;)

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-10 14:26
Ik ben aan het orienteren om zonnepanelen te plaatsen.
Heb nu de keuze om meer of minder panelen te plaatsen en was op zoek naar een soort calculatie voor saldering en overproductie (dit in verband met toekomstige warmtepomp en/of elektrische auto).

Ik kon niet zo snel iets vinden, dus heb maar een excel template gemaakt. Hierbij te deel voor een ieder die dit ook wil gebruiken.

Link naar sheet: https://docs.google.com/s...88qvU/edit#gid=1369227941

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpvAok3jj8A8tRd1vU4x2qp2XY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o67cvtsYZavPCRPKCf21aYZY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pasmanm schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:43:
Heb nu de keuze om meer of minder panelen te plaatsen en was op zoek naar een soort calculatie voor saldering en overproductie (dit in verband met toekomstige warmtepomp en/of elektrische auto).

Ik kon niet zo snel iets vinden, dus heb maar een excel template gemaakt. Hierbij te deel voor een ieder die dit ook wil gebruiken.

[Afbeelding]
Wat is je conclusie? Gewoon het dak vol leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
pasmanm schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:43:

[Afbeelding]
Als je gaat terugleveren dan is de prijs die je betaalt voor een kWh niet meer interessant. Dan kies je voor een leverancier met een hoge TLV. Daar zit meestal/vaak ook een hoog tarief aan vast. Maar die is dan niet meer interessant.
Dus wat je besparing is is moeilijk te zeggen. Dat is dan een fictief tarief.
Je stelt je TLV ook vrij laag. Kijk maar eens in het topic over TLV

En volgens mij wordt het salderen ook niet zo eenvoudig. Ik heb mij er nog niet helemaal in verdiept, maar ik geloof dat het net zo ingewikkeld word als het tariefplafond.

@de Peer Zou hij ons advies willen weten hoeveel panelen hij moet nemen? ;) Wij hebben hetzelfde advies...

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Het aantal panelen is 1 ding.

Momenteel is het minstens zo belangrijk wat je er vervolgens mee gaat doen :
Dynamische tarieven
Een 2e slimme meter (sap)
continu overstappen voor hoge TLV
Accu?
Salderen. Staat meer onder druk dan ooit

Aannames zijn al snel onzinnig. Mijn advies blijft dak vol maar wel onder de laten we zeggen 1.4 euro per Wp blijven.

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-10 14:26
Dank voor de tips. Er zijn inderdaad veel variabelen en hoe meer panelen is logischer wijs financieel altijd beter op de lange termijn, maar wel tegen een goede prijs om de terugverdientijd kort te houden.

Die 1,4 Euro per Wp als benchmark. Is de de europrijs in of excl,. BTW?

Aangezien de toekomst onzeker is, ga ik nu voor het aantal panelen zodat huidige verbruik + toekomstig extra verbruik gecovered is: (aanname: ~2500 KwH hybride WP + ~1000 KwH elec auto)

[ Voor 5% gewijzigd door pasmanm op 22-12-2022 23:44 ]

• Victory
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-11-2024
Is er een manier om te voorspellen op welk tijdstip op de dag zonne energie zal worden opgewekt?

• RobWest
pasmanm schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:41:
Dank voor de tips. Er zijn inderdaad veel variabelen en hoe meer panelen is logischer wijs financieel altijd beter op de lange termijn, maar wel tegen een goede prijs om de terugverdientijd kort te houden.

Die 1,4 Euro per Wp als benchmark. Is de de europrijs in of excl,. BTW?

Aangezien de toekomst onzeker is, ga ik nu voor het aantal panelen zodat huidige verbruik + toekomstig extra verbruik gecovered is: (aanname: ~2500 KwH hybride WP + ~1000 KwH elec auto)
Als je je EV rechtstreeks vanuit je eigen opwek wil gaan laden, dan ga je dat niet redden. (Dus zonder saldering)

PVOutput

Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren