.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP
Het gekke is: speelt al ruim een jaar nu, maar had het oprecht niet door. Heb nu zo’n app om alles mee te zien, ik lever snachts heel veel terug, zo heb ik het gemerkt haha. Ga ze maar eens bellen, laat de afhandeling hier tzt wel zien!Zwartoog schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:17:
[...]
Tijdje terug in een topic ook iemand bij wie één fase verkeerd om zat.
Gewoon bellen met Stedin. Is niet jouw fout, en je verhaal is redelijk genoeg waarom je het nu pas opmerkt. In principe zou je gecompenseerd moeten worden als het nodig is (al betwijfel ik dat).
Ga je nu door, dan pleeg je fraude. Ze kunnen zelf ook gaan zien dat er iets niet klopt als jij hartje winter 22 kW terug blijft leveren
nMad had ongeveer dezelfde vraag als jij. Lees eens de antwoorden op zijn vraag, daar vind je wat alternatieven voor AP en Enphase. Wellicht dat dat interessant is als je alleen maar een paar panelen wil.sjigo schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:59:
Allen bedankt voor de antwoorden. Ik wil mits mogelijk aan zowel de norm als de wet voldoen. APS klinkt (voor mijn situatie) als het meest eenvoudige systeem.
Het is het middelste paneel aan de linkerkant.
:strip_exif()/f/image/obCLHb98WRrZoDyW8B2iEBtK.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Wat voor ruimte zit daar onder je dak? Je CV? Iets anders wat warmte uitstraalt?Blackouts schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:32:
Er liggen hier sinds begin november zonnepanelen op het dak. Nu valt het me op dat 1 paneel altijd op dezelfde plek droog is terwijl de rest nat is. Het lijkt dus of deze warm wordt. Kan dit? Moet ik me hier zorgen over maken of is dit normaal?
Het is het middelste paneel aan de linkerkant.
[Afbeelding]
Das wel een goeie ja. De rioolontluchting zit daaronder. Warme lucht na het douchen dus? 😊RobWest schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:34:
[...]
Wat voor ruimte zit daar onder je dak? Je CV? Iets anders wat warmte uitstraalt?
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Correctie is supermakkelijk hoor, ook als je de winter afwacht. Positieve meterstand is teruglevering en negatieve meterstanden zijn afname.drboneym schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 06:55:
[...]
Yikes. Maar je gevoel klopt volgens mij. De meter is gewoon verkeerd aangesloten. Jij zult daar niet snel last van hebben, sterker nog, met ev en bodemWP alleen maar profijt, maar uiteindelijk komen ze wel een keer bij je uit. Hoe ze dat afhandelen zal wel rommelig vingerwijzing worden.
Het beste is gewoon bellen met Stedin, maar een winter met extreme prijzen misschien zo door laten lopen is misschien niet erg #duiveltjeopjeschouder
Of je dat nu zou melden of over 5 jaar, dat is met 1 druk op de knop te corrigeren...
Had je even een blackout? Oh wat slechtBlackouts schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:43:
[...]
Das wel een goeie ja. De rioolontluchting zit daaronder. Warme lucht na het douchen dus? 😊

Moeten ze nog vast gemaakt worden of zit er een 'goot' onder het paneel?
Of liggen de kabels normaal gesproken gewoon los onder het paneel?
Burp
Je hoort de kabels netjes vast te maken (op zijn minst zorgen dat de stekkers van het dak af zijn), vastbinden met UV-bestendige trekbandjes is het makkelijkst. Bij de betere montagesystemen zijn er optioneel kabelbeugeltjes of goten leverbaar, dat is natuurlijk nog mooier, maar opzich niet nodig.Wii4all schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:20:
Vraagje, hoe horen normaalgesproken de kabels onder de zonnenpanelen verwerkt/gelegd te worden?
All-electric.
Er liggen 2 loze 5/8 buizen (naast elkaar) in de grond van garage naar meterkast, deze wil ik graag gebruiken omdat ik anders een nieuwe kabel moet ingraven.
Is het mogelijk om de 2 loze leidingen te gebruiken met VD-draad te gebruiken om de omvormer met meterkast te verbinden?
Dat door 1 leiding 3x2,5mm2 (bruin-blauw en geel-groen) gaat en door de andere 2x2,5mm2 (zwart en grijs) gaat?
Of is er nog een andere optie/mogelijkheid?
Terechte vraag van @edwin2021. Hoe lang (kabellengte) is die verbinding ongeveer? Als dat een wat grotere omvormer is, dan is het raadzaam om 4mm2 of eventueel 6mm2 te gebruiken. De meerkosten zijn niet zo veel, maar je verkleint de kans op te vroege uitschakeling bij zeer zonnig weer doordat de spanningsval kleiner is.Jcrs7 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:08:
De omvormer komt in de garage te hangen waar ook de panelen komen te liggen. Nu dien ik vanuit de omvormer een kabel te leggen naar de meterkast. Dit dient een 5x2,5mm2 te zijn als ik het goed heb?
En ga je er in die garage ook nog apparaten aan hangen? Dat kan ook een reden zijn voor wat dikkere aders?
Als ik me niet vergis mag dat, op voorwaarde dat die twee buizen aan zowel het begin als aan het eind samen in één doos uitkomen. Maar zeker weten doe ik het niet.Er liggen 2 loze 5/8 buizen (naast elkaar) in de grond van garage naar meterkast, deze wil ik graag gebruiken omdat ik anders een nieuwe kabel moet ingraven.
Is het mogelijk om de 2 loze leidingen te gebruiken met VD-draad te gebruiken om de omvormer met meterkast te verbinden?
Dat door 1 leiding 3x2,5mm2 (bruin-blauw en geel-groen) gaat en door de andere 2x2,5mm2 (zwart en grijs) gaat?
Maar doe je dat (elke kant samen in één doos), dan lijkt me dat sowieso niet problematisch. Er blijft een verschil tussen de letter en de geest van de regeltjes… 🤷♂️
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 09-12-2022 23:24 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Inderdaad interessant leesvoer. Ik ben echter meer van de Europese/Amerikaanse producten dan van de Chinese.RobWest schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:05:
[...]
nMad had ongeveer dezelfde vraag als jij. Lees eens de antwoorden op zijn vraag, daar vind je wat alternatieven voor AP en Enphase. Wellicht dat dat interessant is als je alleen maar een paar panelen wil.
Er is ruimte voor:
15 panelen 420Wp (6300Wp totaal) op platdak richting zuid
18 panelen 420Wp (7560Wp totaal) op schuin dak richting west.
Drie fase meterkast 3x35A.
Zou je dan 2 1-fase omvormers van 5kW gebruiken (eventueel dan slechts 15 ipv 18 panelen op het schuine dak leggen)
Of een 3-fase omvormer, en welk vermogen moet die zijn dan? 10kW of kan minder ook
3 fase omvormer. Je zult even moeten simuleren/inschatten welke omvormer dan het best is. 10k bijvoorbeeld ja.Medjai schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:10:
Wat zouden jullie in de volgende situatie adviseren:
Er is ruimte voor:
Zou je dan 2 1-fase omvormers van 5kW gebruiken (eventueel dan slechts 15 ipv 18 panelen op het schuine dak leggen)
Of een 3-fase omvormer, en welk vermogen moet die zijn dan? 10kW of kan minder ook
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 11-12-2022 11:13 ]
Laat dan APS maar vallen, de cloud zit in AZIEsjigo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:06:
[...]
Inderdaad interessant leesvoer. Ik ben echter meer van de Europese/Amerikaanse producten dan van de Chinese.
Bedankt voor je reactie.de Peer schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:12:
[...]
3 fase omvormer. Je zult even moeten simuleren/inschatten welke omvormer dan het best is. 10k bijvoorbeeld ja.
De solaregde designer stelt een 10k omvormer voor, ik neem aan dat dit voor een ander merk (Growatt) niet anders is.
Of zijn er andere designers/simulators beter geschikt?
Even goed vergelijken wat het verschil in opbrengst is met een 8k, 9k en 10k omvormer, en dan kun je op basis daarvan beslissen. Er circuleren hier verschillende designers ja, ik heb geen linkje voor je helaas.Medjai schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:41:
[...]
Bedankt voor je reactie.
De solaregde designer stelt een 10k omvormer voor, ik neem aan dat dit voor een ander merk (Growatt) niet anders is.
Probeer het nog eens met de Sunny Designer van SMA.Medjai schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:41:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Verder even een tipje: Mocht je nog meer vragen blijven houden, open dan even een eigen topic
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Nee nog niet, zal nog moeten navragen.edwin2021 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:04:
Weet je zeker dat 5x2,5 voldoende is?
Dit zal ca. 15meter zijn. evt worden het 6mm2 kabels, maar dan moet ik een nieuwe kabel gaan ingraven.Hippe Lip schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:22:
[...]
Terechte vraag van @edwin2021. Hoe lang (kabellengte) is die verbinding ongeveer? Als dat een wat grotere omvormer is, dan is het raadzaam om 4mm2 of eventueel 6mm2 te gebruiken. De meerkosten zijn niet zo veel, maar je verkleint de kans op te vroege uitschakeling bij zeer zonnig weer doordat de spanningsval kleiner is.
En ga je er in die garage ook nog apparaten aan hangen? Dat kan ook een reden zijn voor wat dikkere aders?
De garage heeft een eigen groep vanuit de meterkast.
Zal zowiezo met een doos starten en eindigen op de 2 buizenHippe Lip schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:22:
[...]
Als ik me niet vergis mag dat, op voorwaarde dat die twee buizen aan zowel het begin als aan het eind samen in één doos uitkomen. Maar zeker weten doe ik het niet.
Maar doe je dat (elke kant samen in één doos), dan lijkt me dat sowieso niet problematisch. Er blijft een verschil tussen de letter en de geest van de regeltjes… 🤷♂️
Je kunt ook in elke buis een 6mm2 draad leggen en de omvormer in de meterkast hangen...Jcrs7 schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:25:
[...]
Nee nog niet, zal nog moeten navragen.
[...]
Dit zal ca. 15meter zijn. evt worden het 6mm2 kabels, maar dan moet ik een nieuwe kabel gaan ingraven.
De garage heeft een eigen groep vanuit de meterkast.
[...]
Zal zowiezo met een doos starten en eindigen op de 2 buizen
Is het qua draagkracht nog nodig om dit dak te laten controleren of eerst een dakdekker te laten komen? Geen idee wat dit weegt.
Daar wordt een schouw voor uitgevoerd, dan kijken ze wat er mogelijk is en of er aanpassing gedaan moeten worden.MaStar schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:58:
Ik wil zo'n 15 zonnepanelen op mijn huis leggen waarvan ongeveer 5 stuks op een plat dak van de schuur.
Is het qua draagkracht nog nodig om dit dak te laten controleren of eerst een dakdekker te laten komen? Geen idee wat dit weegt.
Tegenwoordig komen ze amper meer langs. Alles op afstand.Xqlus1ve schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:08:
[...]
Daar wordt een schouw voor uitgevoerd, dan kijken ze wat er mogelijk is en of er aanpassing gedaan moeten worden.
Correct, echter heb ik al 2 schouwingen gehad zonder acceptatie offerte (die waren overigen veels te duur). Nu komen ze over 2 weken na acceptatie de schouw doen.MaStar schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:53:
[...]
Tegenwoordig komen ze amper meer langs. Alles op afstand.
Oost/west dakjes maximaal op plat dak én 18 op schuin dak (als dit de max van het dak is). Aparte omvormer voor beide daken.Medjai schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:10:
Er is ruimte voor:
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Via welk bedrijf? Pm mag ook. Regio Utrecht en wil 3 goede partijen offerte laten maken.Xqlus1ve schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:02:
[...]
Correct, echter heb ik al 2 schouwingen gehad zonder acceptatie offerte (die waren overigen veels te duur). Nu komen ze over 2 weken na acceptatie de schouw doen.
Sunleaves.nl, de tweede moet ik je even schuldig blijven.MaStar schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:32:
[...]
Via welk bedrijf? Pm mag ook. Regio Utrecht en wil 3 goede partijen offerte laten maken.
Nou zit ik er over na te denken om op het dak van mijn hal ook panelen te leggen. Hier zouden 4 panelen op passen. Wat zouden jullie adviseren, hier ook micro-omvormers of een losse enkele omvormer?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TbqmsSwH3KDNSvU81z6n3ub5.jpg?f=user_large)
... en gaat over tot de orde van de dag
Weet je zeker dat je 3x35A hebt? Dan betaal je heel veel extra vastrecht ten opzichte van een normale 3x25A aansluiting.Medjai schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:10:
Er is ruimte voor:
Ik kan er weinig over vinden - het lijkt een europese producent, met een Bloomberg "tier 1" listing (voorzover dat iets zegt).
Specifiek de lynx series: https://recom-tech.com/wp...22-04-v2.0_compressed.pdf
Hier staan wat specificaties die zich goed lezen: https://www.enfsolar.com/...tasheet/crystalline/56375
Maar ben benieuwd of mensen er meer van weten - iemand toevallig ervan gehoord?
[ Voor 3% gewijzigd door RzrBck op 11-12-2022 21:54 ]
Het houdt even na 13u gewoon op:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8ONKzqD0agK9qkNXc8mWB7rj.jpg?f=user_large)
Hetzelfde zie ik in de SMA Energy app, maar dat is zover ik weet gewoon een andere interface naar dezelfde data in de SMA cloud.
Ik heb op die dag niets aangepast aan de omvormer noch aan mijn netwerk, ik was zelfs niet eens thuis want aan het werk.
Vreemd genoeg komt de waarde voor “Actueel PV-vermogen” wel gewoon door wanneer de omvormer stroom opwekt.
Wat volgens mij aangeeft dat de omvormer nog wel contact heeft met de SMA cloud.
Toevoeging: Op de omvormer zelf zie ik wel de opbrengstgrafieken van de laatste paar dagen dus de omvormer heeft de gegeven wel.
Maar hoe kan ik het doorsturen van de grafiekgegevens weer aan de praat krijgen?
Moet ik dit aan de omvormer kant of aan de SMA cloud kant zoeken?
[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 11-12-2022 23:27 ]
Ik lees even mee omdat ik ook geïnteresseerd ben in RECOM panelen. Die lijken goed leverbaar en ook nog in de door mij gewenste breedtemaat van 1039mm (Lion serie), de tegenwoordig gangbare 1134mm past bij mij net niet.RzrBck schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:54:
Misschien een vraag die hier niet thuishoort; maar kent iemand Recom Solar: https://recom-tech.com/solar-modules/#?
Ik kan er weinig over vinden - het lijkt een europese producent, met een Bloomberg "tier 1" listing (voorzover dat iets zegt).
Specifiek de lynx series: https://recom-tech.com/wp...22-04-v2.0_compressed.pdf
Hier staan wat specificaties die zich goed lezen: https://www.enfsolar.com/...tasheet/crystalline/56375
Maar ben benieuwd of mensen er meer van weten - iemand toevallig ervan gehoord?
Wat zie je als je rechtstreeks inlogt op de omvormer?Vliegvlug schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:06:
Op mijn SMA Sunny Portal komt sinds halverwege 1 december geen gegevens meer binnen voor de opbrengst grafieken.
[Afbeelding]
Hetzelfde zie ik in de SMA Energy app, maar dat is zover ik weet gewoon een andere interface naar dezelfde data in de SMA cloud.
Ik heb op die dag niets aangepast aan de omvormer noch aan mijn netwerk, ik was zelfs niet eens thuis want aan het werk.
Vreemd genoeg komt de waarde voor “Actueel PV-vermogen” wel gewoon door wanneer de omvormer stroom opwekt.
Wat volgens mij aangeeft dat de omvormer nog wel contact heeft met de SMA cloud.
Maar hoe kan ik het doorsturen van de grafiekgegevens weer aan de praat krijgen?
Gaat me niet om de privacy maar om de bouwkwaliteit. Monitoring gaat toch niet via het platform van de fabrikant gebeuren. Ik heb een Growatt gehad en dat ding werd veel warmer dan mijn SMA. Het kan dat andere Chinese merken beter zijn dan Growatt, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.Dapdodo schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:22:
[...]
Laat dan APS maar vallen, de cloud zit in AZIE
Dat had ik er wel even bij kunnen zetten inderdaad, maar in de interface van de omvormer zelf heb ik wel gewoon de grafieken.bvdbos schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:03:
[...]
Wat zie je als je rechtstreeks inlogt op de omvormer?
Ik kan daar wel maar terug tot maximaal 5 december maar dat heeft denk ik met de lokale opslag van de omvormer te maken. Zal maar een beperkte opslag hebben gok ik.
Als je een onderaannemer op je dak hebt gehad zoals ik liggen de stekkers in het water, hangen de kabels los, zijn boutjes van het frame scheef erin gedraaid en zitten meerdere zonnepaneel klemmen niet vast.Wii4all schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:20:
Vraagje, hoe horen normaalgesproken de kabels onder de zonnenpanelen verwerkt/gelegd te worden?

Alleen als alle drie fasen verkeerd zitten.ybos schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:46:
[...]
Correctie is supermakkelijk hoor, ook als je de winter afwacht. Positieve meterstand is teruglevering en negatieve meterstanden zijn afname.
Of je dat nu zou melden of over 5 jaar, dat is met 1 druk op de knop te corrigeren...
Je zou op het lokale netwerk met Sunny Explorer verbinding kunnen maken met de omvormer om te kijken of er foutmeldingen staan op 1 december. Het actueel vermogen komt waarschijnlijk via het lokale netwerk met Speedwire of Bluetooth. Heeft je provider niet op 1 december een update op je modem gezet?Vliegvlug schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:06:
Op mijn SMA Sunny Portal komt sinds halverwege 1 december geen gegevens meer binnen voor de opbrengst grafieken.
[Afbeelding]
Toevoeging: Op de omvormer zelf zie ik wel de opbrengstgrafieken van de laatste paar dagen dus de omvormer heeft de gegeven wel.
Mijn 11 jaar oude SMA zegt dat het rond de 40 graden is bij het opstarten terwijl de 1 jaar oude solis ernaast wat kouder is met 7 gradensjigo schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:19:
[...]
Gaat me niet om de privacy maar om de bouwkwaliteit. Monitoring gaat toch niet via het platform van de fabrikant gebeuren. Ik heb een Growatt gehad en dat ding werd veel warmer dan mijn SMA. Het kan dat andere Chinese merken beter zijn dan Growatt, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Sunny Explorer ken ik niet, zal daar vanavond naar kijken, maar is dat nodig foutmeldingen te kunnen opvragen?FransvWoerkom schreef op maandag 12 december 2022 @ 02:23:
[...]
Je zou op het lokale netwerk met Sunny Explorer verbinding kunnen maken met de omvormer om te kijken of er foutmeldingen staan op 1 december.
Ik kan ook het installatielogboek opvragen als ik als installateur aanlog op de omvormer en daar staan op 1 dec helemaal geen meldingen in.
Ook niet de dagen ervoor of erna trouwens.
Enige enigszins relevante melding zijn van 27 en 30 oktober:
- 10109 Time adjusted / new time Oct 30, 2022 2:00:00 AM
- 10108 Time adjusted / old time Oct 30, 2022 2:00:00 AM
- 27312 Update completed Oct 27, 2022 8:32:35 PM
- 27302 Update main CPU Oct 27, 2022 8:25:31 PM
- 27312 Update completed Oct 27, 2022 8:22:43 PM
- 27301 Update communication Oct 27, 2022 8:22:36 PM
Hoe bedoel je dat?Het actueel vermogen komt waarschijnlijk via het lokale netwerk met Speedwire of Bluetooth.
De omvormer is met een ethernet kabel verbonden met mijn netwerk dus dat het actuele vermogen via mijn netwerk en internetverbinding naar de SMA cloud wordt gestuurd om in Sunny Portal te worden weergegeven lijkt me een logische route.
Maar dat zou toch hetzelfde moeten gaan voor de grafiekgegeven?
De omvormer is enige die die gegevens heeft en is enkel verbonden met die ethernetkabel, daar is toch geen andere route voor naar Sunny Portal?
Daarom snap ik ook niet dat het actuele vermogen wel doorkomt maar de grafiekgegevens niet.
Ik heb via de installateur een advies van SMA doorgekregen om de kabel niet in mijn switch te stoppen maar direct in mijn (ziggo) modem.
Dus dat een paar dagen geleden al omgezet maar dat maakt geen verschil.
Leek me ook al vrij zinloos want een laag2 switch gaan echt niets doen met de netwerkpakketjes waardoor een specifiek deel wel en een ander deel niet doorkomt.
Niet dat ik weet en weet ook niet waar ik dat precies kan terugvinden.Heeft je provider niet op 1 december een update op je modem gezet?
Wel heeft dat ding een uptime van 95 dagen maar weet niet of een update ook zonder reboot erop gezet zou kunnen worden, lijkt me vrij lastig eigenlijk.
Dit is de software versie die erop staat:
Conform standaard specificaties : DOCSIS 3.0
Hardware versie : 5.01
Software versie : CH7465LG-NCIP-6.15.32p3-NOSH
MAC-adres :
Serienummer Connect Box :
Beschikbaarheid : 95day(s)15h:37m:30s
Netwerk toegang : Toegang tot internet
Is zo’n witte Ziggo connect box
Ouch, klinkt als goedkoop = duurkoop?elektriekert schreef op maandag 12 december 2022 @ 00:15:
[...]
Als je een onderaannemer op je dak hebt gehad zoals ik liggen de stekkers in het water, hangen de kabels los, zijn boutjes van het frame scheef erin gedraaid en zitten meerdere zonnepaneel klemmen niet vast.
1 van de redenen waarom ik niet via een onderaannemer het laat plaatsen maar door een erkent bedrijf (is overigens geen garantie), makkelijker om verhaal te halen indien iets niet goed is/gaat.
Mogelijk dat de 2e Innodura was, maar 100% zeker weet ik het niet meer.MaStar schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:32:
[...]
Via welk bedrijf? Pm mag ook. Regio Utrecht en wil 3 goede partijen offerte laten maken.
Overigens in zee gegaan met BeSolar.
Het is een heel groot bedrijf die over heel Nederland plaatst. Op hun website staat heel leuk dat ze hun eigen monteurs opleiden maar ze werken ook gewoon met onderaannemers die op hun beurt weer ZZP’ers in dienst hebben.Xqlus1ve schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:42:
[...]
Ouch, klinkt als goedkoop = duurkoop?
1 van de redenen waarom ik niet via een onderaannemer het laat plaatsen maar door een erkent bedrijf (is overigens geen garantie), makkelijker om verhaal te halen indien iets niet goed is/gaat.
Je moet dan maar geluk hebben wie je op je dak krijgt.
Ik heb er een service garantie van 10 jaar standaard bij zitten en ik hoef niets te betalen als ik niet 100% tevreden ben. Hier wacht ik dus nog mee. Binnenkort komen ze terug
Welk bedrijf als ik vragen mag? (mag ook via pm).elektriekert schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:36:
[...]
Het is een heel groot bedrijf die over heel Nederland plaatst. Op hun website staat heel leuk dat ze hun eigen monteurs opleiden maar ze werken ook gewoon met onderaannemers die op hun beurt weer ZZP’ers in dienst hebben.
Je moet dan maar geluk hebben wie je op je dak krijgt.
Ik heb er een service garantie van 10 jaar standaard bij zitten en ik hoef niets te betalen als ik niet 100% tevreden ben. Hier wacht ik dus nog mee. Binnenkort komen ze terug
Het actuele vermogen gaat niet via de cloud, maar lokaal. Dus als dat inderdaad actueel is, dan werkt de lan interface of bluetooth. Ik heb jaren geleden de omvormer een vast ip adres moeten geven omdat sma en ziggo elkaar niet (meer) begrepen.Vliegvlug schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:13:
[...]
Sunny Explorer ken ik niet, zal daar vanavond naar kijken, maar is dat nodig foutmeldingen te kunnen opvragen?
Ik kan ook het installatielogboek opvragen als ik als installateur aanlog op de omvormer en daar staan op 1 dec helemaal geen meldingen in.
Ook niet de dagen ervoor of erna trouwens.
Enige enigszins relevante melding zijn van 27 en 30 oktober:Maar dat lijkt me te lang geleden om op 1 december opeens ervoor te zorgen dat de grafiekgegevens niet meer in Sunny Portal doorkomen.
- 10109 Time adjusted / new time Oct 30, 2022 2:00:00 AM
- 10108 Time adjusted / old time Oct 30, 2022 2:00:00 AM
- 27312 Update completed Oct 27, 2022 8:32:35 PM
- 27302 Update main CPU Oct 27, 2022 8:25:31 PM
- 27312 Update completed Oct 27, 2022 8:22:43 PM
- 27301 Update communication Oct 27, 2022 8:22:36 PM
[...]
Hoe bedoel je dat?
De omvormer is met een ethernet kabel verbonden met mijn netwerk dus dat het actuele vermogen via mijn netwerk en internetverbinding naar de SMA cloud wordt gestuurd om in Sunny Portal te worden weergegeven lijkt me een logische route.
Maar dat zou toch hetzelfde moeten gaan voor de grafiekgegeven?
De omvormer is enige die die gegevens heeft en is enkel verbonden met die ethernetkabel, daar is toch geen andere route voor naar Sunny Portal?
Daarom snap ik ook niet dat het actuele vermogen wel doorkomt maar de grafiekgegevens niet.![]()
Ik heb via de installateur een advies van SMA doorgekregen om de kabel niet in mijn switch te stoppen maar direct in mijn (ziggo) modem.
Dus dat een paar dagen geleden al omgezet maar dat maakt geen verschil.
Leek me ook al vrij zinloos want een laag2 switch gaan echt niets doen met de netwerkpakketjes waardoor een specifiek deel wel en een ander deel niet doorkomt.
[...]
Niet dat ik weet en weet ook niet waar ik dat precies kan terugvinden.
Wel heeft dat ding een uptime van 95 dagen maar weet niet of een update ook zonder reboot erop gezet zou kunnen worden, lijkt me vrij lastig eigenlijk.
Dit is de software versie die erop staat:
Conform standaard specificaties : DOCSIS 3.0
Hardware versie : 5.01
Software versie : CH7465LG-NCIP-6.15.32p3-NOSH
MAC-adres :
Serienummer Connect Box :
Beschikbaarheid : 95day(s)15h:37m:30s
Netwerk toegang : Toegang tot internet
Is zo’n witte Ziggo connect box
Sunny Explorer vind je hier:
https://www.sma-benelux.c...explorer-installeren.html
In de ziggo modem vind je ook of de omvormer een geldige dhcp ip adres lease heeft en sinds wanneer.
Is me niet duidelijk wat die gegevens dan naar de SMA cloud doorstuurt als dat de omvormer niet is want als ik nu in Sunny Portal kijk zie ik een actueel PV-vermogen van 3260W en ik ben niet thuis dus dat lees ik niet direct lokaal uit.FransvWoerkom schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:32:
[...]
Het actuele vermogen gaat niet via de cloud, maar lokaal.
Of bedoel je dat Sunny Portal dat uitleest van de omvormer ipv dat de omvormer dit zelf doorstuurt naar Sunny Portal?
Indien dat eerste dan maak ik me toch een beetje zorgen hoe externe diensten zomaar een apparaat in mijn interne netwerk kunnen bereiken.
Dat die lan interface werk had ik ook al het idee van inderdaad, juist omdat het portal het actuele pv-vermogen laat zien en het feit dat ik lokaal kan inloggen op de omvormer.Dus als dat inderdaad actueel is, dan werkt de lan interface of bluetooth.
Toevallig heb ik dat van het weekend ook geprobeerd.Ik heb jaren geleden de omvormer een vast ip adres moeten geven omdat sma en ziggo elkaar niet (meer) begrepen.
De omvormer heeft nu een vast IP maar dat heeft het probleem helaas niet opgelost.
Op dit lokale ip kan ik de omvorner nog steeds bereiken dus dat is goed doorgevoerd.
Wat nu alleen niet meer goed werkt is lokaal benaderen via de eigen gegenereerde hostname van sma<serienummer>.local
In mijn Ubiquiti UniFi interface zie ik dat de hostname nu ook een 169.254.x.x IPv4 Autoconfiguration adres heeft waarop ik de omvormer ook kan bereiken.
Lijkt haast of de omvormer stiekem toch intern nog dhcp aan heeft staan ondanks dat ik er nu een fixed ip op heb gezet en dan zelf maar zo'n
IPv4 Autoconfiguration ip activeert
DankSunny Explorer vind je hier:
https://www.sma-benelux.c...explorer-installeren.html
Dat heb ik bekeken voordat ik er een vast ip op zette en daar was niets mis mee, omvormer was ook toen nog steeds lokaal te bereiken.In de ziggo modem vind je ook of de omvormer een geldige dhcp ip adres lease heeft en sinds wanneer.
Vast ip was vooral vanuit troubleschooting oogpunt.
Vanwege de update snelheid van het actuele vermogen in tegenstelling tot de vaak uren vertraging in de rest heb ik altijd aangenomen dat dat snelle updaten lokaal gaat. Maar zojuist een paar minuten de ziggo stekker er uit en dat updaten hield meteen op en werd hervat toen ik de stekker er weer in stopte. Je had dus gelijk dat ook updaten via de sma server loopt. Dan weet je in ieder geval dat het niet aan je netwerk ligt maar aan sma. Ik gok op hun server en niet je omvormer.Vliegvlug schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:08:
[...]
Is me niet duidelijk wat die gegevens dan naar de SMA cloud doorstuurt als dat de omvormer niey is want als ik nu in Sunny Portal kijk zie ik een actueel PV-vermogen van 3260W en ik ben niet thuis dus dat lees ik niet direct lokaal uit.
Of bedoel je dat Sunny Portal dat uitleest van de omvormer ipv dat de omvormer dit zelf doorstuurt naar Sunny Portal?
Indien dat eerste dan maak ik me toch een beetje zorgen hoe externe diensten zomaar een apparaat in mijn interne netwerk kunnen bereiken.
[...]
Dat die lan interface werk had ik ook al het idee van inderdaad, juist omdat het portal het actuele pv-vermogen laat zien en het feit dat ik lokaal kan inloggen op de omvormer.
[...]
Toevallig heb ik dat van het weekend ook geprobeerd.
De omvormer heeft nu een vast IP maar dat heeft het probleem helaas niet opgelost.
Op dit lokale ip kan ik de omvorner nog steeds bereiken dus dat is goed doorgevoerd.
Wat nu alleen niet meer goed werkt is lokaal benaderen via de eigen gegenereerde hostname van sma<serienummer>.local
In mijn Ubiquiti UniFi interface zie ik dat de hostname nu ook een 169.254.x.x IPv4 Autoconfiguration adres heeft waarop ik de omvormer ook kan bereiken.
Lijkt haast of de omvormer stiekem toch intern nog dhcp aan heeft staan ondanks dat ik er nu een fixed ip op heb gezet en dan zelf maar zo'n
IPv4 Autoconfiguration ip activeert
[...]
Dank
[...]
Dat heb ik bekeken voordat ik er een vast ip op zette en daar was niets mis mee, omvormer was ook toen nog steeds lokaal te bereiken.
Vast ip was vooral vanuit troubleschooting oogpunt.
Medjai schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:10:
Er is ruimte voor:
Zou het vooral eerst eens in een designer tool opvoeren (van SunnyDesign of Solar Edge) en kijken wat daaruit komt. Deze info in een eigen topic posten en van daaruit weer verder.Termy schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:23:
[...]
Oost/west dakjes maximaal op plat dak én 18 op schuin dak (als dit de max van het dak is). Aparte omvormer voor beide daken.
Sowieso alles helemaal vol leggen natuurlijk
Inmiddels ben ik drie maanden later en komen ze donderdag eindelijk kijken. Ze erkennen dat het de opbrengst niet is zoals het hoort en hebben de volgende oplossing bedacht:daaan_1992 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:52:
[...]
Inmiddels contact gehad met de bouwer. Die geeft inderdaad aan dat er een string is van 8 panelen en een string van 6 panelen maar dat er op de 5 panelen op west optimizers geplaatst zouden zijn. Ik heb aangegeven dat er met optmizers niet het effect zou moeten optreden wat ik zie in de grafieken en ze gaan het nu verder uitzoeken. Ben benieuwd naar het antwoord.
Zie hier de tekening:
[Afbeelding]
Alle 14 panelen op één string aansluiten. De 5 panelen op west hebben een optimizer en daardoor zou dit mogelijk moeten zijn. Voor mijn gevoel zou dit het probleem niet oplossen omdat ze in mijn ogen dan allemaal een optimizer zouden moeten hebben. In mijn ogen zou het logischer zijn om twee strings te maken per dakhelft maar dan moet er wellicht wel 1 paneel van oost naar west zodat het 8 om 6 wordt i.p.v. 9 om 5.
Mijn belangrijkste vraag is als volgt(in het geval ze alles op 1 string aansluiten):
Wat gebeurd er met de spanning als de zon volledig aan de westzijde is en de 9 panelen aan de oostkant dus niks meer doen? Werken de 5 panelen op west dan wel zo goed mogelijk door de optimizers of zullen ze maar deels werken door een lagere spanning?
Als ik onderstaande link bekijk zou het moeten werken maar ik weet niet zeker welke optimizers ze gebruikt hebben. Ik weet alleen dat we een Aiswei omvormer hebben en JA Solar panelen.
https://energieanders.nl/optimizers
Hieronder nog een plaatje van de huidige stringverdeling en opbrengst op een zonnige dag per string.
:strip_exif()/f/image/XgSPkKqFbjJdDB4coyD0OFYW.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Af46rTJ0Uaal4zaHSAVyV5tn.jpg?f=user_large)
Ik vind het lastig je te adviseren met al je berichten en antwoorden ergens verspreid in dit grote topic, maar als je Oost-West panelen in één string wilt hebben, moeten ze inderdaad allemaal een optimizer hebben, anders beperken in de avond je oost panelen de maximale stroom en daarmee de opbrengst.daaan_1992 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:15:
[...]
. De 5 panelen op west hebben een optimizer en daardoor zou dit mogelijk moeten zijn. Voor mijn gevoel zou dit het probleem niet oplossen omdat ze in mijn ogen dan allemaal een optimizer zouden moeten hebben. I
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik heb dat probleem ook op de gekste momenten. Laatste keer was 7 december. Krijg dan een bericht van sunny portal. Om het weer aan de praat te krijgen moet ik het zwarte blok aan de onderkant eruit trekken en dan de werkschakelaar voor 30 sec uit. Dan eerst weer de werkschakelaar aan en het blok(zekering) er weer in, en dan werkt het weer.Vliegvlug schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:06:
[Afbeelding]
SMA Omvormer ineens slechte verbinding
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Is dat zo’n bericht?:bbn_ldp schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:48:
[...]
Ik heb dat probleem ook op de gekste momenten. Laatste keer was 7 december. Krijg dan een bericht van sunny portal.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Dfyf9sylKO9Ck9aQ0z8FpdX.jpg?f=user_large)
“De actualisering van de realtime gegevens is afgebroken”
Deze melding zie ik nu toevallig ook staan en heb ik daarvoor maar 1x eerder gehad.
Deze kreeg ik als ik op de beginpagina rechtsboven bij de tekstballonnetjes een nummertje heb staan er er dan op klik. Is dat bij jou ook op die plek?
Hij is inmiddels ook al weer weg.
Alsof hij na bekijken bevestigt is en niet meer getoond wordt.
Kan in het installatielogboek deze melding vreemd genoeg ook niets van deze meldingen terug vinden. Bij jou wel?
Bedoel je met het zwarte blok de AC stekker die in de omvormer gaat?Om het weer aan de praat te krijgen moet ik het zwarte blok aan de onderkant eruit trekken en dan de werkschakelaar voor 30 sec uit. Dan eerst weer de werkschakelaar aan en het blok(zekering) er weer in, en dan werkt het weer.
Lijkt me niet goed voor die stekker als je die onder spanning eruit trekt, daar is juist die werkschakelaar voor.
En wat voegt het uittrekken van die stekker toe?
Met de werkschakelaar uit is de omvormer toch ook al spanningsloos.
Dat klinkt een stuk logischer ja. Bij mijn STP 8.0 SE is de DC schakelaar een draaiknop aan de zijkant.DeRaptor schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:25:
Het zwarte blok is waarschijnlijk de DC schakelaar, dat is tenminste bij de oude Sma omvormer het geval.
De stekkers voor de AC voeding en de accu (die ik niet heb) zien er uit als zwarte blokken vandaar mijn verwarring.

Helemaal links aan de zijkant de DC draaischakelaar en helemaal rechts de twee AC stekkers (links voor de accu, rechts voor de netvoeding)
Op de startpagina genaamd “Overzicht van de installatie” en bij de pagina genaamd “Omvormer”.
Op die eerste pagina wordt er dus sinds halverwege 1 december geen gegevens meer getoond en die grafiek ziet er zo uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8ONKzqD0agK9qkNXc8mWB7rj.jpg?f=user_large)
Maar op de “Omvormer” pagina worden echter nog steeds goede grafieken weergegeven, zo ook bijv van vandaag:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0FqIW3TNIasZuKzpDfPUZbY6.jpg?f=user_large)
Bij de ene grafiek wordt de boel onder de lijn ingekleurd maar bij de andere niet maar voor de rest lijken ze dezelfde gegevens weer te geven.
Snap echt niet waarom er twee gelijke grafieken per dag (en maand en jaar) worden bijgehouden en nog minder waarom de ene het nog wel doet en de andere niet meer.

De SMA Energy app gebruikt de eerste grafieken blijkbaar want die laat ook niets meer zien na halverwege 1 december.
@bbn_ldp Heb jij ook dat een van die twee grafieken het niet meer doet of doen ze het bij jou allebei dan niet meer?
Dat wil ik liever niet, de meterkast is in de woonkamer.hfolkers schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:11:
[...]
Je kunt ook in elke buis een 6mm2 draad leggen en de omvormer in de meterkast hangen...
SolarEdge SE5000 met nu 16 panelen x 325 Wp
Uitbreiding zou waarschijnlijk 12 x 400 Wp worden op noord.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik kan geen SEH5000 vinden wel een SE5000 en dat is een enkele fase omvormer en bovendien zit je met 5k al aan de limiet van de omvormer. Je zal dus een 2de omvormer moeten nemen (goedkoper als een nieuwe 2 string omvormer).Phusebox schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:11:
Ik heb sinds 2 jaar een pv installatie, gericht op het zuiden, maar denk er over deze uit te breiden. Nu is zo goed als de enige optie nog het dak aan de noordkant. Zou ik hier een string panelen bij kunnen plaatsen op mijn huidige omvormer?
SolarEdge SEH5000 met nu 16 panelen x 325 Wp
Uitbreiding zou waarschijnlijk 12 x 400 Wp worden op noord.
Daarnaast moet je ook kijken of je thuis een 1 fase of 3 fase aansluiting heb. Bij een 1 fase aansluiting zal je dit om moeten laten zetten naar 3x 25 ampère 3 fase stroom. Nog 4800 WP erbij gaat hem niet worden op een 1 fase aansluiting.
Oeps typefoutje. Huis is 3 fase (omgezet nadat de pv installatie er al was).computerjunky schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:17:
[...]
Ik kan geen SEH5000 vinden wel een SE5000 en dat is een enkele fase omvormer en bovendien zit je met 5k al aan de limiet van de omvormer. Je zal dus een 2de omvormer moeten nemen (goedkoper als een nieuwe 2 string omvormer).
Daarnaast moet je ook kijken of je thuis een 1 fase of 3 fase aansluiting heb. Bij een 1 fase aansluiting zal je dit om moeten laten zetten naar 3x 25 ampère 3 fase stroom. Nog 4800 WP erbij gaat hem niet worden op een 1 fase aansluiting.
Maar het idee was dat het vermogen nooit echt veel boven die 5000 uit gaat komen omdat de helft op het zuiden ligt dan, en de helft op het noorden. Maar dat is dan verkeerd gedacht waarschijnlijk.
Dan loont het zich waarschijnlijk niet qua investering.
Je kan bij het PHOTOVOLTAIC GEOGRAPHICAL INFORMATION SYSTEM eens berekenen wat je panelen gaan opleveren.Phusebox schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:20:
[...]
Oeps typefoutje. Huis is 3 fase (omgezet nadat de pv installatie er al was).
Maar het idee was dat het vermogen nooit echt veel boven die 5000 uit gaat komen omdat de helft op het zuiden ligt dan, en de helft op het noorden. Maar dat is dan verkeerd gedacht waarschijnlijk.
Wacht je heb 1 string waarvan een deel op het zuiden en een deel op het noorden ligt?Phusebox schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:20:
[...]
Oeps typefoutje. Huis is 3 fase (omgezet nadat de pv installatie er al was).
Als dat zo is is dat volgens mij echt een hele slechte setup. Omdat je dan een zware beperking in de string hebt.
Heb je nog ruimte op zuid of alleen op noord? Het lijkt namelijk dat het deel op noord van de string halen en dan nieuwe panelen neer leggen een veel betere optie is. Dan werkt je zuid string ook optimaal. Heb je meer ruimte op zuid dan is dat een veel wenselijkere locatie. Noord doet maar 50-65% afhankelijk van helling van wat ik gezien heb.
Misschien iets duidelijker de huidige setup uitleggen. Want zo'n setup zou ik nooit op 1 string doen.
[ Voor 18% gewijzigd door computerjunky op 13-12-2022 13:35 ]
Is het noodzakelijk om de DC-kabels via 2 gescheiden dak doorvoeren naar binnen te voeren?
Of kan ik volstaan met 1 dak doorvoer van 110mm en daar beide DC-kabels door naar binnen voeren?
Elk in een eigen mantelbuisje uiteraard.
Ik lees wisselende berichten hierover, er zijn wellicht risico's met een eventuele vlamboog?
Uit interesse net ingevuld maar ik kom op 300 kWh meer uit dan ik zelf berekend heb. Aangename verrassing dus maar hoe accuraat is dit afgelopen jaren gebleken ?RobWest schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:25:
[...]
Je kan bij het PHOTOVOLTAIC GEOGRAPHICAL INFORMATION SYSTEM eens berekenen wat je panelen gaan opleveren.
Ik ging zelf uit van 0.85x WP dus daarmee kwam ik op 2650 uit +/-100 maar dit geeft me 2950 +/- 115
3160 WP 17 graden zzo
Hier laten installeren en alle 3 de kabels zijn hier gewoon door 1 pijpje naar binnen gebracht. Ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat ze 2 ingangen gebruiken tenzij je 2 strings heb en dat makkelijker uit komt voor de strings.wessy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:45:
Binnenkort ga ik aan de slag om thuis 10 PV panelen met 10 optimizers op een plat te plaatsen.
Is het noodzakelijk om de DC-kabels via 2 gescheiden dak doorvoeren naar binnen te voeren?
Of kan ik volstaan met 1 dak doorvoer van 110mm en daar beide DC-kabels door naar binnen voeren?
Ik lees wisselende berichten hierover, er zijn wellicht risico's met een eventuele vlamboog?
Let wel op hoe je de kabels route want dat schijnt wel iets uit te maken voor verstoren van signalen zoals mobiel en wifi.
Als Extra afhankelijk van obstructies loont het misschien om een verstelbaar platform te nemen voor je panelen. zo kan je in de winter ze kantelen naar 30 graden en in ze zomer bijna vlak. Zo heb je optimale opbrengst.
Je moet alleen even uitrekenen of het je de moeite van 2x per jaar verstellen (of 4x als je het echt optimaal wil) en de meer prijs waard is.
Dacht dat het redelijk duidelijk was...computerjunky schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:33:
[...]
Misschien iets duidelijker de huidige setup uitleggen. Want zo'n setup zou ik nooit op 1 string doen.
Nu:
Solaredge SE5000H met 16x 325 Wp op het zuiden in 1 string
Gewenste uitbreiding:
12x 400 Wp op het noorden
Ah my bad, Ik was enigzins in de war door het deel:Phusebox schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:00:
[...]
Dacht dat het redelijk duidelijk was...
Nu:
Solaredge SE5000H met 16x 325 Wp op het zuiden in 1 string
Gewenste uitbreiding:
12x 400 Wp op het noorden
Maar het idee was dat het vermogen nooit echt veel boven die 5000 uit gaat komen omdat de helft op het zuiden ligt dan, en de helft op het noorden
Maar panelen hebben op het noorden dus nog een vermogen van zon 50-65%. Als ik 17 graden op het noorden met die 4800Wp in voer kom ik op nog 3300 uit en dat is samen met de al 5200 op zuid 8300.Je omvormer heeft een max invoer van 10.000 echter maar 1 string en dus is die optie gewoon niet slim en dus zal je of je hele omvormer moeten vervangen voor een 2 string of een 2de ovormer ernaast moeten hangen.
Specs van de omvormer.
https://www.solaredge.com...ve-inverter-datasheet.pdf
Ik zie dat de goedkoopste solaredge al 730 euro is dus dat gooit wel roet in het eten voor dat kostenplaatje maar een ander merk is 250 goedkoper. maar dan zit je wel met 2 apps.
Of dat rendabel is zal je zelf uit moeten rekenen.
Heb zelf die site die genoemd werd ook even gecheckt. Het ligt 8 graden op het noorden en dan kom ik op ca. 2600. Valt me nog mee qua opbrengst.computerjunky schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:17:
[...]
Ah my bad, Ik was enigzins in de war door het deel:
Maar panelen hebben op het noorden dus nog een vermogen van zon 50-65%. Als ik 17 graden op het noorden met die 4800Wp in voer kom ik op nog 3300 uit en dat is samen met de al 5200 op zuid 8300.
Je omvormer heeft een max invoer van 10.000 echter maar 1 string en dus is die optie gewoon niet slim en dus zal je of je hele omvormer moeten vervangen voor een 2 string of een 2de ovormer ernaast moeten hangen.
Specs van de omvormer.
https://www.solaredge.com...ve-inverter-datasheet.pdf
Ik zie dat de goedkoopste solaredge al 730 euro is dus dat gooit wel roet in het eten voor dat kostenplaatje maar een ander merk is 250 goedkoper. maar dan zit je wel met 2 apps.
Of dat rendabel is zal je zelf uit moeten rekenen.
Ik neem aan dat je installateur gewoon het solaredgerapport heeft gemaakt en met jou gedeeld.. Je zou dan moeten zien dat je weinig tot geen aftopping hebt en geen optimizerverliezen. Zo niet, dan is het wellicht handig om naar het grote solaredge topic te verhuizen en de mensen daar in te schakelen om te kijken of het wel een werkend systeem wordt.Phusebox schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:27:
[...]
Heb zelf die site die genoemd werd ook even gecheckt. Het ligt 8 graden op het noorden en dan kom ik op ca. 2600. Valt me nog mee qua opbrengst.
Ik weet niet waar 50-65% van @computerjunky precies vandaan komt maar ik vermoed het tabelletje met verdeling van jaaropbrengst als functie van oriëntatie en helling tov ideaal zuid en zo ja, dan heb je daar helemaal niks aan want dat heeft niks met vermogen te maken.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Zegt me niks, solaredge rapport...Termy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:29:
[...]
Ik neem aan dat je installateur gewoon het solaredgerapport heeft gemaakt en met jou gedeeld.. Je zou dan moeten zien dat je weinig tot geen aftopping hebt en geen optimizerverliezen. Zo niet, dan is het wellicht handig om naar het grote solaredge topic te verhuizen en de mensen daar in te schakelen om te kijken of het wel een werkend systeem wordt.
Awkward
Nu hebben we een offerte liggen waarbij wij 104 stuks 410WP panelen krijgen (Haitai Solar HT410) echter offreren ze daar 2x een Huawei Sun2000-20KTL-M2 bij.
Echter als ik die specs bekijk is deze geschikt tot 30.0000 WP max vermogen, een 15KTL lijkt mij met max 22,500 WP per omvormer een veel logischere keuze, of ben ik nu gek.
Waarom zouden twee 20kW omvormers niet geschikt zijn voor ruim 40 kWp aan panelen? Liggen de panelen niet allemaal dezelfde richting en hellingshoek?Powermage schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:10:
Op de zaak zijn wij ook aan het kijken voor zonnepanelen en krijg ik eea onder ogen.
Nu hebben we een offerte liggen waarbij wij 104 stuks 410WP panelen krijgen (Haitai Solar HT410) echter offreren ze daar 2x een Huawei Sun2000-20KTL-M2 bij.
Echter als ik die specs bekijk is deze geschikt tot 30.0000 WP max vermogen, een 15KTL lijkt mij met max 22,500 WP per omvormer een veel logischere keuze, of ben ik nu gek.
Hehehe, goede vraag.Uszka schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:16:
[...]
Waarom zouden twee 20kW omvormers niet geschikt zijn voor ruim 40 kWp aan panelen? Liggen de panelen niet allemaal dezelfde richting en hellingshoek?
Ik las een stukje van een datasheet die ze mee geleverd hadden en daar stond max 30.000 Wp als aanbevolen vermogen wat er maximaal op kan.
Dat leek mij nogal overdreven omdat er maximaal 21kw per converter op zit, dan zou die een paar maatjes kleiner kunnen volgens die tabel.
Maar logischerwijs is die 20KTL dus idd een 20kw model, en is het dan niet eens zo gek om daar 21,3 kw aan panelen op aan te sluiten.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik krijg een mail van sunny portal. Ik moet zeggen dat ik alleen in home assistant kijk en af en toe in de sma appVliegvlug schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:59:
@bbn_ldp Heb jij ook dat een van die twee grafieken het niet meer doet of doen ze het bij jou allebei dan niet meer?
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Klopt vlamboogrisico. Daarom doe ik altijd gescheiden buizen. En een (goede) installateur doet dat ook.wessy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:45:
Binnenkort ga ik aan de slag om thuis 10 PV panelen met 10 optimizers op een plat te plaatsen.
Vaak zat hoor. Maar veel installateurs kiezen voor gemak van de meeste klanten begrijpen er toch geen hol vancomputerjunky schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:51:
[...]
. Ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat ze 2 ingangen gebruiken
Had er ook nog niet van gehoord maar net even gezocht en volgens mij is het voor mijn kleine installatie (8x395wp) niet echt een issue tenzij er schade aan de draden is. Voor grote setups met veel stroom door de draden is het misschien een ander ding. Ga er in ieder geval niet van wakker liggen.de Peer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:32:
[...]
Vaak zat hoor. Maar veel installateurs kiezen voor gemak van de meeste klanten begrijpen er toch geen hol van
de grootte van de installatie is niet zo heel relevant. En het speelt sowieso pas bij schade inderdaad.computerjunky schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:58:
[...]
Had er ook nog niet van gehoord maar net even gezocht en volgens mij is het voor mijn kleine installatie (8x395wp) niet echt een issue tenzij er schade aan de draden is. Voor grote setups met veel stroom door de draden is het misschien een ander ding. Ga er in ieder geval niet van wakker liggen.
Het risico is ook niet zo groot, maar was wel eenvoudig te voorkomen.
Wakker liggen is nergens voor nodig, er zijn zo veel risico's.
Neutraal en fase VD-draad leg jij ook in een andere buis? Aparte invoer is gewoon niet nodig en niet verplicht in een huis-tuin-keuken PV-installatie, netjes werken en het is perfect veilig met 1 invoer.de Peer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:01:
[...]
de grootte van de installatie is niet zo heel relevant. En het speelt sowieso pas bij schade inderdaad.
Het risico is ook niet zo groot, maar was wel eenvoudig te voorkomen.
Wakker liggen is nergens voor nodig, er zijn zo veel risico's.
Hoewel het risico op een vlamboog niet zo groot is, is het vergelijken met 230V wisselspanning achter een aardlek en 16A automaat niet echt relevant. Die veroorzaakt niet direct brand.Oilman schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:32:
[...]
Neutraal en fase VD-draad leg jij ook in een andere buis? Aparte invoer is gewoon niet nodig en niet verplicht in een huis-tuin-keuken PV-installatie, netjes werken en het is perfect veilig met 1 invoer.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
daar heb je een andere situatie bij de zonnepanelen zal ondanks dat er kortsluiting is stroom blijven lopen op het DC deel.!! het blijft dus vlammen met risico op brandOilman schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:32:
[...]
Neutraal en fase VD-draad leg jij ook in een andere buis? Aparte invoer is gewoon niet nodig en niet verplicht in een huis-tuin-keuken PV-installatie, netjes werken en het is perfect veilig met 1 invoer.
Ik wil mijn SMA ook nog aan Home Assistant koppelen maar daar ben ik nog mee bezig.bbn_ldp schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:17:
[...]
Ik krijg een mail van sunny portal. Ik moet zeggen dat ik alleen in home assistant kijk en af en toe in de sma app
Die mail van Sunny Portal, krijg je daar dan deze melding in: “De actualisering van de realtime gegevens is afgebroken”?
Het lijkt me ook handig om e-mail te krijgen van Sunny Portal maar als ik bij Configuratie communicatiebewaking mijn e-mailadres wil toevoegen mag dat niet want ik kan niet op opslaan klikken aangezien die knop grijs blijft.
Staat in de tooltip dat alleen geregistreerde e-mailadressen mogen worden opgevoerd maar het is nota bene het e-mailadres waarmee ik in Sunny Portal aanlog!
Als bij jou het aanleveren van gegevens aan Sunny Portal stopt en je zo’n waarschuwingsmail krijgt kan je je omvormer dan nog steeds benaderen via het lokale netwerk of is die dan helemaal van je netwerk afgevallen?
Die mail krijg ik iddVliegvlug schreef op woensdag 14 december 2022 @ 00:40:
[...]
Ik wil mijn SMA ook nog aan Home Assistant koppelen maar daar ben ik nog mee bezig.
Die mail van Sunny Portal, krijg je daar dan deze melding in: “De actualisering van de realtime gegevens is afgebroken”?
Als bij jou het aanleveren van gegevens aan Sunny Portal stopt en je zo’n waarschuwingsmail krijgt kan je je omvormer dan nog steeds benaderen via het lokale netwerk of is die dan helemaal van je netwerk afgevallen?
[/quote]
Heb ik eigenlijk nooit geprobeerd. Zal ik volgende keer eens proberen.
Vlamboogrisico bij dichte, voor zon afgeschermde, dubbel geïsoleerde DC kabel? Dit is echt Scope12 fantasieland.de Peer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:30:
[...]
Klopt vlamboogrisico. Daarom doe ik altijd gescheiden buizen. En een (goede) installateur doet dat ook.
En waarom koppel je niks naar hem terug over dat hij twee dakdoorvoeren wil plaatsen, waarvan het lijkt 2x 110mm buis, elk voor één DC kabels en een aarde? Dat is toch absurd.
[ Voor 25% gewijzigd door drboneym op 14-12-2022 08:18 ]
1 dakdoorvoer 50mm met 2x flexbuis 19mm helemaal van buiten naar binnen is meer dan genoeg, één voor plus en één voor min en dan heb je 10 punten.wessy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:45:
Ze heeft een offerte voor 18 x 350 wp panelen met een SolarEdge SE4000H omvormer met optimizers. Deze komen op een plat dak.
Kan dat op 1 fase? Ik denk dat ik het antwoord al weet, zal wel een woord van 3 letters zijn.
Alleen niet achter een 16 amp zekering
Toevoeging: ook achter een 16 amp zekering gaat dit meestal goed, alleen officieel ga je met 4000watt er over heen.
[ Voor 55% gewijzigd door hfolkers op 14-12-2022 09:36 ]
ja hoor kan prima, zie ook de tabel in de startpost. daarin staat:RobWest schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:00:
Ik vraag dit even voor een vriend (oh nee, mijn zus).
Ze heeft een offerte voor 18 x 350 wp panelen met een SolarEdge SE4000H omvormer met optimizers. Deze komen op een plat dak.
Kan dat op 1 fase? Ik denk dat ik het antwoord al weet, zal wel een woord van 3 letters zijn.
Max vermogen per omvormer: 5.750 W
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 14-12-2022 09:37 ]
Ho, wacht. Ik kreeg nog wat extra info van mijn zus.hfolkers schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:34:
Jaa...
Alleen niet achter een 16 amp zekering
Het gaat er als volgt uit zien. Kan dat op 1 string? Hoeveel amps heb je nodig dan? Zou dit niet beter met Enphase gebouwd kunnen worden?
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ry8Yc9ICvm8zvCTGriRdtKqI.png?f=user_large)
ik zie 2 orientaties, dus 1 string is niet handig.RobWest schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:38:
[...]
Ho, wacht. Ik kreeg nog wat extra info van mijn zus.
Het gaat er als volgt uit zien. Kan dat op 1 string?
beter is om de orientatie zelf aan te passen. dus alle 18 dezelfde kant op onder dezelfde hoek.
4000/240=16.6667AHoeveel amps heb je nodig dan?
waarom zou je dat doen? nogal overkill en onnodig duur.Zou dit niet beter met Enphase gebouwd kunnen worden?
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 14-12-2022 09:44 ]
[ Voor 97% gewijzigd door de Peer op 14-12-2022 09:44 ]
Wat is de orientatie van de panelen hier? Ik zou als het even kan idd alles op Zuid mikken, maar het paneel- vs omvormer vermogen doet een andere richting vermoeden.RobWest schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:38:
[...]
Ho, wacht. Ik kreeg nog wat extra info van mijn zus.
Het gaat er als volgt uit zien. Kan dat op 1 string? Hoeveel amps heb je nodig dan? Zou dit niet beter met Enphase gebouwd kunnen worden?
[Afbeelding]
Verder is een omvormer een vast aangesloten apparaat, die mogen achter een 20A automaat (bij een 3x25A aansluiting). Hier komen ook 2x 1-fase 4000w omvormers op 20A automaten. Je zou het vermogen ook kunnen begrenzen in de software op 16A, dat zit niet heel ver af van de theoretische ~17A.
All-electric.
Goed om te weten, dat wil ik ook.
Nu staat enkel het e-mailadres van de installateur op die plek bij mij maar ik zie ook regelmatig in het log staan dat het versturen van e-mails tijdelijk is uitgeschakeld omdat de e-mails daar niet bezorgd kunnen worden.
Het is mogelijk om meerdere e-mailadressen door komma’s gescheiden daar in te vullen maar dat wil bij mij dus niet omdat hij mijn e-mailadres niet pakt.
Als je dat zou kunnen laten weten graag!Heb ik eigenlijk nooit geprobeerd. Zal ik volgende keer eens proberen.
Ik vermoed dat het bij mij slechts kleine netwerk of internet hick-ups zijn wanneer die die melding geeft en het niet de oorzaak van het probleem dat die ene grafieken niet meer updaten in Sunny Portal.
Want ik heb ook een permanente andere melding in Sunny Portal voor een probleem waar nog aan gewerkt wordt door de installateur en SMA en die blijft altijd aanwezig terwijl die “De actualisering van de realtime gegevens is afgebroken”-melding steeds direct weg is nadat ik ‘m gelezen heb en maar sporadisch terugkomt.
Toch maar een eigen topic gestartRonJ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:23:
[...]
Wat is de orientatie van de panelen hier? Ik zou als het even kan idd alles op Zuid mikken, maar het paneel- vs omvormer vermogen doet een andere richting vermoeden.
Verder is een omvormer een vast aangesloten apparaat, die mogen achter een 20A automaat (bij een 3x25A aansluiting). Hier komen ook 2x 1-fase 4000w omvormers op 20A automaten. Je zou het vermogen ook kunnen begrenzen in de software op 16A, dat zit niet heel ver af van de theoretische ~17A.
ja.RobWest schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:00:
Ik vraag dit even voor een vriend (oh nee, mijn zus).
20A zekering op de groep en bekabeling even checken.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@RobWest moet ook vooral even kijken naar de netspanning op zonnige dagen in mei, in combinatie met de netimpedantie. 17A terugleveren op 1 fase is in sommige wijken al een dingetje...BarryH schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:28:
20A zekering op de groep en bekabeling even checken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren